![]() |
Exaltatio Sanctae Crucis
Astăzi este o zi specială pentru toți catolicii: Ziua Sfintei Cruci. Pentru cei de rit răsăritean, moștenitori ai tradiției bizantine, este sărbătoare de poruncă (participare obligatorie la Sf Liturghie) cu post și ajun. Pentru frații apuseni, sărbătoarea datează din secolul al VII-lea, când împăratul Heraclit (Eraclie) a ridicat Sf Cruce la Ierusalim, după ce i-a învins pe infidelii care o furaseră. Etimologic, asta înseamnă "exaltatio", adică a lua și a așeza pe loc înalt (altus).
Și astăzi, creștinii "exaltă" Sfânta Cruce, ca instrument al salvării noastre. Adorarea Sfintei Cruci este adorarea lui Cristos Însuși, după cum explică Sf Toma din Aquino în "Summa". Te adorăm pe Tine, o, Cristoase și pe Tine te lăudăm, fiindcă prin Sfânta Ta Cruce ai răscumpărat lumea ! |
Citat:
|
Citat:
Nu stiu daca e doar o scapare sau chiar asa cred catolicii (asta ar explica de ce ne tot spun neoprotestantii de idolatrie). |
Catolicii cinstesc Sfânta Cruce cu gradul maxim de cinstire, care este latria. Bibliografie: Thomas Aquinas: Summa Th, partea a III, chestiunea 25, articolul 4.
|
Citat:
Adorare o mai avem doar pentru Trupul si Sangele Domnului, pentru ca si spunem ca e chiar Hristos in Sfanta Impartasanie. Cinstirea o avem pentru icoane, sfintele moaste, Sfanta Cruce, sfinti si Sfanta Evanghelie. Adorare ar putea fi doar in cazul cand Domnul S-ar afla efectiv in acea icoana sau pe Sfanta Cruce, nu ar fi o reprezentare. |
Citat:
Savarsind in biserica procesiunea Crucii, preotul inalta Crucea catre rasarit si apoi catre fiecare din cele trei puncte cardinale. Dupa ce preotul a circumscris astfel spatiul prin miscarea verticala a Crucii, se canta troparul "Crucii Tale…", slujitorul se inchina si saruta Sfanta Cruce, dupa care intra in Sfantul Altar. La strana se canta troparele din Minei, care ne cheama pe toti credinciosii "sa ne inchinam lemnului celui de viata facator, pe care Hristos, Imparatul slavei, de bunavoie mainile intinzandu-Si, ne-a inaltat la fericirea cea dintai, pe noi care mai inainte fiind amagiti de vrajmasul prin dulceata, am fost goniti de la Dumnezeu". |
Citat:
"Cinstirea (gr. doulia) sau venerarea este calea prin care se arată respect și dragoste pentru cele sfinte. Cinstirea nu este același lucru cu adorarea (gr. latreia), care este dăruirea totală și uneori peste pentru unirea cu Dumnezeu, în timp ce cinstirea este arătarea bucuriei pentru ceea ce a făcut Dumnezeu." Tot in acest articol ortodox e scris si cui i se aduce cinstire. |
"Crucea a risipit mînia lui Dumnezeu față de oameni, i-a împăcat cu El, a făcut din pământ un cer, a reunit pe muritori cu îngerii, a răsturnat fortăreața morții, a distrus puterea diavolului, a nimicit influența păcatului, a izbăvit pământul de greșeală, a readus adevărul, a alungat diavolul, a răsturnat templele lor, a minat altarele lor, a oprit jertfele lor, a împlîntat virtutea, a pus temelie Bisericii.
