![]() |
De la celebritate la monahism
Topicul Ekaterinei despre părintele Rafail Noica m-a dus cu gândul la alte exemple de oameni cu origine, să-i zicem, celebră (sau celebri ei înșiși) care au ales în viață un drum mult diferit de al părinților sau și-au schimbat propriul drum după o experiență mai lungă în alt domeniu.
Știam că fiul Valeriei Seciu este călugăr pe muntele Athos (părintele Daniil), iar acum am găsit și următorul link: http://www.libertatea.ro/detalii/art...ta-303229.html Vă rog să scrieți aici despre astfel de oameni, cred că sunt exemple minunate pentru alegerea lucrurilor cu adevărat importante în viață. Probabil există jurnale sau alte mărturii ale lor/ despre ei, aș fi interesată să le citesc. |
Despre părintele Daniil (Alexandru Cotescu)
|
Maica Ecaterina (Monica/ Elena Fermo)
|
Domnita Ileana, devenita maica Alexandra, fiica reginei Maria
http://www.formula-as.ro/2006/712/so...busulenga-6896 Romanul autobiografic (engleza) - http://www.tkinter.smig.net/Princess...gain/index.htm si se mai gasesc informatii pe net... |
Citat:
|
Câteva relatări: http://balcic-si-bran.blogspot.ro/20...e-arsenie.html
|
Actorul Dragos Paslaru, devenit calugarul Valerian de la Frasinei
http://www.crestinortodox.ro/parinti...ru-127204.html http://www.romanialibera.ro/cultura/...ni-182422.html |
Vă mulțumesc pentru mesaje! Deja am început să citesc din jurnalul Monicăi Fermo și voi continua cu materialele postate de voi.
Mai "vorbim" :-) |
Un bancher din Constanta care era implinit din punct de vedere material ,a ales calea monahismului : http://www.adevarul.ro/locale/consta...480552240.html (articolul e din 2011).
|
Despre Sfantul Cozma, frate de imparat, la par. Cleopa - http://www.albaceteortodox.es/duhovn...i-cu-pr-cleopa
Mie mi-a placut tare mult o poveste a lui I. Agarbiceanu, "Pustnicul si ucenicul" - http://www.scribd.com/doc/7131381/Pustnicul-Si-Ucenicul - pe care ti-o recomand cu mare drag, cand vei avea timp. Se vorbeste despre un fiu de boier bogat si foarte framantat sufleteste, care ajunge la un sihastru. Dupa ce parcurge un lung drum initiatic si ajunge de la necredinta la credinta, doreste sa se calugareasca si sa ramana in sihastrie cu batranul. Acesta insa nu ii permite, afland povestea vietii sale. Socoteste ravna ucenicului doar dragoste de sine si il indeamna sa se intoarca acasa si sa se straduiasca sa isi impace parintii, sa isi chiverniseasca bine averile, sa se implice in societate si sa lupte in batalii, adica sa duca o viata in lume, corespunzatoare pozitiei sale: "— Dar întors în lume, o să cad din nou în toate ispitele de mai înainte. Nu sunt încă așa de tare ca să nu mă pot îneca între valuri. Mi-e frică, părintele meu, zise Ilarion cel tânăr izbucnind din nou în lacrimi. Sunt un lujer abia crescut din tulpina Domnului. Lasă-mă aici să ajung stejar vârtos, și voi pleca apoi. — Temerea ta e zadarnică, fiule. Ispita te poate ajunge, cum știi, și aici ca și în lume. Și aici te poți frânge. Dar nu este leac mai tare împotriva ispitei