Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Sfanta Liturghie (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5049)
-   -   Mini-Sfanta Liturghie?!?!?! (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=15369)

valahu94 09.08.2012 15:08:34

Mini-Sfanta Liturghie?!?!?!
 
Doamne ajuta!

Este un caz al unui parinte din Bucuresti care a decis sa scurteze Sfanta Liturghie (motivul ar fi acela ca este prea cald afara...). As dori sa stiu daca acest lucru este permis? Din cate am inteles acel parinte a scos Antifonul III (fericirile) si alte segmente esentiale, astfel ca acum Sfanta Liturghie nu mai are nici macar o ora, terminandu-se pe la 10:20 duminica. Destui credinciosi care merg la acea biserica au fost chiar smintiti din aceasta cauza.

Astept cu nerabdare un raspuns in legatura cu autoritatea sau imputernicirea pe care o are un parinte sa faca acest lucru (poate sunt intr-adevar unele parti din Sfanta Liturghie peste care se poate sari, desi nu cred), eventual si sfaturi in legatura cu ce ar trebui sa se faca in acest caz.

Mosh-Neagu 09.08.2012 15:18:24

Caldura e uneori o problema, dar pentru o anumita categorie de mireni, nu pentru preot. Luni, spre exemplu, am decis sa merg la manastirea Trotusanu unde slujeste un parinte cu totul deosebit. Si unde ma asteptam sa fiu cat de cat la inceput, aproape ca imi era rusine cand am vazut ca abia am ajuns in momentul "fericirilor"... Din cauza caldurii, parintele anuntase cu saptamani in urma ca slujba va incepe mai devreme. Cat despre "scurtat"... nu vreau sa ma gandesc la pedeapsa celor care o fac...

Hector 09.08.2012 21:27:10

Citat:

În prealabil postat de valahu94 (Post 464208)
Doamne ajuta!

Este un caz al unui parinte din Bucuresti care a decis sa scurteze Sfanta Liturghie (motivul ar fi acela ca este prea cald afara...). As dori sa stiu daca acest lucru este permis? Din cate am inteles acel parinte a scos Antifonul III (fericirile) si alte segmente esentiale, astfel ca acum Sfanta Liturghie nu mai are nici macar o ora, terminandu-se pe la 10:20 duminica. Destui credinciosi care merg la acea biserica au fost chiar smintiti din aceasta cauza.

Astept cu nerabdare un raspuns in legatura cu autoritatea sau imputernicirea pe care o are un parinte sa faca acest lucru (poate sunt intr-adevar unele parti din Sfanta Liturghie peste care se poate sari, desi nu cred), eventual si sfaturi in legatura cu ce ar trebui sa se faca in acest caz.

O Liturghie completa, fara lalaieli tipice psalticii sau coralei tine cam/aproape/in jur o ora. In general Liturghiile tin cam 1:30-1:45 min, cu tot cu sus-numitele cantari rare si eventual predica; impartasirea preotului/credinciosilor. Depinde de obiceiul preotului; cantaretilor, parohiei respective. Liturghia se poate canta mai rar sau mai repede. De obicei se poate pierde sau recupera timp la raspunsurile pentru ectenii sau la rugaciunea Heruvicului.
In Postul Adormirii Maicii Domnului, sunt parohii unde in loc de Antiofonul III (fericirile) se canta imnul Aparatoare Doamna, in cinstea Maicii Domnului.
Este important la ce ora a inceput liturghia, pentru a se da o parere buna. Daca ea a inceput la/sau in jur de 9, se poate termina fara probleme la 10:20 - 10:30
Asadar depinde. Cred ca ai auzit pareri total neavizate.
Ar fi bine ca preotul respectiv sa explice comunitatii de ce slujba se termina asa devreme.

Dumitru73 09.08.2012 21:57:59

Citat:

În prealabil postat de valahu94 (Post 464208)
Doamne ajuta!

Este un caz al unui parinte din Bucuresti care a decis sa scurteze Sfanta Liturghie (motivul ar fi acela ca este prea cald afara...). As dori sa stiu daca acest lucru este permis? Din cate am inteles acel parinte a scos Antifonul III (fericirile) si alte segmente esentiale, astfel ca acum Sfanta Liturghie nu mai are nici macar o ora, terminandu-se pe la 10:20 duminica. Destui credinciosi care merg la acea biserica au fost chiar smintiti din aceasta cauza.

