![]() |
Conditii necesare pt a lua aghiazma /anafura /sf impartasanie
Afara de spovedanie, desigur, daca vrem sa luam intr-o dim aghiazma, mica sau mare, sau anafura si ..., si in seara precedenta, sau in timpul noptii, sau dimineata la prima ora cum ne trezim si scotocim dupa ele ( uneori tre sa le tinem dosite, sa nu se impiedice membrii familiei si sa dea cu ele cat colo, sau sa le arunce cu sau fara intentie), se intampla sa facem zgomot, sa trantim sau troznim ceva, ii deranjam pe ceilalti, si, trzindu-se din somn speriari, ne trimit....la naiba, mai putem atunci ( mai are rost) saconsumam acele produse care teoretic ne sunt spre sfintire? Sau poate se supara, in timpul zilei sau noptii, cu dreptate pe noi, pt ca facem vreo prostie, greseala, etc, atunci mai putem lua, e ok?
Sau, cand vrem sa mergem la spovedit sau impartasit, si se intampla ca cineva din familie chiar atunci in ziua aia sa aiba nevoie de ajutor ( nu de viata sau moarte, de treburi lumesti, in general) si ne reproseaza ca suntem egoisti pt ca ne preocupa mai mult propria mantuire decat intrajutorarea semenilor aflati in nevoie??? Ne mai e spre folos sfanta taina ce urmeaza sa o primim atata timp cat un semen e nemultumit ca nu l-am ajutat? ( de ex eu intr-o vineriseara ma grabeam sa ajung la spovedanie, si cand sa ies pe usa, terminasem tot, intra o clienta; ii dau repede ce voia, apoi ma intreaba daca am sa ii arat nu stiu ce...iar eu o rog sa vina maine dim ca acum trebuie sa inchid, sa ajung indeva...numai ca , ajungand la biserica, patesc acelasi lucru : parintele iesea pe usa ....zicand ca nu mai poate sta.... si ma gandesc daca nu cumva a fost rasplata pt ca si io la randu-mi am refuzat clienta...) |
Pentru a lua anafura sau agheasma nu este strict necesara nicio conditie. Totusi, este foarte recomandabil ca lucrul acesta sa fie facut inainte de a manca si dupa o rugaciune.
Personal, iau agheasma in perioade de post si iau anafura atunci cand nu ma pot impartasi. In ceea ce priveste impartasania, in afara de conditia de a ne afla in stare de har, mai exista conditia de nemancare. In Biserica Ortodoxa, aceasta inseamna a nu fi mancat nimic in ziua respectiva. Este preferabil ca impartasania sa se faca in cadrul Liturghiei. Numai daca exista un impediment sau o urgenta se poate face in afara ei. Pentru ce vineri seara si nu duminica dimineata ? |
Citat:
|
Citat:
La catolici exista sau nu anafura in functie de ritul practicat. In ritul catolic bizantin exista anafura si se ofera la iesirea din biserica. In ritul catolic apusean nu exista anafura. Sa nu uitam ca anafura provine de la proscomidirea prescurilor: este restul rezultat din decuparea Agnetului. Proscomidie exista numai in ritul rasaritean. Dimpotriva, in ritul apusean materia prima pentru consacrare este data de chiar ostiile neconsacrate, altfel spus nu ramane vreun rest, prin urmare nici anafura. |
Citat:
Dle fiindca tot sintem la intrebari si raspunsuri va intreb cu ce va suparat ortodoxia si cum de totusi sinteti cu zi cu noapte pe un forum orthodox? Acum la voi e ora 3 dimineata si sinteti pe forum. |
Citat:
Dar ortodoxia ca atare ? Depinde ce intelegeti exact. Daca intelegeti credinta si lucrarile Sfintilor Parinti, liturgica si practica lasata de ei, acelea nu m-au suparat de loc. Daca intelegeti derapajele de azi, talibanismele de azi, minciuna si ura de azi, superstitiile de azi, acelea, da, sunt suparatoare. Si totusi, poate ca as fi putut trai cu toate astea daca nu as fi aflat adevarul intreg, adica pe Isus intreg in Biserica Catolica. Si am sentimentul ca m-am intors acasa, dupa o lunga calatorie. Citat:
Citat:
|
[quote=Mihnea Dragomir;565160Pentru ce vineri seara si nu duminica dimineata ?[/QUOTE]
Asa e obiceiul locului, atunci are preotul program de spovedit. Cei care primesc dezlegare se impartasesc probabil duminica. Sau se mai spovedesc in ajunul praznicelor. Duminca dim sau in ziua praznjcului, doar asa dc mai raman cativa; dc ne-am duce cu totii, ce-ar mai fi, ca e doar un singur parinte, cum ar mai tine slujba? Pt agiasma mica si anafura din cate stiu nu e ncesar postul dcat in noaptea/ziua resp care presupune si infranarea de la relatii conjugale . Pt aghiasma mare, ori o luam 7 zile de la Boboteaza, tot asa pe nemancate/nebaute si curatie, ori in restul timpului, cu ddzlegare de la duhovnic, dupa spovedanie, in timpul posturilor, macar cateva zile de post inainte plus desigur in ziua respectiva " a jeun"... asta se poate intampla dimneata la prima ora daca ai acasa agiasma mare, sau dc nu te duci la slujba, in ziua praznicului, si iti da parintele sau altcineva din stafful bisercii...( ceea ce e cam jenant, mai ales dc esti singurul care beneficiaza de acest tratament, in loc de sfanta mpartasanie) |
Citat:
|
Citat:
Insa nu reusesc sa inteleg 2 termeni 1. "Consacrare"( banuiesc ca e echivalentul epiclezei, adica transformarii painii in Trupul lui Cristos ?) 2. " ostiile neconsacrate" ? Acestea sunt cumva prescurile inainte de a fi " transformate "( prin lucrarea Duhului sfant) in Trupul Domnului? In cazul acesta, cuminecatura care se da credinciosilor la sfanta liturghie ( messa) are incarcatura spirituala mai mare decat anafura pe care o luam noi la fiecare slujba, daca vrem, chiar si cand nu ne impartasim, ea fiind Insusi trupul Domnului nostru Isus Cristos (desi am citit tot aici pe foru ca in liturghia catolica nu ar exista o rugaciune speciala de invocare a Duhului Sfant in scopul realizarii acestei transformari, ca in liturghia ortodoxa; insa nu stiu dc asta ar putea fi un impediment, deci in concluzie cei care consuma aceste sacramente trebuie sa fie oarecum pregatiti sufleteste si trupeste, prin post si rugaciune, eventual spovedanie periodica, la fel ca si noi , ortodocsii) |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Aplicand, acum, la Liturghie, consacrarea Darurilor inseamna prefacerea lor din Cinstitele Daruri (paine curata si vin curat) in Sfintele Daruri (trupul si sangele lui Cristos). Aceasta este esenta Liturghiei. Putem deci, ca il loc de "Consacrare" sa spunem "sfanta Prefacere" cand ne referim la ce se intampla pe Sf Masa. Epicleza este o parte a Liturghiei care consta in invocarea Sfantului Spirit. Orice Liturghie, fie ea ortodoxa, monofizita sau anglicana, are epicleza. Citat:
|
conditia iubirii de aproape...
Dupa cum tocmai vazuram, conditiile de curatie trupeasca si sufleteasca is cam aceleasi, indiferent de confesiune.
