![]() |
Necunscute sunt caile Domnului
Am deschis acest topic la categoria Dogmatica (poate in mod eronat) pentru ca de prea multe ori am auzit aceasta expresie in sanul comunitatii crestine, si pare sa fie parte din dogmatica ortodoxa, sa ma corecteze cineva daca gresesc.
Dar, mai important, as dori sa discutam despre sensul acestor cuvinte, pentru ca mie mi se pare un pic contradictoriu. Daca expresia se refera la modul in care Dumnezeu a creat si continua sa sustina Universul, atunci da, caile ne sunt necunoscute. Daca se refera asa cum suntem obisnuiti, la motivul producerii unor nenorociri neasteptate si inexplicabile, atunci problematica nu mai e asa de clara. De exemplu, un om nevinovat, sau un copil moare intr-un accident stupid. Parintii isi ridica privirea la cer si striga "Dumnezeule, de ce m-i l-ai luat ?!". duhovnicul vine repede si spune, "asta a fost voia Domnului", iar vecinii susotesc intre ei "necunoscute sunt caile Domnului". Daca un criminal moare intr-un accident similar, toata lumea spune la unison: "Dumnezeu nu doarme". Desigur, nu pun prea mare pret pe ce zice multimea, important este cum ne relationam noi cu divinitatea in aceste doua cazuri. Este Dumnezeu bun, drept, iertator, atotputernic ? Daca da, de ce lasa sa se intample atatea faradelegi si nedreptati ? Intr-un fel, prin Biblie, Dumnezeu n-i s-a revelat ca un dumnezeu al binelui, deci ar trebui sa stim care sunt caile Lui, nu-i asa? E calea binelui. Cand un talhar iti ia viata nu e calea binelui. Veti zice ca de unde stiu eu daca nu cumva cel omarat nu ar fi ajuns un criminal mai mare in viitor, ca asta e principala tema pe care se merge. Raspunsul e simplu: omul are liber arbitru, altfel mantuirea nu ar avea sens. Daca nu am avea liber arbitru atunci toata lumea ar fi catalogata de la inceput in Rai sau in Iad. Daca omul are liber arbitru, atunci motivul ca cel omorat ar fi ajuns in viitor un criminal nu sta in picioare. Deci ce credeti, sunt cunoscute sau necunoscute caile Domnului ? |
Citeste de aici
http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/nou26.htm Asa de curiozitate, ce religie esti? mie imi pari cam ateu sau agnostic poate ma insel :) |
Citat:
Necunoscute sunt caile Domnului este echivalent cu "Orice este posibil". Nu pot sa afirm ca apartin de nici o religie. Imi place invatatura morala a ortodoxismului, imi par interesante teoriile stiintifice ateiste, chiar si viziunea Kabalei asupra Universului pare interesanta. Intrebarea ta seamana cu intrebarea "Ce fel de muzica îți place ?" Raspunsul e simplu : muzica de calitate. P.S. Oamenii se masturbeaza ? |
Normal ca o fac, in ziua de azi aproape nimeni nu e scapat de ciuma asta :(
|
Citat:
|
Citat:
|
Si statusul tau este interesant, si am sa-ti propun ceva, daca nu crezi deloc sau te indoiesti, nu-i bai, insa „Caută-L pe Dumnezeu cu orice preț — cu incapațânare și tenacitate!” :D mi-a placut aceasta vorba, este luata dintr-un interviu. Si eu sunt de parere ca un om cinstit si sincer daca il va cauta pe Dumnezeu pana la sfarsitul vietii sale, ma indoiesc ca nu-l va gasi! Pentru ca daca noi facem un pas El va face 1000 catre noi :)
|
Incearca sa te desprinzi putin de materialism si sa intelegi ca viata asta nu-i adevarata viata. Apoi vei vedea ca totul se leaga, indiferent daca acum vezi numai nedreptate in jur. Mantuirea este un dar iar Dumnezeu are dreptul de a face ceea ce vrea El cu creatia Sa. Cand spunem ca "necunoscute sant caile Domnului" spunem ca El lucreaza tot timpul in folosul nostru, pentru a ne ajuta sa devenim mai buni, sa ne amintim ca suntem creati dupa chipul si asemanarea Sa.
