![]() |
Coborarea mintii in inima
Parintele a spus mai de mult, ca atunci cand ne rugam sa ne coboram cu mintea in inima, si a mentionat despre scrierile sfintilor parinti. Va rog sa ma ajutati cu materiale, articole, carti de unde pot lua, ma framanta subiectul :D
|
Citat:
Parintele care "a spus mai de mult" ce a spus, a pus o samanta. Ea poate rodi, dar pentru asta are nevoie de mult: sa nu fie in drum, sa nu fie in loc pietros, sa nu fie intre spini, sa nu fie acoperita de buruieni, iar daca totusi va ajunge sa dea rod, sa nu-l manance ciorile!... Recunoaste ca sansele sunt foarte reduse, iar pentru a reusi e nevoie de TOT. Iar "tot" nu inseamna nici compromis, nici sacrificiu, ci dragoste si smerenie. Fiecare clipa (buna sau rea), sa o primesti ca pe un pret al propriei mantuiri si sa o tratezi ca atare; nu cu suparare si cartire, nu cu manie si nervi, nu cu durere si repros ("De ce mie, de ce eu?")... Cand vei simti nevoia sa strangi la piept tot omul de pe strada, cand vei lacrima de fericire privind un copil, o pasare, o floare, o vietate lasata de Dumnezeu pentru ca tu sa te bucuri si sa-L simti in TOT ce te inconjoara... atunci vei sti ca nu mintea ci Dumnezeu Insusi a coborat in inima ta, a facut curat si S-a asezat acolo. Iar coborarea mintii e doar o "figura de stil", fiindca practic nu poate fi exprimata suficient de clar pentru ca omul sa spuna: "Da, am inteles!" TOATE scrierile sfintilor parinti (si sunt atat de multe ca nu-ti ajunge o viata sa le cercetezi) de fapt la asta vor sa se ajunga: rabdare, dragoste, smerenie, milostenie si mai ales o constiinta de sine care sa nu se raporteze la nimic lumesc, ci numai la Dumnezeu... Daca poti fi capabil de toate astea, poti sa ai in jurul tau o mie de femei goale fiindca le vezi ca pe niste fiinte dragi lasate de Dummnezeu ca si sublim al naturii nu ca obiect sexual... Iar, ca si barbat, daca placerea erotica te lasa rece, doar mandria mai ramane un pericol... restul sunt floare la ureche! Ca atare, nu te chinui acum sa-ti duci mintea in inima. Crede-ma, nu doar ca e imposibil ci si absurd. In fond, nu de "minte" vorbim, ci de Dumnezeu. Iar pentru ca Dumnezeu sa coboare acolo, e nevoie de o "deratizare" totala, bineinteles, nu fara mila si ajutorul Lui!... Nu te cunosc, nu stiu cat te rogi, nu stiu cu ce te ocupi, dar din modul cum iti expui ideile, inteleg ca te limitezi la "ipotetic". Daca totusi VREI CU ADEVARAT, lecturarea scrierilor sfintilor parinti este doar un paleativ... Tu nu esti nici in pustie, nici in inchisoare ostila credintei tale, nici intre musulmani... Esti inconjurat de tentatii de toate formele. Dupa rugaciuni curate, vei intalni acel duhovnic, care iti va calauzi pasii incet-incet, povatuindu-te pana te vei dumiri singur. Altfel... ne jucam si ... vorbim vorbe! |
As vrea sa cred ca interventia mea anterioara nu a supartat si nu a dezamagit pe nimeni. Pana la urma, nu sunt eu in masura sa judec cum si cat de repede reuseste cineva sa ajunga la "inalta cugetare". Si nici n-as vrea sa se inteleaga ca eu as fi ajuns... "undeva"! La teorie cred ca ma descurc binisor. Practic insa, nu prea am cu ce ma lauda!...
Legat de subiect, redau mai jos doar cateva invataturi din Filocalia, volumul VI. Poate foloseste cuiva, mai ales acum in Postul Mare, cand ar trebui sa tindem ceva mai mult spre Sfintii Parinti. Socotesc că patru sînt cauzele virtuților îmbinate în treimea desăvîrșită. Cea dintîi este libertatea, adică nepătimirea sufletului, care a înaintat de la lucrarea ostenitoare la contemplarea naturală a zidirii și de acolo a intrat în întunericul cunoștinței lui Dumnezeu. A doua, curăția minții prin lacrimi și rugăciune, din care se naște cuvîntul harului și izvorăsc undele înțelesurilor. A treia este sălășluirea Sfintei Treimi în noi, din Care ies revărsările de lumină ale Duhului spre folosul fiecăruia din cei curățiți, pentru dezvăluirea tainelor Împărăției cerurilor și pentru descoperirea vistieriilor lui Dumnezeu ascunse în suflet. A patra, este trebuința care silește pe tot cel ce a luat talantul cuvîntului cunoștinței, să-l propovăduiască, dată fiind amenințarea lui Dumnezeu, Care zice : «Slugă vicleană și leneșă, trebuia să dai argintul meu zarafilor și eu venind aș fi luat al meu cu dobîndă» (Matei XXV, 27). De aceasta temîndu-se și David, a zis : «Iată, buzele mele nu le voi împiedica, Doamne, Tu știi; dreptatea Ta n-am ascuns-o în inima mea ; adevărul Tău și dreptatea Ta le-am grăit. N-am ascuns mila Ta și adevărul Tău de la adunare multă » (Ps. XXXIX, 11). (...) Precum trupul are cinci simțuri : vederea, auzul, gustul, mirosul și pipăitul, așa și sufletul are același număr de cinci simțuri : mintea, rațiunea, simțirea înțelegătoare, cunoștința și știința. Ele se adună în trei lucrări ale sufletului : mintea, rațiunea și simțirea. Prin minte primim înțelesurile ; prin judecată tîlcuirile ; iar prin simțire, chipurile cunoștinței și gîndurile dumnezeiești. Cel a cărui minte deosebește bine înțelesurile gîndurilor și-și însușește curat cugetările dumnezeiești, a cărui rațiune tîlcuiește mișcările naturale ale întregii zidiri văzute, deslușind rațiunile