![]() |
Intrebare pentru liceenii de pe forum: ce-ati vrea sa faceti la Religie?
Doamne ajută!
Am observat că avem mai mulți colegi de forum adolescenți (elevi în liceu). Aș vrea să vă întreb: cum ați vrea voi să se desfășoare o oră de Religie? Despre ce ați fi dornici să discutați? Pe ce teme, la ce neclarități v-ar plăcea să vă răspundă profesorul de Religie? Și aș vrea să vă mai întreb ceva: dacă ați avea o lecție despre Nașterea Domnului, cum v-ar plăcea să se desfășoare (în afră de colinde)? :) Ce v-ar plăcea să vă spună proful în legătură cu Nașterea Domnului? Dar ce anume nu v-ar plăcea, ci vi s-ar părea plictisitor? :) Vă mulțumesc anticipat pentru răspunsuri. :) |
Completare
De fapt, acum îmi dau seama că mi-ar putea răspunde, cu ușurință și în cunoștință de cauză, inclusiv absolvenții de liceu care au făcut Religie în școală: cum v-ar fi plăcut să se desfășoare orele? Ce v-a plăcut în timpul orelor de Religie? Prin ce au reușit profesorii să vă întărească în credință?
V-au ajutat mai mult spiritual profesorii de Religie indulgenți și prietenoși, sau cei autoritari și exigenți? Și în ce momente, prin ce anume reușeau să vă atragă atenția și interesul? V-am pus o mulțime de întrebări... dar m-ar ajuta răspunsurile voastre. Doamne ajută! |
Ooo, observ că este un topic de succes! :)) Dar de ce vreți să răspundeți toți în același timp? Luați-o ușor. :))
Acum serios, chiar mă interesează opiniile voastre. |
ar trebui prezentate toate caile de lumină. Altfel se numește manipulare.
|
Citat:
|
Laura, poti citi aici:
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...t=15410&page=6. Nu prea mai stiu ce faceam in generala in apropierea Craciunului. Sigur cantam colinde, citeam din Biblie pericopele evanghelice despre nasterea lui Iisus, ceea ce era un lucru bun, pentru ca aveam contact nemijlocit cu Biblia... cativa au fost si la profa de religie sa o colinde. :69: Daca esti profesoara de religie, poate stabilesti cu elevii tai sa mergeti impreuna si sa colindati un camin de batrani sau de copii, sa le aduceti si ceva dulciuri. Sigur le veti face si va veti face o mare bucurie. A, tot de Craciun, in liceu faceam o tombola cu cadouri: fiecare din clasa isi punea o hartiuta cu numele intr-o caciula si apoi fiecare extrageam cate un biletel. Trebuia sa ii cumperi un cadou persoanei al carei nume iti nimerea. Dar trebuia sa fie secret pana in ultima zi de scoala de dinaintea vacantei de Craciun. Era mare forfota, unii isi schimbau biletelele intre ei, in functie de simpatii si antipatii, altii nascoceau tot felul de planuri prin care sa afle ce isi doresc persoanele extrase, pe care le cunosteau mai putin... Fiecare daruia si primea ceva. |
Citat:
|
Citat:
In gimnaziu am avut 2 profesori ( se schimbau des acestia) , ce imi amintesc este ca ne-au obligat sa mergem sa ne spovedim, iar eu tocmai pentru ca au facut-o nu m-am prezentat la spovedanie dintr-un spirit de revolta. In liceu am avut o profesoara ce ne-a prezentat istoria Bisericii intr-un mod total plicticos, iar mai apoi un profesor care discuta pe baza Bibliei facand interpretari personale, 20 la suta din timp iar 80 la suta din timp vorbea insa total a proasta ne punea sa ii punem intrebari care nu aveau nici o legatura cu religia, vorbeam despre OZN-uri, extrateresti si prostii, nu ne rugam la inceputul orei, astefel ca atunci cand a avut un profesor invitat si acesta ne-a pus sa ne rugam , noi am refuzat majoritatea pentru ca primul nu ne invatase si nu ne ceruse aceasta. Manuale nu am avut. Singurele ore care mi-au placut au fost cele facute de preoti care m-au invatat bazele religiei ortodoxe, dar urmatorii profesori din gimnaziu si liceu nu aveau tact nu cunosteau materia sau mai rau, erau delasatori si nu au facut altceva decat sa ma indeparteze de religia ortodoxa. Mie mi-ar fi placut ca la orele de religie in primul rand sa incepem cu o rugaciune, unu la mana, doi la mana sa discutam liturgia de duminica, trei la mana scopul principal al orei de religie trebuia sa fie mantuirea cum puteam ajunge la mantuire, sa ni se prezinte si sa se analizeze un pasaj din Biblie, sa il comentam impreuna iar mai apoi sa ni se vorbeasca despre problemele tinerilor din punct de vedere crestin, deci problemele de zi cu zi cu care se confrunta tinerii in zilele noastre. Profesorii nu mi-au intarit credinta, ei m-au indepartat de credninta, preotii din primara au sadit samanta si profesorii din gimnaziu si liceu m-au indepartat total de Biserica. Profesorul trebuie sa fie un amestec de blandete si exigenta sa stie sa le foloseasca la momentul oportun, sa aiba tact etc. |
Elevii pe care ii cunosc eu (vreo 600 elevi dintr-a zecea, ne intalnim saptamanal) vor de obicei ore interactive, centrate pe nevoile lor, pe solutii la problemele reale ale vietii sociale si sufletesti de zi cu zi. Au mare nevoie de profesori-camarazi, prietenosi, calzi. Care sa le dea exemple multe, sa ii ajute sa descopere cate ceva despre sine si despre lume.
