![]() |
Nascatoare de Dumnezeu ?
Dpdv dogmatic de ce i se spune maicii Domnul "Nascatoare de Dumnezeu" ?
Poate Dumnezeu care este necreat sa fie nascut de o fiinta creata tot de El? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Fecioara nu L-a creeat, ci doar l-a născut, adică L-a întrupat aievea. |
Foarte important!
Ca sa fie clar: fara hipercinstirea Maicii Domnului ca Preasfinta Nascatoare de Dumnezeu, crestinismul nu ar fi decit o filosofie masochist-onirista, un delir ierarhizat si amestecat cu ritualuri fanteziste, o adorare prin ingurgitare a unui semizeu fractionat, fara sanse de conexiune cu realitatea si cu atit mai putin de propovaduire.
|
Hristos nu are 2 firi separate. Nu poti separa firea umana de firea dumnezeiasca din El. Hristos este o singura persoana cu natura dumnezeiasca si umana.
"Nascatoare de Dumnezeu" este o formulare, expresie, care arata un anumit aspect al nasterii: acela ca persoana nascuta este Dumnezeu. "Nascatoare de Dumnezeu" nu se refera la faptul la intruparea lui Dumnezeu, ci doar la natura dumnezeiasca a persoanei nascute. "Nascatoare de Dumnezeu", este o consecinta fireasca a faptului ca Hristos este Dumnezeu. Este important sa subliniem ca Maica Domnului este mama lui Hristos, Fiul lui Dumnezeu si Dumnezeu adevarat. Iar nasterea este diferita de intrupare. Intruparea s-a realizat la zamislirea lui Hristos, din Duhul Sfant. Orice negare dumnezeirii lui Hristos, deci si a nasterii unei persoane dumnezeiesti este egala cu Arianismul. |
Citat:
Citat:
A nu crede in sfinti inseamna sa nu crezi in Dumnezeu care umple cu harul sau vasele sale alese. A nu crede in sfinti inseamna sa nu crezi in puterea lui Dumnezeu, care lucreaza prin oameni. A te lepada de sfinti inseamna sa te lepezi de Moise, Avraam, Apostolii, de toti de dupa Apostoli, care prin vointa lui Dumnezeu, au primit din belsug harul Duhului Sfant, si s-au indumnezeit, prin salasluirea Duhului Sfant in ei. Atunci cand te lepezi de un om in care Duhul Sfant si-a facut salas, te lepezi si de Duhul Sfant care este in omul acela. Cand hulesti prin necredinta un sfant hulesti Duhul care este in omul acela. 2. Pretinsa "indefectibilitate" a Bisericii. Este corecta afirmatia: "Biserica este infailibila". De ce? Pentru ca hotararile in Biserica se iau urmand modelul Apostolilor: cei luminati de Dumnezeu se aduna si iau hotarari; oamenii plini de harul lui Dumnezeu, prin care Dumnezeu vorbeste nu pot fi deparati si lepadati doar prin fraze ieftine ca ale tale. Daca vorbele Apostolului Pavel le consideri de la Duhul Sfant pentru marea marturie de fapte pe care Apostolul le-a facut, de ce noi sa lepadam faptele sfintilor, care sunt oameni ai lui Dumnezeu, egali in putere si har cu Apostolul Pavel? Infailibilitatea Bisericii vine din infailibilitatea Duhului Sfant, care invata, aseaza invatatori in Biserica Sa si o conduce cu putere. O Biserica "fara cap si putere" ar fi o biserica a minciunii. De asta protestantii nu pun deloc pret pe adevar, pentru ca ei nu au pe Duhul Sfant care sa-i conduca si sa-i indrepte la adevar. Adevarul la ei este ce viseaza noaptea. Asa cum Duhul Sfant este Dumnezeu din vesnicie, ACELASI SI NESCHIMBAT, la fel si Adevarul Bisericii este ACELASI SI NESCHIMBAT, de 2000 de ani. Duhul Sfant ne invata si ne calauzeste sa nu ne abatem de la adevar. 3. Diversiunea euharistiei? Vorbesti vorbe, poate poate te crede cineva. Te minti singur, prin formulari magulitoare, poate poate te ia cineva drept cult si intelept. Hristos a spus clar: "sangele Meu si Trupul Meu sunt legea noua". Daca Hristos a pus lege noua cu trupul si sangele Sau, cine esti tu sa schimbi legea asta? Iar daca sensul legii noi este INDUMNEZEIREA si SFINTIREA OMULUI, si DESAVARSIREA LUI, nu este normal ca noi, crestinii sa facem lucrul cel mai mare al credintei: adica sa ne apropiem de focul ce iese din HRistos? Sa il aducem pe Hristos in noi? Suntem canibali? Foarte bine, si Apostolii au fost, si Hristos a spus ca fac bine. Nu mi-e rusine cu asta. Diversiune? Poate pentru tine, sa arunci praf si noroi in ce nu cunosti. Impiedica perfectionarea morala? Bine zice Hristos: "orbi care povatuiesc pe alti orbi". Hristos a zis asa: "fiti sfinti, precum si Tatal vostru este sfant". Asta este porunca cea mai mare, dar care poate fi implinita doar prin curatie, si moralitatea. Dar pentru ca voi nu aveti sfintenie, faceti doar faptele formale, va laudati cu hainele voastre si cu vorbele pe jumatate fatarnice, considerandu-va drepti. Mai bine fatarnici, pentru ca ne injurati si huliti pe noi ortodocsii. 4. Citat:
