![]() |
Despre libertate
Putine cuvinte au devenit nu numai concepte, ci au ajuns obiecte ale emotiei, precum cuvantul "libertate". Auzim acest cuvant in fiecare zi. Dar, ce inseamna el, de fapt ? Sa fie el un lucru bun sau un lucru rau ? Termenul acesta de "libertate" are doua intelesuri, care nu sunt deloc unul si acelasi lucru.
Mai intai, libertatea poate fi inteleasa ca "a fi liber de". A fi slobod fata de o anumita constrangere. Casa mea, nefiind ipotecata, pot spune ca este "libera de sarcini". Inainte de a ma casatori, pot spune ca eram un barbat liber. Adica, puteam fie sa ma casatoresc, fie sa nu ma casatoresc. Cu cat cineva sau ceva are mai mult spatiu de miscare in potentialitatea lui, cu atat acela va fi mai liber. Dar, libertatea mai poate fi inteleasa si ca "a fi liber sa". Aici este cauza pentru care liberalismul, invatatura care ajunge la adoratia libertatii, o da in bara. Fara sa bage de seama ca a trecut de la un sens al cuvantului la celalalt, orice liberalism, desi se pretinde neutru religios, sfarseste prin a-L dusmani pe Dumnezeu. Si ajunge aici fiindca pune libertatea omului de a alege fata in fata cu libertatea lui Dumnezeu de a porunci. Aceasta este cauza pentru care liberalismul si conservatorismul sunt invataturi ireductibile: fiindca una pune accentul pe libertatea omului de a alege, cealalta pe libertatea lui Dumnezeu de a porunci. Am un cutit. Daca am un cutit, sunt mai liber decat cineva neinarmat, fiindca eu pot sa fac tot ce face acela si inca anumite lucruri pe care acela nu le poate face. Daca eu am sa folosesc cutitul spre a taia cu mai mult spor mancarea decat as putea-o face cu o sarma bunaoara, atunci libertatea de a avea un cutit este un lucru bun. Daca eu, insa, am sa folosesc cutitul spre a taia beregata vecinului care imi baga manele de vineri seara pana luni dimineata, atunci libertatea de a avea un cutit este un lucru foarte rau. Prin urmare, libertatea nu este intrinsec buna sau rea, ci eu, prin alegerile mele, dau un sens bun ori un sens rau libertatii. Dar poate fi omul pe deplin liber ? Nu, nu poate, chiar si ateii vor sesiza imediat ca nu poate, referindu-se insa numai la constrangerile naturale ale omului. Adica, la acelea care tin de marginirea lui biologica, psihologica ori sociala. De exemplu, deindata ce s-a dat o lege de reglementare a traversarilor, eu trebuie sa stau la rosu si pot traversa numai la verde: ceva din libertatea mea s-a dus. In plus, crestinii stiu si ca omul nu poate fi pe deplin liber (in sens liberal), fiindca el este prins la mijloc intre puteri mult mai mari decat el: o clipa numai daca inceteaza omul de a fi servul lui Dumnezeu, ca si devine servul Adversarului lui Dumnezeu. Marea deosebire este ca Dumnezeu imi este nu doar creator, ci si cu adevarat prieten, dorind din toata inima Lui sa imi dea "libertatea de" timp de o eternitate intreaga. In schimbul acestui lucru cerandu-mi doar sa respect libertatea Lui de a porunci, ca sa-mi fie mie bine, asadar limitandu-mi "libertatea sa" timp de cateva decenii. Dimpotriva, Adversarul procedeaza invers: el ma incurajeaza spre "libertatea sa" timp de cateva decenii, pentru ca sa ma tina o eternitate complet legat in "libertatea de". Acum intelegem de ce nu exista adevarata libertate decat in Domnul: El este singura existenta pe deplin si absolut libera, pe cand omul este relativ liber. Spunem ca omul este "relativ liber" fiindca toata libertatea lui este, de fapt, liber arbitrul, care e una dintre cele patru insusiri ce il deosebesc de animale si care i-au fost daruite de Cel Liber. Iar liber arbitrul asta inseamna: ca omul poate fie sa aleaga sa fie liber, legandu-se de Cel Liber, fie sa aleaga sa fie rob, legandu-se de maimuta lui Dumnezeu. Asta este unul dintre paradoxurile mirobolante ale crestinismului: a fi liber inseamna a fi servul lui Dumnezeu. Abia cand nu mai esti servul lui Dumnezeu ti-ai pierdut libertatea pentru veci de veci, ajungand rob Adversarului, trufiei lui, intregii lucrari a lui. Eliberat o data prin Botez, tu singur te-ai vandut pentru o iluzie de libertate. Invata, omule, sa deosebesti adevarata libertate de iluzia ei, ca sa iti fie bine in viata aceasta si in viata de veci! |
Citat:
Iar singura posibilitate de a deveni liberi este de a primi darul Său, al împărtășirii din Viața Sa, a accepta să trăim în casa Sa, pe care ne-o oferă cu toată iubirea. Și este paradoxal, într-adevăr, căci pentru a intra pe ușa ei trebuie să acceptăm niște limitări ale unei libertăți, a aceleia care ne duce spre moarte. De fapt, tocmai pentru că ne-a dăruit dintru început libertatea suntem în această situație, de a alege ce să facem cu ea. Să o folosim spre moarte, în despărțire de El, sau să I-o oferim, ca s-o primim din nou, înmulțită, infinită. |
Foarte interesant si profund subiect.
