Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Biserica Romano-Catolica (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5029)
-   -   E adevarat ce e scrie in urmatoarea carte? (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=15018)

tinutza 26.05.2012 20:27:20

E adevarat ce e scrie in urmatoarea carte?
 
Am gasit in cartea ,, Sa ne cunoastem credinta "(ortodoxa) de Gheorghe Babut (pe net e varianta adaugita) urmatoarele:


,,De fapt greco-catolicii de azi sunt romano-catolicii ascunși sub acest nume. Liturghia,
se face cu azimă, nu cu pâine, Biserica are de cap pe papa, Spovedania fără post, dacă ai
mâncat după două ore te poți împărtăși, după aceea te împărtășești fără Spovedanie.
Miercurile și Vinerile nu mai sunt zile de post, după doctrina catolică. Canoane nu se
dau la Spovedanie. Iată, că de fapt ne găsim într-un catolicism cu alt nume."

,,Nu mai țin posturile, așa cum le-au ținut, propriu zis numai Vinerea de Paști o mai
țin, în rest, mănîncă lapte brînză și ouă, nu mănîncă ei carne, dar mănîncă zeama de pe
carne, călcînd Canonul 69 Apostolic, care dă anatemei pe cei ce nu postesc fără carne,
lapte, brînză și ouă."

Canonul 69 Apostolic : “Daca vreun episcop, prezbiter, diacon, citet sau cantaret nu posteste Sfantul si Marele Post al Pastilor sau miercurea si vinerea, sa se cateriseasca, afara de cazul cand este impiedicat de slabiciunea trupeasca, iar de va fi laic, sa se afuriseasca”. (http://apologeticum.wordpress.com/20...i-al-pastelui/)

E adevarat ce scrie in aceasta carte? Cei care sunteti catolici trebuie sa stiti mai bine. (Puteti sa le luati pe rand, punctual.)

La acel link in care e si canonul apostolic se spune ca trebuie sa se posteasca cu mancare uscata tot postul Pastelui, dar acest lucru nu se mai face in ziua de azi in randul laicilor (chiar si pe la unele manastiri am observat ca se manca mancare gatita in post), deci s-au facut niste exceptii probabil avand ca temei sanatatea oamenilor. Probabil la fel vor spune si cei care sunt catolici despre: lapte , branza, oua in post. Dar cum e cu impartasirea? Nu prea inteleg:,,după aceea te împărtășești fără Spovedanie". Se refera ca doar daca nu ai mai pacatuit de la ultima spovedanie, nu ?


Alte intrebari, pt ortodocsi mai mult, ca ei ar trebui sa stie mai multe:

In ce canon spune ca impartasania trebuie sa se faca pe stomacul gol? Or fi si exceptii, in caz de forta majora: boala, sau cand cineva e pe moarte, etc...

Se detaliaza undeva (canoane de preferat) cum trebuie sa fie postul in privinta mancarii? Ca prin mancare uscata pot sa inteleg si carne pusa la vant sau/si fum sa se usuce si sa se afume, cum se conserva pe timpuri cand nu exista frigider.

Spovedania e musai sa se faca numai dupa ce omul a postit? Si care ar fi nr minim de zile in care sa se tina post? (argumentat canonic). Chiar in randul ortodocsilor am auzit diferite pareri. De asta intreb: cum spun canoanele?

MihaiG 26.05.2012 20:44:37

Nu. A existat un proces numit "latinizarea ritului", cu efecte deosebit de neplăcute, dar în prezent acest proces este pe cale de a fi inversat.

Eu vă răspund scurt, căci aparțin ritului roman, dar domnul Dragomir, care este greco-catolic, vă va răspunde, fără îndoială, mai detaliat.

Până atunci, puteți citi de aici: http://www.intratext.com/X/RUM0035.HTM

Simply_me 26.05.2012 21:09:35

Citat:

În prealabil postat de tinutza (Post 447616)
Am gasit in cartea ,, Sa ne cunoastem credinta "(ortodoxa) de Gheorghe Babut (pe net e varianta adaugita) urmatoarele:


,,De fapt greco-catolicii de azi sunt romano-catolicii ascunși sub acest nume. Liturghia,
se face cu azimă, nu cu pâine, Biserica are de cap pe papa, Spovedania fără post, dacă ai
mâncat după două ore te poți împărtăși, după aceea te împărtășești fără Spovedanie.
Miercurile și Vinerile nu mai sunt zile de post, după doctrina catolică. Canoane nu se
dau la Spovedanie. Iată, că de fapt ne găsim într-un catolicism cu alt nume."

