Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Intamplari adevarate (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5035)
-   -   Frumusețea ortodoxiei (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=16911)

Annyta 13.11.2013 10:59:41

Frumusețea ortodoxiei
 
Mi-a venit în minte o idee despre frumusețea ortodoxiei... nu știu dacă am citit sau am mai auzit pe undeva, dar cred că ideea merită un topic nou!

Deși aș avea multe de spus, nu prea am acum timp și cuvinte... dar voi lăsa două idei înainte de a vă invita pe voi, ceilalți, să contribuiți la acest topic:

1) Cele mai frumoase lucruri în viață se pot întâmpla în sânul Bisericii - sau sunt cu adevărat frumoase dacă se petrec aici.

2) "Experiența străveche a vieții în Biserică a dovedit fără greș faptul că pentru rugăciune - adică pentru Dumnezeu - nicio boală a duhului nu este incurabilă. Putem să ne naștem în cele mai nefavorabile împrejurări. Putem crește în medii ignorante, dure și chiar criminale, putem să fim atrași de exemplele de viețuire generale din jurul nostru. Putem suferi orice fel de lipsuri, ocări, pierderi. Putem fi diformi din naștere și putem ști ce înseamnă a fi disprețuiți, răniți, respinși. Tot ceea ce e nenorocire în lumea de astăzi își poate lăsa amprenta asupra noastră. Dar, din clipa în care ne întoarcem la Dumnezeu, din clipa în care ne-am hotărât să urmăm poruncile Lui, începe un proces de tămăduire fundamentală."

Ca să îmbin puțin lucrurile/ topicurile, vă mai invit pe voi să recunoașteti autorul fragmentului de la punctul 2), precum și cartea din care este extras. Oricum, a mai fost scris pe forum.

stefan florin 13.11.2013 12:56:33

Citat:

În prealabil postat de Annyta (Post 540131)
1) Cele mai frumoase lucruri în viață se pot întâmpla în sânul Bisericii - sau sunt cu adevărat frumoase dacă se petrec aici.

asa este. Cei ce sunt in sanul Bisericii sunt practic in bratele lui Dumnezeu, iar in bratele lui Dumnezeu nu se pot intampla decat lucruri frumoase

Annyta 13.11.2013 13:31:11

Citat:

În prealabil postat de stefan florin (Post 540160)
asa este. Cei ce sunt in sanul Bisericii sunt practic in bratele lui Dumnezeu, iar in bratele lui Dumnezeu nu se pot intampla decat lucruri frumoase

Îți mulțumesc că ai spart gheața! Mă gândesc acum la fiul cel mare, care fiind tot timpul în brațele Tatălui, nu a reușit însă să se împărtășească din dragostea Tatălui, căci nu i-a înțeles bucuria acestuia pentru fiul cel mic, rătăcitor, care s-a întors acasă, la El.

Oare noi cum suntem?

Annyta 13.11.2013 13:52:33

Citat:

În prealabil postat de Annyta (Post 540165)
Îți mulțumesc că ai spart gheața! Mă gândesc acum la fiul cel mare, care fiind tot timpul în brațele Tatălui, nu a reușit însă să se împărtășească din dragostea Tatălui, căci nu i-a înțeles bucuria acestuia pentru fiul cel mic, rătăcitor, care s-a întors acasă, la El.

Oare noi cum suntem?

Pentru că alții, probabil, muncesc acum, sau nu au acces la calculator :-) m-am hotărât să continui eu cu un răspuns... sper să nu se amuze nimeni că "eu centrez, eu dau cu capul"...

Eu mă asemăn mai mult cu fiul cel mic, atât în momentul plecării de acasă, în lumea cea largă, dar și în momentele regăsirii drumului spre casă și a brațelor părintești!
Oare s-ar putea continua parabola? În sensul că fiul întors acasă să devină un fiu mai mare, însă conștient de măreția faptului de a fi tot timpul acasă?

Mihailc 13.11.2013 17:32:47

Citat:

În prealabil postat de Annyta (Post 540171)
Pentru că alții, probabil, muncesc acum, sau nu au acces la calculator :-) m-am hotărât să continui eu cu un răspuns... sper să nu se amuze nimeni că "eu centrez, eu dau cu capul"...

Eu mă asemăn mai mult cu fiul cel mic, atât în momentul plecării de acasă, în lumea cea largă, dar și în momentele regăsirii drumului spre casă și a brațelor părintești!
Oare s-ar putea continua parabola? În sensul că fiul întors acasă să devină un fiu mai mare, însă conștient de măreția faptului de a fi tot timpul acasă?

În majoritatea exegezelor la parabola fiului risipitor este subliniată valoarea inestimabilă a căinței profunde care face posibilă smerenia adevărată și deschide orizontul devenirii pentru metanoia - învierea cugetului și întâlnirea lui cu inima, un proces tainic generat de energia increată a Iubirii.
Experiența și conștientizarea risipirii, apoi revelația dragostei nesfârșite a Tatălui, îl va propulsa fulgerător pe fiul cel mic într-un "acasă" la care fiul cel mare n-a avut niciodată acces.

Și da, descoperirea frumuseții ortodoxiei este conținută de bucuria revenirii acasă după ce ne-am risipit sentimente, speranțe, dorințe, vise pe drumurile înfundate ale existenței sine Deo. Această bucurie nu are echivalent și termen de comparație în nimic din ce poate experimenta omul căutând "în țări îndepărtate" desfătări pieritoare, cheltuind averi pentru a fugi de realitatea nonsensului vieții trăite în afara Adevărului.

Ortodoxia și frumusețea ei este nemijlocit legată de prezența lucrătoare a Sfintei Treimi de la care își primește întreaga putere și plenitudine. Din acest motiv reușește cu atâta delicatețe să ridice la putere tot ceea ce trăim la un moment dat. Mai ales atunci când trecem printr-un moment privilegiat al vieții, când descoperim pas cu pas adâncimile iubirii și nu găsim cuvinte de recunoștință și mulțumire către Cel care ne dăruiește toate aceste neprețuite pregustări ale frumuseții Împărăției Sale!

Annyta 13.11.2013 18:08:08

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 540186)
În majoritatea exegezelor la parabola fiului risipitor este subliniată valoarea inestimabilă a căinței profunde care face posibilă smerenia adevărată și deschide orizontul devenirii pentru metanoia - învierea cugetului și întâlnirea lui cu inima, un proces tainic generat de energia increată a Iubirii.
Experiența și conștientizarea risipirii, apoi revelația dragostei nesfârșite a Tatălui, îl va propulsa fulgerător pe fiul cel mic într-un "acasă" la care fiul cel mare n-a avut niciodată acces.

Și da, descoperirea frumuseții ortodoxiei este conținută de bucuria revenirii acasă după ce ne-am risipit sentimente, speranțe, dorințe, vise pe drumurile înfundate ale existenței sine Deo. Această bucurie nu are echivalent și termen de comparație în nimic din ce poate experimenta omul căutând "în țări îndepărtate" desfătări pieritoare, cheltuind averi pentru a fugi de realitatea nonsensului vieții trăite în afara Adevărului.

Ortodoxia și frumusețea ei este nemijlocit legată de prezența lucrătoare a Sfintei Treimi de la care își primește întreaga putere și plenitudine. Din acest motiv reușește cu atâta delicatețe să ridice la putere tot ceea ce trăim la un moment dat. Mai ales atunci când trecem printr-un moment privilegiat al vieții, când descoperim pas cu pas adâncimile iubirii și nu găsim cuvinte de recunoștință și mulțumire către Cel care ne dăruiește toate aceste neprețuite pregustări ale frumuseții Împărăției Sale!

Mulțumesc pentru răspuns! - și să nu crezi că m-am oprit doar la cuvintele/ ideile accentuate.
Mi se întâmplă, în anumite momente ... privilegiate ale vieții - le putem spune și experiențe - ca inima și cugetul meu să se manifeste mai altfel decât în mod obișnuit, într-un fel mai intens, mai tulburător... Părintele mi-a atras atenția odată, mai demult, că ar fi bine să-mi stăpânesc tulburarea, să mă liniștesc! Și acum mă întreb: dacă în opinia ta "prezența lucrătoare a Sfintei Treimi" sau "ortodoxia și frumusețea ei" reușește cu delicatețe să ridice la putere anumite trăiri, atunci există riscul ca ceea ce mi se întâmplă mie, uneori, tulburător, să aibă și influențe mai puțin benefice?
Este mai greu de dat un răspuns, desigur... în necunoștință de cauză... m-aș bucura însă să vedem și alte opinii pe acest subiect.

