Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Despre Sfanta Scriptura (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5014)
-   -   Interpretarea scripturii - de ce? (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=16695)

moldoveanu 09.08.2013 12:11:47

Interpretarea scripturii - de ce?
 
De multe ori vedem pasaje din VT sau NT care sunt interpretate diferit in vremurile mai noi. Ce nu inteleg este de ce nu a vorbit Dumnezeu suficient de clar ca sa nu mai fie nevoie de interpretare? Vedem tot felul de explicatii cum ar fi "uleiul reprezinta milostenia" sau "smerenia" dar de ce nu s-a explicat simplu si fara interpretari totul? Am vazut undeva explicatia in NT cred, unde se spunea ceva de genul: "ca sa vada toti dar sa priceapa doar unii" dar iarasi apare intrebarea - de ce ar vrea Dumnezeu sa ingradeasca cuiva intelegerea parabolelor si a Bibliei in general?

DragosP 09.08.2013 12:14:24

Nici gând de așa ceva. Doar că înțelesurile sunt așa de adânci încât nu le pot cuprinde toți în egală măsură.

VladCat 09.08.2013 13:03:51

Un răspuns extrem de limitat ar fi următorul: Sunt foarte multe paliere de înțelegere (nelimitate) pe care le acoperă cuvântul Scripturii. De exemplu uleiul din pilda celor zece fecioare reprezintă milostenia, și nu e greșit să zicem asta, dar într-o înțelegere mai adâncă el reprezintă Sfântul Duh după cum arată Serafim de Sarov.

VladCat 09.08.2013 13:26:46

Pe langa altele, s-ar putea sa mai fie si urmatorul aspect: de fiecare data cand vorbesti despre un principiu si folosesti exemple concrete pentru a il ilustra, se intampla o chestie: exemplul oferit ocupa cumva centrul intelegerii noastre si este oarecum pierdut din vedere insusi principiul. In consecinta, pildele Mantuitorului s-ar putea sa fie nu pe cat de explicite am dori noi fiindca ele vorbesc intotdeauna despre principiul pe care trebuie sa il avem in vedere, nu vorbesc despre cazuri concrete.

Pelerin spre Rasarit 09.08.2013 13:43:43

O posibila explicatie,sau mai bine zis o fateta a unei posibile explicatii,este data de faptul ca interpretarile biblice,intr-o masura mai mica sau mai mare,au fost dependente de intelegerea culturii din care au provenit,ele folosind categorii de interpretare specifice acelei culturi,categorii care pot sa nu se regaseasca in aceiasi forma intr-un alt context istoric.Un exemplu in acest sens se poate regasi in intelegerea notiunii de Mesia in contextul iudaic al Palestinei sec I,prin aceasta notiune evreii neintelegand un personaj divin sau semi-divin,coborand pe norii cerului,o persoana a Trinitatii incarnata,o astfel de interpretare,in contextul culturii si intelegerii lor religioase la acel moment fiind necunoscuta.Mesia era un personaj extrem de uman,cu o alta agenda mesianica sa spunem.Un alt element diferit:invierea unui singur om inainte ca Dumnezeu sa-si implineasca complet promisiunile fata de poporul Sau nu avea pt ei nici un sens,ei asteptau,precum martirii macabei,o inviere generala in trup si o continuare a vietii in Imparatie aici pe pamant,nicidecum undeva dincolo de nori.Tot pe aceiasi linie interpretativa se poate mentiona faptul ca pt ei sensul apocaliptic nu insemna un final al segmentului ,,spatiu-timp"ci intoarcerea lui Dumnezeu in Sion,implinirea promisiunilor,izbavirea evreilor si apoi continuarea istoriei in aceste conditii.

Contextul iudaic in care Mantuitorul si-a dus pana la capat vocatia Sa este radical diferit de intelegerile ulterioare,nu-i poti intelege pe acei oameni si deciziile lor proiectand asupra lor categorii de gandire ce le erau necunoscute,inseamna ca au avut de-a face cu un fel de ,,timeless truth"cu privire la care nu aveau nici o sansa de intelegere.Pe o logica elementara este evident ca mesajul care le-a fost transmis putea fi explicat in categoriilor lor conceptuale si nu le poti intelege decat printr-o intoarcere in timp si incercarea de a privi realitatea lumii iudaice prin ochii lor de atunci.Este ceva extraordinar de dificil dar si fascinant pt ca o alta lume ti-se dezvalui,foarte diferita de ce a urmat.La nici doua secole dupa moartea si Invierea Mantuitorului ecourile contextului iudaic incepeau sa se piarda iar crestinismul intra intr-o alta faza de interpretare si intelegere.Eu cred ca ulterior caderii Ierusalimului castigarea influentei religioase de catre farisei,care au eliminat toate gruparile rivale,coroborat cu evenimente neclare inca complet dpdv istoric precum Conciliului de la Jamnia au dus la adancirea rupturii fata de matca originala,tinand cont ca aripa iudeo-crestina aproape disparuse iar raspandirea credintei era un aspect eminamente printre neamuri.In aceasta situatie proiectarea retroactiva a unei alte intelegeri,in categorii elenistice,a devenit inevitabila.

VladCat 09.08.2013 14:25:50

Ori te-am inteles eu gresit (inclin spre varianta asta) ori te-a invins ispita abordarii deterministe, cantonata in plan istoric....pare ca sustii urmatorul lucru: Cuvintele lui Dumnezeu nu sunt absolute ci pot fi intelese cum se cuvine doar cunoscand cultura iudaica in mijlocul careia au fost rostite. In mod evident o asemenea afirmatie ar introduce un element de relativitate in lucrarea lui Hristos ceea ce nu poate fi conceput. Care-i de fapt „șpilul”?

Pelerin spre Rasarit 09.08.2013 14:39:23

Ceea ce spun este urmatorul lucru,sa dau un exemplu.Evreii,cand foloseau un limbaj eschatologic,foloseau metafore pt a sublinia magnitudinea unui eveniment in plan terestru.De exemplu daca ar fi spus ca luna se inrosea si stelele vor cadea pe pamant ei nu se asteptau la o concretizare fizica a acestei metafore,care dealtfel nici nu s-a intimplat vreodata,ci incercau sa prezinte prin echivalent importanta unui asemenea eveniment.Adica mai simplu spus limbajul lor metaforic insemna ,,va fi un eveniment care va avea o rezonanta similara cu o cadere a stelelor pe pamant",este o veche caracteristica a limbajului lor apocaliptic.Ulterior asemenea expresii s-au inteles,in alte contexte istorice,la modul direct si un evreu probabil ar fi ramas nauc daca i-ai fi spus ca asta ai inteles tu.

VladCat 09.08.2013 16:25:55

Ok. Dar atunci nu vad de unde distinctia intre categoriile elenistice si cele iudaice. Asta in sensul in care literatura patristica nu a scos niciodata din matca lui limbajul scripturistic. Spre exemplu: faptul ca au mancat din lemnul cunostintei binelui si a raului = s-au impartasit fiintial de rau
iar nu = au incalcat o lege morala.
Exemplul nu e cel mai bun dar doar asta imi vine acum.

(a nu se citi mesajul in cheie apologetica, incerc doar sa inteleg niste idei care se pot dovedi interesante)

Pelerin spre Rasarit 09.08.2013 17:40:46

Vlad eu inteleg ce spui,sau mai bine zis iti inteleg optica dar sunt de acord cu ea pana la un punct.O sa incerc sa ilustrez de ce spun asta insa trebuie sa fac doua precizari preliminare.In primul rand,spre supararea altora prieteni de aici de pe forum inca sunt in concediu :) si ma lafai cu picioarele in apa in Delta Dunarii si cu tableta in brate si prin urmare este evident ca sunt departe de cartile mele care m-ar ajuta mult sa-mi argumentez pozitia precis.Prin urmare scriu exclusiv din memorie si abia de saptamina viitoare pot dialoga in detaliu,acum sunt afirmatii mai mult generale.In al doilea rand ideea unei discutii pe aceasta tema,cu partenerii cum esti tu,m-ar interesa profund tinand cont de calitatea replicilor pe care le-as primi dar forumurile sunt mai putin inclinate spre asa ceva si mai mult spre confruntare si mi-ar fi foarte greu sa pot explica fiecarui participant,care ar putea interveni in orice moment al discutii,iarasi si iarasi de la capat.As mai dori sa precizez,din fair-play,ca am la dispozitie un numar mare de carti de studii universitare pe aceasta tema,care nu se gasesc aici si singura mea sansa ca sa fiu inteles ar fi sa fac rezumate din ele.Asta inseamna intinderea dialogului pe o perioada lunga si ar mai insemna ca interlocutorul meu sa aiba cumva acces la acele studii ca sa isi poata la randul lui exprima opinia fundamentat.

Tinand cont de aceste neajunsuri prezint doua probleme cu doua intrebari.Prima problema se va numi ,,constiinta vocatiei" iar exemplul este Ioan Botezatorul.Cercetarile istorice,bazate pe viata,faptele si spusele lui Ioan au concluzionat ca acesta a crezut cu tarie ca are vocatia din partea Dumnezeului lui Israel sa vorbeasca si sa se comporte ca un profet eschatologic,agent al unei inoiri divine la care ii pava drumul spre finalul si maretul ultim act din lunga si zbuciumata istorie a lui YHWH si a lui Israel,implinirea promisiunilor divine.Ioan nu s-a trezit pur si simplu intr-o dimineata si,neavand ce face,a inceput sa le toarne la oameni apa in cap ca sa vada ce se intimpla :) ci a actionat fara frica,in baza vocatiei sus-mentionate,cu riscul oprobiului general,intemnitarii si chiar mortii pt ca predicarea sa putea fi inteleasa si in sens politic de catre diverse tabere din iudaismul momentului,deloc monocolor.Aceasta este ceea ce am vrut sa numesc ,,constiinta vocatiei"Ioan a actionat in lunga traditie profetica iudaica iar intrebarea pe care,inchis fiind si ulterior botezului,i-a transmis-o lui Isus din Nazaret dovedeste ca la randul sau gandea implinirea promisiunilor in sens traditional iudaic iar nelamurirea sa,in raport de modul unic de manifestare a activitatii mesianice a lui Isus,era normala pt ca asteptarile sale erau influentate cumva de intelegerea epocii sale,pe care nu a putut-o depasi in totalitate.Raspunsul lui Isus era cutremurator ca si interpretare intrucat Ioan astepta,ca majoritatea evreilor,o judecata de impartire a pedepsei si dreptatii(Luca 3:17)in timp ce Isus vestea ,,anul de indurare al Domnului"o tema cu profunde implicatii in VT.

