![]() |
Botezul trebuie savarsit prin afundare
Am observat ca din ce in ce mai multi preoti renunta sa mai afunde copilul in cristelnita. Nu spun ca botezul care nu s-a savarsit prin afundare nu este valid, dar nu aceasta este practica Bisericii Ortodoxe.
Afundarea exprima moartea si renasterea la o noua viata in Hristos. Nu inteleg de ce episcopii locului nu-si mai cerceteaza preotii pe care ii conduce si nu le atraga atentia ca dupa canonul 50 al Sfintilor Apostoli ar trebui caterisit daca nu face botezul prin intreita afundare: "Episcopul sau preotul care nu va face trei afundari ale Tainei intr-un Botez rostind la fiecare afundare cate un nume al Sfintei Treimi, ci va afunda pruncul numai o data spre inchipuirea mortii Domnului, cum faceau ereticii eunomieni, sa se cateriseasca..." |
Afundarea presupune bagarea in intregime a celui botezat in apa. Zic astea, deoarece e uimitor ce inteleg altii prin afundare: afundarea picioarelor, a fundului...
nu e o gluma...sunt socata cat de aiurea se fac botezurile astazi. Am intalnit cazuri in care copilul era afundat de 9 ori, socotind ca intreita afundare de la Se boteaza robul lui Dumnezeu X in numele Tatalui.... era doar prima afundare. Din pacate, toate aceasta superficialitate se rasfrange atat asupra preotului cat si asupra celui care se boteaza. Lipseste ceva din toate acestea....cred ca tocmai Domnul. |
Și ce e de făcut? Am participat și eu la un botez în care copilul a fost doar băgat în cristelniță, nu scufundat, ci i s-a turnat apă, cu mâna, de trei ori peste cap...
|
Citat:
|
Un preot din oras (care nu e dur deloc, dimpotriva) povestea ca la botezul facut de unii mai avuti a fost rugat doar sa il stropeasca pe bebelus, el a refuzat, a spus ca ori facem corect ori spalam bebelusul pe cap (nu-mi mai amintesc daca a spus si asta cu spalatul).
|
"[...]Intrebare: Ce parere aveti despre botezul savarsit prin turnare sau prin stropire? Este valid? Cel botezat astfel trebuie botezat din nou? Poate fi preot?Arhim. Efrem: Nu are putere. Nu exista botez prin stropire. Botezul este prin afundare, aceasta este Traditia. De aceea eu acest lucru il resping. Chiar am auzit ca unii preoti din lene nu afunda, ci stropesc; sau sunt altii care iau in mana apa si pun deasupra copilului. Spunea Parintele Paisie Aghioritul ca multi dintre tinerii de astazi sunt demonizati pentru ca preotii nu i-au botezat prin afundare completa. Trebuie foarte multa atentie in aceasta privinta. Ar trebui, Inalt Prea Sfintia Voastra, sa atrageti atentia preotilor sa boteze in mod corect!
