Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Biserica Romano-Catolica (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5029)
-   -   Discriminarea și prigonirea Ortodoxiei și a ortodocșilor de către catolicism (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=15966)

Decebal 06.01.2013 21:59:18

Discriminarea și prigonirea Ortodoxiei și a ortodocșilor de către catolicism
 
decretul de la 1366

Citat:

Acest proces poate fi pus în legătură cu politica dusă de regele Ungariei Ludovic I de Anjou. În anul 1366, acesta emite un decret la Turda ce conținea și prevederi legale îndreptate explicit contra românilor (presumptuosam astuciam diversorum malefactorum, specialiter Olachorum, in ipsa terra nostra existencium – răutățile diverșilor raufăcători, in special ale românilor; exterminandum seu delendum in ipsa terra malefactores quarumlibet nacionum, signanter Olachorum – să fie izgoniți ori exterminați din această țară răufăcătorii de orice nație, dar în special românii). Prin același decret aparteneța la nobilime (nobilis Hungarus) este condiționată de de aparteneța la Biserica Catolică, excluzând în acest fel din rândurile aristocrației pe românii ortodocși. Motivele unei astfel de politici restrictive erau de natură politico-religioasă, statutul privilegiat de “nobil ungar” fiind considerat incompatibil cu aparteneța la confesiunea otrodoxă, considerată schismatică, mai ales într-un stat ca cel medieval ungar, investit cu o “misiune apostolică” de către Sfântul Scaun .
Citat:

Decretul din Turda din 1366 a avut și consecințe economico-sociale asupra dizolvării “starii românilor” (Universitas Valachorum) din Transilvania, introducând condiționarea apartenenței la nobilime de posesia unui certificat regal de donație ce confirma proprietatea funciară. În mod tradițional, elita românească (juzi sau cnezi: iudices , knezes) ce guverna în baza unui drept preponderant cutumiar (ius valachicum, cu varianta sa feudală ius keneziale), nu poseda documente de proprietate scrise și nici nu a putut să-și procure certificatele regale de donație introduse după 1366. Aceasta a dus la o treptată expropriere a aristocrației româneși, care rămânând ortodoxă, era oricum exclusă de la apartenența oficială la nobilimea ungară (nobilis Hungarus). Lipsiți de titluri de proprietate și de recunoașterea formală a drepturilor nobiliare, elita ortodoxă românească s-a subțiat numeric după 1366, nemaiputându-și trimite reprezentanții în adunările stărilor.
sursa: http://ro.wikipedia.org/wiki/Universitas_Valachorum

Citat:

Condițiile impuse de decret pentru menținerea și/sau accesul la statutul de nobil (în special condiția apartenenței la Biserica Romano-Catolică și a posesiei unui certificat regal de donație asupra pământului stăpânit) au dus la o selecție a clasei nobiliare în următoarele secole, ceea ce a accelerat declinul clasei sociale a românilor (Universitas Valachorum).
Citat:

După proclamarea primei Biserici Ortodoxe Metropolitane Române (1359) și după campaniile militare eșuate împotriva Țării Românești și Moldovei, Decretul a dorit să elimine influența bisericii ortodoxe în Regatul Ungariei considerat teritoriu apostolic catolic.
sursa: http://ro.wikipedia.org/wiki/Decretul_de_la_Turda

Decebal 06.01.2013 22:03:06

Politica de la 1366 a lui Ludovic de Anjou, regele ungar romano-catolic
 
Citat:

În vreme ce românii de la sud și răsărit de Carpați își desăvârșeau organizarea statală, cei dinlăuntrul arcului carpatic au suferit contralovitura măsurilor lui Ludovic de Anjou, îndeosebi din anii 1365-1366, hotărâtori pentru istoria politică a românilor din evul mediu. [...]

Concomitent însă cu inițiativele sale militare și diplomatice îndreptate spre românii din cele două țări extracarpatice, Ludovic a adoptat, în cursul itinerariului său transilvan, un șir de măsuri interne chemate să înrâurească profund și durabil situația românilor dinlăuntrul regatului. Aceste măsuri au fost încorporate în trei acte, din care unul dădea provinciei o nouă organizare judiciară (28 iunie 1366), un altul, a cărei dată exactă nu ne e cunoscută, statua raportul dintre „starea” nobilimii și confesiunea catolică, iar al treilea, care legaliza prigoana împotriva clerului ortodox (20 iulie 1366). [...]

Nobilimea română din Transilvania și categoria socială a cnezilor din care s-a recrutat pătura nobiliară la români a fost obiectul unora dintre cele mai însemnate măsuri ale regelui. Generalizând o tendință mai veche în viața politică a regatului, Ludovic de Anjou a refuzat să mai recunoască cnezilor neconfirmați prin act regal calitatea de nobil; prin distincția răspicată pe care o stabilește între cnezii confirmați prin act regal, asimilați fără restricții nobilimii, și cei care nu beneficiaseră de asemenea confirmare și care erau reduși la condiția modestă a juzilor sătești, Ludovic a subordonat definitiv recunoașterea condiției nobiliare și a stăpânirii cu acest titlu a pământului de hotărârea curții regale. Drepturile tradiționale ale cnezilor moștenite din vremuri străvechi erau astfel anihilate; pentru puterea regală orice alt titlu în afara actului regal de înnobilare era nevenit. Mai mult decât atât, noul regulament judiciar stabilea că în contestațiile cu privire la stăpânirea pământului cei lipsiți de acte temeinice aveau să își susțină cauza nu înlăuntrul Transilvaniei ci la curtea regală. O greutate mai mult și o șansă mai puțin pentru cei care se întemeiau pe un drept tradițional, moștenit, împotriva dreptului nou, în curs de generalizare creat de daniile regale, și o însemnată ușurare pentru titularii acestora. Dreptul scris și cancelaria regală deveneau de acum înainte singurele surse legale ale stăpânirii pământului, în vreme ce drepturile tradiționale erau abolite: situație excepțională, favorizantă pentru tendința nobilimii de a accelera deposedarea cnezilor români de dreptul lor la stăpânirea pământului și la privilegiile care decurgeau din ea.
sursa: Șerban Papacostea, Geneza statului în evul mediu românesc, editura Dacia, 1988, pag. 85-86.

Decebal 06.01.2013 22:05:24

Politica de la 1366 a lui Ludovic de Anjou, regele ungar romano-catolic
 
Citat:

Tot atât de însemnată pentru politica regelui față de aspectele corelate ale stăpânirii feudale a pământului și ale calității de nobil e hotărârea sa de a-i exclude pe nobilii necatolici de la dreptul la stăpânirea cu titlu nobiliar a pământului: „nici un altul decât numai cel care e adevărat catolic și care cultivă cu fidelitate credința pe care o ține și o mărturisește biserica romană poate să păstreze și să posede stăpâniri cu titlu nobiliar sau cu titlu de beneficiu ...” (notă de subsol: Adoptată la cererea franciscanilor din regiunea Caransebeș pentru teritoriile supuse activității lor misionare, această decizie a lui Ludovic de Anjou ne e cunoscută prin textul de confirmare a ei emis de Sigismund de Luxemburg; foarte probabil ea datează din 1366.) Așadar, după ce a legat calitatea de nobil de recunoașterea prin act scris a cancelariei regale, Ludovic de Anjou a condiționat dreptul de stăpânire a pământului cu titlu nobiliar și de apartenența la confesiunea catolică. Noua măsură care condiționa dreptul de stăpânire asupra pământului și recunoașterea calității de nobil de apartenența la confesiunea romano-catolică ne introduce în înțelegerea politicii regelui față de o altă mare realitate a societății românești cuprinse în vasta și rapida acțiune de reorganizare întreprinsă de el în 1366, anume biserica ortodoxă.

