Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Dogmatica (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5074)
-   -   Diavolul (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=17121)

catalois 11.03.2014 23:35:20

Diavolul
 
As dori sa vorbim despre ceva ce ma nedumereste profund. Cum a fost posibila aparitia Diavolului. Inteleg ca Lucifer era un inger frumos, poate chiar cel mai frumos si mai luminos si mai puternic s.a.m.d.,care era fix in primul cerc de ingeri, cei care il vad pe Dumnezeu. Aici e buba: daca tot IL vedea pe Domnul,cum a putut sa creada ca I se poate impotrivi? Nu stia ca Dumnezeu l-a creat inclusiv pe el, Lucifer? Nu stia ca Dumnezeu este mai puternic decat el? Si cea mai intrebare dintre toate, daca a crezut ca ii pote fi egal lui Dumnezeu in puteri, sau mai puternic, ce a sperat sa obtina? Apoi, ca sa zic asa, argumentele lui au fost puternice, deoarece a reusit sa convinga 1/3 din ingeri, adica nu era doar un nebun eretic, ci cu argumente. Cam care ar fi fost acelea?
As dori raspunsuri dogmatice la aceste intrebari, precum si o istorie (trecuta si viitoare...) a lui Lucifer.
Am convingerea ca aceste raspunsuri si discutii vor duce la sensul vietii. Deasemenea cred ca va aduce cateva lamuriri despre Domnul nostru IIsus Hristos, ingropate adanc in filocalii, care nu au ajuns la urechile mele si ale multora.

Ekaterina 12.03.2014 01:23:06

In cartea Dogmatica, Sfantului Ioan Damaschin, trateaza pe scurt despre diavol si demoni.
http://www.crestinortodox.ro/carti-o...oni-80043.html

Lucian008 12.03.2014 08:08:40

Citat:

În prealabil postat de catalois (Post 553535)
As dori sa vorbim despre ceva ce ma nedumereste profund. Cum a fost posibila aparitia Diavolului. Inteleg ca Lucifer era un inger frumos, poate chiar cel mai frumos si mai luminos si mai puternic s.a.m.d.,care era fix in primul cerc de ingeri, cei care il vad pe Dumnezeu. Aici e buba: daca tot IL vedea pe Domnul,cum a putut sa creada ca I se poate impotrivi? Nu stia ca Dumnezeu l-a creat inclusiv pe el, Lucifer? Nu stia ca Dumnezeu este mai puternic decat el? Si cea mai intrebare dintre toate, daca a crezut ca ii pote fi egal lui Dumnezeu in puteri, sau mai puternic, ce a sperat sa obtina? Apoi, ca sa zic asa, argumentele lui au fost puternice, deoarece a reusit sa convinga 1/3 din ingeri, adica nu era doar un nebun eretic, ci cu argumente. Cam care ar fi fost acelea?
As dori raspunsuri dogmatice la aceste intrebari, precum si o istorie (trecuta si viitoare...) a lui Lucifer.
Am convingerea ca aceste raspunsuri si discutii vor duce la sensul vietii. Deasemenea cred ca va aduce cateva lamuriri despre Domnul nostru IIsus Hristos, ingropate adanc in filocalii, care nu au ajuns la urechile mele si ale multora.

Pana la "raspunsurile dogmatice" pe care le astepti eu iti raspund cu o intrebare: Cum aleg sa se indeparteze de Dumnezeu pacatuind cei care cred in El?

Corinusha 12.03.2014 08:16:36

pai...nu poti sa nu pacatuiesti.... orice ai face, tot pactuiesti intr-un fe au altul, mai mult sau mai putin. Asa ca...practic, toti ne inepartam de Dumnezeu pactuind; chiar si daca ne spovedim, tot repetam pacate...

Se zice, ca, atunci cand mergi la spovedit trebuie sa te caiesti e pacate si oarecum sapromiti ca nu le mai faci; asta inseamna oarecum ca, daca repetam pacatul, ceea ce se intampla tuturor (ma refer aici la pacate mai mici, nu crime si altele asemenea) inseamna ca minti oarecum la spovdanie, eea ce duce tot la indepartarea de Dumnzeu.
Daca nu am mai repeta pactele, am deveni, in timp destul de scurt, ca Iisus, fara pacate, ceea ce e imposibil.

catalois 12.03.2014 09:17:17

Citat:

În prealabil postat de Ekaterina (Post 553542)
In cartea Dogmatica, Sfantului Ioan Damaschin, trateaza pe scurt despre diavol si demoni.
http://www.crestinortodox.ro/carti-o...oni-80043.html

Multumesc Ekaterina, dar acolo mi se raspunde la intrebarea "ce caracteristici are", pe scurt. Mai multe gasesti in Invatatura de credinta crestin ortodoxa.

catalois 12.03.2014 09:26:18

Citat:

În prealabil postat de Lucian008 (Post 553550)
Pana la "raspunsurile dogmatice" pe care le astepti eu iti raspund cu o intrebare: Cum aleg sa se indeparteze de Dumnezeu pacatuind cei care cred in El?

Lucian, cei care cred si pacatuiesc, nu cred total, sau se incred in iertare, in sinea lor. In afara de asta, oamenii sunt slabi din fire.Pe cand Lucifer NU avea nevoie sa creada, caci era in contact direct cu Dumnezeu, si el nu era fire cazuta si slaba, ca noi, oamenii de acum. Asadar, nu se poate face o corespondenta.
Noi, oamenii, ne nastem nestiutori, descoperim sau nu pe Dumnezeu, ajungem sau nu sa credem in El, mai tare sau mai slab, noi nu avem NICI O CERTITUDINE. Lucifer avea si stiinta si certitudinea. Asadar, cum a putut sa se razvrateasca? Ce credea ca va obtine?

