![]() |
Dovezi ale existentei lui Dumnezeu
Ma indoiesc ca exista un Dumnezeu. Nu sunt ateu, sunt deschis ambelor posibilitati de vreme ce nimeni nu poarte dovedi ca Dumnezeu exista sau nu exista.
Ce as dori de la voi, utilizatorii acestui forum nu este sa-mi dovedeasca existenta lui Dumnezeu ci existenta oricarui lucru supranatural, oricarei minuni, dar fara erori de logica. http://ro.wikipedia.org/wiki/Lista_erorilor_logice Sper ca topicul sa fie unul constructiv si va multumesc anticipat :) |
Cu toata stima, trebuie sa constat ca dublati subiectul de aici:
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=16727 Oricum, in continuare o sa-i dau cuvantul unui mare fizician, poate cel mai mare in viata, Stephen Hawking: "Scopul final al științei este de a da o singură teorie care descrie întregul univers. Totuși, în realitate, abordarea urmată de majoritatea oamenilor de știință este de a divide problema în două părți. În prima parte, există legi care ne spun cum se modifică universul în timp. (Dacă știm cum este universul la un moment dat, aceste legi fizice ne spun cum va arăta în orice moment ulterior.) În cea de a doua parte, există problema stării inițiale a universului. Unii oameni cred că știința trebuie să se concentreze numai asupra primei părți; ei privesc problema stării inițiale ca pe o chestiune de metafizică sau de religie. Ei ar spune că Dumnezeu, fiind atotputernic, a putut pune în mișcare universul în orice fel ar fi dorit. Ar putea fi așa, dar în acest caz El ar fi putut, de asemenea, să-l facă să evolueze într-un mod complet arbitrar. Totuși, se pare că El a ales să-l facă să evolueze într-un mod foarte regulat, conform anumitor legi. Prin urmare, pare tot așa de rezonabil să se presupună că există și legi care guvernează starea inițială." Cred ca este evident, din pasajul de mai sus, ca problema existentei Lui Dumnezeu este considerata ca fiind depasita. Undeva in zonele superioare ale fizicii, Fiinta Lui devine prima conditie necesara existentei, intr-un mod imperativ, greu de inteles cu niste cunostinte rudimentare. |
Pai ce faci, nea? Vii asa, arunci piatra-n apa si ne lasi? Slab, slab, foarte slab.
|
Sunt milioane(miliarde) de oameni care pot dovedi ca Dumnezeu exista. Faptul ca NIMENI nu iti poate dovedi tie sau altora, asta e alta problema.
|
M-am gandit ca o sa dublez cel putin un topic, dar raspunsurile la asemea topicuri sunt de obicei redundante sau vitiate de erori logice. Imi cer scuze daca supar pe cineva pentru ca am considerat necesar un topic nou.
|
Citat:
|
Ți-ar fi de folos ca măcar să citești unul din topicurile cu aceeași temă. Tocmai pentru a evita redundanțele, inclusiv ale întrebărilor.
|
Citat:
|
Eu fac parte dintre cei care consideră că nu poate fi dovedită existența lui Dumnezeu. Ea se crede; altfel, am avea certitudini în loc de credință.
|
Iar dacă vrei să afli poziții diferite relative la minuni, poți citi topicul ăsta.