Concomitent, probabil, cu măsura precedentă, Ludovic a adoptat și a treia hotărâre a sa, complementară față de cea anterioară. Un act regal emis la 20 iulie 1366 din Lipova și păstrat în exemplarul destinat comitatelor Cuvin și Caraș poruncea categoric nobililor și celorlalți stăpânitori de pământ, cetăților și orașelor regale pe teritoriile cărora se aflau preoți „slavi sau schismatici” să-i înfățișeze împreună cu familiile lor comitelui Benedict Himfy la data fixată de acesta; el urma să le aplice ordinele ce aveau să-i sosească între timp de la rege. Ordinul regal a deschis prigoana sistematică și legalizată împotriva clerului ortodox, prigoană pe care avea să o continue până la sfârșitul domniei lui Ludovic.

Stabilirea raportului obligator între condiția nobiliară și apartenența la catolicism, pe de o parte, și măsurile adoptate împotriva clerului ortodox, pe de altă parte, nu au fost decât manifestările diferite ale aceluiași țel: înlăturarea confesiunii ortodoxe din viața politică a țării.

Presimțind reacțiile pe care aceste măsuri aveau să le provoace inevitabil și care, adăugându-se vechilor nemulțumiri, aveau să dea caracter exploziv situației și altminteri foarte încordate din Transilvania, Ludovic de Anjou a introdus în provincie o nouă organizare judiciară de caracter excepțional. Răspunzând chemării tuturor nobililor „țării noastre transilvane” care îndurau „neajunsuri zilnice și nenumărate hoții”, „tâlhării” și „alte fapte criminale” din partea a „diverși răufăcători” „îndeosebi rumâni” din această „țară a noastră”, regele acordă la 28 iunie 1366 nobilimii un privilegiu excepțional care avea să-i permită „să extermine sau să nimicească din această țară pe răufăcătorii de orice nație, anume rumâni”. Noul sistem de justiție expeditivă îngăduia condamnarea și executarea învinuiților de către acuzatorii lor pe temeiul mărturiei unui număr variat de martori, mai mic în caz de flagrant delict sau mai mare pentru cazurile cu „inculpare notorie”. Conceput pentru a permite nobililor să facă față, cu mijloace excepționale, stării de puternică încordare socială și politică pe care o divulgă fără înconjur, noul sistem judiciar introdus de actul regal întemeiat pe instanțe organizate ad-hoc de pârâș, era, în ciuda aparențelor de reciprocitate pe care se străduia să le salveze, o formulă de represiune legalizată încredințată nobilimii, pentru apărarea pozițiilor ei. Pe deasupra, actul regal aduce și prima discriminare legală, după criteriul etnic, referitoare la români, cunoscută în istoria Transilvaniei.
sursa: Șerban Papacostea, Geneza statului în evul mediu românesc, editura Dacia, 1988, pag. 86-88.

Decebal 13.04.2013 18:18:52

...........................

dobrin7m 13.04.2013 19:12:27

Decebal, una dintre cele mai bune cai de a afla adevarul este tocmai studierea istoriei crestinismului. Foarte multi catolici s-au convertit la ortodoxie dupa ce au studiat istoria si s-au convins de adevarurile ce le dezvaluie ea, bineinteles daca studiaza obiectiv nu subiectiv.

Un exemplu de astfel de convertire ca urmare a studiului istoriei crestinismului este Staretul Manastirii Arseniou din nordul Greciei care este neamt de origine, fost luteran si care astazi este ortodox si staret al acestei manastiri.

MihaiG 13.04.2013 20:39:59

Domnule Decebal, ma bucur ca ati revenit.

Ne-ati ramas dator cu raspunsul la o intrebare, imi ingadui sa va amintesc:

Ce se intampla cu un nou nascut, botezat ortodox, care moare imediat dupa botez: ajunge in Rai sau nu ?

Doar asa, ca sa vada si restul forumului cat de ortodox sunteti.

Decebal 03.05.2013 14:35:33

Cruciata a patra și schisma răsăriteană
 
Citat:

Cucerirea Constantinopolului — centrul Imperiului bizantin și al confesiunii care s-a dezvoltat în cadrul său, ortodoxia răsăriteană sau, în viziunea papalității și a întregului Apus latin, „schisma greacă" — a oferit Romei un cadru aparent ideal pentru împlinirea unuia din obiectivele principale ale programului ei universal, reunirea celor două biserici sub egida sa.

Efortul de lichidare a schismei răsăritene și de restaurare a primatului Romei asupra bisericii bizantine și a celor derivate din ea a fost una din manifestările de căpetenie ale papalității reformatoare și unul din obiectivele esențiale ale programului ei unitar de guvernare a bisericii și societății. Paralel cu efortul ei sistematic de preluare a controlului societății apusene, mai întîi al bisericii, prin emanciparea ei de sub tutela puterii lumești („libertas ecclesiae"), și apoi al acesteia însăși, papalitatea a urmărit reintegrarea Bisericii răsăritene în unitatea restaurată a întregii creștinătăți. Un puternic impuls a cunoscut acest din urmă obiectiv politic în timpul și ca urmare a cruciatelor care, de la sfirșitul secolului XI, au dat curs forței de expansiune regăsite a Apusului catolic. Prin cruciate, influența lumii apusene s-a exercitat masiv și asupra Bizanțului, silit acum tot mai mult să-și redefinească atitudinea față de această lume și de valorile ei, îndeosebi cele bisericești, în funcție de noul raport de forțe creat de expansiunea lumii occidentale în bazinul răsăritean al Mediteranei. Cruciata și unirea cu Biserica răsăriteană au fost manifestări covîrșitoare și îngemănate ale politicii orientale a Apusului latin inspirate și controlate de papalitate.

Încercările repetate ale papalității de a realiza unirea bisericească cu Bizanțul prin negocieri, în cursul secolului XII și în primii ani ai secolului XIII, în contextul presiunii crescînde exercitate de cruciată, s-au izbit de refuzul tenace al societății bizantine de a accepta primatul papal, cu toate condițiile implicite în această pretenție și s-au încheiat cu un eșec. Cruciata, presupusă inițial a fi un factor de apropiere între cele două fragmente ale creștinătății, s-a dovedit în fapt un puternic stimulator al opoziției dintre ele, care a luat cu timpul dimensiunile unui antagonism total. Evenimentul capital petrecut în 1204 — cucerirea Constantinopolului de latini — nu a fost decît epilogul unei îndelungate etape a înstrăinării Apusului latin și a Răsăritului bizantin și, în același timp, punctul de pornire al fazei celei mai acute a acestei înstrăinări. Cucerirea din 1204 a fost manifestarea cea mai izbitoare a superiorității politice și militare a Apusului față de Bizanțul în declin rapid; ea a deschis de asemenea vremea celei mai puternice ofensive a lumii latine în Europa Răsăriteană și Sud-estică. Cucerirea Constantinopolului a oferit papalității un cadru nou, de forță, pentru politica sa de integrare a Răsăritului „schismatic" în universalismul creștin, sub autoritatea sa supremă.
Șerban Papacostea, Românii în secolul al XIII-lea. Între Cruciată și Imperiul Mongol, Editura Enciclopedică, 1993, p. 48-49

Decebal 03.05.2013 15:07:17

Cruciata a patra și schisma răsăriteană
 
Citat:

Evenimentul l-a surprins în scaunul papal pe Inocențiu III căruia i-a revenit misiunea de a defini politica Romei față de Răsăritul ortodox și de problema Unirii în noua fază deschisă de intrarea cuceritoare a latinilor în Constantinopol. Inocențiu III a fixat direcțiile generale ale acestei politici, care avea să fie urmată, cu unele variații, și de succesorii săi.