IPS Andrei: Insistam, insistam. Din nefericire, in Ardeal este o influenta prapastioasa a altor confesiuni la care se adauga si comoditatea si rutina. Da. Insa, in general, preotii tineri boteaza prin afundare. Din pacate in Ardeal s-a imprumutat de la celelalte confesiuni ce-i mai prost. (de cand imprumuta ortodoxia ritualuri de la eretici?) Intrebare: Un om botezat prin tornare trebuie rebotezat prin cufundare? Arhim. Efrem: Nu va fi botezat din nou, insa botezul lui nu este corect si trebuie sa luam aminte la acest lucru. De aceea, sa mergeti la preoti cu evlavie care sa va boteze corect copiii. IPS Andrei: Au porunca acum sa faca corect! Arhim. Efrem: In Sfàntul Munte cand botezam adulti, cand botezam romano-catolici, cat har simt acestia! Cati nu simt ca rugaciunea nu se opreste timp de o saptamana, nici macar o clipa! [...]" Sfântul Nicolae Cabasila vorbind despre sensul Sfintei Taine a Botezului prin întreita cufundare spune: „Căci scufundându-te în apă, îți pierzi urma și lași să se înțeleagă că ai ajuns să te lipsești de viața din aer. Iar a te lipsi de viață e totuna cu a muri. Când, peste câteva clipe, te-ai ridicat iarăși la suprafața apei, ajungând din nou la lumină, înseamnă că te dorești fierbinte după altă viață, iar după ce ai dobândit-o trăiești numai pentru ea. Din această pricină și cerem în slujba Botezului ajutorul Făcătorului a toate, fiindcă acum dobândim din nou viața, iar o creare din nou e cu mult mai însemnată decât cea dintâi.” Canonul 47 al Sfinților Apostoli: Episcopul sau preotul care va boteza din nou pe cel ce are botez adevarat, sau care nu va boteza pe cel spurcat de eretici necinstitori de Dumnezeu, sa se cateriseasca, ca unul ce-si bate joc de crucea si de moartea Domnului si nu deosebeste pe preoti de preotii mincinosi. Catehismul Ortodox al Sfântului Nicolae Velimirovici: „Ce trebuie facut in situatia in care nu exista preot in apropiere, iar copilul este foarte bolnav? In aceasta situatie grava Biserica ingaduie oricarui crestin, barbat sau femeie, sa savarseasca Botezul in formula lui cea mai scurta – adica intreita cufundare a copilului in apa, rostind cuvintele: “Se boteaza robul lui Dumnezeu (N) in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh; Amin.” Iar daca copilul supravietuieste, preotul va savarsi pana la capat slujba Botezului, si va savarsi Sfanta Taina a Mirungerii.” Dacă la botezul de urgență creștinul de rând este dator să cufunde în apă, cu cât mai mult un preot în Sfânta Biserică? Catehism: 1) TAINA SFÂNTULUI BOTEZ "Sfintul Botez este întâia dintre Tainele Sfintei Biserici ; este usa prin care se întră în Sfânta Biserică. Si numai ajungând membri ai Bisericii lui Hristos ne putem învrednici si de primirea celorlalte Sfinte Taine. Taina Sfântulul Botez a fost asezată de Mântuitorul Iisus Hristos prin cuvintele : «Mergând, învătati toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui si al Fiului si al Sfântului Duh» (Matei XXVIII, 19). Acestea le-a grăit după învierea Sa din morti. Dar Taina Sfântului Botez nu este numai usa prin care se intră în Sfânta Biserică a lui Hristos, ci si pentru câstigarea impărătiei lui Dumnezeu, asa cum ne încredintează însusi Mântuitorul, zicând : «De nu se va naste cineva din apă si din Duh, nu va putea să intre în împărătia lui Dumnezeu.» (Ioan III, 5). Si înaintemergătorul Mântuitorului Hristos, sfântul Ioan, a botezat la Iordam. Dar botezul lui nu era Taină, ci inchipuia doar curătirea. de păcate prin credintă si pocăintă; el era mai mult un îndemn la pocăintă, un semn văzut si pregătitor spre cele ce aveau să vină, cum mărturiseste chiar sfântul Ioan Botezătorul: «Eu unul vă botez cu apă spre pocăintă, dar Cel ce vine după mine este mai puternic decât mine ; Lui nu sunt vrednic să-I duc încăltămintea. Acesta vă va boteza cu Duh Sfânt si cu foc» (Matei III, 11). Mai târziu, si sfântul apostol Pavel, întâlnind în calea sa pe unii care primiseră botezul lui Ioan, i-a întrebat: «Primit-ati voi Duhul Sfânt când ati crezut ? lar ei