Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Sfanta Liturghie (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5049)
-   -   Incognoscibilitatea esentei lui Dumnezeu si Sf Impartasanie (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=14995)

STEPHAN 22.05.2012 18:15:25

Incognoscibilitatea esentei lui Dumnezeu si Sf Impartasanie
 
Dacă esența lui Dumnezeu este incognoscibilă și intangibilă (George Remete, Dogmatica Ortodoxă ,1997, p.130), cum trebuie să înțelegem mărturisirea că "acesta este însuși preacurat Trupul Tău și însăși scump Sângele Tău "?

Demetrius 22.05.2012 21:52:33

Cristos a înviat!
Citat:

În prealabil postat de STEPHAN (Post 446532)
Dacă esența lui Dumnezeu este incognoscibilă și intangibilă (George Remete, Dogmatica Ortodoxă ,1997, p.130), cum trebuie să înțelegem mărturisirea că "acesta este însuși preacurat Trupul Tău și însăși scump Sângele Tău "?

Dacă esența lui Dumnezeu este incognoscibilă și intengibilă, ce nu poți să înțelegi din mărturisirea că ”acesta este însuși preacurat Trupul Tău și însăși scump Sângele Tău"?

MihaiG 22.05.2012 21:57:51

Simplu. Trupul și Sângele sunt una, esența este alta. Esența este, într-un fel, cuprinsă în Trupul și Sângele Euharistic, dar nu știm cum.

De aia vorbim despre Taine.

Acesta este unul dintre aspectele cele mai fascinante ale creștinismului.

Avem o bucată de pâine, și, după aceea, bucata de pâine, care arată tot așa și are și gust de pâine, încetează să mai fie pâine, și devine TOTUL. Devine Dumnezeu. Nu un talisman atotputernic, nu o vrajă, nu o licoare magică, nu apa vieții, nu piatra filozofală, nu rețeta secretă pentru CocaCola.

Devine Dumnezeu. Nu metaforic, nu simbolic, nu spiritual, karmic sau vedic. Ci, real. În mâinile preotului este Dumnezeu, Creatorul Universului, iar noi îl putem mânca, dacă ne-am dat minima osteneală să recunoaștem că nu suntem perfecți și să ceem iertare, în confesional. Pe lângă asta, cele mai tari vrăji din Harry Potter și cel mai mare maestru Jedi sunt apă de ploaie. Zero barat.

E atât de aberant, atât de incredibil, atât de imposibil de înțeles, încât nu poate fi decât adevărat.

ioanna 22.05.2012 23:31:45

Citat:

În prealabil postat de STEPHAN (Post 446532)
Dacă esența lui Dumnezeu este incognoscibilă și intangibilă (George Remete, Dogmatica Ortodoxă ,1997, p.130), cum trebuie să înțelegem mărturisirea că "acesta este însuși preacurat Trupul Tău și însăși scump Sângele Tău "?

Esenta lui Dumnezeu e realitatea ipostatica nedeterminata in mod eminent, pentru ca e ipostazierea supraesentei din care isi primeste existenta orice esenta creata, nu o putem cunoaste, caci vorbim de o existenta dincolo de conceptele noastre cu care intelegem realitatea. Nu ne impartasim din esenta Lui Dumnezeu, ci din Trupul si Sangele lui Hristos, Dumnezeu-Om, care ne da prin Euharistie firea Sa umana pe care a tamaduit-o ontologic, a inviat-o, i-a dat ceea ce ii lipsea pentru a fi nedespartita de Dumnezeu .Prin chipul tainic al painii si al vinulului se uneste trupul si sangele Domnului cu trupul si sangele nostru, noi luam in interiorul nostru pe cel ce ne inviaza din interior.

Florin-Ionut 23.05.2012 10:08:40

Citat:

În prealabil postat de STEPHAN (Post 446532)
Dacă esența lui Dumnezeu este incognoscibilă și intangibilă (George Remete, Dogmatica Ortodoxă ,1997, p.130), cum trebuie să înțelegem mărturisirea că "acesta este însuși preacurat Trupul Tău și însăși scump Sângele Tău "?