Dar o constim foarte mult, o "preacinstim" pentru cateva motive foarte bine intemeiate. Ajutorul pe care ni-l da in fiecare clipa in fata Fiului ei este poate cel mai mare argument. Ca sa nu vorbim de faptul ca si Arhanghelii o cinstesc, si ca Dumnezeu i-a randuit loc la dreapta sa, in vesnicie. Citatul pe care il dai este opera unui analfabet in cele ale teologiei. Filosofie masochist-onirista? Delir ierarhizat si ritualuri fanteziste? Ritualurile noastre contin simboluri foarte critice si obiective. Nu sunt fanteziste. Dar evident, daca vorbesti prostii, poti sa o faci si in mod poetic. Semizeu fractionat? Poate ca daca deschideai de rusine o carte vedeai care este invatatura noastra despre "semizeu fractionat". Fara sanse de conexiune cu realitatea? Aiurezi, nu mai consuma etnobotanice. Credinta noastra este un bazata pe un adevar permanent: "Hristos este viu, Sfintii sunt vii, Maica Dom nului este vie". Iar legatura noastra cu cerul este una vie. Hristos vine pe pamant, sfintii vin pe pamant si sunt vazuti. Noi nu credem in texte de pe hartii. In loc sa arunci texte pe forumuri du-te si vorbeste cu cineva care stie ce este credinta ortodoxa, nu de alta dar te faci de rusine. |
Citat:
Am avut si eu, la fel ca altii, ceva dispute aici pe forum cu unii neoprotestanti ce contesta numirea de Theotokos=Nascatoare de Dumnezeu a Fecioarei Maria. Le spuneam atunci ca e esential sa faca distinctia intre 2 termeni esentiali ai discutiei: fire si ipostas (persoana). Cand e vorba de Maica Domnului-Nascatoare de Dumnezeu, toti contestatarii neoprotestanti fac aceasta confuzie nepermisa intre termenul fire si termenul ipostas (persoana). Pt. economie de timp, redau mai jos una din postarile in care incercam ( atat cat imperfect imi sta in putinta) sa le spun unor neoprotestanti ce intelege un ortodox prin termenul “Nascatoare de Dumnezeu”. Atentie deci la distinctia dintre fire si ipostas (persoana)! Maica Domnului nu a nascut firea dumnezeiasca, ci a nascut o persoana (adica un ipostas din cele 3 ipostasuri ale Sf. Treimi), o persoana care avea deja din vesnicie firea dumnezeiasca. Există firea dumnezeiasca existentă de la sine si prin sine. Aceasta fire divina o au din vesnicie doar 3 ipostasuri (persoane): Tatal, Fiul si Duhul Sfant. Si există firea umana care e comuna miliardelor si miliardelor de persoane (ipostasuri) care au existat, exista si vor exista. Niciodata nu se naste o fire, ci o persoana purtatoare a acelei firi. Persoana (ipostasul) e starea de sine a unei firi. Una din Persoanele divine ale Sf. Treimi s-a lasat pe Sine nascuta si ca om. Acea Persoana (ipostas) a Sf. Treimi exista din vesnicie avand doar fire dumnezeiasca insa prin nastere dintr-o faptura umana, si-a mai luat o fire. Pentru ca Intruparea sa fie cu adevarat autentica, Unul din Treime nu si-ar fi putut lua aceasta fire umana decat in acelasi mod in care orice persoana umana isi ia firea umana: adica prin nastere dintr-o mama umana. De aceea, afirmam ca Maica Domnului e Nascatoarea lui Dumnezeu, adica e persoana umana de la care si-a luat firea umana pe care n-o avea din vesnicie. Din vesnicie, persoana a doua a Sf. Treimi avea doar firea divina, insa nu avea si fire umana cu o constitutie de om. La momentul intruparii, firea Lui omeneasca a inceput sa existe concret in Persoana preexistenta din vesnicie. Noi, ortodocsii, nu sustinem nicidecum ineptia ca A Doua Persoana ar fi inceput sa existe doar din momentul zamislirii Lui ca om. Cel ce S-a lasat nascut din Fecioara Maria, preexista din vesnicie, dar nu avea si fire umana. De la Maica Domnului a luat-o. Maica Domnului L-a nascut pe unul din Treime, nu in sensul ca Ea ar fi cauzat existenta Lui dumnezeiasca, ci doar e „cauzatoarea” existentei Lui umane (desigur in colaborare cu Duhul Sfant). Noi nu sustinem nici o invatatura in contrasens cu adevarul ca Dumnezeu exista de la sine si prin sine. Firea Lui dumnezeiasca nu e cauzata de nimeni si nimic, in schimb firea Lui umana e cauzata, e datorata, e data, e primita de la mama Lui prin nastere, intrucat El nu o avea. Ca sa aiba si Dumnezeu aceasta fire umana, la un moment dat al istoriei, S-a lasat nascut asa cum se nasc cei care au firea umana. Maica Domnului I-a dat uneia din Cele Trei Persoane o natura/fire/ esenta pe care El nu o avea. Iar aceasta fire umana pe care nu o avea si-a impropriat-o in interiorul Persoanei Lui preexistenta din veci. Repet, niciodata nu se naste o fire, ci o persoana purtatoare a acelei firi. Persoana (ipostasul) e starea de sine a unei firi. Cand mama ta te-a nascut pe tine, ea nu a nascut firea umana, ci doar o persoana purtatoare a firii umane. Tu ai inceput sa existi doar din acel