De exemplu un copil se naste cu un handicap grav, sa spunem ca este o leguma. Asta ar fi o drama pentru familia respectiva. Dar "leguma" aia poate trezi bucatica de suflet din noi, daca a mai ramas ceva de trezit. La nivel macro, cand te gandesti ca "leguma" va trai o eternitate alaturi de Creatorul sau, suferinta de aici nu inseamna nimic. Mai tot ce se intampla in viata noastra nu inseamna nimic, decat in masura in care ne apropie de Dumnezeu. Acum incearca sa-ti imaginezi alternativa. Sa spunem ca nu exista Dumnezeu. Ce i-ai spune " legumei " ? Ca o sa moara si o sa-l manance viermii ? Ca asa e viata, nedreapta ? Ca tu o sa traiesti 100 de ani si o sa faci tot ce-ti trece prin cap dupa care o sa mori si tu si viata ta o sa aiba exact aceeasi valoare cu viata "legumei " adica 0 ? |
Citat:
Ce propui ? Sa-i spun copilului sa nu fie trist ca il asteapta vremuri mai bune dupa moarte ? Pare sadic. De ce oamenii vor neaparat sa creada ca exista viata dupa moarte ? Eu sunt foarte linistit la gandul ca nu exista nimic in afara de viermi. E doar psihologie la mijloc. |
Citat:
Iar in legatura cu a doua concluzie, nu inteleg de ce-ti pierzi timpul pe forum si de ce iti pierzi timpul in general. Daca nu exista nimic dupa moarte atunci orice ai face nu are nici un sens. Daca or sa ne manance viermii, atunci ne mananca orice am crede, deci de ce nu-ti vezi de treaba, oricare ar fi treaba ta ? De ce sa pierzi timpul incercand sa-i determini pe niste incuiati sa renunte la credinta lor ? :71: Nu e doar psihologie la mijloc, in cazul ateilor este si foarte multa superficialitate in gandire si indoctrinare. Dar asta te las sa descoperi singur...daca nu esti superficial. |
Citat:
Fac o comparatie intre ei si mine, si nu inteleg de ce eu nu simt nevoia sa traiesc mai mult decat trebuie. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Cati credinciosi crezi tu ca fac asta din pura compasiune ? |
Citat:
Iar domnul Iuliu se referea la contractul social. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
O sa caut articolul, dar era vorba de un iman la curtea mongola(mongolii aveau un sistem de toleranta religioasa dezvoltat, si mentineau reprezentanti ai tuturor cultelor la curte, mongolilor le placeau luptele, iar dezbaterea era considerata o lupta, asa ca ii punea sa se "bata"). In fine, un iman a raspuns la o intrebare: Ce rost are caritatea celor fara credinta? Este dezinteresata. |
Citat:
|
Citat:
De dragul adevărului, probabil ești de acord că această interpretare este una particulară. Adică sper să accepți că sunt și alte interpretări posibile, în baza altor amorse ori repere prin care se interpretează tendința omenească spre un Creator și aspirația omului spre veșnicie. Înainte de a scrie o mărturisire personală ca răspuns la întrebările tale (pe care le consider firești, cu totul caracteristice cugetării omenești), permite-mi să-ți atrag atenția din capul locului la caracterul vicios/circular al explicației ipotetice pe care ai propus-o. Spun "vicios/circular", în lipsă de alt termen, mai potrivit, pentru a mă referi la mecanismul explicației: o trăsătură omenească psihologică este explicată prin altă trăsătură omenească psihologică. Or, acesta este tocmai psihologismul, o formă printre altele a tendinței minții noastre de a