Crucea este voința Tatălui, slava Fiului, tresărirea Duhului Sfînt." (Sf Ioan Chrysostom) AVE CRUX, SPES UNICA ! |
O, Cruce, dovada a marii iubiri a lui Dumnezeu, Cruce, glorie a Cerului, Cruce, salvarea eterna a oamenilor, Cruce, teroare pentru necredinciosi, putere pentru drepti, lumina pentru credinciosi! Cruce, care ai fost pe pamant, pentru Dumnezeu incarnat, instrument al salvarii, permitand omului sa domneasca in Ceruri, prin Tine a raspandit lumina cea adevarata, prin Tine a fugit noaptea si impietatea. Tu ai devenit scara care face cu putinta omului sa se urce in paradis. Fii pururea pentru cei drepti coloana, pentru noi ancora, asa incat casa noastra sa ramana in buna stare, incat Corabia noastra sa fie condusa spre incoronarea credintei.
Sf Paulin de Nola. |
Citat:
|
Cugetata obiectualist, intr-o lume rationalista, analitica si impersonala, inchisa in reflexele ei imediate, Crucea apare ca obiect printre altele, fie el si sfintit. E de inteles...
Privita dinlauntrul sau prin prisma teandriei Bisericii, fireste ca si Crucea, alaturi de orice alta realitate a Bisericii, are alte insusiri si alta relevanta. Unitatea ontologica a Bisericii, in ciuda distinctiei formale intre Biserica Triumfatoare si Biserica Luptatoare, deschide insa perspective nebanuite asupra Crucii. Sfintii si toti cei care cunosc or presimt teandria Bisericii aduc in marturiile lor tocmai valentele ceresti, tainice ale Crucii. Cand vorbim despre Taina Crucii ne referim tocmai la acea ordine deocamdata cunoscuta prin "ghicituri" - ordinea Imparatiei. La care ne referim si cand spunem "precum in Cer asa si pe pamant". * Fara a fi partas cu vreun sfant mai mult de inchipuirea mea simplista si efortul meu penibil de a ma tine la oarece reflectie asupra temei crucii, as adauga urmatoarele: Cred si marturisesc ca Crucea este vie. A fost este si va fi astfel intotdeauna, ca realitate Cereasca pe care o cunoastem, de obicei, in special prin manifestarea ei pamanteasca asa cum apare in cult. Cred si marturisesc ca Crucea este Lumina. Una intelegatoare a omului si datatoare de intelesuri omului. Cred si marturisesc ca Crucea vorbeste. Nu neaparat in cuvinte asa cum ne exprimam noi uzual ci intr-o vorbire mai adanca, adresata direct inimii omului, cu efect tamaduitor si datator de putere ascensionala. Cred si marturisesc ca Crucea alina, indruma, invata. Sprijina si orienteaza pe crestin in tot periplul sau pamantesc. Cred si marturisesc ca Crucea este Hristos. Asa cum poate fi El descoperit de catre omul pe care El il trezeste spre a i se infatisa. Cred si marturisesc ca Crucea este prezenta in viata noastra la fiecare pas, desi nu constientizam mereu aceasta, spontan si explicit. |
Citat:
Deci nu-i nicio poruncă să mergi obligatoriu la Sfânta Liturghie. Nu mergi din obligație niciodată, ci din dragoste. Dacă nu mergi la orice slujbă, Hristos nu se supără pe tine și pe nimeni. Ci respectă libertatea tuturor, liberul albitru, voința proprie și discernământul alegerii, înțelegerii și trăirii, la măsura care vrea să o aibe, o înmulțește, o dorește, o dăruiește, fiecare ce se numește "creștin", fie el eretic, sau fără erezie, ortodox. Hristos îi iubește pe toți, fie ei și atei, toți oamenii, chiar dacă nu toți, ci puțini, vor fi cei care se vor mântui, moștenind pământul cel nou, Împărăția Cerurilor, pe care nu o dă "papa", și nici un apostol și niciun episcop și preot și diacon, și niciun om, ei doar îndrumă și călăuzesc, mai mult sau mai puțin ghidați de câteva interese, prin care lucrează Duhul Sfânt, asupra acelor oameni pentru alți oameni și creația toată, sau demonii, deci nu ei, ci Domnul va da Cerurile, Logosul lui Dumnezeu, în Sfânta Treime. Hristos în mijlocul nostru. |
