Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Morala Crestina (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5076)
-   -   Iubirea, bucuria, libertatea (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=17632)

forever... 08.01.2015 17:16:00

Iubirea, bucuria, libertatea
 
Dumnezeu este iubire. Dar asta poate că o știm mai mult din citite/ auzite decât din experiență. Sau poate că nu, fiecare știe pentru sine.

El ne-a lăsat liberi și ne invită să ne bucurăm de Viață, ascultând poruncile Sale. Unii vor vedea în asta o contradicție: libertate vs porunci. Dar nu e contradicție, căci suntem liberi să facem ce vrem, dar numai urmându-I poruncile vom putea să fim în pace și să ne bucurăm.

De Dumnezeu ne apropiem cu liniște.

Există oameni care spun că ar crede în Dumnezeu, dar nu cred în iubire.
Există oameni care încă mai încearcă să îl convingă pe Dumnezeu, rugându-se, să se facă voia lor.
Există oameni care se laudă că ar cunoaște în amănunt grijile vieții și grijile părintești, și pretind să-i guverneze pe cei din jurul lor în virtutea viziunii lor corecte asupra vieții... fiind, vai, precum cocoșul din ogradă în comparație cu vulturul care zboară, neluând în seamă Sfintele Evanghelii în care ni se spune sub atâtea forme să nu ne îngrijorăm, să luăm partea cea bună, jugul cel bun și sarcina cea ușoară...
Există oameni care cred că Dumnezeu este o idee, și nu Dumnezeul cel viu care a făcut cerul și pământul și care ne invită la viața veșnică, jertfindu-Se pentru noi.

Îi plâng și plâng, căci ochii lor sunt închiși și urechile lor astupate. Domnul ne vorbește fiecăruia pe înțelesul nostru, prin Scriptură, prin oameni, prin întâmplări. Dar câți nu înțeleg(em)?

Dumnezeu este bun. El poate găsi o scăpare/ iertare pentru fiecare, El știe inima omului și nădăjduiesc că noi toți vom găsi drumul spre El.

Domnul ne-a lăsat liberi, și mă rog să îmi dea priceperea de a fi liberă de orice legături care îmi fac rău.

Ioan_Cezar 10.01.2015 03:13:35

Precum tot liberă, dar în alte legături: anume acelea care vă fac bine...:)
(sunteți cumva adepta libertății absolute, dincolo de orice fel de legături? - întreb cu bunăvoință amicală; putem fi liberi fără legături?; este omul liber atunci când nu se află în nici o legătură? - nu solicit să îmi răspundeți, sunt doar câteva gânduri care îmi trec prin minte, ca reacție spontană la ultima afirmație din postarea dvs. În rest, mulțumiri pentru text, a picat la timp, când starea de spirit deja se încinsese pe forum. E un text ca o mângâiere, ca o pală de aer proaspăt, odihnitor; aceasta nu se comentează, se primește cu recunoștință. Mulțumesc, Doamne ajută!)

forever... 10.01.2015 07:45:53

Pentru ceea ce îmi face bine, am întâlnit un alt termen: "a se lipi" :-)
"Lipitu-s-a sufletul meu de Tine și pe mine mă va sprijini dreapta Ta.” (Ps. 62, 8)
"Iar mie a mă lipi de Dumnezeu bine este, a pune în Domnul nădejdea mea, ca să vestesc toate laudele Tale în porțile fiicei Sionului." (Ps. 72, 27)
...

Demetrius 10.01.2015 08:30:52

Citat:

În prealabil postat de forever... (Post 576972)
Pentru ceea ce îmi face bine, am întâlnit un alt termen: "a se lipi" :-)
"Lipitu-s-a sufletul meu de Tine și pe mine mă va sprijini dreapta Ta.” (Ps. 62, 8)
"Iar mie a mă lipi de Dumnezeu bine este, a pune în Domnul nădejdea mea, ca să vestesc toate laudele Tale în porțile fiicei Sionului." (Ps. 72, 27)
...

Într-adevăr, este singura legatură(lipire) ce garantează liberul arbitru.

Ioan_Cezar 10.01.2015 12:32:36

Citat:

În prealabil postat de forever... (Post 576972)
Pentru ceea ce îmi face bine, am întâlnit un alt termen: "a se lipi" :-)
"Lipitu-s-a sufletul meu de Tine și pe mine mă va sprijini dreapta Ta.” (Ps. 62, 8)
"Iar mie a mă lipi de Dumnezeu bine este, a pune în Domnul nădejdea mea, ca să vestesc toate laudele Tale în porțile fiicei Sionului." (Ps. 72, 27)
...

Oh, sărumâna, de când mă știu mi-a părut nesuferită expresia "s-a lipit de..." (Măria de Ion, Vasile de Florica, studenta de prof. etc; bașca povestea aia cu "marca, de scrisoare").
Aflu acum că expresia, pervertită poate prin proasta întrebuințare, are în rădăcini un sens nobil și curat. Deh, dacă nu citesc psalmii...:)
Sărut-mâna, Doamne ajută!

P.S. Orice lipire presupune un lipici, o pastă, ceva... Atunci, din ce-i făcut lipiciul creștinului? Din niște acțiuni, cumva, trebe că este... Și doar atât? (că zice: "și pe mine mă va sprijini dreapta Ta") Care va să zică nu degeaba spun Părinții de "împreună-lucrare"...

forever... 10.01.2015 12:58:04

Citat:

În prealabil postat de Ioan_Cezar (Post 576994)
Oh, sărumâna, de când mă știu mi-a părut nesuferită expresia "s-a lipit de..." (Măria de Ion, Vasile de Florica, studenta de prof. etc; bașca povestea aia cu "marca, de scrisoare").
Aflu acum că expresia, pervertită poate prin proasta întrebuințare, are în rădăcini un sens nobil și curat. Deh, dacă nu citesc psalmii...:)
Sărut-mâna, Doamne ajută!

P.S. Orice lipire presupune un lipici, o pastă, ceva... Atunci, din ce-i făcut lipiciul creștinului? Din niște acțiuni, cumva, trebe că este... Și doar atât? (că zice: "și pe mine mă va sprijini dreapta Ta") Care va să zică nu degeaba spun Părinții de "împreună-lucrare"...

Psalmul 68 se citește la Utrenie, iar psalmul 72 (al lui Asaf) a fost menționat recent de Pelerin.

Acum, nu știu nici eu să răspund la toate întrebările :-)) Pot spune că de mică eram caracterizată ca fiind lipicioasă, însă asta s-a pierdut pe parcurs, căci au avut părinții grijă să mă "învețe" că nu e bine să mă lipesc de străini, iar ei, săracii, au fost prea ocupați cu grijile vieții și cu gândirea "rațională" pentru a putea exersa lipirea de cei apropiați...
Apropos, când eram mică chiar mâncam lipici, pe sub masă :-))) nu știu exact de ce....probabil din curiozitate... o prostie, desigur... iar tata căuta explicația științifică a evenimentului/ accidentului.

Revenind la lucruri "serioase", de câte ori nu v-ați lipit de (alt)cineva sau ceva și ați ajuns la dezamăgire, depenență, suferință? Și de câte ori Domnul nu v-a arătat/ demonstrat că El ne ajută pururea, de câte ori nu ne-a ieșit în întâmpinare, ca unor fii rătăcitori, oferindu-ne vițelul cel gras?
De câte ori nu ne-a așteptat Domnul, să revărsăm inimile noastre în fața Sa, iar noi nu am avut încrederea de a-i răspunde invitației? Cât de rău îmi pare pentru aceste momente ratate!
Și atunci cum să nu vrei să te lipești, sau măcar să te apropii, de Cel care este "marginea doririlor și credincioșilor întărire" - Unul, Iubitorul de oameni?

Nu știu cum să ne lipim de Domnul - ar trebui fiecare să Îl întrebăm, în "liniștea iubirii noastre" (Citadela, Antoine de Saint-Exupery)... Iar ca să ne apropiem, mi-a zis Cineva, trebuie să o facem cu liniște.

Ioan_Cezar 10.01.2015 14:51:18

N-am mai fost demult prezent la Utrenie. Desigur, din pricina ne-liniștii... Grijile ș.a.m.d.

forever... 10.01.2015 16:30:04

Taina Persoanei
 
http://www.crestinortodox.ro/editori...nei-70011.html

Taina Persoanei


"Un singur suflet creat dupa chipul lui Dumnzeu e mai de pret in fata Lui decat zeci de mii de lumi cu tot ce cuprind ele."

Apoftegmele Parintilor pustiei


"Un frate l-a intrebat pe Sfantul Pahomie (286-346): "Spune-ne ce vezi in vedeniile tale?". Acesta i-a raspuns: "Pacatosul de mine, nu-i cer lui Dumnezeu sa am vedenii. O mare vedenie este sa vezi un om curat si smerit. Cu adevarat, ce vedenie poate fi mai mare decat sa-L vezi pe Dumnezeu cel nevazut intr-un om vazut, templu al lui Dumnezeu!"


Deci aceasta este cea mai mare vedenie, adevaratul miracol: faptura umana creata dupa chipul si asemana*rea lui Dumnezeu. "Te voi lauda ca sunt o faptura asa de minunata. Minunate sunt lucrurile Tale" (Ps.138,14). Poate ca nu exista lucrare mai urgenta in viata noastra duhovniceasca ca retrezirea uimirii si a cutremurarii in fata minunii si a tainei propriei noastre persoane. Mai ales cuvantul taina trebuie subliniat: cine sunt eu? ce sunt eu? Nu exista raspuns evident, caci nu cunosc de*cat o parte infima din mine insumi. Limitele persoanei umane sunt extrem de largi. Se intind departe si avan*seaza in timp si in afara timpului, in vesnicie. Exista in mine profunzimi ascunse, neexplorate, care-mi depasesc intelegerea. Tainica, creata dupa chipul Dumnezeului Ce*lui Viu, persoana umana este alcatuita din patru elemen*te esentiale: libertatea, lucrarea harului, comuniunea si cresterea.

Dumnezeu Creatorul este liber. Facuta dupa chipul Sau, faptura umana este si ea daruita cu libertate. Fun*damental, prin ce se deosebeste omul de animale? Inain*te de toate, prin constiinta de sine, vocea constiintei, li*berul arbitru, capacitatea de a lua decizii morale. Acolo unde celelalte fapturi, animalele, actioneaza din instinct, omul se afla prin constiinta sa in fata lui Dumnezeu, de*plin constient de aici si acum (kairos) de momentul critic si de circumstante: el alege. Dumnezeu ii spune omului in fiecare zi: "Viata si moarte ti-am pus eu astazi inainte, si binecuvantare si blestem. Alege viata ca sa traiesti tu si urmasii tai." (Deut. 30,19). Numai exercitandu-si libe*rul arbitru devine omul cu adevara uman.

