![]() |
Pomelnicul de la Sfanta Liturghie
Indraznesc sa cer o opinie legata de pomelnicul dat la Sfanta Liturghie pentru ca am auzit prea multe pareri in contradictoriu. Daca sotul meu este botezat ortodox si suntem cununati in biserica, il pot trece pe pomelnic daca nu este practicant? Pe langa faptul ca nu e practicant, nu respecta cele sfinte, mai injura uneori, mai blasfemiaza, astea nefiind la ordinea zilei ci doar iesiri care se vor a fi "glume" sau doar sicanari (sa ma necajeasca pe mine). Dar pe baiatul meu de 16 ani care este la fel botezat ortodox dar injura, e cu necuratul in gura la ordinea zilei, il pot pomeni? Canoanele spun ca nu, daca nu se spovedesc, nu se tin de biserica, dar practica curenta este diferita. Chiar si de la preoti am primit pareri diferite fiecare argumentata. As vrea sa inteleg corect problema. Poate ma lamureste cineva..
Va multumesc frumos. |
Vezi ce scrie aici.
|
Multumesc Dragos, stiam parerea parintelui Cleopa, de la asta a si pornit nelamurirea mea, eu stiind aceste lucruri, am primit sfaturi contrare de la cei pe care i-am intrebat ce pot sa fac. Unii mi-au spus ca e chiar foarte bine sa-i trec pe pomelnic ca sa ii lumineze Dumnezeu, altii au fost retinuti... dar parerea generala inclina balanta catre da. Observ ca nu se tine cont de canoane aici, lumea nu le respecta poate din nestiinta.. neinformare sau poate din prea mult zel duhovnicesc.. nu stiu.
|
Ca să-i lumineze Dumnezeu te rogi matale pentru ei în rugăciunea particulară de acasă sau din Biserică.
|
Tu chiar asa faci? :5: Cunosti oameni care respecta? ca eu nu prea... ii numar pe degete.
|
Citat:
Daca am fi fost curati Hristos nu mai trebuia sa se rastigneasca. El n-a venit pentru cei sanatosi, ci pentru bolnavi; sapunul nu e pentru cel curat, ci pentru cel murdar, medicamentul nu-i preventiv, nici retroactiv. Orice pomelnic va fi pomenit in fata lui Dumnezeu indiferent de circumstante si Biserica se va ruga pentru el caci altfel se dezice de sine si de Hristos! Restul sunt baliverne, zinaida. |
Așa spun și sectarii.
DAR, ai citit măcar link-ul dat de mine să vezi ce spune vrednicul de pomenire părinte Cleopa? |
Citat:
Va sfatuiti cu duhovnicul si veti primi indrumare. Se poate face ceva in acest sens |
Citat:
Duhovnicul tot asta mi-a spus, sa ma rog.. |
Doamne ajuta
Nu stiu ce as putea sa spun, exista in fiecare dintre noi nelamuriri, avem intrebari si nadajduim ca Bunul Dumnezeu sa faca lumina. Cei patimasi sau necredinciosi sunt ajutati daca vor fi cititi la Psaltire. La manastiri aceste persoane sunt trecute la Psaltire.(Manastirea Sihastria, Jud. Neamt). Parintii vor face rugaciuni speciale pentru persoana respectiva. O mama isi va pune copiii la masa, dar mai intai va avea grija sa fie curati pe maini, isi vor face cu totii semnul Crucii, vor fi atenti la cele puse inainte si vor multumi Lui Dumnezeu. Omul patimas, nu este curat, nu cinsteste cele sfinte, este nepasator si toate cele puse inainte le calca in picioare; Dumnezeu asculta rugaciunile celor din familie si a Parintilor bisericii, omul cand va incepe sa lupte cu pacatul si va pune inceput bun, va fi pomenit si la Sfanta Liturghie. Este de apreciat o mama, care se roaga pentru sotul si copilul ei..toate cu duhul blandetii. |
Citat:
D-voastra ar trebui sa aveti la manastire permanent pomelnic cu numele d-voastra si a celor din familie cu mentiunea "pentru psaltire" In dreptul fiecaruia sa scrieti patima de care sufera. E bine sa nu pomeniti pe altcineva decat d-voastra ,sotul si copilul . Pentru acestea e bine sa aveti binecuvantare. Roadele le veti culege pana la urma ,samanta trebuie sa se dezvolte si sa se coaca. |
Eu trimit pomelnic pentru Psaltire la orice manastire unde se citeste psaltirea ,am trimis si la man.Sihastria ,am trimis si la o manastire Sangeap-Basaraba de langa Husi ,unde am auzit ca la fel se citeste Psaltirea si mi s-a spus ca e bine sa trimit.
