Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Generalitati (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=503)
-   -   Cum sa gandim corect... (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=17078)

florin.oltean75 05.02.2014 20:58:24

Cum sa gandim corect...
 
Ce inseamna sa gandim corect?

Este o intrebare pe care omul si-a pus-o din zorii civilizatiei...
pentru ca toata lumea gandeste, pentru ca este in firea noastra "sa gandim".


In literatura de specialitate aceasta capabilitate este denumita "gandire critica".

A gandi corect
inseamna sa avem o minte limpede, capabila sa discearna cu acuratete, sa inteleaga, sa evalueze corect diversitatea experientelor de zi cu zi.

De ce este importanta o gandire corecta?

Este importanta pentru ca aduce cu sine incredere, claritate, o buna orientare cognitiva, un nivel mai profund al comuniunii cu ceilalti, o bucurie speciala in continuumul experientelor.

O definitie mai extinsa a fost formulata in 1987 la cea de a 8-a Conferinta Internationala privind Reforma Educationala de catre Michael Scriven & Richard Paul.

http://www.criticalthinking.org/page...l-thinking/766

Miha-anca 05.02.2014 21:17:15

Stai stramb si gandeste corect!

florin.oltean75 05.02.2014 21:19:14

Citat:

În prealabil postat de Miha-anca (Post 550175)
Stai stramb si gandeste corect!

Stai cum vrei, dar gandeste limpede.

florin.oltean75 05.02.2014 21:58:30

Terminologie specifica gandirii critice:

"natura umana": este suma trasaturilor comune specifice fiintelor umane.

Oamenii au o natura primara si una secundara.

---------------------------------------------------
Natura noastra primara ("omul vechi"- primitiv) este spontan-egocentrica si puternic inclinata spre formarea unor convingeri irationale. Este fundamentul gandirii instinctive.

Oamenii nu au nevoie de o educatie speciala pentru a crede ceea ce vor sa creada: adica ceea ce corespunde nevoilor lor imediate, ceea ce le confera o stare de comfort si le justifica propriile actiuni, ceea ce le reduce senzatia de inconsistenta psihologica, ceea ce le sustine propria idee despre ceea ce este just.

Oamenii nu au nevoie de o educatie speciala pentru a crede ceea ce persoanele din jurul lor cred: ceea ce cred parintii lor, prietenii, ceea ce le este repetat de catre scoala, autoritati statale sau religioase, media, ceea ce este crezut de natiunea in care au fost crescuti.

Oamenii nu au nevoie de o educatie speciala pentru a crede ca cei care nu sunt de acord cu ei gresesc, ca au o viziune distorsionata.

Oamenii nu au nevoie de o educatie speciala pentru a percepe propriile lor convingeri ca fiind evident adevarate, prin sine, fara nevoie de dovezi sau rationamente.

Oamenii se identifica natural si spontan cu propriile lor convingeri. Percep coliziunea de idei ca atac la persoana. Adoptarea unei pozitii de aparare afecteaza dramatic abilitatea lor de a empatiza sau a percepe punctul de vedere al celorlalti.
-----------------------------------------------------------------------

Pe de alta parte, oamenii au nevoie sa depuna un efort sustinut, sistematic pentru a-si dezvolta natura secundara ("omul nou"), capacitatea implicita de a functiona ca persoane rationale. Au nevoie de un antrenament asiduu pentru a recunoaste propriile tendinte de formare a unor convingeri irationale.

Au nevoie de o practica sistematica pentru a dezvolta repulsie fata de inconsistenta, o pretuire a claritatii, o pasiune pentru cautarea argumentelor, corectitudine si impartialitate fata de punctul de vedere al celorlalti.

Oamenii au nevoie sa practice cu sarguinta pentru a realiza ca ei insisi au o paradigma proprie, ca asemeni celorlalti "traiesc" tot inferential, ca asemeni celorlalti nu au o conducta care sa-i conecteze direct cu realitatea, ca este perfect posibil sa aiba o senzatie coplesitoare ca au dreptate si totusi sa se insele.


http://www.criticalthinking.org/page...king-terms/496



Miha-anca 06.02.2014 03:13:10

M-am intrebat ce e gandirea corecta, si am cautat. Iata ce am gasit:
http://pacedintine.com/980/
Citez:
- Gândirea corectă reprezintă o armonie între conștient și inconștient;
- Dacă dorești să utilizezi Legea Atracției, păi ea este indispensabilă;
- Doar cu o gândire corectă poți obține tot ce dorești în viață, fie fericire, fie bani sau ceva ce-ți dorești.

Din punct de vedere crestin-ortodox e corect ce scrie mai sus? Deja incep sa ma tulbur la gandul cati bani as putea avea si ce fericita as putea fi... Maine neaparat trebuie sa fug la duhovnic ca sa ma spovedesc.
Si inca ceva: ca sa fie in armonie constientul cu inconstientul, ar trebui sa pot controla inconstientul. Care inconstient: cel personal, cel colectiv? Pana la ce nivel? Nuuu, nu mi se pare posibil.
Si atunci ce facem? Construim teorii imposibile, care sa ne aduca iluzia ca am realizat ceva?

