Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Despre Biserica Ortodoxa in general (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=506)
-   -   Ce gasim frumos in Biserica? (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=17403)

Ioan_Cezar 07.09.2014 04:55:44

Ce gasim frumos in Biserica?
 
Voi lăsa acum considerațiile pe tema frumosului în seama câtorva articole și voi spune doar că am regăsit (am conștientizat din nou) un vechi motiv pentru care oamenii (noi, oamenii, chiar noi, creștinii botezați) nu vin la slujbele Bisericii și, în genere, nu sunt atrași de Biserică: nu prea e "frumos", zice-se...
O lume de reguli și tabieturi, o disciplină cam demagogică, idei învechite, filosofii depășite, oameni jerpeliți și posaci, oameni care plâng, oftaturi, morți, lumânări etc.... Cam acestea sunt "argumentele", reflecțiile obișnuite.
Azi am vorbit cu un om care, când am adus vorba despre slujbele din biserici și despre viața creștină în general, mi-a spus sec: "nu găsesc nimic frumos în asta"... Și mi-am dat seama că nici eu nu găsesc, vai, uneori/deseori... Nenorocită situație.
Mă întreb cât suntem noi înșine, creștinii care mergem de obicei în biserici, de receptivi (și participativi) la frumusețea și frumosul din Biserică...
Dacă nu pot verbaliza, fie și în cuvinte simple (sau îndeosebi așa) Frumosul Bisericii, oare Acesta îmi este cu adevărat cunoscut? Îl experiez cu adevărat? Și nu mă amenință și pe mine pericolul de a pierde "gustul" pentru cele liturgice?

Când iubești pe cineva, când ești cu adevărat îndrăgostit de cineva ai simțământul frumosului. În multe sensuri...
În mod obișnuit îl găsim frumos pe cel iubit, vorbim și gândim frumos despre el, ne bucurăm de el ca de orice lucru frumos, avem simțăminte frumoase. Nu prea ne e drag de ceva urât...
Iubim noi frumusețea Bisericii? O putem numi, descrie, povesti mai departe?... Participăm la ea? Simțim nevoia să vorbim despre ea?

Trăiesc în bine și adevăr dacă nu am simțământul și conștiința și preocuparea Frumosului? Poate fi ceva sau cineva bun și adevărat dacă nu este și frumos?

Părintele Sofian Boghiu zice undeva într-un interviu cam așa: "Da, am trăit multe lucruri frumoase în viață... O sărbătoare de Paști, un praznic, slujbele noastre..."
Oare ce o fi vrut să spună Părintele?

http://ziarullumina.ro/spiritualitat...nta-religioasa

http://ziarullumina.ro/interviu/nimi...e-lui-dumnezeu

http://www.pemptousia.ro/2012/11/poe...ca-ortodoxiei/

Îi mai arde cuiva (inima) astăzi, în lumea spiritului funcționalist, de Frumosul Bisericii?

Mihnea Dragomir 07.09.2014 10:23:13

Se spune ca "frumusetea este in ochiul care priveste". Iar noi suntem, adesea, mai orbi decat orbii inlcusiv pe plan estetic. In cazurile cele mai optimiste, orbirea aceasta vine pur si simplu din ignoranta. Frumusetea cere putin exercitiu.

Imi amintesc, cand eram adolescent, m-am dus la nasa mea de botez, o remarcabila pictorita profesionista, cu rugamintea de a ma ajuta sa deosebesc o pictura buna de una indoielnica. Ceea ce eu vizam erau niste vizite acompaniate. Sau, daca nu se poate din comoditate, o impreuna rasfoire a numeroaselor ei albume de arta. Nasa mea a cercetat un pic lucrurile inainte de a-mi da un raspuns. "La Galeriile Nationale ai fost?" "Dar la Colectii?" "Poti sa-mi numesti un artist care a expus in ultimele trei luni la Simeza?". Dupa ce a primit, succesiv, "Nu"-urile mele, mi-a declarat ca, in aceasta faza, nu ma poate ajuta. Nu cu mai mult de cateva sfaturi. Iar acestea au fost sa merg la cat mai multe muzee si expozitii (in aceasta ordine). Sa privesc, cel putin in marile galerii, un tablou si de aproape, si de departe, sa o fac de mai multe ori, si in zile diferite, fiindca una poate fi prima impresie si alta cea de a doua. Dupa toate acestea, rezulta ca nu trebuie sa imi fac prea multe griji: vizitele cu ea nici nu vor mai fi necesare. Pe scurt, mi-a spus, cu alte cuvinte, ceea ce spunea darwinistul Pavlov studentilor: "functia creeaza organul". Si, fara discutie, multi sunt cei din marele public care, pur si simplu, nu au organ pentru estetic. Acestia spun "eu nu vad nimic frumos" cand in realitate, ar trebui sa se limiteze la "eu nu vad".

Am spus ca acestea sunt cazurile cele mai optimiste, fiindca un orb de acest fel isi poate recapata vederea facand un mic efort. Dar, mai exista orbii acriti: cum sa iti placa Troparul Nasterii si cum sa vibrezi la expresia "Rasaritul cel de Sus", daca tie nu-ti place rasaritul in general si niciodata nu te-ai gandit sa te scoli dis de dimineata ca sa contempli, pur si simplu, un rasarit de soare ? Acestui soi de orbi nicio culoare nu le place. Nu pot fi suspectati de parti-pris-uri, fiindca optiunea lor este un "Nu" in bloc. Renascentismul? prea static, clasicismul prea cadrat, barocul prea incarcat, arta populara prea lipsita de perspectiva, iar cea moderna prea minimalista.

Am lasat la urma a treia categorie, poate cea mai numeroasa. Sunt orbii care ar putea vedea foarte bine, dar au ochii acoperiti de solzi si, in afara de un Eph'phata a Spiritului Sfant, nu stiu ce i-ar putea ajuta. Ei cauta, pur si simplu, un pretext de a nu participa la viata de credinta. In realitate, ei nu merg la biserica din cauza necredintei si nu din inalte motive estetice. Fiindca, sa fim seriosi! In toate epocile, geniul artistic al omului s-a depasit pe sine pentru a se ridica spre Domnul si a-i aduce Lui lauda! Cei mai mari compozitori au alcatuit muzica bisericeasca nemuritoare, incat, daca spui, de exemplu, "Mozart", spui "Requiem". Cei mai mari sculptori au daltuit marmura pana la asemanare cu trupul Domnului, incat, daca spui "Michelangelo" spui "Pieta". Cei mai mari pictori au pictat biserici si altare, asa cum au facut si romanii Tattarascu, Grigorescu si altii!

O fraza pe care o spui, frate Ioan Cezar, ma lasa ganditor. Vorbesti despre remarci ale celor dintr-una din cele trei categorii de orbi de mai sus (pesemne, a treia) cum ca e prea mult despre moarte si morti in biserica. Este vorba de oameni care nu au inteles de ce a venit Isus. Ei nu au inteles ca religia noastra e religia vietii, nici ca mortii nostri sunt vii. Ei imi amintesc de ce spun unii crestini (neo)protestanti (mai mult protestanti decat crestini), care, referindu-se la cultul sfintilor, spun, cu oroare, ca noi "pupam oase de morti". Astfel, ei singuri se vaduvesc pe ei de tovarasia Viilor: a Sfintilor care alcatuiesc norul de martori ai lui Dumnezeu.

Eu, unul, vad exact pe dos: eu vad o mare, o teribila cultura a mortii in arta laicarda contemporana. De la tricouri cu efigia unui asasin anticlerical ca Che Guevara la cele, mai moderne, cu Marlyn Mansion, eu vad o cultura a mortii, fara legatura cu Biserica si opusa ei, cum se intinde peste spirite, mai contribuind un pic la deformarea spiritelor si a uratirea icoanei lui Cristos din oameni.

iustin10 07.09.2014 14:11:52

In primul rand o intrebare,ca sa inteleg despre ce Biserica vorbesti. Despre mersul la lacasul unde se tin slujbe, sau Biserica privita in general ? Intreaga ta expunere,pare a se referi despre mersul la Biserica,ca si cladire.

Dar ca sa revin la esenta intrebarii tale,recunosc ca sunt unul dintre aceia care nu mai sunt atras de Biserica,cel putin de slujbe , si as vrea sa inteleg si eu de unde aceasta respingere.Si voi fi sincer: slujbele mi se par prea repetabile,asculti ani intregi aceleasi lucruri. Dar nu simt un fior,un progres,ceva care sa ma atraga. Daca este ceva de inteles, o speranta ca lucrurile au un sens ascuns, acesta este foarte abstract . Ar trebui sa am in cap o duzina de tratate greoaie si abstracte despre liturghie ca sa inteleg ceva ,si ,in final,sa simt promisul fior.
Vad ca toti sunteti extaziati ,folositi cuvinte mari despre frumusetea trairilor din timpul slujbei ,si asta ma face sa ma simt si mai neajutorat.
Ador simplitatatea ,frumusetea simpla ,umana,fericirea aceea simpla care ne cuprinde in anumite situatii. Daca eu nu le simt in Biserica, decat probabil dupa o instructie si mai sustinuta care ar trebuyi sa o fac ,inseamna ca multi sunt ca mine,si ca sunt un exemplu reprezentativ pentru starea celor multi.
Daca oamenii nu primesc trairi simple ,ci explicatii abstracte , ei se vor indeparta de acel lucru,sau ,cel mult se vor duce la Biserica din convenienta,speranta,frica,sau alte sentimente colaterale,dar nu din placere.

Dar ca sa nu fiu total pessimist,voi spune si ce imi place in Biserica . Imi place spovedania si impartasania ,pentru ca sunt niste taine concrete. Sunt lucururi care imi provoaca sentimente concrete si puternice,foarte folositoare sufletului. Cred ca in aceasta cheie ar trebui explicata liturghia ,ca drumul spre impartasanie. Doar astfel ,cei multi ar putea fi atrasi. Pentru ca este o lupta personala cu tine insuti,care e captivanta,spre rasplata primirii harului lui Dumnezeu,impartasirea cu Trupul Sau , si care se msanifesta prin linistie si bucurie in suflet, si schimbare si evolutie in viata personala.
Si toate acestea sunt sentimente concrete,nu vorbe,sentimente care il vor invada pe cel care le face.
Si mai sunt frumoase rugaciunile mai necunoscute,spuse dimineata,inainte de slujba,sau in diferite alte slujbe din cadrul sapatamanii. Acestea dau un aer de noutate,de comoara ascunsa,si exprima bine ceea ce simtim .

