![]() |
Atotstiinta lui Dumnezeu
Este un lucru neclar pentru mine. Daca pacatuiesc, si stiu ca am pacatuit si imi pare rau si stiu ca imi pare rau, iar ma spovedesc, se va bucura Dumnezeu de mine atunci? Dar daca peste 4 ani fac acelasi pacat, dar eu nu stiu asta pentru ca inca nu am trait acel timp, dar Dumnezeu fiind atotstiutor stie deja cum voi pacatui si de ce. Deci practic Dumnezeu stie si daca noi ne mantuim pana la urma si daca nu ne mantuim, si stie toata viata noastra cum o sa fie, practic. Dumnezeu stie si cand imi da o boala, si ce o sa imi faca acea boala, si de ce o sa imi faca acel lucru acea boala? Stie cand o sa fiu suparat si cand o sa fiu vesel? Cand o sa zbier pe cineva sau cand o sa ii zambesc cuiva?
Deci nu inteleg prea bine cum sta treaba asta, ma poate cineva lamuri? |
Citat:
Atotstiinta, omniscienta, omnipotenta creeaza paradoxuri. Sunt teme filozofice. Vrei explicatii filozofice? |
Citat:
Toate au un sens si o noima. Atat timp cat Dumnezeu ne mai da cate o boala sau un necaz, inca mai vede in noi puterea de a ne indrepta si mantui. Revenirea cu buna-stiinta in locul de unde-ai plecat (repetarea aceluiasi pacat), dupa ce te-ai cait, inseamna o batalie pierduta in fata urzelilor celui viclean. Daca sustii ca constientizezi situatia, si stii bine unde vei ajunge, trebuie sa fie slabiciunea mult peste puterile tale, de n-o poti invinge. Totusi, daca ai cunoaste cu adevarat, dragostea lui Dumnezeu pentru tine, ai intelege ca evitand aceasta repetare, vei primi un dar care te va urmari toata viata si care va fi de fapt primul intre nenumaratele care vor urma. Nu degeaba Dumnezeu ingaduie ispititorului sa te momeasca. El stie ca tu ai potential sa-ti invingi slabiciunea, chiar daca NU SINGUR, ci cu si prin mila Lui, totusi, poti castiga. Alege sa-ti pui nadejdea in mila Lui si spune NU gandurilor viclene, oricat ar suna de dulce in ureche!!! |
Deci Dumnezeu nu a lasat viata la intamplare? Adica daca ies pe strada si ma intalnesc cu X persoana ii din voia lui Dumnezeu, adica, toate ce se intampla in viata noastra oricat de marunte ar fi, precum daca arunc ambalajul de la ciocolata la cos sau pe jos sau orice, este datorita faptului ca Dumnezeu vrea asa? (pare absurd dar sunt confuz). In mare, tot ce facem este pentru ca Dumnezeu vrea sa o facem? Asta nu ar insemna ca El ne incalca voia libera?
|
Citat:
Este o mica contradictie intre liber arbitru si a spune ca totul este cum vrea Dumnezeu. Liberul arbitru presupune ca evenimentele care se desfasoara in lumea asta sunt consecinte ale alegerilor noaste, sau ale altora. Iar in functie de aceste evenimente pe care le alegi tu (sau altii), esti judecat dupa moarte. Daca Dumnezeu ar interveni in viata oamenilor, conceptul de liber arbitru ar fi spulberat instant. In Biblie se povesteste in Iesire ca Dumnezeu a intervenit in gandirea faraonului egiptean, si practic l-a facut sa nu le dea drumul evreilor, ca mai apoi, sa fie pedepsit pentru ceva ce n-a fost vina lui. Liberul arbitru este cel mai apropriat de realitate: principiul cauza-efect guverneaza lumea, iar interventia divina a fost numai la crearea Universului, cand s-a creat acest mecanism cauza efect (tot de Dumnezeu). Aceasta este viziunea deista, la care ma afiliez eu. Daca e sa presupunem ca orice lucru se intampla in lumea asta pentru ca vrea Dumnezeu, atunci nu se poate zice ca avem un liber arbitru, ci ca suntem sclavii unei puteri mult superioare noua. Asta ar insemna ca judecata de apoi nu isi prea are rostul, avand in vedere ca nimic din ce ai facut nu a fost alegerea ta, ci a lui Dumnezeu. Un alt lucru este atotstiinta limitata la informatie si atat. Dumnezeu poate sa stie abosolut tot ce se petrece in universul acesta, sa stie inca dinainte sa te nasti ce si cum o sa faci, dar el nu intervine in asta, pentru ca s-ar contrazice cu notiunea de liber arbitru. |
