Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Dogmatica (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5074)
-   -   Pastorala Sfantului Sinod - Hristos a devenit o persoana omeneasca ??? (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=17763)

Capy 01.03.2015 13:23:28

Pastorala Sfantului Sinod - Hristos a devenit o persoana omeneasca ???
 
Am și eu nevoie de unele lămuriri dacă se poate. În Pastorala Sfântului Sinod la Duminica Ortodoxiei care s-a citit astăzi în Biserică, se spune că Hristos a devenit o persoană omenească. Din ce am citit pe acest subiect, știu că Nestorie învața eronat despre mai multe persoane în Hristos. Cum adică a devenit o persoană omenească? Eu știam că Hristos este Persoana divină care S-a Întrupat și în care s-au unit cele două firi - firea divină și firea umană și că S-a înomenit, adică a luat fire omenească. Când a devenit Hristos persoană umană? Eu știam că omenitatea lui Hristos se referă la una dintre cele două naturi ale Sale, adică la natura Sa umană, ci nu la Persoana Sa. Cei care aveți pregătirea corespunzătoare luminați-mă și pe mine și corectați-mă dacă nu am înțeles bine. Mulțumesc!

Textul la care mă refer este acesta:
"Doar printr-o cunoaștere și recunoaștere a limitelor proprii ajungem la prețuirea reală a aproapelui nostru. În acest sens, milostenia, adică iubirea semenilor, este o lucrare fundamentală a Ortopraxiei (dreptei făptuiri) și devine mărturie și întruparea Ortodoxiei (dreptei credințe). În semenul nostru trebuie să Îl vedem mereu pe Hristos și, de aceea, fiecare om este pentru noi o icoană vie și concretă a lui Hristos, Dumnezeu adevărat și Om adevărat: Hristos a devenit o persoană omenească, una singură și reală, și rămâne așa în vecii vecilor, ca un frate între ceilalți oameni. El veghează la respectarea fraților Săi, pe care așa de mult i-a iubit, încât S-a făcut ca unul dintre ei”[9],spune Părintele Dumitru Stăniloae."

Pastorala o puteți găsi aici: http://acvila30.ro/pastorala-sfantul...domnului-2015/

maria.15 01.03.2015 15:21:42

din cate observ cel care a spus lucrul acesta e Parintele Staniloaie, cei ce au alcatuit Pastorala au citat din scrierile sale...deci daca e o greseala e a Parintelui.

Capy 01.03.2015 21:04:50

Până la urmă tot nu m-am lămurit. A devenit Hristos o persoană umană sau nu a devenit ???

Lucian008 01.03.2015 21:29:19

Nu inteleg nelamurirea
 
Hristos este om deplin si Dumnezeu deplin, prin urmare este persoana umana. Deci care este nelamurirea? "Firea" nu este o notiune abstracta si detasabila.

Capy 01.03.2015 22:42:47

Citat:

În prealabil postat de Lucian008 (Post 582917)
Hristos este om deplin si Dumnezeu deplin, prin urmare este persoana umana. Deci care este nelamurirea? "Firea" nu este o notiune abstracta si detasabila.

Normal că firea sau natura nu este o noțiune abstractă și detașabilă, însă eu am întrebat despre persoană, nu despre una din cele două naturi sau firi.

Când se pronunță cuvântul "Dumnezeu" nu se face referire în mod expres la una din Persoanele Sfintei Treimi, ci la ceea ce este comun, adică la firea divină. Când se pronunță cuvintele Tatăl, Fiul sau Sfântul Duh se face referire atât la una din Persoanele divine cât și la natura sau firea divină, fiindcă Persoanele divine sunt de aceeași natură divină.

De asemenea, când se pronunță cuvântul "om" nu se face referire la o persoană umană anume, ci la firea sau natura omenească, adică la ceea ce este comun. Iar când se pronunță cuvinte ca: Gheorghe, Vasile, Ion, Elena, Valeriu șamd. se face referire atât la persoanele umane menționate, cât și la natura lor, de vreme ce persoanele umane sunt de natură umană sau omenească. Însă, din câte știu, când se face referire la natura omenească a lui Hristos, nu avem o situație identică, fiindcă după cum învață Sfântul Ioan Damaschin "nu este cu putință să găsim o specie Hristos. N-a fost un alt Hristos, din Dumnezeire și omenire, același și Dumnezeu și om."

Din afirmația dvs. reiese că în Hristos ar exista două persoane - una umană și alta divină - care să coincidă cu fiecare din cele două naturi sau firi ale Sale. Adică, exact cum învăța și Nestorie. Deci, este ceva în neregulă în afirmația dvs! Eu am citit la Părinții Bisericești că Hristos este a doua Persoană a Sfintei Treimi (adică Persoană divină) care S-a Întrupat, S-a înomenit, adică a luat fire omenească. Însă, nu am găsit la nici un Părinte Bisericesc că Hristos ar fi luat persoană umană sau că ar fi devenit persoană umană sau omenească.

Deci nu ați răspuns la întrebare.
Întrebarea mea este cum și când a devenit Hristos persoană omenească?

abaaaabbbb63 01.03.2015 22:45:51

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582924)
Întrebarea mea este cum și când a devenit Hristos persoană omenească?

"...Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, nascut, iara nu facut;
Cel de o fiinta cu Tatal, prin Carele toate s-au facut;
Carele pentru noi oamenii si pentru a noastra mantuire
S-a pogorat din ceruri si S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara,
Si S-a facut om;
Si S-a rastignit pentru noi in zilele lui Pontiu Pilat si a patimit si S-a ingropat;"

Teoretic tu crezi deja asta.

Capy 01.03.2015 23:19:13

Citat:

În prealabil postat de abaaaabbbb63 (Post 582925)
"...Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, nascut, iara nu facut;
Cel de o fiinta cu Tatal, prin Carele toate s-au facut;
Carele pentru noi oamenii si pentru a noastra mantuire
S-a pogorat din ceruri si S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara,
Si S-a facut om;
Si S-a rastignit pentru noi in zilele lui Pontiu Pilat si a patimit si S-a ingropat;"

Ce înțelegi prin cuvintele "Si S-a facut om"?
Toți creștinii ortodocșii știu, sau ar trebui să știe, că prin unirea pentru eternitate a firii sau naturii umane cu firea sau natura divină, atât natura divină cât și natura umană nu se modifică și nici nu se schimbă. Deci, unirea naturii divine cu natura umană pentru eternitate în Persoana divină a lui Hristos, s-a realizat în mod neschimbat, neamestecat, nedespărțit și neîmpărțit... Deci asta înseamnă "Și S-a facut om" că Dumnezeu S-a înomenit, a luat firea omenească, nu că Și-a transformat Persoana și natura divină într-o natură și/sau persoană umană.

antoniap 01.03.2015 23:21:41

Condacul al 4-lea:
Vifor avand inauntru eresul cel pierzator de suflete, al doilea Iuda, Arie nebunul, s-a lepadat de Tine, Fiul lui Dumnezeu, a fi unul din Sfanta Treime; iar noi, desi pe un Ipostas al Tatalui, altul al Fiului si altul al Sfantului Duh numim, insa o Dumnezeire in Tatal si in Sfantul Duh, deopotriva puterea, de o fiinta slava, cu inima si cu buzele marturisim si cu Lumina cea intreit luminatoare in baia Sfantului Botez luminati fiind, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, unui Dumnezeu ne inchinam, cantand: Aliluia!


Icosul al 4-lea:
Auzind pastorii si invatatorii Sfintei Biserici pe Arie, ca o fiara cumplita intrand in turma cea cuvantatoare a lui Hristos, si rapind oile de la adevarata marturisire a dreptslavitoarei credinte, adunandu-se in Niceea la sobor, au marturisit pe Hristos Dumnezeu, iar nu faptura; si deopotriva Tatalui pe Fiul si pe Sfantul Duh cinstindu-I, cu glas ca de tunet au grait:
Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Dumnezeule Parinte si Dumnezeule Fiule si Dumnezeule Duhule Sfinte, Unule adevaratul Dumnezeu, iar nu trei dumnezei;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Parinte nezidit si Fiule nezidi si Duhule Sfinte, Unule impreuna nezidit; iar nu trei indeosebi neziditi;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru: Parinte Cel ce ai nascut pe Fiul mai inainte de veci; Fiule, Cel ce Te-ai nascut fara de ani din Tatal; Duhule Sfinte, Care din veac purcezi de la Parintele, dar nu Te nasti;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru: Parinte, Care ne-ai chemat pe noi dintru nefiinta; Fiule, Cel ce ne-ai rascumparat pe noi cei cazuti prin Crucea Ta; Duhule Sfinte, Cel ce sfintesti si inviezi pe toti cu darul Tau;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai binevoit a intemeia in duhul, in sufletul si in trupul nostru cortul cel cu trei parti spre a Ta salasluire, si nu l-ai lasat pe el intru noi pana in sfarsit a se strica prin pacat;
Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai pus semnul fiintei Tale celei in trei Ipostase peste toate lucrurile Tale; in lumea aceasta vazuta si in cea nevazuta;
Sfant, Sfant, Sfant esti Doamne Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi, zidirea Ta cea cazuta, pentru numele Tau cel Sfant!


Sursa: http://www.crestinortodox.ro/acatist...imi-67152.html

delia31 01.03.2015 23:24:27

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582892)
Când a devenit Hristos persoană umană?

Incepand cu Bunavestirea. La plinirea vremii Intruparii.


Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582892)
Eu știam că omenitatea lui Hristos se referă la una dintre cele două naturi ale Sale, adică la natura Sa umană, ci nu la Persoana Sa.


Maica Domnului nu a nascut natura /firea Lui umana, ci a nascut o persoana (un ipostas) care preexista si avea deja din vesnicie firea dumnezeiasca.

Niciodata nu se naste o natura/fire, ci o persoana purtatoare a acelei firi.

Mai clar spus, Una din Persoanele divine ale Sf. Treimi S-a lasat pe Sine nascuta si ca om. Acea Persoana (ipostas) a Sf. Treimi exista din vesnicie avand doar fire dumnezeiasca insa prin nastere dintr-o faptura umana, si-a mai luat o fire pe care n-o avea. Iar aceasta fire umana pe care nu o avea si-a impropriat-o in interiorul Persoanei Lui preexistenta din veci.

La momentul intruparii, firea Lui omeneasca a inceput sa co-existe concret cu firea Lui divina, in Persoana preexistenta din vesnicie.

Persoana care S-a nascut din fecioara Maria este una si aceeasi cu Persoana Logosului care exista din vesnicie, doar ca odata cu intruparea, aceasta Persoana apartinand deja firii divine, se face posesoare si a firii omenesti.

Aceasta Unica Persoana apartine si firii divine (alaturi de celelalte doua) dar apartine si firii umane alaturi de cele cateva miliarde de persoane care au fire umana.

In rezumat. Retine cuvantul cheie: si-a impropriat. Firea umana pe care cea de-a doua Persoana a Treimii nu o avea, si-a impropriat-o in interiorul Persoanei Lui preexistenta din veci, unind-o cu firea Lui divina. O singura Persoana si divina si umana.

delia31 01.03.2015 23:44:54

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582924)
Din afirmația dvs. reiese că în Hristos ar exista două persoane - una umană și alta divină - care să coincidă cu fiecare din cele două naturi sau firi ale Sale. Adică, exact cum învăța și Nestorie. Deci, este ceva în neregulă în afirmația dvs!

Nu reiese asa ceva din ce a scris Lucian. Afirmatia lui e foarte ok.

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582924)
Eu am citit la Părinții Bisericești că Hristos este a doua Persoană a Sfintei Treimi (adică Persoană divină) care S-a Întrupat, S-a înomenit, adică a luat fire omenească. Însă, nu am găsit la nici un Părinte Bisericesc că Hristos ar fi luat persoană umană sau că ar fi devenit persoană umană sau omenească.

Pai, de vreme ce Persoana divina si-a impropriat firea umana alaturi de firea divina, fara ca cele doua firi sa se amestece, fara sa se confunde, atunci cum se poate numi? Nu Persoana divino-umana? Om deplin si Dumnezeu deplin.
Asta ti-a scris Lucian mai sus.

Mosh-Neagu 01.03.2015 23:56:02

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582913)
Până la urmă tot nu m-am lămurit. A devenit Hristos o persoană umană sau nu a devenit ???
Mă rog, or fi fost citate scrierile Parintelui Stăniloae, însă pastorala a fost validată de Sfântul Sinod și semnată de 51 de ierarhi + Patriarhul Daniel.
Chiar nimeni nu a citit-o înainte de a fi trimisă pentru a i se da citire de către preoți în biserici?

Dupa parerea mea chiar nu e nimic contradictoriu nici in scrierile Parintelui Staniloaie (slava Domnului ca am avut un astfel de roman in istoria ortodoxiei noastre) si cu atat mai jenant sa abordam noi, bieti caraghiosi cu intentii "foarte bune" niste principii mai mult filosofice decat teosofice. Nu e nicio contradictie: Hristos, pentru cei 33 de ani, plus cele noua luni de dupa Bunavestire, a fost, pe langa Dumnezeu adevarat, un om ca toti oamenii, la fel de supus firii omenesti ca orice muritor. Ca persoana divina, NU a pacatuit si nu a cedat ispitei vrajmasului, dar a vazut prin propria fire traita, ce inseamna si ispita si foamea si umilinta si durerea fizica si tot ce ii este dat omului sa traiasca pe pamant. De aceea, judecata finala n-o va face Dumnezeu, ci I-a lasat-o Fiului, care a trecut prin viata omeneasca si nu va judeca subiectiv pe nimeni. Hai sa nu gasim tocmai in post motiv de zazanie, cum ca mai marii bisericii habar n-au ce semneaza si ce vorbesc. Mai intai s-ar cuveni sa stim cine este cel ce se descopera pe sine "mai intelept" si in calitate de ce! Eu la preoti am vazut Har, (Parintele Staniloaie de departe era in Har), aici insa am serioase rezerve ca stim despre ce vorbim! Nu cred ca e cazul sa dezvoltam polemici in... Postul Mare. De unde veniti, oameni buni si ce hram purtati de nu vedeti ce lasati in urma voastra?

Capy 01.03.2015 23:58:44

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 582928)
O singura Persoana si divina si umana.

V-ați hotărât sau nu? Ori este Persoană divină, ori este persoană umană? Dacă este Persoană divină nu are cum să fie și persoană umană totodată (asta este valabil numai pentru cele două firi sau naturi unite în Hristos, adică de natură divină și natură umană în același timp - Dumnezeu și Om deopotrivă, nu și persoană umană), fiindcă ar însemna că si-a modificat/schimbat însușirile ipostasului divin, ceea ce nici unul dintre Părinți Bisericii nu a învățat vreodată. Asta ar fi valabil numai în cazul în care atribuiți celor două naturi în Hristos, fiecăreia câte o persoană, atât divină cât și umană, așa cum învăța și Nestorie!

Știam și eu că Logosul - Persoana divină a lui Hristos, este mai înainte de toți vecii, co-etern cu Tatăl și cu Sfântul Duh, și că Și-a impropiat firea umană prin Întruparea Sa, de la Sfântul Duh și din Fecioara Maria. Nu era nevoie să subliniezi cu totul altceva decât am întrebat.

delia31 02.03.2015 00:25:12

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582933)
V-ați hotărât sau nu? Ori este Persoană divină, ori este persoană umană? Dacă este Persoană divină nu are cum să fie și persoană umană totodată (asta este valabil numai pentru cele două firi sau naturi unite unite în Hristos, adică și de natură divină și de natură umană în același timp - Dumnezeu și Om deopotrivă, nu și persoană umană), fiindcă ar însemna că si-a modificat/schimbat însușirile ipostasului divin, ceea ce nici unul dintre Părinți Bisericii nu a învățat vreodată. Asta ar fi valabil numai în cazul în care atribuiți celor două naturi în Hritos, fiecăreia câte o persoană atât divină cât și umană, așa cum învăța și Nestorie!

Știam și eu că Logosul - Persoana divină a lui Hristos este mai înainte de toți vecii, co-etern cu Tatăl și cu Sfântul Duh, și că Și-a impropiat firea umană prin Întruparea Sa, de la Sfântul Duh și din Fecioara Maria. Nu era nevoie să subliniezi cu totul altceva decât am întrebat.

No, scuze! Cat m-am priceput si io. Eu asa stiu din Biserica, asa marturisesc, ca Hristos e Persoana divino-umana. Iar de subliniat, am subliniat ca si-a impropriat firea umana in Persoana pe care o avea deja, devenind din acel moment al intruparii o Persoana divino-umana.
Dupa Intruparea celei de-a doua Persoane a Treimii, a spune despre Aceasta ca e o Persoana divina si atat, e incomplet. Corect e Persoana divino-umana.
Da' nu-i musai sa fii de accord cu mine!
Pace!

Ia Dogmatica par. Staniloae si vezi ce zice.

ps. ce intelegi prin verbul a impropria? dar prin termenul fire? Exista fire umana asa de sine statatoare, in afara vreunui ipostas care s-o detina? Cum se numeste un ipostas / o persoana care detine fire umana? cumva persoana umana? daca nu, cum? dar o persoana care detine si fire umana si fire divina? cumva persoana divino-umana? daca nu, cum?
Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582933)
Și-a impropiat firea umană prin Întruparea Sa.


Capy 02.03.2015 00:39:06

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 582934)
Ia Dogmatica par. Staniloae si vezi ce zice.

Hai că asta este deja tare de tot. Dogmatica Părintelui Stăniloae a devenit mai de referință decât scrierile Sfinților Părinți, ba chiar și decât Dogmatica Sfântului Ioan Damaschin.

Mihnea Dragomir 02.03.2015 01:13:17

Capy, este sau nu corect sa spunem ca Domnul este om adevarat ? Daca este corect, cum ar putea El sa fie om adevarat fara a fi persoana umana ?


Si asa ne intoarcem la primele erezii. Primele erezii, acelea din vremea cand Biserica era in catacombe si Conciliul Niceea-1 inca nu era, nu au contestat divinitatea lui Isus, ci au contestat umanitatea Lui. Care Sfant Parinte invata ca Fiul Omului nu ar fi persoana umana ?

Capy 02.03.2015 01:37:56

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 582937)
Capy, este sau nu corect sa spunem ca Domnul este om adevarat ? Daca este corect, cum ar putea El sa fie om adevarat fara a fi persoana umana ?
Si asa ne intoarcem la primele erezii. Primele erezii, acelea din vremea cand Biserica era in catacombe si Conciliul Niceea-1 inca nu era, nu au contestat divinitatea lui Isus, ci au contestat umanitatea Lui.

