Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Pocainta (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5019)
-   -   Pentru cei care au emotii inainte de Spovedanie (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=16536)

-Irina- 03.06.2013 10:22:48

Pentru cei care au emotii inainte de Spovedanie
 
Mentionez ca acesta este doar un sfat personal si trebuie tratat ca atare.
Pentru cei care, ca mine, tremura din toate balamalele doar la ideea ca ar trebui sa se spovedeasca, in special prima data, am sfatul de a citi rugaciunile de dinainte de Spovedanie neaparat. Pe mine m-au calmat incredibil de mult, si tot drumul (30min-1ora) plus cat am asteptat n-am mai avut nicio problema, iar la Spovedanie am putut sa citesc tot destul de cursiv, cu mici emotii.
Cred ca asta a fost si meritul preotului, care a avut mare rabdare cu mine, dar rugaciunile m-au ajutat fara indoiala foarte mult. Nu stiu daca fiecare va avea exact aceeasi experienta ca mine, dar poate mai exista cineva in cautare de sfat care pur si simplu nu stie ca asa ceva exista si asta il va ajuta.
Inainte de a fi acuzata ca abia m-am inscris pe forum si dau sfaturi, scriu mesajul pentru ca eu habar nu aveam ca exista rugaciuni inainte de Spovedanie si pana le-am gasit accidental in cartea de rugaciuni si m-am convins c-ar trebui sa le incerc, am trecut prin mari emotii care mai aveau putin si ma faceau sa nu merg deloc.
Imi cer iertare daca postul meu ii deranjeaza pe cei mai avansati decat mine pe aceasta cale, care, evident, nu au de ce sa-mi sufere sfaturile, poate chiar gresite sau prost expuse. In acest caz el poate fi sters fara nicio problema sau explicatie.

Irina

N.Priceputu 03.06.2013 11:19:53

Se pare că ai emoții și față de prima ta postare aici :)
Fii liniștită, toți am trecut printr-o primă spovedanie, iar împărtășirea experienței tale este de folos.
Bun venit pe forum!

cezar_ioan 03.06.2013 13:53:52

Eu am pățit odată ceva asemănător, adică tot cu rugăciunile m-am așezat.
Am mers la Spovedanie fără nici o emoție, parcă eram de tablă. Sesizînd asta, m-am gândit că nu e deloc normal ce mi se întâmplă și mi-am explicat starea de împietrire ca pe un rod al unei frici neconștientizate sau al unei amărăciuni mari etc.
Dar cum să ajung la niscaiva frăgezime și receptivitate?
Am scos cărticica și am așteptat să se spovedească alții și am citit rugăciunile până am simțit cum încep să plâng încetișor.... Continuînd să mă rog, starea emoțională s-a așezat, cuminte, în locul unde am simțit oarecare pace și dorința vie de a mă spovedi.
Pe atunci mă spovedeam și eu cu listuța. Cu vremea, am trecut surîzînd pe lângă această practică de început (m-a ținut aproape un an, etapă necesară și folositoare). Duhovnicul m-a încurajat să experimentez și altă formă de spovedanie, fără enumerări de păcate, școlărește. Dar la început citeam sau ziceam din memorie o listă mai scurtă sau mai lungă de prostii făptuite, ca un copil mic și năzbâtios care ... spune tot, de frică. Marile frământări nu erau pe atunci vizibile, nici dezlegate să se înfățișeze sub epitrahil.
Să ne ajute Dumnezeu să trecem peste etapa aceasta a hârtiuțelor cât mai curînd, la sorocul potrivit fiecăruia, pentru o aprofundare a travaliului de traversare a iadului și morții!

P.S. Rugăciunea de toată vremea, rugăciunea scurtă, ajută mult la liniștire, la împăcare rezonabilă cu sine și la menținerea dorinței de spovedanie deasă. Așa am constatat din experiență.
Pe de altă parte, neglijarea rugăciunii și a citirii cărților ziditoare de suflet, la care aș adăuga absența de la slujbe (în special Maslu și vecernii, că la Sfânta Liturghie absențele sunt mai rare), duce la scăderea râvnei pentru lucrarea de sine, implicit la depărtarea de spovedanie. Tot din experiență cunosc și asta.

sophia 03.06.2013 19:28:13

Eu nu inteleg lucrul asta cu listuta sau carticica pentru a-ti spune pacatele.
Nu stiu, dar eu cred ca pana la urma toti facem mereu aceleasi pacate, care se repeta. De unde sa vina ceva nou? Cat de nou si de nemaintalnit?
Pe de alta parte si preotul ne ajuta intrebandu-ne.
Cam stim cum trebuie sa stim si sa ne purtam, de acolo putem sa ne dam seama ce se abate de la regula.

Mie imi este teama in general de spovedanie, pentru ca nu stiu ce sa mai spun.
Ori le spun mereu pe aceleasi, ori sa inventez... Nu stiu ce pot sa spun, pentru ca doar nu apare ceva nou.
Si pe urma preotul intreaba daca am ceva deosebit care trebuie spus, nu cele obisnuite. Ce le care te-ar putea impiedica la impartasit.

Chiar nu stiu cum faceti voi de va trebuie listute. Aveti asa multe de fiecare data? Noi?

Ca daca nu le faci pe alea 7 (nu ucizi, nu faci avort, nu esti certat, nu furi, nu faci rau altuia, nu faci desfrau) ce poti sa mai spui?

Poate ca mai bine ar avea parintele lista cu ceea ce vrea el sa stie, ce i se pare lui pacat si sa ne intrebe.

N.Priceputu 03.06.2013 19:57:26

Ar mai fi: poate m-am mâniat, sau am bârfit, am vorbit de rău sau în deșert, m-am lenevit, am pierdut vremea... Însă dincolo de relele pe care le-am făcut, poate mai grave sunt cele bune pe care puteam să le fac (stăteau în puterea mea), dar nu le-am făcut.

Pentru că sunt poruncile negative (să nu ucizi, să nu desfrânezi ș.cl.), dar și cele pozitive: Să-L iubești pe Dumnezeu din toată inima ta, cu toată ființa ta, și pe aproapele ca pe tine însuți. Este mai ușor să le respecți pe primele decât pe cele din urmă. Cine, oare, poate spune că le împlinește pe acestea?

Pe de altă parte, însuși faptul că la fiecare spovedanie constatăm că mărturisim aceleași păcate, că – deși ne ducem (?) cu hotărârea de a nu le mai face, de a ne îndrepta – iar și iar le facem, ar putea să ne ducă la deznădejde. Constatăm, cum observa și fratele Zaharia, că batem pasul pe loc.

Poate dacă ne-am lepăda de păcatele pe care le mărturisim mereu și mereu, am constata altele noi, pe care nu le conștientizam până atunci.

Dar un înțelept cuvânt din semnătura cuiva de pe forum spune că, dacă deznădăjduiești atunci când vezi că ai căzut iar în păcat este semn că ți-ai pus încrederea în tine, în puterile tale, nu în Dumnezeu. Căci dacă ți-o pui în El, atunci te miri cum de n-ai căzut mai rău (știindu-te slab și înclinat spre păcat) și te bucuri că te-a ținut, că nu te-a lăsat să te afunzi mai tare.

Iar dacă uităm ce este păcat și ce nu, este bun și îndreptarul de spovedanie. Chiar dacă nu ne vom spovedi exact cum este scris acolo, el este de fiecare dată un prilej de meditație profundă la aspecte pe care altfel le cam trecem cu vederea.

cristiboss56 03.06.2013 20:24:46

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 521207)
Nu stiu, dar eu cred ca pana la urma toti facem mereu aceleasi pacate, care se repeta. De unde sa vina ceva nou? Cat de nou si de nemaintalnit?
Pe de alta parte si preotul ne ajuta intrebandu-ne.

