![]() |
Istoria Tuturor Sărbătorilor Partea I
Știu e mult de citit dar vă îndemn citiți, poate pierdeți 10 minute dar măcar veți afla rădăcinile tuturor Sărbătorilor
Atât de curând venit pe lume, atât de inconștient de pericol, gingașul nou născut se află în siguranță, cuibărit în leagănul din brațele calde ale mamei. Totuși acum simte o ușoară tensiune în corpul ei. Strâns, atât de strâns îl ține la piept cu cât se apropie de terenul sfânt. Nu a mai auzit zgomotul atâtor voci sau sunetul mistic al cântărilor. Brațele mamei au început să tremure și picături de lacrimi amestecate cu sudoare umezesc scutecele ce îl acoperă. Sunete puternice de flaut și de tamburină încep să se audă în ecoul muntelui până în valea de mai jos. Strânsoarea mamei slăbește și deodată mâinile mari, puternice ale unui om îmbrăcat în alb îl ridică în aerul nopții și-l pun sus pe o suprafață dură, metalică. Nesigur, copilul scâncește, în căutarea căldurii brațelor mamei sale. Ochii lui nu sunt încă suficient de puternici ca să se concentreze asupra capului de vițel din bronz de deasupra lui. Scâncetele lui se transformă în plânsete atunci când fumul îi înțeapă ochii și mâinile sculptate de bronz care îl susțin ajung insuportabil de fierbinți. Strigătele mamei sale se alătură strgătelor lui, dar sunt repede înăbușite de tunetul de tobe și de târșâitul ritmic a zece mii de picioare. Dintr-o dată, este împins, și alunecă de pe brațe în focul de mai jos. Scoate un țipăt dureros. Țipetele mamei înnebunite nu fac decât să mărească strigătele discordante de flaut și tamburine pe când dansul devine mai frenetic. Când se aude doar trosnetul focului împreună cu plânsetele singuratice de jale ale mamei lui, preotul anunță că zeul-soare a fost mulțumit. De-a lungul istoriei, obiceiurile și ororile cultului soarelui au ajuns în fiecare regiune din lume. Babilonienii l-au numit pe zeul-soare Șamaș; egiptenii Ra; asirienii Baal; canaaniții Moloh; perșii Mitra; grecii Helios; druizii Hu și romanii Sol Invictus - Soarele Invincibil. Lista continuă de-a lungul istoriei și înconjoară culturi diverse precum hindusă, japoneză, aztecă și ajunge atât de aproape de casă, practic de fiecare trib indian din America de Nord. Cei mai mulți oameni de știință consideră începuturile de venerare a soarelui ca venind din Babilon. Babilonul, prima metropolă, a fost întemeiat de Nimrod imediat după Potop (Geneza 10:8-10). În acele zile, existau uriașii care umblau pe pământ, oamenii de renume din antichitate, din lumea de la început, dar pe măsură ce au murit, noile generații s-au simțit semnificativ inferioare. Cu toate acestea, Nimrod a păstrat toate semnele distinctive atât fizice cât și intelectuale ale strămoșilor săi. La început, Nimrod a fost doar vânător, dar cu trecerea timpului, escapadele sale au devenit subiect de legendă printre adepții lui. Nenumăratele repetări ale faptelor sale de vitejie i-au ridicat statutul la proporții supraomenești, și societatea care se dezvolta rapid la picioarele lui, în cele din urmă nu numai că l-a onorat ca regele lor, ci i s-a și închinat ca unui zeu al ei. Aroganța lui Nimrod a fost în cele din urmă depășită doar de cea a soției sale, Semiramida. Faimoasă pentru frumusețea și viclenia ei care depășea orice imaginatie, ea și-a exercitat puterea cu o mână de fier. Asemenea lui Nimrod, Semiramida a fost zeificată de către oamenii de rând. Pentru mintea superstițioasă a unui neam care se despărțise singur de închinarea la singurul Dumnezeu adevărat, Nimrod și Semiramida în puterea lor teribilă si în frumusețea lor au fost înălțați ca soarele și luna în formă umană. Deși relatările istorice despre moartea reală a lui Nimrod sunt vagi, este sigur că a lăsat-o pe Semiramida cu o avere enormă și cu o dilemă tot atât de mare. Cum urma ea să-și mențină puterea asupra imperiului pe care îl construise el? Nu exista decât o soluție, și ea a urmărit-o cu un zel diabolic. Spiritul lui Nimrod se înălțase chiar în soare, pretindea ea. Cu o elocință ce îți taie răsuflarea, ea le-a descris oamenilor noul lui rol de binefăcător și protector al lor. În fiecare dimineață, el răsărea, aducând lumină și viață pământului, în timp ce traversa cerul. Seara, se arunca sub marginea pământului ca să se lupte cu spiritele rele și demonii de sub pământ care s-ar fi târât altfel asupra omenirii și ar fi distrus-o. Uneori, bătălia era sângeroasă, iar cerul roșu-brăzdat mărturisea dezastru. În fiecare dimineață, oamenii trebuiau să-și așeze darurile înaintea soarelui care răsărea și să i se închine ca unui conducător plecat dintre ei și ca unui protector victorios.Planul a reușit de minune. În izolarea pe care și-au impus-o singuri de a nu se închina viului Dumnezeu, urmașii lui Nimrod au renunțat și la singura legătură vie cu cunoașterea strămoșilor