Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Rugaciuni (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5048)
-   -   Postul Mare (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=16294)

ronico 20.03.2013 13:12:59

Postul Mare
 
Doamne si Stapanul vietii mele, duhul trandaviei, al grijii de multe, al iubirii de stapanire si al garirii in desert nu mi-l da mie.
Iar duhul curatiei, al gandului smerit, al rabdarii si al dragostei, daruieste-l mie, robului Tau.
Asa Doamne, Imparate, daruieste-mi ca sa-mi vad gresalele mele si sa nu osandesc pe fratele meu, ca binecuvantat esti in vecii vecilor.
Dumnezeule, milostiv fii mie, pacatosul!
Dumnezeule, curateste-ma pe mine, pacatosul!
Cel ce m-ai zidit, Dumnezeule, mantuieste-ma!
Fara de numar am gresit, Doamne, iarta-ma!

A inceput postul,la toti membrii forumului le doresc post usor si binecuvintat

Tomita 20.03.2013 19:47:00

Multumesc!...un post binecuvantat si tie.

Nastya 01.04.2013 23:34:43

<<Rugaciune care se citeste in fiecare post

Dumnezeul nostru, nadejdea tuturor marginilor pamantului si a celor ce sunt pe mare departe, Cel ce mai inainte ai tocmit, prin Legea Ta cea Veche si cea Noua, aceste zile de post, la care ne-ai invrednicit sa ajungem acum, pe Tine Te laudam si Tie ne rugam:

întareste-ne cu puterea Ta, ca sa ne nevoim intru ele cu sarguinta, spre marirea numelui Tau celui sfant si spre iertarea pacatelor noastre, spre omorarea patimilor si biruinta asupra pacatului,- ca impreuna cu Tine rastignindu-ne si ingropandu-ne, sa ne ridicam din faptele cele moarte si sa petrecem cu buna placere inaintea Ta intru toate zilele vietii noastre.

Ca Tie se cuvine a ne milui si a ne mantui pe noi, Hristoase-Dumnezeule, si Tie slava inaltam, impreuna si Celui fara de inceput al Tau Parinte, si Preasfantului si bunului si de viata facatorului Tau Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.>>

http://www.crestinortodox.ro/rugaciu...ost-72568.html

Nastya 02.04.2013 12:19:17

In Joia Mare

<<Este vorba de Rugaciunea lui Iisus din Gradina Ghetsimani. Desi nu avea pacat , S-a rugat asa de profund si concentrat incat fruntea I s-a umplut de broboane de sudoare, ca niste picaturi mari de sange.
Pentru noi, cei de astazi, S-a lasat prins si legat, pentru ca noi sa fim liberi, eliberati de legaturile iadului.
El a fost dat la rastignire si Talharul Baraba a fost eliberat. Noi suntem urmasii lui Baraba si suntem eliberati pentru ca El a fost condamnat in locul nostru.
„Doamne, ajuta-ne sa avem si noi rugaciune puternica si curata.”>>


<< Apoi ascultam Evanghelia care ne istoriseste despre prinderea lui Iisus in Gradina Ghetsimani, legat ca un facator de rele si dus la judecata. Ne cutremuram la ce tratament L-au supus oamenii pe Dumnezeu. Chiar si noi, cei de astazi, tot acelasi lucru facem. Incercam sa-L „legam” pe Dumnezeu si invatatura Lui pentru a savarsi faradelegi in voie. La Ierusalim exsita un obicei pastrat din primele veacuri. Crestinii se aduna in aceasta zi in foisorul "Cinei celei de Taina", si de aici merg pe urmele Mantuitorului in Gradina Ghetsimani, unde S-a rugat si unde a fost prins.

Ce coincidenta dureroasa! In ziua a VI-a, Dumnezeu a creat pe om. In ziua a VI-a, omul si-a ucis Creatorul. >>

(Postul Mare, Cateva explicatii pentru credinciosi, alcatuire a preotului Ioan Popescu; Tiparita cu binecuvantarea Inalt Prea Sfintitului Acad. Dr. Nestor Vornicescu, Mitropolitul Olteniei; Biserica Icoanei, Bucuresti, anul 2000, pag. 26-27-28)

Ekaterina 27.02.2014 00:45:38

Pravila creștinului în Postul Mare
 
Perioada Postului Mare este socotită în tradiția ortodoxă vremea prielnică pocăinței, fiind sprijinită de rânduieli liturgice specifice și asociată cu cea mai riguroasă prescripție de postire. Cele șapte săptămâni de asceză oferă cadrul propice unei profunde trăiri duhovnicești, unică în cursul anului bisericesc.

Pe lângă slujbele rânduite a se oficia numai în această perioadă și la care este îndatorat să participe cu regularitate, cum ar fi: Pavecernița Mare, Liturghia Darurilor mai înainte sfințite, Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, Deniile etc., creștinul practicant, dornic de o creștere lăuntrică izbăvitoare, este îndrumat să-și împlinească și o pravilă a lui, de rugăciune particulară. Aceasta ține mai ales de o practică bisericească, fără a se încadra însă în scheme prestabilite și statuate normativ. Ceea ce trebuie să aibă în vedere un creștin practicant este grija de a nu scăpa ocazia unuia dintre cele mai propice răstimpuri pentru pocăință, Postul Mare, care-l poate face apt pentru primirea praznicului Învierii Domnului, la capătul unui exercițiu de voință de aproape 50 de zile.