Dacă esența Lui Dumnezeu este Ființa Lui, atunci este incognoscibilă într-adevăr. Creaturile nu pot accede la cunoașterea sau la înțelegerea Ființei Divine.

Dumnezeu unul în Ființă și Treime în Ipostasuri este Tatăl, Fiul și Duhul Sfînt. Persoana a doua a Preasfintei Treimi, adică Fiul, S-a întrupat după cum credem. După Înviere și Înălțare, la Rusalii, Duhul Sfînt înființează Biserica. Din acel moment încoace, Hristos devine Capul Bisericii și noi devenim Trupul Bisericii.

Ce înseamnă deci faptul-de-a-ne-împărtăși? Însuși cuvîntul o spune: îm-părtășirea este co-părtășie sau adunarea Bisericii împreună, a tuturor membrilor unii cu alții. Cum este posibil așa ceva? Prin intermediul Lui Hristos Care este Cap al Bisericii și prin participarea noastră a tuturor ca Trup al Bisericii. Prin cuminecare eu mă împărtășesc cu tine și tu, cel care citești, cu mine - întru Hristos. El este Cel Care ne face posibilă această coparticipare a multora într-un singur Tot care este Biserica. Fără împărtășire noi nu putem ajunge la capacitatea de a viețui împreună în dragoste deplină, în perfectă armonie Dumnezeu și cu ceilalți. Sfintele Taine sînt ca un fel de ADN fără de care noi, ca celule ale acestui Organism, nu am putea să devenim un singur Trup viu și funcțional.

Sîngele Lui Hristos ne curățește de păcate tocmai pentru a intra curați în Biserică, împreună cu Sfinții și cu Îngerii.

Eu așa am înțeles în parte această Taină esențială fără de care viața veșnică în Biserica Dumnezeului Celui viu și adevărat nu este posibilă.

Ioan 6, 53

"Și le-a zis Iisus: Adevărat, adevărat zic vouă, dacă nu veți mânca Trupul Fiului Omului și nu veți bea Sîngele Lui, nu veți avea viață în voi."

georgeval 23.05.2012 10:28:25

Citat:

În prealabil postat de STEPHAN (Post 446532)
Dacă esența lui Dumnezeu este incognoscibilă și intangibilă (George Remete, Dogmatica Ortodoxă ,1997, p.130), cum trebuie să înțelegem mărturisirea că "acesta este însuși preacurat Trupul Tău și însăși scump Sângele Tău "?

Fara o distinctie clara in sens palamit, intre fiinta, persoana si lucrare riscam sa interpretam totul intr-o maniera panteista, desi acestea sunt distincte ele sunt nedespartite. Exista trei moduri de unire:
1. fiintial in cazul persoanelor Sfintei Treimi care sunt de aceeasi fiinta
2. ipostatic- valabil doar in cazul firilor Mantuitorului.
3. haric sau dupa lucrare in cazul unire noastre cu Dumnezeu. Asa trebuie sa intelegem unirea noastra cu Dumnezeu si afirmatia Sfantului apostol Petru ca devenim "partasi firii dumnezeiesti" nu in sens panteist, sau ca ne unim cu Trupul si Sangele Domnului. Soarele ne patrunde cu razele sale sau caldura sa dar nu cu esenta sa(iertata sa-mi fie analogia asta, fara pretentia de a rationaliza taina unirii noastre cu Dumnezeu in Taina Impartasaniei)

STEPHAN 23.05.2012 17:52:49

Citat:

În prealabil postat de Demetrius (Post 446609)
Cristos a înviat!Dacă esența lui Dumnezeu este incognoscibilă și intengibilă, ce nu poți să înțelegi din mărturisirea că ”acesta este însuși preacurat Trupul Tău și însăși scump Sângele Tău"?