Pai daca tot le repetam la nesfarsit , fara indreptare , e semn de nesimtire clara si tratam Sfanta Spovedanie cu neseriozitate , ca ceva formal , fara mare importanta , si o facem ca asa "se cade " sau ca asa-i moda , sau de ochii lumii , sau mai stiu eu cum . . . !
Cred si sunt convins ca o Sfanta Spovedanie facuta cu frica si cainta , aduce de fiecare data " o mica noutate " in indreptarea noastra , cat de micuta , dar aduce ceva bun , caci altfel este mai mult o pierdere de timp , ca sa nu spun un cuvant mai dur ! Atata timp cat nu-L vedem si nu-L simtim e Dumnezeu dincolo de duhovnic , sufletul ne este impietrit si credinta noastra este doar pe hartie si nimic mai mult .
Te rog sa ma ierti , dar asta simt , asta scriu si nu doresc sa te mahnesc in nici un fel !:53:

sophia 03.06.2013 20:25:55

Citat:

În prealabil postat de N.Priceputu (Post 521208)
Ar mai fi: poate m-am mâniat, sau am bârfit, am vorbit de rău sau în deșert, m-am lenevit, am pierdut vremea... Însă dincolo de relele pe care le-am făcut, poate mai grave sunt cele bune pe care puteam să le fac (stăteau în puterea mea), dar nu le-am făcut.

Pentru că sunt poruncile negative (să nu ucizi, să nu desfrânezi ș.cl.), dar și cele pozitive: Să-L iubești pe Dumnezeu din toată inima ta, cu toată ființa ta, și pe aproapele ca pe tine însuți. Este mai ușor să le respecți pe primele decât pe cele din urmă. Cine, oare, poate spune că le împlinește pe acestea?

Pe de altă parte, însuși faptul că la fiecare spovedanie constatăm că mărturisim aceleași păcate, că – deși ne ducem (?) cu hotărârea de a nu le mai face, de a ne îndrepta – iar și iar le facem, ar putea să ne ducă la deznădejde. Constatăm, cum observa și fratele Zaharia, că batem pasul pe loc.

Poate dacă ne-am lepăda de păcatele pe care le mărturisim mereu și mereu, am constata altele noi, pe care nu le conștientizam până atunci.

Dar un înțelept cuvânt din semnătura cuiva de pe forum spune că, dacă deznădăjduiești atunci când vezi că ai căzut iar în păcat este semn că ți-ai pus încrederea în tine, în puterile tale, nu în Dumnezeu. Căci dacă ți-o pui în El, atunci te miri cum de n-ai căzut mai rău (știindu-te slab și înclinat spre păcat) și te bucuri că te-a ținut, că nu te-a lăsat să te afunzi mai tare.

Iar dacă uităm ce este păcat și ce nu, este bun și îndreptarul de spovedanie. Chiar dacă nu ne vom spovedi exact cum este scris acolo, el este de fiecare dată un prilej de meditație profundă la aspecte pe care altfel le cam trecem cu vederea.

1. Alea pozitive (nefacute) nu te intreaba nimeni, ba mai mult, ti se spune ca nu sunt importante.

2. Ba de multe ori nici nu stiu daca le facem mereu, dar le marturisim in lipsa de altceva.

Problema este alta:

Cineva care se spovedeste prima data, hai si a doua, are listuta. Spune multe. Dar pana la urma, mai ales daca te spovedesti regulat nu mai ai ce sa spui. Ca o data ca te stradui sa nu le faci si apoi nici nu mai ai cand sa faci unele noi.

Exista pericolul sa te duci si sa spui ceva numai asa pentru ca trebuie sa te spovedesti si sa spui ceva.
Si alea care se repeta: bun, sa nu se mai repete, dar de cum te scoli dimineata, ca om ce esti, ti se intampla se te superi. Pana si preotul spune asta. Deci ar trebui sa spui preotului in fiecare zi: m-am maniat.
Exista vreun om care nu se manie in fiece zi din ceva? Eu nu cred.

Depinde si de cum vede preotul...Unii nu le mai vad pe multe ca fiind pacate.

cristiboss56 03.06.2013 20:28:23

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 521217)

Dar pana la urma, mai ales daca te spovedesti regulat nu mai ai ce sa spui. Ca o data ca te stradui sa nu le faci si apoi nici nu mai ai cand sa faci unele noi.

Exista pericolul sa te duci si sa spui ceva numai asa pentru ca trebuie sa te spovedesti si sa spui ceva.

Vezi , aici e baiul de care scriam ceva mai sus , intr un mic raspuna dat tie !

N.Priceputu 03.06.2013 20:29:28

@ sophia: Da, este un mare pericol acesta. Pentru că atunci când credem că nu mai avem păcate este din cauză că nu ni le cunoaștem și, mai ales, e semn că nu-L cunoaștem pe Dumnezeu. Căci numai când suntem în lumina Lui vedem cât de întunecați suntem, vai de noi!

kikyo_ea 03.06.2013 22:48:44

Cred ca se refera la pacatele astea zilnice de care nu scapa
... Eu una nu scap! Judec doar daca arunc o privire, chiar si in gand, barfesc fara intentie pentru ca orice conversatie care are loc fara ca "inculpatul " sa fie de fata , tot barfa se cheama ... Si multe altele asemenea. Minciunele gen "nu merg azi pentru ca am treaba" dar defapt n.am si nu vreau sa jignesc persoana. De maniat... Nu mai spun... E aproape imposibil sa nu te enervezi cand ai 30 de copii la grupa... Cum sa fac ca sa nu le mai repet pe acestea?

kikyo_ea 03.06.2013 22:52:41

Eu le spun pe scurt pe acestea si le detaliez pe cele mai grave care ma apasa! Stim ca si in rugaciunile inainte de Impartasanie spunem ca primim cu nevrednicie Trupul si Sangele Domnului... E greu... Suntem slabi si neputinciosi fara marea milostivire a Domnului...

Yasmina 03.06.2013 23:24:27

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 521207)
Eu nu inteleg lucrul asta cu listuta sau carticica pentru a-ti spune pacatele.
Nu stiu, dar eu cred ca pana la urma toti facem mereu aceleasi pacate, care se repeta. De unde sa vina ceva nou? Cat de nou si de nemaintalnit?
Pe de alta parte si preotul ne ajuta intrebandu-ne.
Cam stim cum trebuie sa stim si sa ne purtam, de acolo putem sa ne dam seama ce se abate de la regula.

Mie imi este teama in general de spovedanie, pentru ca nu stiu ce sa mai spun.
Ori le spun mereu pe aceleasi, ori sa inventez... Nu stiu ce pot sa spun, pentru ca doar nu apare ceva nou.
Si pe urma preotul intreaba daca am ceva deosebit care trebuie spus, nu cele obisnuite. Ce le care te-ar putea impiedica la impartasit.

Chiar nu stiu cum faceti voi de va trebuie listute. Aveti asa multe de fiecare data? Noi?

Ca daca nu le faci pe alea 7 (nu ucizi, nu faci avort, nu esti certat, nu furi, nu faci rau altuia, nu faci desfrau) ce poti sa mai spui?

Poate ca mai bine ar avea parintele lista cu ceea ce vrea el sa stie, ce i se pare lui pacat si sa ne intrebe.

"A face rau altuia"-aici intra o gama larga de pacate,si trebuiesc detaliate.
A barfi,a face o nedreptate cuiva,a trada o persoana care si-a pus increderea in tine,a face diferente rasiale intre oameni(si alte discriminari-a fi misogin,a nu suferi provincialii,a trata cu inferioritate oamenii fara studii...),a insela pe cineva ,a fi duplicitar,a te folosi de cineva-derivat din pozitia sociala pe care o ai vizavi de persoana respectiva s.a.m.d.

Ai nevoie de timp de reflectie inainte de spovedanie pt a-ti analiza cat de cat faptele in interactiune cu altii(sfera personala,profesionala,sociala).
Nu inseamna ca daca nu facem cele 7 pacate capitale ne gasim intr-o stare vecina cu sfintenia.

Ca sa nu mai vorbim ca si la desfrau exista destul de multe derivate(desfraul care se face in cadrul casatoriei,etc)
Dar despre "sa nu ucizi!" ? Credeti ca se refera restrictiv la oameni?

Parascheva16 04.06.2013 06:24:31

Eu stiu ca trebuie tinut post min 3 zile inainte de spovedanie si sa ne rugam ptr. a ne lumina Dumnezeu, in caz ca am facut un pacat si am uitat de el. Sunt pacate facute in copilarie care au fost uitate, si alea trebuie spovedite. Spovedania generala e de cand aveai 7 ani pana in prezent si trebuie spus tot.

Nu vi s-a intamplat sa mergeti pe strada sau sa faceti ceva, si sa va amintiti brusc de un anume eveniment din trecut si sa va rusinati sau sa simtiti suparare ptr. ca v-ati adus aminte de acel lucru?! Am citit ca se intampla asa ptr. ca ingerul nostru ne aduce aminte de pacatele nespovedite. Si de cele mai multe ori acea amintire este data uitarii f.repede si aici e bine sa fie scrisa acel pacat pe o hartie.

