![]() |
Întrebare
De ce există zi aliturgică și care este rolul ei.Ce semnifică?
|
Cred ca ziua aliturgica este legată de felul postirii din ziua respectiva. Fiind post negru nu se săvârșește nici Sf.Liturghie. Înțelesurile si semnificațiile sunt multiple mai ales in perioada Postului Mare, dar poate ni le explică cineva cu o bună cultura ortodoxă...eu nu pot decât sa- mi dau cu părerea si mare- i posibilitatea sa greșesc.
|
S-a mai discutat aici despre zilele aliturgice : http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ead.php?t=8422
|
Am si eu o intrebare si am gasit potrivit sa scriu aici.
Ieri la predica din prima duminica dupa sarbatoarea Sf. Cruci ne-a spus preotul ceva de credinta in general. Zicea el ca undeva Iisus a cerut ca in afara de iubit dusmanii (asta o mai stiam) sa uram pe cei dragi (mama, tata, frate, sora etc.). Zicea ca este in sensul de a depasi iubirea, de a face si mai mult in credinta. In sensul de a-l urma pe Iisus. Este putin socant. Acum eu as vrea sa stiu in ce context a spus Iisus asta, ca sa inteleg mai bine. Stie cineva unde scrie asta? |
Găsești un topic pe tema asta aici.
|
http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=55&cap=10
34. Nu socotiți că am venit să aduc pace pe pământ; n-am venit să aduc pace, ci sabie. 35. Căci am venit să despart pe fiu de tatăl său, pe fiică de mama sa, pe noră de soacra sa. 36. Și dușmanii omului (vor fi) casnicii lui. 37. Cel ce iubește pe tată ori pe mamă mai mult decât pe Mine nu este vrednic de Mine; cel ce iubește pe fiu ori pe fiică mai mult decât pe Mine nu este vrednic de Mine. 38. Și cel ce nu-și ia crucea și nu-Mi urmează Mie nu este vrednic de Mine. 39. Cine ține la sufletul lui îl va pierde, iar cine-și pierde sufletul lui pentru Mine îl va găsi. http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=55&cap=22 36. Învățătorule, care poruncă este mai mare în Lege? 37. El i-a răspuns: Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău și cu tot cugetul tău. 38. Aceasta este marea și întâia poruncă. 39. Iar a doua, la fel ca aceasta: Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți. 40. În aceste două porunci se cuprind toată Legea și proorocii. |
Însă la Luca 14,26 se folosește chiar verbul a urî, la care părintele Anania tâlcuiește:
Ebraism preluat de greaca veche și, prin ea, de limbile moderne. Nu e vorba de a urî în înțelesul propriu al cuvântului, căci Iisus nu îndeamnă niciodată la ură, ci la capacitatea de a te despărți imediat și total de cei dragi spre a deveni adept apropiat al Domnului. Matei, care și-a scris Evanghelia mai întâi în aramaică și apoi în greacă, a fost conștient de riscul acestui cuvânt și a formulat aceeași teză în termeni prioritari: „Cel ce-și iubește pe tatăl său (...) mai mult decât pe Mine...“ (Mt 10, 37). |
Am gasit la Luca numai partea cu iubirea vrajmasilor.
Credeam ca undeva scrie chiar asa cum a spus preotul nostru : "sa uriti..." Pentru ca mi se pare totusi exagerat. Ma intreb daca nu este periculos sa spui asa ceva in biserica. Sa nu ajunga la fel cu povestea cu femeia care trebuie sa fie supusa barbatului si unii se duc si isi bat nevestele ca asa a spus in biserica. Parintele a explicat ca aceasta ura ar fi ceva mai mult decat iubire si n-am inteles. Ce spuneti voi am inteles. |
Luca 14, 26:
„Dacă vine cineva la Mine și nu urăște pe tatăl său și pe mamă și pe femeie și pe copil și pe frați și pe surori, până și viața sa, nu poate fi ucenicul Meu.” |
Citat:
Practic e vorba că iubirea omului trebuie să fie sfîntă dacă omul vrea să se facă ucenic Domnului și pentru asta trebuie făcut discernămînt activ prin iubire și ură.... unde ura nu este o răutate a răutății ci este tot o formă de iubire dar una revoltată, din pricina nedreptății și bîrfei, pentru îndreptarea vieții în Dumnezeu. Dar cum mai este scris că trebuie să-ți iubești vrăjmașii dacă vrei răsplată pentru că ești creștin și că vrăjmașii creștinului sunt casnicii lui rezultă că practic pe Dumnezeu și iubirea Lui sfîntă și Cuvîntul Lui trebuie să-L iubești mult mai mult decît orice și decît oricine, mai mult decît pe orice fel de apropiat, inclusiv mai mult decît viața ta proprie și decît sufeltul tău propriu și mai rezultă că poți să-ți folosești ura astfel încît urînd orice fel de păcat să te desparți cît mai repede și pe termen cît mai lung de orice fel de păcat, definitiv dacă s-ar