Heaven 06.02.2014 14:16:20

Daca doriti sa ganditi corect cititi din Noul Testament,cartile Sfintilor Parinti si feriti-va creierul de tot felul de materiale care nu va sunt de folos neaparat.Rugati-va neincetat cu rugaciunea lui Iisus si Domnul va va lumina mintea.Nu va mandriti si nu judecati pe nimeni si rugati-va cat mai mult,cititi carti duhovnicesti si veti gandi corect in ochii lui Dumnezeu,nu in felul lumii,caci "intelepciunea lumii acesteia este nebunie inaintea lui Dumnezeu" (I Cor. 3, 19)." si "Au n-a dovedit Dumnezeu nebuna intelepciunea acestei lumi?" (I Cor. 1, 20); " si iarasi "Zicand ca sunt intelepti, oamenii au ajuns nebuni" (Rom. 1, 22); "
Eu zic sa lasati parerile inteleptilor acestei lumi si sa va indreptati toata atentia spre scrierile Sfintilor Parinti,de acolo vine luminarea.Pe langa faptul ca diavolii duc o lupta crancena pentru ca omul sa nu faca rugaciune,acestia duc o lupta foarte mare si pentru ca omul sa nu citeasca scrierile Sfintilor Parinti,sa nu se adape din apa limpede a invataturilor celor ce i-au biruit pe ei.Puteti citi aici mai multe : Vedenia Avvei Sofronie : "Copleșitoarea vedenie ce urmează arată clar marele folos pentru mântuire ce vine din citirea cărților ziditoare duhovnicește; prin urmare arată și vrăjmășia diavolilor față de ele, căci aceste cărți divulgă născocirile și cursele lor împotriva creștinilor"
Iarasi o vedenie minunata despre rugaciunea lui Iisus : Despre Puterea Rugăciunii lui Iisus

Mosh-Neagu 06.02.2014 15:25:49

M-am uitat la toți acești oameni și am întrebat: „Ce faceți aici, în acest loc? Vă rugați iui Dumnezeu?”

Ei însă mi-au răspuns cu tristețe: „În veșnicie Domnul nu ne ascultă, pentru că ne-am purtat fără grijă pe parcursul vieții noastre pe pământ. Niciodată nu vom avea îndrăzneala să chemăm numele Domnului. Atunci când viețuiam pe pământ ar fi trebuit să îndurăm suferințele cu răbdare și să ne rugăm pentru sufletele noastre. Porunca lui Hristos: „Rugați-vă neîncetat” (I Tes. 5,17) fusese datoria noastră și cu toate că se cuvenea să rostim rugăciunea lui Iisus în tot timpul vieții, la fiece suflare a noastră, noi nu ne-am îngrijit de starea sufletelor noastre. Însă, așa cum cineva nu poate trăi fără aer, tot astfel și sufletul moare fără rugăciunea neîncetată. Noi suntem niște persoane cumsecade, care ne-am purtat pe dreptate, îndeplinindu-ne toate îndatoririle noastre, și totuși, pe cea mai de seamă – rugăciunea, n-am împlinit-o.”


Si mai spunem ca Dumnezeu nu gaseste solutii sa ne intelepteasca. Iata, aici este doar o "portita" catre binecuvantarea lui Dumnezeu. Forumul nostru, in mare parte, poate fi nu doar nefolositor, dar chiar pierzator de suflete, daca ne pierdem vremea prin polemici interminabile si flecareli fara sens. Iata, din cand in cand, Dumnezeu mai trimite cate o "voce" pentru a ne trezi din inselare... Cum o primim? Ce facem dupa aceea? Cat dureaza dorinta noastra de schimbare? De cate "voci" avem nevoie si pentru cat timp, sa reusim sa ne desprindem de metehnele noastre vechi?

Multumim, Heaven, ba chiar si tie Florin, pentru ca, daca n-ai fi deschis acest topic, poate n-as fi ajuns sa citesc cele la care sora noastra face trimitere.
Da-ne, Doamne, cele bune si de folos, ca mult mai bâjbâim în întuneric!

Patrie si Credinta 06.02.2014 16:13:19

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 550187)
Pe de alta parte, oamenii au nevoie sa depuna un efort sustinut, sistematic pentru a-si dezvolta natura secundara ("omul nou"), capacitatea implicita de a functiona ca persoane rationale. Au nevoie de un antrenament asiduu pentru a recunoaste propriile tendinte de formare a unor convingeri irationale.

Au nevoie de o practica sistematica pentru a dezvolta repulsie fata de inconsistenta, o pretuire a claritatii, o pasiune pentru cautarea argumentelor, corectitudine si impartialitate fata de punctul de vedere al celorlalti.

Oamenii au nevoie sa practice cu sarguinta pentru a realiza ca ei insisi au o paradigma proprie, ca asemeni celorlalti "traiesc" tot inferential, ca asemeni celorlalti nu au o conducta care sa-i conecteze direct cu realitatea, ca este perfect posibil sa aiba o senzatie coplesitoare ca au dreptate si totusi sa se insele.


http://www.criticalthinking.org/page...king-terms/496


sincer cand aud de formarea omului nou, eliberat de prejudecati irationale, imi aduc aminte de istorie. Si ma ingrozesc.

Mosh-Neagu 06.02.2014 16:20:02

Citat:

În prealabil postat de Patrie si Credinta (Post 550259)
sincer cand aud de formarea omului nou, eliberat de prejudecati irationale, imi aduc aminte de istorie. Si ma ingrozesc.

De ce sa ne ingrozim? Dumnezeu lucreaza prin orice om, si nu alege, asa cum o facem noi. Daca ne-am insusit o expresie gen "omul nou", sau "vom face totul" sau nu mai stiu eu care expresii pe care deja romanul nu mai vrea sa le auda, inseamna ca undeva in sufletul nostru n-am uitat si deci n-am iertat! Ca atare, unde ne situam, in propria noastra constiinta?

guardian knight 06.02.2014 17:17:10

gandirea obiectiva !
 
O gandire corecta este ceea ce am putea defini parafrazand criteriul adevarului la Aristotel,adica adecvarea intre gand,gandire (cogitas) si lucru (res).adica intre gandire si fenomenalitate.

Astfel conceputa definitia gandirii ,putem numi gandirea buna, luciditate ,adica puterea sau virtutea de a-si reprezenta lucrurile si fenomenele adecvat cu starea de fapt reala !