Problema libertatii este una dintre cele mai adanci si merita discutata. Pentru mine, libertatea, ca notiune filozofica, este un concept de neinteles. Fiindca daca incercam sa o patrundem cu mintea ne lovim de contradictii si paradoxuri de nedepasit. Si cu toate astea, libertatea ramane o realitate pe care o simtim, o traim, fara a o putea explica. Libertatea, ca toate realitatile fundamentale, e o taina. Si eu cred ca ea este un dar al lui Dumnezeu. Spunea parintele Galeriu : Dumnezeu da girul libertatii fiindca El e liber. Iar Petre Tutea : A fi liber inseamna a te misca in voia lui Dumnezeu. |
Prietenii dumitale, franțujii, ce părere au despre libertate?
|
Citat:
Nu condamna liberalismul. Acesta presupune libertatea de a face ce vrei atât timp cât nu aduci atingere în mod negativ proprietății aproapelui (inclusiv resursele corporale). Liberalismul este perfect compatibil cu doctrina creștin ortodoxă. De fapt, creștinismul ar evolua cel mai bine într-o societate cu adevărat liberală (țin să subliniez că ceea ce avem acum în țară și în Europa nu este un regim liberal, ci mai degrabă unul socialist). |
Vlad, asta era si parerea lui Petre Tutea.
Personal sunt de acord cu ea. |
Adica ma refer la faptul ca si Tutea credea ca cea mai compatibila cu crestinismul ar fi o societate cu adevarat liberala.
|
Citat:
Este vorba deci despre credința adevărată, iar aceasta nu doar în conținutul ei doctrinar ci mult mai mult în conținutul ei de experiență și de raportare prin ea a omului la Dumnezeu și la Hristos. Credința de fast-food nu mântuiește. Sfinții Părinți și teologii autentici ai Bisericii întotdeaua au vorbit despre credință referindu-se la fenomenul autentic al credinței. Și numai printr-o credință autentică, serioasă și tratată cu toată seriozitatea putem vorbi despre mântuire și mai ales despre nașterea din Dumnezeu. La Sfântul Chiril lucrul acesta se vede și în citatele acestea și în toată opera lui, și este în mod evident că aceasta era învățătura lui, că nașterea din Dumnezeu nu are loc fără credință, fără credința adevărată și autentică în Dumnezeu, în Hristos, etc, și nu are loc fără credința personală, adică a fiecăruia dintre noi, spre deosebire de ceea ce cred unii sau alții așa ziși ortodocși cum că nașterea din Dumnezeu ar avea loc printr-o mărturisire formală și formalistă, și mai mult făcută de alții, în numele celui botezat când nici nu știe pe ce lume trăiește. Adevărata viață în Hristos, nu una trucată, trebuie să treacă deci printr-o adevărată naștere din Dumnezeu. Însă lucrurile nu se opresc la credință. Pentru ca Hristos să ia cu adevărat chip într-un om și ca astfel acel om să poată fi cu adevărat numit un creștin, nu doar un simplu botezat oarecând, pentru ca să devină cu adevărat o persoană creștină, iar nu un individ "creștin" al societății fast-food, procesul de naștere, de înrădăcinare autentică în Hristos și în Duhul Sfânt trebuie să meargă dincolo de credință, dincolo de harul premergător și chiar dincolo de harul Botezului: trebuie să se treacă prin calea poruncilor lui Hristos, trebuie să se treacă prin calea răstignirii, a morții și a învierii în asemănarea mistică cu calea pe care Hristos Însuși a parcurs-o. După cum foarte clar spune Hristos în Evanghelia după Ioan rămânerea în cuvântul lui Hristos ne garantează cunoașterea adevărului și primirea libertății, și numai în astfel de context putem discuta despre o viață cu adevărat liberată spre Dumnezeu și în Dumnezeu, în adevăr. De aceea și spuneam că pentru o autentică naștere din Dumnezeu rămânerea în cuvântul lui Hristos este obligatorie, altfel este o naștere de fațadă, una exterioară, una care nu atinge fibrele cele mai profunde ale spiritului. Rămân și răstignirea, moartea și învierea mistică cu Hristos. Cam așa au fost și sunt tratate lucrurile prin prisma Sfintei Tradiții a Bisericii lui Hristos. Și cum Hristos vorbea despre două căi, una strâmtă pe care merg puțini la viață și una largă, și aici se poate vorbi despre două căi care ni se deschid înainte: calea regală a Sfintei Tradiții a Bisericii lui Dumnezeu, iar pe de altă parte calea tradițiilor strămoșești și a creștinismului fie de fast-food, fie de peticeală. Toată problema este ca aceia care au ales calea mai largă, tradițiile strămoșești și creștinismul de peticeală să nu pretindă că ei sunt calea regală a Tradiței Sfinte, să se țină băiețașii în limitele lor, acolo cuminți în banca lor, în spoiala lor de creștinism. "Prin acest fapt (al împroprierii firii umane, individuale și generale, de către Domnul) fiecare dintre noi avem putința de a ajunge <<personalități>> creștine, în măsura în care acceptăm ca unic subiect al firii noastre pe însuși Logosul dumnezeiesc, și în care <<persoana>> noastră este chiar aceea a Lui - în care <<nu mai sunt eu cel care trăiește, ci Hristos trăiește în mine!