Fiinta umana este asadar, mai intai, o faptura libera. Dostoievski o aminteste cu putere in "Fratii Karamazov" prin figura "Marelui inchizitor" care recunoaste ca darul adus de Hristos omenirii este libertatea; Fiul lui Dumne*zeu a venit pentru a ne face liberi (In. 8,36). Dar aceasta libertate este, dupa parerea batranului cardinal, o povara prea grea pentru oameni, o sabie prea ascutita ca sa poa*ta fi manuita; semintia umana ar fi mai fericita daca i s-ar lua acest dar. "V-am corectat opera" ii spune inchizi*torul lui Iisus. In anumite privinte are, fara indoiala, dreptate: libertatea se dovedeste adesea un dar teribil. Dar, cu cat omul este mai putin lilber, cu atat este si mai putin om.

Aceasta importanta vitala a libertatii ni se dezvaluie mai inainte de toate in persoana Preafericitei Maria; ea este, dupa Fiul ei Hristos, modelul si icoana adevaratei umanitati. La Buna-Vestire, Arhanghelul nu doar ii aduce la cunostinta Sfintei Fecioare planul lui Dumnezeu ci si asteapta raspunsul ei liber si voluntar; "Iata roaba Domnului. Fie mie dupa cuvantul tau!" (Luca 1,38). Ar fi putut sa refuze. Dumnezeu este Cel care are initiativa dar consimtamantul si conlucrarea Sfintei Fecioare sunt indispensabile. Ea nu este un instrument pasiv, ci o par*tenera activa la mantuire. Raspunsul sau nu este in nici un caz predeterminat; e libera si de raspunsul ei depinde intreaga istorie a omenirii.

Intr-o lume tot mai dezumanizata, in aparenta sub autoritatea psihanalizei, a statisticii si a masinii - cresti*nii trebuie sa reafirme urgent valoarea suprema a liberta*tii umane. In intregul univers nu exista nimic mai impor*tant decat optiunile libere facute de persoanele dotate cu ratiune si constiinta. Ca fiinte umane, desi suntem con*ditionati de mediul inconjurator si de motivatiile incon*stiente, nu le suntem niciodata sclavi neputinciosi. Ra*manem liberi. Dumnezeu ne-a instituit pe fiecare, aici pe pamant, imparati. Ne-a investit cu puterea de a stapani toate vietuitoarele (Fac. 1,28). Sa nu renuntam la aceasta imparateasca autoritate din lasitate sau lipsa de imagi*natie.

Libertate inseamna si diversitate si unicitate. In ma*sura in care suntem liberi, fiecare dintre noi manifesta chipul divin in maniera sa personala si absolut unica. Din aceasta cauza, fiecare fiinta umana are o valoare in*finita in unicitatea sa. Fiecare este un scop si nu mijlocul unui scop exterior. Cultura contemporana ne determina sa gandim in termeni stereotipi privind totul ca ceva ce ar putea fi masurat si clasat statistic sau chiar "progra*mat" informatic. Ca umanisti crestini vom avea numai de castigat rezistand acestei tendinte. Este de datoria noas*tra sa trecem fara incetare de la nivelul superficial la care fiintele pot fi clasate in categorii, la nivelul per*soanei autentice care nu este niciodata nici plictisitoare si nici previzibila.

Duhul Sfant ne-a creat pe toti liberi si pe fiecare diferit; dar numai sfintii, ca "pnevmatofori" ne reveleaza adevaratele calitati ale fapturii umane, dove*dind cea mai mare diversitate. Nu sfintenia e monotona, ci raul.

Faptura umana, creata dupa chipul dumnezeiesc, in*vestita cu constiinta de sine si puterea discernamantului moral, nu se multumeste doar sa locuiasca in lume si s-o foloseasca, cum fac celelalte vietuitoare, ci este capabila sa-L laude pe Creatorul ei si sa I-o reofere printr-un gest de multumire. Numai prin aceasta ofranda devine omul cu adevarat uman, adica o persoana cu totul diferita. Aceasta este cea de a doua dimensiune ce ne defineste ca oameni.

Fiinta umana este nu numai o faptura libera, ci si euharistica. Fiecare dintre noi este si imparat si preot. Cum spune eroul, mai bine zis antieroul din "Povestiri din subterana" (1864) de Dostoievski: "Sa presupunem, dom*nilor, ca omul nu este un imbecil. (...) Dar, daca nu e im*becil, atunci este uimitor si ingrozitor de nerecunoscator. Ba chiar as putea spune ca cea mai buna definitie a omului ar fi: faptura bipeda si ingrata. (...) El a atras blestemul asupra lumii; si ceea ce-l deosebeste in primul rand de celelalte animale este privilegiul de a blestema..." Intr-adevar, acest lucru este real pentru omul cazut, care si-a intors fata de la Dumnezeu, dar nu si pentru omul asa cum a fost el gandit de Dumnezeu si cum a fost restaurat de Hristos.

Pentru omul adevarat cea mai buna definitie, prima sa insusire care-i permite sa fie ceea ce este este recunostinta sau rugaciunea de multumire. Omul se deosebeste de celelalte vietuitoare si prin privile*giul de a fi preot al creatiei, de a-L binecuvanta pe Dum*nezeu, de a cere binecuvantarea Sa asupra altor per*soane si asupra lucrurilor. Si aici tot Maica Domnului ne poate sluji de icoana si model.

Intr-adevar ea raspunde Bunei-Vestiri aduse de Arhanghel cu rugaciunea; "Mareste sufletul meu pe Domnul, si s-a bucurat duhul meu de Dumnezeu, Man*tuitorul meu." (Luca 1,46-47). Este o atitudine de bucurie, euharistica, doxologica. Deci si noi, daca suntem che*mati sa fim cu adevarat umani in viata noastra launtri*ca, trebuie sa ne rugam in duh de recunostinta si multu*mire. "Rugaciunea este o stare de permanenta recunos*tinta", spune Sfantul Ioan de Cronstadt (1829-1908); iar Sfantul Ioan Scararul (+in jur 650) scrie: "inainte de toate sa punem pe hartia rugaciunii noastre o multumire sincera. In al doilea rand, marturisirea si zdrobirea sufletului intru multa simtire. Apoi sa facem cunoscut imparatului toata cererea noastra."

Deci ordinea fundamentala in care trebuie sa ne ru*gam este: rugaciunea de multumire, de pocainta si de ce*rere. Nu trebuie sa incepem cu marturisirea pacatelor, inainte de a ne cobori privirea spre uratenia launtrica trebuie s-o inaltam cu recunostinta spre slava lui Dum*nezeu. Din acest motiv, randuiala zilei liturgice in cultul ortodox incepe, la vecernie, cu Psalmul 103 care este un imn de lauda pentru creatie: "Binecuvanteaza, suflete al meu pe Domnul! Doamne, Dumnezeul meu, maritu-Te-ai foarte! Intru stralucire si in mare podoaba Te-ai imbra*cat. (...) Cat s-au marit lucrurile Tale, Doamne, toate cu intelepciune le-ai facut."

La fel incepe si dumnezeiasca Liturghie, nu printr-un gest de cainta, ci prin proclama*rea slavei lui Dumnezeu: "Binecuvantata fie imparatia Tatalui, a Fiului si a Sfantului Duh!". Ca preoti ai lui Dumnezeu incepem mereu prin a-L binecuvanta pentru bucuria imparatiei Sale.

Omul, faptura libera si euharistica, mai are si o a tre*ia insusire definitorie: este o faptura sociala. Este, cum il numeste Aristotel, o "vietuitoare politica" caci nu devine cu adevarat el insusi, cu adevarat uman decat traind in polis (cetate), adica intr-o comunitate organizata social.

Chiar si pustnicul se pregateste pentru viata de singura*tate traind mai intai viata de comuniune dintr-o manas*tire. Omul este "dialogal". Cum scrie John Macmurray, "Omul incepe sa existe numai in momentul in care co*munica, cel putin, cu un al doilea."

Dumnezeu a zis: "Sa facem om dupa chipul si asema*narea noastra." (Fac. 1,26). "Sa facem om." Pentru Parin*tii Rasaritului aceasta inseamna impreuna-lucrarea Preasfintei Treimi. Fiinta umana este creata dupa chipul Sfintei Treimi, adica dupa chipul lui Dumnezeu Unul in trei Fete. Deci omul este chemat sa se exprime, ca si Dumnezeu, comunitar sau in comuniune. Asa cum Dum*nezeu nu este o monada izolata, ci o unime de trei Per*soane ce se contin vesnic Una pe Alta intr-o miscare de necurmata iubire reciproca, nici omul nu devine cu ade*varat el insusi - pe deplin om dupa chipul lui Dumnezeu - decat atunci cand traieste in si pentru aproapele sau. Devine om numai prin impartasire, participare.

forever... 10.01.2015 16:32:03

continuare
 
Dostoievski ilustreaza magistral acest lucru in "Fratii Karamazov." Reluand o istorioara populara, reda povestea unei batrane care, foarte rea fiind in viata ei, s-a pomenit dupa moarte intr-un cazan de foc. Ingerul ei pazitor, tot straduindu-se sa gaseasca macar o fapta buna in toata viata ei, si-a amintit ca, intr-o zi, azvarlise unei cersetoa*re un fir de ceapa peste gardul gradinii. Bucuros, a luat ceapa, i-a intins-o femeii si a inceput s-o traga afara. Vazand ce se intampla, cei impreuna patimitori cu ea s-au repezit sa se agate de ea nadajduind sa iasa si ei. Speriata si indignata, batrana a inceput sa-i lovesca cu picioarele strigand: "Lasati-ma! Pe mine ma scoate, nu pe voi. E ceapa mea, nu a voastra." In acest moment ceapa se rupe si batrana cade inapoi in foc. Si acum se perpeleste acolo.

Daca batrana ar fi spus "e ceapa noastra" n-ar fi fost oare firul acela destul de trainic pentru a-i scoate pe toti din cazan? Dar spunand "a mea, nu a voastra" si-a pier*dut dimensiunea umana.

Refuzand sa imparta si-a rene*gat calitatea de persoana. Persoana cu adevarat umana, credincioasa chipului Sfintei Treimi, este cea care spune "noi", nu "eu", "al nostru", nu "al meu". Fiul lui Dumne*zeu ne-a lasat rugaciunea "Tatal nostru" nu "Tatal meu". Prima comunitate apostolica de crestini impartea totul: "Ei staruiau in invatatura apostolilor, in legatura frateas*ca, in frangerea painii si in rugaciuni... Toti cei ce erau impreuna la un loc aveau toate de obste." (Fapt. 2, 42-44). Acum, dupa nouasprezece veacuri, daca vrem sa fim crestini adevarati avem neaparata nevoie sa regasim sen*sul comuniunii, sa reinvatam sa impartim firul de ceapa.

