Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Istoria bisericii (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5077)
-   -   Iconoclamul postmodern (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=16036)

Diana67 24.01.2013 12:12:13

Iconoclamul postmodern
 
Mi-am permis sa deschid acest subiect pentru ca am intrat in polemica la o emisiune TV la care am fost invitata, cu poetul "libercugetator" Florin Iaru, pe tema interzicerii icoanelor in scoli.
Un lucru trebuie sa fie clar pentru toata lumea: Venerarea cultului icoanelor nu inseamna idolatrie!
Contestarea cultului icoanelor este iconoclasm iar incercarea de a interzice icoanele in scoli, in prezent, eu il consider o forma de iconoclasm postmodern!
Miscarea iconoclasta a aparut pentru prima data in Bizant ca reactie la arta crestina si a tinut aproximativ trei secole. (488 d. Cr. Hierapolis – 787 d. Cr. Al doilea Sinod de la Niceea) Arta crestina este expresia talcuita cu ajutorul mijloacelor artistice a ordinii creationale a lumii. Iconoclasmul contine in el o tentativa de a contesta puterea artei de a exprima estetic, Revelatia.
In viziunea filosofilor mistici crestini (vezi Evdokimov, Lossky) a fost o miscare pagana. Resurectii iconoclaste au avut loc si in secolul XVIII al “luminilor” odata cu Revolutia Franceza, apoi in secolul XX: iconoclasmul bolsevic si in prezent se incearca o resuscitare a miscarii iconoclaste prin incercarea de interzicere a icoanelor in scoli, ca efect al procesului social de deconstructie a Europei Crestine de catre paganismul occidental.
Conform filosofiei mistice crestine, atat respectarea textelor sacre, cat si respectarea imaginilor sacre, prin intermediul viziunii plastice ca modalitate de situare in mijlocul Tainelor Sfinte, decurg din aceeasi sursa: respectarea Logosului, a Cuvantului lui Dumnezeu!
Fortele iconoclaste pagane scot omul credincios din armonia manifestarilor diferite ale Revelatiei si il arunca in conflictul acestor manifestari si astfel, desconsidera ceea ce a spun Mantuitorul “Eu am venit sa implinesc Legea nu sa o stric!”
Din acest punct de vedere, iconoclasmul devine o incercare de deconstructie a organizarii evanghelice a lumii si o forma de nihilism anthropologic fiindca contesta omului, ca si creatie divina, facultatea vederii spirituale

laurastifter 24.01.2013 14:33:05

Citat:

În prealabil postat de Diana67 (Post 497696)
Mi-am permis sa deschid acest subiect pentru ca am intrat in polemica la o emisiune TV la care am fost invitata, cu poetul "libercugetator" Florin Iaru, pe tema interzicerii icoanelor in scoli.
Un lucru trebuie sa fie clar pentru toata lumea: Venerarea cultului icoanelor nu inseamna idolatrie!
Contestarea cultului icoanelor este iconoclasm iar incercarea de a interzice icoanele in scoli, in prezent, eu il consider o forma de iconoclasm postmodern!
Miscarea iconoclasta a aparut pentru prima data in Bizant ca reactie la arta crestina si a tinut aproximativ trei secole. (488 d. Cr. Hierapolis – 787 d. Cr. Al doilea Sinod de la Niceea) Arta crestina este expresia talcuita cu ajutorul mijloacelor artistice a ordinii creationale a lumii. Iconoclasmul contine in el o tentativa de a contesta puterea artei de a exprima estetic, Revelatia.
In viziunea filosofilor mistici crestini (vezi Evdokimov, Lossky) a fost o miscare pagana. Resurectii iconoclaste au avut loc si in secolul XVIII al “luminilor” odata cu Revolutia Franceza, apoi in secolul XX: iconoclasmul bolsevic si in prezent se incearca o resuscitare a miscarii iconoclaste prin incercarea de interzicere a icoanelor in scoli, ca efect al procesului social de deconstructie a Europei Crestine de catre paganismul occidental.
Conform filosofiei mistice crestine, atat respectarea textelor sacre, cat si respectarea imaginilor sacre, prin intermediul viziunii plastice ca modalitate de situare in mijlocul Tainelor Sfinte, decurg din aceeasi sursa: respectarea Logosului, a Cuvantului lui Dumnezeu!
Fortele iconoclaste pagane scot omul credincios din armonia manifestarilor diferite ale Revelatiei si il arunca in conflictul acestor manifestari si astfel, desconsidera ceea ce a spun Mantuitorul “Eu am venit sa implinesc Legea nu sa o stric!”
Din acest punct de vedere, iconoclasmul devine o incercare de deconstructie a organizarii evanghelice a lumii si o forma de nihilism anthropologic fiindca contesta omului, ca si creatie divina, facultatea vederii spirituale