,,Nu mai țin posturile, așa cum le-au ținut, propriu zis numai Vinerea de Paști o mai
țin, în rest, mănîncă lapte brînză și ouă, nu mănîncă ei carne, dar mănîncă zeama de pe
carne, călcînd Canonul 69 Apostolic, care dă anatemei pe cei ce nu postesc fără carne,
lapte, brînză și ouă."


E adevarat ce scrie in aceasta carte?

Din cate stiu eu da, cumnatul meu din Spania mi-a povestit ca un coleg de al lui (catolic) intrebat daca tine post a zis ca atunci cand era mic mama lui a platit la biserica o anumita suma de bani, ca sa manance de dulce toata viata.

tinutza 26.05.2012 21:14:55

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 447625)
Nu. A existat un proces numit "latinizarea ritului", cu efecte deosebit de neplăcute, dar în prezent acest proces este pe cale de a fi inversat.

Eu vă răspund scurt, căci aparțin ritului roman, dar domnul Dragomir, care este greco-catolic, vă va răspunde, fără îndoială, mai detaliat.

Până atunci, puteți citi de aici: http://www.intratext.com/X/RUM0035.HTM

Ma intereseaza sa aflu daca ceea ce scrie in carte se intampla si la romano-catolici. Deci, astept raspuns :)

Mihnea Dragomir 26.05.2012 21:54:15

Citat:

În prealabil postat de tinutza (Post 447616)
,,De fapt greco-catolicii de azi sunt romano-catolicii ascunși sub acest nume.

Fals. Romano-catolicii și greco-catolicii formează provincii diferite ale aceleiași Biserici Universale. Greco-catolicii au propriul rit, propriile legi (canoane), propria ierarhie, propria teologie. Ei sunt uniți cu romano-catolicii și cu ceilalți prin aceeași credință (unitatea de credință), ascultă de același Papă (unitatea de guvernare) și sunt în comuniune euharistică (unitatea sacramentală). Când spunem, în Credeu, "Cred în Una (...) ne referim, mai exact, la această triplă unitate: o singură credință, un singur cap văzut, un singur Potir.

Citat:

Liturghia,
se face cu azimă, nu cu pâine,
Mai degrabă fals. Ori de câte ori este posibil (și azi, când Biserica Unită a ieșit din catacombe și nu mai sunt necesare Liturghii clandestine, este mereu posibil) materia primă a Sf Euharistii este pâinea dospită, potrivit ritului bizantin. Fără pâine dospită, Proscomidia nu are sens. Pe de altă parte (și este un aspect al comuniunii euharistice despre care am vorbit), dacă necesitatea o impune, greco-catolicii pot apela fie la rezerva euharistică romano-catolică, fie pot folosi ostii neconsacrate (bucăți de azimă) pentru consacrare.

Citat:

Biserica are de cap pe papa,
Adevărat. Prin definiție, "catolic" înseamnă "cu Papa". Conceptul de "Biserică autocefală", adică să aibă propriul ei cap văzut, nu există.
Citat:

Spovedania fără post,
Adevărat. Nu există legătură între post și spovadă, decât că încălcarea postului, fiind materie gravă în contra unei porunci a Bisericii, este o faptă care trebuie spovedită. Spre exemplu, mâine mă pot spovedi fără ca azi să postesc, fiindcă azi nu e zi de post.

Citat:

dacă ai
mâncat după două ore te poți împărtăși,
chiar și după o oră, potrivit canoanelor în vigoare începând din anii 50. Până atunci, între anii 30 și anii 50, a fost activ canonul care prevedea un timp minim de 3 ore. Anterior anului 30 a fost activ, timp de sute de ani, un canon care prevedea că nu trebuie să mănânci nimic în ziua în care te împărtășești.

