Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Despre Sfanta Scriptura (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5014)
-   -   Sfanta Scriptura- citire sau interpretare (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=14911)

TunsDiana 29.04.2012 19:35:01

Sfanta Scriptura- citire sau interpretare
 
Buna ziua!

Am vizionat multe discutii in care multa lume, inclusiv femei au interpretat pasaje din Scriptura si vreau sa intreb, mai bine zis sunt intrigata si vrea sa aflu cu ce drept se pune lumea sa interpreteze Biblia. Este voie sa interpretam, sa talmacim pentru altii care nu stiu sau pentru noi? Daca nu suntem preoti si mai ales daca suntem femei. Ma intereseaza doar punctul de vedere ortodox.

Personal, credeam ca mirenii nu au voie sa interpreteze Biblia, mi se pare o dovada de mandrie si un lucru periculos care poate duce la rastalmaciri si erezii.

Intrebarea este: Este ingaduit doar sa citim sau sa si interpretam?

Demetrius 29.04.2012 20:56:23

Citat:

Īn prealabil postat de TunsDiana (Post 442130)
Buna ziua!
...Intrebarea este: Este ingaduit doar sa citim sau sa si interpretam?

Da' de ce citești? Nu ca sć īnțelegi?

TunsDiana 30.04.2012 14:27:15

Citat:

Īn prealabil postat de Demetrius (Post 442166)
Da' de ce citești? Nu ca sć īnțelegi?

Citesti ca sa intelegi, dar poti interpreta si pentru altii, dupa cum te taie capul fara ajutorul unui preot sau fara carti ortodoxe care sa explice Scriptura?

Marinescu 07.05.2012 18:47:20

Citat:

Īn prealabil postat de TunsDiana (Post 442130)
Buna ziua!

Am vizionat multe discutii in care multa lume, inclusiv femei au interpretat pasaje din Scriptura si vreau sa intreb, mai bine zis sunt intrigata si vrea sa aflu cu ce drept se pune lumea sa interpreteze Biblia. Este voie sa interpretam, sa talmacim pentru altii care nu stiu sau pentru noi? Daca nu suntem preoti si mai ales daca suntem femei. Ma intereseaza doar punctul de vedere ortodox.

Personal, credeam ca mirenii nu au voie sa interpreteze Biblia, mi se pare o dovada de mandrie si un lucru periculos care poate duce la rastalmaciri si erezii.

Intrebarea este: Este ingaduit doar sa citim sau sa si interpretam?

Mantuitorul Insusi spunea in Evanghelia dupa Ioan, capitolul 5 cu versetul 39:

"Cercetati Scripturile....." = studiati, luativa timp pentru a citi si a cauta sa intelegeti cele citite acolo...
Cum poti sa intelegi daca Dumnezeu nu te ajuta dandu-ti Duhul Sfant care te invata, iti descopera intelesul ? (sta scris in Scripturi ca Duhul Sfant ne calauzeste in tot adevarul)...
Lasa-l pe Dumnezeu sa fie invatatorul, talmacitorul Scripturilor...oamenii (oricat de bine pregatiti ar fi nu pot intelege totul si explica totul).
Ereziile apar atunci cand cel care cerceteaza Scripturile nu tine cont de cateva reguli elementare de intelegere:

1. Contextul (istoric, cultural, spiritual, geografic) in care au fost scrise acele invataturi
2. Ce spun si alte texte din Scripturi despre acele texte pe care le cercetezi, caci Scriptura se explica pe ea insasi
3. Care e contextul biblic in care apare textele ce le studiezi. Citeste inainte si dupa pasajul pe care vrei sal intelegi ca sa ai o privire de ansambul.
4. Roaga- te lui Dumnezeu sati dea pricepere si smerenie in intelegerea celor citite.
5. Dupa ce ai inteles ce ai citit dute si pune in practica.