Si in aceasta privinta tot Sfanta Fecioara ne este mo*del. Dupa Buna-Vestire, prima sa reactie a fost sa plece "in graba spre munti" pentru a impartasi bucuria cu verisoara ei Elisabeta (Luca 1,39-40). Sa remarcam graba, simtul urgentei: simtea ca nu poate pastra numai pentru sine aceasta veste.

Asa cum ne arata parabola despartirii oilor de capre la dumnezeiasca Judecata de la cea de a doua venire a lui Hristos (Mat. 25,31-46), nu voi fi intrebat despre gan*duri, sentimente, viziuni sau stari de extaz si nici despre nevointele ascetice, posturi si metanii. Ci, tot ce ma va intreba va fi daca am dat de mancare celor flamanzi, da*ca i-am cercetat pe cei bolnavi si inchisi, daca i-am pri*mit pe cei straini in casa mea. Altfel spus: in ce fel de re*latii am fost cu semenii mei? Am impartit ceva cu ei? Am fost un simplu individ intors numai spre mine insumi? Sau am fost o adevarata persoana traind in comuniune cu ceilalti? Nu intamplator in limba greaca persoana este desemnata prin cuvantul prosopon, care inseamna si "fa*ta". Numai cand ma aflu in fata cuiva il pot privi in ochi si nu ma pot ascunde de privirea lui, fiind astfel o per*soana vie, deosebita de un individ anonim. Duhul Sfant, Care salasluieste in inimile noastre, este Duhul comuni*unii Care, facandu-ne pe fiecare deosebit, ne face una pe toti.

Traim intr-o societate tot mai rece si mai marcata de singuratate. De aceea, in calitatea noastra de crestini, suntem chemati sa reafirmam sensul comuniunii perso*nale. Trebuie sa ne opunem stapanirii masiniste.

Intr-o zi, cineva s-a dus la un psihiatru. Acesta i-a zis "Ma con*centrez mai bine daca nu va privesc in fata. Intindeti-va pe canapea, iar eu voi sta in spatele acestei draperii." Dupa un timp, simtind o prea mare liniste in spatele dra*periei, pacientul devine suspicios. S-a ridicat si, mergand in varful picioarelor, a dat incetisor draperia deoparte. Banuiala sa era intemeiata. Acolo era intr-adevar un scaun, dar pe el se afla un casetofon care-i inregistra spusele. Psihiatrul disparuse prin usa aflata in spatele scaunului. Pacientul nu s-a tulburat prea tare deoarece isi avea povestea vietii inregistrata pe o caseta, caci o spusese de mai multe ori diferitilor psihiatri pe care-i consultase. Si-a scos propriul casetofon din servieta, a instalat caseta, l-a pus pe canapea, i-a dat drumul si a plecat sa bea o cafea intr-o cafenea aflata pe cealalta parte a strazii. Aici l-a gasit si pe medic cu un pahar in fata. S-a apropiat si s-a asezat la aceeasi masa. "Pai, a protestat psihiatrul, aici ar trebui sa fiti? Nu pe canapea*ua din cabinet povestindu-va viata?" "Nu va faceti griji, i-a raspuns pacientul, casetofonul meu vorbeste casetofonului dumneavoastra." Datoria noastra de crestini este tocmai afirmarea valorii supreme a partasiei directe, a intalnirii reale, de la persoana la persoana, nu de la ma*sina la masina. Fata catre fata.

Iata deci cum este adevarata persoana umana: libera, euharistica, sociala. Cea care, ca staretul Zosima a lui Dostoievski, "e raspunzatoare pentru toti si pentru tot."

E bine totusi ca la aceste trei insusiri sa mai adaugam si o a patra: cresterea, mersul inainte, progresul continuu. "Iubitilor, acum suntem fii ai lui Dumnezeu, si ce vom fi nu s-a aratat pana acum" (lin.3,2). Vietuitorul uman nu este static sau imobil ci dinamic. Este pelerin, un calator - un homo viator. Deseori acest dinamism al persoanei este exprimat prin despartirea chipului de asemanarea lui Dumnezeu. In duhul autorului original al Facerii (1,26) probabil ca acesti doi termeni nu erau distincti, ci para*leli. Dar numerosi Parinti greci, si mai ales Sfantul Irineu al Lyonului (sec.II), Origen (sec.III), Sfantul Maxim Mar*turisitorul (sec.VII) si Sfantul Ioan Damaschinul (sec.VII-VIII), le-au dat sensuri diferite.

Dupa talcuirea lor, "chipul" desemneaza ceea ce are omul de la inceput si nu pierde niciodata total in ciuda caderii, iar "asemanarea" este scopul nostru ultim, plinatatea sfinteniei si a vietii noastre in Dumnezeu, este theosis-ul sau indumnezeirea noastra. Chipul este darul initial, facut omului in mo*mentul creatiei; asemanarea este telul final, pe care omul trebuie s-o realizeze printr-o dreapta folosire a li*bertatii cu ajutorul neintrerupt si harul lui Dumnezeu. Chipul este fata de asemanare ceea ce este potentialita*tea fata de realizare. Chipul nu-si este suficient siesi, ci este in asteptare, deschis spre ceea ce va deveni, orientat spre implinirea asemanarii.

Omul-calator, homo viator, este toata viata lui pe drumul de la chip spre asemanare. Unii autori crestini au vorbit uneori despre o "desa*varsire originara" a neamului omenesc in Rai: Adam, de la facerea sa, avea deja intreaga sfintenie si plenitudinea cunoasterii. Pentru noi, cei de astazi, este extrem de greu de inteles acest lucru. Dar trebuie sa aratam ca traditia crestina a primelor veacuri mai avea si o alta viziune despre starea omului dinainte de cadere. In secolul al doilea, de exemplu, ganditori ca Teofil al Antiohiei sau Irineu al Lyonului erau mai aproape de distinctia dinamica dintre chip si asemanare afirmand ca in timpul cre*atiei omul era ca un copil - desavarsit in sensul poten*tial, nu real. Nu era intr-o stare de plenitudine a intelep*ciunii si dreptatii, ci intr-una de simplitate si nevinova*tie. "Era un copil care nu-si desavarsise maturitatea, spune Sfantul Irineu. Trebuia sa creasca si sa-si doban*deasca desavarsirea." Dumnezeu Creatorul l-a asezat pe Adam pe drumul cel bun, dar avea de strabatut o cale lunga inainte de a ajunge la capat. Homo viator nu cala*toreste intr-un cerc inchis, ci de-a lungul unei linii as*cendente.

Acest fel de a vedea lucrurile se confirma cand dam toata atentia si importanta intruparii lui Hristos. Asumandu-Si firea noastra prin intrupare si indumnezeind-o prin Transfigurare, inviere si inaltare, Logosul a adus in univers un element nou, o dimensiune de plenitudine ca*re nu exista la inceput. Nu numai ca a restaurat chipul, dar a si adus noi posibilitati de dobandire a asemanarii. Sfarsitul e mai mult decat inceputul: eshatologia nu este o simpla arheologie.

Si aceasta nu este totul. Dupa Sfantul Grigorie de Nyssa (+apr.395), asa cum ne arata in Viata lui Moise unde foloseste termenul de epektasis pentru a desemna miscarea de "extindere" catre cele dinainte (Filip. 3,14) -inaintarea si cresterea omului vor continua fara intreru*pere nu numai in cursul acestei vieti ci si in vesnicia vea*cului viitor. In cer, ca si pe pamant, cresterea ramane o caracteristica a personalitatii umane. Deoarece Dum*nezeu este fara sfarsit, considera Sfantul Grigorie, ome*nirea rascumparata va participa mereu mai deplin la sla*va si iubirea fara margini ale lui Dumnezeu. Cunoasterea noastra de Dumnezeu, desi mereu in crestere, nu va fi niciodata completa. Esenta desavarsirii consta, in mod paradoxal, in faptul ca nu vom deveni niciodata perfecti, ci vom continua mereu sa inaintam "din slava in slava" (2 Cor.3,18). Cum drept spune Jean Danielou, "sfarsitul este intotdeauna doar un inceput, fiecare treapta de desavarsire devine principiul unei mai mari desavarsiri." Pentru Sfantul Grigorie, orice extremitate implica un dincolo; orice limita presupune propria sa transcendere. Vesnicia, ca si istoria, nu este un cerc inchis, ci o linie ascendenta. Nu este un punct geometric, ci o spirala intr-o nesfarsita desfasurare.

Iata deci ce inseamna sa fii cu adevarat fiinta umana: sa alegi, sa multumesti, sa imparti, sa inaintezi. Gloria enim Dei vivens homo, spune Sfantul Irineu: "Slava lui Dumnezeu este omul viu"." Sa ne straduim ca in fiecare zi sa se manifeste tot mai deplin aceasta slava in noi. Sa devenim fiecare tot mai asemanatori cu Dumnezeu deve*nind tot mai umani.

Kallistos Ware

Demetrius 10.01.2015 18:18:31

Citat:

În prealabil postat de forever... (Post 577014)
...
Daca batrana ar fi spus "e ceapa noastra" n-ar fi fost oare firul acela destul de trainic pentru a-i scoate pe toti din cazan? Dar spunand "a mea, nu a voastra" si-a pier*dut dimensiunea umana...

Kallistos Ware

Eu as spune ca si-a pastrat si dincolo valoarea umana(lumeasca), lepadand-o pe cea cereasca, la fel ca fratele mai mare al fiului risipitor.

Insa:
6. Eu am zis: "Dumnezei sunteți și toți fii ai Celui Preaînalt".
7. Dar voi ca niște oameni muriți și ca unul din căpetenii cădeți.(Psalm81,6-7)

forever... 10.01.2015 18:36:35

@Demetrius - înțeleg ce spui. Probabil este o percepție diferită a limbajului: Kallistos Ware se referă la omul adevărat, chemat la asemănarea cu Hristos - om adevărat și Dumnezeu adevărat, iar tu însuți ai explicat în paranteză că te gândești la omul lumesc.