au zis către el: Dar nici n-am auzit, dacă este Duh Sfânt. Si el a zis : Deci în ce v-ati botezat ? Ei au zis: In botezul lui Ioan. Iar Pavel a zis : Ioan a botezat cu botezul pocăintei, spunând poporului să creadă în Cel ce avea să vină după el, adică in Iisus Hristos. Si auzind ei, s-au botezat în numele Domnului Iisus» (Fapte XIX, 15), adică au primit Botezul crestin. Sfântul Botez instituit de Mântuitorul Iisus Hristos nu este doar un semn pregătitor pentru cele ce ar fi să vină, ci este o Sfântă Taină a Bisericii lui Hristos. Partea văzută a Tainei Sfântului Botez constă din afundarea de trei ori în apa sfintită a celui ce se botează si în rostirea cuvintelor : «Botează-se robul lui Dumnezeu. (N) In numele Tatălui, amin, si al Fiului, amin, si al Sfantului Duh, amin.; acum si pururea si in vecii vecilor, amin». Sfânta noastră Biserică face Botezul prin afundare, nu prin turnare sau prin stropire, pentru că chiar cuvântul botez are insemnarea de «a afunda", «a cufunda». Sub formă de turnare sau prin stropire se săvârseste doar în împrejurări cu totul deosebite, când, de pildă, cineva este greu bolnav sau când nu se află la îndemână apă din destul. Apa care se foloseste la Taina Sfântului Botez trebuie să fie naturală, curată, cu nimic amestecată. Efectele primirii Tainei Sfântului Botez sunt : iertarea păcatului strămosesc si a tuturor păcatelor săvârsite înainte de Botez în situatia celor ce se botează mai târziu ; renasterea, sau nasterea la o viată nouă duhovnicească, viată de curătie si sfintenie ; de asemenea, primirea în sânul Sfintei Biserici, adică numărarea celui botezat între fiii ei, putându-se împărtăsi de toate celelalte Sfinte Taine si de bunurile sufletesti pe care Sfânta Biserică le dăruieste membrilor ei (cum s-a mai arătat). De aici si denumirile date Tainei Sfântului Botez: «baie», «izvor sfânt», «luminare», «renastere», «nastere din nou», «sfintire», «pecetea lui Hristos», «baia vietii", «baia renasterii», «baia pocăintei». Botezul sterge si vina si pedeapsa pentru păcate, dar el nu nimiceste si urmările păcatului strămosesc, cum sunt: slăbirea vointei si inclinarea spre rău, pofta inimii, suferintele, bolile si moartea." LECTURĂ DIN SFINTII PĂRINTI «Cati în Hristos v-ati botezat, în Hristos v-ati îmbrăcat» (Gal. III, 27). «Scufundându-te în apă, unde-ti pierzi urma, înseamnă că ai ajuns să te lipsesti de viata din aer. Iar a te lipsi de viată, e tot una cu a muri. Când, peste câteva clipe, te-ai ridicat la fata apei, ajungând iar la lumină, inseamnă că te doresti fierbinte după altă viata, iar după ce ai dobândit-o trăiesti numai din ea. Din această pricină si cerem în slujba Botezului ajutorul Făcătorului a toate, iar o nastere din nou e cu mult mai însemnată decât cea dintâi. Acum si chipul lui Dumnezeu se întipăreste mai bine în sufletul celui botezat decât odinioară, iar statura lui e făcută acuma si mai întocmai după modelul dumnezeiesc, căci de-acuma chiar modelul ni se arată cu trăsături mai lămurite» (Nicolae Cabasila, Viata in Hristos). Botez ortodox corect prin trei afundari |
Citat:
Personal, cred ca in situatii de urgenta botezul se poate face si asa. La fel cum in inchisoare Se savarsea sfanta Liturghie, uneori chiar pe pieptul vreunui detinut si cu un fel de suc de struguri. Dar repet situatii de urgenta. O singura data a facut sotul meu botez prin turnare.Era un baiat mare, de vreo 8 luni care nu facuse baie niciodata. parintii il stergeau cu servetele umede. Au incercat sa il spele in cada, dar baiatul izbucnea intr-un hohot de plans isteric si se invinetea. Si chiar in ziua botezului era bolnav, avea temperatura mare. |
Citat:
|
Citat:
Ce-i drept, cred ca toti parintii au asa o strangere de inima la Botezul micutului, asteptand sa vada cum reactioneaza bebelusul, daca plange sau nu...chipurile daca ar ramane cu frica de apa, in urma experientei acesteia...:) |
Citat:
Mi-a placut ce a spus un parinte - nu Biserica este chemata sa ia chipul lumii, ci lumea chipul ei. |
Ce griji aveti si voi...