AlinB 12.03.2014 09:46:14

Nu-ti poti imagina natura relatiei dintre Dumnezeu si Lucifer.
Dar poti face o paralela cu relatia tata-fiu mai exact chiar cu pilda fiului ratacitor.

Fiul ratacitor a crezut ca poate avea o viata mai buna, satisfacandu-si propriile placeri si ambitii decat traind in umbra tatalui.

Dar uite ca realitatea s-a dovedit a fi mai complexa decat intelegerea sa.
Lucifer o fi fost destept, dar se pare ca nu atat de destept, sau mai bine zis nu desteptaciunea, cunoasterea bruta i-au lipsit, cat intelepciunea.

Si nu e vorba de un handicap nativ ci unul care deriva din liberul arbitru care este si va ramane un mister.
Sigur, putem vorbi de un caracter deterministic al alegirilor noastre, cautand sursa lor in lucrurile din jur, si este intr-adevar o cauzalitate in acest sens, pana la un punct, dar dincolo de el cred ca exista "ceva" care scapa intelesului nostru.
Ceva care din exterior poate fi judecat ca un factor aleator dar care poate ca e ceva mai profund de atat.

Este posibil si ca Lucifer sa nu fi inteles ca esenta naturii sale se hranea din ascultarea fata de Dumnezeu si fara El va fi o cu totul alta persoana, asa cum multi atei nu inteleg asta, crezand ca pot fi "buni" si fara a avea nevoie de Dumnezeu in acest sens.

stefan florin 12.03.2014 09:52:06

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 553563)
Nu-ti poti imagina natura relatiei dintre Dumnezeu si Lucifer.
Dar poti face o paralela cu relatia tata-fiu mai exact chiar cu pilda fiului ratacitor.

Fiul ratacitor a crezut ca poate avea o viata mai buna, satisfacandu-si propriile placeri si ambitii decat traind in umbra tatalui.

Dar uite ca realitatea s-a dovedit a fi mai complexa decat intelegerea sa.
Lucifer o fi fost destept, dar se pare ca nu atat de destept, sau mai bine zis nu desteptaciunea, cunoasterea bruta i-au lipsit, cat intelepciunea.

Si nu e vorba de un handicap nativ ci unul care deriva din liberul arbitru care este si va ramane un mister.

bine punctat amice!

catalois 12.03.2014 10:42:40

[quote=AlinB;553563]Nu-ti poti imagina natura relatiei dintre Dumnezeu si Lucifer.


Dar uite ca realitatea s-a dovedit a fi mai complexa decat intelegerea sa.
Lucifer o fi fost destept, dar se pare ca nu atat de destept, sau mai bine zis nu desteptaciunea, cunoasterea bruta i-au lipsit, cat intelepciunea.

Si nu e vorba de un handicap nativ ci unul care deriva din liberul arbitru care este si va ramane un mister.
Tocmai aceasta natura a relatiilor incerc sa o deslusesc, deoarece orice pacat isi are originea atunci si consta in natura relatiei pacatosului cu Dumnezeu. Lucifer a identificat fisura din creatie, liberul arbitru si a zis:am 2 variante, sa ascult de Dumnezeu sau sa nu ascult. Ei bine, daca nu ascult, ce o sa-mi faca? Sunt nemuritor. Numai ca tot nu inteleg ce scop a crezut ca urmareste. Nu ascund faptul ca mi se pare ca a avut ceva succes pana acum in scopurile astea ale lui, reusind sa corupa Omul, sa faca sa decada creatia din plinatatea fiintei (de exemplu, animalele mananca acum alte animale) si sa il faca pe Dumnezeu Tatal sa-si trimita Fiul sa moara, pe Pamant, pentru salvarea Omului si a creatiei. Pare sa fi punctat ceva... Adica exista o miza in derulare? Lucifer crede inca in sansele lui de reusita? Ceilalti ingeri cazuti inca mai cred si ei? De ce nu inceteaza? De ce nu abandoneaza? Ce vrea sa-I demonstreze lui Dumnezeu?

DragosP 12.03.2014 10:46:57

Pentru că nu au smerenie.

N.Priceputu 12.03.2014 12:01:54

Într-adevăr, lipsa smereniei, respectiv mândria este răspunsul. Nu din vreun calcul a căzut Satan, ci pentru că, fiind neasemuit de frumos, dar și foarte inteligent, a căzut în autoadmirație, în narcisism și, centrându-se pe sine, poate că nici nu L-a mai văzut pe Dumnezeu. (În fond, așa se întâmplă și cu omul. Pe Dumnezeu nu-L vede decât cel cu inima smerită.) Sau, dacă a continuat să-L vadă, nu L-a mai văzut în toată slava Sa, considerându-se pe sine, dacă nu cauza Creației, cel puțin împăratul ei.

AlinB 12.03.2014 12:28:38

12. Cum ai căzut tu din ceruri, stea strălucitoare, fecior al dimineții! Cum ai fost aruncat la pământ, tu, biruitor de neamuri!
13. Tu care ziceai în cugetul tău: "Ridica-mă-voi în ceruri și mai presus de stelele Dumnezeului celui puternic voi așeza jilțul meu! În muntele cel sfânt voi pune sălașul meu, în fundurile laturei celei de miazănoapte.
14. Sui-mă-voi deasupra norilor și asemenea cu Cel Preaînalt voi fi".
15. Și acum, tu te pogori în iad, în cele mai de jos ale adâncului!