Pentru Inocențiu III, adus de rapida succesiune a evenimentelor în Europa Răsăriteană după 1204 în repetate rînduri în situația de a-și formula punctele de vedere și de a-și fixa atitudinea cu privire la Bizanț și la confesiunea răsăriteană, cucerirea Constantinopolului de cruciați a fost urmarea firească a păcatului „schismei", așadar a ieșirii progresive a Imperiului de Răsărit și a bisericii sale de sub obediența romană. Schisma, păcat major, a lipsit de legitimitate biserica și statul bizantin, iar urmarea firească a acestei situații a fost „translația" Imperiului constantinopolitan de la greci la latini, printr-o hotărîre a divinității (149).

Pe fundamentul considerațiilor teoretice cu privire la „translația" puterii în Imperiul de Răsărit de la greci la latini, din pricina alunecării în păcatul schismei, s-a dezvoltat politica papei față de Biserica răsăriteană și față de ansamblul de realități social-culturale pe care o reprezenta. Această politică nu a fost, în diversele ei manifestări concrete, produsul unui sistem dinainte elaborat; ea s-a constituit și s-a dezvoltat treptat, în procesul subordonării bisericii sau bisericilor răsăritene față de cea romană.
Citat:

(149) „Legimus in Daniele propheta, quod est Deus in coelo, qui revelat misteria, ipse mutat tempora et transfert regna. Hoc autem in regno Graecorum temporibus nostris videmus et gaudemus impleri, quoniam is qui dominatur in regno hominum et cui voluerit dabit illud, Constantinopolitanum imperium a superbis ad humiles, ab inoboedientibus ad devotos, a scismaticis ad catholicos, a Graecis videlicet transtulit ad Latinos. Sane a Domino factum est istud et est mirabile in oculis nostris. Haec est profecto dexterae Excelsi mutatio in qua dextera Domini fecit virtulem ut Sacrosanctam Romanam Ecclesiam exaltaret, dum fiIiam reducit ad malrem, partem ad totum et membrum ad caput..." scria la 13 noiembrie 1204 papa, într-o scrisoare adresată clerului latin din Constantinopol; Acta Innocentii PP. III, p. 277—278. Tema reapare des în corespondența lui Inocențiu DI; în răspunsul la plîngerea lui Teodor Lascaris care denunța excesele comise de latini la Constantinopol, papa, fără a le contesta, atribuia vina principală pentru toate situațiile create de cucerirea Bizanțului schismei grecești: „Licet autem ipsi omnino inculpabiles non existam, per eos tamen Graecos iusto Dei iudicio credimus fuisse punitos, qui tunicam inconsutilem Jesu Christi scindere sunt moliti"; ibidem, p. 347.
Șerban Papacostea, Românii în secolul al XIII-lea. Între Cruciată și Imperiul Mongol, Editura Enciclopedică, 1993, p. 49-50

Decebal 03.05.2013 15:12:54

Cruciata a patra și schisma răsăriteană
 
Citat:

Deși nu a pornit ca un sistem, politica papei față de Biserica răsăriteană s-a inspirat totuși dintr-o idee centrală: aceea anume a subordonării riguroase a creștinătății răsăritene față de Roma. Aplicarea consecventă a acestei idei dominante a dat o remarcabilă coerență politicii papalității în problema capitală a reunirii bisericilor, în timpul pontificatului lui Inocențiu III și al succesorilor săi în scaunul papal în secolele XIII și XIV.

În viziunea lui Inocențiu III, trecerea Constantinopolului, centrul „schismei", sub control latin trebuia să atragă de la sine și supunerea întregii Biserici răsăritene față de Roma. După acest eveniment perseverarea în schismă nu mai avea nici un sens, atît la centru cît și la periferie; așadar actul intrării Bizanțului sub dominația latinilor însemna pentru papă implicit și readucerea celei de a doua Rome în obediența celei dintâi, de sub autoritatea căreia se sustrăsese prin păcatul schismei.

Iluzia papei Inocențiu III avea însă să aibă viață scurtă. Rezistența îndîrjită a grecilor din teritoriile ocupate de latini față de efortul de latinizare, constituirea unor centre de rezistență politică grecești salvate din dezastrul imperiului și care au revendicat legitimitatea bizantină, preluînd și moștenirea bisericii constantinopolitane, au silit progresiv papalitatea să ia atitudine față de aceste manifestări neașteptate și să încerce să anihileze rezistența. In confruntarea cu această realitate și pe temeiul negocierilor anterioare dintre Roma și Bizanț, s-au fixat trăsăturile esențiale ale politicii lui Inocențiu III față de biserica bizantină și de celelalte biserici răsăritene.
Șerban Papacostea, Românii în secolul al XIII-lea. Între Cruciată și Imperiul Mongol, Editura Enciclopedică, 1993, p. 50

Decebal 03.05.2013 23:22:03

Cruciata a patra și "schisma" răsăriteană
 
Citat:

Cum a înțeles Inocențiu III reintegrarea bisericilor răsăritene sub autoritatea Romei? E neîndoielnic că, în ciuda unor ezitări și derogări în privința unor aspecte de ritual și a altor concesii minore și temporare, formula de reunificare a bisericilor, așa cum o concepea papa, era aceea a subordonării totale, a latinizării Bisericii răsăritene.

Cel mai intransigent s-a afirmat politica papală în raporturile ei cu Biserica răsăriteană pe planul dogmei în problema purcederii Sfîntului Duh și din Fiul (Filioque). Respingerea de greci a acestui punct esențial din crezul roman a trecut „eroarea" lor din sfera „schismei" în cea a „ereziei". Cu trecerea timpului și pe măsura intensificării rezistenței antilatine, îndeosebi în urma răsturnărilor politice care aveau să reducă progresiv sfera influenței apusene în Europa Răsăriteană și Sud-estică, echivalența și confuzia dintre cei doi termeni (schismă = erezie), doar implicită în gîndirea lui Inocențiu III, avea să cîștige teren pentru a deveni în cele din urmă o formulă curentă.

Cu excepțională vigoare a tratat Inocențiu III problema subordonării ierarhiei Bisericii răsăritene față de Roma și a promovării clerului latin în teritoriile supuse controlului cruciaților. În fruntea bisericii constantinopolitane și deci a Imperiului latin a fost instituit un patriarh latin, chiar dacă, în faza inițială, desemnarea sa a scăpat influenței papale. Încercarea clerului grec de a obține un patriarh propriu, grec, s-a lovit de un refuz categoric din partea Bisericii apusene, ceea ce a determinat, la puțini ani după instalarea dominatoare a latinilor la Constantinopol, crearea unei patriarhii bizantine în exil, la Niceea, în 1208.

Patriarhul latin de Constantinopol era el însuși strict subordonat primatului roman, în virtutea doctrinei „deplinătății puterii" („plenitudo potestatis") papale, în raport cu care puterea celorlalți ierarhi ecleziastici nu avea decît caracter de „asociere" și de delegație.