făpturilor, iar simțirea spirituală primește știința înțelepciunii și cunoștinței cerești, a ajuns mai presus de simțuri, trecînd prin iluminările Soarelui dreptății dincolo de simțire. El se bucură de desfătare cu cele nevăzute. Puterile cuprinzătoare ale minții sînt patru : cumințenia, agerimea, înțelegerea și destoinicia. Cel ce unește pe acestea cu cele patru virtuți cuprinzătoare ale sufletului, însoțind cu cumințenia minții, cumpătarea sufletului ; cu agerimea, chibzuință ; cu înțelegerea, dreptatea ; cu destoinicia, bărbăția, și-a întocmit sieși, în chip îndoit, căruță de foc ce-l duce la cer și din care luptă împotriva celor trei căpetenii și puteri generale ale oștirii patimilor : iubirea de argint, iubirea de plăceri și iubirea de slavă. (...) Nu va putea să se cunoască cineva pe sine, de nu-și va întoarce mai întîi puterile sufletului său, prin pocăință dureroasă și stăruitoare, ca să le facă așa cum ni le-a dat Dumnezeu de la început, cînd l-a zidit pe Adam și a suflat în el suflare de viață; nici nu va putea dobîndi gîndul neînfumurat, neiscoditor, neviclean, simplu, smerit, străin de pizmă, de clevetire, care e stăpîn peste patimi și robește toată cugetarea ascultării de Hristos. Nu-și va avea sufletul nici aprins și înflăcărat de dragostea lui Dumnezeu, nici stăpîn pe hotarele înfrînării, îndestulat cu cele ce se nimeresc și dornic de odihna sfinților. Iar dacă nu va dobîndi acestea, nu va putea dobîndi nici inimă blândă, pașnică, nemînioasă, bună, negîlcevitoare, plină de toată mila și bucuria. Sufletul dezbinat astfel în el însuși și cu puterile tulburate nu va putea primi razele Duhului. CUVIOSUL NICHITA STITHATUL, CELE 300 DE CAPETE - fragmente |
"Cu mintea și inima în rugăciune"
Citat:
"Capete despre Rugăciunea neîncetată "(Editura Sophia, București, 2008) semnată de Preotul Tudor Ciocan este o carte concentrată despre rugăciunea inimii. Părintele Tudor Ciocan ne vorbește despre rugăciunea inimii în scurte fragmente/ paragrafe intitulate „capete”. Nu de puține ori pentru a ne descifra tainele acestei rugăciuni deosebite, de origine „divină”, apelează la metafore, la parabole din Evanghelii, la silogisme cu tipicul slujbelor religioase dar chiar și cu arhitectura și pictura canonică bisericească. Este o lectură destul de agreabilă (sunt și câteva paragrafe mai dificile, de teologie mai adâncă), dar în primul rând sunt cuprinse aici cuvinte de mare folosință pentru cei ce vor să aprofundeze una dintre cele mai speciale rugăciuni ale ortodoxiei. Această rugăciune care se mai numește și „Rugăciunea Sfântului Nume” se poate zice de orice creștin, fie el monah sau mirean. Nu e o rugăciune „de obște”, cum în mod eronat o consideră unii, ea se poate zice de orice creștin cu binecuvântarea și sub îndrumarea duhovnicului. Însă pentru această rugăciune este nevoie de o atenție și o pregătire specială. Autorul ne amintește că preotul se pregătește cu o zi înainte pentru săvârșirea Sfintei Liturghii prin rugăciuni, prin cumpătare la bucate, atenție la cuvinte și gânduri. „Tot așa cel ce se roagă cu rugăciunea neîncetată trebuie să-și păzească mintea de orice închipuire năvalnică și simțurile din afară de orice senzație tulburătoare”. Prin „chemarea Numelui” Domnului Iisus mintea noastră se curăță de gândurile „adunate din risipire”. Prin rostirea neîncetată rugătorul, de va fi vrednic, va ajunge la „paza neîncetată a gândurilor și curăția minții”. Nu lipsește atenționarea Pr. Tudor Ciocan că acel care ajunge la un anumit nivel al rugăciunii să nu cadă în capcana orgoliului și astfel să se irosească toată truda de până atunci. Cu smerenie însă și cu dragoste de va fi zisă neîncetat rugăciunea inimii atunci creștinul ortodox poate ajunge la o așa stare de-a fi vrednic „de împărtășirea cu Sfânta Lumină taborică”. La aceasta se va ajunge după „multă osteneală” și lacrimi. Rugăciunea neîncetată ajută în egală măsură minții, cât și inimii, mai mult decât atât, această rugăciune ajunge să le unească în duh: „… iubirea încălzește inima, iar cunoașterea luminează mintea. Când inima este curățată de patimi, iar mintea limpede și neîmprăștiată, când amândouă năzuiesc după prezența lui Hristos, doar dacă cele două se unesc ajung la Cuvântul Înviat. Aceasta este treapta cea mai înaltă a Rugăciunii”. Autorul ne descrie cum lucrează deopotrivă mintea și inima pentru obținerea rugăciunii curate. Sunt definite asemănările și deosebirile dintre minte și inimă, iar întâlnirea lor în duh e zugrăvită printr-o superbă metaforă, aceea a curățeniei trupești și sufletești a pruncului nenăscut. Și „coborârea minții în inimă” prin care este posibilă rugăciunea neîncetată este văzută ca un drum de întoarcere la starea primordială: „Coborârea minții în inimă prin puterea harului Domnului ar reface în sens invers, în chip duhovnicesc, drumul pe care l-a parcurs trupește creierul în despărțirea lui de cord. S-ar ajunge astfel la starea de curăție a pruncului nenăscut, foarte asemănătoare stării în care se afla Adam în rai înainte de cădere.” Mintea chiar și după păcatul strămoșesc, ne este mai ușor de a o controla în comparație cu inima și deși pare a avea un rol