reduce complexitatea condiției umane doar la însușirile ei psihologice. Pentru ca o trăsătură a sufletului omenesc să fie explicată valid, este absolut necesar, însă, cel puțin în temeiul logicii cunoașterii (fac acum apel la epistemologie sau la filosofia gândirii), să luăm în calcul alte paliere ale ființării. De exemplu, dacă voim să explicăm gândirea, pentru a nu pica în psihologism chiar înlăuntrul psihologiei, musai apelăm la: - substratul cerebral (organic) al gândirii, anume activitatea lobilor frontali și parietali despre care neuropsihologia cunoaște astăzi o mulțime de lucruri (desigur nu pe toate); - contextul cultural în care se desfășoară un act al gândirii; - contextul social sau măcar psihosocial-interpersonal (cazul minim fiind al diadei); - pentru credincioși, intervenția lui Dumnezeu. Încercînd așadar să evit reducționismul psihologist, voi aminti că întreaga istorie a umanității, așa cum o cunoaștem din primele scrieri care au ajuns până la noi, dezvăluie preocuparea omului pentru aceste dileme. Toată istoria culturii și întreaga istorie a religiilor ne stau la dispoziție pentru a cunoaște când, cum și ce au gândit și crezut oamenii despre nemurire și Creator. De la "gânditorul de la Hamangia" la Immanuel Kant, de la Buddha la Socrate și Iisus Hristos, omenirea primește varii învățături pe această temă. Pentru gânditorul creștin, explicația este clară, fiind considerată una revelată de Însuși Dumnezeu. Biblia rezumă aceste învățături revelate care, înainte de a fi scrise, au fost împărtășite oamenilor prin profeți, prin Hristos, prin Apostoli și prin sfinții/cuvioșii care au împodobit Biserica până azi. Orice om are de ales: acceptă învățătura creștină (pe care, dacă o aprofundăm, de-a lungul anilor, avem toate șansele să o găsim validă și minunată) sau continuă să emită ipoteze varii, muncindu-se să găsească un tâlc definitiv. Mulți gânditori au dat mărturie că învățătura creștină este un liman de odihnă în infinit a cugetului omenesc. Citindu-i pe aceștia, de pildă pe filosofii care au devenit apologeți ai creștinismului (exemple Iustin Martirul și Filosoful sau Dionisie Areopagitul), vom găsi răspunsuri uluitoare la mai toate piedicile gândirii de până la Evanghelia lui Hristos (precum și din timpul care s-a scurs până azi). În fine, cunoașterea răspunsului la aceste dileme are un caracter aparte: ea nu se desfășoară doar prin reflecție intelectuală, ci este deopotrivă simțită și trăită într-un mod anume. Adevărul este experimentat concret, cu întreaga ființă a omului. Nu orice om poate avea acces deplin (experimentat) la aceste învățături, ci doar omul care, crezi sau nu, a fost străpuns în inima lui de Duhul lui Hristos. Această străpungere e o mare taină, pe care unii o trăiesc, alții nu. Ea poate surveni chiar în urma unei lecturi sau a unei convorbiri concrete cu un credincios. Este însă imposibil ca oamenii care nu au trăit taina străpungerii să înțeleagă până la capăt gândirea, simțirea, credința celor pătrunși de Duhul lui Hristos. Cele două lumi sunt, practic, radical diferite, deși există Un Fir de comunicare între ele. Cel care a fost purtat și în lumea credinței îl poate înțelege pe cel care încă mai caută, dar cel care nu a fost purtat încă, nu poate să-l priceapă pe cel credincios