Astept cu nerabdare un raspuns in legatura cu autoritatea sau imputernicirea pe care o are un parinte sa faca acest lucru (poate sunt intr-adevar unele parti din Sfanta Liturghie peste care se poate sari, desi nu cred), eventual si sfaturi in legatura cu ce ar trebui sa se faca in acest caz.

nimeni, oricine ar fi nu are dreptul să scurteze Liturghia.
dar sa nu le incurcam.
uneori, vezi PS 145, se scrie că în practică nu se mai citesc, la bisericile de mir.
și nu știu câtă lume ar rezista dacă s-ar citi TOT.
eu am.mers câțiva ani la o biserică, unde utrenia ținea 3 ore. se cântau toate canoanele din Minei.
iar Liturghia se terminaa 13.00-13.30.
în condițiile în care Utrenia începea la 7.00.
dacă unele părți, de care noi știm, nu se mai citesc, poate avea un sens.
un exemplu. slujba nunții.
fiecare am participat la mai multe astfel de slujbe.
uneori slujba durează jumătate din timpul știut.
si unii vocifereaza.
dar tu afli că slujba Cununiei fusese făcută înainte...

Mihnea Dragomir 09.08.2012 22:37:32

Ce repede mai judecăm ! Ce mult semănăm cu fariseii, care Îl acuzau pe Domnul că S-a așezat la masă omițând ritualul abluțiunii !

"Mda. Numai că El era Dumnezeu, lucru pe care fariseii nu îl pricepeau. Avea acest drept !" parcă aud spunându-se. Dar noi, oare pricepem cine este preotul ? Pricepem noi că el, în exercițiul oficiului său, este Cristos ? Ceea ce nu pricep mulți forumiști, iată că pricep țărăncile simple. Ele își ating fruntea sau buzele de veșmintele preotului, actualizând cunoscuta întâmplare evanghelică cu femeia bolnavă. Ce mult ne asemănăm protestanților, care deprivează preoția de orice dimensiune sacramentală, verticală, care pe presbiter nu îl văd acționând in persona Christi capitis, ci ca simplu propagator al Bibliei!

"Bine, bine, dar chiar așa, orice abuz liturgic ar face preotul, noi trebuie să tăcem ??". Desigur că nu. Pe de altă parte, legea morală ne interzice judecata temerară și ne invită a pleca, mai întâi, de la presupunerea bunei intenții. A oricui, dar mai ales a unui slujitor al altarului. Că, poate că omul suferea de o afecțiune tiroidiană, ori era cardiac și căldura din ultimele zile, oricum îngrozitoare chiar și pentru noi, cei sănătoși la trup, ar fi putut să îl ducă la imposibilitatea săvârșirii altfel a Sf Liturghii ? La o acțiune din necesitate s-a gândit cineva ? Îmi amintesc de preoții închisorilor. Ei au fost siliți, de multe ori, să își facă datoria în condiții foarte imperfecte. Nu cred că, la Aiud, mitropolitului meu i-au adus dicherele și tricherele, nici cârja ori engolpioanele. Mai degrabă cred că nici reverendă nu a avut, ci a fost silit să oficieze în celula lui în zeghe. Rănile bătăilor suferite de dragul lui Cristos i-au împodobit grumazul, în chip de omofor. El nu avea decât strictul necesar pentru Sfânta Prefacere: vinul, adus prin vreun caraliu cu frică de Dumnezeu, pâine din aceea amară a deținuților și propria sa ordinare sacră ca preot al lui Cristos. Și totuși, cred cu tărie că ceea ce colegii lui de temniță, care formau congregația, au luat a fost cu adevărat Sfântul Trup și Sfântul Sânge al Domnului. Și mai cred că Domnul S-a bucurat văzându-Se chemat astfel și nu a trecut Liturghiile acelea în cartea păcatelor, spre osândă, ca nedemnă slujire, ci spre iertarea păcatelor omenești și spre mai marea glorie a Lui. Antifoane ? Cădire ? Aspersie cu apă sfințită ? Hai să fim serioși, creștinii catacombelor roșii au fost lipsiți de toate, totuși se bucurau ca niște copii de Liturghiile pe care le puteau face, așa cum erau.

Poate că tot din necesitate a acționat și preotul acela. Mi-l închipui, mai întâi, cu fruntea îmbrobonată de sudoare. Dar a dus proscomidia la bun sfârșit. Apoi, la "Împărate Ceresc", deja un văl de căldură îi inundă pieptul, făcându-l să respire cu greutate. Gura i se usca în timpul tămâierii, când ochii tuturor credincioșilor erau spre el. Era clar. Ceva va trebui scurtat. Nu din Liturghia Darurilor, poate că Domnul se va supăra. Dar slujba trebuie dusă la bun sfârșit. Ceva din Liturghia Cuvântului. Și așa, acel preot-om a ales să renunțe la citirea Fericirilor. Ce mare crimă a făcut ? Nu le știți ?? Atunci am să vă spun eu una: "Fericiți cei blânzi, că aceia vor moșteni Pământul!".

