Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5028)
-   -   Aceleasi realitati pot fi privite din perspective diferite - indemn la deschidere in (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=16607)

laurastifter 02.07.2013 02:02:27

Aceleasi realitati pot fi privite din perspective diferite - indemn la deschidere in
 
Doamne ajută!
De câteva zile sunt în vacanță, voi avea mai puține activități și, prin urmare, spre bucuria mea, voi avea din nou o perioadă în care voi putea intra puțin mai des pe forum. :)
Am găsit o înregistrare foarte scurtă cu vrednicul de pomenire IPS Bartolomeu Anania despre modul în care noi înțelegem, de multe ori, aceleași realități din perspective diferite și realități dumnezeiești din perspectiva rațiunii noastre omenești:
http://www.youtube.com/watch?v=3rhaj7-Zu8w
Vizionare plăcută!
Și cred că, deși părintele Bartolomeu nu s-a referit la aceasta, cuvintele sale pot constitui pentru noi și o temă de meditație în privința relației noastre cu creștinii de alte confesiuni.
Uitați, aici, pe forum, ce s-a întâmplat de când au plecat cei 2 colegi catolici. Uitați-vă cât de sărace sunt discuțiile de la rubrica dedicată Bisericii Catolice... Suntem doar noi și, vorba aceea, "noi centrăm, noi dăm cu capul". De ce? Fiindcă mulți dintre noi n-au fost capabili să înțeleagă faptul că, pur și simplu, există creștini care se raportează la aceleași realități ale lumii spirituale, dar din perspective diferite. De aceea, de prea multă "toleranță", unul dintre catolici a fost exclus de pe forum, iar celălalt s-a retras în semn de solidaritate cu primul.
Așa s-a întâmplat, din păcate, de foarte multe ori în istorie, inclusiv în viața reală... :(
Cât de bogată spiritual ar deveni lumea, dacă am înțelege să ne acceptăm unii pe alții cu iubire și bucurie, așa cum reușeau Sfinții și, în primul rând, așa cum ne primește pe noi toți Hristos!
V-ați pus vreodată întrebarea: din ce motiv Dumnezeu nu a creat o lume uniformă, doar în alb și negru, cu oameni identici din punct de vedere spiritual, psihic și fizic, un univers cu o singură planetă, eventual, în care să locuiască ființele umane absolut identice între ele? :)
Presimt o nouă polemică, dar... constructivă, să sperăm. :)

Hristos în mijlocul nostru!

DragosP 02.07.2013 07:27:15

Oamenii sunt oameni.
Dreapta credință e una. Adevărul e Unul. Raportarea la El nu poate fi decât una. Restul e sminteală.
Am fost suficient de constructiv? :39:

Annyta 02.07.2013 08:15:40

Laura, eu nu le simt lipsa. În general nu îmi plăceau atacurile care ne erau adresate, vorba aceea, la noi acasă.
Iar pentru cunoașterea lui Dumnezeu nu cred că îmi este de folos vreo incursiune în alte confesiuni.
Nu îndemn la intoleranță. Dar scopul vieții noastre nu este îmbogățirea spirituală, ci mântuirea, cunoașterea lui Dumnezeu și trăirea poruncilor sale.

laurastifter 02.07.2013 15:11:46

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 525116)
Oamenii sunt oameni.
Dreapta credință e una. Adevărul e Unul. Raportarea la El nu poate fi decât una. Restul e sminteală.
Am fost suficient de constructiv? :39:

Desigur că ați fost constructiv.
Ați exprimat câteva idei pe care le mărturisesc și eu.
Ceea ce mă surprinde este faptul că le-ați formulat ca și cum, în mesajul meu, aș fi promovat vreo idee contrară acestor adevăruri de credință evidente.
Unde anume am scris eu, în mesajul de deschidere a topic-ului, că ar exista mai multe adevăruri?
Unde am pus la îndoială faptul că dreapta credință este una singură?
Oare Sfinții Apostoli nu erau convinși că unicul Adevăr absolut este Hristos, Învățătorul și Dumnezeul lor?
Și totuși, cât de diferit s-au comportat față de El, deși toți (cu excepția Sfântului Ioan Evanghelistul) I-au urmat până la capăt, murind pentru El ca martiri!
Fiecare dintre ei, ca persoană unică, a trăit într-un mod unic relația cu Unicul Adevăr în Care toți credeau și Care-i unea pe toți întru iubirea Sa. Fiecare dintre Apostoli a înțeles să-L iubească și să-L mărturisească într-un stil propriu, potrivit personalității sale.
Oare credința lui Toma nu era aceeași cu a lui Petru? Oare nu ambii, în împrejurări diferite și manifestându-se în mod diferit, L-au mărturisit corect, adevărat, pe Domnul Hristos? Oare sintagma "Domnul meu și Dumnezeul meu", exclamația plină de entuziasm a "necredinciosului" căutător de dovezi empirice ale Învierii, nu este aceeași (nu prin formă, ci prin conținut) cu mărturisirea lui Petru: "Tu ești Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Cel viu"? Și totuși, cât de diferite au fost, în multe împrejurări, manifestările celor doi ucenici, modurile în care fiecare dintre ei a trăit și a exprimat aceeași credință în Cel Care "ieri, astăzi și în veci Același este" (Evr13, 8)!
Cât de diferită de a celorllați a fost și atitudinea lui Ioan Evanghelistul, "ucenicul pe care-l iubea Iisus" și care, la Cina cea de Taină, a ținut capul pe pieptul Învățătorului, în timp ce Petru, înflăcărându-se în stilul său, se lăuda că-și va vărsa și sângele pentru Hristos, iar Toma, nedumerit și căutător, Îl întreba pe Domnul unde Se va duce și care este calea.
Singurul dintre ucenici, care a pierdut șansa de a aparține Adevărului, a fost, așa cum bine știm, Iuda Iscarioteanul.
De ce?
Nu din cauza diferențelor firești, normale, dintre el și ceilalți ucenici, ci pentru că el s-a despărțit de Domnul său, s-a-nchis în sine, a respins până la capăt comuniunea, iar ura și trădarea de Hristos dacă sunt trăite până la capăt, duc, în mod inevitabil, la suferință, deznădejde și moarte veșnică.
Exemplele pot continua... dar cred că s-a înțeles suficient de clar mesajul meu, așa încât voi încheia aici, așteptând cu bucurie opiniile dvs. :)
Bucurie și pace întru Hristos!

DragosP 02.07.2013 15:17:22

Citat:

În prealabil postat de laurastifter (Post 525150)
Unde anume am scris eu, în mesajul de deschidere a topic-ului, că ar exista mai multe adevăruri?

Cred că înțeleg în mod diferit limba română. A te raporta în mod diferit la Adevăr înseamnă, nu numai din punctul meu de vedere, a-L interpreta în mod diferit. Ori asta ce înseamnă, după tine?

VladCat 02.07.2013 15:27:57

Laura, daca binevoiesti, raspunde te rog la o intrebare: Sfintii Parinti de la sinodul I, cand au spus ca: <<cel care schimba „un singur cuvant” din simvol anatema sa fie>>, au fost inspirati de Duhul Sfant sau nu ?

edit: în mod evident eu sunt convins că au fost inspirați; în același timp înclin să cred că un catolic care nu a moștenit altceva afară de catolicism nu intră în imperiul duhovnicesc al anatemei. Ar fi interesant totuși să exprimi ce crezi tu cu privire la acel canon. Fiindcă de îl consideri inspirat, nu văd cum ai putea să compari diferența dintre Toma și Petru cu cea dintre cei care au păstrat (ca reper) „credința cea predată sfinților odată pentru totdeauna” și cei care nu.

laurastifter 02.07.2013 15:52:14

Citat:

În prealabil postat de Annyta (Post 525117)
Laura, eu nu le simt lipsa. În general nu îmi plăceau atacurile care ne erau adresate, vorba aceea, la noi acasă.
Iar pentru cunoașterea lui Dumnezeu nu cred că îmi este de folos vreo incursiune în alte confesiuni.
Nu îndemn la intoleranță. Dar scopul vieții noastre nu este îmbogățirea spirituală, ci mântuirea, cunoașterea lui Dumnezeu și trăirea poruncilor sale.

Doamne ajută!
Îmi amintesc de o idee minunată a părintelui Rafail Noica: "Ortodoxia este firea omului".
Orice ființă umană este, într-un anumit sens, într-o mai mare sau mai mică măsură, creștin ortodox, prin gândurile bune, frumoase, nobile, conforme voii lui Dumnezeu pe care, în mod sigur, fiecare persoană umană din lumea aceasta le-a avut măcar de câteva ori în viața sa.
Oare doar cei care aparțin în mod formal Bisericii Ortodoxe sunt ortodocși?
Oare doar fiii lui Avraam din punct de vedere biologic fac parte din poporul ales?... Sutașul roman din Evanghelie n-a fost, potrivit cuvintelor Mântuitorului, incomparabil mai plin de credință decât fiii lui Israel?...
Cred că punem accentul, de multe ori, în mod exagerat pe conștiința apartenenței noastre confesionale care, desigur, este și ea foarte importantă.
Cred că nu toți "ortodocșii" (cu certificat de Botez în BO) sunt și orthodocși și unii dintre creștinii "neortodocși" sunt orthodocși.
Înțelegeți?
"Nu toți cei din Israel sunt și israeliți", remarca, inspirat fiind de Duhul Sfânt, Sfântul Apostol Pavel și, am putea adăuga fără teama de a greși față de adevărul biblic, mulți dintre cei "netăiați împrejur" s-au dovedit a fi, prin credința în Hristos, israeliți adevărați, membrii legitimi ai Israelului celui nou și adevărat - Biserica.
La fel, cred, există ortodocși care, din diverse motive, se află în afara BO și există neortodocși mândrii de apartenența lor pur formală, conjuncturală, la confesiunea ortodoxă.
Nu mai rețin ce teolog spunea că noi știm sigur unde este Biserica cea adevărată, dar nu știm sigur unde nu este.
Ce vreau să spun?
Nicidecum nu pledez pentru "o incursiune în alte confesiuni" creștine!
Să ne ferească Dumnezeu de capitularea de la sfânta noastră credință revelată, Ortodoxia pentru care atâția Sfinți și-au dat viața, mărturisind până la capăt, în scrierile lor și cu sângele lor, faptul că aici, în Biserica Ortodoxă a lui Hristos, ne vom mântui!!!
Orice ar fi, chiar și cu prețul vieții, orice creștin ortodox este dator să rămână consecvent credinței sale, fiindcă fidelitatea față de Biserica Ortodoxă e credincioșie față de Întemeietorul ei!
Ceea ce susțin, însă, este că, pe cât de fideli se cuvine să rămânem în credința noastră, pe atât de deschiși și iubitori suntem datori a le rămâne credincioșilor lui Hristos din celelalte confesiuni creștine.
Mai clar:
dacă noi vom părăsi Biserica noastră, atunci în mod sigur ne vom pierde identitatea de creștini ortodocși;
în schimb, cei care deja au ales alte căi de trăire a creștinismului nu știm dacă sunt sau nu creștini orthodocși (nu în sens confesional, ci practic, prin păstrarea unei trăiri autentice și profunde a credinței în Hristos Dumnezeu).
În Ortodoxie este tot adevărul lui Hristos, toată frumusețea și profunzimea Revelației.
De aceea, tot ceea ce vedem frumos, drept, sfânt în afara Bisericii noastre aparține, de fapt, Bisericii, este creat sub inspirația Aceluiași Dumnezeu unic și, de aceea, poate fi apreciat de către noi, fără teama căderii în rătăcire.
În schimb, tot ceea ce e urât, neautentic și lipsit de valoare, chiar dac-ar fi promovat de către membrii ai BO, rămâne străin de Ortodoxie, fiindcă Ortodoxia este nu doar dreapta credință, ci și dreapta slăvire a lui DUmnezeu; nu doar credința adevărului, ci și a frumuseții, a iubirii, a sfințeniei celei eterne.
Nu este adevăr în afara Ortodoxiei și, de aceea, tot ceea ce este adevărat și frumos în afara confesiunii ortodoxe este, de fapt, ortodox, patrimoniu spiritual al Bisericii Ortodoxe a lui Hristos.
Cunosc personal o creștină catolică atât de profundă în dragostea față de Hristos și de aproapele, cu un spirit de sacrificiu autentic și uimitor față de o persoană bolnavă care nici măcar nu-i este rudă și pe care o îngrijește zi și noapte, cu un devotament foarte, dar foarte aproape de sfințenie!
Pot crede că această CREȘTINĂ autentică este neortodoxă?
În sens confesional da, dar în fața lui Dumnezeu cred că este incomparabil mai ortodoxă decât voi putea fi eu vreodată în viața asta și-n viața de apoi!
A, doctrinele oficiale ale celorlalte confesiuni sunt diferite de cea ortodoxă? Cu anumite dogme ale lor nu suntem de acord?
Da, așa este; de aceea a lăsat Dumnezeu dialogul, comunicarea prin cuvânt, ca să ne putem înțelege, lămuri și completa unii pe alții.
Nu putem face compromisuri în credință, nu putem relativiza nimic din adevărurile revelate (dogmele) ce ne sunt repere în pelerinajul către patria cea din ceruri.
În schimb, putem încerca să-i înțelegem corect, onest și cu iubire pe ceilalți, să le împărtășim ceea ce avem noi și să ne lăsăm ajutați de către ei.
Cum așa?
Simplu: este posibil ca, în anumite privințe, ei să susțină aceleași adevăruri, doar că în termeni diferiți, într-un limbaj diferit, sau chiar să folosească aceleași cuvinte care, în Biserica primară, atunci când dogmele au fost formulate, să fi avut alte sensuri.
Mai este posibil și ca noi să ne înțelegem greșit anumite dogme și să transformăm interpretarea noastră asupra dogmelor în dogmă.
Se mai poate... Mă abțin, fiindcă iar voi fi acuzată de nu știu ce erezii, dacă mai spun și o altă idee pe care o am acum în minte. :) Oricum, niciodată să nu ne temem nici de iubire, nici de comunicare!
Să ne temem doar de ignoranță fiindcă, într-adevăr, dacă nu ne vom cunoaște în mod temeinic credința, dacă n-o vom trăi în primul rând (înainte de a o proclama), vom putea fi erudiți, intelectuali, doctori în Teologie, dar niciodată TEOLOGI! Atunci, Îl vom trăda pe Hristos chiar și fără nici un motiv, fără ca nimeni să ne argumenteze dogme străine de Ortodoxie, ci pur și simplu rămânând încremeniți în neiubire și-n întunericul neștiinței.
Hristos este Lumina cea adevărată Care "luminează pe tot omul ce vine în lume" (In1, 8). Îi luminează nu doar pe ortodocși, ci pe toți și, dacă vrea, poate transforma tot universul în Biserică, fără ca noi să-L putem împiedica! Doar "Biserica există înainte de toate și pentru Biserică a fost creată lumea", nu-i așa? :)
Din Biserică fac parte toți aceia care-L iubesc cu adevărat pe Domnul și Dumnezeul nostru Iisus Hristos.
De aceea, cred, părintele Arsenie Boca n-a ezitat să-l picteze, într-un locaș de cult cât se poate de ortodox, pe un sfânt cât se poate de catolic - Sf. Francisc.
Era "ecumenist" păintele Arsenie?... :)
Doamne ajută!
V-am scris aceste gânduri personale, având încredere în simțul dvs critic și știind că, dacă am greșit în vreo privință, aveți discernământul necesar pentru a selecta din mesajul meu doar ceea ce este bun și constructiv. :)

