![]() |
Contradictii in Sfanta Scriptura?
Salut. Am si eu niste nedumeriri legate de anumite aparente contradictii din Sfanta Scriptura. Biserica spune ca e cuvantul lui Dumnezeu cuvant cu cuvant, cea ce ar insemna ca nu ar trebui sa existe aceste contradictii. Iata cateva ce am gasit si eu:
1. In Matei 27:44 se spune ca ambii talhari de pe cruce il ocarau pe Iisus, dar in Luca 23:40-42 gasim ca doar un talhar il ocara ( hulea ) iar celalalt nu, ci il recunoaste pe Iisus. 2. In Faptele 1:18 gasim ca Iuda "a dobândit o țarină din plata nedreptății", insa in Matei 27:5-7 gasim ca Iuda nu a facut nimic cu banii primiti ci ia aruncat in templu iar arhiereii au luat banii si au cumparat tarina respectiva. 3. In Matei 7:21 Hristos spune ca nu e suficienta credinta, ci faptele, adica implinirea voi Tatalui. Insa Sfantul Apostol Pavel invata ca faptele nu conteaza, ci doar credinta in Hristos: Romani 4:5. Mai sunt si altele pe care le-am gasit, insa aceste sunt cele mai evidente. De ce exista aceste contradictii? Multumesc |
1. Textele se refera la momente diferite. Initial ambii Il ocarau, apoi, insa, celalalt s'a smerit si cait.
2. Iuda a aruncat argintii dar preotii au cumparat cu ei tarina " Preoții cei mai de seamă au strâns arginții și au zis: „Nu este îngăduit să-i punem în vistieria Templului, fiindcă sunt preț de sânge. Și după ce s-au sfătuit, au cumpărat cu banii aceia „Țarina olarului” ca loc pentru îngroparea străinilor. Iată de ce țarina aceea a fost numită până în ziua de azi: „Țarina sângelui.”" 3. Hristos nu se refera direct la fapte. El zice " Nu oricine-Mi zice: „Doamne, Doamne!” va intra în Împărăția cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui Meu care este în ceruri." Tot in scrisorile lui Pavel gasim "Voia lui Dumnezeu este sfințirea voastră.." Revenind la fapte Pavel se refera la faptele legii prin care iudeii incercau sa fie manutiti. Se refera la faptele care vin din si intru indreptatire, nu la faptele facute din iubire pentru Hristos. |
Citat:
|
Depinde ce înțelege fiecare prin contradictie raportat la o scriere cu mai multe surse,editari succesive si fără pretentia de a fi utilizat stricte si exclusiv științifice/istorice metode de analiza a evenimentelor descrise.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Dacă în ziua de azi patru dintre noi s-ar apuca să scrie ceea ce-și amintesc din Evanghelie, imaginați-vă cam ce ar ieși, câte contradicții.
Evangheliile au fost scrise la multă vreme după ce Hristos S-a înălțat, iar unii din cei care le-au scris nu L-au cunoscut direct. Marcu, de exemplu, era ucenic al Sfântului Petru. Evangheliștii au fost oameni ca și noi, chiar dacă mai înduhovniciți. Duhul, însă, este viu, și nu dictează, ci inspiră. Cel puțin în cazul evangheliștilor, care au afirmat de la bun început că relatează niște evenimente și fapte așa cum le-au cunoscut sau cum le-au fost transmise de apostoli, nu revelate, ca în cazul Apocalipsei sfântului Ioan. Faptul că au contradicții le face cu atât mai veridice; o identitate perfectă între cele patru evanghelii ar fi fost mai degrabă suspectă, ducând cu gândul la eventuale ajustări ulterioare ale textelor. Și încă o dată e bine că există diferențe între ele, pentru că în felul ăsta vom înțelege că nu precizia literei contează, nu exactitatea relatărilor, ci mesajul, înțelesurile profunde care se regăsesc în toate, și între care nu este contradicție. |
Citat:
|
Citat:
PS: pt N.Priceputu:Mie mi-se pare a fi un mesaj extrem de bun.Prea perfecte le-ar fi supus suspiciunii de lipsa de credibilitate pe cand un text cu toate problemele aparute de-a lungul timpului te duce spre cautarea intelesului profund,invingand fie si imperfectiunea textului supus erorii umane de redare.Vorba unui amic: pana si Mantuitorul a avut momentele lui de cumpana in Gradina Ghetsimani si pe Cruce.Un Hristos fara nici o unda de slabiciune umana,fie si de moment si invinsa apoi,nu ar fi fost credibil ci poate doar ceva ce ai fi admirat dar care te-ar fi instrainat prin perfectiunea Sa intangibila.Insa prin existenta Sa umana a fost,cum spunea un critic,un erou atipic,credibil,invingand prin infrangerea aparenta,unul in care ai putea sa crezi.Stiu ca au fost si sunt pareri care sustin inexistenta oricarei inadvertente sau care afirma pana si inspiratia locului unde au fost puse virgulele-n text.Mereu m-a fascinat acesta abordare care desi contrazisa de realitate(cel putin dpdv al criticii) a reusit sa genereze efecte religioase,pe termen lung, greu de anticipat. |
Dă-ne un exemplu de dogmă împotriva rațiunii.
