![]() |
Nestorieni - A suferit Dumnezeu pe cruce?
Am observat ca s-a trecut destul de usor peste aceasta dilema in topicul "pastorala..." fara a se argumenta o pozitie, indiferent care e aceea ... deci! ad libitum!!!
Give your best shot if you can ... and I will give mine ... https://p.gr-assets.com/540x540/fit/...077/725277.gif |
Da, A suferit in trup, în firea Sa omenească!
Prin urmare insusi Cuvantul lui Dumnezeu a suferit toate in trup, in timp ce firea Lui dumnezeiasca si singura impasibila a ramas impasibila. Caci prin faptul ca a suferit unul Hristos, compus din Dumnezeire si omenire si care este in Dumnezeire si omenire, a suferit firea cea pasibila, ca una ce prin natura este pasibila, dar n-a suferit impreuna cu ea si firea impasibila. Sufletul este pasibil; pentru aceea, cand corpul este taiat el simte durere si sufera impreuna cu corpul, cu toate ca el n-a fost taiat. Dumnezeirea, insa, pentru ca este impasibila, n-a suferit impreuna cu corpul. (Sf. Ioan Damaschin) Trebuie sa se stie ca spunem: Dumnezeu a suferit in trup, dar nici intr-un caz ca Dumnezeirea a suferit in trup, sau ca Dumnezeu a suferit prin trup. Caci daca atunci cand soarele lumineaza un copac, iar securea taie copacul, soarele ramane netaiat si impasibil, cu atat mai mult ramane impasibila Dumnezeirea impasibila a Cuvantului unita cu trupul dupa ipostasa, atunci cand trupul sufera! Si dupa cum daca cineva varsa apa pe un fier inrosit in foc, unul, adica focul, care are insusirea naturala de a suferi din pricina apei, se stinge, dar fierul ramane nevatamat, caci nu are insusirea naturala de a se strica din pricina apei, cu cat mai mult suferinta nu este proprie Dumnezeirii, singura impasibila, si cu atat mai mult ramane departata de suferinta, atunci cand trupul suferea! (Sf. Ioan Damaschin) Spunem, insa, ca a patimit in Hristos firea omeneasca, fara sa lasam sa se inteleaga toate ipostasele omenesti, ci marturisim ca Hristos a suferit in firea omeneasca. (Sf. Ioan Damaschin) Cunoastem ca atat minunile cat si patimile sunt ale Lui, desi acelasi cu alta natura facea minunile si cu alta suferea patimile. Aceasta pentru motivul ca stim ca dupa cum se pastreaza unitatea ipostasei Lui, tot astfel se pastreaza si deosebirea substantiala a firilor. Si cum s-ar pastra deosebirea, daca nu s-ar pastra cele care se deosebesc unele de altele? Iar deosebirea este ceea ce face ca lucrurile sa se deosebeasca intre ele. (Sf. Ioan Damaschin) |
Citat:
|
Don't feed the troll :)
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Iisus Hristos a suferit ca Om, însă Același este și Dumnezeu și Om deopotrivă, deoarece este cunoscut în două firi și are două firi. Firea Sa omenească rămâne unită cu cea dumnezeiască în unicul Ipostas, fără să se despartă de firea Sa dumnezeiască. "Daca cei care intreaba ar lasa sa se inteleaga ca Cel care s-a nascut din Sfanta Nascatoare de Dumnezeu este din doua firi, spunem: da, sunt doua firi, caci acelasi este Dumnezeu si om. Tot astfel si despre rastignire, inviere si inaltare. Aceste fapte nu sunt ale firii, ci ale ipostasei. Hristos, care este in doua firi, a suferit si a fost rastignit cu firea cea pasibila, caci pe cruce a fost rastignit cu trupul si nu cu Dumnezeirea. Dar daca ar raspunde negativ la intrebarea noastra: daca au murit doua firi, vom spune: prin urmare n-au fost rastignite cele doua firi, ci Hristos a fost nascut, adica Cuvantul dumnezeiesc inomenindu-se a fost nascut in trup, a fost rastignit in trup, a patimit in trup, a murit in trup, ramanand, insa, impasibila Dumnezeirea Lui. (Sf. Ioan Damaschin) |
Citat:
|
Eu pot sa iti spun din scriptura. E simplu fi atent:
Matei 25:31-33 "Când Fiul Omului va veni în slava Sa, împreună cu toți îngerii, atunci El Se va așeza pe tronul slavei Sale 32 și toate neamurile vor fi adunate înaintea Lui. El îi va despărți pe unii de alții așa cum desparte păstorul oile de capre 33 și va pune oile să stea la dreapta Lui, iar caprele, la stânga." |
Citat:
|
E o eroare a bisericii papo-romane!CORECT AR FI NEPATIMITOARE!
