Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Diverse Sarbatori (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5056)
-   -   Pogorârea la iad (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=17843)

Mihailc 10.04.2015 13:25:10

Pogorârea la iad
 
M-am mirat foarte tare când am constatat că pe forum nu există un topic dedicat unui praznic de o importanță covârșitoare pentru destinul naturii umane și a fiecăruia dintre noi: Pogorârea la iad.
Contestat de ideologiile religioase protestante și neoprotestante, aproape ignorat de catolici, evenimentul ce ocupă intervalul saturat de mister metafizic al Sâmbetei celei Mari mai are unele ecouri din ce în ce mai timide în oikumena ortodoxă.

Deși sunt aproape sigur că postez în zadar, lansez o provocare tuturor forumiștilor să încercăm împreună o tatonare discretă și respectuoasă a înțelesurilor tainice care deschid Sâmbătei Mare un orizont eshatologic uimitor.

Avem pentru început trei întrebări:

- Pogorârea la iad este importantă doar pentru "drepții" veterotestamentari începând cu Adam și Eva?
- Este Pogorârea la iad un eveniment "consumat"?
- De ce Biserica a considerat dintotdeauna icoana "Pogorârii la iad" drept icoana principală a praznicului Învierii?

Pentru ajutor și inspirație avem mai jos o versiune a Pogorârii cu foarte multe sugestii și aluzii surprinzătoare.

http://1.bp.blogspot.com/-rYk57aIRdx...1600/pdesc.JPG

iustin10 10.04.2015 14:18:05

Ca un titlu de parere ,nu foarte documentata
Asa cum invierea a fost o singura data , si coborarea la iad a fost o singura data ,si a avut aceiasi putere ca si invierea.
Daca invierea Unuia singur ne-a dat tuturor viata , prin aceea ca moartea a fost invinsa, la fel si coborarea la iad a zdrobit odata pentru totdeauna portile locuintei mortilor
Dar ,asa cum acum nu vedem invierea trupului ci o asteptam cu speranta ,s,tiind ca ea va veni la momentul hotarat de Domnul , la fel si coborarea la iad,chiaer daca s-a petrecut o singura data , ne da speranta ca Domnul e alaturi de noi,indiferent unde vom fi .

Singurul lucru important este dragostea noastra oentru El , caci El va venio dupa noi si in adancurile pamantului daca va fi nevoie
O asemenea speranta a exprimat-o si David, si iata ca Domnul l-a ascultat si nu l-a uitat.

Marcel_Ionut 10.04.2015 14:54:05

Maica Siluana:
Când ai gustat iadul în tine și nu îl mai proiectezi pe ceilalți, nu mai poți să uiți și nu mai poți să-L cauți decât pe Dumnezeu și cum uiți să zici Doamne ajută-mă, Doamne miluiește-mă, cum năpădește groaza aceea pe tine din nou și o vezi în tine. Chiar când te uiți la celălalt care face ceva rău, tot înlăuntrul tău o simți.

Pentru lumea secularizată în care trăim „iadul” este un cuvânt „de groază” care face parte mai degrabă din terminologia hollywoodiană, decât a vieții reale.

Pentru omul creștin însă, iadul este o realitate de la care, de multe ori, pornește chiar viața noastră duhovnicească. Și dacă pentru lumea secularizatã „iadul” este un capăt de drum, pentru lumea creștină iadul poate fi chiar începutul unui drum a cãrui continuare este, paradoxal, bucuria.

GMihai 10.04.2015 15:53:21

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 587536)
- Este Pogorârea la iad un eveniment "consumat"?

Aș spune că este un eveniment atemporal, și deci nu poate fi privit ca fiind consumat sau nu.

Dar dacă întrebarea se referea la consecințele acestui eveniment, raportate la existența unor persoane umane prezente sau viitoare, atunci nu, nu este consumat. Hristos se pogoară și se va pogorî, deși atemporal pentru El, pentru drepții de ieri, de astăzi și de mâine, la care n-a ajuns Evanghelia.

Mihailc 10.04.2015 16:03:17

Iustin10: Învierea ca fapt istoric s-a petrecut o singură dată, dar ca realitate duhovnicească este reiterată mereu la fiecare "praznic al praznicelor" și în toate duminicile de peste an.

Mâine la Sfânta Liturghie unită cu Vecernia se vor citi trei stihiri care încep cu "Astăzi iadul strigă suspinând....[...]" și încă una cu "Ziua de azi a închipuit-o cu taină...[...]".

Iar Pogorârea este un eveniment din afara istoriei, unde repere temporale ca trecut, prezent și viitor își pierd consistența fenomenologică.

Din capul locului țin să precizez că rostul acestei discuții nu este acela de a vâna certitudini ci de a contempla, atâta cât ne stă în putere, o mare taină a iconomiei dumnezeiești.

Mihailc 10.04.2015 16:17:12

Citat:

În prealabil postat de GMihai (Post 587551)
Aș spune că este un eveniment atemporal, și deci nu poate fi privit ca fiind consumat sau nu.

Dar dacă întrebarea se referea la consecințele acestui eveniment, raportate la existența unor persoane umane prezente sau viitoare, atunci nu, nu este consumat. Hristos se pogoară și se va pogorî, deși atemporal pentru El, pentru drepții de ieri, de astăzi și de mâine, la care n-a ajuns Evanghelia.