Mihailc 13.11.2013 20:05:16

Citat:

În prealabil postat de Annyta (Post 540193)
Mulțumesc pentru răspuns! - și să nu crezi că m-am oprit doar la cuvintele/ ideile accentuate.
Mi se întâmplă, în anumite momente ... privilegiate ale vieții - le putem spune și experiențe - ca inima și cugetul meu să se manifeste mai altfel decât în mod obișnuit, într-un fel mai intens, mai tulburător... Părintele mi-a atras atenția odată, mai demult, că ar fi bine să-mi stăpânesc tulburarea, să mă liniștesc! Și acum mă întreb: dacă în opinia ta "prezența lucrătoare a Sfintei Treimi" sau "ortodoxia și frumusețea ei" reușește cu delicatețe să ridice la putere anumite trăiri, atunci există riscul ca ceea ce mi se întâmplă mie, uneori, tulburător, să aibă și influențe mai puțin benefice?
Este mai greu de dat un răspuns, desigur... în necunoștință de cauză... m-aș bucura însă să vedem și alte opinii pe acest subiect.

Experiențele privilegiate au, adeseori, ca efect secundar o destabilizare temporară a ritmului în care ne-am obișnuit să trăim, asta până energia se distribuie la toate nivelurile vieții noastre, ridicându-le și pe acelea la alte standarde de funcționare. Și în astfel de cazuri întâmpinarea ascetică a bucuriei este, cred eu, cea mai bună soluție.

adam000 13.11.2013 22:26:43

In mintea si in sufletul meu, frumusetea ortodoxiei se suprapune cu frumusetea sfinteniei.
Iar in acest sens recomand cu bucurie o carte care mie personal mi-a placut f mult prin frumusetea ei - ii zice chiar: Frumusetea sfinteniei

http://basilica.ro/stiri/ifrumusetea...ieii_6025.html

Annyta 14.11.2013 14:24:25

O altă expresie a frumuseții ortodoxiei este cea din parabola grăuntelui de muștar:

„Asemănatu-s'a împărăția cerurilor cu grăuntele de muștar pe care l-a luat un om și l-a semănat în țarina sa.
Acesta este mai mic decât toate semințele, dar când a crescut este mai mare decât toate legumele și se face pom, încât vin păsările cerului și se sălășluiesc în ramurile lui“.


Gândul meu se oprește la micile semințe de ... gând bun... pe care le-am sădit când și când și care, fără știrea mea, au răsărit, au înmugurit, adunându-se câteodată în trăiri minunate, surpinzătoare...

Annyta 22.11.2013 15:22:28

Cu permisiunea autorului și din dorința de a îmbogăți acest topic:

http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=423

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 541044)
Povestea convertirii lui Tom Hanks este foarte frumoasă. Acest mare actor, care l-a interpretat genial pe neverosimilul personaj Forrest Gump, a cunoscut ortodoxia prin soția lui, Rita Wilson, ea fiind descendentă dintr-o familie cu rădăcini în Grecia. Tom și Rita s-au întâlnit în anii '80 în tumultosul mediu hollywood-ian, pe când nici el nici ea nu erau star-uri din primul eșalon și alcătuiesc unul dintre cele mai stabile cupluri din lumea showbiz-ului american. Tom s-a botezat oarecum în virtutea inerției amoroase, fără să știe cu exactitate în ce se bagă, dar fascinat de calitatea umană a Ritei dobândită ca efect secundar al practicării credinței ortodoxe. Cum el nu prea avea convingeri religioase ferme, n-a avut obiecții să se convertească urmând dorinței ei de a construi o relație orientată spre desăvârșirea tainei cununiei. După ani și ani, Tom vorbește despre momentul acela ca despre cea mai importantă răscruce atât a vieții personale cât și a carierei. De ce și a carierei? Fiindcă, a spus-o oarecum pe înțelesul publicului american, n-ai cum să-l întrupezi pe Forrest Gump fără o înțelegere duhovnicească a persoanei, iar această cunoaștere tainică a fost posibilă datorită aprofundării credinței bisericești într-o iubire fecundă, binecuvântată de Domnul. Marile lui realizări în arta cinematografică și prestigiul uriaș dobândit ulterior sunt nemijlocit legate de descoperirea frumuseții ortodoxiei și a integrării ei în viața lui pe toate planurile. Iar prima persoană în care a sesizat lucrarea acestei frumuseți a fost, și este, soția lui despre care mărturisește că e tot mai îndrăgostit - rețineți vă rog, după 28 de ani de căsnicie.


Mosh-Neagu 23.11.2013 00:44:06

"Frumusetea ortodoxiei"? Probabil ma veti considera nebun daca voi indrazni sa spun ca eu o consider o himera pentru oricare dintre userii activi ai acestui forum. Ceea ce cunoastem noi din "acea" frumusete, este doar o farama infima, pe care Dumnezeu ne-o ingaduie. Stiu insa si dintre acei care, atunci cand au inceput sa guste din acea frumusete, au abandonat orice tentatie de a mai intra pe-aici. Oare de ce? O singura privire de ansamblu, scoate in evidenta un adevar dureros: vorbim de ortodoxie, ca si cum am trai-o. In fapt, ea se contrazice la fiecare dintre noi, daca nu prin propria semnatura pe care ne-am insusit-o de buna-voie, ca semn ca... ne reprezinta, prin mesajele care se succed si care, in ciuda a ceea ce credem noi despre noi, suntem departe de a fi... ortodocsi, de a iubi, de a intelege, de a fi exemple reale pentru cei din jurul nostru. Cum sa vorbim de frumusete, daca nu stim sa iertam, sa acceptam, sa ne rugam pentru cei ce ne distrug linistea sufleteasca?
Referitor la intoarcerea fiului risipitor, probabil fiecare a trait acest sentiment, macar odata in viata lui. Si totusi... Ura fratelui "ascultator" (o ascultare de soldat, nu de fiu), a scos la iveala un demon si mai mare din sufletul nostru, despre care nici nu aveam habar: vanitatea. Ne substituim lesne fiului cel mic, umil, si... aparent inteleptit, dar nu indraznim sa ne imaginam sub nici o forma ce reactie vom avea cand vom da ochii cu fratele cel mare. Dar peste o saptamana? Dar peste cativa ani? Pacatele tineretii trebuiesc totusi platite... Cat de mult vom reusi sa plecam capul in fata privirilor pline de repros sau chiar a jignirilor fratelui mai mare? Avem cumva fixat in minte un termen anume, sau suntem dispusi sa ramanem (cel putin teoretic), ceea ce am promis cand am hotarat sa ne intoarcem acasa: "Slugile tatalui meu, o duc mult mai bine! Ma voi intoarce si voi cere sa ma primeasca asa cum merit: ca pe o sluga!"
Iata frumusetea ortodoxiei. Pana nu vom bea macar pe jumatate din paharul plin cu amaraciune, (in smerenie nu te mai deranjeaza nici rautatea mai mult sau mai putin gratuita a celorlalti, nici ce gandeste lumea, nici cum se imbraca, nici cat de prosti/ bogati/ vicleni/ betivi/ desfranati, sunt) nu vom ajunge sa cunoastem cuvantul psalmistului: "Gustati si vedeti, ca bun este Domnul!" Imi cer iertare si n-as vrea sa supar pe nimeni, dar probabil ca asta se va intampla. Considerati-o totusi o provocare, poate ca ea va duce la ceva bun: cine n-a simtit "gustul" Domnului, macar odata in viata lui, si deci sa doreasca din toata inima lui sa ajunga iarasi si iarasi acolo, nu stie ce e ortodoxia, si traieste intr-o lume oarecum paralela, daca nu chiar... perpendiculara...

Jennyy 23.11.2013 16:38:51

Mosh-Neagule, trist dar foarte adevarat ce spui. Ortodoxia nu este o haina pe care sa o imbraci duminica si apoi sa o agati frumusel in cui pana "data viitoare". Ortodoxia este un mod de a trai, de a respira, de a exista.
Cu adevarat departe suntem de acestea. Sant sau vreau sa par un bun crestin dar de fiecare data nu reusesc sa smulg decat o grimasa din oglinda..
incerc sa gasesc raspunsuri..de aceea intreb..
Ce poate fi mai frumos decat sa fii cazut la pamant si sa simti cum Hristos in mare Sa iubire te ridica?
EL, Hristosul, te ridica si nu te intreaba (inca) de ce ai cazut.. Ramane in grija ta (daca poti si vrei) sa te intrebi de ce s-a intamplat aceasta.
Din punctul meu de vedere, daca reusesti sa iti silesti constiinta sa intrebe, sa mustre, orice numai sa nu taca..sa nu ramana la gestul uman de a te scutura de praf si a se bucura ca inca nu a fost intrebat..inseamna ca exista speranta. Constiinta (inca) nu a fost exilata.
Inca putem deveni buni crestini.

Bucurie!

Annyta 23.11.2013 17:17:51

Vă mulțumesc pentru mesajele voastre!

Într-adevăr, e bine să nu ne îmbătăm cu apă rece. Nici nu îndrăznesc să spun că am gustat eu din frumusețea ortodoxiei, de altfel nici nu am o ... definiție consacrată... Doar că încercam să exprim, cu toată neputința, că am trăit momente minunate în sânul Bisericii ortodoxe... care mă fac să rostesc adesea "lăuda-voi numele Tău, Doamne, că este bun".