Am citit de curând următorul pasaj în "Citadela" autorului Micului Prinț:

Căci fiecare iubește în felul său aceeași imagine.
Doar un limbaj insuficient îi opune pe oameni unii altora, căci dorințele lor nu
diferă.
N-am întâlnit niciodată pe cel care să dorească dezordinea, sau
josnicia, sau ruina. Imaginea care-i frământă și pe care ar vrea s-o întemeieze
se aseamănă de la un capăt la celălalt al universului, dar căile de atingere a
ei diferă. Unul crede că libertatea va permite omului să se dezvolte, altul că
omul va crește puternic prin constrângere, dar amândoi doresc grandoarea
sa. Unul crede că mila va uni oamenii, altul disprețuiește bunătatea ca fiind
respect al putreziciunii și îi obligă să construiască un turn în care se vor
contopi unul cu celălalt. Și amândoi luptă pentru dragoste. Unul crede că
prosperitatea domină totul, căci omul eliberat de poverile sale găsește timp
să-și cultive inima, sufletul și inteligența. Altul însă consideră că însușirile
inimilor, ale inteligenței și sufletelor lor nu sunt legate de alimentele pe care
le consumă, nici de facilitățile care li se acordă, ci de darurile care li se
solicită. Acesta crede că doar templele născute din nevoia Domnului și date
ca ispășire sunt frumoase. Dar și unul și celălalt doresc înfrumusețarea
sufletului, a inteligenței și a inimii. Și amândoi au dreptate, căci cine se poate
dezvolta în robia, cruzimea și abrutizarea unei munci grele? Dar cine se poate
dezvolta într-o libertate fără reguli, în respectul decadenței și în creația goală,
care nu mai este decât divertisment de trândavi?
....

Ioan_Cezar 12.01.2015 13:38:36

Citat:

În prealabil postat de forever... (Post 577013)

Intr-o lume tot mai dezumanizata, in aparenta sub autoritatea psihanalizei, a statisticii si a masinii - cresti*nii trebuie sa reafirme urgent valoarea suprema a liberta*tii umane. In intregul univers nu exista nimic mai impor*tant decat optiunile libere facute de persoanele dotate cu ratiune si constiinta. Ca fiinte umane, desi suntem con*ditionati de mediul inconjurator si de motivatiile incon*stiente, nu le suntem niciodata sclavi neputinciosi. Ra*manem liberi. Dumnezeu ne-a instituit pe fiecare, aici pe pamant, imparati. Ne-a investit cu puterea de a stapani toate vietuitoarele (Fac. 1,28). Sa nu renuntam la aceasta imparateasca autoritate din lasitate sau lipsa de imagi*natie.

Libertate inseamna si diversitate si unicitate. In ma*sura in care suntem liberi, fiecare dintre noi manifesta chipul divin in maniera sa personala si absolut unica. Din aceasta cauza, fiecare fiinta umana are o valoare in*finita in unicitatea sa. Fiecare este un scop si nu mijlocul unui scop exterior. Cultura contemporana ne determina sa gandim in termeni stereotipi privind totul ca ceva ce ar putea fi masurat si clasat statistic sau chiar "progra*mat" informatic. Ca umanisti crestini vom avea numai de castigat rezistand acestei tendinte. Este de datoria noas*tra sa trecem fara incetare de la nivelul superficial la care fiintele pot fi clasate in categorii, la nivelul per*soanei autentice care nu este niciodata nici plictisitoare si nici previzibila.

Duhul Sfant ne-a creat pe toti liberi si pe fiecare diferit; dar numai sfintii, ca "pnevmatofori" ne reveleaza adevaratele calitati ale fapturii umane, dove*dind cea mai mare diversitate. Nu sfintenia e monotona, ci raul.

Faptura umana, creata dupa chipul dumnezeiesc, in*vestita cu constiinta de sine si puterea discernamantului moral, nu se multumeste doar sa locuiasca in lume si s-o foloseasca, cum fac celelalte vietuitoare, ci este capabila sa-L laude pe Creatorul ei si sa I-o reofere printr-un gest de multumire. Numai prin aceasta ofranda devine omul cu adevarat uman, adica o persoana cu totul diferita. Aceasta este cea de a doua dimensiune ce ne defineste ca oameni.

Domnul fie lăudat!

O mică reflecție, mai întâi, pe tema psihanalizei - să fie iertat. Din câte cunosc, psihanaliza (teoria și cura) nu subordonează pe om inconștientului ci, dimpotrivă, dezvelind conștient mașinațiile inconștientului (a celui personal, pulsional și individualist mai întâi, a universului guvernat de "principiul plăcerii" - cum spunea Freud), psihanaliza eliberează pe om de constrângerile interioare și sporește libertatea alegerii conștiente, cu mai multă putere. A deveni conștient de propriile tendințe ale fariseului lăuntric este deja un pas spre eliberare din hipnoza lui. Prin onestitate de sine, așadar, prin actul retezării pactului cu confortul nevrotic al infantilismelor de tot soiul. Probabil, însă, că autorul acestui excelent text (mulțumesc, forever!) a făcut referire la ideologia repede încropită de adversarii omului care nu încetează să strice și să deturneze de la scop toate lucrurile care încep bine, dumnezeiește chiar. Dacă azi psihanaliza poate fi privită cu rezerve, motivul printre altele e imensul strat de noroi care i-a fost supraadăugat. O imensă propagandă antipsihanalitică a depreciat/denigrat pe Freud și pe ceilalți autori și continuă și azi, prin tot felul de voci autoritare (și atât) să vândă gogoși necunoscătorilor, profitînd de unele exagerări, poate, ale primilor psihanaliști precum și de rezerva binecunoscută a omului dintotdeauna de a lupta cu sine însuși împotriva bălegarului călduț pe care șade strâmbătura din interior.
*

Da, cultura contemporană stimulează omul în toate chipurile să rămână ancorat în funcționarea stereotipă, bazată pe scheme (rutine) și nu pe reflecția proaspătă, cu trezvie. A cunoaște și a fi omenește nu e totuna cu a rula scheme și schemate cognitive, emoționale, comportamentale. Dimpotrivă, punerea sub lumina interogației permanente este omenească, deși, ce-i drept, este și un proces foarte obositor... Tocmai de aceea, spre a nu vedea pe om epuizat în munca de sine, în sisifica automuncire, Domnul a lăsat Biserica și ajutorul cel neprețuit - Harul prin relația oamenilor cu Duhul Sfânt. Care susține și nevoința ascetică și starea de prezență, de aici decurgînd buna căință precum și bucuria, recunoștința, pacea.

*
Accentul pus pe persoană, însă, ar putea alimenta duhurile individualismului. Perversul nostru amic știe foarte bine cum să deturneze o însămânțare bună spre drumeagul bălăriei. Eu insist mereu, o fac și acum, asupra faptului că persoana, dincolo de însușirile unice și originale, irepetabile (și inimitabile!) prin care realizează o organizare lăuntrică și o modalitate de adaptare, este univers relațional. Relațiile ne constituie! A te lipi de cineva e un act constitutiv al propriei realități personale! "Spune-mi cu cine te însoțești ca să-ți spun cine ești" nu se referă atât la vreo deducție privind identitatea ta prin asemănare cu alții ("cin se-aseamănă se-adună") ci, pur și simplu, la faptul crucial că identitatea ta e alcătuită și din alții. Într-un anumit sens, cu totul propriu, eu înseamnă alții, ceilalți. Datul ontologic al fiecăruia e o ontologie în devenire realizată prin participare în relații interpersonale. În acest sens, comuniune euharistică înseamnă cu mult mai mult decât se expediază, schematic/formalist/formulistic, de obicei.

*
Lauda Domnului, recunoștința înving toate necazurile, toate pierderile și toată suferința. A aduce recunoștință Bunului Dumnezeu e precum respirația: face posibilă și întreține viața, devenirea întru Ființă.

Doamne ajută!

forever... 12.01.2015 15:02:59

Citat:

În prealabil postat de Ioan_Cezar (Post 577171)
Domnul fie lăudat!

Accentul pus pe persoană, însă, ar putea alimenta duhurile individualismului.


Este adevărat, dar autorul textului menționează nu doar libertatea, ci și comuniunea.

Mă bucur că vă place articolul. Merită să revenim asupra lui...dar acum sunt ocupată cu datoriile de serviciu.

Slavă Domnului pentru toate!

Ioan_Cezar 12.01.2015 15:52:31

Am sesizat, am citit cu atenție articolul care, da, merită dezbătut (am început deja...:)). Îl găsesc excepțional.
Și e timp pentru fiecare (nici eu nu am timp acum), printre sau după datoriile zilei; toate la vremea lor.
Cu recunoștință, Doamne ajută!

Ioan_Cezar 14.01.2015 01:41:28

Citat:

În prealabil postat de forever... (Post 576972)
Pentru ceea ce îmi face bine, am întâlnit un alt termen: "a se lipi" :-)
"Lipitu-s-a sufletul meu de Tine și pe mine mă va sprijini dreapta Ta.” (Ps. 62, 8)
"Iar mie a mă lipi de Dumnezeu bine este, a pune în Domnul nădejdea mea, ca să vestesc toate laudele Tale în porțile fiicei Sionului." (Ps. 72, 27)
...

"16. Sau nu știți că cel ce se alipește de desfrânată este un singur trup cu ea? Căci vor fi - zice Scriptura - cei doi un singur trup.
17. Iar cel ce se lipește de Domnul este un duh cu El." (I Corinteni, 6)

forever... 14.01.2015 19:26:38

Un articol minunat:
 
Mult ni s-a dat, mult ni se cere

Dumnezeu pune la încercare sufletele în multe și variate feluri și așteaptă să vadă cum lucrează libertatea voinței fiecăruia. Sunt unii care primesc harul dumnezeiesc foarte ușor și repede, și îndată ce devin credincioși se roagă. Ei trăiesc în lume fără osteneală prea mare. Ințelepciunea lui Dumnezeu cea tainică dorește să vadă dacă aceștia se bucură și lucrează pentru El cu ajutorul harului pe care l-au primit fără multă trudă. Mult li s-a dat, mult li se cere. Repede li s-a dat, repede li se cere dovada recunoștinței. Alții însă sunt lăsați să se obosească mult în fel de fel de nevoințe, în așteptare îndelungată, în lacrimi neîncetate de cerere a Duhului Sfânt, și foarte greu le răspunde Dumnezeu. Nu pentru că nu-i iubește - poate chiar pe aceștia îi iubește mai mult! -, ci pentru că vrea să le vadă străduința, răbdarea, încrederea. In tainica lui înțelepciune, Dumnezeu toate le face după un plan. Acei ce nu primesc harul cu repeziciune se aprind și mai tare de dorul lui și, dezlipiți de lume, lepădați de toate, ei nu deznădăjduiesc în acest pustiu de așteptare. Tocmai acest dor fierbinte vrea Domnul să-l încerce - dacă vor rezista la toate ispitele și la toate luptele sau vor cădea în indiferență și plictiseală de atâta așteptare. Așa se dovedește credința în Cel ce nu este un înșelător și care va dărui cu siguranță ceea ce a făgăduit celor ce-L roagă cu răbdare până la sfârșit.

Pentru cei credincioși, credincios este Domnul! Aceștia neîncetat se cercetează și se judecă să vadă cu ce L-au supărat pe Domnul de-i lasă atât de mult timp să aștepte venirea Duhului Sfânt peste ei. Și neîncetat își descoperă greșeli, neînsemnate în fond, dar care în ochii lor par mari. Se căiesc amarnic și se consideră cu adevărat nevrednici de venirea Duhului peste ei. Pe aceștia îi iubește Dumnezeu în ascuns și îi ajută și îi apără de răutățile vicleanului.