Citat:

după aceea te împărtășești fără Spovedanie.
Condiția pentru primirea Sf Împărtășanii este ca sufletul să fie în stare de grație. Deci, înainte de a primi Sfintele, te întrebi: "ce păcat grav am făcut de la ultima spovadă încoace?", proces numit "examen de conștiință" sau "cercetare a cugetului". Dacă nu îți amintești de niciun păcat grav făcut de la ultima spovadă, înseamnă că poți să te unești euharistic cu Cristos. Dacă ai făcut, trebuie să te spovedești. Dacă, cumva, preotul îți întinde Sf Împărtășanie și îți amintești în ultimul moment de un păcat, trebuie să spui: "Binecuvântează, părinte, că sunt păcătos".

Citat:

Miercurile și Vinerile nu mai sunt zile de post, după doctrina catolică.
Fals. Miercurea și vinerea sunt zile de post (dacă nu e harți). La romano-catolici, numai vinerea. Definirea zilelor de post nu are legătură cu doctrina catolică, ci cu disciplina Bisericii, fiind la latitudinea Sf Sinod al Bisericii Unite și a preafericitului Lucian. La data la care textul a fost scris, numai vinerea era zi de post. (Re)includerea miercurii datează de puțini ani, de când Sf Sinod a constatat că este nevoie de mai multă penitență.

Citat:

Canoane nu se dau la Spovedanie.
Fals. Cu excepția cine știe cărui caz de necesitate, spre exemplu când e vorba de un muribund, penitentul primește canon. Dar, spre deosebire de ce se întâmplă în Biserica Ortodoxă, primirea Sf Împărtășanii nu este condiționată de îndeplinirea canonului. De îndată ce primești iertarea păcatelor, din chiar acel moment, sufletul este, din nou, în stare de grație sfințitoare și Îl poate primi pe Cristos spre salvare și nu spre osândă. Fac excepție cazurile în care preotul constată că nu poate da dezlegarea, fiind vreun caz de excomunicare. Spre exemplu, dacă fapta mărturisită este că ai dat un cap în gură unui preot al lui Cristos, atunci ești în afara Bisericii, iar excomunicații nu pot primi Comuniunea: te trimite la arhiereu. Pentru anumite fapte, nici arhiereul nu te poate dezlega de excomunicare, ci numai Papa: se numesc "materie rezervată Scaunului Apostolic".

Citat:

Iată, că de fapt ne găsim într-un catolicism cu alt nume."
Adevărat. Greco-catolicii nu sunt "la mijloc, ceva între catolici și ortodocși". Sunt catolici (= creștini în comuniune cu Papa) care împart cu ortodocșii aceeași moștenire rituală și teologică bizantină.

Citat:

,,Nu mai țin posturile, așa cum le-au ținut, propriu zis numai Vinerea de Paști o mai
țin, în rest, mănîncă lapte brînză și ouă, nu mănîncă ei carne, dar mănîncă zeama de pe
carne, călcînd Canonul 69 Apostolic, care dă anatemei pe cei ce nu postesc fără carne,
lapte, brînză și ouă."

Canonul 69 Apostolic : “Daca vreun episcop, prezbiter, diacon, citet sau cantaret nu posteste Sfantul si Marele Post al Pastilor sau miercurea si vinerea, sa se cateriseasca, afara de cazul cand este impiedicat de slabiciunea trupeasca, iar de va fi laic, sa se afuriseasca”. (http://apologeticum.wordpress.com/20...i-al-pastelui/)
Cum am spus, materia postului este disciplinară și nu dogmatică. Un canon în materie de disciplină se poate modifica oricând autoritatea competentă a Bisericii Particulare (Sf Sinod, în acest caz) consideră că este spre binele credincioșilor.

Citat:

Ca prin mancare uscata pot sa inteleg si carne pusa la vant sau/si fum sa se usuce si sa se afume, cum se conserva pe timpuri cand nu exista frigider.
Postul cu mâncare uscată (numit "xyrofagie" în tradiția noastră răsăriteană) este un post mai aspru decât cel obișnuit. Un post care exclude uleiul și, prin extensie, mâncarea gătită. Sunt, deasemenea, excluse: carnea, laptele și derivatele lui, ouăle. Deci, carnea uscată nu se poate mânca în aceste zile.

tinutza 27.05.2012 14:55:41

In primul rand vreau sa va multumesc ca mi-ati raspuns punctual si ca nu ati lasat ceva netratat.