moment. Cand Maica Domnului L-a nascut pe Unul din Treime, Ea nu a nascut firea lui divina sau pe cea umana, ci a nascut o Persoana care avea deja o fire iar prin nastere din ea si-a mai luat una. Nu in momentul nasterii din Fecioara incepe sa existe A doua persoana a Sf. Treimi, ci El e din veci. Insa odata cu zamislirea incepe sa existe concret si ca om, trecand prin toate etapele dezvoltarii intrauterine, la fel ca orice faptura umana. Din acel moment, unul din Treime nu mai are doar o singura fire (pe cea divina), ci lasandu-Se zamislit si nascut de o mama, asa cum se naste orice om, a mai dobandit o fire (pe cea umana). O singura persoana (ipostas) cu doua firi. Persoana care S-a nascut din fecioara Maria este una si aceeasi cu Persoana Logosului care exista din vesnicie, doar ca odata cu intruparea, aceasta Persoana apartinand deja firii divine, se face posesoare si a firii omenesti. Aceasta Unica Persoana apartine si firii divine (alaturi de celelalte doua, Tatal si DUhul Sfant) dar apartine si firii umane alaturi de cele cateva miliarde de persoane care au fire umana. A nega ca Fecioara Maria este Nascatoarea care i-a dat lui Dumnezeu constitutie umana, inseamna a nu recunoaste ca Una din cele trei persoane ale Sf. Treimi S-a lasat nascuta ca om de catre o fiinta umana. Lui Dumnezeu-Treime nu i-a creat/nascut/ nimeni firea divina, in schimb una din Cele Trei Persoane ale Treimii a fost nascuta asa cum se nasc toate persoanele care au fire umana, adica dintr-o mama umana. Maica Domnului e Nascatoarea lui Dumnezeu, nu in sensul ca Ea ar L-ar fi adus pe Dumnezeu la existenta, asa cum gresit presupun neoprotestantii, ci in sensul ca Ea L-a nascut pe Dumnezeu ca om. Pt. ca Dumnezeu sa se faca om, trebuia sa se lase nascut, zamislit, conceput, cauzat asa cum se nasc, concep, zamislesc cei care au fire umana. Adica dintr-o mama umana. In acest caz cu totul special, ortodoxia nuanteaza: Hristos e o singura persoana care are doua firi. Firea dumnezeiasca o are din vesnicie, fara de inceput, de la Tatal care L-a nascut, mai inainte de toti vecii. Iar firea umana o are doar din momentul in care si-a luat-o de la cea pe care si-a ales-o sa-i fie mama umana. In Hristos se poate vorbi de doua nasteri: una din vesnicie mai inainte de toti vecii, din Tata dumnezeiesc, fara de mama iar alta, ca om, cand S-a nascut din mama fara tata (uman). De la Tatal isi are firea dumnezeiasca iar de la Fecioara Maria isi are firea umana. |
Citat:
Citat:
Și Cuvântul trup S-a făcut și S-a sălășluit întru noi; și noi văzutu-I-am slava ca pe slava Unuia-Născut din Tatăl, plin de har și de adevăr. (Evanghelia dupa Ioan cap.1,v.14) Dumnezeu se uneste, nu se contopeste cu fiinta umana. Cand spunem ca Iisus este Fiul lui Dumnezeu ce s-a intrupat, intelegem ca Cuvantul (ratiunea personala divina),se face el insusi subiectul ratiunii umane, aducand-o la deplina conformitate cu ratiunea Sa divina, deci toata natura omeneasca a lui Iisus s-a centrat in Dumnezeu-Cuvantul. |
Mii de multumiri, Delia și Ioanna!
(Acum, de voi înseninat și mângâiat....) Slavă lui Dumnezeu! AMIN+ |
Citat:
Ioana, o mica nuanta daca imi permiti. Mai degraba pt. initiatorul topicului. Cred ca ai vrut sa subliniezi ideea ca Logosul avea deja firea divina dinainte de momentul zamislirii si pe toata durata celor 9 luni cat s-a dezvolatat ca om in pantecele Fecioarea Maria si, evident, in tot restul vietii Lui pamantesti si dupa Inaltarea la cer, si nu ca ar fi incetat sa fie Dumnezeu in intervalul celor 9 luni , ori ca ar fi ‘’devenit’’ Dumnezeu de abia dupa ce S-a nascut ca om. Cred ca ai vrut sa zici ca firea divina o avea si in momentul zamislirii si al nasterii, nu ''inca de la zamislire'', si ca nu i-a fost anulata, fiindca aceasta fire divina o are din vesnicie, mai inainte de totii vecii si nu exista nici un moment, nici in timp, nici in afara timpului, in care Logosul sa nu fi avut fire divina. In schimb, in momentul zamislirii, Logosul divin, Una din Cele Trei Persoane ale Treimii si-a impropriat si ceea ce nu avea din vesnicie, adica firea umana (cu constitutia ei pnevmato-psiho-somatica) pe care Dumnezeu nu o avea pana atunci, si-a insusit-o deci in interiorul unuia din cele Trei Ipostasuri ale Sale, ipostas preexistent din veci. Asa se face ca pruncul nascut de Fecioara Maria are doua firi neamestecate, neimpartite, nedespartite, in una si aceeasi persoana, cea a Logosului divin: firea divina existenta din veci, unita fara confuzie cu firea umana pe care o are doar din momentul zamislirii. Asa se face ca Maica Domnului se cuvine a fi numita Nascatoare de Dumnezeu, ca una ce L-a nascut pe Unul din Treime ca om, asa cum se naste orice om dintr-o mama umana. |
