Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Biserici Protestante (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5030)
-   -   Care este credinta adevarata? (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=15308)

gpalama 30.07.2012 10:58:37

Care este credinta adevarata?
 
Intrebari pentru protestanti:

1. Care este credinta adevarata?
2. Care sunt criteriile Scripturistice pentru "identificarea credintei adevarate"?

As prefera raspunsuri critice, cu argumente, si nu de tipul "eu stiu mai bine".
Un citat izolat din Scriptura NU este un argument. Este doar un citat izolat. Scriptura are 1400 e pagini iar aceeasi tema e tratata cumulativ in zeci de locuri. Va rog daca raspundeti sa dati raspunsuri pertinente.

costel 30.07.2012 11:51:46

Un ortodox iti va spune Ortodoxia, un catolic - catolicismul si tot asa. In zadar vei incerca sa argumentezi credinta adevarata cu versete din Scriptura, pentru ca ele sunt vazute de multe ori diferit si asta duce la o interpretare diferita. Nu vad constructiv acest topic pentru ca fiecare va incerca sa spuna ca doar el are dreptate.

osutafaraunu 30.07.2012 12:00:48

Citat:

În prealabil postat de gpalama (Post 462107)
Intrebari pentru protestanti:

1. Care este credinta adevarata?
2. Care sunt criteriile Scripturistice pentru "identificarea credintei adevarate"?

As prefera raspunsuri critice, cu argumente, si nu de tipul "eu stiu mai bine".
Un citat izolat din Scriptura NU este un argument. Este doar un citat izolat. Scriptura are 1400 e pagini iar aceeasi tema e tratata cumulativ in zeci de locuri. Va rog daca raspundeti sa dati raspunsuri pertinente.

Credința adevărată este cea manifestată de Domnul nostru Iisus Hristos și de sfinții apostoli, adică o credință vie probată și de fapte corespunzătoare. Însă probabil întrebarea dvs. se referea mai degrabă la biserica adevărată (confesiunea corectă) și nu la credința adevărată.

Criteriile scripturistice și semnele caracteristice după care putem identifica adevărata Biserică ar fi:
  1. Păzește toate poruncile lui Dumnezeu. Apoc.14,17.
  2. Posedă credința lui Iisus. Apoc.14,12.
  3. Credința ei se bazează pe Scripturi. Luc.11,28; Gal.1,8
  4. Are darul Duhului Proorociei. Apoc.12,17; 19,10.
  5. Are o solie universală. Apoc.14,6-7; Mat.24,14.
Desigur Biserica lui Hristos trebuie să aibă toate aceste caracteristici și nu doar unele din ele.

osutafaraunu 30.07.2012 12:02:05

Citat:

În prealabil postat de costel (Post 462118)
Un ortodox iti va spune Ortodoxia, un catolic - catolicismul si tot asa. In zadar vei incerca sa argumentezi credinta adevarata cu versete din Scriptura, pentru ca ele sunt vazute de multe ori diferit si asta duce la o interpretare diferita. Nu vad constructiv acest topic pentru ca fiecare va incerca sa spuna ca doar el are dreptate.

Domnule Costel, uite că eu n-am numit care e acea Biserică, ci doar am dat câteva semnalmente de recunoaștere ale ei...

AlinB 30.07.2012 12:35:19

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 462122)
Domnule Costel, uite că eu n-am numit care e acea Biserică, ci doar am dat câteva semnalmente de recunoaștere ale ei...

Si pe uram urmeaza poezia adventista..

Stai, ca deja e poezia adventista :24:

2,3,5 - se pot incadra practic orice confesiune neoprotestanta (binenteles, dupa definitii proprii)

1 - este facuta special pentru a introduce in discutie chestiunea Sabatului - strategia de marketing gasita de adventisti pentru a se diferentia de celelalte adunari neoprotestate, in momentul in care incepe detalierea acestui punct incepe o discutie f. lunga si aventuroasa si fara sanse de lamurit adventistul despre cum trebuie priceput cutare sau cutare verset.

4 - baga in scena cativa ametiti cu pretentii deprofeti, in special ultima - Ellen G. White.

osutafaraunu 30.07.2012 13:18:57

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 462128)
2,3,5 - se pot incadra practic orice confesiune neoprotestanta (binenteles, dupa definitii proprii)

Și asta e de rău? În accepțiunea Bisericii Ortodoxe probabil (cel puțin 2 și 3)... dar nu e vina neoprotestanților că aceasta nu se încadrează întocmai...

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 462128)
1 - este facuta special pentru a introduce in discutie chestiunea Sabatului.

Serios? Făcută special de către cine? De către apostolul Ioan, ori de către Duhul Sfânt (Apoc.14,17)?

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 462128)
4 - baga in scena cativa ametiti cu pretentii deprofeti, in special ultima - Ellen G. White.

No comment.

AlinB 30.07.2012 16:45:04

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 462134)
Și asta e de rău? În accepțiunea Bisericii Ortodoxe probabil (cel puțin 2 și 3)... dar nu e vina neoprotestanților că aceasta nu se încadrează întocmai...

Cine zici tu ca nu se incadreaza intocmai?
Neoprotestantii?

Ca bine zici.

"Sola Scriptura" e doar un paravan, lipsindu-le legitimitatea istorica si duhovniceasca, incearca sa o fure pe cea a Scripturii.

Practic incerce sa-si sprijine propria lor traditie izvorata din idei si apucaturi lumesti ca ele lui Luther cu citate din Scriptura, asa cum si diavolul incerca sa-si sprijine ispitirea Domnului cu aceeasi mestesugita "Sola Scriptura".

Citat:

Serios? Făcută special de către cine? De către apostolul Ioan, ori de către Duhul Sfânt (Apoc.14,17)?
Ce e acolo e una, ce incearca altii cu apucaturi lumesti sa intemeieze pe ce "este scris", este altceva.

osutafaraunu 30.07.2012 17:33:25

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 462171)
Cine zici tu ca nu se incadreaza intocmai?
Neoprotestantii?

Ca bine zici.

Cred că am fost suficient de explicit cine și de ce. Oricine se poate autoverifica după textul Scripturii în textele date.

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 462171)
"Sola Scriptura" e doar un paravan, lipsindu-le legitimitatea istorica si duhovniceasca, incearca sa o fure pe cea a Scripturii.

Nu mai preluați pe nemestecate ideile acestea cu "legitimitatea" și "furtul Scripturii", de parcă Scriptura ar fi fost dată pentru o castă privilegiată, ori pentru a satisface apetitul fanfaronard al fariseilor moderni! Orice ființă umană are dreptul să pună în practică Principiile Împărăției Cerurilor... și iată că o fac tot mai mulți oameni de la care nu ne așteptam până acum (chinezi, musulmani, etc.), confirmând reproșul Mântuitorului că vameșii și curvele merg înaintea noastră spre Împărăția lui Dumnezeu!

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 462171)
Practic incerce sa-si sprijine propria lor traditie izvorata din idei si apucaturi lumesti ca ele lui Luther cu citate din Scriptura, asa cum si diavolul incerca sa-si sprijine ispitirea Domnului cu aceeasi mestesugita "Sola Scriptura".

Interesant punct de vedere! În loc să vezi argumentația Mântuitorului sprijinită pe "stă scris" la fiecare ispită a celui rău, ai remarcat mai bine metodologia diavolului în arta înșelăciunii! Modele și modele...


Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 462171)
Ce e acolo e una, ce incearca altii cu apucaturi lumesti sa intemeieze pe ce "este scris", este altceva.

Am greșit textul (îmi cer scuze), ocazie cu care văd că nici nu te-ai obosit să verifici "ce e acolo" la punctul 1.

"Și balaurul s-a aprins de mânie asupra femeii și a pornit să facă război cu ceilalți din seminția ei, care păzesc poruncile lui Dumnezeu și țin mărturia lui Iisus." (Apocalips 12,17 - versiunea ortodoxă)

La ce "apucături lumești" în păzirea poruncilor lui Dumnezeu te referi și cine sunt acei "alții"?

Dumitru73 30.07.2012 18:43:17

Citat:

În prealabil postat de costel (Post 462118)
Un ortodox iti va spune Ortodoxia, un catolic - catolicismul si tot asa. In zadar vei incerca sa argumentezi credinta adevarata cu versete din Scriptura, pentru ca ele sunt vazute de multe ori diferit si asta duce la o interpretare diferita. Nu vad constructiv acest topic pentru ca fiecare va incerca sa spuna ca doar el are dreptate.

Adevăr graita-i.
poate că inițiatorul a avut gânduri bune.
dar, ca de multe ori, nu iese cum te asteptai.

Tartaruga 30.07.2012 21:42:43

Citat:

În prealabil postat de gpalama (Post 462107)
Intrebari pentru protestanti:

1. Care este credinta adevarata?
2. Care sunt criteriile Scripturistice pentru "identificarea credintei adevarate"?

As prefera raspunsuri critice, cu argumente, si nu de tipul "eu stiu mai bine".
Un citat izolat din Scriptura NU este un argument. Este doar un citat izolat. Scriptura are 1400 e pagini iar aceeasi tema e tratata cumulativ in zeci de locuri. Va rog daca raspundeti sa dati raspunsuri pertinente.