În cele ce urmează, vom face câteva recomandări practice pentru pravila de rugăciune a creștinului în Postul Mare, cu precizarea că ele nu trebuie aplicate global, ci fiecare trebuie să și le însușească după puterea și disponibilitatea sa lăuntrică, sub îndrumarea duhovnicului.

Rânduieli pentru mângâierea sufletului la vreme de post

Așadar, se recomandă creștinului să țină, după putere, rânduiala și rigurozitatea postirii, iar dacă starea sănătății îl împiedică, singurul în măsură să dezlege asprimea postului e duhovnicul. Îi mai este recomandat să se spovedească măcar o dată în cursul postului, citindu-și canonul de rugăciune înainte și după Spovedanie, și să împlinească epitimia sau canonul rânduit. Să se împărtășească, dacă primește dezlegare, citindu-și îndătinatul canon, înainte și după împărtășire.

Nici sfintele slujbe nu trebuie uitate, fiindu-i necesare omului credincios rugăciunea și participarea cât mai deasă la cele rânduite de Biserică. Să înmulțească metaniile, ca gest trupesc al umilinței și al stârpirii patimilor, precum și faptele de milostenie. Să nu uite nici de citirea rugăciunilor și a cărților de zidire sufletească (Sfânta Scriptură, Viețile Sfinților, Psaltirea, Acatiste, Paraclise etc.). Să aibă în permanență sub control gândurile, vorbele și faptele sale, cenzurând pe cele vinovate, în scopul unei bune așezări lăuntrice.

Pe lângă obișnuitele rugă*ciuni de seară și de dimineață, practica scrisă și nescrisă a Bisericii recomandă în această perioadă și câteva rânduieli de rugăciune de pocăință, de mai multe ori pe zi: Rugăciunea lui Manase - pe care o găsim în Ceaslov, Cântările lui Moise - găsite la sfârșitul Psaltirii, Canonul de pocăință al Domnului nostru Iisus Hristos - din Ceas*lov, Canonul Sfântului Andrei Criteanul - din Triod, Psaltirea și diferite rugăciuni de pocăință din cărțile de rugăciune. Atenție însă: toate aceste recomandări rămân aleatorii. Fiecare își asumă, după puterea și imboldul lăuntric, rânduiala pe care și-o dorește.

La toate acestea, ne întrebăm așadar, care creștin adevărat nu va dori un spor duhovnicesc în drumul spre Primăvara Învierii? Curaj, oameni buni! Pravila poate fi împlinită, iar rodul împlinirii ei devine binecuvântare pentru noi. (sursa: ziarullumina)

Yasmina 27.02.2014 01:02:15

sfaturi duhovnicesti pt cei cu un program incarcat
 
http://sfantulmunteathos.wordpress.c...-katunakiotul/

tabitha 27.02.2014 06:14:25

Citat:

În prealabil postat de Yasmina (Post 552458)

Yasmina, chiar m-ar fi interesat sfaturile astea, dar pagina nu mai există.
Poți să vezi ce s-a întâmplat și eventual să mai postezi o dată?

tabitha 03.03.2014 16:28:58

Stie cineva cum se citeste acasa Canonul Sfantului Andrei Criteanul?

ovidiu b. 03.03.2014 18:26:05

Iată câteva răspunsuri: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...d.php?p=511477
Cantările I și II, Mănăstirea Mihai Vodă (București): http://video.crestinortodox.ro/2YsS2...e_I_si_II.html

Mihailc 03.03.2014 20:54:19

Citat:

În prealabil postat de mirela.t (Post 552986)
Stie cineva cum se citeste acasa Canonul Sfantului Andrei Criteanul?

Cu luare-aminte, fără împrăștiere și convinsă că viața ta are legătură cu conținutul Marelui Canon.

cristiboss56 03.03.2014 21:12:58

„Să ne încingem mijloacele noastre cu omorârea plăcerilor. Să ne împodobim picioarele noastre cu încălțăminte opritoare de la toată calea rea, și să ne sprijinim pe toiagul credinței; să nu râvnim la vrășmașii Crucii Stăpânului, făcându-ne pântecele dumnezeu. Ci să urmăm Celui ce prin post ne-a arătat biruință asupra diavolului, Mântuitorul sufletelor noastre”
(Triod, stihira, glasul al IV-lea, de la stihoavna Vecerniei de joi seara din prima săptămână a Sfântului și Marelui Post)