In Bucuresti cred ca puteti lasa la orice manastire unde se fac pomeniri la Psaltire. Daca trimiteti in mai multe locuri este si mai bine. Doamne ajuta ! |
Citat:
Sper ca argumentul tau nu e doar Cleopa. Ce este Liturghia si ce este pomelnicul? Liturghia este jertfa Lui Iisus(arderea de tot) pentru salvarea lumii, la care sunt invitat si eu cu darul meu pentru curatarea intinarii ce ma inconjoara(intre care si cea pomenita in pomelnic) si pentru care si Biserica se roaga. Pentru toate Se jertfeste Iisus; ca le pomenesc intr-o anumita ordine e cat se poate de logic, dar le pomenesc pe toate. Daca nu-l pomenesc pe sectar si nici el nu se straduieste atunci el este condamnat din dezinteresul meu, la fel si desfranatul si avarul. Cu ce pot eu sa-i ajut? Cu nimic? Oare cu ce drept stabilesc eu (caci eu scriu pomelnicul) cat de pacatos e cineva drag mie incat sa nu-l trec pe pomelnic pentru ca nu-i demn de iertarea lui Iisus? Hristos Se jertfeste neconditionat, nu doar pentru cei de-o seama cu El. |
Noi nu trebuie sa uitam pilda unde se vorbeste de nunta Fiului de Imparat.
Cine are haina patata nu este invitat acolo. Dumnezeu iarta unde vede cainta pacatosului. Daca el huleste si necinsteste sf.Cruce pe care s-a jertfit Matuitorul ce iertare sa mai primeasca |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Nu ai dat un raspuns cum nu dai nici acum, ai dat un link. Dptdv este ortodox si suficient, dpmdv nici una, nici alta; poate gresesc. @anita E vorba de nunta fiului de imparat, adica de mantuire, iar nunta e dincolo de judecata; pentru a intra la nunta e nevoie de pomelnic, de jertfa liturghiei si de curatarea "hainelor" sufletesti(a aurei). Jertfa e pe pamant, nunta e in ceruri. |
Citat:
Pentru un ortodox, un link din ziarul patriarhiei ar trebui să fie suficient. |
Prin aceasta postare continui parerea celor traditionalisti, a celor care respecta anumite rigori pt. a putea fi pomeniti la Sf. Liturghie .
