![]() |
crestinismul "schizofrenogen"?
Pls help! de cateva zile duc o cruciada cu un internaut care si el la randul lui duce o lupta crincena cu mine pe motiv ca eu as face propaganda religioasa iar el e dator sa ma combata cu toate mijloacele sa nu smintesc lumea. Discutia a pornit de la faptul ca cineva recomanda unui bolnav psihic sa se roage, sa aiba incredere in dzeu, etc. Altii s-au grabit sa-l combata sau sa-l ia in deridere ca fiind neprofesional, iar eu am sugerat sa apeleze la "ajutor specializat", pe linga cel medical daca vrea si asistenta religioasa sa mearga la biserica din care face parte si sa il ajute ei cum pot fiecare cu metodele lor. Deci nici macar n-am promovat o doctrina sau alta. Oricum mi s-a spus ca toate religiile sunt o apa si un pamant, psihoze colective si mai ales crestinismul ar fi cel mai important factor schizofrenogen. Am incercat eu sa explic ca si religia si stiinta incearca sa fac acelasi lucru, adica sa vindece, dar fiecare cu metodele ei, ca se bazeaza tot pe un diagnostic si o terapie adecvata fiecarui pacient, pe comunicare intre duhovnic si cel asistat, etc si am incercat sa fac distinctia intre o falsa religie, inchinarea la idoli falsi, manipularea in masa facuta de unii dictatori sau regimuri, dar tot in aceiasi oala m-au bagat.
Cica Dumnezeu ne face sclavi, ne ingradeste libertatea, ne ameninta cu iadul dc nu ascultam, si pe multi practicarea religiei i-ar fi facut schizofrenici. Am incercat sa combat zicind ca Dumnezeu ne elibereaza, ca doar o terapie nedusa pana la capat, insuficienta sau din contra intempestiva, prea greu de indurat de catre om il poate arunca si lasa in intuneric si sminteala. Nu, mi s-a zis ca un om normal la cap n-are nevoie de Cristos sa se elibereze si se poate mintui singur, iar bolnavii oricum sunt condamnati sa fie dependenti de medicatie si/sau de pronia cereasca si ca religia nule face decit rau iremediabil. (Probabil vorbea in cunostiinta de cauza?) Poate am gresit ca am incercat sa iau apararea crestinismului cu inversunare, poate nu e crestineasca atitudinea mea, dar am facut-o tocmai incercand sa ii protejez pe cei inocenti de sminteala celor care fac propaganda anticrestina. Dac intorceam obrazul si ziceam ok aveti dreptate, oare ce ar fi inteles eventualii cititori? Eu chiar nu intentionam si nici regulamentul nu permitepe un forum medical propaganda religioasa, dar atunci de ce o permite pe cea antireligioasa? |
In orice caz nu imi explic exact ce inseamna schizofrenogen sau ce ar putea fi un astfel de factor.
Daca un om are o predispozitie spre aceasta boala, cum de nu i-o declanseaza filmele cu violenta mai degraba, de ex? Sau il poate schizofreniza pe un subieect predispus si studierea aprofundata a unei discipline, chiar si a medicinei. Si acolo se petrec multe acte violente, inspaimantatoare, tot felul de atacuri chimice si biologice care se petrec chiar in corpul nostru, un permanent razboi intre organism si factorii din mediu care incearca sa ne destabilizeze, lupte pe care le simtim cel mai bine pe pielea noastra atunci cind suntem bolnavi si avem febra, de exemplu. Dar daca le-am simti mereu cu siguranta am innebuni cu totii. |
Înțeleg că ai pornit la luptă singură pe teritoriu inamic?
|
nu exista in DEX cuvantul : "schizofrenogen". Prin urmare cel care va contrazice nici macar nu stie ce vorbeste (ca sa nu mai adaugam ca are lipsuri de cunostinte generale)
|
proasta idee, nu?
Daca cineva se lauda in gura mare ca e infractor, sau chiar comite o infractiune in vazul tau, si tu nu esti politist, e bine sa incerci sa il combati? aici intr-adevar e o datorie civica, de onoare, dar oare e "sanatoasa"? Din cate stiu eu cei mai multi spun ca nu, si nici nu o fac. |
Citat:
|
Citat:
|
Simt că problema mă depășește. Poate ai noroc să intre Cezar sau alt cunoscător în ale psihologiei și credinței, totodată.
|
sunt unii oameni , care oricat de mult incercati sa le explicati , nu vor sa inteleaga. Dar nu cred ca este gresit daca ii contraziceti si le explicati in continuare pentru ca in felul acesta ii puteti ajuta pe alti utilizatori sa nu se sminteasca.
Le puteti aminti ca nadejdea in Dumnezeu scade riscul de depresie , si prin urmare scade si riscul de a dezvolta boli psihice. |
Citat:
pe cand schizofrenicul, saracul, el inca lupta cu demonii care-l chinuie... |
Citat:
|
Tin sa multumes pe aceasta cale tuturor mmembrilor forumului, care au fost alaturi de mine si nu m-au atacat chiar si atunci cand am spus prostii. Am vazut cum e printre straini si dusmani.
Dumnezeu sa va dea sanatate, si sa ma iertati daca v-am creat neplaceri, ca tot e saptamina iertarii! |
Citat:
Pentru ca un ortodox sa poata face pe cineva sa inteleaga adevarurile ortodoxiei, si vindecarea prin credinta ortodoxa e nevoie de cuvantul Duhului. Harul Duhului Sfant trebuie sa fie in gura celui ce vorbeste despre Duhul si despre credinta. Faptele sale trebuie sa vorbeasca celorlalti credinta si prezenta harului. Eu am renuntat de a ma mai contrazice insa am pastrat legatura, avand aceeasi statornicie in credinta. Acum o luna in urma, am primit un mesaj pe facebook de la una dintre fete. Am intrat cu ea sa vorbesc si mi-a spus ca nu are job ca e in cautare si ca a depus o cerere la o companie mai mare. Mi-a spus ca nu a spus nimanui nimic ca a observat ca daca spune nu reuseste. Am asigurat-o ca ma voi ruga pentru ea sa o ajute Dumnezeu sa treaca cu bine peste acest impas si mi-a raspuns: tocmai de aceea ti-am spus tie, desi nu am spus nimanui nimic pentru ca stiu ca te vei ruga pentru mine. Am simtit o apasare teribila, e presiune extraordinara, apoi gandindu-ma - vai de mine pacatoasa ce raspundere am eu aici, ca de nu reuseste ca poate asa va sa fie, ea ce va zice - unde e Dumnezeul tau daca nici pe tine care crezi in El , nu te aude? Am fost tare trista, si m-am rugat mult sa reuseasca, spunandu-i Domnului: Doamne nu pentru rugaciunile mele, o mare pacatoasa si nenorocita ci pentru credinta noastra, si pentru Adevarul Tau Doamne ajut-o pe fata aceasta. de aceea nu e bine sa purcedem la a face misionarism daca noi insine nu suntem curati in fata Domnului si nu ne stim dogma cum se cuvine. Fara harul Duhului Sfant nu vorm reusi sa intoarcem suflete spre Domnul. In discutii mai generale, e foarte bine sa expui ortodoxia si arati ce inseamna ea, ca daca din 100 de oameni care citesc, unul se foloseste, e un mare castig. |
Hai ca s-a rezolvat, partial . Am vazut ca seara omul imi daduse pm si isi cerea scuze ca m-a ofensat, dar eu nevazind astazi am continuat sa il combat, mi-a facut raport, mi-au sters o parte din mesaje, i-am facut sie u raport sa i le stearga si lui pe cele unde jigneste practicantii crestinismului ("viermi in sutana", etc), apoi abia am vazut m,esajul de impacare si mi-0am cerut scuze. Spunea ca lui religia i-a facut f mult rau. I-am mai cerut din nou scuze ca am continuat sa il provoc, iar in final mi-a zis ca a vazut numerosi "pacienti" bolnavi psihic pe care religia i-a influentat dezastruos, accentuindu-le "delirul mistic" si facindu-i incapabili sa mai gindeasca rational.