valahu94 09.08.2012 22:46:47

Citat:

În prealabil postat de Hector (Post 464283)
O Liturghie completa, fara lalaieli tipice psalticii sau coralei tine cam/aproape/in jur o ora. In general Liturghiile tin cam 1:30-1:45 min, cu tot cu sus-numitele cantari rare si eventual predica; impartasirea preotului/credinciosilor. Depinde de obiceiul preotului; cantaretilor, parohiei respective. Liturghia se poate canta mai rar sau mai repede. De obicei se poate pierde sau recupera timp la raspunsurile pentru ectenii sau la rugaciunea Heruvicului.
In Postul Adormirii Maicii Domnului, sunt parohii unde in loc de Antiofonul III (fericirile) se canta imnul Aparatoare Doamna, in cinstea Maicii Domnului.
Este important la ce ora a inceput liturghia, pentru a se da o parere buna. Daca ea a inceput la/sau in jur de 9, se poate termina fara probleme la 10:20 - 10:30
Asadar depinde. Cred ca ai auzit pareri total neavizate.
Ar fi bine ca preotul respectiv sa explice comunitatii de ce slujba se termina asa devreme.

Utrenia incepe la 8:00 si tine pana la 9:20, iar Sfanta Liturghie tine pana pe la 10:20. Am inteles ca la acea parohie parintele a hotarat sa se inceapa direct cu Apostolul (ceea ce inseamna ca se sare peste iesirea cu Sfanta Evanghelie), dar ma voi documenta mai bine dupa duminica aceasta. In orice caz, un prieten de la acea parohie a hotarat azi sa isi schimbe duhovnicul (care era respectivul parinte) dupa aceasta experienta :( ... El mi-a zis ca parintele ar putea fi chiar caterisit pentru trunchierea slujbei. Deci se observa clar consecintele unei decizii atat de radicale precum scurtarea Sfintei Liturghii. Dumnezeu sa-i dea gandul cel bun acelui parinte precum si luminarea cugetului si a sufletului.

Astept in continuare raspunsuri si fiti binecuvantati toti cei care ati lasat un mesaj si cei care veti mai lasa. Doamne ajuta!

valahu94 09.08.2012 22:55:01

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 464297)
Ce repede mai judecăm ! Ce mult semănăm cu fariseii, care Îl acuzau pe Domnul că S-a așezat la masă omițând ritualul abluțiunii !

"Mda. Numai că El era Dumnezeu, lucru pe care fariseii nu îl pricepeau. Avea acest drept !" parcă aud spunându-se. Dar noi, oare pricepem cine este preotul ? Pricepem noi că el, în exercițiul oficiului său, este Cristos ? Ceea ce nu pricep mulți forumiști, iată că pricep țărăncile simple. Ele își ating fruntea sau buzele de veșmintele preotului, actualizând cunoscuta întâmplare evanghelică cu femeia bolnavă. Ce mult ne asemănăm protestanților, care deprivează preoția de orice dimensiune sacramentală, verticală, care pe presbiter nu îl văd acționând in persona Christi capitis, ci ca simplu propagator al Bibliei!

"Bine, bine, dar chiar așa, orice abuz liturgic ar face preotul, noi trebuie să tăcem ??". Desigur că nu. Pe de altă parte, legea morală ne interzice judecata temerară și ne invită a pleca, mai întâi, de la presupunerea bunei intenții. A oricui, dar mai ales a unui slujitor al altarului. Că, poate că omul suferea de o afecțiune tiroidiană, ori era cardiac și căldura din ultimele zile, oricum îngrozitoare chiar și pentru noi, cei sănătoși la trup, ar fi putut să îl ducă la imposibilitatea săvârșirii altfel a Sf Liturghii ? La o acțiune din necesitate s-a gândit cineva ? Îmi amintesc de preoții închisorilor. Ei au fost siliți, de multe ori, să își facă datoria în condiții foarte imperfecte. Nu cred că, la Aiud, mitropolitului meu i-au adus dicherele și tricherele, nici cârja ori engolpioanele. Mai degrabă cred că nici reverendă nu a avut, ci a fost silit să oficieze în celula lui în zeghe. Rănile bătăilor suferite de dragul lui Cristos i-au împodobit grumazul, în chip de omofor. El nu avea decât strictul necesar pentru Sfânta Prefacere: vinul, adus prin vreun caraliu cu frică de Dumnezeu, pâine din aceea amară a deținuților și propria sa ordinare sacră ca preot al lui Cristos. Și totuși, cred cu tărie că ceea ce colegii lui de temniță, care formau congregația, au luat a fost cu adevărat Sfântul Trup și Sfântul Sânge al Domnului. Și mai cred că Domnul S-a bucurat văzându-Se chemat astfel și nu a trecut Liturghiile acelea în cartea păcatelor, spre osândă, ca nedemnă slujire, ci spre iertarea păcatelor omenești și spre mai marea glorie a Lui. Antifoane ? Cădire ? Aspersie cu apă sfințită ? Hai să fim serioși, creștinii catacombelor roșii au fost lipsiți de toate, totuși se bucurau ca niște copii de Liturghiile pe care le puteau face, așa cum erau.