Vocatia lui Ioan si constiinta ei au avut totusi un prag,sau poate un moment de clatinare intrucat imaginea la care s-ar fi asteptat cel mai mult nu era cea care se intimpla,sau cel putin se intimpla altfel decat si-a imaginat.Maretia planului lui Dumnezeu depasea limitele umane ale intelegerii profetului Sau care isi facuse datoria pana la capat dar nu putea nici macar el deplina semnificatie a momentului.Cum ar fi fost oare sa-l mut cu aceasta neclaritate pe Ioan in sec III-IV AD sa spunem,i-ar fi fost oare mai clar intr-un context istoric complet strain lui decat in propriul lui context istoric?Pot sa-l critic pe Ioan pt ca nu a inteles in aceiasi paradigma precum teologic si istoric credinta a evoluat mai tarziu?Eu cred,parere personala,ca Dumnezeu i-a randuit cat putea el intelege in acel moment fara a-l transforma intr-un fel de personaj anistoric,lipsit de credibilitate,plutind undeva indefinit intre intelegeri de care nu stia inca.Pentru a intelege insa gandirea lui Ioan,chiar limitele ei,am nevoie de categoriile cu care el opera,sa proiectez asupra lui o intelegere ulterioara imi pare mie a-l transforma intr-un fel de personaj nefericit,osciland intre intelesuri pt care s-a sacrificat dar pe care nu le intelegea.Eu cred invers,ca a avut constiinta vocatiei sale atat cat putea in contextul sau,altfel nedumerirea sa poate avea eventual doar rolul unei intrebari socratice retorice in timp ce isi astepta moartea :) Ei bine eu cred ca framantarea lui era data tocmai de contextul in care a trait si ca sa i-o inteleg am nevoie de intelegerea acelui context in cheia lui istorica cat mai fidela.

Sa nu uitam ca dupa Inviere,inainte de inaltare,ucenicii,niste evrei devotati de-a lungul vietii lor inca gandeau,in ciuda evenimentelor unice la care asistasera,tot intr-o oarecare nota iudaica,marginita(FA 1:6)si nu sunt de condamnat pt ca acelia era intelegera cu care isi impleteau viata de generatii,asemenea conceptii,asezate istoric strat peste strat,nu dispar peste noapte,lasa urme permanent intr-o viata,trec generatii pana se estompeaza,pana si Pavel a ramas fidel unor categorii iudaice ale gandirii in
care fusese format(alta discutie).

A doua problema.Simbolul suferintei era un element cheie,subliniat in scrierile profetice ale VT,in cadrul asteptarilor iudaice referitoare la ziua izbavirii.Aceasta suferinta,desi putea avea conotatii personale,era privita in principal ca o caracteristica colectiva,la fel ca si mantuirea(in limbaj iudaic=izbavirea lui Israel de toti dusmanii sai,intoarcerea lui YHWH in Sion intinderea stapanirii Sale peste toata lumea).Pentru un evreu o suferinta strict individuala ca si o mantuire cu sau fara poporul sau era eventual cel mai negru cosmar pe care si l-ar fi imaginat.Si cu toate acestea apare un tanar evreu care le aduce doua perspective monumentale,unice in istorie.Prima:radacina problemei lor era ca ceea ce era in neregula cu restul lumii era si cu ei,ei nu erau exceptia cum credeau.Raul nu putea fi,convenabil,doar dincolo de granitele lor religioase si teritoriale,ci isi facuse barlog tocmai in mijlocul poporului ales.Pentru o natie care isi baza exclusivismul religios pe simboluri fixe(Sabat,Templu,Tora,etc)
inalienabile asa ceva era de neconcepur mai ales cand acel tanar,calare pe un magarus,le transforma din puncte centrale in indicatoare spre persoana Lui,reconfigurand o intreaga traditie in jurul Sau.Nu mai incercase nimeni asa ceva si intr-o asemenea maniera si cel mai probabil rezultat era sa fii(ceea ce s-a)acuzat ca duci poporul in ratacire.A doua ideea,si mai cutremuratoare:conform gandirii acestui tanar din Nazaret trebuia sa existe o paroxistica revarsare a raului asupra unei singure persoane,pt ca acesta sa-si epuizeze radacina furiei si apoi prin aceiasi persoana sa existe o grandioasa si inimaginabila revarsare a binelui,ca o purificare la un nivel cosmic,complet inoitor.Aceasta conceptie a lui Isus cu privire la implinirea ,,semnelor timpului",proclamatie cu care si-a inceput propovaduirea,elibera o intelegere complet diferita a modului de revarsare in lume a Imparatiei lui Dumnezeu.In acest caz se pune intrebarea:erau pregatiti pt asa ceva,aveau la dispozitie categoriile necesare,ii puteau ajuta sau au trait o drama istorica fara egal,fiind prizonierii unei conceptii care nu-i elibera,nu-i pregatea ci ii inlantuia si mai rau.De ce au esuat in acest mod,unde au gresit,si multe alte intrebari.Pt a le analiza,intelege(sunt constient ca doar o mica minoritate ar fi interesata de asa ceva)pt a intelege cum au inteles ei predicarea si persoana lui Isus din Nazaret am nevoie de contextul lor,de intelegerea lor si de viziunea lor,unele ulterioare,sistematizate si evoluate,nu ma ajuta cu nimic.

Cam asta ar fi pe scurt,mai sunt extrem de multe aspecte,problematica,cred ca am plictisit teribil insa aceasta cautare dupa ,,Isus cel istoric"si contextul sau m-a facut sa-L iubesc si mai mult,nu mai este cumva o figura severa si suferinda,de undeva din istoria indepartat si mutat in cer,ci este Fiul Omului care poate fi inteles la fel cum si niste simplii tarani din mediul rural al Galileii il ascultau si se minunau de cuvintele Sale.Eu mi-as dori sa fiu unul dintre ei,o intoarcere in timp :) sa vad daca ma pot detasa de contextul meu istoric,de credinta al carui produs sunt,si sa incerc sa-l vad cu ochii celor de atunci avand ca si ei sansa de a intelege sau a esua.Cum spuneam cuiva aici este un fel de drum,inapoi in timp :)

mateimatei 09.08.2013 18:07:19

Cred ca problemele de interpretare, sunt generate, la origine, de dificultatile de traducere. Cred ca pentru a intelege exact la ce fac referire e nevoie de un exemplu.

"La inceput a facut Dumnezeu cerul si pamantul." Aceasta este actuala traducere in romana. Forma originala insa trebuie cautata in varianta ebraica a textului. Dar care varianta? Nu e doar una singura, avem doua forme principale:
בְּרֵאשִׁ֖ית בָּרָ֣א אֱלֹהִ֑ים אֵ֥ת הַשָּׁמַ֖יִם וְאֵ֥ת הָאָֽרֶץ׃
(codexul Leningrad), sau
בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ׃
(paleoebraica, numai consoane).

-רֵאשִׁית
Cuvantul se citeste " reshith" (credem ca asa se citeste) si poate semnifica: primul, inceput, cel mai bun, seful, origine.

-בָּרָא
Din nou precizez, credem ca se citeste "bara'" si semnifica: a genera, a da forma

-אֱלֹהִים
Cuvantul este o forma de plural, se citeste elohim, poate semnifica: conducatori, stapani, judecatori, cei divini, (forma de superlativ conceptual)

-אוֹת
Se citeste "eth", este o prepozitie intraductibila care introduce acuzativul, dar si semn, semn miraculos, minune etc.

-שָׁמַ֫יִם
Credem ca se citeste "shamayim" si poate semnifica: ceruri, [partile de] sus, corpuri celeste, ceea ce se ridica peste, limitele cerului... Cuvantul are la baza ideea de inaltare, "de ridicare la..."

-אוֹת
prep. Ac.

-אָ֫רֶץ
Cuvantul se citeste "erets" si poate semnifica: jos (opozitie conceptuala), tara (Israelul), pamant (suprafata)

Cam acestea sunt argumentele tezei. Ideea nu este originala, dar eu personal cred in validitatea ei.

VladCat 09.08.2013 20:54:09

Ok, cred ca am inteles oarecum ce spui. Totusi tinand cont ca esti in Delta Dunarii consider ca deja ai pierdut prea mult timp raspunzand nelamuririlor mele, eu nu stiu daca as fi fost asa de gentilom, probabil as fi detaliat mai putin
O sa incerc sa scriu mesajul asta intr-o maniera de "stand-by" ca sa amanam conversatia pana cand te vei intoarce, voi avea constiinta mai libera daca te tin de vorba cand esti la munca decat cand esti in vacanta :)
Revenind la Ioan, ma bucur ca l-ai pomenit, e bine ca el sa se afle in mijlocul acestui schimb de idei. Ideea mea ar fi urmatoarea: Cultura este eminamente un mod de a intelege lucrurile, si in sensul asta putem vorbi de cultura iudaica, elenista, latina, persana, etc. Un om pleaca, afara de cazul in care s-a nascut in pustie, de la premizele mentale ale propriei culturi. Insa mesajul lui Hristos a fost unul universal, adresat tuturor culturilor: „schimbati-va mintea”(ori in traducere romaneasca: pocaiti-va). Schimbarea mintii implica, in prima instanta, schimbarea modului de a intelege lucrurile, adica implica o departare de propria cultura. Zic „in prima instanta” gandindu-ma ca schimbarea cugetarii nu e inca schimbarea mintii (am aici in vedere faptul ca parintii filocalici nu intelegeau prin „minte” partea cugetatoare ci o forta a sufletului care se impartaseste nemijlocit de Dumnezeu).In orice caz pe masura ce implinim poruncile lui Hristos ne indepartam de propria cultura atat intr-un sens psihologic (nu mai gandim la fel) cat si in unul metafizic (Hristos locuieste in cei ce plinesc poruncile Sale iar in El nu mai e nici iudeu nici elin). Din acest punct de vedere consider ca orice om merita sa fie privit prin prisma propriei culturi doar in masura in care nu a reusit sa il traiasca pe Dumnezeu. Ioan Botezatorul in schimb....e Ioan Botezatorul si prin statura lui duhovniceasca consider ca el deloc ar trebui privit prin prisma culturii iudaice. Chiar si asa ramane intrebarea „habarnista” pe care el i-a pus-o Mantuitorului insa aici eu inteleg lucrurile in felul urmator: ea tine de insasi natura legii vechi, lege pe care Hristos a venit sa o implineasca. Spune parintele Sofronie ca in VT ni se specifica cum Moise nu a vazut totusi fata lui Dumnezeu si de aceea ni s-a promis un alt prooroc care sa plineasca descoperirea sinaitica. Deci pe Ioan, la fel ca pe orice alt sfant, eu nu pot sa il privesc mai deloc antropologic.
Suntem pe aceeasi lungime de unda in urmatorul punct: Atata timp cat omul nu a atins desavarsirea, el va purta o urma sau alta a culturii in care s-a format, dovada chiar disputa pe care ai amintit-o mai devreme (cea din Fapte legata de taierea imprejur). Cu toate acestea credinta ca textul Scripturii este inspirat imi pare incompatibila cu o raportare a lui la variabilele istorice. Aici am in vedere urmatorul lucru: el, cuvantul Scripturii, ne-a fost dat pentru a transcede aceste variabile. Altfel spus, cred ca vorbim de un cuvant care „patrunde pana la despartitura dintre suflet si duh” si care in niciun chip nu poate depinde de cele ale lumii asteia...sau ca sa ilustrez aceasta idee cu un exemplu mai „provocator”, amintesc de monahul din Pateric care nu intelegea limba in care erau scrise rugaciunile: a primit ascultare sa citeasca in continuare deoarece demonii inteleg si nu pot sa sufere. Exemplul e greu de digerat, nu pretind ca eu ma pot hrani cu el, insa imi pare ca reflecta genial o intelegere superioara a ceea ce inseamna cuvantul dumnezeiesc in ipostaza lui metafizica.

