Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Biserica Ortodoxa Romana (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=507)
-   -   Intrebari (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=14930)

antoniap 03.05.2012 23:42:47

Intrebari
 
1. S-a interzis cumva citirea Moliftelor Sfantului Vasile? E anul Sfantului Maslu. Dar ce fel de Sfant Maslu? Cu sau fara Molifte?
2. Se va interzice cumva rostirea rugaciunii incepatoare adresate Preasfintei Treimi? (Am gasit o carte de rugaciuni publicata recent in care nu e amintita aceasta rugaciune printre rugaciunile incepatoare.)
3. E adevarat ca noul statut BOR nu mai cuprinde si tunderea in schimonah?

Ekaterina 04.05.2012 00:39:06

Citat:

În prealabil postat de antoniap (Post 442866)
1. S-a interzis cumva citirea Moliftelor Sfantului Vasile? E anul Sfantului Maslu. Dar ce fel de Sfant Maslu? Cu sau fara Molifte?
2. Se va interzice cumva rostirea rugaciunii incepatoare adresate Preasfintei Treimi? (Am gasit o carte de rugaciuni publicata recent in care nu e amintita aceasta rugaciune printre rugaciunile incepatoare.)
3. E adevarat ca noul statut BOR nu mai cuprinde si tunderea in schimonah?

Am ascultat o emisiune la radio Trinitas, in care era invitat Decanul Facultatii de Teologie din Iasi. Dansul a spus ca Sinodul a hotarat sa nu se mai citeasca Molitfele in ziua de 1 ianuarie, sarbatoarea Sfantului Vasile, deoarece sunt rugaciuni speciale de exorcizare, care nu se citesc tuturor ci doar celor care au probleme(se referea la cei posedati). A mai spus ca unii oameni sunt nemultumiti ca sunt tratati ca niste demonizati(ceea ce mi s-a parut cam tras de par, in fine, poate s-a confruntat cu astfel de cazuri). Eu ma intreb de ce oare s-au citit atata timp si niciun parinte duhovnicesc nu a ridicat in acest mod problema? Cred ca pentru multi oameni, sarbatoarea Sfantului Vasile era singura ocazie in care puteau sa participe si sa asculte aceste rugaciuni.

Din cate stiu(am participat de mai multe ori la Sfantul Maslu), nu se citesc Molitfele in aceasta Sfanta Taina(nu fac parte din Maslu).

De interzicerea rostirii rugaciunii incepatoare adresata Preasfintei Treimi, nu am mai auzit pana acum si sincer, mi se pare ceva imposibil, atat ca idee cat si ca punere in practica.

AlinB 04.05.2012 15:38:05

Iote si cancanul ortodox!

VladCat 04.05.2012 17:03:39

1. Deocamdata doar de ziua sfantului
2. Nu m-ar mira
3. Nici asta

Daca esti interesata de linia de gandire care sta in spatele multor asemenea modificari imi permit sa iti recomand cartea „Audienta la un demon mut” scrisa de Savatie Bastovoi.

AlinB 04.05.2012 17:16:29

Si uite asa se duce la vale duhovnicia si o inlocuieste politichia.

antoniap 04.05.2012 17:28:33

Citat:

În prealabil postat de Ekaterina (Post 442872)
Am ascultat o emisiune la radio Trinitas, in care era invitat Decanul Facultatii de Teologie din Iasi. Dansul a spus ca Sinodul a hotarat sa nu se mai citeasca Molitfele in ziua de 1 ianuarie, sarbatoarea Sfantului Vasile, deoarece sunt rugaciuni speciale de exorcizare, care nu se citesc tuturor ci doar celor care au probleme(se referea la cei posedati). A mai spus ca unii oameni sunt nemultumiti ca sunt tratati ca niste demonizati(ceea ce mi s-a parut cam tras de par, in fine, poate s-a confruntat cu astfel de cazuri). Eu ma intreb de ce oare s-au citit atata timp si niciun parinte duhovnicesc nu a ridicat in acest mod problema? Cred ca pentru multi oameni, sarbatoarea Sfantului Vasile era singura ocazie in care puteau sa participe si sa asculte aceste rugaciuni.

Din cate stiu(am participat de mai multe ori la Sfantul Maslu), nu se citesc Molitfele in aceasta Sfanta Taina(nu fac parte din Maslu).

De interzicerea rostirii rugaciunii incepatoare adresata Preasfintei Treimi, nu am mai auzit pana acum si sincer, mi se pare ceva imposibil, atat ca idee cat si ca punere in practica.

Aceste Molifte sunt foarte importante pentru crestini, intrucat ii ajuta sa lupte cu bolile sufletesti si trupesti. Am copilarit langa o manastire si stiu ca fiecare Sfant Maslu era urmat de Molifte si de Dezlegari.

Iar oamenii din ziua de azi au multa nevoie de astfel de slujbe, caci se lupta, saracii, cu patimi mari si cu multe boli sufletesti si trupesti. Nu trebuie sa fim neaparat demonizati in mod vizibil pentru a avea nevoie de astfel de slujbe. Fiecare pacat si fiecare patima este guvernata de un demon. Prin urmare, cu demonii se lupta toti oamenii, deci toti avem nevoie de Molifte si de Dezlegari. De aceea, nu cred ca ar fi bine sa se renunte la aceste rugaciuni.

Dupa o plimbare in aer curat, simtim imediat mirosul de fum de la tigara unui trecator. Dar, daca intram intr-o incapere unde se fumeaza si stam mai mult timp acolo, ne obisnuim cu mirosul... Tot asa ne obisnuim si cu pacatul si cu patimile. Nu toti suntem atat de puternici, incat sa ne intoarcem cu usurinta la o viata placuta lui Dumnezeu. Cine-i mai cearta pe demonii cu care se lupta crestinii?

