![]() |
penticostalii
Va salut. Nu am mai postat de mult pe forum. Eram curios in legatura cu penticostalii, cam ce au diferit fata de noi? Ei sunt acei pocaiti despre care se stie in popor?
|
Citat:
Termenul popular de "pocăit" (care cunoaște regionalisme, de exemplu ardelenescul "mucăr") desemnează fie pe neoprotestanți în general (înglobându-i, aici, și pe adventiști), fie în mod specific pe penticostali. Penticostalii înșiși, mai des i-am auzit numindu-se pe ei "pocăiți" decât "penticostali". Termenul de "pocăiți" apare în textele cântecelor lor (e.g.: "cu barbă și favoriți/nu merge la pocăiți (...)" Diferențele dintre penticostali și ortodocși sunt foarte mari. Dacă am plasa pe o axă cu ortodoxismul stabilit ca origine a axei, am avea luteranismul deja la o distanță considerabilă. Relativ apropiat de luteranism, dar încă mai depărtat de origine s-ar afla calvinismul. După aceea ar urma baptiștii, la care elemente de luteranism mai pot fi încă ușor recunoscute. Mai departe se află penticostalismul. Dincolo de penticostalism se află adventismul, care începe să-și piardă caracterul de creștinism, iar dincolo de el începe teritoriul unde nici nu se mai poate vorbi de creștinism: iehovismul și "Biserica" sfinților de pe urmă (mormonii). Care sunt câteva dintre aceste diferențe? Dacă ar trebui sintetizate toate într-un singur termen, acesta nu ar putea fi decât "anti-tradiționalismul". Astfel, penticostalii resping Sfânta Tradiție, Conciliile, doctrina Sfinților Părinți (mai precis: resping caracterul ei divin revelat, nu realitatea ei istorică). Tot de la luteranism au moștenit doctrina "sola Scriptura", adică Biblia ca singură sursă a adevărului divin revelat. Spre deosebire de luteranism, dar în continuitatea calvinismului, resping cultul marian și sunt (deși mai puțin explicit față de calvini) adepții predestinării. În comparație cu calvinismul, ei se consideră deja mântuiți din viața aceasta. Dar elementele heterodoxe nu ajung, totuși, la gradul întâlnit în adventism. Astfel, penticostalii încă mai cred în nemurirea sufletului. Asta, la nivel dogmatic. La nivel liturgic, cultul penticostal, incomparabil mai zgomotos decât cel ortodox, este axat pe ceea ce ei cred că este impregnarea lor cu Duhul Sfânt. Manifestări mistice (ca să nu spun: magice) sunt frecvente: bolboroseli, căderi în transă, tremor și nu rareori pretinse vindecări miraculoase, uneori colective. Ar mai fi multe de spus, dar, pentru o primă orientare, cred că ajunge. |
Citat:
Spatiul neoprotestant este desacralizat total si aici ma refer la incetarea raporturilor referentiale dintre acest tip de spatiu si traditia simbolica a arhitecturii sacre dintotdeauna. Faptul ca ei resping misterul Euharistiei, resping „Taina” din iconomia mantuirii, adica increderea ca Duhul dumnezeiesc poate lucra prin mijlocirea spiritului omenesc asupra materiei in general si asupra altor persoane, are drept consecinta evacuarea oricarui mister al spatiului interior si exterior, biserica (lacasul) penticostala neavand dimensiune spirituala si simbolica, nu este un spatiu sacru in sine, ci se vrea un spatiu sacralizat prin forta spirituala a comunitatii. Accentul e pus exclusiv pe adunare in spatiul interior, ceea ce confera spatiului un caracter public, ce respecta in general regulile auditorium-ului de mari dimensiuni, deci biserica e privita ca un loc al consumarii emotiilor reprimate. Spatiul cultic ortodox este o realitate vie divino-umana, un mediu de sacralizare si transfigurare treptata a intregii lumi. Simbolismul