Citat:
Nascut (probabil in anul 353) intr-o bogata familie din Bordeaux, el are o cariera politica (cursus honorum) de invidiat, ajungand guvernator de provincie, apoi consul. Dar renunta la tot si se calugareste. Se retrage langa Neapole, la Nola, acolo unde intemeiase un spital pe vremea cand era guvernator. De la el s-a pastrat (in mare parte) opera lirica si numeroase scrisori. De exemplu aceasta scrisoare catre Sf Augustin, contemporanul sau, in care sfantul nascut in Galia si retras in Italia ii scrie sfantului din Africa (ca sa ne dam seama ce era Uniunea Europeana pe vremea cand Mediterana era "Marea Interioara"): "Nu este, oare, un lucru minunat acela ca, separati unul de altul, suntem atat de impreuna si, desi nu ne-am vazut niciodata, ne cunoastem atat de bine ? Fiindca suntem si unul, si altul, membre ale aceluiasi corp, avem acelasi cap, aceeasi gratie curge peste noi, aceeasi paine este hrana noastra. Mergem pe acelasi drum, parcurgand aceeasi calatorie. Si, daca toate acestea sunt adevarate pe pamant, cu cat mai mult vor fi adevarate in cer ?" |
Citat:
|
Eu vad totusi o diferenta aici.
Una este crucea ca obiect si una este crucea ca gest. Noi veneram crucea de fapt nu pentru ea insasi ca obiect, ci pentru cel care a fost pus pe ea. Daca l-ar fi pus pe un bat sau pe o placa, pe acel obiect l-am fi venerat. Forma obiectului de tortura nu stiu de la ce vine. De ce a fost asa si nu altfel. Mai importanta mi se pare mie crucea ca gest de inchinare, pentru ca are o anumita semnificatie, aceea a Sf. Treimi. De ce unii o fac pe stanga si altii pe dreapta, nu stiu. Oare ce a fost mai intai pentru crestini: crucea sau Sf. Treime? Crucea este un simbol al credintei prin Mantuitorul si moartea Sa si nu prin ea insasi. Sf. Imparati au gasit particelele crucii pe care a stat insusi Mantuitorul si de aceea a fost pusa la loc de cinste. Nu au luat orice lemn intalnit. Niciodata nu ne-am inchinat de ex. la crucea pe care a fost rastignit Sf. Andrei (X), sau Sf. Petru (inversa). Undeva am citit intrebarea de ce exista un acatist si rugaciuni pentru Sf. Cruce si daca nu este o idolatrie totusi. Si era o discutie intre ortodocsi, cu preot. Iubind crucea, purtand-o la gat si inchinandu-ne, de fapt iubim pe Mantuitorul in Treimea Sa. Eu asa vad lucrurile. P.S. Am o intrebare pentru catolici (mai ales Mihnea, pentru ca vad ca el foloseste aceasta limba pe aici) - la voi slujbele se tin in limba latina? |
Citat:
Citat:
Citat:
Adorarea Crucii, prezenta din abundenta si in Biserica din Occident, este inca si mai evidenta in Biserica din Orient, deoarece importanta Crucii a fost dumnezeieste si public revelata imparatului roman din Orient, care se numea Constantin, si nu imparatului roman din Occident, care se numea Maxentiu. Dealtfel, ea a fost revelata chiar in contextul dinaintea unei lupte intre acesti doi imparati. Acelasi lucru este valabil si pentru icoane, doar ca in acest caz vorbim de cinstire (doulia) si nu de adorare (latria), fiindca toata lupta dusa de protestantii avant la lettre din acel timp contra icoanelor s-a dus pe terenul Bisericii Catolice din Imperiul Roman de Rasarit. Victoria in favoarea cinstirii icoanelor a fost o victorie eminamente rasariteana. Prin urmare, ortodocsii, mostenitori (impreuna cu greco-catolicii) ai traditiei cultice si teologice romane de rasarit, au chiar mai multe motive decat romano-catolicii si sa se inchine la Sfanta Cruce, si sa cinsteasca icoanele. Citat:
Eu merg, de regula, la slujbe in limba latina, deoarece sunt mai proprii optiunii si atasamentului meu pentru spiritualitatea traditionala (si, paradoxal si nu prea, mai aproape de liturghiile greco-catolice, dintre care cea mai apropiata e la... 280 de kilometri) Dar slujbele in latina (sau cu parti in latina) reprezinta doar cam 10 % din slujbele din Franta. Pe de alta parte, procentajul lor creste de la an la an, in fiecare an mai castigand cateva puncte. |
Citat:
|
Citat:
Nu există, nu figurează Sfânta Cruce a Sfântului Andrei pe steagul Angliei. Asta-i minciună. Atenție la ce înveți pe alții. Sfânta Cruce mai este pusă și pe steagul celor 5 țări nordice: Finlanda, Norvegia, Suedia, Danemarca și Islanda. Cum este și pe steagul Elveției, Greciei sau Georgiei. Pentru această "îndrăzneală" a țărilor nordice, de a pune Crucea pe steag, puterile oculte, masoneria și alții, au atacat sistematic prin ideologii seculare și atee, aceste țări, iar astăzi, sunt printre țările cu cel mai slab și mai divizat creștinism de pe pământ. Iar teoria ta cu Sfânta Cruce a Sfântului Andrei pus pe steagul unor țări, ca tradiție a încreștinării lor de Sfântul Apostol Andrei, nu stă în picioare în cazul Jamaicăi, de exemplu, care-i o țară anglofonă, cărora le-a fost impus prin inchiziție steagul în formă de x, de spaniolii conquiztadori, care i-au cucerit pe băștinașii de acolo prima dată pe la 1490. Of, Mihnea, numai prostii înveți aici pe forum... Cine te citește, va crede că mai ai și dreptate... :-( Și ca și cultură generală, de exemplu pe steagul oficial al Vaticanului, nu există Sfânta Cruce, nici pe steagul Italiei, și a absolut pe steagul nici unei țări romano-catolice, nu există Sfânta Cruce. Iar Anglia a fost ortodoxă, până în 1075, la invazia catolică a armatelor trimise de la Roma... Dumnezeu să ne ferească de eresurile catolicilor și Dumnezeu să-ți ajute la vindecarea de eresurile lor. |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Union Jack este drapelul Marii Britanii, nu al Angliei.
In alta ordine de idei, Emilianul, dezinformat ca totdeauna, n-a auzit nici de steagul Slovaciei. Totusi, adevarata perla a coroanei este steagul Jamaicai, despre care Emilianul, chiar MAI dezinformat decat de obicei, sustine ca a fost impus de conquistadori, in conditiile in care el a fost adoptat in 1962... |
Steagul Angliei nu este accelasi cu steagul Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, steag cunoscut ca si "Union Jack".
Dupa anul 1054 (cand are loc separarea crestinatatii in urma marii schisme), religia predominanta in Anglia a fost cea catolica, si acest lucru a durat pana la introducerea "reformei anglicane". Intre anii 1655- 1962 Jamaica a fost colonie britanica, proclamandu-si independenta de stat in 1962, cand a adoptat si actualul drapel! |
Citat:
Perla coroanei ? Coroana cui ? Ești ca un copil râzgâiat și răsfățat ce începe să țipe când nu i se face voia și se lovește de rafturile magazinului până i se cumpără ce vrea. Vino deci la Domnul, oiță, lasă lucrurile catolicești că te sucești și te sfârșești. Oare vei veni ? Cât ai citit despre Anglia Ortodoxă ? Io' am citit o singură carte. Un lucru rectific, Anglia a fost ortodoxă oficial până în 1067. Poporul englez a continuat să fie ortodox, până încă câțiva ani, când în 1075, catolicii demolează ultima Sfântă Mănăstire Ortodoxă, din cele 8 care erau până atunci pe teritoriul Angliei, călugării din ultima mănăstire sunt uciși și pietrele împrăștiate ca să nu mai existe dovadă că ar fi existat o mănăstire ortodoxă acolo. Apoi cine mai declara că era ortodox, era acuzat de erezie și ucis de "binevoitori". Recomand tuturor, "Căderea Angliei Ortodoxe", are 300 de pagini, nu-i mult deloc și e o lectură extraordinar de ușoară, obiectivă și concretă. Redau doar primele rânduri de pe prima pagină. Citez: Pe 14 octombrie 1066, la Hastings, în sudul Angliei, ultimul rege ortodox al Angliei, Harold al II-lea, a fost ucis întro bătălie împotriva Ducelui William de Normandia. William a fost binecuvântat și susținut (cu armată) de Papa Alexandru I, să invadeze Anglia cu scopul de a aduce Biserica Engleză în comuniune cu "Papalitatea reformată" (de la creștinism), fiindcă în 1052 arhiepiscopul englez ortodox a fost izgonit de papă și declarat schismatic de către Roma. Deci cam așa a fost. Recomand totuși toată cartea. Cuprinsul e acesta : http://www.librariasophia.ro/img/poz...inuni-5017.jpg https://www.agaton.ro/admin/upload/Cegu41c1.jpg https://www.agaton.ro/admin/upload/Cegu41c2.jpg Aici costă 14 lei: http://www.librariaortodoxia.ro/cart...ste-minuni_321 Și aici costă 12.6 lei: https://www.agaton.ro/produs/717/cad...-moaste-minuni Pomeniți-mă și iertați-mă. P.S.: iar Jamaica între 1494 și 1665 a fost sub dominația spaniolă. Fiindcă oamenii Arawak și Taino de acolo, au fost "cuceriți" (uciși) de inchiziția și conchistadorii spanioli. Cel puțin așa scrie pe wikipedia. Steagul, deși este în formă de x, le-a fost dat de spanioli, nu au fost încreștinați de Sfântul Apostol Andrei. Nu mai dezinformați. Sunteți capabili de mai mult... |
Citat:
In special insusirea din mijloc e deosebit de respingatoare. Realizezi, oare? |
Citat:
Față de alte cărți de istorie, grele, subiective și aleatorii, fiindcă de exemplu spune: istoricul x spune asta, dar istoricul y crede că nu ar putea fi așa, iar istoricul z spune că defapt a fost așa. Nu, în istorie nu poți merge pe presupus și pe bănuieli, ci pe izvoare, mărturii scrise, cronicarii vremii, poate manuscrise. Lucruri sigure, solide. Obiective, concrete. Iar Vladimir Moss, e obiectiv și concret pe dovezi solide, reale și e un istoric cu talent beletristic, ceea ce e rar, deci îl face și ușor de citit. Frate Ioane, ai obosit... Cu greu îți stăpânești iuțimea, mânia, nemulțumirea, am observat din multe postări ale tale. Ce se întâmplă cu tine ? :) |
Citat:
Creștinii n-au treabă cu ereziile francilor, romane, ale Romei sau impusul românesc franco-grec, pentru greco-romanii din apus, tot mișcări politice ale francilor, precum azi ecumenismul. Sfânta Tradiție și Liturgica creștinilor din răsărit, adică Orient, Asia, Europa, nu țin de inovațiile liturgice ale francilor, ci de perioada Bisericii Primare, Liturghia Sfinților Ioan Gură de Aur, Vasile cel Mare și Grigorie Teologul, doi Patriarhi și-un arhiepiscop, Liturghie care ține 2 ore, nu inovațiile papilor eretici care-au scurtat Liturghia pe "rit roman", pe "rit latin", la 40 de minute, când ea ținea 5 ore, la Sfântul Apostol Iacov, primul Patriarh al Ierusalimului în secolul 1. Deci, te rog, frățioare rătăcit, măsura... |
Citat:
Dar te trezesti (chit ca esti lac de sudoare infama), nu-i asa? Si alegi sa ramai acelasi mediocru, neconsolat, impostor. Fii in pace, nu esti singur! |
Ora este GMT +3. Ora este acum 18:25:19. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.