Bucurie întru Domnul!

Ekaterina 02.07.2013 15:57:02

Laura, deschizi topicuri interesante si filmuletul cu IPS Bartolomeu este inedit prin optica pe care o propune. Mi-ar fi placut sincer sa te opresti aici. In privinta relatiei noastre cu cei de alte confesiuni, eu nu cred ca lucrurile stau asa cum le prezinti. Din cate am vazut pana acum pe forum, nimeni nu este exclus fara sa faca ceva grav, ca dovada ca cei doi colegi atat de regretati de tine, atat timp cat s-au limitat la a-si expune propriile realitati au poposit mult pe acest forum. Acuzi de lipsa de toleranta, dar eu cred ca s-a tolerat prea mult, atatea cuvinte grele adresate pe nedrept au fost tolerate si s-a mers mai departe. Dar toleranta nu inseamna lipsa unui limite cum poate s-a crezut (de aceea s-a ajuns departe in afirmatii si jigniri).

laurastifter 02.07.2013 16:31:13

Citat:

În prealabil postat de VladCat (Post 525155)
Laura, daca binevoiesti, raspunde te rog la o intrebare: Sfintii Parinti de la sinodul I, cand au spus ca: <<cel care schimba „un singur cuvant” din simvol anatema sa fie>>, au fost inspirati de Duhul Sfant sau nu ?

edit: în mod evident eu sunt convins că au fost inspirați; în același timp înclin să cred că un catolic care nu a moștenit altceva afară de catolicism nu intră în imperiul duhovnicesc al anatemei. Ar fi interesant totuși să exprimi ce crezi tu cu privire la acel canon. Fiindcă de îl consideri inspirat, nu văd cum ai putea să compari diferența dintre Toma și Petru cu cea dintre cei care au păstrat (ca reper) „credința cea predată sfinților odată pentru totdeauna” și cei care nu.

Doamne ajută!
Cred că Sfinții Părinți s-au referit la faptul că ideile, conținutul Crezului se cuvine a fi păstrat neschimbat, adică, așa cum ați spus și dvs, "credința dată Sfinților odată pentru totdeauna" (Iuda1, 3).
În formă, textul Crezului de la Niceea diferă de cel de la Constantinopol (381) și mă-ndoiesc că Sfinții Părinți participanți la Sinodul II ar fi încălcat hotărârea înaintașilor lor de la Sinodul ecumenic precedent. Doar că ei le-au urmat nu în literă, ci în duh.
Crezul Niceo-Constantinopolitan diferă de cel de la Niceea nu doar prin faptul că au fost adăugate articole noi (ref. la Duhul Sfânt, Biserică, Botez, iertarea păcatelor, învierea morților și viața veșnică), ci și prima parte (art. ref. la Tatăl și Fiul) a fost reformulată. Comparând cele două texte (cel de la Niceea și cel de la Constantinopol) putem observa diferențele. Voi reda mai jos textul Crezului de la Niceea, invitându-vă să-l comparați cu cel Niceo-Constaninopolitan, pe care nu-l mai citez, fiindcă-l știm toți. Textul pe care-l voi reda mai jos se găsește și-n excepționala lucrare "Canonul Ortodoxiei" a arhid. prof. dr. Ioan I. Ică Jr, apărută la Ed. Deisis în 2008.
"Credem într-Unul Dumnezeu, Tatăl, Atotțiitorul, Făcătorul tuturor celor văzute și nevăzute.
Și într-Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, născut din Tatăl, singurul născut, adică din Ființa Tatălui, Dumnezeu din Dumnezeu, Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, nu făcut, deoființă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut, cele din cer și cele de pe pământ, Care, pentru noi oamenii și pentru mântuirea noastră, S-a coborât și S-a întrupat, S-a făcut Om, a pătimit și a înviat a treia zi, S-a înălțat la ceruri, și va veni să judece viii și morții.
Și întru Duhul Sfânt.
Pe cei care spun: era cândva când nu era, și că înainte de a Se naște nu era, și că S-a născut din cele ce nu erau, sau afirmă că Fiul lui Dumnezeu este din alt ipostas ori ființă, sau supus schimbării ori transformării, pe aceștia îi anatematizează Biserica Catholică (Sobornicească) și Apostolică"
Merită observat și faptul că, pentru Părinții de la Niceea, cuvintele "ființă" (ousia) și "ipostas" ("hypostasis) erau încă sinonimi: "...că Fiul lui Dumnezeu este din alt ipostas sau ființă". Cumva aveau o credință incorectă, confundând noțiunea de ființă cu ceea de persoană/ ipostas? Nu, ci limbajul nu era încă stabilit definitiv, de comun acord. Ulterior, Sfântul Vasile cel Mare (330-379) a clarificat sensurile celor două cuvinte, argumentând faptul că noțiunea de "ipostas" desemnează persoana, iar cea de "ousia" se referă la ființă. Prin urmare, noi, dacă afirmăm că Hristos este un Ipostas diferit de Tatăl, nu cădem sub anatema Sinodului I ecumenic, dar dacă spunem că este dintr-o altă ființă, atunci da, suntem excomunicați automat.
De aceea, am spus că și limbajul este foarte important. Dacă Sfinții Părinți de la Niceea ar veni acum, în zilele noastre și ar citi, într-un manual de Dogmatică ideea că Persoanele Sfintei Treimi sunt Ipostasuri diferite, ne-ar crede, probabil, triteiști... De ce? Fiindcă, în vremea lor, sensul termenului "ipostas" era diferit.
Îmi veți putea replica că, în teologia catolică, s-a introdus dogma "Filioque", care este nu doar diferită în formulare, ci și în conținut și străină de învățătura Bisericii noastre ortodoxe.
Da, în această privință sunt întru totul de acord cu dvs.
În Sfânta Evanghelie după Ioan, sunt consemnate mai multe referiri ale Mântuitorului Hristos la "Duhul Sfânt, Care de la Tatăl purcede", nu "de la Tatăl și de la Fiul"... și mai există, de asmeenea, alte multe argumente dogmatice prin care se poate combate dogma "Filioque" - argumente pe care, însă, nu le voi menționa aici, pentru a nu mă abate de la ideea principală a topic-ului.
Sigur că, dacă am asuma dogma "Filioque", ne-am îndepărta de la duhul în care a fost scris canonul la care v-ați referit.
Ceea ce cred în acest sens este că, deși aceasta și alte câteva dogme ale BC nu pot fi acceptate de către noi (fiindcă sunt, în mod evident, neconforme Revelației), noi nu avem motive să conchidem, ca judecători supremi ai universului, că toți credincioșii acelor confesiuni sunt eretici și vrednici de iad. Vorba Sf. Siluan Athonitul, asta ar însemna că avem o inimă de fier, iar în raiul iubirii dumnezeiești nu-i nevoie de fier... Dacă ei au și învățături pe care noi nu le putem accepta, atunci este datoria noastră să le mărturisim, cu argumente (și, în primul rând, cu iubire), că, în acele privințe, Revelația ne conduce la alte concluzii decât cele la care au ajuns Bisericile lor. Putem vorbi cu ei cu dragoste, ca-ntre creștini, fără a nega întreaga lor spiritualitate (uneori atât de autentic ortodoxă) doar pentru că, în anumite puncte, au luat-o pe alături. :)
Nu putem sacrifica, sub nici un motiv, nici adevărul sub pretextul iubirii (relativism confesional), nici iubirea pentru așa-zisa apărare a adevărului.
Sper că acum am reușit să exprim mai clar ceea ce gândesc. :)
Hristos în mijlocul nostru, Vlad!

VladCat 02.07.2013 17:53:11

Mulțumesc frumos pentru răspuns. Am aflat lucruri noi și am înteles mult mai bine poziția ta. Mă bucur sincer să observ că nu suferi de relativismul dogmatic pe care credeam că îl observ în majoritatea postărilor tale. Ai dreptate că nu trebuie să ne repezim la apelativul „eretic”...Tot părintele Rafail spunea că atunci când părinții numeau pe cineva eretic îl numeau în Duhul Sfânt și persoana respectivă primea astfel posibilitatea de a se îndrepta. Există și un punct în care am încă o opinie diferită față de a ta și anume: nu consider că învățătura catolică a luat-o doar „în anumite puncte” pe cărări străine ci consider că ea cu totul e cam „prinprejur și pe din lături”. Spun asta pe linia lui Fotie cel Mare care atunci când a auzit de Filioque a zis „de unde monstrul acesta?”. Iar părintele Rafail tâlcuia așa: Sfântul Fotie a spus asta nu fiindcă adaosul ar fi o mișcare greșită dpdv etic, sau fiindcă el ar avea urmări negative la nivel psihologic. Ci a spus „de unde monstrul acesta” fiindcă el a avut viziunea duhovnicească/metafizică a ceea ce înseamnă „și de la Fiul”. Adică a avut viziunea unei lumi al cărei izvor de sens este impersonal, căci, așa cum explica părintele Sofronie, Filioque e o afirmație care în plan metafizic neagă principiul ipostatic în Dumnezeu. Iar ținând cont de legătura dintre conștiința dogmatică (nu vorbesc neapărat de forma ei lingvistică) și viața duhovnicească, putem trage concluzii destul de drastice în ceea ce privește sferele duhovnicești care sunt accesibile cuiva care crede că „și de la Fiul”. Cu toate acestea, așa cum spuneai și tu, nu știm cum va judeca Dumnezeu și înțeleg deasemenea cât de plauzibil este ca la judecată să fiu rușinat de exemplul multor catolici, care, în limitele a ceea ce li s-a predanisit, se vor fi arătat mult mai vrednici de Hristos decât mine.