Mă bucur că ați mărturisit credința în acea emisiune Tv. Este minunat că există atât de mulți intelectuali credincioși, promotori ai valorilor creștine.
Se găsește cumva pe internet înregistrarea emisiunii la care ați participat?
În privința iconoclaștilor postmoderni la care ați făcut referire... cred că atitudinea lor ar putea fi desemnată și prin termenul "christofobie". Iconoclaștii din Bizanț combăteau cultul icoanelor din teama de idolatrie, iar iconoclaștii de astăzi solicită interzicerea icoanelor în școli tocmai pentru că acestea sunt percepute drept simboluri religioase creștine. Ei nu se mai tem de idolatrie, ci neagă existența Divinității și, ca o consecință firească a adeziunii la ateism, manifestă o atitudine ostilă și față de exercitarea libertății religioase prin afișarea simbolurilor creștine în instituțiile publice.
Vă mulțumim pentru inițiativa de a deschide acest topic deosebit de interesant din punct de vedere istoric și, de asemenea, cât se poate de actual.

Cu deosebită prețuire,
Laura Stifter

Mihailc 24.01.2013 16:22:07

Citat:

În prealabil postat de Diana67 (Post 497696)
Mi-am permis sa deschid acest subiect pentru ca am intrat in polemica la o emisiune TV la care am fost invitata, cu poetul "libercugetator" Florin Iaru, pe tema interzicerii icoanelor in scoli.
Un lucru trebuie sa fie clar pentru toata lumea: Venerarea cultului icoanelor nu inseamna idolatrie!
Contestarea cultului icoanelor este iconoclasm iar incercarea de a interzice icoanele in scoli, in prezent, eu il consider o forma de iconoclasm postmodern!
Miscarea iconoclasta a aparut pentru prima data in Bizant ca reactie la arta crestina si a tinut aproximativ trei secole. (488 d. Cr. Hierapolis – 787 d. Cr. Al doilea Sinod de la Niceea) Arta crestina este expresia talcuita cu ajutorul mijloacelor artistice a ordinii creationale a lumii. Iconoclasmul contine in el o tentativa de a contesta puterea artei de a exprima estetic, Revelatia.
In viziunea filosofilor mistici crestini (vezi Evdokimov, Lossky) a fost o miscare pagana. Resurectii iconoclaste au avut loc si in secolul XVIII al “luminilor” odata cu Revolutia Franceza, apoi in secolul XX: iconoclasmul bolsevic si in prezent se incearca o resuscitare a miscarii iconoclaste prin incercarea de interzicere a icoanelor in scoli, ca efect al procesului social de deconstructie a Europei Crestine de catre paganismul occidental.
Conform filosofiei mistice crestine, atat respectarea textelor sacre, cat si respectarea imaginilor sacre, prin intermediul viziunii plastice ca modalitate de situare in mijlocul Tainelor Sfinte, decurg din aceeasi sursa: respectarea Logosului, a Cuvantului lui Dumnezeu!
Fortele iconoclaste pagane scot omul credincios din armonia manifestarilor diferite ale Revelatiei si il arunca in conflictul acestor manifestari si astfel, desconsidera ceea ce a spun Mantuitorul “Eu am venit sa implinesc Legea nu sa o stric!”
Din acest punct de vedere, iconoclasmul devine o incercare de deconstructie a organizarii evanghelice a lumii si o forma de nihilism anthropologic fiindca contesta omului, ca si creatie divina, facultatea vederii spirituale

Înainte de a apăra icoana de liber-cugetători gălăgioși ca Iaru și alți avocați ai libertăților cvasiiluzorii contemporane, n-ar strica să ne punem de acord între noi ortodocșii asupra a ceea ce este icoană și ceea ce nu este icoană din punct de vedere teologic și canonic. Fiindcă, dacă selectăm puțin în argumentele partidei neoiconosclaste românești, găsim unele, puține ce-i drept în raport cu restul, observații de bun simț, cum ar fi deplângerea abundenței de imagerie kitsch-oasă montată pe pereții sălilor de clasă. Multe din acelea nu sunt icoane, chiar dacă pretind că reprezintă pe Mântuitorul, Maica Domnului, sfinți sau pericope praznicale. Și atunci, degeaba ne văităm că ne prigonesc liber-cugetătorii în timp ce batjocorirea icoanei este deja un fapt consimțit în chiar ograda Bisericii.