Citat:
Citat:
cos.Dumnezeu are legatura insa cand liberul tau arbitru incalca liberul arbitru aproapelui. Citat:
Liberul arbitru inseamna si asumarea responsabilitatilor ce provin din liberul arbitru. Adica Dumnezeu ti-a dreptul sa faci tot ceea ce vrei dar in acelasi timp esti si responsabil pentru actiunile tale asupra ta dar si asupra altora. In esenta liberul arbitru inseamna sa faci tot ce doresti dar sa-ti asumi si consecintele asupra celor facute de tine(si cele bune si cele rele). De aceea in Apocalipsa, Hristos spune clar: " Cine este nedrept, să fie în continuare, cine este intinat sa se întineze și mai departe; cine este fara prihana sa traiasca si mai departe fara prihana. Si cine este sfânt, să se sfințească si mai departe. Iata, Eu vin curând și răsplata Mea este cu Mine, ca să dau fiecăruia după fapta lui. Eu sunt Alfa și Omega, începutul și sfârșitul, primul și ultimul." |
Citat:
Citat:
Citat:
Ii cere ajutorul, Dumnezeu intervine si o face pt ca omul insusi prin liberul-arbitru a decis sa ceara ajutorul lui Dumnezeu.Iar in acest caz Dumnezeu intervine in viata omului, tocmai pt ai respecta liberul-arbitru care a decis care are nevoie de ajutorul lui Dumnezeu. Daca liberul-arbitru al tau, ar incalca liberul-arbitru a altei persoane, iar persoana respectiva este spovedita si impartasita si cere ajutorul lui Dumnezeu pt a o scoate din problemele cauzate de liberul tau arbitru ia sa vezi cum Ii vei simti prezenta lui Dumnezeu in viata ta.Dar il vei simti pe acel Dumnezeu Justitiar, si te va judeca pentru toate cele facute cu fapta si/sau cu mintea de cand te-ai spovedit ultima data. De aceea, unora ,in viata lor, cand vin belele, nu vine una ci vin multe si toate deodata.Cunosc cazuri reale.Am cunostiinte care au patit-o si de atunci s-au jurat ca n-o sa mai nedreptateasca pe nimeni in viata lor. Am fost martor la cele intamplate in viata lor. Crede-ma, you're not gonna like it. Citat:
Citat:
Ce spui tu mai sus , este ca si cum ti-ai creea o casa, si apoi nu mai calci in aceea casa.(adica ce ai spus mai sus este erezie).Pai de ce creezi o casa ? Ca s-o locuiesti, ca sa fii acolo. Of, of, mai, mai. Citat:
treaba sa, are planul sau, si merge mai departe indiferent de ce cred oamenii sau ce fac oamenii. Culmea este ca Dumnezeu, chiar ti-a spus in Biblie ce plan are.Iar in Apocalipsa iti descrie si epilogul aventurii fintei numita "om" prin acest univers. Problema este ca in Apocalipsa se intampla cam ce vrea omul sa se intample. Practic omul prin alegerile sale si comportamentul sau isi sapa singur groapa si isi construieste singur chinurile sale. |
Citat:
Nu este de loc rar ca Dumnezeu sa intervina in vietile noastre prin lucruri, persoane, fenomene care par simple potriveli. Conform bancului in care un sofer se roaga intens sa gaseasca un loc liber intr-o parcare aglomerata. Cand pleaca o masina chiar din fata lui, eliberand locul, el spune "Multumesc, Doamne, dar nu mai e nevoie: am gasit singur". Numim acest lucru "puterea proniatoare a lui Dumnezeu". Citat:
In mod cu totul exceptional, un lucru sau un altul ne poate obliga sa facem. Vorbim, in asemenea cazuri, de miracole, fiindca legile firii facute de Dumnezeu sunt suspendate, temporar, tot de El. De exemplu, putem sa cadem in genunchi in fata unei icoane, chiar daca nu vrem asta. Numim un astfel de lucru "actiune la comanda divina". |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Si a zis Domnul catre Moise: "Cand vei merge si vei ajunge in tara Egiptului, cauta sa faci inaintea lui faraon minunile ce ti-am poruncit. Eu insa voi invartosa inima lui si nu va da drumul poporului." Nici nu apucase faraonul sa se pronunte in vederea eliberarii evreilor, ca Dumnezeu l-a si facut sa spuna "nu" orice s-ar intampla. Citat:
Pai daca a facut-o pentru El, noi ce mai cautam aici? Eu o vad asa: Ai construit o casa pentru o familie de oameni saraci care sa le ofere absolut orice vor, fara sa fie nevoie de vreo interventie viitoare a ta. Tu stii ca acea familie se poate descurca acum de una singura si nu mai are nevoie de nimic de la tine. Eventual ii mai vizitezi sau te mai interesezi de ei, dar nu intervii in vietile lor pentru ca nu ai de ce. Cam asa vad eu lucrurile. Citat:
|
Citat:
Citat:
celuilalt, asta inseamna ca tu nu respecti liberul arbitru al semenului tau. Faptul ca tu iti iei libertatea de a incalca liberul-arbitru al semenului tau in acelasi timp iti asumi si responsabilitatea actiunilor tale. Atunci cand cineva incalca liberul-arbitru al semenului sau, Dumnezeu intervine pentru "a regla conturile".Astfel cel care face rau asupra celuilalt de rau va avea parte, cel care iti va minti aproapele sau , de mincinuni va avea parte din partea celorlalti, cel care va fura de la aproapele sau furat va fi de altii, cel care il nefericeste pe aproapele sau, de nefericire va avea parte, cel care clevesteste/barfeste pe aproapele sau, de clevitire/nefericire va avea parte,...etc,etc. Din aceasta cauza exista un proverb in neamul romanesc: "Ce tie nu-ti place altuia nu-i face" ! Citat:
marturiseasca sau nu.Insa Dumnezeu este foarte clar sub acest aspect: Toate pacatele trebuiesc marturisite.Daca omul decide sa-si marturiseasca toate pacatele, atunci si Dumnezeu isi revarsa harismele asurpa acestuia. Daca omul decide sa nu-si marturiseasca toate pacatele, atunci incepe Dumnezeu cu tine o adevarata pedagogie , prin care iti indica ce se intampla atunci cand nu esti serios cu tine, dar vrei sa pari serios in fata LUI. Citat:
ca sa evaluezi realitatea.Cu cat ai acces mai mult la cunostiinte cu atat iti recalibrezi modul de vedea realitatea.Iar acelasi actiuni pe care inainte nu ti le puteai explica, devin explicabile, iar diferite evenimente care ti s-au intamplat dar nu stiai de ce, incep sa prinda cauzalitate. Savantul si geniul Nicolae Iorga spunea ca "In istorie se pot auzi pașii lui Dumnezeu" .Adica a ajuns la un grad de iluminare a mintii, in care putea sa vada clar interventia lui Dumnezeu peste tot. Citat:
Vreau sa-ti pornesti rationamentul plecand de la faptul, ca evreii(fiind poporul lui Dumnezeu) se rugau la Dumnezeu sa-i scoate din robie si de la faptul ca faraonul era considerat de catre ceialalti(supusi sai) ca reprezentat al zeilor dar el insusi(faraonul) se considera zeu . De asemeni as dori sa-mi spui de ce crezi tu ca Dumnezeu l-a ales pe Moise si nu pe altcineva .De ce Moise ? Care este diferenta in ziua de azi ,dintre atitutidinea faraonului de atunci si atitudinea conducatorilor din ziua de azi, pornind de la un punct comun: betia de putere. Citat:
Nu inteleg, de ce il separi pe Dumnezeu de om(cine te-a invatat chestia asta ?!) si apoi incepi sa judeci ca Dumnezeu i-a creat omului un fel cusca ( planeta asta) si dupa care nu-l mai intereseaza ce face omul. 2.Termenul de "OM" in Sfanta Scriptura se refera la OM-ul induhovnicit cu intelepciunea adamica dinaintea caderii. Cel ce nu face voia Domnului, si nu respecta,nu pastreaza si nu practica invatatura lui Hristos, nu este acel om facut dupa Chipul si Asemanarea lui Dumnezeu. 3.De unde ideea ca omul lumesc, este buricul pamantului si al universului, si ca universul a fost creat ca fiind terenul de joaca al omului lumesc ? Citat:
planeta este sa se mantuiasca.Dar acest univers(realitate, numeste-o cum vrei) nu este casa omului induhovnicit care a fost facut dupa chipul si asemanerea lui Dumnezeu.Casa un astfel de OM este raiul, si nu acest pamant. Citat:
Dumnezeu a construit aceea casa(care de fapt este un adapost) ca sa le fie protectie, si sa aibe cele necesare astfel incat singura lor grija sa fie mantuirea (pregatirea pentru casa adevarata) care este Raiul , ce nu se afla pe taramul unde a fost construit acel adapost.Asa cum un tata care-i construieste fiului sau un adapost, se intereseaza ce face, cum se simte ce-l doare, ce nu-i place, care sunt cele care-l impiedica ca sa ajunga la mantuire, si intervine ori de cate ori fiul ii cere ajutorul, asa face si Dumnezeu. Daca Dumnezeu nu ar interveni macar o microsecunda in functionarea acestui adapost(numit planeta pamant) s-ar duce totul de rapa in cateva secunda.Pamantul n-ar mai da rod, cerul n-ar mai da ploaie, vanturile n-ar mai imprastia samanta, si tot ecosistemul asta ar fi da peste cap in cateva secunde si ar muri.Adica lipsa prezentei Duhului Sfant asupra oricarui ecosistem, moarte este. Citat:
o casa pt altcineva(omul in acest caz) atunci omul prin definitie nu poate administra aceea "casa" pentru ca nu intelege si nu are capacitatea necesara pentru a administra aceea casa, deoarece nu intelege cum este facuta, deoarece nu stie ce inseamna conceptul de "casa", pt ca aceea casa nu a fost construita in vreme ce omul se uita cum se construieste.Omul lumesc s-a trezit in aceea casa.El nici nu intelege de ce exista aceea casa. Citat:
momentul in care Dumnezeu si-ar pierde interesul pt aceea casa. Citat:
inceput de cand Hristos a fost rastagnit pe cruce. Apocalipsa este epilogul entitati numite om-lumesc, caci asa cum spune si Hristos, casa Domnului nu este din aceasta lume ci in Rai, iar casa omului duhovnicesc nu este aici ci in imparatia lui Hristos :adica in Rai. Adica aabb..., Dumnezeu a dat omului lumesc un termen pentru mantuire, dupa care , time's up.Game Over. Dar acum ia raspunde-mi la o intrebare: de ce exista acest termen dat de Dumnezeu ? De ce Dumnezeu a dat un termen ? De ce ? |
Citat:
Dar eu nu vorbeam de actiunile personale ale cuiva. Tot ce a facut acea persoana a fost sa ceara ajutorul lui Dumnezeu, nu sa ingradeasca libertatea altcuiva. Daca presupunem ca Dumnezeu a intervenit in favoarea persoanei care l-a rugat ceva, nu inseamna ca, facand asta, Dumnezeu a influentat vietile altor persoane care nu i-au cerut nimic? Deci nu le-a deviat cursul vietii/ influentat liberul arbitru? Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
In plus, nu consider ca Dumnezeu l-a creat pe om in mod special, ci mai plausibil este ca Universul este facut in asa fel incat sa permita aparitia vietii, ceea ce a dus si la aparitia omului. Miliarde de ani Dumnezeu "a supravegheat" universul acesta, si brusc incepe sa intervina acum cateva zeci de mii de ani, intamplator cand a aparut prima societate umana. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Wow, avem o discutie chiar lunga! Ma bucur ca ne antrenam mintile :D |
Citat:
Citat:
|
Ciudat lucru.
