![]() |
Un exercitiu de imaginatie
Daca ati fi trait in vremea lui Hristos ce personaje biblice v-ar fi placut sa intalniti? :)
Dintre toate, cel mai mult si cel mai mult, mi-ar fi placut sa o vad putin, macar de la departare, pe Maica Domnului si sa il cunosc pe centurionul roman care L-a rugat sa ii vindece sluga. |
Mie mi-ar fi plăcut să-i cunosc pe cei trei crai de la Răsărit (regi, magi, prinți sau ce-or fi fost). Azi, cu atâtea și atâtea informații, e ușor să fii credincios. Dar ei, ca să ajungă să străbată mii de kilometri numai fiindcă calculele le-au arătat o stea ce nu avea ce să caute pe firmament, în plus informându-se ce ar putea semnifica acest eveniment astronomic, asta arată o adevărată deschidere spre credință a unor obișnuiți ai riglei, compasului și observațiilor științifice.
Eu, dimpotrivă, aș semăna mai mult cu un personaj (al lui Marin Preda, parcă). Eu, dacă aș vedea o girafă, aș spune "așa ceva nu există". Cu atât mai mult, dacă aș vedea o stea minunată, aș spune că precis am greșit calculul. Însă lucrul chiar mai tulburător despre cei trei crai nu e că au plecat în această lungă călătorie. Aș fi vrut să văd figurile lor când L-au văzut scâncind pe Împăratul Împăraților într-un staul amenajat într-o peșteră, încălzit de măgar și bou, păzit de un tâmplar din mediul rural care nu a reușit să găsească o cameră de hotel în Betleem pentru familia lui. Mă tem că, în locul oricăruia dintre cei trei crai, aș fi spus: "ce Arhiereu, dom'le, unde Profet și care Rege ? Ăsta micu ??? Am luat plasă ! Ne-au manipulat ! Hai, camarazi nobili, luați-vă darurile înapoi și să mergem la cășile noastre! |
Interesanta optiune! Are V. Voiculescu o poezie "Pe drumul Sidonului" (nu o gasesc pe net), in care descrie planurile si inchipuirile celor trei magi calatori. Unul crede ca pruncul se gaseste intr-un palat de marmura, al doilea ca are o stea in frunte, al treilea ca deasupra cetatii imparatesti ard trei sori. Finalul?
"Asa tainuiau inteleptii, cu ifos tustrei... Dar, paliti de-un haz fara pereche, Pufnea calul, se cocosa camila de ras camila sub ei, Si chicotea asinul, pleostind cate o ureche." Un articol documentat despre cei trei magi - http://www.crestinortodox.ro/craciun...it-122131.html |
Citat:
|
Alaturi de Iisus,tare mi-ar fi placut sa-L cunosc pe Sf.Ioan Botezatorul si sa-i aud vocea tunatoare cand a spus prima data la Capernaum"Pocaiti-va ca s-a apropiat Imparatia Cerurilor!"
Sau sa fiu prezenta la botezul pe care-l oficia oamenilor in raul Iordanului. |
un exercitiu
Citat:
Dar cel mai mult si mai mult as fi vrut sa-l intalnesc pe Hristos! As fi vrut sa fiu acolo pe Muntele Fericirilor.. As fi vrut sa-l intalnesc pe Zaheu, as fi fost curioasa daca s-a mai urcat cineva in dud cu el atunci. :) As fi vrut sa le intalnesc pe cele doua surori, Marta si Maria.. si pe femeile mironosite. Si pe ucenicul cel mai iubit al lui Hristos, Ioan Teologul. As fi vrut sa-l intalnesc si pe Apostolul Pavel : inainte / si dupa :) Ah, si pe Iosif din Arimateea, si pe Nicodim... am mai scris cate ceva despre asta pe Sfintii Zilei, cred ca in avanpremiera topicului de fata. :) http://www.crestinortodox.ro/forum/s...=14297&page=22 (Cred ca sunt cam nesatioasa cu toate dorintele astea :) de-asta nu e bine sa dam frau liber imaginatiei. Iertati!) |
Aș vrea să știu cum arăta primul om înainte de cădere. Era o ființă androgină Adam-Eva sau un Adam și o Eva separați?
Pe Hristos Îl întîlnim atît în rugăciune, cît mai ales în Sfînta Împărtășanie. De pe vremea Lui însă l-aș fi căutat pe tîlharul de-a dreapta înainte de a fi prins, să văd ce fel de om era și ce făcea. |
Foarte frumoasa ideea acestui topic si din cele scrise de cei ce au postat razbate o dorinta sincera,frumoasa, de a trai,fie si pe calea imaginatiei,in zilele Noului Testament.Insa vestea buna este ca nu va ramane doar un exercitiu al imaginatiei.Fiecare de aici,fara nici o exceptie,va sta intr-o zi,fata in fata cu Hristos,cu Maica Domnului si cu toti sfintii.Acesta este o realitate ce poate fi plina de bucurie sau te poate ingrijora profund,depinde de starea in care ne gasim.Cred ca daca privirea spre trecut ne va determina pe fiecare sa cautam si mai mult in noi insine,inspirati de acele momente,ceea ce este mai bun,mai curat,sa vrem sa fim ceea a dorit Hristos sa fim,atunci trecutul va fi o punte a sperantei spre viitor,chiar in ciuda unor aparente vitrege din prezent.Nu doar sa admiram ci sa traim pentru ca intalnirea imaginata pe acest topic chiar va avea loc.Sa pun si eu o intrebare,tot de imaginatie dar si cu potential de introspectie, de final: cum credeti ca va fi acel moment cand veti sta fata in fata cu Hristos,cand tot ce ati crezut,trait,sperat va sta fata in fata cu Adevarul? Este un raspuns ce nu putem sa-l dam decat prin viata noastra,privind la ce am fost,ce suntem si ce trebuie sa fim.Asa sa ne ajute Dumnezeu!+
|
As fi vrut sa-L intalnesc pe Hristos si sa-L aud spunandu-mi: ,,Iertate sunt pacatele tale." As fi vrut s-o intalnesc pe Maica Domnului la Cana Galileii, la nunta, atunci cand i-a indemnat pe ucenici: ,,Faceti orice va va spune.'' As fi vrut sa gust si eu putin vin dintr-unul din cele sase vase de piatra. Ii multumesc Preasfantei Maici ca ne-a lasat chipul ei in icoana Prodromita.