De ce venerarea icoanelor nu este idolatrie? Pentru că icoana este un dispozitiv teologic ce impune privirii o asceză strictă asupra vizibilului duhovnicesc. Strictă, dar nu rigidă, fiindcă Domnul iubește creativitatea omului ascultător de Biserică și cât mai liber de pretențiile propriului ego, pe de-o parte, dar și de interferențele imaginarului demonic, pe de altă parte.
Prin urmare, nu numai că icoana nu poate fi suspectată de idolatrie, dar prin chiar esența și profunzimea ei este cea mai antiidolatră formă de expresie artistică, încadrată perfect în străduința Bisericii, de la Cinzecime încoace, de a dezidolatriza cosmosul și sufletul omului, pentru face posibilă relația liberă, în Duh și Adevăr, a Creatorului cu creația prin mijlocirea umanului îndumnezeit prin har.

Coborând înapoi pe pământul rătăcirilor noastre, putem să facem apologia savantă a icoanei la televizor sau în altă parte, este cu siguranță bineplăcută Domnului această slujire, dar să nu ne mai tot ascundem fariseic modul mizerabil cum tratăm icoana la noi acasă sub preșul aparent strălucitor al ortodoxiei de principiu. Punem fi ipocriți față de alții, de noi înșine chiar, dar nu și față de Hristos.

Diana67 25.01.2013 11:56:17

Citat:

În prealabil postat de laurastifter (Post 497751)
Se găsește cumva pe internet înregistrarea emisiunii la care ați participat?

Deocamdata nu am gasit emisiunea pe net, dar poate ca o vor posta mai tarziu

leonte 25.01.2013 16:59:33

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 497765)
Înainte de a apăra icoana de liber-cugetători gălăgioși ca Iaru și alți avocați ai libertăților cvasiiluzorii contemporane, n-ar strica să ne punem de acord între noi ortodocșii asupra a ceea ce este icoană și ceea ce nu este icoană din punct de vedere teologic și canonic. Fiindcă, dacă selectăm puțin în argumentele partidei neoiconosclaste românești, găsim unele, puține ce-i drept în raport cu restul, observații de bun simț, cum ar fi deplângerea abundenței de imagerie kitsch-oasă montată pe pereții sălilor de clasă. Multe din acelea nu sunt icoane, chiar dacă pretind că reprezintă pe Mântuitorul, Maica Domnului, sfinți sau pericope praznicale. Și atunci, degeaba ne văităm că ne prigonesc liber-cugetătorii în timp ce batjocorirea icoanei este deja un fapt consimțit în chiar ograda Bisericii.


Punem fi ipocriți față de alții, de noi înșine chiar, dar nu și față de Hristos.

Slava tie Doamne ca mi-ai potolit, cu mesajul acestui frate, furia pacatoasa starnita de primul mesaj ...!

costel 25.01.2013 17:07:22

Citat:

În prealabil postat de Diana67 (Post 497696)
Contestarea cultului icoanelor este iconoclasm iar incercarea de a interzice icoanele in scoli, in prezent, eu il consider o forma de iconoclasm postmodern!

Este firesc ca atunci cand nu crezi in Hristos sa-I negi imaginea. Si la fel de normal e ca atunci cand crezi cu adevarat in El, ii aperi imaginea oriunde.

Ganditi-va ce s-ar intampla daca ni s-ar cere sa avem fiecare in casa chipul unei persoane pe care nu o cunoastem? Am respinge acest lucru. Ne-am spune ca daca avem loc pentru asa ceva atunci sa punem persoanele dragi noua.

PS Numai atunci cand Hristos este iubit, I se accepta si icoana, pana la acceptare, nu exista decat lupta impotriva icoanei.

ioanna 25.01.2013 17:48:45

Cand vezi in media inversunarea unora impotriva icoanelor din scoli, te gandesti ca cine stie ce “grozavie” s-a pus pe perete, ceva nemaivazut si nemaintalnit pana acum in spatiul romanesc, ceva strain, complet nefiresc si nespecific noua. Iconoclasmul unora, legitimat gaunos pe principiul non-discriminarii, e mai degraba un moft. Prezenta ei imagistica nu poate deranja (eventual te irita daca e kitch), insa absenta ei poate deranja. Stau sa ma gandesc, imaginea lui Cuza sau Stefan cel Mare din scoli, nu e si ea vazuta drept discriminare fata de minoritatile nationale ce nu se simt reprezentate? :)