>> Din punct de vedere religios, cel care nu acceptă această înlocuire a propriului <<eu>>, cu acela al lui Iisus Hristos, nu a murit, ca să vieze în El - acel în Hristos al Sfântului Apostol Pavel -, și nu a primit o reală personalitate creștină și o adevărată viață, nu poate forma un <<alter Christus>>, cu propria fire omenească" (Nicolae Chițescu, teolog dogmatist ortodox) „Oricine este născut din Dumnezeu nu comite păcat, pentru că sămânța lui Dumnezeu rămâne în el și nu poate să păcătuiască pentru că este născut din Dumnezeu. În aceasta se recunosc fiii lui Dumnezeu și fiii diavolului: oricine nu săvârșește dreptatea și nu-l iubește pe fratele său nu este din Dumnezeu.” (1 Ioan 3, 9-10) |
Citat:
voia Tatălui este ca omul să se facă părtaș al Sfântului Duh, născându-se din nou la o viață neobișnuită și nouă și să fie încă de pe pământ cetățean al cerului. Domnul nostru Iisus Hristos a numit naștere de sus nașterea din nou din Duhul, înfățișând pe Duhul ca fiind ființa cea mai presus de toate și prin El făcându-ne părtași de firea dumnezeiască, făcând să rodească în noi pe Cel ce provine ființial din ea și, prin El și în El, reîntipărind în noi chipul frumuseții arhetipice și refăcându-ne spre înfierea dumnezeiască. Astfel, am fost născuți din nou spre înnoirea vieții și recreați spre înfierea dumnezeiască. Căci deoarece omul e compus, fiind combinat din două componente, adică din trupul sensibil și din sufletul înțelegător, are nevoie pentru nașterea din nou de o tămăduire îndoită, după componentele arătate. Prin Duhul se sfințește duhul omului, iar prin apă, sfințită și ea, trupul. Dar e de știut că ceea ce se naște din Duh numim duhul omului, nu pentru că se naște din Duh după fire (aceasta e cu neputință), ci în înțelesul prim și cel mai vechi, pentru că prin El a fost chemat la existență ceea ce nu era, iar în înțelesul al doilea și în mod iconomic, pentru că prin El ne refacem după chipul lui Dumnezeu, întipărindu-ne trăsăturile Sale și dând înțelegerii noastre, ca să zic așa, calitatea Lui. Cei ce prin credință au fost chemați la starea de fii ai lui Dumnezeu în Hristos sau dezbrăcat de umilința propriei lor firi și, fiind împodobiți ca într-un veșmânt strălucitor de harul Celui ce-i cinstește, urcă la demnitatea mai presus de fire. Căci nu mai sunt fii ai trupului, ci mai degrabă, născuți ai lui Dumnezeu prin har. Dar cei ce au urcat prin credința în Hristos la adopțiunea filială de către Dumnezeu nu se botează în ceva din cele create, ci în însăși Sfânta Treime, prin mijlocirea Cuvântului, Care a unit Sieși cele omenești prin trupul asumat, fiind El însuși unit prin fire cu Cel ce L-a născut, întrucât prin fire e Dumnezeu. Așa se înalță robul la starea de fiu, prin participare la Fiul adevărat, fiind chemat și înălțat la demnitatea proprie Aceluia prin fire. Pentru aceea ni se spune și suntem născuți ai lui Dumnezeu, noi, cei ce am primit prin Duhul nașterea din nou prin credință. Și așa ni se spune că ne-am născut din Dumnezeu și suntem pentru aceasta dumnezei, fiind înălțați nu numai prin har la slava cea mai presus de noi, ci și ca cei ce avem pe Dumnezeu locuind și lucrând în noi, după spusa: „Voi locui și voi umbla în ei” (Lev. 26, 12). Dumitru Stăniloae Duhul, venind în om, îl renaște în primul rând pentru că îl pune în legătură cu un Dumnezeu mai presus de legile repetate și închise ale lumii. Însăși cunoașterea lui Dumnezeu prin Duhul Sfânt îl ridică pe om din monotonia vieții în lume. A fi părtaș de firea dumnezeiască nu înseamnă a avea firea dumnezeiască. Căci a avea firea dumnezeiască înseamnă a o avea prin sine, prin naștere sau purcedere din Tatăl. A se împărtăși de ea înseamnă a avea numai puteri din ea. În acest sens „rodește” în Duhul, adică înseamnă că Duhul produce roadele Lui în om, sau puterile Duhului, unindu-se cu puterile omului, le fac pe acestea să rodească nu roade pur create, ci roade care au în ele și calități dumnezeiești. Prin aceasta omul se aseamănă în mod real cu Dumnezeu, așa cum a fost la început, arătând frumusețea dumnezeiască în sine, sau calitatea de fiu prin har al lui Dumnezeu. El a fost făcut astfel într-o asemănare cu Fiul lui Dumnezeu, printr-o unire cu El. Această calitate i-a readus-o Fiul, întrupându-Se, prin aceea că a întipărit în primul rând în Sine ca om calitatea de Fiu al lui Dumnezeu, ca s-o transmită și celor ce se unesc prin credință cu El. Sfântul Duh produce înălțarea omului, refăcând în el chipul tot mai deplin al lui Hristos. Părinții deduc din hristologie înduhovnicirea omului. Nu ne naștem din Duhul Sfânt, în sensul că ne-am însuși ființa Lui dumnezeiască, cum Se naște Fiul din Tatăl, ci în înțelesul că, după ce-am fost creați prin El, cu Duhul Fiului, după întruparea Fiului primim din nou Duhul Acestuia, ceea ce ne