lor. Lăsați cu nimic altceva decât cu simțurile lor fizice care să-i informeze, au acceptat imediat scornelile absurde ale Semiramidei. Fără să-și dea seama, au ajuns pioni în planul sinistru al lui Satana, arhiamăgitorul, când acesta a pus temeliile pentru toate ereziile păgânismului. S-a decis ca prima zi a săptămână să fie dedicată de atunci înainte închinării la zeul-soare și asemănător restul zilelor săptămânii să fie dedicat închinării la corpuri cerești mai mici. Destul de remarcabil, deși mai târziu mitraismul a reașezat ordinea, zilele săptămânii noastre de astăzi rețin numele teutonice ale acestor acelorași zeități ale planetei. Prima zi a săptămânii rămâne duminica; lunea comemorează Luna; marțea, planeta Marte (Tiu); miercurea, pe Mercur (Woden); joia, pe Jupiter (Thor); vinerea, pe Venus (Frigg sau Freya) iar sâmbăta este numită evident după Saturn. Cu trecerea generațiilor, conducătorii religioși au început să adauge doctrine și ceremonii închinării la soare. Astfel, au ajuns să declare că dacă soarele le-a dat viață, probabil că el are nevoie de viață ca să se întărească în drumul lui de-a lungul cerului. Ca reacție, sute de mii de bărbați, femei și copii au fost sacrificați zeului-soare. Despre o astfel de închinare, Dumnezeu a declarat prin Moise: "... ele (popoarele) slujeau dumnezeilor lor, făcând toate urâciunile pe care le urăște Domnul, și ele chiar își ardeau în foc fiii și fiicele lor în cinstea dumnezeilor lor" (Deuteronomul 12:31). Înșelați de conducători care își slujeau doar lor înșiși și care nu cunoșteau nicio altă religie decât a lor, oamenii au urmat orbește învățăturile dracilor. Într-o primăvară nu la mulți ani după moartea lui Nimrod, s-a aflat că voluptuoasa Semiramida era însărcinată. Chemându-i pe scribii Babilonului, a lansat cel mai remarcabil comunicat de presă. Ea a pretins că Nimrod o lăsase însărcinată prin razele vii ale soarelui. În calitate de odraslă a zeului-soare, copilul care urma să se nască avea să pretindă că este o zeitate și ea, Semiramida, în numele lui, urma să fie de atunci "mama zeului". O astfel de blasfemie pare transparentă în zilele noastre, dar pentru o națiune care se depărtase de Viul Dumnezeu, absurdul a devenit o obișnuință. Superstiția maselor a fost ca un pământ roditor pentru planurile înșelătoare ale lui Satana și ele au înflorit asemenea unor buruieni vătămătoare. Pe data de 25 decembrie s-a născut Tammuz, copilul zeului-soare. Nașterea lui a fost ovaționată ca o mare minune. Căzând așa cum a căzut în timpul zilelor care se măresc încet după solstițiul de iarnă, a fost văzută ca un augur al renașterii soarelui și a fost trâmbițată cu o bucurie tumultoasă. De atunci, 25 decembrie a fost ținut ca ziua de naștere a fiului zeului-soare și a devenit o zi de sărbătoare anuală în tot regatul. Asemenea presupusului său tată, Nimrod, s-a zvonit despre Tammuz că a fost un mare vânător. Cu toate acestea, poate că cea mai mare cucerire a sa dintre toate a fost unirea lui mitică cu Iștar, zeița mamă, care întruchipa toate energiile de reproducere din natură. Considerată în diferite feluri ca zeița lunii și regina cerului, Iștar reprezenta principala zeiță feminină a asirienilor. Această aceeași zeiță, cu anumite variații, se poate identifica în alte culturi cu Aștoret la fenicieni, cu Astarteea la greci și romani, cu Eostre la teutoni și cu Eastre la saxoni. Echivalenta ei în Egipt era Isis, soția și sora lui Osiris și mama lui Horus. Iepurii și ouăle reprezentau simboluri ale vieții și fecundității care la început au ajuns să se identifice cu Iștar. Sărbătoarea anuală care o onora avea loc în jurul primei luni pline după echinocțiul de primăvară, atunci când părea că întreaga natură izbucnea printr-o vitalitate de reproducere. Din nefericire, tânărul Tammuz (cunoscut și ca Adonis, care însemna "domn",în mitologia clasică) a fost lovit de colții unui mistreț sălbatic, murind prematur. Aici legenda depășește chiar și istoria. Unele relatări povestesc că după trei zile ca prin minune Tammuz a înviat; altele declară că Iștar, răpusă de durere, a călătorit departe în lumea de jos ca să-l găsească și după multe zile, chiar a reușit, dar în timpul absenței ei, pasiunea pentru iubire a încetat să mai fie vie și toată viața de pe pământ tânjea într-o jale mare. În toate relatările, după ce s-a terminat plânsul, Tammuz a fost instaurat cu fermitate drept noul zeu al soarelui și în cele din urmă, renumele lui l-a depășit chiar pe cel al lui Nimrod. |
Nu e frumos sa dai copy/paste fara trimitere la sursa :)
|
Istoria Tuturor Sărbătorilor Partea II
Într-adevăr, confuzia a fost urmarea inevitabilă a tuturor compromisurilor făcute de poporul lui Dumnezeu cu căile nesfințite ale lumii. Și confuzia a fost moștenirea lăsată generațiilor care au urmat.