și din acest motiv îl reduce, în interpretarea de tip cerc vicios, la diverse determinări psihice sau de altă natură, nicidecum luînd în calcul Duhul lui Dumnezeu, pe care din păcate, necunoscîndu-L Îl neagă sau, în cel mai "bun" caz, Îl ignoră. Nemurirea și conștiința Creatorului sunt daruri pe care Dumnezeu le face omului, pentru a-l bucura, a-l ferici, a-l desăvârși, a-l împlini. P.S. Dacă nu mă înșel, cred că ți-ar fi de folos, pentru o atingere mai consistentă a prospețimii sufletești, să citești câteva capitole dintr-o carte "tare". Dacă Psalmii, de pildă, nu te-au mișcat în momentele mai tensionate ale vieții de până acum (poate nu i-ai avut atunci la îndemână sau poate nu ai crezut că îți vor aduce vreun beneficiu, vreo împrospătare), mă hazardez și îți propun să citești din Filocalia vol.X - Sfântul Isaac Sirul, "Cuvinte despre nevoință". Îmi pare foarte probabil ca orizontul și miezul gândirii tale să sufere un adevărat șoc, unul fericit, binecuvântat, din care vei ieși, dacă nu cu totul deschis spre alte orizonturi, cel puțin cu senzația durabilă a unei reîmprospătări autentice în întreaga ființă. M-aș bucura să se întâmple chiar așa, ba chiar pariez pe asta!...:) |
frumos scris,
Totusi, poate nu am inteles mesajul, poate ma bag ca un barbar intr-o recomandare adresata altuia, dar e un pic pe langa subiect. tot nu s-a dat raspuns de ce vor oamenii sa fie nemuritori. |
Citat:
|
Citat:
Imi place foarte mult morala ortodoxa, si modul in care explica aceasta originea raului. O consider mai buna decat psihologia. Dar atat. Cand vine vorba despre cauza suprema, religia esueaza, sau poate nici nu-si propune sa dea explicatii. Morala ortodoxa e pana la urma un set de reguli care trebuiesc respectate pentru ca o societate sa traiasca in pace. Acuma, cum se ajunge de la invataturile morale la dorinta de a trai vesnic ? Pe undeva stim raspunsul, intai ti se reveleaza ca tu ar trebui sa fii nemuritor, si apoi ti se spune ca pentru asta trebuie sa nu furi, sa nu ucizi, etc. Daca ti s-ar spune ca nu exista viata vesnica, ti-ar mai putea cineva impune aceleasi reguli morale, ar mai avea acelasi efect? Frica, frica de Dumnezeu este o alta cauza care tine anumiti oameni in frau. Cunosc oameni care nu fura, nu ucid, nu mint, si asta fara sa pomeneasca niciodata de Dumnezeu sau de viata de apoi. Pur si simplu, asa e felul lor. |
Citat:
La un moment dat, încântat de modul în care Copilul rezolvă o problemă de șah (pe care eu, recunosc, nici n-o "miroseam") îi spun, ușor exaltat: "Tudor, tu nu mai ești șahist, ești deja teolog!" De-acum îngăduie să transcriu dialogul, cam cum mi-l amintesc: Tudor: Iar începi, tati?...:) Eu: Obișnuiește-te, te rog, cu faptul că nu eu te învăț teologie, ci tu. Eu îți torn literatură, tu îmi dai direct miezul. Eu ambalajul, tu conținutul. Tudor: Tati, te roooog, hai înapoi la problemă...! Pleeeeease!.... Eu: OK. Vrei, totuși, să îți amintești de David? Când era adolescent, cu Goliat, cu praștia... Tudor: Ce-i cu el acum? Eu: David, purtat de Duhul Sfânt, s-a smerit cu oile, cu toată ascultarea față de tatăl lui, și astfel a trecut de la păstorit la teologie, precum tu ai urcat de la șah la teologie, purtat de darul lui Dumnezeu. Tudor: O, tată, tată... O, iartă-mă... și Dumnezeu să mă ierte... (aici