Doar asa , Scripturile vor fi clar intelese si nu te poti rataci

Adriana Cluj 07.05.2012 19:07:20

Citat:

Īn prealabil postat de TunsDiana (Post 442130)
Buna ziua!

Am vizionat multe discutii in care multa lume, inclusiv femei au interpretat pasaje din Scriptura si vreau sa intreb, mai bine zis sunt intrigata si vrea sa aflu cu ce drept se pune lumea sa interpreteze Biblia. Este voie sa interpretam, sa talmacim pentru altii care nu stiu sau pentru noi? Daca nu suntem preoti si mai ales daca suntem femei. Ma intereseaza doar punctul de vedere ortodox.

Personal, credeam ca mirenii nu au voie sa interpreteze Biblia, mi se pare o dovada de mandrie si un lucru periculos care poate duce la rastalmaciri si erezii.

Intrebarea este: Este ingaduit doar sa citim sau sa si interpretam?

Citesc, iar acolo unde nu inteleg sau am o nelamurire, daca consider ca e musai sa stiu, intreb preotul.
Dar de multe ori, ascultand omiliile, ne lamurim din cuvantul parintelui.

TunsDiana 07.05.2012 22:14:15

Cu multumiri pentru explicatii!

nicolae44 07.05.2012 23:14:37

biblia e scrisoarea de dragoste a Domnului nostru iubit pentru fiecare dintre noi.nu cred ca cineva se duce sa-si talmaceasca scrisoarea de dragoste altcuiva daca-l cunoaste pe iubit.daca nu-l cunoaste, atunci da.si nu cred ca cineva se duce cu scrisoarea de dragoste s-o interpreteze altora. e pentru tine diana vezi ce-ti spune iubitul tau Isus.asta e din misticismul ortodox deci se incadreaza

Marius22 08.05.2012 09:50:57

Citat:

Īn prealabil postat de TunsDiana (Post 442271)
Citesti ca sa intelegi, dar poti interpreta si pentru altii, dupa cum te taie capul fara ajutorul unui preot sau fara carti ortodoxe care sa explice Scriptura?

Dumnezeu ne-a lasat nu numai Sfanta Scriptura, ci si Sfanta Traditie, "viata Duhului Sfant in Biserica".

Si in plan personal, cand citim Sfanta Scriptura si scrierile Sfintilor Parinti, Domnul are grija sa sadeasca intru noi intelesul cel bun sau intelesuri tot mai inalte, prin Duhul Sfant, in masura in care ne ostenim ca viata noastra sa fie conforma Traditiei.

In Biserica citirea Sfintei Scripturi nu este un exercitiu intelectual, cum tinde a fi in mediul academic scolasticizat, trebuind a fi insotita de un intreg instrumentar auxiliar (dictionare, enciclopedii etc), cat intalnire vie si personala cu Dumnezeu-Cuvantul, ce trebuie insotita de un demers ascetic, de lepadarea patimilor si dobandirea virtutilor.

Fara acest demers necesar, nu vom intelege mai nimic nici din Sfanta Scriptura, nici din talcuirile Sfintilor Parinti si nici din predica preotului. Ne vom afla tot in intuneric.

Pelerin spre Rasarit 18.09.2012 13:34:33

Citat:

Īn prealabil postat de nicolae44 (Post 443850)
biblia e scrisoarea de dragoste a Domnului nostru iubit pentru fiecare dintre noi.nu cred ca cineva se duce sa-si talmaceasca scrisoarea de dragoste altcuiva daca-l cunoaste pe iubit.daca nu-l cunoaste, atunci da.si nu cred ca cineva se duce cu scrisoarea de dragoste s-o interpreteze altora. e pentru tine diana vezi ce-ti spune iubitul tau Isus.asta e din misticismul ortodox deci se incadreaza