Apoi, pocainta adevarata este cand spui stop pacatului si nu il mai repeti.

Si cu gandul pacatuim, si acele ganduri pacatoase ar trebui spuse. De la gand la fapta e doar un pas.

Postul,ruga,indreptarul de spovedanie si hartia au rolul de a te ajut sa iti aduci aminte de pacatele tale si cand ai hartia in mana, nu prea mai poti zice "am uitat". Mai ales la primele spovedanii se intampla sa uiti ce vrei sa spui, si atunci hartia cu pacatele te ajuta sa duci pana la capat ce ai inceput, adica sa te spovedesti curat.

Nu noi hotaram ce este pacat si ce nu. Iar preotul te poate intreba, dar nu este obligat. Este obligatia noastra sa ne cercetam cum trebuieste si sa spunem tot. Si tot obligatia noastra este sa studiem si sa stim invatatura ortodoxa, mai ales in zilele noastre si daca suntem si in disapora, e si mai important sa punem si noi osul la treaba.

antoniap 04.06.2013 09:07:51

Duhovnicul meu m-a povatuiti sa postesc toata saptamana in care ma spovedesc, (adica sapte zile), in vederea primirii Sfintei Impartasanii.

Despre scrierea pcatelor pe o hartie se vorbeste si in Pelerinul rus:
http://prieteniisfmunteathos.wordpre...s/#povestirea5

Sfaturi primite de pelerin:
,,1. La spovedanie nu trebuie să repeți acele păcate de care te-ai căit mai înainte, de care ai fost dezlegat și pe care nu le-ai mai săvârșit. Altminteri, asta ar însemna o neîncredere în puterea tainei ce se săvârșește la spovedanie.


2. Nu trebuie să-ți amintești de alte persoane cu care ai venit în atingere în clipa când ai făptuit păcatele, ci să te osândești numai pe tine. Sfinții Părinți opresc pe credincioși să-și spună păcatele în toate amănuntele, ci numai să le recunoască în general, pentru ca nu cumva, luându-le pe fiecare în parte, să dea prilej de sminteală atât sufletului său, cât și duhovnicului.


3. Tu ai venit să te pocăiești și totuși nu te căiești de păcatele tale, fiindcă nu știi cum trebuie să te pocăiești, adică îți săvârșești pocăința în chip rece și indiferent.


4. Tu ai înșirat toate mărunțișurile, iar ceea ce este mai însemnat ai scăpat din vedere. Nu ți-ai mărturisit cele mai grele păcate. N-ai recunoscut și n-ai notat că tu nu iubești pe Dumnezeu, că urăști pe aproapele, că nu crezi în cele ce spune cuvântul Domnului și ești plin de mândrie și de slavă deșartă. În aceste patru păcate se cuprinde toată prăpastia de răutăți și toată stricăciunea noastră sufletească. De fapt, ele sunt rădăcinile din care răsar toate vlăstarele căderii noastre în diferite păcate."


Când am auzit aceste cuvinte, am rămas uimit.
- Cuvioase părinte, i-am spus eu, cum s-ar putea oare să nu-L iubim pe Dumnezeu, Făcătorul și Purtătorul nostru de grijă?! în ce mai putem crede, dacă nu în cuvântul Domnului, căci în El se află tot adevărul și toată sfințenia?! Cât despre aproapele, eu nu-i doresc decât binele. Și pentru ce l-aș putea urî? N-am cu ce mă trufi, căci, pe lângă păcatele mele fără de număr, nu am nimic vrednic de laudă. Și cum aș mai putea umbla după plăceri și pofte eu, care sunt atât de sărac și bolnăvicios?! Desigur, dacă aș fi fost învățat sau bogat, atunci, fără îndoială, m-aș fi simțit vinovat de toate câte mi le-ați spus.


- Iartă-mă, iubite, dar ai înțeles atât de puțin din câte ți-am explicat! Cum să te lămuresc mai bine?! Uite, îți dau o scriere după care eu însumi mă spovedesc. Citește-o și vei vedea limpede că tot ceea ce ți-am spus este adevărat.


Duhovnicul mi-a dat hârtia, iar eu am început s-o citesc:
Spovedania omului lăuntric sau Calea care duce la smerenie
Întorcându-mă, cu toată luarea-aminte, înăuntrul sufletului meu și luând seama la mersul omului nevăzut, mă încredințez din experiență că nu-L iubesc pe Dumnezeu, nu am dragoste pentru aproapele, nu cred în nimic din cele ce țin de religie și sunt plin de mândrie și de iubire de sine. Toate aceste păcate grele le găsesc într-adevăr în mine, atunci când îmi cercetez în chip amănunțit simțurile și faptele mele:


1. Nu-L iubesc pe Dumnezeu. Căci, dacă L-aș iubi, m-aș gândi mereu la El cu o bucurie pofnită din adâncul inimii. Orice gând despre Dumnezeu mi-ar aduce în suflet o plăcere deosebită. Dimpotrivă, eu mă gândesc mult mai des și cu mai multă desfătare la cele pământești, pe câtă vreme cugetarea despre Dumnezeu nu-mi pricinuiește decât greutate și uscăciune. Dacă L-aș iubi, atunci convorbirea cu El, care se săvârșește în vremea rugăciunii, m-ar hrăni, m-ar mulțumi și m-ar duce către o neîntreruptă legătură cu El. Dimpotrivă, eu nu numai că nu mă desfăt în rugăciune, ci simt o greutate tocmai în timpul când mă rog: mă lupt cu plictiseala, slăbesc din pricina trândăviei și sunt gata să mă îndeletnicesc, cu mai multă plăcere, cu orice alt lucru mai mărunt, numai ca să scurtez sau să pun capăt rugăciunii.


În ocupațiile mele deșarte timpul trece pe neobservate, dar în îndeletnicirile cu lucrurile dumnezeiești, când mă aflu în prezența Lui, orice ceas mi se pare un an. Cel ce iubește pe cineva se gândește neîncetat, în tot cursul zilei, numai la ființa care îi este dragă. Și-o închipuie, își face griji pentru ea și, în orice îndeletnicire, scumpul său prieten nu-i iese din gânduri. Pe câtă vreme eu, în timpul celor douăzeci și patru de ore, de abia dacă găsesc un ceas ca să mă cufund în adâncurile cugetării de Dumnezeu și să mă înflăcărez de dragostea Lui. Iar restul de douăzeci și trei de ceasuri le așez cu plăcere și cu toată râvna pe altarul idolilor patimilor mele!… În vorbirile despre lucrurile nefolositoare, despre chestiunile neînsemnate pentru suflet, eu sunt treaz, simt plăcere, iar în discuțiile despre Dumnezeu sunt uscat, plictisit și trândav. Și chiar atunci când, uneori, sunt atras, ne-vrănd, spre convorbirile dumnezeiești, caut să trec mai repede la conversațiile care îmi măgulesc patimile. Sunt stăpânit de o neobosită curiozitate să aflu ceva nou în legătură cu dispozițiile guvernului și cu evenimentele politice. Sunt biruit de dorința să dobândesc cât mai multe cunoștințe în științele lumii, în artă, în economie, în timp ce învățăturile Legii Domnului, cunoștințele despre Dumnezeu, despre religie nu lasă nici o urmă în mine, nu-mi hrănesc sufletul. De aceea socot că toate aceste îndeletniciri, departe de a fi niște ocupații de seamă în viața unui creștin, nu sunt decât niște chestiuni lăturalnice și de prea mică însemnătate, de care ar trebui să mă ocup numai în timpul liber, când nu am altceva mai bun de făcut.
Apoi, dacă dragostea de Dumnezeu se cunoaște după împlinirea poruncilor Lui – căci El însuși spune: „Dacă Mă iubiți, veți păzi poruncile Mele “, iar eu nu numai că nu păzesc poruncile Lui, ci îmi dau prea puțină silință să le împlinesc -, atunci trebuie să recunosc cu adevărat că eu nu-L iubesc pe Dumnezeu… Aceasta o întărește și Sfântul Vasile cel Mare, când spune: „Dovada că omul nu-L iubește pe Dumnezeu și pe Hristosul Său este faptul că el nu îndeplinește poruncile Lui.”


