![]() |
Umilitatea Nasterii Domnului
Exista ceva socant in circumstantele Nasterii Domnului nostru. Absolut socant. Imparatul Imparartilor, Acela la numele Caruia tot genunchiul se pleaca, nu a ales sa se nasca intr-un palat. Nici macar intr-o casa obisnuita. Nici chiar intr-o casa saracacioasa. "Pestera" este mult spus si oarecum inadecvat. Pesterile sunt frumoase, au stalactite si stalagmite si in ele susura apa. Nu, nimic din toate aceastea. El s-a nascut intr-un fel de fundatura a pamantului. O gaura. Sau cum se numesc asemenea accidente de relief denumite pompos "grote". S-a nascut in ceva-care-nu-are-nume-adecvat. Ne spune Evanghelistul ca, pentru Sfanta Familie, nu s-a gasit un loc in hotelurile din Viflaimul Iudeii.
Dar partea inca si mai si din toata tarasenia este ca El s-a nascut in...iesle. Primul lucru pe care trebuie sa il faca, dupa nastere, medicul sau moasa care asista (El nu a beneficiat de nastere asistata), imediat dupa taierea cordonului ombilical, este asezarea pruncului pe o masa calda. Caldura este esentiala pentru un nou-nascut. Ei bine, caldura necesara a fost data de doua animale. Nici macar niste animale de soi, stiu eu, vreun cal. Ori macar o oaie. Nu. A fost vorba de doua vite: un bou si un magar. Sa recapitulam. Lumina Lumii s-a aprins intr-o vagauna fara nume a pamantului. Rasaritul Cel De Sus a prins a straluci intr-una din noptile cele mai lungi din an. Cel care trimite Sfantul Spirit a primit caldura vitala de la doua vite. Preasfanta Mama a Soarelui Dreptatii, precum si Dreptul Iosif au fost tratati cu refuz de hotelierii Betleemului, unde stramosul lor David fusese rege. Au plecat unde au vazut cu ochii. Anume, au vazut o vagauna. Cu iesle in dotare. Nu, aici nu e vorba de simpla smerenie a lui Dumnezeu. E prea tare chestia. Ar fi fost simpla smerenie a lui Dumnezeu nasterea intr-un bordei cu pamant pe jos. Dar sa existe macar un pat normal. Un lighean cu apa calda. O baba priceputa cu atributii de medic obstetrician. Ei bine, nu. Vagauna, ieslea, boul si magarul au format spatiul de joc, decorul si publicul piesei "Alba Sanctissima Nox". Era pe undeva un topic cu humorul lui Dumnezeu. Eu cred ca toate astea, de acuma, tin de humorul lui Dumnezeu. Cred ca a vrut sa ne arate ce impresie are fata de toata goana noastra dupa case aratoase, mobila faina, confort termic, etc. "Ceea ce voi numiti "avere" este carpa lepadata", cam asta cred ca e mesajul. Prin circumstantele Nasterii Mantuitorului, Dumnezeu a facut misto de materialismul nostru. |
Deacord cu tine, gandul la circumstantele nasterii Mantuitorului nostru imi da sentimente coplesitoare. Ma ajuta sa inteleg ce inseamna sa lasi totul si sa Il urmezi (asa cum i-a cerut bogatului). Dumnezeu ne-a aratat ce inseamna sa lasi TOTUL. El nu ar fi putut sa lase mai mult decat a lasat (cerul cu slava si ingerii) pentru mai putin decat atat (o iesle rece si insalubra).
Si totusi, in aceste conditii, Maria si Pruncul au supravietui! Cum? Simplu, prin puterea lui Dumnezeu. Daca nici asta nu ne determina sa avem credinta neclintita, atunci ce ar mai putea? Hristos S-a nascut! |
Circumstantele nasterii Mantuitorului nu sunt deloc intamplatoare.