Fiecare om crede ca este adevarat ceea ce crede el ca altfel nu ar mai crede. Intrebarea este ce anume este adevarat, unde este adevarul. Adevarul doar Dumnezeu il stie. A stat careva din noi la taifas cu Dumnezeu pentru a auzi cele spuse de El? Nu, de aceea nu vorbim aici de stiinta ci de credinta. Incepem sa credem ca domnul Iisus este Dumnezeu deci El este Adevarul si stie adevarul si apoi credem ca ceea ce a spus El ne-a fost transmis si noua. Insa cum Domnul a vorbit in parabole, accesul la cele spuse de El il avem numai pe masura iubirii noastre. Cu cat iubim mai mult, cu atat intelegem mai bine. Intorcandu-ne la premiza de la care am pornit: credinta ca Domnul Iisus este Dumnezeu si deci Adevarul, se pune intrebarea de ce credem asa ceva? Eu cred pentru simplul fapt ca am fost convertita printr-o minune, si chiar si asa, am avut momente de mare indoiala, momente care au trecut pana la urma pentru ca din nou, multe alte minuni s-au petrecut apoi in viata mea. Deci eu sunt mai degraba Toma necredinciosul care trebuie sa vada pentru a crede. Multi altii insa cred fara sa vada, acestia sunt un mare mister si pentru mine...

Marinescu 20.09.2012 08:52:46

Citat:

În prealabil postat de gpalama (Post 462107)
Intrebari pentru protestanti:

1. Care este credinta adevarata?
2. Care sunt criteriile Scripturistice pentru "identificarea credintei adevarate"?

As prefera raspunsuri critice, cu argumente, si nu de tipul "eu stiu mai bine".
Un citat izolat din Scriptura NU este un argument. Este doar un citat izolat. Scriptura are 1400 e pagini iar aceeasi tema e tratata cumulativ in zeci de locuri. Va rog daca raspundeti sa dati raspunsuri pertinente.

1. Credinta= sistem de invataturi si practici religioase sau, pur si simplu un simtamant interior de a crede intr-o Persoana numita Dumnezeu.
Adevarata - adica conforma cu standardele lui Dumnezeu. Unde le gasim?
Cineva se numeste crestin doarece are la baza credinta si invatatura lui Iisus. Unde o gasesti? Acolo unde a plasat-o Dumnezeu, in Sfanta Scriptura.
Daca vrei sa descoperi credinta adevarata deschide Scripturile , studiaza-le cu ajutorul lui Dumnezeu si vei afla credinta adevarata.
2. Care sunt criteriile?
Iisus a vorbit de dragoste, de pocainta si marturisire, de ascultare de poruncile lui Dumnezeu, de post, rugaciune si studiul Scripturilor, iar prin gura celorlalti scriitori a vorbit de o singura Biserica , un singur botez, de daruri spirituale, de ingrijirea sanatatii, de proprovaduirea Evangheliei. Punele cap la cap, conform Scripturilor si vei descoperi credinta adevarata...
Va doresc succes si Dumnezeu sa va calauzeasca...

Mihnea Dragomir 20.09.2012 12:39:08

Citat:

În prealabil postat de gpalama (Post 462107)
Intrebari pentru protestanti:

1. Care este credinta adevarata?
2. Care sunt criteriile Scripturistice pentru "identificarea credintei adevarate"?

As prefera raspunsuri critice, cu argumente, si nu de tipul "eu stiu mai bine".
Un citat izolat din Scriptura NU este un argument. Este doar un citat izolat. Scriptura are 1400 e pagini iar aceeasi tema e tratata cumulativ in zeci de locuri. Va rog daca raspundeti sa dati raspunsuri pertinente.

Deși nu sunt protestant, am să mă încumet să dau un răspuns personal acestor întrebări de o simplitate aparentă:

1. Credința adevărată este credința Domnului nostru și a Bisericii apostolice, până în zilele noastre.

2. Criteriul scripturistic pentru identificarea credinței adevărate este că acea credință este adevărată care nu contravine niciunei idei din Scriptură. Este principiul non-contradicției. Dacă plecăm de la ideea că Scriptura este revelată de Dumnezeu (și sunt prea multe argumente, chiar în Scriptură, pentru a nu accepta această idee) înseamnă că ea este adevărată fiindcă Dumnezeu nu ar putea minți, prin cuvântul Său. Prin urmare, dacă o credință contravine chiar și unei singure idei din Scriptură, înseamnă că ea contravine adevărului, deci nu poate fi o credință adevărată.
-

Demetrius 20.09.2012 13:35:17

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 471441)
Deși nu sunt protestant, am să mă încumet să dau un răspuns personal acestor întrebări de o simplitate aparentă:

1. Credința adevărată este credința Domnului nostru și a Bisericii apostolice, până în zilele noastre.

2. Criteriul scripturistic pentru identificarea credinței adevărate este că acea credință este adevărată care nu contravine niciunei idei din Scriptură. Este principiul non-contradicției. Dacă plecăm de la ideea că Scriptura este revelată de Dumnezeu (și sunt prea multe argumente, chiar în Scriptură, pentru a nu accepta această idee) înseamnă că ea este adevărată fiindcă Dumnezeu nu ar putea minți, prin cuvântul Său. Prin urmare, dacă o credință contravine chiar și unei singure idei din Scriptură, înseamnă că ea contravine adevărului, deci nu poate fi o credință adevărată.
-

Intr-adevar, versetele din Scriptura se pot contrazice in litera lor daca se foloseste dictionarul, dar in Duh toata Scriptura este Una singura: Cuvantul lui Dumnezeu.

Eugen7 20.09.2012 14:54:30

Citat:

În prealabil postat de gpalama (Post 462107)
Care este credinta adevarata?

CREDINTA adevarata (este o actiune care nu are un scop in sine, ci credinta) este aceea care asigura omului cunoasterea (comunicarea) inechivoca a Domnului Iisus Hristos... caci "Hristos Iisus si iersi si astazi si in veci este acelasi" (Evrei 13,8)

De aceea in Sfanta Biserica, prin Sfintele Taine, crestinul ortodox este chemat la hristificarea inechvioca, care implica conlucrarea clara cu Iisus Hristos, cu harul Duhului Sfant caci toti suntem chemati sa ajungem la nivelul duhovnicesc in care sa spunem: "noi am crezut si am CUNOSCUT ca TU este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu" (Ioan 6). Iar cei ce nu cunosc inca... sunt ajutati de Sfintii Parinti...

Asadar hristificarea nu este un proces pur intelectual in care doar vorbim, discutam despre Hristos, Sfanta Scriptura... ci hristificarea implica: teologiea, teognisia, teopraxia intr-o egala masura... evident toate acesta nu pot fi separate de ecleziologie si implicit de Sfintele Taine.

Nu cel ce stie multe cuvinte despre Hristos este credincios si "mai iubit" de Dumnezeu (caci si dracii cred, stiu multe despre Hristos insa ei nu fac nimic din voia lui Dumnezeu ci doar "se cutremura" Iacov cap 2)... ci cel ce cunoaste pe Hristos din ce in ce mai mult (in Evanghelie, in Sfanta Biserica, prin Sfintele Taine, prin Sfanta Traditie, Sfintii Parinti) si face voia lui Dumnezeu este iubit de Dumnezeu, insa voia lui Dumnezeu nu poate fi facuta fara conlucrarea cu harul Duhului Sfant, deci fara Hristos Iisus, fara Biserica Sa, fara Sfintele Taine.

Citat:

În prealabil postat de gpalama (Post 462107)
Care sunt criteriile Scripturistice pentru "identificarea credintei adevarate"?

Consider pertinent sa (re)formulam intrebarea, schimband cauza si efectul. Astfel: care sunt criteriile credintei adevarate care fac posibil canonul Sfintei Scripturi (atat noul cat si vechiul testament)?

Evident ca raspunsul este: Sfanta Biserica. Avand in vedere ca Sfanta Biserica "face" Sfanta Euharistie si Sfanta Euharistie face Biserica, este inechvoca importanta Sfintelor Taine si a Sfintei Traditii care fac posibila existenta Sfintei Scripturi (canonul VT si NT).


Astfel pretentia "Sola Scriptura" este ilara si inadecvata...

Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos. Amin.

catalin2 20.09.2012 15:00:27

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 471441)
2. Criteriul scripturistic pentru identificarea credinței adevărate este că acea credință este adevărată care nu contravine niciunei idei din Scriptură. Este principiul non-contradicției. Dacă plecăm de la ideea că Scriptura este revelată de Dumnezeu (și sunt prea multe argumente, chiar în Scriptură, pentru a nu accepta această idee) înseamnă că ea este adevărată fiindcă Dumnezeu nu ar putea minți, prin cuvântul Său. Prin urmare, dacă o credință contravine chiar și unei singure idei din Scriptură, înseamnă că ea contravine adevărului, deci nu poate fi o credință adevărată.
-

Si cultele neoprotestante spun ca respecta strict Sfanta Scriptura si sunt si gata sa arate oricui cu citate din ea. Problema e ca fiecare interpreteaza in functie de doctrina propriului cult.
Adevarul in general il arata Dumnezeu, nu omul, care poate sa fie subiectiv. Cineva care nu stie si va dori sa afle raspunsul, pe oricine din orice cult va intreba i se va raspunde ca in acel cult e adevarul.
E adevarat, revelatia e nemincinoasa, nu se poate contrazice, dar in plus fata de asta minunile arata adevarul. Asa s-a intamplat intotdeauna, egiptenilor prin minuni li s-a aratat adevarul, Sfantul Ilie cu ajutorul unei minuni a aratat adevarul, la sinoade de multe ori s-a facut si o minune spre adevarirea adevarului.

ioan cezar 25.09.2012 01:45:33

Citat:

În prealabil postat de Marinescu (Post 471408)
1. Credinta= sistem de invataturi si practici religioase sau, pur si simplu un simtamant interior de a crede intr-o Persoana numita Dumnezeu.
Adevarata - adica conforma cu standardele lui Dumnezeu. Unde le gasim?
Cineva se numeste crestin doarece are la baza credinta si invatatura lui Iisus. Unde o gasesti? Acolo unde a plasat-o Dumnezeu, in Sfanta Scriptura.
Daca vrei sa descoperi credinta adevarata deschide Scripturile , studiaza-le cu ajutorul lui Dumnezeu si vei afla credinta adevarata.
2. Care sunt criteriile?
Iisus a vorbit de dragoste, de pocainta si marturisire, de ascultare de poruncile lui Dumnezeu, de post, rugaciune si studiul Scripturilor, iar prin gura celorlalti scriitori a vorbit de o singura Biserica , un singur botez, de daruri spirituale, de ingrijirea sanatatii, de proprovaduirea Evangheliei. Punele cap la cap, conform Scripturilor si vei descoperi credinta adevarata...
Va doresc succes si Dumnezeu sa va calauzeasca...

De acord. Si adaug un criteriu important, decisiv: Sfanta Traditie a Bisericii. Din care s-a fixat in scris NT. Si nu numai...

gpalama 13.11.2012 15:20:59

Sola Scriptura este UN PRINCIPIU de interpretare al Scripturii.

Principiul NU functioneaza.

A avut o singura consecinta: cele peste 4000 de culte si confesiuni protestante, rezultate TOATE din aplicarea dupa bunul plac al acestui principiu. Iar confesiunile au directii extrem de diferite si gresite: baptistii, adventistii, martorii lui Iehova (veniti tot pe filiera adventa), mormonii (si ei sunt rezultat al "adventului")... etc.


Domnilor protestanti, chiar sunteti orbi de tot si nu vedeti ca mergeti pe mii de cai diferite?
Chiar nu vedeti ca aceasta practica a "citirii dupa bunul plac si dupa capul fiecaruia" nu functioneaza si nu are rezultate?


Scriptura se interpreteaza dupa cum a zis si Hristos: Dumnezeu a vorbit, iar NUMAI OAMENII LUMINATI DE DUHUL SFANT au talcuit partile grele.
Unele pilde ne sunt si noua accesibile intr-o oarecare masura. Dar invataturile grele, despre mantuire, despre sangele si trupul lui Hristos, despre Rai, acestea toate le-au explicat Apostolii si dupa ei ucenicii Apostolii si altii randuiti, ca poporul sa nu se rataceasca.

LgMihail 16.11.2012 20:30:58

Sola Scriptura ce afirma? Doua aspecte:
1. DOAR ce este in Scripturi este adevarat si bun(teologic vorbind).
2. Ce nu este inclus in Scripturi este gresit si inutil.

Paradoxal apare o grava, ba chiar colosala contradictie si eroare de logica. Unde-i problema clara?

!!! Sola-Scriptura insasi este nebiblica !!!

Ba, mai mult, Biblia este anti-solascriptura in sens clar, concret. De la bun inceput gasim in Biblie referiri la traditie (fie ca vorbim de VT si traditia evreiasca, atunci cand Moise sau alti prooroci isi justifica afirmatiile pe anumite elemente de traditie; de exemplu numele anumitor asezari "si de aceea se cheama locul acela X pana in ziua de astazi" => Scripturile izvorasc din Traditie!, sau fie ca ne referim la Noul Testament unde avem pe apostoli citand adesea din traditia evreiasca - chestii gen "scaunului lui Moise" si multe altele), tot in Biblie se mentioneaza faptul ca "multe s-au facut si nu s-au scris", tot in Biblie se spune ca "3 ani, fara incetare, ziua si noaptea n-am incetat sa va invat" - invatatura care a ramas nescrisa, s.a.m.d.


Cel mai puternic exemplu as spune eu impotriva acestei tampenii il dau - prin fapta - apostolii. Astfel se naste una dintre primele dispute teologice in crestinism (taierea imprejur), care se rezolva in Sinod. Sinodul Apostolic a avut loc inainte ca primul text nou-testamentar sa fi fost scris, iar ideea de scriptura - atunci - era tot una cu Vechiul Testament. Astfel Apostolii NU tin cont de multe parti din Scripturi - care vorbeau CLAR de taierea imprejur - si potrivit luminarii Duhului Sfant decid cele ce s-au decis. Cand au iesit apostolii (sinodul) si au spus: "am hotarat!", toti au amutit. S-au incheiat - din ascultare - orice dispute scripturistice.

Nu acelasi lucru s-a intamplat mereu in Ortodoxie? Acelasi duh l-au avut si Sfintii Parinti, doar sectarii l-au pierdut. Ei au luat "litera" si si-au ucis sufletele, pentru ca au abandonat atat duhul (apostolic) cat si Duhul (Sfant).

Luati deci aminte sa nu va insele cineva!

mihaila_alin 21.11.2012 09:09:44

sectarii
 
indiferent din ce secta fac parte, citesc si interpreteaza dupa cit ii duce capul, de la cel cu doua clase ,ce nu poate citii doar ca un gingav[si care vrea si el sa dea sfaturi] la cel cu faculta facuta.cunosc exemple

Sergiu_B 21.11.2012 09:18:32

stii care e credinta adevarata? Credinta intr-un Dumnezeu care a avut si are grija de toti copii sai.

Sa spui ca doar o religie / secta e adevarata si ca restul sunt inselari diavolesti, e o hulă la adresa lui Dumnezeu. Cum ar putea Dumnezeu sa isi abandoneze copii si sa aibe grija doar de micul popor evreu, iar dupa venirea lui Iisus doar de crestini? Este o hulă la adresa lui Dumnezeu sa credem asa ceva, indiferent de ce spun institutiile religioase.

Citeam undeva, cred ca chiar in evanghelie, ca daca Dumnezeu are grija de pasarile cerurilor, si de toate animalele, nu are el grija de toti copii sai indiferent de natie de la inceputul timpurilor?

mihaila_alin 21.11.2012 13:34:53

tot mai bine se contureaza profilu-ti sectar!
 
Citat:

În prealabil postat de Sergiu_B (Post 483217)
stii care e credinta adevarata? Credinta intr-un Dumnezeu care a avut si are grija de toti copii sai.

Sa spui ca doar o religie / secta e adevarata si ca restul sunt inselari diavolesti, e o hulă la adresa lui Dumnezeu. Cum ar putea Dumnezeu sa isi abandoneze copii si sa aibe grija doar de micul popor evreu, iar dupa venirea lui Iisus doar de crestini? Este o hulă la adresa lui Dumnezeu sa credem asa ceva, indiferent de ce spun institutiile religioase.

Citeam undeva, cred ca chiar in evanghelie, ca daca Dumnezeu are grija de pasarile cerurilor, si de toate animalele, nu are el grija de toti copii sai indiferent de natie de la inceputul timpurilor?

esti caldicel am sa te scuip din gura mea,iti amintesti cine zicea acest lucru?.sau crezi ca mergem cu sorcova sau cu bunadimineata?.

catalin2 21.11.2012 14:01:29

Citat:

În prealabil postat de Sergiu_B (Post 483217)
Citeam undeva, cred ca chiar in evanghelie, ca daca Dumnezeu are grija de pasarile cerurilor, si de toate animalele, nu are el grija de toti copii sai indiferent de natie de la inceputul timpurilor?

Grija are de toti, dar nu inseamna ca se si mantuiesc toti, cum spunea Origen. La fel de gresita e parerea asta ca si faptul ca Domnul i-ar mantui si pe diavoli, ca si ei au fost ingeri dar au cazut. Domnul a trimis harul ca sa ne putem mantui, cine vrea asta vine in Sfanta Biserica Ortodoxa. Restul sunt doar scuze: mi-am cumparat niste boi si trebuie sa ar, mi-am luat nevasta, etc. Sau m-am nascut in religia adventista, hindusa, nu se cade sa o parasesc si sa vin la Hristos.

Sergiu_B 21.11.2012 14:10:33

Citat:

În prealabil postat de mihaila_alin (Post 483245)
esti caldicel am sa te scuip din gura mea,iti amintesti cine zicea acest lucru?.sau crezi ca mergem cu sorcova sau cu bunadimineata?.

simt cumva un pic de invidie din partea ta fața de cei caldicei, de oamenii liberi?

Sergiu_B 21.11.2012 14:13:12

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 483254)
Grija are de toti, dar nu inseamna ca se si mantuiesc toti, cum spunea Origen. La fel de gresita e parerea asta ca si faptul ca Domnul i-ar mantui si pe diavoli, ca si ei au fost ingeri dar au cazut. Domnul a trimis harul ca sa ne putem mantui, cine vrea asta vine in Sfanta Biserica Ortodoxa. Restul sunt doar scuze: mi-am cumparat niste boi si trebuie sa ar, mi-am luat nevasta, etc. Sau m-am nascut in religia adventista, hindusa, nu se cade sa o parasesc si sa vin la Hristos.

fanatism religios. Ai un BIG dislike din partea mea.

catalin2 21.11.2012 14:27:58

Citat:

În prealabil postat de Sergiu_B (Post 483260)
fanatism religios. Ai un BIG dislike din partea mea.

