![]() |
Este mandria tot timpul un pacat?
Stiu ca mandria este unul din cele 7 pacate capitale dar este ea tot timpul un pacat?
Este pacat sa fi mandru de copii tai?sa fi mandru ca esti roman sau sa fi mandru de realizarile tale(bune) ? Personal cred ca acest cuvant si-a schimbat sensul de-a-lungul timpului si nu e aceeasi mandrie de care se vorbeste in Biblie. Ce parere aveti? |
Citat:
Mândria despre care se vorbește în Biblie este exact aceeași maică a tuturor patimilor de astăzi, patronând semeț marea majoritate a nenorocirilor istoriei dintotdeauna. Cuvântul nu și-a schimbat sensul ci doar nuanțele semantice, fiindcă mândria se strecoară cu ușurință în esența oricărui limbaj din orice epocă. Și cel mai mult și mai mult, mândriei îi place, lăcomește chiar, la statutul de virtute. La acest proiect, spun scrierile ascetice mai vechi sau mai noi, lucrează în nevăzut o armată de draci foarte versați în științele comunicării subliminale, iar la arătare o mulțime încă și mai mare de oameni inteligenți și creativi. Proiectul se pare că are succes remarcabil: în civilizația occidentală, matricială, mândria a fost primită printre calitățile indispensabile supraviețuirii în lumea căderii globalizate. |
Eu de ex am fost mandra cand, in ajun de sf. 3 ierarhi, dupa cateva zile de viscol, seara, venind de la serviciu am reusit sa razbesc pana la biserica (deja zapada acoperise ultimele urme) si spre bucuria mea mai erau acolo 3 barbati + preotul si inca 2 femei afara de mine...
|
Citat:
|
Indiferent cum o spui , ca esti mandru sau multumit simtirea banuiesc ca e aceeasi , ceea ce inseamna ca ,da.. ai dreptate ,acest cuvant este acum polisemantic adica in unele cazuri mandru=multumit.
|
Corect ar fi sa fim " recunoscatori"(lui Dumnezeu ca ne-a dat gand bun, ne-a ajutat, ne-a inlesnit, ne-a incurajat, etc), dar, totusi, atunci cand reusim ceva (noi personal, nu copiii), avem si noi o parte din merit(nu doar din vina): ca am crezut, am nadajduit, am luptat, nu am descurajat, etc.
|
Mandria cea buna e satisfacita lucrului bine facut, acest sentiment este cel care ne motiveaza sa facem in continuare lucruri bune.
Mandria cea rea e vecina cu infatuarea. Ca de ex. atunci cand incepi sa gandesti: "Ia uite, din toti crestinii doar eu am avut ambitia sa ajung aici, halal credinta au ceilalti, spre deosebire de mine..". etc. |
Citat:
De exemplu, am putea spune că există o curvie bună și alta rea, curvia fiind o patimă amplasată de autorii duhovnicești pe o poziție inferioară mândriei în clasamentul patimilor după criteriul malignității lor. Și pentru presupusa "curvie bună" putem găsi o grămadă de sofisme pe post argumente valide logic. La fel pentru lăcomie, iubirea de arginți și toate celelalte. Nu zic că n-ar putea exista nuanțe în toate cazurile, fiindcă realul se manifestă într-o formă întotdeauna ipostaziată, cel mult asemănătoare cu alte forme ipostaziate dar niciodată identice. Cred doar că e periculos să extragem principii generale pe baza unor aplicații particulare ale iconomiei în cazuri indefinit multiplicabile în forme tot atât de diferite și ireductibile unele la altele. |
Spunea un sfant parinte ca lupta cu mandria e cea mai grea dintre toate, si ea vine intodeauna dupa ce ai invins celelalte patimi, si este si cea mai grava pt ca loveste in toata fiinta ta, spre deosebire de celelalte patimi care lovesc in special virtutea care li se opune (mânia- blânde?ea, lăcomia-înfrânarea, etc). "A opta luptă" era intitulat articolul.