As fi vrut sa-L aud pe Hristos si sa-L vad vorbind multimii si savarsind minuni. As fi vrut sa o vad pe Sfinta Veronica, sa vad cum se vindecau bolnavii prin atingerea maramei pe care s-a imprimat Chipul Mantuitorului. As fi vrut sa gasesc un cuvant potrivit pentru a-i alina tristetea Maicii Domnului atunci cand si-a vazut Fiul pe Cruce. As fi vrut sa am pocainta si ravna Mariei Magdalena. |
Citat:
In acest sens doresc sa adaug: "Hristos Iisus si ieri si astazi si in veci este acelasi" (Evrei 13,8). Cine vrea, poate sa intalneasca si ACUM (prezent continuu, atemporal) pe Hristos Iisus si pe Sfintii Sai precum la Schimbarea la Fata pe muntele Tabor. Si nu este un exercitiu de imaginatie (fabulatie) este o realitate cognitiva intelectuala umana (rationala si contemplativa) inechivoca faptul ca sfinti precum: Sfantul Simeon Noul Teolog, Sfantul Nichita Stitathul, Sfantul Grigorie Palama, Sfantul Luca al Crimeei, Sfantul Serafim de Sarov l-au vazut (duhovniceste) pe Hristos Iisus si harul Dumnezeiesc (necreat)... si orice poate ajunge la acest nivel de viata duhovniceaca intru Hristos Iisus, in Sfanta Sa Biserica, prin Sfintele Tainte, dupa invatatura Sfintilor Parinti. Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos. |
Mulțumesc de mesaj, Eugen!
|
Domnule Eugen,sa stiti ca acest ,,Acum"este esenta,ma bucur enorm ca ati pronuntat acest cuvant.Am auzit toti despre acea talentata si tanara pianista din Romania care a fost gasita moarta in apartamentul sau din Viena.Un anevrism cerebral,o hemoragie si totul s-a terminat abrupt.Viitorul parea atat de frumos si promitator,avea si o fetita minunata si totusi acum i-a sosit clipa,si tot ce era lumesc a devenit nerelevant.Oamenii au omagiat-o,s-au tras salve,a primit o decoratie pe sicriu.Aceste aspecte insa sunt efemerul lumii.Oare in ce stare a plecat la Dumnezeu?Isi marturisise pacatele,se impartasise,traise o viata curata?Nu stim dar Dumnezeu stie.Totul a venit pe neasteptate,cand nimeni nu ar fi crezut.
Lumea spune: ,,Esti tanar,ai timp".Fals,poti pleca la noapte(Luca 12,20) sau peste cateva momente de acum.Lumea spune ,,Mai este pana la judecata,mai are Dumnezeu rabdare".Fals,momentul doar Tatal il stie si precum este aratat in Sfanta Scriptura clipa va veni pe neasteptate(Matei 24,36-44).Lumea spune: ,,N-ai gija,nu esti mai rau ca altii".Fals,asta nu te mantuieste si nici nu te face mai bun.Uitati-va la spusele Apostolului Pavel,indemnul este pentru toti: ,,În numele lui Hristos, așadar, ne înfățișăm ca mijlocitori, ca și cum Însuși Dumnezeu v-ar îndemna prin noi. Vă rugăm, în numele lui Hristos, împăcați-vă cu Dumnezeu!"(II Corinteni 5,20). Nimic nu este mai important decat cum vei fi cand iti va sosi ceasul.Iar acel moment poate fi oricand.S-ar putea sa nu mai ajungi la urmatoarea spovedanie si sa iti para rau ca nu ti-ai marturisit pacatele.S-ar putea sa nu mai ai parte de Impartasanie si cat vei regreta ca nu te-ai straduit mai mult sa fii vrednic de ea.S-ar putea sa nu mai ajungi la urmatoarea slujba si cat iti va parea de rau ca te gandeai la problemele tale efemere cand se inaltau rugaciuni catre Dumnezeu sau ca cele spuse de parinte,in predica,ti-au intrat pe o ureche si ti-au iesit pe alta.Nu este o gluma,totul este foarte serios doar necuratul vrea sa luam totul la un pret derizoriu,platind cu sufletul. Totul este acum,maine s-ar putea sa fie prea tarziu.Sa luam aminte,cum spuneti dvs,la pilda celor zece fecioare.Timpul este acum.Fiecare clipa care curge va sta in folosul nostru sau spre judecarea noastra,nu este o inclinatie morbida sau apocaliptica,ci un indemn pe care toata Scriptura,toti sfintii,l-au dat.Trebuie sa luam totul foarte in serios,sa curatam din launtru orice s-ar pune intre noi si Dumnezeu.Orice facem trebuie sa fie din acesta perspectiva,a mantuirii sufletului.Orice spunem,orice vorba si orice actiune ne vor sta in fata.Sa luam totul foarte in serios,sa ne ajutam,sa ne sprijinim unii pe altii,Biserica are usile deschise,sa intram in ea,sa nu stam afara,sau singuri sau neglijenti.Este soarta noastra pentru o eternitate,aici si acum se decide si nu stim cat timp avem fiecare. Fratilor,oameni buni,sa luam totul foarte in serios,este cel mai important lucru pe care il putem face in acesta viata.Este un dar viata,un dar ce iti da timp sa te pregatesti pentru vesnicie.Cu credinta in suflet si sa facem tot ce putem noi pentru mantuire si Dumnezeu ne va sta alaturi in tot timpul pana la sfarsitul veacurilor.Doamne ajuta!+ |
Si mie mi-ar fi placut sa-i cunosc pe toti, dar mai ales pe Iisus.