întipărește iarăși chipul Acestuia de fii ai Tatălui prin har. Câștigăm prin aceasta calitatea de fii iubitori ai Tatălui, simțind totodată cu bucurie iubirea Tatălui, și iubirea lui Hristos de Frate al nostru, și voința de a trăi o viață dedicată Lor, o viață curățită de egoism, de porniri inferioare, de tot ce e lipsit de delicatețe, asemenea lui Hristos. Dar prin credință se nasc din Dumnezeu, dar nu din ființa Lui, ca Fiul Cel Unul-Născut, ci din harul Lui. Căci harul îi ridică la o stare unită cu a Fiului născut din ființa Tatălui, bucurându-se de bunătățile Lui. Nu direct din Tatăl vine nașterea din Dumnezeu a oamenilor, ci prin Fiul, prin iubirea fierbinte a lor față de El, deci prin alipirea la El. Se accentuează rolul mijlocitor al Fiului în această naștere a oamenilor din Dumnezeu, ca să se arate că ei nu sunt în aceeași treaptă cu El, deși se nasc din Tatăl. Numai pentru că se alipesc de Fiul, sunt puși și ei în relația de fii ai Tatălui, împărtășindu-se de ceea ce are din Tatăl Fiul Unul-Născut, în această calitate. Dar numai după ce El a luat firea omenească și i-a transmis și acesteia calitatea filială prin Duhul de Fiu ce Se odihnea în El ca Dumnezeu, a putut da o naștere nouă, de fii ai Tatălui, și celor ce s-au unit cu El prin credință. Nu poate deveni cineva fiu al cuiva fără să se nască din el. Cei ce s-au unit cu Hristos prin credință se nasc și ei din nou ca fii ai Tatălui, asemenea Fiului, dar nu venind din nou la existență, ci modificând-o pe cea pe care o au, și deci nu născându-se din ființa Tatălui, ci primind pe Duhul Lui, Care le înnoiește firea, le-o umple de puterile firii dumnezeiești, prin participare. |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Nu întâmplător am ales să reiau anumite postări vechi, nu de alta dar unii nu învață decât prin a li se repeta mereu anumnite lucruri. Însă ceea ce prezintă Mihnea Dragomir nu reprezintă o poziție a Sfintei Tradiții a Bisericii, ci una care falsiifcă, poate fără să își dea seama, Sfânta Tradiție. Libertatea creștină este o libertate care vine prin harul lui Dumnezeu, este o libertate și o eliberare în Hristos, adică prin har. Iar după mărturia Sfintei Tradiții este vorba despre o lucrare conștientă, adică la nivel conștient, de eliberare pe care Hristos o operează asupra celui pe care îl alege sau îl cheamă în împărăția Duhului sau a libertății. Și bineînțeles este vorba despre o lucrare care are loc în Biserică, nu în afara ei. În condiții normale, sper să fac efortul să aduc mai multe mărturii ale Tradiției care să arate în modul cel mai evident că poziția lui Mihnea Dragomir este pe lângă Sfânta Tradiție a Bisericii, și că în esență este o formă de erezie (chiar și numai practică dacă ar fi) de tip neo-iudaizant, în care problema harului și a libertății este rezolvată greșit, ducând prin urmare la prescripțiile unor tratamente greșite și în esență la falsificarea Tradiției Creștine, chiar fără voie și fără conștiință. Încrâncenarea cu care unii pun accentul pe Legea lui Dumnezeu, în special în anumite condiții ale unor realități și a unui anumit tip de discurs, este în fapt exact o mărturie, pe care ei o fac fără voia lor, a propriei lor lipse de eliberare și de libertate autentică în Hristos, asemănându-se cu ereticii iudaizanți despre care ne vorbesc Epistola către Galateni și Faptele Apostolilor în încrâncenarea pentru Lege și eroarea în tratarea problemei harului, libertății și mântuirii. Sub masca bunelor intenții a obedienței și robirii față de Legea lui Dumnezeu se ascunde eroarea sau erezia de tip neo-iudaizant, fiind puși în fața unui iudaism de facto care vrea să își ia chipul de creștinism și să ne înșele cu scopul cu adevărat ne a duce într-o reală robie față de Lege și falsificare a adevăratei lucrări a Harului lui Dumnezeu. Mai mult poziția, lui Mihnea Dragomir este pe lângă, este deraiată atât față de teologia apuseană cât și față de teologia răsăriteană cu privire la problema libertății, a Legii și a Harului. Nu întâmplător nu există nici o referință la Sfintele Scripturi și nici o referință la Sfinții Părinți, adică în esență sunt niște specualții personale fără baze în Sfânta Tradiție a Bisericii și trebuie luate ca atare, chiar dacă domnul Mihnea are și anumite intenții bune; doar că intențiile bune nu sunt în mod necesar un garant al adevărului, după cum se și vede de altfel și după cum se și știe.
|
Libertatea
Problema ca la noi dupa 1990, libertatea a fost inteleasa intr-un mod gresit- nu trebuie confundata libertatea cu libertinajul!
|
Aici este vorba despre o discuție teoretică teologică, nu de una practică, a modului în care interpretează unii sau alții libertatea după evenimentele din '89. De aceea zic că este bine să nu încercăm să deturnăm discuția spre alte teme, ci să rămânem în cadrul rezonabil.