Biserica nu ar trebui tartata izolat,ca un subiect de sine stataor , ci integrata in viata acelui om ,in taririle sale din afara Bisericii,rugaciunile sale cand e singur,intrebarile si meditatiile sale cand e singur , relatiile sale cu oamenii. Biserica ar trebui sa fie o completare a acestora , care sa ii dea energia sa mearga mai departe . Omul sa vina la Biserica asa cum se duce masina la benzinarie ,ca la un loc unde primeste ceea ce ii lipseste.
Biserica trebuie sa fie partea vazuta a lui Hristos in relatia cu oamenii, si nu un edificiu abstractizat,unde doar initiatii au acces.
Vinerea vad oameni imbracati ca de servici , cu genti de servici ,si care ,in traseul lor catre servici,trec pe la Biserica. E un gest asa de firesc,ca si cum ar trece pe la magazine sa isi ia hrana,sau pe la farmacie sa isi ia reteta. Aceasta e Biserica adevarata , la cei care ajung sa o integreze firesc si cu drag in viata lor.
Sa fim bucurosi ca avem intre noi astfel de oameni si sa invatam din credinta lor tacuta

Hartford 07.09.2014 15:25:58

Citat:

În prealabil postat de iustin10 (Post 566601)
In primul rand o intrebare,ca sa inteleg despre ce Biserica vorbesti. Despre mersul la lacasul unde se tin slujbe, sau Biserica privita in general ? Intreaga ta expunere,pare a se referi despre mersul la Biserica,ca si cladire.

Dar ca sa revin la esenta intrebarii tale,recunosc ca sunt unul dintre aceia care nu mai sunt atras de Biserica,cel putin de slujbe , si as vrea sa inteleg si eu de unde aceasta respingere.Si voi fi sincer: slujbele mi se par prea repetabile,asculti ani intregi aceleasi lucruri. Dar nu simt un fior,un progres,ceva care sa ma atraga. Daca este ceva de inteles, o speranta ca lucrurile au un sens ascuns, acesta este foarte abstract . Ar trebui sa am in cap o duzina de tratate greoaie si abstracte despre liturghie ca sa inteleg ceva ,si ,in final,sa simt promisul fior.
Vad ca toti sunteti extaziati ,folositi cuvinte mari despre frumusetea trairilor din timpul slujbei ,si asta ma face sa ma simt si mai neajutorat.
Ador simplitatatea ,frumusetea simpla ,umana,fericirea aceea simpla care ne cuprinde in anumite situatii. Daca eu nu le simt in Biserica, decat probabil dupa o instructie si mai sustinuta care ar trebuyi sa o fac ,inseamna ca multi sunt ca mine,si ca sunt un exemplu reprezentativ pentru starea celor multi.
Daca oamenii nu primesc trairi simple ,ci explicatii abstracte , ei se vor indeparta de acel lucru,sau ,cel mult se vor duce la Biserica din convenienta,speranta,frica,sau alte sentimente colaterale,dar nu din placere.

Dar ca sa nu fiu total pessimist,voi spune si ce imi place in Biserica . Imi place spovedania si impartasania ,pentru ca sunt niste taine concrete. Sunt lucururi care imi provoaca sentimente concrete si puternice,foarte folositoare sufletului. Cred ca in aceasta cheie ar trebui explicata liturghia ,ca drumul spre impartasanie. Doar astfel ,cei multi ar putea fi atrasi. Pentru ca este o lupta personala cu tine insuti,care e captivanta,spre rasplata primirii harului lui Dumnezeu,impartasirea cu Trupul Sau , si care se msanifesta prin linistie si bucurie in suflet, si schimbare si evolutie in viata personala.
Si toate acestea sunt sentimente concrete,nu vorbe,sentimente care il vor invada pe cel care le face.
Si mai sunt frumoase rugaciunile mai necunoscute,spuse dimineata,inainte de slujba,sau in diferite alte slujbe din cadrul sapatamanii. Acestea dau un aer de noutate,de comoara ascunsa,si exprima bine ceea ce simtim .

Biserica nu ar trebui tartata izolat,ca un subiect de sine stataor , ci integrata in viata acelui om ,in taririle sale din afara Bisericii,rugaciunile sale cand e singur,intrebarile si meditatiile sale cand e singur , relatiile sale cu oamenii. Biserica ar trebui sa fie o completare a acestora , care sa ii dea energia sa mearga mai departe . Omul sa vina la Biserica asa cum se duce masina la benzinarie ,ca la un loc unde primeste ceea ce ii lipseste.
Biserica trebuie sa fie partea vazuta a lui Hristos in relatia cu oamenii, si nu un edificiu abstractizat,unde doar initiatii au acces.
Vinerea vad oameni imbracati ca de servici , cu genti de servici ,si care ,in traseul lor catre servici,trec pe la Biserica. E un gest asa de firesc,ca si cum ar trece pe la magazine sa isi ia hrana,sau pe la farmacie sa isi ia reteta. Aceasta e Biserica adevarata , la cei care ajung sa o integreze firesc si cu drag in viata lor.
Sa fim bucurosi ca avem intre noi astfel de oameni si sa invatam din credinta lor tacuta

Eu zic sa fiti bucurosi ca aveti si biserici deschise la tot pasul si puteti intra din fuga macar sa faceti o inchinaciune sa sarutati o icoana.. cit de frumos ,nu ca altii trebuie sa conduca citiva Km sa intre intr-o biserica sa participe la o slujba.

iustin10 07.09.2014 15:30:54

Citat:

În prealabil postat de Hartford (Post 566603)
Eu zic sa fiti bucurosi ca aveti si biserici deschise la tot pasul si puteti intra din fuga macar sa faceti o inchinaciune sa sarutati o icoana.. cit de frumos ,nu ca altii trebuie sa conduca citiva Km sa intre intr-o biserica sa participe la o slujba.

Mda,buna solutie. Si eu cand am fost plecat mai mult timp muream de dorul unei biserici.
Asa e omyul,plin de contradictii,cand are face mofturi,cand nu are tanjeste .

cristirg 07.09.2014 18:38:18

-aici e vorba de frumosul interior,de deschiderea sufleteasca spre slujbe ,liturghie,de trairea sufleteasca,de simtirea harului, eu le simt de cele mai multe ori chiar daca ascult Liturghia la radio: http://www.ortodoxradio.ro/live.php

-

dobrin7m 07.09.2014 19:24:36

"Cativa analisti ai lumii contemporane au numit oamenii de azi "generatia eu" si vremurile noastre "epoca narcisismului" caracterizate printr-o slujire si fascinatie a sinelui care impiedica o dezvoltare normala a fiintei umane. Altii vorbesc de un "univers de plastic" sau o lume a fanteziei in care multi oameni traiesc acum neputand sa infrunte realitatea lumii inconjuratoare sau a propriilor probleme.
Cand "generatia eu" se intoarce spre religie este de obicei spre forma "de plastic " sau fantastica a ei, o religie dezvoltata prin sine, unde sinele ramane obiectul de adorare." Parintele Serafim Rose.

Fara sa ne dam seama oriunde mergem , si orice facem , cautam sa ne satisfacem sinele nostru , propriile noastre dorinte si sa ne implinim propriile simtiri si senzatii. Mergem la Biserica si cautam sa ne simtim bine, nu stim cum, dar dorim asta. Insa sinele nostru , (care nu este curat), are dorinte pe masura lui. Si astfel ne deranjeaza batrana din colt ca vorbeste, si femeia inalta care lalaie, copilul micut care striga si corul care canta, preotul care ne cearta, picturile care parca sunt strambe, turlele care parca sunt prea aurite, cutia milei care pare prea mare, oamenii care par mai posaci, lumanarile care scot fum si asa mai departe. Nimic din ce nu este pe masura ochiului nostru nu ne aseaza, nu ne multumeste si pare ca nu ar fi frumos.

Ceea ce este frumos pentru fiecare este pe masura sinelui sau. Cu cat sinele se umfla mai mult cu atat tot ce este in jur pare ca se urateste, si cu cat sinele nostru se smereste si se miceste cu atat tot ce ne inconjoara devin mai frumoase.

Eu am descoperit frumusetea Bisericii si a Liturghiei pe vremea cand eram in Grecia si nu intelegeam limba greaca in primii ani ai mei pe acele meleaguri. Imi placea de Iisus Hristos Pantocrator, de toti sfintii zugraviti pe pereti, de vocea preotului si a cantorului, de linia melodica a Liturghiei care parca imi acompania rugaciunile, de sarbatorile frumoase de Pasti si Craciun. Ma gandesc totusi ca a fost un avantaj ca nu stiam inca limba greaca, si acest fapt mi-a lasat mintea sa se odihneasca in rugaciune.

Eu cred ca , daca am reusi, sa ne facem orbi si surzi , la cele lumesti ce intra odata cu oamenii in Biserica , am descoperi o intreaga lume, minunata lume, cu sfinti si ingeri si cantece minunate de Slava lui Dumnezeu.

dobrin7m 07.09.2014 19:43:52

Citat:

În prealabil postat de iustin10 (Post 566601)
Dar ca sa revin la esenta intrebarii tale,recunosc ca sunt unul dintre aceia care nu mai sunt atras de Biserica,cel putin de slujbe , si as vrea sa inteleg si eu de unde aceasta respingere.Si voi fi sincer: slujbele mi se par prea repetabile,asculti ani intregi aceleasi lucruri. Dar nu simt un fior,un progres,ceva care sa ma atraga. Daca este ceva de inteles, o speranta ca lucrurile au un sens ascuns, acesta este foarte abstract . Ar trebui sa am in cap o duzina de tratate greoaie si abstracte despre liturghie ca sa inteleg ceva ,si ,in final,sa simt promisul fior.
Vad ca toti sunteti extaziati ,folositi cuvinte mari despre frumusetea trairilor din timpul slujbei ,si asta ma face sa ma simt si mai neajutorat.
Ador simplitatatea ,frumusetea simpla ,umana,fericirea aceea simpla care ne cuprinde in anumite situatii. Daca eu nu le simt in Biserica, decat probabil dupa o instructie si mai sustinuta care ar trebuyi sa o fac ,inseamna ca multi sunt ca mine,si ca sunt un exemplu reprezentativ pentru starea celor multi.
Daca oamenii nu primesc trairi simple ,ci explicatii abstracte , ei se vor indeparta de acel lucru,sau ,cel mult se vor duce la Biserica din convenienta,speranta,frica,sau alte sentimente colaterale,dar nu din placere.