|
Citat:
|
Citat:
Totusi incerc sa va spun care sunt acestea : experienta personala cat si experientele unor cunoscuti, Biblia, scrierile sfintilor, predicile si minunile unor preoti/calugari contemporani etc. Cum spunea si Sfantul Teofan Zavoratul, Dumnezeu a sadit credinta in fiecare fiinta umana, de aceea a existat de la inceputul omenirii pana acum, in ciuda a tot ce s-a intamplat. Sfantul Siluan recomanda celor necredinciosi sa spuna : Doamne, daca tu existi, arata-mi aceasta si te voi sluji cu toata puterea mea(nu mai tin minte exact citatul). Sfantul Siluan Athonitul : "Pentru a cunoaște pe Domnul n-avem nevoie nici de bogății, nici de învățătură, ci e nevoie să fim ascultători și înfrânați, să avem duh smerit și să-l iubim pe aproapele, și Domnul va iubi un asemenea suflet și Se va arăta pe Sine însuși sufletului și îl va învăța iubirea și smerenia, și-i va da tot ceea ce are nevoie pentru a-și găsi odihna în Dumnezeu. Oricât am învăța, e cu neputință să cunoaștem pe Domnul dacă nu vom viețui după poruncile Lui, pentru că nu prin știință, ci prin Duhul Sfânt se face cunoscut Domnul. Mulți filozofi și savanți au ajuns la credința că Dumnezeu există, dar nu L-au cunoscut pe Dumnezeu. Și noi, monahii, învățăm ziua și noaptea Legea Domnului, dar nu toți ajung să-L cunoască, chiar dacă cred în El. A crede că Dumnezeu există e un lucru, dar a-L cunoaște pe Dumnezeu e altceva. Iată o taină: există suflete care au cunoscut pe Domnul; există suflete care nu L-au cunoscut, dar cred în El; și, în sfârșit, există oameni care nu numai că n-au cunoscut pe Dumnezeu, dar care nici măcar nu cred în El, și printre aceștia din urmă există mulți oameni învățați. La necredință se ajunge din mândrie. Omul mândru vrea să cunoască toate prin mintea și prin știința lui, dar nu-i este dat să cunoască pe Dumnezeu, pentru că Domnul nu Se descoperă decât sufletelor smerite. Sufletelor smerite Domnul le face cunoscute lucrurile Sale, care sunt de neînțeles pentru mintea noastră, dar se descoperă prin Duhul Sfânt. Numai cu mintea omul nu poate cunoaște decât cele pământești și pe acestea numai în parte, dar Dumnezeu și toate cele cerești nu se cunosc decât prin Duhul Sfânt." |
Aici nu cred ca este util sa incercam a explica cele ale credintei prin cele ale stiintei!
Nicioadata nu se va putea demonstra prin mijloace stiintifice, materiale, faptul ca exista Dumnezeu- aici cine are credinta si intradevar crede in existenta lui Dumnezeu nu are nevoie de dovezi stiintifice, care oricum nici nu pot exista! De exemplul stiinta poate explica modul cum s-au format stelele, planetele, ce reactii chimice au avut loc, insa nu a reusit sa explice ce a fost inainte de celebrul "Big Bang""! |
Citat:
|
Acest „înainte” de Big Bang nu trebuie înțeles ca referindu-se la timp, ci la cauză, care este „înaintea” efectului.
|
Citat:
Numai ca nu poti vorbi despre cauza si efect decat in prezenta timpului. Fara existenta timpului nu exista cauza si efect. Pe langa asta, daca eu intreb "Ce a fost inaintea divinitatii?" mi se va raspunde ca nu a fost nimic, ca nu este nevoie de o cauza. Oricum numele topicului trebuia sa fie "Dovezi ale exitentei minunilor" fiindca stiu ca Dumnezeu, daca exista, nu poate fi vazut, masurat etc. el aflandu-se in afara acestei lumi, nu e nici material, nici spirit. Minunile insa, sunt fapte care se intampla, daca se intampla ele pot fi observate macar partial, insa pana acum nu am auzit de o minune pe care sa o gasesc veridica, asta fiind cauza topicului creat. |
Nu înțeleg de ce cauza consideri că implică neapărat timpul. Dumnezeu, aducând lumea la ființă din neființă, creând-o din nimic, este cauza existenței.