De asemeni, iubirea de aproape este o porunca probabil in toate religiile lumii, insa noua crestinilor ne-a fost data deinsusi Mantuitorul cu xact aceste cuvinte " iubeste pe Dumnezeu din toata inima ta si pe aproapele ca le tine insuti". Nu stiu daca e in instinctul nostru sau o invatatm de mici, cert e multi dntre noi suntem constienti de ea, si incercam inca de mici sa o urmam, sa o indeplinim. Si facem asta chiar si in pofida nedreptatilor care ni se fac si pe care le acceptam de la ceilalti, pana ne facem mari si constatam ca necazurile si nedreptatile ne coplesesc, si atunci alergam la Dumnezeu sa Ii cerem ajutorul....( e si un psalm , sau mai multi, cu subiectul asta). Si atunci, prin vocea interioara a constiintei sau prin a vreunui slujitor, ni se arata ca si noi insine' la randul nostru, suntem copiii lui Dumnezeu, si noi trebuiem sa ne iubim, si noi avem dreptul sa fim fericiti, samd, si nu avem dreptul sa ne facem rau si sa ne nedreptatim pe noi insine in favoarea altor persoane .... Si atunci incepem sa ne preocupam de propria mantuire, ingrijindu-ne de sufletul nostru si de ce nu si de trup... Insa de-acum incep sa apara alte impedimente, si anume : 1) incepem sa fim acuzati de egoism de catre tocmai cei mai apropiati noua , rude sau buni prieteni, de ale caror probleme si nevoi ne ingrijeam mai inainte cu predilectie ( ex.: numai pot sa petrec timpul liber cu prieteni sau rude pt ca vreau sa am familia mea, sot, copii, etc; nmai pot sta la servici peste program pt ca trebuie sa merg si la biserica in unele dupa-amieze, etc) si 2), cm grav, incepem chiar sa uram pe dusmani sau chiar pe apropiatii care ne-au nedreptatit candva si incearca sa o faca in continuare, impiedicandu-ne de la a ne preocupa de propria mantuire; ori mantuirea noastar econditionata tocmai de acceptul lor, nu? De impacarea cu aproapele si de iubirea lui... deci vreau sa zic ca am ajuns chiar sa-i urasc pt ca as vrea sa-i ajut, sa le rezolv problemele, dar nu pot, pt ca ma depasesc, nu am puterea si cunostintele necesare....si mai grav, nici nu prea mai am chef (:.... mai ales acum, in perioada asta de vacante, as aveachef doar sa ma plimb, sa calatoresc, in munti, n natura, mi se pare ca acolo sunt cel mai aproape de Dumnezeu si ca toate celelate probleme lumesti numai conteaza....dar din pacate nu e asa, e doar o amagire... chiar daca citim despre pustnici care au trait in padure izolati de lume, in post si rugacini ....noi probabil am muri de foame si de hipotermie daca ne prinde noaptea in salbaticie :). Misiunea noastra pe aceasta lume e de a sluji, fiecare la jobul lui, care mai de care mai umilitoare si mai neplacute munci, in scopul de a-i ajuta pe ceilalti.... |
Citat:
Dar chiar, la noi ortodocsii, la pruncii foarte mici, cand se boteaza, mai ales cei prematuri, sau la muribunzii care abia mai pot inghiti, se da doar partea lichida, sau si o cantitate f mica si rehidrarata de Trup? Dar la catolici, daca un prunc care inca nu a ajuns la varsta primei comuniuni, e in pericok de moarte, se poate impartasi? Daca supravietuieste nu se mai impartaseste si la 7-8 ani, la varsta cuvenita? |
Citat:
Parerea ca Sf Ostie ar contine NUMAI trup fara sange este o erezie anatemizata de multe secole, numita "utraquism". Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
In Sf Missa tridentina, preotul, intinzand Sf Ostie spune: "Corpus Domini nostri Iesu Christi custodiat animam tuam (in vitam aetarnam)", adica "trupul Domnului nostru Isus Cristos sa prezerve sufletul tau (spre viata vesnica)". In Sf Missa de dupa Conciliul Vatican II, formula fiind cam lunga, s-a scurtat la "Corpus Christi", adica "Trupul lui Cristos", introducandu-se, insa, obligatia credinciosilor de a raspunde prin "Amen", ca sa nu se poata spune ca nu au priceput despre ce fel de hrana e vorba. Ca anecdotica, expresia "hocus-pocus" vine din maimutarirea, de catre protestanti, a cuvintelor consacrarii de la Sf Missa, care sunt cuvintele lui Cristos de la Sf Cina. "Hoc est enim corpus Meus". Pentru cei care nu cred, preotul e un fel de iluzionist care-i pacaleste pe oameni, iar Sfintele Daruri sunt iluzie... |
Citat:
|
Citat:
|
...insa intrebarea e daca vreodata noua credinciosilor ne e permis sa trimitem pe cineva la naiba, chiar si pe aceia care, prin faptele si spusele lor, arata ca fix pe acela il servesc...