Isaia 14:12-15

catalois 12.03.2014 12:39:37

Citat:

În prealabil postat de N.Priceputu (Post 553571)
Într-adevăr, lipsa smereniei, respectiv mândria este răspunsul. Nu din vreun calcul a căzut Satan, ci pentru că, fiind neasemuit de frumos, dar și foarte inteligent, a căzut în autoadmirație, în narcisism și, centrându-se pe sine, poate că nici nu L-a mai văzut pe Dumnezeu. (În fond, așa se întâmplă și cu omul. Pe Dumnezeu nu-L vede decât cel cu inima smerită.) Sau, dacă a continuat să-L vadă, nu L-a mai văzut în toată slava Sa, considerându-se pe sine, dacă nu cauza Creației, cel puțin împăratul ei.

Da, pare credibil ce zici, s-a crezut imparatul creatiei. Si ghici ce a facut Dumnezeu? L-a lasat sa fie imparatul creatiei. L-a lasat cu puteri asupra creatiei si a Omului. Nu l-a pedepsit cum ne pedepseste pe noi, luandu-ne orice putere de a mai face ceva cand murim.
Stiu, pare ca IL judec pe Dumnezeu si IL critic, dar, tocmai constatand ca mintea mea face asta, desi nu as vrea, am deschis acest topic. Eu, fac acelasi lucru ca Lucifer: contest deciziile lui Dumnezeu, ceea ce e inspaimantator, numai ca asta face mintea mea nu tot eul meu. Sunt convins ca nu voi capata raspuns lamuritor, ca acest raspuns nu a fost si nu va fi enuntat de nimeni,deoarece Dumnezeu ascunde acest raspuns. Poate mintea noastra nu il poate ingloba si accepta, desi are capacitatea de a-l cauta.
Calea usoara este sa ignori problema si sa faci ce ti-a zis Dumnezeu: ascultare si iubire.

N.Priceputu 12.03.2014 13:03:30

Împărat al Creației a fost și rămâne Dumnezeu. Să nu credem că puterea diavolului este mare și că poate vătăma iremediabil Creația. El nu are putere asupra noastră decât atâta cât îi dăm noi. Asupra celui ce trăiește în Hristos nu are nicio putere. Nu te poate stăpâni decât dacă îi vei urma greșeala, și anume dacă vei uita că centrul vieții tale, începutul și sfârșitul ei, este Dumnezeu și vei crede că ești tu însuți.

Libertatea pe care a avut-o, atât el, cât și omul, de a alege, este atribut al lui Dumnezeu, Singurul cu desăvârșire liber, El neavând o cauză a propriei existențe, fiind Însuși autorul a tot ceea ce există.

Și chiar dacă este greu de purtat libertatea, atâta vreme cât suntem oameni, suntem liberi să alegem și niciodată obligați să fim robi ai diavolului, ai întunericului, ai coruptibilității, distrugerii, morții.

Suntem liberi în orice clipă să-L alegem pe Hristos și să biruim împreună cu El.

P.S. În sensul întrebărilor tale, pentru a găsi răspunsuri avizate, vezi Teologia Dogmatică Ortodoxă a părintelui Dumitru Stăniloae, vol. 1, pag. 308 (Îngerii căzuți și rolul lor în căderea omului și susținerea răului în lume). Pe net o poți găsi aici.

AlinB 12.03.2014 13:40:16

Citat:

În prealabil postat de catalois (Post 553575)
Da, pare credibil ce zici, s-a crezut imparatul creatiei. Si ghici ce a facut Dumnezeu? L-a lasat sa fie imparatul creatiei. L-a lasat cu puteri asupra creatiei si a Omului.

Gresit.
Nu are puteri asupra omului decat in masura in care Dumnezeu permite si omul, prin pacat, se inchide spre Dumnezeu.

Citat:

Nu l-a pedepsit cum ne pedepseste pe noi, luandu-ne orice putere de a mai face ceva cand murim.
Cum nu?
A cazut din cer si a ajuns in Iad.

Citat:

Stiu, pare ca IL judec pe Dumnezeu si IL critic, dar, tocmai constatand ca mintea mea face asta, desi nu as vrea, am deschis acest topic. Eu, fac acelasi lucru ca Lucifer: contest deciziile lui Dumnezeu, ceea ce e inspaimantator, numai ca asta face mintea mea nu tot eul meu.
Sau poate ca nu faci decat sa primesti sugestii de la diavol.

Citat:

Sunt convins ca nu voi capata raspuns lamuritor, ca acest raspuns nu a fost si nu va fi enuntat de nimeni,deoarece Dumnezeu ascunde acest raspuns.
Nu poate fi multumitor atat timp cat urechea ta nu se pleaca in directia corecta.

Citat:

Calea usoara este sa ignori problema si sa faci ce ti-a zis Dumnezeu: ascultare si iubire.
Nu usoara, corecta.

