![]() |
omul sufletesc
Omul cel sufletesc nu primeste cele ale Duhului lui Dumnezeu; ca nebunie sunt si nu le poate intelege, caci duhovniceste se judeca. Dara cel duhovnicesc judeca toate, ci el de nimenea se judeca (1 Cor. 2: 14-15)
cum interpretati? |
Ce inseamna "om suflestesc"?
In original apare [SIZE=4]ψυχικός[/SIZE],a \{psoo-khee-kos'} Iata ce sens are: [SIZE=-1] 1) of or belonging to breath 1a) having the nature and characteristics of the breath 1a1) the principal of animal life, which men have in common with the brutes 1b) governed by breath 1b1) the sensuous nature with its subjection to appetite and passion [SIZE=-1]http://www.greekbible.com/index.php [/SIZE] [/SIZE] |
Citat:
|
Viata trupeasca si viata sufleteasca sunt niveluri inferioare ale vietii , viata duhovniceasca fiind cea care conduce la desavarsirea sufletului si a trupului, “omul duhovnicesc judeca totul” caci el traind in duhul lui Hristos vede toate facultatile sale innoindu-se in aceasta putere. Daca sufletul, ce se ocupa de lucrurile pamantesti sufoca duhul, atunci omul duce o viata sufleteasca, participarea la logosul divin fiind acoperita de alte imagini.
|
Citat:
|
Citat:
Ioan Singuraticul descrie trei feluri de plâns, corespunzătoare a tot atâtea trepte ale maturității spirituale: "În omul somatic (trupesc) lacrimile sunt iscate de teama de sărăcie, aducerea aminte de mâhniri și grija pentru copii, în omul psihic (sufletesc) de frica de judecată, conștiința păcatelor, aducerea-aminte a binefacerilor lui Dumnezeu față de el, gândul la moarte, făgăduința lumii viitoare și teama de a nu fi lipsit de ele, iar în omul duhovnicesc lacrimile se nasc din mirarea înaintea măreției lui Dumnezeu, uimirea în fața adâncului înțelepciunii Lui, a slavei veacului viitor și frumusețea oamenilor sfinți. În omul duhovnicesc lacrimile izvorăsc nu din întristare sau din frică, ci dintr-o bucurie intensă." Deci vedem că omul somatic/trupesc este dominat de simțirile influențate de instinctele securizante ale vieții biologice (serie din care face parte și instictul matern și derivatele lui), omul psihic/sufletesc lărgește aria de influență a instinctelor în domeniul metafizicului (fiindcă evlavia acestuia este tot egocentrică, prioritate având propria mântuire și nu bucuria relației cu Mântuitorul), pe când omul duhovnicesc are simțirile libere de pretențiile eu-lui în extazul pur al împărtășirii de darurile lui Dumnezeu, lipsit de orice interes individual pentru o binefacere ce vizează propria persoană. Omul duhovnicesc uită de sine suind spre izvorul bucuriei care se află în Celălalt cu care se și unește fără contopire prin energia necreată a Iubirii. |
Citat:
Eu inteleg aici prin "om sufletesc" omul firesc (in randuiala firii), omul care actioneaza dupa cum ii dicteaza ratiunea proprie, care se increde doar in ratiunea lui... Nu e vorba de onestitatea sau de neonestitatea traducatorului, e vorba de faptul ca orice limba este dinamica si ca orice cuvant isi imbogateste sau isi restrange sensurile si de aici dificultatile de a gasi un termen potrivit... |
Citat:
Dar faptul că eu merg pe mâna lui e o alegere personală, care ține nu numai de evlavia pe care o i-o port ci și de faptul că eu în sufletul meu simt adevărată această traducere și o simt cu un impact total diferit față de varianta modernă (cea cu „firesc”). Sufletul meu e însă plin de patimi așa că nu trebuie să caut a propune altcuiva alegerile mele. |