|
Mai demult se spunea pe un alt topic ca dupa ce iei sf impartasanie nu ai voie"" sa sangerezi, nici sa versi sau altcva asem....desi nimeni nu face asa ceva voluntar ( de e intreg la cap), se spunea ca ar tb sa eviti a lua sf mpartasanie dc sti ca exista aceste riscuri...dar ma intreb, dc chiar esti bolnav, grav ? Daca urmeaza sa suferi o interventie chirurgicala ( la care sigur vri sangera), care e iminenta, nu ai putut nici s-o prevezi, si nici nu o poti amana, si din care e posibil sa nici nu te mai trezesti, decat in lumea celor drepti, sau poate fi vorba si de alt gen de interventie, chimioterapie, radioterapie, care de asemeni, iti pot provoca si greata, pd o parte, dar te pot baga si in coma definitiv sau pt vreme indelungata, din care dc mai te trezesti ramai cu deficit neurologic major ( paralizat). Repet, poate esti in situatia de a nu putea amana nici interventia pt inca o zi, caci nu stii dc mai o apuci, si nici sf impartasanie pt cand te trezesti, pt ca de asemeni nu stii daca si unde te vei trezi....
Si daca totusi te trezesti, nestiind insa daca vindecat sau...doar pentru inca putina vreme, e indicat sa mai iei odata sf impartasanie inainte de altceva, sau mai bine te limitezi doar la aghiasma, ca prima inghititura pt " the first day of the rest of your life"? ( stiu din exp ca la trezirea din anestezie gen exista risc de voma, de aceea si noi recomandam sa se administreze intai putina apa, apoi sa se astepte vreo 30 min si dc nu apare voma, atunci sa se continue administrarea de lichide, si eventual sa se incerce si hrana solida....) Bine, acuma stiu, o sa spuneti si dvs, ca tb sa ai mereu constiinta mortii si nu trebuie sa te prinda nepregatit; stiu de asemeni ca dc e voia lui Dumnezeu ca sa ti se inlesneasca aceasta ultima sansa de a fi primit in Imparatia cerurilor, si nu esti chiar vreun nevrednic care te-ai trezit abia in ceasul al treispelea, nu vei intimpina impedimente, insa ar fi aiurea ca doctorul sau preotul sa iti interzica sa iei sf impartasanie pe motiv ca ai putea sa vomiti ( eventual pe masa de operatii, ceea ce nu e de dorit, pt ca poti sa te ineci).... |
Citat:
|
Romanii folosesc f mult cuvantul drac dracuiesc chiar si preoti am auzit in convorbirile (conferintele) lor si chiar ma intrebam cum asa. Cind eram mai tinara in Rom da aveam obicei de dracuiam acum nici din greseala nu-I pronunt numele.
|
Multi il folosesc din obisnuinta, fara macar sa se gandeasca la semnificatia lui ( care e mai grava hiar decat a englezescului " f***" sau a fr. " merd"). Copiii chiar aud si invata unele expresii, stiu , li se spune ca sunt nepermise, dar habar nu au ce inseamna, cu adevarat....sunt multe anecdote pe tema asta ; de ex, soacra-mea facea coliva, odata, si a venit la ea un vecin turc, sau arab, care a intrebat-o c pregateste acolo, iar ea a zis ca surent pt " sambata ( pomenirea) mortilor"; la care omul a ramas perplex, a zis " de ce vorbesti bre urat? Mortii (-lor) nu e o injuratura ???"
