![]() |
E adevarat ce e scrie in urmatoarea carte?
Am gasit in cartea ,, Sa ne cunoastem credinta "(ortodoxa) de Gheorghe Babut (pe net e varianta adaugita) urmatoarele:
,,De fapt greco-catolicii de azi sunt romano-catolicii ascunși sub acest nume. Liturghia, se face cu azimă, nu cu pâine, Biserica are de cap pe papa, Spovedania fără post, dacă ai mâncat după două ore te poți împărtăși, după aceea te împărtășești fără Spovedanie. Miercurile și Vinerile nu mai sunt zile de post, după doctrina catolică. Canoane nu se dau la Spovedanie. Iată, că de fapt ne găsim într-un catolicism cu alt nume." ,,Nu mai țin posturile, așa cum le-au ținut, propriu zis numai Vinerea de Paști o mai țin, în rest, mănîncă lapte brînză și ouă, nu mănîncă ei carne, dar mănîncă zeama de pe carne, călcînd Canonul 69 Apostolic, care dă anatemei pe cei ce nu postesc fără carne, lapte, brînză și ouă." Canonul 69 Apostolic : “Daca vreun episcop, prezbiter, diacon, citet sau cantaret nu posteste Sfantul si Marele Post al Pastilor sau miercurea si vinerea, sa se cateriseasca, afara de cazul cand este impiedicat de slabiciunea trupeasca, iar de va fi laic, sa se afuriseasca”. (http://apologeticum.wordpress.com/20...i-al-pastelui/) E adevarat ce scrie in aceasta carte? Cei care sunteti catolici trebuie sa stiti mai bine. (Puteti sa le luati pe rand, punctual.) La acel link in care e si canonul apostolic se spune ca trebuie sa se posteasca cu mancare uscata tot postul Pastelui, dar acest lucru nu se mai face in ziua de azi in randul laicilor (chiar si pe la unele manastiri am observat ca se manca mancare gatita in post), deci s-au facut niste exceptii probabil avand ca temei sanatatea oamenilor. Probabil la fel vor spune si cei care sunt catolici despre: lapte , branza, oua in post. Dar cum e cu impartasirea? Nu prea inteleg:,,după aceea te împărtășești fără Spovedanie". Se refera ca doar daca nu ai mai pacatuit de la ultima spovedanie, nu ? Alte intrebari, pt ortodocsi mai mult, ca ei ar trebui sa stie mai multe: In ce canon spune ca impartasania trebuie sa se faca pe stomacul gol? Or fi si exceptii, in caz de forta majora: boala, sau cand cineva e pe moarte, etc... Se detaliaza undeva (canoane de preferat) cum trebuie sa fie postul in privinta mancarii? Ca prin mancare uscata pot sa inteleg si carne pusa la vant sau/si fum sa se usuce si sa se afume, cum se conserva pe timpuri cand nu exista frigider. Spovedania e musai sa se faca numai dupa ce omul a postit? Si care ar fi nr minim de zile in care sa se tina post? (argumentat canonic). Chiar in randul ortodocsilor am auzit diferite pareri. De asta intreb: cum spun canoanele? |
Nu. A existat un proces numit "latinizarea ritului", cu efecte deosebit de neplăcute, dar în prezent acest proces este pe cale de a fi inversat.
Eu vă răspund scurt, căci aparțin ritului roman, dar domnul Dragomir, care este greco-catolic, vă va răspunde, fără îndoială, mai detaliat. Până atunci, puteți citi de aici: http://www.intratext.com/X/RUM0035.HTM |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
In primul rand vreau sa va multumesc ca mi-ati raspuns punctual si ca nu ati lasat ceva netratat.