Atenție deosebită a consacrat Inocențiu III și problemei clerului bizantin în imperiul recent cucerit și raporturilor dintre acesta și clerul latin. Episcopilor greci li s-a cerut să înfăptuiască actul de recunoaștere a primatului Romei și deci a supremației romane. Clerul grec care nu recunoștea supremația Romei urma să fie expulzat. Pretutindeni ierarhia greacă a fost subordonată celei latine. În fruntea tuturor arhiepiscopiilor și a celor mai multe episcopii au fost instalați ierarhi latini. Episcopi greci nu erau admiși decît în diocezele compact grecești. În diocezele unde coexistau latini și greci episcopul urma să fie latin, populației grecești acordîndu-i-se cel mult dreptul la un vicar episcopal; cum, canonic, în chip tradițional, era interzisă o ierarhie paralelă în aceeași dioceză, interdicție consacrată de Conciliul Lateran IV, posibilitatea coexistenței unui episcop latin și a unuia grec în aceleași centre era exclusă. Puținii episcopi greci care au acceptat să funcționeze în aceste condiții sub autoritatea latină erau îndatorați să facă periodic vizite la Roma „ad limina aposlolorum".

Cum refuzul clerului grec de a accepta noul statut pe care i-l rezerva dominația latină a devenit tot mai evident, tendința Romei a fost de a substitui progresiv ierarhia greacă, inclusiv, în măsura posibilului, preoții, prin clerici apuseni. Cererea împăratului Balduin I de a se trimite din Apus „spre părțile constantinopolitane" călugări și clerici de mir apuseni pentru a consolida în aceste regiuni marele cîștig spiritual dobîndit o dată cu instaurarea Imperiului latin a fost salutată și sprijinită de papă. Realizarea acestui deziderat urma să accelereze procesul de latinizare a vieții spirituale în teritoriile supuse dominației cruciaților. Ordinul de instalare a clericilor latini în bisericile părăsite de greci nu era decît o altă față a aceleiași politici; formula deschidea larg poarta abuzurilor, expulzării forțate a ierarhilor greci, care urmau să fie înlocuiți cu ierarhi latini.
Șerban Papacostea, Românii în secolul al XIII-lea. Între Cruciată și Imperiul Mongol, Editura Enciclopedică, 1993, p. 51-52

Decebal 03.05.2013 23:45:42

Cruciata a patra și "schisma" răsăriteană
 
Citat:

Retezarea capului schismei, o dată cu instaurarea stăpînirii latine la Constantinopol și aducerea centrului rival sub autoritatea Romei, lipsea de sens, în viziunea papei, perpetuarea schismei nu numai în Imperiul bizantin dar și în întreaga lume răsăriteană a cărei civilizație și credință se dezvoltase sub autoritatea Bizanțului. Revenirea în sînul Bisericii romane și a celorlalte biserici care urmau sistemul de credințe și rituri ale bisericii bizantine era, potrivit lui Inocențiu III, urmarea firească și necesară a readucerii sub ascultare a Constantinopolului. Cu deosebită claritate și spirit de coerență a exprimat acest punct de vedere Inocențiu III în scrisoarea adresată la 7 octombrie 1207 clericilor și laicilor din Rusia Apuseană pe care îi invita să accepte supremația Romei în virtutea principiului unității și al confirmării părții la regula acceptată de ansamblu. Pentru a forța hotărîrea lor, papa nu uita să evoce soarta grecilor care din pricina „rebeliunii" și „neascultării" lor — se înțelege față de Roma — „fuseseră dați spre jaf și în pradă".

Confiscarea bunurilor sau darea lor „în pradă" era una din pedepsele care îi loveau pe eretici pe temeiul canoanelor. Treptat, pe măsură ce încercarea de unire a eșuat la Bizanț și în restul lumii ortodoxe, papalitatea a tins să amalgameze schisma cu erezia și să-i aplice această regulă. Deținătorii „schismatici" de stăpîniri — de la suverani la simpli feudali — erau considerați și declarați „injusti possesores" și expuși deposi dării — la nevoie cu mijloacele cruciatei —, după formula elaborată post factum de Inocențiu III și aplicată Imperiului de Răsărit. Apartenența Ia confesiunea răsăriteană și menținerea în această confesiune devenea, în aria de putere a catolicismului, o inaptitudine pentru stăpînirea pămîntului și a privilegiilor care decurgeau din ea. Această manifestare a politicii papalității în Europa Răsăriteană avea să aibă consecințe profunde în istoria românească în secolele XIII—XIV.

Justificarea teoretică și formulele juridice elaborate de papalitate în vremea lui Inocențiu III și a succesorilor săi imediați au fost un auxiliar al efortului de a extinde supremația Romei asupra întregului Răsărit ortodox. Prin cadrul de forță creat în teritoriile asupra cărora se așternuse dominația lumii latine, prin amenințarea cu forța în ariile expuse acțiunii militare a puterilor catolice — papa Inocențiu III însuși a subliniat în repetate rînduri cît de favorabilă a fost pentru acțiunea sa de convertire situația care a rezultat din dominația directă a puterilor catolice asupra unor teritorii schismatice —, în sfîrșit prin străduința misionarilor în cazul regiunilor mai îndepărtate, Roma a încercat în această vreme să atragă ansamblul popoarelor de rit răsăritean și chiar ansamblul Europei Răsăritene sub autoritatea sa.
Șerban Papacostea, Românii în secolul al XIII-lea. Între Cruciată și Imperiul Mongol, Editura Enciclopedică, 1993, p. 54-55

Miha-anca 04.05.2013 01:43:15

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 514988)
Domnule Decebal, ma bucur ca ati revenit.

Ne-ati ramas dator cu raspunsul la o intrebare, imi ingadui sa va amintesc:

Ce se intampla cu un nou nascut, botezat ortodox, care moare imediat dupa botez: ajunge in Rai sau nu ?

Doar asa, ca sa vada si restul forumului cat de ortodox sunteti.

Daca omul s-ar mantui din faptele sale, poate ca am fi in stare sa raspundem la intrebare. Dar cum noi suntem la mila lui Dumnezeu, Care judeca lucrile, nu ne putem pune in locul Lui, dand asemenea verdicte, care nu fac decat sa ne incrimineze pe noi insine. In rest, putem cerceta ce ne spun Sfintii Parinti in acest sens.

Decebal 04.05.2013 08:59:38

Cruciata a patra și "schisma" răsăriteană
 
Citat:

Aspectul cel mai durabil al noi situații generate de ceea ce s-a numit „devierea" cruciatei a patra spre Constantinopol a fost urmarea efortului papalității de a folosi prilejul favorabil creat de implantarea puterii catolice în însuși centrul spiritual și politic al Imperiului bizantin pentru a-și impune supremația asupra întregii sale sfere de influență, lumea ortodoxă. În concepția papalității, fragmentul de imperiu asupra căruia cruciații își impuseseră stăpînirea nu avea să fie decît punctul de reazem pentru reintegrarea în imperiul ei spiritual a întregii creștinătăți răsăritene, formată în aria de civilizație a Bizanțului. Acum, după prăbușirea centrului de putere rival, obiectivul urmărit demult și cu tenacitate de papalitate — reunificarea sub hegemonia ei a celor două biserici — părea lesne de atins.

Inocențiu III, a cărui acțiune avea să fie continuată și dezvoltată de succesorii săi, nu a întîrziat cu măsurile menite să-i aducă roadele așteptate. în Imperiul latin și în teritoriile direct dependente de acesta, în Regatul ungar care cuprindea în hotarele sale o masă importantă de populație ortodoxă, în cea mai mare parte românească, în Serbia, în statul vlaho-bulgar, unde politica papală înregistrase încă dinainte însemnate succese, precum și în lumea rusă, inițiativele lui Inocențiu III și ale urmașilor săi s-au intensificat cuprinzînd ansamblul lumii ortodoxe, pe care s-au străduit s-o aducă în matca Bisericii romane. Zelul politicii papale în Europa Răsăriteană nu s-a limitat însă la creștinătatea ortodoxă; masa de populație relativ numeroasă care, în această parte a Europei, nu optase încă între cele două confesiuni creștine și care conserva tradițiile păgîne — pruși, lituanieni, cumani și diverse alte popoare turcice — a format obiect de interes deosebit pentru papalitate, care s-a străduit să-și extindă și asupra ei influența.