marina31 12.03.2014 17:40:43

Eu ce-am citit ma duce cu gandul la pilda lucratorilor celor rai
Dumnezeu pune la dispozitie omului o vie, pe care o numeste via lui draga, lumea, darurile Sale pe care omul trebuie sa le lucreze. Si ii asigura toate conditiile atat viei cat si omului asa incat rodul sa fie unul bun. O curata, soi bun, pazitori, gard etc. Si nu te poti astepta decat ca rodul sa fie unul bun. Fapte, ganduri placute lui Dumnezeu si totusi nu e asa. A iesit agurida.
Si zice Dumnezeu oamenilor, tot la Isaia parca - Ei bine, fiti voi acum judecatori intre Mine si via Mea. Adica Dumnezeu ajunge sa ii spuna omului - spuneti-mi ce nu am facut bine? Si zice, parintele Galeriu, ce putea sa faca Dumnezeu mai mult? Probabil sa il faca pe om un robot asa incat sa se asigure ca face binele...
Ce vie bogata ne-a daruit Dumnezeu, dar si ingerii aveau o vie pe masura

am gasit un fragmentel:
"Si a dat via lucratorilor, iar el a plecat departe. – Dupa ce-ti incredinteaza darul, te lasa sa ucenicesti, sa lucrezi. Dumnezeu parca Se retrage. Si tainic El te inspira, dar fara sa te sileasca. Se pare ca e departe, si, totusi, chiar atunci cand crezi ca e departe, iar tu te rogi cu foc, e mai aproape ca oricand de tine. E taina aceasta a libertatii, pentru ca intr-adevar ucenicul sa cunoasca darul uimitor al libertatii, sa fie cu adevarat raspunzator si el de fapta lui. Sa aiba mangaierea ca lucrul facut e si al lui. E totodata si darul lui Dumnezeu, dar si osteneala lui. Nimic nu vom intelege in Scriptura fara acest, daca vreti, paradox, aceasta antinomie. Adica, in ce inteles: lucrarea darului lui Dumnezeu si a ostenelii noastre. Ai spune ca totul este dar, si asa este; dar spui ca fara osteneala ta nimic nu este, si asa si este. Si atunci, unde este adevarul? Sau darul, sau osteneala? Ei bine, adevar e si una si alta. Asta inseamna paradox. E si darul lui Dumnezeu, si osteneala mea, fara de care nu capat nimic."

"Cum nu?A cazut din cer si a ajuns in Iad."
unde culmea, el se simte bine

AlinB 12.03.2014 20:14:37

Nu stiu daca se simte bine.
Dracii exorcizati nu vroiau sa se intoarca in Iad.

marina31 12.03.2014 20:58:34

Ma gandeam ca se complac in starea de iad, starea fara de Dumnezeu
Nu stiu prea multe despre asta. Parintele Calistrat yicea ca si de la ei asteapta Dumneyeu intoarcerea prin pocainta
deja ma gandesc prea mult la dansii...

Mihailc 12.03.2014 21:34:54

Citat:

În prealabil postat de N.Priceputu (Post 553571)
Într-adevăr, lipsa smereniei, respectiv mândria este răspunsul. Nu din vreun calcul a căzut Satan, ci pentru că, fiind neasemuit de frumos, dar și foarte inteligent, a căzut în autoadmirație, în narcisism și, centrându-se pe sine, poate că nici nu L-a mai văzut pe Dumnezeu. (În fond, așa se întâmplă și cu omul. Pe Dumnezeu nu-L vede decât cel cu inima smerită.) Sau, dacă a continuat să-L vadă, nu L-a mai văzut în toată slava Sa, considerându-se pe sine, dacă nu cauza Creației, cel puțin împăratul ei.

Unele scrieri apocaliptice aparținând iudaismului mediu și târziu conțin informații interesante despre îngeri și opușii conaturali ai acestora, demonii, din care s-a inspirat parțial și cu măsură angelologia Bisericii. Din aceste surse aflăm că liderul cetelor întunericului a fost arhanghel și se numea Satanael, fiind, alături de ceilalți opt arhistrategi , administratorul unei funcții divine determinate. Funcțiile arhanghelilor sunt încifrate în numele fiecăruia, pe lângă particula El (adică Dumnezeu). Maxim Mărturisitorul, pe urmele lui Dionisie Areopagitul, nota că fiecare dintre acești arhangheli oglindea nemijlocit slava lui Dumnezeu și puterea Lui, vedea purururea Fața Lui, ceea ce nu e puțin lucru în teologia creștină. În mod ironic, Satanael era supraveghetorul legității, ordinii și dreptății în Creație, adică era un fel de procuror-șef al DNA-ului cosmic și metacosmic. Or, precizează Maxim, defecțiunea acestui puternic arhanghel survine în momentul când nu mai face distincția între cel ce oglindește și Cel ce este oglindit. Prin urmare prima mare eroare, care premerge mândriei, kenodoxiei și tuturor celorlalte căderi ontologice din registrul înalt al ființei, este o eroare de discernământ, urmată de o criză gravă de indentitate.
Subiectul oricum este vast, subîntinde multe aspecte aflate în suspensie, sursele sunt puține și adeseori contestate, doctrina "oficială" preferă să puncteze sumar apoi trece rapid în apofază, iar cultura seculară oferă referințe atât de pluraliste și încâlcite că amețești cercetându-le.

N.Priceputu 12.03.2014 22:15:18

Iată, deci, și sursa mândriei. Prin urmare, dacă vrei să fii smerit, trebuie să capeți un bun discernământ (sau să nu-l pierzi, dacă-l ai) constând în a nu uita niciodată că și tu, purtător de chip dumnezeiesc, nu ești decât o oglindă (ca și îngerii); sau poate doar un șlefuitor, darurile pe care le-ai primit de la Dumnezeu fiind, de fapt, oglinda pe care tu ești dator („slugi netrebnice suntem pentru că am făcut ce eram datori”) să o lustruiești mereu și să o păstrezi curată ca să reflecte cât mai fidel lumina Făcătorului.

Mihailc 12.03.2014 23:35:33

Citat:

În prealabil postat de catalois (Post 553575)
Da, pare credibil ce zici, s-a crezut imparatul creatiei. Si ghici ce a facut Dumnezeu? L-a lasat sa fie imparatul creatiei. L-a lasat cu puteri asupra creatiei si a Omului.

