![]() |
Pogorârea la iad
M-am mirat foarte tare când am constatat că pe forum nu există un topic dedicat unui praznic de o importanță covârșitoare pentru destinul naturii umane și a fiecăruia dintre noi: Pogorârea la iad.
Contestat de ideologiile religioase protestante și neoprotestante, aproape ignorat de catolici, evenimentul ce ocupă intervalul saturat de mister metafizic al Sâmbetei celei Mari mai are unele ecouri din ce în ce mai timide în oikumena ortodoxă. Deși sunt aproape sigur că postez în zadar, lansez o provocare tuturor forumiștilor să încercăm împreună o tatonare discretă și respectuoasă a înțelesurilor tainice care deschid Sâmbătei Mare un orizont eshatologic uimitor. Avem pentru început trei întrebări: - Pogorârea la iad este importantă doar pentru "drepții" veterotestamentari începând cu Adam și Eva? - Este Pogorârea la iad un eveniment "consumat"? - De ce Biserica a considerat dintotdeauna icoana "Pogorârii la iad" drept icoana principală a praznicului Învierii? Pentru ajutor și inspirație avem mai jos o versiune a Pogorârii cu foarte multe sugestii și aluzii surprinzătoare. http://1.bp.blogspot.com/-rYk57aIRdx...1600/pdesc.JPG |
Ca un titlu de parere ,nu foarte documentata
Asa cum invierea a fost o singura data , si coborarea la iad a fost o singura data ,si a avut aceiasi putere ca si invierea. Daca invierea Unuia singur ne-a dat tuturor viata , prin aceea ca moartea a fost invinsa, la fel si coborarea la iad a zdrobit odata pentru totdeauna portile locuintei mortilor Dar ,asa cum acum nu vedem invierea trupului ci o asteptam cu speranta ,s,tiind ca ea va veni la momentul hotarat de Domnul , la fel si coborarea la iad,chiaer daca s-a petrecut o singura data , ne da speranta ca Domnul e alaturi de noi,indiferent unde vom fi . Singurul lucru important este dragostea noastra oentru El , caci El va venio dupa noi si in adancurile pamantului daca va fi nevoie O asemenea speranta a exprimat-o si David, si iata ca Domnul l-a ascultat si nu l-a uitat. |
Maica Siluana:
Când ai gustat iadul în tine și nu îl mai proiectezi pe ceilalți, nu mai poți să uiți și nu mai poți să-L cauți decât pe Dumnezeu și cum uiți să zici Doamne ajută-mă, Doamne miluiește-mă, cum năpădește groaza aceea pe tine din nou și o vezi în tine. Chiar când te uiți la celălalt care face ceva rău, tot înlăuntrul tău o simți. Pentru lumea secularizată în care trăim „iadul” este un cuvânt „de groază” care face parte mai degrabă din terminologia hollywoodiană, decât a vieții reale. Pentru omul creștin însă, iadul este o realitate de la care, de multe ori, pornește chiar viața noastră duhovnicească. Și dacă pentru lumea secularizatã „iadul” este un capăt de drum, pentru lumea creștină iadul poate fi chiar începutul unui drum a cãrui continuare este, paradoxal, bucuria. |
Citat:
Dar dacă întrebarea se referea la consecințele acestui eveniment, raportate la existența unor persoane umane prezente sau viitoare, atunci nu, nu este consumat. Hristos se pogoară și se va pogorî, deși atemporal pentru El, pentru drepții de ieri, de astăzi și de mâine, la care n-a ajuns Evanghelia. |
Iustin10: Învierea ca fapt istoric s-a petrecut o singură dată, dar ca realitate duhovnicească este reiterată mereu la fiecare "praznic al praznicelor" și în toate duminicile de peste an.