Aplicarea acestui vast program presupunea însă înfrîngerea numeroaselor și îndîrjitelor rezistențe pe care inevitabil avea să le provoace; apelul la mijloacele de constrîngere, inclusiv cel mai drastic, acțiunea militară împotriva celor care se dovedeau refractari acceptării supremației papale și a tuturor implicațiilor ei sau a celor care, după ce o acceptaseră, o repudiau, avea să devină soluția cea mai sigură a politicii papale. Conversiunea „schismaticilor" cu mijloacele acțiunii de constrîngere, a expedițiilor militare, a fost învestită acum cu caracter de cruciată, la fel ca și acțiunile similare îndreptate împotriva ereticilor și păgînilor. Cruciata — războiul pentru realizarea țelurilor de dominație spirituală a papalității — cuprinde acum arii tot mai largi din Europa Răsăriteană și Sud-estică. Cu această evoluție, ca urmare a situației create de cucerirea Constantinopolului și a inițiativelor ulterioare ale lui Inocențiu III, cruciata, instrument prin excelență al teocrației papale, a cunoscut extensiunea ei cea mai largă. Treptat, toate consecințele implicite ale cuceririi Constantinopolului de latini, nebănuite inițial, au ieșit la iveală și s-au impus de la sine, trecînd din sfera virtualității în aceea a aplicării. Cruciata „deviată" la Constantinopol a proliferat numeroase alte „devieri", care au cuprins treptat arii întinse din Europa Răsăriteană.
Șerban Papacostea, Românii în secolul al XIII-lea. Între Cruciată și Imperiul Mongol, Editura Enciclopedică, 1993, p. 16-17

Decebal 04.05.2013 09:06:41

Cruciata a patra și "schisma" răsăriteană
 
Citat:

Extinderea cruciatei în această parte a continentului european, încercarea permanentă a papalității de a obține cu toate mijloacele, inclusiv cele ale forței militare, acceptarea supremației ei acolo unde nu reușea să o impună cu mijloacele diplomației, a transformat opoziția dintre cele două centre ale spiritualității creștine medievale într-o înfruntare politică și ideologică de mari proporții, care a implicat ansamblul creștinătății răsăritene.

Din sfera controverselor de dogmă, apanaj al unui grup restrîns de doctrinari, antagonismul se extinde acum la ritual, accesibil maselor largi de aderenți ai celor două confesiuni; pe această cale, conștiința antagonismului a prins rădăcini adînci, necontenit alimentate în masele de aderenți ai confesiunii ortodoxe de îmbinarea prozelitismului confesional, urmărit de papalitate, cu acțiunea de cucerire, urmărită de instrumentele ei temporale.

Un instrument militar avea să se dovedească absolut necesar pentru realizarea imperialismului spiritual al papalității în Europa Răsăriteană și acesta nu i-a lipsit. Cel dintîi în a-și oferi serviciile a fost Regatul ungar a cărui politică de cucerire se desfășura precumpănitor în aria al cărei control spiritual aspira papalitatea să-l dobîndească. De acum înainte, tot mai mult, programul papalității de cucerire ecleziastică și spirituală în răsăritul Europei s-a împletit cu politica de cucerire teritorială a regilor Arpadieni și apoi, în secolul XIV, a succesorilor lor Angevini. Expansionismul Regatului ungar s-a îmbrăcat acum din ce în ce mai mult în haina cruciatei.

Al doilea instrument de seamă al cruciatei în secolele XIII—XIV în Europa Răsăriteană au fost ordinele cavalerești, rezultat al convergenței dintre două realități dominante ale lumii medievale — monahismul și cavalerismul — în epoca cruciatelor. Produs tipic al cruciatei, ordinele călugărești militare, îndeosebi cel al cavalerilor teutoni, aveau să asume un loc însemnat în desfășurarea cruciatei în Europa Răsăriteană. Paralel cu actul de cucerire și adesea sub protecția sa, s-a desfășurat acțiunea ordinelor călugărești misionare, dominicani (sau predicatori) și franciscani (sau minoriți), chemați să culeagă recolta spirituală de pe ogoarele deschise misiunii lor de oștile cuceritoare ale puterilor catolice. Născute din puternica efervescență spirituală generată de progresele teocrației papale în secolul XII, constituite în marginea ereziei sau în lupta împotriva ei, ordinele franciscanilor și dominicanilor au devenit instrumente ale politicii misionare a papalității in evul mediu tîrziu. Din al treilea deceniu al secolului XIII, cele două ordine și-au făcut apariția și în Europa Răsăriteană.
Șerban Papacostea, Românii în secolul al XIII-lea. Între Cruciată și Imperiul Mongol, Editura Enciclopedică, 1993, p. 17-18

Decebal 21.07.2013 18:36:42

Ioan-Aurel Pop - "Din mâinile valahilor schismatici"
 
Ioan-Aurel Pop - "Din mâinile valahilor schismatici. Românii si puterea în regatul Ungariei medieval"

http://www.ortodoxiatinerilor.ro/ima...chismatici.jpg

<< Este o carte scrisă de Acad. Prof. univ. dr. IOAN AUREL POP, rectorul Universității Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, publicată la Editura Litera în anul 2011.

Tratează perioada implantării în Transilvania a instituțiilor Regatului Ungariei, după perioada cuceririi militare, sec. XIII – XIV. Lucrarea își propune să explice de ce românii au fost excluși din rândul națiunilor privilegiate ale Transilvaniei, marginalizați, și proprietățile lor acaparate încetul cu încetul de către ”oaspeți” potrivit documentelor vremii. Prin ”oaspeți” se înțelegeau populații sau doar familii maghiare, săsești sau secuiești așezate de regele Ungariei pe pământurile deținute de români, și care beneficiau de privilegii regale ca urmare a fidelității lor.

Totodată, cartea descrie cu minuțiozitate nu doar procesul istoric dar explică și motivațiile care au stat în spatele mecanismului de subordonare a românilor în Transilvania, de transformare a lor în popor inferior, tolerat, care nu avea voie să se așeze în orașe, să poarte arme sau să dețină titluri nobiliare.

Care a fost, așadar, resortul care a declanșat excluderea românilor?

Autorul îl indică fără ezitare: Ortodoxia.


Mai ales după 1204, anul cuceririi Constantinopolului de către armatele cruciate occidentale, Papalitatea a declanșat o amplă ofensivă asupra lumii ortodoxe prin intermediul Regatului Ungariei. Românii din Ardeal vor fi considerați ne-creștini, numiți de obicei schismatici, uneori păgâni, supuși vexațiunilor și excluși din rândul nobilimii.

"Termenul de "schismatic", folosit in lumea catolica, a avut de la început un astfel de sens, de dispreț si desconsiderare, pe când cel de "valah" (cu variante), folosit de mai toți străinii, a dobândit un astfel de sens treptat si numai in anumite limbi si împrejurări istorice. Întreaga expresie pusă între ghilimele în titlu – desprinsă dintr-un sir de înscrisuri latine din 1377, comentate mai la vale – sugerează răpirea unei avuții (materiale, morale, spirituale etc.) aflate în patrimoniul românilor ortodocși. Considerăm ca acest gen de răpiri, de despuieri, de frângeri sau smulgeri – de la țări, moșii, păduri sau sate până la credințe si visuri – au pecetluit pentru multe secole soarta românilor. Toate acestea vor fi explicate pe îndelete în lucrare (Tiberiu Hrihorciuc „Gazeta de Cluj”)."