Si daca v-as spune ca slujbele , contin in esenta , doar 3 cuvinte: te iubesc Dumnezeu; vi s-ar mai parea greu sa le repetati in fiecare zi?

Ioan_Cezar 07.09.2014 21:39:04

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 566597)
Se spune ca "frumusetea este in ochiul care priveste". Iar noi suntem, adesea, mai orbi decat orbii inlcusiv pe plan estetic. In cazurile cele mai optimiste, orbirea aceasta vine pur si simplu din ignoranta. Frumusetea cere putin exercitiu.

Imi amintesc, cand eram adolescent, m-am dus la nasa mea de botez, o remarcabila pictorita profesionista, cu rugamintea de a ma ajuta sa deosebesc o pictura buna de una indoielnica. Ceea ce eu vizam erau niste vizite acompaniate. Sau, daca nu se poate din comoditate, o impreuna rasfoire a numeroaselor ei albume de arta. Nasa mea a cercetat un pic lucrurile inainte de a-mi da un raspuns. "La Galeriile Nationale ai fost?" "Dar la Colectii?" "Poti sa-mi numesti un artist care a expus in ultimele trei luni la Simeza?". Dupa ce a primit, succesiv, "Nu"-urile mele, mi-a declarat ca, in aceasta faza, nu ma poate ajuta. Nu cu mai mult de cateva sfaturi. Iar acestea au fost sa merg la cat mai multe muzee si expozitii (in aceasta ordine). Sa privesc, cel putin in marile galerii, un tablou si de aproape, si de departe, sa o fac de mai multe ori, si in zile diferite, fiindca una poate fi prima impresie si alta cea de a doua. Dupa toate acestea, rezulta ca nu trebuie sa imi fac prea multe griji: vizitele cu ea nici nu vor mai fi necesare. Pe scurt, mi-a spus, cu alte cuvinte, ceea ce spunea darwinistul Pavlov studentilor: "functia creeaza organul". Si, fara discutie, multi sunt cei din marele public care, pur si simplu, nu au organ pentru estetic. Acestia spun "eu nu vad nimic frumos" cand in realitate, ar trebui sa se limiteze la "eu nu vad".

Am spus ca acestea sunt cazurile cele mai optimiste, fiindca un orb de acest fel isi poate recapata vederea facand un mic efort. Dar, mai exista orbii acriti: cum sa iti placa Troparul Nasterii si cum sa vibrezi la expresia "Rasaritul cel de Sus", daca tie nu-ti place rasaritul in general si niciodata nu te-ai gandit sa te scoli dis de dimineata ca sa contempli, pur si simplu, un rasarit de soare ? Acestui soi de orbi nicio culoare nu le place. Nu pot fi suspectati de parti-pris-uri, fiindca optiunea lor este un "Nu" in bloc. Renascentismul? prea static, clasicismul prea cadrat, barocul prea incarcat, arta populara prea lipsita de perspectiva, iar cea moderna prea minimalista.

Am lasat la urma a treia categorie, poate cea mai numeroasa. Sunt orbii care ar putea vedea foarte bine, dar au ochii acoperiti de solzi si, in afara de un Eph'phata a Spiritului Sfant, nu stiu ce i-ar putea ajuta. Ei cauta, pur si simplu, un pretext de a nu participa la viata de credinta. In realitate, ei nu merg la biserica din cauza necredintei si nu din inalte motive estetice. Fiindca, sa fim seriosi! In toate epocile, geniul artistic al omului s-a depasit pe sine pentru a se ridica spre Domnul si a-i aduce Lui lauda! Cei mai mari compozitori au alcatuit muzica bisericeasca nemuritoare, incat, daca spui, de exemplu, "Mozart", spui "Requiem". Cei mai mari sculptori au daltuit marmura pana la asemanare cu trupul Domnului, incat, daca spui "Michelangelo" spui "Pieta". Cei mai mari pictori au pictat biserici si altare, asa cum au facut si romanii Tattarascu, Grigorescu si altii!

O fraza pe care o spui, frate Ioan Cezar, ma lasa ganditor. Vorbesti despre remarci ale celor dintr-una din cele trei categorii de orbi de mai sus (pesemne, a treia) cum ca e prea mult despre moarte si morti in biserica. Este vorba de oameni care nu au inteles de ce a venit Isus. Ei nu au inteles ca religia noastra e religia vietii, nici ca mortii nostri sunt vii. Ei imi amintesc de ce spun unii crestini (neo)protestanti (mai mult protestanti decat crestini), care, referindu-se la cultul sfintilor, spun, cu oroare, ca noi "pupam oase de morti". Astfel, ei singuri se vaduvesc pe ei de tovarasia Viilor: a Sfintilor care alcatuiesc norul de martori ai lui Dumnezeu.

Eu, unul, vad exact pe dos: eu vad o mare, o teribila cultura a mortii in arta laicarda contemporana. De la tricouri cu efigia unui asasin anticlerical ca Che Guevara la cele, mai moderne, cu Marlyn Mansion, eu vad o cultura a mortii, fara legatura cu Biserica si opusa ei, cum se intinde peste spirite, mai contribuind un pic la deformarea spiritelor si a uratirea icoanei lui Cristos din oameni.

Uite ce zice aici un credincios romano-catolic: http://www.ercis.ro/actualitate/viata.asp?id=20101110
Mie mi-a plăcut articolul, îl găsesc de-a dreptul excelent. Cum îți pare?
(Căutam ceva despre "Frumosul liturgic" și așa am găsit acest text.)

Cugetînd la subiectul topicului, dădui peste câteva planuri care se suprapun în timpul slujbelor bisericești: 1) frumusețea ambientului (pictura, sculptura, muzica - arta bisericească); 2) frumusețea relațiilor dintre credincioși, așa cum sunt ele "dirijate" de preotul slujitor; 3) frumusețea cuvântului preoțesc (implicit, desigur, a Cuvântului - citirea Apostolului, citirea din Evanghelie, uneori citirea din alte cărți ziditoare de suflet); 4) frumusețea dinlăuntrul fiecăruia, atunci când e aprinsă de taina slujbei...
Frumos peste tot!
Cum de rămânem uneori împietriți la această sărbătoare a frumuseții?
Bag seamă că nu deprindem cum se cuvine "meșteșugul" acestui Frumos. Avem nevoie, cred, de educație sistematică în acest sens. Dar ea nu se poate înfăptui dacă lipsim de la "lecții", adică din lăcașul de cult - mai întâi.

Cele 3 cuvinte ("te iubesc, Doamne") se developează în noi și ne prefac doar prin participare. Atitudinea pasivă e otrava dezvoltării, a vieții.

Ce găsim frumos în Biserică?
Mie îmi plac lacrimile care își schimbă savoarea: la început sunt amare și grele, iar după prefacerea germinată în taina slujbei devin dulci-albastre....:)

cristirg 07.09.2014 22:29:30

-am gasit niste idei duhovnicesti in aceasta carte (cartea e despre erezia numita pietism):http://www.mirem.ro/pdfuri/pietismul.pdf

"€œEvlavia trebuie îmbinată cu teologia, cu adevărurile revelate(dogmele ortodoxe), formând un tot armonios. Cunoscându-L pe Hristos, iubindu-L și intrând în comuniune cu El prin Taine, credinciosul se va strădui să aibă sfințenia, dragostea, smerenia, blândețea, bunătatea și jertfelnicia Lui.
Între cultul ortodox și dogmă este o legătură strânsă. Biserica are certitudinea că între credință și trăire nu există despărțire, că ele se intercondiționează reciproc, că doctrina este conformă cu Euharistia - încununarea cultului ortodox - și că Euharistia confirmă doctrina. Cultul exprimând adevărurile mântuitoare îl ferește pe credincios de alunecarea înspre pietismul singular, înspre o religiozitate bolnăvicioasa și dezechilibrată, și-i dă posibilitatea să intre în legătură tainică cu Dumnezeu.
Ortodoxia cu spiritul său sobru nu admite să fie suplinită înălțarea sufletească prin emoții ieftine create prin mijloace estetice, prin instrumente muzicale, prin cântări de nuanță străină duhului bisericesc și colportate de „melozi pelerini” și „cântăreți ambulanți”. Cultul ortodox prin frumusețea și varietatea lui este unic în creștinătatea întreagă. Dacă catolicismul are darul organizării, protestantismul are tendința speculațiilor teologice raționaliste, popoarele ortodoxe au darul pătrunderii frumuseților spirituale pe care le fac evidente prin evlavie și cult.

Trăirea duhovnicească ortodoxă, cultul răsăritean, având legătura strânsă cu doctrina[TOTALITATEA IDEILOR,INVATATURII,DOGMELOR ORTODOXE], se caracterizează prin realism. Sfintele slujbe nu fac numai o pomenire în forma artistică a evenimentelor evanghelice, ci le reactualizează, le reînnoiesc pe pământ. În timpul slujbei Crăciunului, nu se face o simplă amintire despre nașterea Mântuitorului, ci Hristos se naște în chip misterios; în Săptămâna Patimilor suferă; în luminata noapte de Paști El înviază. Mântuitorul continua să trăiască în Biserică până la sfârșitul veacurilor, iar noi devenim martori la toate lucrările Sale. Sub cupola bisericii ortodoxe te simți aproape de Dumnezeu, ai convingerea că cerul se coboară pe pământ, că locuiești în casa Tatălui, că cele cerești se unesc cu cele pământești. Acesta este sentimentul fundamental al Ortodoxiei, care se răsfrânge imediat în cult, în sfintele slujbe. Cultul ortodox în întregime este mărturia și realizarea acestei concepții de viață, a cunoașterii intime, a umanizării și întrupării Fiului lui Dumnezeu, încoronată de înviere. Datorită acestui sentiment, creștinul ortodox posedă cu adevărat cunoștința și bucuria, așa cum le posedau primii creștini.
Cultul este momentul favorabil al dialogului și întâlnirii cu Dumnezeu, este locul special al prezenței Domnului în Biserica Sa. Prin intermediul cultului, Biserica ia cunoștință de ea însăși ca popor a lui Dumnezeu și corp a lui Hristos, căci în cult, așa cum am văzut, se manifestă în mod real întruparea Domnului care-și face sensibilă prezența. Prin divinitatea și umanitatea Sa, intim unite în misterul întrupării, Iisus Hristos este locul propriu și unic al întâlnirii între Dumnezeu și oameni.
Biserica crede și arată că Domnul este prezent în mod efectiv când se aduna să slujească Tainele și să vestească cuvântul Evangheliei. Ea este în El și El este în ea, în mod tainic. Or, Hristos este în același timp Cuvânt și trup, Dumnezeu și om. Cultul mărturisește divinitatea și umanitatea Domnului.
Slujba bisericească este expresia credinței celei mai profunde, mărturisirea colectivă și publică de credință și de trăire a dogmelor. Preot și credincios, sânt împreună angajați în trăirea și păstrarea credinței. Cultul este însăși credința mărturisită, simțită, cântată, transformată în rugăciune și întărită prin legătura de credință, cu frații noștri, cu Biserica întreagă. Ortodoxia nu se definește ci se experimentează prin trăire.