Convingerea mea este ca aceasta gandire buna, sau clara ,este o forta mai degraba datorata unei structuri neuronale si celebrale mostenita genetic, si neavand prea mult de-a face cu educatia !
Desigur, educatia poate sa slefuiasca si sa dea straluciri si efecte baroce ,pur estetice, diamantului numit gandire buna,insa chiar si fara educatie,lasat in starea sa bruta, diamantul nu e mai putin cel mai dur si taios cristal !

Daca nu educatia are un rol central in forjarea gandirii,probabil, ca ea se cizeleaza sau transforma sub impactul puternic al altei scoli. Unii o numesc "scoala vietii",altii o numesc experienta situatiilor limita,insa in orice caz, sub efectul ei,gandirea se poate numi si intelepciune.

Definita astfel,gandirea buna este menita sa duca la conservarea cea mai puternica a individului in fata factorilor nocivi si agasanti exteriori ?!
Daca am raspunde ,da, ce ne facem cu eroul ?
Eroul este un om cu o gandire buna, in timpul actului sau eroic ? Sau este un om putin smintit ?!

Imi vine acum in minte un exemplu de comportamant eroic al unui general neamt de cavalerie Otto von Panwitz,care a devenit Ataman al unei divizii de cazaci albi,in timpul Ww2.
Nu stiu ce fapte ori fi facut in timpul conflagratiei,si nu asta conteaza in cadrul povestirii de aici, insa cand a venit finalul razboiului,acesta i-a prins pe undeva pe la Linz ,in Austria.
Daca initial,prin contacte,se stabilise ca predarea sa se faca englezilor, pana la urma englezii i-au dat pe mana armatei rosii pe prizonierii cazaci,nu inainte de a-i spune generalului ca el poate ramne la ei ca prizonier de razboi,avand astfel sansa sa-si crute viata !
Ce credeti ca a facut generalul in aceasta situatie limita ???
A refuzat oferta englezilor, preferand sa ramana cu oamenii lui, spre a le imparatasi aceeasi soarta !
Iar soarta lui a fost una crunta, deoarece dupa cca un an a fost executat prin spanzurare de catre un tribunal sovietic in URSS.

In virtutea carei gandiri si evaluari, generalul nostru a luat aceasta decizie ce i-a schimbat destinul ???

marina31 06.02.2014 17:28:16

Dpdv crestin cred ca a gandi corect inseamna a avea discernamant in ce spui si ce faci, discernamant pe care trebuie sa il cerem in rugaciune de la Dumnezeu.
Si mai mult decat discernamant trebuie sa cerem sa facem voia lui Dumnezeu. Atunci corect-ul sau gresit-ul nu stiu cum mai poate fi evaluat.

florin.oltean75 06.02.2014 21:10:43

Citat:

În prealabil postat de marina31 (Post 550271)
Dpdv crestin cred ca a gandi corect inseamna a avea discernamant in ce spui si ce faci, discernamant pe care trebuie sa il cerem in rugaciune de la Dumnezeu.
Si mai mult decat discernamant trebuie sa cerem sa facem voia lui Dumnezeu. Atunci corect-ul sau gresit-ul nu stiu cum mai poate fi evaluat.


Discernamantul nu exista prin sine sau de la sine - este un fruct care apare prin antrenamentul cugetarii - printr-un lung sir de rationamente succesive. Al cere doar de la Dumnezeu fara efortul de a citi invataturile si experienta altora - este putin probabil ca va fi dobandit. Toate puterile intelegatoare trebuie sa lucreze unitar / sinergic.

Discernamantul se aplica functie de o "referinta". Aceasta "referinta" este rezultanta unei proces gradual de compilatie a invataturilor pe care le primim (biblice si patristice - in cazul de fata).

Situatiile mundane sunt comparate cu "referinta" si in urma deciziei rezulta un anumit tip de actiune asumat.

Spunem ca luam decizia corecta (ca avem discernamant) daca actiunea intreprinsa produce un "bine adevarat".

Gandirea critica (studiul acesteia - terminologia si mecanismele) poate rafina si eficientiza procesul cognitiv - in primul rand prin faptul ca devenim constienti de procesul insusi.

Este un alt nivel la care ridicam cugetarea - "cugetarea care cugeta la cugetare".

Orice urmeaza acesteia, orice proces cognitiv, se afla pe un teren mai solid - mai ferit de alunecusuri si caderi in extreme.

florin.oltean75 06.02.2014 21:48:18

Citat:

În prealabil postat de guardian knight (Post 550266)
O gandire corecta este ceea ce am putea defini parafrazand criteriul adevarului la Aristotel,adica adecvarea intre gand,gandire (cogitas) si lucru (res).adica intre gandire si fenomenalitate.

Astfel conceputa definitia gandirii ,putem numi gandirea buna, luciditate ,adica puterea sau virtutea de a-si reprezenta lucrurile si fenomenele adecvat cu starea de fapt reala !

Convingerea mea este ca aceasta gandire buna, sau clara ,este o forta mai degraba datorata unei structuri neuronale si celebrale mostenita genetic, si neavand prea mult de-a face cu educatia !
Desigur, educatia poate sa slefuiasca si sa dea straluciri si efecte baroce ,pur estetice, diamantului numit gandire buna,insa chiar si fara educatie,lasat in starea sa bruta, diamantul nu e mai putin cel mai dur si taios cristal !

Daca nu educatia are un rol central in forjarea gandirii,probabil, ca ea se cizeleaza sau transforma sub impactul puternic al altei scoli. Unii o numesc "scoala vietii",altii o numesc experienta situatiilor limita,insa in orice caz, sub efectul ei,gandirea se poate numi si intelepciune.

Definita astfel,gandirea buna este menita sa duca la conservarea cea mai puternica a individului in fata factorilor nocivi si agasanti exteriori ?!
Daca am raspunde ,da, ce ne facem cu eroul ?
Eroul este un om cu o gandire buna, in timpul actului sau eroic ? Sau este un om putin smintit ?!

