![]() |
aspectele practice ale Spovedaniei
Am încercat de cateva saptamani sa fac o lista cu pacatele care le-am facut de la ultima spovedanie, adica de anul trecut cam de pe vremea asta, dorindu-mi sa merg mai des dupa spovedania asta, completa. Dar m-am lovit de faptul ca imi vin mereu in minte pacate, obsesiv, in fiecare zi, si lista mea a ajuns la zeci de pagini.
Ma intreb daca e bine sa detaliez fiecare pacat, sau daca e asemanator cu altele, sa le prezint "la gramada", de exemplu: "am mintit" sau "am mintit parintii, prietena, rudele, prietenii in ce dati, ce am ascuns, cu ce scop etc. Ar fi bine sa le grupez, scurtez sau sa le detaliez si sa zic motivatiile la fiecare pacat? De asemenea, ma intrebam daca e posibil sa merg in mai multe zile, consecutive, la spovedanie, ca sa zic pacatele in parti, sa nu ii rapesc parintelui toata ziua si rabdarea. Stiu ca ideal ar fi sa ma asculte parintele de la inceput pana la sfarsit, o data, dar am strans zeci de pagini, si imi tot vin in minte. A fost unul din motivele care m-a descurajat sa merg la spovedanie pana acum Va multumesc anticipat si astept un raspuns. |
Cand aude de spovedanie diavolul primul lucru care ni-l pune in minte este rusinea fata de duhovnic, dupa asta ne trimite gandul ca il deranjam pe pr., ca ii mancam timpul, ca sunt oameni cu mai mari probleme decat noi si noi nu facem altceva decat sa il retinem cu "prostiile" noastre. Cand te duci la spovedanie trebuie sa fi putin egoist ca sa zic asa. Scopul tau este sa scapi de TOATE pacatele nu doar de jumatate si jumatatea cealalta maine pt. ca noi avem O SINGURA moarte si cu ce pacate ai ramas sunt bune ramase. Trebuie sa fi concis, scurt si la obiect. Daca pr. te intreaba amanunte i le spui.
Eu cand merg la spovedit spun: am mintit, am judecat, am criticat, mi-a fugit gandul de la rugaciune, etc dar nu incep sa spun ca luni dupa Pasti mi-a fugit gandul de la rugaciune, joi m-am certat cu tata si vineri cu bunica. Si desi nu imi permit sa dau sfaturi nimanui pe acesta o sa ti-l dau si iti spun atat: cand ai ceva fugi la duhovnic si intreaba-l pe el pt. ca nimeni nu va fi mai in masura sa te indrume decat el in treburile spirituale. Spune-i lui sa te invete sa te spovedesti si vei vedea ca o va face cu drag. Cand am o nelamurire legata de biserica TOTDEAUNA intreb preotul si nu ma iau dupa babisme. Bunul Dumnezeu si Maica Domnului sa te ajute, sa te indrume si sa te ocroteasca. |
Va multumesc mult pt sfaturi, o sa tin cont f mult de ele. Problema mea este ca am strans f multe pacate in anul asta, si nu stiu cum sa le grupez sau fac mai succincte, pt ca eu, daca as fi in locul parintelui, nu sunt sigur ca as avea rabdare omeneasca sa ma ascult pe mine insumi. Dar o sa fac tot posibilul sa le reduc si sa le zic pe toate in aceesi zi, iar apoi sa ma spovedesc mai des
|
După cum ți-a răspuns și sora de mai înainte, nu trebuie să dai amănunte legate de păcatele săvârșite. Nu trebuie să-i înșiri părintelui duhovnic cu lux de amănunte fiecare faptă rea făcută.
Gândește-te că duhovnicul este un doctor pentru suflet, iar tu mergi să-i prezinți simptomele bolii, pentru ca el să-ți pună diagnosticul și să-ți dea leac de vindecare. Caută să citești despre spovedanie. Găsești îndreptare de spovedanie și pe net, precum și articole lămuritoare, ca acesta. |
Citat:
|
Citat:
Am folosit la inceput , acum imi fac singur inventarul prin constinta care rau ma mustra , chiar foarte rau , pana nu mi le rezolv pe toate , cat de cat , caci perfectiunea nu in mainile noastre sta , ci in puterea lui Dumnezeu . El ne vorbeste la un moment dat , atat de clar prin mintea si constinta noastra , incat orice indreptar este inutil ! Post binecuvantat , Mirela ! |
Citat:
|
Citat:
464 de pacate clasificate in 9 grupe.De asemenea indreptarul contine si rugaciunile necesare pe care cel care se spovedeste trebuie sa le spuna inainte de a merge la spovedanie si dupa. http://zona4.arhiva-ortodoxa.info/4....spovedanie.pdf Citat:
omis intentionat.Din acest motiv indreptarul contine rugaciunile inainte de spovedanie, prin care sa-ti trezeasca parti ale constiintei pe care s-a depus "praful".Ia sa vezi cum iti apar in "istoricul" constiintei pacate pe care le-ai uitat. :D Rugaciunile dinainte de spovedanie au si ele rolul lor, Nicodim Mandita nu s-a aflat in treaba cand a scris acest indreptar, tocmai ca spovedania sa nu se faca dupa "ureche". |
Dar tu te-ai spovedit vreodata dupa indreptarul lui Mandita?