Foarte interesantă intuiția ta... În unele versiuni mai vechi ale icoanei Pogorârii este zugrăvit acolo Sfântul Ioan Botezătorul propovăduind, în postura de înaintemergător al Mântuitorului.

http://www.crestinortodox.ro/files/i...otezatorul.jpg

iustin10 10.04.2015 16:59:14

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 587552)
Iustin10: Învierea ca fapt istoric s-a petrecut o singură dată, dar ca realitate duhovnicească este reiterată mereu la fiecare "praznic al praznicelor" și în toate duminicile de peste an.

Mâine la Sfânta Liturghie unită cu Vecernia se vor citi trei stihiri care încep cu "Astăzi iadul strigă suspinând....[...]" și încă una cu "Ziua de azi a închipuit-o cu taină...[...]".

Iar Pogorârea este un eveniment din afara istoriei, unde repere temporale ca trecut, prezent și viitor își pierd consistența fenomenologică.

Din capul locului țin să precizez că rostul acestei discuții nu este acela de a vâna certitudini ci de a contempla, atâta cât ne stă în putere, o mare taină a iconomiei dumnezeiești.

Pai chiar tu pare ca introduci pozitionarea istorica a pogorarii in iad,cand intrebi daca acest fapt s-a consumat ?
Cred ca toate ideile pana acum au fost ca aceste evenimente se petrec intr-un prezent continuu.
Sau mai exact,toate par a se fi intamplat o singura data,dar consecintele lor sunt permanente.
Asa ca nu repetabilitatea evenimentelor pare a conta , ci izbanda care au aduso

Florin-Ionut 10.04.2015 17:59:45

Nu știu dacă pogorîrea la Iad e un fapt consumat, dar cred că e. A fost și s-a terminat la Înviere. Locuitorii Iadului I-au auzit predica și au făcut o alegere.

Ceea ce știu sigur este că RĂSTIGNIREA care aparent a durat șase ore, de fapt cuprinde toată istoria. Pentru Hristos, agonia și suferința Crucii a fost de fapt prezența Lui în fiecare clipă a vieților voastre în starea aceea de Jertfă pentru a lua asupra Lui relele umanității. A-Și asuma păcatele și fărădelegile nu simbolic, ci trăind la propriu oroarea prin care bietele creaturi umane și demonice au indus-o.

Cu alte cuvinte, Hristos Cel răstignit este prezent acum și aici împreună cu mine și cu tine, oriunde, oricînd și cu oricine. Cînd comitem păcatul să ne amintim că El ne vede și suferă pentru asta. Și cînd spun că suferă nu mă refer la tortura fizică, nu. E gustarea răului, trăirea răului, o experiență de bunăvoie care a fost necesară pentru ca Omul fără de păcat să ne poată împăca pe noi cu Tatăl.

Ca exemplu, cine poate să fie martor de bunăvoie la comiterea unei crime? A violului împotriva unui copil? A robirii pînă la moartea prin epuizare unui sclav? Înțelegeți acum în ce constă de fapt suferința Crucii? Așa, cu aproximație, cît putem și noi pricepe...

Pelerin spre Rasarit 10.04.2015 19:50:54

Eu am citit o opinie (ortodoxa) conform careia Mantuitorul nu s-a pogorat in iad in sensul de gheena, loc al chinurilor vesnice, ci in Sheol, un fel de loc unde erau sufletele celor adormiti.Mie, acest subiect, fundamentat pe versetele din I Petru, mi-se pare foarte dificil de analizat, din mai multe motive.

abaaaabbbb63 10.04.2015 20:11:08

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 587536)
M-am mirat foarte tare când am constatat că pe forum nu există un topic dedicat unui praznic de o importanță covârșitoare pentru destinul naturii umane și a fiecăruia dintre noi: Pogorârea la iad.

Probabil pentru ca este descrisa in doua versete de catre un singur apostol care nici nu mentioneaza cuvantul "iad" (bine, poate fi intuit la ce se refera).

Se poate sti cu siguranta ce s-a intamplat?

Ioan_Cezar 10.04.2015 22:27:05

Prietene abaaab...!

Oare în funcție de numărul versetelor resimțim concret (ontologic) și evaluăm importanța covârșitoare a unui fapt Dumnezeiesc săvârșit pentru mântuirea oamenilor?
Pe de altă parte, permite-mi să îți reamintesc că Praznicul Pogorârii Domnului la Iad este crucial (și) prin locul lui în viața Bisericii, în dinamica vieții noastre.
Așadar, din nou, nu prin lungimea, scurtimea ori numărul versetelor care, după erminia ta, l-ar sugera ori chiar justifica, chipurile. Livresc, așa, ca la docți (era să zic morți). Praznicul e semnificativ și de-a dreptul crucial în viața creștinilor prin puterea lui! - la care participăm sau nu, din care ne adăpăm sau nu.
Praznicul nu e întâmplare pământească, prietene. Nu e chef! Nu-i nici bairam, nici tocmeală între creiere și gâtlejuri muritoare. E sărbătoare, e nuntire între Cer și pământ, e deschidere mare. Cei care oficiază, în taină, sunt Sfinții din Ceruri; iar noi tânjim la ei și la Lumina lor, cu zdrobire, atâta câtă putem, din mocirla patimilor care ne înlănțuie. Ne silim la co-participare, ne dăruim întru Viață, nădăjduind că așa vom fi miluiți.