Mosh-Neagu 23.11.2013 21:25:51

Citat:

În prealabil postat de Jennyy (Post 541163)
Inca putem deveni buni crestini.

Putem? Ma simt ca un farseor surprins cu "AS"-ul in maneca. Am indraznit sa spun mai sus cum ca n-ar exista pe forum useri activi care sa cunoasca frumusetea ortodoxiei. Apoi ti-am descoperit un citat al cuiva si am realizat cat de mult m-am inselat!... Si cati or mai fi?... Daca nu-i stiu eu (care intru rar si sunt neatent) asta nu inseamna ca nu sunt.
Dumnezeu NU a creat oameni imperfecti. Concluzia mea este ca eu sunt cel mai perfect nevrednic! N-am nici o scuza.

Annyta 26.11.2013 11:34:06

"Inima îndurerată este inima care suferă pentru păcate. Venirea sufletului la Dumnezeu nu se înfăptuiește prin reflexiuni teoretice, ci prin suferința pentru păcatele săvârșite."

Annyta 26.11.2013 11:51:42

"Smerenia deschide pe om cu totul lui Dumnezeu. Căci el nu mai ține la nimic care ar fi al său, ci așteaptă totul de la Dumnezeu. Dar smerenia e adusă în inimă de liniștirea care înseamnă nefrămîntarea omului de nicio grijă pentru ceva, dezlipirea completă de toate. Prin liniștire se ajunge la smerenie, la conștiința adevărată că nu ești și nu ai nimic prin tine. Smerenia te face că te socotești atârnat total de Dumezeu, făcîndu-ți-L deplin evident pe El."

Domnul are grijă, când încântarea ne poate duce pe culmile mândriei, sau ale unei bucurii nerecunoscătoare, când cădem în judecăți de genul "eu nu aș face așa", sau când torentele vieții ne fac să uităm, sau să credem că... merităm... Domnul are grijă să ne îndrepte cu un semn care ne aduce aminte că "tot darul cel bun și desavârșit de sus este, pogorându-se de la Tine, Părintele luminilor"...

Annyta 26.11.2013 13:48:24

PSALMUL 61
Al lui David.

l. Oare nu lui Dumnezeu se va supune sufletul meu? Că de la El este mântuirea mea;
2. Pentru că El este Dumnezeul meu, Mântuitorul meu și Sprijinitorul meu; nu mă voi clătina mai mult.
3. Până când vă ridicați asupra omului? Căutați toți a-l doborî, socotindu-l ca un zid povârnit și ca un gard surpat!
4. S-au sfătuit să doboare cinstea mea, alergat-au cu minciună; cu gura lor mă binecuvântau și cu inima lor mă blestemau.
5. Dar lui Dumnezeu supune-te, suflete al meu, că de la El vine răbdarea mea;
6. Că El este Dumnezeul meu și Mântuitorul meu, Sprijinitorul meu; nu mă voi strămuta.
7. În Dumnezeu este mântuirea mea și slava mea; Dumnezeu este ajutorul meu și nădejdea mea este în Dumnezeu.
8. Nădăjduiți în El toată adunarea poporului; revărsați înaintea Lui inimile voastre, că El este ajutorul nostru.
9. Dar deșertăciune sunt fiii oamenilor, mincinoși sunt fiii oamenilor; în balanță, toți împreună sunt deșertăciune.
10. Nu nădăjduiți spre nedreptate și spre jefuire nu poftiți; bogăția de ar curge nu vă lipiți inima de ea.
11. O dată a grăit Dumnezeu, aceste două lucruri am auzit: că puterea este a lui Dumnezeu și a Ta, Doamne, este mila; că Tu vei răsplăti fiecăruia după faptele lui.

antoniap 19.12.2013 22:40:45

Cel mai bogat rus și-a vândut averea și trăiește ca în Biblie

http://www.ortodoxia.md/images/stories/2013/1a7_z.jpgS-a bucurat de o avere impresionantă, a trăit în vile somptuoase, a avut limuzine Masseratti, Ferrari, yachturi de zeci de milioane de dolari și avioane private, dar a renunțat definitiv la acest stil de viață în urmă cu patru ani și a ales să se mute cu familia sa într-o zona rurală a Rusiei, unde a ales să trăiască în mijlocul sălbăticiei.
German Sterligov, al doilea milionar oficial al Rusiei de după căderea URSS, candidat la președinția Rusiei și la primăria Moscovei, și-a abandonat în 2005 averea pentru a trăi cu familia ca un țăran într-o parte îndepărtată a Rusiei, fiind dovada că se poate găsi fericirea, relatează BBC.
S-a bucurat de o avere impresionantă, a trăit în vile somptuoase, a avut limuzine Masseratti, Ferrari, yachturi de zeci de milioane de dolari și avioane private, dar a renunțat definitiv la acest stil de viață în urmă cu patru ani și a ales să se mute cu familia sa într-o zona rurală a Rusiei, unde a ales să trăiască în mijlocul sălbăticiei.

"Majoritatea prietenilor mei au crezut ca mi-am pierdut mințile, dar după patru ani se dovedește ca am făcut alegerea corectă. Criza economică care i-a afectat pe majoritatea oligarhilor este departe de mine. Spre deosebire de ei, eu sunt liber aici. Nu sunt dependent de nimeni și am suficiente resurse pentru a supraviețui".
La doar 24 de ani, German Sterligov a pus bazele propriei companii și în scurt timp, profitând de vidul de legislatie din acea vreme, a reușit să construiască un imperiu financiar, cu birouri în Londra și New York, și a devenit multi-milionar.
În timp ce Sterligov își făcea un nume în domeniul afacerilor, amenințările începeau să se intensifice, iar el și sotia sa trăiau în permanență cu frica de a nu fi răpiți, brutalizați sau chiar omorâți. “În primii doi ani de relație ne-am mutat de 23 de ori. El mă suna și-mi spunea: «Împachetează, iar ne mutăm». În cercurile în care soțul meu activa aveau loc multe crime", își amintește Alyona, soția miliardarului.


Tocmai din această cauză, nu este de mirare ca oligarhii ruși angajează o armată de gardieni care să-i protejeze. Alyona, a cărei familie era apropiată cu fostul lider comunist Nikita Hrusciov, a urât dintotdeauna să aibă servitori. "Nu-mi doream străini în casa mea. Dar întotdeauna era o excepție: bodyguarzii înarmați până-n dinți. Dupa ce ne-am mutat în Moscova, după o perioadă petrecută în Mayfair- Londra, am realizat că aceștia erau indispensabili. Eram foarte bogați într-o țară în care majoritatea oamenilor nu erau avuți, iar oamenii de afaceri erau țintele favorite ale răpitorilor. Era îngrozitor. Întotdeauna aveam cel puțin două gărzi de corp cu mine, dar odată numărul acestora a ajuns la 60 pentru a mă supraveghea atât pe mine, cât și pe copiii mei", a continuat aceasta, în timp ce soțul său a dat afirmativ din cap. "Eram ca păsările într-o cușcă aurie. Fiind foarte bogați, trăiam într-o sclavie, din care, din fericire, am scăpat", a completat German.

Pentru a scăpa de amenințări, în era președinției lui Boris Elțîn, multe cupluri bogate declarau că s-au despărțit și se afișau la petreceri cu alte persoane pentru a distrage atenția de la familia adevărată.

Un factor important în decizia lor de a-și schimba stilul de viață l-a constituit înfrângerea lui German în alegerile prezidențiale din 2004, când învingător a ieșit actualul premier rus Vladimir Putin.

Au ales ca locație o zona împădurită, aflata la 100 de kilometri depărtare de Moscova, o zonă lipsită de luxul cu care s-au obișnuit, dar pe care nu îl regretă.
În perioada lui de prosperitate, German Sterligov a oferit locuri de muncă pentru 2.500 de persoane. În prezent, aceștia mai sunt doar în numar de doi, ambii muncitori, care îl învață pe Sterligov cum să facă lucruri precum construcția de ziduri sau repararea de garduri.
După o viață trăită în cel mai luxos cartier din Moscova, Sterligov și soția sa și-au schimbat perspectivele asupra vieții și au decis să-și vândă proprietatea din cartierul Rublyovka, apartamentul cu vedere spre Statuia Libertății din New York, birourile de pe Wall Street și din Londra, casa din Elveția, castelul din Franța și apartamentul din Piața Roșie din Moscova pentru a se muta la țară.
Sterligov și-a vândut averea la licitație dupa ce s-a ales praful de ambițiile sale politice, care începuseră cu o campanie pentru funcția de guvernator al Siberiei și au fost urmate de candidaturile pentru primăria Moscovei și în final pentru președinția Rusiei.
Și-a construit o casă de lemn în pădurile dese de lângă Moscova și trăiește acolo muncind, el și copiii săi. Programul de fiecare zi pentru copii constă în literatură, matematică, istorie și geografie cu mama lor, apoi multă rugăciune, lucru la tâmplărie, citirea cărților.