Sfânta Liturghie, cununa întregului cult ortodox.


Centrul și cununa cultului ortodox este Sfânta Liturghie. Aici se realizează cea mai înaltă trăire duhovnicească, pentru că Liturghia constituie viața Bisericii. În timpul Liturghiei, nu numai că se sfințesc cinstitele daruri, ci se reînnoiește întregul mister al întrupării de la peștera din Betleem, până la Muntele Măslinilor, de la Naștere pana la Înălțare.
În spiritul primilor creștini „a se aduna în biserică” (I Cor. XI, 18), însemna a realiza o astfel de

întrunire, a cărei țintă să fie de a se manifesta, de a se realiza prin ea Biserica. Aceasta adunare este euharistică: săvârșirea Liturghiei, frângerea pâinii constituie încununarea ei. Așa cum mărturisește întreaga Sfântă Tradiție, împreună cu Sfântul Apostol Pavel, trei elemente erau nedespărțite: Adunarea (synaxa), Euharistia și Biserica. Unitatea acestor trei elemente, atât de evidentă pentru Biserica primară, a încetat să mai fie evidentă pentru conștiința modernă. Numai așa se explică faptul că adeseori întruniri religioase care n-au ca țintă „frângerea pâinii”, „jertfa euharistică”, nici nu pot avea această țintă neavând o preoție de hirotonie harică, ci au ca scop crearea unei atmosfere de piozitate dulceagă care impresionează pentru moment, captivează pe credincioșii neînrădăcinați bine în trăirea duhovnicească a Bisericii.

Sfințenia Bisericii nu decurge din sfințenia oamenilor ce o alcătuiesc, ci din sfințenia lui Hristos; la fel sacerdoțiul preotului nu este al său, ci este a lui Hristos, dăruit Bisericii, pentru că ea este Trupul Său. Hristos nu este în afara Bisericii nici n-a delegat nimănui puterea Sa, ci rămâne în Biserică și, prin Duhul Sfânt, umple viața acesteia. Participarea credinciosului la viața Bisericii, comuniunea lui deplină cu Hristos se realizează la Sfânta Liturghie.
Astfel, Sfânta Liturghie poate fi socotită ca un mijloc de transcendere a oamenilor de la viața închisă în egoism și în lume, la viața de comunicare cu Dumnezeu, ca împărăție a Lui. Rugăciunile indică o astfel de transcendere sau ieșire a omului închis în egoism, spre Dumnezeu Cel în Treime, sau al iubirii, chiar când se cer în rugăciuni bunuri necesare vieții pământești, drept condiții de pregătire pentru împărăția lui Dumnezeu.
Trăirea duhovnicească pe care o experimentează credinciosul la Sfânta Liturghie nu-i deloc subiectivă, nu-i o emoție lipsită de suport. În mod concret, la Liturghie, între Dumnezeu și om se întâmplă ceva, se reactualizează relația cu Hristos, se realizează un urcuș, o unire crescândă cu Dumnezeu Cel în Treime preamărit. Credincioșii care participă duminică de duminică la Sfânta Liturghie împreună, vor spori și între ei în comuniune. Nici un fel de altă asociație nu creează între oameni legături așa de profunde ca Liturghia. De fapt, comuniunea creată la Sfânta slujbă nu se mărginește la cei prezenți, ci se extinde la toți cei ce sânt îmbrăcați în Hristos, fie că trăiesc, fie că au adormit.

Chemarea adresată credincioșilor este o invitație de a nu rămâne în starea în care se află, de a înainta spre starea de credincioși vrednici de a participa la aducerea jertfei euharistice. Învățătura este necesară pentru că s-au înmulțit membrii Bisericii, care cunosc prea puțin învățătura creștină.
Prin slujbele ortodoxe se sfințesc nu numai sufletele oamenilor, ci întreaga lume. Acțiunea sfințitoare a Sfântului Duh se răspândește prin Biserică asupra întregii naturi. Soarta naturii fiind legată de soarta omului, din pricina căruia a suferit stricăciunea, își găsește dezlegarea și restaurarea tot împreună cu omul. Mântuitorul, prin întrupare, S-a legat de întreaga natură, iar mântuirea este „a doua creație a lumii”. Biserica binecuvântează toată făptura: apa, florile, ramurile de copaci, spicele de grâu, strugurii, precum și obiectele întrebuințate la sfintele slujbe. Biserica se roagă pentru om când este sănătos, dar și atunci când este bolnav și neputincios. Se roagă pentru mântuirea lui, dar și pentru nevoile lui pământene, pentru izbăvirea lui din nevoi, din neajunsuri. Îl binecuvântează pe el dar și lucrurile de care se folosește în viața zilnică."€

iustin10 07.09.2014 23:07:13

Citat:

În prealabil postat de dobrin7m (Post 566608)
Si daca v-as spune ca slujbele , contin in esenta , doar 3 cuvinte: te iubesc Dumnezeu; vi s-ar mai parea greu sa le repetati in fiecare zi?

Cand sunt in viata de zi cu zi simt aceste 3 cuvinte "te iubesc Dumnezeu", in tot ce e frumos, mai ales in ce vad la ceilalti. Cand sunt in Biserica as dori aceiasi simplitate. dar imi vin in minte zeci de citate , si nu mai simt bucuria aceea simpla. E ca si cum mi s-ar impune ca trebuie sa ajung la un anumit standard de abstractizare si simtire, si,dupa cateva eforturi,imi dau seama ca sunt fals, si ma limitez la a cauta diferite simbolistici si asocieri ale unor momente ale slujbei,fara a simti fiorul. Cand se termina parca respir usurat,si imi e ciuda ca e asa.
Iar cine zice ca e asa simplu sa ajungi la bucurie in timpul slujbei,ar trebui sa nu fie egoist,si sa dea cat mai multe detalii ,pentru a vedea si ceilalti ca se poate ajunge la aceasta stare . Pentru ca altfel, cineva care nu simte aceasta,ori isi va pierde increderea in sine,ori va crede despre cei care simt asta, ca nu sunt sinceri pina la capat.

dobrin7m 07.09.2014 23:45:50

Citat:

În prealabil postat de iustin10 (Post 566616)
Cand sunt in viata de zi cu zi simt aceste 3 cuvinte "te iubesc Dumnezeu", in tot ce e frumos, mai ales in ce vad la ceilalti. Cand sunt in Biserica as dori aceiasi simplitate. dar imi vin in minte zeci de citate , si nu mai simt bucuria aceea simpla. E ca si cum mi s-ar impune ca trebuie sa ajung la un anumit standard de abstractizare si simtire, si,dupa cateva eforturi,imi dau seama ca sunt fals, si ma limitez la a cauta diferite simbolistici si asocieri ale unor momente ale slujbei,fara a simti fiorul. Cand se termina parca respir usurat,si imi e ciuda ca e asa.
Iar cine zice ca e asa simplu sa ajungi la bucurie in timpul slujbei,ar trebui sa nu fie egoist,si sa dea cat mai multe detalii ,pentru a vedea si ceilalti ca se poate ajunge la aceasta stare . Pentru ca altfel, cineva care nu simte aceasta,ori isi va pierde increderea in sine,ori va crede despre cei care simt asta, ca nu sunt sinceri pina la capat.

Pai poate fi aceeasi simplitate si in Biserica.
Nu inteleg de ce va vin in minte zeci de citate cand sunteti la Biserica. Sfatul meu este sa va rugati, simplu si deschis, sa stati de vorba cu Dumnezeu detasandu-va de oamenii din jur si de simbolistica. Inchideti ochii, daca asa va este mai usor, si rugati-va. cereti iertare, slaviti pe Dumnezeu, multumiti-I, rugati-va pentru sanatate si intelepciune pentru cei apropiati, spuneti rugaciunea inimii. Cate sunt de spus, cate avem de marturisit Domnului, nici nu stiu daca ajung orele slujbei. Lasati departe ce ar parea ca se impune, sau ce ar trebui sa se simta in anumite momente ale Sfintei Liturghii. De fapt calea adevaratelor simtiri este exact invers: in loc sa cautam simbolistici si asocieri in anumite momente, cum ar fi in momentul cand se canta "Pe tine te laudam" , (pentru ca stim ca atunci e momentul cel mai important al Liturghiei), mai bine sa ne rugam si atunci Dumnezeu ne va invata Bunul , totul. E simplu, stati de vorba cu Dumnezeu, rugati-va si atat. Restul face Dumnezeu. Caci de facem invers cadem in inchipuiri de tot felul.

iustin10 08.09.2014 00:03:27

Citat:

În prealabil postat de dobrin7m (Post 566619)
Pai poate fi aceeasi simplitate si in Biserica.
Nu inteleg de ce va vin in minte zeci de citate cand sunteti la Biserica. Sfatul meu este sa va rugati, simplu si deschis, sa stati de vorba cu Dumnezeu detasandu-va de oamenii din jur si de simbolistica. Inchideti ochii, daca asa va este mai usor, si rugati-va. cereti iertare, slaviti pe Dumnezeu, multumiti-I, rugati-va pentru sanatate si intelepciune pentru cei apropiati, spuneti rugaciunea inimii. Cate sunt de spus, cate avem de marturisit Domnului, nici nu stiu daca ajung orele slujbei. Lasati departe ce ar parea ca se impune, sau ce ar trebui sa se simta in anumite momente ale Sfintei Liturghii. De fapt calea adevaratelor simtiri este exact invers: in loc sa cautam simbolistici si asocieri in anumite momente, cum ar fi in momentul cand se canta "Pe tine te laudam" , (pentru ca stim ca atunci e momentul cel mai important al Liturghiei), mai bine sa ne rugam si atunci Dumnezeu ne va invata Bunul , totul. E simplu, stati de vorba cu Dumnezeu, rugati-va si atat. Restul face Dumnezeu. Caci de facem invers cadem in inchipuiri de tot felul.