In primul rand,El este intradevar Imparat dar nu al lumii acesteia-in aceasta idee celelalte detalii ,conduite si conventii ale lumii noastre umane devin nefolositoare. El este calea de urmat catre Tatal iar exemplul sau ne indeamna la o viata simpla si smerita sub aspectele materiale sau ale faimei lumesti. Tocmai pt ca regii lumesti nu sunt deloc deosebiti de restul muritorilor,ei insasi si-au creat o anume valva in jurul lor si s-au incununat in excentricism de tot soiul,vestminte si accesorii diferite de ceilalti oameni,locuinte somptuoase,slugi s.a.m.d.;totusi numai in fata unui Rege adevarat pana si elementele cosmice au purtari iesite din cotidian-asa cum s-a intamplat cu steaua care a marcat momentul cel mai important al omenirii. |
Citat:
Fii lui Zevedeu abandoneaza averea, Petru regulile a ceea ce era considerat indeobste "normalitate". Ei sunt depasiti numai de Sf Fecioara, cu al ei "Fiat mihi" la invitatia lui Dumnezeu de a Se intrupa in pantecele ei, ramanand numai nedumerita "cum se va face aceasta?". Asta inseamna credinta: sa lasi mana ta in mana Lui si sa te lasi condus de El. Iar El te conduce sus, tot mai sus, pana ce te aseaza la masa Lui, la Ospatul cel Vesnic pregustat de noi la Sf Liturghie. A crede nu inseamna a ramanea limitat la Lege (desi, pe de alta parte, oricare alt inceput decat respectarea Legii este iluzoriu si duce la falsa credinta). Asta este ceea ce nu a inteles tanarul bogat. In principiu, a nu fura, a nu face sperjur, a posti si a tine Ziua Domnului e suficient pentru mantuire. Numai ca nu poti judeca in acesti termeni. Cu Dumnezeu nu te poti opri la jumatatea urcusului. Iti cere tot, iti ia tot, i-ai intins un deget, El iti ia toata mana. Este preadulcea sclavie a crestinului, este adevarata libertate. In fond, libertatea asta inseamna: sa nu depinzi de nimeni, decat de Dumnezeu. Iar acest urcus nu numai ca nu oboseste, dar el este adevarata fericire pana acolo incat nu exista alta fericire decat urcusul alaturi de Stapanul meu, care imi spune "Indrazneste!", "Povara Mea este usoara". Nici alt bogat nu a inteles asta: bogatul nemilostiv. Nu e vorba ca nu a dat nici firimiturile saracului Lazar, ci e vorba ca, daca ar fi facut macar atat, atunci S-AR FI ANGAJAT pe urcusul cu pricina. Azi firmituri, maine o paine, Domnul nu te lasa pana ce nu te preface cu totul in vasul care vrea El sa fii. Un bogat nu a vrut nici macar sa respecte Legea. Altul S-a marginit la a o fi respectat dintotdeauna, dar s-a oprit din urcus gandidu-se la averea lui. Care avere ? Aceea de care a ras Imparatul Imparatilor la nasterea Lui. |
La mulți ani!
Va doresc tuturor SĂRBĂTORI FERICITE ȘI UN AN NOU PLIN DE BUCURII DUHOVNICEȘTI!
Domnul nostru Hristos, Cel Care S-a născut într-o iesle săracă pentru a ne dărui nouă bogăția vieții veșnice, să Se sălășluiască pentru totdeauna în inimile voastre și să vă ajute să sporiți tot mai mult în dragostea față de El! Să fiți iubiți și Hristos să fie cu voi! La mulți și binecuvântați ani! |
Pentru domnul Mihnea Dragomir
Domnule doctor, v-ați gândit vreodată că ați putea scrie o carte religioasă... eventual, o culegere de eseuri creștine, în care să adunați toate aceste frumoase și profunde gânduri despre Dumnezeu?