Mâine la Sfânta Liturghie unită cu Vecernia se vor citi trei stihiri care încep cu "Astăzi iadul strigă suspinând....[...]" și încă una cu "Ziua de azi a închipuit-o cu taină...[...]". Iar Pogorârea este un eveniment din afara istoriei, unde repere temporale ca trecut, prezent și viitor își pierd consistența fenomenologică. Din capul locului țin să precizez că rostul acestei discuții nu este acela de a vâna certitudini ci de a contempla, atâta cât ne stă în putere, o mare taină a iconomiei dumnezeiești. |
Citat:
http://www.crestinortodox.ro/files/i...otezatorul.jpg |
Citat:
Cred ca toate ideile pana acum au fost ca aceste evenimente se petrec intr-un prezent continuu. Sau mai exact,toate par a se fi intamplat o singura data,dar consecintele lor sunt permanente. Asa ca nu repetabilitatea evenimentelor pare a conta , ci izbanda care au aduso |
Nu știu dacă pogorîrea la Iad e un fapt consumat, dar cred că e. A fost și s-a terminat la Înviere. Locuitorii Iadului I-au auzit predica și au făcut o alegere.
Ceea ce știu sigur este că RĂSTIGNIREA care aparent a durat șase ore, de fapt cuprinde toată istoria. Pentru Hristos, agonia și suferința Crucii a fost de fapt prezența Lui în fiecare clipă a vieților voastre în starea aceea de Jertfă pentru a lua asupra Lui relele umanității. A-Și asuma păcatele și fărădelegile nu simbolic, ci trăind la propriu oroarea prin care bietele creaturi umane și demonice au indus-o. Cu alte cuvinte, Hristos Cel răstignit este prezent acum și aici împreună cu mine și cu tine, oriunde, oricînd și cu oricine. Cînd comitem păcatul să ne amintim că El ne vede și suferă pentru asta. Și cînd spun că suferă nu mă refer la tortura fizică, nu. E gustarea răului, trăirea răului, o experiență de bunăvoie care a fost necesară pentru ca Omul fără de păcat să ne poată împăca pe noi cu Tatăl. Ca exemplu, cine poate să fie martor de bunăvoie la comiterea unei crime? A violului împotriva unui copil? A robirii pînă la moartea prin epuizare unui sclav? Înțelegeți acum în ce constă de fapt suferința Crucii? Așa, cu aproximație, cît putem și noi pricepe... |
Eu am citit o opinie (ortodoxa) conform careia Mantuitorul nu s-a pogorat in iad in sensul de gheena, loc al chinurilor vesnice, ci in Sheol, un fel de loc unde erau sufletele celor adormiti.Mie, acest subiect, fundamentat pe versetele din I Petru, mi-se pare foarte dificil de analizat, din mai multe motive.
|
Citat:
Se poate sti cu siguranta ce s-a intamplat? |
Prietene abaaab...!
Oare în funcție de numărul versetelor resimțim concret (ontologic) și evaluăm importanța covârșitoare a unui fapt Dumnezeiesc săvârșit pentru mântuirea oamenilor? Pe de altă parte, permite-mi să îți reamintesc că Praznicul Pogorârii Domnului la Iad este crucial (și) prin locul lui în viața Bisericii, în dinamica vieții noastre. Așadar, din nou, nu prin lungimea, scurtimea ori numărul versetelor care, după erminia ta, l-ar sugera ori chiar justifica, chipurile. Livresc, așa, ca la docți (era să zic morți). Praznicul e semnificativ și de-a dreptul crucial în viața creștinilor prin puterea lui! - la care participăm sau nu, din care ne adăpăm sau nu. Praznicul nu e întâmplare pământească, prietene. Nu e chef! Nu-i nici bairam, nici tocmeală între creiere și gâtlejuri muritoare. E sărbătoare, e nuntire între Cer și pământ, e deschidere mare. Cei care oficiază, în taină, sunt Sfinții din Ceruri; iar noi tânjim la ei și la Lumina lor, cu zdrobire, atâta câtă putem, din mocirla patimilor care ne înlănțuie. Ne silim la co-participare, ne dăruim întru Viață, nădăjduind că așa vom fi miluiți. * Viața și moartea omului, cred eu (și să fiu iertat de mărturisire), nu încep și nu se rezumă la versetele unei cărți, fie aceasta chiar Sfânta Scriptură. În ciuda faptului că Scriptura, credem noi creștinii, ne oferă Vestea Bună. Scriptura ne însemnează. Ne este dată nouă spre aducere aminte, spre învățătură, spre dovadă de netăgăduit a Marii Iubiri a Domnului pentru noi; ne e Legământ, ne este și reper, ne e ghid și ne e cârjă, dacă vrei, la drum spre Înviere; și, încă, poate că uneori, în clipele de seninătate frumoasă a meditației și contemplației ne este cer aprins, ne e tărie.... Sau ne este mustrare și scară la iad... Dar nu ne este nici viață, nici moarte. Noi suntem (alegerea între) viață și moarte! Noi oamenii, în căutarea lui Dumnezeu, fiecare și împreună. Noi, în această înfruntare tainică dintre întuneric și lumină, în Palma lui Dumnezeu. |
Pogorârea la iad face parte din acele revelații la care se referă Domnul când spune în Evanghelia după Ioan cap. 16 vers. 12 și 13: "Încă multe am a vă spune, dar acum nu puteți să le purtați. Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul; căci nu va vorbi de la Sine, ci toate câte va auzi va vorbi și cele viitoare vă va vesti." Prin urmare nu e de mirare că în Scripturi găsim doar semințele destul de rarefiate ale acestei descoperiri, dintotdeauna învăluită într-o discreție apofatică desăvârșită.