Poate că tot din necesitate a acționat și preotul acela. Mi-l închipui, mai întâi, cu fruntea îmbrobonată de sudoare. Dar a dus proscomidia la bun sfârșit. Apoi, la "Împărate Ceresc", deja un văl de căldură îi inundă pieptul, făcându-l să respire cu greutate. Gura i se usca în timpul tămâierii, când ochii tuturor credincioșilor erau spre el. Era clar. Ceva va trebui scurtat. Nu din Liturghia Darurilor, poate că Domnul se va supăra. Dar slujba trebuie dusă la bun sfârșit. Ceva din Liturghia Cuvântului. Și așa, acel preot-om a ales să renunțe la citirea Fericirilor. Ce mare crimă a făcut ? Nu le știți ?? Atunci am să vă spun eu una: "Fericiți cei blânzi, că aceia vor moșteni Pământul!".

Iti respect opinia si voi incerca sa fac unele mentiuni fara a judeca (prea mult). E o comparatie un pic cam exagerata aceea intre ce se facea in inchisori si conditiile pe care le avem astazi, dar am inteles ideea. Pe de alta parte ai fost un pic cam dur cu afirmatia legata de Fericiri si daca ar fi cum spui tu unii oameni nici n-ar mai veni la Sfanta Liturghie pentru ca o stiu deja (sau o pot gasi in nenumarate carti sau pe net)... Am inteles ca cei care merg la acea biserica vor vorbi cu parintele dupa slujba spre a clarifica lucrurile.

Doamne ajuta si iarta-ma pentru lipsa de blandete!

sophia 09.08.2012 23:33:11

Mi s-a spus ca sunt 42 de grade in Bucuresti zilele astea (oficial anuntate si s-ar putea sa fie chiar mai mult).
Eu nu stiu ce doriti. Imi inchipui ce chin trebuie sa fie acolo.
Am inteles ca ati avut si utrenie, deci toata slujba a durat 2 ore si ceva.
Eu cred ca la asemenea temperaturi au si ei ceva dispozitii speciale, ca sa nu pice oamenii.
Si sa stai pe caldura aia fara apa, in inghesuiala.
Doamne, cum puteti gandi.
Si stiti cum se simte un preot sub vesmintele acelea? Incercati sa va imaginati.
Si la strana stiti cum este, sa mai si canti intr-una? Fara aer, ca strana este departe de usa (daca si asta este lasata deschisa).

Fiti bucurosi ca sunteti sanatosi si tari si nu vi se face rau in biserica.

Si nu cred ca nu se iese cu Sf.Evanghelie.

Va rog sa intelegeti si pe preoti si pe alti credinciosi care abia rezista la asemenea temperaturi!

glykys 09.08.2012 23:54:11

Valahule, uite aici textul Sfintei Liturghii a Sf. Ioan Gura de Aur - http://www.biserica.org/Publicatii/R...hia/index.html.
Poate iti foloseste. Este foarte grav daca e adevarat ce spui.

ioan cezar 10.08.2012 01:33:47

Cat despre, mai degraba, comportamentul nostru la Sfanta Liturghie.... http://www.crestinortodox.ro/predici...ujba-1-22.html

Laura19 10.08.2012 07:14:01

La Biserica unde merg eu Utrenia incepe la 9 si cu tot cu Sfanta Liturghie, totul se termina la 1:00-1:30 pm. Si nimeni nu boceste ca e prea mult.
Nu are voie sa scurteze Sfanta Liturghie sub nici o forma. Si asa s-au scos o gramada de randuieli (Botezul,Cununia), s-au cenzurat acatiste si s-au schimbat anumite cuvinte din rugaciuni.
Preotul trebuie sa faca toata slujba, si chiar daca ar lua Biserica foc, nu are voie sa iasa pana nu termina Sfanta Liturghie. Nu e de joaca cu treburile astea.