Acum migrand spre partea a doua a mesajului tau nu pot decat sa fiu de acord. Nu am experimentat aceasta raportare la Hristos prin prisma iudeului de acum 2000 de ani, dar cum tu marturisesti ca ea te-a ajutat sa il iubesti mai mult, atunci vorbim de un demers care, intr-un fel sau altul, serveste unicului nostru scop, unicei idei pe care trebuie sa o avem tot timpul in minte.
Daca aceasta slujire pe care o aduce scopului nostru se cere sau nu inlocuita candva de o slujire mai inalta, nu imi permit sa problematizez acum mai ales ca nu am reusit sa imprim mesajului meu caracterul de „stand-by” pe care l-am tintit :)

Pelerin spre Rasarit 09.08.2013 21:18:54

Vlad tin sa-ti multumesc cu mult respect atat pt modul cum ai raspuns cat si pt felul cum ai inteles dialogul,cateodata daca aceste lucruri se rateaza se lasa o liniste trista pentru un posibil dialog frumos.Am citit cu mare atentie ce ai scris,in mod clar suntem pe aceiasi lungime de unda pe anumite aspecte si la fel de clar suntem diferiti in alte abordari.Imi propun,saptamina viitoare,sa-ti prezint,in timp,mai multe teme cum le inteleg eu(la mine procesul este evolutiv nu static si prin urmare poate suferi modificari)pentru ca tu sa le poti critica sau comenta,ma intereseaza mult cum vei vedea tu abordari diferite de cele clasice cu care operezi.Oricum chiar daca vom privi in continuare diferit anumite aspecte cel putin fiecare va intelege mai clar contextul celuilalt :) Un singur lucru as dori sa-ti spun,ca un dar de multumire pt raspunsurile tale.Cred ca Dumnezeu isi va impune finalmente Imparatia pe pamant la fel ca si in cer,pentru a se face voia Lui,si cand face acest lucru nu trimite pe cei puternici sau pe cei pe care i-ar trimite oamenii,ci ii trimite,precum a aratat prin Fiul Sau,pentru a-si implini promisiunea,pe cei slabi,pe cei ce ce plang indurerati dar nu deznadajduiti,pe cei blanzi,pe cei ce cauta pacea,pe cei smeriti,pe cei prigoniti,si pt ca ei sunt adesea nevazuti de lume si in lume si Imparatia se intinde tot pe nevazute,ca un graunte care creste fara stirea noastra de multe ori,in intervale de timp ce depasesc segmentul de timp in care este marginita viata noastra.Va veni clipa din I Corinteni 15:24-28,cred cu tarie asta,acel tanar evreu calare pe un magarus,sau vorbind pe dealurile insorite ale Galileii m-a convins de asta.Mi-a placut foarte mult unghiul din care ai privit problema,ma motiveaza si pe mine sa iti raspund in acelasi mod.

Pana saptamina viitoare,cu deosebit respect si multumiri.

VladCat 09.08.2013 21:29:40

Eu sunt cel care iti multumesc, vii in intampinarea unei nevoi care ma apasa de mult. Ma refer la nevoia de a ma compara cu persoane care respecta omul mai mult decat o fac eu si care au atitudini mai echilibrate fata de intalnirea cu aproapele. M-am confruntat cu atatea iesiri brutale in discutiile purtate atat live cat si online cu diferite persoane care probabil treceau prin momente mai mult sau mai putin dificile, incat in prostia mea am ajuns sa ma consider smerit si echilibrat. Acest lucru este fatal pentru mantuirea mea si deci am nevoie sa discut cu persoane in fata carora sa imi vina usor sa ma smeresc. Astept deci cu nerabdare continuarea de saptamana viitoare! :)

VladCat 09.08.2013 21:35:45

Citat:

În prealabil postat de VladCat (Post 529802)
Astept deci cu nerabdare continuarea de saptamana viitoare! :)

precum astept si momentul eshatologic pe care frumos si cu gand bun l-ai adus in prim plan. Constiinta autentica a acestui moment e singurul lucru care ne poate uni cu adevarat...

Decebal 10.08.2013 16:26:21

Citat:

În prealabil postat de moldoveanu (Post 529743)
De multe ori vedem pasaje din VT sau NT care sunt interpretate diferit in vremurile mai noi. Ce nu inteleg este de ce nu a vorbit Dumnezeu suficient de clar ca sa nu mai fie nevoie de interpretare? Vedem tot felul de explicatii cum ar fi "uleiul reprezinta milostenia" sau "smerenia" dar de ce nu s-a explicat simplu si fara interpretari totul? Am vazut undeva explicatia in NT cred, unde se spunea ceva de genul: "ca sa vada toti dar sa priceapa doar unii" dar iarasi apare intrebarea - de ce ar vrea Dumnezeu sa ingradeasca cuiva intelegerea parabolelor si a Bibliei in general?

Probabil pentru că este vorba de lucruri sfinte, iar acestea nu se dau la "porci" și la "câini". Trebuie să existe un oarecare sistem de apărare al unor astfel de adevăruri, așa încât să nu acceadă la înțelesurile lor decât aceia care au un anumit grad de inițiere spirituală și teologică. Fenomenul nu este unul singular, ci există multe texte în diverse tradiții care sunt criptate și astfel ascunse de ochii impertinenți și nechemați a tot felul de profani. Așa cum este și cazul creștinismului, deși unii se tot chinuie de 2000 de ani să ne facă să credem că sfintele cărți ori sfintele mistere ar sta la mintea oricui, la îndemâna oricui și la folosința oricui. Ei bine, lucrurile nu stau așa; în domeniul spiritual, ca și în alte domenii funcționează principiul cunoașterii prin recunoaștere, nu este vorba doar despre credință, ci despre revelație, inițiere, adică ieșirea din domeniul profanului pentru a intra în domeniul sfințeniei, nu doar deci al sacrului la modul general, ci al sacrului creștin care este sfințenia. Pentru a înțelege anumite lucruri fiecare trebuie să ne dăm cumva jos "încălțările" pentru a sta, precum Moise cândva, pe pământ sfânt înaintea lui Dumnezeu sau chiar în Dumnezeu.

cristiboss56 10.08.2013 23:43:39

Înțelegerea Sfintei Scripturi, doar cu ajutorul lui Dumnezeu
 
Câte erezii nu s-au născut prin interpretarea subiectivă a Scripturii și câte explicări necreștine nu s-au dat lumii?

Numai călăuzită de Duhul lui Dumnezeu, unit cu Cuvântul, mintea nu se umple de idei greșite sau de năluciri cu privire la înțelesul lor. Căci Cuvântul lui Dumnezeu este totodată Rațiunea adevărată și supremă. Câte erezii nu s-au născut prin interpretarea subiectivă a Scripturii și câte explicări necreștine nu s-au dat lumii?
Ca și Sfântul Maxim Mărturisitorul, Calist Catafigyotul vede, atât în creație, cât și în Scriptură, rațiunile și înțelesurile aceluiași Cuvânt al lui Dumnezeu, sau ale aceleiași unice și supreme Rațiuni.
În lucrurile lumii și în faptele și învățăturile Scripturii ni se adresează cuvintele aceluiași unic Cuvânt personal; prin rațiunile lor se vede aceeași unică Rațiune. Dar numai Duhul cel unit cu Cuvântul ne ajută să vedem rațiunile zidirii și Scripturii, ca rațiuni ale aceluiași Cuvânt personal au Rațiuni ipostatice; adică rațiunea noastră personală, făcută după chipul Rațiunii personale supreme, în conformitate cu Rațiunea supremă și poate sesiza lucrurile și învățăturile Scripturii, ca cuvinte reale ale Cuvântului personal, numai pentru că Duhul Sfânt, ca Duh personal, întărește caracterul nostru personal, întărind în noi conștiința că ne aflăm prin creațiune Scriptură, într-o relație cu Persoana supremă a Cuvântului.

(Părintele Dumitru Stăniloae, nota 893 laCalist Catafigyotul, Despre viata contemplativă, în „Filocalia”, vol. VIII, Ed. IBMBOR, București, 1979, p. 509)

moldoveanu 12.08.2013 16:23:48

Citat:

În prealabil postat de mateimatei (Post 529771)
Forma originala insa trebuie cautata in varianta ebraica a textului.

De ce ebraica? Stiu ca a mai fost si aramaica. Care a fost de fapt limba scripturilor din VT?

mateimatei 12.08.2013 17:35:04

Citat:

În prealabil postat de moldoveanu (Post 530115)
De ce ebraica? Stiu ca a mai fost si aramaica. Care a fost de fapt limba scripturilor din VT?

Stiu ca asa se vehiculeaza, dar adevarul este ca in afara unor mici exceptii, VT a fost scris in paleoebraica (numai consoane) si ebraica. Exceptiile scrise in aramaica sunt: Ezra (4:8 – 6:18; 7:12-26) și Daniel (2:4 – 7:28). Mai apare si un verset in cartea lui Ieremia (10:11).
Aramaica este o limba cu originea in Mesopotamia, vorbita de populatia caldeeana. Se raspandeste treptat in Siria de azi, dar dupa cucerirea asiriana (sec. VIII) populatia vorbitoare de aramaica este relocata pe intreg teritoriul Imperiului. In acest fel aramaica devine intai lingua franca si mai apoi limba principala de comunicare in imperiul Neobabilonian si mai tarziu Persan.
Era de asemenea limba de baza in Palestina sec I, limba pe care o vorbea Hristos, dar in sinagogi se citea inca in ebraica, chiar daca marea parte a populatiei nu mai intelegea mare lucru. Treptat apar si traduceri in aramaica, numite Targum-uri.
Pentru cercetare recomand cu caldura textul si notele IPS Bartolomeu Anania:
http://www.crestinortodox.ro/biblia/

cezar_ioan 12.08.2013 20:07:07

Citat:

În prealabil postat de VladCat (Post 529792)
Insa mesajul lui Hristos a fost unul universal, adresat tuturor culturilor: „schimbati-va mintea”(ori in traducere romaneasca: pocaiti-va). Schimbarea mintii implica, in prima instanta, schimbarea modului de a intelege lucrurile, adica implica o departare de propria cultura. Zic „in prima instanta” gandindu-ma ca schimbarea cugetarii nu e inca schimbarea mintii (am aici in vedere faptul ca parintii filocalici nu intelegeau prin „minte” partea cugetatoare ci o forta a sufletului care se impartaseste nemijlocit de Dumnezeu).In orice caz pe masura ce implinim poruncile lui Hristos ne indepartam de propria cultura atat intr-un sens psihologic (nu mai gandim la fel) cat si in unul metafizic (Hristos locuieste in cei ce plinesc poruncile Sale iar in El nu mai e nici iudeu nici elin). Din acest punct de vedere consider ca orice om merita sa fie privit prin prisma propriei culturi doar in masura in care nu a reusit sa il traiasca pe Dumnezeu. Ioan Botezatorul in schimb....e Ioan Botezatorul si prin statura lui duhovniceasca consider ca el deloc ar trebui privit prin prisma culturii iudaice. Chiar si asa ramane intrebarea „habarnista” pe care el i-a pus-o Mantuitorului insa aici eu inteleg lucrurile in felul urmator: ea tine de insasi natura legii vechi, lege pe care Hristos a venit sa o implineasca. Spune parintele Sofronie ca in VT ni se specifica cum Moise nu a vazut totusi fata lui Dumnezeu si de aceea ni s-a promis un alt prooroc care sa plineasca descoperirea sinaitica. Deci pe Ioan, la fel ca pe orice alt sfant, eu nu pot sa il privesc mai deloc antropologic.
Suntem pe aceeasi lungime de unda in urmatorul punct: Atata timp cat omul nu a atins desavarsirea, el va purta o urma sau alta a culturii in care s-a format, dovada chiar disputa pe care ai amintit-o mai devreme (cea din Fapte legata de taierea imprejur). Cu toate acestea credinta ca textul Scripturii este inspirat imi pare incompatibila cu o raportare a lui la variabilele istorice. Aici am in vedere urmatorul lucru: el, cuvantul Scripturii, ne-a fost dat pentru a transcede aceste variabile. Altfel spus, cred ca vorbim de un cuvant care „patrunde pana la despartitura dintre suflet si duh” si care in niciun chip nu poate depinde de cele ale lumii asteia...sau ca sa ilustrez aceasta idee cu un exemplu mai „provocator”, amintesc de monahul din Pateric care nu intelegea limba in care erau scrise rugaciunile: a primit ascultare sa citeasca in continuare deoarece demonii inteleg si nu pot sa sufere. Exemplul e greu de digerat, nu pretind ca eu ma pot hrani cu el, insa imi pare ca reflecta genial o intelegere superioara a ceea ce inseamna cuvantul dumnezeiesc in ipostaza lui metafizica.

Acum migrand spre partea a doua a mesajului tau nu pot decat sa fiu de acord. Nu am experimentat aceasta raportare la Hristos prin prisma iudeului de acum 2000 de ani, dar cum tu marturisesti ca ea te-a ajutat sa il iubesti mai mult, atunci vorbim de un demers care, intr-un fel sau altul, serveste unicului nostru scop, unicei idei pe care trebuie sa o avem tot timpul in minte.
Daca aceasta slujire pe care o aduce scopului nostru se cere sau nu inlocuita candva de o slujire mai inalta, nu imi permit sa problematizez acum mai ales ca nu am reusit sa imprim mesajului meu caracterul de „stand-by” pe care l-am tintit :)

Spun direct (și îmi cer iertare de la voi, prieteni, că vorbesc neinvitat) oarecum abrupt: nu cred că funcționează bine (deși există) o ruptură, o discrepanță, o opoziție eventual și o luptă "pentru supraviețuire", între o cultură locală (fie ea și a unui popor întreg) și "cultura Duhului".
Mai degrabă văd aceste realități în continuitate și osmoză.
Cultura Duhului sfințește cultura omenească, nu o desființează.
Cultura greacă, de pildă, nu a fost desființată de creștinism, ci valorificată, înălțată, "purificată", rostuită, orientată/îndreptată spre polul ei mai înalt și germinativ-perpetuu: recuperarea împreună-viețuirii omului cu Dumnezeu în Biserica lui Hristos.

Ca și trupul omului, cultura lumii este chemată să devină "templu al Duhului Sfânt".
După cum nu ne ciopârțim trupul pentru a-l sfinți (nici circumcizii și nici amputări!), așa nici cultura nu ne-o distrugem, ci o înnoim, o voim "altoită" prin Duhul Sfânt.

Cât privește nevoia de tâlcuire a Scripturii, cred că ea nu are în vedere în primul rând "înțelegerea" (și sper să nu rănesc aici narcisismul unor intelectuali teologi de pe forum) cât mai ales impactul asupra modului de viață. Înțelegerea savantă a Scripturilor s-a dovedit sterilă, în planul sfințirii, de prea multe ori în istorie ca să mai adaug eu vreun detaliu. În schimb, recăpătarea suflului pocăinței, fie și (uimitor lucru, pentru raționaliști) cu unele neînțelegeri teribile și revoltătoare ale unor credincioși, a sporit mereu Taina Vie a Dumnezeirii în oameni.
Uite, dau un singur exemplu, deși pot fi culese mii și mii: oare au fost împiedicați în travaliul pocăinței lor, milioane de creștini, din pricina faptului că au crezut, naiv și cu totul fals, în prejudecata că Hristos Domnul a trăit în trup 33 ani pe pământ?

Problema nu îmi pare a fi să se mute omul din cultura vremii și breslei lui, să se lepede de înțelesuri, oricare ar fi acestea. Ci să accepte lucrător Revelația, cu ținta finală în ortopraxie. Prin conclucrarea cu harul se sfințește și omul și cultura și toate... face mlădițe noi, pururi verzi... o minune!

Interpretarea Scripturii are sens, după mine, doar în măsura unui oarecare folos pentru pocăință. Îndrăznesc, cu frică de Dumnezeu, să spun că se poate tâlcui și fals, chiar deliberat mincinos (duhovnicii știu mai bine ce "șiretlicuri" binecuvântate folosesc, ținînd cont de sufletul fiecărui vanitos, pardon, credincios, în parte); totul e să miște sufletul spre pocăință, spre groaza sfântă a descoperirii de sine, spre nădejdea mântuirii, spre lacrimi multe, spre inimă înfrântă și smerită. Altminteri totul e în van. Sclipici găunos, vanitos, superfluu. Nu frânge "gâtul pisicii" fărădelegii mândriei.

Ce rămâne dacă pocăință vie nu este? Oare nu vanitate, răzvrătire, timp pierdut, copilării intelectualiste cu Scriptura-n mână? Să nu fie!

Noi suntem obișnuiți, ca buni moderni, să luăm drept feedback/ghid orientativ pentru căutările noastre - ba acuratețea filologică, ba arheologia, ba gâlceava istorică, ba autoritatea nu știu cui, ba diverse chipuri de "compatibilități" după modelul coerenței interne din sistemele cognitive ale științelor și filosofiilor.
Dar reperul infailibil al mersului pe ( "sârma" numită) Cale nu este altul decât zvâcul pocăinței, cu tot ce mărturisesc cuvioșii că înseamnă el.
Ai oarecare viață în Domnul, confirmată pe o cale sau alta în peregrinarea ta sub soare? Foarte bine! Ești pe drumul bun, tâlcuirea e corectă, întrucât e roditoare, oricum ar suna ea. Nu ai sfânta umilință în Duhul comuniunii? Te ții la umbră de părere de sine și oarecare dispreț? Geaba tâlcuirea, chiar de-ar fi din ... Gură de Aur!
Merge prost rugăciunea? Geaba cartea, fie și ținută de mii de îngeri ai Domnului pe brațe.
Te-ai zgârcit la milostenie? Ți-ai făcut planuri de viitor după capul tău (de pildă să intri în mânăstire, că așa visează "evlavia" ta)?
Geaba toată risipa de studiu și descoperiri epocale, fie ele în limba Mântuitorului Însuși.

Așadar, credința dreaptă în Hristos nu ne îndepărtează de cultură (precum nici de trup) ci, mai degrabă, rămânînd fiecare în cultura (trupul) lui, credința vie sfințește atât cultura respectivă, cât și omul.
Așa cred, să fiu iertat!

Pelerin spre Rasarit 12.08.2013 20:55:21

Ioane nu ai nevoie sa te invite cineva,fii cum esti tu si spune cum le spui de obicei,sincer,si totul va fi bine :) Cercetarea istorica,pe care eu o sustin,are mare nevoie de asa ceva,de viziuni diferite de a ei,in completare sau critica(eu merg pe o linie oarecum asemanatoare cu a lui Albert Schweitzer,nu fac un secret din asta dar am si multe puncte,unele esentiale,foarte diferite ca abordare),pe asta se bazeaza,o abordare unilaterala pentru unul ca mine,intr-un demers de acest tip,nu ar avea nici un sens.Am terminat de ordonat temele care le-am promis lui Vlad asa ca vei avea ce sa critici si este foarte bine asa :) Pentru mine ,,Isus cel istoric"(nu considerati sintagma a fi reductionista,nu este)nu poate fi inteles complet decat prin simbioza dintre cercetare istorica,chiar critica si teologie(nu este o abordare detasata,a mea este o inflacarata cautare a unui context care aduce o lumina foarte interesanta,credibila,asupra acelor evenimente).Par adeseori in antiteza pt ca s-au construit prejudecati istorice dar eu cred ca exista un fundament comun astfel incat cercetarea stiintifica si abordarea teologica sa nu mai fie precum cei doi frati din parabola fiului risipitor,ambii trebuie sa intre in casa Tatalui la ospatul bucuriei si regasirii.Prima tema,cred ca maine,va fi despre...romani :) Nu foarte lunga,punctuala,abordabila,incerc sa sistematizez cat mai clar ideea.Ma va interesa si critica dar si explicatia ortodoxa la un eveniment pe care il voi aborda.

cezar_ioan 12.08.2013 21:38:04

Spor ție, Pelerinule, de la Domnul!
Sfințească-se cercetarea ta, întru pocăință roditoare, a ta, a noastră, a tuturor!...:)

Pelerin spre Rasarit 12.08.2013 22:05:11

Ioane toti avem mare nevoie de asa ceva.Sa iti las si eu cateva ganduri drept multumire:,,Tragedia vietii este ceea ce moare intr-un om cat timp el este viu.Uneori flacara noastra se stinge,dar ea este cateodata reaprinsa de un alt om.Fiecare dintre noi trebuie sa fie mereu recunoscator acelui om care a reaprins aceea flacara.Sinceritatea este temelia vietii spirituale.Razbunarea este ca un bolovan urias pe care omul,cu forta urii,l-a urcat pana sus pe deal,pentru ca acesta sa se rastoarne apoi asupra lui cu mai mare violenta.Unicul lucru important,cand vom lasa aceasta lume,vor fi urmele de dragoste pe care le vom lasa.Incet a incoltit in mine credinta de nezdruncinat ca nu avem nici un drept de a induce suferinta unei alte persoane"(Albert Schweitzer).