|
Citat:
|
nu prin asta se caracterizeaza Nestoranismul!Dovedeste tu ca este nestoranism!
|
Sa te ajut!Nestorieni sustin ca sunt doua persoane in Iisus Hristos!Ortodoxia ca este o singura persoana cu 2firi unite dar neamestecate!
|
Citat:
|
Citat:
|
hai sa destind atmosfera... e fifa 15 ok? dar are o conexiune logikA ok?
https://www.youtube.com/watch?v=sZ0j53He2RU |
Nu vad contradictie!Fire inseamna natura.Asta am spus si eu!:
NATÚRĂ, naturi, s. f. 1. Lumea materială; univers, fire;Aici este folosit cu sensul fire Am spus doua firi unite dar neamestecate,deci fiecare fire cu demntitatea autoritatea si puterea ei!Firea Dumnezeasca are puterea de a fi nepatimitoare,iar firea o meneasca nu are acesta putere.Deci pe cruce a suferit firea ce nu avea puterea de-a fi nepatimitoare cele doua firi fiind neamestecate!! te ajut sa intelegi ! |
Citat:
|
Fie esti redus...la gandire fie esti mistocar!Unirea prin natura sau fire inseamna in a ramane tot naturi sau firi fiecare nu prin renutarea unei firi de a mai fi fire si a se contopi sau pierde in cealalta, caci atunci nu ar mai fi unite ci contopite!Unirea dupa natura inseamna ca se unesc ca firi rezultand o unire de firi si nu o singura fire!
|
Du-te simplu... o pargie, guta si un pic de tratacuta ...
|
cred ca vrei sa fii un fel de ....distractiv teribilist!Inteleg ca esti frustat de ceva existentional si incerci prin amuzament sa te refulezi aici!Compasionez cu tine dar nu te pot ajuta!Este o mica mare diferenta intre noi .Regret ca nu este recuperabila!
|
Nu cer decat a fi logic. Ce e atat de greu?
|
Exact asta am fost!Ti-am explicat diferenta dintre unit si contopit!Eu am dorit sa fii capabil sa intelegi logic!Nu am nici o vina ca uneori dorintele mele nu se implinesc!Sunt un biet muritor de rand!
|
Citat:
|
Am spus despre difrentele dintre noi!Cititori pot avea confirmare din exprimarea ta!E si asta un mod de reactiona ..cand nu dispui de argumente!
|
Hai ca nu am timp de ... doar ii ... https://www.youtube.com/watch?v=5fiEDD76kdM
|
acum ai devenit mai logic!felicitari!
|
Citat:
Omul insa da! Pavel in epistolele lui ne explica, de ce prin sacrificiul suprem, omul intra in sfanta sfintelor, vine in slava sa judece neamurile, vii si mortii, devine arhiereu vesnic dupa oranduiala lui Melchisedec. Si da Omul vine sa ne mantuiasca. De ce? Ne spune Pavel:"Căci unul este Dumnezeu, unul este și Mijlocitorul între Dumnezeu și oameni: omul Hristos Iisus" |
O intrebare stupida.