Hristos în mijlocul nostru! :)

p.s.: nu cu plăcere sau satisfacție menționez că banarea/retragerea celor doi catolici o consider foarte oportună din pricina lipsei acute de respect arătată față de credința marii majorități a utilizatorilor și a minciunilor sfruntate care au fost vehiculate.

Annyta 02.07.2013 17:55:00

Laura, eu am zis că nu le simt lipsa. Nu îi urăsc, nu le vreau răul, dar nici nu mor de dorul lor. Dl Mihnea Dragomir scria interesant, ca stil, dar a afirmat destule lucruri care mi s-au părut nesimțite. De ex. cel cu Hristos cu țigara în gură. Și lipsa de respect față de ortodocși. A venit pe acest forum să nu spună că suntem în eroare. Putea să fie mai diplomat.
În fine, spunea părintele Steinhardt că putem fi victimile unor sofisticate erori, dacă nu aplicăm bunul simț. Raționamentele tale mi se par ipotetice. Dar "viața bate filmul". Experiența de viață/ practica, e mai altfel decât teoria.
Nu am timp, dispoziție și cunoștinte ca să teoretizez sau să polemizez.
Măcar să Îl iubim noi pe Dumnezeu cu toată ființa noastră. Iar semenii noștri sunt mulți, chiar mai aproape decât niște persoane de pe un forum. Să nu încercăm să iubim întreaga omenire, ignorând vecinul de palier... sau colegul de serviciu...

catalin2 02.07.2013 19:08:44

Citat:

În prealabil postat de laurastifter (Post 525158)
Cred că punem accentul, de multe ori, în mod exagerat pe conștiința apartenenței noastre confesionale care, desigur, este și ea foarte importantă.
Cred că nu toți "ortodocșii" (cu certificat de Botez în BO) sunt și orthodocși și unii dintre creștinii "neortodocși" sunt orthodocși.
La fel, cred, există ortodocși care, din diverse motive, se află în afara BO și există neortodocși mândrii de apartenența lor pur formală, conjuncturală, la confesiunea ortodoxă.

Aceasta este o conceptie pe care am mai intalnit-o si e promovata de modernism, ca sa includa toate cultele care isi spun crestine.
Catehismul ortodox: http://www.credo.ro/catehism2.php?q=48
"48. Cine sunt membrii Bisericii?

Din Biserica fac parte toti cei botezati cu botezul crestin, adica in numele Sfintei Treimi, care cred in Domnul nostru Iisus Hristos, care marturisesc aceeasi credinta, care se impartasesc cu aceleasi Sfinte Taine, care aduc aceeasi inchinare lui Dumnezeu si stau sub carmuirea vazuta a aceleiasi ierarhii bisericesti.
Nu mai fac parte din Biserica ereticii si schismaticii, pentru ca, desi au fost botezati, ei s-au rupt de Biserica prin credintele lor ratacite, prin invataturi desarte si prin neascultare de carmuirea Bisericii. Ereticii si schismaticii au parasit calea cea dreapta; ei sunt stricatori de Biserica si de aceea vor fi osanditi (Tit 3, 10-11; 1 Corinteni 3, 17)."
Deci din Biserica fac parte cei botezati in Biserica Ortodoxa, care se impartasesc cu Sfanta Impartasanie si care marturisesc aceeasi credinta.
Erezia are importanta pentru cei ce sunt in Biserica, cei ce s-au rupt de Biserica oricum sunt in afara ei, pentru ca nu mai pot avea Botez si Sfinte Taine. Pot fi doar schismatici, adica sa nu aiba nicio erezie, tot in afara Bisericii sunt.
Citat:

În prealabil postat de laurastifter (Post 525158)
De aceea, cred, părintele Arsenie Boca n-a ezitat să-l picteze, într-un locaș de cult cât se poate de ortodox, pe un sfânt cât se poate de catolic - Sf. Francisc.
Era "ecumenist" păintele Arsenie?... :)

Sfantul Grigorie de Nazianz se spune ca a afirmat la un moment dat apocatastaza. A fost o greseala din nestiinta.
La fel si Parintele Arsenie Boca, nu era ecumenist, a facut o greseala din nestiinta. Nu acelasi lucru se intampla cu cei care stiu care e adevarul despre catolicism, nu mai este nestiinta. Dupa primul razboi mondial au inceput sa patrunda conceptiile ecumeniste inspre ortodoxie. Nu se stia daca au si catolicii Sfinte Taine, de aceea unii duhovnici au crezut ca si catolicii sunt la fel ca ortodocsii (de exemplu Parintele Teofil, ucenicul Parintelui Arsenie).

catalin2 02.07.2013 19:27:32

Citat:

În prealabil postat de VladCat (Post 525175)
Spun asta pe linia lui Fotie cel Mare care atunci când a auzit de Filioque a zis „de unde monstrul acesta?”. Iar părintele Rafail tâlcuia așa: Sfântul Fotie a spus asta nu fiindcă adaosul ar fi o mișcare greșită dpdv etic, sau fiindcă el ar avea urmări negative la nivel psihologic. Ci a spus „de unde monstrul acesta” fiindcă el a avut viziunea duhovnicească/metafizică a ceea ce înseamnă „și de la Fiul”. Cu toate acestea, așa cum spuneai și tu, nu știm cum va judeca Dumnezeu și înțeleg deasemenea cât de plauzibil este ca la judecată să fiu rușinat de exemplul multor catolici, care, în limitele a ceea ce li s-a predanisit, se vor fi arătat mult mai vrednici de Hristos decât mine.

Vorbim de erezie doar in cadrul Bisericii, unii scriitori modernisti incearca sa acrediteze egalitatea cultelor punand accentul pe analizarea diferentelor dogmatice. De fapt acest lucru nu are importanta pentur ca mai importante sunt Sfintele Taine, harul si succesiunea apostolica. De aceea pot sa nu aiba nicio erezie, cum sunt schismaticii, dar tot in afara Bisericii sunt. Pentru ca se pierde harul, preotia, botezul, etc.
Zilelele trecute am dat un citat din sfantul Ignatiu al Antiohiei. In anul 110 scrie: "Nu va inselati, fratilor: daca cineva urmeaza un schismatic, nu va mosteni Imparatia Cerurilor. Daca cineva are o doctrina straina, se impotriveste Patimilor. pentru ca exista o singura Carne a Domnului Nostru si un singur potir pentru impartasania cu Sangele Sau; un altar, un episcop cu preotii si diaconii." (Epistola catre filadelfieni, 3:2-4:1)
De aceea sinoadele si sfintii nu s-au preocupat de ceea ce e in afara ei, ci de ereziile care erau in Biserica.
In cazul invataturilor catolice, luate in calcul atunci cand din partea catolica veneau indemnuri de acceptare a invataturii catolice de catre ortodocsi (inclusiv uniatiile), avem hotararile Sinodului din 1583: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=12777
Cum vedem, tot pentru membrii Bisericii sunt date, pentru ca cei ce se numeau catolici oricum erau considerati in afara Bisericii:
I. Orișicine nu ar mărturisi cu inima și cu gura că este mădular al Bisericii de Răsărit botezat ortodox și că Sfântul Duh purcede numai de la Tatăl ființial și ipostatic, așa cum Hristos spune în Evanghelie, ci Duhul purcede de la Tatăl și de la Fiul în același timp, unul ca acesta să fie lepădat afară de Biserică și să fie anatema.

catalin2 02.07.2013 20:18:03

Citat:

În prealabil postat de laurastifter (Post 525163)
În formă, textul Crezului de la Niceea diferă de cel de la Constantinopol (381) și mă-ndoiesc că Sfinții Părinți participanți la Sinodul II ar fi încălcat hotărârea înaintașilor lor de la Sinodul ecumenic precedent. Doar că ei le-au urmat nu în literă, ci în duh.
Crezul Niceo-Constantinopolitan diferă de cel de la Niceea nu doar prin faptul că au fost adăugate articole noi (ref. la Duhul Sfânt, Biserică, Botez, iertarea păcatelor, învierea morților și viața veșnică), ci și prima parte (art. ref. la Tatăl și Fiul) a fost reformulată.

Ce inseamna de fapt in duh, nu in litera? Adica e vorba de invatatura, nu de cuvintele Crezului. Nu schimbarea unei virgule sau a unui cuvant sinonim din Crez e o problema (de exemplu Sfantul Spirit in loc de Sfantul Duh), ci modificarea invataturii. La asta se refera la Diac. Ica, asta inseamna "in duh, nu in litera".
Asa au incercat si catolicii sa motiveze schimbarea Crezului, incepand cu Sinodul Ferrara-Florenta, ca ei nu aumodificat Crezul, ci doar l-au completat, adica nu l-au modificat in duh, in invatatura, ci in litera.
Ori, cum spune si diac. Ica, Filioque modifica Crezul, modifica invatatura revelata, nu doar litera Crezului.
Sinodul de la Constantinopol nu a modificat Crezul, a adaugat invatatura legata de noua erezie aparuta, despre Duhul Sfant. La fel celelalte Sinoade au clarificat alte invataturi. Niciodata nu a fost modificata sau revizuita o invatatura adoptata la un Sinod, doar daca acel Sinod a fost talharesc (adica facut de eretici).

VladCat 02.07.2013 23:28:35

Cătălin, te rog frumos ca atunci când citezi un mesaj de-al meu, dacă mai decupezi părți din mijlocul unui pasaj, să marchezi asta printr-un însemn grafic de tipul: „(...)”.

În ceea ce privește citatele pe care le-ai dat, te-aș sfătui, precum cred că ar face-o și apostolul Pavel, să nu le interpretezi mecanicist. Idolatria formei ține de același duh de care ține și ecumenismul ori tu susții că ești împotriva ecumenismului.

AlinB 02.07.2013 23:52:56

Citat:

În prealabil postat de laurastifter (Post 525101)
Uitați, aici, pe forum, ce s-a întâmplat de când au plecat cei 2 colegi catolici.

Chiar ma intrebam ce s-a intamplat cu ei, dl. Mihnea in special.
Ma gandeam ca au treaba. Serioasa.
Se pare ca asa este.

Citat:

Uitați-vă cât de sărace sunt discuțiile de la rubrica dedicată Bisericii Catolice...
Eu nu inteleg de ce exista rubrica asta.
Avem si una pentru "biserica" adventista? penticostala? iehovista? etc.

Citat:

Suntem doar noi și, vorba aceea, "noi centrăm, noi dăm cu capul". De ce?
Pai din moment ce catolicii au plecat, nu vad cine ar mai centra.
Si daca nu centreaza nimeni, nu mai da nimeni cu capul.
Simplu, nu?

Citat:

Fiindcă mulți dintre noi n-au fost capabili să înțeleagă faptul că, pur și simplu, există creștini care se raportează la aceleași realități ale lumii spirituale, dar din perspective diferite.
Da, bancul cu elefantul care se tot repeta pe la sectarii lui Bivolaru.
Dumnezeu este un elefant, iar noi bieti orbi care il pipaim, unii pe o parte, altii pe alta parte.
Ca si cand n-ar exista in istorie Revelatia, sau Intruparea sau Una Soborniceasca si Apostoleasca Biserica sub inspiratia Sfantului Duh.

Citat:

De aceea, de prea multă "toleranță", unul dintre catolici a fost exclus de pe forum, iar celălalt s-a retras în semn de solidaritate cu primul.
In ce ordine? De curiozitate..

