![]() |
Modele de neiertare
Hristos a inviat ! stiu ca suna un pic ciudat topicul insa as vrea modele de oameni care nu au vrut sa isi ierte aproapele si au ajuns in iad. Nu ma intereseaza sursa pateric, vieti de sfinti, numai sa am ce citi :) sau puteti sa imi dati situatii cu oameni care au iertat, dat fiind incercarile grele
|
Citat:
|
de ce nu invers:)? modele de iertare care au ajuns in rai !
|
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=wS4L62CG434 |
Citat:
|
Citat:
Ce se intampla aproape de moarte poate fi extrem de interpretabil, deoarece creierul intra la propriu in panica, si face orice sa te tina in viata, cum ar fi ca iti da vise ca sa se tina functionabil. |
Citat:
|
Citat:
|
Chiar asa, care este de fapt scopul topicului?
Ai nevoie de "bau bau" pentru cineva? Nu exista alta abordare mai buna? |
Citat:
Pure Munchausen :24: Macar daca ar fi ticluit o poveste mai buna. E atat de ridicola ca iti vine sa mori de ras. Eu n-am ascultat-o toata, doar pana la partea cu diavolul si deja nu mai pot de ras. Tare naivi sunt ortodocsii nostri, daca oamenii ii prostesc asa (si nici macar cu o minciuna buna) apoi dracul varza ii face. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Hristos a inviat!
|
Citat:
Hristos i-a iertat pe cei care L-au rastignit. Oare din acest topic pe care l-ai deschis tu vrei sa inveti sa ierti din neiertarile altora? Adica vrei sa inveti sa te rogi de la cei care nu se roaga niciodata? Atfel spus, tu vrei sa inveti sa inoti urmarind pe cei ce se ineaca? |
Citat:
|
Citat:
|
Pai tocmai ala neputincios n-ar trebui sa se inhame la asa poveri :)
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Nu stiu sa iti dau astfel de exemple, dar iti pot povesti din ce am trait eu, poate te ajuta.Ca fiecare dintre noi, m-am lovit si eu, de-a lungul vietii de fel si fel de oameni, unii mai dificili, ca altii.Spunea un duhovnic intelept ca un om de il cauti de bun, e bun, de il cauti de rau e rau.Asa suntem toti.Ca sa pot trece de relele ce mi s-au facut, am separat cumva persoana de fapta sa.Am fost constienta ca un om are parti bune, dar si intunecate si am evitat sa ii vad pe ceilalti doar prin prisma greselilor pe care le-au facut.Am incercat sa le inteleg istoria de viata, si asa am constientizat cata influenta(buna sau rea) poate sa aiba un singur om, asupra copiilor, nepotilor etc.Am evitat sa mai discut cu ei, chiar si in gand.Cand ne vedem sunt cat se poate de amabila si am grija sa pastrez o distanta de siguranta, sa nu alunecam iar in neintelegeri.Cand simt ca ma enervez, ca sa evit greselile, pur si simplu parasesc temporar locul unde ne aflam cu totii sau discutiile telefonice(pentru ca pastram legatura).Trebuie sa lasi timpul sa vindece ranile, sa intelegi, sa ierti-fara sa uiti a te feri, insa-si sa iti repari si partea ta de greseala. Ca sa scurtez, cei care ti-au gresit sunt prizionerii unor comportamente negative, invatate in propriile familii, sunt oameni bolnavi sufleteste, duhovniceste, impatimiti si departati de credinta etc.Mie mi-a fost mult mai usor sa ii iert, dupa ce i-am inteles.Si neiertarea ne face rau inca din viata asta, nu trebuie sa asteptam pedeapsa dupa moarte.Cine nu iarta pe ceilalti, nu se poarte ierta nici pe sine, si invers.Si asa ne adancim si mai mult in raul nostru duhovnicesc,de care ne chinuim atata sa scapam. |
Iata ce a patit preotul Saprichie daca nu a iertat:
http://paginiortodoxe.tripod.com/vsf..._nichifor.html |
Citat:
Mai ales slabanogii n-ar trebui sa se inhame la ea, ii stoarce si de putinele puteri care le-au ramas. |
Citat:
Si totusi, sa ne imaginam cum ar fi sa ajungem "dincolo", noi in Rai, iar cel pe care NU l-am iertat, chinuindu-se ingrozitor in Iad? Vesnic! Am punte fi fericiti la o asa imagine? Ca si zidire a lui Dumnezeu, omul nu trebuie sa fie stapanit de cruzime. Imi amintesc de o intamplare cand un monah il tot judeca pe un frate al sau care nu se ostenea indeajuns asa cum facea el, iar intr-o zi fratrele cel slab s-a prapadit. Atunci unul dintre arhangheli a venit si a batut in usa celui ce judecase, spunand: "Fratele cutare a murit si am fost trimis la tine sa-mi poruncesti unde sa-l duc: in Rai sau in Iad?" Si mult s-a intristat si a plans cel ce se credea mai intarit in credinta. Oare cat ne costa sa fim blanzi? Femeia prinsa in adulter a fost iertata fiindca nimeni dintre cei ce-o acuzau si voiau s-o omoare cu pietre, nu putea face abstractie de propriile pacate, pentru a fi "vrednic" sa loveasca primul. Daca noi primim o Cruce, sa nu ni se para ca Dumnezeu a facut "o greseala". Totul este spre mantuirea noastra, inclusiv "crucea iertarii"! |
