Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Intrebari utilizatori (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5063)
-   -   penticostalii (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=14913)

redandrei90 30.04.2012 00:08:12

penticostalii
 
Va salut. Nu am mai postat de mult pe forum. Eram curios in legatura cu penticostalii, cam ce au diferit fata de noi? Ei sunt acei pocaiti despre care se stie in popor?

Mihnea Dragomir 30.04.2012 05:09:00

Citat:

În prealabil postat de redandrei90 (Post 442202)
Va salut. Nu am mai postat de mult pe forum. Eram curios in legatura cu penticostalii, cam ce au diferit fata de noi? Ei sunt acei pocaiti despre care se stie in popor?

Cristos a înviat!

Termenul popular de "pocăit" (care cunoaște regionalisme, de exemplu ardelenescul "mucăr") desemnează fie pe neoprotestanți în general (înglobându-i, aici, și pe adventiști), fie în mod specific pe penticostali. Penticostalii înșiși, mai des i-am auzit numindu-se pe ei "pocăiți" decât "penticostali". Termenul de "pocăiți" apare în textele cântecelor lor (e.g.: "cu barbă și favoriți/nu merge la pocăiți (...)"

Diferențele dintre penticostali și ortodocși sunt foarte mari. Dacă am plasa pe o axă cu ortodoxismul stabilit ca origine a axei, am avea luteranismul deja la o distanță considerabilă. Relativ apropiat de luteranism, dar încă mai depărtat de origine s-ar afla calvinismul. După aceea ar urma baptiștii, la care elemente de luteranism mai pot fi încă ușor recunoscute. Mai departe se află penticostalismul. Dincolo de penticostalism se află adventismul, care începe să-și piardă caracterul de creștinism, iar dincolo de el începe teritoriul unde nici nu se mai poate vorbi de creștinism: iehovismul și "Biserica" sfinților de pe urmă (mormonii).

Care sunt câteva dintre aceste diferențe? Dacă ar trebui sintetizate toate într-un singur termen, acesta nu ar putea fi decât "anti-tradiționalismul". Astfel, penticostalii resping Sfânta Tradiție, Conciliile, doctrina Sfinților Părinți (mai precis: resping caracterul ei divin revelat, nu realitatea ei istorică). Tot de la luteranism au moștenit doctrina "sola Scriptura", adică Biblia ca singură sursă a adevărului divin revelat. Spre deosebire de luteranism, dar în continuitatea calvinismului, resping cultul marian și sunt (deși mai puțin explicit față de calvini) adepții predestinării. În comparație cu calvinismul, ei se consideră deja mântuiți din viața aceasta. Dar elementele heterodoxe nu ajung, totuși, la gradul întâlnit în adventism. Astfel, penticostalii încă mai cred în nemurirea sufletului.
Asta, la nivel dogmatic. La nivel liturgic, cultul penticostal, incomparabil mai zgomotos decât cel ortodox, este axat pe ceea ce ei cred că este impregnarea lor cu Duhul Sfânt. Manifestări mistice (ca să nu spun: magice) sunt frecvente: bolboroseli, căderi în transă, tremor și nu rareori pretinse vindecări miraculoase, uneori colective.

Ar mai fi multe de spus, dar, pentru o primă orientare, cred că ajunge.

ioanna 30.04.2012 11:04:01

Citat:

În prealabil postat de redandrei90 (Post 442202)
Va salut. Nu am mai postat de mult pe forum. Eram curios in legatura cu penticostalii, cam ce au diferit fata de noi?

Domnul Dragomir v-a trasat niste linii generale, bine de stiut. Intr-adevar diferentele sunt foarte mari. N-am sa intru in proleme legate de dogmatica, astept ca cineva cu cunostinte temeinice sa le expuna, caci sunt destule, ci am sa ma opresc asupra celor doua spatii cultice, caci nu prea s-a vorbit pe forum despre ele.

Spatiul neoprotestant este desacralizat total si aici ma refer la incetarea raporturilor referentiale dintre acest tip de spatiu si traditia simbolica a arhitecturii sacre dintotdeauna. Faptul ca ei resping misterul Euharistiei, resping „Taina” din iconomia mantuirii, adica increderea ca Duhul dumnezeiesc poate lucra prin mijlocirea spiritului omenesc asupra materiei in general si asupra altor persoane, are drept consecinta evacuarea oricarui mister al spatiului interior si exterior, biserica (lacasul) penticostala neavand dimensiune spirituala si simbolica, nu este un spatiu sacru in sine, ci se vrea un spatiu sacralizat prin forta spirituala a comunitatii. Accentul e pus exclusiv pe adunare in spatiul interior, ceea ce confera spatiului un caracter public, ce respecta in general regulile auditorium-ului de mari dimensiuni, deci biserica e privita ca un loc al consumarii emotiilor reprimate.