Concluzia, tulburătoare: vreme de 800-900 de ani un popor este marginalizat și împins la periferia societății, îi sunt răpite proprietățile funciare, îi sunt distruse lăcașurile de cult, românii suferă în condiția de iobagi, mână de lucru pe pământurile ”oaspeților” pentru vina de a fi ortodocși! >>

Parascheva16 22.07.2013 11:31:56

Unde gasesc cartea Românii în secolul al XIII-lea. Între Cruciată și Imperiul Mongol ?Preferabil nu in format pdf.

Decebal 22.07.2013 11:49:32

Ai putea să o găsești fie la o bibliotecă publică, fie pe net în format word la pagina (de unde se poate descărca), dar este totuși o carte de istorie foarte densă în informații, nu ușor de citit, cu subiecte care se reiau de mai multe ori de-a lungul cărții cu adăugiri și noi dezvoltări, adică este o carte asupra căreia trebuie să cam zăbovești, deși este bine structurată și scrisă de un istoric român semnificativ.

Parascheva16 23.07.2013 11:16:33

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 527310)
Ai putea să o găsești fie la o bibliotecă publică, fie pe net în format word la pagina (de unde se poate descărca), dar este totuși o carte de istorie foarte densă în informații, nu ușor de citit, cu subiecte care se reiau de mai multe ori de-a lungul cărții cu adăugiri și noi dezvoltări, adică este o carte asupra căreia trebuie să cam zăbovești, deși este bine structurată și scrisă de un istoric român semnificativ.

Multumesc!
Am cautat sa o cumpar de la o librarie online si nu am gasit-o. Banuiesc ca nu se mai printeaza.

sophia 02.08.2013 12:31:44

Alte prostii.
Eu cred ca e vorba de o prigonire reciproca. Nu stiu care ortodocsi sunt prigoniti, dar stiu ca si noi din eretici si alte fewluri nu-i scoatem pe altii si ne purtam asa cum ne purtam, in mod totusi neortodox.
In loc de citate, mai bine veniti cu exemple concrete, povesti adevarate. Cine, cum si in ce fel este prigonit.

Decebal 02.08.2013 12:48:43

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 528817)
Alte prostii. (...) In loc de citate, mai bine veniti cu exemple concrete, povesti adevarate. Cine, cum si in ce fel este prigonit.

Bine, doamnă, lăsați-ne pe noi ortodocșii cu "prostiile" noastre și cu "citatele" noastre în liniștea noastră de prigoniți. Dacă pentru dumneavoastră adevărurile istorice sunt niște simple citate, pe care le prezumați și mincinoase din moment ce ne pretindeți "povești adevărate", este strict problema și poziția dumneavoastră personală, nu a Ortodoxiei și nici a ortodocșilor. Dacă vă considerați mai mare istorică decât istorici de meserie și consacrați, oameni de mare probitate și deontologie profesională, iubitori ai adevărului istoric, nu ai "prostiilor", vă recomand să puneți dumneavoastră mâna și să studiați izvoare și să scrieți o "istorie" după gustul dumneavoastră personal, care să ne ducă eventual la adevărata lumină a adevăratului adevăr istoric.

Lady Brightside 18.08.2013 16:33:55

Domnule Decebal, stati dvs. calm ca si ortodocsii au prigonit destui catolici. Nu stiu de ce va place sa impartiti ura in stanga si in dreapta.

Istoria ar trebui sa fie o lectie, iar dvs. nu vreti sa invatati nimic din ea. Stiti ca cei care nu invata din istorie sunt blestemati sa o repete? In loc sa faceti mii de topicuri si postari in care ne aratati cat de rea e religia noastra, de ce nu ati venit aici pe sectiunea noastra sa postati o floare si un gand bun? Noi trebuie sa invatam din trecut, iar daca oamenii nostri s-au urat, noi trebuie sa ne iubim in numele Domnului!

Uitati, fac eu primul pas: o floare pentru dvs. si toate cele bune!

http://godmygrith.files.wordpress.co..._wild_rose.jpg

cezar_ioan 18.08.2013 21:32:11

S-au prigonit, s-au ucis unii pe alții și încă o mai fac.
După cum la fel de adevărat este că s-au ajutat reciproc în nenumărate împrejurări, s-au iubit, s-au iertat, au conviețuit, au întemeiat chiar familii - și încă o mai fac.

Oare când au greșit și unii și alții?
Oare când s-au prigonit?
Oare când s-au iubit?

Probabil au greșit tot timpul, nu-i așa?...:) Că deh, cum să iubești un eretic?

Nici să se prigonească, admit, nici să se iubească, promit.
Să se prigoneasco-iubească și să se iubeasco-prigonească,
numai să știm și noi. Parol!

dobrin7m 19.08.2013 00:35:51

Omilii la Matei - Sf. Ioan Gura de Aur
 
" Acum vedem ca majoritatea oamenilor au cu totul alt temei de dragoste si prietenie. Unul iubeste pentru ca e iubit, altul pentru ca e cinstit, altul pentru ca cutare i-a fost de folos la o nevoie sau la o afacere oarecare, altul pentru alta pricina asemanatoare.
Cu greu vei gasi pe cineva care, pentru dragostea de Hristos, sa iubeasca pe aproapele sau cu adevarat si asa cum trebuie sa iubeasca. Pe cei mai multi dintre oameni ii leaga unii de altii afacerile si treburile lumesti. Pavel n-a iubit asa ci pentru Hristos. Din pricina aceasta la Pavel, chiar cand nu era iubit asa cum iubea el, dragostea lui nu se stingea, pentru ca ii pusese radacina puternica dragostea de Hristos. Acum insa lucrurile sunt cu totul altfel.
Daca vom cerceta cu atentie vom vedea ca la majoritatea oamenilor altele sunt pricinile care ii fac sa se iubeasca intre ei decat dragostea de Hristos.
Si daca mi-ar da cineva putinta sa fac aceasta cercetare aici, intr-o asa mare multime de oameni, as arata ca pricini curat lumesti leaga pe oameni unii de altii.
Si se vede aceasta din pricinile din care fac din prieteni dusmani.
Pentru ca oamenii se unesc intre ei pe temeiul acestor pricini trecatoare, de aceea nici prieteniile dintre ei nu sunt nici calduroase si nici nu dainuiesc.
Se intrerupe dragostea de se isca intre ei insulte, pagube de bani, invidie, dragoste de slava desarta si altele la fel cu acestea.
Se intrerupe dragostea ca nu are radacina duhovniceasca.
Dragostea de aproapele intemeiata pe dragostea de Hristos este trainica, nestricata, nebiruita, nesfaramata. N-o poate sfarama nici calomniile , nici nici primejdiile, nici moartea, nici ceva asemanator. Orice ar patimi un om care iubeste asa pe aproapele sau, nu va inceta niciodata a-l iubi, pentru ca se uita la pricina dragostei sale, la Hristos.
Dar cel care iubeste pentru ca e si el iubit la randul sau, o termina repede cu dragostea daca prietenul sau il supara cu ceva.
Dimpotriva cel legat de prietenul sau cu lantul dragostei de Hristos niciodata nu va pune capat prieteniei. De aceea si Pavel spunea: dragostea niciodata nu cade."

Lady Brightside 19.08.2013 21:20:51

Doamne cat de superb spus!!!! M-a induiosat tare, de unde e acest text? V-ar supara daca as lua o parte sa pun la semnatura?

catalin2 19.08.2013 22:31:12

Citat:

În prealabil postat de Lady Brightside (Post 530780)
Domnule Decebal, stati dvs. calm ca si ortodocsii au prigonit destui catolici.