*

Viața și moartea omului, cred eu (și să fiu iertat de mărturisire), nu încep și nu se rezumă la versetele unei cărți, fie aceasta chiar Sfânta Scriptură. În ciuda faptului că Scriptura, credem noi creștinii, ne oferă Vestea Bună.
Scriptura ne însemnează. Ne este dată nouă spre aducere aminte, spre învățătură, spre dovadă de netăgăduit a Marii Iubiri a Domnului pentru noi; ne e Legământ, ne este și reper, ne e ghid și ne e cârjă, dacă vrei, la drum spre Înviere; și, încă, poate că uneori, în clipele de seninătate frumoasă a meditației și contemplației ne este cer aprins, ne e tărie.... Sau ne este mustrare și scară la iad...
Dar nu ne este nici viață, nici moarte. Noi suntem (alegerea între) viață și moarte! Noi oamenii, în căutarea lui Dumnezeu, fiecare și împreună. Noi, în această înfruntare tainică dintre întuneric și lumină, în Palma lui Dumnezeu.

Mihailc 10.04.2015 22:32:09

Pogorârea la iad face parte din acele revelații la care se referă Domnul când spune în Evanghelia după Ioan cap. 16 vers. 12 și 13: "Încă multe am a vă spune, dar acum nu puteți să le purtați. Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul; căci nu va vorbi de la Sine, ci toate câte va auzi va vorbi și cele viitoare vă va vesti." Prin urmare nu e de mirare că în Scripturi găsim doar semințele destul de rarefiate ale acestei descoperiri, dintotdeauna învăluită într-o discreție apofatică desăvârșită.

Am pus o icoană în prima postare și nu cu scop decorativ. Am ales-o cu grijă pentru conținutul teologic bogat, e o praznicală de secol XIV (cum sunt acelea pe care le sărutăm pe analogul principal în biserică toată Săptămâna Luminată). În marginea de sus sunt niște persoane cu alură eshatologică importantă, mijlocitori puternici ai Bisericii luptătoare, care asistă participativ din slăvitele lăcașuri cerești la Pogorâre. Oare de ce?

sophia 11.04.2015 12:31:30

Am citit adineauri articolul zilei de pe site, cu aceasta tema si am niste
intrebari. Poate stie cineva sa ma lamureasca pe scurt:

1. De ce la biserica nu se vorbeste despre acest eveniment?
Nu am auzit pana acum.
Se spune (de ex. in Joia Mare) despre moarte, inmormantare si apoi
Inviere.

2. Scrie in articol ca in aceste zile dintre moarte si Inviere, Iisus se duce
la iad spre a propovadui credinta dreapta.
Dar scrie asa:

"Cand se spune deci ca Iisus a coborat la iad nu trebuie sa se creada ca este vorba de gheena, adica de locul de osanda a celor pacatosi, ci pur si simplu de imparatia mortilor, unde zaceau dreptii si pacatosii."

Care este diferenta? Si colo si colo erau pacatosi?
Eu stiu ca la iad ajung cei pacatosi dupa moarte. Care este locul celalalt despre care se vorbeste? Cand sunt trimisi acolo pacatosii.
Nu este clara ideea...

3. De ce se duce la acei pacatosi care oricum (se presupune) ca au fost deja judecati si osanditi? Ii mai salveaza/aduce inapoi?

Ah, se spune "celor din mormanturi viata daruindu-le". Dar asta la Inviere, inteleg. Deci nu atunci cand se duce la iad. Nu-mi e clar.

iustin10 11.04.2015 12:34:27

In prohod sunt nenumarate referiri si analogii pentru aceasta coborare la iad
In principal pare facuta pentru cei dinainte ,care nu au cunoscut Legea cea noua
Pentru ceilalti exista alta fagduinta "Cine crede in Mine ,in veac nu va vedea moartea"
Si la fel :"Nu va fi judecat"
Pentru cei ce vor crede in Hristos,incepand de la invierea Lui ,sensul nu mai este de a fi salvati din iad , caci iadul insasi este infrant si nu mai exista (pentru ei doar,nu si pentru ceilalti ),Pentru ca ei cred in neprihanirea Celui care s-a coborat in iad. si moartea nu a putut suporta aceasta neprihanire , si a fost distrusa.Moartea era doar ca si consecinta a pacatului . Daca un singur Om fara pacat a cunoscut moartea,inseamna ca blestemul mortii a fost ridicat ,ea nu mai are sens .Moartea unui om fara pacat e un nonsens.
Si daca Unul a invins moartea ,atunci si ceilalti o vor invinge ,prin credinta in El.

iustin10 11.04.2015 12:38:14

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 587586)
1. De ce la biserica nu se vorbeste despre acest eveniment?
Nu am auzit pana acum.
Se spune (de ex. in Joia Mare) despre moarte, inmormantare si apoi
Inviere.

.

Eu am ramas uimit ieri de cat de multe referiri erau in prohod,,la coborarea la iad .
Si in alte cantari ce vor urma vor mai fi referiri
Cred ca special Mihail a deschis acest topic,pentru ca stia ca zilele acestea se va afec referire in slujbe la el

sophia 11.04.2015 14:07:30

Citat:

În prealabil postat de iustin10 (Post 587588)
Eu am ramas uimit ieri de cat de multe referiri erau in prohod,,la coborarea la iad .
Si in alte cantari ce vor urma vor mai fi referiri
Cred ca special Mihail a deschis acest topic,pentru ca stia ca zilele acestea se va afec referire in slujbe la el