Faceți o confuzie. Atunci când ne referim la Hristos, cuvintele "Om Adevărat" și "umanitate" indică natura/firea Sa umană, nu se referă la Persoana sau Ipostasul Său, Care este ipostas divin, și în Care s-au unit pentru eternitate cele două firi - divină și umană!

Hristos Își are Ipostasul Său de natură divină, născut din Tatăl mai înainte de toți vecii (co-etern cu Tatăl și cu Sf. Duh). Prin pogorârea Sa din ceruri, Ipostasul lui Hristos S-a Întrupat de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria și S-a Înomenit, adică a luat natura umană desăvârșită (Om desăvârșit), fără ca ipostasul Său divin să Se modifice sau să se schimbe într-un ipostas de natură umană. Deci ceea ce este valabil pentru Hristos, nu este valabil și pentru noi. Dacă Hristos își are ipostasul Său din Tatăl, Ipostasul ori Persoana Sa, nu este o persoană umană. A spune că Hristos este persoană umană, este aceeași cu a spune că Ipostasul Său este de natură sau fire umană. O asemenea afirmație este clar eronată! Persoanele divine sunt Necreate, iar ceea ce este Necreat este Neschimbător. Deci, Ipostasul lui Hristos care este divin, nu Se schimbă într-un ipostas uman și nu poate deveni nicidecum un ipostas uman.

Mihnea Dragomir 02.03.2015 01:45:43

Ce este o persoana umana, daca nu o existenta care are un trup si un suflet rational si nemuritor ? Daca stiti o alta definitie, propuneti-o, ca sa avem o baza de lucru. Iata, Dex-ul spune: " Individ al speciei umane, om considerat prin totalitatea însușirilor sale fizice și psihice".

Acuma, intrebare: corespunde Isus acestei definitii ? A fost si este, El, o existenta care are trup si suflet rational si nemuritor"? A fost si este, El, asa cum spune Dex-ul, un individ al speciei umane, om considerat prin totalitatea insusirilor Sale fizice si psihice ? Daca a fost, atunci ce-i lipseste lui Isus ca sa fie persoana umana ?

Capy 02.03.2015 02:01:16

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 582941)
Ce este o persoana umana, daca nu o existenta care are un trup si un suflet rational si nemuritor ? Daca stiti o alta definitie, propuneti-o, ca sa avem o baza de lucru. Iata, Dex-ul spune: " Individ al speciei umane, om considerat prin totalitatea însușirilor sale fizice și psihice".

Dacă m-ai luat cu DEX-ul este clar. Înseamnă că vorbim limbi total diferite. Dicționarul explicativ român nu este unul de domeniul teologiei. Eu ți-am explicat care este terminologia folosită de către Sinoadele Ecumenice. Nu există în Hotărârile Sinoadelor Ecumenice, cu referire la Ipostasul lui Hristos - căci despre Acesta discutăm, sintagme de genul: "persoană umană" sau "persoană omenească"!

După cum am spus, Hristos este Dumnezeu desăvârșit și Om desăvârșit deopotrivă. Cuvintele "Om desăvârșit", "umanitate" sau "omenitate", indică firea Sa umană - nu persoana Sa. Din moment ce am zis "Om desăvârșit", se subînțelege că nu Îi lipsește nimic. Firea/natura umană sau omenească este trup însuflețit de suflet rațional și mintal. Depre asta au vorbit Părinții Bisericii, nu despre aberațiile din DEX.

Lucian008 02.03.2015 07:02:04

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582924)
Normal că firea sau natura nu este o noțiune abstractă și detașabilă, însă eu am întrebat despre persoană, nu despre una din cele două naturi sau firi.

Când se pronunță cuvântul "Dumnezeu" nu se face referire în mod expres la una din Persoanele Sfintei Treimi, ci la ceea ce este comun, adică la firea divină. Când se pronunță cuvintele Tatăl, Fiul sau Sfântul Duh se face referire atât la una din Persoanele divine cât și la natura sau firea divină, fiindcă Persoanele divine sunt de aceeași natură divină.

De asemenea, când se pronunță cuvântul "om" nu se face referire la o persoană umană anume, ci la firea sau natura omenească, adică la ceea ce este comun. Iar când se pronunță cuvinte ca: Gheorghe, Vasile, Ion, Elena, Valeriu șamd. se face referire atât la persoanele umane menționate, cât și la natura lor, de vreme ce persoanele umane sunt de natură umană sau omenească. Însă, din câte știu, când se face referire la natura omenească a lui Hristos, nu avem o situație identică, fiindcă după cum învață Sfântul Ioan Damaschin "nu este cu putință să găsim o specie Hristos. N-a fost un alt Hristos, din Dumnezeire și omenire, același și Dumnezeu și om."

Din afirmația dvs. reiese că în Hristos ar exista două persoane - una umană și alta divină - care să coincidă cu fiecare din cele două naturi sau firi ale Sale. Adică, exact cum învăța și Nestorie. Deci, este ceva în neregulă în afirmația dvs! Eu am citit la Părinții Bisericești că Hristos este a doua Persoană a Sfintei Treimi (adică Persoană divină) care S-a Întrupat, S-a înomenit, adică a luat fire omenească. Însă, nu am găsit la nici un Părinte Bisericesc că Hristos ar fi luat persoană umană sau că ar fi devenit persoană umană sau omenească.

Deci nu ați răspuns la întrebare.
Întrebarea mea este cum și când a devenit Hristos persoană omenească?

Sa stabilim Hristos este o persoana divino-unama, Dumnezeu deplin si om deplim, in acelasi timp Persoana a Sfintei Treimi si persoana unama. Nu doua persoane, ci una cu doua firi nedespartite.
Ca tu, care (imi pare rau daca te simti ofensat, dar asta ai facut) ai impertinenta de a-l acuza pe parintele Staniloaie ca lucrarile sale sunt rationalist-umaniste, incerci sa intelegi rational taina intruparii lui Hristos, care evident impune o bariera este o cu totul alta discutie.

Mihnea Dragomir 02.03.2015 07:14:54

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582942)
Dacă m-ai luat cu DEX-ul este clar. Înseamnă că vorbim limbi total diferite. Dicționarul explicativ român nu este unul de domeniul teologiei.

Dar nici o pastorala nu este de domeniul teologiei. Intr-o pastorala, un episcop (sau mai multi reuniti in sinod) se adreseaza credinciosilor. Pe limba lor, folosind cuvinte simple. Daca, totusi, acestia nu inteleg, ei deschid...Dex-ul.

Citat:

Eu ți-am explicat care este terminologia folosită de către Sinoadele Ecumenice. Nu există în Hotărârile Sinoadelor Ecumenice, cu referire la Ipostasul lui Hristos - căci despre Acesta discutăm, sintagme de genul: "persoană umană" sau "persoană omenească"!
Si ? Ce e cu asta ? Principiul necontradictiei cu Sinoadele Ecumenice inseamna ca nu conteaza daca vreun Sinod Ecumenic a formulat vreodata "Isus este o persoana umana", ci daca a formulat vreodata "Isus NU este o persoana umana". Atunci, da! Cele din pastorala ar fi grave. Este vorba de o eroare logica pe care o fac, adesea, protestantii, cand spun, de exemplu "Faptul ca Sfanta Fecioara este Maica a lui Dumnezeu nu este afirmat in Biblie, prin urmare e contradictoriu cu Biblia." Dv spuneti "ceea ce afirma BOR nu este afirmat de Sinoadele Ecumenice, prin urmare contrazice Sinoadele Ecumenice".

Citat:

Depre asta au vorbit Părinții Bisericii, nu despre aberațiile din DEX.
Daca cele din Dex sunt aberatii, eu v-am oferit avantajul de a defini dv ce este o persoana umana. Nu vreti dex-ul ca baza de discutie, atunci faceti o "critica constructiva" venind cu o definitie proprie. Nu poti sa spui "BOR abereaza spunand ca Isus este persoana umana" fara a arata ce intelegi, exact, prin "persoana umana".

Capy 02.03.2015 10:23:20

Citat:

În prealabil postat de Mosh-Neagu (Post 582931)
Dupa parerea mea chiar nu e nimic contradictoriu nici in scrierile Parintelui Staniloaie (slava Domnului ca am avut un astfel de roman in istoria ortodoxiei noastre) si cu atat mai jenant sa abordam noi, bieti caraghiosi cu intentii "foarte bune" niste principii mai mult filosofice decat teosofice. Nu e nicio contradictie:

Părerea domniei tale este una subiectivă. Eu nu am deschis subiectul fiindcă așa mi s-a năzărit mie, sau fiindcă aș avea ceva de împărțit cu părintele Stăniloae, ci am cercetat tema despre care discut înainte de a deschide topicul. Îți înțeleg atașamentul sentimentalisto-filetist față de persoana părintelui Stămiloae, însă în cazul de față nu cred că își are rostul. N-am nimic cu părintele Stăniloae, Dumnezeu să-L odihnească, dar nu e bine să idolatrizezi un om, fie el și preot Prof. Univ.
Normal este să consultați și ce spun alți oameni cu pregătire teologică despre opiniile Părintele Stăniloae cu privire la persoanele divine. Așa este de bun simț, ca în chestiuni teologice grele să ai în vedere și părerile altora.