Nu inteleg totusi care este deosebirea, daca micutul este in scaldatoare in apa si i se toarna apa pe el, sau este cufundat cu capul in jos. Este totusi complet ud si in primul caz. Ah, la alte confesiuni copilul nu este nici dezbracat, i se toarna o lingurita de apa pe cap. Este o diferenta. In cazul preotilor nostri este o problema. Ininte vreme vedeam preotii folosind cu indemanare o metoda: cu degetele de la o singura mana ii astupau copilului nasul ochii si gura cumva si il scufundau. Acum nu mai stiu sa faca asa, sau le este frica. Au fost totusi accidente, din cate am auzit, in care s-au inecat copiii, sau cine stie ce s-a intamplat. Si copilul mai urla, se mai zabate. Au totusi o raspundere fata de viata acelui copil. |
daca exista necredinta orice se poate intampla.
Imi aduc aminte de o povestioara interesanta, petrecuta de curand in Ucraina. Era in toiul iernii. LA manastire era programat un botez. Parintele ii cere unui credincios sa se duca sa aduca apa sa umpla cristelnita. De unde, parinte? intreaba omul. Din butoiul acela mare. Parinte, dar acolo s-a format deja un strat de ghiata groasa.asa? atunci du-te si sparge ghiata si adu apa sa botezam pruncul. Discutia se purta doar intre parinte si omul acesta. Intre timp, tatal intreaba:parinte, e buna apa? e potrivita?. Potrivita.raspunse parintele. Asadar botezul continua dupa randuiala, cu trei afundari. Numai dupa ce il scoate din apa, cateva picaturi de apa cad pe mana nasei, care da sa scoata un strigat. Parintele ii face semn discret sa se linisteasca. Botezul continua in tihna, parintii bucurosi isi iau pruncul acasa ....Happy end. Ceea ce vreau sa sublinez e ca asa se fac toate botezurile acolo, in Ucraina si rusia. Cu apa rece. Si in toata istoria manastirii nu exista nici macar un caz trist referitor la savarsirea Tainei Botezului. personal cred ca daca s-ar tine de randuiala nu ar avea ce sa se intample. Atunci cand intervine necredinta: vai apa e prea rece, vai daca pateste ceva daca il afunda, daca se imbolnaveste cand se impartaseste cu aceeasi lingurita atunci lucrurile se deturneaza de la mersul lor firesc. Mai trist e ca preotii fac jocul acestor necredinciosi...si aici se deschide lista ciudateniilor, ca sa nu zic anomalii. |
Citat:
|
Citat:
E normal ca un parinte sa fie preocupat de anumite aspecte, iar daca momentul il prinde necredincios, se si poate discuta cu el...deci nu chiar toata lumea trebuie sa fie credincioasa pana peste poate, ori nu trebuiesc luati in considerare. Incearca sa te pui in locul parintilor acelora, al caror copil era vinetiu, si tremura speriat in urma cufundarii, sau al celor al caror copil a decedat...ceva totusi nu a decurs ideal, asadar nu mi s-a intamplat mie, nici tie, dar si cand se intampla incepi sa-ti pui tot felul de probleme, asa ca poate unii sunt mai panicati, si nu trebuiesc judecati asa de aspru...parerea mea. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Trebuie vorbit cu acei preoți care nu respectă prescripția rituală. Nu vorbit în răspăr, la modul "părinte, am să vă învăț eu cum trabuie făcut" ci cu tot respectul cuvenit, de exemplu: "nu vă supărați pe mine, părinte, și nu o luați că a ajuns oul să învețe găina, ci luați-o ca o nedumerire: nu cumva ar fi preferabil, în Biserica noastră, să fie botezați copiii prin afundare ?". Dacă, totuși, persistă în eroare, trebuie făcută sesizare la episcop. Exact asta înseamnă "episcop", adică "supraveghetor de presbiteri". Decât să cârtim, este mult mai bine să folosim căile formale de plângere la episcop. Părerea mea. |
Iertati-mi neputinta de a intelege...
