![]() |
Iconoclamul postmodern
Mi-am permis sa deschid acest subiect pentru ca am intrat in polemica la o emisiune TV la care am fost invitata, cu poetul "libercugetator" Florin Iaru, pe tema interzicerii icoanelor in scoli.
Un lucru trebuie sa fie clar pentru toata lumea: Venerarea cultului icoanelor nu inseamna idolatrie! Contestarea cultului icoanelor este iconoclasm iar incercarea de a interzice icoanele in scoli, in prezent, eu il consider o forma de iconoclasm postmodern! Miscarea iconoclasta a aparut pentru prima data in Bizant ca reactie la arta crestina si a tinut aproximativ trei secole. (488 d. Cr. Hierapolis – 787 d. Cr. Al doilea Sinod de la Niceea) Arta crestina este expresia talcuita cu ajutorul mijloacelor artistice a ordinii creationale a lumii. Iconoclasmul contine in el o tentativa de a contesta puterea artei de a exprima estetic, Revelatia. In viziunea filosofilor mistici crestini (vezi Evdokimov, Lossky) a fost o miscare pagana. Resurectii iconoclaste au avut loc si in secolul XVIII al “luminilor” odata cu Revolutia Franceza, apoi in secolul XX: iconoclasmul bolsevic si in prezent se incearca o resuscitare a miscarii iconoclaste prin incercarea de interzicere a icoanelor in scoli, ca efect al procesului social de deconstructie a Europei Crestine de catre paganismul occidental. Conform filosofiei mistice crestine, atat respectarea textelor sacre, cat si respectarea imaginilor sacre, prin intermediul viziunii plastice ca modalitate de situare in mijlocul Tainelor Sfinte, decurg din aceeasi sursa: respectarea Logosului, a Cuvantului lui Dumnezeu! Fortele iconoclaste pagane scot omul credincios din armonia manifestarilor diferite ale Revelatiei si il arunca in conflictul acestor manifestari si astfel, desconsidera ceea ce a spun Mantuitorul “Eu am venit sa implinesc Legea nu sa o stric!” Din acest punct de vedere, iconoclasmul devine o incercare de deconstructie a organizarii evanghelice a lumii si o forma de nihilism anthropologic fiindca contesta omului, ca si creatie divina, facultatea vederii spirituale |
Citat:
Se găsește cumva pe internet înregistrarea emisiunii la care ați participat? În privința iconoclaștilor postmoderni la care ați făcut referire... cred că atitudinea lor ar putea fi desemnată și prin termenul "christofobie". Iconoclaștii din Bizanț combăteau cultul icoanelor din teama de idolatrie, iar iconoclaștii de astăzi solicită interzicerea icoanelor în școli tocmai pentru că acestea sunt percepute drept simboluri religioase creștine. Ei nu se mai tem de idolatrie, ci neagă existența Divinității și, ca o consecință firească a adeziunii la ateism, manifestă o atitudine ostilă și față de exercitarea libertății religioase prin afișarea simbolurilor creștine în instituțiile publice. Vă mulțumim pentru inițiativa de a deschide acest topic deosebit de interesant din punct de vedere istoric și, de asemenea, cât se poate de actual. Cu deosebită prețuire, Laura Stifter |
Citat:
De ce venerarea icoanelor nu este idolatrie? Pentru că icoana este un dispozitiv teologic ce impune privirii o asceză strictă asupra vizibilului duhovnicesc. Strictă, dar nu rigidă, fiindcă Domnul iubește creativitatea omului ascultător de Biserică și cât mai liber de pretențiile propriului ego, pe de-o parte, dar și de interferențele imaginarului demonic, pe de altă parte. Prin urmare, nu numai că icoana nu poate fi suspectată de idolatrie, dar prin chiar esența și profunzimea ei este cea mai antiidolatră formă de expresie artistică, încadrată perfect în străduința Bisericii, de la Cinzecime încoace, de a dezidolatriza cosmosul și sufletul omului, pentru face posibilă relația liberă, în Duh și Adevăr, a Creatorului cu creația prin mijlocirea umanului îndumnezeit prin har. Coborând înapoi pe pământul rătăcirilor noastre, putem să facem apologia savantă a icoanei la televizor sau în altă parte, este cu siguranță bineplăcută Domnului această slujire, dar să nu ne mai tot ascundem fariseic modul mizerabil cum tratăm icoana la noi acasă sub preșul aparent strălucitor al ortodoxiei de principiu. Punem fi ipocriți față de alții, de noi înșine chiar, dar nu și față de Hristos. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Ganditi-va ce s-ar intampla daca ni s-ar cere sa avem fiecare in casa chipul unei persoane pe care nu o cunoastem? Am respinge acest lucru. Ne-am spune ca daca avem loc pentru asa ceva atunci sa punem persoanele dragi noua. PS Numai atunci cand Hristos este iubit, I se accepta si icoana, pana la acceptare, nu exista decat lupta impotriva icoanei. |