|
Citat:
Si nici n-am argumentat pentru o forma de "mandrie" nici din perspectiva iconomiei. Ce am vrut sa sublinez este aceea ca sunt cuvinte care au mai multe sensuri si acelasi cuvant poate defini mai multe realitati cu valente morale diferite. Si pentru dragoste e un singur cuvant, dar exista dragoste de Dumnezeu, dragoste de semeni, dragoste de sine (forma sanatoasa si forma narcisista), dragoste de bani, etc. Daca inlocuim cuvantul mandrie din ecuatia in care i-am aratat valentele pozitive cu "satisfactia lucrului bine facut", "bucuria realizarii", se schimba cu ceva realitatea pe care am definit-o? |
Uite alt exemplu: acum is mandra ca am ambitia si rabdarea sa postez de pe aceasta gioarsa de aparat care in mod normal ar umple pe oricine de spume. (paradoxal e ca lumea care ma stie personal, ma stie ca pers calma si rabdatoare, de acum se mira ce postez pe fb cand ma enervez, iar eu privind in urma ma intreb cum am ajuns sa dau cu telefoanele de pamant....). Desigur as putea face alte lucruri mai bune, de ex, cum spune colegul Mihail sa incerc sa ameliorez prostia si ignoranta...( insa pe-a altora m-am lamurit deja ca e "desertaciunea desertaciunilor" sa incerci, iar pe a mea proprie...sincer, cred ca mi-ar fi mai bine sa am mai multa :))
|
Cand incepi sa pierzi controlul poti sa te intrebi si daca nu conduci intr-o directie gresita.
|
Citat:
|
La spart telefoane, unul dupa altul ...si pe tine parca te ingrijora fenomenul.
Depinde despre ce neputinte e vorba. Si nu toti au varianta de a-si depasi neputintele in sistemul lor de valori, ba poate ajung uneori sa le vada ca virtuti. |
Citat:
|
Citat:
Despre mandrie Acest cuvant, “mandrie”, a fost atat de mult rejectat in exegeza crestina, incat am fost cu totul vaduviti de sensul pozitiv al acestui cuvant. Incapatanarea de a ne incadra in norma dogmei creaza confuzie dar si hilaritate cand incercam sa explicam in cuvinte cand simtim “mandrie in sens pozitiv”, evitand folosirea cuvantului “mandrie”. ------------------------------------- Mandria este o forma de bucurie/placere suscitata in raport cu diferite forme de posesiuni ale eu-rilor. Nu spunem: “Sunt mandru ca nu mai este innorat” pentru ca nu implica o posesiune a eului, ci “Ma bucur ca nu mai este innorat.” Mandria este de doua feluri: mandrie rea si mandrie buna. -------------------------------------------- Mandria rea este o placere resimtita atunci cand gandim ca eul nostru este superior sub anumite aspecte in raport cu alte euri (fiinte, oameni, demoni, sfinti, Dumnezeu). Aceasta mandrie poate fi mai usor identificata in fluxul mental daca suntem suficient de atenti. Cu trezvie putem bloca manifestarea ei, pentru a nu hrani inima cu aceasta placere pervertita. De asemenea, mandrie rea este si un sentiment ca meritam ceva (ex. aprecieri, multumiri…) in fata altor euri - atunci cand consideram ca facem, sau am facut ceva bun. Atunci cand ne consideram indreptatiti, prin anumite calitati pe care le detinem. Este o forma de mandrie mai insidioasa, profunda. Pentru a scapa de ea, trebuie sa ne lepadam cu totul de noi insine. Putini reusesc sa nu se indreptateasca pe ei insisi. Ispitele de zi cu zi ne demonstreaza din plin aceasta. Cu totii suntem contaminati de aceasta forma de mandrie. Daca pe prima reusim sa o blocam intr-o oarecare masura, cea de a doua necesita o incizie pana in strafundul inimii. Deci, mandria rea este orice inaltare a eului propriu in fata altor euri, prin diferite forme de gandire. Incercand sa iubim toate fapturile, exersand dragostea, inima se umple de o caldura care alunga treptat raceala mandriei. Mintea se schimba. Nu mai simte deloc placere atunci cand se inalta pe sine, ci simte placere in placerea celorlalti si durere in durerea celorlalti. Mintea care iubeste nu se inalta pe sine si nu asteapta nicio recompensa. Ce este mandria buna? Mandria buna este o placere resimtita atunci cand constientizam calitatile/posesiunile altora – “Mandria-in-altii”. “Am copii frumosi.” “Sunt mandru de tine, fiul meu!” "Sunt mandru de voi!" (nu "Sunt bucuros cu/in/de voi") De asemenea, mandrie buna este o placere resimtita atunci cand constientizam calitati/realizari