Legat de ce ati scris aici despre modul de impartasire la catolici:
Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 447655)
chiar și după o oră, potrivit canoanelor în vigoare începând din anii 50. Până atunci, între anii 30 și anii 50, a fost activ canonul care prevedea un timp minim de 3 ore. Anterior anului 30 a fost activ, timp de sute de ani, un canon care prevedea că nu trebuie să mănânci nimic în ziua în care te împărtășești.

Anterior anului 30, timp de sute de ani=inteleg in perioada vechiului testament. Dar totusi, pt ce ar fi avut nevoie de impartasanie caci acest lucru s-a introdus, din cate stiu eu, de la Joia mare, cand Iisus Hristos a luat cina cu apostolii, si le-a spus sa faca aceasta spre pomenirea Lui (Scrie in evangheliile din Biblie). Inainte de acest moment nu cred ca exista impartasania.

De unde stiti ca intre anii 30 si 50 se prevedea un minim de 3 ore? Unde ati citit? La fel si ca dupa anii 50 s-a introdus canonul care sa prevada ca omul se poate impartasi si dupa o ora? Imi puteti cita din sursa, canoane?


Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 447655)
Fals. Miercurea și vinerea sunt zile de post (dacă nu e harți). La romano-catolici, numai vinerea. Definirea zilelor de post nu are legătură cu doctrina catolică, ci cu disciplina Bisericii, fiind la latitudinea Sf Sinod al Bisericii Unite și a preafericitului Lucian. La data la care textul a fost scris, numai vinerea era zi de post. (Re)includerea miercurii datează de puțini ani, de când Sf Sinod a constatat că este nevoie de mai multă penitență.

Deci, la greco-catolici se tine post si miercuri si vineri (miercurea introducandu-se de curand) in timp ce la romano-catolici se tine doar vineri (nu stiu daca asa au facut din 1054 de cand se spune ca s-a produs ruptura oficiala fata de Biserica Primara, sau daca la inceput s-au tinut ambele zile si apoi doar vinerea- poate stiti tot Dvs sa-mi spuneti).

La ce v-ati referit cand ati spus:"Sf Sinod al Bisericii Unite" ? E un mod de organizare in Biserica Catolica (Unite=se refera si la greco si la romano catolici)? Si a preafericitului Lucian? Exista exprimarea aceasta si in randul catolicilor, sau doar pt cei ortodocsi?

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 447655)
Cum am spus, materia postului este disciplinară și nu dogmatică. Un canon în materie de disciplină se poate modifica oricând autoritatea competentă a Bisericii Particulare (Sf Sinod, în acest caz) consideră că este spre binele credincioșilor.

In ce fel poate sinodul sa ia decizii din moment ce il de cap pe Papa? Adica daca Papa are puterea de a lua decizia, el avand majoritatea voturilor ca sa zic asa, Sf Sinod ar fi mai degraba un fel de consilieri ai Papei, nu?

Mihnea Dragomir 27.05.2012 16:06:48

Citat:

În prealabil postat de tinutza (Post 447722)

Anterior anului 30, timp de sute de ani=inteleg in perioada vechiului testament.

Mergeți prea mult înapoi în timp. Prin "sute de ani" am intenționat să spun "în epoca Noului Testament, până la perioada contemporană".

Citat:

De unde stiti ca intre anii 30 si 50 se prevedea un minim de 3 ore? Unde ati citit?
În canoane mai vechi, care acum sunt abrogate.

Citat:

La fel si ca dupa anii 50 s-a introdus canonul care sa prevada ca omul se poate impartasi si dupa o ora? Imi puteti cita din sursa, canoane?
Iată canonul în vigoare: este articolul 919 paragraful 1 din Codex Iuris Canonici, în engleză pe sit oficial aici: http://www.vatican.va/archive/ENG1104/__P39.HTM. Există și tradus în română pe net, dar trebuie să descărcați un fișier-document de aici.

Citat:


Deci, la greco-catolici se tine post si miercuri si vineri (miercurea introducandu-se de curand) in timp ce la romano-catolici se tine doar vineri (nu stiu daca asa au facut din 1054 de cand se spune ca s-a produs ruptura oficiala fata de Biserica Primara, sau daca la inceput s-au tinut ambele zile si apoi doar vinerea- poate stiti tot Dvs sa-mi spuneti).
Vinerea este zi de post în toate riturile catolice. În ceea ce privește miercurea, din câte știu a existat un timp în care era zi de post și în Biserica Romano-Catolică. Nu cunosc când a fost abrogată această regulă.