Am pus o icoană în prima postare și nu cu scop decorativ. Am ales-o cu grijă pentru conținutul teologic bogat, e o praznicală de secol XIV (cum sunt acelea pe care le sărutăm pe analogul principal în biserică toată Săptămâna Luminată). În marginea de sus sunt niște persoane cu alură eshatologică importantă, mijlocitori puternici ai Bisericii luptătoare, care asistă participativ din slăvitele lăcașuri cerești la Pogorâre. Oare de ce? |
Am citit adineauri articolul zilei de pe site, cu aceasta tema si am niste
intrebari. Poate stie cineva sa ma lamureasca pe scurt: 1. De ce la biserica nu se vorbeste despre acest eveniment? Nu am auzit pana acum. Se spune (de ex. in Joia Mare) despre moarte, inmormantare si apoi Inviere. 2. Scrie in articol ca in aceste zile dintre moarte si Inviere, Iisus se duce la iad spre a propovadui credinta dreapta. Dar scrie asa: "Cand se spune deci ca Iisus a coborat la iad nu trebuie sa se creada ca este vorba de gheena, adica de locul de osanda a celor pacatosi, ci pur si simplu de imparatia mortilor, unde zaceau dreptii si pacatosii." Care este diferenta? Si colo si colo erau pacatosi? Eu stiu ca la iad ajung cei pacatosi dupa moarte. Care este locul celalalt despre care se vorbeste? Cand sunt trimisi acolo pacatosii. Nu este clara ideea... 3. De ce se duce la acei pacatosi care oricum (se presupune) ca au fost deja judecati si osanditi? Ii mai salveaza/aduce inapoi? Ah, se spune "celor din mormanturi viata daruindu-le". Dar asta la Inviere, inteleg. Deci nu atunci cand se duce la iad. Nu-mi e clar. |
In prohod sunt nenumarate referiri si analogii pentru aceasta coborare la iad
In principal pare facuta pentru cei dinainte ,care nu au cunoscut Legea cea noua Pentru ceilalti exista alta fagduinta "Cine crede in Mine ,in veac nu va vedea moartea" Si la fel :"Nu va fi judecat" Pentru cei ce vor crede in Hristos,incepand de la invierea Lui ,sensul nu mai este de a fi salvati din iad , caci iadul insasi este infrant si nu mai exista (pentru ei doar,nu si pentru ceilalti ),Pentru ca ei cred in neprihanirea Celui care s-a coborat in iad. si moartea nu a putut suporta aceasta neprihanire , si a fost distrusa.Moartea era doar ca si consecinta a pacatului . Daca un singur Om fara pacat a cunoscut moartea,inseamna ca blestemul mortii a fost ridicat ,ea nu mai are sens .Moartea unui om fara pacat e un nonsens. Si daca Unul a invins moartea ,atunci si ceilalti o vor invinge ,prin credinta in El. |
Citat:
Si in alte cantari ce vor urma vor mai fi referiri Cred ca special Mihail a deschis acest topic,pentru ca stia ca zilele acestea se va afec referire in slujbe la el |
Citat:
Am sesizat de ex. multe blesteme la adresa lui Iuda, un limbaj care ma socheaza. O furie pe care eu o inteleg, dar pe de alta parte nu este caracteristica Bisericii (Noului Testament). E drept ca eu ma refeream mai mult la vreun pasaj din Sfanta Evanghelie, care sa explice acest eveniment. Deci coborarea la iad nu apare in biserica in forma unei Evanghelii, sau a unei citiri speciale, asa cum se vorbeste despre diverse alte etape din Saptamana Patimilor: Iuda, judecata lui Pontiu Pilat, Drumul Crucii si rastignirea. Dupa moarte se vorbeste imediat de punere in mormant si apoi Inviere. Coborarea la iad nu apare ca atare. De fapt cand s-a intamplat? Azi, sambata? Ieri noapte? |