Adevărat a înviat ! Nu îmi era foarte clar ce să înțeleg prin "însuși preacurat trupul tău..." , având în vedere că Hristos este de o ființă cu Tatăl . Mai sus Ioanna scrie că Hristos " ne dă prin Euharistie firea sa umană".Ar
fi destul de inteligibil, dar nu știu dacă această afirmație poate fi și argumentată ( adică poate fi sprijinită pe un text patristic sau măcar al unui teolog sigur ). Personal mă gândeam la o explicație din perspectiva teologiei palamite a energiilor necreate, cam în sensul în care scrie mai sus georgeval dar m-am gândit că mă voi limpezi mai ușor dacă aflu și cum înțeleg alți credincioși interesați să își cunoască credința .

eodor nastasa 23.05.2012 18:27:59

!
 
Cu teoria, hm, sadem bine, insa practica ne 'omoara'...:104:

S'acu sa ma'n cuget si io: credinta trebe 'simtita' bre, nu 'inteleasa' ori 'gandita'.

Demetrius 23.05.2012 18:36:46

Citat:

În prealabil postat de STEPHAN (Post 446825)
...Ar fi destul de inteligibil, dar nu știu dacă această afirmație poate fi și argumentată...

cam în sensul în care scrie mai sus georgeval dar m-am gândit că mă voi limpezi mai ușor dacă aflu și cum înțeleg alți credincioși interesați să își cunoască credința .

N-ai nevoie de argumente și explicații ca să crezi.
Isus îi zice lui Toma în (In20,27): ”nu fi necredincios ci credincios.”

STEPHAN 23.05.2012 20:13:58

Citat:

În prealabil postat de Demetrius (Post 446835)
N-ai nevoie de argumente și explicații ca să crezi.
Isus îi zice lui Toma în (In20,27): ”nu fi necredincios ci credincios.”

Nu ai nevoie de ele ca să crezi, dar ai nevoie dacă vrei să înțelegi ce crezi.

Demetrius 23.05.2012 20:53:11

Citat:

În prealabil postat de STEPHAN (Post 446847)
Nu ai nevoie de ele ca să crezi, dar ai nevoie dacă vrei să înțelegi ce crezi.

Pentru că dacă nu înțelegi, nu crezi, nu?

STEPHAN 23.05.2012 21:01:22

Citat:

În prealabil postat de Demetrius (Post 446856)
Pentru că dacă nu înțelegi, nu crezi, nu?

Nu. Cred și fără să înțeleg multe lucruri . A afirma însă "crede și nu cerceta" este o dovadă de slăbiciune și o mare bucurie pentru ateii care consideră creștinismul irațional.

horatiu.miron 23.05.2012 21:55:50

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 446612)
Avem o bucată de pâine, și, după aceea, bucata de pâine, care arată tot așa și are și gust de pâine, încetează să mai fie pâine, și devine TOTUL. Devine Dumnezeu. Nu un talisman atotputernic, nu o vrajă, nu o licoare magică, nu apa vieții, nu piatra filozofală, nu rețeta secretă pentru CocaCola.

Devine Dumnezeu. Nu metaforic, nu simbolic, nu spiritual, karmic sau vedic. Ci, real. În mâinile preotului este Dumnezeu, Creatorul Universului, iar noi îl putem mânca [...]

Crestinii sunt cam singurii care-si devoreaza zeul sub forma de produs de panificatie / biscuite etc. Teofagie.

ioanna 23.05.2012 22:46:34

Citat:

În prealabil postat de horatiu.miron (Post 446865)
Crestinii sunt cam singurii care-si devoreaza zeul sub forma de produs de panificatie / biscuite etc. Teofagie.

In chipul painii si al vinului trupul omului se uneste cu trupul lui Hristos, care imprima starea de jertfa prin care omul se inalta si invie spre inviere. Euharistia anticipeaza impartasirea de Hristos cel jertfit si inviat in viata viitoare, cand ea va fi acea unire desavarsita intre creatie si Hristos, in care “Dumnezeu va fi totul in toate” (1 Cor. 15:28), deci prin Euharistie, crestinul anticipeaza finalitatea, telosul potential al intregului cosmos, iesirea din istorie, in transcendent.

delia31 24.05.2012 00:04:18

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 446872)
In chipul painii si al vinului trupul omului se uneste cu trupul lui Hristos, care imprima starea de jertfa prin care omul se inalta si invie spre inviere. Euharistia anticipeaza impartasirea de Hristos cel jertfit si inviat in viata viitoare, cand ea va fi acea unire desavarsita intre creatie si Hristos, in care “Dumnezeu va fi totul in toate” (1 Cor. 15:28), deci prin Euharistie, crestinul anticipeaza finalitatea, telosul potential al intregului cosmos, iesirea din istorie, in transcendent.



