Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Craciunul - Nasterea Domnului (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5071)
-   -   Data Nasterii Domnului (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=15850)

celestial_pottery 17.12.2012 12:10:52

Data Nasterii Domnului
 
Sarbatoarea Nasterii Domnului (Craciunul e o aiureala comercial-infantila, cu mosu' cu tot) este sarbatorita in mod corect, la o data corecta, de BOR si BC.
Iata:

http://frjohnpeck.com/how-they-reall...ted-christmas/

MihaiG 17.12.2012 13:30:00

Citat:

În prealabil postat de celestial_pottery (Post 489183)
Sarbatoarea Nasterii Domnului (Craciunul e o aiureala comercial-infantila, cu mosu' cu tot) este sarbatorita in mod corect, la o data corecta, de BOR si BC.
Iata:

http://frjohnpeck.com/how-they-reall...ted-christmas/

Autorul articolului încearcă să combată ideea (destul de încetățenită și, de altfel, adevărată) a încreștinării unei sărbători păgâne, preexistente, a solstițiului de iarnă, cu argumentul că nu se regăsește o asemenea sărbătoare în calendarul religios roman.

Din păcate, uită să menționeze că se regăsește, cu numele Yule, această sărbătoare a solstițiului de iarnă în calendarele religioase ale altor popoare europene, respectiv cele germanice.

Ergo - argumentul autorului este eronat.

DragosP 17.12.2012 13:36:48

Vedeți în omiliile Sfântului Ioan Gură de Aur la praznice împărătești o demonstrație magistrală în ceea ce privește data nașterii Mântuitorului.

osutafaraunu 17.12.2012 14:29:13

Nașterea Domnului [pe 25 decembrie] a fost serbată mai întâi în Apus începând cu AD 336, apoi a fost serbată și în Răsărit la recomandarea sf. Grigore de Nazianz și a sf. Ioan Gură de Aur. Biserica Creștină [Primară] nu avea o asemenea sărbătoare.

bluester 17.12.2012 14:47:28

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 489213)
Nașterea Domnului [pe 25 decembrie] a fost serbată mai întâi în Apus începând cu AD 336, apoi a fost serbată și în Răsărit la recomandarea sf. Grigore de Nazianz și a sf. Ioan Gură de Aur. Biserica Creștină [Primară] nu avea o asemenea sărbătoare.

asa a spus profeta voastra ?

osutafaraunu 17.12.2012 14:53:49

Citat:

În prealabil postat de bluester (Post 489218)
asa a spus profeta voastra ?

Nu. Așa spune Istoria Bisericească. Adică, autoritatea voastră:

"La Răsărit sărbarea Nașterii Domnului la 25 Decemvrie nu era cunoscută din început: tocma Grigoriu de Niazanz (†390) și Ioan Hrisostom (†407) recomandară la sfârșitul sec. 4 sărbarea Nașterii Domnului (τά χριστούγεννα, natale Domini, nativitas Domini), ca sărbătoare aparte; în consecință această sărbătoare fu introdusă mai întâi în biserica de Constantinopole, scaunul episcopal al acestor doi ierarhi, apoi curând și în tot Răsăritul." (Istoria Bisericească Universală de Euseviu Popovici -Tipografia Cărților Bisericești Mănăstirea Cernica 1926 pag. 229-230)

Mi-a luat puțin timp transcrierea din această ediție veche pe care o posed. Dacă ai posibilitatea, poți consulta ediția mai nouă (Istoria Bisericească Universală - București 1975 vol.I pag.166)

Lavrentiu 17.12.2012 16:01:10

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 489213)
Nașterea Domnului [pe 25 decembrie] a fost serbată mai întâi în Apus începând cu AD 336, apoi a fost serbată și în Răsărit la recomandarea sf. Grigore de Nazianz și a sf. Ioan Gură de Aur. Biserica Creștină [Primară] nu avea o asemenea sărbătoare.

Inainte de a fi sarbatorita pe 25 decembrie, Nasterea Domnului era sarbatorita pe 6 ianuarie, impreuna cu Botezul Domnului.

Iata un extras din Pr. Ene Braniste:

Citat:

De asemenea, dupa Fericitul Augustin, consensul Bisericii fixeaza ziua nasterii Domnului in ziua a opta a calendelor lui ianuarie (25 decembrie). Dar ceea ce este sigur este ca in Rasarit, pana prin a doua jumatate a secolului IV, Nasterea Domnului era serbata in aceeasi zi cu Botezul Domnului, adica la 6 ianuarie; aceasta dubla sarbatoare era numita in general sarbatoarea Aratarii Domnului. Practica rasariteana se intemeia pe traditia ca Mantuitorul S-ar fi botezat in aceeasi zi in care S-a nascut, dupa cuvantul Evangheliei, care spune ca, atunci cand a venit la Iordan sa Se boteze, Mantuitorul avea ca la 30 ani (Luca III, 23).