Cineva spunea mai sus ca intr-o zi vom sta totusi in fata Lui si a altor sfinti. Eu spun ca nu este acelasi lucru. Mi-ar fi placut sa pot vorbi cu El in timpul vietii (mele), ca sa aflu unele lucruri si sa invat de la El cum doreste sa fiu si sa traiesc si pe ce drum sa o iau, ce este bine pentru mine. Cand vom sta in fata lui, va fi prea tarziu si probabil ca vom regreta unele lucruri. Mi-ar fi placut sa cunosc acei oameni care au suferit transformari majore, de ex. Maria Magdalena, sau Maria Egipteanca, pe parintii Sf. Fecioare. Dar mi-ar fi placut sa stiu si cum erau oamenii pe atunci si cum si de ce au putut sa-l aleaga pe celalalt spre a fi eliberat si cu cata cruzime trimeteau la moarte. E bine totusi sa stim si despre alte parti implicate. Si dupa? Ce s-a intamplat cu acei oameni dupa? Cei de acolo din piata care au cerut sa-l puna pe cruce, oare s-au lamurit? Cu Sinedriul, cu Pontius Pilatus etc. Dar mai presus de toate as fi vrut sa-l vad si sa-l aud pe El, sa vorbesc cu El. |
Citat:
Dumnezeu este în afară de toate simțurile și lucrurile ce se simt, afară de orice formă, culoare, distanță și loc, ca o ființă fără formă, neînchipuită, fiind pretutindeni și mai presus de orice, - tot astfel este dincolo de orice închipuire, în afară de orice imaginație. Prin urmare, fantezia e o putere sufletească incapabilă a se uni cu Dumnezeu, din cauza unor neajunsuri ale ei. Revenind la ideea Pelerinului spre Rasarit să luăm aminte căci timpul este mai scump decât aurul, așadar să nu dăm curs imaginației în detrimentul rugăciunii, imaginația fiind o putere sufletească incapabilă a se uni cu Dumnezeu. |
Citat:
In acest sens reamintesc cuvintele Mantuitorului... "25. Adevărat, adevărat zic vouă, că vine ceasul și ACUM este, când morții (duhovniceste) vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu și cei ce vor auzi vor învia. 26. Căci precum Tatăl are viață în Sine, așa I-a dat și Fiului să aibă viață în Sine; 27. Și I-a dat putere să facă judecată, pentru că este Fiul Omului. 28. Nu vă mirați de aceasta; căci vine ceasul când toți cei din morminte (adormiti, morti) vor auzi glasul Lui, 29. Și vor ieși, cei ce au făcut cele bune spre învierea vieții și cei ce au făcut cele rele spre învierea osândirii. "(Ioan 5) Deci una este glasirea Domnului Iisus Hristos ce ne cheama ACUM la pocainta sincera, smerenie sincera, dragoste onesta... in Sfanta Sa Biseirca prin Sfintele Taine dupa invatatura Sfintilor Parinti si alta este glasirea Domnului Iisus Hristos care va fi la a doua Sa venire intru slava, ce va chema pe toti cei adormiti la judecata finala (care asa cum am precizat in numeroase postari nu trebuie vazuta in sens juridic asa cum afirma romano-catolicii si protestatnii, ci judecata trebuie vazuta in sens tamaduitor, conform filocaliei, cand fiecare om - ajutat de Judecatorul drept Hristos Iisus si Sfintii Sai - constientizeaza doar ce a ales: viata sau moartea... duhovniceasca. Dumnezeu nu ia libertatea nici unei fiinte intelectuale, caci dragostea duhovniceasca implica libertatea duhovniceasca. "cel ce VREA sa vine dupa MINE" ACUM... spune Domnul Iisus Hristos si "lasa mortii (duhovniceste) sa isi ingroape pe mortii (fizic, adormiti) lor"... cai "cel ce crede/traieste/vietuieste/cunoste in/cu Mine nu va vedea moartea (duhovniceasca) in veac, ci s-a mutat de la moartea (duhovniceasca) la viata (duhovniceasca) vesnica"). Cei ce au "urechi de auzit" si nu doar asa de "ornament"... urmeaza pe Hristos Iisus, in Sfanta Sa Biserica, in Sfintele Taine dupa modelul Sfintilor Parinti... inceputul fiin evident nastrea din nou prin Tainta Sfantului Botez in numele Sfintei Treimi cand omul incepe viata duhovniceasca prin harul Duhului Sfant... ce este mai apoi potentat prin celelate Sfinte Taine si evident prin "colucrarea cu fica si cutermur a mantuirii personale" (Filip 2,12) impreuna cu Hristos Iisus. Sfintii Parinti afirma inechivoc: doar nu cadavru nu poate fi constient de harul Duhului Sfant (in Sfanta Biserica prin Sfintele Taine...)! Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos. |
Putem vorbi cu El oricind si oriunde. Cata vreme e chiar in inima noastra...