Citat:
Da, precis. Eu cu saracia si bezna mintii mele, te-am inseninat pe tine. Stii tu cine te insenineaza. |
SF. IOAN DAMASCHIN - Dogmatica (pagina 98)
CAPITOLUL XII
Sfânta Fecioară este Născătoare de Dumnezeu. Contra nestorienilor Propovăduim că Sfânta Fecioară este în sensul propriu și real Născătoare de Dumnezeu. Prin faptul că Cel născut din ea este Dumnezeu adevărat, este adevărată Născătoare de Dumnezeu aceea care a născut pe Dumnezeul adevărat, întrupat din ea. Spunem că Dumnezeu s-a născut din ea, nu în sensul că Dumnezeirea Cuvântului a luat din ea începutul existenței, ci în sensul că însuși Cuvântul lui Dumnezeu, cel născut înainte de veci, în afară de timp, din Tatăl, care există fără de început și veșnic împreună cu Tatăl și cu Duhul, în zilele cele mai de pe urmă, pentru mântuirea noastră, s-a sălășluit în pântecele ei, s-a întrupat și s-a născut din ea fără să se schimbe. Sfânta Fecioară n-a născut simplu om, ci un Dumnezeu adevărat: și nu un Dumnezeu simplu, ci un Dumnezeu întrupat. Cuvântul nu și-a pogorât din cer corpul, care să fi trecut prin ea ca printr-un tub, ci a luat din ea un trup de o ființă cu noi pe care l-a ipostasiat în El însuși. Căci dacă și-ar fi adus corpul din cer și n-ar fi luat firea noastră, la ce mai folosește înomenirea? Înomenirea lui Dumnezeu Cuvântul pentru aceasta s-a făcut ca însăși firea, care a păcătuit, care a căzut și care s-a corupt, să învingă pe tiranul, care a înșelat-o și astfel să se elibereze de stricăciune, după cum spune dumnezeiescul apostol: „Pentru că prin om moartea, tot prin om învierea morților”. Dacă prima este adevărată, este adevărată și a doua. Dar dacă spune: „Primul Adam, din pământ, pământesc, al doilea Adam, Domnul din cer”, nu afirmă că este din cer corpul lui, ci evident că nu este simplu om. Căci iată l-a numit și Adam și Domn, indicând pe amândoi. Cuvântul „Adam" se tălmăcește: făcut din pământ; și este neîndoielnic că firea omului este făcută din pământ, pentru că a fost plăsmuită din pământ. Cuvântul „Domn", însă, arată ființa dumnezeiască. Și iarăși spune apostolul: „A trimis Dumnezeu pe Fiul Său Unul- Născut, care s-a făcut din femeie”. N-a spus „prin femeie", ci „din femeie". A arătat așadar dumnezeiescul apostol că însuși Fiul Unul-Născut al lui Dumnezeu și Dumnezeu este cel făcut om din Fecioară și că însuși cel născut din Fecioară este Fiul lui Dumnezeu și Dumnezeu. Căci s-a născut în chip corporal, întrucât s-a făcut om. N-a locuit într-un om mai dinainte făcut, ca în profeți, ci însuși s-a făcut om în chip substanțial și real, adică în ipostasa Lui există un trup însuflețit cu suflet rațional și gânditor și El însuși s-a făcut ipostasa trupului. Aceasta înseamnă cuvintele: „s-a făcut din femeie". Căci cum ar fi fost sub lege însuși Cuvântul lui Dumnezeu, dacă n-ar fi fost om deoființă cu noi? Pentru aceea pe bună dreptate și cu adevărat numim Născătoare de Dumnezeu pe Sfânta Maria. Acest nume constituie toată taina întrupării. Iar dacă aceea care a născut este Născătoare de Dumnezeu, negreșit și cel născut din ea este Dumnezeu și, negreșit, este și om. Căci cum s-ar fi născut din femeie Dumnezeu, care are existența înainte de veci, dacă nu s-ar fi făcut om? Este evident că Fiul omului este om. Iar dacă cel născut din femeie este Dumnezeu, este evident că este unul și același atât cel născut din Dumnezeu Tatăl, potrivit ființei dumnezeiești și fără de început, cât și cel care în vremurile din urmă s-a născut din Fecioară, potrivit ființei care are început și cade sub timp, adică ființei omenești. Acest fapt indică o singură ipostasă, două firi și două nașteri ale Domnului nostru Iisus Hristos. Nu numim deloc pe Sfânta Fecioară Născătoare de Hristos. Această denumire a născocit-o spurcatul, pângăritul Nestorie, cel cu cuget iudeu, vasul necurăției, pentru a desființa termenul: „Născătoare de Dumnezeu", ca supărător și spre a necinsti pe singura care cu adevărat este mai cinstită decât toată zidirea, pe Născătoarea de Dumnezeu, chiar dacă ar crăpa el împreună cu Satan, tatăl său. Hristos (= uns) este și David regele și Aaron arhiereul, căci demnitatea de împărat și preoția se ungeau. Poate să se numească de asemenea Hristos orice om purtător de Dumnezeu; acesta, însă, nu este Dumnezeu prin fire. Astfel urgisitul de Dumnezeu Nestorie s-a semețit să numească purtător de Dumnezeu pe cel născut din Fecioară. Departe de noi de a-l numi sau de a gândi că este purtător de Dumnezeu! Nu, ci îl numim Dumnezeu întrupat. Căci însuși Cuvântul s-a făcut trup, a fost conceput din Fecioară, s-a