Citat:

Cât de bogată spiritual ar deveni lumea, dacă am înțelege să ne acceptăm unii pe alții cu iubire și bucurie, așa cum reușeau Sfinții și, în primul rând, așa cum ne primește pe noi toți Hristos!
Esti probabil la o varsta la care iti poti permite luxul ignorantei si naivitatii.
Dar nu toti ne permitem asta.

Ti-ai pus vreodata intrebarea cum ne privesc romano-catolicii pe noi?
Nu trebuie sa mergi special pe forumul romano-catolic ca sa vezi asta (desi si asta ar fi o experienta interesanta).
Ar fi fost insa de ajuns sa citesti cu atentie postarile dl. Mihnea aici.
Sau insistenta cu care strutzocamila din Ardeal is vrea cladirile inapoi, chiar si daca n-are ce face cu ele.

Teologic vorbind, perspectiva asta "larga si iubitoare" care ne-o ceri noua, ei nu o au.
Decat aparent si atunci cand trebuie sa bage calul troian inauntru.
Regrete, dar asa e.

Ca mai sunt oarece exceptii care tin de context si caracterul unor oameni, asta e alta poveste.
Din exceptie nu poti face regula.

Sunt sigur ca daca am iesi toti la o plimbare ne-am intelege perfect.
Dar in momentul in care se ajunge la eclesiologie, s-a rupt firul - asta e o chestie garantata, tocmai prin simplul faptul ca ei sunt romano-catolici, noi suntem ortodocsi si ei nu pot si nu vor sa fie ortodocsi si noi nu vrem sa fim romano-catolici iar daca am fi romano-catolici n-am mai fi ortodocsi. Si invers. Clar.
Chiar exista un caz pe forum in acest sens.

Citat:

V-ați pus vreodată întrebarea: din ce motiv Dumnezeu nu a creat o lume uniformă, doar în alb și negru, cu oameni identici din punct de vedere spiritual, psihic și fizic, un univers cu o singură planetă, eventual, în care să locuiască ființele umane absolut identice între ele? :)
Sigur, inteligenta intrebare.
Daca am fi toti sfinti, in Adevar, ar fi tare plictisitor.

Noroc ca avem pacatul, avem si pe diavol, ca mai da culoare vietii, Dumnezeu asta plictisitor ne zice ori e alba ori neagra, noroc de diavol care vine si ne spune ca poate fi mai "nuantata" treaba, atat de nuantata si colorata ca putem la o adica sa zicem la alb negru si la negru alb.

laurastifter 03.07.2013 18:57:40

Citat:

În prealabil postat de VladCat (Post 525175)
Mulțumesc frumos pentru răspuns. Am aflat lucruri noi și am înteles mult mai bine poziția ta. Mă bucur sincer să observ că nu suferi de relativismul dogmatic pe care credeam că îl observ în majoritatea postărilor tale. Ai dreptate că nu trebuie să ne repezim la apelativul „eretic”...Tot părintele Rafail spunea că atunci când părinții numeau pe cineva eretic îl numeau în Duhul Sfânt și persoana respectivă primea astfel posibilitatea de a se îndrepta. Există și un punct în care am încă o opinie diferită față de a ta și anume: nu consider că învățătura catolică a luat-o doar „în anumite puncte” pe cărări străine ci consider că ea cu totul e cam „prinprejur și pe din lături”. Spun asta pe linia lui Fotie cel Mare care atunci când a auzit de Filioque a zis „de unde monstrul acesta?”. Iar părintele Rafail tâlcuia așa: Sfântul Fotie a spus asta nu fiindcă adaosul ar fi o mișcare greșită dpdv etic, sau fiindcă el ar avea urmări negative la nivel psihologic. Ci a spus „de unde monstrul acesta” fiindcă el a avut viziunea duhovnicească/metafizică a ceea ce înseamnă „și de la Fiul”. Adică a avut viziunea unei lumi al cărei izvor de sens este impersonal, căci, așa cum explica părintele Sofronie, Filioque e o afirmație care în plan metafizic neagă principiul ipostatic în Dumnezeu. Iar ținând cont de legătura dintre conștiința dogmatică (nu vorbesc neapărat de forma ei lingvistică) și viața duhovnicească, putem trage concluzii destul de drastice în ceea ce privește sferele duhovnicești care sunt accesibile cuiva care crede că „și de la Fiul”. Cu toate acestea, așa cum spuneai și tu, nu știm cum va judeca Dumnezeu și înțeleg deasemenea cât de plauzibil este ca la judecată să fiu rușinat de exemplul multor catolici, care, în limitele a ceea ce li s-a predanisit, se vor fi arătat mult mai vrednici de Hristos decât mine.

Hristos în mijlocul nostru! :)

p.s.: nu cu plăcere sau satisfacție menționez că banarea/retragerea celor doi catolici o consider foarte oportună din pricina lipsei acute de respect arătată față de credința marii majorități a utilizatorilor și a minciunilor sfruntate care au fost vehiculate.

Este și va fi!
Mulțumesc foarte mult pentru aprecieri și mă bucur din toată inima că ați învățat lucruri noi din postarea mea. :) Este frumos și încurajator ceea ce mi-ați scris.
Vă mulțumesc și pentru prezentarea opiniei părintelui Sofronie Saharov și a Pr. Rafail cu privire la semnificația metafizică a dogmei "Filioque".
Nu sufăr de relativism dogmatic (să mă ferească Dumnezeu de o asemenea ispită!). Dacă inclusiv dvs - care, așa cum se poate observa cu ușurință din toate mesajele pe care le postați, sunteți o persoană deosebit de inteligentă, cu o gândire profundă și autentic ortodoxă - ați considerat că mesajele mele promovează relativismul, atunci înseamnă că nu ceilalți mă înțeleg în mod incorect (așa cum credeam), ci exprimarea mea este atât de ambiguă, încât favorizează astfel de interpretări. Mulțumesc că mi-ați atras atenția să fiu, de acum înainte, mai atentă la modul în care-mi formulez ideile. :)
În privința relației dintre credința dogmatică și viața spirituală, sunt de acord cu dvs; ceea ce am încercat să arăt este, așa cum ați scris și dvs în finalul mesajului, este ideea că există foarte mulți creștini din celelalte confesiuni care, în ciuda doctrinelor oficiale ale Bisericilor lor, reușesc să păstreze o viață spirituală autentică, bazată pe iubire și credință necondiționată în Dumnezeu, fapt ce se poate observa din atitudinea lor față de semeni (atitudine exemplară, evanghelică, spre deosebire de cea a unora dintre ortodocșii noștri care, cu toată teologia dogmatică și morală corectă, se comportă în anumite feluri...). Poate că unii dintre acești credincioși creștini nici nu sunt familiarizați suficient de bine cu teologia confesiunilor din care fac parte, sau poate că da, dar așa cred ei în mod sincer că e bine, așa au fost învățați să înțeleagă Revelația... Oare această situație îi va face mai puțin vrednici de Hristos?... :)
Mă bucur mult, așadar, că am reușit să ne înțelegem opiniile unul celuilalt și nădăjduiesc să avem cât mai multe astfel de dialoguri frumoase și ziditoare pe forum.

Doamne ajută!

VladCat 03.07.2013 20:46:56

suntem de vârste apropiate deci nu e nevoie de plural în adresare :D

Și eu îți mulțumesc frumos, mă bucur mult să văd că ne nevoim pentru același duh, și sunt sigur că o să mai purtăm și alte discuții ziditoare :)
Doamne ajută!

catalin2 03.07.2013 20:48:52

Citat:

În prealabil postat de VladCat (Post 525224)
În ceea ce privește citatele pe care le-ai dat, te-aș sfătui, precum cred că ar face-o și apostolul Pavel, să nu le interpretezi mecanicist. Idolatria formei ține de același duh de care ține și ecumenismul ori tu susții că ești împotriva ecumenismului.

Draga Vlad, citatele vorbesc de la sine, nu trebuie sa le interpetez eu ca sa fie in concordanta cu vreo invatatura venita de prin apus. Noi trebuie sa ne adaptam invataturii ortodoxe, nu sa o adaptam la conceptiile noastre. De ce sa modific citatele daca asa le-au spus sfintii si sa le caut o interpretare fortata? Nu am intalnit o alta invatatura in ortodoxie, daca imi dai tu un citat care spune altceva sunt curios sa il vad (ma refer la invatatura Bisericii). Practic tu spui ca invatatura ortodoxa e cea mai buna, dar pana la urma nu are importanta, pentru ca si o credinta falsa, neadevarata e la fel de mantuitoare. Mai mult, nu au importanta nici Sfintele Taine sau sa fii in Biserica. Eu nu am cum sa fiu de acord cu astfel de invataturi, ce tin tocmai de relativism, asa cum e si subiectul acestui topic. Dar daca imi arati tu citate care sustin ce spui eu sunt gata sa le analizez. Nu de mult am incheiat o discutie cu Daniel, aproximativ pe acceasi tema, pana la urma am ajuns la consens: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...=16089&page=23
Doamne ajuta!

guardian knight 03.07.2013 22:01:24

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 525116)
Oamenii sunt oameni.
Dreapta credință e una. Adevărul e Unul. Raportarea la El nu poate fi decât una. Restul e sminteală.
Am fost suficient de constructiv? :39:

sminteala, spuneau si talibanii ca sunt statuile lui bhudda !!!

VladCat 03.07.2013 22:02:53

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 525304)
Draga Vlad, citatele vorbesc de la sine, nu trebuie sa le interpetez eu ca sa fie in concordanta cu vreo invatatura venita de prin apus. Noi trebuie sa ne adaptam invataturii ortodoxe, nu sa o adaptam la conceptiile noastre. De ce sa modific citatele daca asa le-au spus sfintii si sa le caut o interpretare fortata? Nu am intalnit o alta invatatura in ortodoxie, daca imi dai tu un citat care spune altceva sunt curios sa il vad (ma refer la invatatura Bisericii). Practic tu spui ca invatatura ortodoxa e cea mai buna, dar pana la urma nu are importanta, pentru ca si o credinta falsa, neadevarata e la fel de mantuitoare. Mai mult, nu au importanta nici Sfintele Taine sau sa fii in Biserica. Eu nu am cum sa fiu de acord cu astfel de invataturi, ce tin tocmai de relativism, asa cum e si subiectul acestui topic. Dar daca imi arati tu citate care sustin ce spui eu sunt gata sa le analizez. Nu de mult am incheiat o discutie cu Daniel, aproximativ pe acceasi tema, pana la urma am ajuns la consens: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...=16089&page=23
Doamne ajuta!

Ma tot holbez la mesajul asta si nu inteleg ce legatura are cu ce am spus eu. Daca ai putin timp te rog frumos, arata-mi cu exactitate unde am spus:
-sa interpretam in concordanta cu vreo invatatura din Apus
-sa modificam citatele
-ca o credinta falsa e la fel de mantuitoare
-ca nu au importanta Sfintele Taine sau faptul de a fi in Biserica
daca nu imi arati unde am spus astea poate ar fi cazul sa recunosti ca imi pui multe vorbe neadevarate in gura.

Catalin nu ti-a spus nimeni sa „interpretezi fortat”. Dar tu iei anumite canoane sau ziceri date intr-un anumit context istoric si le aplici ca pe o dogma fara sa tii cont de faptul ca el au fost rostite intr-un anumit moment si pentru anumiti oameni. Iar daca Hristos azi ieri si in veac acelasi este, oamenii, traind in timp, sunt supusi schimbarii/patimirii iar omenescul, in plan istoric, nu poate scapa total de o anumita urma de relativism. De aia si parintele Sofronie spunea că numai dogma este absoluta, canonul se raporteaza la context.

