![]() |
Aspecte practice ale vietii crestinesti
Buna seara!Am si eu cateva nelamuriri in privinta vietii practice ale unui crestin.La spovedanie,din lista lunga de intrebari cu care am fost, unele mi-au scapat, din cauza lipsei de timp.Mereu e aglomerat si sunt atat de multe de povestit si de vorbit, incat niciodata nu reusesc sa intreb tot.Iar pe cei practicanti din jurul meu, fie imi spun ca nu stiu, fie imi spun lucruri diferite.Asa ca m-am gandit ca acest forum e cel mai potrivit loc unde sa intreb, asa economisind si timpul parintelui duhovnic, care este suprasolicitat de noi.Deci:
-Se pot spala rufe Luni si Vineri?Daca nu, de ce? -Putem face baie Duminica si de sarbatori?Unii credinciosi spun ca da. -Cand e sarbatoare cu cruce neagra sau albastra se poate spala, trebalui prin gospodarie?Unii spun ca doar sarbatorile cu cruce rosie se tin. Si mai am cateva, pe care nu mi le amintesc acum, dar revin.Multumesc! |
Până acum mie nu mi-a fost dată să aud preoți care să vorbească despre chestiunile astea; sau nu-mi amintesc. Prin urmare, cred că importante sunt cele despre care i-am auzit vorbind; adică despre Evanghelie.
|
Citat:
|
Din cate stiu eu, astea sunt babisme, superstitii. De ce sa nu speli rufe lunea si vinerea? Nu le speli duminica, ca atunci e ziua odihnei si a rugaciunii, ziua in care a inviat Iisus Hristos, dar lunea si vinerea?!
Asta cu facutul de baie... la tara (acum ani de zile cel putin) se facea baie generala sambata seara, pentru ca duminica oamenii sa fie curati si trupeste, fiind zi de sarbatoare si Liturghie. Dar nu vad de ce nu ar fi bine sa facem baie duminica si de sarbatori. Ce ne-am face vara cand cel putin 2-3 dusuri pe zi facem, mai ales daca si in casa e mai cald ca afara. Eu stiu ca in sarbtorile cu cruce rosie nu se munceste, se tine Sf. Liturghie si de obicei acelea sunt sarbatorile cele mai importante din an (Sf. Ioan, Sf. Stefan, Buna Vestire, Adormirea maicii Domnului, Nasterea Domnului etc.) |
Nici ca păcate nu le-am găsit trecute undeva, în vreun îndreptar de spovedanie. Dacă, totuși, sunt trecute, le consider din aceeași categorie cu „păcatul tunderii bărbii”.
Părerea mea este că aceste întrebări sunt superstițioase, venind din preocuparea omului de a face (sau a nu face) anumite gesturi ca să-i meargă bine/ ca să nu-i meargă rău. Dar credința este altceva, iar scopul ei este mântuirea, primirea vieții veșnice, care este cunoașterea lui Dumnezeu, după cum a spus Mântuitorul. Iar această cunoaștere nu este una teoretică, ci practică. Pe Dumnezeu Îl cunoaștem primindu-L în casa sufletului nostru. Care casă trebuie curățită prin post, rugăciune, fapte bune, cum învață Biserica. Acestea sunt lucrurile care trebuie să ne preocupe în orice zi, dar în mod deosebit în sărbători, când cel mai bine ar fi să mergem să ne închinăm și să-I mulțumim lui Dumnezeu la biserică. Iar dacă nu putem și totuși vrem să luăm în considerare zilele însemnate din calendar, putem citi despre sfinții care se cinstesc în aceste zile, le putem citi acatistul. Dacă după aceea spălăm rufe sau ne spălăm corpul, ce rău ar putea fi? |
Citat:
Citat:
Directorul spiritual nu este neaparat acelasi cu confesorul. In special daca preotul e supra-aglomerat, directorul spiritual poate fi un laic mai inaintat in credinta. De exemplu, nasul nostru. Sau cineva din parohie care are recomandarea preotului. Dimpotriva, confesorul trebuie sa fie neaparat preot hirotonit si hirotesit pentru aceasta slujire. Citat:
Citat:
-Vinerea Mare (Vinerea Patimilor) si -Daca o sarbatoare de porunca (adica una in care trebuie sa mergem la biserica, precum in Duminici) ar cadea luni sau vineri. Le recunoastem usor, fiind marcate cu rosu si cruce rosie in calendar. Interdictia se refera la spalarea manuala a rufelor, si nu la spalarea la masina. Sa remarcam ca aceste exceptii nu sunt intrucat ar fi vorba de zile de luni sau de vineri, ci intrucat e vorba de zile de porunca. Aceste zile, in care trebuie sa mergem la slujba (chiar daca e zi numita (impropriu) "aliturgica" precum Vinerea Mare) prefigureaza Sabatul Zilei a Opta, in care vom fi la Ospatul cel Vesnic. Citat:
Citat:
Munca servila este aceea pe care, inainte, o facea sclavii. Acuma, o facem noi, avand toti acest statut in raport cu Cezarul... De exemplu, Duminica e interzis sa spalam pardoseala. Prin extensie, munca servila e aceea din care ne castigam banii. Aceasta munca ne este interzisa in zile de porunca, afara de situatiile cand altii ar fi in primejdie daca am intrerupe (munca medicului, politistului, pompierului) sau daca nu poate fi intrerupta prin natura ei (munca topitorului la un furnal). De exemplu, un brutar liberal care si-ar tine brutaria deschisa Duminica ar incalca porunca a treia. Munca nobila este munca pe care o faceau stapanii. De exemplu, sa tinem contabilitatea casei. Sau sa pictam. Sau sa ascultam ori sa compunem muzica. Tot munca nobila este cea pe care o facem din pura placere si nu ne aduce bani. Spre exemplu, munca unui taran care s-ar apuca de arat in zi de porunca este ilicita moral, fiindca asta e meseria din care traieste, pe care o poate face foarte bine in alte zile, pe cand munca noastra de a ne tunde peluza Duminica este licita moral (dupa slujba si nu in loc de slujba...), daca avem pasiunea gradinaritului. Un ultim cuvant: interdictia muncii servile Duminica si in celelalte Sarbatori de Porunca de peste an este, in aceste zile ale Noului Testament, o norma disciplinara si nu o norma morala absoluta. Prin urmare, Biserica are capabilitatea de a da dezlegari in asemenea materie, dupa cum are capabilitatea de a da dezlegari privind postul, nunti facute vinerea etc. Preotul din sat poate sa-l dezlege pe brutarul despre care am vorbit mai sus pentru "binecuvantate pricini", de exemplu daca hrana familiei sale ar depinde de vanzarile de paine duminicale. Dimpotriva, Biserica nu are capabilitate de a da dezlegari in privinta unor norme morale absolute. De exemplu, daca brutarul de mai sus cere sa i se permita sa dea cu un pietroi in cap vecinului care nu cumpara paine de la el. In speranta ca cele de mai sus limpezesc. In Cristos, Domnul nostru. M.D. |
Citat:
|
Citat:
Am inteles.Va multumesc frumos tuturor pentru raspunsuri, iar dvs. va multumesc in mod special pentru rabdarea cu care raspundeti de fiecare data.Si vroiam sa imi cer iertare ca in cateva postari am tot mentionat de vina Occidentului(si implicit a catolicilor, pentru ca banuiesc ca Occidentul e in cea mai mare catolic) pentru ratacirea noastra a tuturor.Si pana la urma pentru ratacirea noastra suntem direct responsabili, pentru ca cine are credinta poate fi bagat in cusca cu lei si nu si-o pierde.Asa ca nu stiu daca e corect sa mai dam vina pe altii.Pana la urma, cine vrea intr-adevar sa se mantuiasca, se mantuieste oricum(sau macar lupta pentru asta), indiferent de imprejurari. Eu stiu ce am vazut, cat am fost in afara tarii.Catolicii sunt oameni calzi, care ne-au primt cu bratele deschise in tarile si in casele lor.Si de multe ori au avut grija de noi, din toate punctele de vedere.Cine sunt eu sa judec pe altii si sa arat cu degetul, in loc sa am grija de barna din ochiul meu?Doamne ajuta! |