Pentru mine e un semnal pozitiv, ar fi fost un semn de intrebare daca tu apreciai ce am scris, stiind ce conceptii ai si ca sunt total eronate. Ar fi insemnat ca am scris ceva gresit.
P.S. De obicei se precizeaza religia la profil (dreapta sus), ca sa se stie cine discuta si ce conceptii are.

Sergiu_B 21.11.2012 14:39:37

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 483265)
Pentru mine e un semnal pozitiv, ar fi fost un semn de intrebare daca tu apreciai ce am scris, stiind ce conceptii ai si ca sunt total eronate. Ar fi insemnat ca am scris ceva gresit.
P.S. De obicei se precizeaza religia la profil (dreapta sus), ca sa se stie cine discuta si ce conceptii are.

asa! nu te lasa, luptă! ai o misiune divină sa imi arati inselarea si ne trezesti pe toti.

catalin2 21.11.2012 14:53:06

Citat:

În prealabil postat de Sergiu_B (Post 483268)
asa! nu te lasa, luptă! ai o misiune divină sa imi arati inselarea si ne trezesti pe toti.

Nicidecum nu incerc sa te conving de ceva, ai scris niste neadevaruri si am incercat sa spun adevarul, pentur ca e un forum public (si ortodox).
Nu as avea cum sa iti explic ceva, pentru ca tu nu ai nevoie de raspunsuri sau sfaturi, crezi ca esti deja printre cei mai intelepti oameni, nu mai e loc de altceva. Daca iti mai scade mandria mai putem discuta, altfel nu are rost.

mihaila_alin 21.11.2012 22:45:44

Citat:

În prealabil postat de Sergiu_B (Post 483258)
simt cumva un pic de invidie din partea ta fața de cei caldicei, de oamenii liberi?

nu esti liber atita timp cit umbli in deriva, esti supus derivei, depinzi de ia.

Miha-anca 22.11.2012 21:15:28

Citat:

În prealabil postat de Sergiu_B (Post 483258)
simt cumva un pic de invidie din partea ta fața de cei caldicei, de oamenii liberi?

Sa intelegem ca cei "caldicei" sunt "oameni liberi", dupa cum spui?

"15.Știu faptele tale; că nu ești nici rece, nici fierbinte. O, de ai fi rece sau fierbinte!
16.Astfel, fiindcă ești căldicel - nici fierbinte, nici rece - am să te vărs din gura Mea.
17.Fiindcă tu zici: Sunt bogat și m-am îmbogățit și de nimic nu am nevoie! Și nu știi că tu ești cel ticălos și vrednic de plâns, și sărac și orb și gol!
18.Te sfătuiesc să cumperi de la Mine aur lămurit în foc, ca să te îmbogățești, și veșminte albe ca să te îmbraci și să nu se dea pe față rușinea goliciunii tale, și alifie de ochi ca să-ți ungi ochii și să vezi.
19.Eu pe câți îi iubesc îi mustru și îi pedepsesc; sârguiește dar și te pocăiește. (Apocalipsa 3, 15-20)

"Trăiți ca oamenii liberi, dar nu ca și cum ați avea libertatea drept acoperământ al răutății, ci ca robi ai lui Dumnezeu". (I Petru, 2, 16)

Marinescu 07.01.2013 19:49:32

Posibil raspuns
 
Citat:

În prealabil postat de gpalama (Post 481543)
Sola Scriptura este UN PRINCIPIU de interpretare al Scripturii.

Principiul NU functioneaza.

A avut o singura consecinta: cele peste 4000 de culte si confesiuni protestante, rezultate TOATE din aplicarea dupa bunul plac al acestui principiu. Iar confesiunile au directii extrem de diferite si gresite: baptistii, adventistii, martorii lui Iehova (veniti tot pe filiera adventa), mormonii (si ei sunt rezultat al "adventului")... etc.


Domnilor protestanti, chiar sunteti orbi de tot si nu vedeti ca mergeti pe mii de cai diferite?
Chiar nu vedeti ca aceasta practica a "citirii dupa bunul plac si dupa capul fiecaruia" nu functioneaza si nu are rezultate?


Scriptura se interpreteaza dupa cum a zis si Hristos: Dumnezeu a vorbit, iar NUMAI OAMENII LUMINATI DE DUHUL SFANT au talcuit partile grele.
Unele pilde ne sunt si noua accesibile intr-o oarecare masura. Dar invataturile grele, despre mantuire, despre sangele si trupul lui Hristos, despre Rai, acestea toate le-au explicat Apostolii si dupa ei ucenicii Apostolii si altii randuiti, ca poporul sa nu se rataceasca.


Sunt doua tendinte in crestinism in ceea ce priveste interpretarea Scripturii:

1. Fie e interpretata doar de "cei culti, cititi, cu teologie" iar restul asculta cu orbire ce spun ei ... si ,de aici e o falsa unitate de vderi
2. Fie e interpretata la bunul plac al fiecaruia si, de aici la contradictii si grupari diverse.

Ramane o a treia tendinta, cred, cea corecta... bazata pe un studiu personal, inspirat de Dumnezeu si nu dictat de cineva sau libertin. Ci unul bazat pe regulile de baza ale interpretarii Bibliei., un studiu profund , deplin, tinanad cont atat de detalii cat si de context, de limbaj sau de mediul cultural in care a fost scris...

N.Priceputu 07.01.2013 20:14:52

Citat:

În prealabil postat de Marinescu (Post 493795)
, un studiu profund , deplin, tinanad cont atat de detalii cat si de context, de limbaj sau de mediul cultural in care a fost scris...

... cu alte cuvinte, făcut de cineva cult, cu ceva cunoștințe teologice.

cristiboss56 09.01.2013 20:33:40

Scrisoarea Sfântului Ignatie către o cucoană care nu accepta că sunt „mulți chemați, puțini aleși” și că aleșii sunt tocmai adevărații ortodocși