Multumesc pt urare prieten bun si vechi, Domnul cu tine,critica si sfatul tau mi-au fost mereu de folos,asa ca sa nu faci economie nici in continuare de critica,ma tine cu picioarele pe pamant,vorba parintelui Cleopa care spunea unui ucenic mai zelos sa nu se suie,de unul singur, direct pe crucea lui Hristos si pe restul sa-i lase de izbeliste,mantuindu-se doar el :)

Miha-anca 12.08.2013 23:40:58

Citat:

În prealabil postat de cezar_ioan (Post 530127)
Uite, dau un singur exemplu, deși pot fi culese mii și mii: oare au fost împiedicați în travaliul pocăinței lor, milioane de creștini, din pricina faptului că au crezut, naiv și cu totul fals, în prejudecata că Hristos Domnul a trăit în trup 33 ani pe pământ?

Poti sa ne aduci si o dovada in favoarea afirmatiei tale de mai sus? De unde ai dedus tu, Cezar, ca aceasta varsta a Domnului nu este corecta?

cezar_ioan 13.08.2013 02:51:53

Întrebați pe unul dintre înțelepții dumneavoastră.
De la mine să nu mai așteptați, de azi, vreun cuvânt. Nu mai găsesc nimic în traista mea care să vă fie de vreun folos.
Nici pentru Dobrin, nici pentru Cătălin.
Regret dar sunt cu totul sărac pentru voi.
Căutați pe alții mai bogați!

Decebal 13.08.2013 09:48:09

Citat:

În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit (Post 529759)
O posibila explicatie,sau mai bine zis o fateta a unei posibile explicatii,este data de faptul ca interpretarile biblice,intr-o masura mai mica sau mai mare,au fost dependente de intelegerea culturii din care au provenit,ele folosind categorii de interpretare specifice acelei culturi,categorii care pot sa nu se regaseasca in aceiasi forma intr-un alt context istoric.

O scurtă, dar semnificativă, spun eu, obiecție am de făcut celor spuse de dumneata, anume că tema firului ar fi totuși alta. Am înțeles că pregătești niște excursuri, nu am nimic împotrivă, dar văd că ușor, ușor s-a deraiat din nou de la subiect. Tema sau întrebarea fundamentală era sau poate fi tradusă astfel: de ce în genere mesajul Bibliei este criptat, de ce nu sunt spuse lucrurile pe nume, fără criptare, fără tăinuire? Și știm că Biblia nu este decât unul dintre documentele sau dintre colecțiile de documente care poartă această trăsătură. Altfel spus una este să discutăm despre întrebarea de bază a firului de discuție și alta este să discutăm despre cauzele multitudinii de posibile interpretări; eu văd în mod clar că există deci două teme distincte aici. Obiecția pe care am făcut-o nu este de a strica pofta unora de a posta, ci de a atenționa care este tema reală a thraedului și, prin urmare, de a nu ne abate prea mult de la ea.

VladCat 13.08.2013 09:49:13

Cezar, eu am folosit termenul de cultura in cel mai larg sens posibil. Nu ma refeream la cutare intuitie metafizica a lui Platon pe care a apreciat-o sfantul Vasile ori la altceva de genul acesta. Ma refeream la modul vechilor greci de a privi familia, comerțul, cinstirea zeilor, etc. Toate acestea in sine nu au fost desfiintate dar modul de a le intelege, in majoritatea cazurilor, a fost lepadat total. Ce incercam de fapt sa zic: Daca un grec din primul veac, crede ca trebuie sa ii aduci jertfe si sa nu il manii pe Zeus ca sa poti face comert in vederea imbogatirii si a unui trai plin de placeri, Hristos nu are cum sa transfigureze acest inteles ci propune unul complet nou...

VladCat 13.08.2013 09:57:25

Citat:

În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit (Post 530144)
va fi despre...romani :)

Ma bucur. E în zona lecturilor mele recente deci o sa imi fie usor sa par destept
:69:

cezar_ioan 13.08.2013 11:51:00

Citat:

În prealabil postat de VladCat (Post 530207)
Hristos nu are cum sa transfigureze acest inteles ci propune unul complet nou...

Îmi pare rău că nu pot fi de acord.
Un înțeles complet nou nu poate fi implantat în mintea nimănui. Orice noutate se nutrește din înțelesuri mai vechi, pe rădăcini uneori cu totul arhaice. Nici o minte omenească nu poate opera/procesa un conținut absolut nou, dacă nu are deja operații potrivite pentru aceasta, așadar dacă nu a avut deja o minimă experiență înrudită premergătoare.
Creștinismul nu a adus nimic absolut nou, nimic care să nu fi fost deja cunoscut, fie și parțial (de pildă prin șirul de proorocii succesive sau, dacă vrei, prin aventura întoarcerii acasă a lui Ulisse...). Hristos adună cele risipite prin vremuri și prin culturi, cele făcute țăndări în toate colțurile lumii, le ordonează frumos, le plinește pe ici pe colo, le curăță de balast inutil și de bâlbâieli, le dă trup și suflu curat și stenic și...iată omul!
Nici măcar pe demoni nu îi extermină, nu folosește sprayul contra gândacilor. Nu vedem nici un demon, în Evanghelie, plesnit cu burta-n sus la soare, mort-copt. Ci doar silit să se depărteze, să-și ia papucii/drumul spre alte zări...
Până și dogma Sfintei Treimi nu e cu totul nouă în conștiința omenească. Sunt atâtea apropieri, atâtea experieri... Omenirea s-a apropiat mereu de Revelația deplină, însă ... lipsea mereu ceva, un ceva cât de mic, așa încât mereu eșua în a face click final și a lega totul până la capăt. A trebuit să Se întrupeze Cuvântul pentru aceasta și să moară pe Cruce... Și cercul înțelegerii noastre s-a rotunjit, în sfârșit.
Eram doar o za ruptă, Vlad! Asta era omenirea, o za ruptă.
Hristos nu a aruncat cercul vechi al geometrilor nisipului, ci doar l-a completat și l-a reînsuflețit.
Dar mesajul central al lui Hristos este "faceți ca Mine!". Îl repetă mai apoi și Pavel, apoi mulți alții care au trăit între oameni nefăcînd nu știu ce mari năzbâtii, nemergînd de pildă în mâini sau zburînd musai prin văzduhuri ci, discret, cu forță bărbătească autentică, au corijat pe ici pe colo, au mângâiat, au udat, au hrănit - în ei înșiși apoi și în semeni.
Dacă predica lui Hristos sau a lui Pavel ar fi fost absolut năucitoare prin noutatea ei radicală, nimeni nu ar fi priceput nimic și toți i-ar fi părăsit ca pe niște bieți poeți nebuni, ciudați dar inofensivi.
Or, nu-i deloc așa, învățătura evanghelică nu pică brusc din înaltul cerului, ea preia multe ramuri ale sufletului omenesc deviate într-o parte sau alta, îndreptîndu-le. Apoi taie unele care crescuseră nepotrivit de mult, pe altele le rade de-a binelea iar pe altele le încurajează să crească și mai mult. Dîndu-i-se limpede, odată pentru totdeauna, reperele corecte, nutritive, mântuitoare. Punctele cardinale au fost repuse clar pe cerul înțelegerii omenirii, spre a nu se mai îndoi de acum, iarăși, căutătorul de steaua lui...
În final tot rostul lucrării a fost ca pomul numit om să crească drept, că era în mare strâmbătate. Evident, fără Jetfă această operă ar fi fost o simplă aranjare/coafare, un simplu look nou, o modă trecătoare sub copitele care joacă tontoroiul vremurilor prin lume. Jertfa a adus însă puterea susținerii acestei reașezări și a deschis poarta Împărăției și a comuniunii cu cerul pe tot parcursul travaliului/pelerinajului numit îndeobște viață.

Harul plinește, reașează, repară luxația. Nu desființează ci drept-ființează, cu adevărat în-ființează, pune ferm pe cale ceea ce sufletul omenesc prins în posibilități mult prea largi, doar-tatonează.
Opoziția dintre celelalte culturi și cultura Duhului este o convenție arbitrară, separatistă.
Continuumul vieții omenești ascultă de alte legi, să fiu iertat că țin la modul acesta de înțelegere care nu vrea să arunce mai nimic peste bordul arcăi creștine, ci "doar" să mute înspre și, finalmente, în Împărăție.
De aceea vorbesc despre trans-figurare. Despre dezvrăjire. Despre simplitate, dincolo de falduri grețoase adăugate prin vremi în diverse culturi.
Biserica e o bolniță unde sunt operați zilnic muribunzii prin procedeul numit dez-vrăjire și prin manevra introectării hapului-harului. Iar nu prin chirurgie.
În creștinism, chirurgia înseamnă aruncare în moarte veșnică. E un procedeu rar utilizat, de care au avut parte numai cei putreziți de-a binelea.

Pilda aluatului îmi pare cea mai bună cale de a cunoaște ceva din taina creștinismului. Acolo nu se aruncă nimic. Acolo se pre-face, se transfigurează, se pre-schimbă, treptat, pe nesimțite. Așa e lucrul doftoricesc în miezul duhovnicesc al lumii.

VladCat 13.08.2013 11:57:11

Citat:

În prealabil postat de cezar_ioan (Post 530230)
Îmi pare rău că nu pot fi de acord.

Hai sa vorbim despre fotbal atunci :) (glumesc)

Inteleg ce spui dar am o viziune diferita. Perspectiva mea porneste mai degraba de la: caile Mele nu sunt ca ale voastre; intelepciunea fiilor veacului e uraciune inaintea lui Dumnezeu; dreptatea oamenilor este inaintea lui Dumnezeu ca un tampon aruncat de femeie, etc.

In orice caz, nu cred ca e vorba de un aspect cu adevarat central in ceea ce proveste raportarea noastra la Hristos deci diferenta de opinii nu capata accente tragice :) (desi cand vine vorba de Dumnezeu toate aspectele sunt centrale)

cezar_ioan 13.08.2013 12:26:07

Cultura lumii în care "poposește" Hristos era un amestec foarte complex de lucruri drepte și strâmbe. Înșiși oamenii au fost și sunt și azi un amestec. Pe lumea asta, în care S-a întrupat Cuvântul, totul e un amestec, de bune și rele, de toate...
Hristos nu desființează culturile, că erau un amestec. Nu omoară oameni, că erau un amestec. Nici măcar pe demoni nu-i extirpă, că ... erau un amestec (păstrau chipul lui Dumnezeu în ei). Iar neghina va fi vânturată abia la sfârșit, altminteri s-ar pierde toată recolta... Iar oile de capre tot la vremea despărțirii vor fi separate, că altfel s-ar pierde turma. Așa e dealtfel și în om, în fiecare: nu omori nimic, că altminteri omori totul. Doar hrănești ce e de hrănit, îți vezi de oile din tine, de grâu, de roadele bune... Pe celelalte doar le ignori, cât e posibil, iar când nu e posibil se cheamă că păcătuiești și mergi de te spovedești. Asta-i tot, restu-i iluzie otrăvitoare, care ține pe om în stagnare iar nu în creștere duhovnicească.

Dumnezeu e AMIN, iar nu un mare zeu numit "NU". El face, iar noi asemenea; porunca e ce să faci ("Iubește...") iar nu ce să nu faci. Ce să faci cu folos, că toate sunt permise dar numai unele sunt cu folos.