Măsura dragostei fiecăruia este foarte variată și Domnul cântărește lacrimile fiecăruia și drepte sunt judecățile Sale. El nu se uită la fața omului, ci la gândurile sale ascunse. Nu evlavia aparentă și nu practica religioasă exterioară le prețuiește Dumnezeu mai mult, ci inima curată, înfrântă, duhul smerit; pe acestea le dorește El.

Fiecare va da socoteală de ceea ce a primit sau de ceea ce i s-a oferit și n-a primit, de ocaziile ce i s-au dat să afle, să caute, să învețe și pe care nu le-a luat în serios, de sfaturile și îndemnurile Domnului venite prin gura oamenilor aleși, care însă n-au fost primite, ci au fost disprețuite. Cel cu adevărat credincios nu va fi niciodată sigur de sine însuși. Chiar de va fi obținut harul ceresc, el tot va crede că nu-l are și nimănui nu va spune lucrul acesta. Toată munca și tot zelul lui i se vor părea nimic și veșnic va fi flămând și însetat de Dumnezeu.

Cel care se compară cu altul și se crede mai luminat și mai înălțat spre desăvârșire, acesta - vai! - a și căzut din smerenie în mândrie, și toate ostenelile lui sunt zadarnice. Judecarea altora este întotdeauna dovada trufiei din inima celui ce judecă. Numai cel care îi iartă pe toți, îi apără, abia acela a ajuns la smerenie. Cel care dezvăluie păcatele altora este, de asemenea, plin de mândrie și toată evlavia lui este o prefăcătorie. Și nu este suficient ca limba să tacă, să nu mai clevetească, ci trebuie ca mintea însăși să ajungă să nu mai gândească niciodată rău despre nimeni. Căci păcatul trufiei în minte nu este numai pe limbă. Abia atunci când în gânduri și în vorbe se face un gol total despre lume și oameni și Domnul este singura preocupare a minții, a limbii, a urechii și a ochiului, abia atunci sufletul a ajuns la acea fericire a sărăciei Duhului pe care Iisus o pune în fruntea celor nouă fericiri predicate de El.

Un creștin adevărat nu este niciodată sigur de ziua de mâine și permanent se gândește la sfârșitul său, iar nu la cel al fratelui său. El este atent numai la el însuși, la tot ceea ce se petrece în mintea lui, are mult de lucru cu propriile lui gânduri rele, pe care neîncetat se luptă să le alunge, și niciodată nu are timp să observe ce face aproapele lui. El nu urmărește decât liniștea sufletului său, alungarea poftelor din el, fără să se lase în seama vreunui har special sau să se justifice în vreun fel anume.

Sfantul Macarie Egipteanul

Articol preluat din cartea "Pocainta sau intoarcerea la Dumnezeu", Editura Bizantina

CristianR 14.01.2015 20:10:19

Într-adevăr, minunat. Are limpezimea Duhului Sfânt.

Ioan_Cezar 15.01.2015 01:57:53

Aduce deopotrivă lacrimi, cutremur, mângâiere, blândă veselie (înseninare)...
Inițial am crezut că e un text din Sfântul Siluan, după stil............:)

Ioan_Cezar 19.01.2015 11:41:07

"Iar cel ce se lipește de Domnul este un duh cu El." (1 Corinteni, 6)

"Lipitu-s-a sufletul meu de Tine și pe mine mă va sprijini dreapta Ta." (Ps. 62, 8)
"Iar mie a mă lipi de Dumnezeu bine este, a pune în Domnul nădejdea mea, ca să vestesc toate laudele Tale în porțile fiicei Sionului." (Ps. 72, 27)

*

Înțeleg mai întâi că doar ceea ce e rupt poate fi lipit la loc. Pentru a fi din nou parte din întregul din care a fost rupt.
O parte, inițial desprinsă din întreg, revine la unitatea cu întregul.
Ce înseamnă, în acest caz, a mă lipi de Domnul?
Păstrînd înțelesul primar al termenului de lipire, înseamnă că, deși am fost rupt de Hristos, mă reîntorc la El. Mă hotărăsc să fac parte din Întreg, adică din Biserică. Mă hotărăsc să devin creștin, să împărtășesc același duh cu Hristos.

Așadar, cum este cel ce se lipește de Domnul? Cum anume este el, năzuitorul și râvnitorul?
Ne spune Apostolul: "... este un duh cu El."

*
Ajuns în acest punct cu reflecția, sunt conștient că începe o nesfârșită meditație pe care o găsim deja formulată în nenumăratele cărți ziditoare din Comoara Bisericii, toate inspirate din același duh filocalic și purtătoare ale lui.
Aleg să mă opresc, însă, la un aspect anume: modelul creștinului, Dumnezeu-Omul. Hristos. Modelul și totodată înțelegerea Lui de către creștini; mai puțin procesul modelării care ține de taina pocăinței.

*
Sufletul meu tânjește să mă lipesc de Domnul. Să fiu un duh cu El. De la început, am fost hărăzit pentru aceasta, precum El Însuși m-a voit, din vecie.
M-a voit om frumos, m-a voit desăvârșit, m-a voit după chipul și asemănarea Lui.
Mi-a arătat pe Tabor cum am fost hărăzit să fiu și îmi arată mereu cum sunt, de fapt...
Așa mult a iubit Domnul pe om, încât nu a voit să Se bucure doar El de Sine ci a voit să mă bucur și eu și toată zidirea... S-a dat pe Sine, S-a dat Jertfă pe Cruce, pentru ca în mine, omul, să vieze Iubirea, bucuria, libertatea. Să fiu, adică, de un duh cu El. Să fiu asemenea Lui, pe Tabor.
Astăzi voiesc să mă lipesc de Domnul. Cu toată dragostea voiesc aceasta, cu toată buna voire, cu tot dorul. Cu toată nădejdea! Cu toată inima mea! Cu toată puterea mea. Pentru ca, lipindu-mă eu de Domnul, să fiu un duh cu El......

Dar sunt un duh cu El?............
Cum este El?

*
Nu sunt un duh cu El. Și iată, în ciuda dorinței mele de a mă lipi de El, eu rămân totuși rupt, rămân alături. Și pentru asta sufăr. Eu mă tânguiesc. Și caut să aflu de ce... De ce nu sunt un duh cu El?

Cum este El?

Iar eu cum, oare, sunt...

*

Domnul ne-a oferit în dar Fericirile. Când ne dădea învățătura sau cheia Vieții Veșnice, ne vorbea despre El. Pe Sine, Domnul, Se dezvăluia în auzul nostru. Despre Sine, mai întâi, glăsuia, oferindu-Se nouă... Chemîndu-ne să fim de-un duh cu El!
Fericiți cei săraci cu duhul...
Fericiți cei ce plâng...
Fericiți cei blânzi...
Fericiți cei ce flămânzesc și însetează de dreptate...
Fericiți cei milostivi...
Fericiți cei curați cu inima...
Fericiți făcătorii de pace...
Fericiți cei prigoniți pentru dreptate...
Fericiți veți fi voi când vă vor ocărî și vă vor prigoni...
Bucurați-vă și vă veseliți...
Voi sunteți sarea pământului...
Voi sunteți lumina lumii...


Iată, o, taină a tainelor.... Iată, o, cutremur sfânt: Domnul Se dezvăluie nouă!...........

Lipește-te, suflete al meu, de Domnul .........

Ioan_Cezar 24.01.2015 00:37:41

Citat:

În prealabil postat de forever... (Post 577510)
.... are mult de lucru cu propriile lui gânduri rele, pe care neîncetat se luptă să le alunge

Poate în completare la acest adevăr incontestabil (în sensul că lupta cu gândurile nu e un proces exclusiv interior ci e deschis spre duhovnic, în relația duhovnicească) iată o pagină pe această temă, o pagină cu "variațiuni"...:), semnată de Arhim. Efrem Filotheitul, mezinul din obștea Starețului Iosif Isihastul:

"Astfel a trecut viața noastră lângă el. Mă străduiam să fiu foarte curat în ochii lui și să nu-i ascund nici cel mai mic gând. Simțeam ca pe o curvie duhovnicească faptul de a ține ceva ascuns înlăuntrul meu.
...............
Însă atunci când ucenicul nu este sincer și nu își dezvăluie sufletul înaintea Starețului prin mărturisirea curată a gândurilor, nu poate să pună niciodată început bun. De aceea nici nu poate nădăjdui într-un sfârșit bun.
Atunci când un creștin (iată că aici nu e vorba doar despre ucenic și Stareț, ci despre oricare dintre creștini) nu cercetează toate gândurile pe care i le seamănă diavolul, în sufletul său se nasc patimile, pe care, dacă nu le curățește prin Mărturisire și pocăință, nu va putea să-și afle niciodată sănătatea și mântuirea sufletului său. Atunci când omul mărturisește toate cu smerenie, este ca și cum ar scoate tot ce este bolnav înlăuntrul său.
..............
Ai văzut vreun monah care să cadă sau să dezerteze? Din nemărturisirea gândurilor i-a venit lui aceasta.
......
Ai văzut om înșelat? Din pricina gândurilor a pătimit aceasta."

("Starețul meu Iosif Isihastul" - pp. 244, 245)

Mi s-a întâmplat, nu o dată, să scap de gânduri automate, pe care parcă le simțeam străine de mine (mă trezeam cu ele, fără voie, în conștiință), prin mărturisirea lor. Alteori, însă, ele au persistat. Am înțeles, cu vremea și cu sfatul primit, că astfel de gânduri care revin în ciuda opoziției conștiinței noastre, sunt semne că undeva în noi lucrează una sau mai multe patimi, puțina credință, neascultarea... Vrăjmașul nu ar putea, cred, să aducă săgețile lui în conștiința noastră, ispitindu-ne să acordăm atenție și să cădem, eventual, la învoială, dacă undeva înlăuntrul inimii nu ar găsi "trambulina" prielnică. Această trambulină e propria necurăție, despre care adeseori nu bănuim mai nimic...

Iubirea, bucuria, libertatea vin așa:
"Trăiam ca niște troglodiți. Cu toate acestea, binecuvântarea lui Dumnezeu ne acoperea și nu simțeam nici o greutate. Viața noastră era mucenicească, dar plină de Har."
(Op. cit., pag. 249)

CristianR 25.01.2015 21:27:06

Este mai ușor, probabil, să simți harul lui Dumnezeu atunci când trăiești ca troglodiții decât atunci când nimic nu-ți lipsește. Este unul dintre multele paradoxuri ale credinței, pe care, pentru a o trăi, trebuie să-ți întorci lumea cu susul în jos, căutându-ți fericirea, bucuria, pacea, împlinirea, în cele disprețuite de oameni: în sărăcie, în postire, în nedormire, în însingurare.