cosmic al templului iudaic se regaseste potentat in lacasul bisericii, in care intreg spatiul devine sacru pe masura indumnezeirii omului, o mare „catedrala” in care este prezent Dumnezeu, un trup cosmic al lui Hristos indumnezeit prin participare. Accentul este pus pe traire, spatiul fiind astfel compus incat sa-ti deschida ochii, insa nu ochii trupesti, ci ochii spirituali, prin contemplarea lucrurilor sensibile si lucrarea simturilor. Scriptura ne spune: “acum vedem ca prin oglinda, in ghicitură, atunci vom vedea față către față” (I Corinteni 13, 12), deci acum cunoasterea este mediata de lucruri create, insa in Eschaton nu va mai fi mediata de nimic creat. In Ortodoxie, Dumnezeu este venit printre oameni, aici si acum. Crestinul conlucreaza cu Dumnezeu spre indumnezeire, impartasindu-se in orice moment din El, dar mai ales prin insusi trupul si sangele Sau prin care anticipeaza finalitatea, iesirea din “aici” si “acum”, din spatiu si timp in eshaton, in transcendent. Simbolismul bisericii te ajuta sa intelegi caracterul ei profetic si dimensiunea sa atemporala. Acest topos simbolic lipseste din lacasul de cult penticostal, care nu e conceput ca un spatiu al anticiparii eshatologice,ci e un spatiu asemeni unei sali de teatru, in care credinciosul e relativ static, ascultand ceea ce se spune dinspre podium. In spatiul ortodox spatiul e liber, credinciosul poate interactiona cu „sacrul”, cu corpul vizibil al Cuvantului divin (fresce, icoane) are libertatea de miscare si parcurgere, biserica fiind spatiu public dar si cel mai privat loc cu putinta, al rugaciunii in fata icoanei, locul intimitatii cu Dumnezeu. Limbajul artei bizantine (limajul experientei bisericesti) functioneaza cu valoare apofatica , constitue o cautare metafizica a credinciosului, este prelucrarea revelatorie, alegorica, ce trimite la sensul existentului, aducator de bucurie. El nu are rol reprezentativ, nu urmareste impresionarea omului prin valoarea estetica, nu-s imagini menite sa te desfete, ci sa te elibereze de eu, deci limbajul slujeste comuniunea persoanelor. |
Citat:
pai haideti sa vedem ce inteles are termenul de "biserica" in Noul testament, nu este greu sa intelegem ca biserica se refera la comunitatea de crestini si niciodata la vreo cladire sau spatiu locativ (putem citi Filimon cap. 1 vers. 2) |
Citat:
Eu m-am oprit asupra spatiilor cultice, asa cum ele exista si sunt concepute. Tipul Bisericii crestine (traditionale) se regaseste in Templul iudaic, este desavarsirea Templului de aceea exista multe elemente comune intre cele doua spatii cultice in ceea ce priveste simbolismul si arhitectura, ce au la baza relatie tip-antitip, in timp tipul bisericilor crestine netraditionale (neoprotestante) se regaseste in sinagoga, care e un loc de intrunire, de rugaciune, de studiu, de socializare, dar nu este in sine un spatiu sacru ci sacralizat prin prezenta comunitatii. Templul si sinagoga sunt spatii cu caracter diferit, de aceea si spatiul ortodox ce e antitipul templului e diferit de spatiul penticostal. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Faptele apostolilor 3:1 Petru și Ioan se suiau împreună la Templu, la ceasul rugăciunii: era ceasul al nouălea. sau: Faptele apostolilor 2:46 Toți împreună erau nelipsiți de la Templu în fiecare zi, frângeau pâinea acasă și luau hrana cu bucurie și curăție de inimă. ramane deci ca termenul de "biserica" sa aiba sensul specificat de mine. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
http://www.columbiaseminary.org/coffeetalk/118.html |