decât închinându-ți toată viața ta altora. De astfel de oameni fuge mai tare necuratul decât de postelnici și de cei ce se roagă ziua și noaptea, cum facem noi aici la munte. Tu, Ilarioane, trebuie să-ți mai aduci aminte că te cheamă Nichifor Preda. Că moșii și strămoșii tăi au luptat pentru țară, au fost sfetnici ai Voivozilor și au ridicat biserici de închinare. Neamul tău este unul care s-a deosebit prin fapte bune. Ce s-ar întâmpla dacă toți cari au un cap, au avere, au cunoștințe frumoase, și mai ales au inima curată și sunt cinstitori ai legii, ar părăsi moșia și s-ar adăposti la munte, pentnu că le-ar fi mai ușor să rămână cinstitori ai Domnului? Țara, moșia cea mare, ar rămâne pe mâna oamenilor răi. Și tu știi, fiule, pentru Țara asta a Românilor, câți inși și-au pus viața, slujind-o, de la începutu-i până azi? Noi, cei de-acum, trebuie să o lăsăm moștenire celor ce vor veni după noi. Toți cei buni și pricepuți trebuie să se înjuge și să tragă unde e mai greu..." Ucenicul face ascultare , se intoarce in lume, unde isi impaca parintii, isi slujeste tara, devine sfetnicul voievodului, duce o viata in slujba celorlalti, dar vietuieste mereu in austeritate si in singuratate, asemeni unui calugar. La batranete, dupa ce isi indeplinise datoria in lume si ramasese ciung intr-o batallie, se retrage intr-o manastire, nestiut de nimeni: "Ci, după un an, un frate care a adunat milă prin țară, s-a înapoiat cu spaimă mare. A intrat la stareț cu răsuflarea oprită: — Știi Prea cuvioșia ta pe cine ai primit între monahi? Știi cine este Ilarion Ciungul? — Din neam boieresc trebuie să fie, și dintre creștini evlavioși, dacă a făcut o danie ca asta, și dacă a fugit de lume. — E Nichifor Preda, preacuvioase. — Sfetnicul lui Vodă? — Mâna lui dreaptă. Toată mănăstirea se înspăimântă. Îi sosise vestea până aici,de mulți ani. Toată lumea îl lăuda, dar se și temea de el. Nici starețul, nici alt monah nu cuteză să-l întrebe dacă el era cu adevărat Nichifor Preda. Dar cu toții simțiră că, pe lângă Dumnezeu, mai este acum cineva care priveghează la viața lor. Cei cari erau aplecați la patima vinului împuținară mereu măsura, pâna ce ajunseră să nu-l mai guste decât la praznicele mari. Cei care erau lăcomoși la mâncare, începură a se obișnui cu postul și cu ajunul. Cei cu gura plină de clevete, își mușcau limba și se păzeau. Și fu mare înviorare întru cele sfinte în toată mănăstirea. Chiar și sfinția sa starețul bătea mai multe metanii ca mai înainte și în post nu se mai îndulcea cu untdelemn. Ilarion Ciungul trăia însă ca și mai înainte, în umilință și în rugăciune, gata să slujească orișicui. El nu știa nimic cum se făceau toți frații mai buni, fiind el în mijlocul lor." |
Am primit de curand pe un mail de la o prietena despre Dragos Paslaru si fiul Valeriei Seciu si al lui Octavian Cotescu. Acesta din urma este monah in Athos.
Daca nu ma insel si alt actor a devenit calugar (sau preot): Razvan Ionescu. |
Acuma, să nu vă supărați, am și eu o întrebare, pentru ortodocși.