Eu nu am auzit despre acest lucru, era adusa ca exemplu doar revolta ucraineana impotriva stapanirii poloneze, dar acolo era un motiv politic.

cezar_ioan 20.08.2013 03:28:11

Uneori copiii mici, foarte mici, își astupă urechile cu palmele lor gingașe. Nu vor să audă. Nu vor să audă decât ce le convine lor. Așa sunt țâncii, deh! Nevricoși și spărioși foc, ca Mița lui Caragiale.

Cât despre zvonul cu ortodocșii care au ucis catolici.. să fim serioși!: pe vremea lui Mihai Viteazul, nici un ortodox nu a ucis nici un catolic. Exlusiv prin miracol, domnul Țării Românești s-a înscăunat la Alba-Iulia. Plăcut, fascinant, de-a dreptul mirobolizant pentru urechile roz ale copchilașilor. Cum o fi, însă, pentru urechile păroase ale măgarilor? Nu știu.

Ortodoxia rusească nu a vărsat picătură de sânge nici în războaiele intestine nici în cele cu fârtații polonezi (care, desigur, pe mintea copilașilor, sunt de religie budiști și musulmani).

Nici Vodă Ștefan cu ai lui nu a ucis picioruș de catolic. NIciodată, că el a luptat doar cu turcii, uneori și cu tătarii.

Nici cei de prin Stambulul de azi, când se apărau prin cruciade, nu ucideau catolici: îi serveau cu dulceață de mure și îi rugau, dîndu-le icoane bizantine și răvașe cu muzică psaltică, să mai treacă și la anu cu urări, pe sub ferestrele lor boltite și luminate cu vitralii, precum sprâncenele mele... În cinstea lor ei doar trăgeau așa, la plesneală, ca la sărbătoare, cu tunul... Otrăvurile erau acadele, șerpii erau din cauciuc, apa fiartă era doar pentru rufele murdare ale bieților cavaleri duși departe de casă.... Iar să gețile erau de la însuși Eros, micuțul care le reînnoda iubirea pentru soțiile lăsate, hăt-departe, la Viena și Roma...

În general, județele Harghita și Mureș, sunt sânul lui Avraam. Acolo, când nu beau pălincă împreună, românii și maghiarii, adică ortodocșii, catolicii și reformații, doar se prefac că-și bagă șișu-n burtă. În realitate, ei scriu panseuri filosofice de-a lungul râului, contemplînd peștișorii care satisfac dorinți fierbinți. Sic!

P.S. Niciodată, de când e Brașovul, nu s-a pomenit ortodox să omoare un papistaș. Niciodată, după erminia extratereștrilor.

cezar_ioan 20.08.2013 03:34:50

Citat:

În prealabil postat de Lady Brightside (Post 530983)
V-ar supara daca as lua o parte sa pun la semnatura?

N-o faceți, vă conjur!
Riscați să vi se gripeze frumusețea aia de manea de la Taize, zău....

Lady Brightside 20.08.2013 10:08:36

Sunt sigura ca Domnului ii place ce faceti si cum va iubiti aproapele, mai ales cand jigniti. Dar sititi cum e, Domnul le vede pe toate si vom da raspundere pentru fiecare gest urat care l-am facut si l-am spus.

Intrati in biserica si ganditi-va daca ce faceti si ce spuneti e pe placul Domnului, raspunsul s-ar putea sa va socheze.

Daca dumneavoastra credeti ca e o porcarie, e parerea dumneavoastra si nu voi comenta, dar incercati sa tineti pentru dumneavoastra, pentru ca nici eu nu am blasfemiat sau am spus ceva rau despre ortodoxie, ci am destula iubire si pentru ea si o respect, inclusiv pe aproapele meu ortodox, pe care il admir si il iubesc :)

Uitati pentru dumneavoastra: un gand bun, iubire si o floricica in semn de pace:

http://3.bp.blogspot.com/-gzGWCfqJr_...240456558.jpeg

E destul dispret si destula ura in lume, de ce sa nu incercam sa ne iubim si sa invatam din trecut?

Revin la intrebarea mea, dobrin, v-ati supara daca as lua o parte din text sa pun la semnatura? M-a impresionat foarte tare! :)

laurastifter 20.08.2013 13:13:06

Istoria este, într-adevăr, nedreaptă... nedreaptă și-ntr-o atât de mică legătură cu valorile evanghelice. Așa cum scria și domnul profesor Cezar, au existat momente în care ne-am prigonit reciproc, dar și numeroase clipe ale istoriei în care am știut să fim creștini, să ne solidarizăm, să trecem prin viață după voia Domnului, în pace și bună înțelegere.
Tocmai de aceea, cred că este timpul ca, depășind căderile, eșecurile trecutului, să învățăm să mergem împreună mai departe, către ținta finală a pelerinajului nostru, care este Împărăția iubirii veșnice a Sfintei Treimi. Să călătorim împreună, în numele lui Hristos pentru că, așa cum atât de minunat scria Antoine de Saint-Exupery într-una dintre lucrările sale, cei care se iubesc cu adevărat nu se uită lung unul la celălalt, ci privesc împreună în aceeași direcție.
Să fim și noi, ortodocși, catolici și protestanți împreună (de fapt, creștini), "cu ochii ațintiți asupra lui Iisus, Începătorul și Plinitorul credinței" (Evr12, 2), Singurul Ce poate șterge urmele lăsate în inimile noastre de nedreptățile și dezamăgirile istoriei și ne poate uni întru dragostea Sa!
Hristos în mijlocul nostru!

Decebal 20.08.2013 14:53:01

Citat:

În prealabil postat de cezar_ioan (Post 531010)
pe vremea lui Mihai Viteazul, nici un ortodox nu a ucis nici un catolic.

Ortodoxia rusească nu a vărsat picătură de sânge nici în războaiele intestine nici în cele cu fârtații polonezi.

Nici Vodă Ștefan cu ai lui nu a ucis picioruș de catolic. NIciodată, că el a luptat doar cu turcii, uneori și cu tătarii.

Nici cei de prin Stambulul de azi, când se apărau prin cruciade, nu ucideau catolici

P.S. Niciodată, de când e Brașovul, nu s-a pomenit ortodox să omoare un papistaș.

Cinste lor, cinste ortodocșilor. Chiar mă bucur să aud cât de creștinește s-au comportat și se comportă ortodocșii în raport cu armiile sau cu cetățenii papistășești. Cinste lor, Doamne, frumoasă lecție de istorie au mai dat ortodocșii papistașilor. Chiar mă bucur să aud cât de creștinește au știut ortodocșii să răspundă ticăloșiilor, prigonirilor și discriminărilor istorice care au venit asupra lor din partea papalăilor.

catalin2 20.08.2013 16:08:22

Bineinteles ca ma refer la conflictele religioase, nu la luptele de la Posada sau primul razboi mondial. Ca sa nu mai vorbesc de implicarea Bisericii sau a unor clerici ortoodcsi, pentru ca nu exista asa ceva.

catalin2 20.08.2013 16:09:28

Citat:

În prealabil postat de Lady Brightside (Post 531017)
Revin la intrebarea mea, dobrin, v-ati supara daca as lua o parte din text sa pun la semnatura? M-a impresionat foarte tare! :)

Citatul se pare ca este din Sfantul Ioan Gura de Aur, bineinteles ca il poti folosi.

cezar_ioan 20.08.2013 16:50:34

Citat:

În prealabil postat de Lady Brightside (Post 531017)

Daca dumneavoastra credeti ca e o porcarie

Vai, dar se poaaate?!!....
Cum să fie o porcărie! De ce vă numiți singură, cântările, cu acest urât adjectiv?