Aveți un talant deosebit (de fapt, 10 talanți)! Cred că ar fi minunat să-l împărtășiți cu alții, inclusiv în felul acesta. :) Vă mulțumim mult pentru aceste gânduri impresionante pe care ni le-ați împărtășit! Domnul să fie cu dvs! |
Citat:
Daca erau conditii bune atunci oamenii ar fi dorit sa stea acolo... Dumnezeu nu face misto...El da ceea ce trebuie (unele lucruri ne par proaste dintr-un punct de vedere dar sunt bune din alt punct de vedere). I-a daruit Copilului dragoste in primul rand, nu multime, curiosi si comentarii... |
Citat:
Un ultim exemplu de misto pe topicul cel mai serios de aici :http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=15892 |
Citat:
Cam la fel vedem și în biserică: Sf. Francisc predică sărăcia, catedralele se împodobesc cu aur. |
Citat:
|
Citat:
Atât de puțin v-ați ridicat duhovnicește cu ocazia Nașterii lui Iisus ? Mai multă rugăciune vă recomand și mai puțină teorie despre rugăciune ! |
Citat:
Dumneata esti ceva mai consecvent in gandire si exprimare si nu am vazut atata sminteala raspandita in jur .Nu voi perimte terfelirea credintei noastre si nu voi permite ispitirea asta catolico - nesimtita a acestui M.D.:http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=15892 |
Ați fi fost un minunat inchizitor.
Pe de altă parte, nu sunt "de aceeași parte a baricadei" cu domnul Dragomir, în sensul că nu mai sunt catolic, dar sunt de aceeași parte a baricadei cu dânsul sau cu oricine altcineva care postează cu bun simț și ca rezultat este atacat cu furie oarbă și fanatism. |
Citat:
Domnul M.D. da tonul la nesimtire , si am postat linkul :http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=15892. Va doresc o noapte linistita si pun punct acestei discutii stupide care n-are sansa sa se sfarseasca . PUNCT |
Citat:
|
Citat:
2. În al doilea rând, nu știu cât de tare v-ați bucura dacă v-ași spune că pentru mine "retragerea" din B.C. înseamnă renunțarea la creștinism, pentru că în niciun caz și sub nicio formă nu admit existența unei biserici mai apropiate de esența creștinismului decât Biserica Catolică. După cum vedeți, este înțelept să nu ne grăbim cu concluziile. Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Dar, pe de altă parte, noțiunea de iad, care este inerentă oricărei forme de creștinism și în care onestitatea morală mă forțează să nu mai cred, m-a determinat să renunț la creștinism ca religie. Cred sincer că toți o să plătim pentru greșelile noastre, dar: fie o să plătim cu suferința eternă, și atunci aleg să nu dau doi bani pe divinitatea care decide așa, fie o să plătim cinstit, proporțional cu măsura greșelilor, și atunci nu pot să mă declar creștin, pentru că religia creștină susține ideea pedepsei infinite pentru o greșeală finită. Mai este și chestiunea cealaltă, cu posibilitatea fericirii veșnice în situația în care un apropiat, rudă sau prieten este destinat de către "justiția" divină chinului veșnic; din nou, o situație pe care nu o accept. |
Citat:
|
Citat:
|
MihaiG
Imi pare rau sa aud ca ati renuntat la Biserica, doar pentru ca aveti reticente fata de unele invataturi crestine privind viata de dupa moarte, stiind ca Biserica n-a avut niciodata pretentia de a fi o religie infailibila , ci singurul anunt obiectiv al ei a fost "vino si vezi", inaintand propunerea unei participari la stradania comuna de atingere a adevaratei existente a vietii.
|
Citat:
Uite, în satul x de nuștiu unde, din Africa sau China sau Venezuela, se naște un copil. Pentru că nimeni nu e creștin ortodox în satul lui, copilul nu e botezat (prin întreită afundare etc., toate condiții pentru validitatea botezului). Copilul nu e creștin. Părinții sunt săraci, poate chiar alcoolici, poate că micuțul rămâne orfan, după care, pe la 10 ani, moare într-un incendiu, ars de viu. Conform cu învățătura BO (întrebați-l pe domnul Cătălin2, mare expert în catehism) copilul ăsta o să meargă în iad, pentru că nu a fost botezat. Mie mi-ar place, ca dovadă, să releve Dumnezeu bisericii sale că acel copil va merge în Rai. |
Citat:
Dar nu este adevărat dacă se referă la creștinism. |
Citat:
|
De ce să pecetluim noi soarta acelui copil? Oare Hristos nu s-a dus și în iad să-i scoată e acolo pe cei nebotezați? Iar înainte de harul înnoitor al botezului, nu a suflat harul Său peste Adam, deci peste tot omul? Doar că acesta s-a învechit, în urma păcatului. Hristos l-a înnoit.