Imi vine acum in minte un exemplu de comportamant eroic al unui general neamt de cavalerie Otto von Panwitz,care a devenit Ataman al unei divizii de cazaci albi,in timpul Ww2.
Nu stiu ce fapte ori fi facut in timpul conflagratiei,si nu asta conteaza in cadrul povestirii de aici, insa cand a venit finalul razboiului,acesta i-a prins pe undeva pe la Linz ,in Austria.
Daca initial,prin contacte,se stabilise ca predarea sa se faca englezilor, pana la urma englezii i-au dat pe mana armatei rosii pe prizonierii cazaci,nu inainte de a-i spune generalului ca el poate ramne la ei ca prizonier de razboi,avand astfel sansa sa-si crute viata !
Ce credeti ca a facut generalul in aceasta situatie limita ???
A refuzat oferta englezilor, preferand sa ramana cu oamenii lui, spre a le imparatasi aceeasi soarta !
Iar soarta lui a fost una crunta, deoarece dupa cca un an a fost executat prin spanzurare de catre un tribunal sovietic in URSS.

In virtutea carei gandiri si evaluari, generalul nostru a luat aceasta decizie ce i-a schimbat destinul ???


In virtutea faptului ca prin reflectii si evaluari ale propriilor experiente, generalul a ajuns sa valorizeze in mod profund "principiul identificarii cu ceilalti" - cel mai inalt principiu - principiul principiilor.

Asemeni cum mama se identifica cu copilul ei si este gata sa-si dea viata pentru acesta, asa cum un Dumnezeu moare pe cruce strapuns de cuie si spini pentru noi toti. Pentru ca, paradoxal, acest Dumnezeu nu poate trai fara noi si, firesc, nici noi fara El. Pentru ca, in chip tainic, daca noi "murim" (duhovniceste) si Dumnezeu "se sfarseste" impreuna cu noi - "moare de dor" in noi insine. Din aceasta perspectiva, trebuie sa fim foarte atenti, caci avem putere de viata si moarte asupra unui Dumnezeu care ni se daruieste complet si neconditionat.

In mod curent, noi ne identificam doar cu propriul sine - nu cu ceilalti. Suntem o insula intre insule.

Demetrius 07.02.2014 07:11:47

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 550290)
Discernamantul nu exista prin sine sau de la sine - este un fruct care apare prin antrenamentul cugetarii - printr-un lung sir de rationamente succesive. Al cere doar de la Dumnezeu fara efortul de a citi invataturile si experienta altora - este putin probabil ca va fi dobandit. Toate puterile intelegatoare trebuie sa lucreze unitar / sinergic.

Discernamantul se aplica functie de o "referinta". Aceasta "referinta" este rezultanta unei proces gradual de compilatie a invataturilor pe care le primim (biblice si patristice - in cazul de fata)...

”Referința” se numește Dumnezeu, iar orice proces, analiză sau judecată care nu ține seama de această realitate nu are nici o legătură cu discernământul, sau altfel spus, cu înțelepciunea, fiindcă aceste noțiuni sunt definite numai de credința în Dumnezeu.
Altfel gândirea s-ar numi... inteligentă, rațională, isteață șa.

Prin urmare, dacă ”referința” există prin Sine, sau de la Sine, atunci nici discernământul (înțelepciunea) nu face notă discordantă și se confirmă prin fraza dvs: Toate puterile intelegatoare trebuie sa lucreze unitar / sinergic.
Doamne ajută.




P.S. Dacă am înțeles eu greșit ce ați vrut să spuneți, îmi cer scuze și vă rog să mă corectați.

florin.oltean75 07.02.2014 20:32:03

Citat:

În prealabil postat de Demetrius (Post 550370)
”Referința” se numește Dumnezeu, iar orice proces, analiză sau judecată care nu ține seama de această realitate nu are nici o legătură cu discernământul, sau altfel spus, cu înțelepciunea, fiindcă aceste noțiuni sunt definite numai de credința în Dumnezeu.
Altfel gândirea s-ar numi... inteligentă, rațională, isteață șa.

Prin urmare, dacă ”referința” există prin Sine, sau de la Sine, atunci nici discernământul (înțelepciunea) nu face notă discordantă și se confirmă prin fraza dvs: Toate puterile intelegatoare trebuie sa lucreze unitar / sinergic.

"Referinta absoluta" este intradevar Dumnezeu. Ideal ar fi sa-L vedem direct - sa avem acces direct la sursa si astfel sa avem un discernamant impecabil, desavarsit.

Insa, fiecare persoana este diferita. Gradul ei de luminare launtrica este diferit - asa ca, practic, avem acces la o "referinta relativa" - relativa pentru ca il percepem pe Dumnezeu intr-un mod personal, in parte, ca prin oglinda (perceptie individualizata rezultata in urma eforturilor proprii si proniei) - nu asa cum este El in adevar.

Aceasta "referinta relativa", prin gandire critica (dreapta chibzuinta)/binecuvantari, poate fi apropiata asimptotic de "referinta absoluta".

Demetrius 08.02.2014 03:41:51

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 550412)
"Referinta absoluta" este intradevar Dumnezeu. Ideal ar fi sa-L vedem direct - sa avem acces direct la sursa si astfel sa avem un discernamant impecabil, desavarsit.

Insa, fiecare persoana este diferita. Gradul ei de luminare launtrica este diferit - asa ca, practic, avem acces la o "referinta relativa" - relativa pentru ca il percepem pe Dumnezeu intr-un mod personal, in parte, ca prin oglinda (perceptie individualizata rezultata in urma eforturilor proprii si proniei) - nu asa cum este El in adevar.

Aceasta "referinta relativa", prin gandire critica (dreapta chibzuinta)/binecuvantari, poate fi apropiata asimptotic de "referinta absoluta".

Relativă și, totuși, după dreapta chibzuință a fiecăruia.

iondan 08.02.2014 07:13:10

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 550412)
"Referinta absoluta" este intradevar Dumnezeu. Ideal ar fi sa-L vedem direct - sa avem acces direct la sursa si astfel sa avem un discernamant impecabil, desavarsit.
.