Eu am spus (recitiți vă rog!, nu e frumos, ca, dumneavoastră, o credincioasă catolică și o adevărată Lady, să răstălmăciți cuvintele sincere ale unui credincios ortodox) că e o frumusețe! O frumusețe de manea!

Nu așa am scris, oare?
Și atunci de ce ziceți că e porcărie?

E doar o manea și încă una chiar foarte frumoasă.

P.S. Când, totuși, doriți să ascultați muzichie adevărată, chiar sfântă muzică îngerească, poftiți vă rog într-una din bisericile ortodoxe. Veți face apoi, cu ușurință, distincție între muzică și manea, chiar de aceasta din urmă e chiar frumoasă, precum aceea pe care o aveți la semnătură.

Cu cele mai sincere sentimente,
cu alese și umile plecăciuni,
etc. etc. etc.

supusul vostru consilier ocazional în cestiuni muzicale,
umilul creștin de la (și din) țară,
io Cezar,
vă salut.

P.P.S. V-aș trimite și eu un buchet de trandafiri, dar ai mei nu sunt doar imagini electronice, care dă bine pi sticlă, ci sunt de-a dreptul vii și țepoși, feciori de casă din bătătura mea cernoziomică și, tare mă tem, că firavă și gingașă cum vă va fi fiind mânușița, o, credincioasă Lady, zveltul trandafir să nu care cumva să vă înțepe și să vă curgă bob cu bob vreun sânge... Vreți să riscăm o altă Albă ca Zăpada?

Lady Brightside 20.08.2013 16:53:34

Am ascultat de ambele, de sigur, dar acest tip mi-e mai la suflet si imi place mai mult decat muzica ortodoxa, care si ea la randul ei, e intr-adevar, superba! E vorba de gust aici, domnule "Cezar", si de multe ori gusturile e bine sa nu se discute! :)

P.S domnule profesor: Maneaua are influențe din muzica populară aromână, greacă, turcă, arabă și sârbă și din muzica lăutărească românească; este remarcabilă capacitatea genului de a încorpora elemente din practic toate celelalte genuri muzicale accesibile culturii de masă din România (muzică pop, rap sau hip-hop, muzică dance, techno până la jazz, muzică rock.)

Vedeti sa nu ii invatati pe copii gresit. O zi buna!

cezar_ioan 20.08.2013 17:11:06

Citat:

În prealabil postat de Lady Brightside (Post 531064)
E vorba de gust aici

Iertare, dar vă înșelați crunt.
Nu de gust e vorba, ci de viață și moarte.
Nu alegem Biserica după gust, nici cântările. Alegem viața sau moartea, așa cum spune Dumnezeu în versetul pe care l-am ales la semnătură (citiți, dacă voiți, vă rog frumos).

În fine, nu vă mai dau bătăi de cap. Iertați-mi verva de polemist ratat. Nu vă vreau răul și nici nu vă mai cicălesc.
Domnul să vă ocrotească!

P.S. M-aș bucura să lăsați dicționarele când voiți să gustați viața. În loc să citiți despre manele, mai bine poposiți acasă, în biata noastră Românie și stați o vreme printre manele și maneliști. Apoi printre psalți. Apoi printre cântăreții din biserica dvs. Categoric, după aceste experiențe reale, concrete, veți face singură unele diferențe lămuritoare între muzica adevărată, sfântă și sfințitoare și celelalte lucruri care sună în urechi. Veți distinge, cu harul lui Dumnezeu, Muzica Vieții, de imitatoarele ei. Sufletul, când e curat și bine-voitor, e un muzician desăvârșit.
Să auzim doar de bine! Doamne ajută!

Lady Brightside 20.08.2013 21:36:26

Multumesc de urare, domnule Cezar :) Domnul sa va ocroteasca si pe dumneavoastra.

Decebal 24.08.2013 08:55:02

Citat:

În prealabil postat de laurastifter (Post 531032)
Să fim și noi, ortodocși, catolici și protestanți împreună (de fapt, creștini), (...)

În această situație, te rog să mă ierți că nu sunt și eu un sectant ecumenist, așa ca tine. Mai suntem și de-aștia pe-aici prin România, care încă mai rezistăm (în "ortodoxism") așa cum putem să nu ne sectarizăm în sensul și după voia și dictatele sectarismului ecumenist. Și, dacă ai cumva de gând să îmi dai peste gură la modul forumistic, te rog să nu îmi vii iar cu vechea ta basnă a nerelativizării credinței ortodoxe, nu de alta dar ne-am prins de mult cum stau lucrurile și eu personal nu mai am nevoie de îmbrobodelile tale. Iar acest fir de discuție are tema clară pe care am anunțat-o încă din titlul pe care l-am dat acestei discuții; pentru orice tentative de diversiune sau manipulare amatorii sunt rugați să și le exerseze pe alte fire de discuție deja deschise ori să deschidă ei înșiși unele noi.

Decebal 25.08.2013 15:06:04

Citat:

În prealabil postat de laurastifter (Post 445565)
Nu în ultimul rând (de fapt, chiar în primul rând), îi respect foarte mult pe românii din Ardeal pentru consecvența lor în credință. Pe parcursul atâtor secole, acești compatrioți ai noștri au reușit, în ciuda intemperiilor istoriei, să rămână neclintiți în Ortodoxia lor. Fără a avea intenția de a agrava polemicile confesionale de pe forum, cred că este frumos să ne amintim, cu admirație și profund respect, de momentul în care nobilii români ortodocși, având de ales între păstrarea credinței și păstrarea rangului social (în 1366), au preferat să decadă în starea de țărani, poate chiar de iobagi, decât să-și părăsească credința din motive politice. Sigur, au existat și excepții (nu, n-am uitat de familia lui Iancu de Hunedoara...). Repet, am doar intenția de a sublinia consecvența acelor creștini, iar nicidecum de a denigra în vreun fel Biserica occidentală. Acel decret din 1366 a fost emis de către regele Ungariei, așadar Biserica catolică n-a fost responsabilă pentru ceea ce s-a întâmplat.

Dacă asta era ceea ce credeai dumneata referitor la politica anumitor regi maghiari, papaliști, cu ocazia acestui thread și cu ocazia trimiterilor pe care le-am dat, anume la Șerban Papacostea și Ioan-Aurel Pop, ai avut și ai ocazia să înțelegi că catolicismul, sau mai degrabă romanismul la vremea respectivă, a fost destul de implicat în discriminarea și prigonirea românilor de credință răsăriteană, fie prin faptul că catolicii erau capii oculți ai acelor prigoane, fie chiar și numai prin felul în care au profitat de ele, și ar fi profitat și mai mult dacă spre exemplu maghiarii nu ar fi fost puși la respect de români și polonezii de ruși. Biserica Romană este deci direct responsabilă, într-un fel sau altul, de aceste discriminări și priogoane, pentru că ea a fost la originea cruciadei spirituale împotriva orientului unde domina credința răsăriteană, bizantină, iar maghiarii ori polonezii ori ordinele cavalerești nu erau decât, deși și ei evident cu interesele lor politice și economice, mijloace politice, militare pentru atingerea scopurilor imperialiste în plan religios ale papalității romane. Prin urmare, a cunoaște și recunoaște aceste adevăruri istorice nu înseamnă nicidecum vreo denigrare a Bisericii Romane, pentru că am putea vorbi cu adevărat de o denigrare în situația în care adevărul istoric ar fi altul.


Ora este GMT +3. Ora este acum 23:57:39.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.