Ce spectacol vrednic de plâns si de plâns în hohote: creștinii care nu știu în ce constă propriu zis creștinismul! Privirea noastră întâlnește acest spectacol neîncetat; rareori vedem câte o excepție, rareori putem întâlni în numeroasa gloată a celor ce se numesc creștini, unul care e creștin nu doar cu numele, ci și în fapt. Întrebarea pe care o puneți dumneavoastră a devenit o întrebare obișnuită astăzi: „De ce să nu se mântuie, întrebați dumneavoastră, „păgânii, mahomedanii si așa numiții eretici. Printre ei se găsesc oameni cât se poate de buni. A-i pierde pe acești oameni buni ar fi contrar milei lui Dumnezeu.”… Mai mult, aceasta e contrar chiar rațiunii umane sănătoase! Doar ereticii sunt si ei creștini. Să te socoți mântuit iar pe membrii altor credințe – pierduți, este o nebunie, este o trufie fără margini!” Mă voi strădui să vă răspund cât se poate mai scurt.
- Creștinilor! Voi vorbiți despre mântuire dar habar nu aveți ce este mântuirea, de ce au nevoie oamenii de mântuire și, în sfârșit, nu-L cunoașteți pe Hristos – singurul mijloc al mântuirii noastre! Iată adevărata învățătură despre acest obiect, învățătura Sfintei, Universalei Biserici: Mântuirea constă în restituirea părtășiei cu Dumnezeu. Această comuniune a fost pierdută de întregul neam omenesc prin căderea în păcat a proto-părinților. Tot neamul omenesc e o categorie de ființe pierdute. Pieirea este domeniul tuturor oamenilor, atât a celor virtuoși cât și a răufăcătorilor. Ne zămislim în fărădelegi, ne naștem în păcat. „Voi pogorî la fiul meu, plângând, în iad” zice sfântul patriarh Iacov despre el însuși și despre sfântul său fiu Iosif, cel cast și minunat. Coborau în iad, după sfârșirea pribegiei pământești, nu doar păcătoșii ci și drepții Vechiului Testament. La atâta se limitează puterea faptelor bune omenești. Acesta e prețul virtuților firii noastre căzute! Ca să se refacă comuniunea omului cu Dumnezeu sau, cu alte cuvinte, ca omul să obțină mântuirea era necesară răscumpărarea. Răscumpărarea neamului omenesc a fost săvârșită nu de un înger, nu de un arhanghel, nu de vreo ființă și mai înaltă dar mărginită si creată – ci a fost săvârșită de însuși nemărginitul Dumnezeu.
Pedepsele – partea neamului omenesc, au fost înlocuite cu pedeapsa luată de El; lipsa meritelor omenești a fost înlocuită de vrednicia lui infinită. Toate faptele bune omenești neputincioase, pogorâtoare în iad, au fost înlocuite cu o singură faptă bună, plină de putere: credința în Domnul nostru Iisus Hristos. Când iudeii L-au întrebat pe Domnul: „Ce să facem ca să facem lucrurile lui Dumnezeu” Domnul le-a răspuns: „acesta este lucrul lui Dumnezeu, să credeți în Cel pe Care l-a trimis El” (In. 6, 28, 29). Un singur lucru bun ne e necesar pentru mântuire: cre*dința; dar credința ca lucrare. Prin credință, numai prin credință, putem intra în comuniune cu Dumnezeu, prin mijlocul tainelor pe care ni le-a dăruit El. În deșert dar, si cu păcat cugetați și ziceți că oamenii buni dintre păgâni si mahomedani se vor mântui, adică vor intra în comuniune cu Dumnezeu !… Nu !… Biserica a recunoscut întotdeauna că există un singur mijloc de mântuire: Răscumpărătorul! Ea a recunoscut că cele mai mari virtuți ale firii căzute pogoară în iad. Dacă drepții adevăratei Biserici și făcătorii de minuni care credeau în Răscumpărătorul ce urma să vină, pogorau în iad, cum vă închipuiți că păgânii și mahomedanii care nu au cunoscut si nu au crezut în Răscumpărător vor căpăta mântuirea numai pentru că ei vi se par dumneavoastră drăguți și buni, când mântuirea nu se obține decât printr-un singur, vă repet, un singur mijloc și acesta este credința în Răscumpărător!
Creștini! Cunoașteți pe Hristos! Înțelegeți că voi nu-L cunoașteți, că vă lepădați de El socotind mântuirea posibilă fără El, pentru niscaiva fapte bune! Cel care socoate o mântuire posibilă fără credința în Hristos este renegat de Hristos și, poate din neștiință, cade în păcatul greu al hulirii de Dumnezeu. „Căci socotim” – zice Sfântul Apostol Pavel – „că prin credință se va îndrepta omul, fără faptele Legii” ” (Rm. 3. 28). „Căci dreptatea lui Dumnezeu vine prin credința în Iisus Hristos, pentru toți și peste toți cei ce cred, căci nu este deosebire. Fiindcă toți au păcătuit și sunt lipsiți de slava lui Dumnezeu; Îndreptându-se în dar cu harul Lui, prin răscumpărarea cea în Hristos Iisus.” (Rm. 3,22-24). Veți replica poate: „Sfântul Apostol Iacov cere neapărat fapte bune; el învață că credința fără fapte e moartă”. Cercetați ce cere Sfântul Apostol Iacov și o să vedeți că el cere, ca și toți insuflații de Dumnezeu scriitori ai Sfintei Scripturi, fapte de credință iar nu faptele bune ale firii noastre căzute. EI cere credința vie, învederată de faptele omului nou, și nu faptele bune ale firii noastre căzute ! El dă drept exemplu fapta patriarhului Avraam, faptă în care s-a învederat credința dreptului: iar fapta aceea consta în a aduce jertfă lui Dumnezeu pe fiul său unul născut. Să-ți înjunghii fiul spre jerfire nu e de loc o faptă bună după firea omenească: e o faptă bună ca împlinire a poruncii lui Dumnezeu, ca faptă de credință.
Adânciți-vă în cercetarea Noului Testament și în general a întregii Sfintei Scripturi: veți găsi că se cere împlinirea poruncilor lui Dumnezeu, că numai această împlinire este numită faptă bună, că numai prin împlinirea poruncilor lui Dumnezeu credința în Dumnezeu se face vie, ca una ce e lucrătoare: fără aceasta e moartă, lipsită fiind de orice mișcare. Și, dimpotrivă, veți găsi că pornirile bune ale inimii sunt interzise, lepădate (fiindcă binele nu este bine dacă nu are ca scop voia dumnezeiască, spune Sf. Petru Damaschinul). Dar tocmai drăgălașele acestea de fapte bune vă și plac la păgâni și la mahomedani! Pentru ele, măcar de-ar fi și cu renegarea lui Hristos, dumneavoastră vreți să le acordați mântuirea. Ciudată e judecata dumneavoastră despre rațiunea sănătoasă. De unde, cu ce drept o găsiți, o descoperiți în dumneavoastră ? Dacă sunteți creștină trebuie să aveți noțiuni creștine cu privire la acest obiect și nu altele, după capul dumneavoastră sau agățate cine știe de pe unde!
Evanghelia ne învață că prin cădere noi ne-am agonisit o rațiune pervertită, că rațiunea firii noastre căzute, oricât de valoroasă ar fi prin natură, oricât de ascuțită ar fi prin învățătura lumească, își păstrează caracterul căpătat prin căderea în păcat, continuă să rămână o rațiune pervertită. Trebuie să o lepezi, să te dai pe mâna călăuzitoare a credinței si, sub această conducere, la timpul său, după o însemnată nevoință întru evlavie, Dumnezeu dăruiește robului Său credincios rațiunea Adevărului sau Judecata Duhovnicească. Această rațiune poate și trebuie să fie recunoscută a fi rațiune sănătoasă: ea este credința căpătată din cercetarea lucrurilor, așa de strălucit descrisă de apostolul Pavel în al patrulea capitol al epistolei sale către evrei. Temelia judecății duhovnicești este Dumnezeu. Pe piatra aceasta neclintită se înalță ea, și întru aceasta nu se clatină și nu cade. Ceea ce numiți dumneavoastră rațiune sănătoasă noi, creștinii, cunoaștem că este o rațiune atât de bolnăvicioasă, atât de întunecată și rătăcită încât vindecarea ei nu poate avea loc decât prin retezarea cu paloșul credinței a tuturor științelor și cunoștințelor care o compun, și prin lepădarea lor. Dacă însă vom socoti rațiunea ca sănătoasă, considerând-o astfel pe baza a ceva necunoscut, șovăielnic, nedeterminat, mereu schimbător, atunci ea, ca „sănătoasă”, va renega neapărat și pe Hristos. Acest lucru e dovedit experimental. Ce zice judecata dumneavoastră, rațiunea dumneavoastră sănătoasă ? Că a recunoaște pieirea unor oameni buni, care nu cred în Hristos, este un fapt potrivnic rațiunii dumneavoastră sănătoase! Si nu doar atât! Ci că o asemenea pieire a oamenilor virtuoși e potrivnică milosteniei unei Ființe atât de atotbune ca Dumnezeu. Ați avut cumva o revelație de sus asupra acestui obiect, asupra a ceea ce e contrar și nu e contrar milosteniei lui Dumnezeu ? Nu! însă rațiunea dumneavoastră sănătoasă e cea care vă spune asta! Ah, rațiunea dumneavoastră sănătoasă! Atunci, cu rațiunea dumneavoastră sănătoasă, de unde ați scos că puteți înțelege, cu pătrunderea omenească limitată, ce este contrar și ce nu este contrar milosteniei Iui Dumnezeu ?

(Din volumul „Experiențe ascetice și scrisori către mireni”; vol. IV în operele complete ale Sfântului Ignatie).

cristiboss56 09.01.2013 20:34:48

Scrisoarea Sfântului Ignatie către o cucoană care nu accepta că sunt „mulți chemați, puțini aleși” și că aleșii sunt tocmai adevărații ortodocși ( II )