Ar fi tulburător să aflăm că practic toate sărbătorile religioase ce se păstrează acum în creștinism își au originea în păgânism, cu multe sute de ani înainte de Hristos, dar istoria antichității o dovedește fără nicio îndoială. Ziua de naștere a fiului soarelui, Tammuz, a ajuns chipurile ziua de naștere a copilului Hristos. Perioada de jale după Tammuz a ajuns Lăsata secului, iar legenda învierii lui Tammuz s-a perpetuat prin conveniență ca istoria învierii lui Hristos. Turtele (prăjiturelele) pentru regina cerului au ajuns colivele cu cruce pe ele, iar riturile rușinoase ale fertilității lui Iștar au evoluat în sărbătoarea Paștelui. (Întâmplător, Paștele este încă o sărbătoare nefixă care își găsește data în fiecare an după ciclurile lunii. Se serbează întotdeauna în prima duminică după prima lună plină după echinocțiul de primăvară). Chiar și sărbătorile sfinte mai puțin păgâne au fost absorbite de cultura creștină. În timpul toamnei, anotimpul descompunerii, se credea că duhurile morților plutesc prin apropiere. Dacă nu se înălțau rugăciuni pentru ele și nu li se oferea o mâncare potrivită, oamenii se temeau că ele urmau să rămână și să îi bântuie prin nenorociri. Cu alte cuvinte, trick or treat. (Primim ceva sau vă păcălim). Astăzi, am rămas cu Ziua Tuturor Sufletelor; seara dinainte se numește Moșii sau Pomenirea morților sau mai cunoscută sărbătoarea de Halloween. Ziua Sfântului Valentin este ceea ce a mai rămas din Lupercalia, un rit de purificare de la începutul primăverii în care preoții alergau pe străzi cu biciuri făcute din benzi din piele de țap. Cu aceste biciuri, le loveau pe femei, asigurându-le astfel fertilitatea pentru anul următor. Tinerii își aflau perechea mai târziu în acea zi printr-o alegere întâmplătoare a numelor. Biciurile din piele de țap s-au transformat în săgețile micuțe ale lui Cupidon, iar astăzi aflarea perechii are loc prin schimbul intenționat de felicitări de Ziua Îndrăgostiților. Ar mai putea fi date multe alte exemple, dar ajunge să spunem că în zilele noastre cultura religioasă și seculară este murdărită de tradiții păgâne, mai mari sau mai mici. Cum de s-a întâmplat așa? La urma urmelor, nu suntem oare un popor creștin într-o eră luminată? Probabil că este mai ușor de răspuns la prima întrebare decât la a doua. Viața era grea în primii ani ai Bisericii Creștine. Lumea păgână era puternică și nemiloasă și a căutat să șteargă de pe pământ mica sectă de închinători care Îl onorau pe Isus Hristos ca Domn și Mântuitor al lor. Dar sângele martirilor s-a dovedit a fi o sămânță pentru biserică și cu trecerea timpului a devenit limpede că va învinge creștinismul. Când Satana a încercat să distrugă biserica prin violență, a recurs la o nouă strategie - să se alăture și el bisericii și să o strice dinăuntru. Acesta s-a dovedit a fi un plan mult mai de succes. Cam prin secolul al IV-lea după Hristos, Imperiul Roman investise biserica aflată în creștere cu propria lui bogăție și cu un grad mare de putere politică, având ca plan să-și extindă propriile domenii. Din nefericire pentru lume, acest amestec de putere religioasă și temporală a reprezentat o combinație amețitoare care i-a schimbat mereu pe cei care au gustat din ea. Nemaifiind trupul blând și nevinovat al lui Hristos, biserica a devorat mâna care a hrănit-o, iar în 538 d.Hr., împăratul Iustinian a decretat că Biserica Romană acum conduce lumea. De aici înainte, domnia ei urma să fie cunoscută drept "Sfântul Imperiu Roman". Lumea s-a clătinat sub asuprirea Bisericii romane în timpul veacurilor întunecate care au urmat. În setea ei după tot mai multă putere și dominare, ea a absorbit toate celelalte religii în a ei și a denaturat învățătura curată a lui Hristos într-un amalgam de superstiții și erezii. Însăși această caracteristică era tipică pentru toate națiunile păgâne, care prin cuceriri permanent adăugau zeități la lista lor. Durant declară în The Story of Civilization - Istoria Civilizației: "Existau zei care prezidau aproape orice moment din viața unui om, zei ai casei și ai grădinii, ai mâncării și ai băuturii, ai sănătății și ai bolii". Biserica Romană i-a strâns la sânul ei pe acești zei și le-a dat nume de sfinți. Rugăciunile morților, în loc să se înalțe lui Cybele, i se înălțau acum Fecioarei Maria. S-a păstrat folosirea idolilor și amuletelor, întrucât erau daruri de îmbunare (penitență și indulgențe). Se credea că regii păgâni erau întruchiparea zeului-soare, iar Biserica Romană își avea omologul în papa ca vicar al lui Hristos. Primii creștini negaseră orice compromis cu falsa doctrină și suferiseră cu bucurie moartea teribilă de martir deoarece refuzaseră să pună doar un pic de tămâie la picioarele altarelor păgâne. Și totuși, în doar câteva generații, un văl de întunecime morală a acoperit biserica. Mereu