Au nevoie de profesori priceputi in a povesti, in a asculta, in a pune intrebari, in a lansa provocari pentru minte si inima, in a alina, a incuraja, a sprijini. Au nevoie de profesori care sa le respecte individualitatea, persoana, sufletul, fiinta. Au nevoie de repere clare, de limite sanatoase, de fermitate constructiva. Elevilor le place sa li se vorbeasca despre lucruri tainice, despre nevazut, despre Dumnezeu. In orice caz, asculta cu mare atentie si sunt foarte seriosi, atenti, gravi. Cand apar nuante frumoase in dezbatere sau in expunere, unora li se imbujoreaza fata, altii lacrimeaza. Vor sa li se explice, sa li se talcuiasca lucruri mai anevoie de inteles. Vor sa inchege un sens, vor sa se simta oameni, adica sa descopere ce este aia human. Cu adevarat vor sa invete sa devina oameni. Le displac lectiile scolaresti, scolastice, monotone, neinsufletite, incruntate, docte/prea docte, savante, pedante, sclifosite, seci si reci. Cer ingaduinta pentru persoana lor asa cum este ea. Se plang de profesorii care ii pun in pozitia de sclavi ai dictarilor, temelor, formulelor, citatelor etc. Nu gasesc rostul, nu gasesc bucuria, nu dibuiesc cu nici un chip dragostea. Si, da, vor sa li se vorbeasca despre dragoste si cu dragoste. In toate clasele sunt icoane si multi s-au aratat nerabdatori sa afle, de pilda, mai multe despre viata Sfantului Antonie, ca sa dau un exemplu. Au in clasa computere conectate la internet si multi dintre ei au aflat, astfel, ca exista Forum Crestin Ortodox. Poate ca unii citesc chiar acum ce scriem noi aici pe forum. Toti elevii indisciplinati/rebeli si cu note mici la diverse materii au devenit treptat sarguinciosi si suportivi, pe masura ce au fost intampinati cu rabdare, cu simpatie, cu simtul umorului, precum si pe masura ce li s-au dat sarcini personale si au fost rasplatiti (evident, din belsug) pentru putinul sau mai multul pe care au reusit sa-l faca. Cu totii, cred eu acum, vor sa aiba un Craciun fericit, numai ca majoritatea nu prea stiu cum sa faca sa se intample asta... |
Chiar daca nu mai sunt de mult liceeanca...
ma gandesc, ca lectia de religie din apropierea Craciunului, ar trebui sa le intregeasca elevilor imaginea privind necesitatea intruparii Domnului, precum si importanta Maicii Domnului, in planul lui Dumnezeu de mantuire a omenirii.