|
Citat:
|
Am găsit foarte utilă introducerea părintelui Bartolomeu Anania la Biblia pe care a tradus-o:
Citat:
|
Si orice text de valoare precum cel de mai sus^ ma scuteste de la comentarii inutile dandu-mi prilejul sa ma retrag fericit in vizuina mea :)
|
Citat:
Voi repeta ideea de la inceput aducand o completare: Nu exista dogme impotriva ratiunii in crestinismul istoric ci dogme care candva erau in acord cu stiinta timpului la care au aparut si care au fost depasite de dezvoltarea stiintei. De exemplu Galilei a fost condamnat fiindca a sustinut ca Pamantul se invarteste in jurul Soarelui de o religie care refuza sa faca un upgrade la teologia ei! In timp teologii s-au impacat cu ideea ca Pamantul se invarteste in jurul Soarelui! Am sentimentul ca la fel se intampla si cu Teoria Evolutiei! Deja au aparut teologi evolutionisti-teisti. |
Citat:
|
Citat:
"Dacă ai cercetat-o cu un ochi critic necruțător, vei fi descoperit și ceea ce, în fapt, căutai: naivități, inadvertențe, lacune, suprapuneri, distorsiuni, interpolări, paralelisme și multe alte metehne care te vor sminti în măsura în care te vei opri aici." Nu poti sa citesti Sfanta Scriptura numai din punctul de vedere al dogmei unei institutii, trebuie sa folosesti un pic si ratiunea. Fiindca Iisus Hristos spune clar sa cautam adevarul, ca acesta ne va face liberi. |
Fără îndoială că trebuie să ne folosim rațiunea. Dar să nu ne oprim la primul nivel. Mai departe explică și felul mai profund în care o putem face.
De altfel, dogmele mustesc de rațiune, n-au nimic irațional; suprarațional, da. Sper, însă, că nu socotești rațional doar ceea ce poate fi constatat empiric. Ar fi, totuși, mai bine să exemplifici. |
Citat:
Daca vrei sa-ti ofere cineva un model rational de teologie in acord cu ratiunea timpului in care traiesti, intreaba teologi cu dubla licenta/doctorat (una in domeniu teologic si una intr-un domeniu cum e fizica, biologia, chimia etc.). De asemenea ai putea sa te informezi despre mari savanti care in acelas timp sunt si credinciosi. Atata timp cat nu a fost demonstrata existenta sau inexistenta lui Dumnezeu, sunt normale intrebarile religioase... dar pune aceste intrebari cui trebuie. |
Citat:
|
Sunt destui teologi actuali, care se împacă foarte bine cu știința, găsind în ea profunzimi noi și confirmări ale teologiei. Prin împletirea dintre teologie și știință ambele au de câștigat în profunzime.