Citat:

La ce v-ati referit cand ati spus:"Sf Sinod al Bisericii Unite" ? E un mod de organizare in Biserica Catolica (Unite=se refera si la greco si la romano catolici)? Si a preafericitului Lucian? Exista exprimarea aceasta si in randul catolicilor, sau doar pt cei ortodocsi?
Sfântul Sinod, alcătuit din totalitatea episcopilor, este structura de conducere a Bisericii Greco-Catolice. Denumirea ei completă și oficială este: Biserica Română Unită (greco-catolică). Adresarea pentru arhiepiscopul major (în prezent Lucian, pensionabil) este "preafericit". Fiind (de foarte curând) și cardinal, i se poate spune și "eminență". Nu se supără nici dacă îi spunem "părinte", deși această formulă e mai puțin oficială, dar ar putea să-i fie cea mai dragă. Forumulele de adresare sunt de competența Sf Sinod, care, atunci când Biserica Română Unită a fost ridicată în rang de la mitropolie la arhiepiscopie majoră (sub actualul Suveran Pontif), a oscilat între "beatitudinea sa" (în uz în alte țări) și "preafericirea sa", preferând ultima variantă.

Citat:

In ce fel poate sinodul sa ia decizii din moment ce il de cap pe Papa? Adica daca Papa are puterea de a lua decizia, el avand majoritatea voturilor ca sa zic asa, Sf Sinod ar fi mai degraba un fel de consilieri ai Papei, nu?
În general, în Biserică funcționează principiul subsidiarității. Spus în puține cuvinte, aceasta înseamnă că, dacă o decizie poate fi luată de o instanță inferioară, în general ea trebuie luată de o instanță inferioară. Spre exemplu, dacă și Papa și preotul de la parohia de la colț au amândoi competență de a mă dezlega de post, trebuie să mă adresez preotului de la parohia de la colț.

Mai mult, în cazul particular al Bisericii Greco-Catolice, NUMAI Sf Sinod are competență în orice ține de liturgie și rit, neexistând o autoritate pământească superioară lui, potrivit unei înțelegeri care datează din jurul anului 1700, încheiate între Inocențiu Micu Klein și Suveranul Pontif de atunci. Aceasta înseamnă că Papa trebuie să se abțină de la orice are legătură cu ritul și singura sa prerogativă este să fie informat de ce hotărâri a luat Sf Sinod. Exact câtă competență are Mihnea Dragomir să modifice zilele de post din calendar, tot atâta are și Sanctitatea Sa Benedict. Roma a semnat o dată înțelegerea de unire cu ortodocșii ardeleni, iar ambele părți au înțeles să își respecte cuvântul dat și semnat, chiar și acum, după mai bine de trei secole. Se spune că timpul Bisericii este altul decât timpul oamenilor...

Adriana Cluj 27.05.2012 17:06:22

Citat:

În prealabil postat de simply_me (Post 447636)
din cate stiu eu da, cumnatul meu din spania mi-a povestit ca un coleg de al lui (catolic) intrebat daca tine post a zis ca atunci cand era mic mama lui a platit la biserica o anumita suma de bani, ca sa manance de dulce toata viata.

Hî?????????:39: Cum vine asta? Astea sunt indulgentele?
Si se plateste o taxa in avans si pentru alte....posibile pacate?

Simply_me 27.05.2012 17:13:12

Citat:

În prealabil postat de Adriana Cluj (Post 447739)
Hî?????????:39: Cum vine asta? Astea sunt indulgentele?
Si se plateste o taxa in avans si pentru alte....posibile pacate?

Nu cunosc ff multe detali, stiu doar pt post ca se plateste o suma anume ca sa mananci de dulce toata viata.

Cornel Urs 27.05.2012 17:21:35

Citat:

În prealabil postat de Simply_me (Post 447636)
Din cate stiu eu da, cumnatul meu din Spania mi-a povestit ca un coleg de al lui (catolic) intrebat daca tine post a zis ca atunci cand era mic mama lui a platit la biserica o anumita suma de bani, ca sa manance de dulce toata viata.


o fi glumit, nu cred ca mai exista astfel de practici in zilele noastre.

