![]() |
Gandurile trudei si nadejdii
Deoarece în ultimul an m-am bucurat de postarea pe forum a unor fragmente din cărțile atribuite Sfântului Teofan Zăvorâtul (culegere de scrisori prin care sfântul se adresa credincioșilor), mă alătur lui Cristiboss și lui Cătălin2 în culegerea de fragmente din opera acestui sfânt. Le consider cuvinte de mare folos pentru omul care se aventurează pe marea lucrării interioare. Voi transcrie cu bucurie, prin Mila Domnului, câteva rânduri zilnic. (Sper că mi se vor alătura și alți forumiști.) Domnul să ni le facă folositoare tuturor!
1. Când cel ce s-a întors pe calea pocăinței începe să lucreze asupra sa, atunci, vazînd cum totul parcă îi scapă din mâini din pricina gravei slăbiri a puterilor și a împotrivirii vechilor năravuri, acesta va rosti, fără voie: "Doamne, Atotțiitorule, mântuiește-mă!" 2. Există un gând al stăpânirii întregii lumi. Uitînd de sine, sufletul începe să reconstruiască și să schimbe (cu mintea) totul în lume, după bunul său plac - lucruri, oameni, întâmplări. Vrajmașul îl așază într-un fotoliu și face din el o maimuță a cârmuirii mondiale. Poate fi ceva mai caraghios decât această pocitanie? 3. Domnul este pe Cruce. Treci, cu mintea, alături de El și gândește-te cu ce fel de ochi te-ar privi El de pe Cruce. Rămâi mai mult în această cugetare și conștiința îți va lămuri totul. Exemple de notare a gândurilor bune, fragment din lucrarea "Viața lăuntrică", autor Sfantul Teofan Zavorâtul. |
4. ... de obicei, Duhul Sfânt nu-Și arată prea repede lăstarii harului Său,
din grija ca nu cumva omul să nu mănânce din ochi această roadă. 5. Un om care activează în sfera sufletului - un om de știință, practicant într-o disciplină oarecare, sau un pictor - aduce tot ce este dumnezeiesc în jertfa activității sale, amînînd mereu tocmai rugăciunea, cugetarea la Dumnezeu, faptele de evlavie și astfel își reazămă nădejdea pe faptele și pe puterile sale. |
Ma alatur cu invataturi pe aceeasi tema din Isaac Sirul, a carui invatatura s-a lipit de sufletul meu, cel mai mult.
Cuvânt al 22-lea Pentru chipurile nădejdii celii spre Dumnezeu si cui i să cuvine a nădăjdui spre Dumnezeu și cine iaste cela ce cu nebunie și cu nepriceapere are nădeajdea. I parte Să face nădejdea spre Dumnezeu prin credința inimii, carea iaste bună și cu socoteală și cu cunoștință iaste. Și să face alta, schimbată, și din fărădeleage fiind, carea iaste mincinoasă. Omul carele nu face nicidecum purtare de grijă de lucrurile ceale stricăcioase, ci pre sineși cu totul s-au afierosit Domnului noaptea și ziua, de nimic lumesc grijindu-să pentru multă sărguința lui cea spre faptele bune și toată îndeletnicirea lui întru ceale Dumnezeești avându-o și pentru aceasta nu poartă grijă de a-și găti luiși hrane și îmbrăcăminte și gătire de loc a sălășluirii trupului și toate cealelate, acesta bine și cu cunoștință nădăjduiaște spre Domnul. [...] Căci, când așa ne așezăm, lumea ca o roabă toate ni le va găti noao și ca unor stăpâni să va supune [...] și voii noastre nu să va împotrivi. ... II parte Iară omul cel ce cu totul își are inima îngropată întru ceale pământești și de-a pururea împreună cu șarpele mănâncă pământ și nicidecum nu să grijeaște de ceale ce sunt bineplăcute lui Dumnezeu, ci întru toate ceale trupești chinuit iaste și slăbănogit și deșărt de toată fapta bună, [...] unul ca acesta, cu adevărat, pentru o trândăvie și deșărtăciune ca aceasta căzut iaste din bunătate. Si uneori, când ar fi strâmtorat despre oarecarea lipsire sau moarte, sau necăjit ar fi despre rodirea neleagiuirilor lui și va zice cumva așa: "Că voiu nădăjdui spre Dumnezeu și fără de grijă mă va face pre mine și răsuflare îmi va da mie". Nebune! Până în ceasul de acum nu țe-ai adus aminte de Dumnezeu, ci îl ocăriai pre El cu fărădeleagea faptelor tale și numele Lui, pentru tine, să huliia precum este scris (Rom. 2:24), iar acum cutezi a zice prin toată gura: "spre dânsul voiu nădăjdui și el îmi va ajuta mie și purtare de grijă pentru mine va face"? Bine au zis Dumnezeu prin proorocul ... <<În fieștecarea zi Mă caută pre Mine și voesc a afla căile Meale, ca unii ce fac dreptate>> p.s. Diferența dintre mine și c. Isaac Sirul este că eu mă socotesc potrivit pentru prima categorie, iar el se socotea pe sine în cea de-a doua. |
Daca bunul nostru prieten si frate Leonte, a amintit de acest Sfant , trebuie aratat ca pentru Sfantul Isaac Sirul, omul este chipul vazut al lui Dumnezeu: "Tu esti cu adevarat dupa chipul si dupa asemanarea Lui", prin harul Tainelor si efortul ascetic "naste tainic in suflet un chip dumnezeiesc potrivit cu lumina veacului viitor". La asemanarea cu Dumnezeu omul ajunge prin implinirea si lucrarea virtutilor: "Urmareste milostenia, care atunci cand se va afla inlauntrul tau, ia in tine chipul acelei sfinte Frumuseti cu care te-ai facut asemenea".