Îngăduiți-mi să vă expun gândul nostru. Evanghelia, altfel spus învățătura lui Hristos, sau Sfânta Scriptură sau Sfânta Biserică Universală ne-a descoperit tot ce poate ști omul despre mila lui Dumnezeu, ce întrece orice cugetare, ce este mai presus de orice capacitate omenească de pătrundere, rămânând inaccesibilă pentru înțelegerea oamenilor. Deșartă e rătăcirea minții omenești când caută să-L pătrundă pe nepătrunsul Dumnezeu ! Când caută să explice inexplicabilul, să-L supună considerațiilor sale… pe cine? Pe Dumnezeu! O asemenea întreprindere e o întreprindere satanică!… Tu, care te numești creștin și nu ai habar de învățătura Iui Hristos! Dacă din această învățătură harismatică, cerească, nu ai învățat că Dumnezeu este incomprehensibil, du-te la școală si trage cu urechea să auzi ce învață copiii! Lor profesorii de matematică le explică, în teoria infinitului, că infinitul, ca mărime nedeterminată, nu se supune acelor legi cărora li se supun mărimile determinate – numerele, că rezultatele operațiilor cu el pot fi total opuse operațiilor cu numerele. Iar tu vrei să determini legile acțiunii milei lui Dumnezeu si zici: asta e conform cu El – asta îi repugnă! E conform sau nu e conform cu rațiunea ta! Cu noțiunile si cu simțurile tale! Urmează din aceasta că Dumnezeu e obligat să înțeleagă și să simtă cum înțelegi și simți tu ? Dar tocmai asta și pretinzi tu de Ia Dumnezeu! Iată cea mai nesăbuită și mai pe deplin trufașă întreprindere! Nu învinui dar judecățile Bisericii de lipsă de bun simț și de smerenie: asta e lipsa ta! Ea, sfânta Biserică, nu face decât să urmeze neabătut învățăturii lui Dumnezeu despre lucrările lui Dumnezeu cele descoperite ei de către Dumnezeu însuși!
Copiii ei adevărați merg după ea cu supunere, luminându-se cu credința, călcând în picioare rațiunea trufită ce se răscoală asupra lui Dumnezeu! Credem că putem ști despre Dumnezeu numai ceea ce Dumnezeu a binevoit să ne descopere! Dacă ar exista un alt drum către cunoașterea de Dumnezeu, un drum pe care 1-ar putea deschide mintea, cu propriile ei sforțări, nu ne-ar fi fost dată descoperirea dumnezeiască. Ea ne-a fost dată însă pentru că ne este strict necesară. Deșarte sunt dar și mincinoase propriile autocugetări și rătăcirile minții omenești. Dumneavoastră ziceți: „ereticii sunt aceiași creștini ca și noi”. De unde ați scos una ca asta ? Doar poate vreunul care se numește creștin și nu știe nimic despre Hristos, datorită nemărginitei sale ignoranțe se va arăta de acord să se recunoască tot atât de creștin cât și ereticii, fără să deosebească sfânta credință creștină de puii blestemului, de ereziile hulitoare de Dumnezeu. Altfel judecă cu privire la acestea adevărații creștini! Numeroasele soboare de sfinți au primit cununa muceniciei, au ales mai degrabă cele mai crâncene și îndelungi chinuri, închisoarea, exilul decât să-și dea acordul la părtășia cu ereticii în învățătura lor hulitoare de Dumnezeu.
Biserica a recunoscut întotdeauna erezia ca un păcat de moarte, a recunoscut întotdeauna că omul molipsit de boala groaznică a ereziei e mort sufletește, străin de har și de mântuire, fiind în comuniune cu diavolul și cu pieirea lui. Erezia e mai degrabă un păcat diavolesc decât omenesc; ea este fiica diavolului, născocirea lui, e o nelegiuire apropiată de închinarea la idoli. Părinții numesc adesea închinarea la idoli nelegiuire, iar erezia – rea credință, în închinarea la idoli diavolul își ia sieși partea dumnezeiască de la oamenii orbiți, iar prin erezie el îi face pe acești oameni orbiți părtași ai păcatului său de căpătâi: hula de Dumnezeu. Cine va citi cu atenție „Faptele apostolilor” se va convinge ușor de caracterul pe de-a-ntregul satanic al ereticilor. El va vedea îngrozitoarea lor fățărnicie, trufia nemăsurată, va vedea un comportament alcătuit din minciună neîntreruptă, va vedea cât sunt de robiți celor mai diferite și josnice patimi [...]. Cu deosebire se remarcă la ei ura neîmpăcată către fiii adevăratei Biserici [...].
Erezia se conjugă cu încrâncenarea inimii, cu o groaznică întunecare si stricare a minții, erezia se menține cu încăpățânare în sufletul molipsit de ea și cât de trudnică este vindecarea omului de această infirmitate ! Orice erezie conține întrînsa hula împotriva Duhului Sfânt: fie hulește o dogmă a Duhului Sfânt, fie o lucrare a Duhului Sfânt, dar neapărat hulește Duhul Sfânt. Esența oricărei erezii este hulirea de Dumnezeu. Sfântul Flavian, patriarhul Constantinopolului, care a pecetluit cu propriul său sânge mărturisirea adevăratei credințe, a pronunțat hotărârea soborului local al Con*stantinopolului asupra ereziarhului Eutihie în următoarele cuvinte:
„Eutihie, până acum iereu, arhimandrit, fiind întrutotul prins și vădit ca părtaș al rătă*cirilor lui Valentin si Apolinarie, atât prin faptele lui trecute cât și prin explicațiile date aici, fiind dar dovedit de urmarea încăpățânată a hulirii de Dumnezeu a acelora, nici măcar n-a luat în seamă sfaturile noastre și povețele către primirea învățăturii sănătoase. Și, de aceea, plângând si suspinând pentru pieirea lui definitivă, declarăm în numele Domnului nostru Iisus Hristos că el a căzut în hulire de Dumnezeu, că e deposedat de orice cin preoțesc, de părtășia cu noi și de conducerea asupra mănăstirii sale, dând tuturor de știre că de acum încolo, cine va sta la sfat cu el sau îl va vizita, va cădea el însuși sub afurisenie.”
Această hotărâre e un mic exemplu al părerii obștești a Bisericii Universale asupra ereticilor; această hotărâre e recunoscută de întreaga Biserică si confirmată de Sinodul Ecumenic de la Calcedon. Erezia lui Eutihie consta în aceea că el nu mărturisea în Hristos, după întrupare, cele două naturi, cum mărturisește Biserica, ci admitea numai o singură natură, natura dumnezeiască. Veți spune: numai atât!… Amuzant prin ignoranță, și demn de plâns prin caracter și urmări, este răspunsul unei persoane investite cu puterea acestei lumi către sfântul Alexandru, patriarhul Alexandriei, despre erezia ariană. Această suspusă față sfătuia pe patriarh să păstreze pacea, să nu pornească dezbinarea, atât de potrivnică duhului creștinismului, pentru câteva cuvinte, zice el, căci el nu găsește nimic vrednic de osândă în învățătura lui Arie -care diferă întrucâtva în stilul de formulare a cuvintelor și atâta tot! Aceste diferențe de forrmilare a cuvintelor, observă istoricul Fleury, în care chipurile nu e nimic de osândit, nu fac altceva decât că neagă Dumnezeirea Domnului nostru Iisus Hristos - nu mai mult!
Năruiesc așadar toată credința creștină – și atâta tot! Remarcabil: toate vechile erezii, sub diversele lor măști schimbătoare tindeau către un același scop: negau Dumnezeirea Cuvântului si deformau dogma întru*pării. Cele mai noi năzuiesc mai degrabă să nege lucrările Sfântului Duh. Cu hule ei negau Dumnezeiasca Liturghie, toate Tainele, tot, toate aspectele în care Biserica recunoștea lucrarea Sfântului Duh. Ei le numeau pe acestea reglementări omenești – și încă mai nerușinat: superstiții, rătăcire!
Desigur dumneavoastră nu vedeți în erezie nici tâlhărie nici hoție! Poate nici nu o socotiți un păcat ? E renegat Fiul Iui Dumnezeu, e renegat și hulit Duhul Sfânt -nu mai mult! Cel care a primit și se ține de o învățătură hulitoare de Dumnezeu, cel care hulește pe Dumnezeu cu gura, acesta nu tâlhărește, nu fură, face chiar faptele bune ale firii căzute – ce om minunat! Cum ar putea Dumnezeu să-i refuze mântuirea?!… Toată cauza ultimei dumneavoastră nedumeriri, ca și a tuturor celorlalte, constă în adânca necunoaștere a creștinismului ! Să nu credeți că o asemenea necunoaștere e un defect lipsit de importanță! Nu! urmările lui sunt nimicitoare, mai ales astăzi, când în societate umblă nenumărate cărți cu titluri creștine și conținut satanic. Prin ignorarea adevăratei învățături creștine, sunteți întrutotul expus să primiți un gând mincinos, fals, amăgitor, hulitor de Dumnezeu, drept gând adevărat, să vi-1 însușiți și, odată cu el, să vă însușiți și pieirea veșnică. Hulitorul de Dumnezeu nu se va mântui ! Iar nedumeririle dumneavoastră sunt tot atâtea semne de întrebare asupra posibilităților dumneavoastră de mântuire.
Esența nedumeririlor acestora este lepădarea de Hristos! Nu vă jucați cu mântuirea, nu vă jucați! căci altfel veți plânge veșnic. Apucați-vă de lectura Noului Testament și Sfinților Părinți ai Bisericii Ortodoxe (…) studiați în scrierile Sfinților Părinți, cum trebuie înțeleasă corect Scriptura, ce viețuire, ce gânduri și ce simțăminte se cuvine să aibă un creștin. Studiați din Scripturi și din credința vie pe Hristos și creștinismul. Mai înainte să bată ceasul, ceasul de spaimă în care va trebui să vă prezentați la judecată în fața lui Dumnezeu, agonisiți-vă îndreptățirea (achitarea) dată de Dumnezeu fiilor oamenilor prin intermediul Creștinismului.

(Din volumul „Experiențe ascetice și scrisori către mireni”; vol. IV în operele complete ale Sfântului Ignatie).