dornică să asimileze și să cucerească, ea a integrat practic toate trăsăturile închinării la soare în propriile ei rituri. Ca să le facă în ciudă evreilor pe care îi urau și ca să găzduiască legiunile de închinători la soare care intrau în "credință" prin cuceriri, conducătorii bisericii s-au gândit din primele timpuri să transfere sfințenia sabatului primei zile din săptămână. Duminica a fost proclamată sărbătoare în cinstea învierii Domnului Isus, o deviație șireată care a adus în cele din urmă batjocură asupra marei legi morale a lui Dumnezeu, Cele Zece Porunci. Cu timpul, această lovitură de maestru a șters efectiv închinarea la Dumnezeu ca la adevăratul Creator al Universului, care la rândul ei a pregătit o cale largă pentru apariția evoluționismului, secole mai târziu. Astăzi evoluționismul este doar vârful unui aisberg masiv și cu multe capete. De la cuvintele pe care le folosim până la modul în care ne îmbrăcăm, cultura noastră este îmbibată total cu tradiții păgâne. Totuși, lipsite de semnificația lor originară, multe dintre aceste obiceiuri par relativ nevinovate și unele, actualizate prin veșmintele creștinești, par practic sănătoase. Dar cum ar putea creștinul de azi să se raporteze la Crăciun sau Paște sau la păzirea duminicii? Nu mulți sunt conștienți cu adevărat de istoria acestor lucruri, așa că ar trebui oare să ne facem griji? Aceste întrebări sunt rezonabile și merită să fie luate în considerare. Locul cel mai bun pentru a începe să cauți răspunsuri este chiar în Biblie. Dumnezeu i-a poruncit lui Israel, spunându-i: "Vezi ... să nu cercetezi despre dumnezeii lor și să zici: "Cum slujeau neamurile acestea dumnezeilor lor? Și eu vreau să fac la fel. Tu să nu faci așa față de Domnul, Dumnezeul tău." Deuteronomul 12:30, 31. De ce sunt cuvintele lui Dumnezeu atât de puternice? Deoarece El este atât de deosebit față de zeitățile păgâne, pe care oamenii le considerau capricioase și care trebuiau mereu îmblânzite. Dumnezeu Însuși este drept, iubitor și mai presus de toate, sfânt. El cerea un mod mai înalt și diferit de închinare, bazat pe o legătură sfântă cu poporul Său. Chiar formele de închinare la soare și de idolatrie excludeau vreun fel de relație între Dumnezeu și poporul Său și le degradau concepția despre El. Mai mult, aceste forme includeau obiciurile cele mai degradante, inclusiv sacrificii omenești. Trebuie să ne întrebăm atunci, este ceva greșit în a comemora nașterea și învierea lui Isus? Desigur că nu. Aceste evenimente sunt pline de o însemnătate profundă pentru orice creștin adevărat. Singura problemă este că nici Biblia, nici istoria nu ne-au păstrat datele acestor evenimente. Ca urmare, nu există nicio poruncă biblică de a le păstra în vreo anume zi din an. Dumnezeu, în înțelepciunea Lui, ne-a lăsat libertatea de a ne aminti de ele în fiecare zi din an, incluzând 25 decembrie și duminica Paștelui. La acest punct, trebuie să fi fost deja înțeles faptul că Cerul nu pune niciun preț pe Crăciun sau Paște. Alegerea acestor zile s-a bazat doar pe considerații păgâne; mai târziu, oamenii au conceput mijloace prin care să le încorporeze în religia creștină. Este imposibil doar să ignori sărbătorile care au ajuns un eveniment marcant în cultura noastră, cu toate acestea nu ar trebui să le învestim cu o sfințenie pe care nu o merită. Cel puțin, putem fi recunoscători că aceste zile nu caută să schimbe sau să anuleze vreo parte din Legea sfântă a lui Dumnezeu. Dar acum ce putem spune despre păzirea duminicii ca o amintire corectă a învierii Domnului Hristos? Of, aici a țintit să ajungă Satana tot timpul: păzirea duminicii este vulpea care s-a strecurat în cotețul găinilor împreună cu porumbeii. S-ar putea ca porumbeii să nu fie pui adevărați, dar vulpea îi va mânca pe toți dacă va rămâne acolo. Ce vrea oare să spună asta? În Romani 6, Biblia ne dă simbolul morții și învierii lui Hristos pentru creștin și acesta nu este păzirea duminicii, ci botezul și "să trăim o viață nouă." Versetul 4. Dar cel mai important, păzirea duminicii este acea rămășiță din păgânism care se așază în opoziție directă cu autoritatea lui Dumnezeu. Nu ni s-a spus doar să ne alegem o zi din șapte pentru închinare, ci ni se spune că Dumnezeu a binecuvântat în mod special ziua a șaptea și a sfințit-o - un act pe care nu îndrăznim să nu îl luăm în considerare. |
Istoria Tuturor Sărbătorilor Partea III
Sabatul este un memorial sacru al puterii creatoare care Îl distinge pe Dumnezeu de toate zeitățile false. Dumnezeu a cerut întotdeauna ca poporul Său să facă deosebirea dintre sacru și profan, între sfânt și obișnuit. Satana a căutat și caută neîncetat să șteargă această deosebire. Scopul lui final este ca păcatul să pară drept, iar dreptatea să apară drept profană. A reușit? Uitați-vă la creștinismul modern și decideți singuri!