O eroare fundamentală a părintelui Dumitru Stăniloae cu implicații ontologice și, implicit, teologice majore:
"D. Stăniloae (Teologia dogmatică ortodoxă, vol. I, ed. a-II-a, EIBMBOR, Bucuresti, 1996, p.108) prefera folosirea cuvântului 'Tripersonalitate': ' Se poate spune că Dumnezeu este supraesență tripersonală sau tripersonalitatea supraesențială'. Părintele Stăniloae înțelege persoana divină - și umană - ca subiect și centru al conștiinței (Ibidem, p. 203: 'Ființa nu există real decât în ipostas, iar dacă e spirituală, în subiectul conștient...' , ' vorbim de Ipostasurile divine ca subiecte', 'o relație conștientă între subiecte' etc.). Această perspectivă este destul de diferită de cea patristică, capadociană și greacă, asupra ființarii personale, care, de fapt, exclude întelegerea persoanei în termenii subiectivității, conștiință fiind ceva comun și identic la cele trei persoane divine. Cf. G. Prestige, ' God in Patristic Thought', 1959, p. 32: în gândirea patristică greacă, cele trei persoane nu trebuie privite ca trei 'conștiințe' ". (Citat din cartea Mitropolitului Ioannis Zizioulas, Comuniune si alteritate, p. 214, ed. Sophia, traducător Pr. Dr. Liviu Barbu)

Nu contestă nimeni rolul părintelui Stăniloae la îmbogățirea culturii românești prin operele pe care le-a tradus, dar unele interpretări ale părintelui, fundamentale pentru teologia ortodoxă, lasă de dorit. Și o spun cu mare regret (în special pentru studenții teologi din România, deoarece părintele este normativ în dogmatică), deoarece mulți teologi români se raportează la dogmatica părintelui Stăniloae atunci când doresc să demonstreze erorile (sau ereziile) teologiei apusene. Din păcate, părintele rămâne tributar teologiei ruse din secolul XX, o teologie care preia metodologia scolastică apuseană pentru a demonstra adevărurile credinței ortodoxe.

PS. Nu sunt nici ucenic, nici fan al Mitropolitului Ioannis Zizioulas, însă vă asgur că în chestiuni teologice are un cuvânt mult mai avizat spre deosebire de cei mai mulți care au comentat aici, chiar dacă și în scrierile domniei sale, unele aspecte lasă de dorit pe alocuri.

Ce observ eu, este că, majoritatea celor care au replicat pe acest topic confundă, din păcate, Persoana divină a lui Hristos cu natura/firea Sa umană, și asta numai pentru a-și explica teoria părintelui Stăniloae despre existența unei persoane umane în Hristos - ceea ce este grav. După cum am arătat în repetate rânduri cuvintele "Om desăvârșit", "umanitate", "omenitate", "umană/omenească", se referă la firea/natura umană a lui Hristos - nu se asimilează vreunei persoane umane, care chipurile, ar exista în Hristos. Hristos este și rămâne Persoană divină pentru totdeauna. Natura umană a lui Hristos este altceva, iar Persoana Sa divină este cu totul altceva - nu se confundă una cu alta, chiar dacă sunt unite pentru eternitate. Cât despre cei care încearcă să definească formulări dogmatice cu implicații teologice majore pe baza DEX-ului, este clar că n-au nici o treabă cu teologia.
Post ușor și toate cele bune!

stefan florin 02.03.2015 11:14:17

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582892)
Am și eu nevoie de unele lămuriri dacă se poate. În Pastorala Sfântului Sinod la Duminica Ortodoxiei care s-a citit astăzi în Biserică, se spune că Hristos a devenit o persoană omenească. Din ce am citit pe acest subiect, știu că Nestorie învața eronat despre mai multe persoane în Hristos. Cum adică a devenit o persoană omenească? Eu știam că Hristos este Persoana divină care S-a Întrupat și în care s-au unit cele două firi - firea divină și firea umană și că S-a înomenit, adică a luat fire omenească. Când a devenit Hristos persoană umană? Eu știam că omenitatea lui Hristos se referă la una dintre cele două naturi ale Sale, adică la natura Sa umană, ci nu la Persoana Sa. Cei care aveți pregătirea corespunzătoare luminați-mă și pe mine și corectați-mă dacă nu am înțeles bine. Mulțumesc!

Textul la care mă refer este acesta:
"Doar printr-o cunoaștere și recunoaștere a limitelor proprii ajungem la prețuirea reală a aproapelui nostru. În acest sens, milostenia, adică iubirea semenilor, este o lucrare fundamentală a Ortopraxiei (dreptei făptuiri) și devine mărturie și întruparea Ortodoxiei (dreptei credințe). În semenul nostru trebuie să Îl vedem mereu pe Hristos și, de aceea, fiecare om este pentru noi o icoană vie și concretă a lui Hristos, Dumnezeu adevărat și Om adevărat: Hristos a devenit o persoană omenească, una singură și reală, și rămâne așa în vecii vecilor, ca un frate între ceilalți oameni. El veghează la respectarea fraților Săi, pe care așa de mult i-a iubit, încât S-a făcut ca unul dintre ei”[9],spune Părintele Dumitru Stăniloae."

Pastorala o puteți găsi aici: http://acvila30.ro/pastorala-sfantul...domnului-2015/

nu stii prietene ca, Hristos cand vorbea despre El, se denumea Fiul Omului?

Capy 02.03.2015 11:45:45

Citat:

În prealabil postat de stefan florin (Post 582961)
nu stii prietene ca, Hristos cand vorbea despre El, se denumea Fiul Omului?

Știu prietene. Dar tu știi despre Hotărârile Sinodului al cincilea Ecumenic de la Constantinopol ?

III. Daca cineva spune ca unul este Dumnezeu Cuvantul Care a facut minuni si altul Hristos care a patimit, sau spune ca Dumnezeu Cuvantul S-a unit cu Hristos nascut din femeie, sau ca este in El ca cineva in altcineva si nu unul si acelasi Iisus Hristos, Domnul nostru, Dumnezeu Cuvantul intrupat si facut om, acelasi facator de minuni si [acelasi] patimitor de bunavoie care a indurat in trupul Sau suferintele, unul ca acesta sa fie anatema.

IV. Daca cineva spune ca unirea lui Dumnezeu Cuvantul cu omul S-a facut dupa har sau dupa lucrare sau dupa egalitatea demnitatii sau dupa autoritate, relatie, afect, virtute sau dupa bunavointa, ca si cum Dumnezeu Cuvantul ar fi cautat sa fie pe placul omului de la care sa aiba o buna si frumoasa slavire, precum zice smintitul Teodor; fie dupa omonimie, potrivit careia nestorienii numind Iisus si Hristos pe Dumnezeu Cuvantul, iar pe om luat separat Hristos si Fiul, vorbind in mod vadit de doua persoane se prefac ca vorbesc de o singura persoana si de un singur Hristos numai dupa numire, cinstire, demnitate si inchinare: dar daca nu marturiseste ca unirea lui Dumnezeu Cuvantul cu trupul insufletit de un suflet rational si intelegator s-a facut dupa alcatuire, adica dupa ipostas, precum au invatat Sfintii Parinti; si daca nu marturiseste din acest motiv singurul Sau ipostas, care este Domnul nostru Iisus Hristos, Unul din Sfanta Treime, unul ca acesta sa fie anatema. Caci in multe chipuri a fost inteleasa aceasta unire; unii urmand nelegiuirea lui Apolinarie si Eutihie, sustinand disparitia celor unite, marturisesc o unire prin amestecare, altii, gindind precum Teodor si Nestorie, adepti ai despartirii, introduc o unire prin relatie. Pe cand Sfanta Biserica a lui Dumnezeu respinge nelegiuirea celor doua erezii si marturiseste unirea dupa alcatuire a trupului cu Dumnezeu Cuvantul, adica [unirea] dupa ipostas. Caci unirea dupa alcatuire in taina lui Hristos nu numai ca pastreaza fara amestecare elementele unite, dar nu primeste nici despartirea.

V. Daca cineva intelege singurul ipostas al Domnului nostru Iisus Hristos ca si cum ar presupune mai multe ipostasuri si incearca prin aceasta sa introduca in taina lui Hristos doua ipostasuri sau doua persoane, si dupa ce a introdus doua persoane, vorbeste de o persoana dupa demnitate, cinstire si inchinare, cum au scris in nebunia lor Teodor si Nestorie, si [care] cleveteste ca Sfantul Sinod din Calcedon ar fi folosit expresia un singur ipostas in acelasi inteles nelegiuit; si nu marturiseste ca Dumnezeu Cuvantul S-a unit cu trupul dupa ipostas, si din aceasta pricina este un singur ipostas sau o singura persoana, si ca in acest sens Sfantul Sinod din Calcedon a marturisit un singur ipostas al Domnului nostru Iisus Hristos, unul ca acesta sa fie anatema. Caci Sfanta Treime nu a primit adaugare de persoana sau ipostas dupa intruparea Cuvantului lui Dumnezeu, Unul din Sfanta Treime.

VII. Daca cineva zicand in doua firi nu marturiseste ca in dumnezeire si omenitate este cunoscut Unul Iisus Hristos, Domnul nostru, ca sa arate astfel deosebirea firilor din care S-a facut fara amestecare unirea de negrait, fara sa Se preschimbe Cuvantul [lui Dumnezeu] in firea trupului si nici firea trupului sa treaca in firea Cuvantului (#caci fiecare ramane ce este in firea sa chiar dupa unirea ipostatica), dar daca ia aceasta expresie despre taina lui Hristos in sensul unei impartiri sau daca, marturisind numarul firilor intr-Unul Domnul nostru Iisus Hristos, Dumnezeu Cuvantul intrupat, nu intelege asa cum trebuie deosebirea firilor din care este alcatuit, deosebire care nu este suprimata prin unire (caci Unul este din ambele firi si cele doua firi [sunt] prin Unul), ci foloseste numarul pentru a sustine firi deosebite [avand] fiecare ipostasul ei, unul ca acesta sa fie anatema.