2. Nu am dragoste pentru aproapele, căci departe de a mă hotărî, potrivit Evangheliei, să-mi pun sufletul pentru binele aproapelui, eu nu-mi jertfesc nici măcar cinstea, fericirea sau liniștea în folosul fratelui meu. Dacă l-aș iubi ca pe mine însumi, așa cum poruncește Evanghelia, atunci nenorocirea lui m-ar durea și pe mine, iar fericirea lui m-ar umple și pe mine de bucurie. Pe câtă vreme eu, după ce ascult cu mult interes povestirile ce privesc nenorocirile aproapelui, nu mă întristez, nu-mi frâng inima de durere, ci stau nepăsător sau, ceea ce e o vină și mai mare, simt parcă o plăcere când aud astfel de istorisiri. Pe deasupra, nu acopăr cu dragoste faptele rele ale aproapelui, ci le răspândesc și le osândesc.
Bunăstarea, cinstea și fericirea lui nu mă înveselesc ca și cum ar fi ale mele proprii, ci, ca orice lucru cu desăvârșire străin de mine, nu trezesc în sufletul meu nici un simțământ de bucurie, ci, dimpotrivă, stârnesc în inima mea un fel de zavistie sau chiar dispreț.


3. Nu cred în nimic din cele propovăduite de religie, nici în nemurire, nici în Evanghelie. Dacă aș fi fost cu adevărat încredințat și aș fi avut o credință tare că, fără nici o îndoială, dincolo de mormânt este o viață veșnică, cu o anumită răsplată pentru faptele săvârșite pe pământ, atunci m-așfi gândit fără încetare la ceea ce mă așteaptă. Un simplu gând spre nemurire m-arfi înspăimântat și mi-așfi trăit viața aceasta ca un pribeag, care e mereu gata să intre în patria cerească. Dimpotrivă, eu nici nu-mi pun problema veșniciei, iar sfârșitul vieții de aici îl socot cape capătul existenței mele. Uneori, un gând tainic se cuibărește în mintea mea: cine știe ce poate fi după moarte? Și chiar dacă spun că eu cred în nemurire, o zic numai cu mintea, iar inima rămâne într-o puternică încredințare în cele vremelnice, ceea ce o dovedesc fățiș toate faptele mele și necontenita grijă pentru o mai bună întocmire a vieții mele trupești. Dar dacă Sfânta Evanghelie, care este cuvânt dumnezeiesc, ar fi fost primită în inima mea cu credință, m-așfi ocupat mereu de ea, m-așfi desfătat cu citirea ei, ba chiar o simplă privire aruncată asupra ei ar fi deșteptat în mine o adâncă evlavie, înțelepciunea, fericirea și iubirea care sunt cuprinse în paginile ei m-arfi umplut de bucurie, iar eu m-așfi desfătat cu învățăturile Legii Domnului zi și noapte, m-aș fi hrănit cu ele cum te hrănești cu pâinea cea de toate zilele și aș fi purces din toată inima la împlinirea pravilelor ei. Nimic din cele pământești n-ar fi fost în stare să mă abată de la această hotărâre. Și, cu toate acestea, chiar dacă mai ascult sau mai citesc din când în când cuvântul Domnului, o fac fie la nevoie, fie dintr-o curiozitate științifică. Și, fiindcă în asemenea împrejurări nu mă pot adânci cu cea mai mare luare-aminte în duhul Evangheliei, simt că mă cuprind o uscăciune, o lipsă de interes și, ca și cum m-aș afla în fața unei cărți obișnuite, rămân fără nici o roadă și sunt gata, ba chiar bucuros, s-o schimb pe orice carte lumească, pe care o citesc cu mai multă plăcere și în care găsesc mai multe lucruri pline de noutate și de interes.


Va urma

antoniap 04.06.2013 09:10:49

4. Sunt plin de mândrie și de iubire de sine. Toate faptele mele dovedesc următorul lucru: ori de câte ori găsesc în mine ceva bun, doresc să-l scot la iveală, ca să mă proslăvesc în fața altora sau să mă îndulcesc în lăun-trulmeu. Deși, în afară, arăt o oarecare smerenie, totuși în sinea mea îmi pun toate faptele pe seama propriilor mele puteri și mă socot, față de ceilalți, cel mai bun sau, cel puțin, nu mai rău decât ei. Dacă văd la mine un neajuns, caut să mi-l îndreptățesc, să-l acopăr cu o aparentă necesitate sau nevinovăție. Mă supăr pe cei care nu mă respectă și îi socotesc niște nepricepuți, care nu știu să prețuiască oamenii. Mă laud cu binefacerile mele, cârtesc și mă bucur de nenorocirile vrăjmașilor mei, iar înfrângerile suferite în lucrările începute de mine mă necăjesc. Și, chiar atunci când îmi dau silința să fac ceva bun, am în vedere ori lauda, ori folosul meu trupesc, ori mângâierea ce vine din partea lumii. Într-un cuvânt, eu cioplesc mereu în mine însumi un idol propriu, în fața căruia săvârșesc o neîntreruptă slujbă, căutând în toate faptele mele fie o plăcere pentru simțuri, fie o hrană pen-tru patimile și poftele mele iubitoare de desfătări.

Din toate cele înșirate până aici, văd că sunt mândru, neînfrânat, lipsit de credință, neiubitor de Dumnezeu și urător de aproapele. Ar putea fi o stare mai păcătoasă decât aceasta? Starea duhurilor întunericului e mai bună decât a mea, căci dracii, chiar dacă nu-L iubesc pe Dumnezeu, îl urăsc pe om, trăiesc și se hrănesc cu mândrie, cel puțin, însă, cred și se cutremură. Dar eu? Poate exista oare o soartă mai grea decât cea care mă așteaptă? Și pentru care alte pricini hotărârea judecății va fi aspră, dacă nu pentru o astfel de viață dezordonată și nechibzuită, pe care o trăiesc eu însumi?!
Isprăvind de citit această spovedanie, m-am îngrozit, gândind în sinea mea: „Doamne, ce păcate grozave se ascund în mine, păcate pe care nici nu le bănuiam până acum!” Dorința de a-mi curați sufletul de ele m-a împins să cer îndrumări de la acest mare părinte duhovnic, ca să știu în ce chip aș putea găsi cele mai potrivite mijloace de îndreptare, acum, când am cunoscut cauzele tuturor răutăților. El mi-a răspuns:
- Cauza lipsei de dragoste față de Dumnezeu este necredința; cauza necredinței este lipsa de convingere, iar cauza lipsei de convingere o constituie lipsa de râvnă în căutarea adevăratelor cunoștințe luminoase, neglijența în lucrarea luminării duhovnicești. Și, ca să spun mai pe scurt: fără credință e cu neputință să iubim; fără convingere e cu neputință să credem. Dar ca să putem căpăta convingere, este nevoie să găsim mai întâi cunoștințele cele mai depline și cuprinzătoare. Este neapărată nevoie să trezim în suflet, prin mijlocirea meditațiilor, prin învățarea cuvântului dumnezeiesc și prin observațiile câștigate din experiență, setea și dorința sau, după cum se exprimă unii, „uimirea”, care dă naștere unui dor nepotolit de a cunoaște lucrurile mai îndeaproape, mai desăvârșit, mai adânc.
„Dragostea, zice un scriitor duhovnicesc, se dezvoltă de obicei prin cunoștință și, în măsura în care cunoștințele sunt adâncite și lărgite, în aceeași măsură va crește dragostea, iar sufletul se va muia mai ușor și se va pregăti mai lesne pentru iubirea lui Dumnezeu, contemplând cu luare-aminte nespusa frumusețe și desăvârșire a ființei lui Dumnezeu, precum și nemărginita Lui dragoste pentru oameni.”