Smerenia este "haina lui Dumnezeu", "caci Cuvantul intrupandu-Se, pe aceasta a imbracat-o si ne-a vorbit noua prin ea in trupul nostru. Si tot cel ce a imbracat-o pe ea, s-a facut cu adevarat asemenea Celui ce s-a pogorat de la inaltimea Lui si a ascuns puterea maririi Lui in smerita cugetare". Prin contemplatia lui Dumnezeu in lumina, "sufletul se face asemenea dumnezeirii prin unire neinteleasa si se lumineaza de raza luminii celei inalte". Cel plin de iubire si smerenie "cand se ridica la rugaciune vede in sufletul lui lumina Sfantului Duh si salta de fulgerarile luminii si se bucura de vederea slavei ei si de schimbarea sufletului dupa asemanarea acelei lumini". Omul poate ajunge astfel sa fie inca de pe pamant "oglinda cereasca", asemenea ingerilor, in care se reflecta si transpare lumina divina necreata. In antropologia Sfantului Isaac Sirul, omul trup si suflet, are un rol si un loc central in creatie si istorie. In om se uneste si "se impaca cerul si pamantul" pe altarul inimii. "Suntem biserica a lui Dumnezeu (I Cor. 3, 16), zice Sfantul Isaac, sa curatim deci biserica Lui precum curat este si El, ca sa doreasca sa se salasluiasca in ea. Sa o sfintim, precum si El este sfant si sa o impodobim cu toate faptele bune si cinstite. Sa o tamaiem cu tamaia odihnirii voii lui prin rugaciune curata si din inima... si asa va umbri in suflet norul slavei Lui si va straluci lumina maririi Lui inlauntrul inimii". |
Truda in rugaciune , dupa mine cea mai frumoasa truda !
Pentru Sfantul Isaac lacrimile sunt rodul si expresia rugaciunii, inceputul renasterii duhovnicesti si semnul cercetarii harului Duhului Sfant: "Cand incepe harul sa-ti deschida ochii pentru a simti cu adevarat vederea lucrurilor, indata incep ochii tai sa verse siroaie de lacrimi incat de multe ori iti spala si obrajii tai cu multimea lor". Exista un har sau un dar al lacrimilor, legat de fericirea a doua (Matei 5, 4) o faptuire sau lucrare ascunsa a monahului: "toti sfintii au plecat plangand din viata aceasta. Si daca sfintii plangeau si ochii lor erau plini pururea de lacrimi, pana ce plecau din viata aceasta, cine nu va plange? Mangaierea calugarului se naste din plans". Lacrimile scot inima din impietrire si patimi, deschizand-o harului milei lui Dumnezeu. Lacrimile sunt sudorile mintii si inimii sufletului-mireasa, in cautarea indurerata si chiar insangerata a Mirelui-Hristos. Sunt lacrimi de durere, care usuca trapul si ard, si lacrimi de bucurie si iubire, care infrumuseteaza fata trupului si curg nesilit de la sine, pana cand "Dumnezeu va sterge orice lacrima din ochii rugatorilor" (cf. Apoc. 21, 4). Scopul rugaciunii obisnuite, de cerere, multumire si lauda, este "rugaciunea curata" neincetata, ca stare sau atitudine rugatoare in care are loc contemplarea sau vederea, numindu-se rugaciune duhovniceasca, cand sufletul este coplesit de lucrarea Sfantului Duh. Dar "numai unul din zeci de mii de oameni se invredniceste de ea, caci este o taina a starii vietii viitoare", cand cuvintele si gandurile tac si mintea contempla in tacere; e ceasul vesnic al inchinarii in duh si adevar (Ioan 4, 23-24), care incepe fara sa se mai sfarseasca.
Legat de rugaciune, Sfantul Isaac ne prezinta tacerea si linistea ca sinonime, componente si nuante ale acesteia. Vietuirea in liniste si tacere pregateste si desavarseste rugaciunea. Sfantul Isaac exemplifica prin Ava Arsenie, a carui tacere a ajuns pilduitoare. "Linistea este o fapta ingereasca", e inceputul curatirii sufletului (dupa Sfantul Vasile cel Mare, citat de Sfantul Isaac), este potolirea furtunilor si valurilor potrivnice de pe Tiberiada sufletului, iar tacerea ce urmeaza rugaciunii "este taina veacului viitor", deoarece cuvintele si vorbirea apartin lumii acesteia, ca mijloace de comunicare. Tacerea celor curati e rugaciune. Ei tac prin cuvinte si vorbesc prin ganduri luminoase care sunt "miscari dumnezeiesti" in minte. Sfantul Isaac spune ca "miscarile inimii si cugetarii curate, sunt glasuri blande in care ea canta in chip ascuns Celui ascuns". |
Cate ceva despre virtuti , tot Sfantul Isaac !
"Frica de Dumnezeu este inceputul virtutii", spune Sfantul Isaac la inceputul Cuvintelor sale. Virtutea este "sanatatea sufletului", iar implinirea virtutilor prin nevointa este "maica sfinteniei". Virtutile se nasc unele din altele formand trepte spirituale. Sfantul Isaac imparte virtutea in trei: virtutea trupeasca sau asceza, curateste trupul de patimi, virtutea mintii curateste sufletul de ganduri si porniri rele, iar virtutea duhovniceasca este contemplatia sau vederea. Citand pe Sfantul Marcu Ascetul: "Toata virtutea ce se savarseste se numeste cruce, cand implineste porunca Duhului".