Cica de-asta ar fi interzisa propaganda religioasa pe sectiunea de psihiatrie, ca mai citesc si bolnavii si o iau razna. Acum ce-o fi mai bine ma intreb, sa-L astepte pe Dumnezeu sau pe Luke Skywalker sa-i salveze? |
Ti-am zis ca e pierdere de timp sa porti cruciade pe softpedia. :)
|
Citat:
|
1) http://www.analiza-tranzactionala.go...ofrenogen.html
2) noi suntem nebuni, iar el e victima propagandei de 2 lei. Desi are un mic sambure de adevar in ce zice. Daca combini nebunii psihice si suferindul le combina cu misticismul, iese dezastru. Dar o cruciada asa furibunda si fara doza de echilibru impotriva unei idei(in cazul de fata, religia), numai sanatate mintala nu inseamna. D-asta nu imi place mie miscarile ateismul militant actual. Inarmezi omul cu ura si informatii exagerate, nu ii bagi nici o opreliste gen "nu insulta/fii decent/respecta interlocutorul" si il justifici ca o face pt o cauza buna si binele umanitatii. 3) Bine macar ca si-a cerut scuze. Si se pare ca am o intuitie buna. A avut o trauma in trecut, si asta il afecteaza rau. Sau poate o fii doar un troll. |
Citat:
2) acum imi dau seama ca si agresorul meu a folosit cel putin una din tehnicile de mai sus... 3) pare prea inversunat pt un troll si la alte subiete da raspunsuri pertinente. nu a vrut sa-mi spuna de unde a cunoscut alti pacienti, ca terapeut sau ca coleg de salon? dar acum nu mai are importanta. chiar dc esti 'specialist " in ceva nu poti sa afirmi o bazaconiedoar in virtutea faptului ca esti specialist . cum as zice eu acum "cauza bolii cutare nu e cutare, care o stie toata lumea, ci..." Adica tb sa vii cu argumente pertinente, "pumnul in gura" nu tine decat la victimele de mai sus. |
Citat:
Anii au trecut. A venit revolutia si l-a prins in inchisoare (a fost detinut politic fiindca a fost prins in primavara lui 89 impartind manifeste), iar cand a scapat, nu i-a trebuit NIMIC din tot ce i-au oferit "cei noi". Nu pentru "ciolan" luptase el, ci pentru democratie. Urmatorul an a dat la doua facultati si a luat la ambele. Dar de urmat n-a putut sa urmeze decat filologia... S-a casatorit si a plecat in Canada, unde are o editura jurnalistica. De putine ori ne-am mai intalnit, dar stiu ca m-am nimerit acasa (eram in Anglia in acea perioada), cand a murit tatal lui. Am reusit sa mai discutam si am inteles ca era un om total schimbat. Deja nu mai punea problema inexistentei lui Dumnezeu. Cred ca situatia familei lui reusise cu adevarat sa-l sperie. Bunicul lui fusese un om rau si avea multe blesteme pe constiinta, din partea celor pe care-i chinuise din proprie vointa. Chiar daca a murit in chinuri groaznice, dupa ani de zile de boala la pat cu cangrene si viermi, au urmat apoi suferintele celor din familie. Bunicul lui avusese doi baieti: fratele tatalui a facut schizofrenie si era era considerat de catre sateni "prostul satului". Apoi a murit. Fratele prietenului, de aceiasi varsta cu mine si fugit in America dinainte de 80, a facut si el schizofrenie si a fot adus acasa dupa 89, de nerecunoscut (cand l-am vazut intaia oara, am plans ca un copil, fiindca fusesem nedespartiti in scoala). Apoi sora lor, a facut cancer la 37-38 de ani si a murit in cateva luni. Apoi a murit si tatal lor, desi era inca in putere. Singurul sanatos parea sa fie el, dar atat timp cat era ateu, blestemul nu-l putea atinge... Mama-sa (inca mai traieste si chiar ne-am intalnit acum vreo luna) este doar o victima, fiindca involuntar traieste aceasta drama prin "alianta". Cu disperare si-a implorat singurul copil sanatos, sa-L accepte pe Dumnmezeu, indiferent de consecinte, si sa accepte sa fie dat..."de pomana"... Personal nu cred ca asta ar fi fost cea mai buna solutie, dar la acest subiect eram un simplu ascultator si nu-mi permiteam sa am pareri. Oricum, din mica noastra discutie, am inteles ca ateul de altadata reusise sa se schimbe. Poate Dumnezeu avea sa oranduiasca (daca nu cumva a si facut-o deja) pentru el, care este on om de o calitate morala extraordinara, o cale prin care sa se mantuiasca intr-un mod mai pasnic, fara a suferi nici el, si nici sa devina povara pentru cei din jur! |
În linii mari consider că acesta http://www.dialogsanatatemintala.ro/...hizofrenie.pdf
este un articol bun, cu informații pertinente (deși e sumar, desigur, în raport cu "demnitatea" așazisei "regine a bolilor psihice"). Am o singură reținere, anume ultima propoziție care mi se pare puțin cam optimistă și, în orice caz, limitativă la medicație...:) Potolirea "reginei" se face sistemic, prin cooperare multidisciplinară iar nu singular, după cum și etiologia e tot sistemică. Profesorul G. Ionescu, psihiatrul care a organizat niscaiva congrese MONDIALE de psihiatrie în amărâtul de Spital 9 din București, ne spunea că: - schizofrenia, asemenea oricăror tulburări psihice se înfiripă, ia înălțime, atinge apogeul și, eventual, cunoaște o fază mai mult sau mai puțin îndelungată de remisiune în funcție de o mulțime de factori conjugați care se reduc, evident...:) la: ereditatea ȘI mediul! Nu Sau, ci Și. Formula e cam așa: EXM, iar nu E+M. La înmulțire, dacă unul din factori lipsește, fiind zero, atunci și produsul e zero. E nevoie, așadar, nu doar să ai gene predispozante prin neamuri dar să ai ȘI un mediu înnebunitor, altfel nu pupi schizofrenie! Ce înseamnă aceasta? Dacă avem o familie cu arbore genealogic ce predispune la schizofrenie, să ne imaginăm, zicea profu, o armă cu cartuș pe țeavă: glonțul (schizofrenia) va porni doar dacă cineva va apăsa pe trăgaci. Dar dacă arma stă liniștită în cutia ei, va sta și glonțul la locul lui. Profesorul se referea la factorii precipitanți, la