Altfel spus, eliberat de boala materialismului și de traiul îmbâcsit într-o mare capitală a lumii, Sterligov a găsit adevărata fericire, fericirea fără bani.
Pentru a se adapta noii vieți, soția acestuia, Alyona, a schimbat bijuteriile scumpe și hainele de marcă cu fustele lungi și basmaua, precum țăranii din romanele lui Tolstoi. Soții Sterligov și cei patru copii au ales ca reședință o casa umila, fără electricitate, aflată la 15 kilometri depărtare de orice altă locuință. Alyona a născut cel de-al cincilea copil al familiei în noua locuință, fiind asistată la naștere de soțul ei.
După ce s-au mutat, familia a aruncat toate pozele reprezentând vechiul stil de viață și refuză să se uite la televizor sau să folosească Internetul.
"Nu are rost să pierdem timpul copiilor noștri utilizând aceste mecanisme de spălare de creier. Mai bine ne asezăm la masă și vorbim despre cărti decât să ne uităm la mizeriile de la televizor...Ce sunt acum? Doar un țăran oarecare. Un crescător de animale. Nu cred că Putin se mai teme acum de mine", a conchis fostul oligarh.
Părintii nu au dorit să-și dea copiii la școală. Familia este foarte credincioasă, respectând toate obiceiurile religiei ortodoxe.


Sterligov și familia sa nu-și doresc să se întoarcă la viața de dinainte.
Sursa:
http://www.ortodoxia.md/articole-pre...12-17-16-36-48

Amistad 06.01.2014 12:54:43

Citat:

În prealabil postat de Mosh-Neagu (Post 541193)
Am indraznit sa spun mai sus cum ca n-ar exista pe forum useri activi care sa cunoasca frumusetea ortodoxiei. Apoi ti-am descoperit un citat al cuiva si am realizat cat de mult m-am inselat!... Si cati or mai fi?... Daca nu-i stiu eu (care intru rar si sunt neatent) asta nu inseamna ca nu sunt.

Ba eu am gustat din frumusetea ortodoxiei. Si inca mai gust. Nu am ajuns la nu stiu ce nivel de rugaciune, nu am ajuns la smerenie sau la trairi deosebite si cu toate astea spun ca da am gustat din frumusetea ortodoxiei, multumesc lui Dumnezeu. Atat cat am putut, la nivelul meu, dar am gustat si este un mare mare dar.

In topicul asta se potriveste o idee. Vedeti ca in filme, in muzica si in societate se face foarte mult tam-tam pe iubirea dintre barbat si femeie. Mare dragoste, mare fericire, cel mai frumos si mai puterniclucru din viata unui om. Toata aceasta mare dragoste si fericire este 0 fara ortodoxie. Oricat de frumoasa si inatla pare, daca este fara Dumnezeu este stricata, este o fericirie iluzorie, o minciuna, o fericire decazuta, este doar o mica parte din fericirea pe care ar putea-o trai cei doi intr-o ortodoxie curata. (si in aceasta viata si in cealalta)

Mosh-Neagu 06.01.2014 15:37:46

Citat:

În prealabil postat de Amistad (Post 546524)
Ba eu am gustat din frumusetea ortodoxiei. Si inca mai gust. Nu am ajuns la nu stiu ce nivel de rugaciune, nu am ajuns la smerenie sau la trairi deosebite si cu toate astea spun ca da am gustat din frumusetea ortodoxiei, multumesc lui Dumnezeu. Atat cat am putut, la nivelul meu, dar am gustat si este un mare mare dar.

As fi tentat sa te rog sa ne dai detalii, dar ar insemna sa te ispitesc si nu trebuie.
Nu vreau sa te tulbur, dar gustul frumusetii lui Hristos, e unic si inconfundabil. Cine gusta o data, simte ca si-ar da oricand viata pentru Mantuitor. Din datele pe care ni le prezinti, intelegem ca tu nu din frumusete ai gustat, ci probabil din pacea si mila Lui... Iar asta o traim - cred - fiecare dintre noi, in felul nostru.
Ce e frumos, oare, in fata lui Dumnezeu? Sa nu vorbim despre ce nu e frumos sau despre falsa frumusete care ni se serveste in duhul lumii acesteia. Sa vorbim despre acea frumusete reala, a ortodoxiei. Cand toate patimlile caracterului nostru vor fi inlaturate si nimic nu ne mai poate tenta, cand simtim nevoia sa cuprindem intreaga lume in bratele mintii noastre cu tot cu "balaurii" si "serpii" societatii, cand simtim nevoia sa dezbracam de pe noi haina si sa imbracam pe cel sarman, nu fiindca asa ne cere Dumnezeu, ca o rasplata a gestului nostru, ci ca un sacrificiu pentru cel de langa noi, cand ajungi la convingerea ca nimic din tot ce ai, nu-ti apartine tie si deci nu poti fi nici posesor sau stapan nici pe avere, nici pe talent, ci le ai temporar, fara... drept de autor..., cand cel ce te fura si te badjocoreste, deja nu te mai tulbura, ci te ajuta aproape instantaneu sa-ti amintesti ca nu insemni nimic pe lumea asta, iar constiinta striga din rasputeri: "Smereste-te, suflete si roaga-te, nu te revolta!"... abia atunci vei gusta cu adevarat din "frumusetea" ortodoxiei! Pana atunci e doar bunatatea si mila lui Dumnezeu!

Amistad 06.01.2014 15:48:17

Nu zic ca am gustat cu adevarat, dar din frumuseea ortodoxiei am trait cate ceva si mai traiesc. Pacea si mila lui Dumnezeu. Si mai ales ca am iesit din duhul lumii acesteia, dorinta de avutie, de distractiii, cand stiu ca diavolul e in spate la toate astea, zic ca e mare lucru sa scapi de el si aceste capcane ale lui. (Bine, urmeaza alte capcane de alt gen, dar macar stiu ca am iesit din jocul asta in care isi batea joc de mine si eu luptam ca sa intru cat mai mult in groapa de noroi.)

Annyta 26.02.2014 16:23:39

Slăvirea lui Dumnezeu în felurite chipuri
Monahul NICOLAE DELA ROHIA

Încerc, în cele ce urmează să precizez chipul în care oamenii Îl pot slăvi pe Domnul nostru Hristos. Dumnezeu fiind infinit, întru totul firesc este să se arate fără de capăt și numărul drumeagurilor pe care Îi vădim dragostea, încrederea și devotamentul nostru. Așa stând lucrurile, de la sine înțeles e că modalitățile înșirate mai jos nu au câtuși de puțin caracter limitativ, ci strict exemplificator.
· Îl slăvim pe Hristos mai întâi săvârșind cele menționate de El Insuși în textul referitor la înfricoșătoarea Judecată de Apoi (Mat. XXV, 35-36): dând să mănânce flămânzilor, dând de băut însetaților, primind pe cei străini, îmbrăcând pe cei goi, cercetând pe cei bolnavi.

* Tot astfel crezând neîndoielnic, proclamând că, precum a și spus, El este calea, adevărul și viața;

* postind, rugându-ne, priveghind, făcând milostenii, înfrângându-ne;

* dar și iertând pe greșiții noștri, alungând de la noi ținerea de minte a răului ce ni s-a făcut, iubind pe aproapele nostru (și nu numai iubindu-l, ci și îngăduindu-i a fi așa cum este, nepretinzându-i să fie aidoma nouă, în caz contrar contestându-i orice drept, până și acela de a trăi), binecuvântându-ne (ori, de ne vine peste poate, măcar neblestemându-ne) vrăjmașii;

* dovedindu-ne blânzi și smeriți cu inima, făcători de pace, nearțăgoși, neînfumurați, păstrători de cuget curat, aplicând și chiar depășind (după cuvântul Domnului: Mat., V, 20 și urm.) cele zece porunci, împăcându-ne cu pârâșii noștri;

* făptuind binele in taina, mâhnindu-ne doar pe foarte scurta vreme, nu mai târziu de apusul soarelui, oricând gata a ierta și a ne domoli, neîngrijorându-ne cu exces de cele ale lumii și ale trupului, făcându-ne muți și surzi când suntem zădărâți, neînvoindu-ne facilei ispite de a mustra și dojeni când simțim ca avem dreptate, nejudecând pe nimeni (anevoioasă dar meritorie virtute);

* netemându-ne, alungând frica, socotind-o ca pe un păcat de moarte (Apoc. XXI, 8), ca pe năpasta lumii, îndrăznind, mereu dând dovadă de bărbăție, de ostășie;

* adăpostind pe călători, neurmând exemplul celor din Betleem care n-au găsit un locșor pentru Maica Domnului și au lăsat ca boii să-i încălzească (pe ea și pe Noul Născut) cu suflarea lor blândă și prietenească, ajutând pe cei slabi – Scriptura de obicei îi așează sub genericul: văduve și orfani –, primind cu bucurie pe slujitorii Domnului, necerând (cu fățarnică nepărtinire și vicleană înțelepciune) semne și minuni, neispitindu-L pe Domnul cu cereri nesăbuite, ridicole sau neobrăzate;