Părintele Stăniloae se mișca cu multă suplețe prin filosofia și cultura contemporană, părintele Galeriu era la curent cu cele mai noi descoperiri științifice din domeniile psihologiei, fizicii cuantice, chimiei șamd. |
Citat:
|
Citat:
Al doilea curent este cel al stiintei care merge in directia credintei,un fel de echilibru pentru primul dar intalnirea lor are sanse egale de coliziune si de simbioza.Daca se rateza conexarea si coexistenta atunci ambele isi vor radicaliza si mai mult pozitia,unii vor deveni un fel de talibani crestini cu dogme pe post de bata,fara nici o bucurie a trairii credintei,iar ceilalti pot ajune contestatari violenti ca rezultat al intalnirii unor domenii in care nici una dintre parti,in realitate,nu doreste sa obtina mai putin decat prima pozitie,ca sa fim sinceri.Vremurile patristice,al echilibrului unei cai de mijloc(nu in sens de compromis ci de echilibru)sunt demult ingropate,mai tresalta prin mici comunitati si indivizi ce risca,si unii si altii,sa fie complet izolati de o globalizare ce este complet ostila acelui gen de abordare,desi cumva,paradoxal,predica ceva similar,insa este o ipocrizie. Probabil,in acest ritm, ca vor veni timpuri,undeva candva, in care episcopul,precum in vremurile crestinismului primar,sa mearga in fruntea credinciosilor ce vor mai fi ramas intr-o ultima impotrivire a credintei in fata dezlantuirii raului final.Sau,varianta pe care sper sa nu o traiesc,vor fi asimilati acestui haos existential pana si ultimele sclipiri ale credintei umane si in acest caz nu stiu ce l-ar mai retine pe Dumnezeu sa traga linie si sa imparta turma.Viata de credinta asa cum apare in scrierile vechi,este pe cale de disparitie,nu zidurile si oamenii,ci curatenia inimii si simplitatea trairii plina de bucurie a credintei.Practic cred ca va veni ziua decontului pentru secole in care s-a strecurat compromisul,dar aici nu luati de buna ce spun pt ca am adeseori o tenta de radicalism,mai mult sau mai putin justificat.Trebuie o alta abordare,poate mai directa, chiar daca prin asta Biserica va avea de infruntat in mod direct lumea care actualmente face tot ce poate sa o inghita.Asa ceva este un aspect cu multe consecinte dar depinde ce vrea fiecare insa nu cred ca vechea idee a coexistentei va mai rezista mult intrucat,dupa cum vedeti, se merge mai mult spre asimilarea Bisericii spre lume si nu spre transformarea lumii.Acestea sunt pareri personale,sa nu le dati o valoare pt ca nu au,simple ganduri. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Ma asteptam sa gasesc vreo directie in merg dezbaterile in crestinism si care sa nu fie un drum infundat. |
Citat:
Albert Schweitzer,neamtul de care va spuneam,dupa ce a terminat de analizat cum au incercat rational sa inteleaga credinta,cu metode critice si stiintifice,a spus asa: ,,El,Hristos,vine cateodata la noi precum un necunoscut,fara un nume,fara sa-l recunoastem imediat la fel cum nu l-au recunoscut nici ucenicii din barca cand statea pe mal.Vine si ne spune aceleasi cuvinte: ,,Vino cu mine"iar celor ce-L vor urma,intelepti sau simpli,li-se va revela in fiecare bucurie si suferinta prin care vor trece urmandu-L si intr-un mister de neinteles, ei vor invata tocmai prin acesta proprie experienta a lor cine este EL". La asta m-am referit,va multumesc si eu pt dialog si God be with you :) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