|
Citat:
|
Citat:
Totuși eu eram de părere că numele de creștin ”se scrie”(se obține) cu sânge și astfel se înscrie în versetele apostolului Ioan postate de tine, la care eu adaug: 29. Caci de dragul lui Hristos vi s'a dat voua nu numai sa credeti in El, dar si sa patimiti pentru El,(Fil1,29) Dacă mă feresc de botezul cu sânge(să pătimesc pentru El conf Fil1,29) înseamnă că ”mă laud” cu numele de creștin; până atunci nu-s cucernic, ci părelnic. 12. Prigoniti vor fi si toti cei ce voiesc sa traiasca cucernic in Hristos Iisus. (2Tim3,12) |
Ca să vedem mai mult care este poziția Tradiției Sfinte a Bisericii lui Hristos în problema libertății, spre deosebire de poziția celor lipsiți de libertate creștină și închiși în tot felul de iudaisme care pretind că ar fi creștinism, fac apel din nou la Chiril al Alexandriei, mai precis la anumite comentarii ale sale la Ioan 8, 30-36, și la notele lui Dumitru Stăniloae pe marginea textului sfântului părinte. Libertatea mai poate fi identificată și prin înfierea „dumnezeiască”, prin nașterea din Dumnezeu la o nouă viață în Hristos, ca fii ai lui Dumnezeu, dar și prin îndreptarea prin credință (prin credința în Iisus Hristos și în opera Sa mântuitoare) despre care ne vorbește atât de insistent apostolul Pavel. Nu există libertate autentică decât prin relația în Duhul cu Iisus Hristos, Acesta fiind Cel Care are puterea să dea eliberarea și Care eliberează și înfiază la propriu prin Duhul Său cel Sfânt. Prin urmare, pentru a ajunge la eliberare și la libertate, care sunt produse ale harului lui Dumnezeu, ceea ce trebuie cultivată este relația de credință cu Iisus Hristos, Mântuitorul, relația conștientă ca urmare a chemării harului lui Dumnezeu. Libertatea este starea în care Hristos prin harul Duhului ne pune, și este vorba despre libertatea față de păcat, însă din punctul meu de vedere nu este doar o libertate față de păcat, ci și față de lumesc, față de orice este în cele din urmă neduhovnicesc, pentru că trupul luptă împotriva Duhului, chiar dacă nu orice este lumesc poate fi catalogat în mod necesar ca fiind ceva păcătos. Dar Hristos a venit să rupă lanțurile robiei, și „în Hristos” este libertatea creștină, în relația autentică de credință, iubire și ascultare față de Hristos în Biserica Sa, relație în care creștinul primește îndreptarea inițială dar și puterea unei tot mai profunde îndreptări ontologice, primind puterea de la Hristos prin Duhul de a rezista păcatului, de a nu mai păcătui treptat, treptat. Libertatea de rău și libertatea spre dreptate, adevăr și iubire, aceasta este libertatea pe care Hristos o dă creștinilor în Biserică.
Este de observat din nou accentul pe care Chiril al Alexandriei îl pune pe îndreptare prin credință, iar nu pe vreo „inițiere mistică” a bebelușilor sau chiar a altora care nu au prea multe în capul lor mai mult decât niște bebeluși, atunci când vine vorba despre viața spirituală. Și acest accent este pus și de Stăniloae, care aduce niște nuanțări, niște aspecte noi, specifice teologiei sale, în notele sale comentariu. De aceea calea spre libertatea este în Harul lui Dumnezeu, în Sfintele Taine, în credința în Hristos, în relația duhovnicească directă cu Iisus Hristos, relație în care sufletul capătă efectiv la modul conștient Viața cea nouă, care eliberează de moartea păcatului și a ignoranței. De aici trebuie pornit, cu harul lui Dumnezeu, de la cultivarea relației vii, autentice cu Hristos Iisus Mântuitorul, iar nu de la o obediență oarbă, sclavagistă față de niște porunci ale unei Legi a lui Dumnezeu nedefinite. Cum spune apostolul Pavel, noi, creștinii (în măsura în care chiar suntem creștini, iar nu „de paie”) suntem sub Har, nu sub Lege, și prin urmare orice întoarcere de la Har la Lege este o cădere din Har și o întoarcere la o stare de robie și de robi. Dar Hristos a spus clar: „de azi nu mai sunteți robi, ci Îmi sunteți prieteni”. Iar prietenii, fiii au moștenire veșnică în Casa lui Dumnezeu. Asta nu înseamnă vreo sfidare a Legii, sau a poruncilor dumnezeiești, ci dimpotrivă, Harul nu doar că nu sfidează legea, ci o întărește, pentru că numai prin Harul eliberator, transformator al lui Hristos căpătăm puterea de a înfăptui faptele Legii, de a nu păcătui, de a ne construi cumva chiar prin noi înșine, sub inspirația Duhului, propria noastră libertate în conștiința adevărului. Viziunea iudaizantă propusă mai sus este una în fapt eretică și de inspirație eretică. Este aplicarea în practică a unei forme de erezie iudaizantă, în care libertatea este primită printr-un botez care nu presupune nici un angajament al credinciosului, după care acestuia i se cere în mod imperativ să împlinească niște porunci fără a parcurge calea normală a credinței, a trăirii conștiente a harului și iubirii Domnului Iisus Hristos, a unei căi de răstingire față de lume; pentru că libertatea nu poate fi obținută în afara Crucii lui Hristos, dar nici în afara crucii personale, pentru că foarte clar a spus Hristos că dacă cineva vrea să Îl urmeze, atunci să se lepede de sine, să își ia crucea și să Îl urmeze pe Hristos. Calea este deci prin urmarea sau imitarea lui Hristos, pentru că „cine zice că rămâne în El este dator și el însuși