Cand vezi in media inversunarea unora impotriva icoanelor din scoli, te gandesti ca cine stie ce “grozavie” s-a pus pe perete, ceva nemaivazut si nemaintalnit pana acum in spatiul romanesc, ceva strain, complet nefiresc si nespecific noua. Iconoclasmul unora, legitimat gaunos pe principiul non-discriminarii, e mai degraba un moft. Prezenta ei imagistica nu poate deranja (eventual te irita daca e kitch), insa absenta ei poate deranja. Stau sa ma gandesc, imaginea lui Cuza sau Stefan cel Mare din scoli, nu e si ea vazuta drept discriminare fata de minoritatile nationale ce nu se simt reprezentate? :)
Ma surprind cei care sunt atat, dar atat de inversunati impotriva icoanelor din scoli, (care sunt chiar discrete, nu agreseaza vizual) pentru ca ar putea (cica) influenta copiii, (n-am inteles in ce sens influenta), dar nu le pasa absolut deloc ca pana la scoala copiii aceia vad la tarabe toate tabloidele ce promoveaza sexualitatea,vulgaritatea, incultura. Nu le pasa absolut deloc, acelea-s ok, nu-s discriminatorii pentru nimeni, o adevarata sursa de educatie pentru copil. N-am auzit de nicio campanie a lui Florin Iara in acest sens, sa ceara macar o tipla inchisa la culoare pentru unele periodice si interzicerea expunerii lor la vedere, daca tot afirma ca-l preocupa protectia copilului, pe el il deranjeaza doar expunerea icoanei. Cu alte cuvinte, iconoclasmul sau e un capriciu. |
Citat:
Așa întârzii Tu! Așa Tu vii… Se clătina în Rhodos o statuie. Alături, pe o creangă, o gutuie Își legăna rar șoldurile mari. Că nu-și găsise locul... Felinar În vântu-albastru-al serii. Iar și iar ... (Adeseori, în Rhodos, pun gutui Cultivatorii, grecii, de statui...) Întocmai, eu Te clatin cu privirea Când Vântul Tău îmi răscolește firea Cu vinețiul norilor târzii. (Așa întârzii Tu, așa Tu vii!...) Mai vino, puf de toamnă-nsângerată Cădelnițînd prin iarna mea uitată! Iar clătinare, Doamne, de-Ți găsesc Mă ține drept doar Tu! Că-s lut ceresc. . |
iconoclasmul din Biserica Creștină urmărea scoaterea cultului icoanelor în afara Bisericii.
a compara atitudinile unora, gen Iaru, cu iconoclasmul, mi se pare exagerată. se cere scoaterea icoanelor din spațiile publice, mai ales din școli. icoana trebuie să rămână în locurile destinate ei: în biserica și în casa credinciosului. ce este peste, poate fi considerat un abuz. este un abuz al poziției majoritarului, care crede ca are dreptul, uneori obligația, de a subjuga voința minoritarului. acesta este un abuz. impanzirea sălilor de clasă cu icoane, este un abuz. scoala trebuie să rămână laică. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
de când pot să discearnă copii? iei dreptul părintelui de a hotărî ce este bine pentru copilul său. desigur este vorba de părinții atei, sau aparținând altei confesiuni. parintele ortodox este liber să dicteze, la adăpostul majoritatii. |
Citat:
Parintii elevilor de alte confesiuni decat ortodoxa n-ar trebui alaturati ateilor, caci nu ei au militat pentru scoaterea icoanei din scoli. |
editat, comentariu sters
|
Citat:
luați exemplul altor țări și faceți școli ortodoxe, ce că opreste? astfel,ați evita tot ce vreți să evitați. |
[quote=Dumitru73;498313]
de când pot să discearnă copii? /quote] Asta da dictatura! Bine ar fi ca parintii sa isi puna aceasta intrebare atunci cand copiii le cer cate in luna si in stele si ei le fac toate poftele. Vrea copilul sa traiasca in concubinaj (se intampla si inainte de 18 ani)? Vrea copilul sa faca nopti albe la nu stiu cate petreceri, sa counsume alcool si sa fumeze? Vrea copilul sa nu mearga la scoala si sa stea la calculator? Pai daca asa vrea copilul, asa se face. Dar cand vine vorba de religie, de icoane in clasa, de post, de mers la biserica, atunci nu, ne impunem punctul de vedere, ca avem copii mici si prosti care nu stiu sa discearna. Rusine! |
Nimeni nu poate sustine ca prezenta icoanei e nociva pentru elevi, nici ca aceasta “agreseaza vizual”, din moment ce e expusa pe un perete impanzit cu alte imagini, fiind o prezenta discreta, deci totul se rezuma la principiu si orgoliu. Nu tine nimeni sa fie icoana pe perete in scoala, nici eu nu tin, dar vazand inversunarea absurda a unora si campaniile lor, faci front comun impotriva pretentiilor lor, tot din principiu.