You're over-over estimating him. Prea complicat pentru un ateu.

horatiu.miron 24.05.2012 11:07:47

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 446872)
In chipul painii si al vinului trupul omului se uneste cu trupul lui Hristos, care imprima starea de jertfa prin care omul se inalta si invie spre inviere. Euharistia anticipeaza impartasirea de Hristos cel jertfit si inviat in viata viitoare, cand ea va fi acea unire desavarsita intre creatie si Hristos, in care “Dumnezeu va fi totul in toate” (1 Cor. 15:28), deci prin Euharistie, crestinul anticipeaza finalitatea, telosul potential al intregului cosmos, iesirea din istorie, in transcendent.

O limba de lemn parca extrasa din celebrele comentarii literare bagate pe gat elevilor de liceu la orele de limba si literatura romana.

ioanna 24.05.2012 17:59:16

Citat:

În prealabil postat de horatiu.miron (Post 446941)
O limba de lemn parca extrasa din celebrele comentarii literare bagate pe gat elevilor de liceu la orele de limba si literatura romana.

Ma scuzati, data viitoare voi incerca un raspuns in stilul mistocar si parodic.

horatiu.miron 25.05.2012 09:14:42

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 447073)
Ma scuzati, data viitoare voi incerca un raspuns in stilul mistocar si parodic.

Va rog sa nu faceti asta, e foarte posibil sa va iasa exact pe dos, cum s-a intamplat mai sus. Nu-mi doresc sa ajungeti in situatia de a face glume la care sa nu rada nimeni.

eodor nastasa 25.05.2012 09:28:29

hm, cu cat stii mai mult(sa ma rog ai impresia) cu atat esti mai trist.:107:

ioanna 25.05.2012 09:28:43

Citat:

În prealabil postat de horatiu.miron (Post 447214)
Nu-mi doresc sa ajungeti in situatia de a face glume la care sa nu rada nimeni.

Va inteleg preocuparea, mai ales ca d-voastra va regasiti des in situatia asta.

Sa revenim on-topic. In afara de "devorarea zeului sub forma produsului de panificatie" mai vedeti si altceva in Euharistiei ?

osutafaraunu 25.05.2012 09:56:32

Citat:

În prealabil postat de eodor nastasa (Post 447220)
hm, cu cat stii mai mult(sa ma rog ai impresia) cu atat esti mai trist.:107:

Rezon!

"Că unde este multă înțelepciune este și multă amărăciune, și cel ce își înmulțește știința își sporește suferința." (Ecl.1,18 - versiunea ortodoxă)

horatiu.miron 25.05.2012 17:00:23

Ma bucur ca sunteti in stare sa va puneti de acord intr-o privinta. Dar cum ramane cu dumnezeul-dumicat duminical?

osutafaraunu 25.05.2012 17:16:20

Citat:

În prealabil postat de horatiu.miron (Post 447349)
Ma bucur ca sunteti in stare sa va puneti de acord intr-o privinta. Dar cum ramane cu dumnezeul-dumicat duminical?

Eu am avut destule clenciuri pe tema asta... Dumnezeu cu mila!

ioanna 25.05.2012 18:44:00

Citat:

Dar cum ramane cu dumnezeul-dumicat duminical?
Daca vreti sa priviti totul prin prisma canibalismului spiritual, fie:
Luati mâncați, Acesta este Trupul Meu, Care Se frânge pentru voi spre iertarea păcatelor.
Beti dintru acesta toți, acesta este Sângele Meu, al legii celei noi, care pentru voi și pentru mulți se varsă spre iertarea păcatelor

Daca gusti o ciocolata spui ....mmm... ce delicatesa divina si ai o senzatie de placere, dar daca te impartasesti, te incearca o bucurie ascunsa si o pace interioara ce nu se compara cu nimic altceva.

osutafaraunu 25.05.2012 18:51:39

O întrebare răutăcioasă, dar foarte necesară pentru cel ce dorește să discearnă duhurile: diavolul poate să creeze asemenea senzații? Ori el totdeauna vine și spune: "Hei! Eu sunt diavolul și acum o să te amăgesc!"