să umble așa cum a umblat El” (I Ioan 2, 6). Calea crucii, calea „răstignirii” față de păcat, calea răstignirii față de lumesc, față de mundan, față de derizoriu, față de lipsa de seriozitate, aceasta este calea spre libertate, iar nu o obediență oarbă, de tip sclavagist față de un Dumnezeu care în realitate se simte că nu este Dumnezeul-Cel-Viu al Scripturii, al Tradiției, al Bisericii, după o eliberare, mai mult sau mai puțin, însă eliberare care nu este simțită ci doar trebuie acceptată pentru că alții, „binevoitori”, vor să convingă că lanțurile și chingile lipsei lor de libertate este de fapt adevărata libertate, iar nu alta. „Căci, eu, prin Lege, am murit față de Lege, ca să trăiesc lui Dumnezeu. M-am răstignit împreună cu Hristos; și nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăiește în mine. Și viața de acum, în trup, o trăiesc în credința în Fiul lui Dumnezeu, Care m-a iubit și S-a dat pe Sine însuși pentru mine. Nu lepăd harul lui Dumnezeu; căci dacă dreptatea vine prin Lege, atunci Hristos a murit în zadar.” (Galateni 2, 19-21) „Căci în Hristos Iisus, nici tăierea împrejur nu poate ceva, nici netăierea împrejur, ci credința care este lucrătoare prin iubire.” (Galateni 5, 6) „Iar mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, și eu pentru lume! Că în Hristos Iisus nici tăierea împrejur nu este ceva, nici netăierea împrejur, ci făptura cea nouă.” (Galateni 6, 14-15) |
Citat:
LIBERTATE In crestinism, miezul profund al acestei valori este exprimat prin "saracia duhului". Duhul care nu este incarcat de obstructii in natura conceptiilor si perceptiilor este LIBER (USOR IN DUH). Cel plin de Duhul nu-l vede decat pe Dumnezeu in Toate, si ca sursa a Toate. Este LIBER de orice constrangere care vine prin "contact", "constientizare", "simtire - negativa/neutra/pozitiva", "reactivitate"--- in interactiune cu orice aspect al realitatii. Este ca un abis, ca un cer fara nori, clar si limpede, ca o intindere nesfarsita fara margini si fara timp. Nicio manifestare a realitatii nu obstructioneaza "duhul usor". Pe toate le patrunde, ca si cand nu ar exista defel / ca si cand ar fi miezul oricarui fenomen. Duhul este nascut "din nou" in Vesnicie, fara sa simta exercitarea asupra lui a niciunui fel de restrictie - spre deosebire de duhul impatimit. Duhul LIBER nu experimenteaza "Contactul" sub nicio forma, senzoriala/emotionala sau mentala. De aceea se spune ca este "pur" /"curat"/"virgin". Nu este 'atins' de nimic. Se misca/este pretutindeni desi se odihneste intr-o pace adanca, covarsitoare. |
Câteodată așa mă apucă o durere că nu avem o Sfântă Inchiziție să ne mai scutească de Păgânii ăștia care se bagă în seamă fără nici o chemare. Aș ruga administratorul acestui forum, și chiar și pe alți forumiști ortodocși, să se facă ceva împotriva valului de Păgânism promovat de tot felul de nechemați.
|
Citat:
Pur si simplu ignora aceste mesaje, Daca te vatama. Pentru tot felul de rele pe care le auzi Daca invoci Inchizitia sau Mania Lui Dumnezeu Vei ramane in cele din urma singur. Fii rabdator cu cei rataciti, Roaga-te si pentru mine. |
Ca să vedem mai mult care este poziția Tradiției Sfinte a Bisericii lui Hristos în problema libertății, spre deosebire de poziția celor lipsiți de libertate creștină și închiși în tot felul de iudaisme care pretind că ar fi creștinism, fac apel din nou la Chiril al Alexandriei, mai precis la anumite comentarii ale sale la Ioan 8, 30-36, și la notele lui Dumitru Stăniloae pe marginea textului sfântului părinte. Libertatea mai poate fi identificată și prin înfierea „dumnezeiască”, prin nașterea din Dumnezeu la o nouă viață în Hristos, ca fii ai lui Dumnezeu, dar și prin îndreptarea prin credință (prin credința în Iisus Hristos și în opera Sa mântuitoare) despre care ne vorbește atât de insistent apostolul Pavel. Nu există libertate autentică decât prin relația în Duhul cu Iisus Hristos, Acesta fiind Cel Care are puterea să dea eliberarea și Care eliberează și înfiază la propriu prin Duhul Său cel Sfânt. Prin urmare, pentru a ajunge la eliberare și la libertate, care sunt produse ale harului lui Dumnezeu, ceea ce trebuie cultivată este relația de credință cu Iisus Hristos, Mântuitorul, relația conștientă ca urmare a chemării harului lui Dumnezeu. Libertatea este starea în care Hristos prin harul Duhului ne pune, și este vorba despre libertatea față de păcat, însă din punctul meu de vedere nu este doar o libertate față de păcat, ci și față de lumesc, față de orice este în cele din urmă neduhovnicesc, pentru că trupul luptă împotriva Duhului, chiar dacă nu orice este lumesc poate fi catalogat în mod necesar ca fiind ceva păcătos. Dar Hristos a venit să rupă lanțurile robiei, și „în Hristos” este libertatea creștină, în relația autentică de credință, iubire și ascultare față de Hristos în Biserica Sa, relație în care creștinul primește îndreptarea inițială dar și puterea unei tot mai profunde îndreptări ontologice, primind puterea de la Hristos prin Duhul de a rezista păcatului, de a nu mai păcătui treptat, treptat. Libertatea de rău și libertatea spre dreptate, adevăr și iubire, aceasta este libertatea pe care Hristos o dă creștinilor în Biserică.