Va rog sa explicati mai pe intelesul meu, fara sa citati lucrari pe care numai teologii le pot patrunde, de ce este mai bine intr-un fel decat intr-altul. Pana la urma, cuvantul este esential (la inceput a fost cuvantul....), si mai putin un element de ritual. Importanta este taina, iar accesoriile mai putin.
Inca o data, cer scuze celor mai inteligenti decat mine, insa, ce sa-i fac, asa sunt eu construit: nu agreez limba de lemn, indiferent de sorginte. Iar celor care invoca argumente de genul "asa s-a proedat la icneputuri", le raspund cu unul cat se poate de logic, non-religios si de netagaduit: ma indoiesc extrem de puternic de faptul ca Sfantul Ioan Botezatorul a avut forta fizica necesara pentru a-l ridica pe Isus in brate si de a-l cufunda, tinandu-l astfel, de trei ori in apa Iordanului... |
Citat:
„Caci a se boteza, adica a se afunda in apa si apoi a ridica capul in sus, este simbol al pogorarii din iad si al iesirii de acolo. Pentru care Pavel numeste botezul mormant, zicand: impreuna cu el ne-am ingropat prin botez intru moarte (Rom. 6, 4).” (Comentariile sau Talcuirea Epistolei intai catre Corinteni, omilia XL, p. 436) „De trei ori cufundand si ridicand capul, aratand prin acest tainic ritual coborarea Duhului.” (Omilia aceluiasi catre cei ce urmeaza a fi luminati si lamurire clara a celor savarsite in chip simbolic si inchipuite in dumnezeiescul botez, inrvol. Cateheze baptismale, p. 55) „Daca se afunda cel ce se boteaza, este simbolul unei inmormantari care ea insasi vesteste invierea. Soarele obosit si intunecat se arunca in. ocean pentru a iesi din el nou si mai stralucitor.” (Din vol. Bogatiile oratorice, p. 194)" 49. Daca vreun episcop sau preot nu va boteza dupa randuiala Domnului, in Tatal si in Fiul si in Sfantul Duh, ci in trei Fara de inceput sau in trei Fii sau in trei Mantuitori, sa se cateriseasca.50. Daca vreun episcop sau preot nu va savarsi (cele) trei afundari ale unei taine (a botezului), ci o afundare, care se face spre inchipuirea mortii Domnului, sa se cateriseasca, caci n-a zis Domnul: In moartea mea botezati, ci:”Mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh”. Acestea apar si in Molitfelnic. |
Deci iată că motivul este lămurit.
De altfel, botezul săvârșit de Sfântul Ioan Botezătorul NU ESTE același botez ortodox. Primul era botez cu apă, spre pocăință, botezul creștin este cu apă și DUH SFÂNT spre iertarea păcatelor și viață veșnică. Deci nu căuta asemănări pentru nu prea sunt. |
"În SUA, doi romano-catolici, un bărbat și o femeie, au trecut la Ortodoxie. După practica locului, cei doi au fost întrebați cum vor sa fie primiți în Biserica cea adevărată: prin săvârșirea Botezului sau doar prin citirea exorcismelor și Mirungere? Femeia a ales Botezul canonic, prin trei afundări, iar bărbatul a ales Mirungerea.