Asta la modul general; ce l-a determinat pe acel preot sa scurteze slujba, nu stiu. Nu avem voie sa il judecam, dar nici sa ne calcam in picioare credinta de dragul scuzelor-ca'i prea cald, ca'i prea frig. Cu incredere in Dumnezeu se poate sta si in aceste conditii la Sf.Liturghie, asa se si testeaza credinta si ravna noastra. Sunt curioasa cum rezista ortodocsii din Egipt/Turcia la Sfanta Liturghie, mai ales ca e mult mai cald la ei. Daca in sitautii de genul acesta fugim si ne plangem, cand ni se va cere sa punem capul pe butuci ptr. ortodoxie sau sa suferim precum crestinii din primele veacuri, ce o sa facem?

Bine ca este un acest caz despre care vorbesti, si nu este raspandit. Roaga-te ptr. acel preot sa il lumineze Dumnezeu si sa ii arate unde greseste. Daca te sminteste si iti provoaca ispite-judecata,revolta-, mai bine schimba Biserica la care mergi, dar nu uita sa te rogi ptr. acel parinte.

valahu94 10.08.2012 11:18:35

Citat:

În prealabil postat de Laura19 (Post 464346)
La Biserica unde merg eu Utrenia incepe la 9 si cu tot cu Sfanta Liturghie, totul se termina la 1:00-1:30 pm. Si nimeni nu boceste ca e prea mult.
Nu are voie sa scurteze Sfanta Liturghie sub nici o forma. Si asa s-au scos o gramada de randuieli (Botezul,Cununia), s-au cenzurat acatiste si s-au schimbat anumite cuvinte din rugaciuni.
Preotul trebuie sa faca toata slujba, si chiar daca ar lua Biserica foc, nu are voie sa iasa pana nu termina Sfanta Liturghie. Nu e de joaca cu treburile astea.

Asta la modul general; ce l-a determinat pe acel preot sa scurteze slujba, nu stiu. Nu avem voie sa il judecam, dar nici sa ne calcam in picioare credinta de dragul scuzelor-ca'i prea cald, ca'i prea frig. Cu incredere in Dumnezeu se poate sta si in aceste conditii la Sf.Liturghie, asa se si testeaza credinta si ravna noastra. Sunt curioasa cum rezista ortodocsii din Egipt/Turcia la Sfanta Liturghie, mai ales ca e mult mai cald la ei. Daca in sitautii de genul acesta fugim si ne plangem, cand ni se va cere sa punem capul pe butuci ptr. ortodoxie sau sa suferim precum crestinii din primele veacuri, ce o sa facem?

Bine ca este un acest caz despre care vorbesti, si nu este raspandit. Roaga-te ptr. acel preot sa il lumineze Dumnezeu si sa ii arate unde greseste. Daca te sminteste si iti provoaca ispite-judecata,revolta-, mai bine schimba Biserica la care mergi, dar nu uita sa te rogi ptr. acel parinte.

Multumesc pentru raspuns, Laura. Foarte bine si crestineste gandit. Este interesant cum raspunsurile difera foarte mult pe topicul acesta, dar cred ca depinde de "nivelul de credinta" al fiecaruia. Se observa totusi atitudinea romaneasca: "Las-o ca merge si asa". Bine ca prima judecata este individuala...

Ma voi ruga pentru acel parinte si astept in continuare si alte pareri. Doamne ajuta!

Annyta 10.08.2012 11:31:34

Și la biserica noastră, pe timp de vară, se începe slujba mai devreme (pe la 8 Utrenia, 9 Sfânta Liturghie) și se termină pe la 10.30 - 11.00. Nu am motive să cred că nu ar fi completă, poate se mai "recuperează" din timp prin "rapiditate", așa cum spunea și Hector - însă nu prin omisiune.

Mihnea Dragomir 10.08.2012 12:39:23

Citat:

În prealabil postat de valahu94 (Post 464400)
Ma voi ruga pentru acel parinte

Foarte bine faceți. Mereu e bine să ne rugăm pentru preoții noștri, așa cum așteptăm ca ei să se roage pentru noi. Aș îndrăzni, totuși (deși parcă văd că iar îmi veți vorbi despre asprime) să fac o mică de tot completare.

Eu, unul, destul de rar am văzut preoți care să scurteze în mod semnificativ Sf Liturghie, sărind peste părți, totuși, importante ale ei, așa cum sunt "Fericirile". În niciun caz nu aș spune că acesta este un lucru caracteristic.