Acum vezi că pricina păcatelor pe care ți le-am dezvăluit este lenea de a ne gândi la lucruri duhovnicești, lenea care ne stinge dorința și nevoia de cele duhovnicești? Dacă vrei să afli și mijloacele prin care se dezrădăcinează acest rău, atunci silește-te să te luminezi pe toate căile în cele duhovnicești, caută să astupi izvorul tuturor păcatelor printr-o stăruitoare îndeletnicire cu cuvântul Domnului, cu învățăturile Sfinților Părinți, cu meditațiile, cu sfatul duhovnicesc și cu feluritele convorbiri întreținute cu oameni înțelepți despre persoana Mântuitorului. Ah, iubite frate, de-ai ști câte nenorociri ni se întâmplă tocmai pentru că ne lenevim să ne luminăm sufletul prin cuvântul adevărului, pentru că nu învățăm Legea Domnului zi și noapte și fiindcă nu ne rugăm cu stăruință și cu râvnă pentru ca Dumnezeu să ne dea înțelepciune. Iar din această cauză omul nostru lăuntric flămânzește, se răcește și se slăbănogește, lipsindu-i puterea să pășească pe calea mântuirii și a dreptății cu trez-vie. De aceea, iubitul meu, ca să ne putem folosi de aceste mijloace, trebuie să ne hotărâm, îrf măsura puterilor noastre, să ne umplem cât mai des mintea cu felurite cugetări despre lucrurile cerești, și atunci dragostea ce se revarsă de sus peste inima noastră se va aprinde și va spori în sufletele noastre. Totodată, iarăși, pe cât ne stă în putință, să ne rugăm cât mai des, căci rugăciunea este mijlocul cel mai însemnat și cel mai puternic pentru înnoirea și propășirea noastră. Ne vom ragă și vom cere ajutorai Celui de Sus așa cum învață Sfânta Scriptură: „Doamne, învrednicește-mă acum să te iubesc pe Tine așa cum odinioară am iubit păcatul!”

Sursa: http://prieteniisfmunteathos.wordpre...s/#povestirea5

cezar_ioan 05.06.2013 14:12:47

Citat:

În prealabil postat de Parascheva16 (Post 521259)
Eu stiu ca trebuie tinut post min 3 zile inainte de spovedanie si sa ne rugam ptr. a ne lumina Dumnezeu, in caz ca am facut un pacat si am uitat de el. Sunt pacate facute in copilarie care au fost uitate, si alea trebuie spovedite. Spovedania generala e de cand aveai 7 ani pana in prezent si trebuie spus tot.

Discursurile care îl conțin pe "trebuie" aparțin dictaturilor, nu Bisericii. Sunt un reflex al terorii, al fricilor celor mai crispate.
Mântuitorul nostru nu a predicat: "Tovarăși, trebuie..."
Iubirea e în altă limbă decât ura.

P.S. Din nenorocire, în lumea pestriță a bisericilor noastre, cuvântul "trebuie" este întrebuințat mult prea des. Pentru mine, aceasta spune aproape totul. E penurie mare de iubire și libertate, sărăcie mare. Constipată obediență miorlăită, superstiție și misticism, nevroză mare, mare. Copii supraadaptați negativ sub mâna unui părinte hipernormativ (am vorbit în limbajul psihologiei când am spus părinte, nu în cel teologic).

Acolo unde tronează TREBUIE, nu mai e loc de "aleg", "vreau", "cred". Cu atât mai puțin de "nădăjduiesc", "Te rog", "mulțumesc". Nici de "Te iubesc!".
Sesizează cineva diferența?....

"Trebuie", spus de-avalma cu toptanu, înseamnă de fapt: NU! Un mare NU, dictatorial și fără alternative. Curat creștinește, coane Fănică...

anita 05.06.2013 15:39:38

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 521207)
Eu nu inteleg lucrul asta cu listuta sau carticica pentru a-ti spune pacatele.
Nu stiu, dar eu cred ca pana la urma toti facem mereu aceleasi pacate, care se repeta. De unde sa vina ceva nou? Cat de nou si de nemaintalnit?
Pe de alta parte si preotul ne ajuta intrebandu-ne.
Cam stim cum trebuie sa stim si sa ne purtam, de acolo putem sa ne dam seama ce se abate de la regula.

Mie imi este teama in general de spovedanie, pentru ca nu stiu ce sa mai spun.
Ori le spun mereu pe aceleasi, ori sa inventez... Nu stiu ce pot sa spun, pentru ca doar nu apare ceva nou.
Si pe urma preotul intreaba daca am ceva deosebit care trebuie spus, nu cele obisnuite. Ce le care te-ar putea impiedica la impartasit.

Chiar nu stiu cum faceti voi de va trebuie listute. Aveti asa multe de fiecare data? Noi?

Ca daca nu le faci pe alea 7 (nu ucizi, nu faci avort, nu esti certat, nu furi, nu faci rau altuia, nu faci desfrau) ce poti sa mai spui?

Poate ca mai bine ar avea parintele lista cu ceea ce vrea el sa stie, ce i se pare lui pacat si sa ne intrebe.

Pai e bine sa scriem de indata ce am gresit
Eu nu reusesc si de obicei mai uit de pacate
Listuta e buna ca te ajuta sa retraiesti acel moment in care ai gresit si implicit sa regreti .
De obicei se intampla sa suparam pe cineva ,sa ne maniem
E bine oare? Poate tie ti se pare ca e putin.
Chiar daca nu ai pacate cu fapta ,incep cele cu gandul care trebuie spuse ,de multe ori gandurile pot fi agresive ,e lucrarea celui rau care are putere mai ales atunci cand scadem in rugaciune
Daca te rogi mult incepi sa vezi si pacatele mai subtiri ,nu cele pe care le amintesti tu si se numesc capitale
Are dreptate Cezar ,sunt de folos participarile la sf.Maslu sau vecernie ,macar odata pe saptamana ,in afara de duminica

anita 05.06.2013 15:47:52

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 521217)
1. Alea pozitive (nefacute) nu te intreaba nimeni, ba mai mult, ti se spune ca nu sunt importante.

2. Ba de multe ori nici nu stiu daca le facem mereu, dar le marturisim in lipsa de altceva.

Problema este alta:

Cineva care se spovedeste prima data, hai si a doua, are listuta. Spune multe. Dar pana la urma, mai ales daca te spovedesti regulat nu mai ai ce sa spui. Ca o data ca te stradui sa nu le faci si apoi nici nu mai ai cand sa faci unele noi.

Exista pericolul sa te duci si sa spui ceva numai asa pentru ca trebuie sa te spovedesti si sa spui ceva.
Si alea care se repeta: bun, sa nu se mai repete, dar de cum te scoli dimineata, ca om ce esti, ti se intampla se te superi. Pana si preotul spune asta. Deci ar trebui sa spui preotului in fiecare zi: m-am maniat.
Exista vreun om care nu se manie in fiece zi din ceva? Eu nu cred.

Depinde si de cum vede preotul...Unii nu le mai vad pe multe ca fiind pacate.

Da Sofia ,exista oameni care se manie foarte rar sau deloc
Noi ca aceia sa dorim sa fim
Mania ,cred ca stii are la baza mandria ,dorinta de a se face totul dupa placul nostru.
Trebuie sa invatam sa ne purtam frumos cu cei din jur chiar daca ne supara sau mai mult ,sa nu ne suparam si asa evitam iesirile manioase
"Fericiti cei blanzi ,ca aceia vor mosteni pamantul"

anita 05.06.2013 15:49:31

De pacate nu scapam ,dar putem observa ca ele se repeta mai rar si asta e ceva bun ,putem spune ca ne-am schimbat in bine

adam000 05.06.2013 17:51:15

Citat:

În prealabil postat de Parascheva16 (Post 521259)
Eu stiu ca trebuie tinut post min 3 zile inainte de spovedanie

Nu exista nici un astfel de canon. Daca tie ti-a dat duhovnicul in mod particular un astfel de canon, atunci urmeaza sfatul duhovnicului tau. Insa nu este o generalizare.

Ekaterina 05.06.2013 18:19:59

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 521207)
Eu nu inteleg lucrul asta cu listuta sau carticica pentru a-ti spune pacatele.
Nu stiu, dar eu cred ca pana la urma toti facem mereu aceleasi pacate, care se repeta. De unde sa vina ceva nou? Cat de nou si de nemaintalnit?
Pe de alta parte si preotul ne ajuta intrebandu-ne.
Cam stim cum trebuie sa stim si sa ne purtam, de acolo putem sa ne dam seama ce se abate de la regula.

Lista cu pacate nu trebuie sa fie un eseu sau un inventar pe care sa le citesti la spovedanie. Ea are in opinia mea alta utilitate. De cate ori merg la spovedanie imi doresc sa nu-l retin prea mult pe Parintele duhovnic, asta pentru ca este extrem de ocupat, in spatele meu mai sunt alti oameni care isi asteapta randul. Din dorinta de a nu face pauze lungi incercand sa-mi aduc aminte ce mai doream sa marturisesc, imi notez pe o hartiuta un cuvant ce este reprezentativ pentru un anumit pacat ce ma apasa si pe care simt sa il marturisesc. De cele mai multe ori imi amintesc ce am de spus, dar daca am o ispita, nu mai imi amintesc un lucru important, lista imi este de folos.