Legat de ce ati scris aici despre modul de impartasire la catolici: Citat:
De unde stiti ca intre anii 30 si 50 se prevedea un minim de 3 ore? Unde ati citit? La fel si ca dupa anii 50 s-a introdus canonul care sa prevada ca omul se poate impartasi si dupa o ora? Imi puteti cita din sursa, canoane? Citat:
La ce v-ati referit cand ati spus:"Sf Sinod al Bisericii Unite" ? E un mod de organizare in Biserica Catolica (Unite=se refera si la greco si la romano catolici)? Si a preafericitului Lucian? Exista exprimarea aceasta si in randul catolicilor, sau doar pt cei ortodocsi? Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Mai mult, în cazul particular al Bisericii Greco-Catolice, NUMAI Sf Sinod are competență în orice ține de liturgie și rit, neexistând o autoritate pământească superioară lui, potrivit unei înțelegeri care datează din jurul anului 1700, încheiate între Inocențiu Micu Klein și Suveranul Pontif de atunci. Aceasta înseamnă că Papa trebuie să se abțină de la orice are legătură cu ritul și singura sa prerogativă este să fie informat de ce hotărâri a luat Sf Sinod. Exact câtă competență are Mihnea Dragomir să modifice zilele de post din calendar, tot atâta are și Sanctitatea Sa Benedict. Roma a semnat o dată înțelegerea de unire cu ortodocșii ardeleni, iar ambele părți au înțeles să își respecte cuvântul dat și semnat, chiar și acum, după mai bine de trei secole. Se spune că timpul Bisericii este altul decât timpul oamenilor... |
Citat:
Si se plateste o taxa in avans si pentru alte....posibile pacate? |
Citat:
|
Citat:
o fi glumit, nu cred ca mai exista astfel de practici in zilele noastre. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Foarte discutabilă acestă... ”plată”. Din punctul meu de vedere, cei care au inițiat/sugerat/permis/făcut/acceptat/participat(șamd) la această plată, adică mama lui și preotul, vor da seamă de acest fapt în Ziua de Apoi, dar și el dacă o consideră validă. P.S. Off-topic. |
Citat:
|
Citat:
Tare as vrea sa vad si canoanele care s-au abrogat, cele dintre anii 30 - 50, in care omul nu ar fi avut voie sa manance in cele 3 ore inainte de impartasanie. |
Aici puteti sa le cititi:
http://www.jgray.org/codes/ Can 858 §1. Qui a media nocte ieiunium naturale non servaverit, nequit ad sanctissimam Eucharistiam admitti, nisi mortis urgeat periculum, aut necessitas impediendi irreverentiam in sacramentum. (Codul canonic din 1917) |
Codul vechi (din 1917) în franceză: http://www.clerus.org/clerus/dati/20...6/CIC17l3.html
și în engleză, diferite formate: http://www.ulrichrhode.de/kanon/cic17_e.html Mergeți direct la canonul 858 para 1. |
Din ce am inteles eu de la 858 para 1, postul era regula generala, iar exceptia, in cazuri extreme: moarte, pericole, doar atunci se putea impartasi fara post. Nu spune insa nimic de post pt o ora sau 3 inainte de impartasanie.
Iar codul vechi din 1917, e relativ recent, in comparatie cu primele veacuri, sau primii ani (30-50). Am gasit urmatorul link, poate va uitati peste el mai ales unde gasiti ani. Eu am observat ca in anii 300 era obligatoriu postul, atat pt cel ce facea liturghia cat si pt cei ce urmau sa se impartaseasca (iar Preotul care incalca regula postului in savarsirea liturghiei si in impartasire era scos din functia de Preot). Iar in intr-un loc spunea ca e bine ca postul sa se faca dinainte de miezul noptii. http://www.ewtn.com/library/papaldoc/p12chdom.htm Imi vine greu sa cred ca intre anii 30-50 ar fi fost atat de permisive canoanele, incat sa se dea voie la impartasanie la numai o ora sau 3 dupa ce omul a mancat. Intre anii 30-50 si dupa, pana pe la anii 1000, biserica era Una, era biserica primara. Daca ar fi fost atunci canoane permisive in ceea ce priveste impartasania, ar fi ramas asa pana in zilele noastre. Dar cum la ortodocsi, si chiar in linkul de mai sus arata ca se cerea post, de preferat dinainte de miezul noptii, nu prea mai incape in discutie cele 3 ore de post. De asta am intrebat care sunt canoanele dintre anii 30-50 sau cele de dupa (intelegand un an apropiat de anul 50), caci nu prea cred sa se fi dat unele atat de permisive. Pace si ajutor de la Domnul! |
Doamnă, cred că s-a produs o mare confuzie - domnul Dragomir vorbea despre anii 30, respectiv 50 ai secolului trecut, nu ai primului secol.
|
Deci, să conchidem: Potrivit unei venerabile tradiții, catolicii se împărtășeau ajunând, adică nemâncând nimic în ziua respectivă, înainte a primirea Sfintelor. Această regulă este menținută în Codul Canonic din anul 1917. În perioada 1951-1960 (nu îmi amintesc exact anul) s-a dat un canon care reducea ajunarea la o oră înainte de primirea Sfintelor, canon inclus în Codul în vigoare din 1984 încoace.