Ma surprind cei care sunt atat, dar atat de inversunati impotriva icoanelor din scoli, (care sunt chiar discrete, nu agreseaza vizual) pentru ca ar putea (cica) influenta copiii, (n-am inteles in ce sens influenta), dar nu le pasa absolut deloc ca pana la scoala copiii aceia vad la tarabe toate tabloidele ce promoveaza sexualitatea,vulgaritatea, incultura. Nu le pasa absolut deloc, acelea-s ok, nu-s discriminatorii pentru nimeni, o adevarata sursa de educatie pentru copil. N-am auzit de nicio campanie a lui Florin Iara in acest sens, sa ceara macar o tipla inchisa la culoare pentru unele periodice si interzicerea expunerii lor la vedere, daca tot afirma ca-l preocupa protectia copilului, pe el il deranjeaza doar expunerea icoanei. Cu alte cuvinte, iconoclasmul sau e un capriciu.

cezar_ioan 26.01.2013 00:52:06

Citat:

În prealabil postat de costel (Post 498082)
Este firesc ca atunci cand nu crezi in Hristos sa-I negi imaginea.




Așa întârzii Tu! Așa Tu vii…


Se clătina în Rhodos o statuie.
Alături, pe o creangă, o gutuie
Își legăna rar șoldurile mari.
Că nu-și găsise locul... Felinar
În vântu-albastru-al serii.
Iar și iar ...
(Adeseori, în Rhodos, pun gutui
Cultivatorii, grecii, de statui...)

Întocmai, eu Te clatin cu privirea
Când Vântul Tău îmi răscolește firea
Cu vinețiul norilor târzii.
(Așa întârzii Tu, așa Tu vii!...)

Mai vino, puf de toamnă-nsângerată
Cădelnițînd prin iarna mea uitată!
Iar clătinare, Doamne, de-Ți găsesc
Mă ține drept doar Tu! Că-s lut ceresc.




.

Dumitru73 26.01.2013 16:53:26

iconoclasmul din Biserica Creștină urmărea scoaterea cultului icoanelor în afara Bisericii.
a compara atitudinile unora, gen Iaru, cu iconoclasmul, mi se pare exagerată.
se cere scoaterea icoanelor din spațiile publice, mai ales din școli.
icoana trebuie să rămână în locurile destinate ei: în biserica și în casa credinciosului.
ce este peste, poate fi considerat un abuz.
este un abuz al poziției majoritarului, care crede ca are dreptul, uneori obligația, de a subjuga voința minoritarului.
acesta este un abuz.
impanzirea sălilor de clasă cu icoane, este un abuz.
scoala trebuie să rămână laică.

nutucutu 26.01.2013 17:08:20

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 498299)
iconoclasmul din Biserica Creștină urmărea scoaterea cultului icoanelor în afara Bisericii.
a compara atitudinile unora, gen Iaru, cu iconoclasmul, mi se pare exagerată.
se cere scoaterea icoanelor din spațiile publice, mai ales din școli.
icoana trebuie să rămână în locurile destinate ei: în biserica și în casa credinciosului.
ce este peste, poate fi considerat un abuz.
este un abuz al poziției majoritarului, care crede ca are dreptul, uneori obligația, de a subjuga voința minoritarului.
acesta este un abuz.
impanzirea sălilor de clasă cu icoane, este un abuz.
scoala trebuie să rămână laică.

Acest punct de vedere mi se pare tare anapoda, cand trambitam pe toate drumurile ca am fi o societate democrata. Nu mai stiu cine spunea ca democratia ar fi dictatura majoritatii. Deci, daca traim in democratie adevarata, iar majoritatea doreste icoane in scoli, atunci ar trebui sa acceptam asta, indiferent daca ne convine sau nu.

ioanna 26.01.2013 17:10:23

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 498299)
icoana trebuie să rămână în locurile destinate ei: în biserica și în casa credinciosului.
ce este peste, poate fi considerat un abuz.

Tu ai hotarat aceasta destinatie? Spune-mi, care-s locurile destinate florilor si cand consideri ca e abuz? Il mai tii minte pe celebrul profesor Moise ce s-a revoltat impotriva icoanelor din clasa? Fiica lui, eleva la scoala respectiva din Buzau, a spus ca pe ea nu o deranjeaza, de fapt, pe nimeni nu deranjeaza, pe niciun elev. Taticul e deranjat, ca are el gagauni pe creier si-si imagineaza tampenii. Si atunci, care-i problema? Tu chiar iti doresti sa nu se mai tina cont de colectivul clasei, chiar iti doresti ca elevii sa nu se simta bine in propria lor clasa si sa le dictezi tu ce sa-si puna sau sa-si ia jos de pe perete? Au diriginte, hotarasc impreuna.

Dumitru73 26.01.2013 17:24:35

Citat:

În prealabil postat de nutucutu (Post 498301)
Acest punct de vedere mi se pare tare anapoda, cand trambitam pe toate drumurile ca am fi o societate democrata. Nu mai stiu cine spunea ca democratia ar fi dictatura majoritatii. Deci, daca traim in democratie adevarata, iar majoritatea doreste icoane in scoli, atunci ar trebui sa acceptam asta, indiferent daca ne convine sau nu.

atat ai înțeles tu din democrație?! că este o dictatură a majoritatii?