Spatiul cultic ortodox este o realitate vie divino-umana, un mediu de sacralizare si transfigurare treptata a intregii lumi. Simbolismul cosmic al templului iudaic se regaseste potentat in lacasul bisericii, in care intreg spatiul devine sacru pe masura indumnezeirii omului, o mare „catedrala” in care este prezent Dumnezeu, un trup cosmic al lui Hristos indumnezeit prin participare. Accentul este pus pe traire, spatiul fiind astfel compus incat sa-ti deschida ochii, insa nu ochii trupesti, ci ochii spirituali, prin contemplarea lucrurilor sensibile si lucrarea simturilor. Scriptura ne spune: “acum vedem ca prin oglinda, in ghicitură, atunci vom vedea față către față” (I Corinteni 13, 12), deci acum cunoasterea este mediata de lucruri create, insa in Eschaton nu va mai fi mediata de nimic creat. In Ortodoxie, Dumnezeu este venit printre oameni, aici si acum. Crestinul conlucreaza cu Dumnezeu spre indumnezeire, impartasindu-se in orice moment din El, dar mai ales prin insusi ­trupul si sangele Sau prin care anticipeaza finalitatea, iesirea din “aici” si “acum”, din spatiu si timp in eshaton, in transcendent. Simbolismul bisericii te ajuta sa intelegi caracterul ei profetic si dimensiunea sa atemporala.

Acest topos simbolic lipseste din lacasul de cult penticostal, care nu e conceput ca un spatiu al anticiparii eshatologice,ci e un spatiu asemeni unei sali de teatru, in care credinciosul e relativ static, ascultand ceea ce se spune dinspre podium. In spatiul ortodox spatiul e liber, credinciosul poate interactiona cu „sacrul”, cu corpul vizibil al Cuvantului divin (fresce, icoane) are libertatea de miscare si parcurgere, biserica fiind spatiu public dar si cel mai privat loc cu putinta, al rugaciunii in fata icoanei, locul intimitatii cu Dumnezeu. Limbajul artei bizantine (limajul experientei bisericesti) functioneaza cu valoare apofatica , constitue o cautare metafizica a credinciosului, este prelucrarea revelatorie, alegorica, ce trimite la sensul existentului, aducator de bucurie. El nu are rol reprezentativ, nu urmareste impresionarea omului prin valoarea estetica, nu-s imagini menite sa te desfete, ci sa te elibereze de eu, deci limbajul slujeste comuniunea persoanelor.

JoyDivision 30.04.2012 11:45:32

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 442252)
biserica (lacasul) penticostala neavand dimensiune spirituala si simbolica, nu este un spatiu sacru in sine, ci se vrea un spatiu sacralizat prin forta spirituala a comunitatii.


pai haideti sa vedem ce inteles are termenul de "biserica" in Noul testament, nu este greu sa intelegem ca biserica se refera la comunitatea de crestini si niciodata la vreo cladire sau spatiu locativ (putem citi Filimon cap. 1 vers. 2)

ioanna 30.04.2012 11:55:50

Citat:

În prealabil postat de JoyDivision (Post 442253)
pai haideti sa vedem ce inteles are termenul de "biserica" in Noul testament, nu este greu sa intelegem ca biserica se refera la comunitatea de crestini si niciodata la vreo cladire sau spatiu locativ (putem citi Filimon cap. 1 vers. 2)

D-soara JoyDivision, acesta nu e un topic de polemica, asa ca am sa ma abtin sa va raspund. Daca aveti ceva de spus in legatura cu diferentele dintre cultul penticostal si cel ortodox, asa cum le intelegeti d-voastra, initiatorul topicului va va multumi, insa va rog nu transformati si acest topic intr-o "balacareala" si infierare a Ortodoxiei, de genul "noi suntem mai biblici decat voi". Pentru asa ceva, aveti topicul http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=14902 Cunosc foarte bine ce semnificatie are "biserica" in NT si templul in VT, nu trebuie sa-mi aratati nimic, mai bine v-ati opri asupra particularitatilor existente in cadrul cultului d-voastra si pe care initiatorul topicului doreste sa le cunoasca.

Eu m-am oprit asupra spatiilor cultice, asa cum ele exista si sunt concepute. Tipul Bisericii crestine (traditionale) se regaseste in Templul iudaic, este desavarsirea Templului de aceea exista multe elemente comune intre cele doua spatii cultice in ceea ce priveste simbolismul si arhitectura, ce au la baza relatie tip-antitip, in timp tipul bisericilor crestine netraditionale (neoprotestante) se regaseste in sinagoga, care e un loc de intrunire, de rugaciune, de studiu, de socializare, dar nu este in sine un spatiu sacru ci sacralizat prin prezenta comunitatii. Templul si sinagoga sunt spatii cu caracter diferit, de aceea si spatiul ortodox ce e antitipul templului e diferit de spatiul penticostal.

catalin2 30.04.2012 13:07:50

Citat:

În prealabil postat de JoyDivision (Post 442253)
pai haideti sa vedem ce inteles are termenul de "biserica" in Noul testament, nu este greu sa intelegem ca biserica se refera la comunitatea de crestini si niciodata la vreo cladire sau spatiu locativ (putem citi Filimon cap. 1 vers. 2)

Are mai multe sensuri, inclusiv cel dat de tine. E comunitatea de crestini (ortodocsi), biserica adica lacasul sfant si sfintit, si Biserica lui Hristos, adica Biserica Ortodoxa.

catalin2 30.04.2012 13:13:24

Citat:

În prealabil postat de redandrei90 (Post 442202)
Va salut. Nu am mai postat de mult pe forum. Eram curios in legatura cu penticostalii, cam ce au diferit fata de noi? Ei sunt acei pocaiti despre care se stie in popor?

In plus fata de mesajele anterioare, penticostalii au ceva distinctiv, mai nociv decat in alte culte, ceva ce se intalneste la mediumi, la intrarea in transa in alte religii si practici: ei spun ca primesc Duhul Sfant, dar de fapt vin ingeri cazuti care ii influenteaza pe timpul transei. Au extins aceste practici si la alte culte, se numeste miscarea carismatica.