Așadar, înțelegerea unei totale separări, în sensul de nimic în comun între ale Dumnezirii și ale omului rătăcit, între cultura Duhului și cultura lumească, punerea în opoziție flagrantă a Învățăturii Domnului cu învățătura lumii, este după mine o mare neînțelegere care chinuie și înșală mințile oamenilor. Și prilej veșnic de război în om și între oameni.

Hristos respectă cultura omului căzut, a lui Adam zgornitul din Eden, pentru că acea cultură post-edenică a păstrat mereu ceva din Cultura Raiului.
Ba, mai mult, îți place ori ba, dar așa cum și tu ai dat uneori semn că înțelegi, toată cultura lumii, toate realizările minții omenești au purtat mereu o oarecare pecete ȘI a participării Duhului. Fără aceasta, de fapt, nu ar fi fost posibil nimic. Nici o rezolvare, nici o creație, fie ele și greșite (din pricina nepriceperii, a nedesăvârșirii omului).

Puritatea și noutatea atribuite lui Hristos poate fi adunată, până la un punct (unde vine ceva ireductibil la cele ce găsim "pe jos"), din miile de culturi lumești ale istoriei omenirii.
Dacă Hristos nu se arăta în lume, eu sunt convins că oamenii L-ar fi construit în minte, cu vremea, tocmai pentru că aveau de unde să-L "recupereze": din culturile lumii, selectînd și îmbinînd cu migală și geniu. Dar nu ne-ar fi fost de prea mult folos! Categoric nu ar fi fost mântuitor, ci doar o sublimă imagine printre altele, dar la fel de sterilă ca și ele, la fel de neputincioasă să ne elibereze din moarte.

Ceea ce aduce Hristos cu adevărat mântuitor nu este cultura nouă a Lumii Lui cerești, duhovnicești, de care omenirea nu era cu totul străină. "Noul" adus de Hristos este moartea lui Dumnezeu pe Cruce. (Și astfel omorârea morții intrate în lume prin păcat.) Aceasta, oricât de prefigurată, teoretizată, proorocită și imaginată ar fi fost, ei bine, nu ar fi fost de nici un folos. Pentru că nu exista nimeni, absolut nimeni fără de păcat, cu totul sfânt. A trebuit, deci, să o facă pentru om Însuși Dumnezeu. Sfântul sfinților.

În această "noutate", în Jertfă, stă singura componentă cu adevărat nouă, absolut inedită, originală și irepetabilă sub soare, a Culturii Dumnezeirii.
Iisus nu a inovat cultural, nu a fost un geniu al Carpaților ca domnul Pleșu ori ca domnii Patapievici și Liiceanu.
Ci Este în vecii vecilor: Făptuitorul! Răstignitul! Iubirea ucisă pe cruce de oameni înșelați și strâmbați și cu totul nedeplini, deși altminteri destul de luminați. (De aceea, printre altele, Domnul nici nu desființează Legea veche, ci "doar" o plinește.)

P.S. Atât am avut de spus pe acest topic. Domnul cu voi! Acum eu îmi iau mingea și plec. Apropos, cu cine ții?...:) Că despre Pelerin m-am lămurit, nu știe fotbal (ține cu englezoii ăia infatuați, ca și mine dealtfel, ce eroare...)

VladCat 13.08.2013 12:55:43

http://aux2.iconpedia.net/uploads/ra...o-icon-128.png

Decebal 13.08.2013 13:20:08

Citat:

În prealabil postat de cezar_ioan (Post 530230)
Până și dogma Sfintei Treimi nu e cu totul nouă în conștiința omenească. Sunt atâtea apropieri, atâtea experieri... Omenirea s-a apropiat mereu de Revelația deplină, însă ... lipsea mereu ceva, un ceva cât de mic, așa încât mereu eșua în a face click final și a lega totul până la capăt. A trebuit să Se întrupeze Cuvântul pentru aceasta și să moară pe Cruce... Și cercul înțelegerii noastre s-a rotunjit, în sfârșit.

Zău, frate Cezare? Care apropieri, care experieri? Ceva dovezi, frate Cezare, în afară de afirmații fără fond ai, frate Cezare? Ba e cu totul nouă, frate Cezare, iar faptul că alte religii au avut "trinități" asta nu înseamnă că asta ar avea vreo legătură reală cu Sfânta Treime. Sfânta Treime nu este orice trinitate, iar faptul că și alții au ajuns să cugete la trinități, asta nu înseamnă că ar fi avut vreo intuiție, vreo apropiere sau vreo experiere a Sfintei Treimi, decât dacă privești lucrurile dintr-o perspectivă misionară.

Citat:

În prealabil postat de cezar_ioan (Post 530230)
(...) Evident, fără Jetfă această operă ar fi fost o simplă aranjare/coafare, un simplu look nou, o modă trecătoare sub copitele care joacă tontoroiul vremurilor prin lume. Jertfa a adus însă puterea susținerii acestei reașezări și a deschis poarta Împărăției și a comuniunii cu cerul pe tot parcursul travaliului/pelerinajului numit îndeobște viață.

Așa o fi pentru tine, frate Cezare, pentru noi, ortodocșii, pe lângă Jertfă mai este și Înviere, și Înălțare la Cer, și Pogorârea Duhului Sfânt. Era cineva pe aici care ne spunea la un moment dat că Jertfa a fost totul, iar Învierea era ceva gen o reprezentație teatrală, dramatică cu niște simple semnificații de "lămurire". Nu spun că și dumneata ai avea exact aceeași viziune eronată, doar că pentru noi, pentru ortodocși, lucrurile sunt și se prezintă într-un chip mai deplin decât cum ai prezentat dumneata propriile-ți învățături.

Citat:

În prealabil postat de cezar_ioan (Post 530230)
Opoziția dintre celelalte culturi și cultura Duhului este o convenție arbitrară, separatistă.

Ba asta s-o crezi dumneata! Afirmațiile lui Hristos, ale sfinților apostoli și ale sfinților părinți sunt foarte clare ca să credem ceea ce ai afirmat. Dimpotrivă, afirmația dumitale este cu adevărat separatistă, arbitrară, nefundamentată pe nimic din Sfânta Tradiție și în mod vădit para-, extra- și ne-creștină. Aș spune chiar anti-creștină, dar nu vreau să fiu prea dur. Și voi dovedi aceste lucruri într-un viitor foarte apropiat, așa ca să nu mai lăsăm loc la tot felul de îndoieli sau, vai, de-a binelea înșelări.

Pelerin spre Rasarit 13.08.2013 13:26:02

Intre Pax Romana si crucificare
 
Pentru Vlad,cu tot respectul si bucuria unui dialog

Orice pasionat de istoria Imperiului Roman este familiarizat cu notiunea de ,,Pax Romana",o metoda ingenioasa si pragmatica de a tine sub control un imperiu multinational,multicultural si mai ales cu o uriasa diversitate de credinte si idei religioase.Insa ideea care a stat si sta la baza multor module politice ulterioare avea o limita: persoana Imparatului,notiunea fixa de care nimeni nu trebuia sa se atinga,sau sa o conteste si aici includem tot alaiul stralucitor al cultului sau.Orice actiune,fie si presupusa a fi,ce semnifica o atingere adusa acestui punct central iti arata unde se termina toleranta romana,deloc lipsita de un interes foarte concret,si unde incepea realitatea intunecata a pedepsei.Crucificarea era unul dintre cele mai puternice simboluri in intreg Imperiul Roman si nu era doar un mijloc dur de a-i lichida pe indezirabili.O facea cu maxim de degradare si umilinta,spunea tare si raspicat:,,Noi conducem.Voi sunteti supusii nostrii.Putem sa facem ce dorim cu voi".Insista,rece si brutal,asupra puterii absolute a Romei,si nu in ultima instanta sau mai ales cu privire la puterea absoluta a Cezarului,stapanul lumii si al destinelor milioanelor de oameni ce se nasteau,traiau si mureau pe tot cuprinsul imperiului sau.Ea,crucificarea,mai spunea si o poveste implicita,era mesajul subliminal al timpului,despre inutilitatea oricarei revolte si despre lipsa de mila a puterii imperiale.In particular ea transmitea la fel de clar urmatorul mesaj:,,Asta se intimpla tuturor liderilor rebeli".Crucificarea avea un simbolism clar cu un mesaj terifiant.

Multi cercetatori au pus problema daca in viziunea romana Isus a fost crucificat ca un lider rebel dar alte voci au sarit in contestarea temei,incercand cumva sa-l ,,salveze"pe Isus de realitatile politice lumesti in care a trait.Demersul este oarecum inutil,in lumea acelor timpuri nu exista o neutralitate politica,orice mesaj despre un posibil Mesia,fie ca vroiai sau nu,capata puternice conotatii politice intrucat viziunea iudaica a momentului era greu de disociat de ambitii politice si nationaliste.In iudaismul sec I notiunea de ,,Fiu al lui Dumnezeu"nu avea nimic in comun cu un trinitarism incipient,era o denumire ce cuprindea o puternica componenta politica,cu semnificatii de regalitate in cadrul asteptarilor mesianice.Iar una dintre caracteristicile unui Mesia in conceptia comuna a momentului era infrangerea dusmanilor lui Israel,printre care romanii evident ocupau un loc de cinste,un Mesia crucificat nu putea fi privit precum un Mesia,era un truism.Oricum problema nu este deloc asa simpla precum diferite teorii ,,revolutionare"au incercat sa zugravesca imagine momentului.Desi acuzatorii momentului pe acest motiv l-au predat iar Pilat pe acest motiv l-a execut nu este deloc greu sa afirmam ca ambele parti stiau foarte clar ca nu era vinovat de o asemenea acuzatie,realitatea din spatele acuzelor avand alte culori,mult mai personale sa spunem.Este adevarat ca predicarea Imparatiei de catre Isus a starnit inclusiv ecouri politice in mintea ascultatorilor Sai,desi este evident ca nu si-a dorit asta ci exact contrariul,insa evreii clipei intelegeau in urmatorul mod:daca YHWH vine sa stapaneasca in Imparatia Lui,aici pe pamant,atunci toti ceilalti lideri,de la Caesar in jos,isi pierdeau relevanta,ca sa nu spunem ca erau relativizati complet.Era genul de intelegere care ii facea pe legionarii romani sa ciuleasca cu mare atentie la soaptele de pe la colturi pt ca,exceptandu-L pe Isus,rezolvarea dilemei nu cuprindea mijloace pasnice.Privire incruntate,soapte conspirative,maini inclestate,nu era deloc imaginea blanda din Predica de pe Munte.