Clasa poate fi impodobita cu niste lumanari aprinse, crengute de brad si doua globuri pe catedra, dar accentul sa fie pus totusi pe intelegerea evenimentului, nu numai pe atmosefera. |
Citat:
In orasul sau erau licee la care nu mergea oricine , fie ca nu puteau face fata exemenului de intrare , fie ca apoi nu putea face fata programei incarcate si profesorilor deosebiti de exigenti care nu numai ca te solicitau la ora dar iti consumau , cu studiul, si tot timpul liber de acasa. Aceste licee erau denumite in mod comun ca fiind f. bune . Dar mai stiam ca pe linga acestea mai erau si licee din ce in ce mai slabute pina la cele in care chiar si cind nu erai prezent la ore tot nu ramineai corijent sau repetent . Lucrurile stau la fel si cu facultatile . Dau doar un exemplu : la facultatile de medicina exista un numar de locuri gratuite (de la stat) si inca multe cu plata . Dar plata pt. un an la medicina a ajuns la 6.500-7.000 lei. Ei , nu este suficient sa dai admitere si sa intri in locurile gratuite ci este necesar ca in fiecare an sa absolvi anul situindu-te cu media in numarul locurilor gratuite , altfel treci la plata . Si inca nici nu mai stau sa vorbesc si sa exemplific acum care este filiera diplomelor la facultatile private , fie ele producatoare si de diamante , nu numai de medici ! Am spus toate acetstea pt. a constientiza ca absolventii de orice fel sunt absolut diferiti : unii silitori , antrenati si obisnuiti cu munca staruitoare si care stiu ca o materie nu se poate face/intelege decit cu mult sirg, cu mult efort, cu profesori exigenti si cu programe scolare bune . Altii sunt cei comozi , caldicei , nedispusi la eforturi mari si sustinute , si care vor o scoala usurica , fara solicitari prea multe si cu multa bunavointa/dezinteres din partea profesorilor pt. a-i trece clasa . , Acum , daca managementul invatamintului ar fi dat pe mina elevilor, chiar si numai in gluma sau cum i se mai spune ..."consultativ", cum credeti ca ar ajunge acesta ? Eu cred ca deosebit de performant iar absolventii vor intrece in pregatire chiar pe cei de pe vremea lui Ceausesc ! NU ? Nu credeti ca si mine ? Pt. aceste motive eu cred ca a face sondaje sau cercetari de opinie asupra elevilor , cerindu-le pareri si sugestii nu poate fi decit un lucru prin care ne prefacem interesati de mersul real al scolii romanesti . Adica este o gluma , sau ca sa fim extrem de rigurosi : o bascalie pusa la cale de cei care s-au format ca educatori si specialisti sub semnu indoielii , a lipsei de competenta si rigoare ridicata, a lipsei de frecventa stricta ! Dar daca se doreste ca o disciplina sa fie , sau sa devina, cu adevarat deosebita, competitiva, este necesar ca programele scolare sa fie intocmite intr-adevar de profesori competenti , cu probitate si notorietate profesionala , sa fie unice la nivel national, iar disciplina sa fie administrata/predata numai de profesori care chiar au dorinta de a fi profesori , terminind odata pt. vecie cu parerile ca daca un profesor a facut o facultate trebuie sa si aibe un loc de munca sau ca fiecare trebuie sa manince o piine . Cine este bintuit de relativism si cauta prin educatia si pregatirea lui necompetitiva/insuficienta sa vada mereu doar jumatatea plina a paharului ... sa fereasca Dumnezeu sa ajunga factor decident ! Asemenea mentalitati sunt impuse sau stimulate natiei romane , cu un scop precis , iar rezultatele deja sunt in galantare : ministru economist la sanatate sau jurist la casa nationala de sanatate; ministru afacerist la ministerul apararii, ingineri si traseisti politici la ministerul de interne ; ministrii de diverse specialitati dar fara antecedente de profesorat universal (adica universitar) la ministerul invatamintului (exceptie : calaul invatamintului, Marga , supranumit si "Gigi Marga" si Andronescu Catilina , care au dat lovituri puternice invatamintului prin masurile lor , masuri dealtfel impuse de Occide(re)nt !)... si daca veti continua dvs. singuri veti mai gasi inca sute de anomalii. Cine plateste ? Natia romana, cu perspectiva sa de a ajunge o masa mare de ignoranti : multi elevi prost pregatiti dar cu diplome prin serviete, profesori proveniti din elevii slabi si care nu pot trece exemenele de titularizare , si alti si alti specialisti in masa si cu cartoane prin buzunare . Cei f. putini, cei f. bine pregatiti , constienti de valoarea lor, constientii ca doar prin munca asidua poti ajunge in virf sau pe linga el, care au urmat cele citeva licee/colegii ramase in continuare f. bune si cu dascali de meserie , absolventi apoi de facultati tari, parasesc deobicei tara si se duc unde le este apreciata nu munca , ci MUNCA pornind de la scoala generala si pina de dupa doctorat ! Asta este Romania iar prin scoli exista metoda de a intreba elevii (adica pe cei care nu au habar ce este cu ei pe lumea aceasta , ca de aceea au venit in liceu ca sa-si cunoasca pozitia lor , sa o formeze mai intii si apoi sa si-o cunoasca !) cam ce le place lor si ce mai vor ei asa, mai nou, ca sa fie orele deosebite ... fara a si spune ce fel de deosebite se urmareste ! |
Pentru ca si eu sunt (ma simt) licean, as dori
Ca experienta din timpul orei de Religie sa fie una incarcata de blandete, intelepciune, caldura, respect pentru fiecare persoana.