Adam si Eva chiar vorbeau direct cu "referinta absoluta", deci greșala nu s-a datorat necunoasterii.

florin.oltean75 08.02.2014 09:37:49

Citat:

În prealabil postat de Demetrius (Post 550443)
Relativă și, totuși, după dreapta chibzuință a fiecăruia.

Corect. "dreapta chibzuinta a fiecaruia" - aceasta este problema de chintesenta.

Un discernamant care vine prin instruire (cateheza - in particular).

Nu ne nastem cu o minte crestina.

Mintea este populata progresiv cu idei si rationamente crestine - din care emerge " o dreapta chibzuinta", care, ca orice alt fenomen, nu este fixa - poate evolua sau involua.

florin.oltean75 08.02.2014 09:44:00

Citat:

În prealabil postat de iondan (Post 550445)
Adam si Eva chiar vorbeau direct cu "referinta absoluta", deci greșala nu s-a datorat necunoasterii.

In acest rationament se presupune ca se intelege perfect ce inseamna 'a vorbi cu Dumnezeu'.

Tot timpul...sau sunt si pauze in dialog? Caci orice pauza presupune o separare momentana, deci imperfectiune. Prin mici hiatusuri in relatia cu Dumnezeu apar conditii/stari de necunoastere care favorizeaza caderea.

Este o diferenta intre "a vorbi" si "a vedea"?

Este o diferenta intre "a-L vedea" si "a fi plin de Dumnezeu"?

iondan 08.02.2014 12:08:33

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 550449)
In acest rationament se presupune ca se intelege perfect ce inseamna 'a vorbi cu Dumnezeu'.

Tot timpul...sau sunt si pauze in dialog? Caci orice pauza presupune o separare momentana, deci imperfectiune. Prin mici hiatusuri in relatia cu Dumnezeu apar conditii/stari de necunoastere care favorizeaza caderea.

Este o diferenta intre "a vorbi" si "a vedea"?

Este o diferenta intre "a-L vedea" si "a fi plin de Dumnezeu"?


Prima data a fost voința de a-l asculta pe șarpe si apoi a intervenit ca si consecinta pauza in dialog, inițiata de Dumnezeu, cand si-a retras harul.
Cred că pentru Adam sa greșeasca era la fel de greu cum e pentru noi ,azi, sa facem faptele virtutii.

florin.oltean75 08.02.2014 13:47:35

Citat:

În prealabil postat de iondan (Post 550453)
Prima data a fost voința de a-l asculta pe șarpe si apoi a intervenit ca si consecinta pauza in dialog, inițiata de Dumnezeu, cand si-a retras harul.
Cred că pentru Adam sa greșeasca era la fel de greu cum e pentru noi ,azi, sa facem faptele virtutii.

Vointa de a comuta spre o alta alternativa nu poate apare atunci cand fiinta este absorbita si implinita de ceva/in cineva.

Este simplu. Cand intreaga fiinta este concentrata deplin in obiectul atentiei stimulii exteriori nu au puterea sa miste mintea spre altceva.

Comutarea vointei se poate realiza doar atunci cand apare o decuplare sensibla, un spatiu gol care devine loc de manevra.

Balansarea vointei este un fenomen efect care are cauza directa o nestatornicie subtila preexistenta - o decuplare prealabila de Dumnezeu sau o legatura relativ fragila cu "libertate" la derapaj. In ghilimele, pt. ca libertatea autentica este libertatea la miscare in Dumnezeu - nu in afara acestuia.

iondan 08.02.2014 17:02:20

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 550463)
Vointa de a comuta spre o alta alternativa nu poate apare atunci cand fiinta este absorbita si implinita de ceva/in cineva.

Este simplu. Cand intreaga fiinta este concentrata deplin in obiectul atentiei stimulii exteriori nu au puterea sa miste mintea spre altceva.

Cand cineva vine si iti spune ca poti sa fii egal cu obiectul atenției si implicit te poti pune pe tine in locul lui Dumnezeu si tu alegi sa crezi aceasta afirmatie...orice se poate întâmpla..
Citat:

Comutarea vointei se poate realiza doar atunci cand apare o decuplare sensibla, un spatiu gol care devine loc de manevra.

Balansarea vointei este un fenomen efect care are cauza directa o nestatornicie subtila preexistenta - o decuplare prealabila de Dumnezeu sau o legatura relativ fragila cu "libertate" la derapaj. In ghilimele, pt. ca libertatea autentica este libertatea la miscare in Dumnezeu - nu in afara acestuia.
Balansarea voinței este un fenomen efect al faptului ca e...liberă. Voința liberă total, inclusiv sa sa intoarca impotriva Creatorului.
E posibil ca Adam sa nu fi facut ascultare de Dumnezeu sa mănânce din toti ceilalti pomi ai Raiului (cu o singura exceptie)și oprindu-se din explorarea ("gustarea"? )creației , a intrat șarpele în scenă .

florin.oltean75 08.02.2014 17:54:39

Citat:

În prealabil postat de iondan (Post 550488)
Cand cineva vine si iti spune ca poti sa fii egal cu obiectul atenției si implicit te poti pune pe tine in locul lui Dumnezeu si tu alegi sa crezi aceasta afirmatie...orice se poate întâmpla..

Nu are legatura cu subiectul.

Nu s-a afirmat in topic ca a fi concentrat inseamna sa fii egal (??) cu obiectul concentrarii.

Citat:

Balansarea voinței este un fenomen efect al faptului ca e...liberă. Voința liberă total, inclusiv sa sa intoarca impotriva Creatorului.
E posibil ca Adam sa nu fi facut ascultare de Dumnezeu sa mănânce din toti ceilalti pomi ai Raiului (cu o singura exceptie)și oprindu-se din explorarea ("gustarea"? )creației , a intrat șarpele în scenă .
"Voința liberă total, inclusiv sa sa intoarca impotriva Creatorului." Este o libertate teoretica (definita corect politic).