Este de observat din nou accentul pe care Chiril al Alexandriei îl pune pe îndreptare prin credință, iar nu pe vreo „inițiere mistică” a bebelușilor sau chiar a altora care nu au prea multe în capul lor mai mult decât niște bebeluși, atunci când vine vorba despre viața spirituală. Și acest accent este pus și de Stăniloae, care aduce niște nuanțări, niște aspecte noi, specifice teologiei sale, în notele sale comentariu. De aceea calea spre libertatea este în Harul lui Dumnezeu, în Sfintele Taine, în credința în Hristos, în relația duhovnicească directă cu Iisus Hristos, relație în care sufletul capătă efectiv la modul conștient Viața cea nouă, care eliberează de moartea păcatului și a ignoranței. De aici trebuie pornit, cu harul lui Dumnezeu, de la cultivarea relației vii, autentice cu Hristos Iisus Mântuitorul, iar nu de la o obediență oarbă, sclavagistă față de niște porunci ale unei Legi a lui Dumnezeu nedefinite. Cum spune apostolul Pavel, noi, creștinii (în măsura în care chiar suntem creștini, iar nu „de paie”) suntem sub Har, nu sub Lege, și prin urmare orice întoarcere de la Har la Lege este o cădere din Har și o întoarcere la o stare de robie și de robi. Dar Hristos a spus clar: „de azi nu mai sunteți robi, ci Îmi sunteți prieteni”. Iar prietenii, fiii au moștenire veșnică în Casa lui Dumnezeu. Asta nu înseamnă vreo sfidare a Legii, sau a poruncilor dumnezeiești, ci dimpotrivă, Harul nu doar că nu sfidează legea, ci o întărește, pentru că numai prin Harul eliberator, transformator al lui Hristos căpătăm puterea de a înfăptui faptele Legii, de a nu păcătui, de a ne construi cumva chiar prin noi înșine, sub inspirația Duhului, propria noastră libertate în conștiința adevărului. Viziunea iudaizantă propusă mai sus este una în fapt eretică și de inspirație eretică. Este aplicarea în practică a unei forme de erezie iudaizantă, în care libertatea este primită printr-un botez care nu presupune nici un angajament al credinciosului, după care acestuia i se cere în mod imperativ să împlinească niște porunci fără a parcurge calea normală a credinței, a trăirii conștiente a harului și iubirii Domnului Iisus Hristos, a unei căi de răstingire față de lume; pentru că libertatea nu poate fi obținută în afara Crucii lui Hristos, dar nici în afara crucii personale, pentru că foarte clar a spus Hristos că dacă cineva vrea să Îl urmeze, atunci să se lepede de sine, să își ia crucea și să Îl urmeze pe Hristos. Calea este deci prin urmarea sau imitarea lui Hristos, pentru că „cine zice că rămâne în El este dator și el însuși să umble așa cum a umblat El” (I Ioan 2, 6). Calea crucii, calea „răstignirii” față de păcat, calea răstignirii față de lumesc, față de mundan, față de derizoriu, față de lipsa de seriozitate, aceasta este calea spre libertate, iar nu o obediență oarbă, de tip sclavagist față de un Dumnezeu care în realitate se simte că nu este Dumnezeul-Cel-Viu al Scripturii, al Tradiției, al Bisericii, după o eliberare, mai mult sau mai puțin, însă eliberare care nu este simțită ci doar trebuie acceptată pentru că alții, „binevoitori”, vor să convingă că lanțurile și chingile lipsei lor de libertate este de fapt adevărata libertate, iar nu alta. „Căci, eu, prin Lege, am murit față de Lege, ca să trăiesc lui Dumnezeu. M-am răstignit împreună cu Hristos; și nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăiește în mine. Și viața de acum, în trup, o trăiesc în credința în Fiul lui Dumnezeu, Care m-a iubit și S-a dat pe Sine însuși pentru mine. Nu lepăd harul lui Dumnezeu; căci dacă dreptatea vine prin Lege, atunci Hristos a murit în zadar.” (Galateni 2, 19-21) „Căci în Hristos Iisus, nici tăierea împrejur nu poate ceva, nici netăierea împrejur, ci credința care este lucrătoare prin iubire.” (Galateni 5, 6) „Iar mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, și eu pentru lume! Că în Hristos Iisus nici tăierea împrejur nu este ceva, nici netăierea împrejur, ci făptura cea nouă.” (Galateni 6, 14-15) |
ce ne-am face?