Sfantul Isaac intemeiaza virtutea crestina pe jertfa si crucea Domnului, socotind insasi lucrarea virtutilor ca o jertfa, care este de fapt crucea crestinului. Virtutile sunt felurite. Prin rabdarea incercarilor si ispitelor crucificatoare, omul "isi pune in acea clipa o cununa de spini pe capul sau, dar e fericit ca la o vreme pe care nu o stie se va incununa cu nestricaciunea". Dreapta socoteala, sau discernamantul, este socotita "mai mare decat toata virtutea", milostenia il face pe om asemenea lui Dumnezeu Tatal, iar credinta este "usa tainelor" cu ai carei ochi intelegatori privim slava lui Dumnezeu "ascunsa in lucruri", iar cei imbunatatiti vad "slava firii Lui celei sfinte". Pentru Sfantul Isaac, virtutea totala, care le inmanuncheaza pe toate este dragostea si smerenia, fata de Dumnezeu si fata de semeni. "Dumnezeu este izvorul iubirii", va spune Sfantul Isaac, care ni se impartaseste prin rugaciune ("dragostea e din rugaciune"), caci "dragostea de Dumnzeu vine din convorbirea cu El". Dragostea sfinteste si transfigureaza viata dandu-i un sens si o plinatate niciodata deplina, pentru ca e nesfarsita, "e mai dulce ca viata", fiind adevarata viata, "mai dulce ca mierea si ca fagurul". Dragostea este originea si scopul vietii. Dumnezeu ne-a creat din dragoste si in dragoste si tot din iubire ne cheama si ne asteapta sa ne intoarcem la El din ratacirea noastra. "Pocainta este corabia, Mea (de Dumnezeu) este carmaciul ei, iar dragostea este limanul dumnezeiesc, si cand am ajuns la iubire, am ajuns la Dumnezeu. Si calea noastra s-a savarsit si am trecut la ostrovul ce se afla dincolo de lume, unde e Tatal si Fiul si Sfantul Duh". Viata obisnuita, cotidiana, se hraneste cu "painea sudorii", dar cand vom afla dragostea, spune Sfantul Isaac, ne vom hrani cu "painea cereasca" sau "painea ingerilor", care este Hristos cel ce a dat lumii viata. Crestinul care a aflat dragostea Lui, se cumineca cu Hristos neincetat si prin aceasta se face nemuritor. Iubirea crestina elibereaza sufletul din conditia sufocanta a patimilor, dandu-i posibilitatea inca din aceasta lume sa respire "aerul invierii". Dragostea sau iubirea de Dumnezeu este insusi raiul, imparatia lui Dumnezeu sau "patria celor duhovnicesti", este atmosfera creatiei innoite in al carui vazduh se vor desfata dreptii dupa invierea de apoi. "Prin iubire omul iese din sfera antropocentrismului mortal si intra in sfera Treimii divine". |
Frumos început de topic! Peste așteptările mele inițiale. Că mă simțeam, pesemne iluzoriu, de unul singur...:)
Domnul fie cu noi pe mai departe, spre plinire întru Slava Lui! AMIN+ P.S. Un coleg forumist și-a exprimat o binevenită rezervă și sugestie totodată: topicele cu citate din sfinți ar trebui să fie și comentate, de noi, învățăceii, ca să nu rămână spoială lustruită peste sufletul nostru... În ce mă privește sunt de acord cu asta, numai să avem grijă cum ne îngăduim unii pe alții între comentarii...:) |
Citat:
Daca insa cautam lamurire, povatuire, dispusi fiind sa acceptam ideea ca macar un strop din viziunea noastra ar putea fi grestita si supusa indreptarii, atunci o idee potrivnica si bine argumentata nu va mai starni tulburare ci bucurie. Dar mai mult decat o lamurire rationala a unui text, socotesc ca ar fi mai de folos sa urmarim a sorbi din Harul ce sta ascuns in scrierea unui sfant parinte. Adica nu atat logica textului, ci duhul in care a fost scris textul il face mai bogat. |
Citat:
contemplarea este verb. In felul in care ai scris tu, se intelege asa: Contempland cele pe care le contempleaza Dumnezeu in lumina, sufletul se face ... utilizarea verbului in locul substantivului duce la urmatoarea intelegere : Contemplandu-L pe Dumnezeu intru Lumina sa, sufletul se face... Deci, cum e corect? |
Citat:
:6: |
Din pacate nu cred ca am dat citate din Sfantul Teofan Zavoratul, o sa incerc de acum incolo sa caut.
|
Citat:
|
Citat:
1 - http://www.youtube.com/watch?v=q_LawodI-0Y 2 - http://www.youtube.com/watch?feature...ubeafWLVE&NR=1 |
3. Domnul este pe Cruce. Treci, cu mintea, alături de El
și gândește-te cu ce fel de ochi te-ar privi El de pe Cruce. Rămâi mai mult în această cugetare și conștiința îți va lămuri totul. 6. Liniștea trupului distruge tot binele câștigat prin trudă. Ea se aseamănă cu situația când un stăpân ar frânge cu mâinile sale un pom frumos, pe care l-a crescut cu multă trudă. 7. Inima este o groapă cu șerpi. Șerpii sunt patimile. Cuibul lor este îndulcirea cu: - mâncare, băutură, dormit după placul inimii; - pierderea vremii, trândăvire; - dragostea de avuție, dragostea de agoniseală, zgârcenie, iubire de arginți, nădejdea pusă în avere; - mândrie, orgoliu, slavă deșartă, dorința de a plăcea oamenilor, îngâmfare; - mânie, ură, invidie, bucuria de necazul altuia; - multele griji, risipirea gândurilor și altele, și altele... Ce-i de făcut? De se arată oricare din șerpi, dă-i la cap! Ciocanul (cu care lovești) este: necruțarea de sine. |
Nu vreau să stric mersul acestui topic, dar ce se înțelege prin "dormit după placul inimii"?