În fiecare an, ca urmare a morții tragice a lui Tammuz și a presupusei lui înălțări în soare, cele patruzeci de zile care preced sărbătoarea lui Iștar au fost puse deoparte pentru post și tăgăduire de sine pentru a comemora suferința și moartea lui. (Exact acest obicei, "plânsul pentru Tammuz," Dumnezeu l-a numit o urâciune în Ezechiel 8:13, 14). La sfârșitul acestei perioade de jale, oamenii obișnuiau să se scoale devreme în prima zi a săptămânii și să se ducă la dealurile cele mai înalte din apropierea casei lor. Acolo, aduceau daruri de vin, carne și tămâie și se închinau înaintea soarelui care răsărea, exclamând: "Domnul nostru a înviat!" Apoi începeau sărbătorile lui Iștar, regina cerului și zeița feritilității. Ca pregătire pentru această mare sărbătoare, oamenii făceau niște prăjituri mici, pe care scriau o cruce (un simbol al fertilității păgâne), pentru a le coace la soare și ca să le mănânce ca parte din acest ritual. Ziua se încheia prin festivități cu caracter de orgie de cea mai joasă speță și uneori includea și sacrificii de oameni. Practicarea acestor pervesiuni antice era atât de larg răpândită încât chiar națiunea Israelului, un popor sfințit prin închinarea la unicul Dumnezeu adevărat, nu a scăpat de influența lor teribilă. Tot făcând compromisuri cu vecinii lor păgâni, evreii au îngăduit ca propria lor închinare curată să fie denaturată printr-un obicei păgân după altul până în cele din urmă s-a stricat de tot. În Ieremia 7:17-19, profetul ne descoperă faptul că Dumnezeu simte o nemulțumire clară față de idolatria poporului Său. "Nu vezi ce fac ei în cetățile lui Iuda și pe ulițele Ierusalimului? Copiii strâng lemne, părinții aprind focul, și femeile frământă plămădeala, ca să pregătească turte împărătesei cerului, și să toarne jertfe de băutură altor dumnezei, ca să Mă mânie. "Pe Mine Mă mânie ei oare? zice Domnul; nu pe ei înșiși, spre rușinea lor?" Nicăieri în Scripturi nu se face vreo amintire a trasferului sfințeniei Sabatului la o altă zi. Nicăieri nu anulează evanghelia lui Hristos vreo porțiune din Legea lui Dumnezeu, deși porțile iadului s-au dezlănțuit împotriva ei. Doar ascunzând schimbarea în cadrul unor ritualuri păgâne și "botezându-le" pe toate, a reușit Satana să facă toată lumea creștină să calce legea sfântă a lui Dumnezeu în timp ce crede că Îl onorează. Dr. Edward T. Hiscox, autorul cărții "The BaptistManual," a recunoscut sincer în fața unui grup de pastori: A fost și există o poruncă ce trebuie sfințită - ziua Sabatului, dar această zi de Sabat nu este duminica. Dorind sincer să aflu informații despre acest subiect, pe care l-am studiat mulți ani, întreb, unde se poate găsi dovada unei astfel de tranzacții (schimbarea Sabatului)? Nu în Noul Testament, evident că nu. Nu există nicio dovadă în Scriptură a schimbării instituției Sabatului de la ziua a șaptea la prima zi a săptămânii. Desigur știu bine că duminica nu a ajuns să fie păzită în istoria primei biserici. ... Dar ce păcat că vine înfierată de semnul păgânismului și botezată cu numele zeului soare, când a fost adoptată și aprobată prin apostazia papală și lăsată ca o moștenire sacră Protestantismului! (Într-o lucrare citită înaintea Conferinței Slujbașilor din New York, Noiembrie 13, 1893.) Se află ascuns un șarpe în buchetul de obiceiuri colorate ce ni s-a transmis de la păgâni. Satana știe bine că păcatul este singurul lucru care ne poate despărți de bucuriile veșniciei cu Domnul Hristos și astfel și-a întins capcana. Ne vom lăsa și noi prinși în plasa lui? Sau, asemenea lui David ne vom ruga: "Dă-mi pricepere, ca să păzesc Legea Ta și s-o țin din toată inima mea! Povățuiește-mă pe cărarea poruncilor Tale, căci îmi place de ea"? Psalmi |
Ce ii deranjeaza de fapt pe adventisti este ca altii au crestinat lumea inaintea lor si au inlocuit sarbatorile pagane cu cele crestine.
Acum, desi dau din coate de zor, nu reusest sa converteasca crestini la "crestinismul" lor decat demonizand cu o logica defecta, ceea ce au oamenii deja. |
|
Lucian,articolul este inept dar nici macar asta nu este problema lui.Este incult de-a dreptul iar autorul se contrazice singur.Tu ai verificat,istoric vorbind,sursele referitoare la perioada de inceput a crestinismului,sa spunem primii 100-120 de ani?Nu-i lasa pe toti nebunii lumii acesteia sa-ti rescrie istoria dupa bunul lor plac schimonosit,esti liber sa cauti tu adevarul despre acele timpuri,liber de orice parere preconceputa.Trebuie doar sa ai curajul sa cauti,indiferent de rezultat.Ce surse ai verificat?
|
Citat:
Pe langa faptul ca majoritatea lor sunt zei agricoli, nu solari(gen Persefona), din motive lesne de inteles. Lucian, citeste aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Dying-a...arly_criticism |