Curios. Eu am tot cantat prohodul in ultimii ani, dar am sesizat alte lucruri.
Am sesizat de ex. multe blesteme la adresa lui Iuda, un limbaj care ma socheaza. O furie pe care eu o inteleg, dar pe de alta parte nu este caracteristica Bisericii (Noului Testament).
E drept ca eu ma refeream mai mult la vreun pasaj din Sfanta Evanghelie, care sa explice acest eveniment.
Deci coborarea la iad nu apare in biserica in forma unei Evanghelii, sau a unei citiri speciale, asa cum se vorbeste despre diverse alte etape din Saptamana Patimilor: Iuda, judecata lui Pontiu Pilat, Drumul Crucii si rastignirea.
Dupa moarte se vorbeste imediat de punere in mormant si apoi Inviere.
Coborarea la iad nu apare ca atare. De fapt cand s-a intamplat?
Azi, sambata? Ieri noapte?

iustin10 11.04.2015 15:07:11

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 587591)
Curios. Eu am tot cantat prohodul in ultimii ani, dar am sesizat alte lucruri.
Am sesizat de ex. multe blesteme la adresa lui Iuda, un limbaj care ma socheaza. O furie pe care eu o inteleg, dar pe de alta parte nu este caracteristica Bisericii (Noului Testament).
E drept ca eu ma refeream mai mult la vreun pasaj din Sfanta Evanghelie, care sa explice acest eveniment.
Deci coborarea la iad nu apare in biserica in forma unei Evanghelii, sau a unei citiri speciale, asa cum se vorbeste despre diverse alte etape din Saptamana Patimilor: Iuda, judecata lui Pontiu Pilat, Drumul Crucii si rastignirea.
Dupa moarte se vorbeste imediat de punere in mormant si apoi Inviere.
Coborarea la iad nu apare ca atare. De fapt cand s-a intamplat?
Azi, sambata? Ieri noapte?

Nu apare in Evanghelie dar apare in Traditie,ca o completare a Evanghelie .
Judecata ,crucea ,rastignirea sunt lucruri care era obligatoriu sa ni se spuna ,pentru ca erau vizibile, si se adresau direct noua . Hristos a venit pe pamant sa patimeasca pentru noi .
El nu a facut-o in ascuns,ci pe fata
Coborarea la iad,este un lucru tainic , care tine de dumnezeire ,o consecinta a jertfei Sale.
Dumnezeu ne uda cu ploaia sa ,dar nu ne introduce neaparat in laboratorul generarii ploii
Ne da exact cat sa intre prin simturi si apoi ratiune la inima noastra. Uneori e nevoie de fapte,alteori ajunge un cuvant

Asa cum se canta si la prohod, cel mai mult se accentueaza pe contrast ,cum Cel care e viata ,coboara sub pamant.
O imagine preluata tot de ieri ,Soarele lumii apune sub pamant.
Iti dai seama astfel prin contrast , cat de mult s-a cutremurat iadul ,cand o Lumina asa de mare a fost pedepsita cu moaretea,total pe nedrept ,ca si ultimul pacatos.
Contrastul e atat de izibitor,pentru a arata practic 'explozia' iadului , daramarea sensului sau , in fata mortii de buna voie a Fiului lui Dumnezeu .

Mihailc 11.04.2015 16:18:35

Degeaba tot încerc să atrag atenția asupra icoanei..... E acolo un semnal limpede care lămurește situația complicând-o și mai tare, precum în poezia lui Blaga: Hristos se pogoară la iad în mandorla Împărăției, pe care am mai întâlnit-o pe muntele Taborului. Asta ne arată că avem de-a face cu evenimente suspendate în intervalul dintre "deja" și "nu încă", unde "deja" este valabil pentru Hristos și Biserica biruitoare, iar "nu încă" pentru noi și Biserica luptătoare.

Nimeni nu s-a întrebat de ce în foarte multe versiuni Adam și Eva au aureole, ceea ce trimite la lucrarea Duhul Sfânt în ei, deci la sfințenie. Vaai, dar cum, a găsit Hristos sfinți în iad? Dacă erau sfinți, ce căutau acolo? Fiindcă aureola poate fi considerat semnificant al sfințeniei numai dacă este privită din optica altei Pogorâri, a Paracletului la Cinzecime.

oaie_cugetatoare 11.04.2015 19:06:50

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 587608)
Degeaba tot încerc să atrag atenția asupra icoanei..... E acolo un semnal limpede care lămurește situația complicând-o și mai tare,

......
Citat:

Nimeni nu s-a întrebat de ce în foarte multe versiuni Adam și Eva au aureole, ceea ce trimite la lucrarea Duhul Sfânt în ei, deci la sfințenie. Vaai, dar cum, a găsit Hristos sfinți în iad? Dacă erau sfinți, ce căutau acolo? Fiindcă aureola poate fi considerat semnificant al sfințeniei numai dacă este privită din optica altei Pogorâri, a Paracletului la Cinzecime.
Pai eu din icoana respectiva, inteleg ca sfintii sunt la portile iadului(intrarea) si nu in iadul propriuzis(iezerul de foc).Adica un fel de "anticamera" a iadului,
unde muncile iadului nu se ating de sufletele care se afla acolo.

Privit dintr-o alta perspectiva, ar fi logic sa fie asa.Daca ne amintim bine
Adam si Eva au fost izgoniti din rai, iar de obicei atunci cand dai afara
pe cineva, inchizi si usa dupa el.Adica atunci cand Adam si Eva au cazut
din Rai , usile Raiului s-au inchis in urma lor, si au fost ferecate.