pune capul în piept și se îmbujorează la față) dar trebuie, trebuie tată, să îți spun: te înșeli atât de mult... Gândești răsturnat, tată, iartă-mă! Eu: Cum așa, fiule? Tudor: Tată, mai întâi îți spun că sunt două locuri unde greșești: confunzi darul lui Dumnezeu cu Duhul Sfânt (deși aici știu că avem mult de discutat, eu cred că asta faci) și răstorni raportul dintre nevoință și har. Eu: ...??? Tudor: Tată, David nu a fost purtat de Duhul Sfânt pentru a paște oile și a asculta de tatăl lui, pentru ca mai apoi, din cauza asta, să îl învingă pe Goliat. Ci, dimpotrivă, pentru că mai întâi David s-a smerit, cu puterea lui de copil, să pască oile și să asculte de tatăl lui, Duhul Sfânt l-a găsit vrednic să Îi fie vas ales. Dacă David nu făcea mai întâi lunga școală a smereniei, dacă el nu se silea să pască oile și să asculte de tatăl lui, Duhul Sfânt nu l-ar fi însoțit în lupta cu David. Eu: îhî...!... Tudor: Așa faci și cu fumatul: spui că nu ai rugăciunea îndeajuns de puternică pentru a învinge, prin ajutorul Duhului, patima ta și ispita vrăjmașului. Dar, tată, mai întâi renunță să mai fii prieten cu țigara! Jertfește pofta asta, cum ai făcut cu berea. Apoi, abia apoi, găsindu-te curat, mă rog, ceva mai liber, Duhul Sfânt va veni peste tine și vei primi harul de care îți e atât de dor... Tu ai ales să fumezi, tu alegi să renunți. E doar treaba ta, tată... Prietenia ta cu Duhul Sfânt va începe cu adevărat doar când vei începe să semeni cu El... Jertfește! E ca la șah: sacrificiul unei figuri, la momentul potrivit, îți aduce victoria. Cum răspunzi tu la chemarea "Lasă toate ale tale!" când nu poți lăsa țigara aia dintre degete?... O, tată, tată... Apoi au urmat câteva detalieri, câteva noi discuții pe marginea eșichierului și, peste toate, multă rușine din partea mea și multă bucurie, că, iată, fiul meu mă bate nu doar la șah ci și la Teologie. Așadar, tocmai pentru că ești nemuritor, devine important cum anume îți alegi nemurirea (ce fel de nemurire), iar nu invers! Nu din alegerea noastră derivă nemurirea ci, tocmai pentru că suntem nemuritori prin darul lui Dumnezeu (este imposibil ca omul să moară, Dumnezeu este Gentleman și nu își retrage darul ci doar îl lasă spre administrare omului - despărțirea sufletului de trup nu este moarte, ci trecere la un alt plan al ființării omului!), avem un reper forte pentru alegerea modului în care vom fi în veșnicie: în intimitate cu Dumnezeu (și nu se poate intimitate fără onestitate de sine, mai întâi) sau fără Dumnezeu. Alegerea se petrece aici. Acum. Și rodește pururea și în vecii vecilor. |
Citat:
|
Mă silești să încerc o mărire de suflet. Dar ca Laura, noblețe, tot nu am, orice-aș face.
OK, fie, mă bucur că apreciezi. Oare dialogul e relevant pentru Iliegh? Și oare e corect cum zice Tudor? Chiar nu știu... Dar mi-a părut un "comentariu" pertinent la problema ridicată în topic. |
Citat:
Tudor are dreptate. Parerea mea. Cometariul este profund si rezolva anumite intrebari din acest topic. foarte inteligent baiatul tau. Sa iti traiasca! |
Citat:
Liberul arbitru= Duh Sfânt. Așadar, căile Domnului sunt necunoscute pentru cei care n-au Duh Sfânt, dar foarte familiare pentru cei care au liberul arbitru. Citat:
Să-ți trăiască La Mulți Ani! |
Exemplul lui Tudor
Buna postare, intradevar.