Mihailc 03.03.2014 22:51:44

“Pentru mulți, dacã nu pentru majoritatea creștinilor ortodocși, Postul Paștelui constã dintr-un numãr limitat de reguli și prescripții exterioare, predominant negative: abținerea de la anumite mâncãruri, de la dans și alte distracții. Aceastã înțelegere exprimã gradul nostru de înstrãinare fațã de adevãratul duh al Bisericii, care ne este aproape imposibil de înțeles, și anume cã Postul înseamnã și “altceva”- ceva fãrã de care toate aceste rânduieli își pierd în mare parte semnificația. Acest “altceva” poate fi cel mai bine descris ca o “atmosferã”, “un climat” în care fiecare din noi intrã, ca fiind mai întâi o stare a minții, a sufletului, care timp de șapte sãptãmâni pãtrunde întreaga noastrã existențã. Scopul postului nu este acela de a ne sili sã acceptãm câteva obligații formale, ci acela de a ne “înmuia” inima, astfel încât aceasta sã se deschidã cãtre realitãțile duhovnicești, sã cunoascã tainica “sete și foame” dupã comuniunea haricã cu Dumnezeu.

Aceastã “atmosferã” de post, aceastã “stare a minții” este determinatã în mare parte de slujbe, de diferitele schimbãri ce intervin în viața liturgicã în aceastã perioadã. Luându-le separat, aceste schimbãri pot apãrea ca fiind “rânduieli” de neînteles, reguli formale la care trebuie sã consimțim formal; dar, întelese ca un întreg, ele descoperã și comunicã duhul Postului, ne fac sã vedem, sã simțim si sã exprimãm acea tristețe strãlucitoare care reprezintã adevãratul mesaj și dar al Postului." (Alexander Schmemann - Postul Mare)

tabitha 03.03.2014 23:04:56

Citat:

În prealabil postat de ovidiu b. (Post 553002)
Iată câteva răspunsuri: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...d.php?p=511477
Cantările I și II, Mănăstirea Mihai Vodă (București): http://video.crestinortodox.ro/2YsS2...e_I_si_II.html

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 553016)
Cu luare-aminte, fără împrăștiere și convinsă că viața ta are legătură cu conținutul Marelui Canon.

Mulțumesc de răspunsuri.
Am găsit între timp Canonul în Limba engleză -
și acolo zice ce se citește în fiecare zi săptămâna asta : luni, marți, miercuri, joi.
Și de asemenea zice că înainte de fiecare Tropar se face semnul crucii si 3 închinăciuni.
Doamne ajută!

ovidiu b. 03.03.2014 23:22:17

Uite un link: http://www.crestinortodox.ro/liturgi...nul-87918.html

Cum si cand se canta / citeste Canonul cel Mare ?

Acest canon al Sfantului Andrei Criteanul se canta pe glasul al 6-lea, care este mai trist. Irmosul se canta de doua ori, la inceputul si la sfarsitul cantarii. Rugaciunea "Miluieste-ma, Dumnezeule, miluieste-ma!" este insotita de metanie mica si de semnul sfintei cruci.

Canonul Sfantului Andrei Criteanul se citeste pe fragmente in prima saptamana a Postului Sfintelor Pasti, in zilele de luni, marti, miercuri si joi, in cadrul Slujbei Pavecernitei; iar in intregime se citeste la Denia de joi din saptamana a 5-a a Postului Sfintelor Pasti, la Utrenie.

tabitha 04.03.2014 04:14:17

Mulțumesc, Ovidiu.
Dar tot n-am reușit să mă lămuresc ce se cântă/ citește zilele astea din Canon în versiunea românească.
Așa că a trebuit să rămân la cea englezească. În fine, mai rămâne să ajung și acolo unde zicea Mihai...

DragosP 04.03.2014 07:24:38

Post cu folos dragilor!

ovidiu b. 04.03.2014 11:19:44

La fel și ție. :)

Mihailc 04.03.2014 14:24:33

"Această “atmosferă” de post, această “stare a minții” este determinată în mare parte de slujbe, de diferitele schimbări ce intervin în viața liturgică în această perioadă. Luându-le separat, aceste schimbări pot apărea ca fiind “rânduieli” de neînțeles, reguli formale la care trebuie să consimțim formal; dar, întelese ca un întreg, ele descoperă și comunică duhul Postului, ne fac să vedem, să simțim și să exprimăm acea tristețe strălucitoare care reprezintă adevăratul mesaj și dar al Postului.