Dar mai intii sa observam un exemplu : stim ca Sf. Euharistie este numita de Sf. Vasile cel Mare "doctoria vietii si a nemuririi", adica, pe linga multele ei valente lucratoare si tamaduitoare in om o are si pe cea de leac, de medicament. Dar pt. primirea acestui medicament trebuie sa fim "apti", pregatiti intr-un anume fel pt. a putea lua contact cu el (mirinda cea pt. noi , in contact nemijlocit in Sf. Potir cu insusi trupul si singele Mintuitorului sau macar in chip liturgic, duhovnicesc, prin pomenirea in ecteniile Liturghiei) si mai ales trebuie sa ne-o dorim noi insine , sa vrem aceasta, sau macar sa fim de acord cu cei care vor sa ne faca acest bine si nicidecum sa fim indiferenti, dispretuitori sau chiar imopiotriva. Atunci cind un om este bolnav el merge la doctor sa se vindece dar tratamentele sunt de diverse tarii si pot avea chiar reactii adverse sau contraindicatii pt. persoanele care prin multele lor particularitati nu pot suporta , nu pot accepta, dintruinceput un medicament "forte/puternic" . Sau , daca, din neatentie sau ignoranta tratamentul s-a administrat, pe principiul ca "este atit de tare si de bun" incit vindeca pe oricine, oricum, si astfel au aparut reactiile adverse, accidentele, atunci "terapia" se intrerupe imediat si brusc deoarece chiar daca medicamentul este imbatabil , prin administrarera necugetata , el a facut rau mult. Asa cum se intimpla intotdeauna in medicina cea de toate zilele , si pt. asta tratamentele se fac cu multa judecata, cu discernamint, individual pt. fiecare pacient (deoarece se trateaza bolnavi, oameni , si nu boli !!) tot astfel se petrec lucrurile si in "medicina" duhovniceasca Dar de departe, si peste toate lucrurile care ar putea fi luate in seama , nu trebuie sa uitam ca peste vointa omului nu se poate trece . Dragoste cu sila nu se poate face bine ! Este insa adevarat ca istoriografia bisericeasca cunoaste si cazuri , mai ales de mame pt. copii sai, in care impotriva tuturor preceptelor canonice , acestea au staruit in a pomeni pe fii lor pina ce si-au revenit ... dar, dar, cu buna stiinta si incuviintare a duhovnicului . Altminteri , putem face mai mult rau ! Si acum 2 argumente cunoscute de toti, dar spuse spre amintire : 1. "... nu aruncati margaritarele voastre inaintea ciinilor si a porcilor ca nu cumva intorcindu-se si calcind pe ele sa va rupa pe voi ..." 2. Orice om, mirean , monah sau cleric, fara nici o deosebire , atunci cind se pregateste de unirea fizica si reala cu Hristos ( atentie si la impartasirea in duh prin pomenirea la Sf. Proscomidie si deci prin punerea in comun a mirindei tale cu trupul si singele lui Hristos in Sf. Potir !) rosteste astfel : " Cred Doamne si marturisesc ca Tu esti cu adevarat Hristos , Fiul lui Dumnezeu celui viu, Care ai venit in lume sa mintuiesti pe cei pacatosi ..." " Cinei Tale celei de taina , Fiul lui Dumnezeu, astazi, partas ma primeste , ca nu voi spune vrasmasilor Tai Taina Ta, nici sarutare Iti voi da ca Iuda; ci ca tilharul marturisindu-ma , strig Tie : pomeneste-ma Doasmne, intru imparataia Ta !" Si chiar daca uitam sau desconsideram orice canon, asemanare cu alte situatii similare sau povete ori indemnuri de buna rinduiala si dreapta socoteala , atunci macar sa meditam la fiecare cuvint al acestei rugaciuni si sa comparam, sa verificam cit putem de bine daca cei pe care voim sa ii pomenim la cea mai importanta slujba din biserica ortodoxa sunt macar pe aproape de cum spune rugaciunea . Asta este parerea mea , asa cred si si fac chiar cu copii mei care au o dorinta nemasurata de modernism, cu toate ca ei au facut religia in scoala. Dar nu ii las de izbeliste ci ii pomenesc la alte slujbe , decit la Liturghie. Daca medicamente prea tari nu pot suporta , atunci macar sa ii ajutam repetat cu medicamente mai usurele dar care sunt tot spre binele lor ! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Referitor la pomelnice: asta e randuiala Bisericii Ortodoxe si gata. Ortodocsii vor pune in pomelnice doar numele rudelor de aceiasi religie. Daca au rude catolice vin in biserici catolice, iar acolo isi pomenesc rudele catolice. Cel putin in biserica la care merg eu am intalnit de mai multe ori astfel de situatii. Pentru catolici e mai simplu. Putem pomeni la Sfanta Liturghie pe oricine vrem, indiferent de religie. |
Citat:
|
Citat:
Și acum: cel care se împărtășește, trebuie să se vadă pe sine ca fiind "ca tâlharul, cel dintâi dintre păcătoși". Dar dacă același credincios, punând nume în pomelnic, se va apuca să aleagă și să judece ("pe ăla nu-l pun, că e bețiv, pe ălălalt nu-l pun, că nu vine la biserică etc."), nu se dă oare peste cap toată starea duhovnicească în care suntem chemați să-L întâlnim pe Hristos ?! Cum adică, eu, tâlharul, cel dintâi dintre păcătoși, dar nu l-am pus pe tata la pomelnic, că e bețiv ?!!!! |
Citat:
|
Citat:
- Pomenește-o, Doamne, pe ing. nutucutu în Împărăția Ta! P.S. Dacă precum mai sus te exprimi în românește, în ce limbă te exprimi mai bine de-atât? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
așa cum sunt ele de fapt; vedem lucrurile așa cum suntem noi de fapt. (de la cristiboss http://www.crestinortodox.ro/forum/s...227#post471227 ) Cu alte cuvinte, se pare ca TU nu stii/vezi diferenta, dar pe el il acuzi de ceea ce faci chiar tu. Nu dicutam aici de cei care NU VOR sa se pocaiasca, ci de ce se pomeneste la pomelnic si ce nu. In cazul in careDragos da noat 10/9 este contestata postarea unei rugaciuni care voia sa demonstreze(fara sorti de izbanda) ca se pomenesc la pomelnic cei buni, dar se ignora(posibil intentionat) ca rostirea rugaciunii o fac cei rai; de aceea tu intelegi ca cei rai NU VOR... |
Domnule dragă.
Ce nu văd eu e clar. Ce nu vezi tu, iar e clar, dar nu și pentru tine. Cu domnu' avocat polemizam pe o temă falsă adusă de dânsul în discuție. Cât despre cine și cum se pomenește în Biserică, am arătat și eu, și fratele Zaharia și Lucian. Dacă voi nu vreți să înțelegeți e dreptul vostru să rămâneți în rătăcirea voastră catolică. Rugămintea mea e însă să nu smintiți lumea cu învățăturile voastre eretice. Zinaida a întrebat pe un forum ortodox, a primit niște răspunsuri pertinente din punct de vedere ortodox. Mai departe e vorbă aiurea. Pace! |
Subiectul este frumos si vast , pretind la o mai ampla discutie .
Dar sa retinem , nu vorbim de cei care se pocaiesc ci din contra ! Este frumos din punctul de vedere al smereniei si al cuminteniei pe care trebuie sa il aibe orice om serios, matur sau aproape matur fata de realitatile fundamentale ale existentei . Orice om care voieste el sa vina spre dumnezeire, care macar gindeste la asa ceva , care macar isi pune el singur sandalele in picioare , pt. a-L intimpina pe Dumnezeu, si pt. care de acolo in colo Dumnezeu insusi il leaga la incaltari si face toti ceilalti pasi spre intimpinare, este