![]() |
Intrebare despre revelatie
In biserica ortodoxa , dupa moarte sfantului Ioan Damaschin s-a intrerupt si revelatia lui Dumnezeu? Sau mai exact biserica mai accepta revelatii ale Duhului Sfant prin alte persoane pana in ziua de azi?
|
Citat:
Revelatia, definita ca "descoperire facuta de Dumnezeu in materie inaccesibila oamenilor" s-a incheiat odata cu moartea ultimului dintre cei 12 apostoli, care a fost Sf Ioan. Este vorba de Sf Ioan Evanghelistul (probabil acelasi cu Ioan Teologul) si nu de Sf Ioan Damaschin, care a trait in trup la un timp considerabil ulterior. Ceea ce a fost dupa aceea si ceea ce este si in ziua de azi in materie de revelatie numim "revelatie particulara". Cu alte cuvinte, nu sunt posibile descoperiri de dogme noi, dar este posibil ca Dumnezeu, care conduce poporul Sau si intreaga creatie, sa descopere oamenilor lucruri in materii particulare, indeosebi semnificatia unor evenimente trecute sau producerea unor evenimente viitoare (proorociri). De aceea, primul criteriu luat in calcul de Dicasterul care se ocupa de miracole (acelasi care se ocupa de sfinti) in fata unui dosar de omologare a unui miracol acesta este: "cutare descoperire particulara este ea concordanta cu revelatia generala ?" |
Citat:
O singura intrebare : Credeti ca a doua venire a lui Cristos, va fi o revelatie atat de mare incat va bulversa, sau mai bine zis va da peste cap orice idee despre ce inseamna viata, despre ideologizarea si dogmatizarea Lui Dumnezeu, si nu in ultimul rand raspunsul la intrebarea cine suntem de unde venim si incotro ne indreptam? Ioan I 3 : "2. Iubiților, acum suntem fii ai lui Dumnezeu și ce vom fi nu s-a arătat până acum. Știm că dacă El Se va arăta, noi vom fi asemenea Lui, fiindcă Îl vom vedea cum este." Pavel I Corinteni 13: " 9. Pentru că în parte cunoaștem și în parte proorocim. 10. Dar când va veni ceea ce e desăvârșit, atunci ceea ce este în parte se va desființa. 11. Când eram copil, vorbeam ca un copil, simțeam ca un copil; judecam ca un copil; dar când m-am făcut bărbat, am lepădat cele ale copilului. 12. Căci vedem acum ca prin oglindă, în ghicitură, iar atunci, față către față; acum cunosc în parte, dar atunci voi cunoaște pe deplin, precum am fost cunoscut și eu." |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Sau si mai grav. Omul sa vada ca adevarul este acela pe care-l intuia dar pe care nu a avut curaj sa-l marturiseasca. |
Citat:
"11. Când eram copil, vorbeam ca un copil, simțeam ca un copil; judecam ca un copil; dar când m-am făcut bărbat, am lepădat cele ale copilului." |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Nu prea inteleg ce acceptiune acorzi termenului de Revelatie.