pasiv, inima „îndrumă, în fond, întreaga noastră personalitate”, la judecata de apoi inima ne va fi analizată, căci în inimă se sălășluiește Duhul lui Dumnezeu. „Mintea și inima trebuie să se unească prin puterea lui Hristos. [...] Depărtarea dintre minte și inimă arată depărtarea dintre om și Dumnezeu.” Desigur această coborâre a minții în inimă, din timpul rugăciunii inimii/minții, nu este una de natură trupească. Ne învață Părintele Tudor Ciocan: „Cel ce ar căuta să înțeleagă trupește această coborâre se vădește a fi lipsit de judecată, căci ar însemna să creadă că creierul se unește fizic cu inima din piept, ceea ce este limpede cu neputință, cel puțin în viața aceasta. Aerul se coboară trupește cu adevărat; pătrunzând pe nări își urmează cursul firesc spre plămâni, primenindu-i, și prin aceasta redând vigoarea întregului trup, inclusiv sălașul minții, care este creierul. Dar vai de cel ce-și imaginează că doar prin respirație va putea ajunge să se unească cu Hristos!” Preotul Tudor Ciocan a scris cu multă acribie cartea, fiecare subiect l-a abordat în așa fel încât să nu lase loc cumva de confuzii. De exemplu afirmă într-un loc: „Chemarea Numelui este Liturghia dinainte de Liturghie și Liturghia din timpul Liturghiei și Liturghia de după Liturghie.” – pentru ca în fragmentul imediat următor să vină cu explicații, să-și întărească cuvântul, dar în același timp să evite o falsă interpretare a afirmațiilor Sfinției Sale: „Să nu se înțeleagă de aici că ar putea cineva să se mântuiască fără a se cumineca cu Sfântul Trup și Sfântul Sânge al Domnului primite prin Sfânta Împărtășanie! Orice creștin se poate însă pregăti prin Sfânta Rugăciune pentru primirea lor și dobândește, tot prin mijlocirea ei, puterea de a-și păstra după aceea mintea și inima neîntinate”. Sunt câteva capete ce încep cu această expresie: „să nu se înțeleagă de aici…” ceea ce denotă o mare grijă a Preotului Tudor Ciocan pentru cititor, pentru ca adevărul religios să nu fie nicidecum mistificat. Sigur că sunt și paragrafe care abordează nu numai problema rugăciunii inimii, ni se vorbește și despre canonul zilnic de rugăciune, despre prezența creștinului în biserică, despre Sfânta Liturghie și Sfânta Împărtășanie, despre Maica Domnului pe care trebuie s-o avem drept model. Sunt capete în care sunt evocați Sfinții Apostoli Ioan și Petru, Ioan – „cel mai tânăr dintre apostoli” iar Petru – „verhovnicul lor”. Sunt unii care se înșeală și afirmă că rugăciunea inimii ar fi practicată și în confesiunile necreștine. Se întâmplă să fie subțiri și false asemănări, dar autorul ne elucidează asupra fiecărei probleme în parte. Unii dintre agareni rostesc neîncetat numele Domnului, folosind mai multe nume pentru că ei îl numesc pe Dumnezeu în 99 de moduri diferite, dar aceste denumiri „sunt de fapt numiri ale lucrărilor Lui”. Hindușii cad și ei în înșelare „când cred că coborârea minții în inimă [...] ar fi totuna cu trezirea și ridicarea unei anumite energii subtile, numite kundalini.” Ei vorbesc de o „ridicare” (iată mândria luciferică) iar Sfinții părinți vorbesc dimpotrivă de o „coborâre”. Meditația zen se află de asemenea sub semnul înșelării. Ei încearcă printr-o tehnică ce ține mai mult de gimnastica trupului și prin controlul respirației „să-și golească sinele de orice gând și orice cugetare”, rămânând astfel înlăuntrul omului numai senzațiile, care după cum spune și Părintele Ciocan, „oricum omul nu are cum să le împiedice”. Zen ne pare o filozofie a ego-ului și a vidului. Suntem deplin în asentimentul autorului când afirmă mai departe: „Cum s-ar putea asemui țelul spre care se îndreaptă cel ce caută să trăiască în acest fel cu desăvârșirea după care tânjește orice lucrător al Rugăciunii neîncetate, care își golește mintea de gânduri numai spre a o avea desăvârșit alipită de Hristos Domnul?” Cartea „Capete despre Rugăciunea neîncetată” ne sfătuiește pas cu pas cum să practicăm această rugăciune, ce să facem când suntem abia la început, care trebuie să fie poziția corpului când rostești rugăciunea, despre controlul respirației, despre alte rugăciuni ajutătoare etc. Dar mai ales despre puritatea sufletească și dragostea pe care trebuie să le ai, sau să le urmărești prin această rugăciune. |
Excurs mistic la tema topicului
Intr-un interviu acordat de catre Ysabel de Andia se arata faptul ca Dionisie Aeropagitul,in ,,Teologia mistica", pornind de la Exod 20:21 ,,..iar Moise s-a apropiat de intunericul unde era Dumnezeu"concepe acest ,,intuneric"ca avand doua sensuri,subiectiv si obiectiv.Este,pe de o parte,un intuneric al privirii care orbeste deoarece in miezul experientei mistice se afla ,,legarea simturilor"si pe de alta parte este un ,,intuneric"al Dumnezeirii care nu se lasa vazuta.Dumnezeu este lumina (I Ioan 1:5)dar aceasta lumina este neapropiata si inaccesibila,fiind perceputa de om ca ,,intuneric".Astfel Dumnezeu apare in acel ,,intuneric" prin exces de lumina si nu prin lipsa de lumina,EL fiind izvorul a toata lumina si dincolo de orice lumina.Intre catafaza si apofaza,Dionisie trece printr-un concept imprumutat de la Proclus,numit ,,aphairesis",adica o negare transcendenta.