Peste tot sustineti ca noi suntem numai cu Dumnezeu si fara El nu se poate si tot asa. Acum brusc citesc aici ca Dumnezeu nu intervine in viata noastra si ca exista liberul arbitru. Explicatiile voastre nici nu stau in picioare. Noi oamenii nu suntem izolati, nu suntem individuali. Traim intr-o pernanenta impletitura unii cu altii. Cum sa existe liberul arbitru? Daca noi ne rugam la Dumnezeu si el ne da anumite lucruri, astea influenteaza sipe altii, fie ca ei vor sau. De ex. ne rugam sa facem o anumita scoala/facultate, sa urmam profesia care ne este potrivita (si dupa talentul nostru sau nu). O primim. Si atunci se schimba multe in viata noastra si influentam si pe cea a parintilor, a fratilor nostri, a profesorilor de la scoala, a celor cu care noi concuram sa obtinem un loc de munca. La fel cu casatoria: ne rugam sa ne casatorim si Dumnezeu ne da omul (dorit de noi, sau pe cel potrivit dupa voia Lui). Pai si pe omul ala atunci il influenteaza, si pe familia si prietenii lui, si pe viitorii nostri copii. Nimic nus e face fara voia lui Dumnezeu. Si daca am luat o decizie rea si am pacatuit, nu suferim numai noi consecintele, ci si cei din jurul nostru. Asa ca eu nu stiu ce spuneti voi aici cu liberul arbitru. Dumnezeu ne-a facut, ne stie si ne asculta sau nu rugaciunile (dar ne influenteaza viata). Viata fara Dumnezeu nu este posibila. Ah, ca unii dintre noi nu cred in El, nu-l cunsc, nu-l accepta, este altceva. Dar El exista totusi si pentru aceia. |
Citat:
|
Citat:
Sunt atatia preoti ortodocsi, inclusiv pe YouTube, care zic ca traim deja apocalipsa, ca o sa vina, etc. |
Citat:
Mie sa-mi aratati un document emanat de o autoritate ecleziala (un episcop, un conciliu de episcopi sau Papa) in care sa se afirme ca traim apocalipsa acum sau in anii imediat urmatori. Sunteti la curent ca Isus a spus ca "Drept aceea, privegheati, ca nu stiti nici ziua, nici ceasul cand vine Fiul Omului" (Matei 25:13)? Cand va aventurati sa sustineti ca Biserica lui Isus ar spune altceva decat Isus, atunci trebuie sa veniti cu argumente si exemple. |
Citat:
|
Liberul arbitru în Ortodoxie: http://savatie.wordpress.com/2008/06...berul-arbitru/
"Ortodoxia, așa cum se înfățișează ea epocii moderne, pare să nu lase nici un loc de acțiune liberului arbitru pe care orice om îl are din fire. Această impresie nu poate fi contrazisă nici de sistemul cazarmă al seminariilor teologice, nici de relația milițianistă superior-inferior instaurată la nivelul clerului, unde frica de a fi exclus din tagmă paralizează orice inițiativă sau opinie personală. Totuși, dacă este să urmărim felul în care Hristos se impune în fața poporului, vom vedea că lucrurile stau cu totul altfel. De prea multe ori auzim din gura Stăpînului a toate invitații în loc de porunci: âCel ce voiește să-Mi urmeze Mie, să-și ia crucea sa și să vină după Mineâ; sau âde voiești să fii desăvîrșit, vinde tot ce ai și urmează-Mi Mieâ. La fel și Fericirile rostite pe munte nu sînt niște porunci, ci niște aspirații puse înaintea ascultătorilor. Îndeobște toată predica lui Hristos stă sub semnul lui: âCine are urechi de auzit, să audă!â Relația dintre Hristos și ucenici era una de familiaritate și nu de autoritate. De prea multe ori îi vedem pe ucenici cerîndu-i Învățătorului explicații pentru o pildă rostită sau pentru o nereușită a lor: âdar noi de ce nu am putut să-l scoatem?â â întreabă ucenicii atunci cînd nu reușesc să izgonească demonul din tînărul mut. Sau arată o îndrăzneală copilărească: âÎnvățătorule, poruncește să vin la Tine pe apă!