![]() |
Legătura dintre practicile ezoterice și bolile psihice
Doamne ajută!
O întrebare adresată în special celor care au cunoștințe sau chiar lucrează în domeniul psihologiei: există vreo legătură între practicile ezoterice și bolile psihice? Altfel spus: cei care practică diverse forme de ocultism riscă să înnebunească? Știu că toate formele de ezoterism/ocultism sunt înspăimântător de periculoase din punct de vedere spiritual, în primul rând pentru că îi îndepărtează de Dumnezeu pe cei care le practică. Știu că orice practică ezoterică = trădarea lui Hristos, intrarea în comuniune cu demonii și moarte spirituală. Acest aspect fiind lămurit (orice ar fi, în orice situație s-ar afla, creștinilor NU le este îngăduit să se încreadă în astfel de practici anticreștine), mă interesează din ce motiv unii dintre cei care își ucid sufletul practicând ocultismul ajung să se îmbolnăvească și psihic. De exemplu, cunosc o persoană care, după ce a practicat câțiva ani yoga, s-a îmbolnăvit de schizofrenie... Acum se simte mai bine psihic, dar spiritual se află în cădere liberă. Mă întreb: cauza îmbolnăvirii psihice a fost practicarea ezoterismului, sau exact invers (s-a apucat de ocultism fiindcă deja era nebun)? Și dacă boala psihică a fost efectul, atunci cum se explică acest fapt? Oare acești nefericiți ajung la nebunie tocmai pentru că au intrat în legătură cu spiritele negative (știm noi care), sau există și cauze științifice? Vă pun această întrebare pentru ca, în cazul în care voi fi în situația de a argumenta poziția Bisericii față de ezoterism, să pot oferi și dovezi științifice convingătoare pentru că, din păcate, cei mai mulți dintre cei interesați de aceste practici acordă mai multă încredere explicațiilor pur raționale decât celor teologice. Mai exact, dacă eu, când voi fi profesoară de Religie (cu ajutorul Domnului), îi voi spune unui adolescent că ocultismul îl îndepărtează de Hristos, s-ar putea să-l amuz și atât... pentru că el, fiind la vârsta căutărilor și a răzvrătirii, este tentat să creadă în tot ceea ce-i pare senzațional și, dacă niciodată n-a crezut în Dumnezeu, perspectiva îndepărtării de El nu l-ar înfricoșa. În schimb, dacă i-aș argumenta științific unui astfel de elev inconștient că practicarea ezoterismului îl poate duce la probleme psihice, aș avea mai multe șanse de a-l trezi la realitate. Totuși, n-aș vrea (Doamne ferește!) să spun neadevăruri tocmai pentru a argumenta credința. De aceea, dacă nu există o legătură reală cauză-efect între ezoterism și nebunie, atunci va fi necesar să mă limitez la explicațiile de ordin teologic și duhovnicesc. Dvs ce știți? :) Doamne ajută! |
Nu stiu sa iti raspund la intrebare.
Dar si eu mi-am pus aceeasi problema.. Poate intr-un sens mai larg. Adica da, am si eu amice preocupate de yoga (si asoterism) care au avut tulburari psihice uneori serioase (ocazie cu care s-au scufundat mai mult in acelasi tip de invataturi cautand leacul). Dar uneori m-am intrebat daca mandria are legatura cu nebunia (si care din care decurge?). Mandria izvorata din cunoasterea lumeasca, la aceasta ma refer. Stiu oameni care au ajuns la apogeul carierei (medici, oameni de stiinta..) doar ca sa o ia razna dintr-o data. (Si ma intreb la ce bun ca au atata inteligenta, daca nu au intelepciune deloc.) |
Citat:
Da, este foarte posibil să existe o legătură între mândrie și nebunie... mai ales între mândrie și nebunia duhovnicească (necredință): "Zis-a cel nebun întru inima sa: nu este Dumnezeu". Cred că mândria poate duce la necredință (cea mai gravă formă de nebunie spirituală) și/sau la nebunie psihică. Este foarte trist faptul că, așa cum ați spus, se creează un cerc vicios în viața acestor persoane care practică ezoterismul: se îmbolnăvesc psihic pentru că au astfel de preocupări, dar continuă cu ocultismul în nădejdea că în felul acesta se vor vindeca... Este exact ca și cum un alcoolic, de exemplu, ar bea din ce în ce mai mult, sperând că astfel va reuși să se lase de băutură. :) Dumnezeu să Se milostivească de toți acești semeni ai noștri și să-i întoarcă la credința cea adevărată în El! Doamne ajută! |
Există câteva probleme în abordarea D-vs. Îmi îngădui să vă atrag atenția, tocmai pentru că ați spus că veți fi profesoară.