Cele doua contrarii (catafaza si apofaza) ramin inclestate in acelasi plan insa acest concept le transcede,inseamna abstractie si depasire,rapire si ridicare.Prin urmare Dumnezeu este dincolo de afirmatie ca si de negatie iar daca acest ,,dincolo"este un dincolo-de-tot-ce-cunoastem,atunci acest dincolo de definire,acest ,,dincolo de cuvant"este tacere,glasul lumii ce va sa vie,iar Dionisie numeste asta ,,Intunericul prea luminos al tacerii" |
Foarte frumos și foarte adânc. Ce invitație de a apuca pe drumul nesfârșit și minunat al cunoașterii de Dumnezeu, Care este totodată adâncul intimității sufletului nostru și înălțime transcendentă, mereu inaccesibil! Dumnezeul paradoxurilor, pe Care-L cauți pentru că L-ai aflat, a cărui slavă se arată în smerenie... Care este întuneric pentru că este mai mult decât lumină.
|
Ca un detaliu interesant,deloc intimplator,Dionisie Areopagitul s-a convertit la crestinism dupa predica Apostolului Pavel din Areopag (Fapte 17:34) despre cunoasterea Dumnezeului cel Adevarat :)
|
O expresie folosită azi de un preot mi-a luminat un înțeles probabil uitat; și anume:
„Mintea este preotul liturghisitor, iar inima este biserica în care slujește”. Așa se face rugăciunea minții în inimă. |
Citat:
‘Inima’ (in zona timusului – pentru localizare precisa, un amanunt esential, trebuie studiati Sfintii Parinti) este locul unde se imbina sufletul cu trupul. Este salasul Adevarului in noi. Este Sfanta Sfintelor. De unde Duhul imprastie viata in trup. Cine vrea sa cunoasca rugaciunea adevarata, in mod necesar, trebuie sa-si adune mintea, sa-si retraga toate simturile in inima. Numai asa miscarile pacatoase se usuca si mor. Aceasta cufundare si gasire a Lui Dumnezeu in noi insine este Everestul spiritualitatii. Toate rugaciunile si cugetarile sunt ‘inainte mergatorii’ care pregatesc calea intrarii mintii in Casa Domnului – inima. O minte greoaie, necuratita, nu poate intra in acest locas stramt. Este imposibil. Doar o minte transparenta, maleabila, subtiata in priveghere se poate aduna cu usurinta in inima. Intrarea mintii in inima este pe departe cea mai cutremuratoare si delicata dintre toate lucrarile omului. Doar in focul nematerialnic al inimii mintea se innoieste cu adevarat si devine stralucitoare ca soarele. http://www.scribd.com/doc/23581/Sbor...unea-lui-Iisus |
Citat:
Creierul parcurge trupește drumuri prin corp? Unde? În halucinațiile senzoriale de la balamuc? Văleu, fraților!... Transmite-i, te rog, Cristiane, celui care a scris enormitatea de mai sus, că noi creștinii nu suntem deloc cordiali, fiind în schimb inimoși. "Cordul" e un concept medical, anatomic, trupesc. Pui mâna pe el, îl pipăi și îl cântărești, de vrei. Îl miroși, îl cântărești, joci fotbal cu el, de ești cinic. Putreziciune, îl mănâncă viermii pe cordul ăsta. (De aici și multe expresii, vulgare în aparență dar sublime în geniul lor metafizic, care aparțin românului credincios și bun cunoscător al curviei). Cordul e una (din carne), inima duhovnicească e alta (îi duh). Măcar atât să avem în vedere, pentru început. Altminteri ne zăpăcim de tot... |
Citat:
Numai că buddhiștii nu iau aminte, firește, la majoritatea Părinților filocalici, care indică locul precis al ațintirii atenției în timpul rugăciunii. Locul acesta îl arată Sfântul Serafim de Sarov, în icoană. |
Citat:
Oare nu-i aud strămoșii?... (E strigător la Cer, Doamne iartă-mă!) P.S. Dar când să ne chinuim, Moshule? După scurgerea vremii de pocăință, cumva? După moarte să ne mai războim cu duhul cărnii? Nu acum e vreme de chinuri, de strădanie "până la sânge" pentru cel care nu voiește chinurile veșnice? Și de ce ar fi absurd să lucrezi rugăciunea? Și chiar dacă e imposibil: nu știai că la Dumnezeu, Care lucrează prin Duhul în rugător, e posibil ceea ce la om e imposibil? Și de ce te-ar crede, în definitiv, pe tine cineva? Iar nu mai degrabă pe Hristos, pe Apostol, pe Părinții filocalici și pe preoții Domnului. |
Citat:
Buna Cezar, Eu nu ma consider nici budist, nici crestin. Sau si budist si crestin. Ceea ce este important nu este cum ne denumim pe noi insine ci ce intelegem si simtim. Sunt multe marturii ale Sfintilor Parinti cunoscuti si necunoscuti ca "locul inimii" unde trebuie exercitata atentia este centrul pieptului "partea cea de mijloc a pieptului, unde are adâncitura" - in profunzimea pieptului - (adica mai mult spre coloana). Aici am gasit o referinta accesibila care valideaza acest punct de vedere: http://www.ortodoxia.md/phocadownloa...rit-anonim.pdf (sau http://www.sfaturiortodoxe.ro/vedere...prezecelea.htm) la Cuvântul al unsprezecelea. ”Să stai, frate, într-un loc anume, pe un scaun sau chiar în picioare, să stai însă un pic îndoit si, plecându-ti capul în fată, să-ti faci spatele ca o cocoasă, si atunci să începi a spune rugăciunea din adâncul inimii, trăgând inima, adică partea cea de mijloc a pieptului, unde are adâncitura, cât poti în părtile cele mai adânci ale fiintei tale cu rugăciunea, tinându-ti si respiratia atâta timp cât tragi inima cu rugăciunea, având alipită acolo întreaga ta atentie. Deoarece, dacă procedezi astfel, adâncitura pieptului tău devine ca o ventuză, căci ventuza nevăzută a Numelui lui Hristos îl trage dinlăuntru mai puternic decât ventuza adevărată, pentru a scoate din piept plăcerea ascunsă a poftei trupesti si a pune în loc o altă plăcere, aceea a dorintei duhovnicesti.” Unii Sfinti Parinti recomanda o corectare usoara a pozitiei ridicand punctul atentiei putin mai sus "pentru a nu stimula placerile dobitocesti". Ei o denumesc pozitie imparateasca. Explicatii similare - zona mediana a pieptului, nu stanga -se gasesc si in filocalii. Aceasta locatie este precizata si in textele budiste ale celui mai profund vehicul Vajrayana. Suplimentar, sunt oferite si explicatii bazate pe fiziologia mintii de ce adunand mintea in acest loc inceteaza miscarea gandurilor pacatoase si este experimentat progresiv “intunericul supraluminos”. In budism este un avertisment sever. Concentrarea mintii in aceasta locatie fara motivatia dragostei nu duce nicaieri. O minte neimpodobita cu dragoste care se atinge de acest loc – nu va gasi nimic. |
Florin, dacă citim mai multe lucrări dedicate rugăciunii inimii (de exemplu "Sbornicul", "Rugăciunea lui Iisus" - unde Părintele Cleopa face o colecție de texte ale Părinților din Filocalia și alte lucrări) întâlnim câteva "locuri" recomandate. Cei mai mulți rugători, însă, au practicat și recomandă ținerea atenției în locul arătat de Sfântul Serafim de Sarov: "două degete deasupra sfârcului stâng", scrie Sfântul.