Prin asta El este mai presus chiar și de existență, prin urmare nu este corect nici măcar să spunem că El există. El, pur și simplu, este. Așa S-a și revelat lui Moise: „Eu sunt Cel ce este”. Tot ceea ce cunoaștem noi ca existență creată derivă din voința Lui, El fiind Cel necreat. În ceea ce privește minunile, nu știu dacă pot fi adeverite așa cum ceri, fără putință de tăgadă. Ele rămân învăluite într-un oarecare mister mereu, lăsând oricui posibilitatea de a nu crede. Pentru că Dumnezeu nu vrea să forțeze omul, nu Se face cunoscut într-un mod incontestabil, ca să nu-i anuleze libertatea de a alege. Singura posibilitate și cale de a-L cunoaște este credința, pentru că numai ea ne poate duce dincolo de cele mărginite. |
...Și cum un gând cheamă pe altul, iată-l și pe următorul:
Pornind de la faptul că Dumnezeu ne respectă libertatea. Nu doar atât, însă este de o nesfârșită și neînchipuită delicatețe. Atât de delicat și de diafan este, încât nu-L vedem și nu-L simțim; pare adesea cu totul absent. De ce? Pentru că lumea este grosieră; și cu cât este mai la periferie, cu atât mai grosieră este (și mai grosolană). Iar noi am vrea să-L vedem, să-L pipăim, să-L gândim cu simțuri și cu minte grosiere. Ei bine, până nu ne vom subția și noi simțurile și gândirea, adică până nu ne vom pocăi, până nu ne vom împărtăși de felul acesta al Său de a fi, nu-L vom putea vedea, simți, crede. |
Citat:
"primordial" adeseori mintea pune egal între anterior și primordial dar anterioritatea este o noțiune din lumea timpului pe când primordialitatea este o noțiune din lumea cauzalității atemporale, veșnice Tatăl naște veșnic pe Fiul și purcede veșnic pe Sfântul Duh (așadar primordialitate, nu anterioritate în temporalitate) |
Așa, așa, că bine zici. :)
|
Citat:
Nu exista o teorie unanim acceptata, sunt doua teorii care incearca sa explice ce a fost inainte de Big-Bang. Ambele apeleaza la notiunea de infinit, ca sa scape de cauza initiala. Asadar prima teorie este ca au fost o infinitate de Big-Banguri. Aceasta se baza pe contractia Universului, dar in ultimul timp s-a descoperit ca Universul se extinde accelerat. Aceasta realitate acceptata azi (a si primit premiul Nobel pentru Fizica in 2011, cred) pune sub semnul intrebarii nu numai posibilitatea ajungerii la un nou Big-Bang, prin contractia Universului, dar practic infirma teroia Big-Bang-ului. In cazul unei explozii extinderea nu poate fi decat decelerata, in niciun caz accelerata. Asadar teoria Big-Bang este astazi sub semnul intrebarii, s-a incercat o explicatie prin existenta unei energii intunecate, care imprima o accelerare suplimentara extinderii Universului. Iar a doua teorie este ca inainte de Big-Bang a fost o energie infinita in timp, din care a rezultat punctul care a explodat. Cum vezi, nu e chiar uriasa diferenta fata de ce spune crestinismul. In crestinism Dumnezeu exista din vesnicie, adica tot notiunea de infinit. |
Citat:
Citat:
Problema este ca si daca sunt multe minuni nu crede cineva doar asa, daca nu vrea. De exemplu evreii au vazut multe minuni ale lui Iisus si totusi majoritatea iudeilor nu au crezut in El. Romanii care ii torturau pe crestini vedeau multe minuni si multi din ei nu deveneau crestini, ba dimpotriva mai tare se incrancenau. O sa iti dau doua minuni mai evidente. In primul rand Lumina de la Ierusalim de Pasti, numai din explicatiile celor ce sunt necredinciosi (lampa, fosforul si sarma), care sunt puerile, iti poti da seama