"Nu va inselati, fratilor: daca cineva urmeaza un schismatic, nu va mosteni Imparatia Cerurilor. Daca cineva are o doctrina straina, se impotriveste Patimilor. pentru ca exista o singura Carne a Domnului Nostru si un singur potir pentru impartasania cu Sangele Sau; un altar, un episcop cu preotii si diaconii." Citatul tau a fost dat in anul 110 si adresat celor din Biserica primara care stim ca se numeau „sfinți”. Pe baza lui, și a altor citate similare, tu vrei sa condamni miliarde de oameni care, născuți să zicem în secolul 21, nici nu au habar ce e aia ortodoxie. Prima propozitie („cine urmează un schismatic”) este o propoziție adresată celor din anul 110, iar continuarea ei logică („dacă cineva are”) tu o aplici neschimbat celor din 2013.
Partea dogmatică, „exista o singura Carne a Domnului Nostru si un singur potir pentru impartasania cu Sangele Sau”, desigur ca e la fel de valabila ieri azi si in veac, precum valabil e si faptul ca o invatatura straina se impotriveste Patimilor, insa nu ai tu cum sa stii cum ii va judeca Dumnezeu pe catolicii de astazi, catolici care au pornit de la cu totul alte date decat schismaticii la care facea referire Sf. Ignatie in citat.
Spui de citate insa tu vii numai cu citate care prin continutul lor adogmatic trimit la conditii total diferite de cele ale zilei noastre. Eu nu i-am auzit pe nici unul din marii părinți contemporani (Siluan, Sofronie, Porfirie, Paisie, Gheron Iosif, Nicolae Velimirovici, etc.) sa spuna ca eterodocsii din zilele lor nu se vor mantui. Daca ei, abordand subiectul, nu au spus asa ceva, cum poti sa o spui tu?

Daca raspunzi o sa citesc raspunsul tau dar vreau sa evit cu orice pret sa mai scriu pe tema asta fiindca nu consider polemica asta constructiva. Te rog doar sa fii mai atent la ce zic fiindca, asa cum am aratat la inceput, mi-ai atribuit tot felul de afirmatii pe care nu le-am facut niciodata.
Doamne ajuta!

edit: Iubirea omeneasca e egoista, iubirea lui Hristos e singura adevarata. Pr. Sofronie spunea ca cea mai kenotica iubire omeneasca e cea de mama. Deci intelegem ca pana si aceasta, fiind omeneasca, e egoista cu toate ca in aspectul ei desertator se apropie cel mai mult de adevarata iubire. Un catolic, din cauza constiintei sale dogmatice, nu poate trai iubirea lui Hristos, dar sunt unii care isi iubesc semenii in limitele psihologice care li s-au predanisit. Ii ajuta cum pot, fac anumite sacrificii (uneori de-a dreptul impresionante), evita sa se certe sau sa mahneasca pe cineva, etc. Ortodoxul, in cazul fericit in care chiar i s-a predat adevarata invatatura patristica, are dpdv al credintei calea libera catre dragostea dumnezeiasca; dar multi aleg sa traiasca in totala nepasare si chiar ura fata de cele sfinte. Intre un catolic care in limitele ce i s-au transmis face ce poate el mai bun si mai frumos, si un ortodox care isi trateaza cu nepasare credinta, care e mai vrednic/nevrednic?
edit2: inca o data mentionez, vorbesc doar de acei catolici a caror singura mostenire metafizica e catolicismul.

guardian knight 03.07.2013 22:06:37

Parere !
 
Talibanii credintei, fundamentalistii, exista in orice religie, pentru ca Diavolul speculeaza la extrem rautatea umana ,urmarind sa faca rau aproapelui !!!

Cati oare din acesti pseudo-deontologi ai credintei adevarate,dincolo de dogmele lor inguste,retetare de credinta, si prezente ritualiste la slujba de duminca, faca cu adevarat voluntariat prin muca fizica, pentru a ingriji un blolnav paralizat si facut pe el, poate de alta credinta, poate musulman de pilda ???

Hai ,da- de !!!

N.Priceputu 03.07.2013 22:18:19

Asta-i o presupunere fără rost. Dacă o fac, n-or să se bată cu pumnii în piept, ca să aflăm și noi.

DragosP 03.07.2013 22:59:35

Și dacă n-o fac nu înseamnă că t trebuie batjocoriți. Inclusiv în credință.

catalin2 03.07.2013 23:22:15

Citat:

În prealabil postat de VladCat (Post 525313)
Ma tot holbez la mesajul asta si nu inteleg ce legatura are cu ce am spus eu. Daca ai putin timp te rog frumos, arata-mi cu exactitate unde am spus:

Draga Vlad, nu am exagerat cu nimic, am scris exact ce rezulta din ceea ce ai afirmat, nu vad unde e neintelegerea. Chiar si in acest mesaj reafirmi aceste lucruri, doar ca eu le-am scris mai detaliat, nu cu aceleasi cuvinte. Ai spus ca multi catolici vor fi la judecata mai vrednici decat tine (adica decat un ortodox). Nu e ceea ce am scris eu? Adica cineva care are o credinta deloc asemanatoare cu cea ortodoxa, adevarata, care nu e in Biserica si care nu are parte de Sfintele Taine din BO are aceleasi sanse de mantuire. Acelasi lucru am scris si eu. Ai urmarit discutia mea cu Daniel? El imi spunea chiar ca as fi ratacit pentru ca nu afirm ca se mantuiesc si paganii si ereticii. Dupa multe zile de discutii ai vazut la ce concluzie a ajuns?
Ma gandesc ca poate nu urmaresti mesajele de pe forum, pentru ca in o gramada de mesaje am dat mult mai multe citate. Acum am dat unul nou, toata invatatura spune asta, inclusiv catehismul ortodox. Alta invatatura nu am intalnit.
Citat:

În prealabil postat de VladCat (Post 525313)
Spui de citate insa tu vii numai cu citate care prin continutul lor adogmatic trimit la conditii total diferite de cele ale zilei noastre. Eu nu i-am auzit pe nici unul din marii părinți contemporani (Siluan, Sofronie, Porfirie, Paisie, Gheron Iosif, Nicolae Velimirovici, etc.) sa spuna ca eterodocsii din zilele lor nu se vor mantui. Daca ei, abordand subiectul, nu au spus asa ceva, cum poti sa o spui tu?

Acum imi dau seama ca nu ai citit mesajele recente, in ultimele zile am scris de cateva ori citatul din Sfantul Nicolae Velimirovici, de exemplu. http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=141
Sfantul Nicolae Velimirovici scrie in catehismul sau: "Se poate mântui omul în afara Bisericii?
Nu se poate mântui, pentru că Biserica este vistierul harului lui Dumnezeu, fără de care nimeni nu se poate mântui, ca o mâna desprinsă de trup."
Fara harul din Biserica, din Sfintele Taine nu se poate mantui cineva. Desigur exista si exceptii, cunoastem doua.
Gasesti in link si citatul din catehismul ortodox.
Aceste reinterpretari au aparut odata cu ecumenismul, care spunand ca toate cultele ar fi la fel, se mantuiesc si cei din ele. De aceea am scris ca e ceva venit din apus.
Sper ca te-am ajutat in aflarea adevarului.

VladCat 03.07.2013 23:45:37

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 525325)
Draga Vlad, nu am exagerat cu nimic, am scris exact ce rezulta din ceea ce ai afirmat, nu vad unde e neintelegerea. Chiar si in acest mesaj reafirmi aceste lucruri, doar ca eu le-am scris mai detaliat, nu cu aceleasi cuvinte. Ai spus ca multi catolici vor fi la judecata mai vrednici decat tine (adica decat un ortodox). Nu e ceea ce am scris eu? Adica cineva care are o credinta deloc asemanatoare cu cea ortodoxa, adevarata, care nu e in Biserica si care nu are parte de Sfintele Taine din BO are aceleasi sanse de mantuire. Acelasi lucru am scris si eu.(...)

Nu cred că vorbim despre același lucru. Nu e vorba despre câte șanse de mântuire are fiecare ci despre ceea ce spuneam aici:

„edit: Iubirea omeneasca e egoista, iubirea lui Hristos e singura adevarata. Pr. Sofronie spunea ca cea mai kenotica iubire omeneasca e cea de mama. Deci intelegem ca pana si aceasta, fiind omeneasca, e egoista cu toate ca in aspectul ei desertator se apropie cel mai mult de adevarata iubire. Un catolic, din cauza constiintei sale dogmatice, nu poate trai iubirea lui Hristos, dar sunt unii care isi iubesc semenii in limitele psihologice care li s-au predanisit. Ii ajuta cum pot, fac anumite sacrificii (uneori de-a dreptul impresionante), evita sa se certe sau sa mahneasca pe cineva, etc. Ortodoxul, in cazul fericit in care chiar i s-a predat adevarata invatatura patristica, are dpdv al credintei calea libera catre dragostea dumnezeiasca; dar multi aleg sa traiasca in totala nepasare si chiar ura fata de cele sfinte. Intre un catolic care in limitele ce i s-au transmis face ce poate el mai bun si mai frumos, si un ortodox care isi trateaza cu nepasare credinta, care e mai vrednic/nevrednic?
edit2: inca o data mentionez, vorbesc doar de acei catolici a caror singura mostenire metafizica e catolicismul.”

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 525325)
Acum imi dau seama ca nu ai citit mesajele recente, in ultimele zile am scris de cateva ori citatul din Sfantul Nicolae Velimirovici, de exemplu. http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=141
Sfantul Nicolae Velimirovici scrie in catehismul sau: "Se poate mântui omul în afara Bisericii?
Nu se poate mântui, pentru că Biserica este vistierul harului lui Dumnezeu, fără de care nimeni nu se poate mântui, ca o mâna desprinsă de trup."

Deci sfântul nu a spus că eterodocșii nu se vor mântui, asta e doar ce ai interpretat tu pornind de la spusele sale.
El a zis doar că în afara Bisericii nu e mântuire. Iar tu pornind de la o intelegere mecanicista a Bisericii spui: „toti catolicii o sa piara”. Stii cum „defineste” parintele Porfirie Biserica? Comuniunea cea mai dinainte de veci a Tatalui, Fiului si Sfantului Duh. Sa nu gandim Biserica ca pe „institutia creata la Cinzecime” asa cum o gandesc teologii secularizati ai vremurilor noastre.