* nefiind formaliști, bucheri și pierduți în mărunțișuri, nepunând litera deasupra legii, nescandalizându-ne că Domnul vindecă pe bolnavi în zi de sâmbătă, cunoscând că Iisus e Domn și al sâmbetei;

* ci privind lucrurile, de fiecare dată, cu spirit larg și tolerant, izbutind a ieși din noi înșine, a ne lepăda de noi înșine, a ne vedea, judeca și aprecia din afară, așa cum ne-ar surprinde (fotografia) privirea rece și neprevenită a unui terț;

* neacceptând a fi robi patimilor (spre a ne face de basm și de batjocură demonilor) dar nici textelor, și ferindu-ne ca de foc de încăpățânatele și obtuzele exegeze literare;

* nelăsând bogăția (ori pofta de bogăție, ori arghirofilia care poate locui și în cel neavut) să ne stăpânească, nepunându-ne toată încrederea în cele vremelnice (“Nebune! În această noapte voi cere de la tine sufletul tău") făcându-ne din legea relativității, principiul incertitudinii și doctrina instabilității celor lumești, întreitul temei al unui reflex instinctiv când vor să ne subjuge cu strălucirea lor;

* nepizmuind (pilda lucrătorilor tocmiți la vie să ne rămână prezentă în minte spre a nu ceda acestei urâte, răspândite și stăruitoare porniri a subconștientului nostru), neațintindu-ne ochii asupra semenilor noștri, asupra greșelilor și inevitabilelor lor cusururi omenești ci mai vârtos asupra alor noastre (paiul și bârna: cu observația că măcar de nu este bârna în ochiul meu, paiul propriu e zgândărit de celalalt pe care orizontul meu strâmt și incapacitatea mea de a concepe ceva diferit de mine îl preface în bârnă);

* neluând numele lui Dumnezeu în deșert, rodindu-ne talantul, ori talanții, ori fracțiunea de talant, nedovedindu-ne meschini și urâcioși, supărându-ne, bunăoară, că s-a făcut risipă cu mirul turnat pe capul Domnului;

* neîngăduind ca strâmtoarea, prigoana, grijile veacului, înșelăciunea avuției și poftele să înăbușe rodirea cuvântului în noi, neînspăimintându-ne (precum gadarenii) de puterea lui Hristos, fiind statornici în credința, neinvocând diverse pretexte (fie cele cinstite, raționale) spre a nu da urmare chemării Domnului;

* lăsând nevinovăția copilăriei să ne roureze sufletul și să ne vindece de uscata respectabilitate, întocmai ca Zaheu care, om în toată firea, nu s-a rușinat să se cațere în pom ca să-L vadă mai bine pe Iisus;

* veghind, păstrându-ne treji, nepunând mare preț pe tăria noastră, știind că duhul nostru e osârduitor însă trupului nevolnic, iar noi oricând capabili de slăbiciune, de cădere (n-a grăit Fericitul Filip Neri: ține-mă Doamne de urechi că altminteri te vând ca Iuda?);

* fiind recunoscători (asemuindu-ne nu celor nouă leproși vindecați care și-au văzut de drum, ci celui de-al zecelea care s-a întors ca să mulțumească), iubindu-L pe Domnul din toată inima, tot cugetul, tot sufletul și toată vârtutea noastră;

* ferindu-ne de șovăială și impunându-ne a fi statornici în hotărâri;

* luptând cu lăcomia (păcat poate minor și cu înfățișare naivă, dar insidios);

* neidolatrizând cele trecătoare și nici chiar virtuțile, ci numai pe unul Dumnezeu; considerate una câte una, separat, nu laolaltă și sub oblăduirea Duhului, virtuțile pot deveni obsesii de nu și ispite și chipuri idolești, cum se întâmplă uneori; atunci ele se prefac în forțe oarbe și, sfidând dreapta socotință, ajung a provoca aberații;

* fiind înțelepți (ca șerpii, nu numai blânzi ca porumbeii: nu-i de ajuns) – dovadă parabola iconomului necredincios –, dând întâietate când ne aflăm în dilemă, monahiceștii însușiri a dreptei socotințe, neosteniți în rugăciune (văduva stăruitoare și judecătorul nedrept), răbdători;

* crezând neclintit în cuvântul lui Iisus (Ioan IV, 50), păzindu-l (Ioan VIII, 51) mâncând și bând la vremea potrivită preacuratul trup și scump sângele Domnului, dându-ne bine seama: cât de fericiți suntem că ne învrednicim de aceasta, că niciodată n-a vorbit un om cum vorbește Hristos (Ioan VII, 46), că ne putem numi prieteni ai Săi, citind cu atenție Vechiul Testament și înțelegându-i valoarea profetică și prin urmare că nu creștinii sunt cei care nu-l venerează, ci acei care nu dau crezare proorocirii Sale;

* rugându-ne postind, priveghind, milostivind – neapărat;

* dar și prin simple vorbe bune sau gesturi de compătimire, cum ar fi cuvintele rostite de tâlharul cel bun către Iisus (n-au fost numai cutremurătoare mărturisire ci și vorbă mângâietoare, act de compasiune, de solidarizare și – îndrăznesc a spune – de încurajare, aratându-I-se Răstignitului că nu este înconjurat doar de vrăjmași, hulitori și batjocuritori, că-I stă alături un om care înțelege ce se petrece acolo pe Golgota) ori gestul atât de gingaș, de blajin, de umil al Veronicăi;

* grăind asemenea vorbe bune ori săvârșind asemenea gesturi chiar și față de semenii noștri, de simpli oameni, în ocaziile cele mai întâmplătoare și mai mărunte, nesfiindu-ne a fi politicoși, a schița un zâmbet binevoitor până și unui străin, spre exemplu insului care, după ce fără de voie ne-a lovit cu cotul, își cere scuze, descoperindu-ne capul când salutăm, răspunzând negrăbiți când ni se pune o întrebare, când ne cere cineva să-i arătăm drumul – lucruri mici, profane, de nu și triviale! dar din categoria celor care prisosesc stricta dreptate și în consecință plăcute lui Hristos : El nu a venit să strice Legea ci să o împlinească; și ce înseamnă a împlini de nu a adânci, a rafina, a cere mai mult, a dori desăvârșirea, a trage consecințe mai subtile?

* fiind modești, având cunoștință de limitele ființei noastre psiho-somatice, proporționând somnul și rugăciunea în așa fel încât niciodată să nu stăm la rugăciune picotind (le-ar prinde bine intransigenților să citească declarațiile făcute Părintelui Ioanichie Bălan – în Convorbiri duhovnicesti – de Părintele Teofil Părăian de la Mănăstirea Brâncoveanu – Sâmbăta de Sus);

Annyta 26.02.2014 16:24:12

continuare
 
* aducând Domnului acele daruri pe care suntem în măsură să le aducem: aur, smirnă și tămâie, dacă suntem regi, ori numai ungându-L cu mir ori spălându-I picioarele ori măcar dându-I apă să-și spele mâinile și picioarele (cum, vai, nu a făcut Simon leprosul);

* ori – ca păstorii – fluierând, căci magii cu steaua călătoresc iar îngerii cu păstorii slavoslovesc, căci oricare pornire din inimă e primită și păstorii nepricepându-se de altceva mai înalt și nedispunând de averi își vădesc dragostea și bucuria fluierând și îndoială nu încape că primit a fost spontanul și voiosul lor sărman fluierat;

* după cum primite vor fi fost și giumbușlucurile măscăriciului de la “Notre-Dame (din nuvela lui Anatole France), acela care seara după o zi de truda și tumbe, intră în mareața catedrală, își scoate din traistă uneltele lui de pehlivan și începe a înghiți foc și a face tot soiul de năzdrăvănii în fața icoanei Maicii Sfinte cu Pruncul în brațe, spre indignarea paraclisierului care se pregătea să-l alunge cu aspră admonestare dacă nu ar fi văzut, înfiorându-se, cum Prea Curata coboară din icoana spre a-i șterge saltimbancului sudoarea de pe frunte cu propria-i mahrama, în vreme ce Pruncul râde și bate din palme;

* fiindcă toți într-un fel ori altul suntem măscăriciul de la Notre-Dame și toți slăvim pe Hristos numai pe măsura darului, puterii și priceperii noastre, potrivit stilului nostru ar zice Blaga;

* iar părintele Brown al lui G. K. Chesterton dezleagă încâlcite probleme polițiste și o! de-ar da bunul Dumnezeu să ne învrednicim toți a fluiera cu tot atâta curăție și înfocare ca păstorii din jurul peșterii de la Betleem!