Cel mai interesant mi s-a parut ca Tudor pare sa stie un lucru care scapa de multe ori celor mai buni credinciosi. urmatorul este pasajul lui Tudor: Tudor: Așa faci și cu fumatul: spui că nu ai rugăciunea îndeajuns de puternică pentru a învinge, prin ajutorul Duhului, patima ta și ispita vrăjmașului. Dar, tată, mai întâi renunță să mai fii prieten cu țigara! Jertfește pofta asta, cum ai făcut cu berea. Apoi, abia apoi, găsindu-te curat, mă rog, ceva mai liber, Duhul Sfânt va veni peste tine și vei primi harul de care îți e atât de dor... Tu ai ales să fumezi, tu alegi să renunți. E doar treaba ta, tată... Prietenia ta cu Duhul Sfânt va începe cu adevărat doar când vei începe să semeni cu El... Jertfește! E ca la șah: sacrificiul unei figuri, la momentul potrivit, îți aduce victoria. Vedeti ce zice Tudor ? Mai intai renunta sa fii prieten cu tigara. Apoi zice: tu ai ales sa fumezi, tu alegi sa renunti, si apoi vine Duhul. Va propun urmatorul scenariu: fara venirea nici unui Duh, fara nici o inteventie divina, eu aleg sa nu mai fumez, e doar lupta mea, e doar treaba mea, cum zice Tudor. La ce bun atunci sa apelezi la o forta supranaturala ? |
Citat:
Pai Ilie gandeste-te asa, cati oameni sunt dependenti in lumea asta de droguri de alcool, de fumat etc etc si n-au scapat, multi dintre ei luptand saracii dar in zadar. Si probabil ai auzit de Alcolicii Anonimi unde multi se duc si se vindeca. Ma intreb ce au aia in plus.... nu am statistici la mana, insa cred ca te poate ajuta Cezar. Am si eu o intrebare, esti dependent de ceva? daca raspunsul e nu, atunci nu stii prin ce iad trece printr-un dependent, nu stii ce lupta, ce zbatere interioara are. Si cand te gandesti ca se zbate degeaba si apoi apare Dumnezeu se baga si El in ecuatie, nu obligat, ci cerut de insasi persoana in suferinta si trezesti cu omu dupa un timp senin, vindecat, fericit chiar. Eu zic sa cauti pe net marturii ale celor care au scapat din dependente cu ajutorul Domnului, sau alte interventii minunate, uite iti dau cateva referinte numai sa fii cinstit si sa te uiti pe ele http://www.sfintiiarhangheli.ro/eram...sau-am-devenit http://www.librariasophia.ro/carti-S...-so-10290.html Oi fi tu ateu da cand te-o lovi un ditamai necazul nu stiu unde mai fugi :)) aaa si pentru ca nu intelegi rolul suferintei o sa te rog sa citesti ce-ti dau :) poate poate te-o mai lumina :P http://www.librariasophia.ro/carti-I...n-so-1574.html http://www.librarie.net/carte/77479/...on-Kraiopoulos |
Citat:
Sa stii ca intre momentul alegerii si momentul reusitei este o cale de strabatut. Daca ar fi asa usor sa scapam de vreo patima ce simplu ar fi totul. acum aleg si gata am si scapat. dar nu este asa. Caci din momentul alegerii , vine lupta cu patima. Fara ajutorul lui Dumnezeu vei simti ca lupti cu morile de vant. azi ai reusit si maine ai cazut. Tudor zice foarte bine, cand zice ca e treaba fiecaruia, insa spune clar, alegerea - este treaba mea. Drumul spre reusita insa este o lupta. De la momentul alegerii incepe jertfirea de care zice Tudor. Nimic bun nu reusim fara Dumnezeu. Caci tot ce construim noi daca suntem lumesti este de scurta durata, trecator si stricacios. Acum zici ca ai reusit si maine dai de necaz si fugi iar la patima care a salasluit in tine atata timp. Altii reusesc cate ceva , cand dau de boala, de frica mortii. Insa traiesc apoi toata viata cu frica mortii in tristete si amar si plini de boli. Eu iti