Sa intelegem ceva!Sarbatorile cu rosu sunt nelucratoare.Baie in aceste zile se face daca este stricta urgenta nu daca ai amanat atunci sa o faci!Dar igena zilnica se face in orice zi!Nu e vorba de spalare manuala sau mecanica a rufelor.Crucile in calendar dau indicatii de strana nu de nelucrare.Explicatia:In vechime purpura era culoarea rezervata imparatilor.Regula era ca oricine vedea mantia purpurie(rosie)cand treceau membrii familiei imparatesti se oprea din lucru si venea sa slavesca si sa se inchine acelora!Imparatesele erau duse sa nasca intr-o incapere tapitata cu matase purpurie si orice panzet ,inclusiv straiele imparatesei erau de culoare purpurie.Personalul de acolo purta straie albe iar care erau crestini aveau o cruce rosie pe manecute.Cei nascuti acolo erau numiti printi porfirogeneti.Cand venea imparatul la biserica pe usa bisericii respective se punea o cruce de matare rosie daca era crestin sau numai o panza rosie daca nu era crestin si toti incetau a lucra si se adunau in jurul bisericii.Imparatii bizantini aveau dreptul de a asista la slujbe indiferent daca erau crestini sau nu si de aceea in altar erau la locul cel mai de cinste 2 scaune imparatesti:unul pt arhiereu si unul pt imparat sau voievodul armatei.In Constantinopol unele sarbatori legate de Peroanele din Sf Treime si de Maica Domnului au fost numite imparatesti si au fost insemnate cu rosu si pt a fi mai simplu crucea a fost rosie!Dar unii dregatori mari cand mergeau sa reprezinte in anume situatii pe imparat primeau steag de imparatesc de purpura in fata si multimile acordau aceeasi cinstire ca si cum era prezent chiar imparatul.Ca atare anumiti sfinti considerati mari au fost scrisi cu rosu!Duminica este Ziua Domnului si ca atare sarbatoare imparateasca.Tipicul de slujba pt Duminica este special!Crucile din zile de duminica se refera la adaosurile in slujba in raport de importanta sfintilor ce cad atunci.Duminica este scrisa cu rosu si sunt duminici in calendar fara cruce.Crucea neagra in cursul saptamanii da aceleasi indicatii de strana ca si crucea rosie din duminici sau sarbatori cu tinere .Crucile din calendar nu dau indicatii daca se lucreaza sau nu!Cand este hramul parohiei din care faci parte este acelasi regim ca si duminica indiferent de ce fel de cruce este in calendar sau daca nu este cruce!
|
Citat:
Citat:
Situatia nu difera fundamental de Romania. Unde, chiar daca o majoritate se declara credincioasa, oamenii isi duc zilele si vietile ca si cand Dumnezeu nu ar exista. Dupa cum se vede si pe acest forum, cam jumatate dintre cei care se declara ortodocsi practicanti sunt, in realitate, schismatici in raport cu BOR. Singura deosebire este ca, in Occident, lucrurile sunt mai limpezi. Cei care isi duc vietile ca si cand Dumnezeu nu ar exista declara in chestionare si sub semnatura ca nu exista. La fel, cei care sunt in schisma. Citat:
Daca cineva mai poate salva Romania, acela e numai bunul Dumnezeu. Si o va face cand va vedea credinta crescand, atunci va arata iarasi puterea Sa de a ne scoate din desert si a ne duce in Tara in care curge lapte si miere, intr-o Romanie in care ciorchinii de struguri abia vor putea fi dusi pe umerii a doi voinici. |
Asa e, aveti dreptate.