Dacă povestea despre Nichifor Preda este adevărată, de ce au unii ortodocși cuvinte grele de spus cu privire la călugării războinici catolici, cum ar fi Tempierii sau Ospitalierii (cunoscuți, în modernitate și sub numele de maltezi ( http://www.maltez.ro/ ) ? |
Citat:
http://www.crestinortodox.ro/parinti...os-124966.html http://www.crestinortodox.ro/parinti/parintele-themi-ateul-devenit-preot-misionar-africa-123601.htm |
Citat:
Monahismul inseamna sa-ti dedici viata lui Dumnezeu, in saracie, ascultare, feciorie, rugaciune. Monahismul este o cale a desavarsirii, a sfintirii de sine, a indumnezeirii. Asta este vederea corecta asupra monahismului, ortodoxa; catolicismul ar trebui sa aiba exact acelasi monahism ca si cel ortodox, pentru ca istoria comuna arata ca si catolicii au aceeasi invatatura ca si noi, si catolicii cinstesc aceeasi sfinti ca si noi. Calugar razboinic? Ce este lucrul asta? Ioan Botezatorul nu a avut sabie. Petru a fost certat pentru ca a ridicat sabia. Ucenicii lui Hristos sunt oameni ai Duhului Sfant si ai pacii si nu ai sabiei. Nu poti pune sub numele de "calugar" nimic altceva decat notiunea de ucenic al lui Hristos care se desavarseste urmand intru totul cuvantul: "cine vrea sa urmeze Mie, sa se lepede de Sine si sa-mi urmeze mie". Ortodocsii refuza numele acesta de "calugar razboinic". Iar realitatea arata ca aceste "ordine" de "calugarii" au evoluat in cu totul altceva, in organizatii care urmareau imbogatirea, si care s-au abatut binisor de la "calugarie si razboi", de aici si prostul renume al templierilor. Soldatii nu sunt calugari; calugarii nu sunt soldati; soldatii care doresc mai mult de la viata sa urmeze complet viata monahala. Nu poti zice ca iti place fecioria dar tu omori pe banda rulanta oameni in razboi si abia astepti razboiul si varsarea de sange. Este un comportament duplicitar care mie mi se pare ca e de fatada. |
Pt. Hristos nici macar nu incape ideea de razboi !
Care este atunci sensul si consistenta dragostei (mai cu seama al Izvorului Dragostei !) daca noi vorbim de razboi ? Vreti sa spuneti ca in mod divin , in mizerie se gaseste diamant , sau hrana de toate zilele ? Inca incercati sa indreptatiti o prostie si o eroare evidenta ? Cautati in toata ortodoxia si vedeti nu numai daca exista calugari razboinici , ci daca cumva a pornit vreo data o gilceava/razboi de la ortodoxia adevarata (nu fractiuni si schismatici). Ce vorbim noi aici ? Dar de, acesta este stilul catolic ! |
Marea Ducesă Elisabeta Fiodorovna devine calugarita, apoi sfanta, cu moaste in Tara Sfanta (Ghetsimani)
http://www.crestinortodox.ro/sfinti/...vna-73093.html |
ar mai fi si Mariana Buruiana
Actriță de prim rang a scenei și cinematografiei românești, Mariana Buruiană (55 de ani) s-a retras, la câțiva ani după 1990, din lumina reflectoarelor. Chiar dacă nu s-a călugărit, ea și-a dedicat viața credinței întru Hristos, fiind și autoarea unei cărți, “Taina mărturisirii”. O apariție angelică, un chip diafan și-o sensibilitate aparte. Acestea o definiseră pe Mariana Buruiană, pe vremea în care era una dintre renumitele actrițe ale Teatrului Bulandra, dar și ale cinematografiei noastre. Zecile de roluri în teatru, dar și din filme - dintre care rămâne de neuitat cel din “Domnișoara Christina” (1994) - o transformaseră într-una dintre cele mai apreciate artiste ale generației sale. La câțiva ani după Revoluție însă, Mariana Buruiană a abandonat cariera ce-i oferise un nume în ochii publicului. Ca într-o adevărată revelație, s-a apropiat de credință și de Hristos. http://www.evz.ro/detalii/stiri/mari...a--847718.html |
Citat:
|
un alt exemplu frumos este al prof patrulescu(monahul iona de la oasa).
un profesoruniversitar, cu studii la oxford schimba catedra universitatii cu umila chilie de calugar. un om de o inalta tinuta morala, schimband vietile celor care l-au cunoscut. http://cafeneaualuitenace.blogspot.r...parintele.html |
Ora este GMT +3. Ora este acum 16:42:08. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.