VIII. Daca cineva marturisind ca unirea dumnezeirii cu omenitatea s-a facut din doua firi, sau vorbind de o singura fire intrupata a lui Dumnezeu Cuvintul nu intelege aceasta asa cum ni le-au predanisit Sfintii Parinti, adica [in sensul ca] unirea dupa ipostas s-a facut pornind de la firea dumnezeiasca si cea omeneasca si s-a desavarsit intr-Unul Iisus Hristos, sau daca prin aceasta expresie incearca sa introduca o singura fire sau substanta a dumnezeirii si a trupului lui Hristos, unul ca acesta sa fie anatema. Caci zicand ca S-a unit dupa ipostas Cuvantul Fiul cel Unul, noi nu afirmam ca s-a produs un fel de contopire reciproca a firilor, ci credem ca s-au unit Cuvantul cu trupul, fiecare dintre firi ramanand ceea ce era. Iata de ce Unul este Hristos, Dumnezeu si om, acelasi de-o-fiinta cu Tatal dupa dumnezeire, de-o-fiinta cu noi dupa omenitate. Caci Biserica lui Dumnezeu respinge si anatemizeaza atat pe cei care taie si despart in parti taina dumnezeiestii Iconomii a lui Hristos, cat si pe cei care introduc [in ea] amestecare.

IX. Daca cineva spune ca Hristos este inchinat in doua firi, si de aici introduce doua inchinari, una [cuvenita] lui Dumnezeu Cuvantul si a doua [cuvenita] omului; sau daca cineva, pentru a suprima trupul [Sau] si pentru a introduce amestecul dumnezeirii cu omenitatea, luandu-le impreuna, inchipuie o [singura] fire sau o substanta, si se inchina astfel lui Hristos, si nu se inchina cu aceeasi inchinare lui Dumnezeu Cuvantul intrupat impreuna cu trupul Sau, precum a primit Biserica lui Dumnezeu inca de la inceput, unul ca acesta sa fie anatema.

X. Daca cineva nu marturiseste ca Cel ce a fost rastignit in trup, Domnul nostru Iisus Hristos, este Dumnezeu adevarat, Domnul slavei si Unul din Sfanta Treime, unul ca acesta sa fie anatema.

stefan florin 02.03.2015 12:52:51

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582971)
Știu prietene. Dar tu știi despre Hotărârile Sinodului al cincilea Ecumenic de la Constantinopol ?

III. Daca cineva spune ca unul este Dumnezeu Cuvantul Care a facut minuni si altul Hristos care a patimit, sau spune ca Dumnezeu Cuvantul S-a unit cu Hristos nascut din femeie, sau ca este in El ca cineva in altcineva si nu unul si acelasi Iisus Hristos, Domnul nostru, Dumnezeu Cuvantul intrupat si facut om, acelasi facator de minuni si [acelasi] patimitor de bunavoie care a indurat in trupul Sau suferintele, unul ca acesta sa fie anatema.

IV. Daca cineva spune ca unirea lui Dumnezeu Cuvantul cu omul S-a facut dupa har sau dupa lucrare sau dupa egalitatea demnitatii sau dupa autoritate, relatie, afect, virtute sau dupa bunavointa, ca si cum Dumnezeu Cuvantul ar fi cautat sa fie pe placul omului de la care sa aiba o buna si frumoasa slavire, precum zice smintitul Teodor; fie dupa omonimie, potrivit careia nestorienii numind Iisus si Hristos pe Dumnezeu Cuvantul, iar pe om luat separat Hristos si Fiul, vorbind in mod vadit de doua persoane se prefac ca vorbesc de o singura persoana si de un singur Hristos numai dupa numire, cinstire, demnitate si inchinare: dar daca nu marturiseste ca unirea lui Dumnezeu Cuvantul cu trupul insufletit de un suflet rational si intelegator s-a facut dupa alcatuire, adica dupa ipostas, precum au invatat Sfintii Parinti; si daca nu marturiseste din acest motiv singurul Sau ipostas, care este Domnul nostru Iisus Hristos, Unul din Sfanta Treime, unul ca acesta sa fie anatema. Caci in multe chipuri a fost inteleasa aceasta unire; unii urmand nelegiuirea lui Apolinarie si Eutihie, sustinand disparitia celor unite, marturisesc o unire prin amestecare, altii, gindind precum Teodor si Nestorie, adepti ai despartirii, introduc o unire prin relatie. Pe cand Sfanta Biserica a lui Dumnezeu respinge nelegiuirea celor doua erezii si marturiseste unirea dupa alcatuire a trupului cu Dumnezeu Cuvantul, adica [unirea] dupa ipostas. Caci unirea dupa alcatuire in taina lui Hristos nu numai ca pastreaza fara amestecare elementele unite, dar nu primeste nici despartirea.

V. Daca cineva intelege singurul ipostas al Domnului nostru Iisus Hristos ca si cum ar presupune mai multe ipostasuri si incearca prin aceasta sa introduca in taina lui Hristos doua ipostasuri sau doua persoane, si dupa ce a introdus doua persoane, vorbeste de o persoana dupa demnitate, cinstire si inchinare, cum au scris in nebunia lor Teodor si Nestorie, si [care] cleveteste ca Sfantul Sinod din Calcedon ar fi folosit expresia un singur ipostas in acelasi inteles nelegiuit; si nu marturiseste ca Dumnezeu Cuvantul S-a unit cu trupul dupa ipostas, si din aceasta pricina este un singur ipostas sau o singura persoana, si ca in acest sens Sfantul Sinod din Calcedon a marturisit un singur ipostas al Domnului nostru Iisus Hristos, unul ca acesta sa fie anatema. Caci Sfanta Treime nu a primit adaugare de persoana sau ipostas dupa intruparea Cuvantului lui Dumnezeu, Unul din Sfanta Treime.

VII. Daca cineva zicand in doua firi nu marturiseste ca in dumnezeire si omenitate este cunoscut Unul Iisus Hristos, Domnul nostru, ca sa arate astfel deosebirea firilor din care S-a facut fara amestecare unirea de negrait, fara sa Se preschimbe Cuvantul [lui Dumnezeu] in firea trupului si nici firea trupului sa treaca in firea Cuvantului (#caci fiecare ramane ce este in firea sa chiar dupa unirea ipostatica), dar daca ia aceasta expresie despre taina lui Hristos in sensul unei impartiri sau daca, marturisind numarul firilor intr-Unul Domnul nostru Iisus Hristos, Dumnezeu Cuvantul intrupat, nu intelege asa cum trebuie deosebirea firilor din care este alcatuit, deosebire care nu este suprimata prin unire (caci Unul este din ambele firi si cele doua firi [sunt] prin Unul), ci foloseste numarul pentru a sustine firi deosebite [avand] fiecare ipostasul ei, unul ca acesta sa fie anatema.

VIII. Daca cineva marturisind ca unirea dumnezeirii cu omenitatea s-a facut din doua firi, sau vorbind de o singura fire intrupata a lui Dumnezeu Cuvintul nu intelege aceasta asa cum ni le-au predanisit Sfintii Parinti, adica [in sensul ca] unirea dupa ipostas s-a facut pornind de la firea dumnezeiasca si cea omeneasca si s-a desavarsit intr-Unul Iisus Hristos, sau daca prin aceasta expresie incearca sa introduca o singura fire sau substanta a dumnezeirii si a trupului lui Hristos, unul ca acesta sa fie anatema. Caci zicand ca S-a unit dupa ipostas Cuvantul Fiul cel Unul, noi nu afirmam ca s-a produs un fel de contopire reciproca a firilor, ci credem ca s-au unit Cuvantul cu trupul, fiecare dintre firi ramanand ceea ce era. Iata de ce Unul este Hristos, Dumnezeu si om, acelasi de-o-fiinta cu Tatal dupa dumnezeire, de-o-fiinta cu noi dupa omenitate. Caci Biserica lui Dumnezeu respinge si anatemizeaza atat pe cei care taie si despart in parti taina dumnezeiestii Iconomii a lui Hristos, cat si pe cei care introduc [in ea] amestecare.

IX. Daca cineva spune ca Hristos este inchinat in doua firi, si de aici introduce doua inchinari, una [cuvenita] lui Dumnezeu Cuvantul si a doua [cuvenita] omului; sau daca cineva, pentru a suprima trupul [Sau] si pentru a introduce amestecul dumnezeirii cu omenitatea, luandu-le impreuna, inchipuie o [singura] fire sau o substanta, si se inchina astfel lui Hristos, si nu se inchina cu aceeasi inchinare lui Dumnezeu Cuvantul intrupat impreuna cu trupul Sau, precum a primit Biserica lui Dumnezeu inca de la inceput, unul ca acesta sa fie anatema.