În schimb, am văzut, și încă extrem de des, laici care scurtează Sf Liturghie. "Mă grăbesc la biserică, iese preotul cu Darurile" mi-a fost dat să aud. Uneori ajung direct la predică. Am auzit des expresia "merg la biserică, să aprind o lumânare". Și, într-adevăr, oamenii intră și ies după 5 minute în pridvor să aprindă lumânarea. Și duși sunt. Desigur, este vorba de acei laici, puțini, care încă mai calcă Duminica pe la slujbă (mai exact prin fața ei) și care, dacă ar fi să răspundă unui chestionar, ar pune bifă pe răspunsul "practicant" și nu de aceia, mai mulți, care nici nu mai calcă pe acolo. Un du-te-vino permanent este ceea ce se poate observa în pridvorul oricărei biserici din Capitală și nu numai, pe unde am fost.

Toate astea arată că noi avem convingerea că există o obligație a preotului de a nu scurta Sf Liturghie. În schimb, nu ar exista o obligație a laicilor de a fi prezenți, cu trupul, cu mintea și cu inima, de la "Amin" până la "Amin", dacă nu chiar de la Proscomidie, atât Duminica, cât și în celelalte zile de sărbătoare notate cu roșu în calendar.

Iată de ce eu vă rog: dacă tot binevoiți să vă rugați pentru preotul acela, rugați-vă și pentru ca laicii să respecte obligația duminicală. Și, cum bun început rugăciunii este smerenia, puneți întrebarea: "Doamne, eu de câte ori am scurtat Sfânta Liturghie anul acesta ? De câte ori am lipsit cu totul, din alte motive decât binecuvântatele pricini ?"

sophia 10.08.2012 12:53:12

Mai intai ca ar fi bine sa nu judecam fara stim, gradul de credinta al fiecaruia, in functie de opiniile lui asupra unor subiecte.
Mi s-a parut cam rautacios ultimul mesaj al lui Valah si as putea sa spun si eu ca este ne-crestin. Dar trecem peste asta.

Vad totusi ca difera slujbele mult de la biserica la biserica. La Laura dureaza 4 ore totul! La Annyta 2-3 ore totul.

Cred ca depinde de mai multi factori: de viteza in care se canta si se "lucreaza", de lungimea predicii (la unii dureaza numai predica 1 ora), de cata lume este etc.

@Laura19 - nu stiu nici eu cum sunt slujbele in alte tari. Mai intai ce continut au. Nu stiu cum sunt construite.
Oamenii probabili ca sunt obisnuiti acolo cu temperaturile, nascuti in clima aceea. La noi nu. Clima s-a schimbat numai de vreo 20-25 ani incoace in felul asta.
Eu incercam sa inteleg totul, sa privesc prin mai multe unghiuri, sa aflu motive.
Si merg pe principiul evitarii extremelor: nici oameni fara biserica, dar nici biserica fara oameni.
Trebuie tinut seama si de oameni totusi.

Si nu stiu despre ce vorbesti. Nu s-a scos Cununie sau Botez, ci se fac dupa slujba, nu stiu ce acatiste s-au cenzurat.

Eu nu stiu si poate ca ar fi interesant de stiut de undeva cum si pe ce baze s-au facut aceste structuri de slujbe.
Unele cantari au ramas de acum doua mii de ani, desi azi nu mai sunt practicate traditiile respective (Ectenia celor chemati), altele se repeta mult (Ecteniile in general).
Exista si diferente intre biserici, ori ce s-ar spune. Eu poit sa compar.

In tara nu am auzit sa se cante duminica la Sf. Liturghie pentru morti, mai ales Vesnica pomenire. La noi se canta si la sfarsit se canta toate inca o data la slujba de parastas. Nu stiu care este sensul.

La unele biserici nu se citesc duminica acatiste si pomelnice pentru morti, ci numai vineri la vecernie, la altele se citesc toate. Deja asta inseaman vreo 1/2 ora pe putin.

La unele biserici se canta Fericirile, la altele Aparatoare Doamna, la altele poate altceva. La noi se canta cand una cand alta, dupa perioada.

La unele biserici se cant pricesne, la altele poate ca nu. Nu stiu sigur.

Si tot asa, multe diferente.
Am observat de o vreme ca nu se mai fac slujbe de vecernie obisnuite, ci numai Maslu. La aceste slujbe se citeau si acatiste pentru Sf.fecioara, sau sfantul zilei (mai important)
Nu am mai vazut slujba pentru sfintirea de paini ("...cele 5 paini").

Nu stim noi deciziile din BOR si nu putem cere socoteala preotului.
Si poate ca ar fi probleme destule de corectat...

Uitam sa spun: la noi de ex. dureaza slujba (Sf. Liturghie) cam 2-2,5 ore. Se canta insa si se slujeste destul de lent .