Biserica suntem si noi, crestinii, si preotii si ierarhii, nu doar o cladire fastuoasa. Daca imputinam tainele prin care crestinul este vindecat sufleteste, Biserica devine din ce in ce mai saraca, oricat aur ar avea pe ziduri.

In calitate de crestini, trebuie sa ne pese cum va arata Biserica in viitor. E o comoara pe care o administram vremelnic si trebuie sa-i prezentam Stapanului Viei roadele. De aceea, avem datoria de a o pastra intreaga. Iar cand se fac greseli, cu toata dragostea frateasca sa-i rugam pe cei care pot influenta lucrurile in bine sa ia decizii astfel incat sa se revina la slujbele traditionale, in care Sfantul Maslu sa fie urmat de Molfte si Dezlegari.

Mihailc 04.05.2012 17:36:19

Citat:

În prealabil postat de antoniap (Post 442866)
1. S-a interzis cumva citirea Moliftelor Sfantului Vasile? E anul Sfantului Maslu. Dar ce fel de Sfant Maslu? Cu sau fara Molifte?
2. Se va interzice cumva rostirea rugaciunii incepatoare adresate Preasfintei Treimi? (Am gasit o carte de rugaciuni publicata recent in care nu e amintita aceasta rugaciune printre rugaciunile incepatoare.)
3. E adevarat ca noul statut BOR nu mai cuprinde si tunderea in schimonah?

Deși întrebările tale conțin în subtext o căutare de nod în papură ierarhiei Bisericii noastre și de semănat neliniște, neîncredere și îngrijorare, am să încerc să răspund la întrebări după o documentare punctuală care a cuprins și niște telefoane date unor persoane autorizate să vorbească despre aceste lucruri.

1. Moliftele Sfântului Vasile nu pot fi interzise sau eliminate din cult, întrucât fac parte din patrimoniul liturgic al Bisericii Ortodoxe Universale, însă datorită unor abuzuri ale clerului și practici necorespunzătoare cu efecte pastorale dăunătoare sănătății duhovnicești a credincioșilor, aceste slujbe au fost reglementate canonic, săvârșindu-se numai cu binecuvântarea directă a chiriarhului și cercetarea atentă a cazurilor speciale care cer un tratament duhovnicesc de tipul dezlegărilor de influențe demonice grave.
Practica unirii slujbei Sfântului Maslu cu moliftele Sfântului Vasile este o improvizație liturgică, cu destule semne de întrebare din punct de vedere teologic. Din punct de vedere strict tipiconal, nu există obiecții de sudare a acestor oficii, însă date fiind particularitățile fiecărei rânduieli în parte și faptul că rugăciunile de dezlegare se citesc doar în cazuri speciale, Biserica nu încurajează alăturarea lor arbitrară doar pe baza popularității și a unei înțelegeri greșite a îndrăcirii ca o potențială dezagregare spirituală colectivă.

2. Rugăciunile începătoare nu au fost supuse unei revizuiri și nici nu există motive pentru așa ceva, deoarece ele sunt fundamentale pentru ortodoxia liturgică. Faptul că ele nu se mai rostesc în practică sau sunt omise în cărți de rugăciuni apărute fără aprobarea canonică corespunzătoare sau avizate superficial, sunt lucruri care arată o slăbire a respectului pentru cultul Bisericii și rânduielile obștești consfințite de Tradiție.

3. Statutul BOR nu vorbește despre primirea schimei mari, întrucât acesta reglementează organizatoric și pocedural viața Bisericii ca instituție, nu e o reformă generală de natură liturgică sau docrinară. Toate celelalte reglementări care privesc buna desfășurare a vieții bisericești terestre rămân valabile dacă nu contravin statutului în discuție.
E adevărat că există o polemică discretă între teologi asupra legitimității monahismului ”cu două viteze” însă nu s-a luat nicio hotărâre paneclezială în această chestiune.

antoniap 04.05.2012 17:58:08

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 443067)

1. Moliftele Sfântului Vasile nu pot fi interzise sau eliminate din cult, întrucât fac parte din patrimoniul liturgic al Bisericii Ortodoxe Universale, însă datorită unor abuzuri ale clerului și practici necorespunzătoare cu efecte pastorale dăunătoare sănătății duhovnicești a credincioșilor, aceste slujbe au fost reglementate canonic, săvârșindu-se numai cu binecuvântarea directă a chiriarhului și cercetarea atentă a cazurilor speciale care cer un tratament duhovnicesc de tipul dezlegărilor de influențe demonice grave.
Practica unirii slujbei Sfântului Maslu cu moliftele Sfântului Vasile este o improvizație liturgică, cu destule semne de întrebare din punct de vedere teologic. Din punct de vedere strict tipiconal, nu există obiecții de sudare a acestor oficii, însă date fiind particularitățiile fiecărei rânduieli în parte și faptul că rugăciunile de dezlegare se citesc doar în cazuri speciale, Biserica nu încurajează alăturarea lor arbitrară doar pe baza popularității și a unei înțelegeri greșite a îndrăcirii ca o potențială dezagregare spirituală colectivă.

Iti multumesc pentru raspunsuri. Continuu sa fiu ingrijorata, caci ma gandesc ca domnul X/doamna X, daca are o problema delicata (sa-i zicem indracire), se duce la manastire sa nu-l/ n-o stie nici vantul nici pamantul, nu se duce sa anunte chiriarhul sa permita preotilor sa-i citeasca Moliftele si Dezlegarile. Si apoi aceste rugaciuni trebuie citite de mai multe ori...