Citat:
Judecata ,crucea ,rastignirea sunt lucruri care era obligatoriu sa ni se spuna ,pentru ca erau vizibile, si se adresau direct noua . Hristos a venit pe pamant sa patimeasca pentru noi . El nu a facut-o in ascuns,ci pe fata Coborarea la iad,este un lucru tainic , care tine de dumnezeire ,o consecinta a jertfei Sale. Dumnezeu ne uda cu ploaia sa ,dar nu ne introduce neaparat in laboratorul generarii ploii Ne da exact cat sa intre prin simturi si apoi ratiune la inima noastra. Uneori e nevoie de fapte,alteori ajunge un cuvant Asa cum se canta si la prohod, cel mai mult se accentueaza pe contrast ,cum Cel care e viata ,coboara sub pamant. O imagine preluata tot de ieri ,Soarele lumii apune sub pamant. Iti dai seama astfel prin contrast , cat de mult s-a cutremurat iadul ,cand o Lumina asa de mare a fost pedepsita cu moaretea,total pe nedrept ,ca si ultimul pacatos. Contrastul e atat de izibitor,pentru a arata practic 'explozia' iadului , daramarea sensului sau , in fata mortii de buna voie a Fiului lui Dumnezeu . |
Degeaba tot încerc să atrag atenția asupra icoanei..... E acolo un semnal limpede care lămurește situația complicând-o și mai tare, precum în poezia lui Blaga: Hristos se pogoară la iad în mandorla Împărăției, pe care am mai întâlnit-o pe muntele Taborului. Asta ne arată că avem de-a face cu evenimente suspendate în intervalul dintre "deja" și "nu încă", unde "deja" este valabil pentru Hristos și Biserica biruitoare, iar "nu încă" pentru noi și Biserica luptătoare.
Nimeni nu s-a întrebat de ce în foarte multe versiuni Adam și Eva au aureole, ceea ce trimite la lucrarea Duhul Sfânt în ei, deci la sfințenie. Vaai, dar cum, a găsit Hristos sfinți în iad? Dacă erau sfinți, ce căutau acolo? Fiindcă aureola poate fi considerat semnificant al sfințeniei numai dacă este privită din optica altei Pogorâri, a Paracletului la Cinzecime. |
Citat:
Citat:
unde muncile iadului nu se ating de sufletele care se afla acolo. Privit dintr-o alta perspectiva, ar fi logic sa fie asa.Daca ne amintim bine Adam si Eva au fost izgoniti din rai, iar de obicei atunci cand dai afara pe cineva, inchizi si usa dupa el.Adica atunci cand Adam si Eva au cazut din Rai , usile Raiului s-au inchis in urma lor, si au fost ferecate. Este nevoie de Hristos, care este singurul ce poate (re)deschide usile raiului pt sufletele omenesti, iar cine intra in rai, o va face numai daca vrea Hristos. Este interesant modul in care in este infatisat Hristos.El nu le face semn, ca ei sa-l urmeze, ci pur si simplu pune mana pe ei si ii trage dupa El.Asta ar explica faptul ca cei de acolo, desi ar vrea sa se duca in Rai , nu stiu unde este Raiul si nu cunosc drumul, nici chiar daca cineva le-ar explica. Este nevoie de interventia directa si personala a lui Hristos, pt a-i trage fizic din iad si ai introduce fizic in Rai.Adica Pastorul nu-si mai indruma oile spre tzarc, ci fizic le ia la subrat si le poarta pana in tzarc. |
Oaie cugetătoare: dacă te apuci și partajezi iadul o vină imediat cineva (nu spun cine) să te completeze cu o teorie fooarte interesantă despre tinda iadului, departamentul de purificare post-mortem la temperaturi ridicate și alte chestii deloc simpatice pentru ortodocși.