Eu nu, si nici nu cred ca o voi face vreodata. E prea departe de realitate. Prefer un examen cinstit de constiinta, decat parcurgerea acelui indreptar ridicol pe alocuri, si caduc. |
despre aberatiile din îndreptarele de spovedanie
doar cateva, "habotnicesti" :
3. Am zis: daca vrea Dumnezeu ma mantuieste, daca nu, nu. 22. Am vorbit cu mai multe intelesuri. 94. M-am impreunat cu sotul (sotia) de mai multe ori in 24 de ore. 144. N-am facut cruce cand am trecut pe langa biserica. 148. Ca femeie, m-am atins de lucruri sfinte din biserica, atunci cand am avut ciclu. 185. Am luat anafora si agheasma, desi mancasem sau bausem apa dupa miezul noptii. http://www.crestinortodox.ro/religie...nii-69256.html |
Citat:
|
Citat:
Și totuși, ele au o serioasă întemeiere și țin de întreaga Tradiție a Bisericii precum și de Sfânta Scriptură. Noi mai cunoaștem Scriptura? Dar Tradiția - mai suntem în/pe firul ei? Altfel spus, cred că nouă ni se par, da, exagerate și învechite, dar asta numai pentru că ne-am luat cu duhuri străine și am pierdut Duhul Bisericii noastre. Vedem din afară și nu mai înțelegem. Trist și adevărat. * Mirela, mi s-a întâmplat de multe ori să găsesc ciudate unele formulări din unele îndreptare. Dar cu anii, cu lepădarea de unele patimi, cu studiul mai sistematic, cu renunțarea la formalism (atât cât am reușit) și la fâțâială prin biserici (turismul bisericesc, mare moft și cădere), am început să văd ceea ce înainte nu vedeam, să înțeleg ce nu înțelegeam. În concluzie, eu cred (și m-aș bucura să iei în serios mărturisirea mea) că nu îndreptarele acelea sunt habotnice, ci noi suntem atât de îndepărtați în modernismul minții noastre de Duhul și de ascunși în cotloanele inimii noastre colonizate, încât avem nevoie, poate, de telescoape noi, moderne, performante pentru a vedea înțelesul unor lucruri pe care, altminteri, le-ar gânguri și pruncii...:) |
Citat:
Da, așa am "evoluat" și eu. Și, trebuie să recunosc, mă simțeam mai capabil, mai "sincer", mai sporit duhovnicește...:) Când și când aveam simțământul acesta că am crescut, că sunt pe drumul bun... Or, astăzi, mă îndoiesc și aș vrea să îți spun câteva lucruri pe tema asta, cu dragoste frățească și cu speranța că vei primi să cugeți o clipă; eventual, dacă îți pare prea problematic, să întrebi mai departe. 1) Conștiința noastră nu e niciodată atât de curată și de cuprinzătoare pe cât am voi, chiar de suntem cu totul dornici de curăție și iubire. Conștiința noastră e bolnavă, ochiul nu mai e curat și nici nu mai poate fi întrutotul, din motive pe care le cam știm cu toții. De aceea e bine să nu ne încredem doar în ea sau prea mult în ea. Pericolul subiectivismului e unul deosebit de mare, mereu. 2) Din păcate, exceptînd pe cei cu adevărat îmbunătățiți/ încercați și sporiți, noi oamenii din lume rareori avem garanția că ne vorbește tocmai Hristos și nu, mai degrabă, altcineva - de pildă propriile noastre patimi care se exprimă prin gânduri. Duhul deosebirii gândurilor, duhul neînșelării îl au doar cei puțini, cărora nu e bine să le imităm obiceiurile decât dacă ne păstoresc ei și ne dau binecuvântare. Noi nu suntem ca ei și, dacă îi imităm fără discernământ, semănăm cu copilul mic care s-a îmbrăcat cu hainele mari ale tatălui său și merge țanțoș prin piață să îl vadă lumea... Stârnește zâmbete, afectuoase chiar, precum se mai și împiedică...:) 3) Când ne centrăm pe unele urgențe, riscul e să pierdem din vedere ansamblul (structura, gestaltul). Mânați de râvna luptei cu o patimă sau cu urmările unui păcat, scăpăm unele "păcățele" sau noima unor întreguri, ale profilului nostru complet. Lucru foarte grav, prilej de mare înșelare și cădere. De aici și necesitatea absolută de a mai consulta "harta de ansamblu", "harta generală" - adică de a citi, din când în când, un îndreptar sau altul de la cap la coadă. Vom avea multe surprize! |
Citat:
Te cam prinde duhul Statelor Unite ale Americii... Suntem în Post. Postul Sfinților Apostoli. În urmă cu câteva răspunsuri ale tale, la răspunsul numărul 7, în acest topic, îi doreai Post binecuvântat fratelui Cristian. Apoi ai scris despre "habotnicii" în practica Bisericii. Încerc să te ajut. Primești ajutorul meu? Trebuia să te gândești că ești ispitită. Dar sunt convins că doar te-ai speriat, că de fapt nu știi ce e un habotnic. De exemplu, pustnicii, monahii, Episcopii, Preoții, Diaconii, preotesele, soțiile preoților, diaconițele, soțiile diaconilor, nu sunt habotnici, dar sunt mult peste media celorlalți creștini. La fel și cu autorii îndreptarelor de spovedanie. Nu sunt habotnici, dar sunt foarte evlavioși. Și dacă gândești limpede, surioară, și ești atentă la semantica, seminficațiile și simbolistica, fiecărei expresii, vei găsi o sumedenie de păcate făcute, la fiecare sentință de curățire. Hai să te ajut, le luăm pe rând: 3. Am zis: daca vrea Dumnezeu ma mantuieste, daca nu, nu. Păi Dumnezeu vrea ca toți oamenii să se mântuiască, știm deja asta. Îi iubește pe toți și îi vrea mântuiți pe toți. Noi ne îndoim deci, de Dumnezeu. De iubirea lui. Ne scade prin asta, credința, nădejdea. "Dumnezeu vrea ca toți oamenii să se mântuiască și la cunoștiința adevărului să vină" - I Timotei 2, 4. E și păcat împotriva Duhului Sfânt, adică ne iertat, să ispitim pe Dumnezeu, facem păcate și spunem: "eh, las' să ne iartă Dumnezeu." Da, ne iartă, dar noi nu trebuie să facem păcate, trebuie să ne silim spre mântuire, cu frică și cu cutremur, spune Scriptura, nu? "cu frică și cu cutremur lucrați la mântuirea voastră" Filipeni 2, 12. Deci cum să nu fie păcat să spunem: dacă Dumnezeu vrea, mă mântuiește, dacă nu, nu? E păcat. Ce-i habotnic aici? Nimic. E chiar grav să gândim că Dumnezeu nu vrea să ne mântuiască și să ne culcăm pe-o ureche: eu nu mă silesc prea tare pentru mântuire, că și-așa nu-i sigur, că dacă Dumnezeu vrea, e bine, dacă nu, nu. Păi nu-i bun. Fă tu tot ce trebuie pentru mântuire, ca să conștiința împăcată, înmulțește talanții și lasă mai departe pe Dumnezeu să hotărască ce va fi cu tine. Cercetează credința, ferește-te de erezii și înmulțește virtuțiile și iubirea mai ales, luptă cu păcatele, cu patimile, cu rugăciune și simplitate și frumusețea credinței și te vei mântui. 22. Am vorbit cu mai multe intelesuri. Crezi că-i bine să vorbești cu mai multe înțelesuri? E habotnică afirmația? Nu-i păcat dacă vorbești cu mai multe înțelesuri, nu? Păi hai să vedem ce iasă de aici: Prefăcătorie, minciună, zavistie, invidie, slavă deșartă, fățărnicie, viclenie, omul devine alunecos, uns cu toate alifiile, lingușitor, vanitos, mândru, orgolios, egoist, avar, chiar desfânat, adulter, fiindcă una spune și alta face, cu 1000 de fețe, vorbește cu mai multe înțelesuri, fariseu, clevetitor, bârfitor, poți deveni chiar apostat, și eretic, înșelat, vrea să controleze oamenii, să-i manipuleze, să-i domine, să-i batjocorească, să se poarte superior, de o nobilitate diabolică, ca lorzii din vechime cu plebea, "prostimea". Uite câte păcate am descoperit, nu? Le-am scos afară, ca pe mizerie. Dar nici urmă de habotnicie... Fiindcă uite, deci, ce ne spune Dumnezeu: "De nu vă veți întoarce și nu veți fi precum pruncii, nu veți intra în împărăția cerurilor." - Matei 18, 3. Cum poate fi un om nevinovat, inocent, curat în simțuri, în gândire, în atitudine, în viață, în tot ce face și spune, ca un prunc, dacă el vorbește cu mai multe înțelesuri? 94. M-am impreunat cu sotul (sotia) de mai multe ori in 24 de ore. Canoanele Bisericii, Pidalionul și Catehezele și Omiliile Maritale ale Sfinților Părinți, în special Sfântul Ioan Gură de Aur, spune că împreunarea cu soția pt soț, soțul pentru soție, să fie doar marți și joi. Marți și joi. Fi atentă, da? Nu în cele 4 mari posturi de peste an, chiar dacă e marți și joi ale acelor zile din post. Și nu cât timp e soția însărcinată. Dar de cele mai multe ori, nu poate sta ea fără unire, sau nu poate sta el. Și de aici, o serie de epitimii, adică dezlegări, dar nu mai mult de luna a 4-a de sarcină, și până la 40 de zile după naștere. Obligatoriu asta. Pentru un copil sănătos, și pentru mântuirea sufletelor voastre ale tuturor. Păi dacă nu, chiar nicio jertfă nu faci pentru Hristos? Puțină abstinență, aduce și dorința, de după acest timp, când devine dezlegat. Ca criteriu psihologic. Sunt multe de spus. Dar marți și joi, e voie de mai multe ori? Păi defapt ce fac eu? Îmi satisfac plăcerile? Ne ajută la mântuire să facem de 2-3 ori pe noapte sau mai mult? E Hristos acolo în faptele noastre? De ce nu ajunge o singură dată? Nu-i destul că avem voie la unire trupască, prin epitimie, și după ce am aflat că ea e însărcinată, din cauza neputințelor noastre, nu ajunge? E Hristos în așa ceva? Nu cumva fac sodomie cu soția? Nu cumva ne spurcăm și gurile, cu care slăvim pe Dumnezeu, punând gurile în locurile intime ale soțului și soției? Cu ce scop? Plăcerile personale? Mai avem