Intrând într-o biserică în timpul slujbei de post, înțelegem imediat ce înseamnă această expresie oarecum contradictorie. O anumită tristețe tainică pătrunde slujbele: veșmintele sunt întunecate, slujbele mai lungi decât de obicei și mai “monotone”. Apoi începem să realizăm că această lungime și “monotonie” a slujbelor sunt necesare dacă dorim să descoperim tainica și, la început, nevăzuta lucrare a slujbei în noi. Încetul cu încetul începem să simțim că această tristete este, într-adevăr, “luminoasă”, că o transformare tainică este gata să se petreacă în noi. Este ca și cum am ajunge într-un loc în care zgomotele și agitatia vieții, a străzii, a tot ceea ce de obicei ne umple zilele și chiar nopțile, nu au acces – un loc în care toate acestea nu mai au nici o putere. Tot ceea ce ni se părea atât de important încât ne umplea mintea, acea stare de neliniște care a devenit, practic, a doua natură, dispare undeva iar noi ne simțim liberi, ușori, fericiți. Nu este vorba despre acea fericire superficială care vine și pleacă de douăzeci de ori într-o zi și este atât de fragilă și trecătoare; este o fericire care vine din aceea că sufletul a atins o “altă lume”, a luminii, păcii și încrederii.Realizăm că este imposibil să trecem din starea normală a vieții noastre plăsmuită în întregime din agitație, fugă și griji, în această nouă stare fără a ne “liniști” mai întâi. Din această cauză, cei ce percep slujbele Bisericii ca pe niște obligații, cei care întotdeauna pun întrebări despre minimul necesar (De câte ori trebuie să mergem la biserică? De câte ori trebuie să ne rugăm?) niciodată nu pot înțelege adevărata natură a cultului care ne poartă în altă lume.

Odată ce devenim “ușori și liniștiti lăuntric” monotonia și tristețea acestor slujbe dobândesc o nouă semnificație, sunt transfigurate. Ceea ca la început apare ca monotonie, acum se dezvăluie ca pace, ceea ce simțeam ca fiind tristețe este dezvăluit ca primele mișcări ale sufletului spre descoperirea adâncimii sale pierdute. Iată ceea ce proclama în fiecare dimineață primul stih de la “Aliluia“:

“De noapte mânecă duhul meu către Tine, Dumnezeule, pentru că lumină sunt poruncile Tale pe pământ“.

“Strălucire tristă“: tristețea înstrăinării mele de Dumnezeu, a pustiului devenit viața mea; strălucirea prezenței și iertării lui Dumnezeu, bucuria redobânditei dorințe după Dumnezeu, pacea căminului regăsit.

Acesta este duhul slujbelor de post din zilele de peste săptămână, slujbele de sâmbătă și duminică rămânând aproape neschimbate. De aceea oricine vrea să înțeleagă sensul autentic al Postului Mare trebuie să facă efortul de a participa și la slujbele din timpul săptămânii. "(Alexander Schmemann - Postul Mare)

Miha-anca 05.03.2014 00:37:09

Citat:

În prealabil postat de mirela.t (Post 553051)
Mulțumesc, Ovidiu.
Dar tot n-am reușit să mă lămuresc ce se cântă/ citește zilele astea din Canon în versiunea românească.
Așa că a trebuit să rămân la cea englezească. În fine, mai rămâne să ajung și acolo unde zicea Mihai...

Mirela, la biserica ortodoxa la care mergi slujbele nu se tin in româneste?

tabitha 05.03.2014 00:42:52

La una se tin in romaneste, si la alta in engleza. Dar in timpul saptamanii n-am cum sa ajung la slujbe, daca de asta intrebi.

Miha-anca 05.03.2014 00:48:18

Citat:

În prealabil postat de mirela.t (Post 553092)
La una se tin in romaneste, si la alta in engleza. Dar in timpul saptamanii n-am cum sa ajung la slujbe, daca de asta intrebi.

Nu, intrebam doar daca slujbele se tin in româna. Multumesc de raspuns.

Mihailc 05.03.2014 16:45:09

Până acum am vorbit despre învățătura Bisericii referitoare la Postul Mare așa cum ne-a fost transmisă, mai întâi de toate, prin slujbele Postului. Acum trebuie să ne punem urmatoarele întrebări: Cum putem aplica această învățătura în viața noastră? Care ar putea fi nu numai impactul simbolic, dar și cel real al Postului în viața noastră? Această existență (e necesar să amintim) este foarte diferită de a acelora care au trăit în vremea când aceste slujbe, imnuri, canoane și rânduieli au fost compuse și statornicite. Se trăia atunci în comunități relativ mici, îndeosebi rurale, într-o lume din punct de vedere structural ortodoxă; ritmul intim al vieții acestora era modelat de Biserică. Totuși, acum trăim într-o uriașă societate urbană și tehnologică care este pluralistă din punct de vedere al credințelor sale religioase, secularizată în viziunea sa asupra lumii și în care noi, ortodocșii, constituim o minoritate nesemnificativă. Postul nu mai este “vizibil”: așa cum era, să spunem, în Rusia sau Grecia. Întrebarea noastră este astfel una actuală: cum putem ține Postul? – dincolo de a introduce una sau două schimbări “simbolice” în viața noastră zilnică.