Dragă coleg de discuții, stăpânitorul acestei lumi (nu împăratul creației) n-a fost desemnat de Dumnezeu în această calitate, ci este ales, cât se poate de "democratic", de către oameni. Așa că, în momentul când urâm, mințim, ne trufim, cădem sub stăpânirea patimilor etc., noi nu facem altceva decât să acordăm tot atâtea voturi diavolului și stăpânirii lui cosmice. Creația văzută și nevăzută are un Pantocrator de drept, însă noi suntem cei care refuzăm autoritatea Aceluia (și, culmea, chiar avem dreptul ontologic să facem asta spre paguba noastră) și alegem oferta care ne convine.

Citat:

Nu l-a pedepsit cum ne pedepseste pe noi, luandu-ne orice putere de a mai face ceva cand murim.
Cea mai mare pedeapsă o putem atrage asupra noastră nu este nici suferința, nici încercările, nici lipsurile, ci părăsirea de către Dumnezeu. Când te lasă Domnul de capul tău și nu îți mai asistă libertatea prin intervențiile discrete și delicate ale harului Său, te poți considera cea mai nenorocită dintre creaturi, precum satana și acoliții lui. Toate darurile cu care ai fost înzestrat îți rămân active, dar, în afara comuniunii cu lucrarea Sfintei Treimi acestea își ratează sistematic scopurile cele mai înalte, și te trezești că nu faci altceva cu ele decât să răspândești semințele morții și ale remușcării, împachetate seducător în ambalajele foarte plăcute poftei ochilor, poftei trupului și trufiei vieții, (1 Ioan 2:15).

Patrie si Credinta 13.03.2014 01:14:19

Citat:

În prealabil postat de catalois (Post 553575)
Nu l-a pedepsit cum ne pedepseste pe noi, luandu-ne orice putere de a mai face ceva cand murim.

Da ce, pe noi ne pedepseste?
Vrem sa fim independenti, sa muscam din mar de capul nostru?
Nu ne opreste nimeni, dar "veti murii". Asa cum era un articol pe care l-am citit, e "veti murii", nu "Va voi omorii:.

Citat:

În prealabil postat de catalois (Post 553575)
Stiu, pare ca IL judec pe Dumnezeu si IL critic, dar, tocmai constatand ca mintea mea face asta, desi nu as vrea, am deschis acest topic. Eu, fac acelasi lucru ca Lucifer: contest deciziile lui Dumnezeu, ceea ce e inspaimantator, numai ca asta face mintea mea nu tot eul meu. Sunt convins ca nu voi capata raspuns lamuritor, ca acest raspuns nu a fost si nu va fi enuntat de nimeni,deoarece Dumnezeu ascunde acest raspuns. Poate mintea noastra nu il poate ingloba si accepta, desi are capacitatea de a-l cauta.
Calea usoara este sa ignori problema si sa faci ce ti-a zis Dumnezeu: ascultare si iubire.

Sunt nazuinte sincere asupra unei lumi injuste.

Demetrius 13.03.2014 05:53:18

Citat:

În prealabil postat de catalois (Post 553535)
As dori sa vorbim despre ceva ce ma nedumereste profund. Cum a fost posibila aparitia Diavolului...

Simplu, prin acordarea liberului arbitru, a posibilității de a nu se supune; animalele nu au această posibilitate.
Concuzie: omul este diavolul, dar se poate pocăi.

AlinB 13.03.2014 09:59:44

Concluzie la ce?

Mihailc 13.03.2014 10:04:43

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 553648)
Concluzie la ce?

La o speculație origenistă cum că unii oameni sunt diavoli întrupați....

AlinB 13.03.2014 11:36:11

Si eu care credeam ca n-am de ce sa mai mir..
Nu in halul asta, in orice caz.

catalois 13.03.2014 17:14:19

Multumesc N. Priceputu, pentru trimiterea la Staniloae: mi-a fost ( si imi va mai fi ) de mare folos. Pana acum nu am avut tupeu sa citesc asa ceva, considerand ca voi intalni un limbaj mult prea tehnic.
Multumesc Mihailc, pentru referintele istorice date, despre ce era si cum se numea Lucifer. Ai idee cand s-a produs caderea? In ce moment al facerii? Dupa ce a fost facut Adam sau dupa?
Oricum, deduc din functia pe care o avea Satanael, ca exista o activitate in creatie in legatura cu dreptatea si ordinea, adica acestea puteau fi incalcate si trebuiau supravegheate. Asa este?
Si mai este o problema: ce este metacosmosul? Cosmosul este lumea noastra fizica, ce face parte din Metacosmos? Daca este asa, cand voi muri, voi cunoaste brusc tot ce nu cunoasteam, aducandu-mi aminte de orice secunda din viata mea (ceea ce acum nu pot), adica voi capata o metacunoastere? Si in momentul acela voi constata in plenitudine (nu ca acum, partial) cat de idiot am fost si cum mi-am ratat vesnicia in doar cativa ani?

Mihailc 13.03.2014 20:53:08

Citat:

În prealabil postat de catalois (Post 553660)
Multumesc N. Priceputu, pentru trimiterea la Staniloae: mi-a fost ( si imi va mai fi ) de mare folos. Pana acum nu am avut tupeu sa citesc asa ceva, considerand ca voi intalni un limbaj mult prea tehnic.
Multumesc Mihailc, pentru referintele istorice date, despre ce era si cum se numea Lucifer. Ai idee cand s-a produs caderea? In ce moment al facerii? Dupa ce a fost facut Adam sau dupa?
Oricum, deduc din functia pe care o avea Satanael, ca exista o activitate in creatie in legatura cu dreptatea si ordinea, adica acestea puteau fi incalcate si trebuiau supravegheate. Asa este?
Si mai este o problema: ce este metacosmosul? Cosmosul este lumea noastra fizica, ce face parte din Metacosmos? Daca este asa, cand voi muri, voi cunoaste brusc tot ce nu cunoasteam, aducandu-mi aminte de orice secunda din viata mea (ceea ce acum nu pot), adica voi capata o metacunoastere? Si in momentul acela voi constata in plenitudine (nu ca acum, partial) cat de idiot am fost si cum mi-am ratat vesnicia in doar cativa ani?

