![]() |
pacate nespovedite si aduse aminte
Intrucat urmeaza sa ma duc la spovedanie saptamana viitoare, cu ajutorul Domnului, ma gandeam daca ar trebui spuse si pacatele savarsite dinainte de penultima spovedanie, care am uitat sa le zic atunci (nu ascunse, nespuse nu cu intentie ci din prea multe pacate pe cap, si uitat la momentul respectiv pe celelalte).
Intreb pentru ca parintele m-a intrebat atunci: mai ai si alte pacate? si eu i-am zis ca nu, dar ca e posibil sa mai fie altele de care sa nu imi aduc aminte si pe care sa nu le fi zis. Le-am facut o lista, dar daca le citesc ma tem ca nu ar mai fi din inima ci doar ca o formalitate, nu as pune accent pe pacatele ce ma apasa pe mine pe suflet. Cum se procedeaza, se mai spun pacatele nezise la spovedaniile anterioare? Sau doar cele de la cea mai recenta marturisire incoace? Va multumesc anticipat |
Citat:
|
Am citit la Parintele Porfirie un cuvant tare frumos despre spovedanie.
"Nu exista lucru mai inalt decat ceea ce se cheama pocainta si spovedanie. Aceasta taina este darul iubirii lui Dumnezeu catre om. In acest chip desavarsit se izbaveste omul de rau. Mergem, ne spovedim, simtim impacarea cu Dumnezeu, vine bucuria inlauntrul nostru, pleaca vinovatia. In Ortodoxie nu exista piedica de netrecut. Nu exista poticnire, pentru ca exista cel ce primeste spovedania, cel ce are puterea de a ierta. Mare este duhovnicul!" Beliver are dreptate, cel mai potrivit sa-ti raspunda la aceasta intrebare este duhovnicul. Este un lucru tare bun ca iti doresti sa marturisesti pacate ramase nespovedite, asta arata ca vrei cu adevarat sa faci ordine in sufletul tau. |
Citat:
|
Citat:
Dacă nu vă ami aduceți aminte de altele, să nu spuneți că nu mai aveți, ci că nu vă mai aduceți aminte de altele, iar la următoarea spovadă le puteți spune și pe acelea, sau oricând vă amintiți. Este foarte bine că ați făcut o listă și astfel demonstrați că v-ați pregătit serios(deloc formal) pentru spovadă. |
Citat:
Ma gandesc ca, poate, readucerea in memorie a unui pacat uitat la spovada este un har pe care il trimite Dumnezeu ca sa ne spovedim mai cu temei data viitoare. Pesemne ca asemenea lucruri se intampla tocmai ca urmare a spovezii. Altfel spus, cu cat ne spovedim mai des (de exemplu: lunar), cu cat cerem in umilitate lui Dumnezeu sa ne ajute memoria si sa ne vedem mai bine pacatele, cu atat ne spovedim mai temeinic. |
Nu aș vrea să par cinic, dar cred că păcatele nespovedite sunt mai numeroase și adeseori mai grave decât cele spovedite. Cel puțin la noi oamenii de rând, adică la aceia care nu avem o atât de mare lumină încât să vedem tot ce se ascunde în sufletul nostru.