|
Citat:
Domnul Iisus Hristos sa ne daruiasca har si pace. |
Citat:
Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos. |
As dori sa va mai pun,daca nu va este cu suparare,o intrebare generala,cumva tot din perspectiva topicului,privind de la imaginea trecutului spre prezent.In Faptele Apostolilor capitolul 2,dupa cuvantarea apostolului Petru,este descrisa comunitatea primilor credinciosi sa spunem.Conform Sfintei Scripturi ea arata cam asa.Dupa predica apostolului starea lor era acesta: ,,Ei auzind acestea, au fost pătrunși la inimă și au zis către Petru și ceilalți apostoli: Bărbați frați, ce să facem?"Apostolul Petru le pune in fata urmatorul indemn: ,,Pocăiți-vă și să se boteze fiecare dintre voi în numele lui Iisus Hristos, spre iertarea păcatelor voastre, și veți primi darul Duhului Sfânt.Căci vouă este dată făgăduința și copiilor voștri și tuturor celor de departe, pe oricâți îi va chema Domnul Dumnezeul nostru."Consecinta a fost urmatoarea: ,,Deci cei ce au primit cuvântul lui s-au botezat și în ziua aceea s-au adăugat ca la trei mii de suflete.Și stăruiau în învățătura apostolilor și în împărtășire, în frângerea pâinii și în rugăciuni.Si tot sufletul era cuprins de teamă, căci multe minuni și semne se făceau în Ierusalim prin apostoli, și mare frică îi stăpânea pe toți."Modul de viata determinat de aceste aspecte a fost urmatorul:,,Iar toți cei ce credeau erau laolaltă și aveau toate de obște.Și își vindeau bunurile și averile și le împărțeau tuturor, după cum avea nevoie fiecare.Și în fiecare zi, stăruiau într-un cuget în templu și, frângând pâinea în casă, luau împreună hrana întru bucurie și întru curăția inimii."Efectul asupra altora era urmatorul:,,Lăudând pe Dumnezeu și având har la tot poporul."Iar actiunea lui Dumnezeu era acesta: Iar Domnul adăuga zilnic Bisericii pe cei ce se mântuiau.".
Pare o imagine parca idealizata in comparatie cu prezentul.Parca nu prea mai vezi azi asa ceva.De ce credeti ca aceasta stare de fapt esta atat de rara in ziua de azi?Ce anume aveau ei si nu avem noi?Ce anume face diferenta,ce anume ne desparte de modul lor de viata?V-a indemnat cineva,in viata dvs de credinta,sa traiti asa?Sa fi fost acele clipe doar exceptie sau am pierdut ceva pe drum?Sau ce ne-a schimbat,de ce ne-am schimbat?Am mai putea acum sa traim asa? Astept cu mare interes opiniile dvs.Multumesc anticipat,Doamne ajuta!+ |
Citat:
In acest sens doresc sa adaug ca una este imaginatia ca facultate intelectuala contemplativa si alta este contemplatia intelectuala duhovnicesca conform filocaliei. Mintea induhovnicita nu are nevoie de imaginatie intrucat are cognitia intelectuala (atat rationala cat si contemplativa) a realitatii atat fizice cat si duhovnicesti. Cand mintea (intelectul uman) a "gustat" (duhovniceste evident) din comoare contemplatiei (vederea duhovniceasca pe acest nivel) nu se mai amageste cu nici o imaginatie... dupa cum ne invata Sfintii Parinti Filocalici. Totusi din punct de vedere filozofic nu trebuie sa blamam imaginatia, intrucat o minte onesta (precum cea a lui Socrate) poate ajuge la concluzia ca Dumnezeu trebuie cautat, dorit, iubit si nu putea concepe viata fara conlucrare, comuniune cu divinitatea. Imaginatia ajuta foarte multe intelectul uman si in stiinta, in intelegerea modului in care functioneaza universul (fara a putea face referire la cauza si scopul acestui mod de functionare al universului). Asadar, consider ca putem concluziona: imaginatia duhovniceasca este de factuira draceasca, insa imaginatia filozofica, stiintfica nu este nici buna nici rea in since ci poate fi utila in aceste domenii folosita adecvat dar poate fi si daunatoare folosita iadecvat. Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos. |
Citat:
Astfel consider ca totul tine de VOINTA persoanei, cat de mult doreste fiecare sa spuna "nu mai traiesc eu (egoist, egocentrist) ci Hristos Iisus traieste in mine"(Galanteni) evident aceasta nelipsit/nedespartit de Sfanta Sa Biserica, Sfintele Taine, Sfintii Parinti. Asta nu inseamna ca astazi nu mai este posibil o asemnea comuniune a dragostei intru Hristos Iisus in Sfanta Sa Biserica, prin harul Duhului Sfant. (Sunt multe familii, manastiri... unde se traieste asa si in prezent.) Dovada: Sfintii lui Hristos Iisus sunt aceeasi: Sfantul Luca al Crimeei, Sfantul Simeon Noul Teolog, Sfantul Serafim de Sarov... (ce diferenta temporala este intre ei?) |
-imaginatia asta daca o lasam prea mult sa zburde in trecut poate fi periculoasa.