Ca să înțelegi mai ușor, o să folosesc o expresie arhicunoscută din textul Simbolului de credință niceo-constantinopolitan: "...a tuturor celor văzute (cosmos) și nevăzute (metacosmos).
Dreptate și ordinea sunt doar cuvinte corelative împrejurărilor în jurul cărora discutăm, deoarece e foarte greu să vorbești despre metacosmos în termenii și limitările limbajului cosmic, adică a lumii noastre spațio-temporale. Aceeași dificultate o întâmpinăm când încercăm să datăm un eveniment metacosmic în textura căruia reperele "înainte" și "după" nu au relevanță fenomenologică. De aceea referirile la lumea celor nevăzute sunt întotdeauna vag-analogice și nu trebuie să cădem în capcana echivalării sau imaginării ei în coordonatele lumii noastre.
Prin urmare, nu putem știi dacă un eveniment metacosmic s-a petrecut înainte sau după un eveniment cosmic.

Demetrius 14.03.2014 04:26:22

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 553649)
La o speculație origenistă cum că unii oameni sunt diavoli întrupați....

Când spui unii te excluzi pe tine, nu?

E scris în metacosmos: nu unii, ci toți.

10. După cum este scris: "Nu este drept nici unul;
11. Nu este cel ce înțelege, nu este cel ce caută pe Dumnezeu.
12. Toți s-au abătut, împreună, netrebnici s-au făcut. Nu este cine să facă binele, nici măcar unul nu este.(Rom2,10-12)



Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 553649)
...Prin urmare, nu putem știi dacă un eveniment metacosmic s-a petrecut înainte sau după un eveniment cosmic.

Evenimentele metacosmice sunt simultane, nu consecutive.

Mihailc 14.03.2014 09:47:14

Citat:

În prealabil postat de Demetrius (Post 553687)

Evenimentele metacosmice sunt simultane, nu consecutive.

Uite dom'le, în sfârșit, unul care a fost acolo și știe când, ce și cum!

DragosP 14.03.2014 10:04:02

Vrei să zici "care ESTE acolo"!

catalois 14.03.2014 10:05:24

Asadar, daca evenimentele metacosmice sunt indescriptibile succesional sau sunt simultane, noi, cei care traim si ne castigam mantuirea in lumea fenomenologica, temporala, care suntem legati structural de succesiune si temporal, ne vom pomeni dincolo, dupa moarte, intr-o lume total nenaturala in ce ne priveste. Stranie si anapoda, dupa calapoadele dupa care am evoluat in cursul vietii. Nu ne pregateste nimeni si nimic pentru "dincolo". Asadar, tind sa cred ca metacosmosul beneficiaza de un metatimp care este secvential si succesional ca si timpul cosmic, dar care difera de acesta prin modul de curgere. Poate ca nu va mai fi intim legat de viteza si distanta, acestea insele lipsind sau transformandu-se in altceva, dar va avea cu siguranta secventialitate si succesiune. Sunt convins ca "metatimpul" a inceput odata cu inceperea creatiei, in prima zi a facerii si tot ce s-a intamplat de atunci este in succesiune, nu simultan, nici indefinit.

Mihailc 14.03.2014 10:49:06

Citat:

În prealabil postat de catalois (Post 553706)
Asadar, daca evenimentele metacosmice sunt indescriptibile succesional sau sunt simultane, noi, cei care traim si ne castigam mantuirea in lumea fenomenologica, temporala, care suntem legati structural de succesiune si temporal, ne vom pomeni dincolo, dupa moarte, intr-o lume total nenaturala in ce ne priveste. Stranie si anapoda, dupa calapoadele dupa care am evoluat in cursul vietii. Nu ne pregateste nimeni si nimic pentru "dincolo". Asadar, tind sa cred ca metacosmosul beneficiaza de un metatimp care este secvential si succesional ca si timpul cosmic, dar care difera de acesta prin modul de curgere. Poate ca nu va mai fi intim legat de viteza si distanta, acestea insele lipsind sau transformandu-se in altceva, dar va avea cu siguranta secventialitate si succesiune. Sunt convins ca "metatimpul" a inceput odata cu inceperea creatiei, in prima zi a facerii si tot ce s-a intamplat de atunci este in succesiune, nu simultan, nici indefinit.

Interesante supoziții, însă eu unul, dacă aș fi în locul tău, nu m-aș grăbi să le transform în convingeri. Sfinții părinți și scriitori bisericești utilizau afirmația ca instrument epistemologic doar până la un punct, după care treceau în domeniul certitudinilor negative, singura modalitate de a aborda, cât de cât, inefabilul.

catalois 14.03.2014 11:21:22

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 553709)
Interesante supoziții, însă eu unul, dacă aș fi în locul tău, nu m-aș grăbi să le transform în convingeri. Sfinții părinți și scriitori bisericești utilizau afirmația ca instrument epistemologic doar până la un punct, după care treceau în domeniul certitudinilor negative, singura modalitate de a aborda, cât de cât, inefabilul.