Însă acesta nu e un aspect prea important al rugăciunii, după cum nici poziția corpului nu e bătută-n cuie. Altele sunt prioritățile rugăciunii. (cel mai bine mi-a părut că le sintetizează Sfântul Teofan Zăvorâtul, cu precizie și totodată foarte accesibil înțelegerii noastre, a mirenilor) S-au scris deja multe threaduri pe această temă, găsim acolo toate amănuntele necesare. |
Citat:
(Și eu care mă chinuiam să devin măcar un strop creștin...:)) P.S. Eclectismul acesta a zăpăcit pre mulți, Florine... Ia aminte, frate, ia aminte! Dumnezeu să te ocrotească de dușmănia viclenilor care ne războiesc pe toți. |
Citat:
Caut putina claritate. Roaga-te si pentru mine, Si Dumnezeu sa ne apere pe toti. |
Mă rog să te ajute Dumnezeu să te lămurești odată cu buddhismul ăsta seducător...:)
Modă la români, modă, fără nici o legătură cu moșii și strămoșii noștri, Florine... Modă care a prins din pricina sporirii neliniștilor noastre, a incapacității de fructificare a durerii (pierderii) sufletești prin depășire smerită. Și de ce sporit-au aste rele? Pentru că noi am pierdut meșteșugul românesc tradițional al liniștirii (al isihiei): munca, rugăciunea umilă și plină de nădejde, copiii mulți, graiul românesc, obiceiurile, omenia, Biserica... Ne-am luat după alții, vai, că păreau a avea oi mai multe și cornute... (Când, de fapt, erau capre din vecini.) Și iată, lumea noastră românească moare sub ochii noștri, vădit și implacabil, Dumnezeule! Se stinge ca o candelă, pe zi ce trece, chipurile pentru viitorul copiilor noștri, pentru joburi și alte zorzonele spălăcite. Și iată-ne slugi la venetici (sau curbeți) în propria țară! Când noi aveam Diamantul nostru neprețuit: BISERICA ȘI NEAMUL ROMÂNESC! Ce-am făcut, Doamne, Dumnezeul nostru, cum ne prăpădim, singuri, cu mâinile noastre???... Facă-Se Voia Domnului! |
Citat:
Marii initiati ai Indiei si Parintele Paisie http://www.librariaortodoxia.ro/cart...tele-paisie_21 |
Citat:
|
Citat:
'Perceptia duala' este amestecarea cognitiei corecte cu una incorecta asociata, in fiecare instanta cognitiva. Cand cea incorecta este complet eliminata (adica mintea este curatita - expresie patristica) Dumnezeu este vazut limpede ca lumina zilei. Cand persista, ramanem ca intr-o stare de betie, fara macar sa o recunoastem ca atare (patristic - 'patimasi fara vedere'). |
Citat:
Sau plin de credinta fara fixatii. |
Citat:
|
Citat:
Deci voi face mai putine victime. |
Citat:
În fine, budismul a fost deja de mult analizat de oameni cu adevărat în măsură s-o facă. Biserica și-a precizat deja poziția, e inutil s-o luăm de la capăt. |
Citat:
|
Citat:
Sa-l mai lasam un pic pe florin.oltean. Mai ziceti cate ceva despre rugaciunea inimii. Mai ales din practica daca s-ar putea. Ce ganduri va ajuta sa va rugati. Ce situatii ati intalnit. Cum alungati plictiseala. Cum se progreseaza. Eu unul sunt si eu cam de aceeasi parere cu Mosh.Neagu. La noi cam greu este cu coborarea mintii in inima. Cred ca mai degraba se potriveste la noi sa ne chinuim sa ne intristam si sa ne caim de pacate cat se poate. Cu lacrimi daca s-ar putea. |
Citat:
In ceea ce 'este' dincolo de aparente. In ceea ce este neschimbator - care este in toate si care nu poate fi atins cu mana sau cu ochiul. ------------------------ ”Religia mondiala” este o frica nefondata cultivata prin lecturi de o anumita factura ‘apocaliptica’. Oamenii sunt diferiti, si vor fi intodeauna diferiti – pentru ca totul se schimba in aceasta lume, clipa de clipa. Unii actori parasesc scena, insa intra altii - sa joace si ei in aceeasi piesa. Unii sunt uzati in rationamente, altii deabea invata sa vorbeasca. In fapt, exista doar un singur fel de Apocalipsa. Apocalipsa fiecaruia. Pentru aceasta fa-ti griji. |
Citat:
PS: Pana la apocalipsa (cea din Biblie) mai e mult. Nu o prindem noi in viata asta. |
Fragmente din articolul: Despre rugaciune, de Parintele Teofil Pârâian
<<Zic unii ca trebuie sa bagi mintea in inima. Ca si cand mintea n-a pus-o Dumnezeu unde trebuie, trebuie s-o iei tu din cap si s-o bagi in inima! Nu e asa. Ce vrea sa spuna asta: "sa bagi mintea in inima"? Vrea sa spuna ca trebuie sa unesti gandurile cu simtamintele, rugaciunea sa fie o rugaciune deplina. Important este sa spui rugaciunea, ca mintea se aseaza ea la locul ei. Noi o simtim uneori in cap, uneori in piept, uneori si in cap si in piept. Nu asta este important, important este sa simti prezenta lui Dumnezeu in tine, sa simti ca inviaza Dumnezeu si se risipesc vrasmasii Lui, sa simti ca a venit la tine Lumina Mantuitorului, nu in inteles de lumina fizica, ci de o luminare, de o constiinta luminata, de o limpezire sufleteasca si asta-i tot, pana la urma. Asta-i isihia, asta-i viitorul, pentru ca viitorul nu incepe peste ani si ani, viitorul incepe in fiecare clipa! Numai ca viitorul noi nu-l traim ca viitor si n-o sa-l traim niciodata ca viitor, ci totdeauna o sa-l traim ca prezent.>> <<Sfantul Marcu Ascetul spune: "Cand iti aduci aminte de Dumnezeu inmulteste rugaciunea, ca atunci cand il vei uita Domnul sa-si aduca aminte de tine". Ii tare fain! M-am gandit de multe ori la cuvantul acesta si fac o legatura intre el si ceea ce-mi spunea mama cand mergeam la scoala departe de casa: "Nu-ti uita de Dumnezeu, nu-ti uita de rugaciune". Parca ar fi fost un cuvant din Filocalie.