Dumitru73 10.08.2012 16:01:42

slujba
 
slujba și în special Liturghia nu ai voie să o scurtezi.
dar cred că nici nu e bine să o lungesti prea mult.
slujba trebuie făcută conform tipicului bisericilor de mir.
dar știți vorba aia: tipic tipic și la inima nimic ...

valahu94 10.08.2012 17:24:18

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 464411)
Foarte bine faceți. Mereu e bine să ne rugăm pentru preoții noștri, așa cum așteptăm ca ei să se roage pentru noi. Aș îndrăzni, totuși (deși parcă văd că iar îmi veți vorbi despre asprime) să fac o mică de tot completare.

Eu, unul, destul de rar am văzut preoți care să scurteze în mod semnificativ Sf Liturghie, sărind peste părți, totuși, importante ale ei, așa cum sunt "Fericirile". În niciun caz nu aș spune că acesta este un lucru caracteristic.

În schimb, am văzut, și încă extrem de des, laici care scurtează Sf Liturghie. "Mă grăbesc la biserică, iese preotul cu Darurile" mi-a fost dat să aud. Uneori ajung direct la predică. Am auzit des expresia "merg la biserică, să aprind o lumânare". Și, într-adevăr, oamenii intră și ies după 5 minute în pridvor să aprindă lumânarea. Și duși sunt. Desigur, este vorba de acei laici, puțini, care încă mai calcă Duminica pe la slujbă (mai exact prin fața ei) și care, dacă ar fi să răspundă unui chestionar, ar pune bifă pe răspunsul "practicant" și nu de aceia, mai mulți, care nici nu mai calcă pe acolo. Un du-te-vino permanent este ceea ce se poate observa în pridvorul oricărei biserici din Capitală și nu numai, pe unde am fost.

Toate astea arată că noi avem convingerea că există o obligație a preotului de a nu scurta Sf Liturghie. În schimb, nu ar exista o obligație a laicilor de a fi prezenți, cu trupul, cu mintea și cu inima, de la "Amin" până la "Amin", dacă nu chiar de la Proscomidie, atât Duminica, cât și în celelalte zile de sărbătoare notate cu roșu în calendar.

Iată de ce eu vă rog: dacă tot binevoiți să vă rugați pentru preotul acela, rugați-vă și pentru ca laicii să respecte obligația duminicală. Și, cum bun început rugăciunii este smerenia, puneți întrebarea: "Doamne, eu de câte ori am scurtat Sfânta Liturghie anul acesta ? De câte ori am lipsit cu totul, din alte motive decât binecuvântatele pricini ?"

Cred că ați pus problema dintro perspectivă care chiar m-a făcut să mă rușinez de faptul că am început acest topic. Iar pentru asta vă mulțumesc. Nici nu mai am ce replică să vă dau... Mă voi ruga atât pentru pentru părinte cât și pentru credincioși și voi încerca să încep rugăciunea cu smerenie, după cum ați sugerat.

Mulțumesc tuturor pentru răspunsuri și iertați-mi replicile agresive și necreștine. Doamne ajută!

Mihnea Dragomir 10.08.2012 17:58:35

Citat:

În prealabil postat de valahu94 (Post 464463)
Mă voi ruga atât pentru pentru părinte cât și pentru credincioși

Nu mă uitați nici pe mine ! De multe ori, în ultimul timp, nu m-am dus la Liturghii din timpul săptămânii, în zile de poruncă. Adică le-am scurtat de tot: le-am sărit, pretextând că trebuie să merg la serviciu. M-am mințit pe mine, dar nu și pe Dumnezeu: aș fi avut posibilitatea să fiu de față când Cristos m-a așteptat în Patenă și Potir, dacă m-aș fi trezit mai devreme în toate acele zile. Dar, am dormit dus, când nu m-am luat cu altele.

ale_sa 13.08.2012 20:21:25

Citat:

În prealabil postat de valahu94 (Post 464463)
mă rușinez de faptul că am început acest topic

RUSINEEE!!! Este o rusine sa gandesti atat de rau despre un preot care ti-a facut atat de mult bine si care este atat de dedicat comunitatii.

Pacat ca nu ai invatat nimic din toate slujbele. Poate pentru tine Sfanta Liturghie ar trebui sa tina 10 ore ca sa pricepi si tu ceva.

Sa inveti sa te gandesti si la ceilalti, nu doar la tine; sa te pui in locul unui om care nu se simte bine, care e nevoit sa se concentreze ore intregi fara sa puna un strop de apa in gura.

Poate scandalul pe care il pornesti tu sminteste comunitatea mai rau decat faptul ca unele rugaciuni sunt spuse in timp ce se canta.

In locul tau m-as duce in genunchi si i-as cere iertare numai pentru faptul ca am indraznit sa gandesc asa ceva despre un om atat de bland, serios, devotat, iubitor si grijuliu.

Si repet, RUSINE!!!