Chiar daca faci aceleasi pacate, asta nu inseamna ca nu trebuie sa le mai marturisesti. Faptul ca nu ai de spus ceva nou sau ceva grav este de bine. Nu toti preotii intreaba la spovedit. Te lasa pe tine sa spui ce ai pe suflet, ce te apasa, mai ales daca nu esti la prima spovedanie.

Parascheva16 06.06.2013 03:35:13

Citat:

În prealabil postat de adam000 (Post 521443)
Nu exista nici un astfel de canon. Daca tie ti-a dat duhovnicul in mod particular un astfel de canon, atunci urmeaza sfatul duhovnicului tau. Insa nu este o generalizare.

Nu, nu este canon. Daca era canon nu spuneam pe forum, caci canonul trebuie sa ramana intre tine,duhovnic si Dumnezeu.

Asa tin minte ca am citit undeva ca e indicat sa tii post inainte Sfintei Spovedanii. S-ar putea sa confund sau sa imi aduc minte gresit.
De rugaciune inainte spovedanii sunt sigura ca e bine sa fie facuta.

Parascheva16 06.06.2013 04:25:45

@cezar Eu nu am avut in gand deloc ceea ce ati scris dvs cand am spus cuvantul "trebuie".
--------------------
Cand am fost la preot sa discut ptr. spovedanie mi-a dat o carticica intitulata "Sfaturi catre cei ce se spovedesc". Acolo scrie asa:
"[...]
In ceea ce priveste invatatura despre Taina Spovedaniei sa stim ca pentru a fi iertati de pacatele facute trebuie(sic!) sa indeplinim 3 conditii: 1) sa ne constientizam pacatele si pacatosenia, adica sa ne dam seama de noi insine. 2) sa spovedim aceste pacate preotului duhovnic-ortodox, cu sinceritate, fara ocolisuri. 3) sa fagaduim inaintea Mantuitorului Hristos ca ne vom indrepta si, pe cat ne sta in putinta, nu vom repeta pacatele pe care le-am marturisit.

Numai astfel primim adevarata iertare de la Dumnezeu.

Asadar, cand mergi la duhovnic trebuie sa iti spui pacatele, iar nu virtutile.
Insa pacatele tale si nu ale altora. Sa nu mergi la duhovnic si sa incepi a-i spune ce a facut unul si altul. Nu, ci doar ceea ce ai facut tu. Iar pentru a face o marturisire buna, trebuie sa ai in vedere urmatoarele:

1) Mai inainte de a merge la duhovnic, trebuie sa te pregatesti. Iar atunci cand spun trebuie sa te pregatesti, am in vedere faptul ca mai inainte de toate trebuie sa te rogi. Ca sa-ti aduci aminte de tot ceea ce ai gresit.

2) Dupa aceea, cauta sa-ti amintesti toate pacatele tale pe care va trebui sa le marturisesti ca sa nu te chinuiesti sa ti le amintesti in clipa aceea si astfel sa devii obositor pentru duhovnic. Sa mai stii ca pacatele uitate nu se iarta automat, ele vor iesi la iveala la Judecata de Apoi.

3) Cand te vei afla inaintea duhovnicului tau, lasa-ti inima sa marturiseasca pacatele tale cu sinceritate, fara indreptatire de sine si fara sa dai vina pe altii ca te-au provocat sa gresesti.

4) Sa marturisesti numai pacatele tale, iar nu pe cele straine. Sa spui toate pacatele tale, nu pe unele sa le spui, iar pe altele sa le tainuiesti. Sa stii ca pacatul nedescoperit ramane nedezlegat, iar pe deasupra, il maniem si pe Dumnezeu. Daca ai de gand sa mergi la duhovnic si sa ascunzi pacatele, mai bine sa nu mergi deloc. Sfantul Cosma Etolianul spune: "Daca ai o suta de pacate si spui la duhovnic numai nouazeci si noua, tainuind unul, atunci toate pacatele tale raman neiertate".

5) Sa nu te rusinezi, nici sa te temi, deoarece unii din pricina rusinii si a fricii isi spun pacatele cele mici si nainsemnate, iar pe cele mari si de moarte le ascund. Sa stii ca Duhovnicul nu se scarbeste de nici un pacat oricat ar fi ele de scarboase. Profita de moment si varsa-ti toata mizeria de pe suflet. Duhovnicul este si el om si te poate intelege.

6) Sa marturisesti pacatele tale asa cum au fost savarsite, deoarece multi crestini, in straduinta lor de a se indreptati, le infatiseaza mai indulcit fata de cum au fost facute.

Cel mai potrivit este sa-ti scrii pacatele pe o bucata de hartie pe care sa te uiti atunci cand vii la duhovnic, spre a fi mai lesnicioasa marturisirea.

7) De asemenea, duhovnicului sa-i dezvalui exact pacatele si grijile tale, iar nu diferite povesti si intamplari din viata personala. Acestea sa i le povestesti alta data, in afara Sfintei Taine a Marturisirii, cand este timp.

8) Atunci cand te marturisesti la duhovnic sa spui nu numai ce ai facut, ci si ce ai spus, ce ganduri rele ai avut, ce ai poftit si, in general, tot ceea ce este pacatos. Nu spune virturile si lucrurile bune. Nu spune: "Parinte, n-am facut cutare, n-am dat in cap la nimeni, nu stiu sa fi facut vreun rau, nu sunt asa si asa..."

9) Ia aminte ca sunt unii credinciosi care vin la spovedanie si in loc sa marturiseasca spun: "Am facut toate pacatele", insa mai departe nu spun care sunt acele pacate. Sau spun: "Parinte, eu n-am pacate mari, numai pacate mici, Dumnezeu sa le ierte!Dati-mi dezlegare sa plec!". Sau, sunt unii care vin la Spovedanie insa spun ca nu au nimic pe constiinta. Iar daca sunt intrebari de Preot: "De ce ai venit la Spovedanie?" ei raspund: "Pai, e Craciunul, sau Pastele si asa e traditia!"

10) Tu, fratele meu, atunci cand mergi la duhovnic, nu astepta sa te intrebe el daca ai facut cutare sau cutare pacat, ci spune tu mai intai pacatele tale cu zdrobire de inima. Nu te aflii la o sedinta de intrebari si raspunsuri! Ci la un proces duhovnicesc de refacere, de rezidiere a chiului cazut.

Multi credinciosi asteapta sa fie intrebari. Li se pare mai comod. Insa duhovnicul nu poate intui toate pacatele omului si de aceea anumiti oameni nici nu pomenesc de pacatele pe care nu le-a intrebat duhovnicul, multumindu-se cu o spovedanie mai superficiala.

Descrie tu singur duhovnicului starea ta sufleteasca, exact asa cum faci pentru tupul tau atunci cand mergi la medic.

In sfarsit, niciodata sa nu mergi la duhovnic, numai ca sa iti citeasca rugaciunea de iertare. Fara Marturisire, rugaciunea de iertare nu poate fi rostita. Toate acestea sa le ai in vedere, atunci cand vrei sa faci o Marturisire buna, completa. Si sa stii ca iertarea o da Insuri Dumnezeu, dar prin gura si mana preotului-duhovnic.

11) Frate crestine, sa ai in vedere ca la Judecata de Apoi, greselile dupa care vom fi judecati de Dumnezeu se impart in 4 feluri: ia aminte!
  • rautarile pe care le-am facut noi insine
  • rautarile pe care altii le-au facut din cauza noastra
  • binele pe care l-am fi putut face si nu l-am facut
  • binele pe care altii nu l-au facut fiind impiedicati de noi.
Asadar atunci cand te vei spovedi ia aminte la aceste 4 feluri de pacate si cerceteaza-te daca nu esti vinovat de vreunul dintre ele, daca nu cumva de toate.