Bun, multumesc , o sa tin cont de sfatul dv.
Eu incercam sa inteleg ce se intampla ,care e simbolistica , din diferite carti citite de explicare a acestei slujbe. Dar daca e asa de simplu,si e suficient sa ma rog ce imi vine ,bineinteles uneori participand si la rugaciunea colectiva ,sper sa functioneze.
Dar as vrea sa dau si eu peste cineva sincer : chiar simtiti placere si frumuseste urmand acest drum ,al rugaciunii permanente ,inteleg oarecum personale,in timpul slujbei ? Adica sa nu ma faceti pe mine sa il incerc dar dv sa nu fiti convinsa 100% de el, ca atunci nu o sa functioneze nici la mine .

dobrin7m 08.09.2014 00:20:19

Citat:

În prealabil postat de iustin10 (Post 566621)
Bun, multumesc , o sa tin cont de sfatul dv.
Eu incercam sa inteleg ce se intampla ,care e simbolistica , din diferite carti citite de explicare a acestei slujbe. Dar daca e asa de simplu,si e suficient sa ma rog ce imi vine ,bineinteles uneori participand si la rugaciunea colectiva ,sper sa functioneze.
Dar as vrea sa dau si eu peste cineva sincer : chiar simtiti placere si frumuseste urmand acest drum ,al rugaciunii permanente ,inteleg oarecum personale,in timpul slujbei ? Adica sa nu ma faceti pe mine sa il incerc dar dv sa nu fiti convinsa 100% de el, ca atunci nu o sa functioneze nici la mine .

Cum sa nu fie bine atunci cand va rugati sincer? Cum sa nu va asculte Domnul atunci cand va veti plange pacatele? Cum sa nu se bucure Dumnezeu atunci cand Il slaviti si II multumiti? Tot ceea ce este exterior are menirea sa ne ajute, ambiental, ca sa spun asa, sa creeze frumosul exterior, cel privit , auzit, insa inlauntrul nostru , in mintea noastra trebuie sa fie rugaciunea. Nu trebuie lasata mintea sa ramana agatata de exterior ci ea trebuie sa stea de vorba cu Dumnezeu.

Atunci ve-ti vedea masura imprastierii mintii. acest fapt este "martorul" ca ati pasit pe o cale dificila dar corecta.

Ioan_Cezar 08.09.2014 00:26:33

În timpul slujbei ne bucurăm de frumusețea ei, spunem/ascultăm rugăciunile pe care le rostește preoțul sau cântărețul sau diaconul sau toată lumea. Participăm cu întreaga ființă la momentul acela, când Cerul ne trage dincolo de spațiul și timpul nostru profan, lumesc.

Rugăciunile rânduite au rostul lor tocmai în acest sens, compoziția unei slujbe nu e arbitrară și are ca scop învățarea sufletului nostru cu un anumit drum - un suiș către Cer, prefacerea stărilor noastre sub lucrarea Duhului.
Rugăciunile rostite și cântate în timpul slujbei sunt exact ceea ce ne lipsește când suntem singuri sau în afară cu alții, în alte activități. Nimic nu le poate substitui.

Dar e o problemă frecventă: mintea e atrasă ba ici, ba colo, atenția fuge, trăim împrăștierea și risipirea, ne podidesc grijile, atârnăm de ale noastre cele lumești și atât de omenești. E nevoie de nițică strunire aici. De un abandon al minții și inimii în "brațele" Duhului, care se așază și lucrează tocmai prin conținutul slujbei.
Un motiv este și acela că nu suntem în duhul slujbei, iar aceasta depinde printre altele de lipsa noastră de înțelegere a slujbelor, de gradul de cunoaștere a tipicului, de multe altele care fac sau nu parte din bagajul nostru de cunoștințe liturgice.

Avem nevoie și de cateheză dar și de deschiderea inimii. Cum se face deschiderea, străpungerea etc. s-a tot discutat... Rămâne doar ca fiecare să se silească să practice.

iustin10 08.09.2014 00:30:55

Citat:

În prealabil postat de dobrin7m (Post 566623)
Cum sa nu fie bine atunci cand va rugati sincer? Cum sa nu va asculte Domnul atunci cand va veti plange pacatele? Cum sa nu se bucure Dumnezeu atunci cand Il slaviti si II multumiti? Tot ceea ce este exterior are menirea sa ne ajute, ambiental, ca sa spun asa, sa creeze frumosul exterior, cel privit , auzit, insa inlauntrul nostru , in mintea noastra trebuie sa fie rugaciunea. Nu trebuie lasata mintea sa ramana agatata de exterior ci ea trebuie sa stea de vorba cu Dumnezeu.

Atunci ve-ti vedea masura imprastierii mintii. acest fapt este "martorul" ca ati pasit pe o cale dificila dar corecta.

Asa cum am spus si prin alte topicuri , tin mult la parerea celorlalti si voi incerca sa fac ce imi recomandati, caci recunosc ca in timpul slujbei ,eu ma gandeam la slujba,nu la rugaciunile mele .
Dar totusi, subiectul era despre frumusetea slujbei. Aceasta e frumuesetea ei? Sa ne rugam fiecare? Care este totusi legatura cu slujba liturghiei ? Rugaciunile dv se leaga cumva de aceasta slujba,au o legatura cu acest moment ?

dobrin7m 08.09.2014 00:46:14

Citat:

În prealabil postat de iustin10 (Post 566625)
Asa cum am spus si prin alte topicuri , tin mult la parerea celorlalti si voi incerca sa fac ce imi recomandati, caci recunosc ca in timpul slujbei ,eu ma gandeam la slujba,nu la rugaciunile mele .
Dar totusi, subiectul era despre frumusetea slujbei. Aceasta e frumuesetea ei? Sa ne rugam fiecare? Care este totusi legatura cu slujba liturghiei ? Rugaciunile dv se leaga cumva de aceasta slujba,au o legatura cu acest moment ?

Sigur ca au legatura. Ganditi-va numai la ecteniile mari si mici, cat sunt de minunate, cum ne rugam noi pentru toti oamenii, chiar si pentru cei adormiti in ectenia pentru pomenirea mortilor. Eu ma rog pentru ai mei, apoi impreuna cu ceilalti pentru toti. Eu impletesc rugaciunile mele cu cele din timpul Liturghiei impreuna cu toti: antifoanele, fericirile, Tatal nostru, Cuvine-se cu adevarat, apoi rugaciunea inimii , si cererile de sanatate pentru cei dragi, Liturghia devine cantarea inimii de jale si dor, jale pentru greseli si dor de Dumnezeu.

iustin10 08.09.2014 01:22:48

Citat:

În prealabil postat de dobrin7m (Post 566626)
Sigur ca au legatura. Ganditi-va numai la ecteniile mari si mici, cat sunt de minunate, cum ne rugam noi pentru toti oamenii, chiar si pentru cei adormiti in ectenia pentru pomenirea mortilor. Eu ma rog pentru ai mei, apoi impreuna cu ceilalti pentru toti. Eu impletesc rugaciunile mele cu cele din timpul Liturghiei impreuna cu toti: antifoanele, fericirile, Tatal nostru, Cuvine-se cu adevarat, apoi rugaciunea inimii , si cererile de sanatate pentru cei dragi, Liturghia devine cantarea inimii de jale si dor, jale pentru greseli si dor de Dumnezeu.

Deci legatura cu liturghia sunt oamenii din sufletul dv pentru care va rugati.
Si aplicati anumite momente ale liturghiei la rugaciunea dv, descoperind un sens universal al rugaciunii dv.
Cand e timpul pentru Tatal nostru ,de exemplu , si spuneti 'si ne iarta noua greselile noastre' va mutati mintea de la rugaciunea pentru cei dragi,la toti cei din jur ,si la intreaga lume.
Deja incepe sa imi placa la Biserica :)

Ioan_Cezar 08.09.2014 01:24:31

Frumosul liturgic nu are funcție decorativă
 
http://www.constantincucos.ro/wp-con...uarie-2014.pdf

Frumosul liturgic nu doar se privește, ci se trăiește reformator.
Frumosul de natură sacră nu are o funcție decorativă, accesorie, nu este o simplă formă sau adjuvant, ci presupune miez, substanță ideatică, acțiune; generează, prin simpla sa manifestare, un conținut transformator.

Frumusețea va mântui lumea - spune Dostoievski.
Frumosul este omniprezent și omnipotent; trebuie însă să ne încredem în el, să-l potențăm, să-l concretizăm. El înseamnă sete de absolut care călăuzește și înalță, salvează și mântuie ființele și lumea. Întreaga creație stă sub semnul frumosului, totul are sens și valoare în orizontul unei întregiri și unități absolute.

Frumosul religios nu decurge dintr-o raportare contemplativă, distantă, ci presupune efort implicativ, experiențial, organizator. El nu generează simple emoții și trăiri exterioare, sentimentalisme ieftine, identificări eliberatoare, ci reformări de fundament, descoperiri existențiale, reconfigurări bazale. Nu avem de-a face în nici un caz cu o raportare estetizantă la divinitate.

O astfel de frumusețe nu se privește, ci se trăiește
printr-o permanentă conformare și experiere a armoniei la care aderi. Este o continuă reașezare a plăcilor tectonice din interiorul tău în concordanță cu firescul unei rânduieli originare. Este o regăsire, o creare a omului nou prin lepădarea de cel vechi.

Sacralitatea frumuseții derivă din puterea acesteia de a reforma omul, de a-l înălța, de a-l îndumnezei. Puritatea și perfecțiunea începutului vor urmări și vor avea efecte la nivelul conduitelor vieții noastre. Într-un fel, adorarea frumuseții lumii este atât o formă de cinstire a bunătății lui Dumnezeu, cât și de edificare privind existența Sa, a activității Sale creatoare, a îndurării Sale față de creație. Rezistența și „dâra“ omului lăsată în timp sunt date de forța iradiantă a acestor valori îngemănate: sacru și frumos.

Lupta prezentă și viitoare a ființei se duce pe un teren eminamente spiritual, și nu material. Vor învinge cei care vor privilegia aceste valori spirituale, și nu cei care se închid (sau se închină!) doar la valori concrete, materiale, circumstanțiale.