In concordanta cu diferite cercetari in domeniul lingvistic al scrierilor Noului Testament si din perspectiva contextului istoric in care s-au derulat evenimentele s-a ajuns ca concluzia conform careia oamenii din zona unde a predicat Mantuitorul in Galilea vorbeau un dialect numit ,,aramaica galileiana".Modul cum s-a ajuns la acesta concluzie este fascinant dar din pacate limita de timp pe care o am la dispozitie imi asasineaza orice posibilitate pentru o prezentare pe larg.S-a observat o problema,in critica textuala,aspect descoperit de Lietzmann.Hristos folosea notiunea de ,,Fiul Omului", o notiune cu profunde implicatii teologice,chiar si tradusa in greaca sau ebraica.Insa in dialectul respectiv de aramaica ea nu avea absolut nici o semnificatie de acest tip,un vorbitor al acelui dialect ar fi inteles pur si simplu ,,om"si atat,expresia nu avea corespondent religios in limba lor.In acest caz daca Hristos vorbea alt dialect al aramaicii fata de ei ramine o enigma cum reusea sa-i faca sa inteleaga mesajul din spatele sintagmei sau daca vorbea acelasi dialect atunci ramine o si mai mare enigma cum reusea sublinierea profund teologica a unei notiuni care pt multi din ascultatorii Sai era o simpla parafrazare pt un cuvant uzual.Ramine o enigma pentru mintea noastra moderna,dar la Fiul Omului asa ceva nu era o problema de nerezolvat ca la noi.

Cam asa si dvs,privit strict prin continutul sfatului dat,o trimiteti pe doamna/domnisoara cu pricina fix de unde a plecat si va fi la fel de nedumerita.Daca cumva i-ati fi dat si metodologia/metoda,cat de cat,ceva acolo,noi nefiind Mantuitorul pt a strapunge limitele intelegerii umana prin har, cum sa inteleaga sfatul dat probabil ca ati fi ajutat-o mai mult decat printr-o trimitere lipsita de orice substanta teologica spre o idee diluata intr-un fel de patetism deja desuet,fie si in lumea altor confesiuni.Si offtopic fata de dilema care o framanta pe dansa,daca va uitati cu atentie.Numai bine!:)

cristiboss56 18.09.2012 21:30:00

Citat:

Īn prealabil postat de nicolae44 (Post 443850)
biblia e scrisoarea de dragoste a Domnului nostru iubit pentru fiecare dintre noi.nu cred ca cineva se duce sa-si talmaceasca scrisoarea de dragoste altcuiva daca-l cunoaste pe iubit.daca nu-l cunoaste, atunci da.si nu cred ca cineva se duce cu scrisoarea de dragoste s-o interpreteze altora. e pentru tine diana vezi ce-ti spune iubitul tau Isus.asta e din misticismul ortodox deci se incadreaza

Ce simplu ar fi domnule Nicolae , dar vezi dumneata , nu suntem atat de curati sufleteste , trupeste , si nu avem mintea intra tat de inteleptita , ca sa-I intelegem pe deplin si drept in Adevar mesajul , caci mintea noastra parazitata de tot felul de ganduri si ispite , ne joaca feste in deslusirea deplina a celor spuse ( scrise ). Noi avem acest "defect"si tot scormonim in scrierile Sfintilor Parinti si-n cele lasate de marii nostri Duhovnici , caci nu-i atat de simplu ca la dvs. , cand doar predicatorul "bisericii" din care faceti parte , are acest drept in diferite interpretari la texte voit modificate .
Asa ca sfatul Pelerinului e drept de urmat , caci n-ati facut decat s-o incurcati voit pe Tuns Diana !
Sa va lumineze Bunul Dumnezeu !

Marinescu 20.09.2012 08:29:10

Citat:

Īn prealabil postat de Adriana Cluj (Post 443785)
Citesc, iar acolo unde nu inteleg sau am o nelamurire, daca consider ca e musai sa stiu, intreb preotul.
Dar de multe ori, ascultand omiliile, ne lamurim din cuvantul parintelui.