Exista posibilitatea ca in astfel de cazuri, o astfel de persoana sa fie indrumata spre... psihiatrie! In concluzie, consider ca trebuie sa se revina asupra acestei hotarari si sa li se permita slujitorilor lui Hristos sa-si ajute aproapele si prin Molifte si Dezlegari. Sper sa nu fiu inteleasa gresit.

ioanna 04.05.2012 18:10:12

Citat:

În prealabil postat de antoniap (Post 443083)
Iti multumesc pentru raspunsuri. Continuu sa fiu ingrijorata, caci ma gandesc ca domnul X/doamna X, daca are o problema delicata (sa-i zicem indracire), se duce la manastire sa nu-l/ n-o stie nici vantul nici pamantul, nu se duce sa anunte chiriarhul sa permita preotilor sa-i citeasca Moliftele si Dezlegarile. Si apoi aceste rugaciuni trebuie citite de mai multe ori...

Exista posibilitatea ca in astfel de cazuri, o astfel de persoana sa fie indrumata spre... psihiatrie! In concluzie, consider ca trebuie sa se revina asupra acestei hotarari si sa li se permita slujitorilor lui Hristos sa-si ajute aproapele si prin Molifte si Dezlegari. Sper sa nu fiu inteleasa gresit.

Cea mai buna orientare e un consult psihiatric preliminar, iar daca psihiatrul considera ca problema depaseste sfera psihiatriei, se apeleaza la preot sau colaboreaza impreuna, asa cum se intampla in unele clinici de psihiatrie. Ai vazut ce s-a intamplat la Tanacu, trebuie si preotii sa fie "acoperiti".

La clinica de psihiatrie pediatrica din orasul meu exista un preot angajat, care colaboreaza cu psihiatrii, pentru a-i ajuta pe copii si adolescenti. "Indracirea" e insotita deseori de boala psihica, deci trebuie tratate ambele.

AlinB 04.05.2012 18:16:27

Citat:

În prealabil postat de antoniap (Post 443083)
Iti multumesc pentru raspunsuri. Continuu sa fiu ingrijorata, caci ma gandesc ca domnul X/doamna X, daca are o problema delicata (sa-i zicem indracire), se duce la manastire sa nu-l/ n-o stie nici vantul nici pamantul, nu se duce sa anunte chiriarhul sa permita preotilor sa-i citeasca Moliftele si Dezlegarile. Si apoi aceste rugaciuni trebuie citite de mai multe ori...

Exista posibilitatea ca in astfel de cazuri, o astfel de persoana sa fie indrumata spre... psihiatrie! In concluzie, consider ca trebuie sa se revina asupra acestei hotarari si sa li se permita slujitorilor lui Hristos sa-si ajute aproapele si prin Molifte si Dezlegari. Sper sa nu fiu inteleasa gresit.

Nu, ai fost inteleasa bine.
Sunt si cazuri care nu sunt de psaltire/exorcisme ci de psihiatrie in primul rand.

Dar persoana in cauza, avand probleme fff. grave nu o sa inteleaga de ce a fost trimisa la doctor si nu i s-a citit din carte, o sa zica ca au fost interzise exorcismele si psaltirea.

AlinB 04.05.2012 18:20:47

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 443089)
Cea mai buna orientare e un consult psihiatric preliminar, iar daca psihiatrul considera ca problema depaseste sfera psihiatriei, se apeleaza la preot sau colaboreaza impreuna, asa cum se intampla in unele clinici de psihiatrie. Ai vazut ce s-a intamplat la Tanacu, trebuie si preotii sa fie "acoperiti".

Nu esti realista.
99.999 dintre psihiatri nu au sa recunoasca niciodata ca problema poate/avea si cauze/tratamente de ordin duhovnicesc.

Citat:

La clinica de psihiatrie pediatrica din orasul meu exista un preot angajat, care colaboreaza cu psihiatrii, pentru a-i ajuta pe copii si adolescenti. "Indracirea" e insotita deseori de boala psihica, deci trebuie tratate ambele.
Poate confunzi psihologul cu psihiatrul.

Dar e adevarat ...ambele au nevoie de tratament, cat e una si cat e alta intr-o persoana cam greu de stabilit.

Nu prea ai sa gasesti preoti care sa fi facut medicina/psihiatria si nici psihiatri teologia si cand se pune problema comunicarii interdisciplinare deja e cu durere de cap.

Apropo, nustiu daca stii dar de obicei la psihiatrie putini ajung prin alegere, este ultima disciplina pentru care se poate opta la facultatea de medicina, unde se ajunge de obicei daca ai cele mai proaste rezultate.

Adriana Cluj 04.05.2012 18:24:40

Citat:

În prealabil postat de Ekaterina (Post 442872)
A mai spus ca unii oameni sunt nemultumiti ca sunt tratati ca niste demonizati(ceea ce mi s-a parut cam tras de par, in fine, poate s-a confruntat cu astfel de cazuri).

Raspunsul asta cam seamana a ""barba"". Da' cu ce dauneaza, cuiva care n-are probleme de demonizare, sa asculte Slujbele Sfantului Vasile?

AlinB 04.05.2012 18:28:37

Citat:

În prealabil postat de Ekaterina (Post 442872)
Am ascultat o emisiune la radio Trinitas, in care era invitat Decanul Facultatii de Teologie din Iasi. Dansul a spus ca Sinodul a hotarat sa nu se mai citeasca Molitfele in ziua de 1 ianuarie, sarbatoarea Sfantului Vasile, deoarece sunt rugaciuni speciale de exorcizare, care nu se citesc tuturor ci doar celor care au probleme(se referea la cei posedati). A mai spus ca unii oameni sunt nemultumiti ca sunt tratati ca niste demonizati(ceea ce mi s-a parut cam tras de par, in fine, poate s-a confruntat cu astfel de cazuri). Eu ma intreb de ce oare s-au citit atata timp si niciun parinte duhovnicesc nu a ridicat in acest mod problema? Cred ca pentru multi oameni, sarbatoarea Sfantului Vasile era singura ocazie in care puteau sa participe si sa asculte aceste rugaciuni.