laurastifter 04.07.2013 00:13:37

Catalin2,
Doamne ajută!
Mă asociez întru totul opiniei lui Vlad despre tendința dvs de a vă argumenta toate ideile prin citate... :)
Ce se susține în citatul din Catehism pe care l-ați postat?
Faptul că unitatea Bisericii constă în: credință (dogme), cult (Sfintele Taine) și administrația bisericească.
Aceasta înseamnă că, dacă eu, ca membru al Bisericii, renunț fie și la o singură dogmă (sau o pervertesc), greșesc împotriva adevărului sau, așa cum s-ar exprima Sfântul Ioan Evanghelistul, "mă amăgesc pe mine însămi și adevărul întru mine nu se află" (cf. I In1, 8). În această privință, sunt întru totul de acord. Rămâne, însă, întrebarea: ce se întâmplă cu cei care, în mod sincer, în căutările lor spirituale, au ajuns să creadă în dogme neortodoxe, rămânând, totuși, creștini convinși? Ce se întâmplă și cu cei care s-au născut chiar și au fost educați în catolicism sau în nu știu ce denominațiuni protestante? Ei nu mai sunt creștini? Lor Hristos le va încuia porțile Împărăției cerurilor, pentru că au avut, oameni fiind, anumite idei incorecte?
Dacă noi, oamenii obișnuiți, putem fi atât de toleranți față de cei care nu ne împărtășesc opiniile, cu cât mai mult Tatăl ceresc îi va primi cu dragoste pe cei care, fără intenția de a cădea în erezii, au înțeles în mod incorect anumite dogme despre El?
Catehismul mai spune că este necesară păstrarea unității eclesiale prin împărtășirea de aceleași Sfinte Taine. Desigur, Euharistia, în special, e Taina comuniunii prin excelență și pe această temă s-ar putea scrie nu doar un mesaj pe forum, ci și o teză de doctorat în teologie dogmatică sau liturgică!
Ceea ce cred că ar mai putea fi discutat în această privință este ideea dvs conform căreia "cei ce s-au rupt de Biserica oricum sunt in afara ei, pentru ca nu mai pot avea Botez si Sfinte Taine".
În ce sens "nu mai pot avea Botez"?...
Dvs vă este cunoscut faptul că Biserica noastră recunoaște validitatea Botezului SĂVÂRȘIT ÎN NUMELE SFINTEI TREIMI inclusiv pentru creștinii din alte confesiuni? De exemplu, dacă un catolic vrea să se convertească la Ortodoxie, i se administrează doar Sfânta Taină a Mirungerii, fiindcă Botezul catolic, cuprinzând formula sacramentală "te botez în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" (puțin diferită de cea ortodoxă: "se botează robul lui Dumnezeu... în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" - cuvinte ce evidențiază, prin modul de formulare impersonal "se botează", faptul că adevăratul Săvârșitor al Tainei este Hristos), este considerat a fi valid. În schimb, dacă o persoană botezată, dar nu în numele Sfintei Treimi se convertește la Ortodoxie, primește și Taina Botezului.
Cum rezolvăm această problemă?...
Potrivit citatului analizat, un al treilea criteriu distinctiv al membrilor Bisericii este încadrarea lor sub jurisdicția acelorași autorități eclesiale administrative: "...stau sub carmuirea vazuta a aceleiasi ierarhii bisericesti".
Desigur că noi, creștinii ortodocși, fiind iubitori de comuniune și unitate eclesială, dorind din toată inima să urmăm datoria sfântă a dragostei și recunoscând legitimitatea autorităților bisericești, avem datoria morală de a rămâne fideli ierarhilor noștri, de a-i respecta și de a păstra, după cuviință, ascultarea canonică față de ei.
Totuși, a spune că cei care au intrat în conflict cu episcopii legitimi pierd automat calitatea de membrii ai Bisericii lui Dumnezeu... îmi pare exagerat. Cei care intră în conflict și se despart de ierarhie păcătuiesc, într-adevăr, prin faptul că produc schismă în Biserică (păcat grav, împotriva iubirii) și, de aceea, așa cum am mai spus, iubirea, virtute ce constituie însăși esența creștinismului și care sub nici un motiv NU poate fi sacrificată, ne îndatorează să păstrăm fidelitatea față de ierarhia bisericească și să ne ferim, ca de erezie, de păcatul schismelor. Totuși, obiecția mea (sau, poate, nedumerirea...) este legată, ca și în cazul precedent, de cei care, fără voia lor, trăiesc în comunități eclesiastice despărțite administrativ de episcopii legitimi, dar mărturisesc întru totul credința ortodoxă și succesiunea apostolică. Ei sunt în afara Bisericii, excluși de la lumina dragostei lui Hristos, doar pentru că părinții sau bunicii lor au avut oarecari disensiuni cu PS nu știu care și s-au hotărât să treacă într-o grupare schismatică?... :)
Sau să ne imaginăm o altă situație: să prespunem prin absurd că PF Patriarh și tot Sf. Sinod al BOR ar intra, nu se știe de ce, în schismă față de toate celelalte Biserici ortodoxe (Doamne ferește!), iar noi, ca ortodocși români, am fi în situația de a lua urgent o decizie.
Ce am face? Nu ne-am mai împărtăși în România, fiindcă Sf. Sinod ar fi căzut în schismă și, din secunda 2, toate Tainele oficiate de către preoții aflați în ascultare canonică de BOR și-ar fi pierdut validitatea?... Sau cum ați vedea rezolvarea unei astfel de situații ipotetice?
Biserica este mult mai mult decât o simplă instituție: este comunitatea, comuniunea (Eclesia) tuturor celor care păstrează aceeași credință în Hristos! Organizarea ei instituțională, strict administrativă, diferă de la o epocă la alta, iar gravitatea păcatului despărțirii de ierarhia legitimă constă nu atât în contestarea unor autorități, ci în ruperea comuniunii, în disprețuirea dragostei și păcii Bisericii. Atunci, ne-am îndepărta de Ortodoxie, dar nu pentru că încetăm de a mai figura în registrele parohiale, ci fiindcă am creat conflicte, am păcătuit împotriva iubirii, punând astfel dorințele și interesele noastre mai presus de rugăciunea lui Hristos: "ca toți să fie una". Personal așa înțeleg lucrurile, dar, desigur, este posibil ca opinia mea să fie total sau parțial greșită. :)
În ultima parte a mesajului, vorbeați despre faptul că și unii Sfinți au avut greșeli dogmatice, fapt ce nu i-a împiedicat să rămână Sfinți, credincioși autentici ai lui Hristos. Hristos l-a primit, pare-se, în rai pe Sf. Grigorie de Nyssa cu tot cu credința lui în apocatastază (concepție eretică, potrivit Sinodului V ecumenic). La fel s-a întâmplat și cu Sfântul Isaac Sirul, sedus de aceeași apocatastază. Sf. Justin Martirul și Filosoful, de asemenea, avea anumite idei dogmatice incorecte și, tocmai din acest motiv,, deși este mucenic al Bisericii, a fost încadrat în categoria scriitorilor bisericești, nu în aceea a Părinților. Exemplele pot continua.
Oare nu exact în aceeași situație se află creștinii catolici și protestanți care, fără intenția de a cădea în erori de ordin dogmatic, Îl iubesc pe Dumnezeu și-I slujesc, păstrându-și, însă, convingerile?
Mai spuneați că părintele Teofil Părăian (Domnul să-l odihnească în pace) ar fi fost atât de deschis față de creștinii de alte confesiuni doar din neștiință, ca și părintele Arsenie Boca.
Despre părintele Arsenie nu mă pot pronunța, fiindcă sunt, spre rușinea mea, destul de puțin informată în privința biografiei sale. În schimb, mi-e foarte dificil să cred că părintele Teofil, cu doctoratul în Teologie, nu știa care sunt diferențele interconfesionale... Tind să cred că și-a susținut opiniile în cunoștință de cauză, mai cu seamă pentru că l-am auzit personal într-un interviu răspunzând la o întrebare, senin, că nu știe și nu vrea să facă speculații inutile.
N-am încercat să ofer răspunsuri (nu le știu nici eu, ci caut), ci să formulez întrebări, să creez teme de discuție, căutare și meditație.
De aceea, sper că ideile cu privire la credința Sfântului Grigorie de Nyssa în apocatastază și altele nu-mi vor fi interpretate în mod incorect. Încerc doar să gândesc, să dezbat, "să înțeleg ceea ce cred", așa cum atât de frumos se exprima, într-una dintre scrierile sale, Fericitul Augustin. Și cred că aceasta este o interesantă temă de meditație și dezbatere: din ce motiv anumiți teologi cu opinii dogmatice declarate ulterior ca neconforme Revelației au fost canonizați (fiind chiar Sfinți foarte importanți pentru teologia și spiritualitatea Bisericii noastre) și în ce măsură situația lor ar putea fi comparată cu cea a creștinilor neortodocși care, cu sinceritate și din convingere, au aderat la confesiuni străine de Ortodoxie.
NU am intenția de a susține că noi, cei ce am fost învredniciți să fim ortodocși și membrii ai Bisericii celei adevărate, am putea abdica de la misiunea noastră, ne-am putea părăsi idealul aderând la alte învățături, sub pretextul situației acestor Sfinți! Nicidecum! Mă refer, așa cum am mai scris de nu știu câte ori pe diverse topic-uri, strict la cei care se află acum în afara Bisericii Ortodoxe, dar sunt creștini și rămân în acele confesiuni în mod sincer, iar nu din indiferență sau din dorința de a persista în erezii.
Hristos în mijlocul nostru!

laurastifter 04.07.2013 00:28:41

Citat:

În prealabil postat de VladCat (Post 525328)
Nu cred că vorbim despre același lucru. Nu e vorba despre câte șanse de mântuire are fiecare ci despre ceea ce spuneam aici:

„edit: Iubirea omeneasca e egoista, iubirea lui Hristos e singura adevarata. Pr. Sofronie spunea ca cea mai kenotica iubire omeneasca e cea de mama. Deci intelegem ca pana si aceasta, fiind omeneasca, e egoista cu toate ca in aspectul ei desertator se apropie cel mai mult de adevarata iubire. Un catolic, din cauza constiintei sale dogmatice, nu poate trai iubirea lui Hristos, dar sunt unii care isi iubesc semenii in limitele psihologice care li s-au predanisit. Ii ajuta cum pot, fac anumite sacrificii (uneori de-a dreptul impresionante), evita sa se certe sau sa mahneasca pe cineva, etc. Ortodoxul, in cazul fericit in care chiar i s-a predat adevarata invatatura patristica, are dpdv al credintei calea libera catre dragostea dumnezeiasca; dar multi aleg sa traiasca in totala nepasare si chiar ura fata de cele sfinte. Intre un catolic care in limitele ce i s-au transmis face ce poate el mai bun si mai frumos, si un ortodox care isi trateaza cu nepasare credinta, care e mai vrednic/nevrednic?
edit2: inca o data mentionez, vorbesc doar de acei catolici a caror singura mostenire metafizica e catolicismul.”


Deci sfântul nu a spus că eterodocșii nu se vor mântui, asta e doar ce ai interpretat tu pornind de la spusele sale.
El a zis doar că în afara Bisericii nu e mântuire. Iar tu pornind de la o intelegere mecanicista a Bisericii spui: „toti catolicii o sa piara”. Stii cum „defineste” parintele Porfirie Biserica? Comuniunea cea mai dinainte de veci a Tatalui, Fiului si Sfantului Duh. Sa nu gandim Biserica ca pe „institutia creata la Cinzecime” asa cum o gandesc teologii secularizati ai vremurilor noastre.

"
Deci sfântul nu a spus că eterodocșii nu se vor mântui, asta e doar ce ai interpretat tu pornind de la spusele sale.
El a zis doar că în afara Bisericii nu e mântuire. Iar tu pornind de la o intelegere mecanicista a Bisericii spui: „toti catolicii o sa piara”. Stii cum „defineste” parintele Porfirie Biserica? Comuniunea cea mai dinainte de veci a Tatalui, Fiului si Sfantului Duh. Sa nu gandim Biserica ca pe „institutia creata la Cinzecime” asa cum o gandesc teologii secularizati ai vremurilor noastre."
Întru totul de acord cu tine, Vlad! :)
Doamne ajută!

laurastifter 04.07.2013 00:33:09

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 525212)
Ce inseamna de fapt in duh, nu in litera? Adica e vorba de invatatura, nu de cuvintele Crezului. Nu schimbarea unei virgule sau a unui cuvant sinonim din Crez e o problema (de exemplu Sfantul Spirit in loc de Sfantul Duh), ci modificarea invataturii. La asta se refera la Diac. Ica, asta inseamna "in duh, nu in litera".
Asa au incercat si catolicii sa motiveze schimbarea Crezului, incepand cu Sinodul Ferrara-Florenta, ca ei nu aumodificat Crezul, ci doar l-au completat, adica nu l-au modificat in duh, in invatatura, ci in litera.
Ori, cum spune si diac. Ica, Filioque modifica Crezul, modifica invatatura revelata, nu doar litera Crezului.
Sinodul de la Constantinopol nu a modificat Crezul, a adaugat invatatura legata de noua erezie aparuta, despre Duhul Sfant. La fel celelalte Sinoade au clarificat alte invataturi. Niciodata nu a fost modificata sau revizuita o invatatura adoptata la un Sinod, doar daca acel Sinod a fost talharesc (adica facut de eretici).

Da, exact la această idee m-am referit, atunci când am afirmat că a fost modificat Crezul de la Niceea în duh, nu în literă și am argumentat postând textul integral al Crezului de la Niceea (325), pentru a evidenția faptul că, este diferit de cel Niceo-Constantinopolitan (381) doar în formă, nu și în conținut.
Mă bucur că, în această privință, suntem de acord. :)
Doamne ajută!

laurastifter 04.07.2013 00:56:26

Citat:

În prealabil postat de guardian knight (Post 525315)
Talibanii credintei, fundamentalistii, exista in orice religie, pentru ca Diavolul speculeaza la extrem rautatea umana ,urmarind sa faca rau aproapelui !!!

Cati oare din acesti pseudo-deontologi ai credintei adevarate,dincolo de dogmele lor inguste,retetare de credinta, si prezente ritualiste la slujba de duminca, faca cu adevarat voluntariat prin muca fizica, pentru a ingriji un blolnav paralizat si facut pe el, poate de alta credinta, poate musulman de pilda ???

Hai ,da- de !!!