Este nevoie de Hristos, care este singurul ce poate (re)deschide usile raiului
pt sufletele omenesti, iar cine intra in rai, o va face numai daca vrea Hristos.
Este interesant modul in care in este infatisat Hristos.El nu le face semn, ca ei
sa-l urmeze, ci pur si simplu pune mana pe ei si ii trage dupa El.Asta ar explica faptul ca cei de acolo, desi ar vrea sa se duca in Rai , nu stiu unde
este Raiul si nu cunosc drumul, nici chiar daca cineva le-ar explica.
Este nevoie de interventia directa si personala a lui Hristos, pt a-i trage fizic
din iad si ai introduce fizic in Rai.Adica Pastorul nu-si mai indruma oile spre
tzarc, ci fizic le ia la subrat si le poarta pana in tzarc.

Mihailc 11.04.2015 19:34:01

Oaie cugetătoare: dacă te apuci și partajezi iadul o vină imediat cineva (nu spun cine) să te completeze cu o teorie fooarte interesantă despre tinda iadului, departamentul de purificare post-mortem la temperaturi ridicate și alte chestii deloc simpatice pentru ortodocși.

Fără nicio tendință malițioasă te informez că fragmenul de frază decupat din postarea mea și comentat cu "puncte puncte" este un procedeu stilistic cunoscut sub numele de "paradox", folosit mai ales atunci când o serie de premise nu se pot reduce la o singură concluzie , ci generează o altă serie de premise antitetice.
Literatura bisericească abundă de asemenea exprimări, mai ales când încearcă să trateze realități apofatice.

oaie_cugetatoare 11.04.2015 19:39:39

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 587616)
Oaie cugetătoare: dacă te apuci și partajezi iadul o vină imediat cineva (nu spun cine) să te completeze cu o teorie fooarte interesantă despre tinda iadului, departamentul de purificare post-mortem la temperaturi ridicate și alte chestii deloc simpatice pentru ortodocși.

daca vor sa cartografieze iadul sa le fie de bine.
Citat:

Fără nicio tendință malițioasă te informez că fragmenul de frază decupat din postarea mea și comentat cu "puncte puncte" este un procedeu stilistic cunoscut sub numele de "paradox", folosit mai ales atunci când o serie de premise nu se pot reduce la o singură concluzie , ci generează o altă serie de premise antitetice.
In cazul meu, puncte, puncte, puncte,....puncte inseamna ca n-am mai dat
quote la tot citatul tau.Fiecare cu "ce-l doare".:25::71:

florin.oltean75 11.04.2015 21:32:38

Daca suntem sinceri fata de logica noastra, versetele 1 Petru 3:18-20, evident, nu fac o referire clara a pogorarii Lui Iisus in iad. Aceasta este pur si simplu o deductie ortodoxa.

Lipsa de precizie a Bibliei unora li se pare nascatoare de intuitii profunde, altora le creeaza discomfort si confuzie.

Indiferent ce alegem sa credem, mesajul cel mai profund al crestinismului este un indemn la credinta, dar in special la urmarea Lui Hristos, impreuna murire cu El, o moarte mistica fata de cele lumesti pentru ca "invierea" sufletului" / "nasterea din nou", sa fie posibila.

Credinta este necesara insa nu si suficienta.

Putem crede - insa totusi sa nu-L urmam pe Hristos pe cruce inlauntrul nostru. Aceasta forma de credinta nu este altceva decat auto-amagire.

Doar moartea in Hristos este suficienta mantuirii. Expresia credintei si iubirii adevarate.

Aceasta ne ridica in ceruri fie ca suntem pe pamant, fie ca suntem in iad.

Caci Hristos nu a fost vreodata sa nu fie simultan pe pamant, in ceruri sau in iad.

A celebra moartea si invierea Lui Dumnezeu, fara a face parte efectiv din proces, fara a interioriza si exprima in noi insine aceste taine - sunt lucrari de suprafata, nu aprindere de candela mantuitoare.

oaie_cugetatoare 11.04.2015 21:39:16

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 587618)
Daca suntem sinceri fata de logica noastra, versetele 1 Petru 3:18-20, evident, nu fac o referire clara a pogorarii Lui Iisus in iad. Aceasta este pur si simplu o deductie ortodoxa.

Bre, vrei sa nu te mai bagi ? Poate tu ai treaba si noi te retinem.

AlinB 12.04.2015 04:02:59

Poate l-a scos de acolo cu ocazia asta si pe amicul Budha, deci dl. Florin75sutre ar putea fi interesat de aspectul asta :)

Acum on topic, cred ca evenimentul este relevant pentru toti cei care n-au apucat sa se intalneasca cu Hristos in aceasta viata, viata care nu le-a fost totusi lipsita de insusirea a ceva virtute, in masura in care le-a fost dat sa o cunoasca.

glykys 12.04.2015 05:43:30

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 587634)
Poate l-a scos de acolo cu ocazia asta si pe amicul Budha, deci dl. Florin75sutre ar putea fi interesat de aspectul asta :)

Acum on topic, cred ca evenimentul este relevant pentru toti cei care n-au apucat sa se intalneasca cu Hristos in aceasta viata, viata care nu le-a fost totusi lipsita de insusirea a ceva virtute, in masura in care le-a fost dat sa o cunoasca.

Hristos a inviat!
Nu stiu daca sunt sau nu ontopic, dar ieri am descoperit o carte minunata si ma bucur ca am gasit acest prilej sa ii dau share:
Mitropolitul Antonie Bloom - Despre intalnirea cu Dumnezeu
http://fr.scribd.com/doc/237516109/M...umnezeu#scribd

catalin2 13.04.2015 17:22:38

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 587608)
Nimeni nu s-a întrebat de ce în foarte multe versiuni Adam și Eva au aureole, ceea ce trimite la lucrarea Duhul Sfânt în ei, deci la sfințenie. Vaai, dar cum, a găsit Hristos sfinți în iad? Dacă erau sfinți, ce căutau acolo? Fiindcă aureola poate fi considerat semnificant al sfințeniei numai dacă este privită din optica altei Pogorâri, a Paracletului la Cinzecime.