* și-L mai slăvim pe Domnul poftind la cină pe cei desconsiderați, nu numai cei sărmani ci în general cei care nu se bucură de atenția și cinstirea semenilor, cei uitați sau părăsiți: acestora să le dovedim gentilețe, cuviință, solicitudine;

* prin acte de curaj, de vitejie, făcându-ne – e bine să ne-o tot repetăm – regulă și lege și crez din socotirea fricii drept mare și grav păcat;
* prin orice fel (cât de neașteptat, de neconformist) de faptă bună, prin bucuria gratuită, liniște, împăciuire, bonomie analoagă celei a preacreștinului personaj al lui Dickens, nemuritorul domn Pickwick (Dostoievski îl așeza pe aceeași treaptă cu eroul lui Cervantes);

* prin vizitarea celor în nevoi (măcar noaptea, pe ascuns, întocmai ca Nicodim);

* oprindu-ne de la păcate, devenind adevărați creștini, orice am fi fost înainte de trezire, cu oricare urâte ori scârbavnice păcate ne-am fi murdărit (ca arhiepiscopul Becket, cel ucis în altar din porunca regelui englez Henric al II-lea – fostul său tovarăș de petreceri – fiindcă odată hirotonit arhiereu n-a mai vrut să știe de prieteșugurile și rătăcirile de altădată) și conform textului de la 1 Cor .VI, 11;

* sărutând pământul, fără pricină, din euforie și extaz, ca Aliosa Karamazov;

* luptându-ne cu morile de vânt, mânați de gândul ajutorării urgisiților, ca Don Quijote;

* scriind, pictând ori compunând (cei care pot) capodopere: toate au fost și sunt create numai în starea harului sfinților (Sfântul Iustin: toate câte filosofii și legislatorii le-au gândit și le-au spus frumos, le-au elaborat grație părții de Logos aflătoare în ei –citat după Pr .Prof. I. Coman, Patrologie 1, p. 39).

* sărutând pe cei leproși, termenul acesta lepros fiind luat în cel mai cuprinzător înțeles, ca în Sărutul dat leprosului al lui François Mauriac ori ca echivalent cu acei Geachteten despre care a scris Ernst von Salomon: orice ins izolat, prigonit, ocărât pe nedrept, de care căpătuiții, rostuiții, fricoșii, chivernisiții, slugarnicii se feresc și se tem, e un lepros vrednic a fi sărutat;

* refuzând a privi la cel în suferință și descumpănire, urmând exemplul dat de James A. Balfour care se destăinuia: îmi fac un imperativ din a nu mă holba la oricine se află, în prezența mea, într-o situație penibila ori în stare deznădăjduită (ceea ce implică sila și uimirea față de toți spectatorii care dau buzna la execuții capitale, torturi, trageri pe roata, arderi pe rug ș.a.m.d.);

* rugându-ne așa cum știm, chiar dacă nu cunoaștem la perfecție tipicul rugăciunilor (și poate nici Tatăl nostru, ca în povestirea cu cei trei sihaștri de pe insulă care nu-l știau dar umblau pe mare);

* crezând că Iisus e Hristos, așa cum L-au mărturisit Petru, Marta, Natanael, orbul din naștere, samarineanca…, făcând voia Tatălui (Ioan 1, 49), lăsând oricând toate baltă și de izbeliște spre a-I urma lui Hristos (ca pescarii Ioan și Iacov, ca vameșul Matei…);

* ascultându-I cuvântul, ca Maria, dar și slujindu-I la masă ca Marta, ca soacra lui Petru;

* neîncetând a reflecta asupra adevărului că ideile de bază ale învățăturii lui Hristos sunt două: dragostea (Ioan XIII, 34 si XV, 12-13) și libertatea (Ioan VlII, 31-32);

* neprecupețindu-ne vremea, zăbovind, ca samarineanul cel milostiv, pentru a veni în ajutorul păgubiților, accidentaților, nenorociților;

* aducându-ne mereu aminte că în orice semen al nostru sălășluiește suflarea lui Dumnezeu, adică o fărâmă de spirit divin (care-i infinit așa încât și fărâma se împărtășește din infinit), și purtându-ne cu el ca atare, nebatjocorindu-l, nedenunțându-l, nevânzându-l pe un număr anume de arginți ori pentru necurata plăcere de a-l vedea cum suferă, neurmând față de el pilda lui Iuda;

* căci altminteri săvârșim păcatul (fără iertare) de hulire a Duhului Sfânt aflător în orice om: ocărârea aproapelui (să nu ne mai mire că Domnul sortește judecății sinedriului, pe cine zice fratelui său: netrebnicule și gheenei focului pe cine îi zice: nebunule!), luarea în râs a celui așezat pe cruce (așa cum au făcut arhiereii, căpeteniile, cărturarii, ostașii și trecătorii : Mat. XXVII, 39-43; Marcu XVlII, 29; Luca XXlII, 35), predarea refugiatului în mâinile prigonitorilor săi, rânjetul îndreptat spre suferința altuia, bucuria pricinuită de necazul vecinului, împietrirea inimii, învârtoșarea cugetului, semeața birocrație, tâmpa indiferență ori cruda retragere în sine când e vorba de nevoia celor din jurul nostru.

Enumerarea, am spus-o, e strict exemplificatorie. Să nu se îngrijoreze nimeni: oricui îi este oricând dat – nu numai în momente eroice – a-L mărturisi pe Domnul. Și poate că această mărturisire de zi cu zi, în împrejurări modeste și mărunte, nu-i deloc mai ușoară decât cea eroică de care nu toți avem parte. (Asupra adevărului acestuia a stăruit Fericita Tereza din Lisieux). Să nu ne înșelăm gândind că deoarece nu ni se ivește prilej de mucenicie nu avem cum să-L mărturisim și slăvim pe Domnul nostru, Care-i prezent nu numai în cer și în iad, în slava cerului ori în adâncurile marii, ci și în fiecare clipă și la orice pas al vieții celei mai obișnuite. Gestul Veronicăi, măscăriciul de la Notre Dame, banalul zâmbet al omului de bunăvoire, vorbulița caldă spusă omului necăjit ajung spre a ne convinge că suntem neîncetat îmbiați cu posibilitatea de a ne recunoaște și vădi ucenici feluriți și neabătuți ai lui Iisus Hristos.

tabitha 27.02.2014 05:58:43

de la părintele Nicolae Steinhardt citire
 
Citat:

În prealabil postat de Annyta (Post 552373)
Să nu se îngrijoreze nimeni: oricui îi este oricând dat – nu numai în momente eroice – a-L mărturisi pe Domnul. Și poate că această mărturisire de zi cu zi, în împrejurări modeste și mărunte, nu-i deloc mai ușoară decât cea eroică de care nu toți avem parte. (Asupra adevărului acestuia a stăruit Fericita Tereza din Lisieux).

Annyta, m-ai făcut curioasă... :) ce anume a făcut, sau a zis, Tereza din Lisieux în legătură cu cele de mai sus?

Annyta 27.02.2014 07:50:05

Citat:

În prealabil postat de mirela.t (Post 552467)
Annyta, m-ai făcut curioasă... :) ce anume a făcut, sau a zis, Tereza din Lisieux în legătură cu cele de mai sus?

Va trebui să caut!

Revin:

Cu ajutorul prețios primit de la un cunoscător, sau cercetător eficient :-), am aflat că în jurnalul său intitulat "Istoria unui suflet", Tereza de Lisieux nota următoarele:

"Să mă fac mai mare - nu se poate, trebuie să mă accept așa cum sunt, cu toate imperfecțiunile mele, dar vreau să caut mijlocul de a ajunge în Cer pe o cale mică foarte dreaptă, foarte scurtă, o cale mică întru totul nouă, calea evanghelică a sfințeniei menită pentru fiecare."

"Nu am alt mijloc să-Ți dovedesc iubirea mea decât să-Ți arunc flori, adică să nu las să-mi scape nici un mic sacrificiu, nici o privire, nici un cuvânt, să profit de toate lucrurile cele mai mici și să le fac din iubire."

Marius22 27.02.2014 17:08:58

Citat:

În prealabil postat de Annyta (Post 540131)
Mi-a venit în minte o idee despre frumusețea ortodoxiei... nu știu dacă am citit sau am mai auzit pe undeva, dar cred că ideea merită un topic nou!

Frumusetea Ortodoxiei o descoperim in masura in care, deopotriva, redescoperim acea frumusete pe care Dumnezeu a sadit-o in creatie. Stim ca toate au fost aduse la existenta frumoase sau bune. De asemenea, putem descoperi aceasta frumusete pornind de la frumosul din noi, de la Chipul dumnezeiesc pe care il purtam, dar pe care il nesocotim din cauza pacatelor si patimilor.

tabitha 28.02.2014 04:59:01

Citat:

În prealabil postat de Annyta (Post 552473)
Va trebui să caut!

Revin:

Cu ajutorul prețios primit de la un cunoscător, sau cercetător eficient :-), am aflat că în jurnalul său intitulat "Istoria unui suflet", Tereza de Lisieux nota următoarele:

"Să mă fac mai mare - nu se poate, trebuie să mă accept așa cum sunt, cu toate imperfecțiunile mele, dar vreau să caut mijlocul de a ajunge în Cer pe o cale mică foarte dreaptă, foarte scurtă, o cale mică întru totul nouă, calea evanghelică a sfințeniei menită pentru fiecare."