Doriana 26.01.2013 17:24:46

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 498299)
scoala trebuie să rămână laică.

Dar de ce, ma rog? Eu cred ca ar trebui sa fie crestina. Am evita astfel multe tampenii care murdaresc sufletele copiilor nostri.

ioanna 26.01.2013 17:28:49

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 498304)
atat ai înțeles tu din democrație?! că este o dictatură a majoritatii?

Ceea ce pretinzi tu Dumitru e abuz si dictatura. De ce ateii n-au pic de respect pentru sentimentele celorlalti, ci toata lumea trebuie sa tina cont de sensibilitatile lor? Ei merg pe principiul: "Dati jos icoana ca-s eu ateu si ma discriminati ", in loc sa spuna "daca voi o vreti, lasati-o, ca oricum pentru mine n-are nicio semnificatie".

Dumitru73 26.01.2013 17:30:39

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 498302)
Tu ai hotarat aceasta destinatie? Spune-mi, care-s locurile destinate florilor si cand consideri ca e abuz? Il mai tii minte pe celebrul profesor Moise ce s-a revoltat impotriva icoanelor din clasa? Fiica lui, eleva la scoala respectiva din Buzau, a spus ca pe ea nu o deranjeaza, de fapt, pe nimeni nu deranjeaza, pe niciun elev. Taticul e deranjat, ca are el gagauni pe creier si-si imagineaza tampenii. Si atunci, care-i problema? Tu chiar iti doresti sa nu se mai tina cont de colectivul clasei, chiar iti doresti ca elevii sa nu se simta bine in propria lor clasa si sa le dictezi tu ce sa-si puna sau sa-si ia jos de pe perete? Au diriginte, hotarasc impreuna.

ce legătură au florile cu icoanele?

de când pot să discearnă copii?
iei dreptul părintelui de a hotărî ce este bine pentru copilul său.
desigur este vorba de părinții atei, sau aparținând altei confesiuni.
parintele ortodox este liber să dicteze, la adăpostul majoritatii.

ioanna 26.01.2013 17:34:06

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 498308)
ce legătură au florile cu icoanele?
de când pot să discearnă copii?
iei dreptul părintelui de a hotărî ce este bine pentru copilul său.
desigur este vorba de părinții atei, sau aparținând altei confesiuni.
parintele ortodox este liber să dicteze, la adăpostul majoritatii.

Daca colectivitatea (elevi, parinti) decide ca absenta icoanei deranjeaza mai mult decat prezenta ei, parintele ateu n-ar trebui sa tina cont de ei? Scoala este neutra, nu atee, deci ramane la latitudinea fiecarei colectivitati ce isi pune sau nu pe perete, nu intervine ministerul (care-si pastreaza neutralitatea). Tu iti doresti o scoala atee, nu una neutra.

Parintii elevilor de alte confesiuni decat ortodoxa n-ar trebui alaturati ateilor, caci nu ei au militat pentru scoaterea icoanei din scoli.

Dumitru73 26.01.2013 17:49:34

editat, comentariu sters

Dumitru73 26.01.2013 17:54:19

Citat:

În prealabil postat de Doriana (Post 498305)
Dar de ce, ma rog? Eu cred ca ar trebui sa fie crestina. Am evita astfel multe tampenii care murdaresc sufletele copiilor nostri.

creștină este o școală creștină, nu una de stat. stat care este laic.
luați exemplul altor țări și faceți școli ortodoxe, ce că opreste?
astfel,ați evita tot ce vreți să evitați.

glykys 26.01.2013 17:56:53

[quote=Dumitru73;498313]

de când pot să discearnă copii?
/quote]

Asta da dictatura!

Bine ar fi ca parintii sa isi puna aceasta intrebare atunci cand copiii le cer cate in luna si in stele si ei le fac toate poftele. Vrea copilul sa traiasca in concubinaj (se intampla si inainte de 18 ani)? Vrea copilul sa faca nopti albe la nu stiu cate petreceri, sa counsume alcool si sa fumeze? Vrea copilul sa nu mearga la scoala si sa stea la calculator? Pai daca asa vrea copilul, asa se face.
Dar cand vine vorba de religie, de icoane in clasa, de post, de mers la biserica, atunci nu, ne impunem punctul de vedere, ca avem copii mici si prosti care nu stiu sa discearna. Rusine!

ioanna 26.01.2013 17:57:00

Nimeni nu poate sustine ca prezenta icoanei e nociva pentru elevi, nici ca aceasta “agreseaza vizual”, din moment ce e expusa pe un perete impanzit cu alte imagini, fiind o prezenta discreta, deci totul se rezuma la principiu si orgoliu. Nu tine nimeni sa fie icoana pe perete in scoala, nici eu nu tin, dar vazand inversunarea absurda a unora si campaniile lor, faci front comun impotriva pretentiilor lor, tot din principiu.