Citat:
Sunt un pic uimita de anume concluzii ce se trag pe aici. De ce sa ajung in iad un om care nu a iertat? Acelui om i s-a facut un rau, mai intai si mai intai. Cel care face raul trebuie sa inteleaga ca raneste pe altcineva si sa mearga sa indrepte raul. Cu el trebuie lucrat. Eu nu stiu de ce ne ducem noi mereu la cel care sufera, care este ranit. De ce nu ne ocupam totusi de cel care face raul si sa-l invatam si sa-l indreptam. Acum gata il trimitem in iad tot pe cel lovit. Alex spune aici niste lucruri interesante, de aceea l-am citat. Si eu imi pun mereu problema cum sa procedez cu cei care-mi fac rau. Ideea de a separa fapta de faptas este in sine buna, dar atunci iertam mereu faptasul, ii dam sanse si ramane ins uflet fapta. Si cu aia cum facem? Ar trebui sa putem ierta si uita in acelasi timpa. Ierta omul si uita fapta. Dar este foarte greu. Pana la urma noi insine ne straduim sa evitam un pacat si sa iertam. Incercam sa lasam de la noi, sa fim amabili si blanzi. Bun. Incercam sa nu ne enervam, sa nu facem noi rau. Dar ajungem, asa cum spune Alex si cum am inceput sa fac si eu, sa evitam oameni, locuri unde ne merge rau, sa ne izolam. Este oare asta solutia? Pe de o parte da, pentru ca in primul rand scapam de dureri noi insine, incercam sa ne vindecam rana si sa nu mai capatam alta. Eu ma gandesc totusi ca nu izolarea este solutia, ci dimpotriva, discutia, clarificarea situatiei. Dar am observat ca multi nu doresc asta. Incerci sa le explici ca gresesc, sa le arati niste solutii eventual si ei iti intorc spatele. Nu au timp, nu au rabdare. Discutia si clarificarea problemei este importanta, pentru ca de multe ori conflictele, raul, apar(e) de la neintelegere si lipsa de comunicare. Si este important sa afli si motivele care duc pe unul sau altul la o anumita decizie sau fapta rea. Poate are un motiv intemeiat, poate are dreptate. Sau poate nu. Iertarea asta mai are si un aspect negativ: daca tu il ierti pe omul respectiv si nu-i spui ce simti, ca te doare, ca nu e bine, acela va continua poate sa te raneasca. Nu va sti ca te raneste si mai mult, va crede ca tie nu-ti pasa ce face el. Greseli facem cu totii, vina avem cu totii, dar trebuie sa comunicam ca sa ne putam corecta. Si ar trebui ca iertarea sa vina din ambele parti. Ar trebui sa fie si "iarta-ma", nu numai "te-am iertat". Eu am auzit de oameni care au iertat in situatii grele. Neiertarea inseamna ruptura despartire. Si cazuri din astea sunt multe. De exemplu divorturile. Un gest ramas in istorie, de umilinta si corectare a fost atunci cand Willy Brandt a ingenunchiat la Varsovia si a cerut iertare poporului polonez, pentru suferintele razboiului. Daca ei au iertat, nu se spune. Probabil ca da. Atentie, noi vorbim aici de mai multi termeni: iertare, impacare, uitare, cerere de iertare, neiertare Ar trebui lamurite pe rand. |
Citat:
Candva obisnuiam sa spun de cateva zeci de ori pe zi: "Stapane, Doamne, ajuta-ne sa daruim iubire, ca sa putem cunoaste mila Ta!" Cred ca nu a fost in zadar. Incercati si voi!... |
Amcitit cele postateaici si vad canu e inteleasa ortodoxia.Ortodoxia este invatarea iubirii de oameni si de Dumnezeu simultan.Daca il iubesti cu adevarat pe Dumnezeu nu poti sa nu iubesti omul!Iar daca iubesti omul nu poti sa nu ierti>Poate sa te intristeze,poate sa te doara ce iti face tie omul dar nu poti sa nu ierti.Daca nu inveti sa iubesti nu poti sa ierti.Vei spune ca ierti dar va fi o iertare fatarnica.Daca iubesti cu adevarat vei ierta chiar inainte de a gandi ca ai iertat!Dar asta este foarte greu!Pt ca cea mai grea patima este Ego-ul propriu!