În timpul slujbei cineva a făcut câteva fotografii, iar la developare chipul bărbatului (în dreapta) a ieșit firesc, în timp ce chipul femeii (în stânga bărbatului) este învăluit în lumină. Bineînțeles, nu este vorba de vreun trucaj în photoshop, ci de o minune care trebuie să ne dea de gândit… " http://www.teologie.net/2013/04/02/c...ie-rebotezati/ |
|
Citat:
se face botez fără botez?! aia e poza nephotoshopata? să fim realiști. până și cei ce nu au crezut în pixelul albastru, își pot da seama că este un fals grosolan. |
Citat:
|
Citat:
Realisti, nerealisti... poze asemanatoare am vazut la botezul unui din baietii mei. Nu le voi face public si nici nu le arat aproape la nimeni, dar o lumina semanatoare am vazut in pozele de atunci. Dar cata vreme nu exista o explicatie plauzibila, stiintifica ptr asta, nu ma astept sa crezi. In defintiv si lumina de la Ierusalim e un trucaj, nu? |
Citat:
|
Citat:
la fel se face și în cazul botezului făcut de mireni, în cazul morții iminente a unui nou născut, care supraviețuiește. așa că de ce unul care nu respectă canonyl este "avantajat"? poza este trucată 100%. inclusiv cea cele cu"Lumina". |
Citat:
In ceea ce priveste pe romano-catolici aici este de spus ca de-a lungul veacu*rilor Biserica aplica in practica diferite moduri de primire a lor: prin rebotezare, prin mirungere si prin pocainta. Sunt mai multe marturii care arata ca deja din secoul XII mai multe Biserici Ortodoxe locale practicau rebotezarea celor care se converteau de la romano-ca*tolici. Asa se proceda in Constantinopol, Rusia, Serbia, desi paralel existau si unele exceptii. De exemplu Nifon Episcop al Novgorodului din Rusia primea pe romano-catolici prin mirungere. Un mare canonist tot din secolul XII Teodor Balsaman cerea un minimum pe care apusenii sa-l indeplineasca: lepadarea de ere*ziile lor si Taina Pocaintei. Al patrulea Sinod local din Lateran (1215), precizeaza ca dupa caderea Romei din Biserica Ortodoxa grecii au inceput sa practice primirea latinilor prin rebotezare, practica care se mentine si in secolul XIII. La rusi de asemenea in se*colul XIII si XIV catolicii erau primiti prin rebotezare. Sinodul local din Constantinopol din anul 1848, hotaraste ca romano-catolicii sa fie primiti intai lepadandu-se de ratacirile lor iar dupa aceea sa fie unsi cu Sfantul Mir. Sfantul Marcu al Efesului referindu-se la canonul 7 al Sinodului II Ecumenic spune ca latinii sunt primiti in Biserica prin mirungere la fel precum in vechime se primeau alti mari eretici - arienii, macedonienii, sabelienii etc. Astfel Sfantul Marcu Efeseanul arata ca si latinii sunt eretici. Incepand din secolul XV, la .rusi, din contra se inradacineaza practica re-botezarii romano-catolicilor convertiti la Ortodoxie. Aceasta practica este confir*mata si de un Sinod local din Moscova in anul 1620. In anul 1621, Patriarhul Moscovei si a toata Rusia, Filaret, a dat o circulara speciala prin care obliga re*botezarea belorusilor greco-catolici in cazul intoarcerii lor la Biserica Ortodoxa justificand aceasta hotarare prin cuvinte: "intrucat ei sunt botezati de catre apos*tatul care se roaga pentru papa". Sinodul local de la Moscova din anul 1667, hotaraste sa adopte practica pri*mirii catolicilor conform hotararii Sinodului din Constantinopol-din 1484 anume prin mirungere. Dar in practica, pana la inceputul secolului XVIII, la Moscova latinii se primeau tot prin rebotezare, pana la anul 1718 cand imparatul a toata Rusia, Petru cel Mare, prooccidental prin formare, cu forta impune practica pri*mirii catolicilor doar prin pocainta. Asadar, Biserica Ortodoxa in niciun caz nu poate sa accepte recunoasterea valabilitatii Tainelor savarsite la eterodocsi. Ritualul care se savarseste in diferite comunitati ecleziale aflate afara de Biserica cea una este doar o forma goala, lip*sita de orice continut obiectiv. Practica Bisericii Ortodoxe de primire