Exista mai multi "invatatori" care te ajuta sa intelegi Sfanta Scriptura:

1. Duhul Sfanta care ne calauzeste in tot adevarul
2. Persoane calificate pentru asa ceva - invatatori, profesori de teologie, asa cum se spune si in Sfanta Scriptura despre Filip care il invata pe famenul etiopean intelesul anumitor pasaje din Scripturi...Faptele Apostolilor , cap.8, cu versetele 26 la 35.
3. Tu insuti dar, exista riscul sa o intelegi gresit daca nu intervin cele doua de mai sus...

E posibil ca si persoanele calificate sa te induca in eroare daca nu urmeaza un alt sfat al Scripturilor pe care il gasesti in Faptele Apostolilor, cap.17 cu versetul 11. Adica trebuie sa cercetezi, sa verifici personal cu Scriptura daca ce spune invatatorul la Biserica este conform cu ce sta scris in ea.

In rest, dupa ce teai lamurit cu privire la adevarul respectiv treci la practicarea lui ca sa primesti ceva mai mult... Succes. Domnul cu voi

cristiboss56 29.11.2012 18:44:54

Sfantul Nicodim Aghioritul despre citirea cartilor sfinte
 
Al treilea loc al dumnezeiestilor dulceti este dumnezeiasca Scriptura, pentru ca īn ea se afla adevarul desavīrsit precum si o dulceata desavīrsita

Al treilea loc al dulcetilor dumnezeiesti sīnt cuvintele dumnezeiestilor Scripturi, caci īn ele se afla un adevar desavīrsit, din care mintea se lumineaza si straluceste. […] „Īncepatura cuvintelor Tale este adevarul” (Psalm 118:160). Si pentru ca īn Scripturi se salasluieste o desavīrsita dulceata si dar, care, lucrīnd si atragīnd ca un magnet, atrage inimile cititorilor spre unire si smerenie. Si nu este aici nimic de mirare, deoarece cuvintele Scripturilor sīnt cuvintele lui Dumnezeu, ale Sfīntului Duh, si astfel a zice, ale īnsusi adevarului si darului. „Acestea – zice – graieste Domnul. Si s-a facut cuvīntul Domnului! Si Duhul Domnului a grait īn mine!” De aceea zice si dumnezeiescul Gura de Aur: „Citirea Scripturilor este deschidere a cerurilor, iar gurile Proorocilor sīnt gura a lui Dumnezeu.” Si aceasta, fara a mai zice ca aceste cuvinte mai sīnt: īnaltimea cuvīntarii de Dumnezeu, adīncul Iconomiei, latimea folosului si lungimea īntelepciunii si a cunostintei. Acestea se cuprind fiecare īn parte īn Scripturi, si din ele iese un izvor de dulceata pentru minte si inima.

Scriptura cea noua o covīrseste pe cea veche

Toata dumnezeiasca Scriptura, si cea veche, si cea noua, le cuprinde pe cele zise mai sus, dar mai ales Scriptura cea Noua. De aceea a zis Marele Vasile: „Orice cuvīnt al Evangheliei este mai de pret decīt toate celelalte īnvataturi ale Duhului, pentru ca īn acelea ne-a vorbit Domnul prin robii Sai, prin Prooroci, pe cīt īn Evanghelii ne-a vorbit Īnsusi Stapīnul” (omilia XVI, la cuvintele „la īnceput era Cuvīntul”, P. S. B. 17, p. 514). Vedem īntr-adevar īn Scriptura cea Noua cuvinte simple si prea-usoare. […]
Desfateaza-te īn citirea dumnezeiestilor Scripturi, pentru folosul tau, deoarece afli īn ele doctoria oricarei patimi pe care o ai. „Toata Scriptura este insuflata de Dumnezeu si folositoare – zice acelasi Vasile. De aceea a fost scrisa de Duhul pentru toti oamenii, ca fiecare sa luam din ea, ca dintr-un spital obstesc al sufletelor, tamaduirea pentru propria noastra boala” [P. S. B. 17, omilie la psalmul 1, p. 183].
Caci poti, īntocmai ca o albina, sa iei din livada Scripturilor florile faptelor bune: astfel, de la Avraam aduni facerea de bine catre straini si catre cei care au trebuinta; de la Iov, barbatia si rabdarea; de la Iosif, īntreaga-īntelepciune; de la Moise si de la David, blīndetea si nepomenirea de rau; de la Evanghelisti, credinta cea īntru Hristos; de la Ioan, cuvīntarea de Dumnezeu; de la Petru, marturisirea, iar de la Pavel, rīvna cea īnfocata. Si, pe scurt, din Scripturi afli care sīnt izvoarele si īnvataturile tuturor faptelor īmbunatatite, ale fagaduintelor si ale īngrozirilor. Prin acestea toate, omul cel dupa Hristos se face īntreg si desavīrsit – dupa cum scrie fericitul Pavel: „Toata Scriptura este de Dumnezeu insuflata si de folos spre īnvatatura, spre mustrare, spre īndreptare, spre īnteleptirea cea spre dreptate” (2 Timotei 3:16).