cauzele proximale care țin în special de relațiile familiale și sociale/profesionale, cu toate eșecurile și dezamăgirile inerente, cărora omul mai robust psihic le face față cât de cât. În completare, teorii mai noi arată că schizofrenia face parte și dintr-o piesă de teatru jucată în familie, în care pacientul, de obicei cel mai sensibil și mai bun își asumă rolul cel mai ingrat... (Se intervine prin terapie de familie.) Consecința: avem o mare influență asupra declanșării bolii prin PROFILAXIE. Sau, dacă voim, putem fi noi degetul care apasă pe trăgaciul dinlăuntrul semenului nostru... Dar cum ar fi posibilă profilaxia? Într-o lume ca a noastră, în aste vremuri tulburi, mai e sub soare un mediu liniștit, ferit de stres, unde să nu fii expus zilnic la dezamăgiri multiple, la răniri de tot felul etc.? Viața e atât de solicitantă astăzi, relațiile sunt atât de tensionate încât și cei mai robuști oameni se trezesc într-o zi la balamuc ba cu depresie, ba cu alcoolism, ba cu te miri ce episod psihotic... O spun statisticile medicale de pretutindeni! Cu-o vizită la psihiatru suntem toți datori, măcar o dată în viață... (e semn de nebunie să te ții sănătos tun într-o lume întreagă nebună...:)) Tocmai aici e rolul unic, inegalabil al Sfintei Biserici! Fără de care nici nu s-ar explica cum, într-o țară atât de batjocorită ca a noastră, avem o incidență a bolii mai mică decât în multe state "civilizate" ale lumii, cu medicație și sisteme profilactice incomparabil mai bune, cu psihoterapii mii și mii... Pe scurt: omul cu duhul umilit, inimă înfrântă și smerită, care își poartă crucea cu nădejde în Hristos, care iartă nelăsînd să apună soarele peste supărarea față de alt om, omul care se ține de muncă, rugăciune, slujbe, familie, omul cu umilință demnă, care nu se crede nici buricul pământului nici cârpă de șters pe jos, omul care crede cu tărie că nu viața aceasta e totul ci e doar o etapă înaintea Vieții și că e bun lucru să fie cu măsură în toate, omul care ține după puteri, cu iubire de Hristos, toate poruncile Domnului omul cu o cugetare smerită, omul care mulțumește lui Dumnezeu pentru toate, omul care cunoaște că Tatăl îl ceartă pe fiul pe care îl iubește, spre binele lui, omul învățat cu Biserica și cu rânduielile ei milenare, omul creștin așadar are parte de pace sufletească, de liniștea mult căutată, de putere și nădejde așadar are parte de cea mai bună profilaxie posibilă din câte pot fi imaginate. Pe toate le rabdă, pe toate le nădăjduiește, pe toate le iartă etc. Iar sufletul lui e clădit pe stâncă, iar nu pe valuri sau nisip... Dar dacă acestea creștinești lipsesc, dacă sufletul tău e neîmblânzit și te biciuiești singur ținîndu-te mai mereu peste limite, împins de furiile zădărniciei, poți să fii înconjurat de toate palatele, bogățiile, doctorii și psihologii, că tot în nebunie sfârșești. Totul e perisabil, totul se năruie în omul fără Dumnezeu. Eu așa cred, așa am văzut, așa am auzit și citit, inclusiv vindecări considerate (din neînțelegere, cred) "miraculoase". Nu e nimic miraculos, e pur și simplu răsplata lui Dumnezeu pentru omul credincios. Grija, Mila Domnului Atotputernic, lăudat fie în veci! AMIN+ |
Citat:
Nu facem și noi, mai mereu, același lucru pe forum?...:) |
Citat:
(schizo - a imparti / frenie - minte) Dpdv psihiatric este un termen dur. Simptome = halucinatii. Cineva ar trebui sa aiba predispozitii pentru a ajunge la schizofrenie. Personal, pot fi de acord ca pe langa avantaje evidente (sens existential, speranta, adaptare sociala prin rabdare...) crestinismul genereaza stari psihologice conflictuale. La anumiti indivizi care nu pot identifica intelesuri de mediere intre Lume - Dumnezeu, conflictul interior poate deveni acut, de nesuportat. Daca Dumnezeu iti spune sa te rogi neincetat - clar si raspicat - si tu nu poti, deja ai o problema: te confrunti in forul interior cu o forma de neimplinire legata de cel mai inalt scop al tau. Aceasta neputinta nu este digerata usor de multi. Modul de rezolvare al acestui conflict interior difera de la persoana la persoana. De exemplu, minimalizezi porunca si accepti ca esti neputincios. Problema crestinismului este aceea ca divide mintea intre doua realitati puternice: Lumea si Dumnezeu. Atunci cand mintea priveste Lumea, nu-l priveste pe Dumnezeu. Iar noi stim ca Dumnezeu este gelos. Vrea toata atentia noastra. Cineva care ia in serios, cu toata sinceritatea, asertiunile crestine, se confrunta inevitabil cu aceasta tensiune. Balanseaza dureros intre aceste realitati. Insa, aceasta dihotomie este pur si simplu o paradigma generata prin rationamente, sofisme teologice crestine. Nu toti pot sa respire in aceasta forma de constructie intelectuala. |
Citat:
Stările de sfâșiere și de conflictualitate NU izvorăsc dinlăuntrul rugăciunii, postului, milosteniei, slujbelor, Tainelor. Ci ele se topesc prin acestea, care sunt medicamente imbatabile, dăruite de Doctorul Hristos. Mai presus de toate, ținerea minții în inimă la rugăciune unește și reașază ordinea și funcționarea omului întreg. Rugătorul se ține ca o turmă de oi risipite care trag fiecare în legea ei, sub toiagul unui singur păstor. Gândurile și tendințele emoționale, nevoile și pornirile instinctuale, atașamentele de tot felul - sunt tot atâtea oițe divergente pe care toiagul rugăciunii le îndreaptă, mângâietor și statornic, lângă Unul Păstorul, Mielul Cel Dintâi. Până la unificare totală, fără fisură, fără urmă de ...capră. În acest moment survine Pacea de nespus. Este lucrarea dimpreună a omului și a Harului. Omul este unit, este întreg, este cu totul împăcat în sine, iar aceasta se revarsă