Pelerin spre Rasarit 10.01.2013 02:00:49

,,Caci va spun ca, daca neprihanirea voastra nu va intrece neprihanirea carturarilor si a fariseilor, cu niciun chip nu veti intra in Imparatia cerurilor."(Iisus Hristos)

Credinta adevarata ce va fi gasita dupa roada Duhului va fi cunoscuta.Stiuti sau nestiuti aceia ce o vor gasi aduce roade si niciodata,dar niciodata,Dumnezeu nu poate fi inselat cum pot fi oamenii de aparente.Acei putini vor fi in fata Mielului ,,multime multa, pe care nimeni nu putea s-o numere, din tot neamul si semintiile si popoarele si limbile, stand inaintea tronului si inaintea Mielului, imbracati in vesminte albe",precum se vede in Apocalipsa,aratand astfel ca samanta a crescut si desi poate poate parea putina in timpuri de restriste mare va fi rodul ei.Voia Lui,din vesnicie in vesnicie, se va face si nimic nu va sta in calea la ceea ce Dumnezeu a hotarat.Fiecare clipa si fiecare gand al nostru stau in fata Lui si nu exista om care sa stie cum va judeca Dumnezeu totul si pe fiecare in parte.Intr-o zi,in timpul trecerii noastre pe acest pamant sau dupa terminarea calatoriei prin lumea asta,totul se va opri si Cel de Sus va aduce lumea la judecata in fata Lui.Atunci toata zbaterea noastra va inceta si fiecare va vedea daca ceea ce a crezut si modul cum a trait au fost in voia lui Dumnezeu sau doar in voia lui,a omului.Pana la acel moment toata zbaterea va continua,cu tot ce contine ea dar totul,absolut totul, va avea sau nu va avea relevanta in functie de acel moment,al judecatii.Daca ai facut voia Tatalui,asa cum a fost ea traita,aratata si predicata de catre Mantuitor atunci te vei mantui,daca nu atunci vei cunoaste eternitatea fara Dumnezeu,cu tot ce inseamna asta.In aceea clipa tot ce ai facut poate fi rasplata ta sau damnarea ta si in ultimul caz sentimentul irosirii va fi,cred,teribil.Din acesta perspectiva fiecare clipa a noastra pe acest pamant capata o importanta vesnica,in bine sau in rau si daca cineva are dubii sa se gandeasca cat timp ii da lui Dumnezeu din viata Lui si cum ii face voia.Sa stiti ca la Judecata nu va exista compromis,Imparatia Cerurilor nu va primi si graul si neghina si vai de cel care va cadea in mainile Dumnezeului Celui Viu.Sa nu credeti nici o clipa ca poate fi pacalit de ticalosia noastra sau mituit cu aparenta comoda si impartita cu lumea.Pana la radacina vom fi judecati si fiecare va sta fata in fata cu tot ce a facut el pe acesta lume.Aceste lucruri nu sunt,asa cum cred unii,menite sa il transforme pe om intr-un prizonier al groazei ci sunt meninte sa ne aduca aminte ca asa cum Dumnezeu este iubire EL este si dreptate,la fel cum alina EL si judeca si va veni o zi cand judecata,semnul dreptatii Sale,va veni si atunci fiecare va sti daca ceea ce a crezut si ce a trait a fost Calea,Adevarul si Viata sau moartea.

,,Adevarat, adevarat zic voua: Cel ce asculta cuvantul Meu si crede in Cel ce M-a trimis are viata vesnica si la judecata nu va veni, ci s-a mutat de la moarte la viata."(Iisus Hristos)

Nu am nici un fel de dubii ca Dumnezeu va rasplati altceva decat ceea ce este conform dragostei si dreptatii Sale,asa cum s-au aratat ele prin maretia sfinteniei Sale in Hristos.Prin urmare credinta adevarata este aceea prin care te vei mantui si pana la acel moment vor exista diferite pareri omenesti cu privire la mantuirea ta dar atunci va exista una singura,cea care a fost de la inceput,asa cum a fost ea aratata prin Hristos.Multi spun ca au gasit-o dar nu o gasesti daca nu o traiesti.Multi spun ca au gasit-o traita de altii dar nu altii trebuie sa o traiasca ci tu trebuie sa o traiesti.Altii spera ca rodul altora mai buni sa le fie impartit si lor dar nu va fi impartit daca talantul si-au ingropat.Sunt foarte multi,cei mai multi suntem asa,foarte vocali dar va veni ziua cand vorba va sta fata in fata cu rodul ei,fapta,si atunci vorba goala se va duce ca un fum si fapta rea ne va trage dupa ea.Poti sa crezi ca intelegi si sa nu traiesti,poti sa crezi ca traiesti si sa fii mort,poti sa crezi ca esti bun si de fapt esti rau si poti crede ca esti pierdut,ca esti slab,ca esti nevrednic si vei fi mantuit si vei vedea ca fiecare clipa a ta,cand credeai ca poti atat de putin era de fapt doar un pas calauzit de intelepciunea Lui catre dragostea Sa,care este alaturi si in clipele cand o pasare moarta de frig cade spre pamant.Cineva spunea ca in acele clipe Dumnezeu o tine in palmele Sale.Intre judecata lumii si judecata lui Dumnezeu sta eternitatea.

,,Si a zis: Spre judecata am venit in lumea aceasta, ca cei care nu vad sa vada, iar cei care vad sa fie orbi. Si au auzit acestea unii dintre fariseii, care erau cu El, si I-au zis: Oare si noi suntem orbi?Iisus le-a zis: Daca ati fi orbi n-ati avea pacat. Dar acum ziceti: Noi vedem. De aceea pacatul ramane asupra voastra."

Poti o viata intreaga sa stai in lumea asta fara sa ai o clipa de credinta adevarata,si oare exista credinta fara pocainta si exista pocainta care sa te mai lase pe acelasi drum?Oricine, chiar dusman sa fie,citind cuvintele lui Hristos isi va da seama de cat de profunda trebuie sa fie transformarea si cum ea nu poate fi masluita in fata lui Dumnezeu.Orice gand din spatele vorbei sau faptei va fi adus la lumina si nimic pe lumea asta nu poate descrie acel moment cand totul,dar absolut totul,va fi adus la lumina,cand nimic nu va mai fi altfel decat cum a fost in realitatea pe care noi acum nu o stim.Mie imi poate spune un om ca traieste in cea mai curata credinta dar nu pe mine trebuie sa ma convinga,eu sunt usor de pacalit, ci pe Dumnezeu,si EL va lumina prin tine, iar omul care isi traieste viata stiind ca fiecare clipa a sa este in fata Lui acela se va lupta cu el insusi mai mult decat cu cei din jur caci la imi va folosi zbaterea de aici daca tot fara haina de ospat ma voi duce? Cred cu tarie ca doar cel care,prin credinta-n Hristos si sub calauzirea Duhului Sfant,va castiga lupta cu raul din el va castiga lupta si cu raul din ceilalti,imbracand intunericul in lumina si ura in dragoste. Calea este stramta si fiecare ar trebui sa se intrebe unde este el pe aceea cale si cel care isi poate privi, prin mila lui Dumnezeu, pacatosenia din launtru acela ii va multimi lui Dumnezeu pt fiecare clipa pe care i-o lasa pe lumea asta inainte sa-l cheme in fata Lui caci nu stie daca nu cumva cel pe care l-am judecatat atat de aspru era mai viu decat voi fi fost eu vreodata in moartea mea cotidiana si atat de a amagitoare.

,,Eu sunt Lumina lumii; cel ce Imi urmeaza Mie nu va umbla in intuneric, ci va avea lumina vietii."(Iisus Hristos)

Dumnezeu sa ne ajute pe fiecare sa constientizam ca pe langa judecata oamenilor,care la groapa este adanca de doi metri,va urma judecata lui Dumnezeu si lumea pare sa fi uitat cine este Cel pentru care cerul si pamantul pot fi doar o haina invechita si care,EL nu noi,s-a coborat aici spre a noastra mantuire.Cineva spunea ca s-a temut,in sens crestin,atat de mult de Dumnezeu ca nu i-a fost frica de nici un om si asta nu inseamna altceva decat sa nu uiti ca in fiecare clipa stai mai intai in fata Lui si apoi a oamenilor si tot ce faci,tot ce crezi,o poti face spre slava Lui,cu toate caderile tale,sau spre convingerea oamenilor si acestea doua,sunt doua cai diferite care se vor intalni in fata Scaunului Judecatii,in dragoste si dreptate,spre judecata sau izbavire,in viata sau spre moarte.Doamne ajuta necredintei noastre si fa ca lumina dragostei si milei Tale sa rosteasca prin noi,,Cred Doamne,caci eram mort si acum sunt viu,era orb si acum vad".

,,Iisus le-a raspuns: V-am spus si nu credeti. Lucrarile pe care le fac in numele Tatalui Meu, acestea marturisesc despre Mine.Dar voi nu credeti, pentru ca nu sunteti dintre oile Mele.Oile Mele asculta de glasul Meu si Eu le cunosc pe ele, si ele vin dupa Mine.Si Eu le dau viata vesnica si nu vor pieri in veac, si din mana Mea nimeni nu le va rapi.Tatal Meu, Care Mi le-a dat, este mai mare decat toti, si nimeni nu poate sa le rapeasca din mana Tatalui Meu.Iar Eu si Tatal Meu una suntem."

preamultadezbinare 14.01.2013 20:38:25

Asa e,calatorule.Poate vom vorbi"fata catre fata"intr-o"zi",desi nu sunt "crestin" in sensul in care esti tu,adica nu apartin unei factiuni crestine,sau unei religii,in general...

preamultadezbinare 14.01.2013 20:53:00

Scuze,am vrut sa zic"pelerinule".

gpalama 15.01.2013 10:36:46

Citat:

În prealabil postat de gpalama (Post 462107)
Intrebari pentru protestanti:

1. Care este credinta adevarata?
2. Care sunt criteriile Scripturistice pentru "identificarea credintei adevarate"?

As prefera raspunsuri critice, cu argumente, si nu de tipul "eu stiu mai bine".
Un citat izolat din Scriptura NU este un argument. Este doar un citat izolat. Scriptura are 1400 e pagini iar aceeasi tema e tratata cumulativ in zeci de locuri. Va rog daca raspundeti sa dati raspunsuri pertinente.

Am sa dau si raspunsul la aceasta intrebare pe care am pus-o destul de demult.

"Credinta adevarata este cea pentru care Dumnezeu Insusi marturiseste ca este adevarata."