Mihailc 27.05.2012 17:28:06

Citat:

În prealabil postat de tinutza (Post 447616)
In ce canon spune ca impartasania trebuie sa se faca pe stomacul gol?

Nu există un canon paneclezial care prescrie explicit așa ceva. În Pidalionul lui Nicodim Aghioritul există o tâlcuire canonică a unei epistole a Sfântului Ioan Hrisostom unde se recomandă ajunul cel puțin de la miezul nopții și până la Cuminecare, regulă adoptată ca disciplină bisericească de către Biserica Ortodoxă Română.

Citat:

Se detaliaza undeva (canoane de preferat) cum trebuie sa fie postul in privinta mancarii? Ca prin mancare uscata pot sa inteleg si carne pusa la vant sau/si fum sa se usuce si sa se afume, cum se conserva pe timpuri cand nu exista frigider.
Spovedania e musai sa se faca numai dupa ce omul a postit? Si care ar fi nr minim de zile in care sa se tina post? (argumentat canonic). Chiar in randul ortodocsilor am auzit diferite pareri. De asta intreb: cum spun canoanele?
Dacă vorbești de spovedania survenită după o perioadă îndelungată de delăsare duhovnicească, te duci așa cum ești fără nicio amânare. Abia apoi îți faci disciplină, împreună cu părintele duhovnic, de post, de rugăciune, de dreaptă viețuire. Duhovnicul îți va da canon (adică regulă) potrivit situației tale reale, nu-ți mai bate capul cu rețete generaliste.

Demetrius 27.05.2012 17:56:09

Citat:

În prealabil postat de Simple_me (Post 447743)
Din cate stiu eu da, cumnatul meu din Spania mi-a povestit ca un coleg de al lui (catolic) intrebat daca tine post a zis ca atunci cand era mic mama lui a platit la biserica o anumita suma de bani, ca sa manance de dulce toata viata.

Poate că de ”dorul” banilor deja plătiți de mama lui, nici nu-i mai trece prin cap să se răzgândească și să țină post.
Foarte discutabilă acestă... ”plată”.
Din punctul meu de vedere, cei care au inițiat/sugerat/permis/făcut/acceptat/participat(șamd) la această plată, adică mama lui și preotul, vor da seamă de acest fapt în Ziua de Apoi, dar și el dacă o consideră validă.


P.S. Off-topic.

tikkun_olam 27.05.2012 21:11:45

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 447655)
Când spunem, în Credeu, "Cred în Una (...) ne referim, mai exact, la această triplă unitate: o singură credință, un singur cap văzut, un singur Potir.

Adevărat. Prin definiție, "catolic" înseamnă "cu Papa". Conceptul de "Biserică autocefală", adică să aibă propriul ei cap văzut, nu există.

Autocefalia are limitele ei dar nu este un concept care să nu existe. Nu există pentru aceia care nu au o legătură directă cu Capul Bisericii prin intermediul Bisericii și al Sfântului Duh, pentru aceia care sunt prea neinițiați, prea ignoranți, prea neputincioși, precum și pentru aceia care trăiesc cu falsa impresie că Duhul Adevărului nu îi asistă și nu îi poate asista El Însuși ca "locțiitor" al Fiului lui Dumnezeu pe aleșii, inițiații și sfinții lui Dumnezeu. Pentru că Însuși Hristos a spus că va trimite un alt Mângâietor care îi îndruma pe ei la tot adevărul.

tinutza 27.05.2012 22:06:39

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 447728)
Iată canonul în vigoare: este articolul 919 paragraful 1 din Codex Iuris Canonici, în engleză pe sit oficial aici: http://www.vatican.va/archive/ENG1104/__P39.HTM. Există și tradus în română pe net, dar trebuie să descărcați un fișier-document de aici.

Unde pot sa vad in ce an a fost adoptat pt prima oara acest canon ?

Tare as vrea sa vad si canoanele care s-au abrogat, cele dintre anii 30 - 50, in care omul nu ar fi avut voie sa manance in cele 3 ore inainte de impartasanie.