Eu ma refer la ceva mult mai grav :) Schimbarea credintei crestine de catre insasi discipolii apostolilor intrucat daca afirmi,precum acel baiat in articol,ca unii lideri ai comunitatilor crestine s-au gandit inca din primele timpuri sa schimbe ziua de inchinare,atunci inseamna ca falsificarea a fost facuta nu numai de insasi discipolii apostolilor ci chiar de catre acei martiri pe care,culmea ipocriziei,ii omagiaza in alt paragraf.Este un nonsens dincolo de limitele aberatiilor obisnuite pe aceasta tema.Practic crestinismul a murit odata cu apostolii,asta rezulta.Ori eu chiar asta vreau sa analizam,pe acei crestini din primii 100-120 de ani(apostolii si prima generatie dupa ei)ca sa vedem:a existat asa ceva sau este de fapt o sinistra falsificare sectara a istoriei?Si oare cine au fost exact cei care au falsificat?Sa-i cautam! :) Avem nume,scrieri,informatii?Ce s-a consemnat oare? Eu il invit pe Lucian la o calatorie prin istorie,in timpuri in care Biblia,cum o are el azi,inca nu exista in aceasta forma.Nu avem nimic de pierdut,doar de cautat adevarul despre ei :)
Intrebare:cate cazuri martirice avem in Noul Testament consemnate.Domnul din articol vorbeste de mai multi martiri si daca nu-i gasim pe toti in Noul Testament oare unde sa-i gasim? :) Si daca unul dintre ei,si discipol si martir,vorbeste despre...dar sa cautam nu? :) |
Citat:
* De ce nu merg astia in Roma sa vada catacombele? De ce nu se duc sa vada mormantul Domnului? De ce nu se duc sa vada sinagogi dinainte Hristos sa vada ca erai pictate--chiar in VT scrie cum sa picteze sinagoga. |
Citat:
Cand primele carti din Biblie au fost scrise, Biserica se dezvoltase deja binisor. Dovada este chiar in...Biblie. Pe vremea cand nu exista nicio carte care sa se numeasca "Biblia", si nici chiar vreuna cu titlul "Evanghelia", episcopii se reunisera deja in primul Sinod. Papa trimisese deja primele doua enciclice. Avusesera loc primele schisme. Primii martiri fusesera deja incununati de Domnul. Dincolo de leaganul ei initial iudaic, Biserica se intinsese deja la neamuri. Citind Noul Testament, gasim nu o Biserica la inceput, ci o institutie functionand "la cheie". Cu organizare, ierarhie, canoane disciplinare, enciclice si pastorale, cu viata de obste, cu maretie si caderi. Este absolut imposibil pentru un spirit deschis, studiind Biblia si nimic altceva decat Biblia, sa nu vada ca Biserica de azi este Biserica de ieri. Biserica lui Cristos. |
Citat:
Asta e varianta moderna la "fastfood" si binenteles "junkfood", tocmita pentru omul modern, care vrea ia mantuirea usor si repede si e dispus chiar si sa dea 10% din venituri pentru asta. Insa desi fastfood -ul da "doar" cancer trupesc, fastfood -ul asta da cancer sufletesc, care asa cum spune Scriptura poate "și sufletul și trupul să le piardă în gheena". Matei 10:28 |
De la Luther incoace a aparut ideea ridicola ca existenta Bisericii a fost/este legata de existenta tiparului :)
Si desigur, a "profetilor" care sa talmaceasca, pentru prostime, cum sa priceapa litera scrisa. Si a reusit sa-i proasteasca atat de desavarsit, incat ei cred ca au "priceput" cu mintea lor, in nici un caz nu recunosc ca li s-a spus CE sa inteleaga de acolo, ca de fapt ei apara si promoveaza nimic mai mult decat o traditie moderna, un mod (gresit) de intelegere, nicidecum "crestinismul originar" cum au impresia. |
Domnule Dragomir ceva nu imi este clar la dvs :) Nu stiu ce este mai aproape de realitate:fie doriti sa participati la dialog,fie sa folositi o aspecte din ce scriu eu ca rampa de lansare pt propriul discurs confesional.In prima situatie ma bucur daca doriti sa analizam impreuna.In a doua varianta trebuie sa va spun,asa ca un exemplu, ca in disputa Hippolit vs Zefirin/Calixst eu inclin sa-i dau dreptate primului desi inteleg ratiunile practice ale ultimilor doi.Ca sa stim pe ce coarda dansam :)
|
Citat:
Si mie imi statea pe limba, dar din diverse motive am fost mai retinut.. :) Si a reusit asta cu doar doua cuvinte: "Papa" si "enciclice", trebuie sa admiram totusi subtilitatea asta.. |
Aline profeti,in cadrul adunarilor crestine, existau chiar si in perioada Didahiei.Si aveau foarte mare libertate.Existau inca si in perioada Faptelor Apostolilor.Cum vezi rolul lor in acel context?Eu mereu m-am intrebat care era raportul lor exact cu adunarile crestine si cand a inceput sa apuna perioada lor.Sunt un caz foarte interesant.
|
Si care era rolul lor?
Unul dogmatic, ca la cei moderni? Se substituiau ei Apostolilor in probleme de credinta? Aveau, ca in cazul lui Miller, sau White (daca tot au deschis adventistii topicul asta) rolul de a fi un fel de "Papi" infailibili distrugand seturi de valori deja stabilite de generatii si inlocuindu-le cu altele noi? (in cadrul comunitatii crestine, ma refer). |
Pai de exemplu cazul proorocului Agav,din FA.Omul vine de la Ierusalim in Antiohia(cel mai probabil era evreu)si profeteste ca va fi o foamete mare.Ucenicii il asculta.De ce l-au ascultat,el nu era numit(autentificat expres in acest sens) prooroc de catre apostoli,el venise cu aceasta calitate cel mai probabil dintr-o adunare iudeo-crestina sau poate chiar strict iudaica.Si atunci intrebare:ce conditii trebuia sa indeplineasca un om pentru a fi considerat profet credibil?PS:nu ma intereseaza doamna White.Poate o fi avut calitati dar dpdv al studiului crestinismului nu este nici macar personaj marginal si nu a avut nici o competenta pe parte de analiza a acelor timpuri.Totusi m-as bucura sa raminem la propunerea initiala,imi plac discutiile ramificate dar tindem sa diluam scopul initial.