Eu cred ca Pavel, de pilda, continua (participarea la opera fiintei si Fiintei numita) Revelatia. Mai cred ca intreaga Traditie a Bisericii face aceasta. Cum altfel ar mai fi Traditia in perpetua germinatie si innoire? Sa innoiasca, ce anume? Si, mai ales, pe cine? Iarasi rupem Revelatia de persoane si Persoana?..... O facem document galbejit si aruncat pe-o masa?... Document sec de seminar? Curs de faculta? E devenire crestina intru Fiinta, frate!... Rampa de lansare pentru visul pamantului catre Cer. Nu e raport, nu e document, nu-i o poveste incheiata ci este roman-fluviu, roman-total, aflat in plina redactare. La care, poate, vei fi fiind si fratia-voastra colaboratore, macar cu un cuvant micut, cu vreun suspin... Imi pare cu totul imposibil ca Dragostea lui Dumnezeu sa inceteze a-si mai reinnoi continuturile si formele!... Chiar si "contractul"! (nu simti cum Domnul, etern parinte-bun si vesnic-iubitor, reinnoieste contractul Lui cu noi, muritorii si pacatosii? Nu-L simti cum face nesfarsite concesii, mereu, tainuind parca articol peste articol si reintregind altele, mereu, intretesind lacrima dragostei printre genele ochilor nostri miopi, printre ifosele respirarilor noastre tuberculoase?) Au oare nu resimti cum Domnul negociaza dumnezeieste cu noi si pentru noi?........ Daca prin Revelatie numesti Decalogul, Profetiile, Predica de pe Munte si celelalte momente sfinte ale Lucrarii mantuitoare a Domnului, atunci sunt inclinat sa capat un oarecare acord. Ca vad ca le vezi drept texte, vai (vechea noastra disputa privind conceptul de "invatatura", fie ea si "dreapta")... Nicidecum relatie vie, of. Nicidecum aventura existentiala si ontologica in care risca ambii parteneri... Biserica, insa, nu este un depozit inchis al Revelatiei, nu e un sertar cu cheita ascunsa in buzunarul vreunui sfant, oricare ar fi el, chiar Apostol, ci un cuibar germinativ necontenit, in vecii vecilor. Un foc reinnoit si mereu potolit (bland, care izvoraste bland) al Dragostei. Asa incat, o baba surda din Biserica imi pare partasa la noi, minunate si de nespus lumini in statu nascendi ale Revelatiei. |
Citat:
Un articol lamuritor: Revelația divină. Scriptura și Tradiția. Raportul dintre ele - Ierom. Petru Pruteanu |
Minunat articolul, multumesc sora!
Personal, ma ingrozesc sa imi imaginez ca intre Dumnezeu si om, fiecare om, Revelatia s-a incheiat odata cu ultimul cuvant scris de Apostolul Ioan. Ar insemna ca, printr-o scrisoare de adio, Domnul S-a retras dincolo de lume, intr-un turn de fildes. A spus ce a avut de spus apoi s-a retras... Si de atunci tacere sau, ma rog, eterna noastra galceava. In fine, foarte bun textul oferit. Largeste si aprofundeaza semnificatia termenului Revelatie, precum nadajduiam...:) Doamne ajuta! |
Fragment
Cel putin acest fragment merita cu prisosinta a fi cercetat:
Sfânta Tradiție (Predanie[17]), ca mediu de revelare a lui Dumnezeu în Biserică exprimă în primul rând învățătura Mântuitorului și a Sfinților Apostoli care nu a fost scrisă de ei înșiși, ci a fost transmisă prin viu grai (Ioan 20:30-31; Filip. 4:9; II Tes. 2:15 și 3:6; II Tim. 1:13 și 2:2; II Ioan 12 și III Ioan 13-14). Ea mai exprimă lucrarea de dezvoltare și transmitere corectă a învățăturii Sfinților Apostoli și a urmașilor lor, dar și viața continuă a Bisericii în Duhul Sfânt. De aceea, în Sfânta Tradiție putem deosebi două aspecte: unul statornic (static) care se referă la fondul Tradiției apostolice nesupuse schimbării; și altul dinamic prin care înțelegem dezvoltarea și concretizarea continuă a Învățăturii Bisericii, după nevoile interne și externe ale ei în diverse epoci istorice, dar profund ancorată și fidelă Tradiției apostolice scrise și nescrise. Aspectul static al Tradiției este delimitat în timp, începând în momentul Cinzecimii și terminându-se cu momentul morții ultimului Apostol. Aspectul dinamic al Tradiției nu va avea sfârșit niciodată întrucât Biserica trebuie permanent să răspundă nevoilor ei misionare și apologetice care se schimbă în timp și în spațiu, dar aceste elaborări ulterioare ale Bisericii sunt valabile doar dacă sunt acceptate unanim și nu sunt respinse în decursul timpului de Biserică.[18] Orice element nou trebuie să fie în deplin acord cu Sfânta Scriptură și cu Tradiția Bisericii care a fost văzută de unii ca un filtru prin care trece doar ceea ce este de folos Ei, sub călăuza directă a Duhului Sfânt. |
Citat:
... ce spune dl. Mihnea Dragomir Citat:
Acum daca dvs. sunteti multumit de revelatia din biserica si traditie atunci nu trebuie sa aveti un dialog cu mine ci pur si simplu trebuie sa va relaxati si inima se descurca cu restu' ps nu sunt catolic deci nu are leg. cu denominatiunea. |