bineplacut si primit la pieptul Lui. Despre/pentru orice om care face macar putin din cel mai putin act de acceptare si de vointa in legatura cu Dumnezeu , El se bucura, il iarta si il primeste. Dumnezeu, stim, ca celor mindri le sta impotriva iar pe cei supusi/ascultatiori ii miluieste. Nu este vorba aici de cei care fie ca seamana sau nu cu "Tilharul milostiv si smerit" se pocaiesc citusi de putin,ci de cei care nu au treaba cu El, asa precum am amintit deja ! Daca tu prin vointa ta esti in ruptura cu Dumnezeu ... ce mai vrei ? Care este definitia , simpla sau nu, a pacatului ? A nu face voia lui Dumnezeu si a te rupe/despartii astfel constient si voluntar de El. Hristos sta si bate la usa inimii oricarui om , dar El nu intra decit daca i se deschide . Dumnezeu nu desconsidera , nu anuleaza vointa noastra. Ati vazut vreun om care sa nu vrea sa lucreze la "Drumuri si poduri" si aceia de acolo sa ii dea salariu ? Ati vazut vreun scolar sau student care sa nu se prezinte la scoala sau la examene si profesorii sa il treaca ? Ati vazut vreun bolnav, fie el si de cancer, care sa nu mai vrea sa mearga la medic si sa vina medicul in mod fortat acasa la el , ca sa il vindece ? Sau orice alta asemanare este valabila ! Eu nu am vazut niciodata asa ceva si stiu sigur ca nici Dumnezeu nu face nimic impotriva vointei oamenilor ! Ba mai mult , procedind la a trece pe pomelnicul pt. Sf. Liturghie oameni care sunt indiferenti sau impotriva lui Dumnezeu , nu ca nu au nici un folos , dar cei care fac acest pacat si neascultare canonica fata de ceea ce este "Raiul pe pamint", adica Sf. si dumnezeiasca Liturghie, se pot supune la tot felul de ispitiri si incercari . De ce asa? Pt. ca pt. cutezanta/mindria ta si pt. pacatul tau de a trece peste cinstirea deosebita a celei mai taine dintre tainele dumnezeirii, tu sa patimesti ca sa te indreptezi , sa cauti ca de acum in colo sa afli si sa cinstesti si mai "deosebit" , cu mai multa profunzime si traire ce insemneaza Sf. Liturghie si sa nu mai indrasnersti nici o data sa aduci cel mai mic afront lui Dumnezeu , tocmai in casa lui, tocmai in timpul celei mai grandioase/slaviri si slujiri a Lui. Pt. ca pt. atita mindrie si cutezanta Dumnezeu iti va sta, de la un moment dat, impotriva, din ce in ce ! Spuneam ca subiectul este mai vast si are multe aspecte de discutat, lucru insa pe care nu il putem face aici . Dar citind zilnic, cu mare atentie, Psaltirea si concentrindu-ne din ce in ce mai mult asupra textului/rostirilor din timpul/cadrul Sf. Liturghii ne vom lamuri si vom intelege mult mai bine ce este defapt Sf. Liturghie. Adica, persistind cu acrivie in acest exercitiu de nevointa vom culege si fructele binemirositoare de la un anumit moment dat ! Este adevarat inasa si ca Dumnezeu este mult milostiv si milosird , mult iertator si ingaduitor dar asta nu trebuie sa ne creeze confuzii de intelegere si de credinta ci sa respectam insasi poruncile Domnului (a se vedea cu deosebire cuvintul Psaltirei) pt. a nu sfirsi , subtil si prin sofisme, in APOCATASTAZA... cind El ii iarta pe toti si totul devine numai o miere si un lapte si se amesteca binele cu raul , virtutea cu pacatul , nevointa cu indiferenta, ascultarea cu nesupunerea, smerenia, cu mindria,etc... socotind astfel ca Dumnezeu este un fel de fraierica indulgent si pina la urma totul va fi OK. Ce ? Nu ati auzit pina acum sau chiar nu ati vazut pina acum si minia lui Dumnezeu ??? Sau nu se cheama el si "Dreptul Judecator' ? In schimb nici o carte sau carticica , sfinta sau nu, nu il numeste pe El "Marele Indulgent" , deoarece chiar nu este asa ! Sa luam bine seama !!! Iubirea si iertarea lui Dumnezeu nu are rostul de a ne face sa raminem sau sa persistam in necredinta si indiferenta ! Adica noi ii pomenim pe respectivii la tot felul de slujbe dar ei tot in starea de neascultare/necredinta le place sa traiasca, iar de Dumnezeu nici nu vor sa auda ! Sa nu amestecam lucrurile ! Sa ne ferim de inovatii si de lejeritate in credinta . Daca avem dubii in ceea ce priveste modernismul, inovatiile si relaxarea duhovniceasca , atunci sa ne gindim ca sfintii nu au ajuns sfinti pina ce nu s-au nevoit din ce in ce mai mult si mai bine in poruncile lui Dumnezeu si nu in parerile lor personale sau indiferenta... nemaivorbind de statul impotriva ! Sa avem deci modele de credinta si vietuire pe eroii credintei noastre, pe sfinti, si nu pe modernistii elitisti si intelectualisti in ale teoliogiei care cu sau fara de voie dau tot felul de interpretari nastrusnice fie canoanelor fie altor carti sfinte, fie chiar traditiei dar care astfel defapt smintesc ! Cheia mintuirii si a intoarcerii acasa (in Rai, de unde am fost alungati) este ascultarea desavirsita si implinirea poruncilor si nicidecum mindria , sub orice forma ar exista ea in noi . Cu mindria si nesupunerea/razvratirea mergem drept in ... stiti voi unde !! |
Citat:
"Maria cu fetele" Deci puteti pomeni in acest fel ,dar pentru indreptarea celor din familie si dobandirea credintei in Dumnezeu e bine sa cititi la Psaltire ,cu binecuvantare bineinteles. Am vazut ca si sf.Ioan Rusul ajuta in indreptarea copiilor ,e scris in acatist. Doamne ajuta ! |
Meditand (de cand s-a deschis acest topic al Pomelnicului) asupra virtutilor celor pomeniti si asupra interdictiei pomenirii celor pacatosi, imi dau acum cu parerea(in duh) ca interdictia ar fi oarecum(si vag) justificata doar daca s-ar considera ca darurile neprihanite aduse la jertfa, sunt alaturate la intrarea mare a Trupului si Sangelui lui Iisus si pentru a imbogati anturajul sfintit, se mai pomenesc si cele mai curate "parti lumesti" prezente atunci acolo.
Tinand cont de acest aspect si punandu-l in balanta cu nevoia de sfintire a celor cu adevarat pacatosi, mi se pare ca prima solutie, cea traditionala, ar fi "neproductiva" ;i ineficienta in comparatie cu cea practicata si raspandita daca s-ar alege a fi pomenita doar una dintre ele, insa tocmai pentru a nu se face aceasta greseala se instituie o ordine a pomenirii absolut justificata si se pomeneste tot ce-i necesar; de aceea eu sunt reticent totusi fata de interdictia pomenirii chiar si la urma a celor pacatosi pentru ca asta m-ar face pe mine, cel ce judec, mai pacatos tocmai pentru ca judec. Citat:
18. Domnul este îndelung-răbdător, mult-îndurat și adevărat, iertând fărădelegile, greșelile și păcatele și nelăsând nepedepsit, ci pedepsește nelegiuirile părinților în copii până la al treilea și al patrulea neam.(Numerii14,18) |
Citat:
Nu li se da numele la sf.Liturghie deoarece nu prea vor sa stie de Dumnezeu,sunt chiar impotriva cand li se vorbeste despre credinta . Nu sunt in masura sa judec pacatele parintilor ,stiu ca mama se spovedeste si participa la slujbele bisericii. Sunteti ortodox sau liber cugetator ? |
Nu e ortodox. E catolic, de ce nu citiți tot topicul cu atenție?