Ioan_Cezar 08.09.2014 01:42:57

Frumosul costă, ne costă, cere participare/dedicare. Și fiind o participare dureroasă, participarea noastră (firavă, sporadică) la frumos arată ce iubim noi mai mult, de fapt: urâtul. Pe care îl împodobim în tot chipul, preamărindu-l.
Nu devenim frumoși și nu trăim în frumos pentru că ținem tare mult la urâtul din noi (pe care îl găsim "frumos" și îl iubim).
Nu mergem la slujbe, nu participăm la Liturghie, ori la Botez, pentru că urâtul nostru drag dinlăuntru nu ne lasă. Și nu îl ușuim, că ne costă, doare, angoasează.
Totuși omitem ceva: doar alungînd urâtul din noi și dintre noi prinde viață și lucrează în omenitatea noastră Frumosul. Atunci întrezărim și frumosul din jur, într-o altă lumină, cu o nouă povață...

Pentru a face însă ca înclinația noastră (înnăscută) pentru frumos să devină efectivă, lucrătoare, trebe mai întâi oleacă de rânduială. Părinții au insistat mereu asupra acestui punct. Iar un exemplu de rânduială, fie ea slăbită și contestată astăzi, avem mai întâi în biserică, de luăm aminte la modul cum decurge slujba.
Asta iarăși mi se pare un lucru frumos: rânduiala slujbelor noastre, ordinea bună, neîntâmplătoare din ele. Ea ascultă de un ciclu al recuperării firescului. Pe care ni l-a arătat Hristos.

Mihnea Dragomir 08.09.2014 02:33:13

Citat:

În prealabil postat de Ioan_Cezar (Post 566632)
Asta iarăși mi se pare un lucru frumos: rânduiala slujbelor noastre, ordinea bună, neîntâmplătoare din ele.

Este un ecou viu a randuielii cu care este scrisa Scriitura. Ordinea buna, neintamplatoare, de la Geneza la Revelatie. Frumusetea, rotunjimea si perfectiunea ritmului liturghiei isi gaseste corespondent numai in frumusetea, rotunjimea si perfectiunea ritmului Cartii. Respirarea acestei frumuseti intareste in noi ideea pe care dogma ne-o transmite: si Liturghia, si Scriptura sunt dumnezeiesc inspirate. Nu poate omul singur, nici daca adauga geniul la sfintenie sa "compuna" o frumusete atat de perfecta ca Sfanta si Dumnezeiasca Liturghie, asa cum un colectiv de autori aflati la distanta de mii de ani, scriind carti disparate, nu ar putea sa "compuna" ceva ca Sfanta si Dumnezeiasca Scriptura. In ambele cazuri ne surprinde ROSTUL, care nu se lasa patruns cu una cu doua, dar, odata patruns, ca o panza de paianjen ni se ia de pe ochi si ne spunem: "cum de nu m-am gandit ? Era asa de simplu!". Un detaliu aparent fara importanta din Exod se lamureste tocmai in Fapte. Tot asa e si cu randuiala Sfintei Liturghii. De ce slujba nu e inceputa de preot, ci de diacon, care zice "Binecuvanteaza, parinte!" ? Din acelasi motiv pentru care intai a venit Ioan, pe urma a venit Isus. Cine suntem noi, drept cine ne luam, ca sa ne rugam la Ectenia Mica "pentru pacea de sus?" Ne vom da seama la Heruvic. Si asa mai departe.
Hotarat lucru: si Biblia, si liturgia Bisericii sunt lucrarea lui Dumnezeu.

Ioan_Cezar 08.09.2014 03:35:48

Citat:

În prealabil postat de iustin10 (Post 566601)
Omul sa vina la Biserica asa cum se duce masina la benzinarie ...

Poate că e mai atractivă varianta "Fred și Barney"...

iustin10 08.09.2014 10:09:32

Citat:

În prealabil postat de Ioan_Cezar (Post 566634)
Poate că e mai atractivă varianta "Fred și Barney"...

Pe cine il tin picioarele poate sa alerge si singur , dar nu e recomandat :)

CristianR 08.09.2014 11:17:49

Bine spune Mihnea că frumusețea este în ochiul care privește. Pentru că, deși este împărtășită de mulți, ea nu este, totuși, obiectivă, ținând de receptivitatea fiecăruia. De fapt, este un mesaj, mijlocit de formele artistice, de la un suflet la alt suflet, de la o minte la alta, de la o generație la alta, de la o cultură la altă cultură, de la... Dumnezeu la om, chiar, căci în frumos se manifestă dumnezeirea.

Când intri în biserică fără să privești, lăuntric, spre Dumnezeu, ci având atenția tot către cele ale vieții de zi cu zi, viața aceasta, când nu poți urma îndemnul „toată grija cea lumească să o lepădăm”, când inima îți este impermeabilă pentru cuvintele și cântările ei, te simți străin și simți un fel de moarte în atmosfera de acolo, față de care, în mod firesc, vrei să iei distanță, o respingi.

Dacă, însă, intri smerit și cu pace în inimă, uitând măcar atunci de griji, necazuri și supărări, asumându-ți greșelile, păcatele pe care le-ai făcut față de Dumnezeu și față de oameni, dacă intri pregătit să asculți și să primești, golindu-te de tine, uitându-te pentru o vreme, lepădându-ți voia proprie și lăsându-te în voia lui Dumnezeu, harul – poate chiar cel pe care-l resimțeai anterior ca moarte întrucât cerea de la tine moartea față de tot ce este, de fapt, mort – te va locui îndată, dându-ți ochi de văzut, urechi de auzit, inimă de simțit, minte ca să înțelegi cele dumnezeiești, care ți se comunică în biserică, și făcându-te să te simți deodată viu și înconjurat de adevărată Viață, față de care constați că ceea ce ai lăsat în afara bisericii este moarte.

În felul acesta frumosul se descoperă nu doar acolo unde sunt coruri bune de psalți și icoane pictate de oameni cu viață curată și cu multă pricepere artistică sau unde ești înconjurat de credincioși atenți la rugăciune.

Totuși, dacă acea bună stare a inimii, deși o dorești, nu poți, totuși, să o dobândești, aceste aspecte din urmă, deși oarecum exterioare, sunt de mare ajutor, creând o atmosferă prielnică transmiterii harului către inima ta sau, mai curând, atmosfera prielnică deschiderii inimii tale către atotprezența harului, aerul în care omul duhovnicesc din lăuntrul tău poate începe să respire.

florin.oltean75 08.09.2014 21:52:46

Contemplarea Frumosului si Binelui naste Iubirea.

Natural.

Unii vor sa iubeasca fara sa adanceasca mintea in aceste contemplatii.

Este ca si cum ar vrea sa zboare inainte sa le creasca aripi.

-----

Insa, vederea profunda patrunde dincolo de Infrumusetare, dincolo de Sublim.

Dincolo de orice poate fi numit.

Ioan_Cezar 08.09.2014 22:10:47

Lasă frate, până acolo departe găsim ceva frumos și aci, prin biserici. Așa, mai la nivelul nostru de oameni păcătoși, nedesăvârșiți, bolnavi și microbiți ba de una ba de alta.

Despre frumusețea din biserici - dacă ai ceva să ne împărtășești.
Îți place acolo ceva? Simți ceva frumos în suflet când participi la o slujbă? Participi cumva la Frumosul Bisericii - cum?
Concret, mai aproape de realitatea noastră așa cum o trăim, așa cum o experimentăm. Lasă abstracțiile budiste și transpersonale, că nu viază în bisericile noastre.

Îți mai amintești ce ți-a plăcut când ai fost ultima oară într-o biserică? Când ai participat împreună cu alți oameni la o slujbă creștinească? Zi-ne și nouă, te rog, ca să ne bucurăm împreună de modul în care s-a desfășurat, în tine și în semeni, Frumosul!

cristiboss56 08.09.2014 22:17:42

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 566655)
Contemplarea Frumosului si Binelui naste Iubirea.

Natural.

Unii vor sa iubeasca fara sa adanceasca mintea in aceste contemplatii.

Este ca si cum ar vrea sa zboare inainte sa le creasca aripi.

-----

Insa, vederea profunda patrunde dincolo de Infrumusetare, dincolo de Sublim.

Dincolo de orice poate fi numit.

"Paraseste luptele si cuvintele UMFLATE . . ." ( din semnatura unui coleg ) . . . :)

Pelerin spre Rasarit 08.09.2014 22:49:11

Intrebare pentru domnii si doamnele credinciosi ortodocsi: ce parere aveti in raport de opinia domnului Paul Cocei, exprimata in cadrul articolului intitulat ,, Ortodoxia fara centru", publicat pe prima pagina a site-ului ?

cristiboss56 08.09.2014 23:58:51

Citat:

În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit (Post 566660)
Intrebare pentru domnii si doamnele credinciosi ortodocsi: ce parere aveti in raport de opinia domnului Paul Cocei, exprimata in cadrul articolului intitulat ,, Ortodoxia fara centru", publicat pe prima pagina a site-ului ?

Da , scurt si la obiect !
Ortodoxia este prezenta in primul rand in sufletelul nostru , asa amarat , prapadit si pacatos .
Nu avem nevoie de "centre" lumesti , de un stat sau un oras anume !
Ortodoxia incepe aici continua in Ierusalumul de Sus , in Vesnicie , caci dragul meu prieten , Ortodoxia nu se masoara cantitatv , acum si pururea si-n vecii vecilor .
Amin !

Ioan_Cezar 09.09.2014 00:24:57

Citat:

În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit (Post 566660)
Intrebare pentru domnii si doamnele credinciosi ortodocsi: ce parere aveti in raport de opinia domnului Paul Cocei, exprimata in cadrul articolului intitulat ,, Ortodoxia fara centru", publicat pe prima pagina a site-ului ?

Un articol pe gustul meu. Autorul focalizează discursul asupra lăcașului firesc al credinței: inima omului. Consonant cu "Împărăția cerurilor este înlăuntrul vostru."

Și tocmai pentru a iniția și potența dinamica vieții de credință, pentru a o actualiza și concretiza, pentru a nu rătăci (și răci!) inima și duhul omului care e mereu înclinat spre înșelare - Domnul a instituit Biserica, a lăsat pe Mângâietorul, Duhul Adevărului să ne păstorească spre Acasă, a lăsat Scriptura și Tradiția - Apostoli, Episcopi, Preoți, procesiuni și slujbe, sărbători și comuniuni creștine.
Bisericile noastre sunt lăcașurile fizice, concrete, unde dobândim însușirile neconcrete și nepieritoare, acelea pe care le vom purta cu noi, în noi, la Marea Trecere și mai departe...
Începînd cu Botezul și terminînd cu slujba înmormântării suntem ajutați să devenim cetățeni pentru totdeauna ai Împărăției. Lăsăm, după o trudă a fiecăruia, adeseori inexprimabilă, toate ale noastre efemere/deșarte și ne prezentăm la "Poarta Oilor" cu tot ce am agonisit întru veșnicie. Ne ajută Harul lui Dumnezeu, lucrător în toate cele ale Bisericii.