Este limpede, de exemplu, că pentru marea majoritate a credincioșilor nici nu poate fi vorba de frecventarea zilnică a slujbelor Postului. Ei continuă să meargă la biserică Duminica. Dupa cum știm deja, în Duminicile Postului Mare Sfânta Liturghie, cel puțin sub aspectele sale exterioare, nu reflectă Postul. Astfel, cu greu putem “simți” felul slujbelor Postului, principalul mijloc prin care duhul Postului ne este transmis. Și de când Postul nu mai este reflectat sub nici o formă în cultura căreia îi aparținem, nu ne mai întrebăm astăzi de ce înțelegerea noastră despre Post este predominant una negativă – ca despre o perioadă în care anumite lucruri precum carnea și grăsimile, dansul și distracțiile sunt interzise. Întrebarea “populară”: <<La ce renunți pentru Post?>> este un rezumat potrivit pentru acea uzuală abordare negativistă. <În termeni “pozitivi”, Postul este văzut ca vremea în care trebuie să împlinim “obligația” anuală a Spovedaniei și Împărtășaniei (“și aceasta nu mai târziu de Duminica Stâlpărilor…”, după cum am citit într-un buletin parohial). Fiind îndeplinită această obligație, restul Postului pare să-și piardă toate semnificațiile sale pozitive.

Astfel, este evident că aici s-a dezvoltat o discrepanță destul de adâncă între duhul sau “teoria” Postului, pe de o parte, pe care am încercat să o conturăm bazându-ne pe slujbele Postului iar, pe de altă parte, înțelegerea sa comună și populară, care este foarte adesea împărtășită și susținută nu numai de laicat ci și de către clerul însuși. Căci întotdeauna este mai ușor să reduci ceva duhovnicesc la ceva formal decât să cauți duhovnicescul în spatele formalului. Putem spune fără exagerare că, deși Postul este încă “ținut”, a pierdut mult din impactul său asupra existenței noastre, a încetat să mai fie baia pocăinței și a înnoirii, așa cum este socotit în învățătura liturgică și duhovnicească a Bisericii. Dar atunci, putem noi oare să-l redescoperim, să-l transformăm din nou într-o putere duhovnicească în realitatea zilnică a existenței noastre? Răspunsul la această întrebare depinde în principal, și aș spune aproape exclusiv, de faptul dacă dorim sau nu dorim să luam în serios Postul.(Alexander Schmemann - Postul Mare)

cristiboss56 05.03.2014 20:15:25

Rugăciunea Sfântului Efrem Sirul explicată de părintele Petroniu Tănase
 
http://cristiboss56.blogratuit.ro/Pr...e-b1-p2231.htm

Mihailc 06.03.2014 12:29:19

"Oricât de noi sau diferite sunt condițiile în care trăim astăzi, oricât de reale sunt dificultățile și obstacolele ridicate de lumea noastră modernă, nici unul din acestea nu reprezintă un obstacol absolut, nici unul din acestea nu fac Postul “imposibil”. Originile pierderii treptate a influenței Postului asupra vieții noastre sunt adânc înrădăcinate în noi. Reducerea conștientă sau inconștientă a religiei la un nominalism și simbolism superficial este modul de a ocoli sau “desluși” seriozitatea necesității religiei în viața noastră. Această reducere, trebuie să adăugăm, este într-un fel specifică Ortodoxiei. Creștinii apuseni, catolici sau protestanți, când se confruntă cu ceea ce ei consideră drept “imposibil”, mai degrabă schimbă religia însăși, o “adaptează” unor noi condiții și astfel o fac “practicabilă”. Foarte recent, de exemplu, am văzut cum Biserica Romano-Catolică, mai întâi reduce postul la un minum minimorum și apoi practic îl elimină cu totul. Denunțăm cu indignare îndreptățită o astfel de “adaptare”, ca pe o trădare a tradiției creștine și ca pe o minimalizare a credinței creștine. Și într-adevăr, este spre îndreptățirea și slava Ortodoxiei faptul că ea nu se “adaptează” și nu se compromite cu standardele scăzute care nu fac creștinismul “ușor”.

Este spre slava ortodoxiei și, cu siguranță, nu spre slava noastră, a ortodocșilor. Nu de azi, sau de ieri, ci cu mult timp în urmă am găsit o cale de a reconcilia exigențele de desăvârșire ale Bisericii cu slăbiciunile umane, și aceasta nu numai fără “a ne pierde reputația” ci cu pricini în plus pentru automulțumire și conștiința curată. Metoda constă în implinirea simbolică a acestor exigențe, iar individualismul simbolic penetrează astăzi întreaga noastră viață religioasă. Astfel, de exemplu, nici măcar nu ne gândim la revizuirea cultului nostru și a rânduielilor monastice – Doamne ferește! – vom continua să numim pur și simplu “Privegherea de toată noaptea” o slujbă de 1 oră și vom explica cu mândrie ca este aceeași slujbă ca aceea pe care călugării din Lavra Sfântului Sava o săvârșeau în secolul 19. Referindu-ne la Post, în locul întrebărilor fundamentale – “Ce este postirea?” sau “Ce este postul?” – ne mulțumim cu simbolismul Postului."(Alexander Schmemann - Postul Mare)