ca nici ei nu pot explica fenomenul. Si nu e un fenomen natural pentur ca are loc doar cand sunt Sfintele Pasti si Patriarhul intra si se roaga. O alta minune este a Sfantului Nectarie. Acest sfant a trecut la cele vesnice in perioada interbelica, iar minunea este din zilele noastre. Un preot din Grecia a facut cancer. Era intr-o stare mai grava si doar un doctor (din SUA, cred) a fost de acord sa il opereze. Preotul s-a rugat tot timpul la Sfantul Nectarie. Pe masa de operatie, dupa ce i-a fost facuta anestezia pentru operatie, pacientul s-a vindecat dintr-o data complet. Spune ca inainte sa adoarma l-a vazut pe Sfantul Nectarie venind la capataiul lui. E drept, e doar un punct de reper, nici macar nu mai gasesc acum intamplarea povestita pe net ca sa dau link. |
Citat:
Și deodată întâlnește pe Dumnezeu, Creatorul. Și află că timpul este, ca toate celelalte din Creație, creat de Dumnezeu. Ajunsă în acest punct, mintea omului are de ales: a) se odihnește, ajunsă la limanul călătoriei b) trece mai departe și perseverează, neținînd cont de ceea ce tocmai a aflat: că timpul, ca tot ce există, este creat de Dumnezeu. Așadar până să îl creeze Dumnezeu, timpul nu exista. Cum vine atunci să întrebăm despre "înaintea Divinității"? Că doar am pornit de la premisa că Divinitatea a creat timpul; ca urmare, un "înainte" și un "înapoi" există doar prin Voința Creatorului, ca Operă a Lui. Scormonirea cu mintea "înainte" de Dumnezeu arată că această minte nu acceptă că Dumnezeu a creat timpul. Îl face pe Însuși Dumnezeu parte din timp, care timp l-ar fi conținut și pe Dumnezeu, "înainte" ca El să apară (de unde? L-a născut un alt dumnezeu? Dar pe acela cine l-a născut? vrem nu vrem iar ajungem să ne odihnim într-un dumnezeu, care nu poate fi altul decât Dumnezeu, Creatorul a toate.) Deci Îl face pe Dumnezeu creatură a unei alte puteri, care să fi creat și timpul și pe Dumnezeu. (???) Dar orice om care acceptă adevărul că Dumnezeu a creat tot ce există, inclusiv timpul, găsește întrebarea despre "înaintea Divinității" ca fiind un nonsens. Sau un refuz de a accepta că Dumnezeu este Creatorul a toate cele ce sunt. Este și o dovadă de eroare a logicii aici. Nu poți porni un raționament sau o judecată de la o premisă pe care o consideri adevărată pentru ca mai apoi s-o negi pur și simplu, fără nici un temei ci doar pentru că se poate formula, pur și simplu, o propoziție. Propoziția fără noimă nu face parte din șirul înlănțuirilor gândirii. Înțelegerea operează cu sens, nu cu nonsens. Nimicul cuvintelor goale nu interesează pe omul care gândește și înțelege. Nu are ce face cu el. Mintea înțelegătoare se ocupă cu noimele, nu cu nonsensul. |
"Atunci i-au raspuns unii dintre carturari si farisei ,zicand:Invatatorule ,voim sa vedem de la tine un semn.
Iar El raspunzand le-a zis:Neam viclean si desfranat cere semn,dar semn nu i se va da decat semnul lui Iona prorocul. Ca precum a fost Iona in pantecele chitului trei zile si trei nopti,asa va fi si Fiul Omului,in inima pamantului,trei zile si trei nopti" Cum a spus cineva pe aici,fiecare are propriile dovezi,neputandu-le arata si demonstra,fizic,material.Si eu le am pe ale mele.Si am fost ateu.Dar bucuria pe care o simti cand primesti dovezile,este diferita de orice alta bucurie.Initial iti vine sa plangi si cazi in genunchi .Insa cred ca vei simti asta la momentul potrivit.Si-ti doresc sa simti. |
Citat:
|
Prietene, Dumnezeu și Big-pleosc nu sunt interșanjabili.