12) Sa mai stii un lucru foarte important: Pacatele trebuie marturisite la timpul trecut, adica: "Am facut cutare greseala, am fost asa..." si nu la timpul prezent, adica "parinte eu sunt asa si asa si nu ma pot indrepta". Pentru ca adevarata spovedanie inseamna in primul rand indreptare si nu continuare a greselilor. Daca stii ca nu te poti indrepta sau renunta la un anumit pacat, amana spovedania pana cand vei lua hotararea de a te opri sa mai pacatuiesti. (Ex.: cei ce stau in concubinaj, desfranatii, cei ce au amante sau amanti, fumatorii, cei ce nu se pot impaca cu semenii lor s.a)"
(Sfanta Manastire Cârțișoara. Sfaturile sunt date de Pr.Arsenie Papacioc)

Apoi este o lista de cateva pacate(Pacate impotriva Duhul Sfant, Pacate strigatoare la cer, Pacate impotriva celor 10 porunci sau pacate de moarte ). Nu le mai scriu, stiti care sunt.

cezar_ioan 06.06.2013 13:38:23

Văd că se tot nuanțează tema listei cu păcate, deși subiectul era emoțiile.
Revin și eu cu o completare.
Poate am lăsat impresia că aș fi împotriva listei scrise la spovedanie. Nu, nu sunt, așa cum am precizat deja în prima postare, parcă.
Spun doar că spovedania nu se reduce doar la etapa aceasta, că relația duhovnicească poate fi mult mai nuanțată și mai profundă, că mărturisirea nu este enumerare de greșeli ci un proces de călătorie în înfruntarea tot mai adâncă a tunelului morții consecutive păcatului din om.
Cred că a rămâne la hârtiuța cu păcățele înseamnă, de la o vreme, a bate pasul pe loc.
Când conștiința ta e frământată cu adevărat, n-ai nevoie de prea multe pixuri și hârtii. Știe hârtia inimii cu mult mai bine ce-o apasă, ce o murdărește...

În concluzie, fără a nega sau desconsidera rolul listei personale de păcate, am dorit să spun că drumul poate continua dincolo de această formă practicată în general la noi, așa cum arată mulți dintre mărturisitori (și cum am descoperit și eu, în puțina mea practică).

Dacă nu știam nimic bun despre asta, nu mă băgam. Dar pentru că descoperisem un folos și pentru că am mai și citit pe această temă, credeam că fac un lucru bun să spun și altora.

Oare nu a mai auzit nimeni de spovedanie continuată și în afara listei, în alți termeni, cu alte forme de exprimare, mai puțin generice și mai pronunțat personale?
Toată lumea de pe la noi se spovedește în formule oficiale, în exprimări stereotipe?
Suntem un popor de indivizi atât de depersonalizați? Atât de conformiști și obedienți? Roboți de serie programați la aceleași liste de formule?

Păi, în acest caz, se explică multe. De pildă că ne lipsesc practicile ortodoxe și că doar avem impresia că suntem ortodocși.
Ne nevoim, nu-i vorbă, ne străduim cu bună-voință, dar o facem eretic, fraților! Ortodoxia încurajează mântuirea subiectivă, adică personală, iar nu cea de turmă depersonalizată. Nu se mântuiește nimeni cu formula altuia. Ci cu inima lui, cu toată ființa lui, așa cum e singular, inimitabil, de la-nceputul lumii până la sfârșit. Fiecare om e o apariție singulară în istorie, oricât ar părea că se aseamănă cu alții. Oare nu ar trebui să fie și mărturisirea lui la fel de singulară?

anita 06.06.2013 15:24:05

Si de unde stiti ca nu e singulara ?

sophia 06.06.2013 16:40:25

Citat:

În prealabil postat de cezar_ioan (Post 521567)
Văd că se tot nuanțează tema listei cu păcate, deși subiectul era emoțiile.
Revin și eu cu o completare.
Poate am lăsat impresia că aș fi împotriva listei scrise la spovedanie. Nu, nu sunt, așa cum am precizat deja în prima postare, parcă.
Spun doar că spovedania nu se reduce doar la etapa aceasta, că relația duhovnicească poate fi mult mai nuanțată și mai profundă, că mărturisirea nu este enumerare de greșeli ci un proces de călătorie în înfruntarea tot mai adâncă a tunelului morții consecutive păcatului din om.
Cred că a rămâne la hârtiuța cu păcățele înseamnă, de la o vreme, a bate pasul pe loc.
Când conștiința ta e frământată cu adevărat, n-ai nevoie de prea multe pixuri și hârtii. Știe hârtia inimii cu mult mai bine ce-o apasă, ce o murdărește...

În concluzie, fără a nega sau desconsidera rolul listei personale de păcate, am dorit să spun că drumul poate continua dincolo de această formă practicată în general la noi, așa cum arată mulți dintre mărturisitori (și cum am descoperit și eu, în puțina mea practică).

Dacă nu știam nimic bun despre asta, nu mă băgam. Dar pentru că descoperisem un folos și pentru că am mai și citit pe această temă, credeam că fac un lucru bun să spun și altora.

Oare nu a mai auzit nimeni de spovedanie continuată și în afara listei, în alți termeni, cu alte forme de exprimare, mai puțin generice și mai pronunțat personale?
Toată lumea de pe la noi se spovedește în formule oficiale, în exprimări stereotipe?
Suntem un popor de indivizi atât de depersonalizați? Atât de conformiști și obedienți? Roboți de serie programați la aceleași liste de formule?

Păi, în acest caz, se explică multe. De pildă că ne lipsesc practicile ortodoxe și că doar avem impresia că suntem ortodocși.
Ne nevoim, nu-i vorbă, ne străduim cu bună-voință, dar o facem eretic, fraților! Ortodoxia încurajează mântuirea subiectivă, adică personală, iar nu cea de turmă depersonalizată. Nu se mântuiește nimeni cu formula altuia. Ci cu inima lui, cu toată ființa lui, așa cum e singular, inimitabil, de la-nceputul lumii până la sfârșit. Fiecare om e o apariție singulară în istorie, oricât ar părea că se aseamănă cu alții. Oare nu ar trebui să fie și mărturisirea lui la fel de singulară?

Incerc sa va inteleg si nu reusesc pentru ca va invartiti cumva pe langa explicatie si nu ajungeti la final, adica la obiect.
Ma refer aici la toti cei ce au scris mai sus.

Tu Cezar_Ioan te apropii mult de problema, dar tot nu spui exact in ce anume consta spovedania. Ce lipseste?
Problema este ca sunt de acord cu tine.
Nici eu nu cred ca se rezuma numai la listuta.
Si ai mare dreptate cand spui ca suntem toti un fel de robotei, depersonalizati, obedienti si ce mai insiri tu.

Luam un indreptar si il prelucram pe ala si cu listuta. Si eu zic totusi ca lipseste ceva, ca nu este personalizat, dar nici eu nu stiu cum anume ar trebui sa fie.

Am doua obiectii din mesajele anterioare:

1. Ca nu trebuie sa te intrebe preotul. De ce? Caci el stie cel mai bine ce anume trebuie spus in fata lui Dumnezeu si ce trebuie marturisit si spus, ce este pacat.

2. Ca nu trebuie sa spunem decat pacate si altceva in afara, alta data cand o fi timp.
Pai exact aici este problema mare, mare de tot: timpul. Niciodata nu este timp in biserica. Suntem zeci de oameni la coada la spovedit, nu exista alte prilejuri, preotii sunt putini si ocupati.

Eu sunt de parere ca un preot trebuie sa ne invete sa ne spovedim. Asta este una la mana. Mie nu-mi plac indrumarele, parca sunt chestionare tipizate. Atunci tiparim unul din ala, cu intrebari, il completam, il dam preotului si gata. Am terminat.
Si ajungem la ceea ce spune Cezar_Ioan cu robotei si depersonalizati.

Este nevoie sa discutam cu preotul mai multe lucruri care nu apar in nici un indrumar: pozitia noastra vis-a-vis de credinta, de biserica, de iubrea de Dumnezeu, de pacate. Cum intelegem si cum le traim, cum sa facem sa fim mai buni, sa intelegem mai mult din credinta. Sa ne putem usura cu adevarat sufletul.
Ca pe urma venim pe forum si intrebam si ne descarcam sufletul si ne chinuim unii pe alti, fara a ne rezolva nici aici problemele.

Aici se face depersonalizarea: cand incepe discutia cu fiecare si se analizeaza problemele fiecaruia.

Da, ne spunem pacatele si de mai multe ori, caci se repeta. Dar atunci ar trebuie sa ne lamurim de ce si cum s afacem. S-ar putea ca de vina sa fie o intelegere/conceptie de baza asupra credintei. Si apare o contradictie in sine.