Scriptura cea Noua covīrseste pe cea veche, iar pe cea noua o covīrseste testamentul Domnului

Si, de voiesti sa īndulcesti, sa ranesti si sa-ti īnmoi inima ta cu īndulcirile, cu sagetile si cu atragerea dragostei lui Iisus, citeste deseori testamentul Domnului nostru din Evanghelia de la Ioan. Mai presus este Scriptura cea Noua decīt cea veche, mai presus decīt cea veche sīnt Evangheliile, mai presus decīt Evanghelistii este Ioan (dupa Marele Vasile, vezi omilia XVI la cuvintele „la īnceput era Cuvīntul”)‚ mai presus decīt Evanghelia de la Ioan este testamentul Domnului. Caci mai ales prin el prea-dulcele Iisus a desertat – ca sa zic asa – si a varsat īn dumnezeiestii Sai Apostoli si, prin ei, noua tuturor acest adīnc al dragostei Sale celei din inima si a descoperit cele mai īnalte, mai mīntuitoare si mai ascunse Taine ale inimii Sale. Si nu a facut aceasta ca un stapīn robilor sai, ci asemenea unui dascal ucenicilor sai si unui parinte prea-iubitor de fii si de nepoti. […]

Prin fapte se cuvine a citi cineva Scripturile

[…] Daca doresti sa dobīndesti din Scripturi adevarata si desavīrsita dulceata, sa te sīrguiesti a le citi nu numai prin īntelegeri subtiri, ci si prin lucruri si fapte, si nu numai pentru iubirea de īnvatatura, ci si pentru iubirea de osteneala – dupa cum īti porunceste Cuviosul Marcu, zicīnd: „Cuvintele dumnezeiestii Scripturi citeste-le prin fapte si nu le īntinde īn vorbe multe, īngīmfīndu-te īn desert cu simpla lor īntelegere” (FR 1‚ Despre legea duhovniceasca īn 200 de capete, cap. 85, p. 244, 1999). Zice si un oarecare Parinte: „De aceea iubitorul de īnvatatura este dator a fi iubitor de osteneala, deoarece cunostinta cea goala nu aprinde candela,” Iar aceasta o vei cīstiga daca socotesti ca sfaturile pe care le gasesti īn Scripturi s-au grait pentru īndreptarea ta, si nu pentru īndreptarea altora – dupa cum a zis acelasi dumnezeiesc Marcu: „Cel ce e smerit īn cugetul sau si īmplineste o lucrare duhovniceasca, cīnd citeste dumnezeiestile Scripturi, pe toate le aduce īn legatura cu sine, si nu cu altul” (FR 1, cap. 6, p. 284-285). Ca aceasta este adevarata īntelepciune: cinstirea de Dumnezeu si departarea de rele – dupa cum este scris la Iov: „Si a zis omului Dumnezeu: Iata, frica de Dumnezeu este īntelepciunea, iar a se feri de rele este stiinta” (Iov 28:28). De aceea a zis si Grigorie cuvīntatorul de Dumnezeu: „Īntīia īntelepciune este viata laudata si lui Dumnezeu curatita” (Cuvīnt pentru grindina).