Din cate stiu(am participat de mai multe ori la Sfantul Maslu), nu se citesc Molitfele in aceasta Sfanta Taina(nu fac parte din Maslu).

De interzicerea rostirii rugaciunii incepatoare adresata Preasfintei Treimi, nu am mai auzit pana acum si sincer, mi se pare ceva imposibil, atat ca idee cat si ca punere in practica.

Exista o decizie oficiala in acest sens?
E publica?

Daca ar fi, ar trebui sa vina si cu o explicatie oficiala nu o explicatia a unuia care nici macar purtator de cuvant pentru Sf. Sinod ca si institutie.

ioanna 04.05.2012 18:29:20

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 443094)
Nu esti realista.
99.999 dintre psihiatri nu au sa recunoasca niciodata ca problema poate/avea si cauze/tratamente de ordin duhovnicesc.
Poate confunzi psihologul cu psihiatrul.
.

Eu vorbesc in cunostinta de cauza, de un fapt real, tu spui povesti. Nu se pune problema ca psihiatrii sa recunoasca "posedarea", (nici nu cunosc un preot care sa afirme ca a tratat un asemenea caz, eventual spune suspiciune), insa unii pacienti internati, care provin dintr-un mediu religios, reactioneaza mai bine in prezenta preotului, de aceea, pe langa tratamentul psihiatric (medicatie specifica) exista si sedinte de terapie cu preotul, care discuta cu ei, le citeste etc.

Mihailc 04.05.2012 18:30:11

Citat:

În prealabil postat de antoniap (Post 443083)
Iti multumesc pentru raspunsuri. Continuu sa fiu ingrijorata, caci ma gandesc ca domnul X/doamna X, daca are o problema delicata (sa-i zicem indracire), se duce la manastire sa nu-l/ n-o stie nici vantul nici pamantul, nu se duce sa anunte chiriarhul sa permita preotilor sa-i citeasca Moliftele si Dezlegarile. Si apoi aceste rugaciuni trebuie citite de mai multe ori...

Exista posibilitatea ca in astfel de cazuri, o astfel de persoana sa fie indrumata spre... psihiatrie! In concluzie, consider ca trebuie sa se revina asupra acestei hotarari si sa li se permita slujitorilor lui Hristos sa-si ajute aproapele si prin Molifte si Dezlegari. Sper sa nu fiu inteleasa gresit.

Preoții anunță chiriarhul, nu credincioșii, iar consfătuirea asupra fiecărui caz parte sporește experiența duhovnicească asupra acestor fenomene mai degrabă excepționale. Slujitorii lui Hristos nu pot aplica un tratament de natură bisericească, fără o anamneză în măsură să identifice fisura prin care s-a strecurat demonul (sau demonii), și stabilirea unei terapii cauzale în care să se implice cât mai multă lume, din jurul persoanei afectate.
Nu-i de joacă cu lucrurile astea, fiindcă oricând pot apărea exagerări de genul Tanacu și popularizări deformate, implicit o sminteală massificată în Biserică sau în afara ei.
Pentru bolnavii psihici există Sfântul Maslu, nu exorcisme și dezlegări de demoni. Dacă citești cu atenție rugăciunile din partea a doua a slujbei Maslului, o să observi că ele acoperă o arie mult mai extinsă de cauze ce produc tulburări în bunăstarea sufletească și trupească a persoanelor, în care sunt incluse și influențele demonice.

lore86 04.05.2012 18:30:57

Citat:

În prealabil postat de Adriana Cluj (Post 443096)
Raspunsul asta cam seamana a ""barba"". Da' cu ce dauneaza, cuiva care n-are probleme de demonizare, sa asculte Slujbele Sfantului Vasile?

Intreb altfel: cu ce dauneaza unui om pe care nu il doare capul sa ia un algocalmin?

ioanna 04.05.2012 18:48:43

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 443094)
Nu prea ai sa gasesti preoti care sa fi facut medicina/psihiatria si nici psihiatri teologia si cand se pune problema comunicarii interdisciplinare deja e cu durere de cap.

Nu stiu daca la noi se fac cursuri speciale la teologie pentru preotii exorcisti, care ar trebuie sa cunoasca foarte bine tulburarile psihice, precum si formele de manifestare ale raului.

antoniap 04.05.2012 18:49:51

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 443092)
Nu, ai fost inteleasa bine.
Sunt si cazuri care nu sunt de psaltire/exorcisme ci de psihiatrie in primul rand.

Dar persoana in cauza, avand probleme fff. grave nu o sa inteleaga de ce a fost trimisa la doctor si nu i s-a citit din carte, o sa zica ca au fost interzise exorcismele si psaltirea.

Statutul Molftelor si al Dezlegarilor reprezinta o problema a bisericii mele.

Unii oameni sunt bolnavi trupeste si/sau sufleteste si incearca sa se trateze, altii pot fi bolnavi care se cred sanatosi!

Biserica ii poate ajuta pe cei care isi constientizeaza neputintele si doresc sa se vindece. De aceea au fost lasate aceste Sfinte Taine. A spune un cuvant potrivit cand e vorba despre o problema atat de serioasa e o dovada de maturitate duhovniceasca si nu numai.

ioanna 04.05.2012 19:15:18

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 443100)
Pentru bolnavii psihici există Sfântul Maslu, nu exorcisme și dezlegări de demoni. .