As vrea ca profesorul sa faca in asa fel incat intamplarile si invataturile prezentate sa fie vii, cu personaje pe care sa le resimt ca vii, o lume vie, din care sa simt ca fac si eu parte... Pentru aceasta, desigur, sunt constient ca am nevoie si de participarea mea vie, cu interes real adica, cu ravna, cu dragoste, cu rabdare si agerime a sufletului. Cu un strop de umilinta, macar... As vrea sa dezbatem la fiecare ora, macar 15 minute, o experienta personala a unuia dintre colegi (dintre care fac si eu parte, desigur) referitor la viata de credinta (centrata pe despatimire, pe curatie, pe imbunarea sufletului). As avea nevoie de impartasiri si de ascultare suportiva. M-ar interesa cu predilectie: rugaciunea, arta bisericeasca, talcuirea Sfintei Liturghii, deprinderile de vietuire crestina in relatiile conflictuale si concurentiale inevitabile (si) in societatea noastra actuala. Mi-ar placea la fiecare ora un cuvant, fie si foarte scurt, din Pateric. Ori o talcuire a unui Sfant Parinte, fie si cat o propozitie de mica... Obligatoriu o pericopa cat de mica din Scriptura, citita si comentata ori cu trimiteri de lectura. As vrea sa fiu sprijinit prin sarcini didactice bine alese si conduse pentru a capata deprinderi de vorbire, gandire, simtire, actiune practica specifice crestinului, in viata de zi cu zi. As vrea ca profesorul sa lanseze mai ales intrebari (bune), nu raspunsuri... Sa fiu incurajat/invatat, la randul meu, sa pun fara jena intrebari (bune). As vrea ca temele pentru acasa sa aiba in special caracter practic (exersarea rugaciunii, candela, tamaierea, postul, pacea si sprijinul intre membrii familiei, dificultatile urcusului in lucrarea coboratoare de prea-mult-sine a pocaintei etc.). As vrea sa nu existe critica (in sensul oricarei urme de malitiozitate sau ironie). As vrea sa invat, cu ajutorul profesorului si al colegilor, sa deprind toleranta, acceptarea alteritatii, respectarea varietatii formelor de intelegere subiectiva a credintei. As vrea sa exersam impreuna, in Hristos, o stare de spirit... mai elevata!..:) Sa ne ramanem frumos-indatorati, unul altuia, pentru aceasta...:) As vrea sa devin un bun crestin, un om intre oameni, chiar daca unii dintre colegi nu ar fi credinciosi sau ar avea alte orientari religioase decat crestinismul. As vrea sa devin ceea ce sunt: crestin ortodox. Si inca, unul roman, in buna traditie stramoseasca. Care sa poata trai impacat cu Dumnezeu, cu sine si cu lumea, oriunde as trai in lume si in orice imprejurare a vietii. Cam multe, pentru ora de religie... Dar pur si simplu asta as nazui sa se intample cu mine si cu colegii/fratii mei. |
Cezar_ioan, ceea ce scrii despre profesorul de religie, e valabil pentru toti profesorii. Asa profesori erau pe vremea mea. Se daruiau si obtineau rezultate frumoase. Toti elevii tineau pasul cu invatatura.