1. Trebuie să lămuriți foarte exact ce înțelegeți prin noțiunea de practică esoterică. Față de definiția larg acceptată a termenului, yoga predată pe toate gardurile nu se încadrează (aici mă refer la nenumăratele "școli" sau "cluburi" din Occident unde se predau strict aspectele de bază din Hatha Yoga, care este practic o formă orientală de gimnastică). 2. Dacă yoga, practicată sub diverse forme de către milioane de oameni, ar duce invariabil la nebunie, nu credeți că am fi aflat acest lucru ? 3. În calitate de creștini practicanți, se cuvine oare să osândim, catalogând în mod automat pe cei care practică esoterismul, drept suferinzi de "mândrie drăcească" ? Oare nu noi, cei bine ancorați în Evanghelie, conștienți de superioritatea noastră față de acești îndrăciți.... înțelegeți unde bat ? 4. Trebuie înțeles și cunoscut foarte exact motivul pentru care esoterismul și/sau ocultimul sunt contrare poruncii lui Dumnezeu - care este acest motiv ? Asta ar trebui, în primul rând, să știm să explicăm unui adolescent, nu doar să încercăm să-l înspăimântăm cu povești despre boli psihice. Dacă îmi permiteți o paralelă, abordarea aceasta îmi seamănă cu cea a puritanilor care încercau să înspăimânte copii sau adolescenții cu povești despre modul în care practicarea onaniei duce, invariabil, la grave consecințe de ordin fiziologic - de la cancer la păr în palmă, toate elucubrațiile s-au susținut la un moment dat. Ca să revenim la subiect: de ce este nocivă (SPIRITUAL, nu neapărat psihic), practica ocultismului ? Pentru că contravine poruncii lui Dumnezeu. Dar de ce a poruncit dumnezeu așa ? Ei, aicea devine problema mai spinoasă... |
Citat:
demonii inseala intotdeauna, ofera initial niste chestii de ordin divinatoriu, poate chiar un succes material sau sentimental, apoi iau insutit ce au dat, spre distrugerea celor ce au facut marea greseala de a apela la ei (protectia divina dispare in acest caz, prin urmare demonii pot provoca orice daune doresc). |
Citat:
Referinte bibliografice: LARCHET Jean-Claude, Terapeutica bolilor mintale, trad. Marinela Bojin. București: Sophia, 2008. http://www.librariasophia.ro/carti-T...e-so-2894.html LARCHET Jean-Claude, Inconștientul spiritual sau Adâncul neștiut al inimii, trad. Marinela Bojin. București: Sophia, 2009. http://www.librariasophia.ro/carti-I...e-so-4318.html Sfinti si mari duhovnici despre exorcizare si tamaduire, Ed. Sophia http://www.librariasophia.ro/carti-S...--so-8638.html Sfinti si mari duhovnici despre discernamantul duhovnicesc, Ed. Sophia http://www.sophia.ro/Sfinti-si-mari-...-ro-496-o2.htm Citat:
Prin aceste practici oamenii pot ajuge relativ usor sa fie posedati. Cunosc personal cazuri concrete. (Pentru cei interesati pot oferi detalii despre studii de caz, desi consider ehaustive lucrarile mentionate anterior.) Citat:
In lucrarile de mai sus veti obesva ca Sfintii Parinti afirma inechivoc 3 mari cauze ale bolilor psihice: a) patimi si pacate sufletesti care netratate corespunzator (Sfanta Spovedanie, Sfantul Maslu, Sfanta Euharistie) duc la "pierdera mintii" (boli psihice). b) disfunctionalitati fiziologice, somatice... c) duhuri necurate, demoni. (Demonii nu au existenta fiintiala ci doar personala parazita, adica ei au putere doar atat cat le confera omul: prin pacate, patimi, blesteme, vrajitorie etc. Demonii nu au putere in sine caci au fost "dezbracati" de putere de catre Hristos, si ei i-au puterea (energia) omului si o redirectioneaza catre rau. Deci dracii ca niste paraziti redirectioneaza lucrarea omului catre ceva contrar voii lui Hristos Iisus. De crestinul ortodox practicat nu se poate "lega" nici o activitate demonica datorata intrucat in Sfanta Biserica prin Sfintele Taine, hristificarea fiind inceputa... dracii nu au "putere"... evident in fata harului lui Dumnezeu de care este patrus omul. Nu vom intra in amanunte acum.) Citat:
Citat:
Adica efortul nostru trebuie sa fie centrat pe participarea omului la Sfanta Liturghie, caci Hristos Iisus lucreaza TAINIC si cu mare putere in Sfanta Sa Biserica prin Sfintele Taine. Consider ca lupta intelectuala daca se duce doar in componenta ratioana nu prea are sanse de izbanda inturcat intelectul rational nu poate aduce o cognitie inechivoca a Domnului Iisus Hristos... si doar cognitia intelectuala umana (cu ambele componente: ratiune si contemplatie) care implica si afectivitatea (inclusiv sau mai ales cea duhovniceasca) poate contracara cu succes dracoveniile ateiste, ezoteriste, vrajitoresti etc. Dracii sunt experti in ratiune, teologisesc rational foarte foarte bine "caci si dracii cred si se cutremura" (iacov cap 2) de Hristos Iisus... insa doar atat. Dracii au piredut ontologic intelectul duhovnicesc precum si afectivitatea duhovniceasca... sunt intr-o bezna toatala in ceea ce priveste colucrarea cu harul lui Dumnezeu. Este intocmai ca atunci cand un om orbeste fiziologic definitiv si nu pai poate percepe lumina... desi lumina este langa el. Avand in vedere ca inelectul uman contemplativ si afectivitatea duhovniceasca sunt Desavarsite si depline in Sfanta Biserica prin Sfintele Taine, devinde imperios necesar ca omul sa traiasca Sfintele Taine, in Sfanta Biserica conform Sfintilor Parinti. Doar atunci cand omul CUNOASTE pe Hristos Iisus in Sfanta Sa Biserica, va ramane intru Hristos. "Noi am crezut si am cunoscut ca TU esti Hristosul, fiu lui Dumnezeu cel viu" (Ioan 6). Totuși, n-aș vrea (Doamne ferește!) să spun neadevăruri tocmai pentru a argumenta credința. De aceea, dacă nu există o legătură reală cauză-efect între ezoterism și nebunie, atunci va fi necesar să mă limitez la explicațiile de ordin teologic și duhovnicesc. Dvs ce știți? :) Citat:
Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos. |
Citat:
sa lucreze (trup si suflet) contrar voii lui Dumnezeu, impotriva lui Dumnezeu. De aceea Hristos Iisus si Sfintii Parinti vorbesc de robia pacatului, caci omul nu mai este liber sa lucreze firesc conform voii sale. Filocalia are explicatii eshustive in acest insa, insa chiar si din punct de vedere stiintific, psihologic si psihiatric se cunosc si se explica destul de bine mecanismele prin care patimile (dependentele) "ocolesc" vointa (discernamantul) uman... Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos. |
Citat:
Atât eu, cât și mulți alți oameni, medici și profani, am observat o corelație între diverse tulburări psihice și psihiatrie-psihologie. Părea normal ca psihiatrii și psihologii să se scrântească la cap, având în vedere că lucrează cu scrântiți la cap. Numai că cei mai mulți psihiatri, care au observat ei înșiși această corelație, văd cauzalitatea inversată. Scrânteala preexistentă este ceea ce îl face pe un tânăr să aleagă științele psihicului. Este aici mai mult decât o simplă fascinație, este aproape un reflex de autovindecare a organismului, ca atunci când un diabetic hipoglicemic urlă după o linguriță de dulceață. Citat:
Citat:
Citat:
Dar strategia ? Strategia nu trebuie să fie ca acel copil să nu practice ocultismul. Ci ca acel copil să vină la Cristos. Venind la El, fiți sigură că mai bine își va tăia mâna decât să folosească ghiocul. O dispută de acest tip am avut recent cu cineva de la ProVita, care se străduia să-mi plaseze în cabinet pliante cu imagini de avorturi făcute sub baleiaj ecografic: se vedea cum, în utere, sunt copii vii, care încearcă fără succes să se apere de chiuretă. A fost foarte dezamăgită când i-am spus că nu pun așa ceva în cabinet: tot efortul nostru trebuie să fie spre (re)aducerea oamenilor în Biserica lui Cristos. Sunt împotriva avorturilor nu fiindcă instinctul de conservare la agresiunea chiuretei a fost vizualizat cu nu știu ce aparate. Mutatis mutandis, copiii nu trebuie să practice ocultismul nu fiindcă nu știu ce studii arată că se scrântesc la cap: se vor găsi mereu studii contrarii, nimic nefiind mai relativ decât științele, mai cu seamă științele psihismului. Ci fiindcă așa a spus Dumnezeu. Iar acest lucru ar trebui să fie suficient. |
Citat:
In general oamenii vulnerabili si rupti de realitate se simt atrasi de astfel de practici... nu pare a fi o legatura intre ezoterism si bolile psihice. Oamenii care au deja anumite tulburari tind sa adere la grupari religioase ezoterice. Reclamele pentru cursuri de yoga promit eliberarea de temeri, depresie, griji, etc (simptomuri ale bolilor psihice iar cei cu asftfel de boli cauta eliberarea acolo) . |
Citat:
Unele forme moderne de ocultism sunt camuflate ca avand legatura cu stiinta (reiki, meditatia transcedentala, etc.). |
In ceea ce priveste Yoga, cel putin cea care se face in cercul Bivolaru, practica este de natura sa duca pe om la tulburari psihice.