E bine ca ai precizat asta. Pentru influente demonice exista Sfantul Maslu, pentru posesiune reala exista moliftele si dezlegari. Din pacate, multi care au o ruda bolnava, din disperare alearga la manastire si insista pe langa calugari sa ii faca exorcizarea.

antoniap 04.05.2012 20:19:51

Moliftele Sfântului Vasile, Sfantiul Maslu si felul in care intelegem ...

Moliftele Sfântului Vasile cel Mare alungă demonii

Moliftele Sfantului Vasile | Victor Roncea Blog

antoniap 05.05.2012 08:41:39

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 443100)
Preoții anunță chiriarhul, nu credincioșii, iar consfătuirea asupra fiecărui caz parte sporește experiența duhovnicească asupra acestor fenomene mai degrabă excepționale. Slujitorii lui Hristos nu pot aplica un tratament de natură bisericească, fără o anamneză în măsură să identifice fisura prin care s-a strecurat demonul (sau demonii), și stabilirea unei terapii cauzale în care să se implice cât mai multă lume, din jurul persoanei afectate.
Nu-i de joacă cu lucrurile astea, fiindcă oricând pot apărea exagerări de genul Tanacu și popularizări deformate, implicit o sminteală massificată în Biserică sau în afara ei.
Pentru bolnavii psihici există Sfântul Maslu, nu exorcisme și dezlegări de demoni. Dacă citești cu atenție rugăciunile din partea a doua a slujbei Maslului, o să observi că ele acoperă o arie mult mai extinsă de cauze ce produc tulburări în bunăstarea sufletească și trupească a persoanelor, în care sunt incluse și influențele demonice.

Apoi, in ziua de astazi, influenta demonica asupra oamenilor este imensa, dar este corecta politic, din moment ce este promovata cu asiduitate prin mijloacele mass-media! E nevoie de exorcisti care sa lucreze 24 de ore din 24, nu sa acceptam sa-i huleasca toti cei care vor sa ne distruga Biserica si sa le puna in carca crime pe care le-au facut altii.

Cazul de la Tanacu demonstreaza ca Biserica nu poate colabora cu un sistem sanitar politic corect, dar corupt, fara a se pata ea insasi.

Daca pentru fiecare caz de aprobare a exorcismelor este nevoie de consfatuiri, apoi omul se lasa pagubas! Iar stabilirea unei terapii care sa implice cat mai multa lume in privinta unei persoane care, trecand printr-un moment mai dificil are un moment de slabiciune, o poate arunca pe aceasta in deznadejde, adica exact in bratele diavolului. Si asa se ajunge la sinucideri, dar si la afaceri dubioase cu organe!

Daca n-ar fi nevoie de atatea aprobari, cei in cauza ar depasi momentul cu mai multa usurinta. Biserica trebuie sa-I fie placuta lui Dumnezeu si sa-si continue vocatia misionara si sa influenteze politicul, nu sa se lase influentata de politic.

Sa presupunem ca demodatii astia care vrem Molifte suntem minoritari! Vrem sa se aplice statutul minoritatilor si in acest caz. Avem datoria sa tinem cu dintii de credinta noastra crestina si sa nu permitem sa ni se incalce drepturile de a participa la toate Sfintele Taine, Molifte si Dezlegari, fara aprobari speciale.

Doamne, miluieste-ne si oranduieste cele de folos pentru noi toti.

ioanna 05.05.2012 11:27:26

Citat:

În prealabil postat de antoniap (Post 443201)
Sa presupunem ca demodatii astia care vrem Molifte suntem minoritari! Vrem sa se aplice statutul minoritatilor si in acest caz. Avem datoria sa tinem cu dintii de credinta noastra crestina si sa nu permitem sa ni se incalce drepturile de a participa la toate Sfintele Taine, Molifte si Dezlegari, fara aprobari speciale.

Dar nu e vorba de drepturi, ci de responsabilitatea preotului de a administra "tratamentul" necesar fiecaruia. De ce sa-i citeasca unui om Moliftele cand ar trebui sa-i administreze Taina Maslului? Nu toti minoritarii care se cred "posedati" sunt intr-adevar posedati, deci preotul NU trebuie sa cedeze sa raspunda pretentiilor lor, sa le faca exorcizari, daca nu exista posesiune reala, ci sa-i ajute intr-adevar sa se vindece. Dupa ce omul acela are suferintele lui, i le acutizezi spunandu-i ca-i posedat, bagi si mai tare spaima in el, cand nu e cazul. In caz de suspiciune de posesiune, cred ca ar fi benefic sa se consulte cu un altul, pentru a fi sigur si deasemenea vorbit si cu familia celui bolnav, pentru ca ei sa stie cum sa se comporte cu el. Daca ai o migrena, iei algocalmin, nu triferment, caci luand triferment, durerea va persista.

Citat:

Daca pentru fiecare caz de aprobare a exorcismelor este nevoie de consfatuiri, apoi omul se lasa pagubas! Iar stabilirea unei terapii care sa implice cat mai multa lume in privinta unei persoane care, trecand printr-un moment mai dificil are un moment de slabiciune, o poate arunca pe aceasta in deznadejde, adica exact in bratele diavolului.
Daca ti se face exorcizarea inseamna ca esti deja in bratele diavolului, daca nu esti, nu trebuie sa ti se faca, ci exista alte tratamente bisericesti, in care cel in cauza, trebuie sa aiba incredere.

Iti dau insa dreptate cand spui ca Biserica se lasa influentata. Eu nu am stiut ca acele “dezlegari comune” ce se fac in 1 ian. sunt improvizatii liturgice, cum spune Mihai si e regretabil ca doar la presiunea mass-mediei (cazul Tanacu) Biserica s-a hotarat sa le reglementeze.