Ioan_Cezar 27.01.2015 01:59:40

Citat:

În prealabil postat de CristianR (Post 578906)
....pentru a o trăi, trebuie să-ți întorci lumea cu susul în jos, căutându-ți fericirea, bucuria, pacea, împlinirea, în cele disprețuite de oameni: în sărăcie, în postire, în nedormire, în însingurare.

Desigur, nu în ele de dragul lor...:)
Ci pentru că în asprimea unei astfel de vieți, asemănătoare poate unei ierni, mor microbii duhovnicești și își face loc ghiocelul învingător al primăverii sufletești... Doar murind într-o lume, cred că putem renaște în Alta.
Cine se încumetă la așa nebunie?
Înțeleptul și viteazul, am auzit...:) Cel rămas fidel până la capăt.

forever... 27.01.2015 14:41:36

Citat:

În prealabil postat de CristianR (Post 578906)
Este unul dintre multele paradoxuri ale credinței, pe care, pentru a o trăi, trebuie să-ți întorci lumea cu susul în jos, căutându-ți fericirea, bucuria, pacea, împlinirea, în cele disprețuite de oameni: în sărăcie, în postire, în nedormire, în însingurare.

Poate că nu trebuie să căutăm cu dinadinsul lucrurile acestea, ci doar să le primim, atunci când Domnul le rânduiește... să le primim cu credința că Domnul ni le trimite cu un scop, cu nădejdea și liniștea că le vom putea duce, căci Dumnezeu nu ne dă doar încercarea, ci și mâna de ajutor de a o scoate la capăt.

Citind tot felul de cărți despre sfinți și încercări duhovnicești, se întâmplă să tânjim după anumite nevoințe, experiențe... căci sunt prezentate ca lucruri de laudă.
Dar poate nu suntem pregătiți pt ele. Sau scopul nostru poate fi lauda. E greu să nimerim să avem atitudinea "potrivită". Dar lumea e o arenă a încercărilor, avem o viață de antrenamente și un Tată în ceruri care ne veghează creșterea :-). Lăudat fie numele Lui!

CristianR 27.01.2015 14:58:50

Da, nu cred că trebuie să căutăm nevoințele, ci pe Dumnezeu. Și căutându-L pe El, uneori ajungi inevitabil la nevoințe sau nevoințele ajung la tine.

Ioan_Cezar 27.01.2015 16:39:33

Citat:

În prealabil postat de forever... (Post 579146)
....doar să le primim, atunci când Domnul le rânduiește... să le primim cu credința că Domnul ni le trimite cu un scop, cu nădejdea și liniștea că le vom putea duce, căci Dumnezeu nu ne dă doar încercarea, ci și mâna de ajutor de a o scoate la capăt.

Slavă lui Dumnezeu pentru toate!

cristiboss56 28.01.2015 19:04:34

Citat:

În prealabil postat de Ioan_Cezar (Post 579169)
Slavă lui Dumnezeu pentru toate!

O spui cu simtire , sau numai asa declarativ ?

forever... 28.01.2015 19:21:17

Inițial m-am bucurat când am văzut un nou mesaj pe acest topic, dar citindu-l m-am întristat...

cristiboss56 28.01.2015 19:29:24

Citat:

În prealabil postat de forever... (Post 579331)
Inițial m-am bucurat când am văzut un nou mesaj pe acest topic, dar citindu-l m-am întristat...

Acelasi lucru l-am simtit si eu !

Ioan_Cezar 29.01.2015 04:01:45

Citat:

În prealabil postat de forever... (Post 579146)
E greu să nimerim să avem atitudinea "potrivită". Dar lumea e o arenă a încercărilor, avem o viață de antrenamente și un Tată în ceruri care ne veghează creșterea :-). Lăudat fie numele Lui!

Îmi pare că ne e greu și pentru că avem tendința (dată de slăbiciunea constituției noastre) să îndreptăm poate prea ușor atenția spre atrageri de tot felul, dinlăuntru și dimprejur (unele care ne cheamă prin promisiunea sau întrezărirea, ori, vai, amintirea plăcerii și a multor satisfacții efemere, deșarte; altele care ne presează prin otrava dulceagă și îndoielnică foarte a suferinței lipsite de virtute, a suferinței pătimașe...). Am sesizat că pe un fundal al slobozeniei, al neînfrânării programatice (sistematic cultivate) această tendință sporește și ne joacă feste mari. Ne captivează mintea de-a binelea și de aici pornesc nenumărate pățanii și fărădelegi...
De aceea înțeleg, mai ales după ce am citit câteva cărți variind între Viețile Sfinților și cărți mai recente precum Starețul meu, Gheron Iosif Isihastul ori cărțile Părintelui Sofronie - am înțeles așadar mai bine de ce e nevoie, absolută nevoie de cultivarea unui duh și a unei vieți de asceză.
Foarte ușor înclină cugetul și inima omului spre păcat, spre lenevire și toate cele ce urmează de aici - dacă nu se ține din scurt, cu oarece asprime... (Ascultarea, spovedania deasă și sfatul duhovnicesc și rugăciunile duhovnicului și ale fraților îmi par aici de mare ajutor, altminteri omul se poate trezi incapabil de asprimea cu sine, poate greși ori poate ceda.) Inutil să mai spun de câte ori m-am convins de aceste lucruri pe propria-mi piele, mai întâi...

Uneori, când eram mai tânăr și chiar în ultima vreme, credeam că asceza ori ținerea din scurt a propriilor tendințe e ceva opțional, că ascetul e un fel de condiție profesională...:) Din ce trec anii văd că asceza e o necesitate a oricărui om. E absolut vital pentru om să se țină la nevoință așa cum ne învață Biserica. Altminteri toate se strică, rostul se pierde, viața își iese din țâțâni și așa mai departe... Prețuirea și practicarea nevoinței vine din iubire...:) O iubire înțelegătoare, o iubire bine drămuită de Harul lui Hristos. Fără această iubire asceza devine stearpă și omul urîcios... Sufletul se înăsprește și părăsește, treptat, obiceiurile bune, devenind cârcotaș și neîncrezător, nepăsător, nerâvnitor. Mare nefericire, mare nenorocire e asta pentru om...

Slavă lui Dumnezeu pentru toate!
Mare este Pronia Lui iubitoare!

cristiboss56 29.01.2015 17:33:12

Fă-ți timp
În trecerea grăbită prin lume către veci,
Fă-ți timp, măcar o clipă, să vezi pe unde treci!
Fă-ți timp să vezi durerea și lacrima arzând
Fă-ți timp să poți, cu mila, să te alini oricând!
Fă-ți timp pentru-adevaruri și adâncimi de vis,
Fă-ți timp pentru prieteni, cu sufletul deschis!
Fă-ți timp să vezi pădurea, s-asculți lângă izvor,
Fă-ți timp s-asculți ce spune o floare, un cocor!
Fă-ți timp, pe-un munte seara, stând singur să te rogi,
Fă-ți timp, frumoase amintiri, de unul să invoci!
Fă-ți timp să stai cu mama, cu tatăl tău – bătrâni…
Fă-ți timp de-o vorbă bună, de-o coajă pentru câini…
În trecerea grăbită prin lume către veci,
Fă-ți timp măcar o clipă să vezi pe unde treci!
Fă-ți timp să guști frumosul din tot ce e curat,
Fă-ți timp, că ești de multe mistere-nconjurat!
Fă-ți timp cu orice taină sau adevăr să stai,
Fă-ți timp, căci toate-acestea au inimă, au grai!
Fă-ți timp s-asculți la toate, din toate să înveți,
Fă-ți timp să dai vieții adevăratul sens!
Fă-ți timp, acum!
Să știi: zadarnic ai să plângi

forever... 09.02.2015 08:08:52

Psalmul 'La raul Babilonului'

La utrenia Duminicii Fiului Risipitor se adauga si se canta Psalmul 136:

"La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion.
În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre.
Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“
Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin?
De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea!
Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al bucuriei mele.
Adu-ți aminte, Doamne, de fiii lui Edom, în ziua dărâmării Ierusalimului, când ziceau: “Stricați-l, stricați-l până la temeliile lui!“
Fiica Babilonului, ticăloasa! Fericit este cel ce-ți va răsplăti ție fapta ta pe care ai făcut-o nouă.
Fericit este cel ce va apuca și va lovi pruncii tăi de piatră".

Care este înțelesul psalmului "La râul Babilonului" cântat în Postul Mare?

Psalmul acesta este o miscatoare icoana a omului cazut in robia pacatului si a izbavirii lui. Cel robit de patimi este instrainat de cetatea bucuriei – Sionul; este dus departe, ca si Fiul risipitor, in Babilonul cel intunecat si in robie. „Canta si aici din cantarile Sionului“, porunceste diavolul. „Bucura-te si in pacat, slaveste-ma si pe mine, cum slaveai pe Dumnezeu“. Dar cum sa cantam cantarea Domnului in pamant strain? Cantarea Domnului rasuna numai impreuna cu El si in casa Lui, numai cand suntem cu El si implinim poruncile Lui. In robia pacatului insa, nu mai putem face voia Lui, suntem sub stapanirea tiranului care ne robeste. Cum sa te bucuri savarsind pacatul? Adevarata bucurie numai in casa parinteasca se afla; numai in Sion putem canta „cantarea Domnului“.

Juramantul grozav al evreilor: „Sa-mi intepeneasca mana cea dreapta si sa mi se lipeasca limba de cerul gurii“; sa devin adica, neputincios cu mainile si sa-mi amuteasca limba daca te voi uita, Ierusalime, ne indeamna sa nu uitam niciodata de Domnul, oricat de cumplita ar fi robia noastra si instrainarea in care ne-a dus pacatul; numai Ierusalimul sa fie inceputul bucuriei noastre; numai in Domnul sa se bucure inima noastra!

Fericit este cel ce loveste de piatra pruncii fiicei Babilonului! Caci daca sunt omorati din fasa, pruncii babilonesti nu mai ajung mari, ca sa te robeasca. Aceasta, talcuiesc Parintii, inseamna sa omoram patimile din fasa, de la inceput, sa nu le lasam sa creasca; sa le lovim de Piatra-Hristos, prin necontenita rugaciune si nu vom mai fi luati in robia babilonica a patimilor. (Parintele Cleopa Ilie)

Părintele Serafim Rose spune ca in aceste cuvinte ale psalmului, noi, creștinii ortodocși, Noul Israel, ne aducem aminte că suntem în exil. Dacă pentru ortodocșii ruși, alungați din Sfânta Rusie, acest psalm are un înțeles special, pentru creștini, în general, psalmul semnifică faptul că suntem străini de această lume, că dorim întoarcerea la adevărata noastră casă, raiul. Pentru noi, Marele Post este un prilej de înstrăinare dăruit de Mama noastră, Biserica, pentru a ne întări amintirea Sionului de care ne-am îndepărtat atât de mult. Ne merităm această înstrăinare, și, de altfel, avem nevoie de el datorită păcatelor noastre. Doar prin nevoința înstrăinării, pe care o realizăm prin rugăciune, post, pocăință, tocmai în această perioadă, putem cugeta la Sionul nostru.