http://www.dexx.ro/index.php?a=term&...r%C5%9Fanjabil |
Citat:
|
N.Priceputu și cezar_ioan
Sunteți adevărați teologi și filosofi creștini! Formidabile mesaje, nu știu ce aș mai putea adăuga!!!
|
Citat:
Cred că matematicianul, fizicianul și filosoful creștin Blaise Pascal se pricepea binișor la a formula argumente logice. Sunteți de acord cu mine? :) Și totuși, exact lui îi aparțin celebrele cuvinte: "Inima are rațiuni pe care rațiunea nu le cunoaște". Tot el a scris, în "Cugetările" sale filosofice, în același sens, că "rațiunea neputincioasă nu poate cere inimii dovezi ale principiilor sale". Atunci când încercăm să dovedim existența lui Dumnezeu (de parcă El ar avea nevoie de avocați, iar nu de credincioși și mărturisitori), suntem acuzați de erori logice, de sofisme. Corect. Normal că facem sofisme și spunem o mulțime de copilării. De ce? Fiindcă acceptăm ispita de a ne provoca rațiunea să-și depășească mult competența, dacă putem spune astfel... :) Tocmai pentru că încercăm să-L încadrăm pe Dumnezeu Cel infinit în limitele logicii noastre. Tocmai pentru că grozav ne mai dorim "să înghesuim Absolutul în scheme" (așa cum atât de sugestiv se exprima Mihailc, unul dintre cei mai inteligenți useri de pe forum). Orice definiție sau încercare de argumentare despre Dumnezeu este limitativă, iar credința rămâne supralogică. Vă amintiți de filosofii care, în meditațiile lor cu privire la gnoseologie, distingeau, pe lngă cunoașterea empirică și cea rațională, o altă formă de cunoaștere, diferită și superioară acestora: cunoașterea intuitivă? Într-un mod similar s-ar putea descrie credința în Dumnezeu: o formă de cunoaștere superioară celei raționale, mai clară decât aceasta și, totodată, implicând deplina libertate a persoanei care o poate accepta sau respinge. Dacă nu credeți, întrebați-L pe Dumnezeu dacă există. Nu glumesc. Ce pierdeți, dacă realizați acest experiment? :) |
Citat:
Omul fără Dumnezeu este cel ce atribuie. Altceva nu poate/nu voiește. Conexează, de ici până colo, de la un gând la alt gând, de la o părere la alta, din presupunere în presupunere. Și numește asta cunoaștere... Omul credincios nu atribuie. Ci consacră. Din Mila Domnului, Duhul Sfânt insuflă mintea și inima omului către unele deosebiri inechivoce; către toate cele de folos pentru cunoștință, pentru simțire, pentru voire - toate întru mântuire. Cum face aceasta? Prin participarea omului. La toate cele creștinești: rugăciune cu lacrimi de căință (că-și vede omul prostia și nebunia, păcătoșenia și toate tendințele firii căzute), lectura cărților ziditoare de suflet, participarea la slujbele Bisericii, spovedanie etc. Cugetă, de voiești: nu e adevăr experimentat pe pământ care să nu fi fost mai întâi revelat de Dumnezeu. Pentru fiecare gând adevărat, bun și frumos pe pământ, obârșia e în Cer. Restul gândurilor? Copilării, în cel mai bun caz. Dumnezeu să te ocrotească și să te învețe să-L cunoști și să-L iubești! |
Inițiatorul topic-ului dorea dovezi logice ale existenței minunilor.