proprii, amestecata cu sentimentul de recunostinta fata de Dumnezeu. Astfel recunoastem ca sunt primite in dar. Recunostinta adanceste smerenia. Fara recunostinta, aceasta mandrie buna cade pe panta mandriei rele. Este ca benzina, ne poate ajuta sa inaintam, dar daca nu suntem atenti ardem de vii. Dumnezeu ne porunceste sa cerem calitati, nu defecte. Si daca El ni la da sa nu le respingem. Placerea resimtita in aceste daruri lucreaza in tandem cu recunostinta. Iar recunostinta ne acopera cu smerenie. Fara placere in daruri, recunostinta este falsa, formala. Putem gusta placerea duhovniceasca si totusi sa nu ne lipim de ea. Nelipirea inimii de placeri duhovnicesti este o lucrare inalta. Aceasta aduce covarsire de daruri, in cel slobod, care nu se leaga de nimic, care inainteaza mereu in Dumnezeu. Mandria buna este placerea care exprima si alimenteaza recunostinta. Iar recunostinta este cea care hraneste smerenia. Mandria buna este combustibilul smereniei. Cand veriga recunostintei se rupe mandria buna se transforma in mandrie rea, iar smerenia moare. Aceasta mandrie buna este absolut necesara in stabilizarea si aprofundarea virtutilor. Unii nu inteleg functia lucrativa a mandriei cele bune, fiind intr-o stare de confuzie, fara spor launtric. Altii o inteleg, dar nu o denumesc astfel pentru ca acest cuvant este ireconciliabil in teza crestina cu smerenia. Se foloseste de exemplu "Ma laud in Domnul" o placere care recunoaste sursa calitatilor daruite. |
Citat:
Dacă recitești cu atenție, poate observi că am aplicat doar schema ta logică altor cuvinte care denumesc patimi în aceeași categorie cu mândria. N-ai de ce să te simți atacat, dezvoltarea îmi aparține. Nu-i un capăt de țară să te simți mândru, oricare ar fi stimulentul mândriei. Cei mulți dintre noi nu trăim în pustie și nici n-am atins performanțe duhovnicești pe fundalul cărora să apară mândria în formele descrise de literatura ascetică. Nouă ne rămâne soluția onestității: să recunoaștem că suntem mândri și să nu căutăm tot felul de scuze care să ne amortizeze conștiința vulnerabilității noastre. O fi având mândria valențe morale pozitive, dar nu și în creștinism. Iar excesul polisemantic, spun lingviștii nu eu, apare în momentul când majoritatea vorbitorilor unei limbi nu mai au proprietatea cuvintelor. Doar atunci poate să apară confuzia dintre mândrie și bucurie, lăcomie și dragoste, curvie și tandrețe etc. |
Citat:
Inclin sa cred totusi ca adevarul e mai nuantat, fiind la mijloc intre pozitia ta si a lui AlinB. |
Citat:
|
Unii confrati poate, care sunt practicanti desavarsiti, se impartasesc constant, tin toate posturile, etc, se simt oarecum nedreptatiti cand vine din urma unul care a postit mai putin, sau a primit dezlegare dupa un canon mai lung sau mai scurt, asemeni fiului risipitor, sau li se pare normal sa fie mandri ca ei nu au pacatuit, asemeni fariseilor. Insa atitudinea corecta ar fi sa fie recunoscatori ca au fost feriti sau au avut puterea sa reziste ispitelor, si sa se bucure pt cei intorsi la pocainta.
|
Citat:
|
Citat:
Invelita in straie mai bogate, sau mai smerite, are acelasi scop:caderea spirituala a omului… Ca e mai motivata, ori ba…tot mandrie ramane.. ‘Poți să fii bucuros de copii tăi, să fii bucuros că ești român sau să fii bucuros cu realizările tale bune. Și pentru toate la un loc și pentru fiecare în parte să fii recunoscător cu inima smerită’…(citat Mihailc) , nu subscriu, .ca e iarasi mandrie, nu bucurie. Trebuie sa parcurgem niste stadii ale despatimirii, ca sa facem distinctia, intre bucurie si mandrie.. Oricum, ca ‘prima treapta’, pt inceput, cuvintele userului ‘Mihailc’, par a fi Ok....baremi pt mine...... |
Mandria parinteasca este una dintre cele mai inofensive,trebuie s-o intelegi,ba este si benefica copilului,altfel copilul se simte renegat,neacceptat caci dramele si traumele incep cu parintii si se continua cu toti cei pe care ii intalnim in viata.
|
Problema e ca unii sunt mandri de ei chiar si atunci cand fac tampenii... Sau sunt mandri de parca ar fi exclusiv meritul lor ca i-au facut (doar si-au sacrificat cariera, silueta, viata sociala...mai ales doamnele:))
|
Extremele nu sunt sanatoase!