In alternativa nu se gaseste o alta forma de libertate, ci damnare. In alternativa, libertatea isi pierde sensul ontologic.

Pt. o mai buna intelegere: "Iti las libertatea de a suferi vesnic". Teoretic este o forma de libertate - practic, dpdv al experientei nu este nicio libertate. In politica se apeleaza frecvent la aceste forme de definitie care ascund aspectul practic - teoretic corecte dar fara miez - forme fara fond. ( "Daca vrei sa te omori, ai toata libertatea. Nu iti ingradesc optiunea" - libertatea vointei inclinata spre distructie o valoare mai presus de valoarea vietii insasi).

Mai mult, este o libertate lipsita de discernamant - cunoastere clara a consecintelor, elementul de decizie se misca intre porunca si momeala, nu se bazeaza pe cunoastere reala/directa.

A nu sti ca Dumnezeu spune adevarul, atunci cand afirma ca vei muri, inseamna ca deja te afli in necunostinta (chiar inainte de luarea deciziei).

iondan 08.02.2014 19:55:46

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 550493)
Nu are legatura cu subiectul.

Nu s-a afirmat in topic ca a fi concentrat inseamna sa fii egal (??) cu obiectul concentrarii.

Mă refeream la ce a spus șarpele, că Adam "va fi ca Dumnezeu"
Citat:

"Iti las libertatea de a suferi vesnic". Teoretic este o forma de libertate - practic, dpdv al experientei nu este nicio libertate.

... este o libertate lipsita de discernamant - cunoastere clara a consecintelor, elementul de decizie se misca intre porunca si momeala, nu se bazeaza pe cunoastere reala/directa.

...A nu sti ca Dumnezeu spune adevarul, atunci cand afirma ca vei muri, inseamna ca deja te afli in necunostinta (chiar inainte de luarea deciziei).
Adam s-ar fi aflat in necunostinta daca nu stia ca va muri, dar daca a stiut...e vointa libera. Tu legi cunoasterea de neputinta de a greși, dar lucifer avea cea mai mare cunostinta dintre toti îngerii si a gresit primul, foarte multi oameni ajung pe treptele sfinteniei si apoi cad.Cred ca e vorba de vointa.

florin.oltean75 08.02.2014 21:11:17

Citat:

În prealabil postat de iondan (Post 550498)
Mă refeream la ce a spus șarpele, că Adam "va fi ca Dumnezeu"

Te afli in necunostinta daca nu stii ca vei muri, dar daca stii...e vointa libera. Tu legi cunoasterea de neputinta de a greși, dar lucifer avea cea mai mare cunostinta dintre toti îngeriidar a gresit primul, foarte multi oameni ajung pe treptele sfinteniei si apoi cad.Cred ca e vorba de vointa.

Greseala este intotdeauna o consecinta a intunecimii mintii.
Intunecimea mintii este cauza initiala.
Vointa este cauza actionala.

Mintea se intuneca fie prin necunoastere, fie prin forta lucrarii pacatului (tendinta spre pacat), fie prin ambele.

In cazul lui Lucifer si a protoparintilor presupunem ca nu pre-exista o lucrare pacatoasa in fiinta lor. Deci ramanem cu necunoasterea.

Necunostinta se manifesta sub diverse forme - cand confundam raul cu binele, dubiu, indoiala, inchipuiri fantasmagorice...

Si Lucifer si protoparintii au fost secerati de imaginatie fantasmagorica. Chiar daca Lucifer avea "cea mai mare cunostinta dintre toti îngerii" iar protoparintii "vorbeau cu Dumnezeu".

In plus, Adam nu a crezut ca poate muri...probabil pentru ca nu a cunoscut fenomenul mortii (daca l-ar fi cunoscut, Edenul nu era Eden). Este o speculatie, rationand in paradigma literala a Genezei.

iondan 08.02.2014 21:34:33

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 550510)

In cazul lui Lucifer si a protoparintilor presupunem ca nu pre-exista o lucrare pacatoasa in fiinta lor. Deci ramanem cu necunoasterea.

Si Lucifer si protoparintii au fost secerati de imaginatie fantasmagorica. Chiar daca Lucifer avea "cea mai mare cunostinta dintre toti îngerii" iar protoparintii "vorbeau cu Dumnezeu".


Pai daca rămânem cu necunoasterea inseamna ca Dumnezeu e nedrept ca a pedepsit pe cineva care nu trebuia pedepsit din simplul motiv ca...nu stia,iar daca Cel care a dat legea morala e imoral...rezulta ca...tu Intelegi legea morala mai bine decat Dumnezeu. Exact ce a facut Adam?

florin.oltean75 08.02.2014 21:47:28

Citat:

În prealabil postat de iondan (Post 550513)
Pai daca rămânem cu necunoasterea inseamna ca Dumnezeu e nedrept ca a pedepsit pe cineva care nu trebuia pedepsit din simplul motiv ca...nu stia,iar daca Cel care a dat legea morala e imoral...rezulta ca...tu Intelegi legea morala mai bine decat Dumnezeu. Exact ce a facut Adam?

Nu spun ca inteleg legea morala mai bine ca Dumnezeu.
Concluzia iti apartine.

Spun ca Geneza nu trebuie interpretata literal.

Pentru ca, inevitabil, rationand corect se ajunge la aceasta coliziune morala intrinseca... Si din nou, inevitabil, trebuie sa renuntam la ratiune si sa apelam la conceptul de "taina".

Din acest punct de vedere Geneza are doar o valoare cognitiv-morala, functia de baza - nu una istorica.

Este un sablon de instruire in virtutile fundamentale: credinta, ascultare, rabdare.