Și încă una, la fel de malițioasă: De acord că cea mai periculoasă formă de amăgire este autoamăgirea?

Esența amăgirii constă în faptul că nu ești conștient de faptul că ești amăgit...

eodor nastasa 25.05.2012 18:53:24

hm...crestinii astia,d-le este niste "barbari",hm...isi "devoreaza" zeu'...hm, si asta in fiecare dumineca...hm...luke,sfortza este in/cu tine...:21:

ioanna 25.05.2012 19:02:58

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 447371)
Și încă una, la fel de malițioasă: De acord că cea mai periculoasă formă de amăgire este autoamăgirea?

Cea mai mare amagire e sa respecti formal un ritual pe care sa nu-l simti, sa faci mecanic niste gesturi, crezand ca-i imiti pe Apostoli.

osutafaraunu 25.05.2012 19:14:48

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 447374)
Cea mai mare amagire e sa respecti formal un ritual pe care sa nu-l simti, sa faci mecanic niste gesturi, crezand ca-i imiti pe Apostoli.

Absolut de acord până aici. Dar... mai este un dar:
să ai amăgitoara impresie că-L mănânci literalmente pe Însuși Dumnezeu!

În loc să crezi, să simți, să... știi că precum pâinea și vinul prin procesul de asimilație se transformă în carne, sânge, oase, nervi; așa și Hristos, ia ființă în ființa ta. Hristos în mine și eu în El.

ioanna 25.05.2012 19:34:29

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 447378)
Absolut de acord până aici. Dar... mai este un dar:
să ai amăgitoara impresie că-L mănânci literalmente pe Însuși Dumnezeu!

Nu inteleg la ce va referiti. Euharistia te hraneste trupeste (paine si vin), cat si sufleteste (trupul si sangele lui Hristos), hrana materiala ingurgitata se preface in hrana spirituala ce te intareste, te inalta. Vointa ta nelucratoare e cuprinsa in vointa lui Hristos cea datatoare de viata.

osutafaraunu 25.05.2012 20:14:02

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 447384)
Nu inteleg la ce va referiti. Euharistia te hraneste trupeste (paine si vin), cat si sufleteste (trupul si sangele lui Hristos)

Eu nici atât nu vă înțeleg... Dacă ne hrănește "sufletește" în niciun caz nu poate fi carne și sânge, e ceva dincolo de cele materiale. Așa cum spunea și Hristos când a prezentat prima dată această metaforă, cuvintele Lui sunt duh. Dacă e duh, spirit, nu poate fi carne și sânge. E duh, e învățătură. Aceasta trebuie asimilată (așa cum material asimilăm pâinea și vinul) și trebuie să devină caracter. Un caracter asemenea lui Hristos. În niciun caz nu asimilăm carne și sânge de Om-Dumnezeu! Am deveni cea mai groaznică sectă barbară: una care-și devorează propriul zeu.

ioanna 25.05.2012 20:20:36

Cred ca aveti niste confuzii in legatura cu "trupul si sangele lui Hristos" si maniera in care se impartasesc ortodocsii. Pot sa va spun ca eu niciodata nu m-am gandit ca-l "devorez pe Dumnezeu", cum spunea H.Miron sau d-voastra, ci ca firea mea este actualizata in Hristos, in firea Sa umana indumnezeita. Prin "trupul si sangele lui Hristos" eu inteleg firea umana a lui Hristos. Noi firea umana a lui Hristos trebuie sa o avem (care e maximul implinirii umane), doar nu suntem El sa avem si fire dumnezeiasca.