Eu mă trezesc de obicei dimineața, în fiecare zi din săptămână (în jur de 6.30-7.15) dar, când pot, mă și culc devreme, astfel că pot dormi și 9 ore pe noapte. Ca să nu mai spun că în weekend mai dorm și în timpul zilei. Am nevoie însă de somn, pentru odihna creierului și nu numai... cred că somnul e benefic pentru sănătatea psihică. Cum vedeți acest aspect? |
Citat:
Pe mine m-au fascinat intotdeauna povestile cu sfintii parinti care... nu prea ii vedea nimeni dormind, sau dormeau extrem de putin. Sf Antonie Marturisitorul, fiind in inchisoare si supravegheat sa NU doarma, ajunsese sa doarma mergand prin celula... Oare ce fel de somn poate fi numit acela? Si-apoi, dincolo de orice trimiteri la sfinti parinti, sa ne oprim doar la sfintele noastre manastiri, unde in fiecare noapte se fac rugaciuni, dupa ce abia inainte cu doua ore s-a sfarsit vecernia, iar dimineata trebuie sa se adune la utrenie. E adevarat ca fac prin rotatie, si ca nu intotdeauna ii vedem pe aceiasi, dar in general sunt si dintr-acei care "tin aproape" in toate randuielile. Adunate la un loc, oare cate ore dorm acesti oameni? Dar asta nu inseamna ca atata somn cat au, nu le-ar fi de ajuns pentru o viata sanatoasa. Mai degraba sunt incredintat sa cred ca noi, gasim o interpretare gresita a modului de a ne petrece timpul de veghe. Pentru ca nu-i totuna sa-ti pierzi noptile fara folos, sau pentru folosul nostru si a celor din jur! |
Citat:
|
Citat:
|
Despre trândăvie și somn sau priveghere - din Filocalii
· Când ti se îngreuiaza ochii, apuca-te de lucrul mâinilor, dar daca nu-ti vine somnul, nu parasi rugaciunea caci nu poti sa slujesti în acelasi timp si lui Dumnezeu si lucrului de mâna.
· Somnul este din fire, din pricina mâncarii sau poate dintr-o postire exagerata din care trupul slabind, cauta sa se întareasca prin somn. Precum multa bautura vine din obisnuinta, asa si somnul mult, de aceea sa luptam împotriva lui mai ales la începutul lepadarii, caci cu anevoie se tamaduieste o obisnuinta. · Ochiul veghetor curata mintea, iar somnul mult împietreste sufletul. Monahul care privegheaza este dusmanul curviei, iar somnorosul sotul acesteia. (Ni s-a poruncit sa priveghem în rugaciuni si citit caci monahul care privegheaza îsi subtiaza întelegerea spre contemplarea celor înalte, însa somnul întuneca mintea si o face greoaie. Dar ia seama sa nu te predai în timpul privegherilor vorbei desarte sau gândurilor murdare, caci mai bine îti este sa dormi decât sa priveghezi ocupându-te cu lucruri desarte.) · Privegherea este potolirea aprinderii trupesti, izbavire de visuri întinate, ochi umezit, inima înmuiata, straja în fata gândurilor rele, cuptor de mistuire a mâncarilor, îmblânzirea patimilor, pedepsirea limbii, alungarea nalucirilor. · Prin priveghere se slabesc pornirile poftelor pricinuite de surplusul de vigoare a trupului si de neatentia mintii. Mintea câstiga timp mai mult pentru cercetarea de sine, pentru adâncirea în întelesurile existentei care apar în timpul privegherii neîmpiedicate de cele de afara. Aceasta ajuta la alegerea faptei bune în clipele urmatoare. Privegherea adânceste nu numai semnificatiile gândurilor prezente, ci si a faptelor trecute si vede prezentul în lumina întregului trecut si a viitorului. · Monahul priveghetor este un pescar al gândurilor care în linistea noptii poate sa le observe cu usurinta si sa le stapâneasca. · Somnul mult este pricinuitorul uitarii, iar privegherea curateste mintea. Somnul mult este pentru cel lenes un tovaras viclean caci îi rapeste jumatate din viata, daca nu si mai mult. · Calugarul nepriceput privegheaza în convorbiri, dar când se pune la rugaciune i se împaienjenesc ochii. Calugarul lenes e destoinic în vorbarie dar voind sa se apuce de citit nu mai poate vedea de somn. · Este cu neputinta sa se cugete în somn în continuare cuvintele psalmilor, dar se întâmpla des sa ni le puna pe acestea în minte dracii ca sa ne înalte spre mândrie. · Este greu sa ne scuturam de somnul amiezii mai ales în ceasurile de vara; poate atunci si numai atunci nu e de lepadat lucrul mâinilor. |
Sfântul Varsanufie cere ca omul să nu se robească unei legi pe care să și-o dea odată pentru totdeauna, ci să lucreze de fiecare dată așa cum împrejurarea îi spune că este de folos. Libertatea în bine, aceasta e recomandarea. Să nu se îngrădească omul printr-o lege a repetiției formale.
Ni se cere să facem ceea ce stă în puterea noastră și nimic mai mult căci acoperământul și mila lui Dumnezeu va întări neputința noastră. |
Lipsa somnului este o nevointa, asa cum este de exemplu si putina mancare. Omul face aceste fapte in dorinta de a supune trupul sufletului. Ca in orice nevointa, este nevoie de dreapta socoteala, caci una este sa folosesti somnul ca refacere dupa o perioada solicitanta si alta este sa dormi pe saturate si tot sa mai lenevesti in pat pana la amiaza. Cred ca mult mai bine este ca cineva sa foloseasca timpul pentru odihna, atunci cand are mare nevoie de aceasta, decat sa il piarda in fata televizorului. In exemplul pe care ni l-ai dat, nu cred ca gresesti daca te odihnesti pentru a te reface, fiecare om are limitele lui.
|
Ca sa nu stricam acest folositor topic, voi reveni la Sfantul Teofan Zavoratul. Iata un cuvant de mare profunzime: "Domnul este pe Cruce. Treci, cu mintea, alaturi de El si gandeste-te cu ce ochi te-ar privi El de pe Cruce. Ramai mai mult in aceasta cugetare si constiinta iti va lamuri clar totul."