Foarte putin din discutie are sens/logica, cel care a initiat-o o conduce cum doreste, dand nu de putine ori cu stangul in dreptul si bata in balta mizand, si din pacate nu gresind pe fudulia unora care se cred teologi, netinand cont si cine le propune provocarea 'telectuala. |
Hopa! A venit Bagaret! Am obsevat ca le stii pe toate. Dai sfaturi pentru toti, de la nastere pana la ce crede si cum vede Dumnezeu. Nici Hristos nu s-a incumetat, dar tu bagi bine nasul unde trebuie, si te credem. Esti din 2007 si ai aproape 14000 de comentarii, pana si Dumnezeu a intrat pe forum sa ia notite de la tine. Stramta este calea ta,stramta rau, dar daca vrei sa o mai largesti poti sa faci un pic de penitenta prin Rahova, Poarta Alba...
|
Acum on-topic...
Principala cauza care a dus la monofizism a fost dorinta obsesiva de a argumenta ca mantuirea omenirii este posibila doar daca Dumnezeu a suferit. |
Citat:
Citat:
Iti explic eu de ce duce spre nestorianism, pentru ca neaga existenta persoanei teandrice. "Prin urmare firea dumnezeiasca participa corpului care lucreaza, prin faptul ca prin bunavointa vointei dumnezeiesti i se ingaduie sa sufere si sa faca cele ale Sale si prin faptul ca activitatea trupului este negresit mantuitoare. Aceasta din urma nu este opera activitatii omenesti, ci a celei dumnezeiesti. Trupul participa la Dumnezeirea Cuvantului, care lucreaza, pentru ca savarseste lucrarile cele dumnezeiesti prin corp ca printr-un instrument si pentru ca unul este cel care lucreaza atat dumnezeieste cat si omeneste in acelasi timp. Nu spunem ca activitatile sunt despartite si nici ca firile activeaza despartit, ci fiecare lucreaza in chip unit ceea ce are propriu cu participarea celeilalte. Nici pe cele omene sti nu le-a lucrat in chip omenesc, caci n-a fost simplu om, si nici pe cele dumnezeiesti numai ca simplu Dumnezeu, pentru ca n-a fost simplu Dumnezeu, ci El a fost in acelasi timp si Dumnezeu si om. Caci dupa cum cunoastem unirea si deosebirea fireasca a firilor, tot astfel cunoastem unirea si deosebirea vointelor si activitatilor firesti." http://www.crestinortodox.ro/carti-o...ica-80088.html |
Nestorianismul învaÈă că cele două esenÈe divină Èi umană sunt separate Èi sunt două persoane: omul Iisus Hristos Èi Logosul divin, care locuieÈte în om.
Ce legatura are ceea ce spui cu nestorianismul! faci asa: Buna ziua! Da!Bat pari! |
Citat:
Interesant ca tu ai denumit topicul Nestorieni inainte de a posta primul mesaj;oare te-ai deconspirat? Citat:
|
Citat:
|
Citat:
O parte a Școlii din Antiohia, poate radical diferențiată de cea din Alexandria, a insistat mai mult decât ar fi fost necesar asupra laturii morale a mântuirii, cu o importanță specială acordată întâietății acestui factor. Filozofia morală, într-un mod sau altul, pătrunde în erminia evenimentului întrupării, adică a modului unirii celor două firi în Hristos. În această parte sunt încadrate așa numitele trei capitole ale lui Theodor din Mopsuestia, Teodoret al Cirului și Ivas al Edessei, mari teologi ai Școlii Antiohiene. Însă dacă acești trei teologi au negat taina Întrupării, cercetarea asupra temei este împărțită în două. Totuși și în spațiul acelor opoziții dure și, în același timp personale și lumești, cei trei teologi au dat cel puțin motive pentru neînțelegerile care accentuau la extrem diferențierea dintre Școala din Antiohia și cea din Alexandria. Totuși, este mai mult ca sigur faptul că Nestorie promovează consecințele extreme ale acestei laturi și ajunge la o învățătură concretă despre cele două firi ale lui Hristos și despre modul unirii acestora. Nestorie nu poate accepta unirea reală și esențială a celor două firi ale lui Hristos; el insistă asupra tăioasei lor distincții. Nu neagă desâvârșirea și integritatea firii umane, care are trup și suflet rațional, dar o confruntă cu firea dumnezeiască astfel încât aceste două firi sau cele