X. Daca cineva nu marturiseste ca Cel ce a fost rastignit in trup, Domnul nostru Iisus Hristos, este Dumnezeu adevarat, Domnul slavei si Unul din Sfanta Treime, unul ca acesta sa fie anatema.

asa! Si ce nelamuriri ai in privinta acestor hotarari?

delia31 02.03.2015 13:36:54

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 582934)
ce intelegi prin verbul a impropria? dar prin termenul fire? Exista fire umana asa de sine statatoare, in afara vreunui ipostas care s-o detina? Cum se numeste un ipostas / o persoana care detine fire umana? cumva persoana umana? daca nu, cum? dar o persoana care detine si fire umana si fire divina? cumva persoana divino-umana? daca nu, cum?

Hello, Capy
Imi raspunzi te rog, daca poti, la ce am intrebat mai sus? Nu mi-e clar ce intelegi tu prin fire/natura si mi se pare ca nici tie nu ti-e clar ce intelegem noi prin improprierea firii umane in Ipostasul divin.

Intrebare: Deci, firea asta umana pe care zicem ca si-a luat-o Hristos, exista ea asa de sine statator? De unde si-a luat-o si cum si-a facut-o sa fie a Lui ? Ca, uite ce zici mai jos?

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582942)
Firea/natura umană sau omenească este trup însuflețit de suflet rațional și mintal. Depre asta au vorbit Părinții Bisericii, nu despre aberațiile din DEX.

Exista asadar "trupuri insufletite de suflete rationale si mintale", asa de sine statator, fara ca acestea sa apartina unei persoane anume?
Exista fire umana care sa nu apartina nimanui? Poate exista fire umana fara ca cel care o detine sa se numeasca persoana umana? Cum se numeste atunci o persoana si cu fire umana si cu fire divina? Persoana divina si atat, punct?


Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582939)
A spune că Hristos este persoană umană, este aceeași cu a spune că Ipostasul Său este de natură sau fire umană. .

Dar noi nu spunem ca Hristos e persoana umana si atat. E incomplet. Noi spunem ca e o singura persoana divino-umana, adica avand doua firi, fara ca ele sa se amestece ori sa se confunde in acelasi ipostas. In opinia ta, asta e corect? E gresit sa spunem ca o Persoana divina care si-a luat fire umana s enumeste Persoana divino-umana?

Conform logicii de mai sus, a spune ca Hristos este persoana divina si atat, nu persoana divino-umana, este acelasi lucru cu a spune ca si inainte de Intrupare si dupa Intrupare, Persoana a doua a Treimii este persoana divina, doar cu fire divina. Pt. ca daca admiti ca are si fire umana, trebuie sa admiti ca persoana Lui e divino-umana. Spre deosebire de Persoana Tatalui si a Sf. Duh, care sunt doar persoane divine, nu divino-umane.

Vezi ce zic parintii/ teologii greci despre enipostaziere daca pe Par. Staniloae nu-l consideri de referinta.

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582939)
Deci, Ipostasul lui Hristos care este divin, nu Se schimbă într-un ipostas uman și nu poate deveni nicidecum un ipostas uman.

N-a zis nimeni ca ipostasul divin devine ipostas uman. Ci ca in ipostasul Lui existent din vesnicie, firea Lui umana se uneste cu firea Lui divina, fara amestecare, fara schimbare, fara confuzie.

Esti de acord cu afirmatia ca a doua Persoana a Treimii a ramas ce era din veci, dar S-a facut si ce nu era?


un mic sfat pentru noi toti: a vorbi cu autosuficienta si fara smerenie despre lucruri mai presus de mintea noastra stramba si limitata e teribil de pagubos.

delia31 02.03.2015 13:44:00

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582971)
Știu prietene. Dar tu știi despre Hotărârile Sinodului al cincilea Ecumenic de la Constantinopol ?

III. Daca cineva spune ca unul este Dumnezeu Cuvantul Care a facut minuni si altul Hristos care a patimit, sau spune ca Dumnezeu Cuvantul S-a unit cu Hristos nascut din femeie, sau ca este in El ca cineva in altcineva si nu unul si acelasi Iisus Hristos, Domnul nostru, Dumnezeu Cuvantul intrupat si facut om, acelasi facator de minuni si [acelasi] patimitor de bunavoie care a indurat in trupul Sau suferintele, unul ca acesta sa fie anatema.

IV. Daca cineva spune ca unirea lui Dumnezeu Cuvantul cu omul S-a facut dupa har sau dupa lucrare sau dupa egalitatea demnitatii sau dupa autoritate, relatie, afect, virtute sau dupa bunavointa, ca si cum Dumnezeu Cuvantul ar fi cautat sa fie pe placul omului de la care sa aiba o buna si frumoasa slavire, precum zice smintitul Teodor; fie dupa omonimie, potrivit careia nestorienii numind Iisus si Hristos pe Dumnezeu Cuvantul, iar pe om luat separat Hristos si Fiul, vorbind in mod vadit de doua persoane se prefac ca vorbesc de o singura persoana si de un singur Hristos numai dupa numire, cinstire, demnitate si inchinare: dar daca nu marturiseste ca unirea lui Dumnezeu Cuvantul cu trupul insufletit de un suflet rational si intelegator s-a facut dupa alcatuire, adica dupa ipostas, precum au invatat Sfintii Parinti; si daca nu marturiseste din acest motiv singurul Sau ipostas, care este Domnul nostru Iisus Hristos, Unul din Sfanta Treime, unul ca acesta sa fie anatema. Caci in multe chipuri a fost inteleasa aceasta unire; unii urmand nelegiuirea lui Apolinarie si Eutihie, sustinand disparitia celor unite, marturisesc o unire prin amestecare, altii, gindind precum Teodor si Nestorie, adepti ai despartirii, introduc o unire prin relatie. Pe cand Sfanta Biserica a lui Dumnezeu respinge nelegiuirea celor doua erezii si marturiseste unirea dupa alcatuire a trupului cu Dumnezeu Cuvantul, adica [unirea] dupa ipostas. Caci unirea dupa alcatuire in taina lui Hristos nu numai ca pastreaza fara amestecare elementele unite, dar nu primeste nici despartirea.

V. Daca cineva intelege singurul ipostas al Domnului nostru Iisus Hristos ca si cum ar presupune mai multe ipostasuri si incearca prin aceasta sa introduca in taina lui Hristos doua ipostasuri sau doua persoane, si dupa ce a introdus doua persoane, vorbeste de o persoana dupa demnitate, cinstire si inchinare, cum au scris in nebunia lor Teodor si Nestorie, si [care] cleveteste ca Sfantul Sinod din Calcedon ar fi folosit expresia un singur ipostas in acelasi inteles nelegiuit; si nu marturiseste ca Dumnezeu Cuvantul S-a unit cu trupul dupa ipostas, si din aceasta pricina este un singur ipostas sau o singura persoana, si ca in acest sens Sfantul Sinod din Calcedon a marturisit un singur ipostas al Domnului nostru Iisus Hristos, unul ca acesta sa fie anatema. Caci Sfanta Treime nu a primit adaugare de persoana sau ipostas dupa intruparea Cuvantului lui Dumnezeu, Unul din Sfanta Treime.

VII. Daca cineva zicand in doua firi nu marturiseste ca in dumnezeire si omenitate este cunoscut Unul Iisus Hristos, Domnul nostru, ca sa arate astfel deosebirea firilor din care S-a facut fara amestecare unirea de negrait, fara sa Se preschimbe Cuvantul [lui Dumnezeu] in firea trupului si nici firea trupului sa treaca in firea Cuvantului (#caci fiecare ramane ce este in firea sa chiar dupa unirea ipostatica), dar daca ia aceasta expresie despre taina lui Hristos in sensul unei impartiri sau daca, marturisind numarul firilor intr-Unul Domnul nostru Iisus Hristos, Dumnezeu Cuvantul intrupat, nu intelege asa cum trebuie deosebirea firilor din care este alcatuit, deosebire care nu este suprimata prin unire (caci Unul este din ambele firi si cele doua firi [sunt] prin Unul), ci foloseste numarul pentru a sustine firi deosebite [avand] fiecare ipostasul ei, unul ca acesta sa fie anatema.

VIII. Daca cineva marturisind ca unirea dumnezeirii cu omenitatea s-a facut din doua firi, sau vorbind de o singura fire intrupata a lui Dumnezeu Cuvintul nu intelege aceasta asa cum ni le-au predanisit Sfintii Parinti, adica [in sensul ca] unirea dupa ipostas s-a facut pornind de la firea dumnezeiasca si cea omeneasca si s-a desavarsit intr-Unul Iisus Hristos, sau daca prin aceasta expresie incearca sa introduca o singura fire sau substanta a dumnezeirii si a trupului lui Hristos, unul ca acesta sa fie anatema. Caci zicand ca S-a unit dupa ipostas Cuvantul Fiul cel Unul, noi nu afirmam ca s-a produs un fel de contopire reciproca a firilor, ci credem ca s-au unit Cuvantul cu trupul, fiecare dintre firi ramanand ceea ce era. Iata de ce Unul este Hristos, Dumnezeu si om, acelasi de-o-fiinta cu Tatal dupa dumnezeire, de-o-fiinta cu noi dupa omenitate. Caci Biserica lui Dumnezeu respinge si anatemizeaza atat pe cei care taie si despart in parti taina dumnezeiestii Iconomii a lui Hristos, cat si pe cei care introduc [in ea] amestecare.