Citat:
|
Citat:
Analitici fiind noi, bogați în diferențieri și nicidecum simpli, diferențieri de care mintea noastră hămesită are mereu nevoie: prin pogorământ datu-i-s-a minții noastre hrană... Din Veșnica Mare MIlă a Domnului. Pentru cei din vechime, însă, era limpede: trup și suflet. Dar noi, neluînd aminte la tablele inimii noastre, ne-am pus pe scormonit... Și tot scormonind în sufletul ăsta (deloc simplu, precum vedeam noi, curioșii), am diferențiat nediferențiatul... Ce perfomanță! Cei vechi, însă, nu aveau nevoie de diferențe, întrucât la ei sufletul era unul, simplu: duhovnicesc (cum zicem noi), așadar în unitate deplină cu Domnul, altfel spus fără de visare/evadare/ascundere/neîncredere, ci doar în unitate cu/în Domnul Care Este Duh. Nu ei trăiau, ci Duhul lui Hristos... La noi, însă, mai sunt și idei personale... Cărturării întregi... Ce nume să le dăm, dacă tot există? Cum să numim acest nou tip de viață? Psiche! Lepădarea de sine atrage, însă, corespunzător: trup și suflet. Și gata cu cărturăria. Doamne ajută! |
Doamne ajută! :)
|
Buna VladCat, eu cred (si nu am pretentia ca as fi inteles ceva, nici ca stiu ceva), cred ca omul, atunci cand are experienta personala a perceperii trairii Harului Lui Dumnezeu, intelege acea diferenta despre care vorbesti.
Pina atunci nu, ca ar fi ca si cand se straduie un orb sa inteleaga (din descrieri si reprezentari/inchipuiri colaterale, directe sau metaforice, comparatii, explicatii, etc) sa inteleaga ce inseamna culoarea turcoaz de exemplu. Ba mai mult, e ca si cand s-ar stradui un orb sa inteleaga diferenta dintre turcoaz si vernil. Doar unul care vede, care are experienta personala a perceptiei culorilor poate sa faca asta. Asa ca ce e de facut ca sa ajungem la acea intelegere? Pai zice Dumnezeu ca cei ce cred in El si implinesc poruncile (fac voia Lui Dumnezeu) sint cei care Il iubesc si cei pe care El ii considera fratii Lui (Marcu 3: 33-35). De ucenicii Sai s-a ingrijit Insusi Dumnezeu sa le dea lor toate cate le-a trebuit |
Și eu cred la fel și mă bucur că mi-ai amintit lucrul ăsta. Totuși bănuiesc că vei fi de acord că, indiferent de nivelul nostru, putem și trebuie să încercăm a avea o minimă reprezentare asupra esenței acestor cuvinte, ori dacă altceva nu se poate, să încercăm să avem această reprezentare pentru a putea conștientiza faptul că nu înțelegem absolut nimic. Reprezentarea de care vorbesc se traduce în 0% cunoaștere, dar o văd ca pe un fel de disponibilitate de a înțelege în viitor...nu reușesc să mă exprim foarte clar, ideile nefiind nici ele foarte clare în capul meu.
|
Citat:
Vlad, cred ca daca dorim sa avem vreo reprezentare oarecare asupra esentei acestor cuvinte, trebuie ca in primul rand sa recunoastem fata de noi si fata de Dumnezeu ca nu o avem (ca nu avem deloc, ca nici nu stim despre ce se vorbeste) si sa cerem de la Dumnezeu, prin rugaciune, sa ne arate. Intrucat sint lucrurile Lui si numai El ne poate arata, numai El ne poate face sa intelegem. De fapt, cred ca aceasta este esenta intelegerii rugaciunii "Doamne Iisuse Hristoase". Bineinteles ca atunci cand cerem ceva, ar fi bine sa stim si pentru ce anume cerem. Sa stim cu ce ne-ar folosi; ce facem cu ce ne da Dumnezeu; de ce cerem noi Darul Lui, ce facem cu El, etc? |
Citat:
Citat:
|
Sufletul se intoarce langa Creator.
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 07:10:54. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.