"Nu am alt mijloc să-Ți dovedesc iubirea mea decât să-Ți arunc flori, adică să nu las să-mi scape nici un mic sacrificiu, nici o privire, nici un cuvânt, să profit de toate lucrurile cele mai mici și să le fac din iubire."

Vă mulțumesc, Annyta și cercetătorul eficient. :)
Am găsit pe wikipedia informația că Tereza de Lisieux a fost declarată Doctor al Bisericii de către Papa Ioan Paul al II-lea, în 1997. (la 100 ani de la moartea sa). Și mă întrebam, oare ce teologie înaltă a cunoscut tânăra aceasta de numai 24 ani? De asta mă așteptam să fi scris vreo lucrare teologică importantă, dar nu am reușit să găsesc așa ceva.
Aici este biografia ei, pentru cei care doresc să citească: http://ro.wikipedia.org/wiki/Tereza_de_Lisieux

tabitha 28.02.2014 05:04:46

bine spus
 
Citat:

În prealabil postat de Marius22 (Post 552497)
Frumusetea Ortodoxiei o descoperim in masura in care, deopotriva, redescoperim acea frumusete pe care Dumnezeu a sadit-o in creatie.

Asta se potrivește cu ceea ce zicea Sfântul Maxim Mărturisitorul :
"Precum ochiul este atras de frumusețea celor văzute, la fel mintea curată este atrasă de cunoștința celor nevăzute"

- am citat din postarea recentă a Annytei de pe topicul "cuvinte de folos" / Pocăința.

ovidiu b. 28.02.2014 08:38:17

Esența Ortodoxiei este firea omului
 
"Biserica Ortodoxă nu este o Biserică între altele, ci este, pur și simplu, firea în care Dumnezeu l-a creat pe om. Esența Ortodoxiei este firea omului. Și a luat în istorie nume de dreaptă slăvire, nume foarte frumos și foarte sugestiv, adică nume care trădează, dacă vreți, ceea ce au căutat Părinții cei adevărați, care n-au căutat nici slavă lumească, nici filosofie mai adevărată, ci au căutat un singur lucru: să rămînă în dreapta slăvire, descoperită de Însuși Dumnezeu; au încercat să păstreze nestricată viziunea acestei firi omenești." Ierom. Rafail Noica

Annyta 28.02.2014 09:27:45

Vă mulțumesc pentru gândurile frumoase și la obiect pe care le-ați postat aici...și vă mai aștept :-)

tabitha 02.03.2014 02:28:37

Citat:

În prealabil postat de antoniap (Post 544374)
Cel mai bogat rus și-a vândut averea și trăiește ca în Biblie

[b]http://www.ortodoxia.md/images/stories/2013/1a7_z.jpg
German Sterligov, al doilea milionar oficial al Rusiei de după căderea URSS, candidat la președinția Rusiei și la primăria Moscovei, și-a abandonat în 2005 averea pentru a trăi cu familia ca un țăran într-o parte îndepărtată a Rusiei, fiind dovada că se poate găsi fericirea, relatează BBC.[...]
Sterligov și-a vândut averea la licitație dupa ce s-a ales praful de ambițiile sale politice, care începuseră cu o campanie pentru funcția de guvernator al Siberiei și au fost urmate de candidaturile pentru primăria Moscovei și în final pentru președinția Rusiei.
Și-a construit o casă de lemn în pădurile dese de lângă Moscova și trăiește acolo muncind, el și copiii săi. Programul de fiecare zi pentru copii constă în literatură, matematică, istorie și geografie cu mama lor, apoi multă rugăciune, lucru la tâmplărie, citirea cărților.
[...]
Pentru a se adapta noii vieți, soția acestuia, Alyona, a schimbat bijuteriile scumpe și hainele de marcă cu fustele lungi și basmaua, precum țăranii din romanele lui Tolstoi. Soții Sterligov și cei patru copii au ales ca reședință o casa umila, fără electricitate, aflată la 15 kilometri depărtare de orice altă locuință. Alyona a născut cel de-al cincilea copil al familiei în noua locuință, fiind asistată la naștere de soțul ei.
După ce s-au mutat, familia a aruncat toate pozele reprezentând vechiul stil de viață și refuză să se uite la televizor sau să folosească Internetul.
"Nu are rost să pierdem timpul copiilor noștri utilizând aceste mecanisme de spălare de creier. Mai bine ne asezăm la masă și vorbim despre cărti decât să ne uităm la mizeriile de la televizor...Ce sunt acum? Doar un țăran oarecare. Un crescător de animale. Nu cred că Putin se mai teme acum de mine", a conchis fostul oligarh.
Părintii nu au dorit să-și dea copiii la școală. Familia este foarte credincioasă, respectând toate obiceiurile religiei ortodoxe.

Sterligov și familia sa nu-și doresc să se întoarcă la viața de dinainte.
Sursa:
http://www.ortodoxia.md/articole-pre...12-17-16-36-48

Foarte interesantă alegere... se aseamănă întrucâtva cu modul de viață al Amish-ilor.

tabitha 02.03.2014 03:03:12

Pentru care pricină oare s-a sfințit părintele Nicolae Planas? Pentru că pomenea foarte multe pomelnice. Și eu atunci când mi-am amintit niște nume, le-am lipit pe peretele de la Proscomidie, căci acolo îmi erau la îndemână. După o vreme am visat că au venit la mine niște bătrâni de demult, îmbrăcați cu haine din acelea care se purtau pe vremuri. Aceia mi-au spus: „Fiule, tu ne-ai scris în pomelnic, dar starețul tău nu ne pomenește”.

– Părinte, îi spun starețului, de ce nu pomenești acele nume de la Proscomidie?

– Pentru că nu pot să le descifrez, îmi răspunse acela.

– Părinte, uite ce am visat. Apoi i-am povestit visul. Și de atunci m-am hotărât să pomenesc cât mai multe nume. Cu cât mai multe nume pomenești, cu atât este mai mare răsplata pe care o primești. Aceasta este cea mai mare milostenie: să îl unești pe om cu Dumnezeu. Iar lucrul acesta poți să-l faci.

***

Eu am absolvit numai gimnaziul, nu am mers mai departe. Dar i-am scris în pomelnic pe toți colegii mei, pe toți învățătorii și profesorii mei, începând de la clasa întâi a școlii primare până la ultima clasă a gimnaziului. Și dacă ai ști câtă bucurie primesc atunci când îi pomenesc. Și aceasta pentru că îi pomenesc pe aceia care m-au făcut să devin un om bun. Acum fiindcă am un an de când nu mai merg la Liturghie, pentru că nu aud, mă străduiesc să-mi amintesc acele nume ca să le pomenesc, știind că sufletele acelora dobândesc mult folos duhovnicesc. De aceea, fiul meu, dacă vrei să se mântuiască sufletul tău în dar, să pomenești cât mai multe nume.

(Ierom. Iosif Aghioritul, Starețul Efrem Katunakiotul, traducere de Ieroschim. Ștefan Nuțescu, Schitul Lacu-Sfântul Munte Athos, Editura Evanghelismos, București, 2004, pp. 242, 244)

http://www.evanghelismos.ro/images/c...aghioritul.jpg

Annyta 02.03.2014 19:42:33

Pentru întărire la începutul Postului:
 
"1. De aceea și noi, având împrejurul nostru atâta nor de mărturii, să lepădăm orice povară și păcatul ce grabnic ne împresoară și să alergăm cu stăruință în lupta care ne stă înainte.
2. Cu ochii ațintiți asupra lui Iisus, începătorul și plinitorul credinței, Care, pentru bucuria pusă înainte-I, a suferit crucea, n-a ținut seama de ocara ei și a șezut de-a dreapta tronului lui Dumnezeu." (Evrei 12)

tabitha 04.03.2014 20:52:05

În Pateric, întâlnim foarte des urmatoarea cerere: „Parinte, spune-mi un cuvânt sa ma mântui”. Un „cuvânt” rostit din sufletul pustnicului ca de la Duhul Sfânt, în limbajul pustiei, este considerat revelat si neîndoielnic; si cel care îl cere, îl primeste ca pe un rod al harului, fara sa îl explice în mintea sa. Acest „cuvânt” de la parintele înduhovnicit este de neaparata trebuinta pentru cel care îl cere. „Cuvântul” vine dintr-un suflet ce este prieten al lui Dumnezeu, un suflet ranit de iubirea Sa, fiind rostit dupa masura „setei” celui care îl cere. Precum Preasfânta Maica a Domnului a zamislit pe Cuvântul lui Dumnezeu si a dat nastere lui Hristos Dumnezeu si Omul devenind din aceasta pricina, „bucuria întregii fapturi”, înacelasi fel parintii, datorita curateniei lor au zamislit cuvântul si l-au transmis celor care înseteaza dupa el, facându-li-se pricina de bucurie.