“De te voi uita, Ierusalime“

Slabi și uitători, deși suntem în mijlocul Postului Mare, totuși trăim ca și cum Ierusalimul nu ar fi existat pentru noi. Ne îndrăgostim de lume, Babilonul nostru; suntem seduși de frivolitățile „acestei lumi străine“ și neglijăm slujbele și disciplina Bisericii care ne reamintesc de adevărata casă. Mai mult decât atât, ne iubim chiar răpitorii noștri – căci păcatele noastre ne țin captivi mai mult decât orice răpitor – și petrecem zilele postului în lene, deși ar trebui să ne pregătim pentru a întâlni răsăritul Soarelui Noului Ierusalim, Învierea Domnului Nostru Iisus Hristos.

Încă mai este timp; trebuie însă să ne amintim de adevărata noastră casă și să ne plângem păcatele care ne-au înstrăinat de casa noastră. Să punem la inimă cuvintele Sf. Ioan Scărarul: “Înstrăinarea este îndepărtarea de toate, pentru ca gândul să fie făcut nedespărțit de Dumnezeu. Înstrăinarea este iubitoare și lucrătoare a plânsului celui fără de încetare.“ Înstrăinați de Rai, trebuie să devenim înstrăinați de lume, pentru a putea nădăjdui în întoarcerea noastră. Putem face aceasta dacă vom petrece aceste zile în post, rugăciune, înstrăinare de lume, participarea la slujbele Bisericii, în lacrimi de pocăință, în pregătirea pentru plina de bucurie Sărbătoare de la finalul acestei perioade de înstrăinare; iar prin urmarea acestor lucruri în aceasta vale a plângerii, să ne pregătim pentru și mai marea Sărbătoare când Domnul nostru se va întoarce să Își ia credincioșii săi în Noul Ierusalim, din care nu va mai exista înstrăinare, căci este veșnic. (Părintele Serafim Rose)

Parintele Al. Schmemann marturiseste ca Psalmul "La râul Babilonului", cântat în Postul Mare, este Psalmul instrainarii. El era cantat de evrei in captivitatea lor babilonica, pe cand se gandeau la orasul sfant al Ierusalimului. El a devenit totdeauna cantecul omului atunci cand realizeaza indepartarea sa de Dumnezeu si, realizand aceasta, devine om din nou: ca unul ce nu poate fi niciodata deplin satisfacut de nimic in aceasta lume cazuta, care prin structura si vocatie este un pelerin al Absolutului.Acest Psalm va fi cantat inca de doua ori, in ultimele doua Duminici, inainte de inceperea Postului. El ne infatiseaza Postul insusi ca pelerinaj si pocainta – ca reintoarcere”.

Sursa: CrestinOrtodox.ro

Ioan_Cezar 10.02.2015 00:25:58

"Scoală-te ca un puternic! Rupe-ți legăturile! În tine este puterea dezlegării, ca și puterea legării.
Așa mă mustră pururea, în adâncul sufletului, sfânta știință..."
(Sfântul Efrem Sirul - "Plânsul de luni seara")

Ioan_Cezar 16.03.2015 16:58:20

Ucenici și partizani
 
Citat:

În prealabil postat de forever... (Post 576972)
Pentru ceea ce îmi face bine, am întâlnit un alt termen: "a se lipi" :-)
"Lipitu-s-a sufletul meu de Tine și pe mine mă va sprijini dreapta Ta." (Ps. 62, 8)
"Iar mie a mă lipi de Dumnezeu bine este, a pune în Domnul nădejdea mea, ca să vestesc toate laudele Tale în porțile fiicei Sionului." (Ps. 72, 27)
...



"Cei mai mulți dintre atenienii prezenți l-au abandonat pe Pavel, însă Sfântul Dionisie Areopagitul, dimpreună cu alții, l-a urmat. Iată ce spun Faptele Apostolilor: "Iar unii bărbați, alipindu-se de el, au crezut, între care și Dionisie Areopagitul" (Faptele Apostolilor 17:34). S-au "alipit" de Sfântul Apostol, l-au urmat și au fost inițiați în cele mai adânci taine ale teologiei revelate. Aș dori ca în continuarea acestei cuvântări euharistice să mă refer succint la acest verb, "alipindu-se", și să vedem ce sens i se potrivea Sfântului Dionisie Areopagitul. Consider că este necesar acest lucru, pentru că are multe implicații în realitatea contemporană.

Faptul că Sfântul Dionisie Areopagitul s-a "alipit" Apostolului Pavel nu poate fi interpretat negativ, ca o "alipire" exterioară care sfârșește în cultul persoanei, ci este o ucenicie în Tainele Împărăției Cerurilor, este în fapt o întrepătrundere (perihoreză) a persoanelor și ipostasurilor, care nu conține nicidecum elementul unei alipiri exterioare care neagă însăși libertatea. Apostolul Pavel l-a învățat pe Dionisie Tainele Împărăției Cerurilor, i-a transmis Tradiția, care Tradiție nu este numai o cunoaștere a istoriei, nu este numai memorie istorică, ci este renaștere duhovnicească. I-a transmis harul, succesiunea și binecuvântarea apostolică și a devenit Episcopul Atenei. Acest lucru îl în vedem și în scrierile atribuite Sfântului Dionisie Areopagitul. Știu bine că din punct de vedere filologic științific se afirmă multe despre aceste scrieri, însă un lucru este sigur, că teologia pe care o întâlnim în aceste scrieri este identică cu teologia din Epistolele Apostolului Pavel, care este cu adevărat teologia Bisericii. Și acest lucru nu poate fi ignorat de nici un cercetător teolog.

Astfel, două sunt motivele care demonstrează că "alipirea" Sfântului Dionisie Areopagitul față de Apostolul Pavel nu era o stare de dependență afectivă. Un motiv în acest sens este că acest "alipindu-se" presupune "renașterea" duhovnicească. Și știm bine din teologia noastră ortodoxă că renașterea nu are de-a face cu stări ale omului pătimaș. Omul pătimaș este caracterizat de individualism și de căutarea fericirii individuală, este caracterizat de faptul că se află sub puterea simțurilor și a rațiunii, însă cel care renaște în Hristos, așa cum spune Sfântul Maxim Mărturisitorul, se eliberează de sub tirania plăcerii și durerii, iese, potrivit Sfântului Grigorie Palama, din legăturile tiraniei simțurilor și ale rațiunii, se eliberează, după cuvântul Sfântului Grigorie de Nisa, din sclavia tunicilor de piele, se eliberează, adică, de stricăciune și moarte. Prin urmare, trăiește libertatea. Este definitoriu cuvântul Apostolului Pavel: "cel ce se alipește de Domnul este un duh cu El" (I Corinteni 6:17). Și, desigur, acolo unde există Duhul Domnului, acolo, cu adevărat, este trăită libertatea.

Al doilea motiv care arată că "alipirea" Sfântului Dionisie Areopagitul nu era una de tip sentimental și nici o negare a libertății sale este faptul că Apostolul Pavel nu încuviința asemenea stări bolnave. Dumnezeiescul Apostol era un om întreg, unul care s-a ridicat mai presus de toate cele create și a urcat până la al treilea cer, a intrat chiar și în Rai, un asemenea om nu ar fi putut vreodată să întrețină schisme și stări și forme ale omului căzut, nu ar fi putut să favorizeze schisme și dezbinări. Acest lucru este dovedit de modul cum s-a confruntat cu stările schismatice din Biserica Corintului. Creștinii de acolo, influențați de situații și mentalități seculare și de patimi personale, se dezbinaseră în bisericuțe. Un creștin zicea "eu sunt al lui Pavel, iar eu sunt al lui Apollo, iar eu sunt al lui Chefa" (I Corinteni 1:12). Erau și unii care afirmau "iar eu sunt al lui Hristos" (I Corinteni 1:12). Apostolul Pavel nu încuviințează asemenea stări, de aceea scrie: "Oare s-a împărțit Hristos? Nu cumva s-a răstignit Pavel pentru voi? Sau fost-ați botezați în numele lui Pavel?" (I Corinteni 1: 13). Și mai jos caracterizează aceste stări drept "trupești". Scrie: "Căci, când zice unul: Eu sunt al lui Pavel, iar altul: Eu sunt al lui Apollo, au nu sunteți oameni trupești? Dar ce este Apollo? Și ce este Pavel? Slujitori prin care ați crezut voi" (I Corinteni 3:4-5). Este important de subliniat aici că Dumnezeiescul Apostol numește schismele și dezbinările "trupești", ca unele ce sunt lipsite de Duhul Sfânt."

(I.P.S. Hierotheos Vlachos)
http://www.pemptousia.ro/2014/10/ucenici-si-partizani/

forever... 17.03.2015 13:41:31

Citat:

În prealabil postat de Ioan_Cezar (Post 580433)
"Scoală-te ca un puternic! Rupe-ți legăturile! În tine este puterea dezlegării, ca și puterea legării.
Așa mă mustră pururea, în adâncul sufletului, sfânta știință..."
(Sfântul Efrem Sirul - "Plânsul de luni seara")

Dacă aș fi putut, sau dacă aș putea încă, acum cât lupta nu a încetat, să mă scol precum un puternic!!!

Citisem însă în Sfântul Macarie Egipteanul, într-o carte despre pocăință, faptul că noi nu putem avea nimic dacă nu cerem de la Hristos. Nimic nou: "Fără mine nu puteți face nimic!"

Atunci, care să fie înțelesul plânsului Sfântului Efrem Sirul? Acela de a nu înceta să ne rugăm pentru a primi iertarea, pocăința...

Pelerin spre Rasarit 06.10.2015 11:30:46

Pilda Semanatorului
 
Un articol foarte frumos care merita citit in contextul topicului http://www.crestinortodox.ro/predici...ui-150143.html

stefan florin 06.10.2015 11:39:18

Citat:

În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit (Post 602234)
Un articol foarte frumos care merita citit in contextul topicului http://www.crestinortodox.ro/predici...ui-150143.html

asa este, un articol foarte frumos

ioan67 01.08.2016 00:52:56

Andrei Plesu semnaleaza de curind in "Dilema" existenta unei "pietre de poticnire" pe tema libertatii.
A citit careva articolul? Cum vi se pare?

Printre altele am aflat din text ca termenul grecesc pentru "ispita" este "peraismos" care inseamna si proba, punere la incercare, confruntare cu limita proprie.