DragosP 13.08.2012 20:33:07

Ușurel voinicule!

ale_sa 13.08.2012 22:30:44

Citat:

În prealabil postat de valahu94 (Post 464463)
Mulțumesc tuturor pentru răspunsuri și iertați-mi replicile agresive și necreștine. Doamne ajută!

Imi pare rau totusi pentru tine si iarta-ma pentru raspunsul meu. Se vede ca esti dur incercat si cercetat. Pacat ca in aceasta perioada in loc sa te indeletnicesti cu postul si rugaciunea iti arde de rautati.

valahu94 14.08.2012 14:10:03

Citat:

În prealabil postat de ale_sa (Post 465113)
RUSINEEE!!! Este o rusine sa gandesti atat de rau despre un preot care ti-a facut atat de mult bine si care este atat de dedicat comunitatii.

Pacat ca nu ai invatat nimic din toate slujbele. Poate pentru tine Sfanta Liturghie ar trebui sa tina 10 ore ca sa pricepi si tu ceva.

Sa inveti sa te gandesti si la ceilalti, nu doar la tine; sa te pui in locul unui om care nu se simte bine, care e nevoit sa se concentreze ore intregi fara sa puna un strop de apa in gura.

Poate scandalul pe care il pornesti tu sminteste comunitatea mai rau decat faptul ca unele rugaciuni sunt spuse in timp ce se canta.

In locul tau m-as duce in genunchi si i-as cere iertare numai pentru faptul ca am indraznit sa gandesc asa ceva despre un om atat de bland, serios, devotat, iubitor si grijuliu.

Si repet, RUSINE!!!

Totuși, rușine pentru ce? Canoanele bisericii interzic clar scurtarea Sfintei Liturghii. Părintele trece de la cântarea Sfinte Dumnezeule, de la Utrenie, direct la citirea Apostolului și a Sfintei Evanghelii. Adică sare peste binecuvântare, ectenii, antifoane. Chiar și așa, asta o mai înțeleg, dar nu pot suporta gândul că trece peste ieșirea cu Sfânta Evanghelie. A fost cald într-adevăr, dar acum sunt cam 22 de grade, iar părintele a zis că vrea să țină acest gen de Liturghie până prin septembrie pe motivul că așa și-a propus programul "Liturghiilor de vară. Înțelege, te rog, că nu am nimic cu părintele, în afară de faptul că nu iese cu Sfânta Evanghelie (repet: ar putea fi caterisit pentru asta).
Nădăjduiesc că vei înțelege situația și mă rog la Dumnezeu să-i arate calea cea dreaptă, precum și mie păcătosului.

ale_sa 14.08.2012 15:43:28

Citat:

În prealabil postat de valahu94 (Post 464463)
Înțelege, te rog, că nu am nimic cu părintele, în afară de faptul că nu iese cu Sfânta Evanghelie.

Du-te si vorbeste direct cu Parintele. Nu mai agita apele pe forumuri, nu asta e solutia. Internetul pare ca apropie, usureaza, favorizeaza (orice vrei tu), dar nu e deloc asa. Du-te si poarta o discutie, fata in fata pentru a te linisti.

fallen 16.08.2012 16:30:16

Se poate, cred eu, ca slujba sa para mai scurta atunci cand sunt mai multi preoti sau un preot si un diacon. Nu cred ca e posibil sa se scoata vreo etapa sau sa se scurteze, ba din contra, sa se adauge unele in plus la anumite ocazii. Cel mult poate ca unii slujitori si/sau cantareti sa "vorbeasca, sa citeasca, sa cante, sa se miste mai repede sau mai incet. Cum am mai spus, daca sunt mai multi slujitori, e posibil sa-si imparta sarcinile. La fel am vazut la o manastire unde slujeau mai multi preoti, in timp ce ceilalti se imparataseau, unul a iesit si a tinut predica. La noi de exmplu atunci se citeste cazania; nu stiu daca asa se face peste tot, dar pana acum nu am pomenit sa se renunte la cazanie nici chiar in cele mai toride zile. S-a preferat sa se inceapa mai devreme, la 7-7,30, si poate asta ar fi solutia optima pe timp de vara. Am auzit ca in alte locuri asa se practica de obicei, mai ales la tara, se incepe foarte devreme, poate chiar pe la 6 si se termina pe la orele la care noi puturosii de-abia ne urnim de acasa. Si in Grecia tot asa se practica, am ajuns la biserica la 9,30- 9, 45 si era slujba la Tatal Nostru.

glykys 18.08.2012 19:03:35

Valahule, te-ai mai lamurit care e situatia? Ai stat de vorba cu parintele?


Ora este GMT +3. Ora este acum 02:47:28.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.