,,Era un om care credea mult in Dumnezeu. Si s-a intamplat sa fie si in satul lui inundatii. Familia lui si-a strans lucrurile si il rugau sa plece si el cu ei, dar el le-a spus: “Nu plec! Eu cred in Dumnezeu si cred ca El ma va salva!” apa a inceput sa urce pana l-a fortat sa se urce pe acoperis. Au venit niste oameni cu o barca si l-au rugat sa vina cu ei, ca sa nu se inece.El le-a spus tot asa, ca are incredere ca Dumnezeu nu-l va abandona si va avea grija de el. Peste ceva timp, cand mai ramasese doar putin din casa lui, vine un elicopter ca sa-l ia de acolo, insa omul refuza din nou, spunand acelasi lucru: ca el crede in Dumnezeu si ca Acesta nu-l va lasa sa moara. In fine, omul se ineaca si ajunge in Ceruri. Atunci el da ochii cu Dumnezeu si ii zice : “Doamne, eu am avut incredere in Tine ! De ce m-ai lasat sa mor si nu m-ai salvat?” si Dumnezeu ii spune: “Fiule, Eu ti-am trimis familia, oamenii cu barca si elicopterul. Daca tu n-ai vrut sa te salvezi, Eu n-am putut sa te oblig!” :) |
Citat:
|
Nedumeririle părintelui Petru Pruteanu :
"Ieri, pe stil vechi, am avut sărbătoarea Intrării Maicii Domnului în Templu. Istoria sărbătorii e bazată pe apocriful numit "Protoevanghelia lui Iacov". Trei lucruri nu-mi sunt clare în istoria ei: - De ce se spune că Zaharia era arhiereu, dacă Evanghelia după Luca (1:5,8) spune clar că acesta era preot și slujea cu rândul la Templu, așa cum se obișnuia doar în cazul preoților. - Dacă Fecioara Maria a intrat în "Sfânta Sfintelor" și chiar stătea acolo, cum de n-a fost alungată de slujitorii Templului sau chiar omorâtă pentru sacrilegiu? Dacă arhiereul ar fi intrat mai mult de o dată pe an acolo, și deja ar fi fost un scandal enorm, dacă nu excludere și chiar moarte. Oare erau atât de indiferenți slujitorii Templului că o fată(!) intră acolo unde doar arhiereul intra o dată pe an? Tot poporul ar fi remarcat și ar fi ținut minte o astfel de întâmplare ieșită din comun... - Toți 9 ani de eventuală ședere în "Sfânta Sfintelor" Maica Domnului a fost hrănită doar de înger cu "mană cerească"? Unde-și făcea nevoile fiziologice, căci în Templu nu era WC. Sau ea ducea un mod de viață supra-firesc, care a încetat odată cu încredințarea ei logodnicului Iosif? Nu-i mai firesc să credem că ea locuia alături de alte fecioare și văduve în anexele Templului, dar nu în însuși Templul? Și poate că și în "Sfânta Sfintelor" a fost scăpată din neatenție o dată sau de 2 ori, iar însuși faptul că Dumnezeu nu a pedepsit-o cu moarte, era ceva neobișnuit și, pentru noi creștinii, a fost considerat ca un semn divin și o profeție? Nu știu răspunsul, dar cred că nu-i păcat că mă întreb toate astea. Sau iarăși voi fi condamnat pentru prea multă gândire și puțină credință? Sunt lucruri care chiar aș vrea să le cred, dar parcă contravin cu Scriptura..." |
Citat:
Daca o spunea asta vreun alt user , sareau toti pe el, ca vede rauvoitor . Daca insa o spune un preot , parca ne codim sa protestam. Oare de ce judecam dupa aspecte exterioare si nu cautam la adevarul celor spuse ? Revenind la esnta ,la contradictiile dintre evanghelii , nu cred ca are cineva cum sa stie adevarul . Ramane o taina ,care nu trebuie sa ne impiedice credinta noastra. Putem accepta mici contradictii , daca ansamblul ,adica Cuvantul lui Dumnezeu ,poarta in el adevarul. Tocmai pentru ca Cuvantul a fost exprimat prin oameni, poarta si pecetea umana , a inexactiatilor si informatilor incomplete. Mie imi place sa cred ca Fecioara a trait in templu ,in Sfinta Sfintelor pe cale supranaturala ,si in apropeiere de acest loc,pe cale vazuta reala ,si atunci acesta e adevarul meu,cel pe care il cred. In mintea mea nu este vreo contradictie ,desi observatii logice imi spun ca, nu ar fi posibil,sdatorita regulilor stricte. Conteaza insa credinta ,nu logica unor obserbvatii istorice,caci nu intotdeauna Dumnezeu a actionat pe calea logicii umane |