MihaiG 27.05.2012 22:11:59

Aici puteti sa le cititi:

http://www.jgray.org/codes/

Can 858 §1. Qui a media nocte ieiunium naturale non servaverit, nequit ad sanctissimam Eucharistiam admitti, nisi mortis urgeat periculum, aut necessitas impediendi irreverentiam in sacramentum. (Codul canonic din 1917)

Mihnea Dragomir 28.05.2012 00:06:44

Codul vechi (din 1917) în franceză: http://www.clerus.org/clerus/dati/20...6/CIC17l3.html

și în engleză, diferite formate: http://www.ulrichrhode.de/kanon/cic17_e.html

Mergeți direct la canonul 858 para 1.

tinutza 28.05.2012 11:40:08

Din ce am inteles eu de la 858 para 1, postul era regula generala, iar exceptia, in cazuri extreme: moarte, pericole, doar atunci se putea impartasi fara post. Nu spune insa nimic de post pt o ora sau 3 inainte de impartasanie.

Iar codul vechi din 1917, e relativ recent, in comparatie cu primele veacuri, sau primii ani (30-50).

Am gasit urmatorul link, poate va uitati peste el mai ales unde gasiti ani. Eu am observat ca in anii 300 era obligatoriu postul, atat pt cel ce facea liturghia cat si pt cei ce urmau sa se impartaseasca (iar Preotul care incalca regula postului in savarsirea liturghiei si in impartasire era scos din functia de Preot). Iar in intr-un loc spunea ca e bine ca postul sa se faca dinainte de miezul noptii. http://www.ewtn.com/library/papaldoc/p12chdom.htm

Imi vine greu sa cred ca intre anii 30-50 ar fi fost atat de permisive canoanele, incat sa se dea voie la impartasanie la numai o ora sau 3 dupa ce omul a mancat.
Intre anii 30-50 si dupa, pana pe la anii 1000, biserica era Una, era biserica primara. Daca ar fi fost atunci canoane permisive in ceea ce priveste impartasania, ar fi ramas asa pana in zilele noastre. Dar cum la ortodocsi, si chiar in linkul de mai sus arata ca se cerea post, de preferat dinainte de miezul noptii, nu prea mai incape in discutie cele 3 ore de post. De asta am intrebat care sunt canoanele dintre anii 30-50 sau cele de dupa (intelegand un an apropiat de anul 50), caci nu prea cred sa se fi dat unele atat de permisive.

Pace si ajutor de la Domnul!

MihaiG 28.05.2012 12:21:24

Doamnă, cred că s-a produs o mare confuzie - domnul Dragomir vorbea despre anii 30, respectiv 50 ai secolului trecut, nu ai primului secol.

Mihnea Dragomir 28.05.2012 15:24:26

Deci, să conchidem: Potrivit unei venerabile tradiții, catolicii se împărtășeau ajunând, adică nemâncând nimic în ziua respectivă, înainte a primirea Sfintelor. Această regulă este menținută în Codul Canonic din anul 1917. În perioada 1951-1960 (nu îmi amintesc exact anul) s-a dat un canon care reducea ajunarea la o oră înainte de primirea Sfintelor, canon inclus în Codul în vigoare din 1984 încoace.
A mai existat o reglementare trazitorie (între cele două) care prevedea ajunare de 3 ore.

Acuma, întrebarea care ne vine imediat în minte este: de ce Biserica, ce are fără îndoială autoritate în a legifera în materie de disciplină a Sacramentelor, a adoptat totuși asemenea modificări ? Ce au avut în vedere cei care au autoritate, mai în amănunt decât binele general al credincioșilor ? Probabil (și aici înaintez în domeniul ipotezelor) că a avut în vedere faptul că ora obișnuită la care se săvârșește Sf Liturghie s-a mutat, de unde se făcea dimineața foarte devreme, către ora 10. Mai mult, Biserica a permis și recomandat săvârșirea Sf Liturghii și după amiaza, pentru credincioși care nu ar putea fi prezenți la cea parohială, de dimineață. Astfel, regula ajunării ar fi devenit prea anevoie de respectat, și este de presupus că lumea s-ar fi ferit de Sf Sacrament ca să nu ajuneze. Dacă ajungi la biserică la Liturghia de Duminică de la ora 18.30, cam greu să nu mănânci nimic de sâmbătă de la 12 noaptea și să faci chestia asta săptămânal, fiindcă majoritatea catolicilor doresc să primească Sfintele săptămânal.
Bine, bine, dar de ce o oră ? Fiindcă de când pleci spre biserică, până când are loc Liturghia Cuvântului și predica (inclusă la Liturghia cuvântului la catolici), până se face consacrarea Darurilor și se distribuie ele credincioșilor, trece de obicei o oră.