Să consultăm însă chiar scrierile patristice. Textul ce urmează apartine Sfântului Nicodim Aghioritul, fiind extras din cartea sa Războiul nevăzut. "Să stii că Lucifer, cel ce fusese întâiul între îngeri, aflându-se la început mai presus de imaginatie si afară de orice formă, culoare si perceptie, ca minte ratională, imaterială, fără formă si fără trup, mai apoi râvnind în mintea sa să devină întru totul egal cu Dumnezeu, a căzut în această mult divizată, grosolană si multiformă imaginatie. Astfel, din înger fără formă, nematerial si nepătimas, a devenit diavol, oarecum material, pluriform si pătimas. Deci, învată din acestea, iubite, că diferitele forme ale imaginatiei, după cum sunt inventii si născociri ale diavolului, tot asa îi sunt lui si foarte pe plac. Pentru că, după unii sfinti, imaginatia este puntea pe care trec demonii ucigători si se amestecă în suflet, fâcându-l sălas al gândurilor rele si al tuturor patimilor necurate, sufletesti si trupesti. [...] O! Dar diavolul cel ucigător de oameni a făcut ca, întocmai precum el a căzut prin imaginatie, tot asa si Adam să-si închipuie că poate deveni egal cu Dumnezeu, si prin această închipuire să cadă. Astfel, din acea viată cugetătoare, îngerească, indisolubilă si statornică, a fost aruncat de diavol în imaginatia robită simturilor, multiformă si nestatornică, si în starea animalelor irationale. [...]" Deci, frate, dacă doresti să te eliberezi degrabă de aceste patimi si răutăti, dacă voiesti să te feresti de feluritele curse si mestesugiri ale diavolului si dacă iubesti a te uni cu Dumnezeu si a dobândi dumnezeiasca luminare, atunci luptă-te din răsputeri a-ti goli mintea de orice formă, culoare si spatialitate. Pe scurt, de orice imaginatie si aducere aminte a lucrurilor bune sau rele, pentru că toate acestea sunt plăgi, umbre si neguri care întunecă puritatea, nobletea si strălucirea mintii. Nici o patimă trupească sau sufletească nu poate pătrunde în minte pe altă cale decât prin imaginarea lucrurilor senzoriale. Imaginatia si memoria sunt treptele înselăciunii vrăjmasului, dar mai cu seamă imaginatia: într-însa este rădăcina oricărui păcat. Sârguieste-te, deci, a-ti păstra mintea curată de orice imaginatie, asa cum a creat-o Dumnezeu.“ |
Of Doamne, trebuie sa apara tot timpul unul si altul care sa strice "jocul" si sufletul, sa se puna invers.
Acum ca Il avem tot timpul in noi, sau ca imaginatia este ceva rau... Mi se pare chiar rautate. Mereu uitam sau nu vrem sa stim/intelegem ca suntem oameni, cu tot ceea ce ne caracterizeaza. Acum incercam sa ni-L imaginam pe Iisus ca om, asa ca si noi, cu care sa putem vorbi, sa-l putem vedea, auzi. Ce este asa de rau in asta? Poate ca tocmai asta ne-ar face mai bine. Asa l-am intelege mai bine, decat din carti abstracte. Toti aceia care au trait atunci, ca oameni sunt niste modele pentru noi. Au fost aievea. Noi nu putem pricepe filozofii, pilde si lucruri abstracte, ci numai pe cei ca si noi. Eu nu cred ca exista minte induhovnicita? Adica cum? Toti cei care au trait/traiesc dupa El, se bazeaza pe imaginatie, pe intelegere mentala/sufleteasca, interpretare, abstract. EL, alti sfinti, sunt in sufletul nostru tot pentru ca asa ne imaginam si dorim. Cei din acele vremuri I-au avut printre ei, au trait cu ei si totusi n-au putut percepe si intelege si noi cei de acum care nu i-am cunoscut putem mai bine? Nu reusesc sa va inteleg si nici nu va cred in ceea ce scrieti. Copiati niste termeni de undeva. Tocmai de aceea I-A facut atunci ca oameni, sau i-a ales dintre ei, pentru ca oamenii sa-i poata vedea aievea si intelege. Sa le fie un exemplu viu. Altfel I-AR fi lasat numai ca niste fiinte fara trup, sau cu aripi ca ingerii etc. In fond si icaonele sunt tot dupa imaginatie facute. Nu? Si ele totusi ne sunt aproape si ne inchinam la ele. Si toata simbolistica din biserica, tot pe imaginatie se bazeaza, ca nu taiem oameni si ii mancam la sfanta Euharistie. sa ma ierte Dumnezeu, dar incerc numai sa explic niste lucruri. Suntem oameni si vad ca nu suntem multumiti, nu ne convine. Legat de modul de viata de pe atunci (ce spunea Pelerinul). Totusi nu inteleg un lucru. Erau multi cei care credeau in El si Ei, care ii urmau si etc. Si totusi unde erau acestia cand El a fost pus pe Cruce, cand trebuiau sa-l apere? De ce erau acolo numai acei care il sustineau pe Barabas? Noi astazi suntem mai multi ca cei de atunci, chiar si numai cei care Il urmam. Si azi l-am fi putut apara si salva.Teoretic. Cei de atunci ai lui Barabas erau tari, curajosi. Cei ai Lui aveau frica. De ce oare? Se punea aici intrebarea ce aveau cei de atunci si noi nu avem, sau invers. De ce ei puteau unele lucruri. 1. N-aveau multe. Ce aveau sa lase pentru a-l urma? Casa, lucruri, averi nu aveau, scoala, serviciu, nu aveau. Ei puteau trai si asa, puteam umbla nomazi. Noi nu. Noi avem legi, reguli, lucruri, familie, prieteni care ne fac stabili, ne leaga. 2. Aveau: Il aveau pe El, pe apostoli, pe Maica Sa. Ii aveau aievea, ii ascultau. Vedeau minunile Lui/Lor. Si acceptau asa totul, fara cartire. Si mai ales traiau aievea acele minuni. Aveau ceva "palpabil". Aveau alta constructie, inclusiv sufleteasca. Noi suntem mult modificati, prelucrati, scoliti, slabiti trupeste si sufleteste. |
Citat:
1. Treaba aceasta cu renuntatul la avere nu mi se pare cel mai important pentru starea in care erau ei. Pe vremea aceea, a fi crestin insemna mai degraba sa ai zilele nenumarate. Oricand puteai fi lapidat sau dat la lei, asa ca sacrificiul material cred ca era unul infim, in comparatie cu sacrificiul uman, al propriei vieti, la care au ajuns, de voie sau de nevoie, primii crestini. 2. Situatia materiala nu era ca in societatea actuala, capitalista si democrata. Mentalitatile erau si ele altele. In principiu, pe atunci societatea era stratificata in oameni foarte instariti, un procent destul de mic, si in oameni saraci, care traiau de pe o zi pe alta. Un singur om instarit castigat la crestinism era capabil sa intretina cu usurinta o comunitate intreaga de crestini si sa isi puna la dispozitie propria casa, pentru a se aduna acolo cu totii si a savarsi liturghia. Poate mai revin pe seara... |
Sophia, îmi pare rău că te-ai supărat! Nu știu să răspund prea bine tuturor întrebărilor tale, dar sfinții, pictorii de icoane... nu se bazează pe imaginație, ci pe revelație, pe trăirea poruncilor lui Dumnezeu... Relația noastră cu duhovnicul nu este imaginație, iar acolo, la momentul spovedaniei, se află, nevăzut, Însuși Domnul.