|
3. Domnul este pe Cruce. Treci, cu mintea, alături de El
și gândește-te cu ce fel de ochi te-ar privi El de pe Cruce. Rămâi mai mult în această cugetare și conștiința îți va lămuri totul. 8. Să îmbinăm în sufletul nostru sentimentele celui muribund cu ale celui mântuit. Ambele sunt adevărate. |
Abia acum am văzut ultima ta postare, Ekaterina...:)
|
Citat:
Stim cu totii ca exista somn adanc, din care te trezesti cu o durere de cap, si exista somn lin, odihnitor, din care te trezesti plin de viata. Aceasta vlaga redobandita consta in calitatea odihnei, iar odihna psihica poate fi dobandita si altfel decat prin somn. Somnul nu este un blestem ci o deprindere din pruncie. Copilul trebuie sa manace si sa doarma ca sa se faca mare. |
Citat:
|
9. Dumnezeu rânduiește întâlnirile dintre oameni
pentru ca să ne transmitem unul altuia ceea ce este bun în noi de la Dumnezeu și astfel să ne îmbogățim reciproc. În schimb, vrăjmașul se îngrijește în fel și chip ca să facă aceste întâlniri nu doar nefolositoare, ci chiar păgubitoare. 10. Vrăjmașul, ispitindu-ne, se potrivește după caracterul oamenilor: într-un fel se poartă cu oamenii cerebrali, într-un fel cu cei de acțiune, într-altul cu cei de inimă. Și nu întotdeauna reușește să ne convingă la rău, dar se bucură chiar dacă reușește să ne ocupe atenția cu fleacuri. Îi este de ajuns să ne îndepărteze de la lucrul cel mai de preț, singurul de trebuință și astfel să ne omoare timpul. |
Citat:
|
Din două, una: ori e iluzie, ori e obișnuință a organismului. Că dacă e obișnuință a organismului, cum e iluzie?
Nevoia de somn face parte din întregul programului de viață al unui om. Privarea îndelungată, repetată, de somn este deja arhicunoscută ca sursă de îmbolnăvire psihică și biologică. Uneori foarte gravă, cu urmări ireversibile (prin modificări bio-chimice). Și, apropos de iluzii (și chiar halucinații), sunt o mulțime de studii care arată că hipo-somnia duce la perturbarea vieții psihice inclusiv a celei senzoriale. E oarecum jenant că nu deținem informații minimal-corecte despre somn, întrucât la noi în țară, la Târgu-Mureș, a activat zeci de ani Institutul Somnului, cea mai prodigioasă instituție din lume în acea vreme (anii 70-80 au fost cu descoperiri de vârf), condusă de Prof. dr. Liviu Popoviciu. În bibliotecile de medicină pot fi găsite o mulțime de publicații cu rezultate ale cercetărilor din acei ani, coroborate cu cercetările din institutele similare ale întregii lumi. Somnul, așa cum arată studiile din ultimii ani, este activitatea de bază a fătului. Uneori însă el se trezește, mai face puțină "gimnastică" lovind mai drăgălaș sau mai violent pântecele mamei (mămicile cunosc bine această bucurie), de asemenea ascultă sunetele care vin din lumea misterioasă pe care încă nu o cunoaște... Uneori, copiii care participă la slujbe în Biserică tresaltă si izbesc viguros cu piciorușele în pântecele mamei. E binecunoscut acest aspect, la noi în familie Tudor a fost foarte activ, spre deosebire de Măria... Apoi, după naștere, copiii au un program de somn aproape continuu, în primele luni, aproximativ 18 ore pe zi, cu variații individuale în jurul acestei porții. Spre sfârșitul primului an de viață durata somnului se stabilizează în jurul a 12 ore, la copilul sănătos. Deja, după 3 ani, copiii dorm aproape ca adulții, în medie 10 ore iar după 6-7 ani se pot mulțumi cu 7-8 ore de somn zilnic. Ce arată aceasta evoluție a duratei somnului, aceeași la toți copiii? Că orice copil, din orice parte a lumii, are un program genetic pentru somn. Nu e obișnuință, nici iluzie, ci legea Domnului în corpul omului. În privința adulților, aici apar mari variații. E prea complex ca să tragem o concluzie și să recomandăm limite. Totuși, medicii recomandă o medie de 6-7 ore de somn zilnic, pentru păstrarea sănătății și a vigorii. Bătrânii, tot prin programul genetic, au o durată a somnului mai redusă, însă au o aplecare oarecum ciudată pentru somnul pe timpul zilei. Rugătorii pe timp de noapte au dat numeroase mărturii că, prin mijlocirea rugăciunii, au ajuns să doarmă mai puțin decât înainte de practicarea rugăciunii, uneori limitîndu-se la 3-4 ore de somn, fără deteriorări semnificative ale activității și fără impresia supărătoare de oboseală sau somnolență. Cât privește somnul călugărilor, chiar dacă suntem pe post de gură-cască față de aceștia, să amintim că în ultimele cărți despre obștea lui Gheron Iosif sau Paisie Aghioritul sunt arătate inclusiv obișnuințele și nevoințele privind somnul. Acolo scrie negru pe alb (din păcate nu am cărțile la mine ca să dau citatul exact) că rânduiala prevede buna-măsură în toate și că programul mediu de somn al obștii era de aproximativ 6-7 ore zilnic. Cu porții de somn între orele 20-23, de exemplu, ca pregătire pentru veghea de noapte. Însă tot acolo sunt pomenite și unele variații, inclusiv ale unor nevoitori care dormeau mult mai puțin. Atât psihologia, cât și medicina, precum și cărțile monahicești arată limpede: nu ne facem noi de cap cu somnul și cu nimic din ființă, de voim să fim sănătoși și lucrători ai Voii lui Dumnezeu. Iar fără sănătate.... cine vrea să trăiască și să sporească? |
În practica psi, în special în consultul psihiatric la anamneză, printre primele investigații pe care le facem când avem un nou-venit, se numără și întebările privind "funcționarea instinctelor": hrană (poftă de mâncare, excese), sete, sex, somn.