1 atașament(e)
Citat:
Aceasta este ceea ce cred penticostalii din Romania. A se observa ca darurile spirituale, care sar in ochi unora, sunt abia pe locul 17 in marturisirea de credinta. |
Sau, daca si asa celelalte topicuri despre penticostali s-au inchis, sa mai inventam cateva minciuni si sa mai defaimam si noi dupa cum este scris:
"Vorbele defăimătorului sunt ca niște mâncări alese; ele coboară în cămările pântecelui."Si dupa ce denigram bine, ne putem da si victime: "am zis si noi adevarul dar sectantii penticostali mereu ne ataca credinta noastra stramoseasca de 2000 de ani!" |
Citat:
|
Citat:
Nu vreau sa o fac, nu ca nu as stii ce sa zic. Am indoieli ca ceilalti penticostali de pe acest forum ar fi atacat ortodoxia. Am primit in schimb mii de postari denigratoare si batai de joc. S-au inchis topicurile despre penticostali si observ ca va era dor sa reluati barfele si batjocura. Ok, mi se pare normal sa aveti chef de cearta. Rugamintea mea ar fi sa nu va mai victimizati, sa nu mai intrebati ce cauta neoprotestantii pe forum, sa nu va mai dati agresati si raniti si sa nu mai asaltati mesageria privata a adminului cu plangeri nefondate. |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Eu cred ca la asta te refereai, ca eu am spus ca nu vor renunta la vorbitul in limbi. Sper ca acum te-ai informat. Tu esti catolic, din pacate unii catolici au o simpatie fata de penticostali din cauza faptului ca au acceptat miscarea carismatica (probabil printre singurele culte, afara de cel penticostal). |
Citat:
Eu de exemplu am evitat sa intru e un forum public general (softpedia, roportal, etc.), am vazut ca acolo se discuta mai dur, regulile sunt mai laxe si nu doream cearta. N-am stiut ca si forumul ortodox e doar asemanator, doar putin mai strict controlat. Sau sa intru pe un forum ateu. |
Citat:
Articolul arată un fapt clar - 40% din penticostali nu vorbesc în limbi, (iar la nivel de S.U.A., 49% !!!) fapt care contrazice teoria dumneavoastră. Articolul vorbește despre, și citează, lideri penticostali care privesc acest fapt ca fiind normal - un nou fapt care contrazice teoria dumneavoastră nefondată. Ați spus "Nu au cum sa nu-l mai practice, s-ar dezice de cultul lor si de traditia lor", ceea ce se dovedește a fi fals, în condițiile în care aproape jumătate dintre ei nu practică glosolalia. Sau poate aveți dumneavoastră autoritatea să stabiliți cine s-a dezis și cine nu de cultul și tradiția penticostală ?! În ceea ce privește simpatiile catolicilor, lăsați-i pe catolici să se îngrijoreze despre acest fapt - nu vă privește pe dumneavoastră. |
Citat:
|
Citat:
Iata ce zice articolul: at least 40 percent of Pentecostals said they never speak in tongues. In the U.S., 49 percent of Pentecostals reported that they do not speak in tongues; Deci chiar ei, penticostalii, 40%, respectiv 49% spun despre ei înșiși că nu vorbesc niciodată în limbi. Nu predicatorii, și nu se face nicio distincție între "încercare" și obținerea harismei. E bine să fim riguroși, chiar și atunci când nu ne convine. Uitați, aici, aceleași statistici comentate de alt autor: http://www.christianitytoday.com/ct/.../140-53.0.html |
Citat:
|
Citat:
Pe de altă parte, Cătălin mai greșește și atunci când își închipuie că mișcări harismatice ar exista numai la catolici. Dacă i-am spune că există și la ortodocși ? |
Va multumesc tuturor pt raspunsuri. este posibil sa-mi fac o prietena de religie penticostala. Ea spune ca nu e botezata si ca la ei in biserica este altfel.. insa din cate stiu nu se duce la adunari..