a eterodocsilor fara sa repete Tainele de initiere (Botezul, Mirungere) are explicatie exclusiv in iconomia bisericeasca, este practica de pogoramant ca sa usureze eterodocsilor procesul de venire la Bi*serica mama. Dar aceasta practica de iconomie obligatoriu presupune respectarea conditiei ca forma exterioara a Tainei savarsite in comunitatea eterodoxa sa fi fost respectata corect. Atunci acea forma goala a Tainei capata valabilitate sau altfel zis se umple de Duhul Sfant din momentul in care omul marturisind dreapta cre*dinta apostolica intra in comuniune cu Trupul Mistic al lui Hristos - Biserica pri*mind Taina Pocaintei si Taina Euharistiei. In incheierea acestui capitol sa citam cuvintele Sfantului Ierarh si Marturisi*tor Ilarion Troitki: "nu exista crestinism, nu exista Hristos, nu exista har, nu exista adevarul, nu exista viata, nu exista mantuire, nimic nu exista in afara Bisericii, si toate acestea exista exclusiv intr-o singura Biserica cea una". http://www.crestinortodox.ro/drept-b...lor-69953.html acum cred ca este inteles expresia "dupa obiceiul locului". |
Citat:
|
Citat:
Eu tot nu inteleg cum poti a afunda/scufunda( baptizen-βαπτίζειν) prin stropire/turnare? |
Citat:
Am intrebat si un prieten foarte priceput in arta fotografica. E foarte usor de facut asa ceva cu un calculator. E o farsa si o minciuna care pe mine unul ma dezgusta. Si asta arata de ce sunt unii in stare numai ca sa arunce cu pietre in altii. |
Prostia aia e de pe site-ul Apologeticum si daca va uitati la comentariile care insotesc articolul o sa vedeti cat sunt de eretice acele comentarii.
Se spune acolo ca botezul prin stropire nu e valabil. E bine ca botezul sa se faca prin afundare cand se poate. Dar sa spui ca daca a fost prin stropire nu e valabil e erezie curata. Steinhardt scrie in Jurnalul Fericirii ca a fost botezat prin stropire cu apa viermanoasa, si cu toate astea marturiseste ca dupa botez simte in el insusi dorinta de a ierta si a imbratisa pe toata lumea. Asta e minune si putere a botezului, ce spune Steinhardt, NU minciunile si farsele propagate de Apologeticum. |
Femeia aia din fotografie nici nu e acolo. E o farsa.
Dumitru are aici dreptate. Chiar si chestia asta ca se spune ca au fost intrebati cum sa se boteze. Cum sa fie intrebati ? Si apropos de botezul prin stropire, imi spunea odata parintele Adrian Fageteanu (Dumnezeu sa-l ierte) ca un copil in pericol de moarte poate fi botezat si prin stropire cu tarana din pamant, daca nu exista apa, cu conditia sa fie in numele Sfintei Treimi. Asa scrie si in Molitfelnic. Si daca copilul supravietuieste, NU i se mai fac afundarile, doar se completeaza slujba. E mare pacat sa faci botezul de doua ori. |
Citat:
uita-te la lumină femeii. capul este bine conturat. in schimb în partea toracelui, acea lumină îl acoperă pe bărbat aproape pe jumătate. în plus se aplică o tehnică de manipulare, întâlnită prin media, "nu este trucaj". |
Citat:
|
Dumitre, eu sunt de acord cu tine in multe lucruri.
Si chiar daca nu te cunosc, te apreciez ca pe un om sincer si care cauta in felul lui. Astfel de trucuri ieftine sunt folosite ca sa sporeasca ura dintre noi si sa legitimeze un grup cu porniri sectare cum e cel de la Petru Voda via Apologeticum. Desi Apologeticum doar a propagat farsa, ea e facuta de altii probabil. Mi se pare revoltator ca unii se preteaza la asa ceva. |
Citat:
era vorba de altceva, nu de botez. asta spuneam și eu. botezul se completează, nu se reface cu totul. |
Citat:
cum se face că doar camera foto vede, când știm că ochiul este mult mai performant, încă. și mai sunt cei care fotografiază entități nu știu cum plasmice. și la ei camera spune adevărul? |
Da, exista tot felul de fotografii, chipurile de spirite luminoase, etc.
Cata credulitate poate sa manifeste un om ? |
Ora este GMT +3. Ora este acum 14:26:48. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.