apoi pretenția să ne asculte Dumnezeu rugăciunile, și vai ce ne mirăm că nu ne ascultă. Avem pretenția să nu ne îmbolnăvim, sau să avem copii sănătoși, bătrâneți frumoase, nu? Lasă că mă iartă Dumnezeu! Poftim, păcat împotriva Duhului Sfânt. Eh, lasă, că doar o viață avem, nu? (ironie) Apoi nici gând de curăție, despătimire, luminare, să vedem lumina necreată, harul necreat, habar n-avem ce-i aia, nici nu vrem să aflăm. Ce vorbești? "Aia-i" pentru călugări. Se roagă ei și pentru noi. Da, da, așteaptă. Stai cu mâinile în sân, nu lupta pentru mântuirea ta și așteaptă să fi mântuit. Lumina necreată e pentru creștini, spune Sfântul Simeon Noul Teolog. Pentru toți iubitorii de Hristos. Ce spune Biblia? Uite: "ori de mâncați, ori de beți, ori altceva de faceți, toate spre slava lui Dumnezeu să le faceți." - I Corinteni 10, 31. Hai să gândim adânc la acest verset, cu rugăciune, cu iubire, iertare față de toți. Ce primim în gând, de la Dumnezeu, mai departe? Ori de faceți dragoste, spre slava lui Dumnezeu să faceți. Ori de mergeți la Kaufland, spre slava lui Dumnezeu să mergeți. Ori de mergeți în pelerinaje, în turism, cu autobuzul, cu avionul, cu mașina, cu bicicleta, spre slava lui Dumnezeu să mergeți. Ori de spălați vasele, hainele, ori de stați pe net, ori de scrieți mesaje pe smartphone, ori de construiți vapoare, ori de ridicați case și grădini, sau citiți un ziar, o carte, ori de dezvoltați noi tehnologii, construiți orașe plutitoare, subterane, subacvatice, spațiale, SPRE SLAVA LUI DUMNEZEU SĂ FACEȚI ! Că Dumnezeu e viața din pieptul vostru, ne spune Duhul Sfânt ! Dumnezeu e puterea voastră ! Înțelepciunea voastră vă este dată de Dumnezeu, nu o folosiți spre pieirea voastră, nu o dați întunericului și neascultării. Dar ce să știm noi despre rugăciunea în extaz, de care vorbește Biblia și Sfinții Părinți, cea mai înaltă formă de rugăciune, care-o poate trăi doar un om luminat sau îndumnezeit, în mod lucid, conștient, real, rațional și irațional în același timp. Când spunem extaz, ne gândim numai la desfrânări. Și ne mirăm apoi, de toate relele, cum că ar fi date de Dumnezeu, Doamne ferește. Nu, ci sunt atrase de noi, prin depărtarea noastră de Dumnezeu. Cine-i de vină? Biserica? Creștinii? Preoții? Nu, nimeni, decât noi, pentru neputința și nepăsarea noastră. Să avem grijă. Deci unde-i habotnicia ? :) Nu-i. E biruită. Slavă Domnului. Mai departe: |
144. N-am facut cruce cand am trecut pe langa biserica.
Cine-i în Biserică pe Sfântul Altar? În Sfântul Chivot? E Hristos. Trupul și Sângele Domnului sunt acolo. Pentru bolnavi. Așteaptă să fie dăruite. Să se dăruiască. Nu numai că trebuie să-ți faci Sfinte Trei Cruci, în numele Sfintei Treimi, dar și în picioare să te ridici când treci pe lângă o Sfântă Biserică. Cum făcea Patriarhul Pavel al Serbiei. El nu avea mașină, călătorea numai cu autobuzul, tramvaiul, trenul, foarte rar când lua mașina, când pleca departe și trebuia să ajungă repede, că avea rău de avion. Deci el se ridica în picioare, în autobuz sau în tramvai, își făcea 3 Sfinte Cruci, pe tot trupul lui, de la părul capului până la buric, și de la un capăt de umăr la celălaltul. Noi? Măcar una să facem. O Cruce. Chiar și stând pe scaun. Chiar și formal, fără să fie chiar corectă. Dumnezeu ne vede, îți promit solemn. Și răsplătește înmiit. De ce? Fiindcă uite ce ne spune Hristos: "Oricine va mărturisi pentru Mine înaintea oamenilor, mărturisi-voi și Eu pentru el înaintea Tatălui Meu, Care este în ceruri. Iar de cel ce se va lepăda de Mine înaintea oamenilor și Eu Mă voi lepăda de el înaintea Tatălui Meu, Care este în ceruri." - Matei 10, 32-33. Deci ce facem prin semnul Sfintei Cruci, mai ales pe lângă o Sfântă Biserică? Mărturisim. Pe Hristos. Nu fiindcă avem pretenția să fim răsplătiți, că vom fi, garantez cu mântuirea mea. Deci nu pentru răsplată, ci pentru că Îl iubim. Sincer. Și măcar așa să-i răsplătim pentru jertfa Sa de mântuire. Dumnezeu care se face om și se lasă ucis de noi, oamenii, pentru binele nostru. Măcar cu o cruce, pe lângă o Biserică a Sa, să-i mulțumim. Unde-i habotnicia? Ai văzut că a fost o ispită? :) Mânca-te-ar Raiul, dar eu nu pot birui toate ispitele în locul tău, Mirela, să știi. Nu mă pot mântui eu, în locul tău. Trebuie să lupți. E lupta ta. Din cât de mult iubești, ierți, ajuți, toate virtuțiile, joacă-te cu ele, fă comerț cu ele, înmulțește-le în orice mod posibil, cum spunea Sfântul Ioan de Kronstdat, în cartea lui minunată "Viața mea în Hristos". 