Mihailc 07.03.2014 17:16:32

"În publicațiile și buletinele bisericești apar rețete pentru “mâncăruri delicioase de post” și o parohie ar putea chiar să strângă ceva bani în plus cu scopul de a populariza “gustoasele mese de post“. Atât de multe sunt explicate simbolic în bisericile noastre, ca obiceiuri și tradiții interesante, pline de culoare și amuzante, ca ceva ce nu se leagă prea mult de Dumnezeu și de noua viață în El ci de trecutul și obiceiurile strămoșilor noștri, încât devine foarte dificil să vezi în spatele acestui folclor religios imensa importanță a credinței. Aș vrea să subliniez că, în sine aceste nenumărate obiceiuri nu conțin nimic rău. Când acestea au apărut, simbolizau mijloacele și expresiile unei societăți ce lua în serios viața duhovnicească, acestea nu erau simboluri, ci viața însăși. Ce s-a întâmplat totuși, a fost faptul că așa cum viața s-a schimbat în ansamblul ei și a devenit din ce în ce mai puțin modelată de religie, tot așa câteva obiceiuri au supraviețuit ca simboluri ale unui mod de viață care nu mai există. Și a supraviețuit ceea ce, pe de o parte, este cel mai plin de culoare, iar pe de altă parte, cel mai puțin dificil. Aici, pericolul duhovnicesc este acela ca încetul cu încetul unii încep să înțeleagă religia însăși ca pe un sistem de simboluri și obiceiuri mai degrabă, decât să le înțeleagă pe cele din urmă ca pe o ispitire către înnoire duhovnicească. Mai multă trudă cheltuită pentru pregătirea mâncărurilor de post sau a coșulețelor de Paște decât pentru postire și participare la realitatea spirituală a Paștelui. Aceasta înseamnă că atât timp cât obiceiurile și tradițiile nu sunt legate din nou de viziunea general-religioasă asupra lumii care, de fapt, le-a creat, atâta timp cât simbolurile nu sunt luate în serios, Biserica va rămâne ruptă de viață și nu are putere asupra acesteia. În loc de a simboliza “bogata noastră moștenire” ar trebui să purcedem la aducerea acesteia în viața noastră reală". (Alexander Schmemann - Postul Mare)

Yasmina 07.03.2014 18:51:30

Da,este perfect adevarat.Cati nu au observat care este zbaterea marunta a unor familii in jurul Sarbatorilor?Sa ia un porc/miel de la tarani,vin de la producator,sa faca piata,liste lungi de produse care trebuiesc cumparate,apoi trebaluiala in bucatarie,ore in sir,curatenia de rutina ...Cine mai are energie sa mai frecventeze si biserica?Caci marea batalie a sarbatorii se da in bucatarie si la targ iar nu la biserica.
Apoi se mai pune in discutie si cantitatea mancarurilor...niciodata nu am inteles de ce se prepara atatea feluri in cantitati mari?Singura explicatie poate fi pomana,desi in familiile pe care le cunosc ca pregatesc atat de mult nu prea are logica deoarece nu ajung la biserica si deci nu impart din mancare.
Pana la urma,se invecheste si sfarseste aruncata.

Annyta 07.03.2014 20:00:22

Chiar dacă merg doar duminica și sâmbăta la biserică, o diferență în timpul postului față de alte perioade este aceea că părintele este mai disponibil pentru spovedit decât în rest... ba și pentru sfeștanie...
Plus că, îndeobște în timpul Postului ne și împărtășim! Știu că se poate și în rest, este chiar recomandat... dar în Post e mai sigur că primim dezlegare... suntem chiar chemați :-)

ovidiu b. 07.03.2014 21:05:23

Huh, iertare de întrebare: și în afara postului de ce mergem la biserică?

Annyta 07.03.2014 21:09:39

Citat:

În prealabil postat de ovidiu b. (Post 553281)
Huh, iertare de întrebare: și în afara postului de ce mergem la biserică?

Pentru mine e întrebarea? Ref la ce am scris mai înainte?

ovidiu b. 07.03.2014 21:23:22

Da..... :)

Annyta 07.03.2014 21:46:24

Citat:

În prealabil postat de ovidiu b. (Post 553283)
Da..... :)

La voi se impartasesc oamenii la fiecare Liturghie? La noi nu. In general copiii merg mult mai des, saptamanal de exemplu...
Sau la ce te referi exact?

ovidiu b. 07.03.2014 21:53:42

Citat:

În prealabil postat de Annyta (Post 553284)
La voi se impartasesc oamenii la fiecare Liturghie?

Da, oamenii de asta merg la biserică, acesta fiind și scopul. :)

Citat:

În prealabil postat de Annyta (Post 553284)
La noi nu.

De ce nu?

Annyta 07.03.2014 22:00:49

Citat:

În prealabil postat de ovidiu b. (Post 553285)
Da, oamenii de asta vin la biserică, acesta fiind și scopul. :)



De ce nu?

Asa e practica la noi. Nu stau sa despic firul in patru. Preotii stiu mai bine, cu siguranta. Nu ii invat eu "meserie". Desi e posibil sa-l intreb pe parintele duhovnic ca sa aflu direct un punct de vedere care mi se pare pretios, in orice caz mai de incredere decat altele- pentru mine vorbesc...

ovidiu b. 07.03.2014 22:46:06

Nu ține numai de preot, ține și de noi. Ce vină are preotul că pe noi ne nu preocupă mai mult de ce mergem de fapt la biserică, care e scopul? s.a.m.d Bineînțeles că și preotul poate fi cel care să-și stimuleze mierenii în acest sens.