„Au venit la Avva Fillic niste frati, care aveau cu ei câtiva mireni si i s-au rugat sa le spuna vreun cuvânt. Iar batrânul tacea. Si fiindca îl rugau, le-a zis lor: Cuvânt voiti sa auziti? Si i-au zis: da Avvo. Deci a zis batrânul: acum nu este cuvânt. Când întrebau fratii pe batrâni si faceau cele ce le ziceau lor, Dumnezeu le da cum sa graiasca. Dar acum, pentru ca întreaba fara sa împlineasca ceea ce aud, Dumnezeu a îndepartat harul cuvântului Sau de la batrâni. Si ei nu mai au ce sa graiasca, fiindca nu este cel ce sa lucreze. Si auzind fratii acestea, au suspinat, zicând: roaga-te pentru noi, Avvo!”

Prin aceasta pilda se vadeste ca întelepciunea este rodul harului. Harul împodobeste oamenii curati si sfinti, si „întrupeaza” cuvintele lor. Este clar deci, ca înaltimea cuvântului este pe masura însetarii celui care îl cere iar monahii stiu cum sa „frânga” si cele mai împietrite inimi si sa le întoarca spre Dumnezeu, chiar daca folosesc un repros discret.

(Arhimandrit Hieroteos Vlachos - O noapte în pustie)

tabitha 22.03.2014 05:31:37

mie mi-a prins bine sfatul ăsta
 
Un frate a venit la avva Pimen si a spus: "Avva, am multe ganduri rele si ma pun in primejdie“. Batranul l-a scos afara din chilie si i-a spus: "Umfla-ti pieptul si opreste vantul!“. Fratele a raspuns: "Nu pot sa fac asta“. Atunci batranul i-a zis: "Cum nu poti sa faci asta, nu poti impiedica nici gandurile rele sa navaleasca peste tine. Dar macar tine-le piept“.

antoniap 22.03.2014 10:12:22

Plâng icoanele Maicii Domnului cât și a Domnului Iisus Hristos în Ucraina și Rusia

Citiți mai multe articole interesante pe siteul: http://ortodox.md/monitorizarea-pres...aina-si-rusia/
Moldova OrtodoxăPlâng icoanele Maicii Domnului cât și a Domnului Iisus Hristos în Ucraina și Rusia

glykys 23.03.2014 15:32:14

La ziua judecății ne întreabă Dumnezeu: ce asemănare avem cu Iisus? Și noi numai în cruce ne putem asemăna cu Iisus. Nu ne putem asemăna nici în înțelepciune, nici în putere, deci numai în cruce.

http://www.ortodoxiatinerilor.ro/lup...i-duhovnicesti

tabitha 23.03.2014 19:21:11

"Și într-o bună zi am avut mai multe trăiri duhovnicești. Toată ziua plânsesem cu lacrimi amare, iar spre seară, cam pe la apusul soarelui, mă odihneam și eram epuizat după vărsarea atâtor lacrimi. Mă uitam la Biserica Schimbării la Față din vârful muntelui și, sfârșit de oboseală, îl chemam pe Domnul în rugăciune. Și deodată, parcă un vânt tare s-a stârnit, bătând în direcția mea. Dintr-odată, sufletul mi s-a umplut de o mireasmă de nedescris, iar inima a început să rostească rugăciunea lui Iisus de la sine, ca un ceasornic. M-am ridicat atunci, plin de har și de o imensă bucurie, și am intrat în chilie, iar aplecându-mi bărbia în piept, am început a rosti rugăciunea. Și de-abia am spus-o de câteva ori, că am avut o minunată contemplare a lui Dumnezeu. Deși eram în chilie cu ușa închisă, parcă mă aflam în cer, într-un loc minunat, într-o deplină pace și liniște sufletească. Odihnă deplină. Mă gândeam doar atât: Doamne, nu mă lăsa să mă întorc în lume, în viața cea plină de suferință, ci lasă-mă să rămân aici. Apoi după ce m-am odihnit după voia Domnului, mi-am revenit în sine, aflându-mă iar în peșteră."

(Mărturia lui Gheron Iosif Isihastul, trăitor în Sfântul Munte Athos, trecut la Domnul în 1959).

Annyta 04.04.2014 17:36:43

Citat:

În prealabil postat de Amistad (Post 546524)
In topicul asta se potriveste o idee. Vedeti ca in filme, in muzica si in societate se face foarte mult tam-tam pe iubirea dintre barbat si femeie. Mare dragoste, mare fericire, cel mai frumos si mai puternic lucru din viata unui om. Toata aceasta mare dragoste si fericire este 0 fara ortodoxie. Oricat de frumoasa si inalta pare, daca este fara Dumnezeu este stricata, este o fericirie iluzorie, o minciuna, o fericire decazuta, este doar o mica parte din fericirea pe care ar putea-o trai cei doi intr-o ortodoxie curata. (si in aceasta viata si in cealalta)

Frumos...
Dumnezeu nu dezamăgește, El ne cunoaște mai bine decât ne cunoaștem noi înșine, El ne răspunde, ne iartă, ne mângâie, ne învață... desigur, și prin intermendiul celor din jur...

Annyta 04.04.2014 18:06:00

Am găsit un articol mai vechi, atribuit Sfântului Simeon Noul Teolog, care spune că de fapt nepătimirea este posibilă...

Îmi cer iertare că am tot scris despre faptul că toți oamenii sunt păcătoși, nimeni nu e perfect în afară de Dumnezeu șamd. Îmi cer iertare dacă am smintit sau supărat pe cineva și în genere că am scris cam mult, posibil prostii, în ultima vreme!


"Libertatea fata de patimi e posibila in aceasta viata

Vorbind de multe ori, cu multi din lume, in cursul unor dis¬cutii iscate intre noi cu privire la impatimire si nepatimire, i-am auzit spunand aproape pe toti - nu numai pe unii dintre cei nedesavarsiti in virtute si cucernicie, dar chiar si pe unii dintre cei ce par a fi desavarsiti in virtute si au in lume renumele si marea faima de a fi desavarsiti in virtute - ca nu este cu putinta ca un om sa ajunga la o asemenea inaltime a nepatimirii, incat sa vorbeasca si sa manance impreuna cu femei si sa nu sufere nici o vatamare, nici sa patimeasca in ascuns vreo miscare sau intinare.
Auzind acestea, eu insumi m-am umplut de mare intristare (descurajare) si am fost silit sa jelesc pentru cei ce spun acestea si sa plang dintr-o multa compasiune, stiind intocmai ca nu altceva ii face pe ei sa spu¬na acestea decat multa ignoranta a harurilor (harismelor) lui Dumnezeu.
Caci daca n-am fi lipsiti de adevarata nepatimire si acoperiti cu intunericul patimilor si robi ai placerilor si ai vointelor carnii, omorarea de viata-facatoare a lui Iisus Dumnezeu (2 Co 4, 10), pe care o daruieste madularelor sfintilor Sai, nu le-ar fi ramas necunoscuta si n-ar fi fost cu necredinta fata de ea.
Si cum vor crede acestia candva ca unii sunt sau se fac morti pentru lume, ca vietuiesc numai viata in Duhul Sfant, ei care toata viata s-au straduit a face toate cu fatarnicie, ca sa placa oamenilor (Ga 1, 10) si sa fie numiti de ei iubitori de Dumnezeu?
Caci intrucat isi inchipuie, fiind in patimi, ca au realizat nepatimirea, fiind ei insa si facandu-se cu totul pacat, si convingandu-se pe ei insisi ca numai laudele oamenilor sunt de ajuns pentru virtute, tagaduind astfel nepatimirea, vor sa fie si sa fie numiti sfinti fara aceasta, ca unii care au dobandit sfintenia prin laudele omenesti.
Fiindca pe cel care nu este la¬udat pur si simplu sau cumva anume de catre cei multi nu-l socotesc vrednic de nici un cuvant, nestiind, pe cat se pare, ca un singur (om) care cunoaste pe Dumnezeu si este cunoscut de El e mai presus decat zeci de mii de necredinciosi care nu-L cunosc pe Dumnezeu, chiar daca acestia sunt laudati si fericiti de lumea intreaga, asa cum un singur vazator e preferabil unei multimi nesfarsite de oameni cu vedere scurta.
Caci despre faptul ca e cu putinta ca acela care lupta intr-adevar sa ajunga la o astfel de libertate si cel care s-a facut pentru totdeauna partas al harului lui Dumnezeu poate atinge nepatimirea sufletului si a trupului, astfel incat nu numai sa poata manca impreuna cu femeile, sa vorbeasca cu ele, si sa ramana netulburat de ele si nepatimitor, ba chiar si trecand prin mijlocul cetatilor si auzind cantareti si chitaristi si vazand mascarici si dansatori si bufoni, nu se vatama cu nimic, despre acest fapt da marturie orice scriere, si orice istorie si faptele sfintilor ne dau in scris astfel de marturii si pentru aceasta se savarseste toata faptuirea luptatoare si toata reaua patimire suferita de catre cei cuviosi."
Sfantul Simeon Noul Teolog


Ora este GMT +3. Ora este acum 13:05:04.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.