De fapt insa, atat in Orient cat si in Occident Nasterea Domnului a fost serbata de la inceput la aceeasi data, in legatura cu aceea a solstitiului de iarna, numai ca orientalii au fixat-o, dupa vechiul calcul egiptean, la 6 ianuarie, pe cand Apusul, in frunte cu Roma, a recalculat-o, fixand-o in functie de data exacta la care cadea atunci solstitiul, adica la 25 decembrie.

Se considera ca sarbatoarea Nasterii s-a despartit pentru prima data de cea a Botezului, serbandu-se la 25 decembrie, in Biserica din Antiohia, in jurul anului 375, apoi la Constantinopol in anul 379, cand Sf. Grigorie de Nazianz a tinut cu acel prilej celebra predica festiva, care va servi mai tarziu ca izvor de inspiratie imnografului Cosma de Maiuma la compunerea canonuluf Nasterii ("Hristos Se naste, slaviti-L! Hristos din ceruri, intampinati-L !...").
Mai multe detalii aici: http://www.crestinortodox.ro/sarbato...lui-69570.html

osutafaraunu 17.12.2012 16:21:46

Citat:

În prealabil postat de Lavrentiu (Post 489225)
Inainte de a fi sarbatorita pe 25 decembrie, Nasterea Domnului era sarbatorita pe 6 ianuarie, impreuna cu Botezul Domnului.

Iata un extras din Pr. Ene Braniste:



Mai multe detalii aici: http://www.crestinortodox.ro/sarbato...lui-69570.html

Vă mulțumesc. Sursa citată de dumneavoastră confirmă în mare parte ce spusesem mai înainte.

Remarc însă un argument amuzant în extrasul din Pr. Braniște:

"Practica rasariteana se intemeia pe traditia ca Mantuitorul S-ar fi botezat in aceeasi zi in care S-a nascut, dupa cuvantul Evangheliei, care spune ca, atunci cand a venit la Iordan sa Se boteze, Mantuitorul avea ca la 30 ani (Luca III, 23)."

Cum putea să aibă loc botezul la aceeași dată cu aniversarea nașterii, când e evident: Ev. Luca nu face o afirmație cronologică precisă, ci mai degrabă o aproximare (ώσεί)?

Lavrentiu 18.12.2012 08:42:59

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 489227)
Vă mulțumesc. Sursa citată de dumneavoastră confirmă în mare parte ce spusesem mai înainte.

Remarc însă un argument amuzant în extrasul din Pr. Braniște:

"Practica rasariteana se intemeia pe traditia ca Mantuitorul S-ar fi botezat in aceeasi zi in care S-a nascut, dupa cuvantul Evangheliei, care spune ca, atunci cand a venit la Iordan sa Se boteze, Mantuitorul avea ca la 30 ani (Luca III, 23)."

Cum putea să aibă loc botezul la aceeași dată cu aniversarea nașterii, când e evident: Ev. Luca nu face o afirmație cronologică precisă, ci mai degrabă o aproximare (ώσεί)?

Traditia a pastrat multe lucruri care nu sunt consemnate. De exemplu astfel se pastreaza in traditie neintrerupta locul Botezului Domnului.

Nu mi s-ar parea nimic iesit din comun ca Mantuitorul sa aleaga sa se boteze la aniversarea a 30 de ani.

osutafaraunu 18.12.2012 09:34:39

Citat:

În prealabil postat de Lavrentiu (Post 489464)
Traditia a pastrat multe lucruri care nu sunt consemnate. De exemplu astfel se pastreaza in traditie neintrerupta locul Botezului Domnului.

Nu mi s-ar parea nimic iesit din comun ca Mantuitorul sa aleaga sa se boteze la aniversarea a 30 de ani.

Nici mie nu mi s-ar părea deplasat, însă sf. ev. și medic Luca e cunoscut prin precizia adnotărilor sale. Iar aici (Luca 3,23) este cât se poate de evaziv- ca să zic așa...