Să mai reținem că ceea ce este prevăzut în asemenea canoane sunt reguli minimale, obligatorii pentru toți credincioșii care vor să se mântuiască. Dacă, printre ei, există persoane sănătoase care vor să ajuneze de la ora zero a zilei de Duminică, desigur că nu sunt opriți și Dumnezeu credem că apreciază asemenea nevoințe supraminimale. După cum, dacă protocolul îmi cere să mă adresez cuiva cel puțin cu "dumneata", înțelegem că nu interzice să mă adresez cu "dumneavoastră" și interlocutorul meu, departe de a se supăra, este de presupus că se va bucura să fiu încă mai politicos decât cere norma.

tinutza 28.05.2012 16:13:48

Mai am cateva intrebari:
E adevarat ca in agheazma de la catolici se pune sare? Am auzit asta si nu sunt sigura daca e adevarat sau nu, ca nu am participat sa vad.
Sunt si la catolici 2 feluri de aghiazma (mica si mare-ultima de la Boboteaza) ?
Si...ce reprezinta lipia aceea cat o moneda micuta? E cum ar fi anafora din biserica ortodoxa? Se ia tot dupa o ora de post ?

MihaiG 28.05.2012 17:58:41

Citat:

În prealabil postat de tinutza (Post 448007)
Mai am cateva intrebari:
E adevarat ca in agheazma de la catolici se pune sare? Am auzit asta si nu sunt sigura daca e adevarat sau nu, ca nu am participat sa vad.

Uneori. Este opțional. Atunci când se folosește, simbolizează înțelepciunea ("Voi sunteți sarea pământului").

Citat:

În prealabil postat de tinutza (Post 448007)
Sunt si la catolici 2 feluri de aghiazma (mica si mare-ultima de la Boboteaza) ?

Nu știu.

Citat:

În prealabil postat de tinutza (Post 448007)
Si...ce reprezinta lipia aceea cat o moneda micuta? E cum ar fi anafora din biserica ortodoxa? Se ia tot dupa o ora de post ?

Sfânta Împărtășanie. Se numește ostie.

tinutza 28.05.2012 18:13:07

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 448023)
Citat:

În prealabil postat de tinutza (Post 448023)
Si...ce reprezinta lipia aceea cat o moneda micuta? E cum ar fi anafora din biserica ortodoxa? Se ia tot dupa o ora de post ?

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 448023)
Sfânta Împărtășanie. Se numește ostie.


Vinul care ar reprezenta sangele Mantuitorului se da separat, intr-un paharel? Sau nu se serveste asa ceva?

MihaiG 28.05.2012 18:18:40

Citat:

În prealabil postat de tinutza (Post 448027)
Vinul care ar reprezenta sangele Mantuitorului se da separat, intr-un paharel? Sau nu se serveste asa ceva?


Înainte de a răspunde îmi permit să atrag atenția că vinul nu "ar reprezenta" nimic, ci se preface în însăși Preacurat Sângele Mântuitorului.

Mai departe, ca să răspund întrebării dumneavosatră: depinde de rit.

În ritul roman, credincioșii se împărtășesc sub specia vinului doar în situații excepționale; regula o reprezintă împărtășirea doar sub specia pâinii. Clerul se împărtășește sub specia vinului bând din Potir.

În ritul bizantin, în principiu, împărtășirea se face la fel ca și în Bisericile Ortodoxe Răsăritene.

Despre alte rituri nu am informații.

tinutza 28.05.2012 18:43:43

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 448030)
Înainte de a răspunde îmi permit să atrag atenția că vinul nu "ar reprezenta" nimic, ci se preface în însăși Preacurat Sângele Mântuitorului.

Ma bucur ca spuneti asta. Insa, pacat ca nu va puteti bucura pe deplin de acest lucru, adica sa va impartasiti si Dvs cu sangele Mantuitorului (ca apartineti ritului roman).

Eu una ma bucur ca apartin Bisericii Ortodoxe (din mai multe puncte de vedere).

Va multumesc Dvs si Dlui Mihnea Dragomir pt raspunsuri!


Ora este GMT +3. Ora este acum 18:30:11.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.