Fără nicio tendință malițioasă te informez că fragmenul de frază decupat din postarea mea și comentat cu "puncte puncte" este un procedeu stilistic cunoscut sub numele de "paradox", folosit mai ales atunci când o serie de premise nu se pot reduce la o singură concluzie , ci generează o altă serie de premise antitetice. Literatura bisericească abundă de asemenea exprimări, mai ales când încearcă să trateze realități apofatice. |
Citat:
Citat:
quote la tot citatul tau.Fiecare cu "ce-l doare".:25::71: |
Daca suntem sinceri fata de logica noastra, versetele 1 Petru 3:18-20, evident, nu fac o referire clara a pogorarii Lui Iisus in iad. Aceasta este pur si simplu o deductie ortodoxa.
Lipsa de precizie a Bibliei unora li se pare nascatoare de intuitii profunde, altora le creeaza discomfort si confuzie. Indiferent ce alegem sa credem, mesajul cel mai profund al crestinismului este un indemn la credinta, dar in special la urmarea Lui Hristos, impreuna murire cu El, o moarte mistica fata de cele lumesti pentru ca "invierea" sufletului" / "nasterea din nou", sa fie posibila. Credinta este necesara insa nu si suficienta. Putem crede - insa totusi sa nu-L urmam pe Hristos pe cruce inlauntrul nostru. Aceasta forma de credinta nu este altceva decat auto-amagire. Doar moartea in Hristos este suficienta mantuirii. Expresia credintei si iubirii adevarate. Aceasta ne ridica in ceruri fie ca suntem pe pamant, fie ca suntem in iad. Caci Hristos nu a fost vreodata sa nu fie simultan pe pamant, in ceruri sau in iad. A celebra moartea si invierea Lui Dumnezeu, fara a face parte efectiv din proces, fara a interioriza si exprima in noi insine aceste taine - sunt lucrari de suprafata, nu aprindere de candela mantuitoare. |
Citat:
|
Poate l-a scos de acolo cu ocazia asta si pe amicul Budha, deci dl. Florin75sutre ar putea fi interesat de aspectul asta :)
Acum on topic, cred ca evenimentul este relevant pentru toti cei care n-au apucat sa se intalneasca cu Hristos in aceasta viata, viata care nu le-a fost totusi lipsita de insusirea a ceva virtute, in masura in care le-a fost dat sa o cunoasca. |
Citat:
Nu stiu daca sunt sau nu ontopic, dar ieri am descoperit o carte minunata si ma bucur ca am gasit acest prilej sa ii dau share: Mitropolitul Antonie Bloom - Despre intalnirea cu Dumnezeu http://fr.scribd.com/doc/237516109/M...umnezeu#scribd |
Citat:
Spunem ca Iisus a venit sa aduca harul, pe care il pierdusera Adam si urmasii, e un nonsens sa spunem ca deja aveau har oamenii, ajungeau astfel in Rai, nu in Iad. |
Citat:
2. Este un eveniment unic, care s-a intamplat dupa Rastignire, pana la Inviere. Altfel, Dumnezeu este pretutindeni, inclusiv in Iad. La fel ca celelalte 3. Probabil pentru ca este inceputul formarii Bisericii nevazute, o multime de oameni ajungand in Rai in aceasta perioada. |
Citat:
|
Citat:
Si e si un sfant citat, dar daca sfintii sunt la nivel prea scazut, eu nu stiu alte filozofii din alte culte. |
Citat:
Cunosc articolul, e dezamăgitor atât prin calitatea expozitivă cât și prin selecția textelor, limitată doar la cele care pot argumenta o anumită teză. În plus pare sudat din părți pescuite cine știe de pe unde și conține exprimări de o neglijență uluitoare. Un singur exemplu din ultimul paragraf care sare în ochi: "Hristos coboară la Iad ca un Împărat, ca un biruitor, vestește victoria morții și a diavolului și îi eliberează de acolo pe cei drepți. Raiul,„patria strămoșească și părintească, rămăsese închis pentru toți, după îndepărtarea lui Adam." Mă întreb, oare nu se uită nimeni peste ele înainte să fie publicate? |