Pentru a conștientiza toate păcatele, care sunt fără număr, mai multe decât nisipul mării, ar trebui să avem puterea lui Dumnezeu de a cerceta inima și rărunchii omului. O avem? Cred că Dumnezeu dă fiecăruia, după măsură, să conștientizeze atât cât îi este de folos pentru momentul în care se află. Unii se pot prăbuși în deznădejde conștientizînd ce și cât au făcut/gândit/simțit, alții se pot lăuda cu marea lor capacitate de a se cerceta pe sine, chipurile... În orice caz, la Spovedanie creștinul ortodox încheie cu o formulare care îl arată conștient că a făcut și alte păcate, mai mari decât cele spovedite, dar pe care nu a reușit să le spovedească deocamdată. Pentru că Dumnezeu nu l-a cercetat, mai întâi. Ca și imboldul spre rugăciune, zvâcul lăuntric către spovedanie nu e al omului dacă nu a dat mai întâi Dumnezeu harul pentru această mișcare. Domnul propune (rugăciune, spovedanie etc.), omul dispune. Nimeni nu se poate spovedi complet, oricât de mult ar vrea și oricât de tare s-ar scotoci pe sine. Din fericire, Dumnezeu ne cere să facem cât putem iar nu cât ne-ar plăcea nouă, visînd că am putea face curățenie deplină în elanul nostru spre sfințenie, spre desăvârșire... P.S. Spovedania, ca și celelalte Taine, nu este un demers subiectiv, al unei singure persoane, ci un act de relație interpersonală. Creștinul nu face singur Mărturisirea, deși elanul său e resimțit ca personal, dorința și cercetarea de sine sunt și personale, căința îi aparține etc. Poate că e cazul să accentuăm mai mult rolul duhovnicului: preotul are datoria și competența să ajute pe cel care se spovedește, cultivîndu-i intenția și completîndu-i travaliul deja făcut - punîndu-i întrebări suplimentare, parafrazînd, sugerînd etc. Spovedania este, asemenea oricărei alte Taine, o împreună-lucrare. Chiar dacă pornește, aparent de la mine și, iarăși aparent, mă are ca actor principal pe mine, cel ce se spovedește. Nu știu cât adevăr e în expresia "m-am spovedit" și cât în expresia "Părintele m-a spovedit".... |
Citat:
In general sunt "uitate" , neglijate pacatele "mici" , daca se poate considera astfel , caci atunci cand vorbim de "uitarea" celor mari , poate fi o problema ceva mai grava , intalnita din ce in ce mai des , in ascunderea unor pacate pusa pe seama "rusinii" , intalnita mai des la "incepatori " si nu numai . Tot atat de grav , este savarsirea acelorasi pacate , doar la cateva clipe dupa Marturisire . Doamne ajuta neputintei noastre ! |
Duhovnicul mi-a răspuns mai demult că Dumnezeu nu face contabilitate. Atunci nu prea l-am crezut, acum parcă îi dau crezare.
Spovedania era pe la începuturi menită păcatelor celor deosebit de grele, de genul infracțiunilor, pentru care era necesară intervenția episcopului locului pentru a primi iertare. Era dat un canon pe măsură, plus despărțirea de Euharistie pentru o perioadă de genul anilor, după cum găsim scris și acum prin cărțile sfinte. Acum însă creștinul de rînd nu mai crede că prin rugăciunile zilnice personale și prin rugăciunile publice împreună cu Biserica i se iartă păcatele. Ba nici preoții moderni nu ne învață lucrurile astea, ca să nu cumva să îndepărteze oamenii de Taina Spovedaniei - cumva e de înțeles, dată fiind starea de fapt a creștinismului din zilele noastre. Mai mult, este știut că prin însăși Taina Împărtășirii păcatele se iartă - e atît de limpede. Nu toate, ci alea comune, nu cele de moarte pentru care e necesară Mărturisirea. Și aici intervine prea marea prudență ca nu cumva să aibă preotul pe conștiință credincioși care se ard astfel de focul euharistic apropiindu-se de Potir fără să fie iertați mai înainte obligatoriu prin Spovedire. Problema e de fapt ce facem noi după momentul căinței, mărturisite prin preot sau direct Domnului: ne schimbăm în bine, ne străduim să renunțăm la cele ce ne apasă conștiința sau rămînem într-o stare de acceptare a condiției ”normale” de păcătoșenie dinainte de Spovadă sau de rugăciune? Psalmul 50 e perfect pentru a medita pe tema asta. |
Citat:
Și iarăși, nu văd motivul pentru care rugăciunea de iertare făcută către Dumnezeu să nu poată fi urmată de spovedanie. Singura situație plauzibilă ar fi aceea când nu avem acces la duhovnic, din motive de forță majoră (de pildă, când în orașul în care mă aflu nu există nici un preot ortodox, nici o biserică). Din ce rațiuni un creștin care face parte dintr-o parohie alege să se spovedească numai "direct Domnului"? Aș reaminti, cu rugămintea de a nu fi minimalizat acest aspect al Tainei Spovedaniei, că mărturisirea este însoțită de un cuvânt al preotului duhovnic, de propunerea unui canon, adeseori de un dialog pe tema modului cum decurge îndeplinirea canonului în curs etc. Oare credinciosul care se mărturisește direct lui Dumnezeu are parte și de dialogul duhovnicesc pe care îl poartă în mod obișnuit, la spovedanie, cu preotul? Ca să ne schimbăm în bine, cum ne dorim, cred că avem nevoie uneori de spovedanie deasă, de exercițiul repetat și dificil al așezării sub epitrahil, de mult sfat duhovnicesc. Spovedania sufletului direct către Dumnezeu, după modelul psalmului 50, este probabil rezervată celor de talia lui David. Aud deseori oameni care ne asigură că "nu avem nevoie de intermediari în relația cu Dumnezeu". Sunt oameni care nu fac parte din Biserica Ortodoxă și pe care eu mă străduiesc să nu îi cred. Tradiția Bisericii noastre este paznicul credincios și comoara neprețuită la care avem toate motivele, pe deplin întemeiate și testate, să alergăm. |
Bineînțeles că trebuie să ne spovedim și că duhovnicul trebuie să ne știe viața în amănunt, inclusiv păcatele cotidiene pentru care ne rugăm zilnic să fim iertați.