JoyDivision 30.04.2012 13:21:20

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 442261)
Are mai multe sensuri, inclusiv cel dat de tine.

dar nu ti se pare interesant ca apostolii impreuna cu primii crestini numeau "templu" locatia unde se adunau pentru rugaciune?

Faptele apostolilor 3:1 Petru și Ioan se suiau împreună la Templu, la ceasul rugăciunii: era ceasul al nouălea.
sau:
Faptele apostolilor 2:46 Toți împreună erau nelipsiți de la Templu în fiecare zi, frângeau pâinea acasă și luau hrana cu bucurie și curăție de inimă.

ramane deci ca termenul de "biserica" sa aiba sensul specificat de mine.

catalin2 30.04.2012 13:57:23

Citat:

În prealabil postat de JoyDivision (Post 442263)
dar nu ti se pare interesant ca apostolii impreuna cu primii crestini numeau "templu" locatia unde se adunau pentru rugaciune?

Faptele apostolilor 3:1 Petru și Ioan se suiau împreună la Templu, la ceasul rugăciunii: era ceasul al nouălea.
sau:
Faptele apostolilor 2:46 Toți împreună erau nelipsiți de la Templu în fiecare zi, frângeau pâinea acasă și luau hrana cu bucurie și curăție de inimă.

ramane deci ca termenul de "biserica" sa aiba sensul specificat de mine.

Trebuie sa studiezi mai atent Sfanta Scriptura, era vorba de templul iudeu. Nu aveau biserica, ca nu aveau un locas de inchinare propriu, pentru ca nu aveau nici timp (era la putin timp de la jertfa Mantuitorului) si nici nu erau lasati de iudei (ba chiar erau prigoniti). Apoi spune ca se intalneau in case si acolo frangeau si painea. Dupa aceea au stat in catacombe, unde isi amenajasera si biserici. Si cand s-a terminat prigoana au putut sa-si construiasca biserici.

ioanna 30.04.2012 14:12:38

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 442262)
In plus fata de mesajele anterioare, penticostalii au ceva distinctiv, mai nociv decat in alte culte, ceva ce se intalneste la mediumi, la intrarea in transa in alte religii si practici....

Asta se datoreaza faptului ca penticostalii cauta cu obstinatie harisme spectaculoase, cum e si cea a glosolaliei, de parca zidirea lor personala in rugaciune e conditionata de ea, de parca comunicarea cu Duhul doar in acel mod se poate face sau, cum credea Charles Parham (intemeietorul miscarii penticostale), ca secretul puterii apostolice consta in vorbirea in limbi. Vorbirea in limbi, ca dar autentic al Duhului Sfant, nu poate insa se manifeste la cei care sunt in afara Bisericii lui Hristos.

Citat:

redandrei90: Ei sunt acei pocaiti despre care se stie in popor?
In vorbirea populara, in categoria "pocaitilor" intra si baptistii (protestanti), nu doar penticostalii, insa spre deosebire de ei, penticostalii se manifesta entuziast, exteriorizandu-se puternic. Ortodocsii se interiorizeaza smerindu-si inima si coborand pe cai spirituale la radacinile fiintei, retragandu-se inlauntru, spre a se inalta spre Dumnezeu. Diferenta de "traire" o poti vedea reflectata si in atitudinea fata de spatiul cultic, al ortodocsilor are un caracter sofianic, transcendentul coboara, spatiul e introvertit, la penticostali spatiul e deschis spre exterior, are asa un aer ascensional. Uita-te si la modul in care se roaga: ortodocsii stau cu mainile impreunate,unite, in semn de smerenie, in timp ce penticostalii nu se feresc de duhul mandriei, sunt cu bratele pe sus, spre cer, ca niste despatimiti, extrovertiti.

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 442261)
Are mai multe sensuri, inclusiv cel dat de tine. E comunitatea de crestini (ortodocsi), biserica adica lacasul sfant si sfintit, si Biserica lui Hristos, adica Biserica Ortodoxa.

Asa este. Biserica crestina apare in Noul Testament sub denumirile: casa a lui Dumnezeu, trup mistic, mireasa a lui Hristos si stalp si temelie a adevarului. Prin “casa a lui Dumnezeu” intelegem lacasul cultic de inchinare si rugaciune, un mediu de indumnezeire a omului si transfigurare a creatiei. Pasajele din Biblie referitoare la Cortul Sfant apoi la Templul din Ierusalim scot in evidenta calitatea lor extraordinara de case ale lui Dumnezeu. Prin “trup mistic” a lui Hristos se intelege comunitatea oamenilor adunati de Iisus Hristos , pe care ii mantuieste si ii ridica la asemanarea cu Sine, prin energia harului din Biserica, iar Biserica-“stalp si temelie a adevarului” exprima faptul ca marturisind sacramental si doctrinal pe Iisus, biserica e incheierea Revelatiei testamentare si devine posesoare a descoperirii dumnezeiesti, pastratoarea tezaurului revelat, cat si mijlocitoare a harului innoitor.

catalin2 30.04.2012 14:59:46

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 442269)
Asta se datoreaza faptului ca penticostalii cauta cu obstinatie harisme spectaculoase, cum e si cea a glosolaliei, de parca zidirea lor personala in rugaciune e conditionata de ea, de parca comunicarea cu Duhul doar in acel mod se poate face sau, cum credea Charles Parham (intemeietorul miscarii penticostale), ca secretul puterii apostolice consta in vorbirea in limbi. Vorbirea in limbi, ca dar autentic al Duhului Sfant, nu poate insa se manifeste la cei care sunt in afara Bisericii lui Hristos.