Insa redefinirea de catre Isus a conceptului de Imparatie,asa cum aparea in acceptiunea generala,atat in practica cat si in predicile Sale,arata oricui il observa cu atentie ca EL nu se incadra in aceleasi categorii precum Iuda Galileanul,inaintea Sa sau Simon bar Giora,ulterior Lui,o generatie mai tarziu.Desi poate romanii nu-L priveau cu un interes aparte,neavand nimic ostentativ dpdv al standardelor lor,totusi era inevitabil sa nu vada diferenta dintre EL si un ,,lestai"precum Barabas.Pilat,in nici o relatare care ne-a parvenit despre el,nu este descris drept un tip competent sau distins ci dimpotriva.Conducerea lui in Iudea fusese adesea provocatoare si proasta.Descrierea lui Philo,desi exagerata pt efect retoric,merita amintita.El descrie incidentul in care Pilat a vrut sa instaleze scuturi de aur specifice romane in palatul lui Irod,o aroganta teribila,in scopul proslavirii propriei sale persoane.O delegatie a printilor regali s-a opus,amenintandu-l ca vor spune lui Tiberius adevaratele lui intentii din spatele gestului.Reactia lui Pilat ii ilustreaza extrem de bine caracterul:,,S-a temut ca daca acestia vor trimite cu adevarat o delegatie atunci se va afla despre toata conduita sa ca si guvernator,despre mita,insultele,jafurile,nedreptatile si constantele executii fara judecata pe care le facea,despre cruzimea sa fara scrupule.Astfel,in ciuda temperamentului sau furios si a arogantei sale el se gasea intr-o pozitie dificila intrucat se gasea intre dorinta de a-si impune vointa tiranica si reticenta de a le face pe plac supusilor sai.Insa la fel de bine el stia politica lui Tiberuis in astfel de probleme....(nn.care amenintau Pax Romana)"(trad.aprox dupa Philo ,,Legum Allegoriae").
Acest incident arunca o interesanta lumina asupra momentului judecatii lui Isus din petspectiva lui Pilat.In ambele,datorita caracterului sau,Pilat va fi prins intre dorinta de a nu le face pe plac evreilor-iubea sa-i umileasca,dispretuindu-i profund,si frica ca Tiberius sa afle ceea ce facea el in realitate.,,Daca il eliberezi pe acesta nu esti prieten al Cezarului".....Presant de santajul religios la care era supus,avand drept punct vulnerabil propria lui conduita,Pilat actioneaza in faimoasa scena a spalatului pe maini cu maxim de cinism.Era guvernator,era responsabil pentru moartea lui Isus,sa-ti speli mainile era un simbol gol si pervers,pretinzand ca nu are nici o responsabilitate pentru ceva ce era direct in responsabilitatea lui.Ceea ce reiese cu claritate din materialele care ne dau informatii despre acest moment este ca Pilat nu dorea sa-l salveze pe Yeshua pt ca ar fi crezut despre EL ca era bun,nobil sau sfant ci pt ca sr fi preferat,prin aceasta iertare,sa-i mai umileasca iarasi pe liderii evrei,sa le arate,poate ca o mica razbunare sordida,cine avea ultimul cuvant.Acest mod orgolios si rau de abordare era un modus operandi pt Pilat.Insa si de data aceasta planul sau s-a intors contra lui.Descrierile sinoptice plasate in contextul mai larg al descrierii ioanine arunca o lumina neasteptata peste patru elemente.

In primul rand Pilat a stiut si a recunoscut ca Isus nu era un rebel,nu i-a gasit nici o vina in acest sens dpd al legislatiei romane.Putea fi un posibil Mesia,luand in calcul conotatiile politice alte notiunii,nu era primul despre care se spunea acest lucru si nici ultimul,dar era unul neobisnuit cel putin,extrem de departe de orice sablon clasic revolutionar.Insa cuvintele lui Isus (Luca 23:3-4)sunt dovada judecatii pe care Pilat o stia a exista in fata constiintei lui.In al doilea rand Pilat stia foarte clar ca desi liderii evrei i l-au prezentat sub acuza de rebel impotriva Romei ei avea un alt interes,acuza oficiala fiind doar un pretext prin care acestia se asigurau ca-i vor forta mana cu succes,el dandu-le suficiente motive de santaj de-a lungul timpului.In al treilea rand intreaga scena ii dadea posibilitatea de a face ceea ce ii placea sa faca,voia proprie dar a esuat.In al patrulea rand a esuat pt ca daca l-ar fi iertat atunci el ar fi fost acuzat de lipsa de loialitate fata de Caesar si cine va citi descrierea antica a regimului de teroare impus de Tiberius va realiza proportiile groazei si nervozitatii lui Pilat.Intr-o lume in care pe monezile romane Imparatul era ,,Pontifex Maximus"si un personaj divin nici un guvernator santajabil precum Pilat nu ar fi riscat o dubla acuzatie:lipsa de loialitate fata de Imparat si favorizarea unui posibil lider evreu care,in conceptia generala,predica o Imparatie ce ar fi pus in discutie nu numai stapanirea romana ci insusi natura divina pe care Imparatii si-o atribuiau.Era condamnare la moarte.

Din punct de vedere al autoritatilor romane raspunsul la intrebarea ,,De ce a murit Isus"era foarte simplu:nu numai ca Pilat a pus cinicele jocuri de putere in fata dreptatii,o constanta a timpurilor,ci si-a pus propriul sau interes personal in fata ambelor.Prins in plasa compromisurilor sale,lipsit de avantajul unei guvernari corecte care i-ar fi permis o pozitie demna, Pilat nu mai avea cale de intors si ca orice om dependent de scaunul sau a gasit o singura solutie la problema plina de nuante din fata sa:Isus trebuia sa moara.

Nota:aceasta mica prezentare are la orginie studii a lui NT Wright,din care s-a parafrazat.Cine doreste mai multe detalii cu privire la bibliografie le transmit via pm.

DragosP 13.08.2013 14:01:01

@Pelerinule: te rog frumos, scrii pe un forum ortodox. Numele Mântuitorului este IISUS HRISTOS.

Decebal 13.08.2013 14:04:08

Citat:

În prealabil postat de cezar_ioan (Post 530239)
Așadar, înțelegerea unei totale separări, în sensul de nimic în comun între ale Dumnezirii și ale omului rătăcit, între cultura Duhului și cultura lumească, punerea în opoziție flagrantă a Învățăturii Domnului cu învățătura lumii, este după mine o mare neînțelegere care chinuie și înșală mințile oamenilor. Și prilej veșnic de război în om și între oameni.

Hristos respectă cultura omului căzut, a lui Adam zgornitul din Eden, pentru că acea cultură post-edenică a păstrat mereu ceva din Cultura Raiului.
Ba, mai mult, îți place ori ba, dar așa cum și tu ai dat uneori semn că înțelegi, toată cultura lumii, toate realizările minții omenești au purtat mereu o oarecare pecete ȘI a participării Duhului. Fără aceasta, de fapt, nu ar fi fost posibil nimic. Nici o rezolvare, nici o creație, fie ele și greșite (din pricina nepriceperii, a nedesăvârșirii omului).

Mai sus, în postarea anterioară era vorba doar despre opoziție, dar vedem că nuanțările au avansat. Dar au avansat tot pe o cale greșită, pentru că întru adevăr există o totală separare, dintr-un anumit punct de vedere, între cultura Duhului și cultura lumii, iar această separare este dată de și constă în Însuși Duhul Sfânt. Duhul Sfânt face și diferența și separația, oricât ar vrea unii să amestece lumina cu întunericul, binele că răul, sfințenia cu lumescul, pe cei duhovnicești cu cei lumești ori cu cei eretici.

Citat:

În prealabil postat de cezar_ioan (Post 530239)
Puritatea și noutatea atribuite lui Hristos poate fi adunată, până la un punct (unde vine ceva ireductibil la cele ce găsim "pe jos"), din miile de culturi lumești ale istoriei omenirii. Dacă Hristos nu se arăta în lume, eu sunt convins că oamenii L-ar fi construit în minte, cu vremea, tocmai pentru că aveau de unde să-L "recupereze": din culturile lumii, selectînd și îmbinînd cu migală și geniu. Dar nu ne-ar fi fost de prea mult folos! Categoric nu ar fi fost mântuitor, ci doar o sublimă imagine printre altele, dar la fel de sterilă ca și ele, la fel de neputincioasă să ne elibereze din moarte.

Frate Cezare, încă o dată nu văd decât afirmații fără acoperire, și nu aștept decât să îți pregătești argumentele dacă ai cumva de gând ca cineva să ia de bun propriile-ți învățături, care te asigur și voi demonstra, ție și altora, că nu sunt creștine și că sunt greșite. Dar mai întâi eu spun că este cazul ca să aduci ceva în sprijinul afirmațiilor, că de poezii e lumea plină, frate Cezare.

Citat:

În prealabil postat de cezar_ioan (Post 530239)
Ceea ce aduce Hristos cu adevărat mântuitor nu este cultura nouă a Lumii Lui cerești, duhovnicești, de care omenirea nu era cu totul străină. "Noul" adus de Hristos este moartea lui Dumnezeu pe Cruce. (Și astfel omorârea morții intrate în lume prin păcat.) (...)

În această "noutate", în Jertfă, stă singura componentă cu adevărat nouă, absolut inedită, originală și irepetabilă sub soare, a Culturii Dumnezeirii. Iisus nu a inovat cultural, nu a fost un geniu al Carpaților ca domnul Pleșu ori ca domnii Patapievici și Liiceanu. Ci Este în vecii vecilor: Făptuitorul! Răstignitul! Iubirea ucisă pe cruce de oameni înșelați și strâmbați și cu totul nedeplini, deși altminteri destul de luminați. (De aceea, printre altele, Domnul nici nu desființează Legea veche, ci "doar" o plinește.)

Din felul în care pui între ghilimele "noul" și "noutatea" pare-se că pentru dumneata nici Jertfa nu ar fi cu adevărat noul și noutatea.

Și după cum am mai spus, pentru noi, creștinii ortodocși, mai există și alte lucruri noi, sau noutatea este mai deplină și se prezintă într-un chip mai deplin, anume noutatea nu se oprește la Jertfă, ci conține și Învierea, Înălțarea la Cer, Pogorârea Duhului Sfânt. Nu spun că ar sta lucrurile altfel și pentru dumneata, dar din felul în care persiști în două postări în aceeași doctrină ciuntită, cred că obiecțiile mele sunt foarte binevenite.

Pelerin spre Rasarit 13.08.2013 14:13:46

Sigur Dragos,am sa fiu mai atent pe viitor dar totusi,ca sa nu fii ingrijoarat de o incalcare a legii traditiei de catre mine te asigur ca nici macar un singur apostol al Sau nu pronunta si scria numele Lui cum o faci tu,dupa 2000 de ani,in limba romana.Dupa cum spunea regretatul Petre Tutea(ceva de tipul),,Hristos nu s-a nascut la Vascauti".Intrebare:Maica Domnului,in copilaria Sa,cum crezi ca-L striga pe nume? :)

DragosP 13.08.2013 15:12:09

N-are nici o relevanță, Maica Sa Sfântă poate L-a și dojenit.

Pelerin spre Rasarit 13.08.2013 15:20:13

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 530264)
N-are nici o relevanță, Maica Sa Sfântă poate L-a și dojenit.