IX. Daca cineva spune ca Hristos este inchinat in doua firi, si de aici introduce doua inchinari, una [cuvenita] lui Dumnezeu Cuvantul si a doua [cuvenita] omului; sau daca cineva, pentru a suprima trupul [Sau] si pentru a introduce amestecul dumnezeirii cu omenitatea, luandu-le impreuna, inchipuie o [singura] fire sau o substanta, si se inchina astfel lui Hristos, si nu se inchina cu aceeasi inchinare lui Dumnezeu Cuvantul intrupat impreuna cu trupul Sau, precum a primit Biserica lui Dumnezeu inca de la inceput, unul ca acesta sa fie anatema.

X. Daca cineva nu marturiseste ca Cel ce a fost rastignit in trup, Domnul nostru Iisus Hristos, este Dumnezeu adevarat, Domnul slavei si Unul din Sfanta Treime, unul ca acesta sa fie anatema.


si noi, astia care zicem simplu ca Hristos e o Persoana divino-umana, la ce punct ne incadram?

Capy 02.03.2015 19:00:36

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 582986)
Intrebare: Deci, firea asta umana pe care zicem ca si-a luat-o Hristos, exista ea asa de sine statator?

Este unită pe vecie cu Ipostasul de natură divină al Cuvântului. Deci, are Ipostas divin - nu este fără de ipostas.

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 582986)
De unde si-a luat-o si cum si-a facut-o sa fie a Lui ?

Vezi că scrie în Simbolul Credinței: S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria.

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 582986)
Exista asadar "trupuri insufletite de suflete rationale si mintale", asa de sine statator, fara ca acestea sa apartina unei persoane anume?

Adică vrei să spui natură/fire umană. Degeaba încerci să faci analogii exprimându-te la plural. Discuția este în legătură cu subiectul topicului și Se referă numai la Hristos. Însă, general vorbind, nu există natură umană (trup însuflețit de suflet rațional și mintal) fără ipostas și nici ipostas fără natură...

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 582986)
Poate exista fire umana fara ca cel care o detine sa se numeasca persoana umana?

Există și este unită pe veci cu firea divină în Ipostasul divin al Cuvântului numai și numai în cazul lui Hristos. Hristos nu este persoană umană, însă este Dumnezeu desăvârșit și Om desâvârșit deopotrivă, fiindcă are natura umană unită pe veci cu Ipostasul Său de natură divină.

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 582986)
Cum se numeste atunci o persoana si cu fire umana si cu fire divina?

Există numai și numai o astfel de Persoană și Se numește Iisus Hristos! Am explicat ce era de explicat în legătură cu subiectul topicului. Post ușor și toate cele bune!

Lucian008 02.03.2015 19:42:27

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582957)
Ce observ eu, este că, majoritatea celor care au replicat pe acest topic confundă, din păcate, Persoana divină a lui Hristos cu natura/firea Sa umană, și asta numai pentru a-și explica teoria părintelui Stăniloae despre existența unei persoane umane în Hristos - ceea ce este grav. După cum am arătat în repetate rânduri cuvintele "Om desăvârșit", "umanitate", "omenitate", "umană/omenească", se referă la firea/natura umană a lui Hristos - nu se asimilează vreunei persoane umane, care chipurile, ar exista în Hristos. Hristos este și rămâne Persoană divină pentru totdeauna. Natura umană a lui Hristos este altceva, iar Persoana Sa divină este cu totul altceva - nu se confundă una cu alta, chiar dacă sunt unite pentru eternitate. Cât despre cei care încearcă să definească formulări dogmatice cu implicații teologice majore pe baza DEX-ului, este clar că n-au nici o treabă cu teologia.
Post ușor și toate cele bune!

Parerile tale, si sunt parerile tale, nu invatatura Bisericii, au o influenta monofizita. Hristos prin cele doua firi, divina si umana, este atat persoana umana, om desavarsit, cat si Persoana Divina, Dumnezeu desavarsit. Nu este exclusiv persoana divina, pentru ca asta ar presupune absorbirea firii umane de cea divina, adica exact ce invata monofizitii.

Mihnea Dragomir 02.03.2015 19:56:48

Eu tot astept definitia persoanei umane, fara de care dialogul nostru e discutie intre oglinzi paralele.
Am retinut ca definitia persoanei umane din DEX este proasta. Prin urmare, avem nevoie de o definitie imbunatatita, cu care sa putem opera.

Capy, eu incep si completati dv: O persoana umana este..........


Abia dupa ce vom defini ce este o persoana umana ne vom putea da seama din ce motiv Isus NU este o persoana umana.

delia31 02.03.2015 20:05:45

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 583012)
Hristos nu este persoană umană, însă este [b]Dumnezeu desăvârșit și Om desâvârșit




este om desavarsit, dar nu persoana umana ? ...:13::13:

..si deci, in conceptia ta, noi suntem in confuzie cand spunem ca e persoana divino-umana..

pace tie!

delia31 02.03.2015 20:29:25

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 583012)
fiindcă are natura umană unită cu Ipostasul Său de natură divină.[/b]




De unirea intr-un singur ipostas a firii omenesti si dumnezeiesti, am auzit. Ii zice unire ipostatica.
Dar de ce zici mai sus, nu. Natura unita cu ipostasul? Nu cumva natura umana unita cu cea divina IN ipostasul divin? In ce definitie dogmatica se vorbeste despre unirea naturii umane cu ipostasul divin? La ce sinod s-a discutat asta?
Just curious.

sophia 02.03.2015 20:41:26

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582892)
Am și eu nevoie de unele lămuriri dacă se poate. În Pastorala Sfântului Sinod la Duminica Ortodoxiei care s-a citit astăzi în Biserică, se spune că Hristos a devenit o persoană omenească. Din ce am citit pe acest subiect, știu că Nestorie învața eronat despre mai multe persoane în Hristos. Cum adică a devenit o persoană omenească? Eu știam că Hristos este Persoana divină care S-a Întrupat și în care s-au unit cele două firi - firea divină și firea umană și că S-a înomenit, adică a luat fire omenească. Când a devenit Hristos persoană umană? Eu știam că omenitatea lui Hristos se referă la una dintre cele două naturi ale Sale, adică la natura Sa umană, ci nu la Persoana Sa. Cei care aveți pregătirea corespunzătoare luminați-mă și pe mine și corectați-mă dacă nu am înțeles bine. Mulțumesc!

Textul la care mă refer este acesta:
"Doar printr-o cunoaștere și recunoaștere a limitelor proprii ajungem la prețuirea reală a aproapelui nostru. În acest sens, milostenia, adică iubirea semenilor, este o lucrare fundamentală a Ortopraxiei (dreptei făptuiri) și devine mărturie și întruparea Ortodoxiei (dreptei credințe). În semenul nostru trebuie să Îl vedem mereu pe Hristos și, de aceea, fiecare om este pentru noi o icoană vie și concretă a lui Hristos, Dumnezeu adevărat și Om adevărat: „Hristos a devenit o persoană omenească, una singură și reală, și rămâne așa în vecii vecilor, ca un frate între ceilalți oameni. El veghează la respectarea fraților Săi, pe care așa de mult i-a iubit, încât S-a făcut ca unul dintre ei”[9],spune Părintele Dumitru Stăniloae."

Pastorala o puteți găsi aici: http://acvila30.ro/pastorala-sfantul...domnului-2015/

Marturisesc ca nu stiu ce a vrut sa spuna parintele Staniloaie.
Cred ca atat el cat si Capi se refera la acelasi lucru, doar exprimarile difera.
daca parintele insa se refera la altceva, atunci inseamna ca noi oamenii de rand nu pricepem limbajul asta metaforic teologic si ori ne abtinem noi, ori incearca teologii sa se exprime mai pe intelesul maselor.

Eu stiu de notiunea de fire. Iisus avea o fire umana si una dumnezeiasca.
Firea se refera la anumite caracteristici. Eu asa o definesc.
Avea fire umana fiind nascut din fiinta umana, practic era om partial.
Mai avea si firea dumnezeieasca, in sesnul ca avea anumite puteri supraomenesti.
Mie exprimarea asta de " a devenit persoana omeneasca una singura si reala" nici nu-mi place si nici nu mi-e clara.
Fiindca nu era totusi o persoana omeneasca, era ceva mai mult.
Firea dumnezeiasca de care vorbeam mai sus are o mare greutate si Il diferentiaza mult de un om. EL putea ceea ce omul (normal) nu poate.

Citatul este pe undeva clar, dar trebuie avuta grija la exprimari.
Si aici am observat, printre oamenii de rand de pe forum, exprimari greoaie.
Ce rost au, cui ii folosesc.
De ce nu putem vorbi normal?

P.S. Ce este aia ipostas?

delia31 02.03.2015 21:04:51

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 583019)
P.S. Ce este aia ipostas?

Persoana, Sophia. Foarte pe scurt.
Cand zicem Treimea cea de o Fiinta si in 3 ipostasuri, zicem despre cele 3 Persoane/ ipostasuri ale Sf. Treimi.
Cand zicem firea umana are miliarde si miliarde de ipostasuri, ne referim la persoanele umane.

Ca daca zic ca ipostasul e starea de sine a unei firi sau subiectul unei firi /naturi (umane sau divine), iar te deruteaza.


Da' acum ramane sa spuna Capy ce e aia persoana si eventual cum e posibil ca Hristos ca subiect al firii umane sa nu fie Persoana umana.
Ca asta incearca aici Capy sa ne explice ca Hristos nu e persoana umana chiar daca si-a luat firea umana.
Alambicat, nu?

delia31 02.03.2015 21:14:47

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 583019)
Avea fire umana fiind nascut din fiinta umana, practic era om partial.
Mai avea si firea dumnezeieasca, in sesnul ca avea anumite puteri supraomenesti.

partial.. anumite..
Sophia, Hristos e om deplin, desavarsit si Dumnezeu desavarsit, nu partial om, partial Dumnezeu. Decat ambiguitati, mai bine nu zicem nimic.