Citat:
http://www.doxologia.ro/autor/pr-liviu-petcu Citez: "Asistent Cercetător științific al Universității "Alexandru Ioan Cuza" din Iași, Doctor în Teologie la Facultatea de Teologie "Andrei Șaguna" din Sibiu cu calificativul "Magda cum Laude". Autorul mai multor cărți, compendii și antologii tematice patristice: „Lumina din inimi” etc." Asadar nu e un tip "oarecare" de pe net. :106: |
Citat:
Sper sa nu te superi, imi spun si eu parerea, nu sunt de acord ca in Iad straluceste lumina harului de-ti ia ochii, mai ceva ca-n Rai. Nu pot spune nici ca e inalta intelegere, ci mai mult de amuzament, daca ai vrut sa glumesti. Desigur, daca tu gasesti interpretari ai articole de inalta intelegere nu te opreste nimeni sa le postezi. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Nu mă supăr că-ți spui părerea, dar nu te supăra nici tu dacă părerea mea despre părerea ta este aceea că nu merită comentată. |
Citat:
Eu am scris despre acest subiect, nu imi doream (neaparat) un dialog cu tine, doar am citat mesajul cu intrebarile. Pentru ca sunt si altii care citesc. De aceea, stiu ce crezi si am spus care e invatatura si o sa mai spus cand e cazul, nu neaparat ca s-o citesti doar tu. |
Da, din nefericire mai citesc și alții "învățătura" așa cum o pricepi tu și fug cât văd cu ochii de creștinism. Dar fiecare e liber să-și exprime punctul de vedere, iar boala părerii de sine e foarte greu de vindecat.
|
Citat:
|
Tu nici până astăzi n-ai observat că eu nu "învăț" pe nimeni, că n-am primit binecuvântare să fac asta. Eu doar discut. Doar ție ți se pare că ești mare propovăduitor de "învățături", deși nu cred că te-a delegat vreun episcop să-i catehizezi pe alții. În fine, ar trebui să te îngrijoreze faptul că antiecumeniștii consecvenți de pe forum simt, așa, o miasmă de fals și ipocrizie venind dinspre tine. Iar ecumeniștilor le oferi pe tavă pretexte să disprețuiască și mai tare antiecumenismul, până și pentru simplul fapt că nu vor să-ți semene. Sunt prea multe indiciile prestației tale contraproductive pe forum ca să nu-i sară în ochi unui om întreg la minte. Faptul că tu nu le vezi ar trebui să-ți dea de gândit.
Bun, am depășit de multe ori limitele bunei-cuviințe în polemici, nu numai cu tine ci și cu alții, sunt păcatele mele recunoscute și asumate. Dar și tu poți să-ți faci scupule la fel de serioase când te simți așa de lezat și rănit, și te plângi atâta că toată lumea te nedreptățește. Oare n-ai găsit nicăieri în cioburile de "învățături" pescuite de pe internet, că unui creștin-ortodox laudele ar trebui să-i fie la fel de dragi ca și disprețul? Sau că cel care ocărăște cumplit păcat săvârșește, dar nici cel ocărât, mai ales când se autorecomandă mare suporter al învățăturilor ortodoxe curate, care se vaită îndelung întorcând îndărăt reproșuri și etichetări imbecile , nu-i tocmai inocent? |
Citat:
Numai ca ar trebui sa-si formeze si un reflex la verificare ca sa nu-l mai puna pe Hristos vestitor al victoriei "mortii si a diavolului". |
Ora este GMT +3. Ora este acum 17:25:52. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.