>> <<In Scara Sfantului Ioan Scararul se spune: "Rugaciunea este intarirea lumii", deci oamenii care se roaga intr-un fel sustin lumea aceasta. Ei Il fac pe Dumnezeu milostiv fata de lumea aceasta. Sigur ca Dumnezeu, daca a creat lumea aceasta, vrea sa fie milostiv fata de lume si s-o intareasca, dar contribuim si noi la intarirea lumii cu rugaciunea pe care o facem, rugaciunea fiind nu numai un mijloc de imbunatatire personala, ci si un mijloc de imbunatatire a societatii in care traim. >> <<Sfantul Maxim Marturisitorul de pilda, in dialogul intre un batran si un frate, a raspuns la intrebarea cum Sfantul Apostol Pavel care avea atatea griji pentru a propovadui si pentru a ajuta Bisericile spune totusi "neincetat sa va rugati", cum se ruga el neincetat? Si Sfantul Maxim Marturisitorul, raspunzind la aceasta intrebare, nu spune ca Sfantul Apostol Pavel zicea mereu: "Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul", ci spune altceva. Zice ca: "Rugaciunea neincetata este sa ai mintea pururea lipita de Dumnezeu cu multa dragoste si cu dor, sa atarni cu nadejdea de Dumnezeu si sa te increzi in El in orice ai face si ti s-ar intampla". Acesta este raspunsul Sfantului Maxim Marturisitorul din care intelegem ca de fapt rugaciunea nu e de fapt o simpla repetare a unei formule de rugaciune, ci este o atitudine de rugaciune, o angajare spre slujirea lui Dumnezeu, sa simti ca esti lipit de Dumnezeu cu gandurile tale, sa simti ca atirni de El si sa ai nadejde in El si sa te increzi in Dumnezeu in orice ai face si ti s-ar intampla, si atunci aceasta stare sufleteasca ti se primeste de Dumnezeu ca o rugaciune.>> <<O conceptie la fel cu aceasta a Sfantului Maxim Marturisitorul o avea si un pustnic despre care se spune in Pateric ca a fost vizitat de un oarecare strain care la plecare si-a cerut iertare de la parintele ca l-a retinut de la rugaciunea lui, de la programul lui. Si parintele respectiv a raspuns asa: "Rugaciunea mea, frate, este sa te primesc pe tine si sa te petrec cu drag". Cine Ii slujeste lui Dumnezeu prin ceea ce face si isi face datoria in viata aceasta, acela, daca da un sens religios vietii, prin tot ceea ce face Ii slujeste lui Dumnezeu. De altfel, Cuviosul Dorotei spune ca: "A te tine de o singura fapta buna inseamna a zidi un singur perete si nu o casa intreaga". >> <<Cea mai mare jertfa si rugaciune posibila pe pamant este Sfanta Liturghie.>> <<Rugaciunea inainte de a ne face sa ne intalnim cu Dumnezeu, inainte de a ne aduce constiinta legaturii cu Dumnezeu, ne aduce intalnirea cu noi insine, ne descopera pe noi insine noua insine. Si cum ne descopera? Rascoleste adancurile sufletului nostru.>> <<Acuma sa stiti ca nu sunt un rugator din acela care e coplesit de rugaciune in asa fel incat sa-mi vina numai ganduri extraordinare in rugaciune; imi mai vin si ganduri obisnuite. Dar nu-mi pare rau niciodata, daca imi vine in gand un binefacator il pun inaintea lui Dumnezeu in atmosfera de rugaciune si zic: Doamne, ajuta-l pe cutare, ca uite m-a ajutat si el pe mine, sau imi vine in minte o poezie frumoasa, o spun si cand ma rog, si zic: asa-i Doamne ca-i fain? Asta inseamna imbunatatire de viata, sa ajungi la niste ganduri care sa le poti prezenta si sa le poti invalui in rugaciune. Cum esti, asa ti-e rugaciunea, cum te porti, asa te rogi. Nu te rogi, scazi in rugaciune, te rogi, inaintezi in rugaciune. Chiar exista un indemn: "Roaga-te cum poti, ca sa ajungi sa te rogi cum trebuie!">> http://www.crestinortodox.ro/sfaturi...ian-68425.html |
Mi-au mers (de la minte) la inimă aceste cuvinte ale părintelui Teofil.
|
Citat:
Frate Cezar, iarta-ma, te rog! Nu vreau sa te smintesc. Mesajul meu se dorea a fi o concluzie trasa de-a lungul a niste ani. Nu-ti raspund sa ma justific, fiindca nu foloseste nimanui, iar mie cu atat mai putin. Mesajul meu nu se limita la numai atat... Harul nu vine peste noapte, iar dusul "mintii in inima" e o trancaneala fara sens, fiindca mai intai este smerita osteneala si abia mai apoi ne bucura Dumnezeu cu harul acela de care vorbim. Nimeni nu e pe deplin vrednic sa coboare mintea in inima, iar daca se intampla, e numai prin mila lui Dumnezeu, dupa ce am facut cate ceva sa ne curatam de pacatele firii. Ipotetic putem discuta la fel ca obisnuitii carciumilor care se vad capabili sa fie si Presedinti si Prim-ministri. Sau altfel spus, ca sa ajungi profesor, trebuie sa treaca un timp indelungat de osteneala si mai ales de rezultate. Abia dupa ce ajungi profesor, stii si mai ales inveti ce inseamna a fi... profesor. Pana atunci sunt doar tendinte si presupuneri. Imi cer iertare pentru interventie. Nu vreau sa supar pe nimeni. Era doar un gand care sa ne ajute cumva sa ajungem "acolo" unde facea parintele referire, ca si Sfintii Parinti sau apostoli... Este o polemica inutila si mai ales daunatoare sa vorbim despre vointa de a "lucra" mental la acest lucru, in timp ce in timpul ramas sa cochetam mai departe cu pacatul stiut si nestiut. NU NOI coboram cu mintea in inima, asta o spun cu toata certitudinea, ci bunul Dumnezeu isi face mila si ... ne ia in seama!... Iertare! |
Da Moshule, înțeleg, e OK.