|
Citat:
Bine, doar daca papa, in calitate de administrator al surplusului de fapte bune (e un contabil bun si stie cu cat au depasit dreptii norma de fapte bune), decreteaza asta. |
Citat:
Dv aveti conceptul de "licit moral" ? Sunteti capabil sa deosebiti un lucru moral neutru de un lucru ilicit moral ? |
Citat:
Sfânta Duminică și Sfintele Sărbători, (cu roșu din calendar) nu se face nimic. Absolut nimic. Nu se spală, nu se face curat, și altele, ci se citește, din Biblie, din Sfinții Părinți, se roagă mai mult decât în alte zile, se merge la Sfânta Liturghie, se relaxează, se scrie pe forum, etc. Citat:
Găsește un preot, cu care să stai de vorbă, chiar și înafara Sfintei Taine a Spovedaniei, va găsi timp, părintele, sunt convins. Dacă nu, cauți altul, care ți se pare mai trăitor. Citat:
Răspunsul: și DA și NU, pentru spălat rufele luni, miercuri și vineri. DA le speli, în orice zi, afară de duminică, dacă ești un creștin obișnuit, de rând, fără prea mare interes pentru cele Sfinte. Nu e păcat. În Biblie spune, numai o singură zi pe săptămână să cinstești, ca odihnă, anume "ziua a șaptea", care la evrei era sămbăta, iar de la Hristos, inclusiv, este duminica. NU le speli, decât marți și joi, pentru că luni, miercuri și vineri, pentru un creștin ce iubește viu pe Hristos, sunt zile de post și rugăciune, pentru a birui patimile și demonii, sunt zile de sfințire, de jertfă, de studiu, la fel ca duminica, zile de sărbătoare, chiar dacă merge la servici, ci face toate ca și duminica, spre slava lui Dumnezeu (ca și marți și joi, de altfel) Citat:
Mirenii, pot face baie, în orice zile, dar nu la băile publice: la piscine, la ștranduri, la jakuzi-uri, etc, pentru a se feri de desfrânare. Călugării, fac baie doar marți și joi (cei râvnitori cu adevărat). Pustnicii, fac baie foarte rar, fiindcă n-au unde și n-au timp: "au pribegit în piei de oaie și în piei de capră, lipsiți, strâmtorați, rău primiți. Ei, de care lumea nu era vrednică, au rătăcit în pustii, și în munți, și în peșteri, și în crăpăturile pământului." - Evrei 11, 37-38. Citat:
Când e sărbătoare cu CRUCE ROȘIE, ai din nou cele două variante de răspuns, de la prima ta întrebare. DA, faci orice, nu e păcat, Biserica are discernământ și multă Iubire, doar că trebuie să cinstești Duminica, sau să o înlocuiești, dacă lucrezi Duminica, cinstește o altă zi, care se poate, de la servici. NU, în sărbătorile cu Cruce Roșie, care arată o deosebită importanță acelei zile, pe cât posibil, să nu faci nici o treabă. Ca și cum ar fi Duminică. Asta dacă poți și dacă vrei să te sfințești. La servici, întro pauză, citești un acatist, dacă vrei, sau citești din Biblie, sau scrierile unui Sfânt, și spui rugăciuni scurte în mintea ta, cât mai des posibil. Citat:
|
Citat:
Poate acelea "cateva" sunt totusi intr-o categorie mai..semnificativa duhovniceste.. |
Citat:
Crestinii nu sunt datori sa tina nici un fel de Sabath. Daca pentru duminica mai gasesti o suceala ceva sa zici ca e "sabathul crestinilor" (barrrrr) pentru restul chiar ca e stramba rau.. |
Alexandra:
P.S.: am uitat: să nu lucrezi, pe cât posibil, în nicio zi, care-i trecută cu roșu în calendar, chiar dacă nu are Cruce Roșie. Hristos în mijlocul nostru. |
Si daca nu e posibil?