|
Citat:
33. Ori spuneți că pomul este bun și rodul lui e bun, ori spuneți că pomul e rău și rodul lui e rău, căci după roadă se cunoaște pomul.(Mt12,33) Nu sunt liber cugetator, ci in duh cugetator. |
Va multumesc tuturor pentru raspunsuri, desi nu pare a fi cine stie ce dilema cu acest pomelnic.. chiar este. Am deschis discutia pentru ca sunt sigura ca multi scriu pe pomelnice tot neamul, lucru pe care l-am facut si eu in convingerea ca le fac bine si lor si mie. Duhovnicul meu nu a fost de acceasi parere insa.. Alti preoti spun opusul, ca din contra trebuie pusi pe pomelnic cei care au astfel de probleme (ca in exemplul meu). Eu mi-am intrebat duhovnicul si el fiind foarte bland, am avut impresia ca nu mi-a spus categoric sa nu mai trec pe pomelnic pe toata lumea iar eu am continuat sa fac ceea ce stiam eu, adica sa trec tot neamul pe pomelnic inclusiv pe sotul si fiul meu. Am luat parerea lui pur consultativa... Dar un prieten m-a tras de maneca si mi-a spus ca am facut neascultare de duhovnic, abia asa mi-am dat seama ca am gresit, si nu putin ci foarte mult..
M-am gandit ca poate e de folos si altora sa ne lamurim cum e mai bine de facut. |
Tot despre pomelnic
Buna ziua. Intervin si eu deoarece eram putin nelamurita in acest sens si, din pacate, am ramas tot nelamurita. Eu nu am intrebat duhovnicul, recunosc, dar, din ce stiu eu asa, de la oameni si din ce am citit (carti ale Sf. Parinti etc) mi-am facut o parere si anume ca e bine sa ne rugam pentru toti cei din familie, prieteni care nu-l cunosc pe Dumnezeu, tocmai pentru ca-i iubim si le dorim sa-L cunoasca si sa se intoarca la dreapta credinta. Spunea cineva ca daca nu poti vorbi cu copiii sau cu parintii tai despre Dumnezeu, vorbeste cu Dumnezeu despre ei! Cum am putea sa vorbim cu Dumnezeu despre ei decat in rugaciune? Iar a-i trece pe pomelnic eu asa am crezut ca e pentru a ne ruga pentru ei (sau mai bine zis pentru a se ruga Biserica pentru ei). Iisus a venit in lume pentru cei pacatosi nu pentru cei drepti, nu? Cei care sunt in dreapta credinta, care se spovedesc si impartasesc, merg la Biserica, aceia nu prea au nevoie de rugaciunea noastra, a celorlalti, nu-i asa? Eu raman la parerea ca trebuie sa ne rugam, mai ales pentru cei care sunt in nelamurire, in necredinta, sa-L rugam pe Dumnezeu sa-i lumineze si pe ei, sa-i intoarca la dreapta credinta. Spunea cineva ca e foarte importanta rugaciunea pentru altii, chiar mai importanta decat rugaciunea pentru tine insuti, ca e cea mai buna pregatire pentru impartasanie. Gresesc? Doamne Ajuta tuturor!
|
Apropos , despre a te ruga pt. altii !
In legatura cu a crede ca a te ruga pt. altii poate fi citusi de putin, infim de putin , mai important sau mai benefic decit a te ruga pt. tine si a-ti vedea hotarit de ciltii tai cu pacate , am sa spun o povestioara !