Luca nu se angajează în ce privește vârsta exactă a lui Iisus la data botezului, ci mai degrabă scoate în evidență faptul că El era „ca de treizeci de ani”. Atât cât permite afirmația lui Luca, aceasta ar fi un an sau doi mai mult sau mai puțin decât exact 30. La iudei vârsta de 30 de ani era în general considerată a fi timpul când un om ajungea la maturitatea deplină și era prin urmare eligibil pentru răspunderile vieții publice. Adică Domnul face botezul la vârstă matură. Asta este, nu putem trece peste evidențe...:106:

Lavrentiu 18.12.2012 09:52:08

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 489475)
Nici mie nu mi s-ar părea deplasat, însă sf. ev. și medic Luca e cunoscut prin precizia adnotărilor sale. Iar aici (Luca 3,23) este cât se poate de evaziv- ca să zic așa...

Luca nu se angajează în ce privește vârsta exactă a lui Iisus la data botezului, ci mai degrabă scoate în evidență faptul că El era „ca de treizeci de ani”. Atât cât permite afirmația lui Luca, aceasta ar fi un an sau doi mai mult sau mai puțin decât exact 30. La iudei vârsta de 30 de ani era în general considerată a fi timpul când un om ajungea la maturitatea deplină și era prin urmare eligibil pentru răspunderile vieții publice. Adică Domnul face botezul la vârstă matură. Asta este, nu putem trece peste evidențe...:106:

Va legati prea mult de amanuntul asta. Daca era sau nu chiar ziua respectiva nu are prea mare relevanta. Nu este insa imposibil.

In ce priveste insinuarea dumneavoastra legata de varsta botezului, argumentul ar fi valabil daca am pune semn de egalitate intre botezul lui Ioan si Botezul crestin si daca Botezul nostru ar fi inceputul iesirii noastre la propovaduire. Cele doua au cu totul alta functie si insemnatate...

osutafaraunu 18.12.2012 10:31:55

Citat:

În prealabil postat de Lavrentiu (Post 489478)
Va legati prea mult de amanuntul asta. Daca era sau nu chiar ziua respectiva nu are prea mare relevanta. Nu este insa imposibil.

Aveți dreptate, m-am legat prea mult de acest aspect, însă în ce privește "argumentul Luca 3,23" e chiar imposibil. Folosind alte texte biblice, poate ar avea succes acest demers... nu știu, n-am explorat această posibilitate.

Citat:

În prealabil postat de Lavrentiu (Post 489478)
In ce priveste insinuarea dumneavoastra legata de varsta botezului, argumentul ar fi valabil daca am pune semn de egalitate intre botezul lui Ioan si Botezul crestin si daca Botezul nostru ar fi inceputul iesirii noastre la propovaduire. Cele doua au cu totul alta functie si insemnatate...

Adevărat într-o anume privință. Să nu uităm că pe lângă botezul ioanin avem mărturii ale "botezului creștin" venite din partea Domului și a sfinților apostoli. Dar, oricum ar fi... suntem deja pe o pistă greșită și riscăm să deturnăm frumusețe de topic. Iertare...