În primul rând, așa cum spunea filosoful existențialist creștin S. Kierkegaard, Dumnezeu nu este un imens papagal roșu care să cadă, dintr-odată, într-un loc public, astfel încât sesizarea prezenței Sale să fie neîndoielnică. Dumnezeu nu săvârșește minuni evidente, fiindcă astfel de dovezi ale existenței Sale ar anula libertatea credinței și ne-ar constrânge să-L acceptăm. În această privință, domnul Cristian (N.Priceputu) v-a oferit un răspuns incomparabil mai profund și frumos exprimat decât aș fi eu în stare să formulez vreodată! În al doilea rând, cred că există mai multe feluri de minuni: 1. acele evenimente aparent inexplicabile care aparțin, de fapt, ordinii naturale, ale căror cauze nu au fost încă descoperite de către știință (așadar, minuni neautentice); 2. minunile adevărate (acele evenimente ce depășesc legile universului, fiind, cu adevărat, supranaturale, avându-L ca Autor pe Creatorul și fiind săvârșite cu un scop bine definit, dar, de multe ori, tainic pentru martorii minunii); 3. miracolele pe care le trăim zilnic, ceas de ceas și clipă de clipă, fără a conștientiza, însă, caracterul lor minunat (însăși minunea existenței noastre, miracolul acestui cosmos a cărui apariție și evoluție, cu certitudine, nu poate fi doar opera hazardului, minunea că putem iubi, că ne poate fi dor de cunoaștere, de libertate, de veșnicie, de Dumnezeu!). În privința minunilor din a doua categorie (cele la care v-ați referit dvs, probabil, în deschiderea topic-ului), consider că acestea nu au, în general, scop persuasiv, de vreme ce, așa cum tocmai am menționat într-unmesaj anterior, cred cu tărie în libertatea credinței (altă minune, de data asta, din categoria a treia!). Hristos a săvârșit unele dintre minunile Sale pentru că, pur și simplu, "I s-a făcut milă" (citim în textele evanghelice) de cei aflați în suferință. După ce săvârșea o minune, "le poruncea cu asprime" celor implicați să nu spună nimănui și chiar Se retrăgea din locul respectiv. Ținând în exclusivitate de ordinea supranaturală, de libertatea harică a Duhului Sfânt, minunile autentice sunt săvârșite de către Dumnezeu cu delicatețe (da, termenul este folosit inclusiv de către părintele Stăniloae, de aceea am și eu curaj), în mod discret și tainic, sesizarea lor având un caracter total neconstrângător. Aceste minuni nu constituie cauza credinței, ci apar, uneori, drept consecințe ale acesteia, iar sesizarea lor se realizează tot prin credință. "Minunea este copilul cel mai drag al credinței" - scria meditativ Goethe. Cea mai importantă minune din întreaga istorie a mântuirii - Învierea Domnului nostru Iisus Hristos - este, în același timp, taină de nedeslușit și cutremurătoare, petrecută în întunericul mormântului și avându-i drept martori, poate, doar pe îngerii din cer. După ieșirea din mormânt, Cel înviat li Se arată - în mod smintitor pentru rațiunea multora - doar celor ce deja credeau în El, lăsându-le celorlalți (celor ce nu doreau să creadă) putința de a-și închide ochii în fața mormântului gol, născocind ipoteze pentru a-și întări necredința. Minunile țin de libertatea credinței, iar credința liberă, necondiționată și întemeiată pe iubire, e darul cel mai minunat al Duhului Dumnezeiesc. |
Citat:
Felicitări și sărumâna....:) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Te iert și de data asta, dar te rog să nu mai faci :). |
Felicitari si din partea mea- intradevar foarte bine documentate raspunsurile!
|
Citat:
|
Citat:
"Te iert și de data asta, dar te rog să nu mai faci" Mă mai gândesc... Dacă nu mă voi putea abține?... :) Hristos în mijlocul nostru! Cu deosebită prețuire, Laura Stifter |
Demetrius și Florinvs, vă mulțumesc mult pentru aprecieri și încurajări!
Doamne ajută! |
Citat:
dvs doriți să vă puteți asuma convingerile în mod liber, sau constrâns de împrejurări, sub presiunea evidenței unor miracole imposibil de tăgăduit? |
Ora este GMT +3. Ora este acum 07:11:06. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.