Ce canon dai? |
Citat:
Am foarte multe intrebari, de tot felul.Important e ca esentialul in stiu.Ceea ce am nevoie e smerenia, iubirea (crestineasca) si intelegerea aproapelui,rugaciune multa, pocainta, post spovedanie etc.Daca nu reusesc ceva din toate acestea, e din vina exclusiva a mea, nu am nelamuriri aici.Din cauza ca s-a scurtat timpul, incerc sa interiorizez mai degraba aceste lucruri decat sa am ca prioritate acumularea de cunostinte teoretice, dar sa am sufletul mort.Oricum, multumesc pentru impuls, incepand din seara asta voi citi neincetat Biblia(ortodoxa),· Am citit pe sarite, am tot amanat pe ziua urmatoare etc.Revin cu intrebari.Doamne ajuta! |
Eu ti-as recomanda sa sari peste Vechiul Testament, cu exceptia unor carti mai usoare ca sa zic asa.
Cei care incep sa citeasca Biblia de obicei incep cu inceputul si pana ajung la esenta (Noul Testament) se cam pierd pe drum. |
Citat:
|
Cum au abordat?
Pentru cineva care crede deja in Hristos, nu este evreum are nevoie de trimiteri la VT ca sa afle ca Hristos e Mesia? |
Au abordat scrierile VT drept scrieri inspirate de Dumnezeu, de mare importanta, care trebuie studiate iar mesajul lor trebuie inteles.In plus oricine poate verifica de cate ori in cadrul scrierilor NT se citeaza din VT.Daca nu se cunoaste contextul si continutul acelor scrieri cum sa inteleaga cineva de ce se citeaza din ele? Nu mai spun ca insusi Mantuitorul citeaza din VT, acordandu-i deplina incredere.VT nu este doar povestea evreilor, daca cineva citeste cu atentie scrierile respective va observa cat de actual este mesajul lor. Toata Sfanta Scriptura este Cuvantul lui Dumnezeu, de la Geneza si pana la Apocalipsa, de la primul si pana la ultimul pasaj. Impreuna, Noul si Vechiul, sunt o singura istorie, nu trebuie despartite daca Dumnezeu a vrut sa stea impreuna, studiate intr-o ordine. Am multe argumente pe aceasta tema, daca vrei deschidem un topic separat.
|
De cate ori se citeaza pentru evrei?
Dar de cate ori se citeaza pentru neamuri? Care era scopul pentru care se cita din VT? |
Alin, nu se poate susține că unele pasaje din NT sunt numai pentru evrei, altele numai pentru neamuri etc.
|
Dau un exemplu edificator din punctul meu de vedere din Epistola 2 catre Timotei.Acesta era evreu dupa mama si grec dupa tata.Apostolul ii spune asa: ,,Toata Scriptura este insuflata de Dumnezeu si de folos spre invatatura, mustrare, indreptare, inteleptirea cea intru dreptate, Astfel ca omul lui Dumnezeu sa fie desavarsit, bine pregatit pt orice lucru bun". 2 Timotei 3.16-17
La momentul scrierii acestei epistole catre Timotei notiunea de ,,Scripturi" se referea in principal la scrierile VT, cele care fac parte din NT nici nu fusesera scrise toate macar. Cu toate acestea Apostolul arata cat de importante sunt, la ce servesc si care este scopul lor.Nu face nici o exceptie sau separare, spune ,,Toata Scriptura". De altfel nu vei gasi nici un pasaj in NT in care sa se recomande credinciosilor sa neglijeze VT din punct de vedere al cititului ci dimpotriva, dupa cum se poate vedea, se acorda o mare importanta acelor scrieri. Mantuitorul, cand a fost ispitit de satana in pustiu, i-a raspuns cu citate din VT,folosind sintagma ,,Este scris" ceea ce arata ce valoare le-a acordat. Vrei sa fac un procentaj pt toate citatele din NT care se refera la VT? Nu vrei sa-l facem impreuna pe un topic, carte cu carte? :) Spun aprox 66-67 citate din VT numai in Evanghelia dupa Matei, daca imi aduc bine aminte. |
Citat:
P.S. Nu neg importanta Vechiului Testament, Doamne fereste. |
Citat:
Noul Testament nici nu exista, ce vroiai sa recomande si el? Citat:
Dar a vrut sa-i dea peste nas cu "armele" lui, ca sa zica asa. Citat:
Daca omul are nevoie imediata de un colac de salvare, crezi ca o vizita prealabila la fabrica de colace de salvare l-ar ajuta mai mult decat colacul in sine? |
Aici, la faza cu ,,NT nu exista" sunt partial de acord. Eu cred ca sunt cel putin doua texte in NT care confirma ca, inca de timpuriu, inaintea formarii canonului NT, cei din prima generatie de crestini deja puneau pe picior de egalitate scrierile NT ( care apucasera sa fie scrise) cu cele ale VT, a caror inspiratie nimeni nu o contesta.Le acordau aceiasi importanta, erau practic germenii formarii canonului de mai tarziu.