A mai existat o reglementare trazitorie (între cele două) care prevedea ajunare de 3 ore. Acuma, întrebarea care ne vine imediat în minte este: de ce Biserica, ce are fără îndoială autoritate în a legifera în materie de disciplină a Sacramentelor, a adoptat totuși asemenea modificări ? Ce au avut în vedere cei care au autoritate, mai în amănunt decât binele general al credincioșilor ? Probabil (și aici înaintez în domeniul ipotezelor) că a avut în vedere faptul că ora obișnuită la care se săvârșește Sf Liturghie s-a mutat, de unde se făcea dimineața foarte devreme, către ora 10. Mai mult, Biserica a permis și recomandat săvârșirea Sf Liturghii și după amiaza, pentru credincioși care nu ar putea fi prezenți la cea parohială, de dimineață. Astfel, regula ajunării ar fi devenit prea anevoie de respectat, și este de presupus că lumea s-ar fi ferit de Sf Sacrament ca să nu ajuneze. Dacă ajungi la biserică la Liturghia de Duminică de la ora 18.30, cam greu să nu mănânci nimic de sâmbătă de la 12 noaptea și să faci chestia asta săptămânal, fiindcă majoritatea catolicilor doresc să primească Sfintele săptămânal. Bine, bine, dar de ce o oră ? Fiindcă de când pleci spre biserică, până când are loc Liturghia Cuvântului și predica (inclusă la Liturghia cuvântului la catolici), până se face consacrarea Darurilor și se distribuie ele credincioșilor, trece de obicei o oră. Să mai reținem că ceea ce este prevăzut în asemenea canoane sunt reguli minimale, obligatorii pentru toți credincioșii care vor să se mântuiască. Dacă, printre ei, există persoane sănătoase care vor să ajuneze de la ora zero a zilei de Duminică, desigur că nu sunt opriți și Dumnezeu credem că apreciază asemenea nevoințe supraminimale. După cum, dacă protocolul îmi cere să mă adresez cuiva cel puțin cu "dumneata", înțelegem că nu interzice să mă adresez cu "dumneavoastră" și interlocutorul meu, departe de a se supăra, este de presupus că se va bucura să fiu încă mai politicos decât cere norma. |
Mai am cateva intrebari:
E adevarat ca in agheazma de la catolici se pune sare? Am auzit asta si nu sunt sigura daca e adevarat sau nu, ca nu am participat sa vad. Sunt si la catolici 2 feluri de aghiazma (mica si mare-ultima de la Boboteaza) ? Si...ce reprezinta lipia aceea cat o moneda micuta? E cum ar fi anafora din biserica ortodoxa? Se ia tot dupa o ora de post ? |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Înainte de a răspunde îmi permit să atrag atenția că vinul nu "ar reprezenta" nimic, ci se preface în însăși Preacurat Sângele Mântuitorului. Mai departe, ca să răspund întrebării dumneavosatră: depinde de rit. În ritul roman, credincioșii se împărtășesc sub specia vinului doar în situații excepționale; regula o reprezintă împărtășirea doar sub specia pâinii. Clerul se împărtășește sub specia vinului bând din Potir. În ritul bizantin, în principiu, împărtășirea se face la fel ca și în Bisericile Ortodoxe Răsăritene. Despre alte rituri nu am informații. |
Citat:
Eu una ma bucur ca apartin Bisericii Ortodoxe (din mai multe puncte de vedere). Va multumesc Dvs si Dlui Mihnea Dragomir pt raspunsuri! |
Ora este GMT +3. Ora este acum 18:30:11. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.