Corect,l-a iubit,l-a dojenit,eu nu m-am referit la un diminutiv,dar cu ce nume?Cu cel pe care il folosesti tu? Nu.Cu numele lui de evreu sau daca vrei,desi putin probabil,cu traducerea lui in greaca,adica ceva de tipul Iesous.Insa numele lui in ebraica,daca verifici,are o semnificatie sfanta,careia i-te inchini tu azi,in numele acelei semnificatii din numele Sau.O sa-L scriu cum mi-ai cerut,ca sa nu fie prilej de poticnire pt nimeni.Totusi iti explic diferenta.In limba greaca ,,Iisus"deriva de la viitorul verbului ,,iaomai"(iaino),adica a vindeca,viitor care in dialect ionic are forma ,,iisomai"care explica scrierea Iisus cu doi de ,,i".Daca erai in varianta latina era cu unul singur dar pt ca ai varianta greaca ai cu doi de ,,i".Nu este o problema dogmatica Dragos ci una gramaticala :)

Miha-anca 13.08.2013 15:31:17

Citat:

În prealabil postat de cezar_ioan (Post 530181)
Întrebați pe unul dintre înțelepții dumneavoastră.
De la mine să nu mai așteptați, de azi, vreun cuvânt. Nu mai găsesc nimic în traista mea care să vă fie de vreun folos.
Nici pentru Dobrin, nici pentru Cătălin.
Regret dar sunt cu totul sărac pentru voi.
Căutați pe alții mai bogați!

Bine ar fi ca atunci cand faci o afirmatie, sa ne spui si de unde te-ai inspirat sau daca e parere personala. Asa ca fa te rog o exceptie si raspunde la intrebarea, care se refera la o afirmatie de-a ta, Cezar!

Decebal 13.08.2013 17:56:34

Ce este al lui Dumnezeu este al lui Dumnezeu, iar ce este al cezarilor este al cezarilor,
sau despre opoziția dintre înțelepciunea Duhului și învățătura lumii


Citat:

În prealabil postat de cezar_ioan (Post 530230)
Opoziția dintre celelalte culturi și cultura Duhului este o convenție arbitrară, separatistă.

Citat:

În prealabil postat de cezar_ioan (Post 530239)
Așadar, înțelegerea unei totale separări, în sensul de nimic în comun între ale Dumnezirii și ale omului rătăcit, între cultura Duhului și cultura lumească, punerea în opoziție flagrantă a Învățăturii Domnului cu învățătura lumii, este după mine o mare neînțelegere care chinuie și înșală mințile oamenilor. Și prilej veșnic de război în om și între oameni.

Hristos respectă cultura omului căzut, a lui Adam zgornitul din Eden, pentru că acea cultură post-edenică a păstrat mereu ceva din Cultura Raiului. Ba, mai mult, îți place ori ba, dar așa cum și tu ai dat uneori semn că înțelegi, toată cultura lumii, toate realizările minții omenești au purtat mereu o oarecare pecete ȘI a participării Duhului. Fără aceasta, de fapt, nu ar fi fost posibil nimic. Nici o rezolvare, nici o creație, fie ele și greșite (din pricina nepriceperii, a nedesăvârșirii omului).

Pentru că am făgăduit că voi răspunde fratelui Cezar, iată mai jos câteva dintre temeiurile Sfintei Tradiții, din scripturi și de la un sfânt părinte, care justifică în mod foarte clar, pentru unii ce-i drept după cum spune și sfântul Pavel, opoziția fundamentală între "cultura Duhului și celelalte culturi", între "ale Dumnezeirii și cele ale omului rătăcit", cu alte cuvinte faptul că ar exista anumite puncte comune între cele două, asta nu anulează opoziția fundamentală dintre ele. Așa ne învață pe noi ortodocșii Sfânta Tradiție, adică Sfintele Scripturi și Sfinții Părinți.

"Căci Hristos nu m-a trimis ca să botez, ci să binevestesc, dar nu cu înțelepciunea cuvântului, ca să nu rămână zadarnică crucea lui Hristos. Căci cuvântul Crucii, pentru cei ce pier, este nebunie; iar pentru noi, cei ce ne mântuim, este puterea lui Dumnezeu. Căci scris este: "Pierde-voi înțelepciunea înțelepților și știința celor învățați voi nimici-o". Unde este înțeleptul? Unde e cărturarul? Unde e cercetătorul acestui veac? Au n-a dovedit Dumnezeu nebună înțelepciunea lumii acesteia? Căci de vreme ce întru înțelepciunea lui Dumnezeu lumea n-a cunoscut prin înțelepciune pe Dumnezeu, a binevoit Dumnezeu să mântuiască pe cei ce cred prin nebunia propovăduirii. Fiindcă și iudeii cer semne, iar elinii caută înțelepciune, însă noi propovăduim pe Hristos cel răstignit: pentru iudei, sminteală; pentru neamuri, nebunie. Dar pentru cei chemați, și iudei și elini: pe Hristos, puterea lui Dumnezeu și înțelepciunea lui Dumnezeu. Pentru că fapta lui Dumnezeu, socotită de către oameni nebunie, este mai înțeleaptă decât înțelepciunea lor și ceea ce se pare ca slăbiciune a lui Dumnezeu, mai puternică decât tăria oamenilor. Căci, priviți chemarea voastră, fraților, că nu mulți sunt înțelepți după trup, nu mulți sunt puternici, nu mulți sunt de bun neam; ci Dumnezeu Și-a ales pe cele nebune ale lumii, ca să rușineze pe cei înțelepți; Dumnezeu Și-a ales pe cele slabe ale lumii, ca să le rușineze pe cele tari; Dumnezeu Și-a ales pe cele de neam jos ale lumii, pe cele nebăgate în seamă, pe cele ce nu sunt, ca să nimicească pe cele ce sunt, ca nici un trup să nu se laude înaintea lui Dumnezeu. Din El, dar, sunteți voi în Hristos Iisus, Care pentru noi S-a făcut înțelepciune de la Dumnezeu și dreptate și sfințire și răscumpărare, pentru ca, după cum este scris: "Cel ce se laudă în Domnul să se laude".

Și eu, fraților, când am venit la voi și v-am vestit taina lui Dumnezeu, n-am venit ca iscusit cuvântător sau ca înțelept. Căci am judecat să nu știu între voi altceva, decât pe Iisus Hristos, și pe Acesta răstignit. Și eu întru slăbiciune și cu frică și cu cutremur mare am fost la voi. Iar cuvântul meu și propovăduirea mea nu stăteau în cuvinte de înduplecare ale înțelepciunii omenești, ci în adeverirea Duhului și a puterii, pentru ca credința voastră să nu fie în înțelepciunea oamenilor, ci în puterea lui Dumnezeu. Și înțelepciunea o propovăduim la cei desăvârșiți, dar nu înțelepciunea acestui veac, nici a stăpânitorilor acestui veac, care sunt pieritori, ci propovăduim înțelepciunea de taină a lui Dumnezeu, ascunsă, pe care Dumnezeu a rânduit-o mai înainte de veci, spre slava noastră, pe care nici unul dintre stăpânitorii acestui veac n-a cunoscut-o, căci, dacă ar fi cunoscut-o, n-ar fi răstignit pe Domnul slavei; ci precum este scris: "Cele ce ochiul n-a văzut și urechea n-a auzit, și la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a gătit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El". Iar nouă ni le-a descoperit Dumnezeu prin Duhul Său, fiindcă Duhul toate le cercetează, chiar și adâncurile lui Dumnezeu. Căci cine dintre oameni știe ale omului, decât duhul omului, care este în el? Așa și cele ale lui Dumnezeu, nimeni nu le-a cunoscut, decât Duhul lui Dumnezeu. Iar noi n-am primit duhul lumii, ci Duhul cel de la Dumnezeu, ca să cunoaștem cele dăruite nouă de Dumnezeu; pe care le și grăim, dar nu în cuvinte învățate din înțelepciunea omenească, ci în cuvinte învățate de la Duhul Sfânt, lămurind lucruri duhovnicești oamenilor duhovnicești. Omul firesc nu primește cele ale Duhului lui Dumnezeu, căci pentru el sunt nebunie și nu poate să le înțeleagă, fiindcă ele se judecă duhovnicește. Dar omul duhovnicesc toate le judecă, pe el însă nu-l judecă nimeni; căci "Cine a cunoscut gândul Domnului, ca să-L învețe pe El ?" Noi însă avem gândul lui Hristos." (I Corinteni 1,17 - 2,16)

"Nimeni să nu se amăgească. Dacă i se pare cuiva, între voi, că este înțelept în veacul acesta, să se facă nebun, ca să fie înțelept. Căci înțelepciunea lumii acesteia este nebunie înaintea lui Dumnezeu, pentru că scris este: "El prinde pe cei înțelepți în viclenia lor". Și iarăși: "Domnul cunoaște gândurile înțelepților, că sunt deșarte"." (I Corinteni 3,18-20)

"Și Eu voi ruga pe Tatăl și alt Mângâietor vă va da vouă ca să fie cu voi în veac, Duhul Adevărului, pe Care lumea nu poate să-L primească, pentru că nu-L vede, nici nu-L cunoaște; voi Îl cunoașteți, că rămâne la voi și în voi va fi!" (Ioan 14,16-17)

"Căci El ne slujește nouă nu ca cineva străin de Dumnezeu, ci, ca să spun așa, ca o putere a Dumnezeirii venită în noi, care se sălășluiește în Sfinți și rămâne totdeauna dacă, curățindu-ne ochiul minții noastre cu toată deplinătatea, păstrăm în noi cu toată străduința harul spre toată virtutea. Căci nu vine și nu Se face văzut, zice Hristos, celor din lume, adică celor ce cugetă cele din lume și aleg să iubească cele pământești, ci vine și Se face văzut în Sfinți. Pentru care pricină? Cei ce-și mențin necurăția nespălată și și-au umplut mintea cu ea, ca de nisip, nu văd frumusețea firii dumnezeiești, nici nu primesc legea Duhului, fiind tiranizați în tot felul de patimile trupului. Iar cei buni și treji, eliberându-și inima de cele din lume, fac loc în ea, cu voie, Mângâietorului, și și-o izbăvesc și, primindu-L pe cât e cu putință oamenilor, Îl văd în chip spiritual și primesc prin aceasta o trăire vrednică de râvnit. Căci îi sfințește și îi dovedește în stare să săvârșească toate bunătățile, îi eliberează de rușinea robiei omenești și-i îmbracă în demnitatea filiației. Și va mărturisi aceasta Pavel, zicând: „Fiindcă sunteți fii, a trimis Dumnezeu pe Duhul Fiului Său în inimile voastre, Care strigă: Avva, Părinte!” (Gal. 4, 6)." (Din sfântul Chiril al Alexandriei, Comentariu la Evanghelia sfântului Ioan, 2000, p. 881, comentariu la Ioan 14,17)


Ora este GMT +3. Ora este acum 23:05:14.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.