Noi punem acum în surdină viața din lăcașurile de cult? Dezechilibrăm raportul dintre credința subiectivă și credința comună, împărtășită în orice comunitate creștină?
Tocmai acest dezechilibru este morbul care îi face pe unii să spună "nu găsesc nimic frumos în asta", pe alții să spună "am rugăciunea mea și îmi e de ajuns", pe alții să afirme "doar în biserică la slujbe se coboară și lucrează harul" etc.
În realitate, cred eu și să mă iertați de opinie, doar unitatea și conlucrarea tuturor acestora coboară și menține lucrător în om și între oameni harul Duhului Sfânt.

Frumos în bisericile noastre găsesc că e și aceasta: credința mea se contopește cu credința comunității mele, credința comunității se contopește cu credința mea, iar în toate acestea credința omului se contopește cu credința lui Dumnezeu. Cel care nu intră în duhul credinței comune rătăcește. Ca și acela care nu își lucrează, pierdut cumva în credința colectivă (care devine astfel ideologie, străină de mine, de sufletul meu de om individual) propria așezare în credință. Fiecare e în felul lui părtaș la ceea ce e al tuturor și al lui Dumnezeu.

Pelerin spre Rasarit 09.09.2014 00:54:11

Spiritul rasaritean nu se dezminte,meditativ-eroic in fata unor drame istorice,idealizand poate cauze istorice mai putin eroice in cauzalitatea lor explicabila, gasind resurse spirituale inaltatoare chiar si cand le cad zidurile-n cap.Frumos,tragic dar plin de speranta in esenta,o speranta eliberata de conditionarii trecatoare,libera si frumoasa.Glumesc,va multumesc pentru opinii,foarte interesant cum rezoneaza fiecare in raport de un text si din perspectiva propriei personalitati,a culturii si credintei din care face parte.O seara placuta,numai bine.

iustin10 09.09.2014 01:34:36

Frumosul este intalnirea cu Dumnezeu, indiferent unde e locul in care ea se petrece.
Inima este numitorul comun al tuturor locurilor de intalnire cu Dumnezeu.
A fi in locasul Bisericii dar a nu il simti pe Dumnezeu in inima este la fel de gol, cu a fi in lume, a te simti bine,dar a nu il cunoaste pe Dumnezeu.
Cat despre mine ,ma multumesc ca simt chiar si asa,in inima,mici rasfrangeri din frumusetea dumnezeirii ,si cu ajutorul lui Dumnezeu,si poate cu micul ajutor al vostru ,care scrieti din inima ceea ce pe voi va incanta la Biserica si la slujbe , poate voi ajunge sa simt si eu frumusetea in slujbele,care acum mi se pare ca nu rezonez cu ele suficient de tare.
Dumnezeu isi dezvaluie frumusetea,acolo unde oamenii sunt uniti in aceiasi credinta , si se sprijina unii pe altii , purtandu-si greutatile unii altora.
Nimic nu e mai frumos ca Dumnezeu in oameni, si oamenii impreuna slavind pe Dumnezeu,in acelasi duh ,nelasind pe vreunul sa pice jos sau sa o ia prea sus.
Iubirea este podoaba Bisericii cea mai de pret , caci ea le uneste pe toate

Ioan_Cezar 09.09.2014 03:10:20

Despre slujbele bisericești - de la oameni ai Bisericii
 
"Biserica este adevărata casă a lui Dumnezeu, chiar dacă e făcută din cărămizi și dată cu var.
Inima simte că se află în casa Tatălui. Și îi place.
Pentru educarea rugăciunii cel mai bine e să mergeți la biserică.

*
Și eu îți spun că nu există mijloc mai bun pentru descoperirea rugăciunii inimii decât mersul la biserică, la slujbele bisericești. În slujbele bisericești se află duhul rugăciunii.
Cine stă la slujbă cu atenție față de tot ce se citește și se cântă, acela nu poate să nu-și aprindă starea de rugăciune. Dacă astăzi și mâine și poimâine va fi așa, în cele din urmă se va aprinde focul rugăciunii în inimă.
Și, când Dumnezeu îți va da acest lucru, atunci vei alerga la biserica Lui ca la un ospăț împărătesc. Și nimic nu te va putea opri.

*
Numai să te străduiești să asculți cu atenție ceea ce se cântă și se citește în biserică, fiindcă fără atenție nimic nu vei dobândi.

*
Să asculți cu atenție, să înțelegi și să simți ceea ce se cântă și se citește - aceasta este rugăciunea minții.

*
Câteodată în biserică nici ceea ce se cântă, nici ceea ce se citește - ori nu se aude, ori nu se înțelege. În acest caz stați înaintea Domnului și faceți rugăciunea lui Iisus.
În biserică fiecare lucrare are sensul ei. Cine va urmări acest sens cu rațiunea și priceperea sa, acela neîncetat va primi din lumea cealaltă influențe binefăcătoare pentru duh și, după terminarea dumnezeieștii slujbe, va ieși din biserică așa cum se iese de la un ospăț îmbelșugat."

Sfântul Teofan Zăvorâtul - RUGĂCIUNEA

Ioan_Cezar 09.09.2014 04:07:20

Alte mărturii ale oamenilor sfinți despre Frumosul Liturgic
 
"Evlavia părintelui Efrem (e vorba despre Sfântul Efrem Katunakiotul, ucenic al Starețului Iosif, canonizat anul acesta - deci înaintea Starețului, care va fi canonizat, după cum s-a anunțat oficial, anul viitor) se vădea mai ales la Dumnezeiasca Liturghie.
Felul de a rosti ecteniile și restul slujbei l-a învățat de la Starețul Iosif, iar acesta din Cer.
A învățat glasurile și ritmurile cântării într-o vedenie în care a văzut niște păsărele cântând un te-ri-rem.
Și de atunci i-a învățat și pe alții cum să cânte "Doamne, miluiește" - încet, liniștit, ca și cum vocea ar fi venit de departe...
Cântau atât de încet încât, deși bisericuța lor era foarte mică, vocile nu se auzeau de afară.
Cântau pe un ton jos pentru a păstra liniștea sufletului, de vreme ce prin liniștea gurii sufletul strigă și comunică cu Dumnezeu.

Starețul Iosif se bucura mult de aceste Liturghii și de atmosfera de umilință ce domnea atunci când se săvârșeau, deoarece toți cei din obștea sa erau cu totul dăruiți adorării lui Dumnezeu.
Și nici un gând nu clătina mintea lor de la rugăciune.

Starețul spunea: "Nu cred să se săvârșească în întreg Sfântul Munte o Liturghie mai profundă decât cea pe care o facem noi, așa cum o facem, în această bisericuță smerită."

Adeseori la Sfânta Liturghie părintele Efrem vedea cum Harul dumnezeiesc umplea în chip simțit bisericuța. De aceea spunea: "Duhul Sfânt nu Se vede, dar Harul Său Se vede."
În acea bisericuță Harul umplea inimile lor. De multe ori vedea Dumnezeiescul Prunc pe Sfântul Disc și atunci lacrimile îi curgeau șiroaie.

De multe ori, la sfârșitul Dumnezeieștii Liturghii, a văzut pe Sfânta Masă Trupul Mort al Domnului, așa cum este înfățișat pe epitaf.

Odată, după Dumnezeiasca Liturghie, când a mers să se odihnească, părintele Efrem a văzut deodată un Heruvim. Cu o negrăită bucurie l-a îmbrățișat și l-a sărutat. Când i-a povestit Starețului ce i s-a întâmplat, acesta i-a spus că acel Heruvim fusese o manifestare a Harului."

("Starețul meu Iosif Isihastul")

iustin10 09.09.2014 23:20:15

Citat:

În prealabil postat de Ioan_Cezar (Post 566675)
" Dacă astăzi și mâine și poimâine va fi așa, în cele din urmă se va aprinde focul rugăciunii în inimă.
Și, când Dumnezeu îți va da acest lucru, atunci vei alerga la biserica Lui ca la un ospăț împărătesc. Și nimic nu te va putea opri.

Si eu urmaresc cu atentie ce se intampla la slujba ,ma rog atat cat pot ,uneori fac legatura si cu ce am citit in anumite momente ale slujbei ,mintea este deci si ea prezenta ,dar frumusetea inca nu o vad .
Doar ca nu mergeam chiar zilnic ci saptaminal.Poate de asta nu se aprindea acest foc al rugaciunii .Reteta pare simpla: sa te duci cu drag , sa participi,sa te rogi ,sa incerci sa intelegi,si in cele din urma se va aprinde focul rugaciunii .Numai sa o faci cu insistenta

iustin10 10.09.2014 00:32:15

Discutia s-a canalizat inca de la inceput pe particularizarea Biserica- lacas fizic- slujbe .Si implicit si cautarea frumosului a tins catre aspectele vazute.
Oare aceasta canalizare nu limiteaza privirea de ansamblu asupra Bisericii? Caci stim ca Biserica are si un inteles mai larg ,ea reprezinta comunitatea celor care impartasesc aceiasi credinta .
Biserica nu se limiteaza la cladire ,ci la oameni ,vii sau adormiti , Dar si cladirea devine importanta ,ca un loc dedicat ,in care comunitatea poate fi impreuna si poate fi mai aproape de Dumnezeu.
Slujbele care se tin in Biserica stabilesc o ordine prin care oamenii se pot ruga impreuna si se pot impartasi impreuna de Trupul Domnului. Daca slujbele nu ar exista,comunitatea credinciosilor ar fi debusolata ,si nu ar avea nici un element concret priun care sa isi manifeste credinta . Daca Domnul nu ne ar fi lasat Taina impartasirii cu Trupul si sangele sau ,ordinea impusa in biserica ar fi artificiala , caci ar fi o ordine umana ,eventual niste cantari . Impartasirea cu trupul lui Hrisots,arata ca Biserica este doar administratora acestei taine ,si ca oamenii isi pot manifesta concret legatura cu Dumnezeu, fiind si impreuna intre ei,dar primind si pe Hristos in mijlocul lor
Slujbele au esenta divina ,pentru ca sunt exprimarea harului in a ne invata cum sa adoram pe Dumnezeu. Slujbele au fost relevate sfintilor parinti de catre Duhul , si sunt un model de rugaciune desavarsita . Rugaciunea e impletita cu ritualul ,si sufletul gaseste emotie,si mintea gaseste invatatura.Si rugaciunea gaseste un model.
Dar Impartasirea este mai mult decat o slujba,este intalnirea cu Hristos , care se coboara si sfinteste pe cel care ia aceasta impartasire cu cainta si credinta in Domnul .
Intreaga viata a aceluia se schimba, sufelt si actiune,totul se transfigureaza.
Dar pentru ca omul sa nu se mandreasca de asa mare miracol , drumul trebuie reluat iar si iar, desi fiecare impartasire e unica . Fie din cauza pacatului ,fie pur si simplu din cauza unei mancari de care nu te mai saturi , credinciosul trebuie sa reia de fiecare data drumul catre Trupul lui Hristos.