Vrea cineva sa analizam,pe problema duminicii trei scrieri crestine timpurii? :) |
Citat:
|
Citat:
Si respectivul personaj(a carui evolutie e interesanta) e un leitmotiv care depaseste granitele confesionare, ca sunt respectivii ortodocsi, protestanti sau catolici. Toate zilele intre joi si marti sunt zile de sarbatoare pentru niste grupuri religioase. Asta nu spune nimic. Si oricum, daca era asa, ar fii trebuit ca Bisericile Orientale(India, Egipt, Armenia, Etiopia, etc.) care in mod practic s-au dezvoltat independent de restul crestinatatii aproape de la inceput, sa fie sambatiste. De fapt, ei sunt un studiu de caz interesant al istoriei eclesiastice, si un reper cand ne trezim cu teorii ca de fapt, nu stiu ce lucru important din crestinism e furat din nu stiu ce religie, sau ca a fost instaurat de Constantin. Domnule Pelerin, asteptam cu nerabdare. |
Lucian fii atent frate:nu vreau sa-ti schimb parerile,este dreptul tau sa traiesti conform propriei tale credinte.Eu iti prezint scurt trei scrieri din primii 100 aprox ani ai crestinismului si tu tragi ce concluzii vrei.Prima scrie:Didahia,scrisa undeva intre 50-70 -AD,in Siria Occidentala.Tineau Duminica.Epistola lui Barnaba,scrisa undeva intre 70-130,zona Alexandria cel mai probabil.Clar Duminica.Si acum cazul cel mai interesant.Epistola catre Magnezieni a Sfantului Ignatie Teoforul.Ignatie a fost ucenic direct al apostolilor Petru si Ioan.Epistola este scrisa in jurul anului 107,cand Ignatie era in drum spre Roma spre a fi martirizat.Deci vorbim de un descendent direct al apostolilor si martir.Ei bine Ignatie tinea Duminica dar...vorbeste si de sabat.Cauta in cele trei scrieri pt sa-ti spun ceva:daca mergem pe ideea ca cei de la inceput au schimbat invatatura apostolica atunci un sfant si martir precum Ignatie este printre vinovati,ceea ce este o afirmatie de o gravitate extrema.
Ba mai mult.Daca mergem pe aceasta teorie eu afirm ca inclusiv credinciosii au fost complici,pentru ca nu vei gasi o scriere sau o dovada,pana in prezent,ca ei s-ar fi opus la schimbarea tinerii zilei.Si atunci ce facem?Ori spunem clar ca insasi a doua generatie de crestini,cu tot cu martiri au schimbat invatatura apostolica sau punem o alta intrebare:si daca totusi nimeni nu a schimbat nimic?Spune-mi ce crezi tu,la final ne strangem mana si plecam fiecare la ale lui.Repet:documentele inceputului crestinismului arata ca schimbarea zilei,daca poate fi numita asa,a avut loc inca din primii 50-100 de ani crestinism.Daca se doreste sa gasim vinovati atunci ori ii acuzam direct pe ei ori cautam o alta explicatie. |
Citat:
|
N-ai sa gasesti nicaieri in scrierile acelor timpuri faptul ca tineau Duminica si nu sabatul pt a se feri de persecutii.Strict faptic vorbind.Nu mi-ai raspuns la intrebare:cineva ca Ignatie care recomanda expres tinerea Duminicii falsifica invatatura apostolica sau nu?Sa-ti spun ceva frate:trebuie sa ai curajul sa mergi pana la capat.Daca esti sigur de argumentele tale,sau ale confesiunii tale,atunci pe unul precum Ignatie trebuie sa-l acuzi.Nu exista cale de mijloc.Daca vrei sa-l acuzi pe un descendent direct al apostolilor trebuie sa dovedesti ca apostolii i-au spus sa tina expres doar Sambata,fara Duminica, iar el a schimbat acest lucru.Poti demonstra asa ceva?
Sa reformulez: poti proba asa ceva cu ajutorul epistolelor Noului Testament? |
Citat:
|
Sigur,o voi scrie chiar eu dar lasa-mi putin timp pt ca este lunga.Voi updata aceasta postare.
|
Citat:
|
Lucian nu ai de ce sa-ti ceri scuze,nu mi-ai gresit cu nimic,Domnul sa te calauzeasca.Am si eu o rugaminte,la mine va dura ceva pt ca trebuie sa o transcriu,nu o am pe tableta.Selecteaza,te rog, din Fapte si epistole toate pasajele pe care te le consideri relevante cu privire la tinerea Sabatului de catre primii crestini.Vreau sa inteleg perspectiva ta,multumesc si eu.Ne auzim mai tarziu.
|
Citat:
|
Semi la subiect.
O versiune online a Didahiei:http://ro.scribd.com/doc/6074260/Eva...ezece-apostoli |
Aceasta versiune a epistolei,pentru ca nu este singura versiune,este extrasa din lucrarea domnului diacon Ioan Ica Jr referitoare la Canonul Ortodoxiei.Cu privire la aceasta epistola s-au emis,de catre cercetatori,diverse opinii.Unii o considera ca fiind varianta originala,comparand-o cu stilul si caracteristicile celorlalte epistole ale Sfantului Ignatie.Altii au considerat ca pasajul pe care-l voi posta este o interpolare tarzie,din sec V,pe motive apologetice,care nu exista in versiunea originala.Si in fine sunt unii care cred ca exista o varianta intermediara care acest pasaj dar intr-o forma mai scurta.Dupa ce am analizat argumentele,atat cat m-am priceput,eu as da credit versiunii lungi pe un considerent ce tine de o posibila realitate istorico-teologica cu care s-a confruntat Sfantul Ignatie.Totusi eu fiind doar un amator si atat va recomand sa cercetati si dvs argumentele,sa apelati la pareri autorizate si sa va trageti propriile concluzii.