Explicatia e simpla: sunt pictati in starea in care se gasesc in Rai, adica plini de har. La fel cum in icoana Cinei de Taina Sfintii Apostoli sunt pictati cu aureola, desi nu se pogorase harul peste ei. De asemenea, atunci cand au fost luati de Iisus din Iad s-au umplut de har, pentru ca toti cei care ajung in Rai au har.
Spunem ca Iisus a venit sa aduca harul, pe care il pierdusera Adam si urmasii, e un nonsens sa spunem ca deja aveau har oamenii, ajungeau astfel in Rai, nu in Iad.

catalin2 13.04.2015 18:06:08

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 587536)
Avem pentru început trei întrebări:
- Pogorârea la iad este importantă doar pentru "drepții" veterotestamentari începând cu Adam și Eva?
- Este Pogorârea la iad un eveniment "consumat"?
- De ce Biserica a considerat dintotdeauna icoana "Pogorârii la iad" drept icoana principală a praznicului Învierii?

1. Scrie ca Mantuitorul a vestit tuturor Evanghelia in Iad (in unele surse chiar si Sfantul Ioan Botezatorul a propovaduit), dar au fost luati din Iad doar dreptii, adica cei ce aveau credinta si faptele credintei, dar aveau urmarile pacatului stramosesc, lipsa harului. Cei ce se inchinau la idoli (demoni) sau aveau fapte rele nu se puteau mantui, asa cum ne spune si sf. Chiril: „deci, precum prin venirea Sa în trup Hristos a vorbit cu cei de pe pământ și cei ce au crezut s-au folosit, tot astfel și prin pogorârea la iad, El a slobozit din legăturile morții numai pe cei ce L-ar fi cunoscut și ar fi crezut în El. Căci sufletele care au trăit în idololatrie și în neîngăduite desfrâuri, ca și cum ar fi fost orbite de poftele lor trupești, nu puteau privi spre strălucirea arătării Lui."
2. Este un eveniment unic, care s-a intamplat dupa Rastignire, pana la Inviere. Altfel, Dumnezeu este pretutindeni, inclusiv in Iad. La fel ca celelalte
3. Probabil pentru ca este inceputul formarii Bisericii nevazute, o multime de oameni ajungand in Rai in aceasta perioada.

Mihailc 13.04.2015 18:53:44

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 587695)
1. Scrie ca Mantuitorul a vestit tuturor Evanghelia in Iad (in unele surse chiar si Sfantul Ioan Botezatorul a propovaduit), dar au fost luati din Iad doar dreptii, adica cei ce aveau credinta si faptele credintei, dar aveau urmarile pacatului stramosesc, lipsa harului. Cei ce se inchinau la idoli (demoni) sau aveau fapte rele nu se puteau mantui, asa cum ne spune si sf. Chiril: „deci, precum prin venirea Sa în trup Hristos a vorbit cu cei de pe pământ și cei ce au crezut s-au folosit, tot astfel și prin pogorârea la iad, El a slobozit din legăturile morții numai pe cei ce L-ar fi cunoscut și ar fi crezut în El. Căci sufletele care au trăit în idololatrie și în neîngăduite desfrâuri, ca și cum ar fi fost orbite de poftele lor trupești, nu puteau privi spre strălucirea arătării Lui."
2. Este un eveniment unic, care s-a intamplat dupa Rastignire, pana la Inviere. Altfel, Dumnezeu este pretutindeni, inclusiv in Iad. La fel ca celelalte
3. Probabil pentru ca este inceputul formarii Bisericii nevazute, o multime de oameni ajungand in Rai in aceasta perioada.

În fine, niște opinii pe care nu le mai comentez că n-are sens. Subiectul e oricum cu multe etaje mai sus decât nivelul ăsta de interpretare.

catalin2 15.04.2015 21:58:28

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 587700)
În fine, niște opinii pe care nu le mai comentez că n-are sens. Subiectul e oricum cu multe etaje mai sus decât nivelul ăsta de interpretare.

Adica nu e ceea ce vrei sa auzi, nu sunt opinii (din acestea au protestantii), sunt din articole ortodoxe. De exemplu acesta: http://www.doxologia.ro/studiul-sfin...hristos-la-iad
Si e si un sfant citat, dar daca sfintii sunt la nivel prea scazut, eu nu stiu alte filozofii din alte culte.

Mihailc 15.04.2015 22:36:51

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 587844)
Adica nu e ceea ce vrei sa auzi, nu sunt opinii (din acestea au protestantii), sunt din articole ortodoxe. De exemplu acesta: http://www.doxologia.ro/studiul-sfin...hristos-la-iad
Si e si un sfant citat, dar daca sfintii sunt la nivel prea scazut, eu nu stiu alte filozofii din alte culte.

Nu, nivelul tău de înțelegere este foarte scăzut. Sfinții n-au nicio vină că pot fi interpretați și manipulați de oameni înguști la minte.

Cunosc articolul, e dezamăgitor atât prin calitatea expozitivă cât și prin selecția textelor, limitată doar la cele care pot argumenta o anumită teză. În plus pare sudat din părți pescuite cine știe de pe unde și conține exprimări de o neglijență uluitoare. Un singur exemplu din ultimul paragraf care sare în ochi:

"Hristos coboară la Iad ca un Împărat, ca un biruitor, vestește victoria morții și a diavolului și îi eliberează de acolo pe cei drepți. Raiul,„patria strămoșească și părintească, rămăsese închis pentru toți, după îndepărtarea lui Adam."