antiecumenism 25.12.2012 08:56:13

Sfantul Ioan Gura de Aur- Cuvânt la Nașterea Domnului


"Dumnezeu S-a arătat în trup pe pământ și a locuit între oameni. De aceea, să ne bucurăm și să ne veselim, iubiților!
Aici este vorba despre sărbătoarea Corturilor, când, o dată pe an, Arhiereul intra în Sfânta Sfintelor.Să ascultăm acum cuvintele Evanghelistului: „Era în zilele lui Irod, regele Iudeii, un preot cu numele Zaharia…, iar femeia lui era din fiicele lui Aaron și se numea Elisabeta… Și pe când Zaharia slujea înaintea lui Dumnezeu, în rândul săptămânii sale, a ieșit la sorți, după obiceiul preoției, să tămâieze intrând în templul Domnului” (Luca 1, 5-9).
Aduceți-vă aminte, iubiților, de locul acela care zice: „Nici un om nu va fi în cortul mărturiei când va merge el să se roage în Sfânta Sfintelor până când va ieși el afară” (Leviticul 16, 17).
„Și i s-a arătat îngerul Domnului, stând de-a dreapta altarului tămâierii” (Luca l, 11). Nu zice „jertfelnicului”, ci „altarului tămâierii”, căci jertfelnicul era altarul cel din afară, iar altarul tămâierii, cel dinăuntru. Deci, pentru că îngerul a fost văzut numai de el, și că tot poporul îl aștepta afară, ne încredințează că el intrase în Sfânta Sfintelor. „Și s-a spăimântat Zaharia și frică a căzut peste el. Iar îngerul a zis către el: Nu te teme, Zaharia, că s-a auzit rugăciunea ta și Elisabeta, femeia ta, va naște fiu și se va chema numele lui Ioan… și poporul aștepta afară pe Zaharia și se mira că întârzie în templu. Și ieșind, nu putea să vorbească… și el le făcea semne” (Luca 1, 12-13, 21-22).
Vezi că el fusese înăuntru, după catapeteasmă? Acolo a primit vestea. Aceasta era în timpul sărbătorii Corturilor și a postului, și aceasta din urmă se înțelege prin cuvintele: „Să smeriți sufletele voastre”. Iar această sărbătoare se făcea la iudei către sfârșitul lunii septembrie. Așadar, atunci a zămislit Elisabeta.
Deci, dacă Elisabeta a zămislit în luna septembrie, Maria a zămislit mai târziu, în luna a șasea, în martie, și dacă, mai departe, vom adăuga cele nouă luni până la Nașterea lui Hristos, ajungem în luna decembrie, în care și prăznuim această zi.
Am arătat mai înainte tot ce era de zis despre această zi. Numai una voiesc să mai adaug, și apoi voi încheia. Să ne bucurăm de bucuria căreia ne-am făcut părtași prin Nașterea lui Hristos, și pe Dumnezeu, Cel ce S-a făcut om, să-L proslăvim pentru această întrupare a Sa, și după puterile noastre să-I aducem cinste și mulțumire, însă lui Dumnezeu nu-I este plăcută altă mulțumire, decât aceea ca noi să ne mântuim sufletele noastre și să ne silim a face fapte bune.
Așadar, să nu fim nemulțumitori către Binefăcătorul nostru. După puterile noastre, toți să-I aducem de toate: credință, nădejde, dragoste, înfrânare, milostenie, iubirea aproapelui. Dar mai ales, când vă apropiați de această înfricoșată și Sfântă Masă, de Sfintele Taine, faceți aceasta cu frică și cu cutremur, cu conștiința curată, cu post și cu rugăciune. Socotește, o, omule, ce jertfă ai să primești, de ce Masă te apropii! Gândește că tu, cel ce ești praf și cenușă, ai să primești Trupul și Sângele lui Hristos! Când un împărat vă cheamă la masa sa, voi stați acolo cu respect și luați cu înfrânare din bucatele puse pe masă. Aici, însă, Dumnezeu vă invită la masa Sa și v-a dat pe propriul Său Fiu; și îngerii stau împrejur cu frică și cu cutremur, și heruvimii își acoperă fețele, și serafimii strigă cuprinși de spaimă: „Sfânt, Sfânt, Sfânt, este Domnul”. Ceea ce ni se dă la această Masă este vindecarea rănilor sufletului nostru, o visterie neîmpuținată, care ne agonisește împărăția cerurilor.
Așadar, să ne apropiem plini de o spaimă sfântă, și plini de mulțumire să cădem mărturisind păcatele noastre, plângând de întristare pentru relele ce am făcut, întinzând mâinile la rugăciune către Dumnezeu. Astfel curățindu-ne, să ne apropiem cu toată liniștea și rânduiala către împăratul cerului. Ca o sărutare duhovnicească să primim Jertfa cea curată și sfântă, să ne ațintim ochii noștri cu râvnă spre dânsa și să ne înflăcărăm inimile noastre, ca să nu ne adunăm aici spre osândire, ci spre înfrânarea sufletului, spre dragoste, spre fapta bună, spre împăcarea cu Dumnezeu, spre o pace adâncă, spre câștigarea nenumăratelor bunătăți, pentru ca noi înșine să ne sfințim și să zidim pe aproapele nostru.
O, iubiților, viața noastră este scurtă; să fim treji și să veghem! Să ne pregătim bine, să arătăm râvnă către toți și să fim băgători de seamă întru toate.
Desigur, este cea mai mare disprețuire pentru Dumnezeu când cineva se apropie aici fiind întinat de păcat. Ascultă ce zice despre aceasta Apostolul: „De va pângări cineva casa lui Dumnezeu, îl va strica Dumnezeu pe el” (I Corinteni 3, 17). Noi nu vrem ca în loc să-L împăcăm pe Dumnezeu, să-L întărâtăm împotriva noastră; mai vârtos să ne apropiem cu toată grija, toată curăția și liniștea sufletului, cu rugăciune și cu inimă înfrântă, ca prin aceasta să dobândim bunăvoința Domnului nostru Iisus Hristos și să ne facem părtași bunătăților făgăduite, prin darul și prin iubirea de oameni ale Aceluiași Domn Iisus Hristos, Căruia împreună cu Tatăl și cu Sfânt Duh se cuvine cinstea, în vecii vecilor. Amin”


Ora este GMT +3. Ora este acum 20:59:11.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.