E greu de explicat cuiva care nu cunoaste mediul cum se intampla asta. Sunt doua cai in general: 1. relativizarea valorarilor morale sau chiar anularea unora - ceea ce face ca omul sa alunece pe panta pacatului din ce in ce mai jos, pana isi pierde mintile 2. meditatiile care induc idei sucite si imping mintea pe alte pante decat cele ale rationamentului sanatos. |
Citat:
Îmi este de folos faptul că v-ați raportat critic la mesajul meu, pentru că sunt la vârsta la care-mi sunt necesare sfaturile, îndrumările, criticile celorlalți, de care trebuie să țin seama. De aceea, voi încerca să vă răspund la fiecare dintre obiecțiile pe care le-ați exprimat, așteptând cu mult interes să-mi atrageți atenția atunci când considerați că greșesc. 1. În legătură cu primul punct, ar fi enorm de mult de discutat despre practicile esoterice și, din păcate pentru mine, în această perioadă am foarte foarte puțin timp la dispoziție, fiind prinsă într-o mulțime de activități. De aceea, mă voi limita la a vă răspunde, printr-o definiție preluată din DEX în legătură cu yoga care, pentru autorii DEX-ului (deloc interesați de problemele dogmatice atunci când au realizat dicționarul), înseamnă mai mult decât o simplă gimnastică: "YÓGA s. f. Școală filozofică indiană care urmărește adâncirea cunoașterii eului în scopul eliberării lui de viața materială și al contopirii cu spiritul universal; p. ext. ansamblu de exerciții care duc la stăpânirea deplină a organismului uman prin încetinirea la maximum a respirației, a bătăilor inimii și prin realizarea stării de insensibilizare totală. – Din engl., fr. yoga. Sursa: [COLOR=#0000ff]DEX '98 (1998) [/COLOR]|" Așadar, este contrară poruncii divine din simplul motiv că se bazează pe o concepție religioasă diferită de cea creștină ("contopirea cu spiritul universal", "realizarea stării de insensibilizare totală etc). În creștinism, așa cum probabil știți mai bine decât mine, se crede într-un Dumnezeu personal (diferență față de religiile orientale), astfel încât noi tânjim către unirea mistică, prin har, cu El, iar nu către contopirea noastră într-o esență divină impersonală. Creștinismul este relație vie, dinamică, cu Dumnezeu Cel viu, Treime de Persoane aflate într-o comuniune eternă și atrăgând la comuniunea cu El ființe libere și personale, create după chipul Său, în vederea asemănării cu El. Idealul nostru nu este "realizarea stării de insensibilitate" prin încetarea respirației, a bătăilor inimii etc, pentru că Dumnezeul nostru este Viață! 2. N-am afirmat că yoga ar conduce în mod inevitabil la nebunie (în sens psihic), ci doar am întrebat ce legătură există (dacă există) între practicile ezoterice și bolile psihice (citiți, vă rog, primul meu mesaj). 3. Wow, unde am afirmat așa ceva, anume că toți practicanții ezoterismului ar fi îndrăciți și suferinzi de mândrie drăcească? Din ce motiv îmi atribuiți afirmații care nu-mi aparțin? Iar dacă, fără să-mi dau seama, i-am jignit atât grav pe acești semeni, printr-o astfel de generalizare nejustificată, atunci vă rog să-mi citați din mesajele mele locul în care am făcut aceasta și sunt gata să-mi retractez afirmația. Consider, dimpotrivă, că mulți dintre cei care aleg astfel de practici în locul credinței celei adevărate Îl caută tot pe Hristos, dar, din diverse motive, încă nu L-au găsit. Nu-i consider pe toți vinovați (Doamne ferește), că doar nu mi-a dat Hristos dreptul de a judeca sufletele oamenilor. Ne este, însă, îngăduit să condamnăm în mod deschis păcatul și, de aceea, susțin că practicile ezoterice sunt incompatibile cu religia noastră creștină și chiar contrare acesteia. 4. Departe de a avea intenția manipulării elevilor (atunci când voi fi profesoară, cu mila lui Dumnezeu), doresc doar să mă interesez dacă este adevărat că există o legătură între ezoterism și boli psihice. Chiar am afirmat, în mesajul de deschidere a topic-ului, faptul că, dacă nu există nicio legătură între practicile ezoterice și bolile psihice, mă voi limita la combaterea ezoterismului prin argumente teologice. Hristos în mijlocul nostru! |