Cred că fundamentaliștii (acum depinde ce înțelegeți prin acest termen) se mărginesc, într-adevăr, la atașamentul fanatic de formă în detrimentul fondului, incapabili de a discerne accesoriul de esențial.
În schimb, cei consecvenți în credința lor, cei care cred cu adevărat ar fi capabili să-și dea și viața pentru semenii aflați în suferință, tocmai datorită credinței lor statornice, indestructibile; ei înțeleg ce consecințe morale derivă din convingerile lor dogmatice. Pentru cei care trăiesc în mod adevărat credința cea adevărată (creștină) nici un exces în credință NU poate duce la fundamentalism, ci, dimpotrivă, pe măsură ce sporesc în dragostea de Dumnezeu, în credință și-n profunzimea rugăciunii curate, pe măsură ce experiențele lor mistice se îmbogățesc, progresează și viața lor morală, deschiderea lor față de semeni, libertatea gândirii, capacitatea de a empatiza și toate celelalte virtuți atât de proprii adevăraților creștini. "Măsura iubirii lui Dumnezeu e să-L iubim fără măsură" (Bernard de Clairvaux)
Fundamentaliștii (dacă înțelegem același lucru prin noțiunea de "fundamentalism religios") nu cred și, de aceea, dacă-și spun "creștini", cauza comportamentului lor deviant nu constă în excesul de credință, ci tocmai în lipsa sau pervertirea acesteia. Ei sunt intoleranți față de cei care nu cred, se manifestă cu violență, nu pentru că ar crede, ci tocmai pentru că nu cred și-și ascund frustrările sub masca unei cauze despre care n-au nici un habar.
În antiteză cu aceștia, creștinii autentici vor fi întotdeauna toleranți, consecvenți în credința lor, bucuroși să mărturisească, să le binevestească tuturor fericirea de a fi creștin, unicitatea vieții celei adevărate în Hristos.
Ca să nu apară vreo confuzie, voi explica ce înțeleg prin "fundamentaliști": fanatici, persoane care comit acte de violență în numele credinței, sub pretextul apărării acesteia. Exemple în istorie: Inchiziția (în Evul Mediu occidental) sau, mult mai recent, Mișcarea Legionară (România sec. XX).
Fundamentaliștii nu trebuie confundați nici cu habotnicii și formaliștii. Aceștia din urmă pot rămâne pașnici și se aseamănă cu fundamentaliștii doar prin faptul că nu pot discerne între esențial și nesemnificativ, între formă și fond. În rest, habotnicii și formaliștii nu merită calificativul grav de "fundamentaliști"/ "fanatici".
Fundamentaliștii sunt cei violenți în numele credinței.
În altă ordine de idei, mi-a atras atenția, în mesajul dvs, sintagma "dogme înguste".
Dacă vă referiți la dogmele creștinismului ortodox, din punctul meu de vedere, nu acestea sunt înguste, ci unii dintre credincioși le înțeleg în mod limitat și limitativ, se limitează la formularea dogmelor în definiții pentru că, așa cum scria un părinte duhovnicesc contemporan, "în mintea strâmbă și lucrul drept se strâmbă".
Credința nu este ideologie, ci adevăr; nu limitează, ci deschide orizontul spiritual, fiind, nu colecție de definiții, ci relație vie, personală și dinamică a credinciosului cu Dumnezeu.
Dogmatica, hartă duhovnicească în drumul regăsirii patriei cerești, nu poate fi confundată cu dogmatismul, cu ideologia, cu lipsa libertății spirituale.
Trist pentru creștinii ce cad din dogmatică în dogmatism, din Ortodoxie în ortodoxism, din trăirea concretă a comuniunii cu Dumnezeu în idolatrizarea unor cuvinte sau ritualuri a căror valoare incontestabilă constă tocmai în scopul lor ultim - comuniunea cu Dumnezeul Cel Treimic.

VladCat 04.07.2013 01:04:21

Citat:

În prealabil postat de laurastifter (Post 525332)
Întru totul de acord cu tine, Vlad! :)
Doamne ajută!

Poate împreună îl convingem pe Cătălin să îi ierte pe catolici :)
Doamne ajută!

laurastifter 04.07.2013 01:09:16

Citat:

În prealabil postat de VladCat (Post 525337)
Poate împreună îl convingem pe Cătălin să îi ierte pe catolici :)
Doamne ajută!

Da... dificilă misiune ne-am mai asumat! :)
Doamne ajută!

VladCat 04.07.2013 01:22:42

„Noi nu știm ce poate Dumnezeu în afară și când Părinții zic că în afara Bisericii nu este iertare și
mântuire nu este cu putință, totuși, trebuie să gândim și să înțelegem – nu în absolutul acesta obiectiv,
căci Dumnezeu este persoană, nu obiect, că Dumnezeu este Dumnezeul tuturor oamenilor, oricine ar fi și
că, pe de o parte, El nu lasă să se nască oameni pe pământ fiindcă nu mai are surcele ca să aprindă focul în
iad și atunci trebuie suflete de om. Dar ce face Dumnezeu dincolo de Biserică nu e de competența noastră
să judecăm. Sau, cum spunea cineva în Apus: „Noi știm unde este Biserica, dar nu știm unde nu este”.
Acest cuvânt trebuie înțeles… Ce vrea să zică este: eu știu unde se găsesc Tainele fără greș, dar ce poate
sau nu poate Dumnezeu în alte condiții nu mă pronunț. Dar nu acolo caut eu! Acesta a fost și cazul meu…” Rafail Noica

http://rafailnoica.files.wordpress.c...raspunsuri.pdf

AlinB 04.07.2013 02:15:36

Citat:

În prealabil postat de laurastifter (Post 525330)
Rămâne, însă, întrebarea: ce se întâmplă cu cei care, în mod sincer, în căutările lor spirituale, au ajuns să creadă în dogme neortodoxe, rămânând, totuși, creștini convinși? Ce se întâmplă și cu cei care s-au născut chiar și au fost educați în catolicism sau în nu știu ce denominațiuni protestante? Ei nu mai sunt creștini? Lor Hristos le va încuia porțile Împărăției cerurilor, pentru că au avut, oameni fiind, anumite idei incorecte?
Dacă noi, oamenii obișnuiți, putem fi atât de toleranți față de cei care nu ne împărtășesc opiniile, cu cât mai mult Tatăl ceresc îi va primi cu dragoste pe cei care, fără intenția de a cădea în erezii, au înțeles în mod incorect anumite dogme despre El?

Interesanta postarea, in intregime, nu doar ce am citat, un adevarat monument de manipulare verbala, constienta sau nu.
N-am sa comentez fiecare afirmatie in parte desi e absolut delicos - insa tot nu pot sa nu ating cateva.

In pasajul de mai sus de exemplu, este practic vesnica "dilema": "dar cei din afara Bisericii se mantuiesc"?
Raspunsul e simplu: teoretic da, chiar si pagani fiind, dar asta nu le valideaza crezul lor, pagan de exemplu sau eretic/schismatic.

Ori, domnii romano-catolici cam asta ar vrea si tu ca avocat al lor: ca ortodocsii sa le recunoasca statutul de crestini si sa-i trateze ca atare.

Sa inghitim cu dragoste orice enormitati ar afirma la adresa bisericii ortodoxe, sa tacem cu dragoste atunci cand suntem priviti ca o specie inferioara pentru faptul ca nu l-am luat si noi pe Papa drept loctiitor a lui Hristos pe pamant, sa tacem chitic atunci cand sfaturile pe care le dau ortodocsilor de pe forum sunt in conflict cu invatatura ortodoxa..

Sa tacem cu dragoste atunci cand ei isi spun "Biserica" - desi stim ca nu este asa, si altele.

Sigur, am pute face toate astea (sunt sigur ca tu poti) problema este ca marturisind chiar si prin tacere ceea ce marturisesc ei, atunci nu am mai fi ortodocsi ci am fi romano-catolici nu formal ci mai rau - in duh.

A, daca s-ar abtine si ei de la cele de mai sus, sunt sigur ca nu le-ar da nimeni peste nas si atunci fara doar si poate ar fi o cvasi-desavarsita armonie.

Citat:

Dvs vă este cunoscut faptul că Biserica noastră recunoaște validitatea Botezului SĂVÂRȘIT ÎN NUMELE SFINTEI TREIMI inclusiv pentru creștinii din alte confesiuni? De exemplu, dacă un catolic vrea să se convertească la Ortodoxie, i se administrează doar Sfânta Taină a Mirungerii, fiindcă Botezul catolic, cuprinzând formula sacramentală "te botez în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" (puțin diferită de cea ortodoxă: "se botează robul lui Dumnezeu... în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" - cuvinte ce evidențiază, prin modul de formulare impersonal "se botează", faptul că adevăratul Săvârșitor al Tainei este Hristos), este considerat a fi valid. În schimb, dacă o persoană botezată, dar nu în numele Sfintei Treimi se convertește la Ortodoxie, primește și Taina Botezului.
Cum rezolvăm această problemă?...
Simplu, este o falsa problema.
Botezul este recunoscut prin iconomie - adica este o derogare care zic eu, tine loc mai mult de latura politica decat cea duhovniceasca - sa zicem si o tara de teologie (botezul trebuie sa fie irepetabil) si de un anumit context.

Dar nu cred ca cine ar vrea sa se boteze in ortodoxie botezat fiind de romano-catolici, i s-ar refuza acest lucru si spun asta pentru ca stiu un caz de persoana venita de la neoprotestanti (unde se practica botezul prin intreita scufundare in numele Sfintei Treimi) si nu s-a lasat pana n-a obtinut botezul ortodox, si nu doar mirungirea.

Si apropo, sa-ti amintesc ca se spun cu aceasta ocazie si niste lepadari mai speciale, le gasesti in Molitfelnic (varianta necenzurata), citeste-le sa-ti seveasca drept amintire cum s-a raportat ortodoxia vizavi de schisma/erezie.

Cu oamenii nu avem nimic, Doamne fereste, dar vezi tu, cu astia cu care se nasc conflict, ei nu vin in calitate de oameni ci vin in calitatea lor religioasa de schismatici/eretici.

Asadar loc de reconciliere in planul asta nu prea e.

catalin2 04.07.2013 14:50:53

Citat:

În prealabil postat de VladCat (Post 525328)
Deci sfântul nu a spus că eterodocșii nu se vor mântui, asta e doar ce ai interpretat tu pornind de la spusele sale.
El a zis doar că în afara Bisericii nu e mântuire. Iar tu pornind de la o intelegere mecanicista a Bisericii spui: „toti catolicii o sa piara”. Stii cum „defineste” parintele Porfirie Biserica? Comuniunea cea mai dinainte de veci a Tatalui, Fiului si Sfantului Duh. Sa nu gandim Biserica ca pe „institutia creata la Cinzecime” asa cum o gandesc teologii secularizati ai vremurilor noastre.

Bun, un pas inainte in dialogul nostru, am ajuns la faptul ca exista invatatura ca in afara Bisericii nu exista mantuire. Acum ramane sa vedem ce este Biserica si cine face parte din Biserica. Daca te uiti la mesajele de pe acest topic o sa vezi ca am dat aceasta clarificare din catehismul ortodox. Invatatura ortodoxa este sintetizata in catehismul ortodox (asa cum Crezul este un mai scurt rezumat al credintei noastre). Chiar unii sfinti pot gresi intr-o invatatura, dar nu si invatatura Bisericii, care fiind revelata spunem ca este si fara greseala.
Sfantul Nicolae Velimirovici da raspuns si acestei intrebari si e exact formularea din catehismul ortodox. Citez din catehismul sfantului:
"Cine sunt membrii Bisericii?
Toți aceia, bărbați și femei, uniți prin aceeași credință și nădejde, legați prin aceeași lege dumnezeiască a iubirii, sfințiți prin aceleași Sfinte Taine, și care se află sub îndrumarea unor episcopi și preoți legiuiți."
In primul rand trebuie sa fie botezat, asta e momentul de intrare in Biserica, nu-i asa? Preotii nu boteaza doar pentru ca e o traditie din stramosi, ci pentru ca asa ne-a spus Iisus. Spune Mantuitorul ca cine nu se va boteza nu va intra in Imparatie. Nu spune ca cei ce se boteaza vor intra in Imparatie, ci ca cei ce nu se boteaza nu vor intra, ca sa nu mai fie vreo indoiala.
Parintele Porfirie spune ceva foarte adevarat, dar nu are legatura cu ce discutam, adica cei din afara Bisericii. Ca Biserica a fost infiintata la Cincizecime spune toata invatatura ortodoxa, nu teologi secularizati cum spui tu. Doar ca nu ai inteles ce spune si Parintele Porfirie. Daca ai rabdare o sa scriu in cateva cuvinte. Biserica vazuta, de pe pamant, s-a infiintat la Pogorarea Duhului Sfant, pentru ca atunci a pogorat harul si avem Botez si Sfinte Taine. Biserica nevazuta exista deja, de cand dreptii au fost luati de Mantuitor din Iad si dusi in Rai, la Rastignire. Capul Bisericii este Hristos, asadar putem spune ca Biserica este din vesnicie, impreuna cu Sfanta Treime. Daca dadeai citatul intreg aveam intelegerea completa.
Citat:

În prealabil postat de VladCat (Post 525328)
Intre un catolic care in limitele ce i s-au transmis face ce poate el mai bun si mai frumos, si un ortodox care isi trateaza cu nepasare credinta, care e mai vrednic/nevrednic?