Mihailc 26.01.2013 17:58:59

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 498299)
iconoclasmul din Biserica Creștină urmărea scoaterea cultului icoanelor în afara Bisericii.

Nu te supăra Dumitre, dar e cam absurdă afirmația ta. Cum adică să scoți cultul icoanelor în afara Bisericii? Să-l practice credincioșii acasă, în piețe sau unde?

Pe scurt, iconoclasmul bizantin a avut două faze sau perioade. În prima perioadă, s-a pus accentul pe însăși posibilitatea existenței icoanelor, abia în a doua perioadă s-a contestat cultul icoanelor, după ce iconoclaștii moderați le-au acceptat, dar ca artefacte strict decorative.

Citat:

a compara atitudinile unora, gen Iaru, cu iconoclasmul, mi se pare exagerată.
se cere scoaterea icoanelor din spațiile publice, mai ales din școli.
icoana trebuie să rămână în locurile destinate ei: în biserica și în casa credinciosului.
ce este peste, poate fi considerat un abuz.
este un abuz al poziției majoritarului, care crede ca are dreptul, uneori obligația, de a subjuga voința minoritarului.
acesta este un abuz.
impanzirea sălilor de clasă cu icoane, este un abuz.
scoala trebuie să rămână laică.
Prezența icoanelor în școli, sau în locuri definite ca "spații publice", se încadrează în limitele celui de-al doilea iconoclasm, în sensul că ele nu sunt utilizate ca obiecte de cult. Iconografia este considerată o artă de înaltă ținută estetică, chiar și de către cultura seculară. Icoanele școlii de la Novgorod, dacă s-ar vinde la licitație, ar obține cote cu șase cifre, și vorbim aici de lucrări cu autori necunoscuți. Iar în cazul în care, prin absurd, statul rus ar renunța la un singur obiect din patrimoniul Rubliov, ar obține pe el o sumă cu șapte sau opt cifre în euro sau dolari US, ceea ce înseamnă, chiar și din perspectiva superficială a bursei artelor, o clasare la vârf. Însuși Picasso a scris în însemnările sale că singura manieră de a face artă care n-a încetat niciodată să-l fascineze a fost iconografia.

Și vine Iaru cu cultura lui provincială să conteste icoana.

Altfel se pune problema când icoanele sunt confundate cu tot felul de imagini religioase vulgare, unele chiar fabricte în China, prezente nu doar în spații publice ci și în biserici, ca să nu mai spun de casele credincioșilor. Aici nu mai e nimic de apărat că ne atragem singuri batjocura asupra noastră.

Dumitru73 26.01.2013 18:00:57

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 498307)
Ceea ce pretinzi tu Dumitru e abuz si dictatura. De ce ateii n-au pic de respect pentru sentimentele celorlalti, ci toata lumea trebuie sa tina cont de sensibilitatile lor? Ei merg pe principiul: "Dati jos icoana ca-s eu ateu si ma discriminati ", in loc sa spuna "daca voi o vreti, lasati-o, ca oricum pentru mine n-are nicio semnificatie".

abuz și dictatura?! de ce?
pentru că îmi spun punctul de vedere și lupt pentru el?
nu! abuz și dictatura este ce fac mai marii BOR, ce obligă copii la credință față de ei.
de ce nu se face religie din clasă a 10-a?
pentru că aia deja încep să gandeasca și nu mai este rentabil.
rentabil este să indoctrinezi mintea unui copil de 6-7 ani care crede orice.

EzioAuditore 26.01.2013 18:01:47

dpmdv sa se puna icoane oriunde se doreste, si la semafor, nu ma deranjeaza mai ales daca pentru acele persoane conteaza atat de mult si ii ajuta atunci cu atat mai mult. Sa fie peste tot. Fara numar

Dumitru73 26.01.2013 18:03:45

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 498310)
Scoala este neutra, nu atee, deci ramane la latitudinea fiecarei colectivitati ce isi pune sau nu pe perete, nu intervine ministerul (care-si pastreaza neutralitatea).

nu am spus atee, ci laică.
dar dacă umpli clase cu icoane, mai este neutră?

N.Priceputu 26.01.2013 18:05:25

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 498322)
de ce nu se face religie din clasă a 10-a?
pentru că aia deja încep să gandeasca și nu mai este rentabil.