și asupra păcii cu lumea, cu toți oamenii. Rugăciunea permanentă este foarte clar explicată și cu totul accesibilă omului creștin. Nu e vorba nici de practicarea unei rostiri neîntrerupte cu buzele și cu toate cele ale aparatului fonator și nici de atenție neîntreruptă așa cum o înțelegem la propriu în psihologie. Ci e vorba despre o stare duhovnicească, "joc secund" cu rol însă primordial, de menținere a miezului ființei în permanentă tendință către Dumnezeu. Când iubești o persoană, de pildă pe mama sau pe tata, pe soț sau pe soție, pe copilul tău etc., nu ai atenția permanent orientat către persoana iubită, însă în orice moment ți-ai orienta atenția către aceasta, ți-ai da seama imediat că o iubești. Iubirea curge ca un râu subteren permanent, însoțindu-te oriunde ai fi, orice-ai face. Deși nu te gândești neîncetat la asta, lucru altminteri cu totul imposibil. (Este o banalitate teribilă că viața sufletească nu e doar conștientă ci și subconștientă și inconștientă. Dacă un conținut nu este acum conștient, iar eu nu scriu aici în clipa asta despre el, asta nu înseamnă că el nu continuă să ființeze în plan secund sau mai adânc înlăuntrul ființei mele. Exact la fel e și cu iubirea și cu rugăciunea. Să pricepem odată pentru totdeauna adevărul elementar că suprafața lucidă care e conștiința noastră nu reprezintă decât un vârf de iceberg infinitezimal al unor conținuturi infinit mai bogate la care nu avem acces simultan și în totalitate. Dacă acum scriu măr și îmi reprezint în minte un măr și cuget la semnificația conceptului măr, nu înseamnă că în mine nu port toate cunoștințele referitoare, de pildă, la păr. Numai că deocamdată aleg să fiu conștient în legătură cu mărul, după cum iată, acum aleg să devin conștient în legătură cu părul. Sau cu orice altceva accesibil dinlăuntrul meu.) Precum pe de altă parte omul grosier, omul motivațional se roagă neîncetat la idolii lui, care se succed permanent prin întreaga ființă (abia se stinge setea că vine foamea, abia se potolește stomacul că vibreează sexul, aia se sting aplauzele că vuiesc săbiuțele etc.). Și acesta e un rugător permanent, însă la alți dumnezei. Ceea ce este conflictual în om nu este adus de creștinism. Dimpotrivă, Părinții ne-au învățat, dezvoltînd mesajul "in nucce" al Apostolului Pavel, că în om sunt conflictuale legea trupului și legea duhului. Tocmai pentru ca această conflictualitate (care are rostul ei, îngăduit de Dumnezeu în vederea unor foloase) să devină roditoare, Biserica a rânduit și calea sau metoda de urmat. O știm cu toții foarte bine, rămâne însă de dus lupta pentru despătimire. Adică ne străduim la dobândirea unei ordini noi, în care duhul să fie suveran. Aceasta înseamnă, printre altele, că partea sufletească din noi denumită psihe, responsabilă cu reflectarea în conștiință și comportament a nevoilor (caracteristice omului motivațional teoretizat de Maslow și alți umaniști), să devină subordonată părții conducătoare nous, caracteristică omului duhovnicesc, denumit și lăuntric. Ca orice proces de dezvoltare a ființei, și devenirea întru Ființă traversează etape de rearanjare, de conflicte și crize de creștere. Sunt inevitabile și sunt necesare, ca în orice proces de dezechilibrare temporară urmată de un echilibru superior. Până și arborii pocnesc când cresc, la fel și pepenii vara, până și burta gravidei face vergituri de la rodul ei; cum oare, atunci, să nu "pârâie" nițel, în dulci dureri ale facerii, alcătuirea stihiilor noastre întru revigorare și Viață? În general, pentru a dobândi un echilibru de nivel mai înalt, procesul debutează cu o temporară dezechilibrare. E ca în jocurile de astăzi ale copiilor, denumite transformer: strici o ordine, pentru că ți-a picat fisa unei ordini mai frumoase! Te doare un pic că ai pierut jucăria, dar ce frumusețe iese la o nouă reasamblare! Oamenii rigizi însă, cei ce țin la sufletul lor, cei anchilozați în cimentul habitudinilor și preconcepțiilor, pier mortificați în praful de pe etajera unde și-au ipostaziat propria mască. Duhul, însă, poartă mereu pe omul creștin la noi și noi retopiri și remodelări. Pe măsură ce se adaugă apă curată, stratul de noroi de pe fundul paharului devine tot mai subțire. Uneori, din fericire, apa devine cu totul străvezie!....:) Una cu Izvorul Cel Dintâi. P.S. Cât privește conflictul dintre Dumnezeu și Lume, noi știm că Dumnezeu este pretutindeni și că Însuși S-a Întrupat pentru a mântui Lumea. Nu vedem o lume fără Dumnezeu ci întrezărim pe Domnul pretutindeni în Lume. Sfințirea apei și a lemnului, de pildă, sunt doar două exemple aflate foarte la îndemână. Noi, însă, componenți și ai Lumii, râvnim la sfințirea Numelui în noi. Nimic din toate acestea descrise aici nu are legătură cu schizofrenia. Cât despre aceasta, termenul invită la o cercetare cu mult mai atentă decât simpla răsfoire a unei fițuici mondene. Poate nu întâmplător, studenții din generația mea au debutat în studiul schizofreniei abia după 4 ani de facultate. Și nu au epuizat conceptul nici până astăzi, adică după 20 de ani... Ca să nu mai spun că una e cunoașterea de nivel conceptual, alta e cunoașterea persoanei cu tulburare schizo și alta este experiența integrală a acestei condiții cu totul aparte. Puțină reticență în utilizarea termenului, așadar... |
Cuvântul "schizofrenogen", deși este o contrucție lingvistică livrescă și oarecum artificială în raport cu limbajulul uzual, are substanță lexicală. Calchiată desigur după alte cuvinte care folosesc derivatele grecești gennan, gennao (= a produce, a naște, a genera), cum sunt patogen, electrogen, chiar oxigen sau geneză, genealogie etc.