Mă întreb, oare nu se uită nimeni peste ele înainte să fie publicate?

oaie_cugetatoare 16.04.2015 00:10:05

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 587851)
Mă întreb, oare nu se uită nimeni peste ele înainte să fie publicate?

Pai daca te uiti mai atent la articol, este semnat de preot Liviu Petcu.
http://www.doxologia.ro/autor/pr-liviu-petcu
Citez:
"Asistent Cercetător științific al Universității "Alexandru Ioan Cuza" din Iași, Doctor în Teologie la Facultatea de Teologie "Andrei Șaguna" din Sibiu cu calificativul "Magda cum Laude". Autorul mai multor cărți, compendii și antologii tematice patristice: „Lumina din inimi” etc."
Asadar nu e un tip "oarecare" de pe net. :106:

catalin2 16.04.2015 00:23:40

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 587851)
Nu, nivelul tău de înțelegere este foarte scăzut. Sfinții n-au nicio vină că pot fi interpretați și manipulați de oameni înguști la minte.

Corect, cum am spus si eu, cei care spun ce vrei tu sa auzi au nivel de intelegere ridicat si sunt si deschisi la minte. Eu am vazut asta de cand ai deschis topicul, ca te chinui sa arati ceva, de aceea am si scris. Un catolic cu vederi ecumeniste pare sa se fi apropiat de intelegerea superioara pe care o presupui (adica ce vrei sa auzi). Bineinteles, articolele ortodoxe sunt gresite si intereptarea sfintilor e gresita (articolul e semnat de un preot), eventual vreun mare teolog John sau Jack sa se apropie de o intelegere superioara, eventual o apocatastaza, idealul ecumenist.
Sper sa nu te superi, imi spun si eu parerea, nu sunt de acord ca in Iad straluceste lumina harului de-ti ia ochii, mai ceva ca-n Rai. Nu pot spune nici ca e inalta intelegere, ci mai mult de amuzament, daca ai vrut sa glumesti.
Desigur, daca tu gasesti interpretari ai articole de inalta intelegere nu te opreste nimeni sa le postezi.

catalin2 16.04.2015 00:28:29

Citat:

În prealabil postat de oaie_cugetatoare (Post 587856)
Pai daca te uiti mai atent la articol, este semnat de preot Liviu Petcu.
http://www.doxologia.ro/autor/pr-liviu-petcu
Citez:
"Asistent Cercetător științific al Universității "Alexandru Ioan Cuza" din Iași, Doctor în Teologie la Facultatea de Teologie "Andrei Șaguna" din Sibiu cu calificativul "Magda cum Laude". Autorul mai multor cărți, compendii și antologii tematice patristice: „Lumina din inimi” etc."
Asadar nu e un tip "oarecare" de pe net. :106:

Nu e acesta singurul, mai sunt si alte articole.

Mihailc 16.04.2015 00:38:25

Citat:

În prealabil postat de oaie_cugetatoare (Post 587856)
Pai daca te uiti mai atent la articol, este semnat de preot Liviu Petcu.
http://www.doxologia.ro/autor/pr-liviu-petcu
Citez:
"Asistent Cercetător științific al Universității "Alexandru Ioan Cuza" din Iași, Doctor în Teologie la Facultatea de Teologie "Andrei Șaguna" din Sibiu cu calificativul "Magda cum Laude". Autorul mai multor cărți, compendii și antologii tematice patristice: „Lumina din inimi” etc."
Asadar nu e un tip "oarecare" de pe net. :106:

Nici Doxologia nu e un site oarecare de pe net, mă gândesc că trebuie să aibă măcar un editor sau cel puțin un simplu corector.

Mihailc 16.04.2015 01:01:00

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 587858)
Corect, cum am spus si eu, cei care spun ce vrei tu sa auzi au nivel de intelegere ridicat si sunt si deschisi la minte. Eu am vazut asta de cand ai deschis topicul, ca te chinui sa arati ceva, de aceea am si scris. Un catolic cu vederi ecumeniste pare sa se fi apropiat de intelegerea superioara pe care o presupui (adica ce vrei sa auzi). Bineinteles, articolele ortodoxe sunt gresite si intereptarea sfintilor e gresita (articolul e semnat de un preot), eventual vreun mare teolog John sau Jack sa se apropie de o intelegere superioara, eventual o apocatastaza, idealul ecumenist.
Sper sa nu te superi, imi spun si eu parerea, nu sunt de acord ca in Iad straluceste lumina harului de-ti ia ochii, mai ceva ca-n Rai. Nu pot spune nici ca e inalta intelegere, ci mai mult de amuzament, daca ai vrut sa glumesti.
Desigur, daca tu gasesti interpretari ai articole de inalta intelegere nu te opreste nimeni sa le postezi.

Uite care e treaba: nu am timp, nici răbdare, nici energie să-ți acompaniez platitudinile. Eu zic să te concentrezi pe discuțiile de pe alte topicuri, unde îți poți exersa cu mai multe satisfacții talentul de a te contrazice cu toată lumea.
Nu mă supăr că-ți spui părerea, dar nu te supăra nici tu dacă părerea mea despre părerea ta este aceea că nu merită comentată.

catalin2 16.04.2015 01:21:43

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 587864)
Uite care e treaba: nu am timp, nici răbdare, nici energie să-ți acompaniez platitudinile. Eu zic să te concentrezi pe discuțiile de pe alte topicuri, unde îți poți exersa cu mai multe satisfacții talentul de a te contrazice cu toată lumea.
Nu mă supăr că-ți spui părerea, dar nu te supăra nici tu dacă părerea mea despre părerea ta este aceea că nu merită comentată.