ce ne-am face fara drac? adica fara cei care ne ispitesc,nu ca ei ar fi draci dar primesc indrumarea lor?Asa zicea parintele Arsenie Papacioc ,Dumnezeu sa il odihneasca cu dreptii,sa luam aminte la aceste ispite venite de la sectanti(in cazul nostru).Eu zic ca mai bine sa nu le raspundeti pentru ca nu suntem noi in stare sa le deschidem mintea.Lasati in seama Lui Dumnezeu.Doamne ajuta!
|
Citat:
|
Citat:
Il inteleg, si intr-un fel sunt de partea lui, impotriva mea. In unele cazuri, exceptionale (pentru ca trebuie sa fie inspirate de Har, nu de instinctele noastre reactive), putem apela la forme violente pentru a apara ceea ce este valoros, delicat, sfant. Rapunsul meu poate sa fie inselator. Depinde din ce unghi este privit. Insa, in general, Dumnezeu trebuie aparat cu blandete, toleranta si rugaciune pentru aproapele. Nu de sabie, nu de manie, nici de foc in priviri si in vorbe. Aceasta insa este dificil atunci cand intelesurile delicate ale inimii noastre par sa fie rasucite, terfelite, masluite, falsificate. Alte "cuvinte"/"intelesuri" sunt percepute de minte ca inamici invizibili, perfizi. Insa, cel ce are cunostinta Duhului nu se aprinde de manie, pentru ca vede ca toate sunt fum, fara nicio putere asupra sufletului. Aceasta realitate este in natura ei mincinoasa, pentru ca se infatiseaza ochilor ca fiind fara de Dumnezeu. Aceasta nu inseamna ca trebuie anihilata prin forte inchizitorii si anatemizare. Nu exista niciun om care sa nu fie ipocrit/viclean/'ratacit' (pentru ca nu suntem pe deplin stapani pe mintea noastra - prin Duhul). Numai Dumnezeu este integru. |
Citat:
După cum spune Pavel, Legea a fost o călăuză spre Hristos, dar legea nu avea putere să dea libertatea, nu avea puterea să distrugă trupul de moarte care ne apasă; numai în Hristos și în Duhul Sfânt, numai prin Hristos, prin Jertfa Lui și prin Înviere ne este cu adevărat deschisă poarta libertății în speranța căreia am fost făcuți, dar pe care nu o aveam; în sfârșit, nu mă apuc să repet tot ce am scris mai sus. Creștinul nu denigrează și nu anulează legea, chiar dacă este sub har iar nu sub lege, ci doar o pune la locul care i se cuvine, pentru că legea nu are aceeași importanță în religie pentru un talmudist ori pentru un creștin. |
Citat:
și cum îți dai seama că este inspirație divină? |
Cred că aici are dreptate florin oltean. E vorba de ceea ce numim „sfânta mânie”, pe care am cunoscut-o și la blândul Iisus, care este însăși sursa harului.
Îmi mai vine în minte și moartea năprasnică a lui Anania și a Safirei, care mințiseră Duhului Sfânt. Sau alte pedepse categorice ale păcatului, din Sfânta Scriptură sau din viețile sfinților. Însă pentru a face diferența în noi înșine între o mânie sfântă și una împătimită cred că ar trebui întâi să ne despătimim. Sau cel care dă curs acestei mânii să fie în har măcar atunci. Cred că un criteriu pentru a face diferența este că ea e nedespărțită de dragostea și de mila față de cel vinovat, lovindu-l nu spre vătămare, ci spre îndreptare. |
Omul este liber: în ce sens?
Citat:
cărui stăpân slujește: lui Dumnezeu sau lui Mamona. Acesta este miezul alegerilor omenești, dincolo de diverse văluri ale aparențelor formale și, pe temeiul acestei alegeri, ale cărei sensuri și implicații au fost nuanțate de Hristos prin toată Lucrarea Lui pe pământ, proces care se continuă permanent în Biserică de la începuturi până azi, se petrece și Judecata. "Facă-se voia ta" este, pe scurt, răspunsul Domnului la Judecată. Care voie? Aceea, pe care ai ales-o și ai cultivat-o în decursul întregii tale vieți, la răscrucea faptelor văzute și nevăzute - Dumnezeu sau Mamona, asta-i tot, iar Biserica este mediul în care învățăm și reușim să alegem bineplăcut Domnului, spre mântuirea noastră. Așa înțeleg și cred că stau lucrurile. |
Citat:
Sau poate vezi o diferență între "libertatea deplină" și "libertatea autentică"...? Apoi cum vine zdrobirea morții ȘI învierea în Hristos și în Duhul? Sunt lucruri diferite, cu puteri și mijloace diferite? Poți să reformulezi spre mai bună înțelegere, te rog? Ceva mai simplu, ca pentru omul din popor (cazul meu), dacă se poate... |
Citat:
În ce sens putem spune așa? |
Cred că problema apare de la felul în care e scrisă fraza, dar zic că am citit și interpretat corect, și anume că faptul că omul are liber arbitru ca să aleagă nu înseamnă în mod necesar și că are libertate (adică e liber), sau libertate autentică. Libertatea autentică înseamnă acea libertate care alege numai binele, care nu mai alege răul, fiind deci asemenea cu libertatea desăvârșită a lui Dumnezeu, care este Iubire, Lumină și întru care nu este întuneric și nici posibilitatea întunericului și a răului.
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 20:37:06. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.