Când și cum să ne împărtășim - extras din cartea Liturghia Ortodoxă - istorie și actualitate, Ierom. Petru Pruteanu

"Cu frică de Dumnezeu, cu credință și cu dragoste, apropiați‑vă![1]
Ce îndemn călduros! Ce invitație insistentă! Păcat însă că noi, creștinii, următori ai lui Hristos și oamenii așa‑ziși „de biserică” (în comparație cu majoritatea secularizată a celor care doar se numesc creștini), rămânem surzi acestei invitații de a ne împărtăși din „masa Stăpânului”, din „darul nemuririi” și din „antidotul morții”. La fiecare Liturghie, Hristos, prin gura preotului, Se oferă zicând: „Luați, mâncați, acesta este Trupul Meu…” și: „Beți dintru acesta toți, acesta este Sângele Meu…” și, văzând ce se întâmplă, mă întreb care mai este rostul acestor cuvinte din moment ce la majoritatea Liturghiilor de peste an nimeni nu „ia” și nimeni nu „bea”?! Pentru ce mai săvârșim atunci Liturghia în fiecare duminică sau chiar în fiecare zi?! Și acum o ultimă întrebare: ceea ce facem este normal sau greșit? Dacă este normal, atunci care este scopul principal al Sfintei Liturghii, iar dacă este greșit, care este soluția și ce învață Sfânta Scriptură și Sfinții Părinți în legătură cu aceasta?"

Acest capitol este și pe internet: http://www.sfintiiarhangheli.ro/cand...-ne-impartasim

ovidiu b. 08.03.2014 00:04:00

Citat:

În prealabil postat de Annyta (Post 553286)
Asa e practica la noi.

Practica ar trebui să fie una. Se poate ca preotul să nu aibă cu cine...

Citat:

În prealabil postat de Annyta (Post 553286)
Preotii stiu mai bine, cu siguranta.

Se pare că doar unii știu.

Citat:

În prealabil postat de Annyta (Post 553286)
Nu ii invat eu "meserie".

Nu, dar poți afla care este sau care ar trebui să fie "meseria" lor.

Annyta 08.03.2014 02:27:59

Citat:

În prealabil postat de ovidiu b. (Post 553288)
Practica ar trebui să fie una. Se poate ca preotul să nu aibă cu cine...
Se pare că doar unii știu.
Nu, dar poți afla care este sau care ar trebui să fie "meseria" lor.

Eu nu cred ca este nici problema sau nestiinta preotilor de la biserica "mea", nici problema noastra, a credinciosilor...
Pot (?) daca vreau. Sunt adepta lucrurilor aprofundate, insa pentru ca imi aprofundez propria meserie nu am timp pentru altele. De altfel am inteles ca aceasta (cat de des sa ne impartasim) este o disputa veche si la nivel inalt. Reiterez ca eu am spus cam cum se face la noi, personal fiind ok cu asta...insa nu spun ca altfel nu ar fi (mai) bine

Nu imi place tonul asta al mesajelor, chiar in Post, de altfel. Oare chiar vrei sa pui ordine in biserici, sau (doar) in viata mea (duhovniceasca)?

Cu scuzele de rigoare... Noapte buna si post cu folos!

Annyta 08.03.2014 03:18:29

Citat:

În prealabil postat de ovidiu b. (Post 553285)
Da, oamenii de asta merg la biserică, acesta fiind și scopul. :)

Pe asta de unde ai scos-o?
Dar rugăciunea în comun, slăvirea lui Dumnezeu, prezența Lui din timpul Sfintei Liturghii?
Probabil unii oamenii apreciază lucrurile mai palpabile, respectiv primirea trupului și sângelui Domnului...
Și totuși... "fericiți cei ce nu au văzut și au crezut"...

Spun toate astea fără a ignora, sau diminua, importanța Sfintei Euharistii... Pe lângă aceasta mai sunt și alte Taine în Biserică, nu? Eu merg la biserică și pentru acestea...

Mihailc 08.03.2014 10:44:06

"Apoi, să luăm Postul în serios înseamnă să-l considerăm mai întâi de toate la cel mai profund nivel posibil ca o întrebare duhovnicească ce are nevoie de un răspuns, de o hotărâre, de un plan, de un efort continuu. Din această cauză, după cum știm, săptămânile destinate pregătirii pentru Post erau stabilite de Biserică. Aceasta este vremea răspunsului, a hotărârii și a planului. Iar aici cel mai bun și mai ușor drum este acela de a urma călăuzirea Bisericii – prin meditația asupra celor cinci teme evanghelice oferite nouă în cele cinci Duminici ale perioadei de dinaintea Postului: aceea a dorinței (Zaheu), a smereniei (Vameșul și Fariseul), a întoarcerii din exil (Fiul risipitor), a judecății (Înfricoșata Judecată) și a iertării (Izgonirea lui Adam din Rai).