â â exclamă Petru cînd îl vede pe Hristos mergînd pe valuri. Ca să nu mai spunem că, pentru a lăsa loc de acțiune liberului arbitru al fiecăruia, Hristos nu se înfățișează doar făcînd minuni, ci se arată pe Sine și umil, spălînd picioarele ucenicului sau chiar bătut, scuipat și în cele din urmă ucis. Apostolii arată același respect față de liberul arbitru al fiecăruia: âToate-mi sînt îngăduite â spune Apostolul Pavel â, dar nu toate de folosâ. [1] Sau: âTrăiți ca oamenii liberi â îndeamnă Apostolul Petru â, dar nu ca și cum ați avea libertatea drept acoperămînt al răutățiiâ. [2] Așadar, aceasta nu este interpretarea unui modern asupra Evangheliei, ci viziunea tradițională a Ortodoxiei, exprimată de dascălii ei cei mai de seamă. Încurajarea liberului arbitru în rîndul credincioșilor nu era un lucru de scandal nici mai tîrziu, în epoca de aur a Ortodoxiei. În Cuvîntul către tineri, Sfîntului Vasile cel Mare (330-379), arhiepiscop al Cezareei Capadociei, autor al unei Liturghii slujite pînă azi, dar și al unui șir de Canoane disciplinare, deci personalitate cu autoritate apostolică în Biserica Ortodoxă, face afirmații care pun în încurcătură pe cei obișnuiți să stăpînească peste o turmă docilă și impersonală. Ca să nu mai spunem că Sfîntul își începe alocuțiunea cu versurile unui poet păgîn, Hesiod: Cel mai bun om este omul care, prin el însuși știe ce trebuie să facă; Bun este și acela care urmează celor spuse de alții; Dar cel care nu-i în stare nici de una, nici de alta, în toate-i nefolositor Punînd înainte autoritatea vîrstei, dar și âparticiparea din destul la bucuriile și neplăcerile viețiiâ, pe care le numește âdascăli în multe privințeâ, Sfîntul Vasile nu se ferește să dea sfaturi, oferind însă o lecție de discernămînt, nu de acceptare oarbă a unor adevăruri. Poeții lăudați la începutul cuvîntării, au, totuși, neajunsurile lor: Nu vom lăuda, deci, pe poeți nici cînd spun vorbe de ocară, nici cînd batjocoresc, nici cînd înfățișează pe îndrăgostiți sau pe bețivi, nici cînd spun că fericirea stă într-o masă bogată și în cîntece nerușinate; dar cea mai puțină atenție le vom da cînd vorbesc de zei și, mai cu seamă, cînd povestesc că sînt mulți și nu se înțeleg între ei [âŠ] Să lăsăm pentru actorii de pe scenă adulterele zeilor, amorurile și împreunările lor în văzul tuturor, dar mai cu seamă destrăbălările lui Zeus, corifeul și șeful tuturor zeilor, după cum spun ei, pe care e rușine să le spui chiar despre animale. [6] Iată, așadar, atitudinea unui ierarh, denumit mai tîrziu de Biserică âmare dascăl al lumiiâ, în cazul unei probleme atît de spinoase cum este citirea cărților profane de către credincioși. Sfîntul Vasile nu vine cu o interdicție, ci cu o invitație la studiu, studiu pe care el însuși l-a efectuat mai înainte. Trebuie, deci, și voi să citiți scrierile autorilor profani, așa cum fac albinele; acelea nici nu se duc fără nici o alegere la toate florile, nici nu încearcă să aducă tot ce găsesc în florile peste care se așază, ci iau cît le trebuie pentru lucrul lor, iar restul îl lasă cu plăcere. Noi, dacă sîntem înțelepți, să luăm din cărți cît ni se potrivește nouă și cît se înrudește cu adevărul, iar restul să-l lăsăm. Și după cum atunci cînd culegem flori de trandafir dăm la o parte spinii, tot așa să ne și ferim de ce este vătămător. Trebuie să ne dăm seama că aceste afirmații ieșeau din gura unui ierarh creștin la jumătatea secolului V, cînd autoritatea filozofiei și literaturii profane încă mai făcea, în ochii multora, concurență Evangheliei. Prin urmare, riscul unei înțelegeri greșite a îndemnului de a citi cărțile poeților în detrimentul Scripturii nu era mic. Dacă Sfîntul Vasile, pe lîngă autoritatea culturii sale nu ar fi fost și un mare ascet, cunoscător desăvîrșit și exeget al Sfintei Scripturi, mare diplomat și, nu în ultimul rînd, făcător de minuni, atitudinea sa nu ar fi putut fi una de referință pentru creștinii secularizați de astăzi. Însă influența pe care a avut-o Sfîntul Vasile în epocă și faptul că, pînă astăzi, Biserica îl cinstește în rîndul âcelor trei ierarhiâ cei mai de seamă, ne face să credem că atitudinea sa deschisă față de liberul arbitru al fiecăruia caracteriza epoca de aur a creștinismului, deci este proprie Ortodoxiei în expresia ei cea mai autentică." |
Foarte interesant citatul pus de cristirg. Foarte interesanta lucrarea.