In fapt, nu stim ce a fost la Inceput, daca a existat un Inceput...sau un perpetuu prezent.

iondan 08.02.2014 22:27:28

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 550514)

Spun ca Geneza nu trebuie interpretata literal.

Pentru ca, inevitabil, rationand corect se ajunge la aceasta coliziune... Si din nou, inevitabil, trebuie sa renuntam la ratiune si sa apelam la conceptul de "taina".

.

Păi noi nu prea rationam corect, credem ca rationam corect, pacatele sunt martorii acuzarii. Daca noi credem ca rationam corect, desi faptele mă (ne? ) contrazic, mă intreb ce a rationat Adam înainte de cădere cand era înconjurat de zidul de foc al harului si vorbea cu Dumnezeu față către față si... nu avea păcate. Oare avea o cunostinta mult mai mare decat noi despre..orice?

AlinB 08.02.2014 22:51:27

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 550510)
In plus, Adam nu a crezut ca poate muri...probabil pentru ca nu a cunoscut fenomenul mortii (daca l-ar fi cunoscut, Edenul nu era Eden). Este o speculatie, rationand in paradigma literala a Genezei.

Ai mai promovat prostia asta si pe alt topic, cu alte cuvinte, incerci sa sugerezi ca Dumnezeu nu i-a oferit o alegere in deplinatate de cauza, deci este partas la alegerea gresita a omului.

Mare tampenie si nu cred ca as gresi prea mult daca as spune ca e de inspiratie diabolica.

florin.oltean75 08.02.2014 23:02:31

Citat:

În prealabil postat de iondan (Post 550520)
Păi noi nu prea rationam corect, credem ca rationam corect, pacatele sunt martorii acuzarii. Daca noi credem ca rationam corect, desi faptele mă (ne? ) contrazic, mă intreb ce a rationat Adam înainte de cădere cand era înconjurat de zidul de foc al harului si vorbea cu Dumnezeu față către față si... nu avea păcate. Oare avea o cunostinta mult mai mare decat noi despre..orice?

Posibil...insa nu suficienta cat sa nu greseasca.

Prin rationament ajungem sa credem. Prin rationament ne infranam. Prin rationament gresim.
Unele rationamente sunt corecte, altele gresite.

florin.oltean75 08.02.2014 23:17:16

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 550526)
Ai mai promovat prostia asta si pe alt topic, cu alte cuvinte, incerci sa sugerezi ca Dumnezeu nu i-a oferit o alegere in deplinatate de cauza, deci este partas la alegerea gresita a omului.

Mare tampenie si nu cred ca as gresi prea mult daca as spune ca e de inspiratie diabolica.

Ar fi preferabil ca densitatea argumentelor sa o egaleze pe cea a epitetelor.
Speram la un upgrade din partea ta.
Se pare ca ramanem cu exprimarea la nivel visceral.

Demonizarea este mai la indemana decat curajul de a rationa.

iondan 09.02.2014 00:34:11

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 550528)
Posibil...insa nu suficienta cat sa nu greseasca.

Prin rationament ajungem sa credem. Prin rationament ne infranam. Prin rationament gresim.
Unele rationamente sunt corecte, altele gresite.

Ai facut intotdeauna ceea ce știai că e bine? Daca nu, atunci nu ratiunea [simpla] e raspunsul.Cred ca e mai complicat...si ne depaseste, pe mine cel putin.

Demetrius 09.02.2014 06:02:47

Citat:

În prealabil postat de iondan (Post 550488)
...Balansarea voinței este un fenomen efect al faptului ca e...liberă. Voința liberă total, inclusiv sa sa intoarca impotriva Creatorului...

Voința aceea care se întoarce împotriva Creatorului nu mai e demult liberă și nici vie, ci este posedată de duhuri necurate, după ce a fost mai întâi influențată și apoi dominată de aceleași duhuri.

Cu cât este o voință mai liberă, cu atât este mai dedicată și închinată Creatorului prin fericirea sa, fiindcă știe că El este atât cauza cât și și scopul existenței.

Libertatea de care pomenești mai sus este ca și concept (civil, democratic, literar, social, juridic șamd) un non-sens în Împărăția lui Dumnezeu; sau o dovadă a unui punct de vedere protestant, care aplică în credință principii juridice.

iondan 09.02.2014 09:10:20

Citat:

În prealabil postat de Demetrius (Post 550540)
Voința aceea care se întoarce împotriva Creatorului nu mai e demult liberă și nici vie, ci este posedată de duhuri necurate, după ce a fost mai întâi influențată și apoi dominată de aceleași duhuri.

Cu cât este o voință mai liberă, cu atât este mai dedicată și închinată Creatorului prin fericirea sa, fiindcă știe că El este atât cauza cât și și scopul existenței.

Libertatea de care pomenești mai sus este ca și concept (civil, democratic, literar, social, juridic șamd) un non-sens în Împărăția lui Dumnezeu; sau o dovadă a unui punct de vedere protestant, care aplică în credință principii juridice.

Așa e...si nu prea.Ce duhuri rele l-au influentat pe Lucifer? Inca nu erau. Iar pe Adam nu ar fi putut sa-l influenteze duhurile, decat daca ALTCEVA decat cunoasterea era la mijloc si anume vointa liberă. Adam nu avea oare cunostinta de Dumnezeu, inainte de cadere,mai mult decat orice sfânt ? Lucifer nu avea oare cunostinta de Dumnezeu mai mult decat orice inger? Dupa logica ta era cu neputinta sa cada ,avand in vedere ca aveau cunoasterea de Dumnezeu la cel mai inalt nivel. Se pare ca nu cunoasterea e determinanta, ...e importanta dar nu determinanta. Pe pamant libera alegere e determinanta, avand in vedere ca multi sfinti AU CREZUT("credinta " crestina ,nu ?) si NU AU ȘTIUT (apropo de ne-cunoastere)ca Lucifer si Adam.

