![]() |
Incognoscibilitatea esentei lui Dumnezeu si Sf Impartasanie
Dacă esența lui Dumnezeu este incognoscibilă și intangibilă (George Remete, Dogmatica Ortodoxă ,1997, p.130), cum trebuie să înțelegem mărturisirea că "acesta este însuși preacurat Trupul Tău și însăși scump Sângele Tău "?
|
Cristos a înviat!
Citat:
|
Simplu. Trupul și Sângele sunt una, esența este alta. Esența este, într-un fel, cuprinsă în Trupul și Sângele Euharistic, dar nu știm cum.
De aia vorbim despre Taine. Acesta este unul dintre aspectele cele mai fascinante ale creștinismului. Avem o bucată de pâine, și, după aceea, bucata de pâine, care arată tot așa și are și gust de pâine, încetează să mai fie pâine, și devine TOTUL. Devine Dumnezeu. Nu un talisman atotputernic, nu o vrajă, nu o licoare magică, nu apa vieții, nu piatra filozofală, nu rețeta secretă pentru CocaCola. Devine Dumnezeu. Nu metaforic, nu simbolic, nu spiritual, karmic sau vedic. Ci, real. În mâinile preotului este Dumnezeu, Creatorul Universului, iar noi îl putem mânca, dacă ne-am dat minima osteneală să recunoaștem că nu suntem perfecți și să ceem iertare, în confesional. Pe lângă asta, cele mai tari vrăji din Harry Potter și cel mai mare maestru Jedi sunt apă de ploaie. Zero barat. E atât de aberant, atât de incredibil, atât de imposibil de înțeles, încât nu poate fi decât adevărat. |
Citat:
|
Citat:
Dumnezeu unul în Ființă și Treime în Ipostasuri este Tatăl, Fiul și Duhul Sfînt. Persoana a doua a Preasfintei Treimi, adică Fiul, S-a întrupat după cum credem. După Înviere și Înălțare, la Rusalii, Duhul Sfînt înființează Biserica. Din acel moment încoace, Hristos devine Capul Bisericii și noi devenim Trupul Bisericii. Ce înseamnă deci faptul-de-a-ne-împărtăși? Însuși cuvîntul o spune: îm-părtășirea este co-părtășie sau adunarea Bisericii împreună, a tuturor membrilor unii cu alții. Cum este posibil așa ceva? Prin intermediul Lui Hristos Care este Cap al Bisericii și prin participarea noastră a tuturor ca Trup al Bisericii. Prin cuminecare eu mă împărtășesc cu tine și tu, cel care citești, cu mine - întru Hristos. El este Cel Care ne face posibilă această coparticipare a multora într-un singur Tot care este Biserica. Fără împărtășire noi nu putem ajunge la capacitatea de a viețui împreună în dragoste deplină, în perfectă armonie Dumnezeu și cu ceilalți. Sfintele Taine sînt ca un fel de ADN fără de care noi, ca celule ale acestui Organism, nu am putea să devenim un singur Trup viu și funcțional. Sîngele Lui Hristos ne curățește de păcate tocmai pentru a intra curați în Biserică, împreună cu Sfinții și cu Îngerii. Eu așa am înțeles în parte această Taină esențială fără de care viața veșnică în Biserica Dumnezeului Celui viu și adevărat nu este posibilă. Ioan 6, 53 "Și le-a zis Iisus: Adevărat, adevărat zic vouă, dacă nu veți mânca Trupul Fiului Omului și nu veți bea Sîngele Lui, nu veți avea viață în voi." |
Citat:
1. fiintial in cazul persoanelor Sfintei Treimi care sunt de aceeasi fiinta 2. ipostatic- valabil doar in cazul firilor Mantuitorului. 3. haric sau dupa lucrare in cazul unire noastre cu Dumnezeu. Asa trebuie sa intelegem unirea noastra cu Dumnezeu si afirmatia Sfantului apostol Petru ca devenim "partasi firii dumnezeiesti" nu in sens panteist, sau ca ne unim cu Trupul si Sangele Domnului. Soarele ne patrunde cu razele sale sau caldura sa dar nu cu esenta sa(iertata sa-mi fie analogia asta, fara pretentia de a rationaliza taina unirii noastre cu Dumnezeu in Taina Impartasaniei) |
Citat:
fi destul de inteligibil, dar nu știu dacă această afirmație poate fi și argumentată ( adică poate fi sprijinită pe un text patristic sau măcar al unui teolog sigur ). Personal mă gândeam la o explicație din perspectiva teologiei palamite a energiilor necreate, cam în sensul în care scrie mai sus georgeval dar m-am gândit că mă voi limpezi mai ușor dacă aflu și cum înțeleg alți credincioși interesați să își cunoască credința . |
!