În general, consider că orice explicație teologică trebuie să pornească (sau să nu uite) de la dovada de iubire jertfelnică pe care ne-a arătat-o Hristos. Fără asta suntem în afara adevărului. |
Trist...
Dacă și-n ziua de Crăciun ne certăm... și ne adresăm unii altora, creștini fiind, astfel de apelative... atunci... e foarte foarte foarte trist.
Hristos S-a născut în condițiile descrise în acest topic, iar noi Îl întristăm neîncetat... uitând, parcă, de cântarea îngerească: "Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu și pe pământ pace, între oameni bună voire". Unde sunt pacea și bună voirea?... De ce nu pe un forum ortodox? Dacă noi nu suntem capabili să aducem pacea în lume, așa cum ne-a poruncit Hristos, atunci... cazurile de apostazie se vor înmulți din cauza indiferenței noastre și noi vom da seama în fața Celui Ce S-a făcut Prunc pentru noi, pentru ca noi să trăim veșnic în pace. "Fericiți făcătorii de pace, că aceia fiii lui Dumnezeu se vor chema" - ne spune Acela de a Cărui smerită naștere ne bucurăm în aceste zile. Doamne, dă-ne pacea Ta, căci... ne vezi cum ne comportăm unii față de alții! Suntem niște copii în viața spirituală, dar suntem copiii Tăi și Tu ne poți îndrepta iar și iar pe calea către Tine! P. S. M-am referit la mesajele de pe pagina anterioară, nu la discuția teologică din ultimele mesaje. |
Citat:
Ar trebui să continuăm discuția asta pe topicul pe care i l-ai dedicat, însă acum nu mai am timp. Domnul cu noi! |
Citat:
Eu vă respect și înțeleg poziția. Vă respect enorm poziția. DAR. Fie chiar și acceptare posibilității existenței unui loc de chin veșnic mi se pare o enormitate și o monstruozitate. Iar poziția dumneavoastră a fost, din nefericire, anatemizată deja de către biserică. Ceea ce spuneți D.vs. este că este posibilă apocatastaza. |
Domnule Mihai,
un lucru ma nedumireste: ce ati cautat in crestinism de ati ajuns sa va opriti sau chiar sa renuntati la el doar din cauza ca dvs nu intelegeti o anumita invatatura a Bisericii? oare credeti ca dvs ati avea mai multa dragoste fata de creatie decat insasi Creatorul ei? Cred ca daca il cautati mai intens pe El, ajungeati sa il doriti cu toata fiinta si sa nu cautati sa va mai despartiti de El niciodata! Atitudinea dvs mi se pare cam in felul urmator: sunteti suparat de conditile mizere care sunt in inchisori si de faptul ca detinutii trebuie sa petreaca o anumita perioada acolo, in loc sa va preocupa faptul ca oamenii ar trebui sa traiasca in asa fel incat sa nu ajunga acolo. Nu stiu cum sta treaba in B.C dar B.O marturiseste ca necrestinii, care din anumite motive bineintemeiate nu au ajuns sa-l cunoasca pe Hristos vor fi judecatai dupa legea constintei. Deci, cu toata certitudinea va spun ca Hristos are mai multa dragoste fata de orfanul necrestin decat aveti dvs si in mod sigur ii poarta si lui de grija! In definitiv, ce grija avem noi cum va rasplati Stapanul fiecare lucrator? Cred ca grija ar fi ca lucrul nostru sa fie vrednic de plata, caci oricand ziua se poate sfarsi. Sa nu ne prinda cumva cu lucurul neispravit! |
Pentru domnul Mihai G
Ați renunțat la creștinism, sau la ideologia pe care habotnicii o desemnează cu această denumire?...