E vorba de două extreme, ambele înșelătoare. Prima și cea mai întîlnită e că numai prin spovedanie primim iertare. E motivul principal pentru care oamenii se împărtășesc atît de rar, deoarece timpul nu permite o mărturisire săptămînală de exemplu. E motivul pentru care nu sîntem iertați zilnic pentru că nu credem asta. Avantajul celui rău care ne înșeală. A doua e că nu avem deloc nevoie de preot ca intermediar și mentor pentru a ne ghida în viața duhovnicească. Departe de Ortodoxie asemena gînd. |
Pregatirea Marturisirii noastre in fata Duhovnicului se realizeza prin multa rugaciune , prin acele rugaciuni de umilinta , de iertare a pacatelor si greselilor noastre , facute cu voie sau fara voie , cu toate simtirile noastre trupesti si sufletesti , fie cu gandul , cu vorba sau cu fapta ,
Deci rugaciunea pregateste Sfanta Marturisire , si atunci evitam acele "extreme" pe care bine le pomenea Florin Ionut in postarea sa . Nici Spvedanie fara rugaciune , si nici rugaciune fara Sfanta Marturisire , iar pacatele uitate fara voie , sunt dezlegate si deci iertate cu siguranta ! Pana la urma rugaciunea este puntea de legatura intre Marturisiri , si aici Forin Ionut are mare dreptate in cele scrise aici si pe alte threaduri cu aceasi "tema " . Doamne ajuta neputintei noastre ! |
Aducerea aminte / conștientizarea păcatului
A ne aduce aminte de un păcat presupune că l-am conștientizat cândva.
Iar dacă nu l-am conștientizat nu ni-l putem aminti, însă îl putem conștientiza acum. Cum e posibilă această conștientizare (care uneori pare, deși nu este, o aducere aminte; dimpotrivă, conștientizarea de acum naște și aducerea aminte a situației trăite)? Un răspuns duhovnicesc ni-l oferă Arhimandritul Sofronie Saharov în "Vom vedea pe Dumnezeu precum este" (pag. 42, ed. 2005) "În mișcările îndreptățite de judecata noastră, noi nu putem vedea "păcat". Adevărata viziune a păcatului aparține acelui plan duhovnicesc de unde am căzut. Păcatul se conștientizează prin darul Duhului Sfânt, împreună cu credința în Absolutul Personal, Făcătorul și Tatăl nostru. Este vorba de relațiile noastre personale cu El, și nimic altceva." Darul Duhului Sfânt este și în preotul care ne spovedește? Vine și lucrează și prin el? Face parte din Taina Mărturisirii? Relațiile noastre personale cu Dumnezeu sunt mijlocite, orientate, susținute, ocrotite și îngrijite, potențate și amplificate de harul Duhului Sfânt prin preotul duhovnic? Părintele Sofronie a lăsat pagini remarcabile despre lucrarea rugăciunii. Practic, ce e cu adevărat mântuitor nu poate exista fără rugăciune - ne arată Părintele. Dar rugăciunea, fie ea și condiția individuală a vieții unui creștin, nu este niciodată ruptă de persoane. Ci, dimpotrivă, este prin excelență o relație interpersonală (altminteri ar fi un solilocviu). În multe sensuri și planuri.... |
Ora este GMT +3. Ora este acum 03:40:53. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.