Cu teoria, hm, sadem bine, insa practica ne 'omoara'...:104:
S'acu sa ma'n cuget si io: credinta trebe 'simtita' bre, nu 'inteleasa' ori 'gandita'. |
Citat:
Isus îi zice lui Toma în (In20,27): ”nu fi necredincios ci credincios.” |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
You're over-over estimating him. Prea complicat pentru un ateu. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
hm, cu cat stii mai mult(sa ma rog ai impresia) cu atat esti mai trist.:107:
|
Citat:
Sa revenim on-topic. In afara de "devorarea zeului sub forma produsului de panificatie" mai vedeti si altceva in Euharistiei ? |
Citat:
"Că unde este multă înțelepciune este și multă amărăciune, și cel ce își înmulțește știința își sporește suferința." (Ecl.1,18 - versiunea ortodoxă) |
Ma bucur ca sunteti in stare sa va puneti de acord intr-o privinta. Dar cum ramane cu dumnezeul-dumicat duminical?
|
Citat:
|
Citat:
Luati mâncați, Acesta este Trupul Meu, Care Se frânge pentru voi spre iertarea păcatelor. Beti dintru acesta toți, acesta este Sângele Meu, al legii celei noi, care pentru voi și pentru mulți se varsă spre iertarea păcatelor Daca gusti o ciocolata spui ....mmm... ce delicatesa divina si ai o senzatie de placere, dar daca te impartasesti, te incearca o bucurie ascunsa si o pace interioara ce nu se compara cu nimic altceva. |
O întrebare răutăcioasă, dar foarte necesară pentru cel ce dorește să discearnă duhurile: diavolul poate să creeze asemenea senzații? Ori el totdeauna vine și spune: "Hei! Eu sunt diavolul și acum o să te amăgesc!"
Și încă una, la fel de malițioasă: De acord că cea mai periculoasă formă de amăgire este autoamăgirea? Esența amăgirii constă în faptul că nu ești conștient de faptul că ești amăgit... |
hm...crestinii astia,d-le este niste "barbari",hm...isi "devoreaza" zeu'...hm, si asta in fiecare dumineca...hm...luke,sfortza este in/cu tine...:21:
|
Citat:
|
Citat:
să ai amăgitoara impresie că-L mănânci literalmente pe Însuși Dumnezeu! În loc să crezi, să simți, să... știi că precum pâinea și vinul prin procesul de asimilație se transformă în carne, sânge, oase, nervi; așa și Hristos, ia ființă în ființa ta. Hristos în mine și eu în El. |
Citat:
|
Citat:
|
Cred ca aveti niste confuzii in legatura cu "trupul si sangele lui Hristos" si maniera in care se impartasesc ortodocsii. Pot sa va spun ca eu niciodata nu m-am gandit ca-l "devorez pe Dumnezeu", cum spunea H.Miron sau d-voastra, ci ca firea mea este actualizata in Hristos, in firea Sa umana indumnezeita. Prin "trupul si sangele lui Hristos" eu inteleg firea umana a lui Hristos. Noi firea umana a lui Hristos trebuie sa o avem (care e maximul implinirii umane), doar nu suntem El sa avem si fire dumnezeiasca.
Ortodocsii nu cred ca Euharistia e un simbol, ci cred ca Hristos ne daruieste efectiv sub chipul tainic al painii si vinului, firea Sa umana spre insusire ( „Luati si mancati, acesta este Trupul meu”) , pentru ca aceasta sa ne „invie” din interior. De aceea spunem ca "este sangele si trupul sau", este firea Sa, ca de n-ar fi, de ce ne-am mai impartasi? |
Citat:
Mielul pascal Îl reprezenta pe Hristos, Îl întruchipa, nu-L întrupa. Când capul familiei binecuvânta masa pascală, când rostea rugăciunea, Hristos nu se cobora din Cer ca să ia trup în mielul acela. Aidoma, când oficiantul binecuvântează pâinea și vinul împărtășaniei, aceste elemente simbolice, preînchipuitoare, nu se transformă în carne și sânge de Dumnezeu-Om cum voia să-mi demonstreze "științific" cineva (știți euharistia aceea care a fost studiată în nu știu ce mănăstire și prezenta fibre de carne). Citat:
Citat:
Dar ce ineficientă este o singură tastare pe sesiunea de lucru (viața întreagă) de trebuie duminică de duminică repetat gestul! Căci e considerat a fi "fire a Sa umană îndumnezeită" și nu administrarea unui simbol. Încă o palmă dată Celui de pe cruce și jertfei Sale depline adusă "odată pentru totdeauna"... Citat:
|
Citat:
p.s daca omul nu se deschide prin credinta lucrarii Duhului Sfant,inseamna ca actul sau e pur formal, deci nu se vor vedea roadele. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 11:07:48. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.