Prin urmare "schizofrenogen" trimite la înțelesul "producător, cauzator, generator" de schizofrenie. Deși este într-adevăr riscant să dai cezarului ce-i al cezarului în asemenea cazuri, o minimă onestitate ne obligă să recunoaștem în anumite atitudini religioase exclusiviste, drept focare de comportament, mod de gândire și de existență cu potențial schizoid. În cazul creștinismului, fenomenul poate fi verificat în mulțimea indeterminată de abordări sectare ale vieții spirituale, atât intra cât și extra ecleziale. Atunci când Evanghelia nu mai este asumată ca o reintegrare într-o altfel de ordine cosmică ce revalorizează întreaga existență a omului până în străfundurile ultime ale existenței lui și este înțeleasă ca o trambulină ideologică pentru saltul impersonal într-o bunăstare veșnică a propriului ego, pericolul rupturii de realitatea împărtășită în favoarea viețuirii exclusive în lumea fantomatică a propriului imaginar, pândește la fiecare pas. |
Citat:
|
Citat:
E chestie de igiena online sa nu folosesti in discutii persoana I :) |
Citat:
|
Citat:
Aici - "recunoaștem în anumite atitudini religioase exclusiviste focare de comportament, mod de gândire și de existență cu potențial schizoid." găsesc o mică problemă de interpretare: a) aceste atitudini sunt focare cu potențial schizoid SAU b) focarul schizoid al unei persoane se exprimă ȘI prin tulburări ale vieții de credință? Înțeleg că una este afirmația "creștinismul are potențial schizofrenogen" și alta e afirmația "tulburarea schizo se exprimă prin dezordine inclusiv în viața de credință". Opinia mea este că: a) tocmai pentru că suntem bolnavi, în multe și felurite ipostaze, Hristos ne-a dăruit Biserica drept Bolniță. Cine se ține de tratament, mai repede sau mai târziu, mai ușor sau mai greu, se face bine. Prin și în Biserică unde se manifestă Doctorul și Doctoria, adică Harul tămăduitor. b) miezul vindecării în Biserică cred că este: nu asimilez Biserica la mine (adică renunț la pretenția nebunească a picăturii de a încorpora Oceanul) ci dimpotrivă, mă acomodez eu la viața Bisericii, detașîndu-mă treptat de maladivele mele atașamente infantile și devenind matur întru Hristos. Este o restructurare treptată a tuturor coordonatelor personale. Metanoia, pocăință. În concluzie, viața creștină nu induce schizofrenie ci vindecă de schizofrenie, de narcisism, de toate bolile. Din păcate însă, unii vin în Biserică pentru a o înstăpâni cu bolile lor iar nu pentru a se lăsa sub mâna Doctorului. Mulți dăm buzna în Biserică mânați fiind de această nesimțire și orbire de sorginte drăcească. Nebunii, însă, nu pot face nici un rău Bisericii. Doar pe ei înșiși se băgubesc, întrucât au în mână comoara și o aruncă la coș, considerînd-o gunoi. Nu Biserica îl face pe om schizofrenic ci schizofrenicul are impresia că Biserica este bolnavă. Dar când bolnavul va începe să se lumineze, prin hotărârea de a urma tratamentul, se va rușina de boala sa, va purcede să se delimiteze de nucleul morbid și va descoperi, treptat, un nou mod de viață, sănătos și mântuitor. Conflictul dintre chemarea sănătății și fascinația morbidă a bolii și a morții este evident. Sau, mai degrabă, e o muncă de lepădare de sine, de curățare cu ciobul de pe pielea sufletului, a bubelor toate. Îndepărtarea râiei nu e lucru ușor, nici plăcut. Dracul se ține scai, e a mai ageră căpușe care se poate închipui. De aici desigur o anumită tensiune permanentă, specifică travaliului de doliu, că mult ne-a mai plăcut curvia, cu miile și milioanele ei de fețe... Nu numai Iov se curăța de bube, ci și noi. Să ne ajute Dumnezeu cu niscai timp și cu un ciob potrivit fiecăruia! |
Ce vom spune despre Spitalul 9?
Trecînd pe acolo și văzînd oameni cu comportament ciudat, vom conchide prin eroarea confundării circumstanței cu cauza: iată, spitalul îi îmbolnăvește psihic pe oameni!...:) Și vom fugi de spital, speriați, zicînd că noi nu suntem ca ei, că ăia sunt nebuni iar noi suntem sănătoși tun - doar pentru că ne preumblăm nebunia în văzul lumii, pe la semafoare, fără strop de rușine. La fel și aici: trecînd în vizită prin Biserică sau pe lângă gardul Bisericii, uitîndu-se chiorâș printre țambre, nebunul zice umflîndu-se în pene de toată nebunia lui: iată, știam eu, Biserica îi îmbolnăvește pe oameni! (întotdeauna nebunul "știa el!") Totuși, nebunule, nu ai vrea să poposești o vreme printre noi? Să iei și tu puțină doctorie? Mai târziu, când ceața de pe muntele minții tale se va risipi și Soarele va străluci și pentru/în tine, vei înțelege că și noi am fost cândva bolnavi ca tine, poate chiar mai bolnavi, însă am intrat aici cu umilință și nădejde, am urmat tratamentul și iată, suntem pe calea vindecării. Avem ca Doctor pe Hristos, asistentele și surorile ne sunt preoții și diaconii iar frații creștini sunt ceilalți pacienți care își lucrează partea întru vindecare, individual și în grup. Cel mai greu, însă, e să renunțăm la negarea propriei maladii. Dacă facem asta, urmează să contemplăm perspectiva vindecării. În fine, să ne apucăm cu hotărâre de tratament. Până la capăt. Aceasta, implică, desigur, să nu sărim gardul și nici să nu abuzăm de micuțul ... bilet de voie (proprie)....:) Cât despre plocoane, aici nu ține: Doctorul nostru e incoruptibil și ne face bine pe toți, gratis. Numai să voim să primim sănătatea, dăruită nouă din belșug! |
Îmi pare că e posibil să confundăm schizofrenia cu duplicitatea. Și să facem din acestea o trăsătură caracteristică a creștinului. Urât lucru să fie văzuți așa creștinii, însă nu-i treaba noastră că răuvoitorii aruncă cu pietre.
Totuși, să spunem limpede din capul locului: a) una e boala numită schizofrenie, alta e trăsătura caracteropatiei numită fățărnicie; caracteropatia și schizofrenia sunt condiții nosografice din căprării net distincte. b) una e să te prefaci că ești credincios, pentru a obține pe căi necinstite foloase personale prin exploatarea naivității sau bunăvoinței semenilor, alta e să fii bolnav și să recunoști aceasta cerînd ajutor ca orice credincios Domnului în Biserica Lui; c) una e să ai grave dileme de identitate personală, tulburări severe ale tututor funcțiilor cognitive și emoționale, o personalitate fărâmițată și conduite delirante, alta e să fii valid psihologic dar lichea îndărătnică, tare de cerbice înaintea Domnului. Când ni se spune că într-un fel ne comportăm la slujbe și altfel în viața de zi cu zi, nu trebuie să tragem concluzia că suntem schizofrenici deoarece tulburarea aceasta nu constă în duplicitatea de acest fel. Duplicitarul are conștiința limpede a ceea ce face, alege liniștit, în virtutea unor convingeri personale, să își bată joc de semeni și savurează din greu "victoria" lui permanentă. Schizofrenicul este un om chinuit, cu o conștiință tulbure, incapabil să conștientizeze cine e și ce i se întâmplă, cu atribuiri dintre cele mai fanteziste, cu o neputință veritabilă de a vibra emoțional între limite rezonabile și adecvat la situațiile de viață, prizonier al unor construcții subiective fără corespondent în realitate, cu un dezacord evident între toate piesele sufletești, interpretativ etc. etc. El caută să funcționeze coordonat și unitar, caută o integrare armonioasă a stihiilor și comportamentelor însă din păcate s-a adaptat deja la a nu mai reuși aceasta... În ce ne privește pe noi, creștinii, în ciuda faptului că avem fiecare lașitățile, disfuncțiile și neajunsurile noastre evidente și uneori înfricoșătoare, faptul că nu suntem în viața de zi cu zi pe măsura năzuințelor noastre cele mai sfinte, nu înseamnă că suntem schizofrenici. Nici, la propriu, duplicitari. Poate că mai degrabă suntem încă inegali ca dezvoltare, încă nesiguri pe mișcările noastre, încă vulnerabili și stângaci. Cu siguranță avem nevoie să lucrăm mai departe la mecanismele cele mai fine ale întregii noastre alcătuiri sufletești. Singurul lucru folositor e să rămânem în bolniță și să ne dăm silința, după puteri, să devenim tot mai complianți la tratament. În rest, vorba cea bună: răbdare!... |