|
Ma gandeam la ceva.Fiecare vede iertarea in felul lui.Si poate nu intotdeauna ne raportam la ea asa cum ar trebui, crestineste, ca suntem subiectivi.Poate ar fi bine sa clarificam ce intelegem prin iertare si prin iubirea de semeni, ca sa fim siguri ca vorbim cu totii acelasi lucru si sa evitam confuziile.Si poate sa ne corectam daca avem o imagine gresita asupra subiectului.
Eu prin iertare inteleg, in primul rand lipsa razbunarii, sub absolut orice forma.Dupa care vine intelegerea felului in care vede lucrurile cel ce ti-a gresit.Nu scot fapta din context.Adica, privind situatia in ansamblul ei, inteleg cat de mult a suferit acel om in copilarie(din diverse motive), incat ca sa supravietuiasca emotional si-a dezvoltat anumite trasaturi de caracter mai agresive etc.Sau stiind ca este bolnav fizic, suparat de catre propria familie, a clacat si a inceput sa faca o multime de greseli/nedreptati fata de cei din jur etc.Sunt doar niste exemple, prin care vreau sa subliniez ca nimeni nu vrea sa fie rau, doar ca sunt oameni care clacheaza in fata suferintei si incep sa dea cu "bata" in ceilalti pentru a se descarca.Asa cum spunea Parintele Arsenie Boca: intr-un fel e suferinta omului marturisit si in alt fel cea a celui nemarturisit.Si vazand lucrurile prin prisma asta, chiar ajung sa simt compasiune fata de ei si sa le inteleg comportamentul, fara a le da dreptate, normal. Dar nu cred ca iertarea implica neaparat continuarea unei relatii cu ei, daca se incapataneaza in rele.Pentru ca te poate sminti, manipula sau abuza inca o data(depinde de la caz la caz).Si nici neaparat ca trebuie sa ii iubesc de nu mai pot.Cum ai putea iubi un om care premediteaza raul celorlalti?Poate ar fi bine sa fie clarificata si notiunea de "iubire" fata de aproapele.Cum ai putea iubi dictatori care masacreaza , mutileaza, si desfiinteaza sub orice forma notiunea de umanitate,ca e lumea si istoria plina de exemple de genul asta?Sunt curioasa, cum sa iubesti o fiara cu chip de om, care violeaza copii, si poate nu o data, ci de multe ori, si ii mutileaza sufleteste pe viata?Mai au copiii aceia vreo sansa sa fie intregi la minte?Scuze pentru exemplele date, dar sunt lucruri foarte reale, la care lumea nu vrea nici sa gandeasca, daramite sa vorbeasca.Sunt curioasa cum se aplica iertarea crestineasca aici.... |
model de neiertare ...