Asa este, dar e mai ales mostenirea cultului lor. Asa a aparut cultul lor, prin "descoperirea" vorbirii in limbi la acel pastor si cei cativa enoriasi. E semnul lor distincitv, fara aceasta ar fi ca alt cult neoprotestant. Nu au cum sa nu-l mai practice, s-ar dezice de cultul lor si de traditia lor.

MihaiG 30.04.2012 15:32:13

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 442276)
Asa este, dar e mai ales mostenirea cultului lor. Asa a aparut cultul lor, prin "descoperirea" vorbirii in limbi la acel pastor si cei cativa enoriasi. E semnul lor distincitv, fara aceasta ar fi ca alt cult neoprotestant. Nu au cum sa nu-l mai practice, s-ar dezice de cultul lor si de traditia lor.

Ce bine ar fi să ne informăm înainte de a ne da cu părerea:

http://www.columbiaseminary.org/coffeetalk/118.html

Doriana 30.04.2012 16:49:03

1 atașament(e)
Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 442280)
Ce bine ar fi să ne informăm înainte de a ne da cu părerea:

Sau sa accesam ceva informatii oficiale...

Aceasta este ceea ce cred penticostalii din Romania. A se observa ca darurile spirituale, care sar in ochi unora, sunt abia pe locul 17 in marturisirea de credinta.

penticostalul 30.04.2012 17:12:09

Sau, daca si asa celelalte topicuri despre penticostali s-au inchis, sa mai inventam cateva minciuni si sa mai defaimam si noi dupa cum este scris:
"Vorbele defăimătorului sunt ca niște mâncări alese; ele coboară în cămările pântecelui."
Si dupa ce denigram bine, ne putem da si victime: "am zis si noi adevarul dar sectantii penticostali mereu ne ataca credinta noastra stramoseasca de 2000 de ani!"

ioanna 30.04.2012 17:20:13

Citat:

În prealabil postat de penticostalul (Post 442287)
Sau, daca si asa celelalte topicuri despre penticostali s-au inchis, sa mai inventam cateva minciuni si sa mai defaimam si noi dupa cum este scris

Nu s-a scris nimic defaimator, fiecare si-a scris perceptia sa despre cultul penticostal, asa cum unii frati de-ai d-voastra intru-credinta nu contenesc sa si-o spuna pe a lor despre Ortodoxie, despre practica liturgica etc., demonstrand ca au venit pe acest forum sa atace, nu sa cunoasca, sa incerce sa inteleaga o traditie diferita de a lor.(Valabil si pentru amicii adventisti, mereu inarmati cu citate din Scriptura manipulate arbitrar in scopul justificarii unor convingeri anti-ortodoxe) Pana acum, n-ati spus niciodata ca ei "defaimeaza", pentru ca deh, mai usor e sa vedeti "paiul" decat "barna", doar noi ortodocsii suntem acuzati ca, vezi Doamne, nu va intelegem, dar voi nici pe atat nu o faceti!

penticostalul 30.04.2012 17:56:43

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 442288)
fiecare si-a scris perceptia sa despre cultul penticostal, asa cum unii frati de-ai d-voastra intru-credinta nu contenesc sa si-o spuna pe a lor despre Ortodoxie, despre practica liturgica etc., demonstrand ca au venit pe acest forum sa atace, nu sa cunoasca, sa incerce sa inteleaga o traditie diferita de a lor.

Eu nu am venit pe acest forum ca sa atac ortodoxia.
Nu vreau sa o fac, nu ca nu as stii ce sa zic. Am indoieli ca ceilalti penticostali de pe acest forum ar fi atacat ortodoxia.

Am primit in schimb mii de postari denigratoare si batai de joc.
S-au inchis topicurile despre penticostali si observ ca va era dor sa reluati barfele si batjocura.

Ok, mi se pare normal sa aveti chef de cearta. Rugamintea mea ar fi sa nu va mai victimizati, sa nu mai intrebati ce cauta neoprotestantii pe forum, sa nu va mai dati agresati si raniti si sa nu mai asaltati mesageria privata a adminului cu plangeri nefondate.

ioanna 30.04.2012 18:06:54

Citat:

În prealabil postat de penticostalul (Post 442292)
Nu vreau sa o fac, nu ca nu as stii ce sa zic. Am indoieli ca ceilalti penticostali de pe acest forum ar fi atacat ortodoxia.

Inseamna ca refuzati sa cititi postarile lor.

Citat:

Rugamintea mea ar fi sa nu va mai victimizati, sa nu mai intrebati ce cauta neoprotestantii pe forum, sa nu va mai dati agresati si raniti si sa nu mai asaltati mesageria privata a adminului cu plangeri nefondate.
Este firesc sa te intrebi ce cauta neoprotestantii pe un forum crestin-ortodox. Referitor la "asaltarea mesageriei" private a admin-ului, nu stiu la ce va referiti, n-am facut nicio sesizare la adresa d-voastra sau a oricarui alt user, cu exceptia unei postari apartinand userului osutafaraunu. Din moment ce exista butonul "report" cred ca oricine poate sa-l foloseasca, atunci cand considera ca are motive intemeiate.

