![]() |
Pacatele straine
O categorie speciala de pacate, individualizata de catehisme si subiect frecvent de refectie a teologiei morale catolice o reprezinta pacatele straine. Acestea sunt 6 la numar:
a sfătui pe altul la păcat; a porunci altuia să păcătuiască; a consimți la păcatele altuia; a lăuda păcatele altuia; a ajuta pe altul la păcat; a apăra păcatele altuia. Aceasta categorie ridica probleme morale deosebite in practica vietii crestine. De exemplu, unde se termina "cooperarea materiala la pacatul altuia" si unde incepe "cooperarea formala la pacatul altuia" ? Uneori cazurile sunt clare. De exemplu, daca stim despre un coleg ca este betiv si seful ne ia deoparte sa ne intrebe daca avem vreun coleg betiv, stim ce avem de facut. Dar, alteori, cazurile sunt "pe muche de cutit" si poate ca fiecare dintre noi stim ori chiar am fost pusi in situatia unei alegeri de acest fel. Asupra unor asemenea lucruri va invit sa discutam. |
Citat:
Uneori nu putem face lucrurile fara ajutorul altora, si atunci apelam la "oameni cu ziua". Cam peste tot in tara probabil, este incetatenit obiceiul ca cel cu care te intelegi sa-ti munceasca, sa-i dai pe langa bani, bautura si... tigari. Cu bautura cumpatata nu am nimic impotriva, dar cu tigarile am cautat intotdeauna sa nu fiu de acord. Cu toate astea, n-am scapat. A trebuit sa merg in prima zi sa-i cumpar tigari, spunandu-i ca nu sunt de acord cu aceasta conditie, si ca altadata nu o mai fac. Cu toate astea, si in urmatoarea zi, daca nu m-as fi dus sa-i aduc tigari, m-ar fi lasat acolo fara nici o problema... Ca o consolare, imi spunea ca la fel a patit si cand a lucrat pentru preot, si cand acesta a trebuit sa mearga in alta localitate sa-i cumpere tigari, unde nu-l cunostea nimeni... Si astfel de compromisuri sunt la ordinea zilei, inclusiv simplu gest de a servi cu "un foc" pe cel care-ti cere, desi tu nu fumezi... |
Citat:
Pe mine mă enervează situația în care, dacă nu am foc, cer unuia iar el se eschivează cu replica: "nu fumez". Păi nu te-am întrebat dacă fumezi, te-am întrebat dacă ai foc..... |
A nu atenționa pe aproapele tău în privința unui păcat pe care îl comite poate fi din aceeași categorie, a păcatelor străine.
Iezechiel 3 17. "Fiul omului! Iată, te-am pus străjer casei lui Israel; vei asculta deci cuvântul ce-Mi va ieși din gură și-l vei vesti ca din partea Mea. 18. De voi zice celui rău: Vei muri! și tu nu-l vei înștiința, nici nu-i vei grăi, pentru a abate pe cel rău de la calea lui cea rea, ca să trăiască, cel rău va pieri în nelegiuirea sa și Eu voi cere sângele lui din mâna ta. 19. Iar dacă tu vei înștiința pe cel rău și el nu se va întoarce de la răutatea lui și de la calea sa cea rea, acela va pieri de păcatul său, iar tu îți vei mântui sufletul tău. 20. De asemenea, când cel drept se va abate de la dreptatea sa și va săvârși răul când voi pune înaintea lui o cursă și va muri, dacă tu nu l-ai înștiințat, acela va muri pentru păcatul său, iar faptele lui de dreptate, pe care le-a făcut el, nu i se vor pomeni, și Eu voi cere sângele lui din mâinile tale. 21. Iar dacă tu vei înștiința pe cel drept să nu păcătuiască și el nu va păcătui, atunci va fi și el viu, pentru că a fost înștiințat și îți vei mântui și tu sufletul tău". De obicei, creștinii înțeleg defectuos sensul poruncii "nu judecați" și ignoră păcatele celor din Biserică de exemplu, pe motiv că "bîrna din propriul ochi e mai mare ca paiul din ochiul celuilalt". Nu judecați înseamnă nu condamnați, nicidecum nu criticați sau nu atrageți atenția. |
Citat:
Citat:
Eu m-am referit la situatia in care esti in fata unei persoane de care-ti pasa si pe care nu-l poti refuza, stiind ca tu ai acel "foc", de care are el nevoie. Ce faci? Ii spui "Imi pare rau, nu pot; ia-ti singur daca-ti trebuie"? E greu... |
Citat:
A doua: tutunul este rău în orice variantă. Și atunci, trebuie să-l ardem. Deci, îl aprind :) Acuma, trecând peste partea umoristică, treaba stă așa: dacă Biserica îmi poruncește că fumatul e păcat, atunci a da foc este cooperare la păcat. Dacă se întâmplă să am chibrite, deși nu sunt fumător, și mi se cere foc, pot, cu conștiința curată, să spun că nu am foc. Adică, nu am foc pentru țigară, sau trabuc. Am foc pentru lumânări, dar nu e același fel de foc. Pentru o mai bună înțelegere: dacă vine un oarecare și cere foc, ca să-și dea foc la casă, îi dăm ? Nu. Eu unul nu refuz decât pe cei pe care îi apreciez prea tineri (și, din păcate, se cam înmulțesc situațiile în care, pentru că lucrez lângă vreo două școli, mă abordează niște vajnici bărbați de clasa a zecea, cerându-mi foc)..... Dar, încă o dată, Biserica mea nu interzice fumatul decât în exces. |
Citat:
exact ca in bancul acela: "betiv" este cel care bea mai mult decat medicul sau. |
Citat:
Sau, oare, în BO, excesul alimentar nu este păcat ? Și dacă este, cine stabilește limita ?! Dar "băutul de vin în exces" ? Nu este păcat ? Și dacă da, cine stabilește limita ? După logica ta, poți să te îmbeți zilnic, și nu-i păcat, căci nimeni nu poate stabili limita excesului. Și poți mânca caltaboși și piftie până te faci de 150 de kilograme, că nimeni nu poate stabili limita excesului. |
Citat:
|
Citat:
In rest, Dumnezeu cu mila! |
Citat:
|
Off-topic (oarecum): A propos de fumat, Mihai si Mihnea, as vrea sa (incerc sa) fumez narghilea. Care e parerea voastra in privinta alternativei narghilea/pipa/tigara electronica?
|
Citat:
Eu apartin de "Una Sfanta, Apostoleasca si Soborniceasca" biserica, ce este a Mantuitorului Hristos! |
Citat:
S-ar putea ca într-o zi să avem amândoi surpriza să constatăm că, fapt, nu era nicio diferență. |
Citat:
Sigur, depinde cât fumezi (vezi discuția despre exces). Narghileaua, prin natura ei, nu se prea pretează la exces, că nu poți să ți-o aprinzi așteptând tramvaiul. |
chiar daca fumul nu este inhalat, dintii tot sunt afectati; si pielea fetzei.
|
Citat:
Narghileaua, de cele mai multe ori, nu inseamna propriu zis fumat, fiindca ceea ce se foloseste de obicei nu este planta tutunului, ci altele (trandafir, etc). Pipa, in comparatie cu tigareta, este mai putin daunatoare, din cauza ca: -principalele componente cancerigene din tigareta sunt in hartie (mai ales benzpirenul) si nu in tutunul tigaretei. Or, aceasta hartie lipseste pipei. -pipa se "pipeaza", adica nu se trage in piept. In plus, impune anumite conditii de confort. Poti fuma tigarete oriunde, dar nu-ti vine sa prepari si sa aprinzi pipa oriunde. Totusi, desi provoaca MULT mai putin cancer la plamani, pipa creste semnificativ riscul de cancer al limbii si buzelor. Pe de alta parte, ultimele sunt considerabil mai rare decat cancerul la plamani: cu alte cuvinte, cresterea cancerului bucal data de pipa nu atinge cresterea cancerului pulmonar data de tigarete. Mai trebuie observat ca folosirea pipei timp de mai multe luni duce la colorarea (intai in maro, apoi in negru) a placii dentare. Placa au si nefumatorii, dar nu se vede. Deci, fumatorul de pipa trebuie sa faca detartraj mai frecvent. Tigara electronica, prezentata de multe ori de mediile comerciale ca un mijloc de a te lasa de fumat, actineaza in ambele sensuri, precum planificarea familiala. Pentru un nefumator, a se apuca de tigara electronica este, evident, un mare pas spre fumatul propriu-zis. Fraternaliter in Christo, M.D. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Hai ca de bautura am mai auzit ca trebuie sa dai, dar de tigari nu. Da, de dat cadou in anumite imprejurari da, am auzit (un cartus intreg). Pe urma nici n-am stiut de aceasta lista de pacate "straine". Le-as numi mai corect pacate facute pentru/impreuna cu altul. Exista definite in ortodoxie? (ma refer la lista pusa de Mihnea) Si subscriu: traim intr-o societate si nu singuri, deci suntem supusi pacatului cu totii. Nu ne putem izola. Chiar si in manastire se mai intampla pacate. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 08:47:46. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.