Eu insumi adesea nu iert. Daca cineva ma impunge pe forum, sau pe la servici ,si probabil si in viata reala , nu imi infranez impulsul de a il contra pe celalalt,desi eu insumi ma autojustific,ma consider nedreptatit,si nu vad ca ranesc. Cea mai mare problema este ca nu ne dam seama ca nu iertam ,credem ca procedam corect. Iertarea ar insemna sa ne punem cu toul in pielea celuilalt ,ca sa ne dam seama de cea mai mica nuanta care l-ar putea dezamagi |
Citat:
la adresa lui Dumnezeu |
Citat:
Aceasta e problema,primul impuls ! Daca eu am inteles corect sau gresit ,trebuie sa trec peste primul meu impuls si sa inteleg nu ce am vrut eu sa zic,ci ce au inteles ceilalti din ce am zis |
Citat:
pe umarul tau stang si s-a suparat, deoarece ti-am explicat planul lui. Adica i-am demascat planul.Si de suparare ti-a transmis tie un ghiont ca sa te oblige sa-l aperi. Acum va cauta alt plan.In timp ce cauta alt plan, tu cauta spovedanie. |
Citat:
Iertarea inseamna sa gasesti ceva inspirat sa raspunzi ,ca sa nu fii nici fals,sa tii in tine adica nemultumirile , dar sa nici nu il superi pe celalt cu raspunsul tau. E o punte f delicata ,dar din fericire nu trebuie asa multa teorie . Daca esti smerit si te doare pacatul tau ,atunci vei stii ce sa raspunzi fratelui tau ca sa il intelegi dar nici sa nu il contrezi . In cazul de fata insa nu stiu ce sa raspund :) Dupa ce m-am spovedit, intradevar ,am invatat sa pretuiesc lumea . Caci orice mica jignire addcem aproapelui,va trebui sa dam socoteala pt ea la urmatoarea spovada |
Citat:
nu te mai complica atat. Citat:
Citat:
facuta cum trebuie) i-ai pus diavolului carbuni aprinsi in pe cap si fuge. In momentul ala simti usurearea aia dupa spovedanie.Dar se intoarce si mai abitir apoi si incearca sa te ispiteasca, mergand pe principiu ca el, necuratul a pierdul o lupta cu tine si nu tot razboiul si ca pana la urma vei fi al lui. |
Citat:
Sau poate doar mie mi se intampla? Ei da, mie mi se intampla sa ma aprind cand sunt criticat ,si stiu ca e o mandrie ,greu de sesizat de catre mine. La mine e clar ,imi cunosc defectele! Intrebarea e daca sunt un caz particular , sau acelasi mecanism al autojustificarii si reactiei agresive functioneaza la toti ? |
Citat:
|
În volumul întâi al Filocaliei (traducerea p. Stăniloae), chiar și Evagrie Ponticul, mare ascet din pustia Egiptului (sec IV-V d. Hr.), condamnat pentru ereziile lui, atrage atenția asupra înșelării în care cad unii dintre pustnici, care credeau că au ajuns la nepătimire (apatheia duhovnicească), dar, în realitate, destule dintre patimile lor nu aveau prilej să se manifeste, deoarce trăiau în singurătate. Unul ca acesta, spune Evagrie dacă îi dai o palmă sau îi faci o observație, devine fiară împotriva ta. Deci, adevărata despătimire se face lovindu-te de persoane și cazuri concrete, sub povățuire concretă.
Sursa: https://dogmaticaempirica.wordpress....a-heterodocsi/ |
Tocmai pt ca ma lupt cu aceasta patima, am constatat ca si o regula ca nu e bine niciodata sa ataci cu ceva. Mai ales pe cel ce te ataca .
Sa iti mai revizuiesti odata raspunsul,si daca constati cea mai mica intentie de atingere, de reactie negativa ,abtine-te .Caci mica ta atingere ,va capata proportii uriase,si va aduce furtuna impotriva ta . Mai bine sa incerci sa explici cu sinceritate pozitia ta . De regula nu e bine sa atingem aiurea pe semenul nostru,dar in cazul ca suntem atacati, e de zece ori mai important acest lucru. |
Citat:
Eu stiu insa, ca pt a te lupta cu mandria trebuie sa te rogi la Dumnezeu sa te smereasca, pt ca mandria tu n-o poti alunga.Singurul care poate sa faca asta este Hristos.Dar pt asta trebuie sa te rogi Lui |
Citat:
Doar fiind constient ca in permanenta pacatuiesti ,devii mult mai atent la ce spui. Iar cel mai bine se vede aceasta cand esti atacat . Atunci lasi neiubirea sa raspunda in locul tau. Atunci e cea mai buna ocazie sa vezi cat de pacatos esti,si nici nu iti dai seama ,chiar tu cel atacat , pentru ca auto-indreptatirea nu te lasa sa ierti . Doar rugaciunea iti poate curata mintea sufletul si faptele , suntem de acord aici . Dar sa facem roade concrete,nu la nesfarsit sa pacatuim caci suntem neputinciosi .Daca putem face cea mai mica iertare ,sigur nu este mandrie acolo, caci nu o facem noi singuri |
Ora este GMT +3. Ora este acum 15:41:04. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.