Citat:

Am primit in schimb mii de postari denigratoare si batai de joc.
D-voastra trebuie sa intelegeti ca perceptia oamenilor despre un anumit cult, este de cele mai multe ori diferita de perceptia membrilor acelui cult, din varii motive (ignoranta, neintelegere, prejudecati etc.) Imaginea cultului vazuta din interior, nu se suprapune intotdeauna peste cea vazuta din exterior. Trebuie sa va asumati asta si sa nu mai pozati in victime defaimate. Bunica mea, Dumnezeu sa o odihneasca, va spunea "tremurici", iar "pocaitii" erau in general baptistii sau martorii. Nu o facea din rea-credinta, nici ea, nici ceilalti consateni, ci asta era perceptia unor oameni simpli, vis a vis de ceea ce se intampla in cadrul cultul d-voastra.

catalin2 30.04.2012 18:56:20

Citat:

În prealabil postat de Doriana (Post 442286)
Sau sa accesam ceva informatii oficiale...

Aceasta este ceea ce cred penticostalii din Romania. A se observa ca darurile spirituale, care sar in ochi unora, sunt abia pe locul 17 in marturisirea de credinta.

Nu cred ca ai observat, de fapt ai dat ceva care sustine exact ce spuneam eu. Acele puncte nu sunt facute ca clasament, ci toate sunt la fel, primul punct e la fel ca ultimul punct, reprezinta tot ceea ce cred penticostalii. Asadar si acel punct 17. Crredinta in Dumnezeu este la punctul 2, dupa credinta in Biblie, nu cred ca penticostalii spun ca e mai putin importanta decat punctul unu.

catalin2 30.04.2012 19:13:32

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 442280)
Ce bine ar fi să ne informăm înainte de a ne da cu părerea:
http://www.columbiaseminary.org/coffeetalk/118.html

Eu am citit link-ul acum, nu stiu daca l-ai citit si tu. In acel articol unii lideri penticostali isi arata ingrijorarea ca in ultimii ani a scazut procentul celor ce vorbesc in limbi dintre membrii penticostali si ca trebuie sa se revina la "normal". Mai spun ca niciodata procentul nu a fost de 100%, dar ca penticostalii trebuie sa isi dea seama de valoarea "vorbitului in limbi". Dar se mai spune ca unii au "harisma" vindecarilor in procent mai mare decat vorbirea in limbi. Nu stiu daca in articol e vorba doar de penticostali sau si de miscarea carismatica (probabil ultima varianta).
Eu cred ca la asta te refereai, ca eu am spus ca nu vor renunta la vorbitul in limbi. Sper ca acum te-ai informat. Tu esti catolic, din pacate unii catolici au o simpatie fata de penticostali din cauza faptului ca au acceptat miscarea carismatica (probabil printre singurele culte, afara de cel penticostal).

catalin2 30.04.2012 19:24:45

Citat:

În prealabil postat de penticostalul (Post 442292)
Am primit in schimb mii de postari denigratoare si batai de joc.
S-au inchis topicurile despre penticostali si observ ca va era dor sa reluati barfele si batjocura.

Ok, mi se pare normal sa aveti chef de cearta. Rugamintea mea ar fi sa nu va mai victimizati, sa nu mai intrebati ce cauta neoprotestantii pe forum, sa nu va mai dati agresati si raniti si sa nu mai asaltati mesageria privata a adminului cu plangeri nefondate.

E adevarul, nu e denigrare sau bataie de joc (daca te referi la ceea ce se scrie despre cultul penticostal si nu la atacuri personale). Daca intra un practicant voodoo pe forum era si el suparat ca se scrie critic la adresa cultului sau, dar nu avem ce face daca acesta e adevarul, puteti doar sa va suparati ca ortodocsilor le place adevarul. Noi scriem adevarul pe un forum ortodox, nu e vina noastra ca intra si cei despre care se scrie. Pot doar sa incerce un dialog acceptand faptul ca astfel cred ortodocsii, nu sa incerce sa ii faca sa creada ceva neadevarat.
Eu de exemplu am evitat sa intru e un forum public general (softpedia, roportal, etc.), am vazut ca acolo se discuta mai dur, regulile sunt mai laxe si nu doream cearta. N-am stiut ca si forumul ortodox e doar asemanator, doar putin mai strict controlat. Sau sa intru pe un forum ateu.

MihaiG 30.04.2012 19:27:25

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 442297)
Eu am citit link-ul acum, nu stiu daca l-ai citit si tu. In acel articol unii lideri penticostali isi arata ingrijorarea ca in ultimii ani a scazut procentul celor ce vorbesc in limbi dintre membrii penticostali si ca trebuie sa se revina la "normal". Mai spun ca niciodata procentul nu a fost de 100%, dar ca penticostalii trebuie sa isi dea seama de valoarea "vorbitului in limbi". Dar se mai spune ca unii au "harisma" vindecarilor in procent mai mare decat vorbirea in limbi. Nu stiu daca in articol e vorba doar de penticostali sau si de miscarea carismatica (probabil ultima varianta).
Eu cred ca la asta te refereai, ca eu am spus ca nu vor renunta la vorbitul in limbi. Sper ca acum te-ai informat. Tu esti catolic, din pacate unii catolici au o simpatie fata de penticostali din cauza faptului ca au acceptat miscarea carismatica (probabil printre singurele culte, afara de cel penticostal).

Pur și simplu nu puteți admite că ați greșit, nu-i așa ?

Articolul arată un fapt clar - 40% din penticostali nu vorbesc în limbi, (iar la nivel de S.U.A., 49% !!!) fapt care contrazice teoria dumneavoastră.