Extrema mandriei sanatoase este trufia,Doamne Fereste sa nu ajungem acolo! |
Citat:
Un copil, e un copil,,e dincolo de mandrie, bucurie..e Dragoste, e Iubire, e Sensul vietii! Iubirea poate sa ia, fel, de fel, de forme…dar, in Intruchiparea unui Copil ,e desavarsita! Ca sunt mame orbite de mandrie, care cred, ca in plasmuirea mintii lor copilul, e un actor ,care le mangaie orgoliile, jucand din pacate, roluri ….nereusite..e alta poveste…. Acea mandrie, e prostie.. distrugere… Conteaza cel mai mult ca tu, ca parinte, sa’ti afli sensul de’a fi.....si asa poti sa dai sfaturi copiilor:cum sa rodeasca si pentru Dumnezeu si pentru oameni...caci altfel, cum spune o veche vorba stramoseasca, facem degeaba umbra pamantului... |
S-a discutat mult despre acest groaznic pacat al mandriei , atat la Topicul Generalitati , cat si la Topicul Pocainta .
Cel cuprins de mandrie nesocoteste poruncile lui Dumnezeu , se lauda pe sine , se razvrateste continuu , este fatarnic si are " darul " de a grai de rau pe altul . Aceasta patima nenorocita intuneca complet mintea si sufletul celui bolnav ! Opusul mandriei este smerenia , greu de dobandit , dar nu imposibil ! Maica oricarui pacat este mandria , iar cel mandru nu se cunoaste deloc pe el insusi , este rupt de ralitate , iar undeva am citit ca ca mandria scoate pe om din minti si face sa i se duca vestea de prost , sau mai bine spus mandria il prosteste in totalitate . Mandria este mai rea decat toate fiarele si decat orice tiran , Dar daca vom reusi sa cugetam cu adevarat cine suntem si din ce lucruri suntem alcatuiti , va pieri toata mandria gandurilor , caci bine spunea Sfantul Ioan Gura de Aur : "Oare tu ai facut Cerul ? Pogoara-te din inaltimea rapei si ia seama la neputinta firii cea trecatoare , caci esti pulbere si umbra si fum si iarba , si floarea ierbii , ce gandesti lucruri mari si te mandresti in desert ? Ce este alta mai de ras decat aceasta . . . ? " |
O simplă eroare de atribuire, s-ar putea spune. A fi mândru înseamnă a-ți atribui cele care, de fapt, vin de la Dumnezeu (adică aproape totul, de nu cumva chiar tot ce e cu adevărat de preț în și pentru viața noastră, și în primul rând viața). Iar prin aceasta omul se consideră, mai evident ori mai subtil, pur și simplu Dumnezeu.
Cine sunt eu de fapt? Cine sunt eu cu adevărat? Care îmi sunt limitele puterilor personale și cum de sunt posesorul anumitor puteri, de voi fi avînd vreuna? - poate fi o pistă de acces la recuperarea realității. Iar de am vreo putere oarecare, care o fi rostul ei? Cum, când și cât să o folosesc?..... Deși există riscul permanent ca și la aceste întrebări omul mândru să născocească el ceva și, deși în formă (din buze) bolborosește "rob al Domnului", înlăuntrul inimii să creadă cu totul altceva. (Am descoperit asta mai întâi la mine, de atâtea ori...) Frica de Dumnezeu, odată primită în dar prin Duhul, poate zdrobi turnul babilonian al copilăreștii mândrii. Mândria este un păcat, desigur, dacă luăm ca reper Poruncile. Și este rădăcina din care crește înclinarea noastră permanentă spre păcatul de tot felul, adică spre rătăcire, risipire, distrugere. Fiind păcat orice mișcare a noastră care rănește și refuză (gonește, alungă disprețuitor, vai) iubirea lui Dumnezeu și astfel ne deposedează de legătura noastră cu Viața, cu sensul și rostul pus de Dumnezeu în toată zidirea Lui. Prin nimic nu se autosabotează omul, nu se surpă mai mult și mai tragic, decât prin așezarea-n mândrie. Atât de confortabilă (pe moment!), atât de dulce, de promițătoare... Iar prin frica lui Dumnezeu se clădește în Viață, în Veșnicie... Sau nădăjduiește ... |
Mandria este tot timpul un pacat
Citat:
La fel si cu cuvantul noroc. In urma cu ani, un crestin spunea sa fii binecuvantat in tot ce faci, Dumnezeu sa fie cu tine, cu noi, dar nu sa fiu norocos, etc. |
Foarte frumoase cuvintele voastre pentru care vă mulțumesc!
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 12:00:59. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.