De ex. cineva are probleme cu o anumita dogma/sau regula. Face un pacat legat de ea. Acela o fi iertat, dar persoana in cauza il va repeta la nesfarsit pentru ca nu il constientizeaza din cauza ca are alta viziune.

E ca si cum ai tot curata o rana si ai trata-o, dar nu rezolvi cauza. Rezolvi simptomul, dar nu si cauza.

Si aici intervina individualitatea. Aici nu poti folosi nici carti si nici indreptare.

Uite mai sus Paraschiva spunea de postit 3 zile inainte de spovedit. Si eu stiu de asta. Pentru spovedit ca atare nu trebuie post, o poti face oricand, Dar daca vrei sa te si impartasesti dupa aceea, atunci trebuie post.
Unii parinti spun de 3 zile cel putin, altii de o saptamana.

S-ar putea ca din cauza unor astfel de intelegeri de baza unii sa nu se duca la spovedit si/sau impartasit.

Eu cred ca sunt multe nelamuriri la toti si nu este suficient numai sa ne ducem la biserica, sa stam la slujba si se ne spovedim dupa listuta. De fapt ramanem intr-o nelamurire permanenta, care ne influenteaza credinta cu totul, viziunea asupra credintei.

Si de aici ajungem la spaima de care se vorbeste aici de la spovedanie. Ca nu stii cum si ce sa spui, ca pleci nerezolvat de fapt, ca nu e timp sa vorbesti, ca nu ne baga nimeni in seama si etc.

Si in ca o obiectie la un mesaj mai sus:

- Sa nu spunem faptele bune. Bun, din cauza de mandrie. Dar pe urma de unde stim ce e bine si ce e rau? Si nu ajungem sa ne facem mai rai decat suntem si mai rau sa ne descurajam: ca indiferent cat bine si ce am face, tot rai suntem si atunci ce rost mai are. ne facem praf, nu mai avem incredere in noi si in credinta. Nu mai avem nici o mangaiere.
Nu stiu cum se poate impiedica asta.

Nu se poate ca iubirea de Dumnezeu si credinta sa fie numai o continua autoflagelare, ca nu-si mai atinge nici scopul. Nici macar nu mai credem in mantuire...


Inca ceva:

"Frate crestine, sa ai in vedere ca la Judecata de Apoi, greselile dupa care vom fi judecati de Dumnezeu se impart in 4 feluri: ia aminte!
rautarile pe care le-am facut noi insine
rautarile pe care altii le-au facut din cauza noastra
binele pe care l-am fi putut face si nu l-am facut
binele pe care altii nu l-au facut fiind impiedicati de noi."

Este un citat dintr-un mesaj de mai sus.
Pai de unde sa stiu eu ce bine puteam sa fac eu si n-am facut, sau ce puteau altii sa faca? Si de ce i-am impiedicat noi?
Nu stiu, intrebarile astea chiar mi se par absurde.
De unde sa pot sa fac asa analize profunde? Cum sa compar, cum sa analizez eu? Si asta trebuie desicutat cu un preot.

Nu stiu cine a facut acel indreptar, dar nici un doctor in psihologie si teologie nu este in stare sa-l lucreze si sa se spovedeasca dupa el.

N.Priceputu 06.06.2013 17:09:38

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 521578)
Eu sunt de parere ca un preot trebuie sa ne invete sa ne spovedim. Asta este una la mana. Mie nu-mi plac indrumarele, parca sunt chestionare tipizate. Atunci tiparim unul din ala, cu intrebari, il completam, il dam preotului si gata. Am terminat.

Sunt de acord cu tine aici. Îndrumarele ne pot fi de folos, așa cum sunt ele, în lipsă de altceva. Însă și eu găsesc foarte importantă legătura directă cu preotul. Toate întrebările astea pe care ni le adresăm unii altora pe forum ar trebui să i le putem adresa lui. Cred că ar trebui să existe în fiecare parohie un timp în care preotul să discute cu credincioșii liber, despre toate nedumeririle lor.


Citat:

nca ceva:

"Frate crestine, sa ai in vedere ca la Judecata de Apoi, greselile dupa care vom fi judecati de Dumnezeu se impart in 4 feluri: ia aminte!
rautarile pe care le-am facut noi insine
rautarile pe care altii le-au facut din cauza noastra
binele pe care l-am fi putut face si nu l-am facut
binele pe care altii nu l-au facut fiind impiedicati de noi."

Este un citat dintr-un mesaj de mai sus.
Pai de unde sa stiu eu ce bine puteam sa fac eu si n-am facut, sau ce puteau altii sa faca? Si de ce i-am impiedicat noi?
Nu stiu, intrebarile astea chiar mi se par absurde.
De unde sa pot sa fac asa analize profunde? Cum sa compar, cum sa analizez eu? Si asta trebuie desicutat cu un preot.
Cred că e vorba tocmai de ceea ce știm că am fi putut face, dar n-am făcut cu bună știință. Și este, în orice, caz, un îndemn la reflecție. Pe altul îl poți împiedica clar să facă un bine. De exemplu, soțul vrea să facă o faptă de milostenie, dar tu îi spui că aveți nevoie de bani ca să vă schimbați mașina.

cezar_ioan 08.06.2013 09:34:41

Citat:

În prealabil postat de anita (Post 521573)
Si de unde stiti ca nu e singulara ?

În cărțile de spovedanie nu se scriu mărturisiri singulare, ci criterii generale care indică principalele categorii de păcate.
Nu mâncăm noțiunea de pâine și nici nu ne potolim setea cu conceptul general de apă, ci mâncăm fiecare bucata lui de pâine și înghițim fiecare stropul lui de apă.
Similar, păcatul meu nu e un concept universal, o categorie abstractă. Ci un fapt subiectiv, specific persoanei mele vii, în carne și oase, care ține de nenumăratele mele particularități individuale.
Tocmai această împletitură tainică a fiecăruia, cu mii de nuanțe unice, subiective, trebuie înfățișată duhovnicului. Categoriile generale să le păstrăm pentru speculația filosofică sau pentru șampania spumoasă a ideologiei demagogice.

Parascheva16 09.06.2013 05:08:51

Citat:

În prealabil postat de N.Priceputu (Post 521583)
Sunt de acord cu tine aici. Îndrumarele ne pot fi de folos, așa cum sunt ele, în lipsă de altceva. Însă și eu găsesc foarte importantă legătura directă cu preotul. Toate întrebările astea pe care ni le adresăm unii altora pe forum ar trebui să i le putem adresa lui. Cred că ar trebui să existe în fiecare parohie un timp în care preotul să discute cu credincioșii liber, despre toate nedumeririle lor.

Asa este. Bine ar fi ca fiecare crestin sa aibe o relatie stransa cu duhovnicul lui. Insa, in lipsa acestui duhovnic bun, mai ales daca esti prin disapora, nu poti sa te limitezi doar la ce primesti, ci pui si tu osul la treaba, cercetezi cum trebuie sa fie, citesti cartile duhovnicilor, asculti conferintele unor parinti. Un parinte monah a spus ca in zilele noastre este o criza de duhovnici, ca nu mai este ca inainte cand aveai f.multi duhovnici buni si ca timpul trece foarte repede astazi si nu mai poti sa il ti pe duhovnic 5 ore. Oricum, preotii de mir au f.multe de facut, spre deosebire de monahi. Plus ca, din moment ce asa multi parinti s-au obosit sa scrie indreptarele de spovedanie, inseamna ca au rostul lor in zilele noastre.

Apoi, indreptarele de spovedanie si lista de pacate este ptr inceput mai mult. Cand deja te-ai spovedit de mai multe ori si a trecut ceva timp de cand traiesti ortodox, stii deja cu ce se mananca. La inceput e buna lista ptr. ca te ajuta sa treci peste rusine si emotii, iar in caz ca ai o amntezie subita nu pierzi timpul sa iti tot aduci aminte ce si cum.
Citat:

Cred că e vorba tocmai de ceea ce știm că am fi putut face, dar n-am făcut cu bună știință. Și este, în orice, caz, un îndemn la reflecție. Pe altul îl poți împiedica clar să facă un bine. De exemplu, soțul vrea să facă o faptă de milostenie, dar tu îi spui că aveți nevoie de bani ca să vă schimbați mașina.
Exact.


Ora este GMT +3. Ora este acum 02:34:11.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.