Alin eu nu as dori sa se inteleaga ca intentionez un lung sir de contraziceri, sau ca imi permit sa dau sfaturi altora, eu exprim strict pozitia mea si trebuie tratata ca atare. Sa faca fiecare cum crede de cuviinta ca este mai bine. As dori un singur exemplu sa mai dau, ca sa ilustrez mai bine ceea ce doresc sa spun. Sa zicem ca un credincios citeste doar NT si ajunge la capitolul 12 din Evanghelia dupa Matei. Sa spunem ca in prealabil nu a studiat si VT. In acel capitol, citind versetul 7, va observa o spusa a Mantuitorului, in dialogul cu fariseii, care suna asa: ,, Mila voiesc iar nu jertfa". Citind cu atentie versetul credinciosul va observa ca Mantuitorul introduce aceasta fraza prin sintagma ,,Daca stiati ce inseamna". Credinciosul isi poate pune intrebari: 1. De unde sa stie acestia? Unde s-a spus asa ceva? Ce fel de jertfa si ce fel de mila? De tocmai asta le spune si de ce atunci? Vechiul Testament, izgonit din peisaj :) nu este prin zona sa-l ajute. Dar daca se va uita prin el va observa ca acele cuvinte, despre mila si jertfa, sunt de fapt un citat al Mantuitorului din Osea 6.6 si daca va citi cu atentie acel pasaj, va analiza contextul lui, atunci va incepe o frumoasa calatorie prin textele biblice si va vedea de ce Mantuitorul a utilizat tocmai acel citat, dintr-o carte pe care multi crestini nu o citesc niciodata.Daca va citi si ultimul verset din cartea Osea va observa de ce nu ar fi trebuit sa o neglijeze de prima data :) Cam asta incerc sa spun, nu am intentia de a impune un punct de vedere, sa nu te superi pe mine :) |
Alex: parerea mea este sa incepeti cu Evangheliile. In ordinea in care sunt in Biblie, fiindca e un schepsis si aici. Pe urma, continuati cu Faptele Apostolilor.
Dupa aceea, cititi inca o data tot Noul Testament, in afara de Revelatie, care ridica probleme deosebite, carte care nu poate fi in niciun caz inteleasa fara Vechiul Testament. In al treilea timp, cel mai lung, cititi intreaga Biblie, din scoarta in scoarta, observand cu placere cum intelegeti mult mai bine lucruri pe care nu le-ati inteles la vremea respectiva. Se spune: "Vechiul Testament se implineste in cel Nou" precum si ca "Noul Testament in cel Vechi se ascunde". Toata Biblia este Cuvantul lui Dumnezeu, iar a socoti altfel e un lucru anatemizat inca din vremea Bisericii Nedespartite. Ceea ce spune Pelerinul e adevarat in mai mica masura decat contrariul. Mult mai multe pasaje din V.T. nu pot fi intelese fara cheie N.T. decat invers. Lectura placuta si de folos! |
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 06:16:32. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.