Trebuie ca invatamantul sa revina la acest tip de profesor, care arata empatie, este bine pregatit profesional si da rezultate, scotand oameni din mainile lor. |
Citat:
Daca esti mai mare frate , sau daca chiar esti licean , ar fi potrivit sa-ti revezi textul si sa scoti capcanele din el . La prima citire textul pare o miere nevinovata din partea unui tinar chiar interesat de disciplina religie . La alta citire, mai atenta , capcanele sar in ochi . Sa nu uiti tinere frate ca in 30 de minute de ora de clasa un profesor mediu (nici entuziast si iubitor de propria-i materie dar nici unul cu carente) nu te poate face pe tine crestin ortodox adevarat . Asa cum la matematica, informatica , fizica , chimie, etc, etc lucrezi in particular cu un meditator si inca citesti , inveti si te documentezi tu personal , tot asa trebuie sa faci si la religie , daca te intereseaza precum spui . Dar Dumnezeu in marea sa milostivire iti vine in ajutor si iti da un meditator gratis , care este preotul slujitor si biserica ta de parohie. Numai ca tu trebuie sa ti f. strins de ea si sa nu lipsesti la nici o "meditatie" , slujba a acesteia. Mai apoi , poti sa iti cumperi "culegeri" de probleme care nu sunt altceva decit cartile de zidire duhovniceasca din librariile Sophia, sau altele cu carte bisericeasca si sa incepi sa citesti asiduu. Poti sa iti mai cumperi "Revista de fizica si chimie", care in domeniul religiei se cheama ziarul "Lumina" a Patriarhiei precum si ziarul sau revista episcopiei tale si sa citesti acolo toata varietatea de articole . Poti urmari emisiunile postului de televiziune Trinitas TV si sa asculti emisiunile postului de radio Trinitas , care sunt absolut deosebite pt. devenirea ta ca si crestin adevarat . Si in final , poti sa cauti sa devi crestin adevarat (lucru care este extrem de greu si care se invata toata viata ... spre deosebire de o meserie care se invata doar citeva zeci de ani) cautindu-ti un duhovnic f. bun si dindu-te pe mina lui ,fiind convins ca prin el vorbeste cu tine insusi Dumnezeu ! Asa cum profesorul de matematica/fizica/geografie/istorie nu te poate face matematician adevarat doar cu ce iti preda el la clasa, tot asa trebuie sa intelegi ca in 30 de minute de ora la clasa nici un profesor de religie nu te poate face crestin adevarat ! Si tot asa cum profesorul de istorie nu poate sa iti relizeze o lume istorica reala, vie la ora de clasa ,conforma cu toate erele istorice pe care ti le preda , tot asa profesorul de religie nu iti poate zidi o lume mai reala a celor doua Testamente decit cel de istorie , deoarece lumea Testamentelor este o lume tot istorica . Dar poti tu insuti sa descoperi o asemenea epoca ca fiind reala citind carti desopre sfintii bisericii si istoria bisericii , cercetind minastirile si muzeele lor si toate asezamintele bisericesti detinatoare de isvoare si relicve istorico-religioase. Dar ... dar , exista si un dar ... a dori sa cunosti, sa intelegi si sa respecti/iubesti varietatea religioasa in toata forma ei existenta te poate duce , in cele din urma pe un drum gresit. In lume nu sunt mai multi dumnezei , si nici mai multe biserici fiecare cu treba si lucrul lor . Daca tu esti liceean si faci o asemenea afirmatie dupa mai multi ani de disciplina religie , insemneaza ca ori din cauza ta , ori a parintilor tai, ori a profesoarei de religie , ori a tuturor , ai pierdut timpul degeaba stind in clasa la ora de religie . Un timp tare pretios despre care trebuia sa iti vorbeasca mai ales parintii. Asa cum spune si Evanghelia, exista un singur Domn, un singur botez si o singura biserica ! Toti ceilalti sunt altceva ! Mare atentie la asta ! Ia spune-mi , cind intri in spital si ii vezi pe toti in halate albe , toti sunt doctori ? Cind mergi intr-o fabrica si ii vezi pe toti in halate bleumarine , toti sunt ingineri ? Toate ciupercile din opadure sunt bune de mincat ? Orice apa pe care o intilnesti in cale cind mergi pe pamint este buna de baut ? Toate masinile negre sunt Mergedes ? Toate degetele de la mina sunt la fel ? Dar toti dintii din gura ? Dar toate firele de par de pe corpul omului ? Toate hainele tale sunt la fel ? Si insiruirea poate continua pina miine seara ! Nu ai aflat ca in lumea aceasta lucrurile sunt mult diferite ? Ei, atunci va trebui sa afli ! Si cind vei afla Adevarul sa nu il mai uiti ! Asadar , cind pornesti sa-ti spui dorintele, preferintele sau chiar nemultumirile tale legate de ceva , gindeste-te mai intii ca in tot ceea ce se intimpla cu tine in lumea aceasta tu ai cea mai mare vina , sau interes , sau mai mult de muncit , etc, etc iar ceilalti sunt doar calauzitori, sfatuitori...! Incepe schimbarea lumii cu tine si apoi spune si despre altii cum ai vrea sa se schimbe ! Este mult mai potrivit si mai bine asa ! |
Si totusi, frate Zaharia! Parintele Steinhardt ne invata ca Dumnezeu asteapta sa dam din ce nu avem, nu din ce avem. Viata trebuie sa fie o continua depasire a ceea ce putem face.