Articolul vorbește despre, și citează, lideri penticostali care privesc acest fapt ca fiind normal - un nou fapt care contrazice teoria dumneavoastră nefondată.

Ați spus "Nu au cum sa nu-l mai practice, s-ar dezice de cultul lor si de traditia lor", ceea ce se dovedește a fi fals, în condițiile în care aproape jumătate dintre ei nu practică glosolalia. Sau poate aveți dumneavoastră autoritatea să stabiliți cine s-a dezis și cine nu de cultul și tradiția penticostală ?!

În ceea ce privește simpatiile catolicilor, lăsați-i pe catolici să se îngrijoreze despre acest fapt - nu vă privește pe dumneavoastră.

ioanna 30.04.2012 19:56:14

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 442300)
Articolul arată un fapt clar - 40% din penticostali nu vorbesc în limbi, (iar la nivel de S.U.A., 49% !!!) fapt care contrazice teoria dumneavoastră.

Articolul vorbea despre manifestari considerate autentice de pastorii penticostali, nu de incercarile oamenilor de a “obtine” aceasta harisma , pe care se pune pret in cadrul cultului penticostal, asa cum spunea Catalin. Poate ar trebui sa cititi cu atentie, inainte de a lua la rost pe altul, in stilul Erethom :)

MihaiG 30.04.2012 20:01:25

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 442303)
Articolul vorbea despre manifestari considerate autentice de pastorii penticostali, nu de incercarile oamenilor de a “obtine” aceasta harisma, pe care se pune pret in cadrul cultului penticostal.

Fals.

Iata ce zice articolul:

at least 40 percent of Pentecostals said they never speak in tongues. In the U.S., 49 percent of Pentecostals reported that they do not speak in tongues;

Deci chiar ei, penticostalii, 40%, respectiv 49% spun despre ei înșiși că nu vorbesc niciodată în limbi. Nu predicatorii, și nu se face nicio distincție între "încercare" și obținerea harismei.

E bine să fim riguroși, chiar și atunci când nu ne convine.

Uitați, aici, aceleași statistici comentate de alt autor:

http://www.christianitytoday.com/ct/.../140-53.0.html

ioanna 30.04.2012 20:03:26

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 442304)
Fals.
Deci chiar ei, penticostalii, 40%, respectiv 49% spun despre ei înșiși că nu vorbesc niciodată în limbi. Nu predicatorii.

Spun ca nu vorbesc, adica nu considera ca au aceasta harisma, nu ca nu incearca sa vorbeasca.

MihaiG 30.04.2012 20:12:45

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 442305)
Spun ca nu vorbesc, adica nu considera ca au aceasta harisma, nu ca nu incearca sa vorbeasca.

Este evident că nici nu încearcă. În general, cine încearcă să obțină darul vorbitului în limbi într-o biserică penticostală, îl și obține. Te forțezi puțin, și gata bolboroseala.

Pe de altă parte, Cătălin mai greșește și atunci când își închipuie că mișcări harismatice ar exista numai la catolici. Dacă i-am spune că există și la ortodocși ?

redandrei90 30.04.2012 20:12:50

Va multumesc tuturor pt raspunsuri. este posibil sa-mi fac o prietena de religie penticostala. Ea spune ca nu e botezata si ca la ei in biserica este altfel.. insa din cate stiu nu se duce la adunari..

ioanna 30.04.2012 20:18:41

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 442306)
Este evident că nici nu încearcă. În general, cine încearcă să obțină darul vorbitului în limbi într-o biserică penticostală, îl și obține. Te forțezi puțin, și gata bolboroseala.

Pe de altă parte, Cătălin mai greșește și atunci când își închipuie că mișcări harismatice ar exista numai la catolici. Dacă i-am spune că există și la ortodocși ?

Eu cred ca incearca, ca de nu, n-ar exista serile de "staruinta" la care merg. Procentul acela cred ca reflecta pe cei care cred despre ei insisi ca au aceasta harisma si nu doar "bolborosesc", deci cei care cred ca vorbesc in limbi. Exista influente carismatice si pietiste la unii ortodocsi.

MihaiG 30.04.2012 20:25:48

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 442308)
Eu cred ca incearca, ca de nu, n-ar exista serile de "staruinta" la care merg.

Dar de unde știți dumneavoastră că în toate bisericile penticostale din lume există "seri de stăruință", și de unde știți că în toate aceste seri se cere charisma glosolaliei ?! Acestea sunt simple opinii ale dumneavoastră, fondate pe alte opinii și pe generalizări nejustificate și nesusținute de fapte - pe de altă parte, avem niște cifre și declarațiile acelor oameni.



Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 442308)
Exista influente carismatice si pietiste la unii ortodocsi.

Și există și la unii catolici.

Doriana 30.04.2012 20:29:51

Citat:

În prealabil postat de redandrei90 (Post 442307)
Va multumesc tuturor pt raspunsuri. este posibil sa-mi fac o prietena de religie penticostala. Ea spune ca nu e botezata si ca la ei in biserica este altfel.. insa din cate stiu nu se duce la adunari..

Daca doar aceasta este miza, sfatul meu este sa aveti o prietenie sanatoasa, dupa regulile care sunt aceleasi in BO si BP si nu dupa ceea ce este considerat astazi in lume prietenie. Caci daca nu ramaneti in anumite limite ale crestinismului, chiar nu conteaza care e ortodox si care penticostal. Pacatul se plateste la fel indiferent de religie. Si nu veti primi binecuvantare pentru el nici de la preot nici de la pastor; nici atat de la Dumnezeu.