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
Ma iertati daca am fost prea directa. |
Citat:
|
Citat:
Păi și eu nu asta am spus ? Citat:
Realitatea este că mișcarea harismatică este una foarte nouă, foarte dinamică și foarte diversă; față de această situație, este periculos să punem etichete. Pe de altă parte, cred că Doriana a sesizat mai bine care era interesul primar al inițiatorului topicului. |
Citat:
|
Citat:
Era vorba despre convingerea nefondată a lui Cătălin că nu pot exista penticostali care nu vorbesc în limbi, indiferent ce ar însemna această vorbire. Și despre faptul că, în realitate, există foarte mulți. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Ca dovada si in urmatorul mesaj ai inteles gresit, nu am spus ca doar la catolici sunt carismatici, ci ca la ei sunt recunoscuti de oficiali, am mai spus-o de multe ori. Sunt si la ortodocsi cativa in SUA, foarte putini, dar doar sunt tolerati, BO nu accepta asemenea "miscari". In al doilea link dat de tine se intelege mai clar, nu e vorba doar de penticostali, ci si de carismatici. La carismatici e evident ca e un procent mai mic de vorbitori in limbi, au alte manifestari. Eu am spus ca vorbirea in limbi e punctul de pornire al cultului penticostal si de atunci se practica fara intererupere in cult, nu au cum sa renunte la aceasta practica. Chiar in al doilea mesaj am scris ca un conducator spune in link ca niciodata nu au vorbit toti penticostalii in limbi, a fost intotdeauna un procent care nu a vorbit. Iar conducatorii vor ca liderii penticostali sa depuna eforturi ca sa propovaduiasca adunarilor lor aceasta practica pentru a se reveni la situatia de la inceput. Sper ca data viitoare sa citesti mai atent mesajele ca sa nu ne mai contrazicem degaba. Din punctul meu de vedere e bine ca procentul penticostalilor cu harisme sa fie zero, macar sa fie ca celelalte culte care nu au si "minuni" care nu sunt divine. P.S. Apartii de un grup carismatic catolic? |
Citat:
Căci vouă este dată făgăduința și copiilor voștri și tuturor celor de departe, pe oricâți îi va chema Domnul Dumnezeul nostru. Era o promisiune pentru toate generatiile cât va ține pământul și lumea. Penticostalii nu au cum să renunțe la ea. Citat:
Harismele sunt foarte importante în propovăduirea Evangheliei. Oamenii nemântuiți trebuiesc confruntați cu Adevărul și cu Puterea Evangheliei. Adevărul Evangheliei este arătat prin propovăduirea Sfintelor Scripturi. Puterea Evangheliei este arătată prin Harismele Sfântului Duh. Este necesară propovaduirea dar semnele și minunile. Harismele însoțesc și adeveresc vestirea Evangheliei. |
Citat:
Față de situația că noi doi nu suntem nici neamuri, nici n-am răcrutat împreună, urmează să vă răspund oricăror întrebări de îndată ce veți sesiza că unui necunoscut, care probabil are și mai mulți ani, se cuvine să i te adresezi cu "dumneavoastră", nu cu "tu". |
Citat:
Citat:
La fel cum cineva care cade in pacat pierde harul (de exemplu cade intr-un viciu), cu atat mai mult harului Duhului Sfant nu vine la neadevar, care este un pacat impotriva Duhului Sfant, numit si Duhul Adevarului. Harismele nu sunt capatate de toti credinciosii ortodocsi, doar de cei ce ajung la sfintenie si despatimire, adica la cei ce s-au facut templu al Duhului Sfant, ca harul sa poata locui in ei. Asadar din punct de vedere ortodox nu pot exista harisme si nici macar minuni divine in afara ortodoxiei, in afara cazului in care acestia sunt chemati la adevar. In concluzie fiecare trebuie sa cerceteze duhurile, cel mai simplu se face prin rugaciune, intrband pe Dumnezeu de la cine sunt acele duhuri, cum putem citi ca faceau si unii sfinti cand aveau o revelatie. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 05:38:04. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.