Un crestin care se spovedea de mai multa vreme la un parinte imbunatatit prinde din zborul vorbariei oamenilor ca a te ruga pt. altii este un fapt tare insemnat, este semn de multa nevointa , este semn de buna milostenie si a fost impresionat. Dupa un timp , a auzit iarasi din vorbele oamenilor cum ca "mintuirea oamenilor este impreuna" , a unora cu ceilalti si nu izolata, si a concluzionat ca : mare adevaruri am aflat ; cum de 'oi fi fost eu strain de aceste mari fapte pina acum . Trebuie sa ma apuc de acum si eu de asemenea nevointe , trebuie sa fac si eu ceva cu adevarat insemnat pt. credinta mea si pt. aproapele meu . In scurta vreme s-a dus la duhovnic , l-a cercetat despre asemenea fapte si in final i-a cerut binecuvintare sa se roage si el pt altii . Duhovnicul insa i-a raspuns : nu ! Sa nu faci asta ! Atunci crestinul s-a intristat asa de tare deoarece se vedea oprit de la a implini fapte bune si marete . S-a intristat mult si in primele clipe, din surprindere, a crezut ca parintele este un inselat, ca nu judeca bine, ca se intimpla ceva nefiresc cu el. Dupa ce se departa citiva pasi de duhovnic se intoarse si il intreba : parinte, da' de ce sa nu fac eu asta ? Ce este gresit aici ? Ori fac vreo greseala si ma dau singur in mina ispititorului daca procedez astfel ? Care este adevarul ? Duhovnicul l-a ascultat cu rabdare si blindete si i-a raspuns : mai frate , tu ai terminat cu pacatele tale ? Gata ? Te-ai si mintuit ? Tu nu sti cite pacate am scos la iveala la spovedanie din tine? Nu sti au oare ca tot cazi periodic in aceleasi pacate , care de mult ce te-au robit ti-au devenit deja patimi ? Nu sti ca tu insuti nu te-ai curatat nici pe jumatate de pacatele si caderile tale si tu voiesti sa te lasi pe tine mai prejos si sa te rogi mai mult pt. altii ? Doctore, vindeca-te intii pe tine si abia apoi pe altii ! Te increzi ca deja gata, ai terminat cu tine ? Ba tu, sa te ocupi din ce in ce mai mult cu rugaciunea pt. tine , sa te zelesti si mai mult de acum incolo ca sa te despatimesti , sa pastrezi toata ziua tacerea si sa te rogi neincetat pt. tine , sa te rogi si mai mult pt. tine pt. ca Dumnezeu sa iti dea putere sa postesti si mai mult , sa lenevesti si mai putin, sa nu mai fi ranit atunci cind vezi frumusete straina, sa fi si mai ascultator si supus tuturor carora le esti dator supunere si ascultare, sa te rogi si mai mult pt tine pt. ca Dumnezeu sa se indure si sa se milostiveasca spre tine ca sa nu mai fi clevetitor , birfitor , judecator al aproapelui . Roaga-te deci si mai mult pt. mintuirea ta ! Au nu ai auzit ca exista multime de calugari imbunatatiti care-si pling pacatele pina la adinca batrinete ... auzi, care isi pling propriile lor pacate pina inchid ochii ? Si tu gata , vrei sa te rogi ca preotii liturgisitori , pt. pacea lumii, pt. aproapele, pt. dusmani, pt. vrasmasi, pt iertarea pacatelor tuturor ? Nu intelegi tu oare ca aceasta este o mindrie tare bine ascunsa ? Ocupa-te deci de tine cu mult sirg si cind vei ajunge imbunatatit, atunci, sa te rogi si pt altii ! Si astfel crestinul a plecat de la scaunul duhovnicului luminat si intelegind ca in mocirla de pacate pina la git fiind nu are cum sa incerce sa mai faca si valuri deoarece despatimirea cere mult de tot timp iar viata este uneori mult prea scurta . Asadar, intre cele 2 laturi , sau extreme, de a privi rugatul pt. altii ca o mareata virtute si ca vai ce mai facem noi rugindu-ne pt. ascestia (adica mindrie crasa si soioasa rau de tot !) si a nu ne ruga decit dupa despatimire (povestea relatata are un tilc si o aplicare clara si precisa ) eu sunt convins ca trebuie sa tinem o dreapta socoteala, trasata de duhovnic, si sa nu exageram sau sa ne entuziasmam pe te miri ce motive ieftine . Adica , ne rugam mult de tot si mai in totdeauna pt. noi si pe ceilalti ii pomenim alaturi de noi . Doar daca aproapele se afla intro stare grea rau sau deja este sub umbra mortii , atunci situatia devine una speciala si vom face in mod separat rugaciune pt. acestia fie induividual fie alaturi de altii. Deci sa nu uitam masura de dreapta socoteala si buna rinduiala in toate lucrurile ! |
povestirea domnului Zaharia mi-a adus aminte de Sf. Serafim de Sarov : "Dobandeste pacea, si mii de oameni din jurul tau se vor mantui"
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 13:53:04. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.