Invariabil, oamenii care acuză o problemă sau alta, prezintă și tulburări ale somnului. În depresie, de pilda, unii sunt hiper-somniaci, alții dimpotrivă. Am cunoscut un pacient care nu dormise 8 zile, timp în care a primit înștiințarea că este un ales al Domnului.... Înțelegeți cum devine problema?.... Orice abatere semnificativă și statornică (zile și săptămâni) de la durata medie a somnului, dacă a survenit de la sine (fără un program special, cum ar fi cel al rugătorilor aflați sub ascultare de duhovnic) indică o afecțiune psihică, uneori și organică (de pildă în tulburările glandei tiroide). Ar fi multe de spus... E un domeniu uriaș... Dar dacă somnul e iluzie, ce să mai vorbim despre el... Mai bine ascultăm noi povești, că tot avem vreme de pierdut. Dacă nu dormim? (e ora 2 noaptea la mine acum...) |
Citat:
Aha! Deci asa stau lucrurile! Inseamna ca pustinicii care dorm maxim 4 ore din 24 dupa un timp lung ajung nebuni de-a dreptul. Ideea ca somnul este obligatoriu pentru sanatate, reprezinta iluzia, iar faptul ca organismul elibereaza in mod consecvent acel hormon care induce starea de inconstienta numita somn, aceasta este deprinderea organismului. Motivul pentru care cognitivul se hraneste cu ideea nevoii de somn, este pentru ca nu a cunoscut si alta forma de odihna psihica. Da-mi voie sa iti povestesc ceva din proprie experienta, cu riscul de a ma lauda ca un ... laudaros. Cu 10 ani in urma, mi-am pus intrebarea ce este somnul si nevoia de somn. Spre norocul meu, am avut inspiratia de a nu da fuga la biblioteca, ci m-am pus sa imi observ reactiile organismului la diverse imprejurari. Am constatat ca in unele nopti aveam insomnii, in timp ce in alte zile, dupa un somn zdravan, totusi ma trezeam somnoros si cu o totala lipsa de vlaga. Aceste fenomene se intamplau in ciuda faptului ca imi pastrasem atat programul de somn cat si programul alimentar. In consecinta am gasit doar doua explicatii posibile, ori este vorba despre alte fenomene externe care influenteaza somnul, ori este vorba despre niste fapte pe care le-am facut sau nu. Prima explicatie a fost starea vremii, fenomenele meteo. Dar am constatat ca in zile cu fenomene meteo similare experimentam predispozitii diferite. La fel si cu fenomenul cosmic de luna plina. Existenta unor predispozitii diferite, in ciuda coerentei climatice, cosmice si biologice, m-a facut sa caut raspunsul in alta parte. In felul acesta am facut legatura intre activitatile mentale si nevoia de odihna. Continuand cautarea explicatiei, am ajuns sa constat urmatoarele aspecte. In zilele in care aveam o puternica solicitare psihica, adica ori citeam mai mult decat de obicei, ori ma impotriveam unui eveniment, ori aveam o cearta aprinsa cu cineva, ori stiam de dimineata ca urma sa ma intalnesc cu o persoana sau cu o activitate care nu-mi facea placere, in astfel de zile predispozitia pentru somn si lipsa de vlaga, adica lipsa de entuziasm, erau foarte intense. In schimb, in zilele in care aveam un comportament pozitiv, cu mai multa ingaduinta fata de aproapele, fara de galceava si fara de impotrivire pentru o vreo activitate, in acele zile nu doar ca eram plin de vlaga, dar nici dupa lasarea serii nu simteam nevoia de ma tranti in pat, desi fizic puteam sa fi fost extenuat. Concluzia a fost ca somnolenta tradeaza oboseala psihica, iar fenomenul are legatura cu declansarea unor hormoni sau cu inhibarea altora; precum adrenalina. Si acum iata si partea fascinanta. De cand am descoperit meditatia practicata de asceti, sau rugaciunea contemplativa, am constatat o depasire a limitelor pe care le consideram firesti in urma cu 10 ani. Nu este vorba despre nici o magie pe care o face Dumnezeu sau altcineva, ci pur si simplu este vorba despre transformarea energiei negative in energie pozitiva. Daca mi-ar fi povestit altcineva, as fi crezut ca face reclama unui mod de viata. Dar pentru ca le-am experimentat pe propria piele, sunt incredintat ca multe dintre limitele pe care noi astazi le numim firesti, chiar stiinta le va lua in ras peste cateva secole. "Cat de inapoiati erau oamenii acum 500 de ani cand stateau inconstienti in pat, vreme de 8 ore pe zi. Va dati seama ce risipa de timp? 1/3 din viata lor, o dormeau." p.s. Pacientii vostrii cu tulburari de somn, pur si simplu se privau de somn, fara sa fi inlocuit somnul cu altceva mai bun. |
Frate Leonte, n-ai luat în calcul și harul, prin care neputințele firii sunt biruite?