Prostii sectare de tipul: "am gasit 3 cuvinte in Scriptura", sau alte abureli sunt de un infantilism teologic maxim.
Argumente de tipul: manifestarile harului arata prezenta Duhului Sfant sunt un tip de argument destul de bun; problema este ca si sectarii spun despre "harismele" si proorocii lor.

Ce ne mai ramane: marturisirea lui Hristos: "nu eu marturisesc despre Mine, ci Tatal marturiseste despre Mine".


Credinta adevarata este cea despre care Iisus Hristos marturiseste ca este adevarata.
Daca pana acum nu L-ai vazut pe Hristos ca marturiseste CU PUTERE confesiunea ta, atunci sa stii ca nu este acolo.


Asa cum proorocul Daniel i-a cerut lui Dumnezeu sa-i talcuiasca visul lui Nabucodonosor, la fel fiecare "crestin" este dator sa-i ceara lui Dumnezeu cu putere sa-i arate care este "credinta adevarata".
Dumnezeu este criteriul unic si suprem in ziua de astazi, care ne poate duce la Adevar.

Cred ca toti cei care spun: "Dumnezeule, du-ma la Adevarul Tau, tine-ma in Adevar, si daruieste-mi mantuire", si spun asta cu un gand si cu o inima buna, vor primi de la Hristos ce cauta.


Cautatul in Scriptura i-a dus pe multi in diverse directii: baptisti, adventisti, iehovisti, mormoni.... etc.
Mai bine sa cauti la Dumnezeu decat sa inveti pe de rost cuvinte si sa nu stii ce inseamna.

centesimus 15.01.2013 19:39:43

Citat:

În prealabil postat de gpalama (Post 495907)
Prostii sectare de tipul: "am gasit 3 cuvinte in Scriptura", sau alte abureli sunt de un infantilism teologic maxim.

Deci recunoașteți că o dogmă bazată doar pe "3 cuvinte în Scriptură" respectiv pe 2-3 versete (ori chiar unul) scoase din context, este "abureală"; iar o atare credință cu pretenții de "adevărată" este de fapt de un "infantilism teologic maxim"?

laurastifter 15.01.2013 20:19:55

Cateva ganduri
 
Citat:

În prealabil postat de gpalama (Post 462107)
Intrebari pentru protestanti:

1. Care este credinta adevarata?
2. Care sunt criteriile Scripturistice pentru "identificarea credintei adevarate"?

As prefera raspunsuri critice, cu argumente, si nu de tipul "eu stiu mai bine".
Un citat izolat din Scriptura NU este un argument. Este doar un citat izolat. Scriptura are 1400 e pagini iar aceeasi tema e tratata cumulativ in zeci de locuri. Va rog daca raspundeti sa dati raspunsuri pertinente.

Credința cea adevărată... Ce este adevărul?... Ce este credința?... Cine este Dumnezeu?... Ce este viața și care este sensul ei?... Ce este moartea și... și... de ce oare sufletul nostru tânjește după viața eternă, deși conștientizăm atât de clar că suntem muritori?... Cine a aruncat în inimile noastre acest dor de viață, de iubire, de adevăr și cum de este cu putință să formulăm astfel de noțiuni, asemenea întrebări existențiale? Cu ce scop acel ceva/ Cineva a pus în noi dorul de viață veșnică, de "devenire întru ființă"? Cine "a pus în noi și gândul veșniciei", lăsându-ne să-L căutăm într-o lume limitată și supusă, parcă, doar hazardului?
Tuturor acestor întrebări complexe, fundamentale, tuturor acestor căutări spirituale atât de proprii naturii omenești le-a răspuns... Cineva... un Om asemenea nouă, un Om Care n-a urmat nicio școală filosofică, n-a scris nici măcar o singură carte (a scris doar pe nisip), un Om adevărat Care, așa cum se exprima profund părintele Steinhardt, a făcut, parcă, tot posibilul ca nu cumva să fie încadrat în rândul personalităților istorice, a făcut tot posibilul ca noi să-L putem accepta doar în mod liber. Acest Cineva, venind în lumea noastră, nu ne-a enumerat definiții despre adevăr, ci ne-a spus povești (parabole), ne-a invitat să căutăm... și, la sfârșitul vieții Sale pământești, în mod neașteptat, a formulat răspunsul... răspunsul tuturor întrebărilor și nedumeririlor existențiale pe care le-ar fi putut gândi vreodată mintea omenească: "Eu sunt Calea, Adevărul și Viața" (In14, 6). El nu ne-a adus vreo doctrină filosofică și/ sau religioasă, ci ni S-a dăruit pe Sine ca Răspuns suprem al oricărei căutări duhovnicești! El ni S-a revelat ca Adevăr absolut și Iubire desăvârșită și, așa cum remarca Pascal, Hristos a devenit și mai tainic prin însuși actul revelării Sale supreme. Cine ar putea crede că un Om este Dumnezeu? Cine ar putea crede că Divinitatea, Ființa absolută, a venit până la noi, în planul existenței noastre, S-a făcut în mod real Om și Și-a asumat moartea din iubire pentru cei muritori? "Cine ar putea crede o asemenea nebunie?" - se întreabă, revoltați, de două mii de ani, cei ce nu îndrăznesc să creadă că Adevărul este atât de aproape de ei? Cine ar putea crede că Adevărul a fost pipăit, văzut, auzit, că Adevărul întrupat a locuit printre oameni fiind Om ca și ei? Și cine ar fi capabil vreodată să explice această "taină din veci ascunsă și de Îngeri neștiută"? Ce teolog, ce filosof, care înțelept al acestei lumi ne-ar putea lămuri vreodată din ce motiv El, Adevărul, "iubind pe ai Săi, cei din lume, i-a iubit până la sfârșit" (In13, 1), adică până la "nebunia" de a Se sacrifica El Însuși pentru ei? Cum se face că Izvorul nesfârșit al adevărului, al iubirii, al existenței, Dumnezeul Cel adevărat și unic este, totodată, Om adevărat, asumându-Și în Persoana Sa divină toate ale noastre cu excepția păcatului?
"Conceptele creează idoli despre Dumnezeu; doar uimirea pricepe ceva despre El" - observa, în acest sens, Sfântul Grigorie al Nyssei, iar teologul ortodox contemporan Paul Evdokimov nota, în lucrarea sa "Cunoașterea lui Dumnezeu în Tradiția răsăriteană": "Cuvântul "Dumnezeu" este, pentru Sfinții Părinți, vocativul prin care-L chemăm pe Cel negrăit".
Pentru noi, cei care acceptăm în mod liber că Iisus Hristos este Adevărul, credința cea adevărată este, în mod evident, credința că există un Dumnezeu unic în Ființă și întreit în Persoane și că Iisus, Una dintre Aceste Ipostasuri/ Persoane, S-a făcut și Om pentru noi, S-a sacrificat și a înviat, S-a înălțat la ceruri, făgăduind să rămână în veci cu noi și-n inimile noastre.
Noi nu deținem Adevărul, ci Îl mărturisim și-L iubim, căci Adevărul este Iisus Hristos! De aceea, mărturisirea adevărului implică respectarea libertății celuilalt, dragostea și respectul pentru fiecare persoană creată după chipul acestui Adevăr veșnic și ipostatic Care este Dumnezeu. Dacă sperăm să trăim în Adevăr, Care este și Iubire, atunci datori suntem să recunoaștem în oricine un potențial mărturisitor al Adevărului, un suflet pentru care Adevărul a venit în trup.
Care dintre confesiunile creștine este cea adevărată?...
Păi, eu cred că Ortodoxia, confrații catolici vor spune că sunt mai ortodocși decât noi, protestanții... ne vor excomunica pe toți, ca fiind niște eretici ce ne-am îndepărtat de la sensul autentic al Scripturii și de la credința vie a Bisericii primare.
Și ce se-ntâmplă atunci?
Există două posibilități:
a. rămânem în iubire (deci și în Adevăr) și, smerit, ne recunoaștem a fi noi înșine la începutul drumului căutării lui Hristos, într-un proces de "conversio continua" și rămânem, în același timp, consecvenți dogmelor sfintei noastre Ortodoxii;
b. ne lăsăm cuprinși de duhul mândriei, de vechea ispită de a ne crede drept unicul popor ales și, în acest caz... căzând din dragoste, pierdem înțelegerea autentică a adevărului, orizontul nostru spiritual se limitează la repetarea unor formule și Ortodoxia noastră se transformă în ortodoxism.
Noi nu suntem nici avocații, nici propagandiștii Adevărului, ci martorii Acestuia. Nu noi apărăm Adevărul, ci Adevărul ne apără pe noi!

Slavă lui Dumnezeu pentru toate!

leonte 18.01.2013 18:47:04

Credinta fiecarui cleric este ca el detine adevarul; iar daca ar fi ca toti ceilalti sa fie gasiti vinovati de IAD, apoi e clar ca el va fi singurul mantuit dintre contemporanii sai. Orice om(mirean sau cleric) care chiar gandeste despre sine ca are toate sansele sa mearga in iad, nu indeamna pe altii sa urmeze lui, nici nu da din coate sa spuna "un cuvant de folos". Eu in felul acesta caut sa ma feresc de popii mincinosi ai vremurilor de pe urma.
Astfel de discernamant am.
O fi bun, o fi rau?...
Multumesc lui Dumnezeu pentru cat am.


Ora este GMT +3. Ora este acum 02:28:09.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.