|
Citat:
Cel putin de la cursurile profesoarei mele de franceza din scoala generala am invatat sa pretuiesc foarte multe valori, care m-au ajutat in viata crestina: profunzimea spiritului, prevalenta trasaturilor interioare in fata celor materiale si exterioare, nobletea, bunatatea, solidaritatea, prietenia, condamnarea oportunismului si a valorilor efemere... fireste, discutand pe texte. Imi amintesc si acum orele in care discutam "Micul print". De la cei mai multi am avut cate ceva de invatat in sens formativ. |
Citat:
Chiar Glykys a dat niste exemple , dar ginditi-va ca religia este o singura ora pe saptamina de la clasa I- XII. Ce credeti ca se pot face in 30 de minute de curs , restul ascultare , etc. Si eu am avut profesori remarcabili si am facut unul din celebrele licee de matematica-fizica , dar la matematica aveam 7 ore pe saptamina iar la fizica 6 , in anul IV. Erau zile in care faceam cite 2 ore legate intre ele de matematica sau de fizica . In scimb aveam cite 2 ore de geografie, istorie, biologie , etc in care se preda cit se putea dar ni se cerea fie tot ce era in carte fie ce preda profesorul , care deobicei era in plus . In schimb , ca profil psihopedagogic , am avut toata gama de profesori , insa toti mari meseriasi pe disciplina lor sau chiar doctori in stiinte (matematica , chimie, romana, geografie): tipul parental, apropiat de elevi, cald dar exigent in acelasi timp, tipul colegial (disciplinele cu o singura ora de predare pe saptamina : desen tehnic, rezistenta materialelelor, actionari electrice si electromecanice), tipul de profesor de profesor (distant , rece, sobru) la materiile de profil . Toti oameni deosebiti si modele de urmat . |
Citat:
|
Citat:
Dar ca sa revenim pe subiect: dupa un trimestru lung de invatatura si de teze, este binevenita o lectie festiva inchinata Nasterii Domnului. Dar daca tot trimestrul au avut alte prioritati, iar la religie se canta doar colinde... oare ce au inteles acesti elevi despre viata asta pe care o traiesc, dar practic nu o inteleg. Se adevereste astfel ce spuneau sfintii: in zilele cele de pe urma, calugarii vor fi ca mirenii, iar mirenii precum diavolii. Pacat, daca nu se aloca timp pentru a le explica elevilor aceste lucruri. |
Citat:
Mi-e mila de tinerii de azi, ca nu mai au modele. Modelele de zi sunt din muzica de pe scenele mondiale, diavoli impielitati, nu alta. Timpul s-a scurtat, fiecare e pe fuga, multi elevi in clasa, putin interes, galagie. Ce sa faca profesorul? Sa se faca model. Este singura cale de a le arata cum trebuie facut. |
Citat:
...sora mea ce vorbesti tu acolo... nu mai sunt demult la liceu, dar sa-ti spun ce faceam la ora de religie- NIMIC. Cand si cand mai venea preotul profesor sa ne puna note, ne intreba cate ceva f simplu si elementar pe cativa si in functie de raspunsurile alea pune note la toti. 9 si 10. 9 la aia care zbierau prin clasa. Cam atat. Asta a fost un caz fericit. Am mai avut un profesor, nu preot, si mai tanar care venea si abera la ore despre reincarnare hinduism. Deci -ipotetic, pt ca nu mai sunt la liceu-din pct meu de vedere, daca la ora de religie ne-ar invata rugaciuni ca pe copiii de gradinita- si ne-ar explica intelesurile- ar fi minunat, macar cu atat sa ramanem. Ambitii mai mari de-atat cu indraznesc sa am de la ora de religie. |
mai spunea cineva ca trebuiesc profesori camarazi, calzi, balnzi, prietenosi... hmmm.. NU. Astfel de profesori, mai ales daca sunt si tineri, sunt primiti cu cea mai mare nesimtire posibila, chiar daca predau ireprosabil. Ajunge sa te invite domnul elev sa iesi afara tu cand ii zici sa iasa pe hol. Sau "ia, hai sa vad cum ma dai afara". Cu astia de liceu nu-i de gluma, sunt cei mai dificili elevi posibili. Tre' sa fii zbir, sa "pui parul pe ei" (metaforic, bineinteles : ) ca sa... nu zic sa te respecte, dar ca sa poti tine ora in ordine. Asta e situatia.
Si si asta e cu dus si intors, stiu 2 profesori care si-au mai incasat cate una de la elevi, si unul care se trezeste cu masina rasturnata (la propriu) in mijlocul drumului dupa ce incheie mediile :)) E greu sa fii profesor la liceu. |
La disciplinele socioumane (religie, psihologie, logica, economie) e de asteptat ca dascalul sa detina competente sporite pe linia dialogului formativ, nu doar informativ.