născut Dumnezeu împreună cu natura pe care a luat-o și care a fost îndumnezeită de El în același timp în care a fost adusă la existență, în așa fel încât cele trei: luarea naturii noastre, existența și îndumnezeirea ei de Cuvânt s-au întâmplat simultan. Și în chipul acesta Sfânta Fecioară se înțelege îi se numește Născătoare de Dumnezeu și nu numai din pricina firii Cuvântului, ci și din pricina îndumnezeirii firii omenești. Zămislirea și existența acestora, adică zămislirea Cuvântului și existența trupului în însuși Cuvântul, au avut loc într-un chip minunat în același timp. Însăși Maica lui Dumnezeu a dat în chip minunat Făcătorului să se plăsmuiască, iar lui Dumnezeu și făcătorului universului să se facă om, îndumnezeind ceea ce a luat; unirea a păstrat cele unite așa cum ele au îi fost unite, anume nu numai firea dumnezeiască, dar și firească omenească a lui Hristos, cea mai presus de noi și cea asemenea nouă. Nu s-a făcut mai întâi om, și mai pe urmă Dumnezeu, ci totdeauna, din primul moment al existenței, a existat în amândouă chipurile, pentru că de la începutul zămislirii a avut existența în însuși Cuvântul. Este omenesc, deci, potrivit firii omenești; și este a lui Dumnezeu și dumnezeiesc într-un chip supranatural. Mai mult, a avut și însușirile unui corp însuflețit, căci Cuvântul le-a primit pe acestea în virtutea întrupării. Acestea, potrivit ordinii activității naturale, sunt cu adevărat naturale. |
Citat:
Premiza majora: Isus Cristos este Dumnezeu si om Premiza minora: Sf Fecioara este mama lui Isus Cristos. Prin urmare, Sf Fecioara este nascatoare de Dumnezeu (lat: "Deipara", gr: "Theothokos"). A nega concluzia unui silogism admitand minora inseamna a nega majora. Prin urmare, a spune "Sancta Maria non est Deipara" inseamna a nega faptul ca Isus este Dumnezeu, adica a nega uniunea ipostatica. Citat:
-in preeternitate, din Tatal -in timp, din Fecioara Maria. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
"Numai Dumnezeu stie cate ordine ingeresti sunt. Noua ni s-au descoperit trei ordine a cate trei trepte. S-ar putea ca, asa cum vor veni la existenta pentru veci miliarde de oameni, sa existe si miliarde de ingeri, de ipostasuri constiente netrupesti, pentru a cuprinde cat mai multe din intelesurile si formele de iubire ale lui Dumnezeu cel infinit si pentru ca pe masura ce vin noi si noi oameni la existenta pentru veci, sa-i aiba in grija lor prieteneasca alti si alti ingeri apropiati spiritual de unicitatea fiecaruia. Pot fi in planul nevazut din jurul nostru minti imposibil de numarat, care sa-l inteleaga pe Dumnezeu cel mai mult, sa-l laude in comun si sa se intereseze de noi. Dumnezeu nu a adus la existenta o lume vazuta si nevazuta saraca. Precum nu putem da de marginile lumii vazute, asa nu putem da nici de marginile lumii nevazute, cu atat mai valoroase, care contribuie la imbogatirea noastra spirituala din Dumnezeu, infinitul lumii si al intelesurilor. Ele isi comunica trairea mereu sporita a lui Dumnezeu si bucuria de El - cum ne-o comunicam si noi - si care e cu atat mai bogata, cu cat suntem mai multi cei ce ne-o comunicam." Chiar dacă Dionisie nu menționează nivelul apropierii Preasfintei de Dumnezeu, el admite posibilitatea unor existențe superioare pe care noi nici nu ni le putem imagina. Nu știm nici măcar dacă sînt numai nouă ierarhii cerești sau mai multe. Diversitatea creației și a creaturilor tinde către infinit, prin bogăția harică cu origine la Duhul Sfînt. Probabil că lui Dionisie nu i s-a descoperit măreția la care Maica Domnului a fost înălțată, mai presus decît Cerurile și decît toată Creația, pentru ceea ce a acceptat să facă și pentru ce s-a săvîrșit prin intermediul ei. Eu însumi sînt uimit cum de nici în tot Patericul Egiptean, lucrare scrisă mult după zorii creștinismului, nu apare nicăieri pomenită Născătoarea de Dumnezeu ca mijlocitoare grabnică și mult folositoare între noi și Dumnezeu - Fiul ei și Fiul Tatălui ceresc. |
Exista un anumit progres al cunoasterii realitatilor invizibile, progres care corespunde unei pedagogii divine intrezarite de cuvintele Domnului "si multe mai am a va spune voua (apostolilor de la Cina, n.m.), dar pe care acum nu le puteti cuprinde".
Nu numai cultul marian nu a fost astfel de la inceput. Nici cultul Crucii nu a fost. Abia dupa vreo trei sute de ani de la perioada apostolica, Dumnezeu a revelat Bisericii, pe cale supranaturala, importanta Crucii. |
În definitiv, nici Duhul Sfânt nu S-a coborât imediat și instantaneu după Înălțarea Domnului, ci doar la Cincizecime. Nu cum au vrut și poate cum s-au așteptat primii creștini, ci după Voia Domnului.