putea! Practic dacă ești un om mai iubitor și mai tolerant atunci folosindu-ți doar dragostea și iubirea poți să ajungi să-L iubești mai mult pe Dumnezeu decît pe oricine inclusiv mai mult decît pe tine, pe mama ta, pe frații tăi, pe prietenii tăi... ca să-L asculți spre mîntuirea ta și spre fericirea ta împreună cu Dumnezeu. Dacă nu poți iubi decît mai mult urăști atunci poți să-ți folosești ura pentru ca să urăști mai mult ca pe oricine păcatul și mîndria și orice răutate care vine de la păcătuirea ta. Deci Iubirea și Ura pot sluji mîntuirii tale prin Hristos dacă le știi aplica prin ascultare conform discernămîntului activ ce rezultă din Cartea Vieții, din Cuvîntul lui Dumnezeu. ''Cine nu este cu Mine este împotriva Mea și cine nu adună cu Mine risipește.'' Tatăl și Duhul Sfânt erau și sunt cu El. Lumea iadului și orice păcat din lume nu sunt cu El. Omul amăgit se ocupă în general cu învîrtoșarea vrăjitorească a inimii iubind cu semeție mai mult păcatul și lepădînd cu dispreț și cu ură Calea cea strîmtă ce duce la sfințenia dragostei și credinței lui Dumnezeu în Cuvînt. De aceea cînd veți auzi glasul Lui să vegheați să nu vi se învîrtoșeze inimile voastre... căci sunt foarte mulți chemați, puțini care rămîn și foarte puțin care se vor alege pînă la urmă prin răbdare pînă la sfîrșit ca să rămînă în binecuvîntarea ce vine de sus... de la Dumnezeu. |
Iar nu-(mi) functioneaza citatul.
Multumesc Cristian, acel citat l-a spus parintele, dar trebuie sa vad contextul. Sincer, nu reusesc sa inteleg sensul. De ce sa urasti? Si de ce daca iubesti pe cei dragi, nu-l mai iubesti pe Iisus sau credinta. Chestiile astea ori-ori ma inspaimanta. Si El spune de fapt atatea alte lucruri care nu suna atat de dur. Cum a ajuns Luca la asa ceva? |
Înțelesul este că dragostea față de Hristos trebuie să fie cu mult mai mare decât cea față de orice om, oricât l-am iubi pe acesta. Iar atunci când se pune problema de a alege între voia Domnului și voia soțului, mamei, fratelui etc., să o alegem fără ezitare pe cea dintâi.
Cuvintele sunt dure, alegerile creștinului sunt adesea dureroase; pentru că așa este războiul, iar față de rău, de păcat și de moarte nu poți fi decât în război; nu poți duce un trai prea confortabil. De aceea a spus că a venit să aducă sabie, iar nu pace. Pace în inimi da, însă nu pace cu păcatul. |
Citat:
Omul poate fi iubit cu adevarat, integral, numai atunci cand este iubita Lumina dinlauntrul lui, cea care ii da viata. Invatatura indeamna sa privim in profunzime, sa nu ne limitam la identitatea aparenta. Daca se concepe un Dumnezeu separat de inima omului, mintea noastra se imparte, se tulbura sub presiunea unei false alegeri. Mama ar trebui urata si Dumnezeu iubit ... ca sa fii demn/demna de Dumnezeu- conform invataturii. Insa aceasta este o interpretare literala, lipsita de adevaratul inteles, criptat sub forma unei afirmatii surprinzatoare, bulversante. De fapt, Dumnezeu ne invata sa iubim esenta care este El Insusi, caci numai asa iubirea noastra se revarsa peste toate si cuprinde toate. Daca ne limitam la aparente, dragostea noastra nu va cunoaste desavarsirea. Ura este indreptata impotriva perceptiei care se limiteaza la aparenta, cea care nu sesizeaza existenta Lui Dumnezeu in tata, mama, copii, frati, surori, in sinele insusi, in orice faptura. Atunci insa cand reusim sa-L vedem pe Dumnezeu, cand El se descopera in toata splendoarea, tatal, mama, copiii, fratii, surorile, orice faptura ne apar Extraordinari, nu obisnuiti, caci prin ei straluceste Tatal. Cel ce iubește pe tată ori pe mamă mai mult decât pe Mine nu este vrednic de Mine; cel ce iubește pe fiu ori pe fiică mai mult decât pe Mine nu este vrednic de Mine. Indeamna sa privim adanc, catre Sursa, catre Izvorul Insusi in tata, mama, copii, frati, surori, sinele insusi. In oameni, Dumnezeu nu este abstract, ci viu si prezent. |
Este vorba despre Centrismul Hristic!Adica tot ce faci trebuie sa faci pt Dumnezeu!Daca iubestiti ceva mai mult decar pe Dumnezeu pici in idolatrie!Daca iubesti pe tatal tau mai mult decat pe Mantuitorul inseamna ca tatal tau este un idol pt tine!Iubirea faca de parinti ,copii si alti oameni trebuie sa fie doar o consecinta a iubirii fata de Dumnezeu...iar Mantuitorul este Dumnezeu deplin!
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 01:42:38. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.