Foarte interesanta postarea ta Iustin,cum spiritualizezi o naratiune imposibil de atestat in context istoric.Sfantul Grigore de Nysaa s-a confruntat si el cu o situatie ca a ta dar intr-un alt registru sa spunem.Analizand a zecea plaga trimisa de Dumnezeu asupra egiptenilor a fost tulburat de faptul ca ea a lovit pe cei nou-nascuti.Spunea cam asa ceva,parafrazez din memorie : ,,Daca Egipteanul este nedrept si in loc sa cada pe el pedeapsa cade pe nou-nascutul sau,care la aceea varsta nu distinge binele de rau,daca asa se plateste greseala parintelui,atunci unde este dreptatea?Unde este pietatea,sfintenia?Unde este Ezekiel care spunea ca sufletul care pacatuieste este cel care trebuie sa moara si ca fiul nu trebuie sa sufere pentru pacatele parintelui? (Ezechiel 18.20).Cum poate istoria sa fie atat de opusa ratiuni?". Ajuns in acest punct al unei dileme dureroase sfantul a aplicat solutia ,,tipologica": nu este o lectie de istorie ci una spirituala, o metafora pentru taierea pacatului de la inceputul zamislirii sale.Bineinteles ca pentru un evreu,de ieri si de azi,care crede cu tarie in sensul istoric al povestii,fara sa fie tulburat de acest gen de dileme,metoda sfantului ar putea parea o dizolvare a istoricitatii povestii intr-un fel de mesaj spiritualizat.
Ceva de acest tip se intimpla si aici,din perspectiva abordarii tale.Protoevanghelia lui Iacov este o apocrifa pseudo-epigrafa,cu multe influente evreiesti si greco-romane,intr-o bizara simbioza si cu putine sanse de a surprinde adevarul istoric.Ajuns in acest punct un cititor detasat de contextul discutiei ar fi tentat sa renunte la ea sau sa o priveasca doar ca pe o curioasa relicva,neacceptata de Biserica dar, paradoxal, influentand gandirea crestina.Insa chiar daca continutul ei este mai mult decat discutabil totusi eu as vedea in ea o morala,mergand in linia ta de analiza:chiar daca lucrurile nu s-au petrecut exact asa ea arata un moment din evolutia gandirii crestine si mai ales ea arata modul cum gandirea crestina reflecta la acel moment imaginea Maicii Domnului.Din acest punct,daca tragi o linie imaginara in spate,spre persoana istorica a Mariei din Evanghelii,poti ajunge la o concluzie interesanta: povestea din apocrifa poate fi o fictiune( in multe dintre detaliile descrise) dar ea are la origine un personaj istoric real care a inspirat acest gen de poveste.Si in aceasta retrospectiva spiritualizata trebuie acceptat faptul ca chiar si intr-o poveste de acest tip reflexia imaginii unui personaj istoric cert intr-o adaptare,fie si partial imaginara,te poate invata foarte multe despre personajul istoric in sine.In orice poveste se spune ca exista un sambure de adevar :) |
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
http://www.mitropolia-ro.de/index.php/sfintii-apusului
Nu chiar strict on-topic, dar inrudit cu tema sensibila si prea mult ocolita in mediul credintei rasaritene, a falsei hagiografii, cu sau fara bzae scripturale. Unul din prea putinele lucruri bune ale CVII a fost eliminarea inflatiei de sfinti, datorata in EvulMediu deopotriva escrocilor/nascocitorilor de relicve si evlaviei populare. S-a cercetat stiintific, si s-au eliminat anume nascociri. Pe de alta parte, modernistii nu sunt modernisti daca nu mai hulesc nitel, de preferinta cat mai subtil: au eliminat si sfinti reali al caror exemplu de viata, dogma si traire nu le convenea... |
Ora este GMT +3. Ora este acum 11:44:07. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.