Perfect, e exact ce imi doream si eu. Pe alte topicuri incerc sa scap de dialoguri fara rost, dar nu-mi dau pace interlocutorii.
Eu am scris despre acest subiect, nu imi doream (neaparat) un dialog cu tine, doar am citat mesajul cu intrebarile. Pentru ca sunt si altii care citesc. De aceea, stiu ce crezi si am spus care e invatatura si o sa mai spus cand e cazul, nu neaparat ca s-o citesti doar tu.

Mihailc 16.04.2015 13:04:25

Da, din nefericire mai citesc și alții "învățătura" așa cum o pricepi tu și fug cât văd cu ochii de creștinism. Dar fiecare e liber să-și exprime punctul de vedere, iar boala părerii de sine e foarte greu de vindecat.

catalin2 16.04.2015 14:56:56

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 587896)
Da, din nefericire mai citesc și alții "învățătura" așa cum o pricepi tu și fug cât văd cu ochii de creștinism. Dar fiecare e liber să-și exprime punctul de vedere, iar boala părerii de sine e foarte greu de vindecat.

Stim fiecare ce crede celalalt (cel putin eu stiu). Si in trecut ai fost extrem de deranjat de ceea ce scriam, adica de conceptiile care nu tineau de invatatura ecumenista. Desi mi-ai adresat si cuvinte mai grele si eu ti-am raspuns temperat eu am fost cel care mi-am cerut scuze de cateva ori (cum stii si tu). Dar tu ai pastrat ranchiuna. Cel mai simplu este sa intelegem ca nu avem doar mici neintelegeri cu privire la invatatura sau cate o invatatura care nu concorda. Avem de fapt credinte diferite, nu avem decat putine puncte coumune in ceea ce priveste invatatura. Cum am mai afirmat, ceea ce spui tu are influente din invatatura ecumensita (cum mai sunt multi pe forum). Tu spui despre mine ca eu as spune lucruri gresite. Nu avem cum sa ne intelegem decat in doua cazuri: ori eu adopta acea invatatura (ceea ce nu se va intampla niciodata), ori tu renunti la o parte din ea, dandu-ti seama ca e gresita (ceea ce sper ca se va intampla candva, dar nu cred ca acum). Asadar, pana atunci cel mai bine e sa realizam faptul ca avem credinte diferite si sa incercam sa nu avem discutii degeaba pe tema asta. Pentru ca problema e ca ceea ce cred eu gasesti in invatatura ortodoxa si articole, ceea ce crezi tu nu prea gasesti, decat la autori ce au si ei acea invatatura. Pot coabita si doi oameni ce cred lucruri diferite, fara sa se jigneasca tot timpul. Toate cele bune!

Mihailc 16.04.2015 16:25:01

Tu nici până astăzi n-ai observat că eu nu "învăț" pe nimeni, că n-am primit binecuvântare să fac asta. Eu doar discut. Doar ție ți se pare că ești mare propovăduitor de "învățături", deși nu cred că te-a delegat vreun episcop să-i catehizezi pe alții. În fine, ar trebui să te îngrijoreze faptul că antiecumeniștii consecvenți de pe forum simt, așa, o miasmă de fals și ipocrizie venind dinspre tine. Iar ecumeniștilor le oferi pe tavă pretexte să disprețuiască și mai tare antiecumenismul, până și pentru simplul fapt că nu vor să-ți semene. Sunt prea multe indiciile prestației tale contraproductive pe forum ca să nu-i sară în ochi unui om întreg la minte. Faptul că tu nu le vezi ar trebui să-ți dea de gândit.

Bun, am depășit de multe ori limitele bunei-cuviințe în polemici, nu numai cu tine ci și cu alții, sunt păcatele mele recunoscute și asumate. Dar și tu poți să-ți faci scupule la fel de serioase când te simți așa de lezat și rănit, și te plângi atâta că toată lumea te nedreptățește. Oare n-ai găsit nicăieri în cioburile de "învățături" pescuite de pe internet, că unui creștin-ortodox laudele ar trebui să-i fie la fel de dragi ca și disprețul? Sau că cel care ocărăște cumplit păcat săvârșește, dar nici cel ocărât, mai ales când se autorecomandă mare suporter al învățăturilor ortodoxe curate, care se vaită îndelung întorcând îndărăt reproșuri și etichetări imbecile , nu-i tocmai inocent?

AlinB 16.04.2015 17:06:23

Citat:

În prealabil postat de oaie_cugetatoare (Post 587856)
Pai daca te uiti mai atent la articol, este semnat de preot Liviu Petcu.
http://www.doxologia.ro/autor/pr-liviu-petcu
Citez:
"Asistent Cercetător științific al Universității "Alexandru Ioan Cuza" din Iași, Doctor în Teologie la Facultatea de Teologie "Andrei Șaguna" din Sibiu cu calificativul "Magda cum Laude". Autorul mai multor cărți, compendii și antologii tematice patristice: „Lumina din inimi” etc."
Asadar nu e un tip "oarecare" de pe net. :106:

Nu degeaba pare scris cu viteza doxatului care le scoate din reflex nude putine ori :)
Numai ca ar trebui sa-si formeze si un reflex la verificare ca sa nu-l mai puna pe Hristos vestitor al victoriei "mortii si a diavolului".


Ora este GMT +3. Ora este acum 17:25:52.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.