Citat:
Însă problema noastră nu-i senzația de jenă pe care ne-o produce o asemenea etichetă arbitrară , ci faptul că ea pornește de la un sâmbure de adevăr prezentat drept copac. Creștinismul a suferit de-a lungul și de-a latul istoriei sale, de numeroase forme de tulburări schizofrenice pe care le-a numit erezii. Erezia este în mod limpede un exemplu de ruptură cu realitatea și înlocuirea acesteia cu o alternativă halucinantă, iluzorie, falsă dar suficient de consistentă fenomenologic pentru a părea veridică. La nivelul persoanei, potențialul schizoid se manifestă ca o erezie în miniatură, prin confundarea ansamblului realității cu bucățica de realitate accesibilă înțelegerii cuiva. Sfântul Isaac Sirul atrăgea atenția asupra faptului că cel care se luptă din răsputeri pentru a-și impune înțelegerea lui limitată, particulară ca viziune universală se asemănă cu o broască ce trăiește într-un puț și se ostenește să convingă pe toată lumea că cerul are forma marginilor puțului și nimic mai mult. Or creștinul, spune marele sirian, își va concentra efortul pe ieșirea din puț și abia apoi va descrie, dacă e cazul, forma cerului. În ziua de azi gălăgia din jurul creștinismului (și a metafizicii în general) acoperă tăcerea plină de conținuturi a adevăraților trăitori. De exemplu noi, ortodocșii din vremea de acum, suntem ca niște mașini cu motoare excepționale dar fără roți. Și ne cam place să ne ambalăm la maxim, să arătăm altora ce propulsoare grozave avem dar rămânem tot pe loc ca toți ceilalți. Un astfel de comportament nu seamănă cumva prea tare cu o schizein între vorbă și faptă, potențial și real, teorie și practică? . |
Sunt de acord cu modul în care ai expus aici lucrurile. Chiar îți mulțumesc pentru modul cum ai abordat chestiunea, îmi place, e limpede și sugestiv, îmi aduce unele clarificări.
Iar eu aș evita utilizarea unei terminologii care să facă trimiteri, fie și metaforice, către schizofrenie deoarece psihopatologia acordă, la propriu, alte semnificații și descrie alte implicații când abordează tulburările din sfera schizo. Îmi pare folositor mai degrabă să rafinăm exercițiul înțelegerii și exprimării rămânînd cantonați în limbajul consacrat al Bisericii. Ceea ce, poate, însă, nu e tocmai ușor pentru mulți dintre noi. Când spui la final "Un astfel de comportament nu seamănă cumva prea tare cu o schizein între vorbă și faptă, potențial și real, teorie și practică?" eu rezonez așa: - psihologic (mai exact în duhul disciplinei Psihologia Persoanei), discrepanța dintre vorbă și faptă caracterizează strict unitatea caracterului, o însușire de ansamblu a acestei componete relațional-valorice a oricărei persoane. Când unitatea caracterului este mică sau lipsește de-a binelea, eu înțeleg că ne aflăm în domeniul tulburărilor de caracter, iar nu al psihozelor. E drept însă că psihologia și psihopatologia consideră tulburările de personalitate ca fiind foarte apropiate de schițarea unei nebunii în miniatură. Nu însă, propriu-zis, psihoză. - distanța dintre potențial și actualizare (sau real, precum spui), este, de data aceasta, o problemă din perimetrul psihologiei dezvoltării. Iarăși, deși e vorba despre o neîmplinire, suntem departe de a acorda înțelegerea de psihoză. Nu numai fenomenologia e diferită, dar și "tratamentul" e net diferit. - în fine, raportul dintre teorie și practică mă duce mai întâi la o abordare mai degrabă filosofică, iar psihologic mă ademenește către luarea în considerare a unei intervenții pe linia dezvoltării abilităților și competențelor (care sunt "out-puturi", programe "periferice", executive în sistemul uman). Iarăși nu poate fi vorba despre schizofrenie. Neavînd cărțile la mine, am răsfoit Wikipedia și am găsit un paragraf care mi se pare relevant pentru discuția de față: Clasificarea schneideriană La începutul secolului al XX-lea, psihiatrul Kurt Schneider a efectuat liste cu forme de simptome psihotice despre care credea că diferențiază schizofrenia de alte tulburări psihotice. Ele sunt numite simptome de prim rang sau simptomele de prim rang ale lui Schneider. Ele includ:[16] delirul de a fi controlat de o forță externă; credința că gândurile sunt inserate sau sustrase din mintea conștientă a pacientului; credința că gândurile proprii sunt difuzate altor oameni auzirea de voci halucinatorii care comentează gândurile sau acțiunile sale sau care conversează cu alte voci halucinatorii. Deși ele au contribuit semnificativ la criteriile actuale de diagnostic, sensibilitatea și specificitatea simptomelor de prim rang a fost pusă la îndoială. O trecere în revistă a studiilor de diagnoză efectuate între 1970 și 2005 a aflat că ele nu permit nici confirmarea nici respingerea pretențiilor lui Schneider, sugerând ca simptomele de prim rang să capete un rol secundar în analizele viitoare ale sistemelor de diagnostic.[17] Simptome pozitive și simptome negative Schizofrenia este adesea descrisă în termeni de simptome pozitive și simptome negative (sau de lipsă).[18] Simptomele pozitive sunt cele pe care cei mai mulți subiecți nu le au în mod obișnuit, dar care sunt prezente la persoanele cu schizofrenie. Ele includ delir, gânduri și vorbire dezorganizate, halucinații tactile, auditive, vizuale, olfactive și gustative, considerate în mod tipic drept manifestări psihotice.[19] Halucinațiile sunt de asemenea în mod tipic legate de conținutul temei delirului.[20] Simptomele pozitive răspund în general bine la medicamente.[20] Simptomele negative sunt deficiențe ale răspunsurilor emoționale normale sau ale altor procese de gândire și răspund mai puțin la medicamente.[6] Ele includ de obicei emoții și afect plat sau lipsit de sensibilitate, sărăcia vorbirii (alogie), neputința de a experimenta plăcerea (anhedonie), lipsa dorinței de a forma relații sociale (asocialitate) și lipsa motivației (avoliție). Cercetările sugerează că simptomele negative contribuie mai mult decât simptomele pozitive la proasta calitate a vieții, la handicapuri funcționale și la a deveni o povară pentru alții.[21] Persoanele cu simptome preponderent negative pot avea adesea un trecut de proastă adaptare înaintea apariției bolii, iar răspunsul la medicamente este adesea limitat.[6][22] Una peste alta, îți mulțumesc, dragă Mihail, pentru cuvântul tău elocvent! |
Citat:
|
un "potential schizoid" ma tem ca va avea loc in saptamana mare anul acesta ; jumate sau mai mult din cei apropiati vor face gratare de 1 mai la iarba verde, in timp ce restul adica noi vom impreuna patimi cu Mantuitorul...