Daca proful de mate sau de fizica, sa zicem, poate fi un pic mai distant (dar nu prea mult!), intrucat natura continutului solicita in mod expres operatii mintale centrate pe rezolvarea de probleme abstracte, fara prea mare legatura cu sentimentele, atitudinile, relatiile interumane, in schimb la disciplinele socioumane dascalul lucreaza ca om intre oameni, centrat pe dezvoltarea caracterului la elevi, a modului de vietuire orientat catre valorile sociale si, de ce nu, pe dobandirea virtutilor crestine. Initiatoarea topicului a solicitat, insa, raspunsul la anumite intrebari. Prin aceasta, eu cred ca a dorit cateva lucruri bune: sa stimuleze pe elevii de liceu in directia participarii la dezbaterea de pe forum privind desfasurarea orelor de religie; sa aflam cu totii ce asteptari au tinerii de la noi, cei care suntem mai inaintati in drumul vietii; sa aducem, eventual, in scena propriile amintiri si preocupari actuale privind invatarea in domeniul religiei. Laura pare preocupata de activitatea scolara din cadrul orei de religie, avind in centru nevoile si interesele elevului, dilemele si poticnelile, asteptarile etc.. Cred ca a facut aceasta urmarind anumite finalitati, printre care optimizarea activitatii didactice prin cunoasterea particularitatilor elevilor (beneficiarii principali ai invatarii). Asa am inteles de la inceput, asa imi pare ca inteleg si acum dupa ce am revazut primele postari ale topicului. Asadar, principalul invitat al topicului imi pare ca este elevul. In ce ma priveste am intervenit aici deoarece lucrez cu elevii, deoarece sunt profesor in institutii publice sau in cadru privat de vreo 25 ani si deoarece am eu insumi statut de elev pe lumea aceasta, inclusiv la orele unde joc rolul de profesor, uneori. Ca om al scolii pot oferi, daca sunt solicitat, o serie de opinii personale privind relatia elev-profesor, statutul profesorilor in scoala de azi, nevoile si aspiratiile elevilor etc. Iar daca nu sunt solicitat sau sunt respins, in ciuda faptului ca sunt profesor si psiholog, atunci inteleg sa imi cenzurez cuvantul si sa las pe altii sa glasuiasca. In ciuda faptului ca as avea ce sa povestesc "de la fata locului", ca un reporter care a imbatranit pe teren, printre elevi si profesori, adica. Pentru cei care nu au mai fost demult pe la scoala, vreau sa spun un singur lucru: scoala de azi e diferita in foarte multe privinte de scoala pe care o faceam noi, ca liceeni, in anii 70-80. Dupa cum si lumea de azi e mult diferita de lumea acelor vremuri. Poate ar fi folositor sa constientizam mai intai aceasta, inainte de orice interventii care vorbesc din trecut in numele prezentului. Personal consider ca elevii de azi au nevoie de mult mai mult sprijin din partea dascalilor "de suflet" decat aveam noi in epoca noastra. Astazi copilul si tanarul sunt mult mai expusi atacurilor salbaticiei subumane decat eram noi in tineretea noastra. Rautatea si toate ale ei sunt libere sa faca ce vor in scolile patriei. Caldura, rabdarea, daruirea, umilinta, dragostea, efortul catre dialog, respectul, grija, abilitatea, responsabilitatea sunt cu atat mai necesare cu cat partenerii nostri de activitate (tinerii de azi) au mult mai multa nevoie de aceste insusiri care se cultiva, de obicei, de catre adulti (familie, scoala etc.). P.S. Consider ca elevii scot din clasa pe profesorii care chiar merita aceasta. Dascalii adevarati, insa, adica aceia care iubesc pe elevi si care sunt capabili sa conduca eficient o activitate didactica, sunt doriti de elevi, sunt ascultati cu sufletul la gura, sunt urmati, intrebati, intampinati si petrecuti cu dragoste, pomeniti. Mai ales daca dascalul nu se sfieste sa pomeneasca, cel putin o data pe ora, cu evlavie, Numele Sfant al Domnului Hristos, indiferent de disciplina predata. V-o spun din experienta; inca si de astazi, luni, noiembrie. |
Citat:
Proful nostru era un om micut zambaret si care era sef la strana intr-o biserica din Suceava. Noi fiind de la un liceu de arte nu prea ne era gandul la religie, noi aveam in cap numai desene, picturi, schite, design, arhietctura. Deci cum a reusit proful sa ne castige respectul si sa fim prieteni. Nu punea niciodata nota 4 sau mai jos de ea. Ptu simpla prezenta la toate orele deja punea nota la sf de semestru incepand de la 8 in sus. La fiecare ora de religie ne intreba ce sa citit din evanghelie duminica precedenta. Cine stia lua 10 din prima, nu trebuia sa explicam de ce doar sa zicem despre ce e vroba. Era foarte ingaduitor. Intrebarile la lucrari erau simple iar programa scoalara nu era bazata pe vre-un manual ceva..de multe ori ne castiga ascultarea prin povestirea despre anumiti sfinti contemporani si sfaturi din viata de zi cu zi. Bineinteles iarna ieseam la bulgarit cu profu in zapada. Nu se supara niciodata si totdeauna ne intampina la curs cu un zambet pana la urechi. Credinta adevarata o puteam vedea si de la el prin simplitatea cu care aborda problemele didactice din liceu, modestia, imbracamintea simpla..atitudinea la el la curs era , asa, foarte lejera. As fi vrut ca toti profii sa fie la fel. La inceput mergeam la slujba doar ca sa aud ce se citeste in evanghelie si sa iau 10 la scoala, dupa care incet, incet am prins gustul la muzica bisericeasca si gustul de biserica. Incepusem sa merg doar ca sa aud cum se canta in biserica..incet-incet am ajuns pana sa tin isonul intr-un grup de muzica bizantina si sa ma dau incet,incet, asta acuma in prezent , sa invat muzica psaltica .. totul, imi place sa cred asta, totul se datoreaza orei de religiei din scoala.... am avut ca prof de religie si un preot, cu el era mai greu, era foarte dur si tinea orele ca la manual, nu ne era interesant cu nimic..multi chiuleau de la el de la ore. scuze ca am scris asa mult. Doamne ajuta! |
Citat:
Colegii tai au reactionat asemanator? Adica, au fost mai multi care s-au apropiat de Biserica datorita acestui profesor? :) |
Vă mulțumesc mult tuturor pentru răspunsuri!
Mulțumesc în special domnului profesor Cezar Ioan care, ca de fiecare dată, a postat idei și sfaturi pertinente ce-mi sunt de mare ajutor. Aștept cu nerăbdare și alte opinii. :) Doamne ajută! |
Citat:
Iata si rodul intalnirii tale cu acest om, chiar in tine. Frumos lucru ca ai impartasit, cu recunostinta, experienta ta de viata. Iti multumesc! |
Eu ca profa de religie as vrea tare mult sa stiu ce prinde la elevi mai bine. Desi nu exista retete.. Si probabil e altfel in Romania decat aici unde avem putini elevi care aleg cursul din mai multe optiuni.
Ce subiecte v- au interesat sau va intereseaza cel mai mult? Pe vremea mea se facea doar filosofia marxista la scoala. Pot spune insa ca a fost una din cauzele pt care am ajuns la credinta. ;-) Mi se parea atat de reductoare incat existenta lui Dumnezeu aparea ca o evidenta luminoasa pe fundal. Iar profesoara, imi amintesc, era desteapta. Ne-a dat odata sa scriem o lucrare despre cum se reflecta conceptia despre lume si viata in opera unui autor ales de noi. Eu am ales sa scriu despre Dostoievski si credinta lui si am primit totusi 10. |
Citat:
Ai invatat filosofie marxista la liceu? Interesant! |
Citat:
|
Citat:
|
Eu cred ca cel mai repede captezi atentia cu povestiri din vietile sfintilor sau din Limonariu (cele din Pateric sunt mai greu de inteles). Sau relatari ale unor minuni.
Cu ajutorul unui laptop le pui o jumatate de ora Ostrovul sau pildele acelea rusesti, etc. |
Dragii mei,
Vă mulțumesc tuturor pentru răspunsuri, relatări și sugestii! M-ați ajutat mult! Doamne ajută! P. S. Aștept cu drag și alte idei. :) |
Mi-ar placea la religie sa ne fie puse filme frumoase pentru SUFLET,filme si INVATATURI ORTODOXE si DE SUFLET,IMPRESIONANTE!Mi-ar placea sa ne fie citite fragmente bune calauzitoare de suflet.Mi-ar placea sa fie o ora de recreere de discutie,de dialog,in care opiniile pro si contra sa existe dar fara conflicte.Mi-ar placea SA FIE INTERESANTA ora.Din pacate am avut si eu la Religie profesori care nu prea stiau ce sa faca si sa predea,nu isi faceau ora frumoasa.Dar fiecare cu modul lui de a preda.Eu daca as fi profesor asta as face,as pune filme sau daca nu as citi fragmente impresionante,as face pe copii sa inteleaga problemele sufletesti si duhovnicesti sa IL inteleaga.Iar despre Nasterea Domnului mi-ar placea sa ascultam colinde si cantari despre Craciun,sa ne fie explicata importanta Nasterii Domnului etc.Doamne ajuta numai bine!
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 17:28:57. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.