Citat:
Cand stabiliti adevarul pe baza caruia discerneti, de ce tineti cont? Puteti face abstractie de eventualele antipatii care tin strict de firea dvs si pot influenta asa zisul adevar al dvs stabilit? "Observații generale privind acest subiect Începând cu Dogmatica Sf. Ioan Damaschin (care pe nedrept este uitată în ultima vreme), majoritatea tratatelor de Dogmatică și Catehisme (culmea, chiar și al Sf. Petru Movilă) nu conțin o astfel de temă despre "Revelație". Iar dacă o conțin, nici pomină de împărțirea romano-catolică destul de târzie în "revelație naturală" și "revelație supranaturală" – înseși noțiunile fiind străine Teologiei Ortodoxe. Am mai observat că doar câteva manuale românești din tot spațiul ortodox, conțin și "consfințesc" aceste noțiuni. Din păcate, și admirabilul pr. prof. Dumitru Stăniloae menține aceeași împărțire, chiar dacă ( – și asta e partea bună a lucrurilor) îmbogățește schemele scolastice cu mai mult duh ortodox. În acest sens, Stăniloae face un salt mare, dar nu depășește problema. Nici nu avea cum, dacă ne uităm atent ce surse folosește cel mai mult… Ne-am bucurat însă foarte mult că în primul volum al Dogmaticii lui Nikos Matsoukas, intitulat "Introducere în gnoseologia teologică"[1], există un adevărat tratat pe marginea acestei probleme în care se demonstrează clar netemeinicia unei astfel de împărțiri și originea ei în polemica catolico-protestantă neterminată nici astăzi. În cele din urmă, văzând că chiar și rușii, care în ultima vreme au cochetat destul de mult cu "teologia" romano-catolică, tot nu au o astfel de împărțire, am hotărât ca și noi să renunțăm la ea. Bineînțeles, lipsa acestor împărțiri nu suprimă și conținutul de idei care de obicei se predă la această temă, numai că el va fi altfel strucurat și va privit prin prisma Tradiției Ortodoxe. Buni călăuzitori ne vor fi Sf. Ioan Damaschin, dar mai ales Sf. Maxim Mărturisitorul. Însuși cuvântul "revelație" îl vom înlocui adesea cu românescul "descoperire – descoperire dumnezeiască", iar unde a fost cazul, vom folosi și grecescul "apokálipsis" (dar bineînțeles, în sensul lui originar, și nu în cel atribuit în prezent )." |
"Tot la aceste observații generale trebuie să menționăm și faptul că descoperirea dumnezeiească și cunoașterea omenească fac parte din același proces de întâlnire și stabilire a comuniunii noastre cu Dumnezeu, numai că prima pornește de la Dumnezeu și vine spre om, iar a doua reprezintă efortul și îndreptarea omului spre Dumnezeu. Deci e vorba de deschiderea persoanelor una spre alta, a iubirii lor. De aceea este absolut normal ca, ceea ce vom numi noi căi ale descoperirii dumnezeiești să fie în același timp și căi ale cunoașterii lui Dumnezeu de către om. Și una și alta presupun și implică un efort și o curăție duhovnicească a omului, precum și răspunsul afirmativ la chemarea sau, putem spune chiar, provocarea lui Dumnezeu. Totuși, din cauza că Revelația și Teognosia (cunoașterea lui Dumnezeu) sunt capitole destul de vaste, le vom dezvolta pe rând, în capitole separate. Trebuie însă ca tot timpul să ținem cont de lăgătura dintre ele." din articolul mentionat
|
Aceasta idee cum ca Dumnezeu est retras "intr-un turn de fildes" si ca revelatia s-ar fi incheiat apare in special in catolicism.
Biserica catolica fiind lipsita de Duhul sfant oamenii ei au ajuns sa isi formeze unul pe baza imaginatiei. Din imaginatie apar inclusiv simtiri. Cine a simtit harul Duhului Sfant poate simti prezenta lui intr-o manastire ortodoxa sau Biserica ortodoxa dupa cum poate simti lipsa lui intr-o biserica catolica. Adevaratul simtamant ce apare in biserica catolica este acela de muzeu care mai pastreaza doar ziduri din ceva ce candva a fost un locas plin de har. Asta este biserica catolica, cu tristete, o biserica fara har. |
Citat:
|
Citat:
Ceea ce e tragic insa este ca sunt oameni care cred ca nu au nici paie nici barne, iar alti oameni au barne si cred ca au paie. Cat despre cei care au paie si cred ca au barne e bine de iinvatat de la ei totusi ca e o dovada de smerenie. Inca oameni care sa nu aiba nici paie nici barne nu am prea auzit. Dvs ce credeti? exista oameni care sa nu aiba nici paie nici barne? si o alta intrebare: cine poate aprecia daca este pai sau barna ce se afla in ochiul semenilor? noi astia cu paie si barne care habar nu avem de noi insine daca avem paie sau barne, putem? |
Citat:
Citat:
|
Despre ieromonahul doctor in teologie care a scris acest studiu despre revelatie, eu cred ca nu are paie sau barne, dar daca totusi are eu zic ca e un pai micut, comparativ cu noi astia pacatosi si cu barne mari.