Nici Crezul nu a fost de la început complet, ci a cunoscut un proces de constituire în istorie, fiind elaborat prin germinația multor sinoade, în baza mărturiilor multor sfinți... A fost, apoi, nevoie ca Apostolul să își desfășoare cuvântul pentru ca teologia creștină să își ridice marile ei aripi în zborul către Veșnicie și astfel să ne poarte și pe noi către Împărăție. Dealtfel, când afirmăm că Sfânta Tradiție are și o componentă dinamică, avem în vedere și continua îmbogățire a Revelației de-a lungul istoriei omenești, prin evenimentele din Biserică, prin experiențele sfinților și ale poporului dreptmăritor. Nostalgicii trecutului, însă, cei fixați în seducția visării pe tema Bisericii Primare (pe care ne străduim cu toții să o cunoaștem la măsura frumuseții ei aparte, dealtfel), nu vor și/sau nu pot pricepe desfășurarea vădită și necontenită a vieții Bisericii. Poate pentru că ceva li se împotrivește-n propriul piept?... Poate... Domnul știe! |
Dinoysie Pseudo-Areopagitul se bazează pe Tradiția Apostolică și pe Sfintele Scripturi, de aceea în primul rând nu apare cinstirea sau preacinstirea Mariei; pur și simplu aceasta nu făcea parte din credința apostolică. Chiar și Pavel spune în epistola către Galateni că Fiul S-a născut din femeie, dar nici nu se obosește să îi pomenească numele, așa de preacinstită (ca și cult mă refer, nu ca persoană, evident că au cinstit-o și au respectat-o pe Maria în timpul vieții ca pe maica Domnului, fără a îi aduce cult acesteia) era în credința apostolică. Faptul că avem de a face în mod evident cu inovații nu înseamnă în mod necesar că ar fi vorba despre vreo erezie; nu vorbeam de inovație în sens de erezie, dar este evident că nu făcea parte din credința apostolică. Nu știu când și cum a apărut acest cult nefundamentat pe credința apostolică.
Eu nu sunt deloc împotriva îmbogățirii revelației, împotriva dinamicii Tradiției, ba dimpotrivă am susținut asta chiar și folosindu-o ca argument în alte chestiuni, dar aici când vorbim despre revelație și despre descoperirea celor viitoare Hristos se referea în mod special la cunoașterea lui Dumnezeu și a realităților dumnezeiești, a planului dumnezeiesc. Cultul Crucii exista într-un anumit sens, teologia paulină este plină de Cruce în ea, sunt atâtea epistole în care se vorbește despre mântuirea prin Cruce, despre răstignirea răscumpărătoare a lui Hristos, despre cuvântul crucii care este în esență evanghelia, despre răstignirea de sine față de lume și a lumii față de sine. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Asa cum exista peste tot (e specific omului) exista si in ortodoxie unii care se declara ortodocsi si habar nu au invataturile Bisericii, altii care la contesta, altii care le interpreteaza gresit, unii sunt ecumenisti in sensul pozitiv, al discutiilor cu ceilalti fara ca asta sa presupuna si renuntarea la invatatura sa, ecumenisti care accepta invataturi ale altor confesiuni, extremisti si intoleranti, paranoici si adepti ai teoriilor conspitationiste... etc. Dar nu acestia definesc ortodoxia. Nu. Ortodoxia o definesc cei care cred invataturile Bisericii, isi ghideaza viata dupa ele si se straduiesc sa traiasca in conformitate cu acestea. |
Citat:
|
Citat:
Apare însă o problemă: dacă ar fi fost suficientă ucenicia, pentru ce Domnul a spus că Îl trimite pe Duhul, numit și "alt Învățător", numit "Duhul Adevărului", și depsre Care Domnul spune "vă va aduce aminte de toate". Imi pare că se neglijează aportul Duhului și se supralicitează capacitatea apostolilor. Or, aceștia, fără Duhul Sfânt ar fi fost cam ca acei călători pe drumul spre Emaus... În care, doar prin Cuvântul Domnului trăiau "ardea inima în noi când El ne tâlcuia Scripturile". Or, acest lucru are și o altă implicație: nu doar atunci în Biserica Primară aportul Duhului a fost decisiv dar și mai apoi, în întreaga istorie a Bisericii și până în clipa când scriu aceste rânduri și în vecii vecilor, viața Bisericii este insuflată de Duhul, tâlcuirile Bărbaților Bisericii sunt insuflate de Duhul, continuitatea și dinamica Tradiției sunt prin Duhul iar nu doar prin oameni. Care sunt sfinți tot așa: prin Duhul. Care pe toate le plinește. Opiniile personale ale lui Decebal ar putea să fie sfinte, de ce nu, iar pentru aceasta cred că e nevoie de cel puțin două mari condiții: să fie insuflate de Duhul Sfânt și să fie unitare cu suflul întregii conștiințe a Bisericii care, de obicei, se exprimă în sinoade dincolo de epoci și de vremuri particulare. (Ca să nu mai amintesc aici de alte condiții care țin de toate roadele Duhului...) A emite opinii de tip liber-cugetător despre Preasfânta Născătoare de