V-ați îndepărtat de Hristos, sau de modul incorect în care anumite persoane și anumite instituții Îl înțeleg și-L propovăduiesc pe El? Dumnezeu nu este Autorul iadului, ci "iad" este denumirea dată stării de îndepărtare eternă de Dumnezeu, stare în care intră cei care nu doresc dragostea și comuniunea. Nu Dumnezeu alege pentru noi suferința veșnică, ci, respectându-ne liberul arbitru, ne lasă să alegem între comuniune și singurătate, între dragoste și ură, adică... între rai și iad. Dvs, fiind o persoană intelectuală, v-ați pus o întrebare existențială complexă, a cărei înțelegere nu se poate dobândi așa, printr-o discuție pe un forum, ci prin foarte multă cercetare și, în primul rând, rugăciune. Eu am încercat aici doar să schițez un răspuns. Fac parte eu însămi din categoria celor care-și pun foarte foarte multe întrebări legate de credință, deși sunt studentă la... Teologie și - n-o spun ca laudă - sunt o studentă pasionată și cu rezultate foarte bune. Da, în ultima vreme, îmi pun din ce în ce mai multe întrebări... iar unele dintre acestea... aproape că n-am curajul să le exprim în public, pentru a nu trezi îndoieli în inimile celorlalți. Îmi pun întrebări și aceste nelămuriri mă frământă, mă răvășesc sufletește, dar, orice-ar fi, NICIODATĂ NU-MI VA TRECE PRIN MINTE SĂ MĂ ÎNDEPĂRTEZ DE DOMNUL ȘI DUMNEZEUL NOSTRU IISUS HRISTOS, IZVORUL ÎNȚELEPCIUNII ȘI AL IUBIRII, CEL CARE S-A SACRIFICAT PENTRU MINE ȘI CĂRUIA I-AM FĂGĂDUIT FIDELITATE VEȘNICĂ! Călăuzit de Domnul Hristos și rămânându-I credincios indiferent din ce confesiune alegeți să faceți parte, veți ajunge, TREPTAT și PRIN EFORT SUSȚINUT, să dobândiți răspunsurile căutate. Dostoievski mărturisea (regret că nu pot reda citatul din memorie), într-una dintre scrisorile sale, că setea de credință l-a costat nenumărate chinuri spirituale, dar credința crește în inima sa pe măsură ce găsește mai multe argumente împotriva ei. Un sfânt din primele veacuri, Marcu Ascetul, a exprimat o idee foarte profundă: "...dragostea pentru Hristos prin cele potrivnice se verifică". "Căutați și veți afla"... și veți afla, între altele, că Hristos nu-i așa cum Îl înțelegem noi, ci infinit mai înalt, mai bun, mai iubitor. Am observat inexactitățile... gramaticale din ultima frază, dar nu știu cum aș putea exprima mai bine și mai clar faptul că, de multe ori, încercăm să-L încadrăm pe Dumnezeu în limitele rațiunii noastre și... nu merge; încercăm să-L înțelegem pe Dumnezeu după legea talionului, iar El ne-a invitat la legea dragostei și a adevăratei libertăți. Vă sugerez ca noi, toți cei frământați de întrebări și nelămuriri, să-I spunem împreună lui Hristos: "Doamne, la cine ne vom duce? Tu ai cuvintele vieții celei veșnice" și, rămânându-I credincioși, să căutăm, să citim, să gândim, să cercetăm, să întrebăm și, în primul rând, să ne rugăm! Îmi cer iertare dacă ceea ce am scris seamănă cu un discurs moralizator. N-am avut această intenție și sper că nu mi-a ieșit așa. :) Chiar am scris din suflet, sincer și am simțit nevoia să vă mărturisesc câte ceva din trăirile mele sufletești pentru că, în ultima vreme, întrebările și dorința de căutare își fac simțită prezența din ce în ce mai mult în sufletul meu. Haideți să rămânem cu Hristos și să-L iubim și să discernem între ceea ce a învățat El și ceea ce învață oamenii despre El. Sărbători fericite în continuare! P. S. Când am scris de ideologia numită "creștinism", nu m-am referit la o anumită confesiune, ci pur și simplu la anumite idei specifice habotniciilor de tot felul. Exemple de aceste idei care, în mod evident, NU au nicio legătură cu învățătura lui Hristos Dumnezeu: "Dumnezeu ne va trimite în iad, dacă..."; 2. "Canoanele spun că..."; "Cei care părăsesc confesiunea noastră își pierd mântuirea și cad din har"; "Copiii nebotezați merg în iad". Și exemplele pot continua. De aceea am spus: să nu confundăm creștinismul cu "creștinismul", Ortodoxia cu ortodoxismul. Hristos Dumnezeu să fie slăvit în veci! |
Citat:
|
Completare - tot pentru domnul Mihai G
Dostoievski, în "Frații Karamazov": "Ce este iadul? Și cuget în sinea mea: e suferința de a nu mai putea iubi".