recomand o carte minunata , Alfavita duhovniceasca de Sf. Dimitrie al Rostovului. Am mai postat eu cate ceva din ea pe acest forum. ""Bucuria mea izbaveste-ma de cei care m-au inconjurat" - graieste Proorocul (Psalm.31;8). Oarecat Ingerul a grait lui Tobie:"Bucura-te Tobie, pururea sa fie intru tine bucurie". Tobie insa a raspuns Ingerului: "Ce bucurie sa-mi fie mie, cand stau intru intuneric si nu vad lumina zilei? ce bucurie poate fi in aceasta vale a plangerii? Ce bucurie sa fie celui ce este intru durere si intristare? celui care salasluieste intru intuneric si in umbra mortii si care nimic altceva nu asteapta decat plecarea dintru aceasta viata, decat sfarsit necunoscut? Ce bucurie are cel care salasluieste intru intuneric? ce racorire are cel ferecat? Ce mangaiere are cel care asteapta moartea amara? Nici una." Si intradevar. Cu ce vrei sa te mangai? oare cu slava lumii acesteia care degrab se trece? oare cu numele sau bogatia, care adeseori piere? oare cu indulcirile sau poftele trupesti care se preschimba in puroi si duhoare? oare cu frumusetea si stralucirea trupului, care degraba se putrezeste si se preschimba in pulbere si cenusa? Nu ai tu omule, ceva cu care poti sa te mangai intru acest veac mult inlacrimat; dimpotriva aici trebuie sa plangi si sa te tanguiesti. caci nu locuiesti in taramurile patriei, ci in pribegie, nu in pace si liniste, ci in valtoarea unui mare razboi, nu in bucurie si veselie ci in valea plangerii. Cine se veseleste fiind datornic? Cine se mangaie fiind in temnita? Cine se bucura asteptand moartea? Nimeni. Aceasta lume este plina de tanguire si nu de veselie, de necaz si intristare, iar nu de mangaiere. Nimic nu este intru aceasta lume statornic si nestramutat. Bucuria ei este amestecata cu amar, veselia cu intristarea, slava este schimbatiare, bogatia piere, frumusetea se preschimba in pulbere si cenusa, indulcirea trupeasca se preschimba in duhoare si puroi. In sfarsit toate acestea sunt intrerupte de o moarte napraznica, si pier. Nimic intru aceasta lume nu este vrednic de bucurie si veselie, nimic nu este vrednic de mangaiere si de adancire intru cugetare, ci toate sunt pline de plans si tanguire. Veacul omenesc este "desertaciunea desertaciunilor". (Eclesiastul 1;2). Caci se naste omul din stricaciune, creste in boli si suferinte, isi cheltuieste viata in tristeti si necazuri, in griji, in furtuni, in intuneric si in toata nestatornicia. caci pretutindeni sunt necazuri, pretutindeni sunt parasi, pretutindeni sunt prigonitori, pretutindeni sunt lupte si nedumeriri, pretutindeni este teama si frica. Toata lumea este plina de necazuri si de vrasmasie. Orisiunde te-ai intoarce, pretutindeni vei vedea lupta si incrancenare. Aici te lupta imbuibarea, acolo betia; aici lenevirea, acolo nesimtirea. Aici desfranarea, acolo pofta spurcata, aici frica, acolo pacatul si faradelegea. Nimic nu este de care am putea sa ne bucuram intru acest veac. Apoi va veni moartea, va veni despartirea de toate si de toti, va veni schimbarea neasteptata a toate, sufletul va merge intr-un alt veac si va primi rasplata pentru faptele savarsite aici, iar trupul va ramane hrana viermilor, se va preschimba in puroi si duhoare. Nu este nimic imbucurator intru aceasta lume. De aceea, nu te bucura in acest veac al plangerii, nu te bucura de nimic de ce este vremelnic, deoarece intru acesta totul este nestatornic, si pe de-a-ndoaselea, totul este mincinos