Sau pentru că statul laic (pentru că el face legea învățământului) nu dorește ca religia/credința să fie luată prea în serios, ci să rămână undeva la nivelul copilăriei, asociată, eventual, cu poveștile.

Dumitru73 26.01.2013 18:06:57

[quote=glykys;498318]
Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 498313)

de când pot să discearnă copii?
/quote]

Asta da dictatura!

Bine ar fi ca parintii sa isi puna aceasta intrebare atunci cand copiii le cer cate in luna si in stele si ei le fac toate poftele. Vrea copilul sa traiasca in concubinaj (se intampla si inainte de 18 ani)? Vrea copilul sa faca nopti albe la nu stiu cate petreceri, sa counsume alcool si sa fumeze? Vrea copilul sa nu mearga la scoala si sa stea la calculator? Pai daca asa vrea copilul, asa se face.
Dar cand vine vorba de religie, de icoane in clasa, de post, de mers la biserica, atunci nu, ne impunem punctul de vedere, ca avem copii mici si prosti care nu stiu sa discearna. Rusine!

nu amesteca lucrurile.

nu zice nimeni să nu îți înveți copilul să fie bun creștin. dar acasă, sau la biserică.

și nu! nu îmi este rușine de ce am spus. denaturezi.

Dumitru73 26.01.2013 18:09:44

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 498319)
Nimeni nu poate sustine ca prezenta icoanei e nociva pentru elevi, nici ca aceasta “agreseaza vizual”, din moment ce e expusa pe un perete impanzit cu alte imagini, fiind o prezenta discreta, deci totul se rezuma la principiu si orgoliu. Nu tine nimeni sa fie icoana pe perete in scoala, nici eu nu tin, dar vazand inversunarea absurda a unora si campaniile lor, faci front comun impotriva pretentiilor lor, tot din principiu.

nu am spus că icoană este nocivă.
ai fi uimită să vezi câte icoane am în casa.
moștenite de la bunica, recunosc. dar puteam să le dau jos. nu am făcut-o.

Dumitru73 26.01.2013 18:14:03

@ mihailc
am zis eu ceva de scoaterea icoanelor din biserici?!
dădeam doar o definiție scurtă a iconoclasmului.
so încercăm o diferențiere a acelei perioade față de mișcările de azi.

Dumitru73 26.01.2013 18:15:49

Citat:

În prealabil postat de EzioAuditore (Post 498324)
dpmdv sa se puna icoane oriunde se doreste, si la semafor, nu ma deranjeaza mai ales daca pentru acele persoane conteaza atat de mult si ii ajuta atunci cu atat mai mult. Sa fie peste tot. Fara numar

asta este una din problemele remarcate si de unii credincioși: manelizarea cultului icoanelor.

Dumitru73 26.01.2013 18:18:19

Citat:

În prealabil postat de N.Priceputu (Post 498327)
Sau pentru că statul laic (pentru că el face legea învățământului) nu dorește ca religia/credința să fie luată prea în serios, ci să rămână undeva la nivelul copilăriei, asociată, eventual, cu poveștile.

nu ești bine informat.
situația este exact invers.
religia se preda încă din clasele primare.

ioanna 26.01.2013 18:27:00

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 498325)
nu am spus atee, ci laică.
dar dacă umpli clase cu icoane, mai este neutră?

O icoana pe un perete nu schimba caracterul spatiului de invatamant, ce nu devine un lacas de cult, asa cum prezenta unor ghivece la fereastra nu transforma spatiul de invatamant intr-o sera, ci exprima ceva din personalitatea acelor elevi.

Mihailc 26.01.2013 18:46:05

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 498332)
@ mihailc
am zis eu ceva de scoaterea icoanelor din biserici?!
dădeam doar o definiție scurtă a iconoclasmului.
so încercăm o diferențiere a acelei perioade față de mișcările de azi.

Ai dat o "definiție" mai mult decât superficială. Termenul "iconoclasm" a primit update-uri semantice importante în cultura modernă și postmodernă, dar temele de bază rămân cele din iconoclasmul bizantin. Depinde însă în ce direcție zburdă discuția....

Ai ignorat însă partea mai importantă a replicii mele. I se poate contesta icoanei statutul de artă?
Dacă unii spun că da atunci au de muncit să demonteze niște argumente foarte puternice, după cum am schițat în mesajul anterior.

Dacă nu, atunci nu se mai pune problema scoaterii icoanelor din școli, fiindcă asta ar însemna să cenzurezi pe criterii arbitrare accesul la o formă de expresie artistică, parte din patrimoniul culturii universale.

nutucutu 26.01.2013 19:13:20

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 498304)
atat ai înțeles tu din democrație?! că este o dictatură a majoritatii?