,,Prin urmare sa nu mai tinem sambetele in chip iudaic si bucurandu-ne de trandavii;caci zic Scripturile: ,,Cine nu lucreaza nici sa nu manance" si iarasi:,,In sudoarea fetii tale sa-ti mananci painea".Ci fiecare dintre voi sa tina sambetele in chip duhovnicesc,bucurandu-se in meditarea legilor,nu in nelucrarea trupului,minunandu-ne de creatia lui Dumnezeu,nu mancand mancaruri gatite in ajun,nici band supe incalzite si umbland un numar masurat de pasi,nici veselindu-ne in dantuiri si batai din palme care n-au nici un sens. Iar dupa ce pazeste sambetele,fiecare iubitor de Hristos sa praznuiasca ziua Domnului,ziua Invierii,ziua regina,consul al tuturor zilelor pe care asteptand-o profetul zicea:,,Intru sfarsit,pentru ziua a opta";in care a rasarit viata noastra si s-a facut biruinta asupra mortii,in Hristos.Dar pe care o tagaduiesc copii pierzaniei,dusmanii crucii,,,al caror dumnezeu este pantecele, care gandesc cele pamantesti",care sunt ,,iubitori de placeri si nu iubitori de Dumnezeu,avand infatisarea evlaviei dar tagaduind puterea ei",negutatori ai lui Hristos, falsificatori ai cuvantului,vanzatori ai lui Iisus,stricatori ai femeilor si poftitori ai lucrurilor altora,inghititori de averi-de care fie sa fie izbaviti cu mila lui Dumnezeu,prin Domnul nostru Iisus Hristos" |
Citat:
Încă ceva te rog să fii atent: ,,Prin urmare sa nu mai tinem sambetele in chip iudaic si bucurandu-ne de trandavii;caci zic Scripturile: ,,Cine nu lucreaza nici sa nu manance" si iarasi:,,In sudoarea fetii tale sa-ti mananci painea".Ci fiecare dintre voi sa tina sambetele in chip duhovnicesc,bucurandu-se in meditarea legilor,nu in nelucrarea trupului. Sper că ai observat contradicția cu Porunca lui Dumnezeu. Uite concluzia mea. În secolul IV cineva a falsificat scrierile lui Ignatie. Nu uita ce spune Dumnezeu prin Daniel ”se va încumeta să schimbe vremile și legea” Țin să zic că în Biblie nu am văzut nici o scriere care să schimbe vremile sau legea. |
Luciane voi comenta ce ai spus diseara si nu sunt de acord cu tine,dar fiecare cu parerea lui.Acum tu trebuie sa-mi postezi ce ti-am cerut,eu mi-am tinut cuvantul,este randul tau.
|
Citat:
1. Dumnezeu a sfințit ziua a 7-a ca singura zi de Sabat(odihnă). 2. Dumnezeu a dat o Lege poporului său ce conținea 10 porunci însoțite de binecuvîntări.Moise a dat o lege scrisă(zapisul) ce conținea porunci ceremoniale și blesteme "Ci tot Israelul a călcat Legea Ta, și s-a abătut astfel ca să n-asculte de glasul Tău. De aceea, ne-au și lovit blestemele și jurămintele scrise în Legea lui Moise, robul lui Dumnezeu, pentru că am păcătuit împotriva lui Dumnezeu" (Daniel 9:11). 3."Nimeni dar să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură, sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă, sau cu privire la o zi de Sabat, care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos" (Coloseni 2:16, 17). Întrebare: Oare aceste zile de sabat s-ar referi la sabatul zilei a șaptea din legea celor 10 porunci? Nu. Deoarece sunt clar definite drept "umbre ale lucrurilor viitoare." Rețineți vă rog că sabatul săptămânal a fost instituit de către Dumnezeu înainte ca să intre păcatul în lume. NU PUTEAU EXISTA UMBRE SAU TIPARE ÎNAINTE CA SĂ EXISTE PĂCATUL! Toate umbrele au apărut din pricina păcatului și au arătat către izbăvirea din păcat prin Domnul Hristos. De exemplu, toți mieii omorâți Îl reprezentau pe Domnul Isus, adevăraul MIEL, care urma să moară pentru păcatele lumii. Dacă păcatul n-ar fi intrat în lume, n-ar fi fost nevoie de niciun Mântuitor, și deci, nici de vreun miel sau vreo umbră care să arate spre un Mântuitor. Așa că nu se putea ca aceste "zile de sabat care sunt o umbră" să se refere la sabatul zilei a șaptea. Dar oare despre care alte sabate ar putea fi vorba? Mai existau alte "sabate" în afara sabatelor săptămânale? Da, sabatele anuale care nu aveau deloc de a face cu sabatul zilei a șaptea din Decalog. Și evident că ele făceau parte din sistemul "ceremonial" care și-a găsit împlinirea la cruce. 4. "Rămâne dar o odihnă ca cea de Sabat pentru poporul lui Dumnezeu" (Evrei 4:9). |
Am retinut versetele pe care le dai drept exemplu,o sa-ti spun si eu ce cred diseara.Acum am putina treaba,din pacate.Dupa cum iti imaginezi nu voi fi de acord dar iti voi spune de ce,apoi fiecare ne vom strange mainile virtual in pace si ne vom vedea de ale noastre,liber fiecare sa-si traga propriile concluzii.De acord?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Provocarea lansată de fratele Pelerin este interesantă și tentantă, din nefericire noi nu suntem teologi, nici măcar cercetători ai textelor paleocreștine. Totul depinde aici de vechimea reală a documentului, de justificarea lingvistică a expresiei grecești, de o critică textuală care să ne îndepărteze suspiciunile de interpolare, și mai ales de autoritatea care se atribuie documentului. Oricâtă autoritate i s-ar conferi unui asemenea text, să nu uităm că lucrările amintite nu sunt canonice și nu se compară cu textul sacru al Noului Testament.
Epistolele lui Ignație, de asemenea, pe lângă faptul că sunt necanonice și că au două recenzii (una mai lungă, alta mai scurtă), nu pot fi aduse în discuție. Este posibil ca un [Pseudo]Ignatius din sec. II să fi scris unele din aceste epistole, iar pasajul cu pricina (Magnezieni 9) ar fi în acest caz una din primele provocări teologice antisabatice. Există însă critici importanți care susțin că aceste scrisori sunt niște falsuri făcute în sec. III. Exemplu: http://www.bible.ca/history-ignatius...ries-250AD.htm |
Si in plus, au sambata, dar au si circumcizie obligatorie si apocrife vechi testamentare, deci ar fii mai mult influenta practicilor religiei mozaice.
|
Citat:
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 14:20:49. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.