Eu cred ca aici sta diferenta de opinii - de la modul in care fiecare percepe credinta (ortodoxia in speta) si lumea in general. Partea de la inceput a citatului spune foarte clar lucrurilor pe nume. Pe de o parte in textele scrise Iisus este prezentat intr-un fel cu stil de autoritate si severitate, pe de alta parte ca fiind bland si aratand smerenia prin el insusi si iertand si iubind oamenii. La fel modul in care credinta este prezentata si traita in biserica (de preot, ierarhii etc.). Si canoanele sinodale! Si mai este o problema care apare de multe ori in discutie: definitia liberului arbitru. Unii spun: "pai ai libertatea de a alege." Da, exista doua posibilitati in general si mai ales in credinta: calea cea buna (daca faci asa si asa esti bun crestin, il iubesti pe Dumnezeu si te mantuiesti) si calea rea (daca nu faci asa, esti rau, pacatos si te duci in iad). Si atunci ce libertate de a alege iti ramane? Normal ca trebuie sa iei calea cea buna. Si se mai si spune ca de fapt raul este lasat tot de Dumnezeu si etc. Si atunci? Nu ajungem la concluzia ca totul este de la Dumnezeu si El este in toate? Pentru mine liber arbitru inseamna altceva: sa ai mai multe posibilitati bune intre care sa poti alege pe cea potrivita tie. Ca Dumnezeu nu ne-a facut pe toti la fel. Imi lipseste calea de mijloc, posibilitatea de a alege cu adevarat. Ca totusi se spune peste tot sa facem totul cu masura. In fapt in viata ai de ales intre mai multe cai, dar cumva se ajunge ca nu toate sunt de la Dumnezeu. Si atunci mi se pune intrebarea: dar de la cine sunt, daca nu de la Dumnezeu? Ceea ce am spus aici am auzit si de la preoti (ca raul este tot de la Dumnezeu si El este in toate). Concluzia este ca unii vad in credinta liber arbitru, iar altii nu, in functie de felul in care il vad si inteleg pe Dumnezeu. |
Unii Il vad pe Dumnezeu ca pe un parinte bun si iubitor care isi rasplateste copii si lucreaza cu ei pentru ca acestia sa progreseze si sa isi implineasca menirea.
Altii Il vad pe Dumnezeu ca pe un despot, un tiran care da sentinte si care conduce dupa niste legi absurde in contradictie cu firea umana pe care tot El a creat-o. Unii vad atributele lui Dumnezeu ca fiind suprafiresti si nu incearca le sa inteleaga,doar accepta ca asa sta lucrurile, constientizand ca ele sunt mai presus de puterea de intelegere a lui Dumnezeu. Altii vad “paradoxurile” din atributele lui Dumnezeu. “Daca Dumnezeu este atotputernic, poate a fac o piata pe care sa nu o poata mutat El?” Indiferent de raspuns, concluzia ar fi ca nu este atotputernic. Unii vad in Dumnezeu manifestarea iubirii, altii lipsa ei, pentru ca nu se intampla tot asa cum considera acestia ca le-ar fi cel mai bine. Iar unii vad in toate acestea doar perspective ale credintei si ale “vederii” lui Dumnezeu. Tot asa cum unii nu vad in doctrine lucruri ireconciliabile. Doar ca realitatea este alta. Dumnezeu este Unul. El este Adevarul si tinta ultima. Un poti sa spui ca adevarul are mai multe fete si poate fi privit din mai multe unghiuri. Problema este ca noi, in egoismul nostru, in incercarea noastra de a-L acomoda pe Dumnezeu la noi vedem lucrurile diferit. Si asa ajungem la concluzii aberante de genul: atotstiinta lui Dumnezeu echivaleaza cu predestinarea, atotputernicia lui Dumnezeu este imposibila, liberul arbitru si libertarea nu isi gasesc loc in credinta si in poruncile lui Dumnezeu.... etc. Concluzia ar fi ca ar trebui sa ne smerim mai mult si sa intelegem ca Dumnezeu este cel la care trebuie sa ne raportam si prin prisma invataturilor Bisericii sa intelegem lumea si nu sa Il intelegem noi pe Dumnezeu, respectiv invataturile Bisericii prin ceea ce ni se pare noua “corect si firesc”. |