Ortodocsii nu cred ca Euharistia e un simbol, ci cred ca Hristos ne daruieste efectiv sub chipul tainic al painii si vinului, firea Sa umana spre insusire ( „Luati si mancati, acesta este Trupul meu”) , pentru ca aceasta sa ne „invie” din interior. De aceea spunem ca "este sangele si trupul sau", este firea Sa, ca de n-ar fi, de ce ne-am mai impartasi?

osutafaraunu 25.05.2012 22:32:34

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 447393)
Cred ca aveti niste confuzii in legatura cu "trupul si sangele lui Hristos"

Confuzie ar fi dacă aș confunda pâinea cu carnea și vinul cu sângele; dacă aș gândi că aceste elemente simbolice de pe masa simbolică a Paștelui simbolic din camera de sus; erau de fapt bucățele de carne și stropi de sânge smulse din trupul Mântuitorului și oferite ucenicilor. Ori, nu s-a întâmplat deloc o asemenea oroare! Mântuitorul a rostit "acesta este...", dar nu uitați că έστιν are și sensul de reprezintă.
Mielul pascal Îl reprezenta pe Hristos, Îl întruchipa, nu-L întrupa. Când capul familiei binecuvânta masa pascală, când rostea rugăciunea, Hristos nu se cobora din Cer ca să ia trup în mielul acela. Aidoma, când oficiantul binecuvântează pâinea și vinul împărtășaniei, aceste elemente simbolice, preînchipuitoare, nu se transformă în carne și sânge de Dumnezeu-Om cum voia să-mi demonstreze "științific" cineva (știți euharistia aceea care a fost studiată în nu știu ce mănăstire și prezenta fibre de carne).

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 447393)
Pot sa va spun ca eu niciodata nu m-am gandit ca-l "devorez pe Dumnezeu", cum spunea H.Miron sau d-voastra

Desigur că nu... a fost doar o manieră abruptă a noastră de a zugrăvi grozăvia și oroarea la care duce o interpretare literalistă a cuvintelor Mântuitorului.

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 447393)
ci ca firea mea este actualizata in Hristos, in firea Sa umana indumnezeita.

Ce facilă ar fi o asemenea viață de creștin! Facilă și mecanicistă... Apeși tasta F5 (cuminecătura) și automat te-ai "actualizat în Hristos", ai obținut un Refresh duhovnicesc!
Dar ce ineficientă este o singură tastare pe sesiunea de lucru (viața întreagă) de trebuie duminică de duminică repetat gestul! Căci e considerat a fi "fire a Sa umană îndumnezeită" și nu administrarea unui simbol. Încă o palmă dată Celui de pe cruce și jertfei Sale depline adusă "odată pentru totdeauna"...

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 447393)
Ortodocsii nu cred ca Euharistia e un simbol, ci cred ca Hristos ne daruieste efectiv sub chipul tainic al painii si vinului, firea Sa umana spre insusire

Iarăși, efemeră și ineficientă taină... Trebuie că nu toate porțiile sunt egale (iarăși sunt rău, este?) căci se "însușește" atât de diferit și efectul dispare atât de repede! Ies bărbații de la liturghie și nici n-așteaptă să treacă colțul străzii și-și scot pachetul de... firea cea veche pământească.

ioanna 25.05.2012 22:40:36

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 447423)
Iarăși, efemeră și ineficientă taină... Trebuie că nu toate porțiile sunt egale (iarăși sunt rău, este?) căci se "însușește" atât de diferit și efectul dispare atât de repede! Ies bărbații de la liturghie și nici n-așteaptă să treacă colțul străzii și-și scot pachetul de... firea cea veche pământească.

Taina e mult mai profunda decat o pot eu exprima in cuvinte. Inteleg ca sunteti adventist, sa va fie de bine, dar nu mai luati in deradere tainele ortodoxe. Va multumesc!

p.s daca omul nu se deschide prin credinta lucrarii Duhului Sfant,inseamna ca actul sau e pur formal, deci nu se vor vedea roadele.


Ora este GMT +3. Ora este acum 11:07:48.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.