|
Citat:
|
Citat:
"Temeiurile Revelației Dumnezeu a creat și susține lumea din dragoste pentru om. De aceea, Dumnezeu pe care (în ființa Sa) nimeni nu L-a văzut vreodată (Ioan 1:18), nu rămâne totuși pe deplin tăinuit și ascuns, ci se arată și se descoperă omului într-un mod deosebit, tainic. Această descoperire a lui Dumnezeu se mai numește revelație (αποκαλυψις; revelatio; откровение). Revelația dumnezeiască este deci descoperirea lui Dumnezeu–Iubire și a lucrării Lui. Această descoperire se face ființelor raționale, adică oamenilor, capabili și însetați de ea. Primul act de revelație sau prima arătare a lui Dumnezeu s-a realizat prin crearea lumii și a omului care încă de la început vorbea cu Dumnezeu, iar Dumnezeu i se arăta ca iubire, lumină și viață. De aceea, omul fără revelație nici nu poate trăi pentru că viața, atât cea biologică, dar mai ales cea teologică nu este posibilă fără Dumnezeu care este „Domnul ce S-a arătat nouă” și spre care omul este făcut să se îndrepte (orienteze). Astfel, în Doxologia Utreniei noi slăvim pe Dumnezeu spunând (la persoana II-a): „Că la Tine este izvorul Vieții, întru Lumina Ta vom vedea Lumina;” apoi adăugăm: „Tinde mila Ta celor ce Te cunosc pe Tine”. Interesantă este legătura între viață-lumină-cunoaștere deasupra cărora este mila, harul și iubirea lui Dumnezeu ce se revarsă continuu, ca dintr-un izvor asupra omului. Omul trebuie doar să se întoarcă spre Dumnezeu pentru a primi iubirea Lui. Omul este o oglindă a lui Dumnezeu. Dumnezeu se oglindește, se arată și se vede în om, iar omul rămâne om, atâta timp cât rămâne orientat spre Dumnezeu. Chipul din oglindă dispare dacă obiectul sau subiectul oglindit nu mai stă în fața oglinzii sau dacă oglinda se murdărește și se întunecă; așa se întâmplă și cu omul. Însuși termenul de om (αν-θρωπος) înseamnă „cel orientat spre cer, cel ce se uită în sus”. Deci omul este creat pentru a primi revelația, pentru a vedea și a vorbi cu Dumnezeu, pentru a primi darul Lui, iar „toată darea cea bună și tot darul desăvârșit de sus este, pogorând de la Părintele luminilor” (Iacov 1:17). Tradiția patristică vobește despre două căi prin care Dumnezeu ni se descoperă: I. Ο descoperire a lui Dumnezeu în și prin creație în urma căreia omul, văzând frumusețea și armonia creaturilor, Îl cunoaște pe Dumnezeu și-L laudă. Foarte sugestive în acest sens sunt textele de la Ps. 18:1-4; II Macab. 7:28 și mai ales Rom. 1:20; și II. O descoperire a lui Dumnezeu în istorie, înțelegând prin aceasta toate descoperirile lui Dumnezeu (teofaniile) din istorie, care au avut loc "în multe rânduri și în multe chipuri… iar mai pe urmă, prin Fiul Său" – Iisus Hristos (Cf. Evrei 1:1-2)" |
Citat:
imi puteti spune ce legatura are lacasul cu cireada de vite? Imi puteti spune pe cine totusi doriti sa jigniti? Mi se pare mie sau va referiti ca lacas la biserica ortodoxa si ca cireada la crestinii ortodocsi? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Dar cu barnele din ochiul oamenilor cine construieste ceva? Imi spuneti va rog? Eu ma gandesc cu mintea mea pacatoasa ca numai cei care se uita la paiele si barnele altora sunt in stare sa isi imagineze niscaiva grajduri si vite, ca ceva bun hranim si construim numai cu paiele si cu barnele din proprii ochi. Le vedem si incercam sa le scoatem. Cu paiul scos hranim smerenia si cu barna scoasa construim pocainta. Insa cand nu le vedem la noi insine atunci ne uitam la ale altora. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Intr-un fel revelatia continua e o conceptie pe care o au catolicii, care folosesc acest lucru ca sa adopte noi dogme. Desi nici la ei nu e chiar asa, pentru ca spun ca acele dogme isi au corespondentul in invatatura anterioara, revelata. In ortodoxie aceasta conceptie e folosita de teologii post-patristici, care spun ca acum e o mai buna intelegere a invataturii, chiar ca scrierile sfintilor sunt oarecum depasite si ei inteleg mai bine. Spun acestea din considerente ecumeniste, ca sa adapteze invatatura ortodoxa la invataturile altor culte, pentru a se realiza o unire. Incearca de fapt sa schimbe invatatura ortodoxa, unii din ei ajungand chiar sa spuna erezii (era un teolog cred ca din Franta care spunea ca ortodocsii ar trebui sa accepte Filioque, pentru a se uni cu catolicii), iar altii chiar sa se converteasca la alt cult (de exemplu Cristian Badilita). In partea din articol in care parintele spune de revelarea adevarului: "În această fază, mai ales prin Sf. Scriptură, Sf. Tradiție și Sf. Liturghie, Dumnezeu ni Se descoperă plenar, căci descoperirea dumnezeiască adusă prin Hristos este una desăvârșită și singura mântuitoare. Ei nu-i lipsește nimic și chiar dacă va fi trăită mai intens în meta-istorie, adică în Împărăția lui Dumnezeu, acolo Dumnezeu nu ne va descoperi ceva esențial nou, căci așa cum spunea și părintele prof. D. Stăniloae, descoperirea dumnezeiască s-a încheiat în persoana Mântuitorului Hristos." Mai jos scrie de lucrarea acestei revelatii in Biserica (la care te referi tu si d-na Dobrin): " Această revelație încheiată, continuă totuși să lucreze prin Duhul Sfânt în Biserică, iar dialogul viu al Bisericii cu Hristos se poartă în principal prin Sfânta Scriptură, Sfânta Tradiție și Sfintele Taine. Prin acestea trei căi, Hristos continuă să ne vorbească și să ni Se descopere." Si o sinteza a ce am spus eu si ce spuneti voi, citat din acelasi articol: "Tradiția Bisericii este dinamică și ea nu vrea să propună adevăruri noi de credință, ci să contribuie la explicarea și trăirea adevărului, dat odată și pentru totdeauna (Iuda 3)." |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Daca este ca o lauda nu o primesc ca nu o merit, ca fara Dumnezeu nimic bun nu putem face (deci si in acest caz eu practic nu am invins nimic) daca este ca o ocara multumesc atunci, ca o merit, sa ma invat minte sa ma smeresc si sa nu mai fac polemici pe forum cu oamenii. |
Citat:
Dumneavoastra doriti sa puneti patrimoniu, eu nu ma opun puteti sa o faceti. |
Citat:
Iar eu am dorit totusi sa fiti bine informat si am venit cu un studiu care cred eu ca este foarte lamuritor mai ales ca este facut de o autoritate in domeniu. Am crezut ca sunteti cu adevarat interesat de revelatia dumnezeiasca. Insa dvs ce ati facut? ati incercat sa puneti in contradictie doua pareri ortodoxe care aparent erau contrare dar de fapt se completau. Deci acest thread are 2 pagini despre revelatie si 3 pagini de polemica, polemica care a inceput in clipa cand am afirmat ca in biserica catolica nu este har. (cand am scris asta am stiut ce va urma - insa vroiam sa vad exact din partea cui). Si tineti cont ca este citit de destul de multi oameni. Eu ca ortodoxa nu pot lasa ca acesti oameni care citesc sa ramana cu ideea ca e de preferat expunerea catolica in locul celei orotdoxe fara sa fie bine informati despre acest subiect. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 02:35:20. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.