|
Citat:
Pe scurt, iconoclasmul bizantin a avut două faze sau perioade. În prima perioadă, s-a pus accentul pe însăși posibilitatea existenței icoanelor, abia în a doua perioadă s-a contestat cultul icoanelor, după ce iconoclaștii moderați le-au acceptat, dar ca artefacte strict decorative. Citat:
Și vine Iaru cu cultura lui provincială să conteste icoana. Altfel se pune problema când icoanele sunt confundate cu tot felul de imagini religioase vulgare, unele chiar fabricte în China, prezente nu doar în spații publice ci și în biserici, ca să nu mai spun de casele credincioșilor. Aici nu mai e nimic de apărat că ne atragem singuri batjocura asupra noastră. |
Citat:
pentru că îmi spun punctul de vedere și lupt pentru el? nu! abuz și dictatura este ce fac mai marii BOR, ce obligă copii la credință față de ei. de ce nu se face religie din clasă a 10-a? pentru că aia deja încep să gandeasca și nu mai este rentabil. rentabil este să indoctrinezi mintea unui copil de 6-7 ani care crede orice. |
dpmdv sa se puna icoane oriunde se doreste, si la semafor, nu ma deranjeaza mai ales daca pentru acele persoane conteaza atat de mult si ii ajuta atunci cu atat mai mult. Sa fie peste tot. Fara numar
|
Citat:
dar dacă umpli clase cu icoane, mai este neutră? |
Citat:
|
[quote=glykys;498318]
Citat:
nu zice nimeni să nu îți înveți copilul să fie bun creștin. dar acasă, sau la biserică. și nu! nu îmi este rușine de ce am spus. denaturezi. |
Citat:
ai fi uimită să vezi câte icoane am în casa. moștenite de la bunica, recunosc. dar puteam să le dau jos. nu am făcut-o. |
@ mihailc
am zis eu ceva de scoaterea icoanelor din biserici?! dădeam doar o definiție scurtă a iconoclasmului. so încercăm o diferențiere a acelei perioade față de mișcările de azi. |
Citat:
|
Citat:
situația este exact invers. religia se preda încă din clasele primare. |
Citat:
|
Citat:
Ai ignorat însă partea mai importantă a replicii mele. I se poate contesta icoanei statutul de artă? Dacă unii spun că da atunci au de muncit să demonteze niște argumente foarte puternice, după cum am schițat în mesajul anterior. Dacă nu, atunci nu se mai pune problema scoaterii icoanelor din școli, fiindcă asta ar însemna să cenzurezi pe criterii arbitrare accesul la o formă de expresie artistică, parte din patrimoniul culturii universale. |
Citat:
Legalizarea avorturilor, a casatoriilor homosexuale, dreptul la eutanasiere asistata, toate sunt lucruri castigate de niste minoritati care s-au bazat pe indiferenta majoritatii. |
Citat:
|
Citat:
m-ai făcut să zâmbesc :) |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
cu o singură excepție: libertatea ta nu trebuie să o ingradeasca pe a mea. cu alte cuvinte, am dreptul să fac orice, atât timp cât nu te afectează. |
Asta s-o crezi tu.
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 12:46:14. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.