Ma iertati daca am fost prea directa.

ioanna 30.04.2012 20:34:23

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 442309)
Dar de unde știți dumneavoastră că în toate bisericile penticostale din lume există "seri de stăruință", și de unde știți că în toate aceste seri se cere charisma glosolaliei ?! Acestea sunt simple opinii ale dumneavoastră, fondate pe alte opinii și pe generalizări nejustificate și nesusținute de fapte - pe de altă parte, avem niște cifre și declarațiile acelor oameni.

Statistica aceea nu spune nimic despre “staruinta”, ci doar despre cei care cred ca vorbesc in limbi. Date despre practica penticostala din Romania se cunosc, cat priveste penticostalismul la nivel mondial, e greu de obtinut, tinand cont ca exista sute de denominatiuni penticostale. Chiar si acea statistica s-a facut analizand miscarea in 10 tari, nu la nivel mondial.

MihaiG 30.04.2012 20:41:04

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 442313)
Statistica aceea nu spune nimic despre “staruinta”, ci doar despre cei care cred ca vorbesc in limbi.



Păi și eu nu asta am spus ?


Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 442313)
Date despre practica penticostala din Romania se cunosc, cat priveste penticostalismul la nivel mondial, e greu de obtinut, tinand cont ca exista sute de denominatiuni penticostale.

Corect, dar iată, când mai apare câte un studiu statistic, făcut de unii care au avut curiozitatea să meargă și să strângă date, avem tendința să nu-i dăm crezare dacă nu se potrivește prejudecăților noastre.

Realitatea este că mișcarea harismatică este una foarte nouă, foarte dinamică și foarte diversă; față de această situație, este periculos să punem etichete.

Pe de altă parte, cred că Doriana a sesizat mai bine care era interesul primar al inițiatorului topicului.

ioanna 30.04.2012 20:48:25

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 442316)
Corect, dar iată, când mai apare câte un studiu statistic, făcut de unii care au avut curiozitatea să meargă și să strângă date, avem tendința să nu-i dăm crezare dacă nu se potrivește prejudecăților noastre.
.

Nu confundati prejudecatile cu adevarul de credinta. Cf. BO, harismele nu se manifesta in afara Bisericii lui Hristos, ca daruri autentice ale Duhului Sfant, deci, dpdv ortodox, oamenii aceia (doar) cred ca vorbesc in limbi. Nici nu conteaza procentul.

MihaiG 30.04.2012 20:53:42

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 442317)
Nu confundati prejudecatile cu adevarul de credinta. Cf. BO, harismele nu se manifesta in afara Bisericii lui Hristos, ca daruri autentice ale Duhului Sfant, deci, dpdv ortodox, oamenii aceia (doar) cred ca vorbesc in limbi. Nici nu conteaza procentul.

Dar nu era vorba despre adevărul de credință. Nici eu nu cred că vorbește vreunul în limbi precum apostolii.

Era vorba despre convingerea nefondată a lui Cătălin că nu pot exista penticostali care nu vorbesc în limbi, indiferent ce ar însemna această vorbire. Și despre faptul că, în realitate, există foarte mulți.

Doriana 30.04.2012 21:05:42

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 442316)
Pe de altă parte, cred că Doriana a sesizat mai bine care era interesul primar al inițiatorului topicului.

Sunt multi tineri care intra pe comunitati ortodoxe sau merg la preoti intreband daca au voie sa aiba o relatie cu X sau Y, din cauza orientarii lor religioase sau a gradului de rudenie, etc. Multi uita ca insasi relatia in sine, mai precis ceea ce se numeste astazi relatie, este condamnata de BO. Nu fac nici o aluzie la nimeni, era doar o observatie din experienta mea cu ortodocsii.

ioanna 30.04.2012 21:06:28

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 442319)
Era vorba despre convingerea nefondată a lui Cătălin că nu pot exista penticostali care nu vorbesc în limbi, indiferent ce ar însemna această vorbire. Și despre faptul că, în realitate, există foarte mulți.

Nu am retinut sa fi spus asa ceva, ci doar ca el considera „vorbirea in limbi” un semn distinctiv al acestui cult, care in cazul in care n-ar mai fi practicat ar insemna (in opinia lui) o dezicere de la traditia lor. Din moment ce statisticile indica ca exista oameni care vorbesc in limbi, inseamna ca se practica "staruinta" in vederea obtinerii acestei harisme. De asemenea ei cred ca la primirea bote­zului cu Duhul Sfant (ce e o experienta distincta de nasterea din nou) toti credinciosii penticostali vorbesc in limbi noi, insa nu toti au darul de a vorbi in felurite limbi.

MihaiG 30.04.2012 21:14:26

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 442321)
[font=Verdana] Din moment ce statisticile indica ca exista oameni care vorbesc in limbi, inseamna ca se practica "staruinta" in vederea obtinerii acestei harisme.

De către unii dintre ei, doamnă, de către unii, nu de către toți.

catalin2 30.04.2012 23:10:26

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 442319)
Era vorba despre convingerea nefondată a lui Cătălin că nu pot exista penticostali care nu vorbesc în limbi, indiferent ce ar însemna această vorbire. Și despre faptul că, în realitate, există foarte mulți.