Demetrius 10.02.2014 05:14:25

Citat:

În prealabil postat de iondan (Post 550548)
Așa e...si nu prea.Ce duhuri rele l-au influentat pe Lucifer? Inca nu erau. Iar pe Adam nu ar fi putut sa-l influenteze duhurile, decat daca ALTCEVA decat cunoasterea era la mijloc si anume vointa liberă. Adam nu avea oare cunostinta de Dumnezeu, inainte de cadere,mai mult decat orice sfânt ? Lucifer nu avea oare cunostinta de Dumnezeu mai mult decat orice inger? Dupa logica ta era cu neputinta sa cada ,avand in vedere ca aveau cunoasterea de Dumnezeu la cel mai inalt nivel. Se pare ca nu cunoasterea e determinanta, ...e importanta dar nu determinanta. Pe pamant libera alegere e determinanta, avand in vedere ca multi sfinti AU CREZUT("credinta " crestina ,nu ?) si NU AU ȘTIUT (apropo de ne-cunoastere)ca Lucifer si Adam.

13. Și a zis Iisus sutașului: Du-te, fie ție după cum ai crezut.(Mt8,13a)

Te rog să mă ierți, dar tu ai o logică de cel mai înalt nivel, din cauza căreia cauți texte(și parteneri) ca să contrazici; de aceea-ți zic și eu: dacă așa vrei fie ție după cum ai crezut.

După logica mea era imposibil să nu cadă deoarece cunoașterea de Dumnezeu abia se înfiripa(ca și la mine/noi, cum vrei tu).

iondan 10.02.2014 11:24:10

Citat:

În prealabil postat de Demetrius (Post 550632)
După logica mea era imposibil să nu cadă deoarece cunoașterea de Dumnezeu abia se înfiripa(ca și la mine/noi, cum vrei tu).

Acum te-ai dus in extrema cealalta ca sa "accentuezi" eventuala mea eroare ...si ai trecut de parapet iesind de pe sosea. Cred ca e cam exagerată formularea ta cu "imposibil sa nu cadă " caci involuntar arunci pisica in curtea lui Dumnezeu si il faci imoral ca l-a pedepsit pe om pentru ceva "imposibil " de evitat. Cand formulam o idee trebuie să vedem si consecintele logice ce decurg din ea. Si da ai dreptate, cand am scris ideea cu "Dupa logica ta.. " ii raspundeam lui florin fara sa mai specific adresantul ,si a iesit un comentariu hibrid .

AlinB 10.02.2014 12:25:22

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 550530)
Ar fi preferabil ca densitatea argumentelor sa o egaleze pe cea a epitetelor.
Speram la un upgrade din partea ta.
Se pare ca ramanem cu exprimarea la nivel visceral.

Demonizarea este mai la indemana decat curajul de a rationa.

Am argumentat deja pe topicul unde ai adus prima data aberatia asta.
DIn cate tin minte, tu ai ramas dator cu un raspuns.

Nu am timp sa caut acum topicul, poate faci tu un efort in acest sens si iti re-improspatezi memoria.

AlinB 10.02.2014 12:27:07

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 550528)
Posibil...insa nu suficienta cat sa nu greseasca.

Prin rationament ajungem sa credem. Prin rationament ne infranam. Prin rationament gresim.
Unele rationamente sunt corecte, altele gresite.

Si te-ai gandit ca pentru eroarea de rationament a lui Adam, cel mai bine e sa dai vina pe Dumnezeu.

Macar diavolul (prin sarpe) l-a acuzat pe Dumnezeu "doar" de minciuna (nu veti muri).

Demetrius 11.02.2014 07:39:23

Citat:

În prealabil postat de iondan (Post 550647)
Acum te-ai dus in extrema cealalta ca sa "accentuezi" eventuala mea eroare ...si ai trecut de parapet iesind de pe sosea. Cred ca e cam exagerată formularea ta cu "imposibil sa nu cadă " caci involuntar arunci pisica in curtea lui Dumnezeu si il faci imoral ca l-a pedepsit pe om pentru ceva "imposibil " de evitat. Cand formulam o idee trebuie să vedem si consecintele logice ce decurg din ea. Si da ai dreptate, cand am scris ideea cu "Dupa logica ta.. " ii raspundeam lui florin fara sa mai specific adresantul ,si a iesit un comentariu hibrid .

Eu n-am fost în nici o extremă.
Dumnezeu n-a pedepsit pe nimeni; El a făcut Împărația Sa cu regulile ei de la bun început, dar Adam nu le-a cunoscut(și nici noi acum) și de aceea era imposibil să nu cadă; i-a spus Dumnezeu să nu mănânce, dar Adam era în trup, adică orb și ignorant(ca noi astăzi), n-avea cum să înțeleagă decât după experimentare.
Nu-ți limita logica la cuvintele scrise în versete, ci admite tot ce mai poate fi inclus; câteodată (la Dumnezeu) și imposibilul poate fi inclus.




P.S. Nu lua ad literam ultima exagerare.

iondan 11.02.2014 14:10:41

Citat:

În prealabil postat de Demetrius (Post 550740)
Eu n-am fost în nici o extremă.
Dumnezeu n-a pedepsit pe nimeni; El a făcut Împărația Sa cu regulile ei de la bun început, dar Adam nu le-a cunoscut(și nici noi acum) și de aceea era imposibil să nu cadă; i-a spus Dumnezeu să nu mănânce, dar Adam era în trup, adică orb și ignorant(ca noi astăzi), n-avea cum să înțeleagă decât după experimentare.
Nu-ți limita logica la cuvintele scrise în versete, ci admite tot ce mai poate fi inclus; câteodată (la Dumnezeu) și imposibilul poate fi inclus.

P.S. Nu lua ad literam ultima exagerare.


O insiruire de cuvinte nu constituie un raspuns. Imposibilul poate fi inclus dar nu si ilogica.


Ora este GMT +3. Ora este acum 04:31:05.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.