Ar reiesi din articol un inteles anume cum ca, desi Domnul ne fereste de caderea in ispita, precum Il rugam, totusi ispita vine tot de la Domnul "ca jertfa de Sine in grija pentru functionalitatea autentica a libertatii omenesti".

Him... Ma simt ispitit (de Domnul? de domnul Plesu?) sa imi pun niste intrebari acum legat de gandul acesta al maestrului. Dar ma tem ca o sa si raspund la ele...:)

Demetrius 01.08.2016 01:58:31

Citat:

În prealabil postat de ioan67 (Post 627323)
Andrei Plesu semnaleaza de curind in "Dilema" existenta unei "pietre de poticnire" pe tema libertatii.
A citit careva articolul? Cum vi se pare?

Printre altele am aflat din text ca termenul grecesc pentru "ispita" este "peraismos" care inseamna si proba, punere la incercare, confruntare cu limita proprie.

Ar reiesi din articol un inteles anume cum ca, desi Domnul ne fereste de caderea in ispita, precum Il rugam, totusi ispita vine tot de la Domnul "ca jertfa de Sine in grija pentru functionalitatea autentica a libertatii omenesti".

Him... Ma simt ispitit (de Domnul? de domnul Plesu?) sa imi pun niste intrebari acum legat de gandul acesta al maestrului. Dar ma tem ca o sa si raspund la ele...:)

E cat se poate de logic, si omeneste, si duhovniceste, ca transcendenta/virtutea/apocalipsa/mantuirea sa fie demonstrata, nu inchipuita, cum ne 'invrednicim'(pacalim) noi aici, pe forum, pe timp de pace.
Fara demonstratie acestea nu exista.

Domnul este ocupat sa ne dea puterea de a lupta si de a rezista impotriva ispitelor, iar appoi, totdeauna apoi, va trebui s-o dovedim.
Asadar, oricand vine ispita, noi deja am primit inainte puterea de a o evita, dar noi de cele mai multe ori respingem puterea si, ca sa nu cadem ne rugam sa nu ne ispiteasca, asta fiind singura garantie ca sa nu cadem.

13. Nu v-a cuprins ispită care să fi fost peste puterea omenească. Dar credincios este Dumnezeu; El nu va îngădui ca să fiți ispitiți mai mult decât puteți, ci odată cu ispita va aduce și scăparea din ea, ca să puteți răbda. (1Cor10,13)

De aceea pe noi ar trebui sa ne bucure ispita.

ioan67 01.08.2016 05:06:55

As face distinctia dintre "nu ne ispiti" si "nu ne lasa sa cadem in ispita".
A lua contact cu ispita e una, caderea e alta.
Omul care lupta, ajutat de Dumnezeu, nu cade. Ori, de cade cumva, grabnic se ridica.
In acest sens cred ca zicem rugaciunea iar nu in primul (acela temator, evitant).

*
Imi amintesc acum un vers, l-au scos jocurile asociative ale memoriei dintr-un vraf vechi, sa tot fie vreo 40 de ani de cand am citit un poet grec care spunea cam asa:
Departe/ in puterea oceanului...

Cum e sa fii prins in puterea Oceanului?....
Departe, inca...

Cum e puterea omului pe langa puterea oceanului?
Oamenii obisnuiesc insa sa strabata oceanele, marile, desertul...
Nu merg pe ape, ce-i drept, cu pasul. Dar isi construiesc mijloace ca sa faca fata puterii oceanului, sa nu cada. Sa ramana asadar vii si nevatamati, in ciuda teribilei puteri a Oceanului si a departarii, deopotriva.
Oamenii vor si adeseori reusesc sa ajunga cu bine acasa...
Sunt liberi sa faca asta. Sunt liberi sa isi impreuneze puterile limitate, insignifiante comparativ cu ale Oceanului, cu alte surse de putere care sa le sporeasca sansa de reusita.

Deci a nu cadea in ispita e a face fata cu bine ispitei, a nu fi dus/pierdut in puterea ispitei... E a invinge, a triumfa, a izbandi impreuna cu o putere superioara tie si altora.
Nu este a fi scutit de ispite, de incercari.

forever... 01.08.2016 11:29:34

Tot despre „poticniri“ și libertate
 
Articolul d-lui Pleșu, apărut in Dilema veche, nr. 649, 28 iulie - 3 august 2016

Cuvîntul „ispită“ a ajuns să nu aibă decît o conotație negativă. Ispita nu e, pur și simplu, unul dintre cele două apeluri (egale ca intensitate) ale unei alternative. E apelul necurat, înșelător, distructiv. E partea de întuneric, componenta de „capcană“ a alternativei. Mă întreb adesea de ce nu se străduiește și binele să fie „ispititor“, de ce „ispititorul“ prin excelență e numai „vrăjmașul“. Mi se răspunde că, într-un asemenea caz, „meritul“ opțiunii ar apărea diminuat. E ușor să alegi binele, cînd „design“-ul lui e seducător. Binele e, prin definiție, discret: nu vrea „să‑ți ia mințile“, să te îngenuncheze prin evidența calității sale. Înțeleg. Dar atunci „libertatea“ mea e șchioapă: am dinainte o pîine gustoasă, dar comună, „pîinea cea de toate zilele“ și, pe celălalt taler, un mirobolant tort de cofetărie pariziană. Sigur, pot avea „modestia“ să aleg pîinea (cu condiția, ar spune maximaliștii, ca doar „modestia“ să‑mi dicteze alegerea și nu vreo pasiune a mea – vinovată – pentru pîine. Adică să aleg fără plăcere, fără să fiu „ispitit“. După modelul kantian: numai ce faci din datorie e legitim moralmente; cum intervine „plăcerea“, meritul actului se evaporează
).

În acești termeni, libertatea noastră e libertatea de a alege între ceva pe care îl dorim, care ne atrage, și ceva pe care nu‑l dorim neapărat, ceva care, deși ne apare ca valabil, ne lasă oarecum indiferenți. Apostolul Pavel a rezumat această situa*ție într-o formulă celebră: „Nu fac binele pe care-l vreau, ci răul pe care nu-l vreau, pe acela îl săvîrșesc“ (Romani, 7, 19). Cu alte cuvinte, între ceea ce vreau și ceea ce fac apare o fractură chinuitoare: de vrut, vreau (rațional) binele, dar prefer (prin înclinație) să fac răul. „Vrutul“ e „neispititor“, în vreme ce „nevrutul“ mă cheamă perfid, mă trage spre el, împotriva voinței mele! Bine, dar asta înseamnă că sînt defect: una vreau și alta fac. Ceea ce e bun mă lasă rece, ceea ce e rău îmi încinge tălpile. În formularea apostolului, „după omul cel lăuntric mă bucur de legea lui Dumnezeu; dar în mădularele mele o altă lege (subl. mea, A.P.) văd că se luptă cu legea minții mele și rob mă face legii păcatului, care este în mădularele mele“ (Romani, 7, 22-23). Carevasăzică, există, în „statutul nostru creatural“, un „dat“ al diviziunii, o „fatalitate“ structurală a conflictului interior: sîntem locuiți de două „legi“ aflate în război (cf. și Galateni, 5, 17): legea „duhului“, dumnezeiască, și legea trupului, veșnic recalcitrantă. Problema este că, deși, în principiu, „trupul“ e slab și duhul e tare (Ev. după Matei, 14, 38), în imediat trupul prevalează. Ca să fie domolit e nevoie de o „suplimentare“ a părții duhovnicești prin Duhul Sfînt (Efeseni, 3, 16). Ajungem, astfel, la problema harului, în care nu ne aventurăm, deocamdată, de teama unor “poticniri“ încă și mai primejdioase.

Totul, pe fundalul conștiinței că sîntem „după chipul și asemănarea“ celui care ne-a creat. În aceste condiții, putem accepta că trupul nostru e un sediu al răului? Nu, căci „Dumnezeu a pus mădularele în trup, pe fiecare din ele, așa cum a vrut El“ (1 Corinteni, 12, 18), „ca să nu fie dezbinare în trup“ (Idem, 12, 25). Ba mai mult: aflăm că „
pe cele ce ni se par că sînt mai de necinste ale trupului, pe acelea cu mai multă cinstire le încingem, și cele necuviincioase ale noastre au parte de mai multă cuviință, de care cele cuviincioase ale noastre nu au nevoie“ (Idem, 12, 23-24). Ca să nu mai spunem că ne aflăm în spațiul unei credințe al cărei ax este „Întruparea“, adică coborîrea lui Dumnezeu în toate ale omului, mai ales în trupul care îi este, astfel, templu. Lucrurile se complică. Să zicem că, totuși, în „legea trupului“ s-a strecurat un vierme, o strîmbătate care trebuie doborîtă, anulată, „rectificată“. Ce arme avem la îndemînă? Bunul-simț răspunde, pripit: mintea, înțelepciunea, înzestrările noastre netrupești. Dar cuvintele Apostolului nu dau nici acestor „mădulare“ șanse necondiționate. „Unde este înțeleptul? unde este cărturarul? unde este întrebătorul acestui veac? Oare n-a arătat Dumnezeu drept nebună înțelepciunea lumii acesteia?“ (Idem, 1, 20). Avem de-a face, așadar, cu șubrezenii ale alcătuirii noastre care privesc și „carnea“, mereu hărțuită de ispite malefice, dar și apetențele cărturărești, inteligența, cunoașterea de tip lumesc, incapabile de „nebunia“ adevăratei înțelegeri. Și iată-ne din nou ajunși la problema harului, pe care nu îndrăznim încă să o luăm în piept


Mărturisesc că, de-a lungul acestor considerații, m-am simțit, mereu, în pericol. Unul conjunctural (dogma „instituționalizată“ și vînătorii de eretici care lucrează cu anateme, „corectitudini teologico-politice“, „cum îți permiți?!“, „habar n-ai!“, „iadul o să te mănînce!“) și unul intim („de ce fac «dialectică» pe socoteala Absolutului?“, „de ce nu mă resemnez să creditez taina în termenii ei proprii și vreau să o «sistematizez» cu mintea mea cea proastă?“). Dar ceva îmi spune că limbajul de lemn și gîndirea gata-făcută nu sînt pe placul lui Dumnezeu. Că pietatea superficială, evlavia gesticulatorie, ortopraxia nu-i ajută, de fapt, decît pe cei care și-au vîndut interogativitatea vie, pe o poliță de asigurare în Rai. Că credința nu e o formă de suficiență dăscălitoare, ci o căutare însoțită de încredere, dar și de tulburare, un risc asumat, o neliniște. E o trufie să cred asta? Poate. Caz în care sper să mă ierte Dumnezeu. Mă consolez cu gîndul că, măcar, nu dormitez confortabil, în zona „căldicelului“. Prefer fierbințeala rece a căutării.


Ora este GMT +3. Ora este acum 13:36:35.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.