Si citirea dumnezeiestilor Parinti pricinuieste dulceata

Pe līnga citirea Scripturilor, citeste si pe tīlcuitorii ei, dumnezeiestii Parinti, si vei lua tot atīta dulceata de la ei ca si de la Scripturi. Ca acestia, descoperind prin sfintitele lor scrieri īntelesurile cele ascunse īn Scripturi, lumineaza mintea si o fac sa cunoasca cele pe care nu le stia mai īnainte. Ca zice: „Aratarea cuvintelor tale lumineaza si īntelepteste pe prunci” (Psalm 118:130). Dar, pentru ca cunostintei celei ascunse īi urmeaza din fire o mare dulceata – dupa acel cuvīnt al filosofului: „Toti oamenii din fire doresc sa cunoasca” – pentru aceasta bucuria si veselia ce se va naste […] din tīlcuirile si cuvintele dumnezeiestilor Parinti este nespusa. Astfel, vei striga si tu acele cuvinte uimitoare ale sufletului lui David, zicīnd: „Īn calea marturiilor Tale m-am desfatat ca de toata bogatia, si bucura-ma-voi de cuvintele tale ca cel ce a aflat comoara mare!” Si iarasi: „Buna este mie legea gurii Tale mai mult decīt mii de aur si de argint!” Si: „Cīt sīnt de dulci gītlejului meu cuvintele Tale, mai mult decīt mierea, gurii mele!” Fii cu grija: sa nu citesti carti de ale ereticilor, iar de cartile celor fara de Dumnezeu sa te departezi ca de foc si nici macar īn mīini sa nu primesti sa le iei! […] Aceasta o porunceste dumnezeiescul Ioan Scararul: „Nu citi cuvinte straine credintei īnainte de a ajunge la puterea cea duhovniceasca, caci īi īntuneca pe cei neputinciosi, fiind cuvinte ale īntunericului.” […]

Toti Crestinii trebuie sa citeasca Scripturile

Toti Crestinii care stiu carte sīnt datori sa citeasca dumnezeiasca Scriptura, deoarece – dupa cum spune dumnezeiescul Gura de Aur – fara a citi dumnezeiestile Scripturi, nu poate a se mīntui cineva: „Nu este cu putinta a se mīntui cineva, de nu se va īndulci adeseori cu citirea duhovniceasca.” (omilia a III-a la Sfīntul Lazar); si pentru ca – dupa cum zice dumnezeiescul Ioan Scararul – cititul lumineaza, si aduna mintea si pune deprinderile īn rīnduiala: „Citirea are nemasurata putere de a lumina si a aduna mintea, caci īn ea sīnt cuvinte ale Duhului Sfīnt, si pe cei ce le īmplinesc īi pune cu siguranta īn rīnduiala.” Zice īnca si Sfīntul Efrem: „Asa cum trīmbita care striga īn vremea razboiului trezeste osīrdia vitejilor luptatori īmpotriva dusmanilor, tot astfel si dumnezeiestile Scripturi īti desteapta osīrdia spre lucrurile cele bune, īmbarbatīndu-te īmpotriva patimilor. De aceea, frate al meu, trezeste-te cu nadejde, sīrguieste-te pururi sa te lipesti de citirea dumnezeiestilor Scripturi, care sa te īnvete cum trebuie sa fugi de cursele vrajmasului si sa dobīndesti viata cea vesnica.” Deci zic: Toti sīnt datori sa citeasca Scripturile, ca pe unele ce sīnt folositoare. […]


Ora este GMT +3. Ora este acum 14:06:46.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.