Domnul Hristos să fie cu dumneavoastră, pentru că El este Raiul! |
Citat:
|
Vechii evrei, pentru ca Domnul nu era cum doreau ei, si-au facut un vitel de aur, un idol care sa fie cum isi inchipuiau ei, sa faca ce doreau ei.
Si in zilele noastre intr-o mai mare sau mica masura nu intelegem ca noi trebuie sa ne indumnezeim, nu sa incercam sa coboram pe Domnul la nivelul nostru, omenesc. |
Citat:
Citat:
Filip a găsit pe Natanael și i-a zis: Am aflat pe Acela despre Care au scris Moise în Lege și proorocii, pe Iisus, fiul lui Iosif din Nazaret. Și i-a zis Natanael: Din Nazaret poate fi ceva bun? Filip i-a zis: Vino și vezi.(Ioan 1:45,46) |
MihaiG
Tin minte ca ati deschis un topic in care ati ridicat problema "iadului vesnic pentru greseli finite" si tin deasemenea minte ca v-am spus ca vesnicia iadului nu e o pedeapsa, e alegerea omului care nu poate gasi viata in libertatea comuniunii si nici nu o cauta. Din perspectiva omului credincios, lipsa comuniunii cu Dumnezeu e perceputa cu durere, deci starea de iad trebuie sa fie chinuitoare, insa din perspectiva omului necredincios, credeti ca exista suferinta dupa experienta infinitatii, a plenitudinii dumnezeiesti sau e complacere intr-o experienta finita, ce exprima totodata si neputinta de a ajunge la izvorul existentei si impartasirea cu el?
|
Citat:
|
Citat:
La fel cum și metoda Jertfei și Răscumpărării a fost a adaptare la răul extrem al lumii, a fost în funcție de starea de cădere a omului la care s-a ajuns atunci. Trădarea lui Iuda, Crucea și celelalte nu au fost predestinate deși veți spune că au fost profețite de prooroci. Da, au fost scrise deoarece omul va fi ales ca evenimentele să se petreacă în acest fel. (din teza de doctorat a Părintelui Galeriu) Dumnezeu găsește soluții care să respecte întotdeauna libertatea noastră, soluții care uimesc de multe ori prin gradul de smerenie extremă de care Dumnezeu-Fiul este capabil. |
Citat:
De aceea ea nu are nimic negativ în sine, Domnul n-a fost o victimă a oamenilor, ci este tot ce poate fi mai pozitiv, mai afirmativ, mai propriu lui Dumnezeu și omului care vrea să se îndumnezeiască, să fie viu. Jetfa de bună-voie. Iar chenoza, smerirea lui Dumnezeu-Cuvântul până la a deveni unul dintre cei mai săraci dintre noi, este, evident, tot o jertfă de Sine, o dezbrăcare de slava și de puterea dumnezeiască. |
Am intrat acum pentru prima oara pe acest topic sperand sa gasesc mesaje pline de har si intelepciune. Si ce gasesc ma inspaimanta. Pe de o parte, vorbe grele care lasa urme adanci in constiinta celui care le spune, mai mult decat in mintea celui caruia ii sunt adresate... Si mandrie cu pretentii de inalta filozofie, ca si cum, renuntand de a mai face parte din cadrul unei Biserici unite, ii dam o satrasnica lectie de viata lui Dumnezeu, ca sa stie si El ca nu suntem chiar prosti-gramada, ci iscusiti talmacitori ai Cuvantului, fara teama ca ne putem insela in rationamentul nostru!...
Curat-murdar, coane Fanica (ca tot este astazi praznicul Sfantului Stefan intaiul mucenic al lui Hristos)!... |
Ora este GMT +3. Ora este acum 07:13:08. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.