Atâta vreme, însă, cât trăim firesc, avem limitele firii, iar o sforțare în a le depăși este dăunătoare. Cred că asta spunea Cezar. Rugăciunea, după cum aflăm de la cei ce o practică, dă putere și tinde să ceară ea singură post și nedormire, împuținare trupească. Mereu este important să nu uităm că ea trebuie să premeargă oricărei nevoințe. |
Citat:
Știm amândoi, ca oameni care am primit, fiecare după măsura lui, darul rugăciunii că asemenea oricărei Taine rugăciunea nu e Limanul ci invitație dureroasă către călătoria soră cu viața și cu moartea... Cristian, poate că nu e ispită mai mare sub soare ca sfânta rugăciune... Amintește-ți de Sfântul Siluan!... De Pelerinul rus... De Sofronie... De Rafail Noica... De David, amintește-ți încă... Oare din rugăciune și-au făcut SFÂRȘIT DE DRUM? Sau, poate, bun început... Frate, rugăciunea, fie ea și din inima toată e lucru curat drăcesc, uneori. Unde nu e ascultare umilită de un om care pute în carne și oase, nimic nu este. AMIN!+ P.S. Prin "ascultare umilită" înțeleg: deschisă, inima toată. |
11. În lăcașul dinlăuntru, de după perdea
nu intră nimeni cu fapta, decât numai Mântuitorul Hristos. Totuși creștinii intră - cei care intră - cu gândul, cu simțirea ori prin contemplație. Este o stare, iar nu o mișcare. 12. Cineva a spus: cred că la marile sărbători - de Sfântă Învierea Domnului, de Crăciun, de Pogorârea Sfântului Duh și de altele, asemenea și în zilele de duminică și în cele de pomenire - repausaților care încă nu s-au curățit li se dă voie să treacă pe la locurile unde au petrecut în timpul vieții, mai ales pe la cei care se roagă pentru ei, și să le arate în vis starea în care se află, pentru întețirea rugăciunilor acelora sau pentru mângâierea lor. 13. Nesupunîndu-ne cu inima împăcată față de ceea ce a hotărât Dumnezeu pentru noi, conjuncturile în care ne aflăm își pot pierde puterea lor mântuitoare și astfel ne păgubim pentru totdeauna. |
Citat:
Cat despre transarea facuta de tine nu sunt de acord. Si asta e bine, caci se pot lamuri neintelegeri. Exista ideea de rugaciune, precum acelora care socotesc ca si-au platit datoria fata de Dumnezeu. Aceasta este amagirea celor mai multi dintre ortodocsi (caci restul nu sunt din turma noastra, nici pe raspunderea noastra). Exista rugaciunea omului profund in gandire, care este o rugaciune rationala, aducatoare de har pentru minte, ascutirea mintii. Exista rugaciunea inimii fierbinti, sau a celei pline de durere. "Puterea Duhului Sfant poate sa o cunoasca cele ce isi plange pacatele, sau cel ce traieste napastuit si nu se tulbura."(p. Proclu) Este drept, ca masurile harice pentru rugaciunea din inima fierbinte, sunt atat de mari, incat omul cade coplesit de uimire si nu-si poate imagina ca exista ceva mai presus de aceasta. Exista o descriere a treptelor rugaciunii facuta de arhim. Cleopa, iar inregistrarea se gaseste pe YouTube. Dar eu am gasit la sf. Isaac Sirul, ceva si mai adanc, o mergere mai departe in apropierea de Dumnezeu. Concluzia celor citite de mine este aceasta. Apropierea de Dumnezeu este drumul catre perfectiune, iar Cel ce are masura perfectiunii, nu doar ca nu va gresi intr-o zi lumina, nu doar ca nu va cadea in ispita nici 1 data in luna, nu doar intr-un an... Unul ca Acela nu va gresi in vecii vecilor, adica la infinit. Oare intelegem noi grozavia vesniciei? Cate suferinte si cate bucurii sunt intr-un ceas? Dar intr-un an? Dar intr-un veac? Dar intr-o era, putem macar sa ne imaginam cate luminite se aprind si se sting intr-o era? Dar vesnicia...? Asadar, a cauta pe Dumnezeu insemna a te slefui vesnic, fara oprire. Iar daca Dumnezeu, pentru mila Sa isi intinde mana catre noi, si ne trage la El, oare pentru dreptatea mea este aceasta? Oare pentru ca sunt curat? Oare pentru datina pe care o pastrez sau pentru celelalte porunci? Daca socotesc una ca aceasta, ca pentru un merit al meu ma trage Dumnezeu "in sus", ma amagesc precum saducheii si de sfarsitul lor voi avea parte; si eu si cei ce-mi urmeaza mie. |
Citat:
Amandoi stim ca Dumnezeu, Facatorul veacurilor, nu este un nebun cu toane, nici influientabil de vorbe dulci sau de cantari ce manipuleaza mintile muritorilor. Ci toate le-a asezat cu buna randuiala, prin puterea Cuvantului pe care L-a iubit mai inainte de a fi lumea. Iar cand lumea se va sfarsi, iubirea Lui Dumnezeu pentru buna randuiala, pentru Cuvantul Sau si pentru tot ce-i sfant, acea iubire inca nu se va sfarsi. Din aceasta taina, putem intelege ca si puterea de a dobandi treapta suprafirescului, are o randuiala, o asezare coerenta, dar care noua inca ne ramane straina, necunoscuta. Dar pentru ca o traim, sau ii vedem pe altii traind in chip suprafiresc, o credem fara sa avem stinta despre cum functioneaza, ci o pastram ca pe o taina sfanta si inteleapta. |
Citat:
În primul rând pentru că Leonte și-a exprimat deja dezacordul (și asta m-a stimulat să cuget încă o dată la afirmația scrisă, spre a cerceta temeiurile cuvântului meu care nu s-a vrut doar o vorbă brutală), în al doilea rând pentru că N.Priceputu... tace. Și îmi spune gândul că ar vrea să vorbesc eu, în schimb...:) Putreziciune e omul. Doar viermii, poate, că mai îndrăgesc sub soare, descompunerea trupului omenesc. Și poate corbii negri și hienele... Viermii însă, acești catalizatori și delicați meșteșugari ai descompunerii trupești, acești înălbitori naturali care subliniază fără tăgadă vremelnicia și perisabilitatea noastră de călători prin timp, viermii sunt cei mai siguri martori ai putreziciunii omului. Uneori mă minunez cât de smeriți sunt viermii... După ce își săvârșesc minuțios treaba, cu micile lor aparate hiperanalitice, ei merg mai departe și poartă în măruntaiele lor tot ceea ce nu ne mai folosește la nimic și care nouă, celor însetați după viața veșnică, ne repugnă: materia neînsuflețită. Dovada a ce mai rămâne din frumosul om când moartea pune în aplicare despărțirea sufletului de trup. Și încă, mai uimitor, din respingătorul nostru rest, mort de-a binelea, ei fac prin legile viului puse de Dumnezeu pe pământ, ei fac putere nouă de viață... Când un om, oricine ar fi, acceptă să își deschidă inima și chiar să dea uneori ascultare (depășindu-și astfel neîncrederea, temerile, angoasele cele mai profunde privitoare la omenesc și sfințirea omenescului) unei alte persoane, așadar unui om muritor, cred că săvârșește următorul lucru: - mai întâi realizează un pas mare către umilință, către acceptarea cuminte a Voii Domnului, făcînd o lucrare aproape la fel de uimitoare ca a viermușilor: omul acesta se contopește, mai mult chiar decât o fac inelații la nivelul cărnii, cu sufletul unui semen supus la rândul său, în condiția corpului omenesc, putreziciunii; - a te dezvălui unui om care este ca și tine supus deșertăciunii, este desigur o nebunie deplină. Nu are nici pic de inteligență, nici pic de simț al prevederii. Dar, dintr-odată, crezînd că acest om căruia îi dezvăluiești cămările sufletului tău este OMUL LUI DUMNEZEU ȘI PUS SĂ SLUJEASCĂ TAINIC ÎNTRU MÂNTUIREA SUFLETELOR, nebunia ta a devenit depășirea condiției vremelnice, deșarte. Te-ai înălțat de la masa viermilor, cu duhul, la Masa Împăratului. Cu trupul în mormânt, cu sufletul în Ceruri... - trebuie văzut în preot mai întâi un om care pute, întrucât, așa cum însuși preotul o spune pe timpul sfintelor slujbe și mai apăsat la Sfânta Liturghie și la Sfânta Spovedanie, omul acesta aparte este înainte de toate păcătos. Și nu face altceva decât să slujească, rob al Domnului. El este așadar muritor, hrană pentru viermi ca și tine, frate de aceeași condiție pieritoare ȘI TOTODATĂ TE CHEAMĂ ÎN FRĂȚIE ÎNAINTEA LUI DUMNEZEU. Dar tu nu accepți, nu te spovedești la el, ținîndu-te cu gândul mai mult la asemănarea voastră, de ființe pornite pe drumul descompunerii, decât la temporara deosebire prin care unul e duhovnicul iar celălalt e fiul. Și iată cum dintr-odată se cască așa o prăpastie nesfârșită pe care duhovnicul te roagă să o treci, iar tu refuzi. - nimic din ce conține inima unui om nu ar trebui ascuns de semenul om; dar întrucât noi ne-am deprins cu toate cele ale răutății și trăim vârtos boala vicleșugului de a ne ascunde de semeni SPRE ÎNTREGIREA NEÎNCETATĂ A MARELUI IMPERIU AL FRICII CĂ NI S-AR ZĂDĂRNICI NĂZUINȚELE PERSONALE, pentru această limită copleșitoare a noastră Biserica a rânduit să existe totuși o excepție: duhovnicul. Măcar acestuia să ne deschidem inima toată, dacă semenilor ne este frică să o facem, din mii și mii de înțelepte rațiuni care țin de buna cunoaștere, vai, a junglei sociale. Hrănim astfel, singuri cu mâna noastră (voluntară), pe lângă duhul putreziciunii pe care îl urâm ȘI PE DUHUL DEZBINĂRII pe care, dealtfel, noi credem că îl urâm încă și mai mult. - și-n ciuda acestor fapte vrednice de milă, cu toate acestea, iată, noi ne numim creștini... Argumentăm și justificăm la nesfârșit, în modurile cele mai savante (pe măsura puterii minții fiecăruia) hotărârea noastră de a întări zidurile fricii și ale disprețului, ale neîncrederii și ale tuturor găselnițelor minții omenești, cufundînd astfel, poate fără voia noastră, minunea Tainei Spovedaniei în latrina întunericului socotelilor omenești. În paralel, desigur, noi râvnim Lumina... - mai poate fi, astfel, ceva? Rupînd CERCUL SFINTELOR TAINE prin neîncrederea noastră în faptul că omul care pute în carne și oase, pornit fiind deja către putreziciune la masa viermilor, este totodată și sufletul sfințit care la rândul său ne sfințește prin Spovedanie, rupem astfel și zapisul credinței noastre în Hristos, rupem făgăduințele toate și astfel dovedim, fără tăgadă, că am jurat doar cu buzele. Și ne mirăm că prin această gaură din inelul care ne-ar lega altminteri de Hristos, ne mirăm așadar că se scurge tot grâul nevoințelor noastre, toată pârga credinței, toată nădejdea noastră. Și că nu mai rămâne nimic. Ca urmare, sunt încredințat deplin că, într-adevăr nimic nu este dacă nu deschidem inima toată la Spovedanie, înaintea celui ce este un om care pute în carne și oase ca și noi, vremelnicii, și totodată un suflet de om sfințit și sfințitor, împreună cu care ne legăm pentru totdeauna în zborul sufletelor noastre către Împărăția lui Dumnezeu. Neputincioși, vremelnic și totodată sub Puterea Învierii lui Hristos. |
Citat:
|
13. Nesupunîndu-ne cu inima împăcată
față de ceea ce a hotărât Dumnezeu pentru noi, conjuncturile în care ne aflăm își pot pierde puterea lor mântuitoare și astfel ne păgubim pentru totdeauna. |
Citat:
În capitolul respectiv, sfântul nu precizează ce om a spus aceste cuvinte. Le recomandă însă, ca exemplu de gânduri care pot veni la rugăciune și nu numai, propunînd să le notăm, atunci când ele ne apar în minte. Sunt așadar extrase dintr-un jurnal personal. Nu e exclus să fie chiar jurnalul sfântului. Cine însă a spus acele cuvinte, nu ne spune... |
Ora este GMT +3. Ora este acum 13:55:22. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.