Niciunul, pentru ca nu doar faptele sunt importante, am dat de multe ori citatul din catehism in care spune ca pentru mantuire e nevoie de trei conditii: har (din Sfintele Taine), credinta (dreapta credinta, nu idolatra sau eretica) si faptele credintei (nu faptele bune ale firii cazute). Ca doar faptele ar avea importanta spune si umanismul ateu. Protestantii spun de credinta si har. Credinta si fapte aveau si dreptii din Vechiul Testament si ajungeau in Iad.
Citeste te rog ce spune Sfantul Serafim de Sarov, ca tot a postat Cristi pe un topic separat. De asemenea, citeste neaparat ce spune Sfantul Igantie Briancianinov, asa si-a dat seama si Daniel care e adevarul, dupa ce am discutat in contradictoriu cateva saptamani. Gasesti pe aceasta pagina postate si paginile din cartea sfantului Ignatie: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...=16089&page=22

guardian knight 04.07.2013 15:04:38

Citat:

În prealabil postat de laurastifter (Post 525336)
Cred că fundamentaliștii (acum depinde ce înțelegeți prin acest termen) se mărginesc, într-adevăr, la atașamentul fanatic de formă în detrimentul fondului, incapabili de a discerne accesoriul de esențial.
În schimb, cei consecvenți în credința lor, cei care cred cu adevărat ar fi capabili să-și dea și viața pentru semenii aflați în suferință, tocmai datorită credinței lor statornice, indestructibile; ei înțeleg ce consecințe morale derivă din convingerile lor dogmatice. Pentru cei care trăiesc în mod adevărat credința cea adevărată (creștină) nici un exces în credință NU poate duce la fundamentalism, ci, dimpotrivă, pe măsură ce sporesc în dragostea de Dumnezeu, în credință și-n profunzimea rugăciunii curate, pe măsură ce experiențele lor mistice se îmbogățesc, progresează și viața lor morală, deschiderea lor față de semeni, libertatea gândirii, capacitatea de a empatiza și toate celelalte virtuți atât de proprii adevăraților creștini. "Măsura iubirii lui Dumnezeu e să-L iubim fără măsură" (Bernard de Clairvaux)
Fundamentaliștii (dacă înțelegem același lucru prin noțiunea de "fundamentalism religios") nu cred și, de aceea, dacă-și spun "creștini", cauza comportamentului lor deviant nu constă în excesul de credință, ci tocmai în lipsa sau pervertirea acesteia. Ei sunt intoleranți față de cei care nu cred, se manifestă cu violență, nu pentru că ar crede, ci tocmai pentru că nu cred și-și ascund frustrările sub masca unei cauze despre care n-au nici un habar.
În antiteză cu aceștia, creștinii autentici vor fi întotdeauna toleranți, consecvenți în credința lor, bucuroși să mărturisească, să le binevestească tuturor fericirea de a fi creștin, unicitatea vieții celei adevărate în Hristos.
Ca să nu apară vreo confuzie, voi explica ce înțeleg prin "fundamentaliști": fanatici, persoane care comit acte de violență în numele credinței, sub pretextul apărării acesteia. Exemple în istorie: Inchiziția (în Evul Mediu occidental) sau, mult mai recent, Mișcarea Legionară (România sec. XX).
Fundamentaliștii nu trebuie confundați nici cu habotnicii și formaliștii. Aceștia din urmă pot rămâne pașnici și se aseamănă cu fundamentaliștii doar prin faptul că nu pot discerne între esențial și nesemnificativ, între formă și fond. În rest, habotnicii și formaliștii nu merită calificativul grav de "fundamentaliști"/ "fanatici".
Fundamentaliștii sunt cei violenți în numele credinței.
În altă ordine de idei, mi-a atras atenția, în mesajul dvs, sintagma "dogme înguste".
Dacă vă referiți la dogmele creștinismului ortodox, din punctul meu de vedere, nu acestea sunt înguste, ci unii dintre credincioși le înțeleg în mod limitat și limitativ, se limitează la formularea dogmelor în definiții pentru că, așa cum scria un părinte duhovnicesc contemporan, "în mintea strâmbă și lucrul drept se strâmbă".
Credința nu este ideologie, ci adevăr; nu limitează, ci deschide orizontul spiritual, fiind, nu colecție de definiții, ci relație vie, personală și dinamică a credinciosului cu Dumnezeu.
Dogmatica, hartă duhovnicească în drumul regăsirii patriei cerești, nu poate fi confundată cu dogmatismul, cu ideologia, cu lipsa libertății spirituale.
Trist pentru creștinii ce cad din dogmatică în dogmatism, din Ortodoxie în ortodoxism, din trăirea concretă a comuniunii cu Dumnezeu în idolatrizarea unor cuvinte sau ritualuri a căror valoare incontestabilă constă tocmai în scopul lor ultim - comuniunea cu Dumnezeul Cel Treimic.

Foarte corect tot ceea ce ati precizat dvs.,identificand si explicitand foarte bine nuantele pe care eu nu am reusit sa le redau indeajuns !!!
Din pacate ,poate si datorita comoditatii sau lenei,multi dintre asa-zisii "credinciosi",se complac in mod inconstient in aceasta habotnicie-formalista,crezand in mod ,cred eu,eronat ca e suficient mersul exclusiv la biserica,si atat !!!
Devin astfel, nelipsitii eterni ai oricaror slujbe,inclusiv in orice mica sarbatoare sau cu orice ocazie posibila, si chiar peste program,petrecand si in afara oreleor liturgice ore intregi in bicerica,in asa zisa "meditatie " !!!

Nu stiu daca acest fel de a trtai crerstinismul este cel mai bun ! Mie personal, mi se pare un evident exces,si chiar o lipsa !

catalin2 04.07.2013 15:32:01

Citat:

În prealabil postat de VladCat (Post 525339)
„Noi nu știm ce poate Dumnezeu în afară și când Părinții zic că în afara Bisericii nu este iertare și mântuire nu este cu putință, totuși, trebuie să gândim și să înțelegem – nu în absolutul acesta obiectiv, căci Dumnezeu este persoană, nu obiect, că Dumnezeu este Dumnezeul tuturor oamenilor, oricine ar fi și că, pe de o parte, El nu lasă să se nască oameni pe pământ fiindcă nu mai are surcele ca să aprindă focul în iad și atunci trebuie suflete de om. Dar ce face Dumnezeu dincolo de Biserică nu e de competența noastră să judecăm. Sau, cum spunea cineva în Apus: „Noi știm unde este Biserica, dar nu știm unde nu este”.
Acest cuvânt trebuie înțeles… Ce vrea să zică este: eu știu unde se găsesc Tainele fără greș, dar ce poate sau nu poate Dumnezeu în alte condiții nu mă pronunț. Dar nu acolo caut eu! Acesta a fost și cazul meu…” Rafail Noica
http://rafailnoica.files.wordpress.c...raspunsuri.pdf

Vad ca nu ai citit ultimele discutii de pe forum, de aceea probabil ceea ce ti-am scris auzi prima data, posibil sa nu fi citit aceste lucruri pana acum. In schimb sunte persoane carora le-am scris zeci de mesaje pe tema asta, de exemplu Laura.
Nu doar un mesaj am scris despre ce spune in acest citat, am facut un topic separat, ultimul meu topic: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=16208
Parintele Rafail a luat de fapt aceasta fraza de la Episcopul Kalistos Ware, care era episcopul sau in Anglia. Episcopul Ware este un englez convertit de la anglicanism al ortodoxie, pe langa multe lucruri adevarate are si unele intelegeri moderniste (venite din ecumenism), preluate din vest. De exemplu sustine si evolutionismul teist, unele conceptii din ecumenism si, daca nu am insel, e favorabil si hirotoniei femeilor, ca in anglicanism (aici nu imi mai amintesc exact daca si domnia sa a spus asta). Chiar parintele spune intr-o conferinta din 1993 ca stie aceasta idee de la cineva: http://www.razbointrucuvant.ro/2013/...mului-2-audio/
"Nu mai stiu cine — i-am auzit numele de multe ori, dar l-am uitat de fiecare data, un om care mai traieste poate, preot ortodox, parca arhimandrit — a spus ca noi, ortodocsii, daca stim unde este Ortodoxia, nu stim insa unde nu este."

Si tu, si eu, si ierarhii, duhovnicii si toti sfintii ne raportam la invatatura Bisericii, tocmai de aceea am scris de citate din invatatura Bisericii, chiar am vrut sa scriu in paranteaza ca nu parerea personala a unui ierarh sau credincios.
Dar e bine ca ai dat acest citat, putem analiza ce spune Parintele Rafail. Observi ca spune ca toti sfintii au afirmat ca in afara Bisericii nu exista mantuire. Apoi urmeaza o parere personala a parintelui Rafail, bazata si pe ce a spus Episcopul Ware. E foarte posibil ca Parintele Rafail sa nu stie in amanunt ce spune invatatura in privinta asta, noi avem o informatie facila, la indemana, pentru ca avem internet, dar Parintele Rafail nu are acces la aceste informatii decat din carti, iar ca sa gasesti intr-o carte o informatie trebuie sa consulti cateva zeci de carti. Noi la o cautare in cateva minute avem toate informatiile.
Intr-un alt pasaj din aceeasi conferinta Parintele Rafail spune: "Tainele – ne zic Sfinții Părinți – sunt numai în Biserică."
Mantuitorul ne spune ca cine nu se Boteaza si nu se Impartaseste nu se mantuieste, asadar doar in Biserica pot face asta.
In concluzie, am aratat ce spun sfintii, catehismul si Mantuitorul, noi credem ce spune invatatura Bisericii si o sa iau ca parere personala ce spune parintele Rafail, care si spune ca e o parere a sa. Si ecumenismul incearca sa propovaduiasca Biserica Universala, din care ar face parte toate cultele. Biserica Universala (Catolica, adica) este chiar Biserica Ortodoxa.

ovidiu b. 04.07.2013 16:04:19

Sfinții au zis: „Cine nu are Biserica de mamă, nu are pe Dumnezeu de Tată. În afară de Biserică nu este mântuire”. A ne da cu părerea despre cine se mântuiește și cine nu, seamană mai degrabă cu joaca unui copil cu dinamita. E pe aici vreun sfânt care să-și dea cu părerea?

catalin2 04.07.2013 16:10:16

Citat:

În prealabil postat de VladCat (Post 525337)
Poate împreună îl convingem pe Cătălin să îi ierte pe catolici :) Doamne ajută!

Nu prea inteleg la ce te referi. Doar daca spui ca a spune ceva critic despre o invatatura gresita inseamna ca urasti sau esti suparat pe membrii acelui cult. Si aceasta conceptie e din modernism/ecumenism, pratic cei ce au capatat aceste conceptii repeta aceleasi lucruri, cred ca in 10 puncte pot fi sistematizate. Practic e un alt mod de gandire adoptat, ce tine mai mult de protestatismul liberal, de unde provin si conceptiile ecumeniste. Poti incerca de exemplu sa cunosti mai bine invatatura ortodoxa si sa separi ce este gresit din ce crezi, si nu ma refer doar la discutia despre cine se mantuieste.

VladCat 04.07.2013 16:19:17

Nu mai continui că nu ajungem nicăieri. Fiecare cu ale lui frate, Hristos fie cu tine și cu noi toți! Apreciez tonul amical pe care l-ai folosit în aceste postări. Doamne ajută!


Ora este GMT +3. Ora este acum 04:51:49.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.