Nu sunt convingeri. Am spus ca tind sa cred. Doresc sa ma clarific si dupa cum vedeti, nu am convingeri clare, incerc sa le obtin. Ma deranjeaza tare mult ca voi ajunge (cand voi muri) intr-o realitate care este cu totul altminteri decat cea perceputa si priceputa de mine pana acum. Ma simt ca un peste care a trait intr-o pestera, stiind ca dupa ce va muri va ajunge intr-o lume despre care nu stie decat ca este mult mai minunata, cu aer, lumina, flori, iarba etc., fara sa aiba nici macar o idee cat de vaga ce sunt acestea, ci doar stiind numele lor. Cand voi iesi din pestera, nu voi fi pregatit deloc. Mai mult, nici macar nu pricep cum de e mai bine afara din pestera decat inauntru, trebuie doar sa cred asta. Ok, ma straduiesc, rugaciune multa, duhovnic, dar tot nu pricep. Si stii de ce? Continuand comparatia pestera-afara, desi pentru noi cei ce discutam aici este evidenta superioritatea lui nafara si pentru peste nu, desi pestele va constata cat de bine este afara, acel peste nu va mai fi el insusi cand va ajunge afara si va pricepe cat de bine este acolo. Va fi o cu totul alta persoana. Pestele din pestera va fi dezindividualizat, disparut pentru totdeauna. Alta persoana va beneficia de bucuria lui afara, persoana fara nicio legatura cu pestele din pestera.

AlinB 14.03.2014 12:17:18

Pentru cel care traieste o viata de credinta autentica, gustarea bunatatilor viitoare incepe inca de aici.
Dar pentru asta, trebuie sa moara nitel. Tot incepand de aici.

N.Priceputu 14.03.2014 14:12:38

Bine spus, Alin. În acest spunea un dumnezeiesc părinte că teologia este viață.

Căutând doar cu mintea înțelesurile adânci ale tainelor dumnezeiești, vei rata cunoașterea Adevărului, care poate fi înțeles doar printr-o participare integrală, cu toată ființa (minte, inimă, trup), în modurile arătate de Hristos în Biserica Sa.

În ce privește temerile lui catalois că la încheierea acestei vieți vom întâlni o realitate cu totul necunoscută, nu cred că lucrurile vor sta așa dacă în viața pe care o trăim aici și acum avem experiența harului, dacă dobândim Duhul Sfânt, care este scopul pentru care trăim pe pământ, după sf. Serafim de Sarov.

Această viață limitată, în trup, este o perioadă de „gestație”, noi trăind ca într-un pântec dumnezeiesc (Biserica), hrăniți prin cordonul ombilical al harului de către Duhul Sfânt. Moartea va fi, prin urmare, o naștere în veșnicie.

Să lucrăm, însă, și să ne rugăm ca nașterea să ne găsească bine crescuți și hrăniți, să nu ne naștem înainte de termen sau chiar morți (să nu fie!).

AlinB 14.03.2014 23:20:50

Pai nasterea din nou tot aici este.
Omul moare, pentru a renaste, imbogatit, asa cum bobul de grau moare pentru a da roada inzecita.

Demetrius 15.03.2014 07:38:06

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 553712)
Vrei să zici "care ESTE acolo"!

Exact.

Citat:

În prealabil postat de catalois (Post 553712)
Nu sunt convingeri. Am spus ca tind sa cred. Doresc sa ma clarific si dupa cum vedeti, nu am convingeri clare, incerc sa le obtin. Ma deranjeaza tare mult ca voi ajunge (cand voi muri) intr-o realitate care este cu totul altminteri decat cea perceputa si priceputa de mine pana acum. Ma simt ca un peste care a trait intr-o pestera, stiind ca dupa ce va muri va ajunge intr-o lume despre care nu stie decat ca este mult mai minunata, cu aer, lumina, flori, iarba etc., fara sa aiba nici macar o idee cat de vaga ce sunt acestea, ci doar stiind numele lor. Cand voi iesi din pestera, nu voi fi pregatit deloc. Mai mult, nici macar nu pricep cum de e mai bine afara din pestera decat inauntru, trebuie doar sa cred asta. Ok, ma straduiesc, rugaciune multa, duhovnic, dar tot nu pricep. Si stii de ce? Continuand comparatia pestera-afara, desi pentru noi cei ce discutam aici este evidenta superioritatea lui nafara si pentru peste nu, desi pestele va constata cat de bine este afara, acel peste nu va mai fi el insusi cand va ajunge afara si va pricepe cat de bine este acolo. Va fi o cu totul alta persoana. Pestele din pestera va fi dezindividualizat, disparut pentru totdeauna. Alta persoana va beneficia de bucuria lui afara, persoana fara nicio legatura cu pestele din pestera.

Sunt pur și simplu uimit de fidelitatea ”meta-tabloului” pe care-l descrii ca și cum de-acolo ne transmiți, iar limbajul este foarte metaforic, dar extrem de sugestiv și exact.

Am boldat o mică secvență din tabloul tău la care eu răspund că abia ”afară” peștele se va defini(descoperi) în mod real, fiindcă în peșteră nu are nicio legătură cu el însuși; în peșteră peștele se confundă cu branhiile, cu solzii, cu înotătoarele sale, adică cu trupul său, iar dincolo se va ”elibera” de ele devenind el însuși și, totodată, luminându-se cum s-a lăsat înșelat în peșteră.

Observ că tu ai toate aceste informații, dar nu-s sistematizate conștient și cred că urmează să le descoperi în curând(la timpul potrivit).

catalois 15.03.2014 20:44:24

Citat:

În prealabil postat de Demetrius (Post 553755)
Exact.