De-ar fi dictatura majoritatii! Din pacate democratia e dictatura minoritatii. Minoritate care "lupta pentru drepturi" si care se bazeaza pe imensa majoritate indiferenta si molesita. Aceasta minoritate isi aroga din start pretentia ca indiferentii sunt de partea lor.

Legalizarea avorturilor, a casatoriilor homosexuale, dreptul la eutanasiere asistata, toate sunt lucruri castigate de niste minoritati care s-au bazat pe indiferenta majoritatii.

Dumitru73 26.01.2013 19:21:28

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 498341)
O icoana pe un perete nu schimba caracterul spatiului de invatamant, ce nu devine un lacas de cult, asa cum prezenta unor ghivece la fereastra nu transforma spatiul de invatamant intr-o sera, ci exprima ceva din personalitatea acelor elevi.

dacă nu schimba nimic, de ce vă cramponati și cereți obsesiv icoane în sălile de clasă?

Dumitru73 26.01.2013 19:27:56

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 498348)
Ai dat o "definiție" mai mult decât superficială. Termenul "iconoclasm" a primit update-uri semantice importante în cultura modernă și postmodernă, dar temele de bază rămân cele din iconoclasmul bizantin. Depinde însă în ce direcție zburdă discuția....

Ai ignorat însă partea mai importantă a replicii mele. I se poate contesta icoanei statutul de artă?
Dacă unii spun că da atunci au de muncit să demonteze niște argumente foarte puternice, după cum am schițat în mesajul anterior.

Dacă nu, atunci nu se mai pune problema scoaterii icoanelor din școli, fiindcă asta ar însemna să cenzurezi pe criterii arbitrare accesul la o formă de expresie artistică, parte din patrimoniul culturii universale.

de asta puneți icoane în clase, pentru că sunt opere de artă?!
m-ai făcut să zâmbesc :)

ioanna 26.01.2013 19:32:10

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 498370)
dacă nu schimba nimic, de ce vă cramponati și cereți obsesiv icoane în sălile de clasă?

Eu nu cer icoane in scoli, am spus sa fie lasate daca s-au pus, nu sa fie date jos. De ce spun asta? Din acelasi motiv pentru care tu, recunoscand ca icoana n-are o influenta nociva asupra elevilor, insisti totusi sa o dea jos .... din principiu.

bluester 26.01.2013 19:38:43

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 498370)
dacă nu schimba nimic, de ce vă cramponati și cereți obsesiv icoane în sălile de clasă?

Ioanna a explicat foarte bine ... insa trebuie sa cititi pana la capat :
Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 498370)
O icoana pe un perete nu schimba caracterul spatiului de invatamant, ce nu devine un lacas de cult, asa cum prezenta unor ghivece la fereastra nu transforma spatiul de invatamant intr-o sera, ci exprima ceva din personalitatea acelor elevi.


nutucutu 26.01.2013 19:44:14

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 498370)
dacă nu schimba nimic, de ce vă cramponati și cereți obsesiv icoane în sălile de clasă?

Eu doresc obsesiv pastrarea icoanelor in scoli pentru ca ele nu deranjeaza pe nimeni, cu exceptia slujitorilor celui rau. Pentru ca icoanele ii spun celui rau ca avem un Stapan, iar acesta este Stapanul Universului.Pentru ca ne ajuta sa ne amintim ce modele minunate si demne de urmat avem, mult deasupra tuturor marilor conducatori de osti, de state, sau alte personalitati despre care se invata in scoala. Pentru ca eu chiar as apela la ele, daca as mai fi eleva, iar mie mi-ar folosi.

Dumitru73 26.01.2013 20:03:45

Citat:

În prealabil postat de nutucutu (Post 498363)
De-ar fi dictatura majoritatii! Din pacate democratia e dictatura minoritatii. Minoritate care "lupta pentru drepturi" si care se bazeaza pe imensa majoritate indiferenta si molesita. Aceasta minoritate isi aroga din start pretentia ca indiferentii sunt de partea lor.

Legalizarea avorturilor, a casatoriilor homosexuale, dreptul la eutanasiere asistata, toate sunt lucruri castigate de niste minoritati care s-au bazat pe indiferenta majoritatii.

democrația se bazează pe dreptul și libertatea individului.
cu o singură excepție: libertatea ta nu trebuie să o ingradeasca pe a mea.
cu alte cuvinte, am dreptul să fac orice, atât timp cât nu te afectează.

DragosP 26.01.2013 20:06:43

Asta s-o crezi tu.


Ora este GMT +3. Ora este acum 12:46:14.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.