Eu cred că vorbim din experiențe și înțelegeri destul de diferite pe subiectul ăsta și mai ales cred că vorbim un pic despre altceva. Fiecare a focalizat pe un aspect și de aici o neînțelegere serioasă. Mi-am expus poziția față de acest subiect, al rugăciunii, în alte topice, pe larg. Nu e nimic nou sau interesant în ce scriu eu față de ceea ce am înțeles de la rugători (Părinți) și din puțina mea amărâtă de osteneală. Care nu merită luată în seamă, că e apă de ploaie, însă în mod firesc scriu și din prisma ei, nu doar din cărți. Te rog și eu să mă ierți pentru ce am greșit față de tine. Toate cele bune, Moshule! Doamne ajută! |
Citat:
|
Citat:
Iata, si astazi preotul a tinut o predica extrem de frumoasa si ca de obicei in cuvintele lui am descoperit multe raspunsuri pe care si eu la randul meu le caut. In fond nu trebuie sa vizam senzationalul, iar schimbarile care au loc in inima noastra nu se petrec ca si cum am apasa pe un buton... Daca se intampla sa primim harul, acesta isi face cunoscuta prezenta foarte discret ceea ce are darul sa ne uimeasca si sa ne smereasca, fiindca in mod sincer realizam pacatosenia si nevrednicia noastra si ca nu meritam atata bucurie si bunatate din partea lui Dumnezeu. Auzim de multe ori vorbindu-se de milostenie, de post indelungat, de fapte "speciale"... Fara smerenie, oricat am fi de milostivi si de postitori si de rugatori, harul nu poate sa apara fiindca este oprit de mandrie si slava desarta, de flecareala pe care noi o ridicam la rang de inteleptire pentru ceilalti pe care-i trecem involuntar la "Invata-voi pe cei fara-de-lege, caile Tale!" Imaginandu-ne astfel de situatii, niciodata nu vom accepta in interiorul nostru ca altii sunt mai buni si mai credinciosi decat noi, si ne facem pareri exagerate despre propria noastra credinta, trecand cu multa usurinta peste toate slabiciunile si metehnele noastre, care in ochii altora sunt pietre de poticnire in calea mantuirii... Ca sfat, singura "metoda" pe care o recomand, este gandul ca fara Dumnezeu nu esti nimic pe lume si ca El este mult prea ingaduitor cu tine in tot ceea ce-ti ofera si ca intotdeauna, sunt atatia altii in jur care merita mai mult decat primesti tu! Iar pentru asta ai o mie de motive sa-I multumesti. Nu se poate ca, privind in oglinda sufletului, sa nu iti dai seama cat de mult ai gresit si gresesti mereu in legile Lui. Daca suntem indeajuns de obiectivi, ne vom smeri cu siguranta!!! Doamne-ajuta! |
Vă rog să îmi permiteți să mă folosesc de acest topic pentru a aduce în discuție o întrebare care mă "frământă": cam care este legătura între minte și inimă, între înțelepciune și iubire? Recunosc că sunt cam vagă în formularea de mai sus, căci nu pot să exprim exact tot ce îmi trece prin cap... Întrebarea s-a născut când eram în concediu, anul trecut, cu o prietenă. În rugăciunile noastre, eu ceream/ puneam accent pe iubire, iar prietena mea pe minte. Fiecare din noi credeam că ceea ce cerem ar fi mai important: eu - iubirea din inimă, iar ea - mintea/ înțelepciunea/ deșteptăciunea.
Firește, și iubirea, și înțelepciunea, și rațiunea sunt virtuți pe care tindem să le dobândim. În ce măsură ele sunt subordonate altora... Aaaa.. probabil ar trebui să citesc "Scara" sfântului Ioan Scărarul... În plus, ar putea exista și o diferență de percepție asupra noțiunilor folosite, căci prietena mea vedea în iubire sentimentalisme lacrimogene, iar eu mă gândeam la minte și la rațiune ca fiind implicit mai reci, mai dure, abstracte. |
Citat:
Asa cum toate lucrurile cele din afara nu pot fi vazute fara ochi, tot astfel si cele launtrice, duhovnicesti nu pot fi pricepute decat cu mintea si cugetarea. Nu incepe nimic si nu face nimic pana nu vei chibzui, unindu-te in rugaciune cu Dumnezeu. Caci nimic nu il face pe om mai neprihanit si mai statornic in toate lucrurile, precum dreapta judecata si chibzuinta. "Sa cugeti la toate cele pe care vrei sa le faci, a grait Domnul lui Iosua Navi. Inaintea oricarui pacat sta nebunia, iar chibzuinta precede virtutile si faptele bune. Nechibzuinta niciodata nu va aduce omului pace si mangaiere desavarsita, daca insasi mintea prin luminarea ei, nu va linisti si va mangaia sufletul. Asa cum cel orb nu are liniste pana ce nu vede lumina, tot astfel si cel nebun nu poate avea liniste pana ce nu va ajunge intru cunostiinta. Cu atat mai mult cugetarea si chibzuinta trebuie ravnite inaintea tuturor virtutilor, deoarece in cugetare si in chibzuinta se cuprinde inceputul a tot binele; astfel incat nici virtutea nu poate fi virtute cum se cuvine daca aceasta nu va fi ajutata si carmuita de cugetare si chibzuinta. Dupa cum dintre toate simtirile firesti vederea celor vazute este cea mai minunata si plina de bucurie, tot astfel in toate cele de gand si cuget, cel mai minunat si mangaietor este cugetul si cunostiinta tuturor lucrurilor. Iata intru ce sta viata vesnica! Iata intru ce sta si caderea si primirea chinului!" Sf. Dimitrie al Rostovului - Alfavita duhovniceasca Iubirea fara de o judecata dreapta este o iubire nebuna si stramba. Iar daca inima iti este plina de pacate la fel iti este si iubirea. Sunt patimi si pacate ce izvorasc din inima. Acestea se infaptuiesc cu o iuteala mai mare decat cele din minte. E nevoie de atentia multa pentru a opri pacatul ce pleaca din inima. "Casa Tie sa ma fac doresc nespus, Iisuse al meu. De aceea Te rog fierbinte, da-mi dupa dorul meu, Mantuitorule, in inima mea vino sa locuiesti si din aceasta toata rautatea sa stergi. Dumnezeiasca Ta iubire sa sadesti in ea si Harul Tau cel sfant peste ea sa-l reversi. Vederea mintii mele, Hristoase, sa-o luminezi si ochii cugetului meu, Mantuitorule sa curatesti Ca sa ma vad biserica Duhului Sfant si, dupa moarte, impreuna locuitor cu cetele ceresti. Amin." Vedere duhovniceasca - manuscris a unui ieromonah anonim athonit ar fi bine sa citesti aceasta "Vedere duhovniceasca" ca sa iti faci o idee cam ce avem cu totii in inima noastra. |
Pai vezi 1Corinteni 13.