Eu cred că putem comunica cu Hristos acum, așa cum au mai afirmat și alți forumiști. Însă, așa cum ne spunea părintele odată, de multe ori nu mai putem auzi cuvântul lui Dumnezeu, pentru că nu suntem pregătiți să îl ascultăm... |
Citat:
Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos. |
@antiecumenism - marturisesc ca eu nu pot pricepe lucrarea citata mai sus.
Pai de la inceput ne indeamna sa ne imaginam cu totul vine de la rau. Care rau cine l-a vazut vreo data? Doar si-l inchipuie ca exista si ce face. Si cu mintea goala, fara de imaginatie si gandire cum sa pricepem pildele si invataturile Sale, care sunt f.filozofice si profunde? Si cum sa pricepem Biblia? Pe care oamnii o interpreteaza in milioane de feluri. Totul este minte si imaginatie si simtire! |
Citat:
|
Si acum poate vine fratele Ioan Cezar sa ne spuna cum e cu imaginatia, proces cognitiv in psihologie... Of, si iarasi am deturnat subiectul topicului.
|
Citat:
|
Citat:
-citatul de mai sus e mai mult la modul general ,nu e bine sa ne incredem in imaginatie mai ales in vremea rugaciunii. -pai Biblia nu trebuie interpretata in milioane de feluri ci trebuie sa citim din Sfintii Parinti care au explicat Biblia,nu sa o interpretam dupa mintea noastra -imaginatia si simtirea poate sa conduca si la inselare: Sfantul Ignatie Briancianinov-despre inselarea inimii (“parere”) Sfantul Ignatie Briancianinov-despre inselarea mintii in aceasta inselare au cazut si asa-zisii Sfinti ai catolicilor: Sfantul Ignatie Briancianinov-despre “Urmarea lui Hristos” a lui Toma de Kempis |
Citat:
|
Citat:
Congnitia intelectuala duhovniceasca (in special latura contemplativa ca congnitiei intelectuale, dar si latura rationala a cognitiei intelectuale umane) nu are nevoie de imaginatie, caci SENSUL existentei obiectelor (fizice, matematice, duhovnicesti) catre care isi indreapta mintea (intelectul atat contemplativ cat si rational) omul duhovnicesc, este luminat (cognitiv) de harul Duhului Sfant... si daca omul duhovnicesc vede (duhovniceste) ce nevoie mai are de imaginatia sensului existentei? "omul duhovnicesc toate le cerceteaza si (le intelege intelectual -rational si contemplativ-duhovniceste), chiar si adancurile (lucrarii, harului necreat...) lui Dumnezeu" (I cor cap 2) Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos. |
Citat:
De unde stim noi, cei care nu am trait in vremea Lui niste lucruri? Ne bazam pe ceea ce au inteles si scris altii. Acei altii, unde au trait in vremea Lui, altii au preluat si ei. Inca o data. Eu ma refer la imaginatia care ne ajuta inclusiv sa intelegem si patrundem credinta. |
Citat:
Si alt citat pe care nu-l inteleg. Tu intelegi ce scrie acolo? Eu m-am pierdut in termenii aia filozofici. Eu totusi cred ca majoritatea oamenilor care nu stiu carte, sau pricep lucrari din astea, se bazeaza si in credinta tot pe imaginatia si sufletul lor. Si nu cred ca este ceva rau. Concret: Ateul zice: Nu l-am vazut, nu exista. In cer nu este asa ceva. Agnosticul sau cum se numeste, zice: exista, dar nu stiu exact ce si cum. Credinciosul zice: nu L-am vazut, dar eu cred si simt ca exista. Si il descrie cum il "vede", picteaza icoane. Deci credinciosul si-l imagineaza cumva. Fiecare sfant are pentru noi o imagine. Si asa sunt icoanele. Avem si moaste de sfinti si ne ducem la ele, le pipaim, ne rugam lor. |
Va multumesc de pe acum tuturor celor ce ati dorit sa raspundeti.As dori sa va provoc :) desi termenul nu este cel mai fericit,putin mai mult.Nu este doar o problema de diferenta de stare sociala sau istorica,in acest caz Evanghelia ar fi limitata temporar doar la timpurile care ar fi permis aplicarea ei,ori noi stim ca mesajul ei depaseste timpul si oranduirile umane.