148. Ca femeie, m-am atins de lucruri sfinte din biserica, atunci cand am avut ciclu. În legea veche, a Templului Domnului, templul cel nedesăvârșit, cel fără Hristos, femeia care avea scurgerile lunare (menstruația) nu era lăsată nici să meargă prin locurile publice, pe unde mergeau ceilalți. Ci doar în casă, pe lângă casă, cu ai ei. Nici în apropierea Templului nu avea voie, sau a Cortului Legământului, nu avea voie. Era alungată din cetate, mai multe zile, dacă făcea așa ceva. Și alte reguli, care azi ni se par utopie. Dar erau cu scopul de a cinsti Templul Domnului, de a nu-l pângări cu necurăție. Acea necurăție a fost dată de Dumnezeu ca blestem, lui Eva, când a fost alungată din Rai, cu Adam. De aceea era necurăție. Deci oamenii cinsteau locul sfânt al lui Dumnezeu. Erau conștienți de prezența lui Dumnezeu de acolo. Era modul lor inocent de a cinsti pe Dumnezeu. Erau ca niște copii: să nu faci asta, că nu-i voie :) așa a zis Doamne Doamne. Da, e frumos. E un mod pur. Nevinovat. Și trăiau bine și în armonie. Nu erau divorțuri, adulteruri și alte monstruozități. Cinsteau pe Dumnezeu, respectau acel locșor micuț, pe întregul pământ, aveau voie oriunde, dar acolo nu. Așa se bucurau ei de Dumnezeu. Și Dumnezeu îi iubea și înmulțea averile lor, văzute și nevăzute și vitele lor și viața lor. Azi, femeile au voie, în tinda, Bisericii, în pridvor, chiar și cu scurgere, să se poată ruga. Căci "conexiunea" e alta din mijlocul porții către Ceruri, Biserica, decât de acasă, la confort și lux, comoditate, bunăstare, unde nu sta-i în picioare, nu te jertfești câtuși de puțin lui Dumnezeu. Dar măcar, în Biserică fiind, cu scurgere, nu săruta Sfintele Icoane, că ești conștientă de Sfințenia lor, dată prin Însuși Persoana care-i acolo, în Duhul Sfânt. Fiindcă ne spune Hristos: "Să nu socotiți că am venit să stric Legea sau proorocii; n-am venit să stric, ci să împlinesc." - Matei 5, 17 Ce-i greșit? Nu-i habotnicie, soro :) 185. Am luat anafora si agheasma, desi mancasem sau bausem apa dupa miezul noptii. Anafora și Agheasma, țin locul Sfintelor Taine, Trupul și Sângele Domnului, care ar trebui luate, Tainele, în fiecare zi, ca și creștinii primelor secole creștine, care erau uciși, la Coloseum și alte arene private, sau în mijlocul străzii. Vremurile acelea vor veni din nou. Sper, cât mai târziu posibil. Deci ei se împărtășeau în fiecare zi, ca să fie pregătiți pentru plecarea acasă, în Împărăția Cerurilor. Noi azi, fiindcă nu avem curăția trupească necesară și a inimii și a minții pentru Împărtășirea cu Sfintele Taine zilnic, luam Anafora și Agheasma, care nu sunt Sfinte, ci Sfințite. Adică aducătoare de har și virtuții și daruri. Ei bine, știind asta, de ce să mănânci înainte? Nu faci oare toate pregătirile necesare pentru nuntă? Rochie de mireasă, mesele pentru invitați, să fi curată, aranjată, etc., Mirele la fel. Deci nu oare Împărtășirea este o nuntă tainică, cu Hristos? Peste mintea noastră de înșelegere. Trupurile noastre, trebuie să fie Temple ale Duhului Sfânt. "De va strica cineva templul lui Dumnezeu, îl va strica Dumnezeu pe el, pentru că sfânt este templul lui Dumnezeu, care sunteți voi." - I Corinteni 4, 17. Sau mai ales: "Nu știți, oare, că voi sunteți templu al lui Dumnezeu și că Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi?" - I Corinteni 3, 16. Ne sfințim prin apa și pâinea sfințită, apoi ne întinăm de gânduri și păcate necreștinești, ca să ne sfințim iarăși, dimineața, pregătiți pentru o nouă luptă cu noi înșine, cu lumea și cu demonii. Și atunci, punând ce-i sfințit în noi, cu întâietate, de ce să punem altceva, mâncare, sucuri, sau altele, ce nu sunt sfințite? Pentru ce? Nu e ăsta păcat? Sigur că e. E habotnicie? Niciodată. E sfințenie? Da, întotdeauna. Ne pasă de mântuirea noastră, o lucrăm conștienți, cu dor și foc nestins. Ți-aș mai scrie mult :) Dar e de ajuns. Citește și înțelege acestea și vei fi vie. Aceasta este atitudinea de silire spre mântuire, care ar trebui să o avem. Și eu o cunosc, dar greu o aplic. Pomenește-mă și iartă-mă, surioară. Te îmbrățișez în Domnul. Ai grijă de tine. |
Igor, ai scris mult, dar prea putin la obiect
Legat de împreunarea sotilor în decursul a 24 ore...n-ai scris nimic la obiect, discutia nu era despre zilele permise/ oprite. Păi nu e o gogomănie să stai să numeri de câte ori se împreuneaza sotul cu sotia?! Doamne iartă-mă.