...daca tot vb de patologie, imi permit sa intreb ceva pe specialisti: la limita dintre somn si veghe, e normal sa adormim si sa visam ceva anume, dar inca sa auzim de afara, din mediu, zgomotele, sunetele de acolo, care sa se suprapuna intr-un fel neplacut, nepotrivit peste ce "simtim" in somn, in vis? ..cu riscul sa rideti de mine, va dau un ex concret ; sb trecuta seara am adormit si visam ca sunt la biserica la pomenirea mortilor, iar preotul ajunsese la citirea pomelnicelor si la un moment dat aud "asta de exemplu nu mai are nici o sansa" ( ca si cum afirmatia ar fi fost facuta de preot despre un "pomenit") si ma trezesc si constat ca afirmatia ii apartinea de fapt unui moderator tv.... PS : @Cezar : mutumim pt informatii ; daca mai doriti documentatie rapida si de calitate cel putin pertinenta si zic eu "consacrata", aici http://www.merckmanuals.com/professi...disorders.html @alin : pe forumuri nu cauti de obicei specialisti, ci eventuali "colegi de suferinta', bolnavi cu mai multa expertienta ca tine, care poate ar putea sa iti impartasesca din experienta lor; poate unii se "lauda"- bravo lor daca au cu ce, dar cei mai multi mie cel putin mi se pare ca mai mult se "plang". |
Citat:
|
Citat:
Sfinții noștri nu au mărturisit niciodată că sunt "controlați" de Dumnezeu. Biserica nu a mărturisit niciodată că suntem "controlați" de Dumnezeu. Domnul Însuși, Fiul lui Dumnezeu Întrupat, nu a afirmat niciodată că a fost "controlat". Pe toate le-a făcut Liber, pe toate le-a asumat, cu Totul încredințat, credincios Tatălui și Sfântului Duh, cu smerenie și iubire jertfelnică desăvârșite. Pentru mântuirea noastră, pentru ieșirea noastră din robia întunericului, din umbra morții. Drepții noștri, proorocii și bunii patriarhi ne-au purtat, fiecare cu slujirea lui sfântă, pe firul veșnic viu al Libertății. Încercați cu grele ispitiri, cu suferințe dincolo de puterea noastră de înțelegere omenească, ei au sfârșit mereu în lauda Dumnezeirii, topindu-se pe ei înșiși ca lumânare în Lumina Sfântă. Cântec de laudă au fost ei! Ode înlănțuite în Simfonia Dumnezeirii! Preasfânta Născătoare de Dumnezeu a ales LIBERĂ să fie, de la 3 ani, Fecioara Dumnezeirii, a ales LIBERĂ să slujească în Templu, cu toată Bucuria, a ales LIBERĂ să fie logodnica dreptului și bunului Iosif, a ales LIBERĂ să poarte în PREACURATUL EI TRUP pe Domnul Dumnezeul nostru. Arhanghelul Gavriil nu a forțat-o să devină Mama Pruncului ci i-a înălțat la Ceruri Libertatea de alegere: a fi sau a nu fi Mama Domnului? Iar Fecioara Preasfântă, făcîndu-se Părtașă și Îmreună-Săvârșitoare în vecii vecilor la mântuirea neamului omenesc, din LIBERĂ ȘI PREACURATĂ VOINȚĂ A ALES: Facă-se Voia Domnului cu bucurie (adică fără de frică de păcat) peste roaba Lui și iată, Doamne, roaba Ta pururi gata înaintea Feței Tale!... Iată ce obârșie fără de asemănare are Libertatea noastră, a creștinilor! Iată pe Tatăl nostru, iată Mama noastră! Sfânta Biserică, începând cu Unul Domn Iisus Hristos și continuînd cu întreaga Tradiție mărturisește că omul este LIBER, avînd liberul arbitru pe care Bunul Dumnezeu ni l-a dăruit începînd cu Adam și cu Eva, pentru ca noi să alegem între Bine și Rău, între Dumnezeu și Mamona și ne-a învățat că nu putem sluji și lui Dumnezeu și lui Mamona. Suntem, așadar, liberi să ALEGEM oricînd și oriunde, prin noi ȘI prin Duhul. Pocăința, proces fundamental al vieții creștinului, înseamnă tocmai aceasta: să ne lepădăm, în împreună-lucrare cu Duhul, de alegerile noastre de sclavi ai Mamonei și să dobândim, prin străduință personală și prin harul Duhului, capacitatea/demnitatea de a sluji tot mai vârtos, Domnului - Ușa noastră către Tatăl, Făcătorul cerului și al pământului. Noi creștinii alegem, în măsura libertății inimii/minții/conștiinței noastre, să slujim lui Hristos împreună cu Duhul. Pentru că Îl iubim și pentru că Îi suntem cu totul recunoscători. Îl recunoaștem ca Domnul și Stăpânul vieții noastre, al Ordinii toate Celei Sfinte. Și când nu reușim aceasta, noi ne deplângem alegerile greșite și/sau neputințele datorate firii păcătoase și slăbiciunilor, facem căință cu lacrimi amare și, avînd nădejde în Hristos, prin Duhul noi ne ridicăm de unde am căzut, oricât de adînc am fi răniți și striviți de păcatele noastre, și, astfel renăscuți slujim iarăși Domnului nostru, prin Duhul, nădăjduind la Mila Lui în care credem, precum credem în necuprinsa Lui Iubire, în necuprinsa (și UNICA) Lui Putere Salvatoare. Domnul nostru nu ne controlează, întrucât noi cunoaștem temeinic și fără fisură, prin Duhul, că Domnul nostru nu e dictator, Domnul nostru Iisus Hristos nu este terorist, nu e tiran, nu e nimic cum se tot laudă (în) lumea aceasta că este ea, mincinoasa, târfa trecătoare și neputincioasă. Sărman vânzătoarea de iluzii de tinichea și mărgelușe... Domnul nostru Iisus Hristos este SupraBun, SupraDrept, SupraIubitor ș.a.m.d., înțelegînd prin toate acestea că mintea noastră omenească nu este capabilă să Îi măsoare Dumnezeirea. Ci, doar, în cazul cel mai bun, să se bucure PRIN DUHUL ca o pregustare de Ea, Care ne umbrește pretutindeni și totdeauna și fără de care nimic nu este. AMIN+ |
Citat:
Solutia sta in manile noastre , in vointa noastra , si nu in ultimul rand in ajutorul lui Dumnezeu . Scria cineva din redactia blogului meu despre iertare si iubire , esenta curatirii noastre , si cred , sunt convins ca atunci cand vom reusi cu adevarat sa iertam si sa iubim cu adevarat , Il vom cunoaste pe Dumnezeu , si toate tulburarile se vor risipi precum ceata sau fumul . Iata ce scria colegul meu de blog : " Cea mai mare virtute creștină este iubirea. Ea este viața noastră și avem nevoie de ea ca de aer. De aceea, spune Sfîntul Evanghelist Ioan: Dumnezeu este iubire. Iar iertarea, împăcarea, milostenia, cercetarea bolnavilor, primirea străinilor și altele asemenea sînt fiicele cele mai mari ale iubirii creștine. Iubirea de Dumnezeu și iubirea de aproapele, sînt poruncile cele mai mari din Sfînta Evanghelie care stau la temelia mîntuirii noastre. De felul cum vom ști să iertăm, să ajutăm pe aproapele, să răbdăm pe toți, să facem pace, să nu ne răzbunăm, de aceasta depinde pacea noastră, bucuria vieții noastre, mîntuirea fiecăruia dintre noi. Sfântul Ioan Evanghelistul spune că nu poate cineva să-L iubească pe Dumnezeu, dacă nu iubește pe semenul său. Prin urmare, cine nu are o relație cu semenii săi, nu poate spera la o relație cu Dumnezeu. Iar cine nu iartă pe semenul său, nici nu poate avea o relație cu acela, pentru că iertarea este singura cale de a menține sau reface relația cu semenul. Nu există altă cale. Neputințele noastre generează permanent conflicte și tensiuni între oameni, între prieteni, între soți, între părinți și copii, între vecini, între colegi. Nu există altă cale de depășire reală și în fapt a conflictelor, a tensiunilor, a certurilor decât iertarea. Iertarea este cea care elimină totul. Nu poate fi înțeleasă însemnătatea vitală a iertării decât de aceia care au înțeles că cel mai important lucru pentru viața lor este relația cu cei din jur, și, mai mult decât atât, calitatea acestei relații. Cel care iubește cu adevărat, cel căruia i se topește inima de dor după o persoană dragă, cel care trăiește bucuria vederii prietenilor, acela va înțelege cât de necesară și benefică este iertarea pentru recuperarea relației, atunci când aceasta este afectată de slăbiciunile noastre sau de ispitele venite de la terți sau de la vrăjmașul." Post binecuvantat si multa liniste sa aveti ! |
Citat:
De folos pentru Fallen in discutia sa cu "internautul" eu cred ca este cuvantul Sf. Siluan Athonitul care expune complet starea de fapt in care ne gasim cu totii. "<<Doamne, oamenii au uitat de Tine, Făcătorul lor, și își caută slobozenia, neînțelegând că Tu ești milostiv și iubești pe păcătoșii ce se pocăiesc, și le dai harul Duhului Tău cel Sfânt>>. Rugându-se Dumnezeului celui atoatecunoscător Starețul nu grăiește multe cuvinte și nu își lămurește gândurile. <<Oamenii își caută slobozenia>>, adică în afara lui Dumnezeu, în afara adevăratei vieți, acolo unde ea nu este și nu poate fi, unde este <<întunericul cel mai din afară>>, căci slobozenia nu este decât acolo unde nu este moarte, unde este adevărata vecinica ființare, adică în Dumnezeu. <<Tu ești milostiv, și le dai harul Sfântului Duh>>. Dumnezeu dă darul Sfântului Duh, iar atunci omul devine slobod. <<Unde este Duhul Domnului, acolo este slobozenia>> (2 Cor. 3: 17). <<Tot cel ce săvârșește păcatul, rob este păcatului. Și robul nu rămâne în casă în veac. Deci de va slobozi pre voi Fiul, cu adevărat slobozi veți fi>> (Io. 8: 34-36). În rugăciunea născută din har, cunoașterea ființială – sau din cercare, așa cum spunea Starețul – a slobozeniei omului este cât se poate de adâncă. El din tot sufletul recunoștea că adevărata robie este una singură – robia păcatului; că adevărata libertate este una singură – învierea în Dumnezeu. Câtă vreme omul nu și-a dobândit cea întru Hristos înviere, totul în el va rămâne scâlciat de frica morții și, prin urmare, de robia păcatului. Iar dintre cei scâlciați, ce nu au cunoscut încă harul învierii, vor scăpa doar acei despre care s-a spus: <<Fericiți cei ce nu au văzut, dar au crezut>>. “Cuviosul Siluan Athonitul” – Arhimandritul Sofronie, traducere din limba rusă Ierom. Rafail (Noica), editura Reîntregirea, Alba Iulia – 2009 http://siluanathonitul.wordpress.com...bia-pacatului/ Fallen, incearca prin rugaciune sa primesti har in cuvintele tale sa il faci pe acel om sa inteleaga ca nu negand existenta lui Dumnezeu si a diavolului isi rezolva propria libertate. |
Citat:
@dobrin7m Nu-i deloc ușor să renunți la disprețul față de alții, acordând iertare, dar mai greu e să te dai jos de pe aparenta superioritate și să ceri iertare. Cel care a îndeplinit aceste cereri, și-a pregătit inima să-L primească pe Hristos. |
Citat:
Ma gandeam ca noi oamenii suntem pacatosi si pacatele ce le avem in noi ne robesc. Eu nu pot spune despre mine ca nu am pacate. in acest context sunt roaba pacatului cu care inca ma mai lupt. Aici ma gandeam, fara urma de dispret fata de nimeni. Ma gandeam la atei care resping pe Dumnezeu crezand ca rezolva problema libertarii. Nu iti inteleg atitudinea si riposta. Vroiam sa fie cuvantul lui Ioan Cezar complet, deci sa nu uitam ca da , nu ne controleaza Dumnezeu insa ne controleaza pacatul din noi, si asta pe toti care se considera pacatosi. Dar e cineva care crede ca nu e pacatos? De aceea am adus cuvantul Sf. Siluan. Am gresit cumva cuiva si nu am cerut iertare/? Ti-am gresit eu tie sa nu iti cer iertare pentru greseala? Cristi cand te vei lasa de viclenii sufletesti? cand vei inceta sa vezi in aproapele tau numai rai si dispretuitori? Se vede ca ai ceva personal cu mine si incerci sa ma jignesti chiar si cand nu am treaba cu tine. E alegerea ta sa ai astfel de atitudine tocmai in post si tocmai dupa cuvantul iertarii. Cristi, nu stiu cum te consideri tu, daca te consideri drept si cuvantul expus de mine al Sf. Siluan te-a jignit te rog sa ma ierti , nu am avut intentia sa te jignesc cu cuvintele sfantului ( ma gandesc ca acesta este singurul motiv al ripostei tale ca te consideri altfel decat expune sfantul, adica drept), eu insa port pacate, sunt constienta de ele, si recunosc ca ma lupt sa scap din robia lor. In privinta aceasta sunt de acord cu cei multi sfinti ai nostri care spun ca tot omul pacatuieste dar important este sa pacatuim cat mai putin , si sa incercam sa ne indreptam sufletele. Intru-cat eu consider ca sunt mai pacatoasa decat tine, cuvintele sfantului de mai sus se refera doar la mine si la nimeni altcineva ca nu cumva sa mai supar pe cineva . Te asigur, martor mie Dumnezeu, ca imi stie inima ca nu ma gandeam la tine si la pacatele tale daca le ai ci ma gandeam la oameni in general si la atei in special ca era vorba de un internaut interlocutor al lui fallen. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 22:54:00. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.