Luati o foaie,cand aveti timp,si impartiti-o in doua coloane.Deasupra la prima coloana scrieti ,,Primii crestini".Deasupra la a doua coloana scrie ,,Eu".Luati epistolele si Faptele Apostolilor si treceti in prima coloana cum traiau primii crestini,cu ce probleme se confruntau si ce le spuneau apostolii sa faca.In a doua coloana treceti cum traiti dvs,cu ce probleme va confruntati si cum procedati.In urma comparatiei va vor aparea concluzii interesante.Luati apoi o alta foaie si notati pe ea,ca la scoala :) pe puncte, ce a spus Hristos cu privire la mantuire in cele patru Evaghelii.Acum nu mai pot ascunde ca provocarea mea are in substrat cercetarea Sfintei Scripturi :) .Comparati invatatura lui Hristos cu modul cum au aplicat-o acei crestini.Aici concluziile s-ar putea deja sa ne puna in dificultate,in comparatie cu ce facem noi.Sa dau un exemplu.Stiti pilda tanarului bogat si stiti apoi ce le-a spus Hristos ucenicilor.Spre groaza noastra moderna s-ar putea sa constatam ca acei oameni,de la inceputuri,au facut exact ce a spus Hristos: ,,Dacă voiești să fii desăvârșit, du-te, vinde averea ta, dă-o săracilor și vei avea comoară în cer; după aceea, vino și urmează-Mi." Dupa ce analizati viata lor si modul cum isi traiau credinta puteti cerceta vietile sfintilor Bisericii.Veti observa ca absolut toti au urmat invatatura lui Hristos la fel ca si primi crestini,au renuntat la tot,si nu ma refer doar la partea materiala ci in special la renuntarea la sine, pentru EL.Deci in acele timpuri viata traita in sfintenie era regula.Sfintii ce au urmat au fost si ei regula.Insa acum ei au devenit exceptia si noi regula,care nu facem ce a spus Hristos.Sa fi fost prea radicala invatatura Lui si firea umana a cautat sa o atenueze,sa o faca mai abordabila?Am esuat oare in transmiterea invataturii Lui diluand-o in ceva de compromis?Daca am pastrat si transmis ceea ce EL a lasat atunci de ce sfintenia este exceptia azi si noi parem atat de indepartati?Am pastrat doar teoretic,marea majoritate,in timp ce un numar de sfinti,stiuti sau nu,au urmat trairea adevarata?Sa fim pe calea larga,nu pe poarta cea stramata si nici sa nu ne dam seama? Sunt constient de faptul ca sunt intrebari grele,cu raspunsuri foarte dificile.M-au framantat adesea si ma framanta in continuare. Orice om ar putea sa-mi spuna:,,Si ce vrei ma,sa vindem casele si sa traim in strada?"As lasa capul in jos pt ca nici eu nu as face asta si acesta,aici vroiam sa ajung,este barometrul indepartarii noastre de Dumnezeu,slujirii idolilor din noi,masura atasamentului fata de lucrurile materiale.Noi nu vrem sa renuntam la ele,vrem si o viata buna si un drum in Rai.Oare o fi o cale de mijloc sau sunt doar unii care vor avea puterea sa urmeze calea aspra a lui Hristos?Unde este echilibrul,cum il obtinem,exista un punct la mijloc sau este fara nuanta de gri? Ar mai fi ceva.Cum se raportau acei crestini la Parusie.Pentru ei era o speranta puternica,care le influenta viata.Urmand invatatura lui Hristos la modul real,surprins chiar in paginile Scripturii ca o fotografie peste timp,asteptau cu incredere revenirea lui Hristos.Noaptea aproape a trecut...Au fost voci,mai ales dintre comentatorii cinici,care au spus ca tocmai acesta asteptate le-a determinat comportamentul si ca fara ea ar fi fost ca noi.Cand a devenit evident ca intoarcerea lui Hristos nu va fi prea curand lucrurile au inceput sa se stabilizeze,sa isi piarda din forta inceputului.Concluzie falsa din doua motive:vietile sfintilor de atunci si pana acum arata ca asteptarea si trairea au depasit granita timpului biologic al acele generatii,nu a disparut intr-o dezamagire a unui esec precum in cazul unei doctrine pur umane.Al doilea motiv este dat de a doua epistola a lui Petru: ,,Și aceasta una să nu vă rămână ascunsă, iubiților, că o singură zi, înaintea Domnului, este ca o mie de ani și o mie de ani ca o zi."(II Petru 3,8). Asadar si ei stiau ca este posibil ca Parusia sa nu fie atunci,in timpul vietii lor. Insa pentru ei,aici am vrut sa ajung,timpul era acum.Totul era acum,azi,totul trebuia trait,nu lasat undeva in viitor,clipa putea veni oricand.Nu exista o separatie intre revenirea lui Hristos si trairea mea de acum.Ce traiesc acum,cum traiesc acum imi va influenta starea la revenirea Lui.Citit capitolul I din Întâia Epistolă Sobornicească a Sfântului Apostol Petru si veti vedea cum priveau problema(am dat doar un exemplu,nici este aproape nici o epistola a Noului Testament care sa nu aiba relevanta pe acest subiect).Exista vindecare dar va fi si Judecata.Este un echilibru esential pt ca un dezechilibru va merge la extreme.Anularea certitudinii Judecatii,cu tot ce inseamna ea,te duce in delasare,este in firea naturii umane.Accentuarea ei la extrem,fara procesul de tamaduire existent inaintea sa te poate duce direct in bratele unei crancene disperarii.Dumnezeu este bland dar si drept.Dumnezeu iubeste dar va pedepsi pacatul.Dumnezeu tamaduieste dar sunt si vor fi si foarte multe sufletele care vor merge in intunericul vesnic.Timpul nostru are o limita,noi avem doua cai nu?A vietii sau a mortii,fiecare cu ce implica asta. Cele sapte plansuri ale Sfantului Efrem Sirul nu ar trebui uitate,ar trebui luate asa,rand cu rand,in fiecare zi.Nu sunt exagerante pentru starea actuala si au echilibrul intre tamaduire si Judecata. Parerea mea este ca pe masura ce timpul trece se confirma spusele Sfintei Scripturi cu privire la timpurile de pe urma.Imaginea prinde din ce in ce mai mult contur iar starea lumii,a noastra,arata spre ce ne indreptam.O sa inchei(intentionat nu dau referinta biblica sperand ca cine citeste va cauta pasajul si in acest mod Sfanta Scriptura nu va fi doar un element de decor)tot cu un citat din Apostolul Petru,ca sa,asa sper,sa ridicam capul cu speranta spre Dumnezeu: ,,Deci, smeriți-vă sub mâna cea tare a lui Dumnezeu, ca El să vă înalțe la timpul cuvenit.Lăsați-I Lui toată grija voastră, căci El are grijă de voi.Fiți treji, privegheați. Potrivnicul vostru, diavolul, umblă, răcnind ca un leu, căutând pe cine să înghită,Căruia stați împotrivă, tari în credință, știind că aceleași suferințe îndură și frații voștri în lume.Iar Dumnezeul a tot harul, Care v-a chemat la slava Sa cea veșnică, întru Hristos Iisus, El însuși, după ce veți suferi puțină vreme, vă va duce la desăvârșire, vă va întări, vă va împuternici, vă va face neclintiți.A Lui fie slava și puterea în vecii vecilor. Amin!" Sunt doar un pacatos asa ca tot ce scriu priviti prin acesta lentila,a unei lupte cu propria mea fire,propriile mele zbateri,exteriorizate si poate fara esenta care ar trebui sa o aiba.Dar cred ca Dumnezeu, bogat fiind în milă, pentru multa Sa iubire cu care ne-a iubit... |
Citat:
|
Exact asa ma gandeam si eu ca ar trebui comparat.