VladCat 05.05.2012 12:17:23

Citat:

În prealabil postat de antoniap (Post 443083)
Continuu sa fiu ingrijorata, caci ma gandesc ca domnul X/doamna X, daca are o problema delicata (sa-i zicem indracire), se duce la manastire sa nu-l/ n-o stie nici vantul nici pamantul, nu se duce sa anunte chiriarhul sa permita preotilor sa-i citeasca Moliftele si Dezlegarile. Si apoi aceste rugaciuni trebuie citite de mai multe ori...

Exista posibilitatea ca in astfel de cazuri, o astfel de persoana sa fie indrumata spre... psihiatrie! In concluzie, consider ca trebuie sa se revina asupra acestei hotarari si sa li se permita slujitorilor lui Hristos sa-si ajute aproapele si prin Molifte si Dezlegari. Sper sa nu fiu inteleasa gresit.

Credeam că le-au oprit doar de întâi ianuarie, dar dacă e nevoie de aprobare de la episcop pentru citirea lor atunci e clar: scopul este să nu se mai citească moliftele Sfântului Vasile. Cred că motivul este destul de clar. Dracul trebuie să devină un personaj cultural. Un fel de Grinch sau de Baba Cloanța. Și așa preoților li se cam interzice să facă altceva în predici decât să repete în douăzeci de moduri diferite ceea ce s-a citit în Evanghelie și să tragă concluzii geniale de tipul „deci să ne iubim unii pe alții”...repetă de paișpe ori „Sfinții Părinți” dar zici că vorbesc din declarația drepturilor omului...păi eu am mai citit așa câte un pic din acești Sfinți Părinți și alte treburi am întâlnit acolo....oricum cateheza proiectată a dat roade: oamenii au început să își dea în cap când merg la sfintele moaște iar televiziunile pot oferi tot felul de interviuri amuzante cu răspunsuri pline de superstiții și stupiditate oferite de bieții creștini. Pe măsură ce se lucrează la creearea unui dumnezeu umanist de factură apuseană trebuie să se realizeze și o imagine mai prezentabilă a Satanei ori moliftele Sfântului Vasile sunt destul de neîngăduitoare din acest punct de vedere.

Postez mai jos un fragment din cartea Pietrele Vorbesc a ieromonahului Savatie Baștovoi, fragment relevant pentru subiectul în cauză.

„ S-au omis din cărțile de cult slujbe și rânduieli întregi, cum ar fi aceea a anatemelor rostite în Duminica Ortodoxiei asupra ereziilor care, de-a lungul timpului, au sfâșiat Creștinismul, dar și rânduiala reprimirii în Biserică a celor care, din diferite pricini, au căzut de la dreapta credință. Aceste omisiuni s-au făcut, iarăși, fără nici o decizie oficială. Adică aceste rânduieli, care nu pot fi condamnate în sine prin nici un fel de argument teologic, social sau politic, au fost "ascunse" cu lașitate de către cei cărora, pe de o parte, le place să se desfete în cinstea arhierească, iar, pe de alta, se rușinează să apară în lume ca niște ortodocși.
Fiecare reeditare a cărților de cult prezintă o nouă "diortosire" a textului, de parcă limba română s-ar schimba de la an la an. Aceste diortosiri, de prea multe ori, schimonosesc textul, schimbând înțelesurile originale sau dau naștere unor înțelesuri noi și chiar nepotrivite. Unele erori ale textului Liturghiei în limba română au fost sesizate și de regretatul liturghist preotul Ene Braniște, în studiul său asupra Tâlcuirii Liturghiei de Nicolae Cabasila, apărută chiar la Editura Institutului Biblic și de Misiune al BOR.
Sub pretextul actualizării limbii liturgice, asistăm de fapt la un proces de urâțire voită și golire de sens a slujbelor ortodoxe. Toate aceste așa-zise „diortosiri” poartă aprobarea Sfântului Sinod, iar faptul că fiecare nouă ediție o anulează pe precedenta arată sau că Sfântul Sinod nu-și face bine treaba, sau că intenționat a pornit această campanie de modificare a cărților de cult pentru a le lipsi, în cele din urmă, de identitate.
Decizia prin care ierarhilor li se interzice să-și pună binecuvântarea pe cărțile care apar altundeva decât în eparhia lor pare să facă parte din același sistem de blocare a Ortodoxiei. Unii ierarhi, arătând bunăvoință și bunăcredință, binecuvântau cărți considerate „incomode” care apăreau la edituri particulare din țară. Acești puțini au fost și ei legați la mâini prin invocarea aceste găselnițe care nu are nici un suport canonic. Cum poți împiedica o carte să depășească limitele geografice ale unei eparhii?(...)Această interdicție are menirea de a controla totul, dar, în realitate, denotă multă neputință.
Urmărind tăcerea orchestrată a ierarhiei, într-o vreme când sunt atâtea de zis, nu poți să nu te întrebi ce se întâmplă de fapt? Dacă semnalele de mai sus nu ar fi existat, dacă nu ar fi existat ordine de tăcere, am fi putut crede că totul nu este decât obișnuitul conformism balcanic. Însă avem toate semnele unei epidemii, care în Occident face ravagii de câteva decenii.
Nu vreau să citesc în biserică dintr-o Evanghelie „politic corectă” și nu vreau ca în seminariile de mâine să se predea Biblia tâlcuită de homosexuali. Am, oare, acest drept?
Acum, pentru că am spus toate aceste cuvinte, îmi vin în minte toți ierarhii pe care i-am cunoscut, căci nu sunt puțini, și îmi dau seama că fiecare dintre ei m-a impresionat și chiar m-a marcat într-un fel sau altul. Mă întreb ce sau cine poate să-i reducă la tăcere pe acești oameni ai lui Hristos? Pot spune că simpla lor amintire mă umple de căldură și de nădejdea că lucrurile pot sta și altfel. Știu, într-o zi va fi altfel, și ziua aceea va fi mai bună pentru noi toți. ”