două ipostasuri sau cei doi fii (omul Iisus și Logosul) să fie lucuri total distincte și unite prin juxtapunere sau printr-o legătură morală și volitivă. Această juxtapunere și legătură morală au o analogie cu relația dintre conducător și vehicul, astfel încât să existe o unire, însă una pur exterioară. În final, cei doi fii care se unesc după Nestorie, precum conducătorul cu vehiculul, sunt considerați drept un ipostas unitar, din moment ce concordă volițional între ei. Nestorie introduce o dualitate pe care în final nu reușește să o depășească. Omul Iisus și Cuvântul, două ipostasuri diferite, cu toate că se unesc după o relație morală și volițională, constituie două lucruri separate și distincte. Această împărțire a fost considerată eretică și blasfemie 40. După Nestorie, Dumnezeu Cuvântul doar a trecut prin Maica Domnului ca să-l facă pe omul Iisus locuință, vehicul sau templu, purtător sau veșmânt. De aceea, Iisus nu a fost Dumnezeu, ci doar teofor (purtător de Dumnezeu). Simpla juxtapunere sau relație morală a celor două firi sau a celor două ipostasuri sau fii, a lui Iisus și a Logosului, se aseamănă cu două scânduri succesive. Totuși, răspunzând atacurilor violente, acceptă nu doar relația morală, dar și unitatea într-o închinare lui Iisus Hristos. În final, din cauza unei singure cinstiri față de cei doi fii, stabilește o singură închinare. Dar firile rămâneau deosebite 41. Această erezie hristologică a avut consecințe serioase asupra modului considerării persoanei Născătoarei de Dumnezeu în spațiul Bisericii, lucru ce însemna că s-a schimbat sau trebuia să se schimbe poziția credincioșilor în ceea ce privește acordarea cinstirii Maicii lui Hristos. Deci Nestorie, în acord cu premisele de mai sus, ajunge la concluzia firească și de la sine înțeleasă că Preasfânta a născut un om comun, înaintat să ajungă locuința sau vehiculul dumnezeirii. În acest om a venit și S-a sălășluit Logosul. Este vorba așadar în mod fundamental despre locuirea dumnezeirii în umanitate și nu despre unirea acestor două realități. A existat opinia că, după Nestorie, mai întâi S-a născut omul comun din Maria și apoi S-a sălășluit Logosul 42. Se pare totuși că Nestorie accepta această juxtapunere a celor două firi deja din pântecele Mariei. Dar în final a avut obiecții ireconciliante în ceea ce Îl privește pe Hristos dacă este Dumnezeu-Om (Theanthropos). De aceea îi îndemna pe teologi și pe toți creștinii să nu o numească pe Maria, pe Maica lui Hristos, Născătoare de Dumnezeu (Theotókos)43. Această negare, după cum, de altfel, era și firesc, a provocat simpatia comunității și tulburarea a început imediat în Constantinopol, la tronul lui Nestorie. Teologii și creștinii au înțeles că era ceva nelalocul lui în obsesia lui Nestorie de a o numi pe Născătoarea de Dumnezeu, Născătoare de Hristos (Hristotókos), pentru că ereziarhul dădea acestui cuvânt înțelesul cuvântului născătoare de om (Anthropotókos). Cu alte cuvinte, Nestorie a falsificat și a transformat sensul cuvântului Născătoare de Dumnezeu pentru că acest cuvânt exprimă dogma ortodoxă: Hristos este Cuvântul Întrupat și, prin urmare, Maria L-a născut pe Hristos, Dumnezeul Om și în mod corect este numită Născătoare de Dumnezeu și Născătoare de Hristos (Hristotókos). Falsificarea ce a atacat dogma hristologică și a denaturat experiența vieții bisericești, a provocat, după mărturia istoricilor, tulburări sângeroase 44. Se pare că tulburarea ajunsese la un punct incredibil, pentru că în final Nestorie, cel puțin aparent, și-a retras această teorie despre numele Maicii Domnului 45. |
Nu sufera niciodata o fire, ci sufera O Persoana in acea fire. Deci Fiul lui Dumnezeu a suferit in firea sa omeneasca. Dumnezeirea insa, fiind impasibila, NU a suferit pe cruce.
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 08:37:45. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.