Apoi despre femeile la ciclu care vin la Biserica. Nu sunt de acord cu tine. Am si postat pe undeva un articol cu părintele Efrem Vatopedinul, care adusese Brâul Maicii Domnului de la Athos, spre închinare în Rusia. Si acolo rusoaicele întrebau, săracele de ele, că habotnicia rusilor e mai mare ca la noi, dacă au voie să se închine si să sărute Brâul în situatia respectivă. Iar răspunsul părintelui Efrem a fost că DA ! am să caut link-ul. O să revin si la restul postării :) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Mulțumesc! Mulțumesc că mi-ai răspuns la rugăminte. (mă refer la ambele postări, nu doar la aceasta) Nu știu dacă sora noastră se va folosi de truda ta, dar eu mă folosesc. Mulțumesc, frate! Domnul să te răsplătească! |
Citat:
Părintele nu m-a primit la spovedanie, ci, în mod fericit pentru mine, mai întâi mi-a dat un îndreptar spre studiu și spre ajutor (reper și smerire) pentru cercetarea de sine. Abia apoi m-a spovedit. De atunci, în ciuda multor întâmplări în viața mea, am păstrat acest bun obicei de început: mă spovedesc întotdeauna după îndreptar. Dragă surioară, știi mai bine ca mine vorba americanului: dacă un lucru merge bine (funcționează), de ce să îl schimbăm?..........:) Puțin pragmatism, așadar! Te îmbrățișez, iartă-mă pentru micile neplăceri pe care cred că le-ai resimțit din pricina mea. Cu recunoștință, Doamne ajută! |
Citat:
|
Frate Ioan, mulțumim Domnului, că e minunat Dumnezeu. Și nu încetează să ne arate asta :-(
Mă întristez pentru răspunsurile la repezeală ale Mirelei. Mirela, soră dragă, nu stă nimeni să numere de câte ori au avut uniri trupești soțul cu soția. E vorba de conștiință, să spui: draga mea, nu suntem animale. Uite Biserica ce învață, marți și joi. Suntem ai lui Hristos, ai Bisericii, vrem să trăim în curăție, în cumințenie, pe placul lui Dumnezeu. Deci ne vom cunoaște intim, doar în aceste zile. Și în plus, de ce de mai multe ori pe zi? Hai că faceți asta în primi ani ai căsniciei, de mai multe ori, marțea și joia, dar spovedind păcatul, te oprești. Fiindcă îți pasă de mântuirea ta. Dar tot ce am scris, la nelămuririre tale, ție îți par glume, fiindcă atâta timp cât nu simți, nu trăiești, nu citești Biblia și Sfinții, nu dorești sfințenia lor, vei fi departe de orice simțire duhovnicească, spre a ta pierzare. Cât despre îndreptar, nu mergi cu el la duhovnic. Îți scrii din el păcatele, pe o foaie. Și derivatele, păcate mai mici sau mai mari, care ies din fiecare punct de păcat amintit în îndreptar. Și cu foaia mergi la spovedanie, ca să nu uiți vreo unul. Iar apoi, după câteva astfel de ture, depinde de mai multe criterii, dar vei putea opri folosirea lui, că știi procedura, vei scrie tot păcatul, fiindcă vei fi conștient de el, dar mai ales, vei ști că dacă faci sau spui ceva, e păcat și nu vei face. Dar atunci când tu nu consideri că acelea sunt păcate... e grav... începe iadul înăuntrul nostru... :-( Din nou, dacă nu-i simțire, nu-i trăire, nu-i nemurire, e vai și-amar. "Știu faptele tale, că ai nume, că trăiești, dar ești mort." - Apoc. 3, 1. Să nu te încadrezi în aceste cuvinte, Mirela. Că tot mai mulți oameni, au nume, fac fapte, merg pe stradă, dar sunt morți, iadul fiind început înăuntrul lor, ucigându-le conștiința și tot binele din ei, constant. Recomand, îndreptarul care mi l-a recomandat și mie părintele meu duhovnic și l-am găsit cel mai bun, din cele vreo 3 care le-am studiat: Părintele Atanasie Anastasiou, Starețul Sfintei Mănăstiri a Meteorelor. https://calindragan.files.wordpress....anastasiou.jpg |
Emiliane, daca, prin absurd, ortodocsii ar avea relatii intime doar dupa programul propus de tine, ar fi disparut de mult de pe fata pamantului.
|
Igor, de ce insisti sa comentezi pe langa??
Iti mai repet odata, era vorba de cate ori sa aiba relatii intime sotul cu sotia in 24 ore. Daca tie nu ti se pare aberatie ca Biserica sa monitorizeze asta, imi pare rau ptr tine. Eu raman la parerea ca este un punct de vedere deplasat. Inca ceva, eu nu am zis ca mergi cu indreptarul la spovedanie. Mi se pare ca tu raspunzi la repezeala si nu citesti bine ce se scrie. In fine, iti doresc spor la mantuire! Si nu uita ca ortodoxia inseamna mai mult decat insiruiri de pacate dupa indreptare cu limbaj de lemn. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
E drept ca indreptarul ala e pentru o anumita categorie de oameni, si cei mai jos si aia oleaca mai destupati la minte. Ca aia fara prea multa minte si constiinta, trebuie sa-i iei dupa literele alfabetului, nu sa le dai sa citeasca fraze intregi. Iar aia mai destupati, pot totusi sa vada si dincolo de litera. Dar in orice caz, nu e pentru aia mai iniocenti. Stiu ca mi-a zis cineva ca a pus mana pe indreptar, intamplator, cand era mai copil si s-a mirat foarte ca unii oameni fac unele din cele scrise acolo. Adica mintea lui ii spunea ca asa ceva nu se face in veci si pururi. Insa gandul imediat urmator a fost: daca oamenii il fac (si trebuie sa faca destul de multi de e trecut acolo la un loc cu altele dese si marunte) atunci este oare si ce cum posibil spre oarecum si circumstantial permis. Si cum ar fi sa faci cutare, oare cum te-ai simti? Ca trebuie sa fie ceva mare lucru, de ajungi sa faci acela, nu risca nimeni asa mult pentru nimic... Si mai ramane o problema. Sunt unele ridicole, cel putin in acceptiunea bunului simt comun al crestinului contemporan, chiar ala practicant. Adica daca tin bine minte, n-ai voie inclusiv la plaja, piscina, etc. Eu sunt curios daca Ioan care zice ca se spovedeste dupa el, nu-si duce copii prin astfel de "locuri de pierzare" (daca e sa ne luam dupa indreptar). Sau se spovedeste imediat dupa? |