Probabil ca obiceiul de a trimite oameni si lucruri la necuratul e o mostenire ancestrala, pe care o preluam in necunostiinta de cauza de la cei mari, inca in copilarie. Spune par. Boca ca una din cauzele pt care o gospodarienu merge bine, pelanga alte pacate " consacrate"( dc ai mintit, inselat, pagubit, obtinut cu viclesug, etc) este acela de a dracui si blestema vitele; e de asteptat ca daca le dai necuratului, sau bolii, sa te astepti la rele; si asta intr-adevar, m-a uimit si socat si pe mine, in copilarie, dar mai mare de-acum, cum poate un om sa spuna sa dea boala in animalele lui ???( de unde mai bea lapte, cu ce mai se duce la munca campului, etc?).... |
Fallen ,am o colega care dracuie foarte des ,foloseste cuvantul naiba destul de des chiar si la servici.Are un baietel destul de mare ,de vreo 5 ani care mereu face scandal,e nervos ,vrea sa se tranteasca pe jos ,pe strada fiind.
Posibil sa fie si alintat dar cred ca o cauza exista. Am citit undeva ca cel care vrea sa scape de acest obicei sa evite acest cuvant 3 sambete la rand. |
Citat:
Pe acest fir de discutii, Mihnea Dragomir ne spunea despre CONSACRAREA ostiei... Cuvantul "consacrare" nu sta bine langa cuvantul pacat, Parerea mea... Sau poate ai vrut sa fie, asa, o figura de stil in povestioara ta? |
Eu stiam ca in acceptiunea laica, consacrat inseamna recunoscut, bine-, arhi- cunoscut, etc....dar o sa verific si in dex :)
|
Intrebare
Citat:
Domnul a binecuvantat si painea si vinul, din care Le-a dat Apostolilor lui sa manance si sa bea. Si a poruncit ca aceasta sa se faca mai departe. De ce nu a binecuvantat doar painea ? http://www.crestinortodox.ro/dogmati...tos-69135.html |
Citat:
Pe urma, in cazul special al Mielului nostru care e Domnul, viata revine: trup si sange sunte din nou impreuna in Speciile Euharistice. Dovada simbolica a acestui lucru este amestecarea speciilor. Prin urmare, pentru ca Liturghia sa fie valida, trebuie binecuvantate atat painea cat si vinul. Asa cum a facut Domnul. Aceasta nu inseamna ca, pentru a ne impartasi, trebuie neaparat sa luam din ambele specii: trupul si sangele sunt amestecate in ele. Astfel, Conciliul din Trent ne invata ca in fiecare ostie consacrata si in fiecare picatura de vin consacrat se afla Domnul intreg, adica, mai exact, acolo este prezent Isus Cristos: -cu trupul Sau -cu sangele Sau -cu sufletul Sau -cu dumnezeirea Sa. |
Citat:
|
Si totusi Domnul nostru Iisus Hristos de multe ori indeamna :
"Beti dintru acesta toti",**"Adevarat, adevarat va zic voua : daca nu veti manca Trupul Fiului Omului si nu veti bea Sangele Lui, nu veti avea viata in voi. Cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu are*viata vesnica*si Eu il voi invia in ziua cea de apoi, Trupul Meu este adevarata mancare si Sangele Meu, adevarata bautura. Cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu ramane intru Mine si Eu intru el" (Ioan 6, 53-56). Indeamna la "a manca" si "a bea". Apostolii au baut din potir Sangele Domnului, la randul lor, au binecuvantat paine si vin din care au dat sa manance si sa bea episcopilor si tot asa. Si Sfantul Apostol Petru face diferentierea: "Astfel, oricine va manca painea aceasta sau va bea paharul Domnului cu nevrednicie va fi vinovat fata de trupul si sangele Domnu*lui. Sa se cercereteze insa omul pe sine si asa sa manance din paine si sa bea din pahar. Caci cel ce mananca si bea cu nevrednicie osanda isi mananca si bea, nesocotind trupul Domnulu" (I Cor., 11, 27-29). |
Citat:
Citat:
Astfel, greco-catolicii se impartasesc din Potir practic saptamanal, afara de cazurile rare (in orice caz, de departe minoritare) ca au vreun pacat si au neglijat sa obtina iertarea. Dimpotriva, la ortodocsi cei care se impartasesc saptamanal din Sfantul Potir sunt in mare minoritate. Dar chiar si romano-catolicii se impartasesc, poate, mai des decat ortodocsii din Sfantul Potir. Spre exemplu, la casatorie, cand ortodocsii mananca un piscot inmuiat in vin, romano-catolicii se impartasesc cu ambele specii. Spre exemplu, dv de cate ori v-ati impartasit, anul acesta, din Sf Potir ? Cand ati facut-o ultima data ? Greco-catolicii au facut-o ultima data duminica trecuta, iar romano-catolicii au facut-o ultima data luna trecuta, cu ocazia Missei de Corpus Christi. Citat:
Eu sper ca, daca in lingurita cu care preotul dv impartaseste credinciosii se afla mai mult din agnet decat din vin dv nu veti spune "iata, acesta a mancat mai mult din Trupul Domnului decat a baut din sangele Lui". De asemenea, sper ca, daca in lingurita dv este o cantitate generala mai mica, nu veti gandi "ia uite, mie preotul mi-a dat mai putin din Trupul si Sangele lui Cristos". Iarasi, sper ca, daca vreodata preotul, nescufundand suficient lingurita, va da numai din supernatantul din Sf Potir, nu veti spune "azi nu m-am impartasit, fiindca mi-a dat numai din Sangele Domnului". Ci imi place sa cred ca oricare ar fi cantitatea ori proportia din cele doua specii aflate in lingurita, aveti convingerea ca acolo se afla, in intregime, Preasfantul Trup si Sange si ca pentru asta ii aduceti multumita lui Dumnezeu. Citat:
|
Citat:
Nu-mi spuneti ca nu pricepeti diferenta...suneti o persoana cu inteligenta peste medie. Sau vreti sa spuneti ca tot ce postati aici este propaganda romano-catolica? |
Citat:
Cea mai buna dovada este ca, atunci cand am raspuns cuiva care pare nelamurit de ce unii catolici se impartasesc uneori cu o singura specie, dv imi vorbiti de propaganda romano-catolica in postarea urmatoare. Si, daca termenul de "propaganda" nu ar fi capatat o conotatie negativa din cauza abuzului, ca si alti termeni (de exemplu "folclor", "munca", "nationalist", etc) as fi absolut de acord si foarte mandru de acest lucru. Una dintre cele mai celebre dicastere ale aparatului central al Bisericii este Congregatia pentru Propaganda Credintei. Chiar daca nu am onoarea sa fac parte din ea, imi place sa ma ocup cu asta. Si laicii pot contribui la ministerul apostolic. Altfel spus, la propaganda credintei. |
Citat:
In ortodoxie avem vinul, sangele Domnului care e clar sange, nu poate lipsi. In ortodoxie, asa cum stii, se impartaseste cel putin Duminica de Duminica, si nu e gramada ca in catolicism, caci "Cu frica si cu dragoste " sa ne apropiem, cand avem binecuvantare. Daca ne-am impartasi saptamanal, calugarii ce ar mai face ? |
Citat:
In alta ordine de idei, vad ca folositi indistinct termenii de "catolic" si "romano-catolic", ca fiind intersanjabili. Va sfatuiesc sa aveti in vedere ca romano-catolicii reprezinta o parte a catolicilor. Ei au reguli si traditii liturgice proprii, ceea ce inseamna un mod propriu de a se impartasi. Asadar, corect spus este: "unii catolici se impartasesc cu acea ostie (romano-catolici si armeano-catolici), in timp ce alti catolici nu folosesc ostii (greco-catolicii si neo-catechumenalii). In total, sunt multe rituri in Biserica, dar acestea 4 functioneaza in Romania: romano-catolici, greco-catolici, armeano-catolici, neocatechumenali (in ordinea ponderii numerice). |
Ora este GMT +3. Ora este acum 14:21:12. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.