De fapt ai inteles tu gresit si le-ai amestecat de nu se mai intelege nimic. Unde am scris eu ca nu pot exista penticostali care vorbesc in limbi? Din cauza ca tu nu stii discutiile, chiar eu am spus ca cel putin doi penticostali de pe forum nu vorbesc in limbi, ucenicul si-a exprimat si unele indoieli cu unele manifestari.
Ca dovada si in urmatorul mesaj ai inteles gresit, nu am spus ca doar la catolici sunt carismatici, ci ca la ei sunt recunoscuti de oficiali, am mai spus-o de multe ori. Sunt si la ortodocsi cativa in SUA, foarte putini, dar doar sunt tolerati, BO nu accepta asemenea "miscari".
In al doilea link dat de tine se intelege mai clar, nu e vorba doar de penticostali, ci si de carismatici. La carismatici e evident ca e un procent mai mic de vorbitori in limbi, au alte manifestari.
Eu am spus ca vorbirea in limbi e punctul de pornire al cultului penticostal si de atunci se practica fara intererupere in cult, nu au cum sa renunte la aceasta practica. Chiar in al doilea mesaj am scris ca un conducator spune in link ca niciodata nu au vorbit toti penticostalii in limbi, a fost intotdeauna un procent care nu a vorbit. Iar conducatorii vor ca liderii penticostali sa depuna eforturi ca sa propovaduiasca adunarilor lor aceasta practica pentru a se reveni la situatia de la inceput.
Sper ca data viitoare sa citesti mai atent mesajele ca sa nu ne mai contrazicem degaba. Din punctul meu de vedere e bine ca procentul penticostalilor cu harisme sa fie zero, macar sa fie ca celelalte culte care nu au si "minuni" care nu sunt divine.
P.S. Apartii de un grup carismatic catolic?

penticostalul 30.04.2012 23:44:38

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 442337)
Eu am spus ca vorbirea in limbi e punctul de pornire al cultului penticostal si de atunci se practica fara intererupere in cult, nu au cum sa renunte la aceasta practica.

Nu au cum pentru ca asa a spus Domnul despre Botezul cu Duhul Sfant:
Căci vouă este dată făgăduința și copiilor voștri și tuturor celor de departe, pe oricâți îi va chema Domnul Dumnezeul nostru.

Era o promisiune pentru toate generatiile cât va ține pământul și lumea.
Penticostalii nu au cum să renunțe la ea.

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 442337)
Din punctul meu de vedere e bine ca procentul penticostalilor cu harisme sa fie zero, macar sa fie ca celelalte culte care nu au si "minuni" care nu sunt divine.

Domnul continuă să dea harisme și astăzi.
Harismele sunt foarte importante în propovăduirea Evangheliei.

Oamenii nemântuiți trebuiesc confruntați cu Adevărul și cu Puterea Evangheliei.

Adevărul Evangheliei este arătat prin propovăduirea Sfintelor Scripturi.
Puterea Evangheliei este arătată prin Harismele Sfântului Duh.

Este necesară propovaduirea dar semnele și minunile.
Harismele însoțesc și adeveresc vestirea Evangheliei.

MihaiG 01.05.2012 00:57:32

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 442337)
P.S. Apartii de un grup carismatic catolic?

P.S.S.

Față de situația că noi doi nu suntem nici neamuri, nici n-am răcrutat împreună, urmează să vă răspund oricăror întrebări de îndată ce veți sesiza că unui necunoscut, care probabil are și mai mulți ani, se cuvine să i te adresezi cu "dumneavoastră", nu cu "tu".

catalin2 02.05.2012 12:40:44

Citat:

În prealabil postat de penticostalul (Post 442340)
Era o promisiune pentru toate generatiile cât va ține pământul și lumea.
Penticostalii nu au cum să renunțe la ea.

Asta incercam sa le spun si lui Doriana si MihaiG.
Citat:

În prealabil postat de penticostalul (Post 442340)
Domnul continuă să dea harisme și astăzi.
Harismele sunt foarte importante în propovăduirea Evangheliei.

Desigur ca exista harisme si azi, despre ele se scrie tot timpul pe forum, sunt minunile sfintilor din ortodoxie. Dar in Sfanta Scriptura spune sa deosebim duhurile, nu orice minune este de la Dumnezeu, si ingerii cazuti pot face unele minuni. Vedem ca minuni si vindecari sunt si in alte religii, unele pagane sau chiar la samani. Cum am putea spune ca toate sunt minuni de la Dumnezeu? Chiar si in Sfanta Scriptura sunt date cateva minuni facute de ingerii cazuti.
La fel cum cineva care cade in pacat pierde harul (de exemplu cade intr-un viciu), cu atat mai mult harului Duhului Sfant nu vine la neadevar, care este un pacat impotriva Duhului Sfant, numit si Duhul Adevarului.
Harismele nu sunt capatate de toti credinciosii ortodocsi, doar de cei ce ajung la sfintenie si despatimire, adica la cei ce s-au facut templu al Duhului Sfant, ca harul sa poata locui in ei. Asadar din punct de vedere ortodox nu pot exista harisme si nici macar minuni divine in afara ortodoxiei, in afara cazului in care acestia sunt chemati la adevar. In concluzie fiecare trebuie sa cerceteze duhurile, cel mai simplu se face prin rugaciune, intrband pe Dumnezeu de la cine sunt acele duhuri, cum putem citi ca faceau si unii sfinti cand aveau o revelatie.


Ora este GMT +3. Ora este acum 05:38:04.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.