DragosP 02.03.2015 21:27:29

Adică ce, n-are dreptul la opinie?

delia31 02.03.2015 21:45:35

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 583026)
Adică ce, n-are dreptul la opinie?

Cum sa nu! Da' mi-e imposibil sa cred ca n-a auzit pana acum opinia Bisericii despre umanitatea si dumnezeirea lui Hristos. Nu-i musai sa stim detaliat definitiile sinoadelor ecumenice, da' macar sa nu fim in contradictie cu ele. Cu cele mai cunoscute, whatever.

Capy 02.03.2015 22:06:07

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 583022)
Ca daca zic ca ipostasul e starea de sine a unei firi sau subiectul unei firi /naturi (umane sau divine), iar te deruteaza.

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 583022)
Da' acum ramane sa spuna Capy ce e aia persoana si eventual cum e posibil ca Hristos ca subiect al firii umane sa nu fie Persoana umana.
Ca asta incearca aici Capy sa ne explice ca Hristos nu e persoana umana chiar daca si-a luat firea umana.

Poate te lămurește Mitropolitul Ierotheos Vlachos:
Citat:

"Spunând însă că voința este a firii-naturii, nu ignorăm faptul că definim ipostasul ca esență caracterizată de anumite însușiri", "Ipostasul-persoana se definește ca esență având însușiri (idiómata). Astfel, energia-lucrarea este mișcare esențială-ființială a firii, dar elementul activ (energón) este persoana."
Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 583018)
De unirea intr-un singur ipostas a firii omenesti si dumnezeiesti, am auzit. Ii zice unire ipostatica.
Dar de ce zici mai sus, nu. Natura unita cu ipostasul?

Dacă ai fi citit Hotărârile Sinodului al cincilea Ecumenic ai fi auzit:
Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582971)
"dar daca nu marturiseste ca unirea lui Dumnezeu Cuvantul cu trupul insufletit de un suflet rational si intelegator s-a facut dupa alcatuire, adica dupa ipostas, precum au invatat Sfintii Parinti; si daca nu marturiseste din acest motiv singurul Sau ipostas, care este Domnul nostru Iisus Hristos, Unul din Sfanta Treime, unul ca acesta sa fie anatema. Caci in multe chipuri a fost inteleasa aceasta unire; unii urmand nelegiuirea lui Apolinarie si Eutihie, sustinand disparitia celor unite, marturisesc o unire prin amestecare, altii, gindind precum Teodor si Nestorie, adepti ai despartirii, introduc o unire prin relatie. Pe cand Sfanta Biserica a lui Dumnezeu respinge nelegiuirea celor doua erezii si marturiseste unirea dupa alcatuire a trupului cu Dumnezeu Cuvantul, adica [unirea] dupa ipostas.

V. Daca cineva intelege singurul ipostas al Domnului nostru Iisus Hristos ca si cum ar presupune mai multe ipostasuri si incearca prin aceasta sa introduca in taina lui Hristos doua ipostasuri sau doua persoane, si dupa ce a introdus doua persoane, vorbeste de o persoana dupa demnitate, cinstire si inchinare, cum au scris in nebunia lor Teodor si Nestorie, si [care] cleveteste ca Sfantul Sinod din Calcedon ar fi folosit expresia un singur ipostas in acelasi inteles nelegiuit; si nu marturiseste ca Dumnezeu Cuvantul S-a unit cu trupul dupa ipostas, si din aceasta pricina este un singur ipostas sau o singura persoana, si ca in acest sens Sfantul Sinod din Calcedon a marturisit un singur ipostas al Domnului nostru Iisus Hristos, unul ca acesta sa fie anatema. Caci Sfanta Treime nu a primit adaugare de persoana sau ipostas dupa intruparea Cuvantului lui Dumnezeu, Unul din Sfanta Treime.

VIII. Daca cineva marturisind ca unirea dumnezeirii cu omenitatea s-a facut din doua firi, sau vorbind de o singura fire intrupata a lui Dumnezeu Cuvintul nu intelege aceasta asa cum ni le-au predanisit Sfintii Parinti, adica [in sensul ca] unirea dupa ipostas s-a facut pornind de la firea dumnezeiasca si cea omeneasca si s-a desavarsit intr-Unul Iisus Hristos, sau daca prin aceasta expresie incearca sa introduca o singura fire sau substanta a dumnezeirii si a trupului lui Hristos, unul ca acesta sa fie anatema. Caci zicand ca S-a unit dupa ipostas Cuvantul Fiul cel Unul, noi nu afirmam ca s-a produs un fel de contopire reciproca a firilor, ci credem ca s-au unit Cuvantul cu trupul, fiecare dintre firi ramanand ceea ce era. Iata de ce Unul este Hristos, Dumnezeu si om, acelasi de-o-fiinta cu Tatal dupa dumnezeire, de-o-fiinta cu noi dupa omenitate.


delia31 02.03.2015 22:17:39

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 583019)
Iisus avea o fire umana si una dumnezeiasca.

Se poate vorbi de Iisus la timpul trecut? Avea? Ce dupa Inaltarea la cer nu mai are?


Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 583019)
Firea se refera la anumite caracteristici. Eu asa o definesc.

In contextul discutiei de aici, fire se refera la natura divina sau natura umana, genul, specia. Iar ipostas e un subiect sau persoana apartinand uneia din aceste naturi.
Am simplificat foarte mult.

delia31 02.03.2015 22:47:55

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 583031)
Poate te lămurește Mitropolitul Ierotheos Vlachos:




Dacă ai fi citit Hotărârile Sinodului al cincilea Ecumenic ai fi auzit:



Pana aici, poti sa faci un rezumat al hotararilor cu cuvintele tale? Ca nu ma dumiresc ce consideri tu ca afirmam noi gresit?
Si dupa aceea, daca tot insisti sa rationalizezi dogma, sa explici si citatul lui Ieroteos Vlachos.

Noi afirmam despre o singura Persoana divino-umana. Una singura, nu doua, subiect atat al firii divine, cat si al firii umane, avand unite in ipostasul divin preexistent din vesnicie cele doua firi, fara amestecare, fara schimbare, fara confundare.

Cei care mai cititi pe acest topic, ajutati-ma va rog sa inteleg ce anume considera Capy ca e gresit in afirmatia de mai sus.

Mosh-Neagu 02.03.2015 23:11:55

Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582957)
Părerea domniei tale este una subiectivă. Eu nu am deschis subiectul fiindcă așa mi s-a năzărit mie

Nu fiindca asa ti s-a nazarit ci doar iti inchipui ca ai descoperit roata! Nu-l idolatrizez pe Parintele Staniloaie si pe nimeni in general, dintre cei care au trait intr-un fel sau altul in pacat. Din pacate, asa cum am anticipat, threadul acesta a starnit polemici absolut inutile intr-o perioada ceva mai "delicata". Daca ti-ai oferi mai mult timp pentru rugaciune, cu siguranta Dumnezeu ti-ar da si raspunsul pe care il cauti pe un forum unde sunt pareri si pareri. Ce vrei de fapt? Sa ne arati cat esti de "dotat"? Fiindca nu imi inchipui ca ceea ce vei gasi te va multumi ci dimpotriva te va umili si te va face sa-ti vezi mai degraba de propriile-ti limite si sa-i lasi pe cei "unsi" sa vorbeasca de cele sfinte. Noi suntem "la gramada", fara pretentii de teocrati. Deci oricum nu vei primi un raspuns oficial din partea noastra. Vrei sa iesi in evidenta cu nelamurirea ta? Nu aici si nu in aceasta perioada. Respecta macar "cele bune si de folos", asa cum au fost ele oranduite. Tu n-ai facut decat sa tulburi apele si sa starnesti polemici contradictorii. Daca esti troll, ti-a reusit. Dar tot penibil.


Citat:

În prealabil postat de Capy (Post 582957)
Hristos este și rămâne Persoană divină pentru totdeauna. Natura umană a lui Hristos este altceva, iar Persoana Sa divină este cu totul altceva - nu se confundă una cu alta

Poate ar trebui sa recitesti iarasi si iarasi sfintele evanghelii, pentru a te lamuri. Nu o spun ca sa sustin teoria Parinteluli Staniloaie si a Sfantului Sinod, (desi ii recunosc mai degraba pe ei decat pe tine) ci pur si simplu stiu ca sunt cel putin doua momente in care Mantuitorul S-a dovedit a fi Persoana umana: o data in gradina Ghetimani, cand il cuprinde teama si Ii cere Tatalui de este cu putinta sa treaca de la El paharul... s.a.m.d., iar al doilea moment cand striga pe Cruce: "Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai parasit!" Ca Persoana NUMAI divina, teoria ta nu mai are vreun sens. Nu vorbesc de suferinta fizica, fiindca asta se pare ca te irita. Vorbesc de neputinta omului, strigata de atatia care Il inconjurau in acele momente cand era parasit aproape de toti "ai Lui": "Daca esti Tu Acela, coboara-Te de pe Cruce!" Numai Persoana divina a devenit dupa Inviere.


Ora este GMT +3. Ora este acum 15:49:45.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.