Citat:
Doamne ajută! Har și pace să ne dăruiască Domnul Iisus Hristos! |
Cred ca Mihnea Dragomir si Unom au dreptate in ceea ce priveste faptul ca boala psihica / predispozitia catre boala influenteaza aderarea la secte suspecte, yoga si alte alea, si nu invers.
Primesc, zilele acestea, pe strada, un ziar sectant, faceau reclama la nu stiu ce catedrala dubioasa si sinistra, care a fost promovata candva si pe OTV Care era targetul lor? Incepea cam asa - citez din memorie - daca dvs. suferiti de depresii, de insomnii, de forte negative, daca auziti voci si aveti vedenii, boli incurabile, lesinuri, atacuri, viata sentimentala instabila, ganduri de sinucidere samd. veniti la secta X sa vi se faca slujba Y. Si oamenii fara prea mult discernamant sunt prostiti si manipulati! |
Citat:
Mi-au plăcut în special explicațiile referitoare la apologetică (am găsit recent aceeași idee în "Catehezele" Sfântului Chiril al Ierusalimului) și m-a impresionat în mod pozitiv ideea că, de fapt, scopul meu va fi ca elevii să-L iubească pe Hristos, să se apropie de El, iar nu să evite anumite păcate doar din motive neduhovnicești (de exemplu, din teama că se vor îmbolnăvi psihic). Cred că aveți perfectă dreptate. În legătură cu acea persoană de la Provita, care aducea fotografii ca argumente împotriva avortului... Nu știu ce să spun, este discutabil. Desigur, așa cum ați spus, creștinii trebuie să se ferească de păcat din dragoste pentru Hristos. Totuși, mă gândesc că, dacă o necredincioasă, care nici n-ar ști să enumere Persoanele Sfintei Treimi, ar vrea să facă un avort, ar putea fi convinsă mai ușor să renunțe la crimă printr-o poză (dovadă clară pentru ea că ceea ce vrea să elimine nu este un simplu conglomerat de celule, ci un copil viu), decât ascultând o predică despre dragostea Domnului nostru Iisus Hristos... Este trist, dar există persoane care ar putea reacționa astfel. Într-un asemenea caz, problema fiind foarte urgentă (fiind vorba de viața unui copil), cred că am putea să recurgem la orice fel de argumente pentru a împiedica tragedia fiindcă, dacă vom aștepta convertirea acelei necredincioase, copilul aflat în pericol va fi ucis... și va muri nebotezat. O noapte liniștită! Hristos în mijlocul nostru! Cu respect, Laura Stifter P. S. Foarte interesantă ideea despre tinerii care aleg să se specializeze în științele psihicului pentru că ei înșiși simt o predispoziție către... și încearcă, fără să-și dea seama, să găsească remediile. :) Nu m-aș fi gândit. Oricum, dacă va citi un student la Psihologie acest mesaj, s-ar putea să se supere grozav, mai ales dacă ar fi unul neînzestrat cu simțul umorului și capacitatea de a se autoironiza. :) |
Citat:
Pot capta oameni dezorientati spiritual si produc oameni bolnavi psihic. Pentru ca in loc sa vindece, adica sa apropie omul de sursa binelui, fac exact lucrul opus, iar asta se traduce prin boala, in special de ordin psihic. |
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 09:19:44. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.