Dumnezeu constituie, după convingerea mea de neclintit, nu doar o greșeală impardonabilă ci și un semn al unei grave alienări în miezul credinței personale. Rebeliune și înșelare, duh eretic fără a mai fi necesară vreo demonstrație. Aceasta întrucât Biserica, prin sfinții ei și astfel prin Duhul Sfânt, a descoperit deja Cine este Împărăteasa Cerurilor și ce se cuvine să facem noi creștinii față de Ea. Cântările din Catavasier sunt doar un mic exemplu în acest sens. Am chiar acum sub ochi o carte cumpărată de la librăria Sophia, cu titlul "Viața Maicii Domnului", în care, arhimandritul Vasilos Bacoianis face un rezumat al principalelor evenimente și trăsături ale Preasfintei Născătoare așa cum o cunoaștem din Scriptură și din Tradiția Bisericii. Bine ar fi ca orice om care se semnează "creștin ortodox" să citească această lucrare din care, pentru a nu mai adăuga eu vreun cuvânt păcătos, mă limitez la a posta doar lista bibliografică minimală indicată la sfârșitul lucrării: - Sfânta Scriptură - Ceaslovul - Mineiele - Slujba Imnului Acatist - Protoevanghelia lui Iacov - Sancti Melitonis de Trasnitu Mariae, PG 6 - Sfântul Ioan Damaschin, Cuvânt la Buna Vestire, Cuvânt la Facerea, Cuvânt la Adormirea Maicii Domnului - Sfântul Andrei Criteanul, Cuvânt la Adormirea Maicii Domnului - Sf. Ghermanos, Patriarhul Constantinopolului, Cuvânt la intrarea în Biserică a Maicii Domnului, Cuvânt la Buna Vestire - Epifanie Monahul și Preotul, Cuvânt despre viața Născătoarei de Dumnezeu - Sfântul Grigorie Palama, numeroase omilii - Sf. Dimitrie al Rostovului, selecție din Mineiul Sf. Dimitrie al Rostovului. E inutil să comentez și mă rezum doar la a reaminti faptul binecunoscut că Preasfânta Născătoare de Dumnezeu este Ocrotitoarea cu totul aparte a călugărilor din Sfântul Munte Athos... "Lămurit ai strălucit, Preasfântă Maica lui Dumnezeu, luminîndu-ne mintea cea întunecată pentru necunoștință ținută, iar prin dumnezeiasca luminare măreția ta vestesc, Pururea Fecioară" (Cântarea a 8-a, Catavasier, 17 aprilie) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Au urmat apoi alți sfinți, alți drepți, alți cuvioși, noi soboare... Iar aceștia au primit slujirea de a ridica vălul ignoranței noastre de pe Preacinstitul Chip al Maicii Domnului. Alți sfinți, altă slujire, Tradiția își îmbogățește firul mai departe, conștiința dogmatică se întregește, plinindu-se necontenit prin Duhul... Așa cred. Astăzi, comunitatea eclezială se bucură cu preacinstirea Maicii Domnului. Iar Preasfânta Născătoare de Dumnezeu ne răsplătește așa cum doar Ea o poate face, mângâindu-ne, ocrotindu-ne, mântuindu-ne din nevoi, într-un cuvânt deschizîndu-ne Ușa Milostivirii, părtașă facîndu-Se ca întotdeauna la mântuirea noastră spre Slava lui Dumnezeu. |
Păi dacă Dionysie Areopagitul ar fi un sfânt care să răspundă unor necesități prioritare la un moment dat atunci părerea mea este că ori nu ați citit pe Dionysie, ori ați citit și nu ați prea înțeles despre ce este vorba, dar înclin să cred că nu ați citit operele lui. V-aș ruga totuși să aveți mai multă delicatețe cu astfel de sfinți nemuritori, care sunt dincolo de necesități de la un moment dat.
Despre alte soboare, etc nu știu la ce vă referiți, nu știu unde și în care sobor este definită învățătura dogmatică că maica Domnului ar fi deasupra heruvimilor sau serafimilor. Eu nu spun că nu este sau că Biserica nu ar avea o astfel de dogmă, doar că eu nu am auzit nici soborul, nici sfântul care să fi dogmatizat așa ceva. |
Citat:
39. Și în acele zile, sculându-se Maria, s-a dus în grabă în ținutul muntos, într-o cetate a seminției lui Iuda. 40. Și a intrat în casa lui Zaharia și a salutat pe Elisabeta. 41. Iar când a auzit Elisabeta salutarea Mariei, pruncul a săltat în pântecele ei și Elisabeta s-a umplut de Duh Sfânt, 42. Și cu glas mare a strigat și a zis: Binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul pântecelui tău. 43. Și de unde mie aceasta, ca să vină la mine Maica Domnului meu? 44. Că iată, cum veni la urechile mele glasul salutării tale, pruncul a săltat de bucurie în pântecele meu. 45. Și fericită este aceea care a crezut că se vor împlini cele spuse ei de la Domnul. 46. Și a zis Maria: Mărește sufletul meu pe Domnul. 47. Și s-a bucurat duhul meu de Dumnezeu, Mântuitorul meu, 48. Că a căutat spre smerenia roabei Sale. Că, iată, de acum mă vor ferici toate neamurile. 49. Că mi-a făcut mie mărire Cel Puternic și sfânt este numele Lui. 50. Și mila Lui în neam și în neam spre cei ce se tem de El. 51. Făcut-a tărie cu brațul Său, risipit-a pe cei mândri în cugetul inimii lor. 52. Coborât-a pe cei puternici de pe tronuri și a înălțat pe cei smeriți, 53. Pe cei flămânzi i-a umplut de bunătăți și pe cei bogați i-a scos afară deșerți. 54. A sprijinit pe Israel, slujitorul Său, ca să-Și aducă aminte de mila Sa, 55. Precum a grăit către părinții noștri, lui Avraam și seminției lui, în veac. |