Mihailc 05.05.2012 19:30:13

Dracul a fost întotdeauna un personaj cultural și nu e nicidecum monopolul creștinismului. Sub formă sau alta, îl găsim în toate timpurile și modurile de reprezentare inventate de oameni, de la scris, arte vizuale, tradiții orale și până la cinematografie și producții digitale computerizate. Nu văd o intenție din partea Bisericii de a atenua conștiința realității îngerului căzut ca cel mai îndepărtat mod de ființare a creaturii de Creator, în schimb identific o sensibilitate a multora de pe forum, la manipulări extrem de dăunătoare credinței, generate mai ales de fantomatici ”apărători ai ortodoxiei” din mediul virtual.
La baza acestor nevroze ortodoxiste se află ignoranța teologică, pe de-o parte, și necunoașterea epidemiei de practici abuzive pe fundal aghirofil care au ca obiect dezlegările și alte rânduieli liturgice folosite ca mijloc de căpătuire a unor preoți ispitiți de slăbiciunea lui Iuda pentru arginți și putere. Oricât am răscoli prin Tradiție, nu găsim nicăieri o indicație tipiconală pentru citirea moliftelor la grămadă, în afară de ziua prăznuirii sfântului, și acesta un obicei nu mai vechi de cel mult trei sute de ani. Manuscrisele primare ale evhologhioanelor bizantine rânduiesc moliftele și alte dezlegările ca rânduieli speciale, alături de slujba pentru neplouare sau necontenirea ploilor, alungarea molimelor și alte necazuri ce pot lovi persoane sau comunități umane. Și interpretarea conform căreia toți am fi îndrăciți într-o formă sau alta, e tâmpenie pietistă scornită de oameni care habar n-au de viața Bisericii și bogăția de mijloace aflate la îndemâna fiecărui credincios dreptmăritor în comuniune cu ceilalți, pentru a rezista cu bine asalturilor demonice, care doar în cazuri speciale pot trece limita libertății omului rânduită de Domnul ca hotar tuturor influențelor din lumea nevăzută. Aceste cazuri speciale cer rânduiala moliftelor de alungare a dracilor și nu euforia pietistă a unor credincioși căutători de izbăviri facile.

Adriana Cluj 05.05.2012 20:20:39

Citat:

În prealabil postat de lore86 (Post 443101)
Intreb altfel: cu ce dauneaza unui om pe care nu il doare capul sa ia un algocalmin?

Adica dauneaza? (ca algocalminul poate fi si daunator...) Eu, sincer, ma indoiesc ca ar putea dauna sa ascult o slujba, oricare ar fi ea.

podolski_2 05.05.2012 21:07:04

Curand o sa se cenzureze si existenta dracilor, cum s-a cenzurat si implicarea evreilor in rastignire.

Motivul teologilor secolului al 8-lea:
Cuvantul "diavol" provoaca repulsie si extremism, fata de membrii mai putin cunoscatori, induce ideea de irealism, exagerare, fanatism religios, si noi cum suntem niste oameni civilizati, ne axam experienta fata de Dumnezeu, nu fata entitati mici si neinsemnate (de cuvinte pompoase e plin iadul).


Si asa taie juma din munca (rugaciuni) si lupta atator Sfinti.
Existenta diavolului va deveni ilegala, chiar si in capul teologilor, iar oamenii care se presupune ca ar trebuii sa se lupte cu ei, nu mai cred ca asta ar fi important.

"7 miliarde" de Sfinti au incurajat lupta contra dracilor, noi suntem desteptii pamantului. Cred ca Sf. Vasile cel Mare se mira, cum un neam presupus ortodox, lupta atat de mult impotriva Ortodoxiei.El a tinut post pt aceasta ruga, s-a nevoit, ca sa vina niste romani si sa zica ca nu au ce cauta in rugaciunile obisnuite ale Bisericii. Ce sa mai zici la asemenea grozavii? Si ne mai miram ca vin necazuri peste noi: boli, saracie, robire de masoni si cataclisme.


In Biserica nu se face reforma niciodata!
Nu se taie din rugaciuni, nici nu se adauga fara nevointa.
Ne resemnam cu secolul in care traim, un secol al necredintei.
Noi reformam tot, mai putin pe noi. :))