Acum mi-a venit in minte un lucru; o idee venita brusc, si nume:
Eu cred ca Dumnezeu a facut "legea cauza si efect" tocmai pentru ca e atotputernic; vedem foarte bine ca aceasta lege functioneaza foarte bine; si, pe undeva, mi se pare o metoda eficienta si buna de a rasplati sau pedepsi pe cineva, ca pana la urma, ne-o facem oarecum cu mana noastra, deoarece Dumnezeu a stiut ce a facut cand a facut ca lucrurile sa funcioneze dupa aceasta regula, de cauza-efect. Asa ca, daca, de exemplu (banal si stupid exemplu), traversezi prin loc nepermis este foarte probabil ca, la un momend dat, sa fii lovit de masina (cauza-efect); daca faci rau e foarte probabil sa ti se intoarca la un moment dat; la fel si in cazul in care faci bine; Nu trebuie ca efectul sa aiba loc neaparat imediat dupa cauza, dar eu sunt convinsa ca efectul va veni la un moment dat; de obicei efectul urmat faptelor si actiunilor noastre, mai ales daca e un efect nu prea bun, pe multi ne fac sa ne gandim putin la noi si la actiunile noastrem la cum influenteaza actiunile noastre pe ceilalti si de ce am primit-o inapoi, lucru care poate produce ulterior schimbari bune in noi. Eu m patit pe pielea mea de zici de ori; si m-a pus sa ma intreb si sa iau masuri, astfel incat sa nu aiba actiunile emle un impact negativ asupra altora, deoarece asa cum eu pot avea efect negativ asupra altora, tot asa voi simti si eu aceste efecte la un moment dat, voi "gusta" si eu din efectele actiunilor mele negative. PS: Daca coerenta nu mi-e prea buna, imi cer scuze, dar am scris la "dictarea" gandului de moment. |
Citat:
|
Citat:
Toate tampeniile de la Hollywood au asa de mare importanta ? :29: |
Nu stiu filmul, da mi-ai dat idee la ce sa ma uit.
Se pare ca ideile aluia nu sunt chiar atat de inovative, ca mai suntem si altii care le avem (oarecum asemanatoare cel putin). Eu nu am zis ca Dumnezeu nu ar interveni deloc, ci doar ca ideea de cauza si efect are un scop precis. |
Citat:
|
Citat:
2. Tu ai cunoscut șederea mea și scularea mea; Tu ai priceput gândurile mele de departe. 3. Cărarea mea și firul vieții mele Tu le-ai cercetat și toate căile mele mai dinainte le-ai văzut. 4. Că încă nu este cuvânt pe limba mea 5. Și iată, Doamne, Tu le-ai cunoscut pe toate și pe cele din urmă și pe cele de demult; Tu m-ai zidit și ai pus peste mine mâna Ta. 6. Minunată este știința Ta, mai presus de mine; este înaltă și n-o pot ajunge. 7. Unde mă voi duce de la Duhul Tău și de la fața Ta unde voi fugi? 8. De mă voi sui în cer, Tu acolo ești. De mă voi coborî în iad, de față ești. 9. De voi lua aripile mele de dimineață și de mă voi așeza la marginile mării 10. Și acolo mâna Ta mă va povățui și mă va ține dreapta Ta. 11. Și am zis: "Poate întunericul mă va acoperi și se va face noapte lumina dimprejurul meu". 12. Dar întunericul nu este întuneric la Tine și noaptea ca ziua va lumina. Cum este întunericul ei, așa este și lumina ei. 13. Că Tu ai zidit rărunchii mei, Doamne, Tu m-ai alcătuit în pântecele maicii mele. 14. Te voi lăuda, că sunt o făptură așa de minunată. Minunate sunt lucrurile Tale și sufletul meu le cunoaște foarte. 15. Nu sunt ascunse de Tine oasele mele, pe care le-ai făcut întru ascuns, nici ființa mea pe care ai urzit-o ca în cele mai de jos ale pământului. 16. Cele nelucrate ale mele le-au cunoscut ochii Tăi și în cartea Ta toate se vor scrie; zi de zi se vor săvârși și nici una din ele nu va fi nescrisă. (Psalmul 138, 1-16) |
Ora este GMT +3. Ora este acum 02:29:18. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.