iustin10 10.09.2014 00:35:18

Porunca iubirii implinita in Biserica
 
Se stie ca porunca cea mai mare este porunca iubirii .
Unde este iubirea in Biserica? Pai prin faptul ca este o comunitate , Biserica intretine legaturile dintre oameni. Apoi, este o comunitate cu aceiasi credinta,deci nu mai avem respingerile si neintelegerile care le avem in lume asupra credintei,ci avem linga noi frati intru credinta, suflete care ,ca si noi,aspira catre Dumnezeu si catre oameni.
Iar in fata experientei atator oameni ,vazand mai multa iubire ca a noastra,mai multa credinta ca a noastra ,ascultand de la preot mai multa invatatura decat poate naste mintea noastra , vazand rugaciune mai perfecta decat o putem face noi singuri acasa, vazand slujbele care doar in incinta Bisericii capata sens , fiind inconjurati de acest nor al slavei catre Dumnezeu, creste si iubirea noastra catre Dumnezeu.
In mod normal,iubirea fata de Dumnezeu se incepe prin iubirea fata de oameni. Iar iubirea fata de oameni soseste numai dupa ce constientizam ca ea vine de la Dumnezeu. In Biserica putem dezvolta mai usor aceasta iubire,atat fata de semeni cat si fata de Dumnezeu.
Caci admirand credinta altora ,ne creste iubirea fata de ei , si putem sa ne deschidem si inima noastra
In Biserica avem modele vii . Astfel nu intalnim acolo oameni flamanzi,goi , bolnavi ci intalnim oameni care il adora pe Dumnezeu , flamanzi de Cuvantul sau,goi fara speranta Sa , bolnavi de dorul dreptatii Sale.
Nevoile celorlalti sunt spirituale , si ne putem implini dragostea fata de semeni la un nivel mai inalt decat cel material ,dar,desigur,nimic nu ne impiedica sa ajutam si material oameni care stim ca isi poarta demn necazurile lor
Toata aceasta armonie din Biserica converge in a il iubi pe Hristos,care se manifesta asa minunat in atatia oameni , si a ajunge cu dragostea catre Creatorul nostru , ca semn de multumire pentru darurile primite in Hristos.
Biserica este treapta iubirii catre Dumnezeu , si o noua treapta ,mai inalta, a iubirii de oameni.
Prin Biserica iubim cununa sfintilor placuti lui Dumnezeu , vazand astfel si mai clar ,minunatia darurilor Sale catre noi
Prin Biserica ,devenim astfel,mai buni si mai pregatiti ,pentru a imprastia iubirea si in lumea de afara .
Biserica este benzinaria noastra ,care arata daca vom alerga pe sosele tragand si pe altii dupa noi ,sau ,daca ii refuzam ajutorul , ne vom chinui singuri,impingand caruta firii noastre potrivncie,si , in loc sa ajutam pe altii ,le vom cere noi ajutorul

Ioan_Cezar 10.09.2014 01:39:44

Citat:

În prealabil postat de iustin10 (Post 566721)
Reteta pare simpla: sa te duci cu drag , sa participi,sa te rogi ,sa incerci sa intelegi,si in cele din urma se va aprinde focul rugaciunii .Numai sa o faci cu insistenta

Nu știu dacă începutul este "cu drag". Nu știu nici dacă după primele dezamăgiri mai serioase în ce privește așteptările credinciosului de la Hristos (așteptări care încă nu sunt cele mai realiste), mai merge omul "cu drag" la biserică. E posibil să meargă cu maxilarele încleștate...
Acest drag de slujbe cred că:
- vine mai târziu, ca un rod al deschiderii minții și inimii, ca rod al nevoinței pe de o parte și ca dar al Harului;
- își modulează intensitatea și conținutul, avînd și unele "crize de creștere" dureroase (nu mai e nici un drag, totul e de acum silință, efort, datorie) dar și unele momente de bucurie nespusă, când omul primește un dar care să îi sporească nădejdea și să îi deschidă alte perspective, nebănuite până atunci;
- cunoaște și perioade de răzvrătire, ori de abandon, ori de îndoială mare;
- se transformă într-un mod statornic de a fi, bine asumat prin încredințarea dată de experiența împreună-lucrării cu Harul, prin părtășia cu Biserica văzută și nevăzută;
- poate atinge văpăi de iubire și iluminare despre care vorbesc uneori cuvioșii dar și creștinii "obișnuiți", nu neapărat desăvârșiți sau mult îmbunătățiți.

A participa e, cred, marea provocare.
Și da, focul rugăciunii se aprinde, însă depinde mult de fiecare cum și dacă îl întreține. Și ce roade aduce din asta (că mândria și alte tare sufletești repede le strică pe toate...).

sophia 10.09.2014 12:47:12

Imi plac mult mesajele lui Iustin. Este ceva personal, pamantesc si omenesc in ele, si frumos.
Cred ca ele reperezinta pe multi credinciosi, mai ales care sunt mai putin avansati si talentati in credinta.

Mi-as fi dorit ca pe acest fir sa existe mai mult pareri personale (intrebarea este ce gasim (noi) frumos in biserica si nu ce scriu altii in lucrarile lor, cum ar vrea unii sa fie.
Mi-as fi dorit sa vad experientele personale ale oamenilor si sentimentele lor, adica probleme cu care se confrunta.

Pare ca (cel putin pentru unii) totul este perfect in biserica, pare ca ei sunt perfecti. Si nu cred sa fie asa.

Mai intai as spune si eu ca si altii inaintea mea, ca aici nu este definit clar despre ce anume vorbim: Biserica -ortodoxie/credinta, biserica - oameni (comunitate), biserica - lacasul sfant.

Eu am sa incerc sa raspund la toate acestea trei:

1. In credinta imi plac multe. Imi plac invataturile si pildele, faptul ca ne invata binele, cum sa traim in comuniune cu aproapele.
Imi place ca ne arata o lume in care ne putem gasi sprijin sufletesc si moral. Stim ca nu suntem singuri, ca exista Dumnezeu si lumea Sa din Cer si ca Ei sunt cu noi.
Este in Biserica o lume mai buna, asa cum ar trebui sa fie cea in care traim.

2. In biserica unde sunt oamenii si comunitatea nu prea imi place. Am cunoscut un preot care mi-a placut si in care am vazut credinta adevarata, asa cum ar trebui ea traita de toti, fara extremisme. Un Om si un sfant - parintele Galeriu.
Dar in rest nu intalnesc ceea ce ar trebui sa fie, ceea ce mi-as dori.
Si de aceea nu reusesc sa am linistea sufleteasca necesara, nu pot trai cu adevarat slujbele, asa cum ar trebui. Imi lipsesc unele slujbe care aici la noi nu se fac (vecerniile) si care mie imi fac poate mai bine decat Sf. Liturghie. Le simt mai intime si mai pline de liniste. Poate si pentru ca Sf. Liturghie ma copleseste cumva. Este cumva prea mult deodata.
Exista cateva rare ocazii in an in care avem niste slujbe deosebite, la lumina lumanarii doar. Simple, fara cantari si ritualuri.
Si acelea imi fac foarte bine.
Ma refer la Acatistul Sf. Andrei Criteanul, Acatistul Buneivestiri. Acatistele in general aduc multa pace.

Si imi lipsesc invataturi si lamuriri din partea preotului.

Nu contest unele din lucrurile scrise de altii aici, dar as adauga la ele ca se pot trai asa cum trebuie numai daca ai parte de preoti cu har si de oameni buni in jur si liniste.
Peste tot citesc pe forum preocupari de genul: basma, cum se imbraca ala sau aia, cum sminteste unul sau altul, ce zice ala sau altul. Ala sta pe scaun, ala face asa, etc.
Observ ca asta ne preocupa in biserica.
Lipseste dragostea, caldura, intr-ajutorarea. Observatii, critici, priviri, interdictii. Prea mult. Nu vreau sa scriu mai mult, dar cel putin diaspora este tot mai rau si greu in biserici.
Ajungi sa te simti mai bine acasa, numai tu cu Dumnezeu, in fata icoanelor tale. Macar nu-ti faci pacate, nu te simti rau (si fizic) si ai liniste.

3. Ce imi place in biserica -lacas.
Imi place linistea aceea cand nu este lume si slujba. Numai tu cu icoanele.
Parfumul acela de vechi si tamaie. Atmosfera aceea care te linisteste profund.
Sa stai pur si simplu in biserica si sa te rogi si sa-ti odihnesti sufletul.
Imi plac unele biserici bine ingrijite.
Imi plac corurile de la unele biserici, coruri care te duc pur si simplu in cer.
Rugaciunile speciale facute impreuna de preoti si enoriasi.
Imi place pur si simplu sa stiu ca exista si sa pot intra oricand trec pe langa una sa aprind o lumanare si sa ma rog, sa ma reculeg. In diaspora ne lipseste asta enorm.

Ioan_Cezar 10.09.2014 14:30:09

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 566730)
Mai intai as spune si eu ca si altii inaintea mea, ca aici nu este definit clar despre ce anume vorbim: Biserica -ortodoxie/credinta, biserica - oameni (comunitate), biserica - lacasul sfant.

De ce nu toate? Oare nu toate împreună sunt Biserica și sunt omul și ale omului? Suntem liberi să alegem fiecare ce scriem - ce simțim că ne îmboldește inima, ce ne încântă, ce ne aduce pace și rost.
E multă frumusețe în Biserică dar parcă pentru orice avem vreme și îngăduință, doar pentru frumusețe și Frumos nu găsim... Apoi ne mirăm că ne simțim fără tragere de inimă, reci, plictisiți, derutați. Focul inimii trebuie întreținut.
Frumusețea este trofică, stenică, înviorătoare, motivantă. Și devine constitutivă. Omul frumos nu s-a născut așa, ci a devenit, hrănindu-se cu Frumosul (care e și bun și adevărat).


Ora este GMT +3. Ora este acum 15:22:40.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.