si schimbator. Daca vrei insa sa te mangai, mangaie-te cu Unul Dumnezeu; daca vrei sa te bucuri, bucura-te de Unul Dumnezeu. Caci bucuria trupeasca in curand piere, iar bucuria intru Domnul de-a pururi este. Mangaierea pamanteasca se mistuieste naptrasnic si se preschimba in amaraciune, insa mangaierea Preasfantului Duh pururi intru Domnul ne mangaie si ne va mangaia in vecii vecilor, cu mangaiere negraita." Iata chiar asa este viata fara Dumnezeu. Si , si daca crezi in Dumnezeu si nu traiesti in comuniune cu Dumnezeu, tot asa e viata trista, schimbatoare. Chiar saptamana trecuta am avut acest gand, un bun prieten pe care l-am sunat la telefon mi-a spus: sunt fericit (isi cumparase un anumit lucru ce si-l dorea mult de tot) iar a doua zi mi-a zis: sunt trist si suparat (patise o intamplare nefericita). Azi esti fericit, maine esti trist. Cand vei reusi sa fi vesnic fericit? Tu esti fericit? Viziunea ta despre lume si viata asa cum o vezi tu iti da fericirea neschimbatoare, vesnica, mereu? Viata fara Dumnezeu nu este decat o inchipuire. Imi inchipui ca sunt fericit, imi inchipui ca sunt bine, ma amagesc ca totul e perfect. |
Se pare ca Tudor intelege mai bine raportul dintre vointa si har chiar si decat unii credinciosi. Chiar si pe forum am intalnit credinciosi (ortodocsi) care aveau o intelegere calvina.
|
Citat:
Din cate imi amintesc noi am mai discutat asta, pe alt forum. |
Citat:
Sa zicem ca sufletul merge in alta viata. Acolo, in acea viata sunt tot eu, nu-i asa ? Toata experienta mea, toate cunostintele mele, toate dorintele mele, slabiciunile si virtutile. Nici un om nu este perfect si nu reuseste sa devina perfect pana la moarte. Micile imperfectiuni ar trebui sa se vada in viata de apoi. Micile imprfectiuni vor crea neintelegeri intre locuitorii de dincolo, de acord, altfel de neintelegeri, dar vor exista spirite cu experienta diferita, cu inteligenta diferita, cu vicii diferite. Cine spune ca viata de apoi poate fi perfecta ? E posibil numai daca toti oamenii vor deveni ca Isus, ceea ce e greu de crezut. Dar asta a fost o discutie ipotetica, pentru ca nu exista nici o viata de apoi, si nici spirite si nimic supranatural. Totul e o inventie care sa hraneasca psihicul uman sub forma de speranta. Pentru ca speranta nu poate fi ucisa, e ceva intangibil, e pura inchipuire. Si nu speranta moare ultima, ci omul. |
Recapitulare
Ca sa pun ordine in idei:
Primul gand, prima actiune pe care ar face-o spiritul tau dupa moarte trebuie sa fie un pacat. Si apoi toate celelalate. Daca nu e asa inseamna ca nu esti tu, e altceva, o fiinta perfecta. Tu nu mai existi. Esti mort. Mai e cineva pe forumul asta care vede dorinta de a trai vesnic ca pe iubire de sine ? |
sofisme de doi bani
Construiesti un scenariu plauzibil, dar ii aplici o logica defecta si pe urma demonstrezi ca e fals. Logic. |
Citat:
Nu stii. Pana moartea nu devine o certitudine, nu stii daca esti multumit sau nu cu timpul care ti-a fost acordat. Pana atunci esti aparent impacat cu ideea pentru ca de fapt nu ai experienta mortii si nici imagiantia nu te ajuta in acest sens, posibil si din cauza unui complex (devalorizare personala). Si de cele mai multe ori, e prea tarziu atunci sa mai afle si altii care e adevarata ta pozitie in chestiunea asta. |
Citat:
Sunt alte topice pentru asta. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 22:13:04. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.