Sunt pur și simplu uimit de fidelitatea ”meta-tabloului” pe care-l descrii ca și cum de-acolo ne transmiți, iar limbajul este foarte metaforic, dar extrem de sugestiv și exact.

Am boldat o mică secvență din tabloul tău la care eu răspund că abia ”afară” peștele se va defini(descoperi) în mod real, fiindcă în peșteră nu are nicio legătură cu el însuși; în peșteră peștele se confundă cu branhiile, cu solzii, cu înotătoarele sale, adică cu trupul său, iar dincolo se va ”elibera” de ele devenind el însuși și, totodată, luminându-se cum s-a lăsat înșelat în peșteră.

Observ că tu ai toate aceste informații, dar nu-s sistematizate conștient și cred că urmează să le descoperi în curând(la timpul potrivit).

Multumesc Demetrius, parca simt o boare de incurajare in urma cuvintelor tale.
Numai ca furtuna din mintea mea este in continuare nepotolita, confuzia fiind ceea ce traiesc, nu claritatea convingerilor.
Credinta ce este? Ignorarea, respingerea sau negarea gandurilor care vin din firea omului (apropos, singura fire pe care omul o stie, acea fire care il face sa fie viu cu orice pret, care percepe cauzalitatea si care cerceteaza ce are in jur, cat mai departe cu putinta, ca sa inteleaga ce este el, cu mijloacele puse la dispozitie), vidul ramanand in urma acestor actiuni, vid care trebuie umplut cu ceva, deoarece noi, oamenii, NU putem trai fara un reper, umpland acest vid cu ganduri care nu se mai sincronizeaza cu totalitatea experientelor noastre, ci, din contra, cu orice este contra experientelor noastre: viata vesnica (nici o experienta nu zice ca ar exista), reincarnarea (asijderea), cele 9 fecioare la dispozitie sexuala ale musulmanilor (aici diavolul a luat-o rau pe aratura, dar, cu toate astea, uite ce de adepti are...), cam astea fiind toate credintele de azi ale omului, care contrazic experienta vietii. Si mai sunt cei care "cred" in moartea definitiva: ai trait cateva zeci de ani si asta a fost totul. Acestia sunt cei care NU neaga, ignora sau resping realitatea de mai sus, ci se raporteaza exclusiv la ea.
Iata tabloul pe care il are in fata Dumnezeu. Intrebarea ar parea ca este: cine a pictat tabloul? Dumnezeu, ar fi primul raspuns, caci El a pictat orice este de vazut. Diavolul,ar fi al doi-lea raspuns, caci prea este dezlanat acest tablou. Dar, personal, as fi ipocrit sa afirm ca asta e intrebarea ce ma framanta. Intrebarea mea (caci de aceea am inceput topicul) este DE CE exista acest tablou? Daca acest tablou are un scop, care este acela?
Ca sa fiu mai lapidar, cred ca scopul este de neinteles de catre fiintele umane, care trebuie sa tinda catre acest scop. Si aici apare disfunctionalitatea: trebuie sa ajungem intr-un loc pe care nu il intelegem, nu il putem intelege, dar este singurul loc in care putem ajunge.
Ei bine, daca Diavolul nu ar fi existat, daca Lucifer nu ar fi cazut, nu ar fi corupt pe Eva, apoi pe Adam s.a.m.d., topicul meu nu ar fi existat: da, Omul a cazut prin liberul arbitru, s-a separat de Dumnezeu prin neascultare. Dar, atata timp cat asta s-a intamplat cu o interventie din exteriorul Omului, adica a lui Lucifer, iar acesta NU a fost exclus din lume, univers sau metaunivers, ci a ramas sa fiinteze cu oarece puteri, ba chiar active, ba chiar sa il ispiteasca pe Fiul lui Dumnezeu, ba chiar sa ajunga sa ii omoare pe ulrimii 3 profeti, ba chiar sa ajunga sa poarte un razboi peste toata firea si peste toti Oamenii pana la sfrsit (sa aiba puterea de a impinge catre iad si moarte vesnica MILIARDE de suflete ca al meu si al tau, suflete de Oameni), iar la sfarsit sa aiba un razboi intre ingerii lui si ingerii lui Dumnezeu..., inseamna ca acesta, Lucifer, este foarte important pentru creatie, pentru Dumnezeu.
Iar eu, Marius (caci asa ma cheama), cu mintea cu care am fost lasat pe pamant, fac exact aceleasi lucruri pe care le-a facut Lucifer. Fac contra Domnului. Scriu aici si ma duc la spovedanie si ma rog, pentru ca nu vreau sa fiu contra Domnului, dar sunt.
Raspunsurile standard din cateheza nu m-au ajutat, astept raspunsuri personale.

Mihailc 15.03.2014 21:53:08

Dilemele tale au bătaie prea lungă pentru o discuție pe internet, însă sunt importante și cred că merită să ne învârtim puțin în jurul lor. Nu există răspunsuri standard care să satisfacă nevoia profundă de a găsi sensul existenței personale, încadrat într-un sens general al ființării.
Dacă vrei teorii, îți recomand să iei la rând metafizicile și sistemele religioase ale omenirii. Absolut toate pretind că răspund, parțial sau exhaustiv, la întrebările ultime ale omului, propunând în același timp soluții de integrare într-o anumită ordine a lumii.
"De ce există ființare și nu, mai degrabă, nimic?". Această întrebare, formulată de Martin Heidegger în secolul trecut, este considerată și astăzi un fel de capăt al interogațiilor umane, cel mai avansat mesager al gândirii umane în miezul marelui mister al existenței.
Sunt curios ce răspunsuri avem fiecare la întrebarea de mai sus.


Ora este GMT +3. Ora este acum 12:31:26.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.