Citat:
Paslusnice, cum sa fie pacat impreunarea dintre soti!? Ma indoiesc ca asa ar gandi Isus, daca ar mai trai. Iti dai seama ce scrii? Oamenii aceia au fost cununati de preot; unirea lor e absolut legitima. Ca probabil vreunui calugaras fanatizat, i-au trecut prin cap asa chestii de tot rasul curcilor, nu ar fi de mirare. Mediul monahal genereaza uneori extreme. |
nu mai hraniti trolul :)
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Dar dacă aș fi ceea ce vreau (ori s-ar cuveni) să fiu, atunci, da, l-aș parcurge. Pe acela și pe altele. Din fericire, din când în când, mă trag la cumințenie, de barbă ori de piept și da, da!, parcurg totul de la cap la coadă. Slavă lui Dumnezeu! |
Citat:
Iar după ceilalți ȘI DA ȘI NU! |
Citat:
Ai puterea sa dai dezlegare la pacate scarboase, Igore? O data pe zi e ingaduit. Martea. Sau Joia. Punct. |
Citat:
Crezi că te naști sfânt? Sfânt devii, copile. Te naști păcătos, împuțit de păcate. Vrednic de moarte, te naști. Și tot vrednic de moarte și iad, vei muri. Dar nădăjduim. Noi nu putem nimic. Hristos poate. Ce faci? Le dai cu învățătura în cap? Le spui: marți. Sau joi. Și Punct. Nu? Îi perzi. Le pierzi sufletele. Asta vrei? Oprește nebunia ! Crezi că toți pot să mănânce carne? Nu. Unii mănâncă lapte. Așa spune Scriptura. Mai au până la carne. Pentru început, când un cuplu se apropie cu sfială și cumințenie, de Biserică și caută mântuirea, după o viață petrecută în păcate și patimi, în discoteci, desfrânare, etc. Se cunosc apoi, fiecare venit dintro viață tumultoasă, și se căsătoresc creștinește și hotărăsc să trăiască pe placul lui Dumnezeu. Ei deci ce fac? Se nasc în Hristos. Prin începutul bun care vor să-l pună vieții lor. Deci sunt bebeluși. Ce faci? Dai carne de vită, cu fasole scăzută și murături, la bebelaș? Păi îl omori !! Asta vrei? Și te omoară apoi și pe tine, Dumnezeu, copile! Că e dreptul Lui. Tu gândești ce vorbești? Zi ! Sau te porți sălbatic și barbar? Oprește-te. Roagă-te cu iubire și lacrimi. Și te va milui Dumnezeu, minunat ! Că zice: nu sminti pe cel mai mic decât tine, că mai bine-ți este ție de ți-ai lega o piatră de moară de gât și să te arunci în apă. Adică e grav să smintești. Grav ! Păcat de moarte, de neiertat. Deci, ce le spui? Sigur că le spui: dragii mei, aveți grijă, că nu aveți voie: asta, asta, asta și asta. Dar dacă nu puteți, uitați eu vă dau epitimie, dezlegare, nu numai marți și joi, ci și luni. Dar voi, siliți-vă, obligați-vă pentru Hristos, și pentru Împărăția Cerurilor să faceți aceasta, că multă răsplată veți avea. Care-i scopul preotului? Să vindece ! Hristos, prin preot. Ăsta-i scopul și al Ortodoxiei ! Cum îi vindeci ? Se vindecă omul de la o pastilă ? Nu. Deci trebuie multe pastile de har. Și le spui: dacă totuși nu puteți să faceți unirea doar marți și joi, și vreți și luni, bine, aveți dezlegare, dar îi dați ceva în schimb la Hristos. Da-ți milostenie la săraci, 5 lei, câte 1 leu la fiecare, în fiecare duminică la Sfânta Liturghie. Dacă vă învoiți, aveți dezlegare, dacă nu, nu. Și apoi ei, făcând astfel, cu cumințenie și atenție, venind la Biserică, primind picături de har, la fiecare slujbă, azi un pic, mâine un pic, și îi câștigi, pentru Împărăția Cerurilor. Harul le va schimba inimile. Și vor voii ei apoi, de bună voie, să fie doar marți și joi. Apoi vor voii să fie doar marți. Sau joi. Singurei se vor decide asta. Și vor fi proslăviți de Dumnezeu și vor primi har și se vor vindeca și se vor curăți. Și altele mai mari vor face. Se vor îmbunătăți. Cu ajutorul și mila Domnului, pentru rugăciunile Preacuratei și ale tuturor Sfinților. Și într-un an de zile, așa cu atenția lor copilărească, dar doritoare și fierbinte după mântuire, unindu-se marți și joi, vor ajunge mai îmbunătățiți decât cei care se unesc doar marțea. Sau joia. Garantat ! Apoi, Domnul cu mila, după voința și lupta fiecăruia. Ăsta-i un exemplu. Poate varia, de la caz la caz. Să nu ne temem ce vom vorbi în ceasul acela, că ne va da nouă Duhul Sfânt a grăi, chiar El Însuși, va pune în gura noastră ce să spunem în ceasul acela, spune Biblia. Deci, ai grijă ce faci și ce vorbești, Daliane, că te duci în hăurile iadului cu habotnicia. Asta vrea vrăjmășescu. "Bate păstorii și se risipește turma", spune Biblia, și vrăjmașu știe asta. Și preoții sunt primi atacați, cel mai mult, cel mai sistematic și constant, ca să se piardă ei și să piardă și turma lui Hristos. Să nu fie. Hristos în mijlocul nostru. |
Citat:
Ei vezi, daca n-ai fi fost eclesiosceptic, ai fi inteles ca odata cu Intruparea si mai ales dupa Inaltare, Unul din Treime nu mai e doar in cele de sus, asa cum a fost pana la Intrupare, dar nici in cele de jos asa cum a fost in istorie, ci in-between earth and heaven, si earth si heaven, si materie si duh. Mai bine zis, materie transfigurata in Duh. Care crezi ca a fost scopul inomenirii lui Dumnezeu? Sa re-creeze umanitatea, sa intemeieze ceea ce se cheama Ecclesia, Trupul Umanitatii hristofore, una in fiinta, multipla in persoane. Sau, daca vrei in alti termeni, sa creeze un meta-spatiu intermediar, de comunicare intre earth and heaven, intre vazut si nevazut, tangibil si intangibil, materie si Duh. Tipul de loc, cu randuieli, resurse si relationare in care materia se poate impregna de har prin Sfintele Taine, devenind pnevmatofora. Desigur, doar daca purtatorii de trup material isi doresc acest obiectiv. Daca nu, pot ramane in continuare lipiti de cele ale materiei. Nu-i obliga nimeni sa-si depaseasca conditia biologica. Doar ca, e bine de stiut si subliniat, la sfarsitul timpului, orice trup neimpregnat de har, neincorporat in Duh, nu va putea supravietui in conditiile de dincolo. Si n-am inventat eu sau altii asta. Hristos dixit. Parafrazez. De nu se va naste cineva din apa si din Duh.... De nu veti manca Trupul Meu si nu veti bea Sangele Meu, nu veti intra in imparatia cerurilor. Iar pentru asta, iti convine, nu-ti convine, pe langa altele, cele ale trupului trebuie obisnuite cu alte randuieli. Repet, asta e numai pt. cei ce isi doresc vietuirea in/cu Hristos. Revin. De la Cincizecime incoace, s-a terminat era Hristosului istoric si a inceput era Hristosului euharistic, accesibil oricui IL doreste si e dispus la randuielile duhovnicesti. Here on Earth. Cu prelungire in vesnicie. Deci, a zice ca Hristos e doar undeva sus in sfere intangibile, e cat se poate de fals si periculos. Inseamna a crede ca Dumnezeu S-a facut om doar pentru 33de ani, si nu pentru de acum si pana-n veac, tocmai ca sa fie cu/in noi , inca de aici si de acum, in stradania noastra de a vietui ca El. Ma rog, fiecare dupa putinta. |
Citat:
Citat:
|
Delia, o mică compltare; ce-a vrut Vitiate să spună, era că nu a murit.
Acea transfigurare în Duh, o au cei îndumnezeiți, cum a avut-o Pavel, suit fiind până la al 3-lea cer, sau Maria Egipteanca, ce se ridica de la pământ, deasupra omului, când ea se ruga și lumina ca soarele. Acea transfigurare în Duh, o vor avea oamenii toți, doar la Învierea cea Mare, la timpul care-l hotărăște Tatăl, unii spre slavă, alții spre osândă. Iar acel "meta-spațiu intermediar(y)", de care spui tu, surioară, a existat încă de dinainte de facerea lumii și a materiei Universului. A existat prin Sfânta Treime, prin Cuvântul lui Dumnezeu, Logosul, Hristos Mântuitorul și prin Duhul Sfânt Dumnezeu. Iar impregnarea materiei de har, are loc încă din acel timp de dinainte de timp, doar că oamenii nu erau conștienți de el, de har. Prin venirea lui Hristos, oamenii devin conștienți de har, și li se dă puterea să lucreze cu harul și cu puterile lui Dumnezeu, necreate, spre folosul tuturor oamenilor, conform Bibliei. Toată creația Universului și a pământului ce susține viața, le-a făcut Dumnezeu prin har și prin energiile necreate, prin Cuvânt, prin Iubire. Căci înainte de Hristos, prooroci, prooroceau prin har, prin Duhul Sfânt, dar inconștient, Ilie, și alții făceau minuni, legeau și dezlegau cerul, prin harul și puterea dată lor, datorită râvnei pline de iubire și discernământ, în a urma lui Dumnezeu, și astfel Dumnezeu îi asculta, și împlinea cererea lor, dar nu se puteau mântui, mergeau în iad, așteptând pe Hristos. Nu aveau dreapta credință, iudaismul era nedesăvârșit, lipsea un element din cele 3 elemente obligatorii pentru mântuire: har, fapte și credința fără erezie. Lipsea credința. De asemenea, harul lucrează și prin păgâni, și prin atei, complet inconștient, dat lor de Dumnezeu, pentru a putea face binele altor oameni, inclusiv creștinilor. Deci Dumnezeu lucrează și prin cei care nu-L ascultă și nu-L urmează, pentru a-și duce la împlinire planurile, în pronia, purtarea Lui de grijă, față de oameni, făfă a le încălca nici câtuși de puțin libertatea. Cum a lucrat Dumnezeu minunat și înainte de venire lui Hristos, timp de 5500 de ani, de la facerea lumii și până la Hristos, pregătind și înțelepțind oamenii, ca să-i pregătească să primească, să accepte și să urmeze pe Hristos. Iartă-mă, spun acestea, fiindcă mi s-a părut, că izolezi cumva harul la un anumit timp și perioadă, de aceea am intervenit. Trebuie să înțelegem ce a fost harul înainte și după Hristos. Cum interacționa harul cu omul, înainte și după. De la inconștiență, la conștiență. De la brut, la finisare. De la moarte și ajungerea drepților toți, înainte de Hristos, în iad, la curățire, luminare și îndumnezeire, prin Hristos, încă din această viață, cum spune Scriptura. În rest, sunt foarte de acord cu tine, vorbești foarte frumos și viu, și te citesc cu atenție și interes. Pomenește-mă. |
Citat:
Ți-ai făcut pomană cu mine, soră dragă... |
Ora este GMT +3. Ora este acum 01:42:27. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.