antoniap 05.05.2012 21:58:49

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 443315)
Dracul a fost întotdeauna un personaj cultural și nu e nicidecum monopolul creștinismului. Sub formă sau alta, îl găsim în toate timpurile și modurile de reprezentare inventate de oameni, de la scris, arte vizuale, tradiții orale și până la cinematografie și producții digitale computerizate. Nu văd o intenție din partea Bisericii de a atenua conștiința realității îngerului căzut ca cel mai îndepărtat mod de ființare a creaturii de Creator, în schimb identific o sensibilitate a multora de pe forum, la manipulări extrem de dăunătoare credinței, generate mai ales de fantomatici ”apărători ai ortodoxiei” din mediul virtual.
La baza acestor nevroze ortodoxiste se află ignoranța teologică, pe de-o parte, și necunoașterea epidemiei de practici abuzive pe fundal aghirofil care au ca obiect dezlegările și alte rânduieli liturgice folosite ca mijloc de căpătuire a unor preoți ispitiți de slăbiciunea lui Iuda pentru arginți și putere. Oricât am răscoli prin Tradiție, nu găsim nicăieri o indicație tipiconală pentru citirea moliftelor la grămadă, în afară de ziua prăznuirii sfântului, și acesta un obicei nu mai vechi de cel mult trei sute de ani. Manuscrisele primare ale evhologhioanelor bizantine rânduiesc moliftele și alte dezlegările ca rânduieli speciale, alături de slujba pentru neplouare sau necontenirea ploilor, alungarea molimelor și alte necazuri ce pot lovi persoane sau comunități umane. Și interpretarea conform căreia toți am fi îndrăciți într-o formă sau alta, e tâmpenie pietistă scornită de oameni care habar n-au de viața Bisericii și bogăția de mijloace aflate la îndemâna fiecărui credincios dreptmăritor în comuniune cu ceilalți, pentru a rezista cu bine asalturilor demonice, care doar în cazuri speciale pot trece limita libertății omului rânduită de Domnul ca hotar tuturor influențelor din lumea nevăzută. Aceste cazuri speciale cer rânduiala moliftelor de alungare a dracilor și nu euforia pietistă a unor credincioși căutători de izbăviri facile.

Hai sa mai spunem si ,,Vrednic este lucratorul de plata sa." Si sa nu ne mai uitam in traista preotului care s-a pregatit cum se cuvine pentru a savarsi Taina Sfantului Maslu si i-a ajutat pe crestini sa se vindece trupeste si/ sau sufleteste. Pai cum sa nu-si dovedeasca recunostinta fata de un astfel de preot?

S-a starpit coruptia prin aceasta masura? Of, of! Exagerarile se puteau trata diferentiat.

Taina Sfantului Maslu insotita de Molifte si Dezlegari este o taina puternica iar daca crestinul si preotul se roaga cu tarie, efectele sunt semnificative. Spun din vazute.

Pana sa ajunga un incepator in cele duhovnicesti sa aiba rugaciuni eficiente si sa se ajute duhovniceste singur, aceste Molifte si Dezlegari formeaza un scut protector in jurul lui. Ma intorceam de la Sfanta Liturghie urmata de Molifte si Dezlegari cu mare bucurie in suflet, o bucurie cum nu credeam ca exista, si parca pluteam. Si nu era meritul meu, ci al preotului.

Ma gandesc la multimea de tineri care se confrunta cu diverse probleme si patimi, fiecare patima fiind patronata de un diavol. Au nevoie de astfel de ajutor, orice s-ar spune.

Iar daca ar fi calauziti si ajutati sa cunoasca si un alt fel de fericre, aceea care vine prin darul Duhului Sfant, atunci mai multi tineri ar cauta sa faca voia lui Dumnezeu. E atat de frumoasa credinta ortodoxa! Trebuie sa-i stimulam pe preoti sa-i dezvaluie frumusetea si nu sa i-o acopere, ca s-o faca sa se asemene cu altele...

Bineinteles, traim intr-o perioada de cernere, in care necuratul ii vaneaza chiar si pe cei alesi. Nu mai putem fi caldicei. Ori avem o credinta fierbinte, ori suntem reci si corecti politic.

Iar cei care pot influenta lucrurile in bine si nu o fac vor raspunde in fata lui Dumnezeu.

lore86 06.05.2012 09:55:01

Citat:

În prealabil postat de Adriana Cluj (Post 443319)
Adica dauneaza? (ca algocalminul poate fi si daunator...) Eu, sincer, ma indoiesc ca ar putea dauna sa ascult o slujba, oricare ar fi ea.

mie personal nu imi face bine.
Mi se ridica parul pe mine cand aud ce zice preotul. Probabil am ramas cu o trauma cand am vazut atatia demonizati manifestandu-se la aceste slujbe.

Asadar, ce nevoie as avea eu de aceste slujbe infricosatoare? Ptr ce sa se faca unor oameni fara probleme cand ele sunt doar ptr demonizati?

Daca se fac ptr oameni nedemonizati, nu-si au rostul.

Cum nu are rost sa speli o camasa curata(a nu se intelege prin asta ca cei nedemonizati sunt curati si invers, era doar prima comparatie care imi venea in minte).

Raoul 06.05.2012 23:40:27

Citeam ceva pe net:

Intr-o zi pe cand mergea cu apostolii sai, trecura pe langa hoitul unui caine. Apostolii spusera: "Gretos mai duhneste cainele asta!"

Iar Iisus zice: "Dar cat de albi sunt dintii lui!" -- Nichita Stanescu


Cum talcuiti?

ioanna 06.05.2012 23:56:36

Citat:

În prealabil postat de Raoul (Post 443616)
Citeam ceva pe net:

Intr-o zi pe cand mergea cu apostolii sai, trecura pe langa hoitul unui caine. Apostolii spusera: "Gretos mai duhneste cainele asta!"

Iar Iisus zice: "Dar cat de albi sunt dintii lui!" -- Nichita Stanescu

Cum talcuiti?

Ochiul curat vede curatia si frumusetea in toate, inclusiv in uratenie.
Unii vad prima data partea negativa, jumatatea goala a paharului, altii din contra, vad intotdeauna partea plina a acestuia.

JoyDivision 11.05.2012 10:26:41

pai daca mergem pe principiul asta, de a vedea ceva bun in orice, atunci bisericile "neo" sunt ok, deoarece chiar si cele extreme, au ceva bun in ele, si acolo se vorbeste de Isus chiar daca multe alte lucruri nu sunt cum trebuie.

Raoul 11.05.2012 16:44:25

Tu ce religie ai? :1:


Ora este GMT +3. Ora este acum 23:57:53.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.