Citat:
Prin Sfântul Dionisie Areopagitul conștiința Bisericii a dobândit ceea ce îi lipsea în momentul acela și a păstrat până azi și în veci. Cum putem rupe contribuția unui sfânt de necesitățile/prioritățile Bisericii? Ar fi un nonsens, sper că ești de acord. |
Taina Sfântă - Nașterea Minunată
Transcriu din cartea pomenită, "Viața Maicii Domnului", cap. XII:
"Mare și neînțeleasă minune se săvârșește astăzi. Fecioara naște și pântecele ei rămâne nestricat." (Vecernia Nașterii Domnului) Biserica, vrînd să arate marea minune a nașterii lui Hristos, nu o numește simplu minune, și nu o numește doar mare, ci mare și neînțeleasă (minune). Fecioară ȘI Maică Fecioara naște, devine mamă, dar rămâne fecioară. Singura oară când s-a întâmplat așa ceva. Nici o femeie nu a rămas fecioară după naștere. Nimeni nu a înțeles cum s-a întâmplat acest lucru unic, nici măcar îngerii. "Puterile îngerești cele netrupești nu au cunoscut cum s-a petrecut întruparea ta, Hristoase" (Paraclis, glasul al 5-lea). Nici măcar Maica Domnului nu a priceput cum s-a petrecut o astfel de minune. Ea însăși pare mirată și minunată. Cântăm în Biserică: "Ce te minunezi, Marie? Ce minune s-a săvârșit întru tine?" (Catismele Nașterii Domnului) "Și într-adevăr taina nașterii tale îi este cu neputință limbii omenești a o tâlcui" (Cântarea de sâmbătă seara, glasul al 7-lea). |
Continuare, cap. XII
Naștere fără dureri
Întru dureri vei naște copii (Facerea, 3,16), a auzit Eva după ce păcătuise. Va naște în dureri, adică durerile reprezintă toată încercarea și chinul pe care-l simte femeia atunci când naște, aceasta fiind o epitimie primită de Eva de la Dumnezeu pentru păcatul ei (Sf. Ioan Hrisostom, Omilia XII la Facerea) Însă Maica Domnului L-a născut pe Hristos fără dureri, precum a zis Proorocul Isaia: înainte de a simți chinul ea a născut un Fiu (Isaia 66,7). Întru curăție Fecioara a născut pe Hristos fără stricăciune. Îl naște și întru curăție, fără sânge. Noi mărturisim că dumnezeiasca naștere cea din Fecioară a fost fără lăuzie. Icoana nașterii lui Hristos redă pe deplin caracterul suprafiresc al nașterii din Maica Domnului. În icoană, nu se prezintă Maica Domnului ca o lăuză, nici epuizată, nici întinsă, ci îngenuncheată (icoană autentic ortodoxă), ca și cum n-ar fi născut, ca și cum s-ar ruga, ca și cum s-ar închina Pruncului ei. Și cum arată icoana? Nu doar că se închină, ci se închină Pruncului din peșteră, ea stînd în afara peșterii unde este Pruncul, căci nu a născut un om ci pe Dumnezeu-Omul și nu era nevoie de grija ei, și de aceea atunci când Îl ține în brațele sale nu Îl ține cu ambele mâini, ci doar cu o mână; deoarece Îl ține în mâna sa pe Domnul Cel Atotstăpânitor, Care ține toate. "Bucură-te, ceea ce ai hrănit pe Hrănitorul a toate!" (Condacul I din Acatistul Bunei Vestiri) |
Ce nu inteleg eu este asta:
In Sfanta Scriptura, Dumnezeu ne spune ca Fecioara Maria a fost si este cea mai binecuvantata dintre femeile care s-au nascut si se vor naste. Totusi, nu am vazut nici macar un vers in Biblie in care sa reiasa ca Fecioara Maria mijloceste pentru noi in fata lui Dumnezeu. Nu vreau sa trezesc animozitati, nu sariti pe mine frati crestini, o respect pe Fecioara Maria, eu ridic o intrebare, o nedumerire, eu am vazut in Biblie ca Iisus este singurul mijlocitor intre om si Dumenzeu Tatal. Cu se face astfel ce putem avea, pe langa Iisus, "mai multi" mijlocitori" ? |
„N-aveți alt mijlocitor la Tatăl în afară de Mine” înseamnă că El este singurul mijlocitor între om și Dumnezeu, fiind în același timp și om, și Dumnezeu, Singurul care este în același timp și una și alta. Și singurul care poate mijloci împăcarea omului cu Tatăl, aceasta împlinindu-se chiar în El însuși. El este cel care îl unește pe om cu Dumnezeu, îndumnezeindu-l, ridicându-l din moarte.
Dar tot în Biblie scrie: „rugați-vă și mijlociți unii pentru alții în rugăciune” (citat aproximativ). În acest sens apelăm la sfinți să mijlocească pentru noi, la Maica Domnului în mod deosebit, știind-o cea mai apropiată de Hristos, pe care L-a născut și I-a fost mereu aproape, până la jertfa Sa, când inima i-a fost sfâșiată de durere. |
Sa nu uitam ca prima minune a Domnului, preschimbarea apei in vin a fost facuta cu mijlocirea Maicii Sale. Scrie in Biblie. :40:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 06:03:46. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.