Mintea nu e inclusa printre cele 3 mari virtuti, iar dintre ele cea mai mare e dragostea, pecare daca am avea-o, usor am dobandi si multe altele. Nu inseamna ca mintea nu are valoare, doar e in alta categorie. Ar trebui sa comunici mai mult cu prietena, discutia asta trebuia sa o ai cu ea, intai. |
Mintea nu este o virtute, ci este ceea cu ce Dumnezeu ne-a inzestrat atunci cand ne-a facut. Mintea, cugetarea, ratiunea le avem de la Dumnezeu.
Prin curatarea mintii si luminarea ei ajungem sa dobandim vitutile adevarate. Fara o minte luminata nu suntem decat chimval rasunator cum spune Apostolul. Da, cea mai mare dintre virtuti e dragostea insa numai printr-o minte curata si luminata de Dumnezeu dobandim dragostea cu adevarat. Aceasta este legatura dintre minte si inima. Dupa cum spune si sfantul: "Cu atat mai mult cugetarea si chibzuinta trebuie ravnite inaintea tuturor virtutilor, deoarece in cugetare si in chibzuinta se cuprinde inceputul a tot binele; astfel incat nici virtutea nu poate fi virtute cum se cuvine daca aceasta nu va fi ajutata si carmuita de cugetare si chibzuinta." Prin dragostea cea omeneasca nu vom ajunge niciodata la o minte luminata, la o cugetare dreapta si curata. Caci si animalele stiu sa iubeasca. Insa prin mintea cea luminata vom dobandi si dragostea cea dumnezeiasca. Prin minte cu ajutorul lui Dumnezeu vom dobandi vitutile , ca nu vine mai intai virtutea fara de minte si apoi judecata cea curata. La I Corinteni 13 Apostolul vorbeste tocmai despre adevarata virtute adica dragostea dumnezeiasca pe care daca nu reusesti sa o dobandesti esti arama sunatoare si chimval rasunator. Iar a o dobandi va trebui mai intai sa cureti mintea si sa ajungi la o judecata curata. "Cel care nu se va stradui singur sa purceada pe drumul evanghelicesc cel stramt si va fi fara bagare de seama spre curatirea mintii, acela este orb cu sufletul, chiar de ar fi deprins toate invataturile lumesti: el ia seama doar la litera care omoara, dar nu primeste duhul de viata datator, ci nu numai pe altii dar nici pe sine nu poate sa se indrepte desavarsit." Sf. Dimitrie al Rostovului Auziti cum zice: este orb cu sufletul, adica fara de dragostea cea adevarata. Fara minte curata nu se poate indrepta intru cele ale sale, nu poate indrepta dragostea, milostenia, iar virtutile nu sunt virtuti. |
Vă mulțumesc pentru răspunsuri!
Până la urmă nu cred că e de folos să pun cele două rugăciuni (pentru iubire și pentru minte) în antiteză. Alin, ai dreptate referitor la comunicare, am multe de îmbunătățit în acest domeniu. Am încercat eu să-mi susțin punctul de vedere, dar prietena mea era sigură pe părerile ei și nu am mers prea departe cu discuția. Până la urmă nu mi-e clar dacă există o "succesiune" anume a dobândirii anumitor virtuți... Din spusele apostolului reiese că dragostea este cea mai mare. Nici nu poate fi altfel, căci Dumnezeu este iubire. Dar dacă putem dobândi cumva dragostea înaintea smeritei cugetări, de exemplu, sau e musai să fie invers, nu știu... Poate că Dumnezeu nu lucrează identic în fiecare dintre noi... Cel mai dureros este că vorbesc despre lucruri mari fără a ști cum să mă apropii de ele. Printre pașii de început se află, se pare, despătimirea... și după ani mulți de conștientizare a anumitor lucruri, nu pot spune că am ajuns prea departe... M-am depărtat mult de subiectul acestui fir... Sper să nu supăr pe nimeni... |
Citat:
Purtand simtaminte de dragoste stramba, pacatoasa, egoista, mandra sau cum o fi ea in noi niciodata nu vom ajunge la smerita cugetare si la o minte curata. tot mintea este cea care poate face alegeri, poate decide pocainta si indreptarea catre Dumnezeu. facand cu mintea acestea toate, vine si Dumnezeu in ajutor. Aceasta este cauza de ajungem sa nu ne inghitim unii pe altii, sa iubim pe unii si sa uram pe altii, sa placem pe unii si sa displacem pe altii. Daca iubim un om sau 10 asta nu este iubire, caci iubirea este aceea care ne face sa iubim pe toata lumea fara sa ii dispretiuim, sa ii jignim, sa ii lovim indiferent cum ar fi ei. Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 19:43:24. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.