Aceste pericope nu sunt făcute numai pentru a le asculta în biserică; ideea este ca ele trebuie să fie “luate acasă“, pentru a medita asupra lor în lumina vieții mele, situației mele cu semenii cu care trăiesc. Dacă la această meditație se adaugă rugăciunea acestei perioade de dinainte de Post: “Ușile pocăinței deschide-mi mie, Dătătorule de Viață …” și Psalmul 137 – “La râul Babilonului…“ – începem să înțelegem ce “înseamnă” să simți împreună cu Biserica cum o perioadă liturgică colorează existența zilnică. Este de asemenea timpul potrivit pentru a citi o carte cu conținut duhovnicesc. Scopul acestei citiri nu este numai acela de a ne îmbogăți cunoștințele despre credință; ci, în primul rând, de a ne curăți mintea noastră de toate cele de care e plină de obicei. Este pur și simplu incredibil cât de aglomerată este mintea noastră cu tot felul de griji și interese, frământări și sentimente, și cât de puțin controlăm această aglomerare. Prin citirea unei cărți religioase, prin concentrarea atenției asupra a ceva total diferit de cuprinsul obișnuit al gândirii noastre, se creează prin sine o altă atmosferă mentală și duhovnicească. Acestea nu sunt “rețete” – aici pot exista și alte moduri de pregătire pentru Post. Important este ca în această perioadă de pregătire dinaintea Postului să-l privim ca și cum am fi departe, ca pe ceva care se apropie de noi sau probabil ca pe ceva trimis nouă de Iisus Domnul, ca pe o șansă pentru schimbare, pentru înnoire și adâncire; iar dacă luăm această șansă viitoare în serios, astfel, în Duminica Izgonirii lui Adam din Rai (a Iertării), atunci când plecăm de acasă la Vecernie să fim pregătiți pentru a ne împropria – fie și numai parțial – cuvintele Prochimenului cel Mare care va deschide Postul Mare: (Să nu întorci fața Ta la sluga Ta ; când mă necăjesc degrab mă auzi….)"(Alexander Schmemann - Postul Mare)

http://www.librariasophia.ro/carti-P...r-so-9971.html

Annyta 08.03.2014 10:58:47

Mulțumiri celui care menține acest topic la un nivel mai serios, folositor, interesant (dacă pot spune așa)... !

marina31 08.03.2014 12:20:26

Citat:

În prealabil postat de ovidiu b. (Post 553287)
Nu ține numai de preot, ține și de noi. Ce vină are preotul că pe noi ne nu preocupă mai mult de ce mergem de fapt la biserică, care e scopul? s.a.m.d Bineînțeles că și preotul poate fi cel care să-și stimuleze mierenii în acest sens.

Când și cum să ne împărtășim - extras din cartea Liturghia Ortodoxă - istorie și actualitate, Ierom. Petru Pruteanu

"Cu frică de Dumnezeu, cu credință și cu dragoste, apropiați‑vă![1]
Ce îndemn călduros! Ce invitație insistentă! Păcat însă că noi, creștinii, următori ai lui Hristos și oamenii așa‑ziși „de biserică” (în comparație cu majoritatea secularizată a celor care doar se numesc creștini), rămânem surzi acestei invitații de a ne împărtăși din „masa Stăpânului”, din „darul nemuririi” și din „antidotul morții”. La fiecare Liturghie, Hristos, prin gura preotului, Se oferă zicând: „Luați, mâncați, acesta este Trupul Meu…” și: „Beți dintru acesta toți, acesta este Sângele Meu…” și, văzând ce se întâmplă, mă întreb care mai este rostul acestor cuvinte din moment ce la majoritatea Liturghiilor de peste an nimeni nu „ia” și nimeni nu „bea”?! Pentru ce mai săvârșim atunci Liturghia în fiecare duminică sau chiar în fiecare zi?! Și acum o ultimă întrebare: ceea ce facem este normal sau greșit? Dacă este normal, atunci care este scopul principal al Sfintei Liturghii, iar dacă este greșit, care este soluția și ce învață Sfânta Scriptură și Sfinții Părinți în legătură cu aceasta?"

Acest capitol este și pe internet: http://www.sfintiiarhangheli.ro/cand...-ne-impartasim

In legatura cu ce ati spus, la fel sublinia un parinte despre indiferenta cu care tratam cuvintele lui Hristos - "Luati mancati...Beti dintru acesta toti...pentru iertarea pacatelor" care sunt sub forma de porunca. Nu le-a formulat ca si celelalte - cine vrea sa-si ia crucea si sa vina dupa Mine sau daca vrea cineva...
Si facea o paralela cu momentul asezarii lui Adam in Rai: Dumnezeu i-a poruncit lui Adam sa nu manance din cutare pom pentru ca va muri. Ambele porunci sunt date ca omul sa aiba viata.
Numai ca nici atunci si nici acum omul nu asculta. Nu manca caci vei muri - si a mancat. Luati mancati pentru viata de veci - si nu ne inghesuim prea tare.


Ora este GMT +3. Ora este acum 15:10:37.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.