Corectii: 1. Nu, nu toti ci f.putin L-au urmat si atunci asa cum spui tu, cu renuntarea la sine. Rept intrebarea pe care am pus-o mai sus: unde erau acestia toti cand El a fost pus pe cruce? Cand ceilalti urlau sa fie eliberat Barabas? De ce nu urlau si ei la fel? 2. Si azi se duc unii sa-l urmeze. E vorba de manastiri. Acolo poti cu adevarat sa renunti si la sine si la averile lumesti. 3. Nici atunci si nici acum nu este vorba de acum. Toate le facem spre mantuire, adica cu gandul la judecata de apoi, dupa moarte. Bine ar fi daca ar fi vorba de acum. Cum sa fim buni acum, indiferent de ce va fi mai tarziu, dincolo. Si atunci, oamenii ii urmau din doua motive: minunile pe care le vedeau "in prezent", sau ceea ce le spunea El tot despre viitor de fapt (lasati acum totul, ca veti avea mai mult mai tarziu). Si ei vroiau mai mult. Daca intelegeau exact despre ce era vorba, asa cum chipurile intelegem noi azi, nu stiu. 4. Putini erau bogati atunci, sau macar aveau ceva de lasat in urma pe care sa regrete. Acum sunt mult mai multi. Aici este problema. Si El nici macar nu critica sau nu era impotriva averii pamantesti, ci dorea virtutile. Acei bogati sa se uite/gandeasca si la cei sarmani. Si incearca sa mai vezi ceva: daca toti ar fi urmat cuvantul Lui, dar toti, atunci ar fi fost (si acum) o lume comunista (in sensul pozitiv), o lume uniforma, saraca, numai cu manastiri, fara saraci si bogati. Toti la fel. Si azi manastirile nu urmeaza intru totul cuvantul Lui, caci au totusi proprietatile si veniturile lor. Daca vrei exista insa si asa ceva totusi: din cate stiu, poate gresesc, ordinul Maicii Tereza. Ea asa a inteles i facut. saracie totala, nu au nimic, pana si cerseau. Se ocupau de cei mai sarmani, ce mai de jos. Rupti de tot, in saracie maxima, ajuta aproapele. Si totusi si in ziua de azi, daca ar veni cineva asemenea Lui si s-ar intampla ca atunci, oamenii ar lasa totul si s-ar duce. Doar exista si azi atatea secte cand vine unul si cere si ceata lasa totul si se duce. Nu asta ar fi problema. Ci de a intelege pentru ce sa mearga si ce sa faca. Si cred ca cel mai greu lucru este a renunta la lume, la rude, prieteni, casatorie, copii. |
Citat:
O parte se vede prin icoana, o parte se simte doar. Si de ce avem nevoie de icoana totusi? Si ni-L mai imaginam ca : pastor, miel, lebada si nu mai stiu. Hai sa renuntam, ca mai rau ne incurcam.Imaginatia este necesara. Simbolistica exista dintotdeauna. EL insusi vorbea prin pilde, prin simboluri. Cine putea il intelegea, vedea cu mintea sa, cine nu, nu. |
Citat:
"Atitudinea sufletului față de bogăție trebuie să fie ca a unui administrator al bunurilor altuia. Noi suntem iconomi. Câtă vreme iconomisim averile după legea iubirii de oameni, Stăpânul averii ne-o menține. Dar, dacă uzurpăm dreptul lui Dumnezeu și punem altă lege în iconomia lumii, avuția se ia de la noi și se risipește. Cu orice altă lege decât cea a lui Dumnezeu avuția se risipește. În ceea ce privește avuția, trebuie să fim cu aceasta ca și când n-am avea-o". "Înțelesul bogăției: Nu sărăcia te mântuiește, nici bogăția nu te osândește; precum nici bogăția nu te mântuiește, nici sărăcia nu te osândește, ci cum ai sufletul tău față de bogăție și față de sărăcie. Ești sărac și zorit cu gândul după avere, iată că nu te mântuiește sărăcia ta. Ești bogat dar desfăcut cu inima de bogăția ta, iată că nu te primejduiește bogăția ta. Cum stai cu sufletul și față de una și față de alta, de la asta atârnă mântuirea sau osândirea ta". Iată împărați care s-au mântuit: Sf Împărat Constantin și maica sa Elena, Împărăteasa Irina. Sf Ioan Gură de Aur, Sf Vasile cel Mare erau de neam înalt și aveau bogații, dar aveau inima dezlipita de acestea. Pescarii aveau oameni angajați. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 13:43:22. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.